joi, 16 aprilie 2020
Hotărâre nr.101 din 16.04.2020 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la supravegherea pe bază consolidată a băncilor

H O T Ă R Â R E

pentru aprobarea Regulamentului cu privire la supravegherea

pe bază consolidată a băncilor

 

nr. 101  din  16.04.2020

 

Monitorul Oficial nr.118-123/463 din 22.05.2020

 

* * *

 

ÎNREGISTRAT:

Ministerul Justiţiei

al Republicii Moldova

nr.1562 din 8 mai 2020

 

În temeiul art.5 alin.(2), 59 alin.(1), 116, 121 din Legea nr.202/2017 privind activitatea băncilor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.434-439, art.727), cu modificările ulterioare, Comitetul executiv al Băncii Naţionale a Moldovei

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Regulamentul cu privire la supravegherea pe bază consolidată a băncilor (se anexează).

2. Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi intră în vigoare începând cu data de 01.01.2021.

 

PREŞEDINTELE COMITETULUI EXECUTIV Octavian ARMAŞU
 
Nr.101. Chişinău, 16 aprilie 2020.

 

 

Aprobat

prin Hotărârea Comitetului executiv

al Băncii Naţionale a Moldovei

nr.101 din 16 aprilie 2020

 

REGULAMENT

cu privire la supravegherea pe bază consolidată a băncilor

 

Prezentul Regulament transpune:

- art.11 (1)-(3); art.13 (1), (2); art.14 (1), (3); art.18 (1)-(6), (8); art.19 şi art.24 (1) din Regulamentul nr.575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 26 iunie 2013 privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi societăţile de investiţii şi de modificare a Regulamentului (UE) nr.648/2012 (Text cu relevanţă pentru SEE), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 176 din 27 iunie 2013, aşa cum a fost modificat ultima dată prin Regulamentul (UE) 2019/630 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 aprilie 2019;

- art.108 (2) (3) şi art.111 (1)-(3) din Directiva 2013/36/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situaţiile financiare anuale, situaţiile financiare consolidate şi rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului (Text cu relevanţă pentru SEE), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 182 din 29 iunie 2013, aşa cum a fost modificată ultima dată prin Directiva (UE) 2018/843 a Parlamentului European şi a Consiliului din 30 mai 2018.

 

Capitolul I

OBIECT, DOMENIU DE APLICARE

1. Prezentul regulament stabileşte:

1) nivelul de aplicare a cerinţelor prudenţiale prevăzute la titlul III din Legea nr.202/2017 privind activitatea băncilor (în continuare: Legea nr.202/2017) în condiţiile exercitării supravegherii pe bază consolidată, precum şi excepţiile şi derogările de la aplicarea acestor cerinţe;

2) perimetrul de consolidare (aria de cuprindere a consolidării prudenţiale), inclusiv situaţiile în care anumite entităţi din grup nu vor fi incluse în acest perimetru;

3) metodele de consolidare;

4) cerinţele privind supravegherea tranzacţiilor intragrup cu societăţile holding cu activitate mixtă;

5) informaţiile necesare Băncii Naţionale pentru exercitarea supravegherii pe bază consolidată.

2. Termenii, noţiunile şi expresiile utilizate în prezentul regulament au semnificaţia prevăzută în Legea nr.202/2017.

3. În sensul prezentului regulament, următorii termeni vor avea următoarele semnificaţii:

participaţie – deţinerea, în mod direct sau indirect, a cel puţin 20% din drepturile de vot sau din capitalul unei entităţi;

tranzacţie semnificativă – orice tranzacţie care depăşeşte 5% din capitalul eligibil al băncii determinat conform Regulamentului privind expunerile mari ale băncilor, aprobat prin Hotărârea Comitetului executiv al Băncii Naţionale a Moldovei nr.109/2019.

4. Sunt supuse supravegherii pe bază consolidată de către Banca Naţională a Moldovei băncile, persoane juridice din Republica Moldova, aflate în situaţiile prevăzute la art.109 din Legea nr.202/2017.

 

Capitolul II

NIVELUL DE APLICARE A CERINŢELOR PRUDENŢIALE ÎN CONDIŢIILE

EXERCITĂRII UNEI SUPRAVEGHERI PE BAZĂ CONSOLIDATĂ

5. Fără a se aduce atingere obligaţiilor de respectare a cerinţelor prudenţiale la nivel individual, băncile-mamă la nivelul Republicii Moldova vor îndeplini, pe baza situaţiilor financiare şi raportărilor prudenţiale consolidate, potrivit metodelor prevăzute la Capitolul IV, condiţiile referitoare la:

1) cerinţele de fonduri proprii şi cerinţele de capital prevăzute la art.60-61 din Legea nr.202/2017 şi de actele normative emise în aplicarea acestor prevederi;

2) cerinţele privind expunerile mari prevăzute la art.74 din Legea nr.202/2017 şi de actele normative emise în aplicarea acesteia;

3) cerinţele privind lichiditatea prevăzute la art.76 alin.(2) din Legea nr.202/2017 şi de actele normative emise în aplicarea acesteia;

4) cerinţele aferente indicatorului efectului de levier prevăzute la art.77 din Legea nr.202/2017 şi de actele normative emise în aplicarea acesteia;

5) cerinţele de publicare prevăzute la art.91 alin.(1) din Legea nr.202/2017 şi de actele normative emise în aplicarea acesteia;

6) procesul intern de evaluare a adecvării capitalului la riscuri şi procesul de evaluare a adecvării lichidităţii interne prevăzute la art.78 – 79 din Legea nr.202/2017.

6. Fără a se aduce atingere obligaţiilor de respectare a cerinţelor prudenţiale la nivel individual, băncile, persoane juridice din Republica Moldova, controlate de o societate financiară holding-mamă sau societate financiară holding mixtă–mamă, vor îndeplini cerinţele menţionate la pct.5, pe baza situaţiilor financiare şi raportărilor prudenţiale consolidate ale respectivei societăţi financiare holding sau societăţile financiare holding mixte, potrivit metodelor prevăzute în Capitolul IV.

7. În cazul în care mai multe bănci, persoane juridice din Republica Moldova şi din alte state, sunt controlate de o societate financiară holding-mamă la nivelul altui stat, prevederile pct.6 se aplică numai băncii care este supravegheată pe bază consolidată de către Banca Naţională a Moldovei, potrivit prevederilor pct.4.

8. Băncile-mamă la nivelul Republicii Moldova şi băncile, persoane juridice din Republica Moldova, care sunt filiale ale societăţilor financiare holding-mamă sau ale societăţilor financiare holding mixte-mamă la nivelul Republicii Moldova sau la nivelul unui alt stat şi care sunt supuse supravegherii pe bază consolidată exercitată de Banca Naţională a Moldovei, vor îndeplini cerinţele prevăzute la art.38 din Legea nr.202/2017, pentru a se asigura că sistemele, procesele şi mecanismele lor sunt coerente şi integrate la nivel de grup şi că pot fi furnizate orice date şi informaţii relevante pentru obiectivele supravegherii.

 

Capitolul III

PERIMETRUL DE CONSOLIDARE PRUDENŢIALĂ

9. În perimetrul de consolidare prudenţială a băncii se includ:

1) filialele şi/sau entităţile asociate, persoane juridice din Republica Moldova sau din alte state, care sunt bănci, societăţi de investiţii, societăţi financiare nonbancare;

2) întreprinderea-mamă înfiinţată în Republica Moldova sau în alte state, care este o societate financiară holding sau o societate financiară holding mixtă, cu condiţia ca întreprinderea-mamă să nu aibă filiale în Republica Moldova; sau în cazul în care are astfel de filiale-bănci în Republica Moldova al căror total al activului bilanţier este inferior activului bilanţier al băncii respective.

10. În cazul în care o bancă, persoană juridică din Republica Moldova, reprezintă o filială a unei bănci-mamă dintr-un alt stat şi este supusă supravegherii pe bază consolidată de către Banca Naţională a Moldovei, în perimetrul de consolidare prudenţială nu este inclusă banca-mamă situată în alt stat şi nici filialele acesteia.

11. În situaţia consolidată a întreprinderii-mamă, întocmită în scop prudenţial, ce stă la baza calculului elementelor necesare în vederea respectării cerinţelor prudenţiale la nivel consolidat, stipulate în Capitolul II, se includ, potrivit metodelor de consolidare prevăzute în Capitolul IV, filialele şi/sau entităţile asociate care sunt bănci, societăţi de investiţii, societăţi financiare nonbancare, persoane juridice din Republica Moldova sau din alte state.

12. O bancă/societate de investiţii sau o societate financiară nonbancară, care este o filială sau o entitate asociată, nu va fi inclusă de către întreprinderea-mamă în perimetrul de consolidare prudenţială atunci când valoarea totală a activelor şi angajamentelor extrabilanţiere (condiţionale) de credit ale entităţii în cauză este mai mică decât cea mai mică dintre următoarele două valori:

1) echivalentul în MDL a 10 milioane EUR;

2) 1% din valoarea totală a activelor şi angajamentelor extrabilanţiere (condiţionale) de credit ale întreprinderii-mamă sau ale întreprinderii care are participaţie în entitatea asociată.

13. Banca Naţională a Moldovei, în cadrul realizării funcţiei de supraveghere, poate decide ca o bancă/o societate de investiţii, o societate financiară nonbancară care este o filială sau o entitate asociată, să nu fie inclusă în perimetrul de consolidare prudenţială, în următoarele cazuri:

1) în cazul în care entitatea este situată într-un alt stat în care există obstacole de natură juridică în calea transferului de informaţii, necesare pentru exercitarea supravegherii pe baza consolidată de către Banca Naţională a Moldovei;

2) în cazul în care entitatea nu prezintă decât un interes neglijabil în ceea ce priveşte obiectivele supravegherii bancare;

3) atunci când, consolidarea situaţiei financiare a entităţii respective ar fi inadecvată sau ar induce în eroare din perspectiva obiectivelor de supraveghere a băncilor, persoane juridice din Republica Moldova.

Banca Naţională a Moldovei va informa banca despre decizia privind entităţile care urmează a fi incluse în perimetrul de consolidare, cu indicarea unui termen rezonabil în vederea conformării acestor cerinţe.

14. Atunci când mai multe entităţi îndeplinesc criteriile prevăzute la pct.12 şi pct.13 subpct 2), entităţile respective sunt incluse în consolidare, în măsura în care, în ansamblul lor, reprezintă interes în raport cu obiectivele de supraveghere stabilite, care nu poate fi neglijat.

 

Capitolul IV

METODE DE CONSOLIDARE UTILIZATE ÎN SCOP PRUDENŢIAL

15. Metodele de consolidare prudenţială din prezentul capitol se aplică pe baza Standardelor Internaţionale de Raportare Financiară (SIRF), luând în considerare prevederile prezentului regulament.

16. În scopul supravegherii pe bază consolidată a băncilor, persoane juridice din Republica Moldova, toate filialele întreprinderii-mamă care sunt bănci, societăţi financiare nonbancare sau societăţi de investiţii, persoane juridice din Republica Moldova sau din alte state, vor fi consolidate prin metoda globală a consolidării contabile (metoda consolidării contabile prevăzută de SIRF 10).

17. În cazul participaţiilor, altele decât cele prevăzute la pct.16, în bănci, societăţi financiare şi societăţi de investiţii, pentru includerea acestora în situaţia consolidată a întreprinderii-mamă se va folosi metoda punerii în echivalenţă (metoda consolidării contabile prevăzută de Standardul Internaţional de Contabilitate (SIC) 28), cu excepţia situaţiilor în care Banca Naţională a Moldovei decide altfel în baza pct.18. Aplicarea acestei metode nu va reprezenta includerea respectivelor entităţi în supravegherea pe bază consolidată.

18. Banca Naţională a Moldovei este în drept să se pronunţe, în cadrul realizării funcţiei de supraveghere, referitor la includerea în perimetrul de consolidare prudenţială şi la metoda de consolidare ce urmează a fi aplicată, astfel încât aceasta să permită aprecierea corectă a îndeplinirii cerinţelor prudenţiale la nivel consolidat, având în vedere riscurile induse de aceste entităţi asupra băncii supravegheate la nivel consolidat. Banca Naţională a Moldovei va informa banca despre metoda de consolidare care trebuie aplicată şi entităţile care urmează a fi incluse în perimetrul de consolidare, cu indicarea unui termen rezonabil în vederea conformării acestor cerinţe.

19. Banca Naţională a Moldovei, în cadrul realizării funcţiei de supraveghere, este în drept să se pronunţe asupra metodei în care se efectuează consolidarea, în cazul în care entităţile sunt legate între ele printr-o relaţie, alta decât o participaţie, adică o relaţie în care:

1) entitatea împreună cu una sau cu mai multe entităţi sunt conduse pe o bază unică, în virtutea unui contract încheiat cu acea entitate sau a prevederilor din statutul sau un alt act de constituire al acelor entităţi, sau

2) organele de administrare, de conducere sau de supraveghere ale uneia sau ale mai multor entităţi sunt formate, în cea mai mare parte, din aceleaşi persoane.

20. Banca Naţională a Moldovei, în cadrul realizării funcţiei de supraveghere, este în drept să se pronunţe dacă trebuie incluse anumite entităţi în situaţia consolidată a întreprinderii-mamă, în următoarele cazuri:

1) o bancă exercită o influenţă semnificativă asupra uneia sau mai multor bănci, societăţi financiare nonbancare sau societăţi de investiţii, fără a avea participaţie în aceste entităţi;

2) două sau mai multe bănci, societăţi financiare nonbancare sau societăţi de investiţii sunt conduse pe o bază unică, fără ca aceasta să fie necesar a fi stabilită pe baze contractuale sau statutare.

 

Capitolul V

TRANZACŢIILE INTRAGRUP CU SOCIETĂŢILE HOLDING CU ACTIVITATEA MIXTĂ

21. Băncile, persoane juridice din Republica Moldova, filiale ale unei societăţi holding cu activitate mixtă, trebuie să dispună de procese de administrare a riscurilor şi de mecanisme de control intern adecvate, inclusiv de proceduri contabile şi de raportare riguroase, pentru a identifica, măsura, monitoriza şi controla în mod corespunzător tranzacţiile acestora cu societatea holding cu activitate mixtă şi cu filialele acesteia.

22. Băncile trebuie să informeze Banca Naţională a Moldovei despre orice tranzacţie semnificativă cu entităţile prevăzute la pct.21, alta decât cea care este raportată ca expunere mare potrivit Regulamentului privind expunerile mari ale băncilor, aprobat prin Hotărârea Comitetului executiv al Băncii Naţionale a Moldovei nr.109/2019. Informaţia respectivă va fi transmisă către Banca Naţională a Moldovei prin canalul electronic de comunicare şi va include, cel puţin: data tranzacţiei, scopul detailat/argumentarea tranzacţiei, date despre contraparte (denumirea, adresa), suma şi valuta tranzacţiei.

23. Procesele, mecanismele şi procedurile prevăzute la pct.21 şi tranzacţiile semnificative vor fi supuse supravegherii de către Banca Naţională a Moldovei.

 

Capitol VI

FURNIZAREA DE INFORMAŢII

24. Fiecare bancă, persoană juridică din Republica Moldova, va transmite Băncii Naţionale a Moldovei, în termen de cel mult 10 zile de la data la care, conform prevederilor art.109 din Legea nr.202/2017, face obiectul supravegherii pe bază consolidată de către Banca Naţională a Moldovei, o listă a entităţilor incluse în situaţiile financiare consolidate ale băncii sau ale societăţii financiare holding, după caz, însoţită de o diagramă a structurii de conducere a grupului, cu menţionarea modului de repartizare a responsabilităţilor în cadrul acesteia. Pentru fiecare dintre entităţi vor fi transmise următoarele informaţii:

1) denumirea şi ţara de origine;

2) domeniul de activitate;

3) capitalul social subscris şi vărsat;

4) cota-parte din capitalul entităţii şi din drepturile de vot ale acesteia, deţinută direct sau indirect de către întreprinderea-mamă şi de alte entităţi din cadrul grupului, precum şi descrierea oricărei alte modalităţi de exercitare a controlului sau a influenţei semnificative;

5) tratamentul respectivei entităţi, potrivit prevederilor contabile în vigoare aplicabile la întocmirea situaţiilor financiare consolidate, metoda utilizată la includerea în situaţiile financiare consolidate şi justificarea aplicării metodei respective.

25. Băncile care, în conformate cu art.109 din Legea nr.202/2017, fac obiectul supravegherii pe bază consolidată de către Banca Naţională a Moldovei vor transmite Băncii Naţionale a Moldovei, în termen de 10 zile, o diagramă a ariei de cuprindere a consolidării prudenţiale. Pentru fiecare dintre entităţile incluse în această arie se vor transmite, după caz, următoarele informaţii şi documente:

1) autoritatea responsabilă cu supravegherea pe bază individuală a entităţii, dacă este cazul;

2) standardele aplicabile în supravegherea pe bază individuală a entităţii;

3) în cazul filialelor, se va indica existenţa acordurilor sau a oricăror alte acte care limitează răspunderea întreprinderii-mamă la cota-parte deţinută în capitalul filialei.

26. În cazul băncilor, societăţilor financiare nonbancare, societăţilor de investiţii aflate într-una din situaţiile prevăzute la pct.19, se vor furniza orice informaţii necesare descrierii relaţiilor stabilite între băncile incluse în perimetrul de consolidare prudenţială şi entităţile menţionate la pct.20 subpct.1).

27. Pentru fiecare dintre entităţile incluse în perimetrul de consolidare potrivit pct.9, dar care, în baza pct.12 şi 13, au fost excluse şi astfel nu sunt incluse în situaţiile financiare consolidate ale băncii sau ale societăţii financiare holding, băncile vor transmite în plus faţă de informaţiile prevăzute la pct.26 şi informaţiile stipulate la pct.28.

28. Băncile care fac obiectul supravegherii pe bază consolidată de către Banca Naţională a Moldovei vor transmite Băncii Naţionale a Moldovei orice modificare a informaţiilor furnizate potrivit prezentului capitol, în termen de cel mult 10 zile de la data producerii acesteia.

29. Banca-filială, persoană juridică din Republica Moldova, care nu a fost inclusă în supravegherea pe bază consolidată exercitată de o autoritate competentă din alt stat, va notifica acest fapt Băncii Naţionale a Moldovei, în termen de cel mult 10 zile de la data la care s-a luat hotărârea de neincludere în perimetrul de consolidare, comunicând şi motivul neincluderii.