L E G E
pentru completarea Titlului II din Regulamentul Parlamentului
nr. 984-XIV din 18.05.2000
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.77/568 din 04.07.2000
* * *
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Articol unic. – Titlul II din Regulamentul Parlamentului, adoptat prin Legea nr.797-XIII din 2 aprilie 1996 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1996, nr.81-82, art.765), se completează cu un nou capitol, 2/1, cu următorul cuprins:
"Capitolul 21
PROCEDURA SPECIALĂ DE ADOPTARE A LEGILOR
PRIVIND MODIFICAREA CONSTITUŢIEI
Art.741. – Revizuirea Constituţiei şi adoptarea legilor privind modificarea Constituţiei (denumite în continuare legi constituţionale) se efectuează în conformitate cu art.141, 142 şi 143 din Constituţie şi cu prevederile prezentului capitol.
Art.742. – (1) Dezbaterea de către Parlament a proiectului de lege constituţională începe după expirarea termenului de 6 luni din momentul prezentării proiectului în cauză, împreună cu avizul Curţii Constituţionale, de către subiecţii prevăzuţi la art.141 alin.(1) lit.b), c) şi d) din Constituţie sau de către Curtea Constituţională în cazul în care revizuirea Constituţiei este iniţiată de cetăţeni.
[Se declară neconstituţională sintagma "...sau de către Curtea Constituţională în cazul în care revizuirea Constituţiei este iniţiată de cetăţeni" din art.742 alin.1 conform Hot. Curţii Constituţionale nr.41 din 07.12.2000]
(2) Proiectele de legi constituţionale se dezbat în cel puţin două lecturi.
(3) Pentru examinarea proiectului de lege constituţională, Parlamentul creează o comisie specială în care intră reprezentanţi ai tuturor fracţiunilor parlamentare sau desemnează comisia permanentă sesizată în fond de competenţa căreia ţine proiectul respectiv.
Art.743. – (1) Pentru dezbaterea proiectelor de legi constituţionale, se cer, în mod obligatoriu, avizele tuturor comisiilor permanente, avizul Direcţiei juridice a Aparatului Parlamentului, precum şi cel al Guvernului în cazul cînd iniţiativa nu-i aparţine.
(2) În baza avizelor indicate la alin.(1), comisia specială sau comisia permanentă sesizată în fond întocmeşte un raport asupra proiectului de lege constituţională şi îl prezintă Biroului permanent în decurs de 15 zile de la expirarea termenului indicat la art.742 alin.(1). Raportul va conţine o apreciere a oportunităţii modificărilor preconizate, precum şi a eventualelor consecinţe ale acestora.
Art.744. – (1) Dezbaterea în primă lectură a proiectului de lege constituţională constă în:
a) prezentarea de către autor a proiectului, cu excepţia cazului cînd revizuirea Constituţiei este iniţiată de către cetăţeni;
[Se declară neconstituţională lit.a) din alin.1 art. 744 conform Hot. Curţii Constituţionale nr.41 din 07.12.2000]
b) audierea raportului comisiei speciale sau a comisiei permanente sesizate în fond;
c) luările de cuvînt ale deputaţilor, reprezentînd toate fracţiunile parlamentare.
(2) La dezbaterea în primă lectură a proiectului de lege constituţională, nu pot fi făcute amendamente. La încheierea dezbaterilor, Parlamentul adoptă una din următoarele decizii:
a) aprobă proiectul de lege în primă lectură;
b) remite proiectul de lege comisiei speciale sau comisiei permanente sesizate în fond;
c) respinge proiectul de lege.
[Se declară neconstituţională lit.c) din alin.2 art. 744 conform Hot. Curţii Constituţionale nr.41 din 07.12.2000]
(3) Decizia asupra proiectului de lege constituţională dezbătut în primă lectură se adoptă de către Parlament, sub formă de hotărîre, cu votul majorităţii deputaţilor prezenţi.
Art.745. – În cazul în care dezbaterilor în Parlament sînt supuse mai multe proiecte de legi constituţionale ce vizează aceeaşi problemă, Parlamentul, la propunerea comisiei speciale sau a comisiei permanente sesizate în fond, decide care din ele va fi dezbătut ca proiect de bază, celelalte fiind considerate proiecte de alternativă.
Art.746. – (1) După aprobarea în primă lectură a proiectului de lege constituţională, Preşedintele Parlamentului cere opinia deputaţilor privind punerea de îndată la vot a proiectului în a doua lectură sau transmiterea acestuia comisiei speciale sau comisiei permanente sesizate în fond pentru examinarea amendamentelor şi pregătirea proiectului pentru dezbatere în a doua lectură.
(2) În cazul în care cel puţin 25 de deputaţi vor cere transmiterea proiectului de lege constituţională comisiei speciale sau comisiei permanente sesizate în fond, Preşedintele dispune aceasta. În caz contrar, proiectul se pune la vot în lectura a doua şi definitivă.
Art.747. – (1) În cazul în care proiectul de lege constituţională este transmis comisiei speciale sau comisiei permanente sesizate în fond, în termen de 15 zile după adoptarea proiectului în primă lectură, deputaţii pregătesc şi transmit amendamentele comisiei respective. Acest termen poate fi prelungit, la propunerea Preşedintelui Parlamentului, prin votul majorităţii deputaţilor prezenţi.
(2) În a doua lectură pot fi dezbătute şi supuse votului doar amendamentele depuse în scris şi semnate de cel puţin5 deputaţi. Amendamentele nu pot viza introducerea unor elemente ce nu sînt prezente în proiectul avizat de Curtea Constituţională şi pot ţine doar de:
a) redactarea textului;
b) modificări care nu afectează esenţa prevederilor propuse de autor;
c) omiterea unor articole sau părţi de articole, dacă aceasta nu afectează esenţa proiectului.
(3) Comisia specială sau comisia permanentă sesizată în fond dezbate şi supune votului fiecare amendament în parte. După aceasta, ea întocmeşte un raport de prezentare a proiectului de lege constituţională pentru dezbatere în a doua lectură, în care îşi expune poziţia asupra fiecărui articol.
Art.748. – (1) Dezbaterea în a doua lectură de către Parlament a proiectului de lege constituţională constă în:
a) prezentarea fiecărui amendament de către autorii acestuia;
b) audierea opiniilor fracţiunilor parlamentare, prezentate de cel mult doi vorbitori din partea fiecărei fracţiuni, şi ale deputaţilor independenţi;
c) audierea opiniei comisiei speciale sau a comisiei permanente sesizate în fond asupra fiecărui amendament;
d) votarea fiecărui amendament în parte.
(2) Amendamentele la proiectul de lege constituţională se aprobă prin votul majorităţii deputaţilor prezenţi.
(3) Dacă amendamentul nu obţine numărul de voturi necesar, se consideră adoptată prevederea proiectului votată în prima lectură.
Art.749. – (1) După examinarea şi votarea fiecărui articol în parte, Preşedintele Parlamentului supune votului proiectul de lege constituţională în întregime.
(2) Proiectul de lege constituţională, în întregime, se adoptă de către Parlament cu votul a două treimi din deputaţii aleşi.
(3) Dacă proiectul de lege constituţională nu obţine numărul de voturi necesar, el se consideră nul.
Art.7410. – Legea constituţională adoptată de către Parlament se trimite Preşedintelui Republicii Moldova pentru promulgare în modul stabilit de art.73 şi 74.
Art.7411. – (1) În cazul cînd sînt supuse revizuirii dispoziţiile prevăzute la art.142 alin.(1) din Constituţie, Parlamentul, după adoptarea proiectului de lege constituţională, declară referendumul constituţional republican pentru aprobarea noilor prevederi.
(2) Referendumul constituţional republican se desfăşoară conform prevederilor Codului electoral."
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Dumitru DIACOV |
Chişinău, 18 mai 2000. | |
Nr.984-XIV. |
