H O T Ă R Î R E
pentru modificarea anexelor nr.1 şi nr.3 la Hotărîrea Guvernului
nr.357/2018 cu privire la determinarea dizabilităţii
nr. 78 din 11.02.2019
Monitorul Oficial nr.59-65/122 din 22.02.2019
* * *
Guvernul HOTĂRĂŞTE:
1. Anexele nr.1 şi nr.3 la Hotărîrea Guvernului nr.357/2018 cu privire la determinarea dizabilităţii (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.126-132, art.399) se modifică după cum urmează:
1) în anexa nr.1:
a) la punctul 5 subpunctul 5), textul „schimbului de informaţii (în format electronic şi pe suport de hîrtie)” se substituie cu textul „schimbului de informaţii şi date prin intermediul Sistemului informaţional automatizat sau pe suport de hîrtie, numai în cazul lipsei interoperabilităţii Sistemului informaţional automatizat cu sistemele informaţionale ale unor instituţii/organizaţii,”;
b) la punctul 6 subpunctul 8), textul „date, informaţii cu alte autorităţi publice” se substituie cu textul „informaţii şi date cu alte autorităţi publice prin intermediul Sistemului informaţional automatizat sau pe suport de hîrtie, numai în cazurile lipsei interoperabilităţii Sistemului informaţional automatizat cu sistemele informaţionale ale acestora”;
c) punctul 7:
la subpunctul 8), după cuvintele „din ţară” se introduce textul „, inclusiv prin detaşare de la alte instituţii/autorităţi,”;
la subpunctul 11), textul „necesare pentru procesul de lucru” se substituie cu textul „şi date necesare pentru procesul de lucru prin intermediul Sistemului informaţional automatizat sau pe suport de hîrtie, numai în cazul lipsei interoperabilităţii Sistemului informaţional automatizat cu sistemele informaţionale ale acestora”;
d) la punctul 8 subpunctul 1):
litera e) se completează cu textul „, în coordonare cu conducerea Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale – în cazul angajaţilor echipelor din cadrul serviciilor de control al determinării gradului de dizabilitate”;
la litera f), înainte de cuvîntul „asigură” se introduce textul „în coordonare cu conducerea Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale,”;
e) la punctul 13 subpunctul 4), după cuvîntul „publice,” se introduce textul „prin intermediul Sistemului informaţional automatizat,”;
f) la punctul 17:
subpunctele 2)-5) vor avea următorul cuprins:
„2) distribuie aleatoriu, prin Sistemul informaţional automatizat, echipelor (pentru adulţi şi copii) din cadrul serviciului pentru determinarea gradului de dizabilitate dosarele electronice pentru determinarea gradului de dizabilitate. Dosarele se distribuie aleatoriu echipelor pentru a fi examinate în aceeaşi zi. Imediat după ce biroul de înregistrare şi arhivare a recepţionat dosarul şi decizia echipei, acesta distribuie următorul dosar. Nu se permite stocarea la echipe a dosarelor electronice şi nici a dosarelor pe suport de hîrtie;
3) recepţionează de la echipele din cadrul serviciului pentru determinarea gradului de dizabilitate dosarele, certificatele de încadrare sau neîncadrare în grad de dizabilitate, programele individuale de reabilitare şi incluziune socială, alte formulare perfectate şi semnate de acestea, pentru a fi transmise persoanelor, după caz, pentru a fi ataşate/anexate la dosarele electronice şi pe suport de hîrtie;
4) distribuie aleatoriu, prin Sistemul informaţional automatizat şi pe suport de hîrtie, dosarele, rapoartele, alte documente relevante serviciilor de control al determinării gradului de dizabilitate, pentru desfăşurarea controalelor, examinarea contestaţiilor/sesizărilor/adresărilor;
5) recepţionează, prin Sistemul informaţional automatizat şi pe suport de hîrtie, de la serviciile de control al determinării gradului de dizabilitate dosarele, rapoartele şi deciziile, asigurînd transmiterea acestora echipei din cadrul serviciului pentru determinarea gradului de dizabilitate din cadrul Consiliului, care a examinat dosarul.”;
se completează cu subpunctul 61) cu următorul cuprins:
„61) transmite, prin intermediul Sistemului informaţional automatizat, datele persoanelor cărora li s-a determinat gradul de dizabilitate Casei Naţionale de Asigurări Sociale, Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină, Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi structurilor teritoriale de asistenţă socială, iar în cazul lipsei interoperabilităţii Sistemului informaţional automatizat cu sistemele informaţionale ale acestora, transmit săptămînal listele persoanelor în format electronic, conform acordurilor semnate cu Consiliul”;
subpunctul 7) va avea următorul cuprins:
„7) transmite persoanelor, prin scrisori recomandate, certificatele de încadrare sau neîncadrare în grad de dizabilitate, programele individuale de reabilitare şi incluziune socială, alte formulare perfectate şi semnate de echipele din cadrul serviciului pentru determinarea gradului de dizabilitate, precum şi deciziile serviciilor de control al determinării gradului de dizabilitate”;
g) punctul 19 subpunctul 4):
litera a) se completează cu textul: „Dosarele distribuite aleatoriu echipelor de către biroul de înregistrare şi arhivare se examinează în aceeaşi zi. Nu se permite stocarea la echipe a dosarelor electronice şi nici a dosarelor pe suport de hîrtie.”;
literele d) şi e) vor avea următorul cuprins:
„d) asigură introducerea în Sistemul informaţional automatizat a datelor persoanelor şi rezultatelor privind determinarea gradului de dizabilitate a acestora, pentru a fi stocate şi accesate în format electronic, precum şi generate, imprimate pe suport de hîrtie: Certificatul de încadrare în grad de dizabilitate (formularul nr.1), Programul individual de reabilitare şi incluziune socială (formularul nr.2), Raportul de determinare a gradului de dizabilitate, după caz, Certificatul privind procentul pierderii capacităţii de muncă ca urmare a accidentului de muncă sau a bolii profesionale (formularul nr.7), Certificatul de neîncadrare în grad de dizabilitate (formularul nr.8), Concluzia privind necesitatea deservirii cu transport, cu semnarea şi transmiterea acestora biroului de înregistrare şi arhivare;
e) asigură executarea deciziilor emise de către serviciile de control al determinării gradului de dizabilitate şi întreprinde măsurile care se impun”;
h) la punctul 21, cuvintele „în baza dosarului persoanei” se substituie cu textul „în termen de pînă la 30 de zile lucrătoare de la înregistrarea cererii şi dosarului la structura teritorială”;
i) la punctul 23, textul „, inclusiv în Registrul de evidenţă a şedinţelor şi în Sistemul informaţional automatizat” se exclude;
j) la punctul 24, textul „în Raportul de determinare a gradului de dizabilitate, în Registrul de evidenţă a şedinţelor şi” se exclude;
k) la punctul 25, textul „şi înscrise în Programul individual de reabilitare şi incluziune socială” se substituie cu textul „la compartimentul „Programul individual de reabilitare şi incluziune socială” (formularul nr.2)”;
l) la punctul 26 textul „şi înscrisă în Certificatul de încadrare în grad de dizabilitate” se substituie cu textul „la compartimentul „Certificatul de încadrare în grad de dizabilitate” (formularul nr.1)”;
m) capitolul V va avea următorul cuprins:
„V. CONTROLUL DETERMINĂRII GRADULUI DE DIZABILITATE
27. Controlul determinării gradului de dizabilitate este măsura de control pentru examinarea corectitudinii încadrării/neîncadrării în grad de dizabilitate a persoanelor şi se efectuează de către serviciile de control al determinării gradului de dizabilitate, prin:
1) verificarea şi examinarea dosarelor electronice din Sistemul informaţional automatizat şi a dosarelor pe suport de hîrtie, a datelor/informaţiilor din acestea, inclusiv a dosarelor din arhivă, altor documente relevante prezentate de către biroul de înregistrare şi arhivare, persoane şi alte instituţii/autorităţi responsabile;
2) verificarea corectitudinii aplicării şi respectării de către echipele din cadrul serviciului pentru determinarea gradului de dizabilitate a prevederilor legale în domeniu, a criteriilor de determinare a gradului de dizabilitate, a metodologiei de lucru în procesul de determinare a gradului de dizabilitate;
3) verificarea veridicităţii datelor/informaţiilor oferite de instituţii/autorităţi responsabile de completarea şi eliberarea formularelor/certificatelor/documentelor anexate la dosare;
4) invitarea, pentru verificare şi examinare, a persoanelor al căror dosar este supus controlului, precum şi a persoanelor contestatare, după caz, invitarea şi prezenţa persoanelor din cadrul echipelor serviciului pentru determinarea gradului de dizabilitate a Consiliului care au examinat dosarul, a persoanelor responsabile din cadrul instituţiilor/autorităţilor care au completat şi eliberat formularele/certificatele/documentele anexate la dosar.
28. Măsura de control se aplică şi în cazul examinării contestaţiilor cetăţenilor privind deciziile echipelor din cadrul serviciului pentru determinarea gradului de dizabilitate a Consiliului, precum şi în cazul examinării sesizărilor/adresărilor altor autorităţi şi ale cetăţenilor.
29. Prioritar sînt supuse controlului dosarele şi persoanele încadrate în grad de dizabilitate primar.
30. În procesul de efectuare a controlului, serviciile de control al determinării gradului de dizabilitate pot solicita de la instituţiile/autorităţile responsabile de completarea şi eliberarea formularelor/certificatelor/documentelor anexate la dosar, precum şi de la persoanele cu dizabilităţi sau persoanele care au contestat deciziile documente/informaţii suplimentare care nu au fost anexate la dosar sau sînt incomplete, sau completate greşit, sau conţin date eronate, dar sînt necesare în procesul de desfăşurare a controlului.
31. Ca urmare a controlului efectuat, serviciile de control al determinării gradului de dizabilitate emit decizii privind controlul determinării gradului de dizabilitate (formularul nr.9), cu măsurile care urmează a fi întreprinse de către echipele serviciului pentru determinarea gradului de dizabilitate a Consiliului, după caz, instituţiile/autorităţile responsabile.
Deciziile se transmit, în aceeaşi zi, echipelor serviciului pentru determinarea gradului de dizabilitate a Consiliului, după caz, instituţiilor/autorităţilor responsabile pentru întreprinderea măsurilor care se impun, precum şi persoanelor supuse controlului/contestatare.
32. În cazul în care decizia privind controlul determinării gradului de dizabilitate (formularul nr.9) prevede modificarea gradului de dizabilitate, neîncadrarea sau încadrarea în grad de dizabilitate, echipa din cadrul serviciului pentru determinarea gradului de dizabilitate a Consiliului, în termen de 3 zile lucrătoare, anulează certificatul de încadrare în grad de dizabilitate şi programul individual de reabilitare şi incluziune socială şi/sau eliberează un nou certificat de încadrare în grad de dizabilitate sau certificat de neîncadrare în grad de dizabilitate, cu respectarea procedurilor din Instrucţiunea privind determinarea gradului de dizabilitate. Totodată, Consiliul transmite, prin intermediul Sistemului informaţional automatizat, datele persoanelor încadrate sau neîncadrate în grad de dizabilitate, ale persoanelor cărora li s-a modificat gradul de dizabilitate Casei Naţionale de Asigurări Sociale, Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină, Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi structurilor teritoriale de asistenţă socială, iar în cazul lipsei interoperabilităţii Sistemului informaţional automatizat cu sistemele informaţionale ale acestora, transmit săptămînal listele persoanelor în format electronic, conform acordurilor semnate cu Consiliul.
33. Consiliul prezintă lunar Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale un raport de activitate a serviciilor de control al determinării gradului de dizabilitate.”;
2) în anexa nr.3:
a) punctul 8 se completează cu un alineat cu următorul cuprins:
„În cazul persoanelor care se adresează pentru trimitere la determinarea gradului de dizabilitate repetat, instituţia medico-sanitară iniţiază din timp procedura, întocmind şi eliberînd persoanei fişa de trimitere cu cel puţin 30 de zile lucrătoare pînă la expirarea perioadei pentru care a fost stabilit gradul de dizabilitate, indicate în certificatul de încadrare în grad de dizabilitate.”;
b) punctele 9 şi 10 se completează cu un alineat cu următorul cuprins:
„În cazul persoanelor care se adresează pentru determinarea gradului de dizabilitate repetat, acestea efectuează procedura menţionată cu cel puţin 30 de zile lucrătoare pînă la expirarea perioadei pentru care a fost stabilit gradul de dizabilitate, indicate în certificatul de încadrare în grad de dizabilitate.”;
c) punctul 12:
subpunctul 5) se completează cu textul „şi persoanelor care sînt în vîrstă aptă de muncă, dar neangajate în cîmpul muncii”;
la subpunctul 6), cuvintele „aflaţi în evidenţa structurilor menţionate” se exclud;
la subpunctul 7), textul „– în cazul persoanelor aflate în evidenţa structurii menţionate” se exclude;
d) punctul 14 va avea următorul cuprins:
„14. Schimbul de informaţii şi date dintre Consiliu/structurile teritoriale şi structurile responsabile de întocmirea şi eliberarea documentelor specificate la pct.12 se efectuează prin intermediul Sistemului informaţional automatizat sau pe suport de hîrtie, numai în cazul lipsei interoperabilităţii Sistemului informaţional automatizat cu sistemele informaţionale ale acestora.”;
e) punctul 32:
la subpunctul 2), cuvintele „sau din copilărie” se exclud;
se completează cu subpunctul 21) cu următorul cuprins:
„21) afecţiune din copilărie”;
f) la punctul 36, după cuvintele „afecţiune congenitală sau” se introduce cuvîntul „afecţiune”, iar după cuvintele „afecţiunile congenitale sau” se introduce cuvîntul „afecţiunile”;
g) punctul 46 va avea următorul cuprins:
„46. În cazul persoanelor care se adresează primar pentru determinarea gradului de dizabilitate, data stabilirii gradului de dizabilitate se consideră ziua în care a fost înregistrată cererea în Registrul de strictă evidenţă a cererilor şi a depus dosarul complet la structura teritorială.
În cazul persoanelor care se adresează repetat pentru determinarea gradului de dizabilitate, data stabilirii gradului de dizabilitate se consideră data expirării perioadei pentru care a fost stabilit gradul de dizabilitate, indicate în certificatul de încadrare în grad de dizabilitate, cu condiţia adresării şi înregistrării, cu cel puţin 30 de zile lucrătoare, a cererii în Registrul de strictă evidenţă a cererilor şi depunerii dosarului complet la structura teritorială.
Ca excepţie de la aceste prevederi sînt cazurile prevăzute în acordurile bilaterale în domeniul securităţii sociale.”;
h) punctul 48 va avea următorul cuprins:
„48. Gradul de dizabilitate se stabileşte pe un termen de doi ani în cazul în care dereglările funcţionale necesită o perioadă mai îndelungată de tratament şi/sau reabilitare medicală, după caz, asistenţă socială şi/sau asistenţă psihopedagogică (în cazul copiilor), conform unei proceduri aprobate de Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale.”;
i) la punctul 49, cuvîntul „liste” se substituie cu cuvîntul „proceduri”;
j) punctele 53, 54 şi 56 se abrogă;
k) la punctul 66, textul „prin depunerea şi expedierea, inclusiv online, a cererii de contestaţie adresate Consiliului” se substituie cu textul „prin depunerea sau expedierea, inclusiv online, a cererii de contestaţie la structurile teritoriale ale Consiliului sau la Consiliu, ai căror angajaţi le introduc şi în Sistemul informaţional automatizat”;
l) punctele 67, 68 şi 69 vor avea următorul cuprins:
„67. Contestaţia privind dezacordul cu decizia echipei din cadrul serviciului pentru determinarea gradului de dizabilitate se examinează de către unul dintre serviciile de control din cadrul Consiliului, căruia i-a fost repartizată aleatoriu de către biroul de înregistrare şi arhivare. Termenul de examinare este de pînă la 30 de zile lucrătoare de la data înregistrării cererii de contestaţie.
68. Ca urmare a efectuării controlului în cazul examinării contestaţiei, sesizărilor/adresărilor, serviciile de control al determinării gradului de dizabilitate transmit biroului de înregistrare şi arhivare, în aceeaşi zi, decizia privind controlul determinării gradului de dizabilitate (formularul nr.9), cu măsurile care urmează a fi întreprinse de către echipa serviciului pentru determinarea gradului de dizabilitate a Consiliului, după caz, instituţia/autoritatea responsabilă. Un exemplar al deciziei se transmite de către biroul de înregistrare şi arhivare şi persoanei contestatare/supuse controlului.
69. În cazul în care decizia privind controlul determinării gradului de dizabilitate (formularul nr.9) prevede modificarea gradului de dizabilitate, neîncadrarea sau încadrarea în grad de dizabilitate, echipa din cadrul serviciului pentru determinarea gradului de dizabilitate a Consiliului, în termen de 3 zile lucrătoare, anulează certificatul de încadrare în grad de dizabilitate şi programul individual de reabilitare şi incluziune socială şi/sau eliberează un nou certificat de încadrare în grad de dizabilitate sau certificat de neîncadrare în grad de dizabilitate, cu respectarea procedurilor din prezenta Instrucţiune. Totodată, Consiliul transmite, prin intermediul Sistemului informaţional automatizat, datele persoanelor încadrate sau neîncadrate în grad de dizabilitate, ale persoanelor cărora li s-a modificat gradul de dizabilitate Casei Naţionale de Asigurări Sociale, Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină, Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi structurilor teritoriale de asistenţă socială, iar în cazul lipsei interoperabilităţii Sistemului informaţional automatizat cu sistemele informaţionale ale acestora, transmit săptămînal listele persoanelor în format electronic, conform acordurilor semnate cu Consiliul.”;
m) la punctul 70, cuvîntul „comunicare” se substituie cu cuvintele „primirea deciziei”;
n) punctul 71 va avea următorul cuprins:
„71. Examinarea contestaţiei privind dezacordul cu decizia serviciilor de control al determinării gradului de dizabilitate se efectuează de către Comisia de litigii de pe lîngă Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale, în decurs de 30 de zile lucrătoare de la data înregistrării cererii de contestare la Consiliu.”;
o) în anexa la Instrucţiunea privind determinarea gradului de dizabilitate:
formularul nr.1 va avea următorul cuprins:
„Formularul nr.1
Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale
Consiliul Naţional pentru Determinarea Dizabilităţii şi Capacităţii de Muncă
Certificat de încadrare în grad de dizabilitate seria_____ nr.____
Numele_____________________________, prenumele________________________________
Data, luna, anul naşterii__________________________, genul__________________________ IDNP_______________________________________
Domiciliul ____________________________________________________________________
Raportul nr.____________ din ___________20_____
Încadrat în grad de dizabilitate____________________________________________________
Cauza dizabilităţii ______________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________
Codul deficienţei funcţionale de bază ______________________________________________
Determinarea gradului de dizabilitate primar/repetat ___________________________________ ______________________________________________ _____________________ 20 ______
Gradul de dizabilitate a fost stabilit pentru perioada de la _______________________________ pînă la __________ (f/t) _____ Adresarea repetată pentru determinarea gradului de dizabilitate _____________________20___
Şeful serviciului pentru determinarea gradului de dizabilitate (nume, prenume, semnătură) _____________________________ ___________________________________________________________________________________ Echipa nr.________
Membrii echipei (nume, prenume, semnătură) ______________________ _______________ ______________________ _______________ ______________________ _______________
L.Ş.
Programul individual de reabilitare şi incluziune socială se anexează.”; |
în denumirea formularului nr.4, textul din paranteze va avea următorul cuprins: „(în cazul persoanelor aflate în evidenţa structurilor menţionate şi persoanelor care sînt în vîrstă aptă de muncă, dar neangajate în cîmpul muncii)”;
în denumirea formularului nr.6, textul din paranteze se exclude.
2. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data publicării.
PRIM-MINISTRU | Pavel FILIP |
Nr.78. Chişinău, 11 februarie 2019. |
