L E G E
pentru modificarea unor acte legislative
nr. 208 din 12.10.2018
Monitorul Oficial nr.430-439/672 din 23.11.2018
* * *
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Prezenta lege transpune art.5, art.11, art.15 alin.(3), art.17 alin.(1) lit.c), art.59 alin.(2) şi art.81 din Directiva 2007/64/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 noiembrie 2007 privind serviciile de plată în cadrul pieţei interne, de modificare a Directivelor 97/7/CE, 2002/65/CE, 2005/60/CE şi 2006/48/CE şi de abrogare a Directivei 97/5/CE, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 319 din 5 decembrie 2007, precum şi art.6 alin.(1) lit.d) din Directiva 2009/110/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 16 septembrie 2009 privind accesul la activitate, desfăşurarea şi supravegherea prudenţială a activităţii instituţiilor emitente de monedă electronică, de modificare a Directivelor 2005/60/CE şi 2006/48/CE şi de abrogare a Directivei 2000/46/CE, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 267 din 10 octombrie 2009.
Art.I. – Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.297–300, art.544), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 10 alineatul (1), cuvintele „care deţine licenţa pentru activitate de depozitar central de valori mobiliare ca activitate de bază” se substituie cu textul „care desfăşoară activitatea de depozitar central de valori mobiliare ca activitate de bază, societăţilor de plată, societăţilor emitente de monedă electronică, furnizorilor de servicii poştale în scopul prestării serviciilor de plată,”, iar în final se introduce textul „ , cu excepţia celor prevăzute de lege în scopul prestării serviciilor de plată”.
2. Articolul 491:
denumirea articolului va avea următorul cuprins:
„Articolul 491. Reglementarea şi supravegherea sistemelor de plăţi care funcţionează în Republica Moldova”;
la alineatul (1), după cuvintele „Banca Naţională” se introduc cuvintele „reglementează şi”, iar cuvîntul „sistemului” se substituie cu cuvîntul „sistemelor”;
la alineatul (2), după cuvintele „În scopul” se introduc cuvintele „reglementării şi”, iar cuvîntul „sistemului” se substituie, în toate cazurile, cu cuvîntul „sistemelor”.
Art.II. – Articolul 2932 din Codul contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.78–84, art.100), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
la alineatul (1), în dispoziţie, textul „ori cu încălcarea condiţiilor de licenţiere,” se exclude;
la alineatul (2), în dispoziţie, cuvintele „Legii instituţiilor financiare” se substituie cu textul „Legii nr.202/2017 privind activitatea băncilor”, iar după cuvintele „furnizorul de servicii poştale” se introduce textul „ , acordarea creditelor legate de prestarea serviciilor de plată cu nerespectarea cerinţelor stipulate la art.25 alin.(3) şi art.88 alin.(11) din Legea nr.114/2012 cu privire la serviciile de plată şi moneda electronică, precum şi fără licenţa corespunzătoare”.
Art.III. – Legea nr.114/2012 cu privire la serviciile de plată şi moneda electronică (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.193–197, art.661), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. În textul legii, cuvîntul „filială”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvîntul „sucursală” la forma gramaticală corespunzătoare, cu excepţia articolului 17.
2. Articolul 2:
la alineatul (2):
punctul 2) va avea următorul cuprins:
„2) operaţiunilor de plată efectuate de la plătitor către beneficiarul plăţii printr-un reprezentant comercial sau agent comercial împuternicit, prin intermediul unui acord încheiat între reprezentantul comercial sau agentul comercial şi plătitorul şi/sau beneficiarul plăţii, să negocieze ori să efectueze vînzări sau achiziţii de bunuri ori de servicii în următoarele situaţii:
a) doar în numele plătitorului sau doar al beneficiarului plăţii, indiferent dacă se află sau nu în posesia fondurilor clienţilor; sau
b) în cazul în care reprezentantul comercial sau agentul comercial împuternicit acţionează atît în numele şi pe răspunderea plătitorului, cît şi în numele şi pe răspunderea beneficiarului plăţii, dacă nu intră în posesia fondurilor clienţilor sau nu le controlează în niciun moment;”
punctul 11) va avea următorul cuprins:
„11) serviciilor bazate pe instrumente/dispozitive, inclusiv valorilor monetare stocate pe instrumente preplătite cu scop predeterminat, care pot fi folosite pentru a achiziţiona bunuri sau servicii doar în localurile folosite de prestatorul serviciilor respective ori, în baza unui contract comercial cu acesta, în cadrul unei reţele limitate de prestatori de servicii, indiferent de locaţia geografică a acestora, ori pentru o categorie limitată de bunuri sau servicii;”
articolul se completează cu alineatul (3) cu următorul cuprins:
„(3) În exercitarea atribuţiilor Băncii Naţionale prevăzute de prezenta lege, dispoziţiile Legii nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător nu se aplică.”
3. Articolul 3:
la noţiunea „agent”, după cuvîntul „persoană” se introduc cuvintele „fizică sau”;
după noţiunea „beneficiar al plăţii” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:
„capital reglementat – indicator prin care este stabilită valoarea minimă a capitalului propriu pe care societatea de plată/societatea emitentă de monedă electronică/furnizorul de servicii poştale trebuie să-l menţină pe parcursul desfăşurării activităţii sale, în conformitate cu prezenta lege şi cu actele normative ale Băncii Naţionale a Moldovei emise întru executarea acesteia;”
după noţiunea „dată a valutei” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:
„date sensibile privind plăţile – date, inclusiv elemente de securitate personalizate, care pot fi utilizate în scopul fraudării;”
noţiunea „filială” va avea următorul cuprins:
„filială – definită conform Legii nr.202/2017 privind activitatea băncilor;”
după noţiunea „sistem de plăţi” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:
„sistem informaţional – sistem de gestionare a informaţiei din cadrul unui prestator de servicii de plată, împreună cu resursele organizaţionale asociate, cum ar fi resurse informaţionale, resurse umane, structuri organizatorice;”
după noţiunea „societate emitentă de monedă electronică” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:
„sucursală – subdiviziune separată a societăţii de plată sau un punct de lucru, altul decît sediul acesteia, dependent(ă) juridic de societatea de plată şi care efectuează direct toate sau unele din activităţile unei societăţi de plată;”
după noţiunea „terminal de plată în numerar (terminal cash-in)” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:
„transfer de credit – serviciu de plată de creditare a contului de plăţi al beneficiarului plăţii printr-o operaţiune de plată sau o serie de operaţiuni de plată efectuate din contul de plăţi al plătitorului de către prestatorul serviciilor de plată care deţine contul de plăţi al plătitorului, în baza unei instrucţiuni date de plătitor;”.
4. La articolul 5 alineatul (1):
partea introductivă va avea următorul cuprins:
„Prezenta lege distinge următoarele categorii de prestatori de servicii de plată:”;
la litera a), după cuvîntul „băncile” se introduce textul „şi filialele băncilor din alte state,”, iar cuvintele „Legea instituţiilor financiare” se substituie cu textul „Legea nr.202/2017 privind activitatea băncilor”;
la litera d), cuvintele „Legea poştei” se substituie cu textul „Legea comunicaţiilor poştale nr.36/2016”.
5. Articolul 7:
la alineatele (2) şi (4) , textul „ , cu excepţia pct.4)” se exclude;
la alineatul (5), textul „ , cu excepţia pct.4)” se exclude, iar cuvintele „Legii instituţiilor financiare” se substituie cu textul „Legii nr.202/2017 privind activitatea băncilor”;
la alineatul (6), după textul „specificate la art.9” se introduce textul „alin.(1)”.
6. La articolul 8:
alineatul (1) se completează în final cu textul „ , cu excepţia cazului prevăzut la alin.(2)”;
alineatul (3) se completează în final cu textul „la valoarea nominală a fondurilor primite”.
7. Articolul 10 se completează cu alineatul (3) cu următorul cuprins:
„(3) Societatea de plată are dreptul de a începe prestarea unui nou serviciu de plată doar după obţinerea licenţei de activitate în termenele şi condiţiile stabilite la art.14–20 şi de actele normative ale Băncii Naţionale.”
8. Articolul 12:
la alineatul (1) litera c), textul „art.4 alin.(1) pct.1)–3), 5)” se substituie cu textul „art.4 alin.(1) pct.1)–5)”;
la alineatul (2):
în partea introductivă, după textul „este format din” se introduce textul „unul sau mai multe dintre următoarele elemente”;
la litera a), după textul „acţiunilor preferenţiale cumulative” se introduce textul „ , în cazul societăţilor pe acţiuni”.
9. Articolul 13:
la alineatul (1), după textul „al societăţii de plată” se introduce textul: „ , în orice moment al desfăşurării activităţii,”, iar în final se introduce textul „ , fiind luată în considerare suma mai mare”;
articolul se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:
„(11) Este interzisă utilizarea multiplă a elementelor eligibile utilizate pentru calcularea capitalului reglementat al unei societăţi de plată în cazul în care aceasta aparţine unui grup din care mai face parte o altă societate de plată, o bancă sau o entitate din sectorul financiar. Prezentul alineat se aplică, de asemenea, în cazul în care o societate de plată desfăşoară şi alte activităţi decît prestarea serviciilor de plată.”
la alineatul (2), textul „În orice moment al desfăşurării activităţii, societatea” se substituie cu cuvîntul „Societatea”.
10. Articolul 14:
la alineatul (1), textul „în scris” se exclude, iar în final se introduce textul: „Modul de prezentare a declaraţiei, a documentelor şi a informaţiilor referitoare la solicitant este stabilit în actele normative ale Băncii Naţionale.”
la alineatul (2):
punctul 1) va avea următorul cuprins:
„1) copia legalizată de pe contractul de constituire a solicitantului şi/sau de pe statutul acestuia;”
la punctul 3), cuvîntul „depunerea” se substituie cu cuvîntul „dispunerea”;
la punctul 7):
litera e) va avea următorul cuprins:
„e) măsurile privind asigurarea continuităţii activităţii şi siguranţei la prestarea serviciilor de plată, care să cuprindă o identificare clară a operaţiunilor critice, planuri de continuitate şi o procedură pentru testarea şi reexaminarea periodică a caracterului adecvat şi a eficienţei acestor planuri;”
litera f) va avea următorul cuprins:
„f) organizarea şi gestionarea sistemelor informaţionale, inclusiv modul de protecţie a informaţiei şi a datelor cu caracter personal ale utilizatorilor de servicii de plată, precum şi o descriere a procesului pentru evidenţa, monitorizarea, supravegherea şi restricţionarea accesului la datele sensibile privind plăţile;”
punctul se completează cu literele g) şi h) cu următorul cuprins:
„g) procedurile pentru monitorizarea, tratarea şi urmărirea unui incident de securitate şi a plîngerilor legate de securitate formulate de clienţi, incluzînd un mecanism de raportare care ţine cont de obligaţiile de notificare ale societăţii de plată prevăzute la art.322;
h) politica de securitate, inclusiv o evaluare a riscurilor în raport cu serviciile de plată şi o descriere a măsurilor de control al securităţii şi de atenuare a riscurilor întreprinse în vederea protejării adecvate a utilizatorilor serviciilor de plată, inclusiv împotriva fraudei şi a utilizării ilegale a datelor sensibile şi cu caracter personal.”
11. Articolul 15:
la alineatul (1), în partea introductivă, după cuvintele „se acordă dacă” se introduce textul „ , în urma examinării documentelor şi informaţiilor prezentate conform art.14, se constată că”;
la alineatul (4), după cuvintele „dreptul să consulte” se introduce textul „Serviciul Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor şi”, iar în final – textul „ , perioadă în care termenul de comunicare a deciziei cu privire la eliberarea licenţei sau respingerea declaraţiei prevăzut la art.18 alin.(1) se suspendă”;
articolul se completează cu alineatul (41) cu următorul cuprins:
„(41) În scopul aplicării alin.(4), Serviciul Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor furnizează Băncii Naţionale, la cererea acesteia, informaţii cu privire la persoane şi entităţi expuse la risc de spălare a banilor şi finanţare de terorism.”
la alineatul (5), textul „art.12–14” se substituie cu textul „art.12–15”.
12. Legea se completează cu articolul 161 cu următorul cuprins:
„Articolul 161. Controlul participaţiunilor societăţilor de plată
(1) Persoana sau persoanele care acţionează în mod concertat nu au dreptul, fără obţinerea prealabilă a permisiunii Băncii Naţionale, să dobîndească, direct sau indirect, o participaţiune la capital într-o societate de plată ori să mărească, direct sau indirect, participaţiunea, fapt ce ar avea ca efect calificarea acesteia drept participaţiune calificată ori aceasta atinge sau depăşeşte nivelurile de 20%, 30% sau de 50% din drepturile de vot ori din capitalul social, ori societatea de plată va deveni întreprindere dependentă.
(2) În cazul în care, ca urmare a survenirii unor împrejurări în afara voinţei persoanei, participaţiunea acesteia devine calificată sau atinge ori depăşeşte nivelurile specificate la alin.(1), dobînditorul nu are dreptul să exercite dreptul de vot conform acţiunilor/participaţiunilor deţinute fără permisiunea prealabilă a Băncii Naţionale. Pentru obţinerea permisiunii, dobînditorul depune cerere în termen de o lună de la apariţia temeiului pentru aceasta.
(3) Pînă la obţinerea permisiunii Băncii Naţionale, participaţiunile menţionate la alin.(2) nu se iau în considerare la determinarea cvorumului adunării acţionarilor/asociaţilor şi la luarea deciziilor de către adunare.
(4) Pentru a obţine permisiunea, persoana sau persoanele care acţionează în mod concentrat depun o cerere, prin care comunică despre decizia de a dobîndi participaţiuni conform alin.(1) ori despre apariţia temeiului conform alin.(2), şi anexează documentele stabilite de Banca Naţională.
(5) Banca Naţională evaluează decizia de dobîndire a participaţiunilor în baza documentelor şi informaţiilor prezentate de solicitant conform actelor normative ale Băncii Naţionale.
(6) Banca Naţională examinează cererea de eliberare a permisiunii prevăzute la alin.(1) şi (2) în termen de 3 luni de la data de primire a cererii şi a tuturor documentelor şi informaţiilor necesare. Dacă este necesar, pentru evaluarea prevăzută la alin.(5), Banca Naţională poate solicita prezentarea de documente şi/sau informaţii suplimentare. Solicitantul va transmite documentele sau informaţiile suplimentare solicitate de Banca Naţională în termen de cel mult 20 de zile lucrătoare de la data primirii solicitării. În cazul în care solicitantul nu prezintă documentele sau informaţiile solicitate în termenul specificat în prezentul alineat, Banca Naţională refuză eliberarea permisiunii. Pentru perioada dintre data de solicitare a informaţiilor şi data de primire a acestora, curgerea termenului de examinare a cererii se suspendă. Orice altă solicitare din partea Băncii Naţionale de completare sau de clarificare a informaţiilor primite nu mai are ca efect suspendarea termenului de evaluare. Banca Naţională poate decide prelungirea pînă la 30 de zile lucrătoare a perioadei de suspendare prevăzute dacă solicitantul este situat sau reglementat într-un alt stat ori este o persoană care nu face obiectul supravegherii de către Banca Naţională.
(7) Banca Naţională decide asupra cererii de eliberare a permisiunii prevăzute la alin.(1) şi (2) pornind de la influenţa potenţială exercitată de solicitant asupra societăţii de plată, ţinînd cont de necesitatea asigurării unei administrări stabile şi prudente a societăţii în cauză şi dacă este încredinţată că situaţia financiară a solicitantului este sigură şi adecvată. La evaluarea îndeplinirii acestor criterii se iau în considerare reputaţia solicitantului, reputaţia şi experienţa oricărei persoane care va administra activitatea societăţii ca rezultat al dobîndirii de participaţiuni, situaţia financiară a solicitantului ţinînd cont de specificul concret al activităţii desfăşurate sau preconizate a fi desfăşurată de societate, lipsa impedimentelor pentru exercitarea efectivă a atribuţiei Băncii Naţionale de supraveghere a activităţii societăţii, lipsa temeiurilor rezonabile pentru a considera că, în legătură cu dobîndirea solicitată, se realizează sau se vor realiza operaţiuni de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului ori va spori riscul unor asemenea operaţiuni.
(8) În vederea luării unei decizii privind cererea de eliberare a permisiunii, Banca Naţională poate să consulte alte autorităţi publice competente din ţară şi din străinătate, perioadă în care termenul de examinare a cererii de eliberare a permisiunii prevăzut la alin.(6) se suspendă.
(9) Banca Naţională respinge cererea de eliberare a permisiunii dacă, în baza condiţiilor şi criteriilor prevăzute la alin.(7), există motive rezonabile în acest sens sau dacă informaţiile şi documentele prezentate de solicitant sînt incomplete şi/sau conţin date eronate. Motivele de respingere a cererii se comunică solicitantului.
(10) Banca Naţională poate stabili un termen pentru dobîndirea participaţiunilor, la expirarea căruia permisiunea eliberată devine nulă.
(11) În cazul în care permisiunea pentru obţinerea participaţiunilor calificate nu a fost solicitată în termen sau nu au fost prezentate informaţiile necesare, sau cererea a fost respinsă, Banca Naţională are dreptul de a dispune suspendarea exercitării drepturilor de vot aferente acţiunilor/participaţiunilor deţinute fără permisiune pînă la obţinerea permisiunii prealabile a Băncii Naţionale şi/sau de a dispune înstrăinarea, în termen de 6 luni, a acestora.
(12) Banca Naţională poate dispune prelungirea termenului de 6 luni prevăzut la alin.(11) cu perioade a cîte cel mult 6 luni, de cel mult 3 ori consecutiv, în cazul în care prelungirea este necesară în vederea neadmiterii periclitării stabilităţii financiare sau în cazul în care există un interes public în a dispune prelungirea, sau atunci cînd a fost identificat, fără efectuarea unei evaluări prealabile de către Banca Naţională, un achizitor potenţial al acţiunilor expuse spre vînzare, al cărui caracter potrivit şi adecvat nu comportă suspiciuni întemeiate la momentul adoptării deciziei de prelungire.
(13) În caz de suspendare a exercitării dreptului de vot al acţionarului/asociatului conform alin.(11), acţiunile/participaţiunile al căror drept de vot este suspendat nu se iau în considerare la determinarea cvorumului adunării acţionarilor/asociaţilor şi la luarea deciziilor de către adunare. În acest caz, dacă există pericol pentru administrarea sigură şi stabilă a societăţii de plată, Banca Naţională are dreptul să limiteze activitatea societăţii, precum şi să interzică (să restricţioneze) desfăşurarea unor activităţi ori să interzică plata dividendelor sau o altă distribuire a capitalului.”
13. Articolul 18:
la alineatul (1), textul „2 luni” se substituie cu textul „3 luni”;
alineatul (2) se completează în final cu textul „ , iar documentele şi informaţiile specificate la art.14 se restituie”.
14. Articolul 19:
la alineatele (3) şi (4), cuvintele „în scris” se exclud;
la alineatul (5), textul „în conformitate cu Legea nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător” se substituie cu textul „conform condiţiilor stabilite în actele normative ale Băncii Naţionale”.
15. La articolul 20 alineatul (3) punctul 2), textul „art.4 alin.(1) pct.1)–3), 5)” se substituie cu textul „art.4 alin.(1) pct.1)–5)”.
16. Articolul 22:
alineatul (1) se completează cu litera h) cu următorul cuprins:
„h) nu înlătură, în termenul stabilit, circumstanţele care au dus la suspendarea unor activităţi ale titularului de licenţă, conform art.99 alin.(1) lit.c).”
articolul se completează cu alineatul (6) cu următorul cuprins:
„(6) Societatea de plată este obligată, în decurs de 3 zile lucrătoare de la data adoptării deciziei de retragere a licenţei, să depună la Banca Naţională licenţa retrasă.”
17. Articolul 24:
la alineatele (2) şi (3), textul „Legii instituţiilor financiare” se substituie cu textul „Legii nr.202/2017 privind activitatea băncilor”;
la alineatul (4), cuvintele „activitate de emitere a monedei electronice” se substituie cu textul „activitate de creditare legată de serviciile de plată, activitate de prestare a serviciilor de plată conform criteriilor stabilite în actele normative ale Băncii Naţionale”.
18. Articolul 25 se completează cu alineatele (3) şi (4) cu următorul cuprins:
„(3) Societăţile de plată pot acorda credite (împrumuturi) legate de serviciile de plată menţionate în art.4 alin.(1) pct.4) şi 5) doar dacă se îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a) creditul are un caracter accesoriu şi este acordat exclusiv în legătură cu executarea unei operaţiuni de plată;
b) creditul acordat în legătură cu un serviciu de plată prestat este rambursat într-o perioadă scurtă, care în niciun caz nu depăşeşte 12 luni;
c) acest credit nu este acordat din fondurile deţinute sau primite de la utilizatorii serviciilor de plată în scopul executării unei operaţiuni de plată;
d) capitalul reglementat al societăţii de plată este adecvat în orice moment.
(4) Societăţile de plată desfăşoară activitatea de creditare prevăzută la alin.(3) în conformitate cu regulile unei practici prudente şi sănătoase, cu respectarea prezentei legi şi a actelor normative ale Băncii Naţionale prin care sînt stabilite condiţiile de acordare a creditelor (împrumuturilor) legate de serviciile de plată.”
19. La articolul 26, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
„(3) Fondurile primite de la utilizatorii serviciilor de plată, direct sau prin intermediul unui alt prestator de servicii de plată, pentru executarea unor operaţiuni de plată, fiind protejate potrivit alin.(1) şi (2), sînt exceptate de la măsurile de executare silită, inclusiv de la măsurile de asigurare a executării prevăzute de Codul de executare al Republicii Moldova, în vederea satisfacerii creanţelor creditorilor societăţii de plată, alţii decît utilizatorii de servicii de plată, atunci cînd societatea respectivă nu-şi poate îndeplini obligaţiile, în special în cazul de insolvabilitate a acesteia. În caz de insolvabilitate a societăţii de plată, aceste fonduri nu se includ în masa debitoare.”
20. Articolul 27:
se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:
„(11) Fiecare persoană fizică sau juridică care prestează servicii de plată în numele şi pe contul societăţilor de plată, al sucursalelor şi al agenţilor de plată va fi considerată agent de plată în sensul prezentei legi.”
la alineatul (3):
litera c) va avea următorul cuprins:
„c) date privind identitatea administratorilor sucursalei/agentului de plată care va presta servicii de plată, dovezile că aceştia au reputaţie bună, posedă cunoştinţe şi experienţă adecvate naturii, extinderii şi complexităţii activităţii vizate, conform criteriilor stabilite în reglementările emise de Banca Naţională;”
alineatul se completează cu literele d) şi e) cu următorul cuprins:
„d) lista serviciilor de plată ale societăţii de plată pentru care sucursala/agentul de plată este mandatată/mandatat;
e) codul unic de identificare sau alt număr de identificare al agentului de plată în sistemul informaţional al societăţii de plată.”
articolul se completează cu alineatul (31) cu următorul cuprins:
„(31) În cazul în care agentul de plată este un prestator de servicii de plată menţionat la art.5 alin.(1) sau în cazul în care agentul de plată este o persoană fizică, Banca Naţională efectuează înscrierea în registrul societăţilor de plată conform procedurii stabilite în actele normative ale Băncii Naţionale.”
alineatul (4) va avea următorul cuprins:
„(4) Banca Naţională examinează informaţiile specificate la alin.(3) şi alin.(31) şi, în termen de 30 de zile după primirea lor, comunică societăţii de plată decizia privind înscrierea în registru a sucursalei/agentului de plată.”
la alineatul (5), textul „la alin.(3)” se substituie cu textul „la alin.(3) şi alin.(31)”;
articolul se completează cu alineatele (51) şi (52) cu următorul cuprins:
„(51) Societatea de plată este obligată să notifice Banca Naţională despre orice modificare a datelor din documentele prezentate pentru înscrierea în registru a sucursalei/agentului de plată în termen de 10 zile lucrătoare de la data survenirii modificărilor şi să prezinte documentele ce confirmă modificările în cauză în termen de 30 de zile de la data survenirii modificărilor.
(52) Societatea de plată se asigură că sucursalele/agenţii de plată care acţionează în numele acesteia îi informează pe utilizatorii serviciilor de plată în legătură cu acest fapt.”
alineatul (6) se completează în final cu textul: „ La solicitarea de către Banca Naţională a informaţiilor suplimentare din partea societăţii de plată, aceasta trebuie să transmită informaţiile solicitate în termen de maximum 30 de zile de la data comunicării solicitării, perioadă în care termenul de examinare prevăzut la alin.(4) se suspendă.”
la alineatul (7), textul „cu alin.(3)” se substituie cu textul „cu alin.(3) şi alin.(31)”, iar în final se introduce textul „şi informează societatea de plată, iar documentele şi informaţiile specificate la alin.(3) şi alin.(31) se restituie”;
alineatul (9) va avea următorul cuprins:
„(9) Banca Naţională radiază din registru sucursala/agentul de plată în baza cererii depuse de societatea de plată, cu cel mult 3 zile după data încetării activităţii desfăşurate prin intermediul sucursalei/agentului de plată.”
21. Articolul 28:
la alineatul (2), după cuvîntul „semnificative” se introduce textul „ , inclusiv funcţia de gestionare a sistemelor informaţionale,”, iar după cuvintele „să împiedice Banca Naţională” se introduc cuvintele „să verifice şi”;
articolul se completează cu alineatul (9) cu următorul cuprins:
„(9) Societatea de plată comunică Băncii Naţionale, în termen de 10 zile lucrătoare, despre orice modificare în ceea ce priveşte activităţile sale externalizate.”
22. Articolul 29:
la alineatul (1), cuvintele „Legii contabilităţii” se substituie cu textul „Legii contabilităţii şi raportării financiare nr.287/2017”;
la alineatul (2) litera a), textul „ , cu excepţia pct.4)” se exclude.
23. Capitolul III se completează cu articolele 321 şi 322 cu următorul cuprins:
„Articolul 321. Gestionarea riscurilor operaţionale şi de securitate
(1) Prestatorii de servicii de plată stabilesc un cadru cu măsuri de atenuare şi mecanisme de control adecvate pentru a gestiona riscurile operaţionale şi de securitate legate de serviciile de plată pe care le furnizează. Ca parte a acestui cadru, prestatorii de servicii de plată instituie şi menţin proceduri eficace de gestionare a incidentelor, inclusiv pentru detectarea şi clasificarea incidentelor operaţionale şi de securitate majore.
(2) Prestatorii de servicii de plată furnizează Băncii Naţionale, anual sau la intervale mai scurte stabilite de Banca Naţională, o evaluare exhaustivă actualizată privind riscurile operaţionale şi de securitate legate de serviciile de plată pe care le oferă şi privind gradul de adecvare a măsurilor de atenuare şi a mecanismelor de control puse în aplicare ca răspuns la aceste riscuri.
(3) Cerinţele minime obligatorii faţă de măsurile de securitate şi continuitate a activităţii care trebuie să fie aplicate de către prestatorii de servicii de plată se stabilesc în actele normative ale Băncii Naţionale.
Articolul 322. Raportarea incidentelor
(1) În cazul unui incident ce a generat disfuncţionalităţi la nivelul activităţilor de bază sau a afectat disponibilitatea, securitatea şi/sau integritatea sistemului informaţional, societăţile de plată, furnizorii de servicii poştale şi societăţile emitente de monedă electronică notifică Banca Naţională cel tîrziu în următoarea zi lucrătoare după producerea incidentului.
(2) În cazul în care incidentul are sau poate avea un impact asupra intereselor financiare ale utilizatorilor de servicii de plată ale prestatorului de servicii de plată, acesta îi informează fără întîrzieri nejustificate pe utilizatorii respectivi cu privire la incident şi la toate măsurile disponibile pe care le pot lua pentru a atenua efectele negative ale acestuia.
(3) Periodicitatea, criteriile de evaluare a incidentului şi detaliile din rapoartele cu privire la incident care urmează să fie comunicate se stabilesc în actele normative ale Băncii Naţionale.”
24. Articolul 50:
la alineatul (5), textul „servicii locative (comunale şi necomunale) şi altor utilităţi publice” se substituie cu textul „utilităţi publice (servicii locative, comunale, necomunale şi alte utilităţi publice prevăzute de actele normative ale Guvernului)”;
articolul se completează cu alineatele (6) şi (7) cu următorul cuprins:
„(6) Condiţiile de determinare a valorii comisioanelor interbancare, precum şi a comisioanelor suplimentare, aplicate în funcţie de marca şi categoria respectivelor carduri de plată pentru operaţiunile de plată efectuate printr-un card de plată sau printr-un dispozitiv asemănător de către prestatorii de servicii de plată, sînt stabilite de actele normative ale Băncii Naţionale.
(7) Comisioanele aplicate de către prestatorii de servicii de plată pentru operaţiunile de plată ce presupun utilizarea sistemului automatizat de plăţi interbancare nu trebuie să depăşească nivelul comisioanelor stabilite în actele normative ale Băncii Naţionale.”
25. La articolul 57, alineatul (2) se completează în final cu textul: „Prestatorul de servicii de plată furnizează probe pentru a dovedi frauda sau neglijenţa gravă din partea utilizatorului serviciilor de plată.”
26. Articolul 75 alineatul (1):
la litera a), cuvintele „Legea instituţiilor financiare” se substituie cu textul „Legea nr.202/2017 privind activitatea băncilor”;
alineatul se completează cu litera d) cu următorul cuprins:
„d) furnizorii de servicii poştale, care activează în conformitate cu Legea comunicaţiilor poştale nr.36/2016.”
27. Articolul 80 va avea următorul cuprins:
„Articolul 80. Obligativitatea licenţei
Persoana care intenţionează să emită şi să transfere monedă electronică în calitate de societate emitentă de monedă electronică pe teritoriul Republicii Moldova este obligată să obţină licenţă înainte de a începe această activitate.”
28. Articolul 83:
la alineatul (1), cuvintele „nivelul valorii” se substituie cu cuvintele „nivelul sumei”, iar textul „alin.(2) şi (3)” – cu textul „alin.(2), (3), (41) din prezentul articol sau la art.82, fiind luată în considerare suma mai mare”;
la alineatul (2), cuvintele „care nu au legătură cu moneda electronică” se substituie cu cuvintele „care nu au legătură cu emiterea monedei electronice”;
alineatul (4) se abrogă;
articolul se completează cu alineatul (41) cu următorul cuprins:
„(41) În cazul în care societăţile emitente de monedă electronică desfăşoară oricare dintre activităţile menţionate la art.88 alin.(1) lit.a) care nu au legătură cu emiterea de monedă electronică sau desfăşoară oricare dintre activităţile menţionate la art.88 alin.(1) lit.b)–d) şi alin.(11) şi nu se cunoaşte dinainte valoarea monedei electronice aflate în circulaţie, se permite societăţilor emitente de monedă electronică să calculeze cerinţele de capital reglementat pe baza unei sume reprezentative, care se apreciază că va fi utilizată pentru emiterea de monedă electronică, cu condiţia ca această sumă reprezentativă să poată fi estimată rezonabil, pe baza datelor istorice şi într-o manieră satisfăcătoare pentru Banca Naţională. În cazul în care societatea emitentă de monedă electronică nu are o activitate suficient de îndelungată, cerinţele de capital reglementat se calculează pe baza valorii de monedă electronică în circulaţie preconizate în planul de afaceri, prin luarea în considerare a oricărei ajustări a planului respectiv solicitate de Banca Naţională.”
articolul se completează cu alineatul (51) cu următorul cuprins:
„(51) Este interzisă utilizarea multiplă a elementelor eligibile pentru calcularea capitalului reglementat al unei societăţi emitente de monedă electronică în cazul în care aceasta aparţine unui grup din care mai face parte o altă societate emitentă de monedă electronică, o bancă, o societate de plată sau o entitate din sectorul financiar. Prezentul alineat se aplică, de asemenea, în cazul în care o societate emitentă de monedă electronică desfăşoară şi alte activităţi decît cea de emitere de monedă electronică.”
29. Articolul 86 va avea următorul cuprins:
„Articolul 86. Controlul participaţiunilor societăţilor emitente de monedă electronică
Prevederile art.161 se aplică în mod corespunzător şi societăţii emitente de monedă electronică.”
30. Articolul 87:
la alineatele (1) şi (2), textul „Legii instituţiilor financiare” se substituie cu textul „Legii nr.202/2017 privind activitatea băncilor”;
la alineatul (3), după cuvintele „monedei electronice” se introduce textul „conform criteriilor stabilite în actele normative ale Băncii Naţionale”.
31. Articolul 88 se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:
„(11) Societatea emitentă de monedă electronică poate acorda credite (împrumuturi) legate de serviciile de plată menţionate în art.4 alin.(1) pct.4) şi 5) în condiţiile art.25 alin.(3) şi (4).”
32. Articolul 98:
la alineatul (1), textul „la solicitarea expresă în scris a autorităţii de supraveghere (control din oficiu), sau în cursul controlului pe teren” se substituie cu textul „în cursul controlului pe teren şi/sau în cursul controlului din oficiu”;
la alineatul (6), după cuvîntul „actului” se introduce, în ambele cazuri, cuvîntul „preliminar”, iar în final se introduce textul: „Ca urmare a examinării obiecţiilor şi explicaţiilor persoanei supuse controlului, se întocmeşte actul privind rezultatele controlului pe teren, în 2 exemplare, un exemplar al căruia se expediază (se înmînează) persoanei supuse controlului.”
articolul se completează cu alineatul (71) cu următorul cuprins:
„(71) În baza rezultatelor controlului din oficiu se întocmeşte un act (raport) privind rezultatele controlului, în 2 exemplare, în care se indică: data şi locul întocmirii; denumirea şi sediul persoanei supuse controlului; perioada (data) controlului; informaţia privind rezultatele controlului, inclusiv despre încălcările constatate şi caracterul lor; în cazul înmînării actului – numele, prenumele, funcţia conducătorului organului executiv/reprezentantului persoanei supuse controlului care a primit actul, data primirii şi semnătura acestuia sau refuzul de a primi/semna actul; numele, prenumele şi semnăturile inspectorilor care au efectuat controlul. Dată de întocmire a actului privind rezultatele controlului se consideră data de înmînare (primire) a acestuia conform alin.(8).”
la alineatul (8), textul „ , cerîndu-i lichidarea acestora” se substituie cu textul „prin expedierea unui exemplar al actului preliminar privind rezultatele controlului din oficiu” , iar în final se introduce textul: „Ca urmare a examinării obiecţiilor şi explicaţiilor persoanei supuse controlului, se întocmeşte actul privind rezultatele controlului din oficiu, în 2 exemplare, un exemplar al căruia se expediază (se înmînează) persoanei supuse controlului.”
articolul se completează cu alineatul (10) cu următorul cuprins:
„(10) Prin derogare de la dispoziţiile alin.(6) şi (8), în cazul în care este considerată necesară adoptarea urgentă a unei decizii pentru a preveni prejudicii semnificative în sistemele de plăţi, Banca Naţională poate dispune aplicarea sancţiunilor şi măsurilor fără a aduce, în prealabil, la cunoştinţa persoanei supuse controlului informaţia privind încălcările constatate şi fără a acorda acesteia termen pentru prezentarea argumentării dezacordului. În aceste cazuri, prin derogare de la dispoziţiile alin.(9), dată a constatării încălcării se consideră data adoptării deciziei prevăzute în prezentul alineat.”
33. Articolul 99:
alineatul (2):
la litera b), cuvîntul „reglementat” se substituie cu cuvîntul „propriu”;
alineatul se completează cu literele e)–h) cu următorul cuprins:
„e) dispunerea utilizării profiturilor nete pentru majorarea capitalului propriu;
f) dispunerea înlocuirii administratorilor;
g) dispunerea prezentării unui plan de restabilire a conformităţii cu cerinţele prevăzute de prezenta lege şi de actele normative emise în aplicarea acesteia, plan care să detalieze măsurile şi acţiunile ce vor fi întreprinse în acest sens şi care să stabilească termenul de implementare a respectivelor măsuri şi acţiuni;
h) impunerea cerinţelor suplimentare de raportare.”
alineatul (3):
se completează cu litera a1) cu următorul cuprins:
„a1) emiterea unui avertisment public prin care se indică persoana fizică, persoana juridică, inclusiv prestatorul de servicii de plată şi emitentul de monedă electronică, precum şi natura încălcării;”
litera b) va avea următorul cuprins:
„b) aplicarea şi perceperea incontestabilă a amenzii de la bancă, societatea de plată, furnizorul de servicii poştale şi de la societatea emitentă de monedă electronică în mărime de pînă la 10% din capitalul propriu calculat la data ultimei raportări;”
alineatul se completează cu literele b1) şi b2) cu următorul cuprins:
„b1) amendă aplicabilă administratorului, de la 1 la 100 de salarii medii ale persoanei fizice sancţionate, pentru ultimele 12 luni, care includ toate beneficiile (suplimente, prime şi alte adaosuri la salariul de funcţie);
b2) amendă, în mărime de pînă la valoarea dublă a beneficiului obţinut ca urmare a încălcării, dacă acesta poate fi determinat;”.
34. Articolul 100:
se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:
„(11) La stabilirea tipului sancţiunii sau a măsurii de remediere şi a cuantumului amenzii faţă de prestatorii de servicii de plată şi faţă de emitenţii de monedă electronică, Banca Naţională are în vedere criteriile stabilite prin actele normative ale Băncii Naţionale.”
la alineatul (5), textul „Consiliul de administraţie” se substituie cu textul „Comitetul executiv”.
35. La articolul 102 alineatul (1), textul „Legii cu privire la protecţia datelor cu caracter personal” se substituie cu textul „Legii nr.133/2011 privind protecţia datelor cu caracter personal”.
36. La articolul 108 alineatul (2), textul „Legii instituţiilor financiare” se substituie cu textul „Legii nr.202/2017 privind activitatea băncilor”.
Art.IV. – Prezenta lege intră în vigoare peste o lună de la data publicării, cu excepţia prevederilor art.III pct.22 în partea cea se referă la articolul 29 alineatul (1), care intră în vigoare la 1 ianuarie 2019.
Art.V. – (1) În termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi:
a) prestatorii de servicii de plată nebancari care deţin licenţa Băncii Naţionale a Moldovei pentru desfăşurarea activităţilor de prestare a serviciilor de plată şi/sau emitere a monedei electronice, eliberată în temeiul Legii nr.114/2012 cu privire la serviciile de plată şi moneda electronică, vor obţine noile copii autorizate de pe licenţe pentru sucursale. Prestatorii de servicii de plată nebancari vor prezenta Băncii Naţionale a Moldovei originalul licenţelor pentru desfăşurarea activităţilor de prestare a serviciilor de plată şi/sau emitere a monedei electronice. Banca Naţională a Moldovei va reperfecta copiile autorizate de pe licenţă în termen de 3 zile de la data prezentării copiilor autorizate de pe licenţă;
b) prestatorii de servicii de plată nebancari care dispun de filiale îşi vor aduce statutele în conformitate cu prevederile prezentei legi;
c) prestatorii de servicii de plată nebancari care dispun de filiale vor reperfecta regulamentele filialelor în actele corespunzătoare aferente sucursalelor conform prezentei legi;
d) Banca Naţională a Moldovei va aduce actele sale normative în vigoare în concordanţă cu prezenta lege;
e) Banca Naţională a Moldovei va adopta actele normative necesare punerii în aplicare a prezentei legi.
(2) Pentru reperfectarea copiilor autorizate de pe licenţă conform alin.(1) lit.a) din prezentul articol, precum şi pentru înregistrarea modificărilor în statutele prestatorilor de servicii de plată nebancari şi în regulamentele sucursalelor, în legătură cu ajustarea acestora la prevederile prezentei legi, nu se percepe plată.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Andrian CANDU
|
Nr.208. Chişinău, 12 octombrie 2018. |
