miercuri, 10 octombrie 2018
987/10.10.2018 Hotărîre pentru aprobarea Regulamentului privind achiziţia bunurilor şi serviciilor prin cererea ofertelor de preţuri

H O T Ă R Î R E

pentru aprobarea Regulamentului privind achiziţia bunurilor

şi serviciilor prin cererea ofertelor de preţuri

 

nr. 987  din  10.10.2018

 

Monitorul Oficial nr.396-397/1043 din 12.10.2018

 

* * *

În temeiul art.55 alin.(7) din Legea nr.131/2015 privind achiziţiile publice (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.197-205, art.402), Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Regulamentul privind achiziţia bunurilor şi serviciilor prin cererea ofertelor de preţuri (se anexează).

2. Se abrogă Hotărîrea Guvernului nr.666/2016 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la achiziţia bunurilor şi serviciilor prin cererea ofertelor de preţuri (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.150, art.710).

3. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data publicării.

PRIM-MINISTRUPavel FILIP

 

Contrasemnează: 
Ministrul finanţelorOctavian Armaşu

 

Nr.987. Chişinău, 10 octombrie 2018.

 

 

Aprobat

prin Hotărîrea Guvernului

nr.987 din 10 octombrie 2018

REGULAMENT

cu privire la achiziţia bunurilor şi serviciilor prin cererea ofertelor de preţuri

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. În sensul prezentului Regulament se utilizează următoarele noţiuni:

invitaţie de participare – informaţie ce se transmite de către autoritatea contractantă nemijlocit operatorului economic şi conţine informaţia prevăzută în anexa nr.3 la Legea nr.131/2015 privind achiziţiile publice;

anunţ de participare – informaţie ce se publică în Buletinul achiziţiilor publice sau se transmite de către autoritatea contractantă nemijlocit operatorului economic şi conţine informaţia prevăzută în anexa nr.3 la Legea nr.131/2015 privind achiziţiile publice;

ofertă de preţuri – act prin care se reflectă propunerea sub formă bănească a valorii unor bunuri, servicii comparate şi corelate prin prisma cantităţii, calităţii şi a altor criterii.

2. Regulamentul cu privire la achiziţia bunurilor şi serviciilor prin cererea ofertelor de preţuri (în continuare – Regulament) stabileşte temeiurile juridice de organizare şi desfăşurare a procedurii de cerere a ofertelor de preţuri în scopul economisirii banilor publici şi eficientizării achiziţiilor de bunuri şi servicii, satisfacerii necesităţilor autorităţilor contractante de bunuri şi servicii, participării largi a operatorilor economici în cadrul procedurilor de achiziţie publică şi dezvoltării concurenţei între aceştia.

3. Autoritatea contractantă este responsabilă pentru modul de atribuire a contractului de achiziţie publică prin cererea ofertelor de preţuri cu respectarea prevederilor prezentului Regulament, ale Legii nr.131/2015 privind achiziţiile publice, precum şi ale altor acte normative aplicabile.

4. Autoritatea contractantă nu are dreptul să divizeze achiziţia prin încheierea de contracte separate, în scopul aplicării unei alte proceduri de achiziţie decît procedura care ar fi fost utilizată în conformitate cu Legea nr.131/2015 privind achiziţiile publice, în cazul în care achiziţia nu ar fi fost divizată. Excepţie constituie achiziţia de bunuri şi servicii sezoniere, care impune încheierea unor contracte separate pe diferite perioade de timp, ale căror condiţii de achiziţionare se modifică în funcţie de perioada în care sînt realizate.

5. Contractele de achiziţie se încheie pe un an bugetar, iar pentru achiziţiile de bunuri şi servicii a căror perioadă de realizare este mai mare de un an, contractul poate fi încheiat pentru întreaga achiziţie, însă realizarea acesteia urmează a fi asigurată în limitele alocaţiilor anuale prevăzute în aceste scopuri şi precizate anual în contract.

6. Toate comunicările şi schimburile de informaţii în temeiul prezentului Regulament sînt transmise în scris, prin mijloace electronice de comunicare, în conformitate cu art.32 din Legea nr.131/2015 privind achiziţiile publice.

7. Contractele de achiziţii publice care au ca obiect procurarea unor bunuri sau prestări de servicii ce nu pot face obiectul licitaţiei electronice se vor atribui prin desfăşurarea unui alt tip de procedură de achiziţie publică, şi anume licitaţie deschisă, licitaţie restrînsă, negocieri cu publicarea, dialog competitiv.

 

II. CONDIŢII DE ORGANIZARE

8. Procedura de achiziţie prin cererea ofertelor de preţuri se aplică de orice autoritate contractantă interesată de achiziţia bunurilor sau serviciilor necesare pentru satisfacerea cerinţelor sale, conform planului anual de achiziţii, dacă valoarea estimată a achiziţiei nu depăşeşte 400000 de lei.

9. La achiziţia bunurilor şi/sau serviciilor a căror valoare estimativă nu depăşeşte 150000 de lei, autoritatea contractantă va transmite operatorilor economici în scris, prin mijloace electronice de comunicare, sau, ca excepţie, prin alte mijloace de comunicare, invitaţia de participare, urmînd ca pînă la expirarea termenului-limită de depunere să fie înregistrate în Sistemul informaţional automatizat „Registrul de stat al achiziţiilor publice” (în continuare – SIA RSAP) cel puţin trei oferte.

10. La achiziţia bunurilor sau serviciilor a căror valoare estimativă depăşeşte 150000 de lei, autoritatea contractantă publică anticipat un anunţ de participare în Buletinul achiziţiilor publice.

11. Grupul de lucru sau, după caz, specialistul certificat în domeniul achiziţiilor publice, desemnaţi de către autoritatea contractantă, desfăşoară procedura cererii ofertelor de preţuri prin SIA RSAP şi respectă regulile şi obligaţiile prevăzute de Legea nr.131/2015 privind achiziţiile publice.

 

III. ÎNTOCMIREA ŞI TRANSMITEREA INVITAŢIEI SAU ANUNŢULUI DE PARTICIPARE

12. Autoritatea contractantă întocmeşte invitaţia sau anunţul de participare în limba de stat şi, după caz, în una dintre limbile de circulaţie internaţională, prin intermediul SIA RSAP.

13. Autoritatea contractantă oferă acces liber, direct, total şi gratuit, prin mijloace electronice, la documentaţia de atribuire de la data publicării anunţului de participare sau de la data la care a expediat invitaţia de participare. În textul anunţului sau al invitaţiei de participare se specifică adresa electronică exactă la care documentaţia de atribuire va fi disponibilă. Anunţul de participare şi documentaţia de atribuire vor fi accesibile online, în cadrul SIA RSAP, pe întreaga durată de desfăşurare a procedurii de achiziţie.

14. Autoritatea contractantă stabileşte criterii minime de calificare şi selecţie a operatorilor economici în invitaţia sau anunţul de participare. Autoritatea contractantă trebuie să asigure corelaţia dintre informaţiile solicitate prin invitaţia sau anunţul de participare şi cele incluse în Documentul Unic de Achiziţii European (în continuare – DUAE), în vederea completării de către operatorii economici interesaţi.

15. Autoritatea contractantă are obligaţia să precizeze în documentaţia de atribuire modalitatea de calcul al punctajului în baza căruia se va realiza clasamentul ofertanţilor.

16. În cazul în care criteriul utilizat este „costul cel mai scăzut”, „cel mai bun raport calitate-preţ” sau „cel mai bun raport calitate-cost”, determinarea ofertei cîştigătoare în cadrul licitaţiei electronice se realizează prin aplicarea unui sistem de factori de evaluare pentru care se stabilesc ponderi relative sau un algoritm specific de calcul. Factorii de evaluare a ofertei, precum şi algoritmul de punctare se precizează în mod clar şi detaliat în documentaţia de atribuire.

17. În cazul lipsei surselor de finanţare, anunţul de participare şi documentaţia de atribuire vor fi acceptate spre publicare de SIA RSAP după indicarea de către autoritatea contractantă a argumentelor justificative.

18. În documentaţia de atribuire se vor indica:

1) elementele ofertei care vor face obiectul procesului repetitiv de ofertare, cu condiţia ca aceste elemente să fie cuantificabile şi să poată fi exprimate în cifre sau procente;

2) eventualele limite ale valorilor pînă la care elementele pot fi îmbunătăţite, astfel cum rezultă acestea din specificaţiile care definesc obiectul contractului;

3) informaţiile care urmează a fi puse la dispoziţie ofertanţilor pe parcursul licitaţiei electronice şi momentul în care aceste informaţii vor fi disponibile;

4) informaţiile relevante privind procesul licitaţiei electronice;

5) condiţiile în care ofertanţii vor avea dreptul să liciteze, în special cu referire la numărul rundelor, durata fiecărei runde, durata intervalului dintre runde, la pasul minim de licitare care, dacă este cazul, va fi solicitat pentru licitarea noilor oferte;

6) informaţiile relevante referitoare la echipamentul electronic folosit, condiţiile tehnice şi modalităţile concrete de realizare a conectării.

19. Operatorul economic poate solicita autorităţii contractante clarificări pe marginea invitaţiei sau anunţului de participare. La orice solicitare de acest fel, autoritatea contractantă va răspunde în termen de o zi lucrătoare, dar nu mai tîrziu de o zi pînă la expirarea termenului de depunere a ofertelor. Autoritatea contractantă are obligaţia de a transmite prin SIA RSAP fiecărui operator economic care a depus o cerere de participare răspunsurile la orice solicitare de clarificare, însoţite de întrebările aferente, luînd măsuri pentru a nu dezvălui identitatea celui care a solicitat clarificările respective.

20. Oferta se elaborează de către operatorul economic interesat în conformitate cu prevederile din documentaţia de atribuire şi se depune utilizînd SIA RSAP pînă la data şi ora-limită pentru depunere, indicate în anunţul sau în invitaţia de participare. În orice moment, înainte de termenul-limită de depunere a ofertelor, autoritatea contractantă poate modifica documentaţia de atribuire prin emiterea unor amendamente, ţinînd cont de prevederile art.39 din Legea nr.131/2015 privind achiziţiile publice. Orice amendament emis va face parte din documentaţia de atribuire şi va putea fi accesat odată cu aceasta. În vederea oferirii unui timp rezonabil pentru a se conforma amendamentului, autoritatea contractantă va prelungi, după caz, termenul de depunere a ofertelor, astfel încît de la data publicării în SIA RSAP a modificărilor operate pînă la noul termen de depunere a ofertelor să rămînă cel puţin 50% din termenul stabilit iniţial.

 

IV. DEPUNEREA ŞI EVALUAREA OFERTELOR

21. Orice operator economic are dreptul de a se angaja sau nu într-o astfel de procedură de achiziţie.

22. În invitaţia sau anunţul de participare, autoritatea contractantă stabileşte o dată-limită de prezentare a ofertelor de preţuri, a specificaţiilor tehnice şi DUAE, astfel încît operatorii economici să dispună de timp suficient pentru întocmirea ofertei de preţuri şi a celorlalte documente solicitate.

23. Termenul-limită de prezentare a ofertelor este de cel puţin 7 zile – pentru bunuri şi 12 zile – pentru servicii.

24. Ofertele vor fi întocmite în limba de stat, iar în cazurile stabilite în art.38 alin.(6) din Legea nr.131/2015 privind achiziţiile publice şi în una dintre limbile de circulaţie internaţională.

25. Operatorul economic are obligaţia de a elabora oferta în conformitate cu prevederile din documentaţia de atribuire. Oferta, scrisă şi semnată electronic, se prezintă utilizînd SIA RSAP pînă la data şi ora-limită pentru depunere, fixate de către autoritatea contractantă în invitaţia sau anunţul de participare.

26. Pînă la expirarea termenului-limită de prezentare a ofertelor, operatorul economic poate modifica/înlocui oferta prin trimiterea unei noi oferte. Toate ofertele depuse de către operatorii economici vor fi înregistrate, dar numai cea mai recentă ofertă va fi ulterior deschisă pentru examinare şi evaluare.

27. Oferta are caracter obligatoriu, din punctul de vedere al conţinutului, pe toată perioada de valabilitate stabilită de către autoritatea contractantă. Evaluarea ofertelor se efectuează în perioada de valabilitate a acestora.

28. Pînă la expirarea termenului de valabilitate a ofertei, autoritatea contractantă poate propune ofertantului să prelungească acest termen. Ofertantul este în drept să accepte sau să respingă propunerea respectivă.

29. În cazul în care ofertantul nu a informat autoritatea contractantă în scris, în termenul solicitat, despre prelungirea termenului de valabilitate a ofertei, se consideră că el a refuzat prelungirea acestuia.

30. La expirarea termenului-limită de prezentare a ofertelor, SIA RSAP va publica automat toate ofertele primite şi va expedia operatorilor economici care au depus oferte un comunicat pentru înregistrare la licitaţia electronică.

31. Atribuirea unui contract de achiziţii publice pentru bunuri şi servicii prin cererea ofertelor de preţuri este precedată de licitaţia electronică, care se va baza pe unul dintre următoarele elemente ale ofertei:

1) exclusiv pe preţ, în cazul în care contractul este atribuit doar în baza criteriului cel mai scăzut preţ;

2) pe preţ şi pe noile valori ale elementelor ofertelor indicate în anunţul de participare şi/sau în documentaţia de atribuire.

32. Atunci cînd achiziţiile de bunuri şi servicii prin cererea ofertelor de preţuri sînt împărţite în loturi, licitaţia electronică se desfăşoară pentru fiecare lot în parte.

33. SIA RSAP lansează licitaţia electronică la data şi ora indicate în comunicatul expediat pentru înregistrare la licitaţia electronică, cu condiţia că cel puţin 2 operatori economici au depus ofertele în cadrul procedurii de achiziţie. După lansare, licitaţia electronică nu poate fi suspendată sau anulată.

34. În cazul în care a fost depusă o singură ofertă, licitaţia electronică nu are loc, iar grupul de lucru sau, după caz, specialistul certificat în domeniul achiziţiilor publice urmează să decidă atribuirea contractului de achiziţii ofertantului sau repetarea procedurii de achiziţie.

35. În timpul licitaţiei electronice, ofertantul poate:

1) să vizualizeze în timp real desfăşurarea licitaţiei electronice;

2) să ofere o valoare nouă ofertei în cadrul fiecărei runde de licitare.

36. Pe parcursul licitaţiei electronice SIA RSAP va afişa codul licitaţiei electronice, tipul licitaţiei electronice utilizate, valuta ofertelor, instrucţiunile pentru participanţi, cea mai bună ofertă curentă, clasamentul actual al operatorilor economici enumeraţi (fără specificarea denumirii participantului) şi timpul rămas pînă la sfîrşitul rundei.

37. Licitaţia electronică se va finaliza atunci cînd numărul de runde prevăzut în anunţul de participare şi în documentaţia de atribuire a fost epuizat. În momentul încheierii licitaţiei electronice, SIA RSAP va publica rezultatul licitaţiei electronice.

38. La finalizarea licitaţiei electronice, SIA RSAP va pune la dispoziţia autorităţii contractante clasamentul rezultat, determinat prin luarea în considerare a ofertelor finale introduse de ofertanţii participanţi şi pe baza criteriului de atribuire specificat în invitaţia sau anunţul de participare.

39. Referitor la preţul final, rezultat în urma licitaţiei electronice, nu se mai pot solicita clarificări decît cu privire la justificarea preţului anormal de scăzut ofertat, fără a se permite însă modificarea acestuia.

40. După finalizarea licitaţiei electronice, grupul de lucru sau, după caz, specialistul certificat în domeniul achiziţiilor publice are obligaţia de a analiza şi de a verifica specificaţia tehnică a ofertantului conform cerinţelor tehnice şi criteriilor prevăzute în invitaţia sau anunţul de participare, evaluînd-o prin admis/respins.

41. După verificarea specificaţiei tehnice a ofertantului conform cerinţelor tehnice şi criteriilor prevăzute în invitaţia sau anunţul de participare, grupul de lucru sau, după caz, specialistul certificat în domeniul achiziţiilor publice are dreptul să solicite de la ofertantul cîştigător al licitaţiei electronice, prin intermediul SIA RSAP, şi să examineze documentele justificative aferente DUAE. Grupul de lucru sau, după caz, specialistul certificat în domeniul achiziţiilor publice descalifică ofertantul dacă constată că datele de calificare ale acestuia, specificate în DUAE, sînt eronate sau incomplete ori operatorul economic a refuzat prezentarea documentelor justificative aferente DUAE şi trece la următorul ofertant.

42. În situaţia în care, în urma demersurilor realizate de autoritatea contractantă, ofertantul clasat pe primul loc nu demonstrează, în termenele stabilite în invitaţia sau anunţul de participare, în mod corespunzător îndeplinirea integrală a criteriilor de calificare, autoritatea contractantă aplică prevederile pct.40 şi 41 în cadrul procedurilor de evaluare a ofertelor pentru ofertantul clasat pe locul următor. Grupul de lucru sau, după caz, specialistul certificat în domeniul achiziţiilor publice vor documenta acceptarea sau respingerea ofertei electronice prin înregistrarea deciziei în SIA RSAP, cu anexarea documentelor relevante.

43. Procedura de cerere a ofertelor de preţuri pentru care nu a fost publicat anunţul de participare în Buletinul achiziţiilor publice se consideră desfăşurată doar dacă au fost depuse cel puţin 3 oferte.

44. Dacă, drept rezultat al invitaţiei de participare, nu a fost acumulat numărul necesar de oferte, prevăzut în pct.43, aceasta se desfăşoară în mod repetat, cu publicarea prealabilă a unui anunţ de participare în Buletinul achiziţiilor publice.

45. Cîştigătoare este oferta care satisface toate cerinţele stabilite conform documentelor/cerinţelor de calificare şi criteriului de atribuire prevăzut în invitaţia sau anunţul de participare.

46. Oferta se respinge dacă:

1) aceasta este anormal de scăzută, în situaţia în care ofertantul nu reuşeşte să demonstreze accesul său la o tehnologie specială sau la condiţii de piaţă mai avantajoase, ce i-ar permite să ofere un asemenea preţ scăzut al ofertei;

2) ofertantul nu îndeplineşte cerinţele de calificare şi selecţie;

3) oferta de preţuri nu are un preţ fixat;

4) nu corespunde cerinţelor expuse în invitaţia sau anunţul de participare sau s-a constatat comiterea unor acte de corupţie şi acte conexe acestora.

47. Decizia grupului de lucru sau, după caz, a specialistului certificat privind atribuirea contractelor, inclusiv rezultatele evaluării, vor fi publicate de către autoritatea contractantă în cadrul SIA RSAP, în vederea notificării operatorilor economici cu privire la rezultatele procedurii de achiziţie.

48. În caz de anulare a procedurii de achiziţie, autoritatea contractantă va publica o notificare în cadrul SIA RSAP privind anularea procedurii, cu specificarea motivelor pentru anularea acesteia în conformitate cu art.67 din Legea nr.131/2015 privind achiziţiile publice.

 

V. ÎNCHEIEREA CONTRACTULUI

49. Autoritatea contractantă, în termen de cel mult 3 zile de la stabilirea ofertei cîştigătoare, va informa în scris toţi participanţii despre rezultatele procedurii de achiziţie a bunurilor şi serviciilor prin cererea ofertelor de preţuri, precum şi despre motivele respingerii, în cazul ofertelor respinse, şi despre motivele descalificării, în cazul ofertanţilor descalificaţi.

50. La expirarea perioadei de aşteptare, dar nu mai devreme de 6 zile de la data transmiterii comunicării privind rezultatul procedurii de atribuire sau, după caz, după soluţionarea oricăror contestaţii, autoritatea contractantă va completa şi va genera, în cadrul SIA RSAP, contractul de achiziţii publice, în conformitate cu termenii şi condiţiile indicate în documentaţia de atribuire.

51. În cazul efectuării plăţilor de către autoritatea contractantă prin sistemul trezorerial, contractul va putea fi semnat şi transmis prin intermediul SIA RSAP operatorului economic cîştigător spre semnare, după confirmarea disponibilităţii resurselor bugetare.

52. Contractul pentru care sursele financiare se alocă din bugetul de stat/bugetul local se înregistrează obligatoriu la una dintre trezoreriile regionale ale Ministerului Finanţelor şi intră în vigoare la data înregistrării sau la o altă dată ulterioară prevăzută de acesta după înregistrare la una dintre trezoreriile regionale ale Ministerului Finanţelor.

 

VI. DISPOZIŢII FINALE

53. Litigiile apărute în legătură cu organizarea şi desfăşurarea procedurii de achiziţie prevăzute de prezentul Regulament se vor soluţiona în conformitate cu prevederile Legii nr.131/2015 privind achiziţiile publice.