miercuri, 1 ianuarie 2025
730/18.07.2018 Hotărîre pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind organizarea şi funcţionarea Serviciului social Centrul de zi pentru îngrijirea copiilor cu vîrsta de 4 lu...

H O T Ă R Î R E

pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind organizarea

şi funcţionarea Serviciului social Centrul de zi pentru

îngrijirea copiilor cu vîrsta de 4 luni–3 ani

 

nr. 730  din  18.07.2018

 

Monitorul Oficial nr.309-320/849 din 17.08.2018

 

* * *

Notă: Pe tot parcursul textului hotărârii şi al Regulamentului-cadru, textul „Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.837 din 11.12.2024, în vigoare 01.01.2025

 

Pentru realizarea Planului de acţiuni pentru anii 2016-2020 privind implementarea Strategiei pentru protecţia copilului pe anii 2014-2020, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.835/2016 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.204-205, art.905), Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Regulamentul-cadru cu privire la organizarea şi funcţionarea Serviciului social Centrul de zi pentru îngrijirea copiilor cu vîrsta de 4 luni–3 ani (se anexează).

2. Cheltuielile ce ţin de organizarea şi funcţionarea Serviciului social Centrul de zi pentru îngrijirea copiilor cu vîrsta de 4 luni–3 ani vor fi suportate de către prestatorii serviciului şi se vor efectua în limitele alocaţiilor prevăzute anual în bugetele respective.

3. Se recomandă autorităţilor administraţiei publice locale, structurilor responsabile de asistenţă socială şi protecţia drepturilor copilului din municipiul Chişinău/unitatea teritorială autonomă Găgăuzia să instituie Serviciul social Centrul de zi pentru îngrijirea copiilor cu vîrsta de 4 luni–3 ani în baza evaluării şi confirmării necesităţii de instituire a acestui serviciu.

[Pct.3 completat prin Hot.Guv. nr.837 din 11.12.2024, în vigoare 01.01.2025]

 

4. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale.

5. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data publicării.

PRIM-MINISTRUPavel FILIP
  
Contrasemnează: 
Ministrul sănătăţii, muncii şi protecţiei socialeSvetlana Cebotari
Ministrul finanţelorOctavian Armaşu

 

Nr.730. Chişinău, 18 iulie 2018.

 

 

Aprobat

prin Hotărîrea Guvernului

nr.730 din 18 iulie 2018

 

REGULAMENT-CADRU

privind organizarea şi funcţionarea Serviciului social Centrul de zi

 pentru îngrijirea copiilor cu vîrsta de 4 luni–3 ani

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

1. Prezentul Regulament stabileşte modul de organizare şi funcţionare al Serviciului social Centrul de zi pentru îngrijirea copiilor cu vîrsta de 4 luni–3 ani.

2. Centrul de zi pentru îngrijirea copiilor cu vîrsta de 4 luni–3 ani (în continuare – Centru) prestează servicii sociale specializate de îngrijire în regim de zi, pentru o perioadă determinată, a copiilor cu vîrsta de 4 luni–3 ani, eligibili conform criteriilor specificate în pct.22.

3. Prestatori ai Serviciului social Centrul de zi pentru îngrijirea copiilor cu vârsta de 4 luni – 3 ani (în continuare – prestator de serviciu) pot fi autorităţile administraţiei publice locale de nivelul întâi, agenţiile teritoriale de asistenţă socială prin intermediul structurilor teritoriale de asistenţă socială, structurile responsabile de asistenţă socială şi protecţia drepturilor copilului din municipiul Chişinău sau din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia sau prestatorii privaţi, dacă aceştia sunt acreditaţi pentru serviciul respectiv, în condiţiile legii.

[Pct.3 în redacţia Hot.Guv. nr.837 din 11.12.2024, în vigoare 01.01.2025]

 

4. Centrul, cu statut de instituţie publică, se instituie de către agenţia teritorială de asistenţă socială. În cazul instituirii Centrului la nivel local, precum şi în cazul municipiului Chişinău şi al unităţii teritoriale autonome Găgăuzia, Centrul, cu statut de instituţie publică, se instituie prin decizia consiliului local/municipal din unităţile administrativ-teritoriale de nivelul întâi, prin decizia Consiliului municipal Chişinău/Adunării Populare a Găgăuziei.

[Pct.4 în redacţia Hot.Guv. nr.837 din 11.12.2024, în vigoare 01.01.2025]

 

5. Centrul poate fi instituit şi în calitate de secţie în cadrul centrelor de plasament/centrelor multifuncţionale sau în cadrul unui alt tip de instituţie socială, cu respectarea standardelor minime de calitate.

[Pct.5 în redacţia Hot.Guv. nr.837 din 11.12.2024, în vigoare 01.01.2025]

 

6. Centrul poate funcţiona/fi amplasat în spaţii adaptate din:

1) apartamente în blocuri de locuit sau case de locuit la sol;

2) clădiri ale autorităţilor publice locale sau ale prestatorilor privaţi ori închiriate de către aceştia;

3) instituţii de educaţie preşcolară;

4) centrele de plasament/centrele multifuncţionale sau în cadrul unui alt tip de instituţie socială.

[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.837 din 11.12.2024, în vigoare 01.01.2025]

 

7. În cazul centrelor amplasate în locaţiile menţionate la:

1) pct.6 subpct.1) şi 2), Centrul dispune de:

a) conturi curente trezoreriale deschise în contul unic trezorerial al Ministerului Finanţelor – pentru prestatorii de servicii persoane juridice de drept public;

b) conturi bancare deschise în cadrul băncilor – pentru prestatorii de servicii persoane juridice de drept privat;

2) pct.6 subpct.3) şi 4), Centrul este finanţat din bugetul alocat instituţiilor în care este amplasat.

[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.326 din 10.11.2021, în vigoare 19.12.2021]

 

8. Centrul îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu legislaţia şi cu prezentul Regulament.

9. Conform prezentului Regulament, principale noţiuni utilizate au următoarele semnificaţii:

autoritate tutelară locală – primarii de sate (comune) şi de oraşe;

autoritate tutelară teritorială – agenţia teritorială de asistenţă socială (prin intermediul structurilor teritoriale de asistenţă socială), Direcţia generală pentru protecţia drepturilor copilului din Chişinău, Direcţia principală a sănătăţii şi protecţiei sociale din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia. În municipiile Chişinău şi Bălţi, autorităţile tutelare teritoriale exercită şi atribuţiile de autoritate tutelară locală, cu excepţia unităţilor administrativ-teritoriale autonome din componenţa acestora, în cadrul cărora atribuţiile de autoritate tutelară locală sunt exercitate de către primarii unităţilor administrativ-teritoriale respective;

În municipiile Bălţi şi Chişinău, autorităţile tutelare teritoriale exercită şi atribuţiile de autoritate tutelară locală, cu excepţia unităţilor administrativ-teritoriale autonome din componenţa acestora, în cadrul cărora atribuţiile de autoritate tutelară locală sînt exercitate de către primarii unităţilor administrativ-teritoriale respective;

beneficiar al Serviciului – copil cu vîrsta de 4 luni–3 ani, precum şi membrii familiei acestuia/alţi îngrijitori conform legislaţiei, eligibili conform criteriilor specificate în pct.22;

manager de caz – specialistul în protecţia drepturilor copilului din cadrul primăriei sau, în absenţa acestuia, asistentul social comunitar;

plan individual de asistenţă – document prin care se realizează planificarea serviciilor, a prestaţiilor şi a măsurilor de protecţie a copilului în baza evaluării complexe a acestuia şi a familiei sale.

[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.837 din 11.12.2024, în vigoare 01.01.2025]

 

Capitolul II

SCOPUL, OBIECTIVELE ŞI PRINCIPIILE SERVICIULUI

10. Scopul Serviciului constă în prevenirea separării copilului de familie, a marginalizării, a excluderii sociale şi a instituţionalizării copilului, facilitarea procesului de (re)integrare familială şi incluziune educaţională şi socială a copilului.

11. Obiectivele Serviciului sînt:

1) acordarea asistenţei copilului în conformitate cu particularităţile individuale de dezvoltare;

2) consolidarea competenţelor parentale şi susţinerea familiei în soluţionarea problemelor identificate;

3) monitorizarea evoluţiei situaţiei copilului în perioada aflării acestuia în Centru.

12. Prestarea serviciului se realizează în baza următoarelor principii:

1) respectarea drepturilor şi promovarea interesului superior al copilului;

2) nediscriminarea;

3) abordarea individualizată a copilului;

4) promovarea incluziunii educaţionale a copilului;

5) protecţia copilului de violenţă, neglijare şi exploatare;

6) acordarea asistenţei într-un mod prietenos copilului;

7) abordarea multidisciplinară;

8) asigurarea participării copilului şi respectarea opiniei acestuia;

9) asigurarea confidenţialităţii informaţiei;

10) durabilitatea şi continuitatea Serviciului.

 

Capitolul III

DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE PRESTATORULUI DE SERVICIU

ŞI ALE BENEFICIARULUI

 

Secţiunea 1

Obligaţiile şi drepturile prestatorului de serviciu

13. Prestatorul de serviciu deţine următoarele obligaţii:

1) prestarea serviciilor în conformitate cu legislaţia şi prezentul Regulament;

2) asigurarea îngrijirii şi educaţiei copilului conform interesului superior al acestuia;

3) asigurarea conlucrării personalului Centrului cu managerul de caz în procesul de evaluare a necesităţilor copilului;

4) asigurarea bazei materiale şi de personal a Centrului;

5) asigurarea beneficiarilor Centrului cu alimentaţie, materiale didactice, obiecte de igienă personală şi medicamente de primă necesitate;

6) informarea imediată a managerului serviciului social de sprijin pentru familiile cu copii despre absenţa nemotivată a copilului în Centru pentru o perioadă mai mare de 3 zile;

7) ţinerea Registrului de evidenţă a copiilor beneficiari ai Centrului (inclusiv copii admişi, copii în privinţa cărora prestarea serviciului a încetat);

8) asigurarea primirii, înregistrării şi examinării sesizărilor şi reclamaţiilor cu privire la serviciile oferite în cadrul Centrului;

9) asigurarea informării societăţii cu privire la activitatea Centrului.

14. Prestatorul de serviciu este în drept:

1) să colaboreze cu profesionişti şi să stabilească parteneriate cu autorităţile administraţiei publice locale, asociaţii obşteşti, instituţii, organizaţii şi agenţi economici, în scopul realizării obligaţiilor sale, în conformitate cu legislaţia;

2) să solicite şi să primească, în condiţiile legii, de la autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, instituţii şi organizaţii documente, materiale şi informaţii necesare pentru exercitarea obligaţiilor sale;

3) să acceseze mijloace financiare de la organizaţii donatoare şi să le folosească în scopul realizării obligaţiilor sale, în conformitate cu legislaţia;

4) să exercite orice alte drepturi în conformitate cu legislaţia.

 

Secţiunea a 2-a

Drepturile şi obligaţiile beneficiarului

15. Părintele/persoana în grija căreia se află copilul are dreptul:

1) de a fi informat asupra drepturilor şi obligaţiilor beneficiarului Centrului şi de a fi consultat cu privire la toate deciziile care se referă la copil;

2) de a consimţi, prin acord de colaborare, asupra serviciilor asigurate de prestatorul de serviciu;

3) de a fi informat cu privire la toate activităţile desfăşurate de prestatorul de serviciu în cadrul Centrului;

4) de a aplica procedura privind înregistrarea şi soluţionarea plîngerilor despre serviciile prestate;

5) de a fi asistat şi sprijinit de personalul Centrului în creşterea şi educaţia copilului, în conformitate cu particularităţile de vîrstă şi individuale ale copilului;

6) de a i se proteja datele cu caracter personal, în conformitate cu Legea nr.133/2011 privind protecţia datelor cu caracter personal;

7) de a cere suspendarea sau încetarea prestării serviciilor.

16. Părintele/persoana în grija căreia se află copilul are următoarele obligaţii:

1) să se angajeze în cîmpul muncii/să fie în căutare activă a unui loc de muncă (cu excepţia cazurilor în care, din motive întemeiate, acest lucru nu este posibil);

2) să comunice prestatorului de serviciu, în termen de 2 zile, despre orice eveniment de natură să conducă la suspendarea sau încetarea dreptului de a beneficia de serviciile Centrului;

3) să se prezinte şi să participe, la solicitarea personalului Centrului, la şedinţele şi activităţile acestuia;

4) să colaboreze cu directorul şi specialiştii Centrului în scopul îngrijirii şi educaţiei copilului;

5) să respecte prevederile acordului de colaborare semnat cu directorul Centrului.

 

Capitolul IV

ORGANIZAREA ŞI FUNCŢIONAREA CENTRULUI

 

Secţiunea 1

Organizarea Centrului

17. Centrul este amplasat în comunitate (sat, oraş, municipiu), amenajat şi dotat în condiţii corespunzătoare de siguranţă, confort şi accesibilitate.

18. Teritoriul şi încăperile utilizate de către Centru trebuie să corespundă regulamentelor sanitare şi normativelor în construcţie.

19. Capacitatea maximă a Centrului este de cel mult 12 copii.

20. Centrul, în funcţie de necesităţile beneficiarilor, prestează următoarele servicii:

1) alimentaţie;

2) formarea deprinderilor de viaţă (autoservire, igienă);

3) dezvoltarea abilităţilor cognitive, de comunicare, comportament şi relaţionare;

4) formarea şi consolidarea abilităţilor parentale;

5) alte activităţi, în funcţie de necesităţile beneficiarilor.

21. Serviciile de alimentaţie a copiilor se prestează, după caz, de către personalul angajat în aceste scopuri sau în baza unui contract de prestare de servicii cu o instituţie specializată, la decizia prestatorului.

 

Secţiunea a 2-a

Admiterea în Centru

22. Pentru admiterea în Centru, autoritatea tutelară teritorială va lua în considerare următoarele criterii:

1) riscul înalt de separare a copilului de mediul familial;

2) existenţa cererii şi acordului scris al părinţilor/persoanei în grija căreia se află copilul cu referinţă la prestarea de servicii în cadrul Centrului;

3) evaluarea complexă a situaţiei copilului şi familiei în cadrul serviciului de sprijin pentru familiile cu copii.

23. Admiterea copilului în Centru se realizează în baza cererii:

1) părintelui/persoanei în grija căreia se află copilul, în cazul în care acesta/aceasta este beneficiar al serviciului de sprijin familial secundar, în conformitate cu Hotărîrea Guvernului nr.889/2013 pentru aprobarea regulamentului-cadru cu privire la organizarea şi funcţionarea Serviciului social de sprijin pentru familiile cu copii, conform planului individual de asistenţă;

2) asistentului parental profesionist/părintelui educator din casa de copii de tip familial, în cazul în care în urma evaluării situaţiei se constată că admiterea copilului în Centru va permite admiterea/menţinerea copilului în serviciul asistenţă parentală profesionistă/casa de copii de tip familial.

24. Cererea de admitere se depune la managerul de caz.

25. La cerere se anexează:

1) copia de pe documentele de identitate ale părinţilor/persoanei în grija căreia se află copilul;

2) copia de pe certificatul de naştere al copilului;

3) extrasul-trimitere (formular nr.027/e) din carnetul de dezvoltare a copilului (formular nr.112/e), care va conţine informaţia privind starea sănătăţii copilului, inclusiv dezvoltarea acestuia, maladiile suportate, tratamentele administrate şi imunizările.

26. Managerul de caz transmite cererea cu actele anexate, copia evaluării complexe a situaţiei copilului şi a planului individual de asistenţă managerului serviciului social de sprijin pentru familiile cu copii.

27. Managerul serviciului social de sprijin pentru familiile cu copii, de comun acord cu specialistul pentru protecţia drepturilor copilului din cadrul autorităţii tutelare teritoriale, examinează actele prezentate de către specialistul pentru protecţia drepturilor de la nivel local/asistentul social comunitar şi propune şefului structurii teritoriale de asistenţă socială (în continuare – STAS) /Direcţiei generale pentru protecţia drepturilor copilului din Chişinău/Direcţiei principale a sănătăţii şi protecţiei sociale din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia emiterea actului administrativ de accept/refuz al cererii de admitere a copilului în Centru.

[Pct.27 în redacţia Hot.Guv. nr.837 din 11.12.2024, în vigoare 01.01.2025]

 

28. Actul administrativ de admitere emis de şeful STAS, însoţit de copiile documentelor menţionate la pct.25 se transmit directorului Centrului.

29. În baza actului administrativ de admitere, directorul Centrului încheie cu părintele/persoana în grija căreia se află copilul un acord de cooperare.

30. Părintele/persoana în grija căreia se află copilul prezintă managerului de caz, o dată la 2 luni, actul de confirmare a faptului că este angajat în cîmpul muncii/este în căutare activă a unui loc de muncă, eliberat de către angajator/agenţia teritorială de ocupare a forţei de muncă.

31. Dacă locurile din cadrul Centrului sînt completate, managerul serviciului social de sprijin pentru familiile cu copii, după examinarea cererii de admitere, include solicitantul în lista de aşteptare şi întreprinde măsurile de examinare a cererii prevăzute în prezentul Regulament, în termen de 3 zile de la momentul primirii informaţiei referitoare la existenţa locurilor disponibile în Centru.

 

Secţiunea a 3-a

Încetarea prestării servicii

32. Încetarea prestării serviciilor se efectuează în temeiul actului administrativ al STAS.

33. Managerul de caz propune încetarea prestării de servicii în următoarele situaţii:

1) realizarea obiectivelor planului individual de asistenţă;

2) la cererea părinţilor/persoanei în grija căreia se află copilul;

3) copilul a împlinit vîrsta de 3 ani;

4) copilul a fost înmatriculat în instituţia de învăţămînt preşcolar;

5) părintele/persoana în grija căreia se află copilul nu s-a angajat în cîmpul muncii/nu se află în căutare activă a unui loc de muncă din motive neîntemeiate;

6) copilul absentează nemotivat mai mult de o lună;

7) emiterea de către autoritatea tutelară locală/teritorială a dispoziţiei privind plasamentul de urgenţă/planificat al copilului.

34. Şeful STAS emite actul administrativ de încetare a prestării serviciului, iar copia acestuia o transmite directorului Centrului.

35. Directorul Centrului realizează înscrierea corespunzătoare în Registrul de evidenţă a copiilor beneficiari.

 

Capitolul V

RESURSE UMANE ŞI MANAGEMENT

 

Secţiunea 1

Resurse umane

36. Personalul Centrului are următoarea componenţă:

1) personal administrativ: director al Centrului (0,25 unitate);

2) personal specializat: educator specializat în educaţia timpurie (1,5 unităţi);

3) asistent medical (1 unitate);

4) personal auxiliar: dădacă (1,5 unităţi).

37. Ţinînd cont de necesităţile individuale ale copiilor beneficiari ai Centrului, prestatorul de serviciu poate angaja şi alţi specialişti.

38. Structura organizatorică şi statele de personal sînt aprobate, conform legislaţiei, de către prestatorul de serviciu.

39. Prestatorul de serviciu angajează personalul în conformitate cu Codul muncii al Republicii Moldova, în baza contractului individual de muncă.

40. În procesul de angajare a personalului, angajatorul va impune condiţiile necesare pentru ca fiecare angajat să deţină calificarea, competenţa, experienţa şi calităţile solicitate de fişa postului, certificate prin documente de studii şi de formare profesională.

401. Nu poate activa în cadrul Centrului persoana care a fost condamnată pentru săvârşirea unor infracţiuni intenţionate: contra vieţii şi sănătăţii persoanei; contra libertăţii, cinstei şi demnităţii persoanei; referitoare la viaţa sexuală; contra familiei şi copiilor, persoana în privinţa căreia este instituită măsură de ocrotire judiciară, se află la evidenţa medicului narcolog sau psihiatru ori persoana care a săvârşit contravenţii privind:

1) admiterea copilului la locuri de muncă sau atragerea copilului la munci care prezintă pericol pentru viaţa şi sănătatea lui;

2) neîndeplinirea obligaţiilor de întreţinere, de educare şi de instruire a copilului;

3) împiedicarea exercitării dreptului de a comunica cu copilul şi de a-l educa;

4) necomunicarea despre existenţa unui pericol pentru viaţa ori sănătatea copilului;

5) încălcarea regulilor adopţiei, instituirii tutelei (curatelei) asupra copiilor rămaşi fără ocrotire părintească;

6) violenţa în familie;

7) aducerea copilului în stare de ebrietate produsă de alcool sau de alte substanţe;

8) practicarea prostituţiei;

9) desfăşurarea activităţilor publice cu impact negativ asupra copiilor;

10) producerea, comercializarea, difuzarea sau păstrarea produselor pornografice;

11) consumul băuturilor alcoolice în locuri în care acesta este interzis şi comercializarea băuturilor alcoolice copiilor;

12) procurarea ori păstrarea ilegală de droguri, precursori, etnobotanice şi a analogilor acestora în cantităţi mici sau consumul de droguri fără prescripţia medicului;

13) cultivarea ilegală a plantelor ce conţin droguri, precursori şi analogi ai acestora şi fabricarea etnobotanicelor.

[Pct.401 introdus prin Hot.Guv. nr.837 din 11.12.2024, în vigoare 01.01.2025]

 

41. Personalul Centrului îşi exercită atribuţiile în conformitate cu fişa postului.

42. Anual, personalul participă la cursuri de formare profesională continuă cu durata de minim 20 de ore, organizate de prestatorul serviciului.

43. Angajaţii Centrului sînt obligaţi să efectueze examenul medical profilactic la angajare şi periodic, conform actelor normative ale Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale.

44. Evaluarea performanţelor profesionale şi a necesităţilor de formare a personalului este realizată anual, pînă la data de 15 noiembrie, de către directorul Centrului.

45. Directorul Centrului, pînă la data de 20 noiembrie, transmite rapoartele privind evaluarea performanţelor profesionale şi a necesităţilor de formare a personalului angajat, autorităţii tutelare teritoriale din unitatea administrativ-teritorială de nivelul al doilea în care activează.

46. Directorul Centrului asigură calitatea serviciilor prestate prin organizarea cu regularitate a şedinţelor de supervizare profesională a angajaţilor în vederea consolidării competenţelor profesionale, a gestionării eficiente a sarcinilor şi timpului de lucru.

47. Supervizarea activităţii directorului Centrului este asigurată de către prestatorul de serviciu.

48. Documentele Centrului referitoare la resursele umane sînt:

1) fişele de post ale personalului angajat;

2) dosarele personale ale personalului angajat;

3) rapoartele privind evaluarea performanţelor profesionale şi necesităţilor de formare a personalului angajat.

49. Dosarele personale ale personalului angajat sînt păstrate conform prevederilor Legii nr.133/2011 privind protecţia datelor cu caracter personal.

50. Salarizarea personalului Centrului se realizează în conformitate cu legislaţia.

 

Secţiunea a 2-a

Competenţele personalului din cadrul Centrului

51. Directorul Centrului este responsabil de:

1) elaborarea Regulamentului intern de organizare al Centrului;

2) elaborarea fişelor postului pentru fiecare funcţie;

3) planificarea şi organizarea administrării tuturor resurselor financiare şi materiale ale Centrului;

4) organizarea, evaluarea şi monitorizarea activităţii personalului din cadrul Centrului, conform fişelor postului;

5) asigurarea colaborării personalului Centrului cu managerul de caz, alţi specialişti, alte instituţii, organizaţii sau alte grupuri de suport comunitar în asistenţa şi suportul special al beneficiarului;

6) ţinerea şi actualizarea evidenţei beneficiarilor Centrului;

7) rezolvarea situaţiilor de criză ale beneficiarilor Centrului şi a incidentelor;

8) coordonarea activităţii sale cu prestatorul de serviciu;

9) prezentarea către prestatorul de serviciu a rapoartelor anuale şi a informaţiilor privind activitatea Centrului;

10) identificarea resurselor suplimentare pentru activitatea Centrului şi reprezentarea Centrului în relaţiile cu alte instituţii publice sau private.

52. Funcţia de director al Centrului este deţinută de persoane cu studii superioare în domeniul pedagogiei, psihopedagogiei, asistenţei sociale, psihologiei sau al medicinii şi cu experienţă profesională în domeniul respectiv de minimum 3 ani.

53. În activitatea sa, directorul Centrului se călăuzeşte de actele normative, dispoziţiile autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, precum şi de prezentul Regulament.

54. Educatorul este responsabil de:

1) realizarea procesului educativ centrat pe copil, necesităţile, interesele şi nivelul de dezvoltare al fiecărui copil;

2) asigurarea respectării regimului stabilit;

3) evaluarea sistematică a evoluţiei copilului;

4) informarea directorului Centrului, părinţilor/persoanei în grija căruia se află copilul şi asistentului medical despre progresele înregistrate de către copil şi problemele cu care se confruntă acestea;

5) organizarea, în colaborare cu specialiştii din cadrul Centrului şi structurii teritoriale de asistenţă socială, a sesiunilor de formare în domeniul educaţiei parentale.

55. Educatorul activează în corespundere cu Standardele profesionale naţionale pentru cadrele didactice din instituţiile de educaţie timpurie şi Standardele de învăţare şi dezvoltare pentru copilul de la naştere pînă la 7 ani, aprobate de Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării.

56. Asistentul medical este responsabil de:

1) acordarea asistenţei medicale şi administrarea medicaţiei, în caz de necesitate, recomandată de către medicul de familie sau de către medicii specialişti din cadrul instituţiilor medicale;

2) monitorizarea stării sănătăţii copilului pe perioada aflării în Centru;

3) informarea sistematică a directorului Centrului, părinţilor/persoanei în grija căreia se află copilul şi educatorului despre schimbările în starea sănătăţii copilului;

4) înregistrarea într-un registru a intervenţiilor privind fiecare copil.

57. Dădaca este responsabilă de:

1) îngrijirea şi igiena personală a copiilor;

2) suportul copiilor în procesul de alimentaţie;

3) însoţirea copiilor în cadrul diferitor activităţi, atît în interiorul, cît şi în afara Centrului;

4) asigurarea ordinii şi curăţeniei spaţiilor din cadrul Centrului.

 

Secţiunea a 3-a

Managementul Centrului şi procedura de raportare

58. Managementul Centrului este realizat de directorul Centrului, care asigură buna funcţionare a Centrului, conform prevederilor prezentului Regulament şi a regulamentului intern de activitate al Centrului.

59. Prestatorul de serviciu, împreună cu personalul Centrului, elaborează planul anual de activitate al Centrului.

60. Monitorizarea procesului de prestare a serviciilor şi evaluarea calităţii Centrului, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare a prestatorului de serviciu, este realizată de către STAS în teritoriul administrat.

61. Directorul Centrului întocmeşte rapoarte de activitate lunare, semestriale şi anuale, planuri anuale de activitate care sînt prezentate STAS.

62. Documentele referitoare la organizarea Centrului sînt:

1) regulamentul intern al Centrului;

2) organigrama Centrului;

3) planul anual de activitate al Centrului;

4) planul informaţional privind sensibilizarea comunităţii despre existenţa Centrului;

5) rapoartele de activitate lunare, semestriale şi anuale;

6) rapoartele privind evaluarea performanţelor profesionale şi a necesităţilor de formare a personalului angajat;

7) rapoartele de supervizare a personalului;

8) alte documente, la necesitate.

 

Capitolul VI

PROCEDURA DE DEPUNERE ŞI EXAMINARE A PLÎNGERILOR

63. Prestatorul de serviciu dispune de procedura de depunere şi examinare a plîngerilor privind calitatea activităţii Centrului.

64. Părinţii/persoana în grija căreia se află copilul sînt/este informaţi/informată despre procedura de depunere şi examinare a plîngerilor.

65. Sesizările privind cazurile de violenţă, neglijare şi exploatare a copilului în Centru sînt înregistrate şi examinate conform Hotărîrii Guvernului nr.270/2014 cu privire la aprobarea Instrucţiunilor privind mecanismul intersectorial de cooperare pentru identificarea, evaluarea, referirea, asistenţa şi monitorizarea copiilor victime şi potenţiale victime ale violenţei, neglijării, exploatării şi traficului.

66. Prestatorul serviciului dispune de un registru de înregistrare a plîngerilor, care include atît informaţiile privind modul de examinare a plîngerilor, cît şi măsurile întreprinse în acest sens.