H O T Ă R Â R E
cu privire la modificarea şi completarea Instrucţiunii privind
modul de întocmire şi prezentare de către bănci a rapoartelor
în scopuri prudenţiale
nr. 89 din 03.05.2018
Monitorul Oficial nr.157-166/707 din 18.05.2018
* * *
ÎNREGISTRAT: Ministerul Justiţiei al Republicii Moldova nr.1323 din 14 mai 2018 Ministru ________ Victoria Iftodi |
În temeiul art.11 alin.(1), art.27 alin.(1) lit.c) şi al art.47 alin.(1) din Legea nr.548-XIII din 21 iulie 1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.297-300, art.544), cu modificările şi completările ulterioare, art.84 din Legea nr.202 din 6 octombrie 2017 privind activitatea băncilor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.434-439, art.727), Comitetul executiv al Băncii Naţionale a Moldovei
HOTĂRĂŞTE:
Instrucţiunea privind modul de întocmire şi prezentare de către bănci a rapoartelor în scopuri prudenţiale, aprobată prin Hotărârea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr.279 din 1 decembrie 2011 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr.216–221, art.2008), înregistrată la Ministerul Justiţiei al Republicii Moldova cu nr.1169 din 15 decembrie 2016, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Pe tot parcursul textului:
1) sintagma „punctul de schimb valutar”, la numărul şi cazul gramatical respectiv, se substituie cu sintagma „biroul de schimb valutar”, la numărul şi cazul gramatical respectiv;
2) cuvântul „sucursale”, la numărul şi cazul gramatical respectiv, se substituie prin cuvântul „filiale”, la numărul şi cazul gramatical respectiv, iar cuvântul „filiale”, la numărul şi cazul gramatical respectiv, se substituie prin cuvântul „sucursale”, la numărul şi cazul gramatical respectiv;
3) sintagma „lei moldoveneşti”, la numărul şi cazul gramatical respectiv, se substituie cu sintagma „moneda naţională”, la numărul şi cazul gramatical respectiv, cu excepţia sintagmei „cursul oficial al leului moldovenesc”, la numărul şi cazul gramatical respectiv;
4) textele „alt tip de activitate” şi „alt gen de activitate” se substituie cu textul „persoanele care desfăşoară servicii profesionale, precum şi persoanele care practică activitate profesională în sectorul justiţiei”;
5) sintagma „cotă de participare”, la numărul şi cazul gramatical respectiv, se substituie prin cuvântul „deţinere”, la numărul şi cazul gramatical respectiv, cu excepţia prevederilor de la punctul 3, subpunctul 21) şi punctul 4, subpunctele 1) şi 9) din anexa nr.10;
6) sintagma „cota substanţială”, la numărul şi cazul gramatical respectiv, se substituie prin cuvântul „deţinere calificată”, la numărul şi cazul gramatical respectiv, cu excepţia prevederilor de la punctul 3 subpunctul 21) din anexa nr.10;
7) sintagma „băncilor străine” se substituie cu sintagma „băncilor din alte state”.
2. La punctul 11, textul „cel târziu la data de 10 a lunii următoare după perioada de raportare” se substituie prin textul „în decurs de cel mult 8 zile lucrătoare după sfârşitul perioadei de raportare”.
3. La punctul 12, sintagma „Consiliul de administraţie” se substituie cu sintagma „Comitetul executiv”.
4. Se completează cu punctul 15 cu următorul cuprins:
„15. La completarea rapoartelor se va ţine cont de următoarele prevederi, dacă modul de întocmire a raportului nu prevede altfel:
a) în cazul în care în raport este necesară prezentarea tipului debitorului/contrapărţii se va menţiona codificarea debitorului/contrapărţii după categoriile de mai jos:
„11” | – persoane juridice rezidente, inclusiv persoane fizice rezidente care practică activitate de întreprinzător sau persoanele care desfăşoară servicii profesionale, precum şi persoanele care practică activitate profesională în sectorul justiţiei; |
„12” | – persoane juridice nerezidente, inclusiv persoane fizice nerezidente care practică activitate de întreprinzător sau persoanele care desfăşoară servicii profesionale, precum şi persoanele care practică activitate profesională în sectorul justiţiei; |
„21” | – persoane fizice rezidente; |
„22” | – persoane fizice nerezidente. |
b) În cazul în care în raport este necesară prezentarea numelui persoanei fizice şi/sau denumirea persoanei juridice, acestea se vor indica după cum urmează:
pentru persoanele fizice (rezidente sau nerezidente) – numele, prenumele şi patronimicul (dacă există), în conformitate cu actul de identitate al persoanei, emis de organele abilitate din ţara de reşedinţă;
pentru persoanele juridice rezidente – denumirea prescurtată a persoanei juridice rezidente, după cum aceasta este indicată în documentul care confirmă înregistrarea de stat a persoanei juridice;
pentru persoanele juridice nerezidente – denumirea persoanei juridice nerezidente conform documentului care confirmă înregistrarea de stat a persoanei juridice, emis de către organul abilitat din ţara de origine a nerezidentului;
c) în cazul în care în raport este necesară prezentarea numărului de identificare de stat al persoanei fizice/juridice (contraparte, furnizor, debitor etc.), acesta se va indica după cum urmează:
pentru persoanele fizice rezidente – numărul de identificare de stat (IDNP) al persoanei fizice, sau seria şi numărul actului de identitate în cazurile în care acestea conform legislaţiei în vigoare sunt utilizate/atribuite în calitate de număr personal de identificare;
pentru persoanele juridice rezidente şi persoanele fizice rezidente care practică activitate de întreprinzător – numărul de identificare de stat (IDNO) al persoanei juridice/al persoanei fizice care practică activitate de întreprinzător, sau codul fiscal atribuit de organul fiscal – în cazul în care persoana juridică rezidentă în conformitate cu actele legislative în vigoare nu dispune de IDNO;
pentru persoanele fizice rezidente care desfăşoară servicii profesionale, precum şi persoanele care practică activitate profesională în sectorul justiţiei – numărul de identificare de stat (IDNP) al persoanei care desfăşoară servicii profesionale, precum şi al persoanei care practică activitate profesională în sectorul justiţiei;
pentru persoanele fizice nerezidente – seria şi numărul actului de identitate emis de către organul abilitat din ţara de origine a nerezidentului, precedat de codul alfa 2 al ţării în care este înregistrat nerezidentul;
pentru persoanele juridice nerezidente şi persoanele fizice nerezidente care practică activitate de întreprinzător se indică numărul de identificare/înregistrare de stat sau codul fiscal atribuit de către organul abilitat din ţara de origine a nerezidentului, precedat de codul alfa 2 al ţării în care este înregistrat nerezidentul;
pentru persoanele fizice nerezidente care desfăşoară servicii profesionale, precum şi persoanele care practică activitate profesională în sectorul justiţiei – se indică numărul de identificare/înregistrare de stat sau codul fiscal atribuit de către organul abilitat din ţara de origine a nerezidentului, precedat de codul alfa 2 al ţării în care este înregistrat nerezidentul, dacă conform legislaţiei ţării de origine acest cod există, în caz contrar se indică seria şi numărul actului de identitate al persoanei care desfăşoară servicii profesionale, precum şi al persoanei care practică activitate profesională în sectorul justiţiei, precedat de codul alfa 2 al ţării în care este înregistrat nerezidentul;
d) în cazul în care în raport este necesar de indicat tipul tranzacţiei, se va reflecta tipul acordului încheiat pentru fiecare expunere, cu utilizarea următorului sistem de codificare:
1 – credite;
2 – plasări la termen;
3 – valori mobiliare;
4 – deţineri în capital;
5 – angajamente de creditare;
6 – acreditive şi garanţii emise;
7 – angajamente de plasare a depozitelor;
8 – mijloace plasate/credite acordate overnight;
9 – mijloace băneşti înregistrate în conturile „Nostro”;
10 – altele;
e) În cazul în care în raport este necesar de indicat tipul de garanţie, se va utiliza următoarea codificare:
D – fără garanţie;
E – imobil rezidenţial;
F – imobil comercial;
G – teren;
H – averea personală, inclusiv obiecte de giuvaier;
I – mijloace de transport (inclusiv cele date în leasing), tehnică agricolă motorizată şi nemotorizată ale persoanelor fizice şi juridice;
J – utilaj, echipament;
K – depozite bancare/partea împrumutului ce se utilizează pentru asigurarea creditului acordat;
L – instrumente de datorie şi/sau de capital (cu excepţia instrumentelor din poziţiile N şi S);
M – şeptel, produse agricole, vegetale, alimentare;
N – acţiunile altor bănci;
O – fidejusiune;
P – creanţele, fluxul de mijloace financiare din conturile curente;
Q – bunuri viitoare (care se află în proces de producere, care urmează a fi procurate/importate în ţară, roada anilor viitori ş.a.);
R – garanţii ale Guvernului Republicii Moldova sau ale guvernului unei ţări membre a Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică;
S – valori mobiliare de stat şi ale BNM;
T – garanţiile organizaţiilor internaţionale şi ale băncilor de dezvoltare multilaterală;
U – altele.
Dacă modul de completare a raportului prevede indicarea unei singure surse de garanţie, dar la expunerea respectivă sunt utilizate mai multe forme de garanţii, se indică tipul principal de garanţie. La determinarea tipului principal de garanţie banca va lua în considerare volumul garanţiei, care acoperă partea cea mai mare a expunerii. În cazul în care există câteva tipuri de garanţii cu aceeaşi valoare, tipul principal de garanţie se va considera garanţia cu calitatea cea mai sigură, determinată conform propriilor politici ale băncii. Fidejusiunea, creanţele, fluxul de mijloace financiare din conturile curente şi bunurile viitoare (care se află în proces de producere, care urmează a fi procurate/importate în ţară, roadă a anilor viitori ş.a.) se vor raporta ca surse principale de garanţie doar în cazul în care pentru expunerea respectivă nu există alt tip de garanţie care acoperă, cel puţin, 50 la sută din valoarea expunerii. În cazul debitorilor pentru care drepturile de creanţă reprezintă activul de bază (societăţi de leasing, societăţi de microfinanţare etc.), constituirea garanţiei asupra drepturilor de creanţe poate fi raportată ca tip principal de garanţie;
f) în cazul în care în raport este necesar de indicat categoria de clasificare a activului/angajamentului condiţional se va reflecta categoria de clasificare a activului/angajamentului condiţional conform Regulamentului cu privire la clasificarea activelor şi angajamentelor condiţionale. Pentru creditele care, conform Regulamentului cu privire la clasificarea activelor şi angajamentelor condiţionale (punctul 12), nu se supun clasificării, se va indica cifra „0”.
0 – nesupuse clasificării;
1 – standard;
2 – supravegheat;
3 – substandard;
4 – dubios (îndoielnic);
5 – compromis (pierderi);
g) în cazul în care în raport este necesar de indicat CRR_ID, se va raporta codul de identificare unic al creditului/angajamentului de creditare (CRR_ID) atribuit de către sistemul informaţional al băncii, în conformitate cu prevederile de la punctul 41 din „Modul de întocmire a Raportului zilnic cu privire la portofoliul de credite acordate şi angajamentele de creditare asumate”, anexa nr.1 la Instrucţiunea privind modul de întocmire şi prezentare de către bănci a rapoartelor primare în vederea identificării şi supravegherii riscului de credit, aprobată prin Hotărârea Comitetului executiv al Băncii Naţionale a Moldovei nr.54 din 9 martie 2016, cu modificările şi completările ulterioare. CRR_ID se va completa doar pentru expunerile care au fost reflectate de bancă în Raportul zilnic cu privire la portofoliul de credite acordate şi angajamentele de creditare asumate;
h) în cazul în care în raport este necesar de reflectat indicele totalului pentru grup, se va indica cifra 9 pentru rândurile în care se prezintă ultima înregistrare aferentă unei persoane individuale (fizice sau juridice) sau unui grup de persoane aflate în legătură (ultimul rând al unui grup). Pentru toate celelalte rânduri se va indica „-”;
i) în cazul în care în raport este necesar de indicat numărul grupului de persoane aflate în legătură, se va specifica numărul grupului de persoane aflate în legătură sau de persoane individuale (persoane fizice şi/sau juridice care nu fac parte dintr-un grup de persoane aflate în legătură) şi nu poate varia de la o perioadă la alta. Numerotarea se va face pentru fiecare expunere, astfel încât pentru toate expunerile unei persoane sau ale unui grup de persoane se va utiliza acelaşi număr de grup.
În cazul în care grupul se separă în două sau mai multe grupuri de debitori, se păstrează numărul iniţial al grupului pentru partea cea mai mare a expunerii, iar pentru partea mai mică se atribuie un număr nou. La fel, în cazul fuziunii a două sau mai multe grupuri, băncile vor atribui grupului nou-format numărul grupului care avea expunerea cea mai mare, cu utilizarea aceleiaşi abordări în toate cazurile ulterioare.
Nu se permite atribuirea numărului unui grup care a dispărut/nu mai există în portofoliu la data de raportare unui grup nou, cu excepţia cazurilor separării sau fuziunii unui grup, descrise în alineatul precedent. De asemenea, numărul grupului poate fi utilizat şi în cazul în care, peste o anumită perioadă, grupul respectiv s-a reconstituit.
De exemplu, dacă în raport se va prezenta informaţia pe expuneri, dintre care 3 expuneri sunt faţă de persoana A care nu este parte a unui grup de persoane aflate în legătură, în coloana D pentru expunerile respective se va indica cifra 1; alte 2 expuneri sunt faţă de persoana B, 1 – faţă de persoana C şi 1 faţă de persoana D, iar persoanele B, C, şi D formează un grup de persoane aflate în legătură, în coloana D pentru expunerile respective se va indica cifra 2; încă 6 expuneri sunt faţă de persoana J (2 expuneri) şi persoana K (4 expuneri) care nu fac parte din grupuri de persoane aflate în legătură, în coloana D se va indica, respectiv, cifra 3 şi cifra 4.
În acest caz informaţia în raport se va prezenta în felul următor:
Nr. d/o | Denumirea debitorului/contrapărţii | … | Numărul grupului |
A | B | … | D |
1 | Persoana A | … | 1 |
2 | Persoana A | … | 1 |
3 | Persoana A | … | 1 |
4 | Persoana B | … | 2 |
5 | Persoana B | … | 2 |
6 | Persoana C | … | 2 |
7 | Persoana D | … | 2 |
8 | Persoana J | … | 3 |
9 | Persoana J | … | 3 |
10 | Persoana K | … | 4 |
11 | Persoana K | … | 4 |
12 | Persoana K | … | 4 |
13 | Persoana K | … | 4 |
j) în cazul în care în raport este necesar de reflectat numărul grupului acţionarilor, se va indica numărul grupului (1, 2, 3 – n) din care face parte acţionarul. Înregistrarea se efectuează în aşa fel, ca fiecare acţionar din grup să aibă acelaşi număr. De exemplu, dacă din grupul „1” fac parte 3 acţionari (persoanele A, B, C), în rândurile 1, 2 şi 3 ale coloanei date se va indica aceeaşi cifră – 1. Dacă în continuare se reflectă deţinerea altui grup compus din 4 persoane (persoanele D, G, H, I) – în rândurile corespunzătoare persoanelor grupului respectiv în coloana dată se va indica cifra 2. Dacă un acţionar face parte dintr-un grup, acesta se va reflecta o singură dată în cadrul grupului respectiv. Pentru acţionarii care nu fac parte din grup (persoana J şi K), în coloana dată se va indica cifra 0.
Informaţia în raport se va prezenta în felul următor:
Nr. d/o | Numele/denumirea acţionarului | … | Numărul grupului |
A | B | … | G |
1 | Persoana A | … | 1 |
2 | Persoana B | … | 1 |
3 | Persoana C | … | 1 |
4 | Persoana D | … | 2 |
5 | Persoana G | … | 2 |
6 | Persoana H | … | 2 |
7 | Persoana I | … | 2 |
8 | Persoana J | … | 0 |
9 | Persoana K | … | 0 |
... | ... | ... | ...” |
5. În anexa nr.1:
1) formularul raportului „ORD 3.9 Clasificarea activelor şi angajamentelor condiţionale”, denumirea rândului 3.0, coloana C, se modifică şi va avea următorul cuprins „Total reduceri pentru pierderi aşteptate din deprecieri şi provizioane formate”;
2) în „Modul de întocmire a raportului privind clasificarea activelor şi angajamentelor condiţionale”:
a) la punctele 1 şi 2, după cuvintele „pierderi” şi „pierderilor” se completează cu cuvântul „aşteptate”;
b) la punctul 2, alineatul 2, după cifrele „1530” se introduce textul „parţial 1551, 1552 (în partea imobilizărilor corporale care au fost transmise băncii în posesie/achiziţionate în schimbul rambursării creditelor)”, iar după cifrele „1818,” se introduc cifrele „2708”;
c) punctul 10 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„10. În rândul 3.0 Total reduceri pentru pierderi aşteptate din deprecieri şi provizioane formate se reflectă suma totală a reducerilor pentru pierderi aşteptate din deprecieri a activelor şi a provizioanelor pentru pierderi aşteptate la angajamente condiţionale, care sunt supuse clasificării conform Regulamentului cu privire la clasificarea activelor şi angajamentelor condiţionale, formate conform Standardelor Internaţionale de Raportare Financiară.”.
6. În anexa nr.2:
1) formularul „ORD 3.1A Expunerile „mari””, în denumirea coloanei G, cuvântul „asigurare” se substituie cu cuvântul „garanţie”
2) în „Modul de întocmire a raportului privind expunerile „mari””:
a) la punctul 1, după cuvântul „pierderi” se introduce cuvântul „aşteptate”;
b) la punctul 4, după textul „înregistrarea de stat a persoanei juridice” se introduce textul „conform prevederilor punctului 15 litera b) din prezenta instrucţiune”;
c) punctele 5 – 10 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„5. La Numărul de identificare al debitorului/contrapărţii (coloana C) se indică numărul de identificare de stat al debitorului/contrapărţii conform prevederilor punctului 15 litera b) din prezenta instrucţiune.
6. La Numărul grupului (coloana D) se va specifica numărul grupului de persoane aflate în legătură conform prevederilor punctului 15 litera i) din prezenta instrucţiune.
7. Indicele totalului pentru grup (coloana E) se va reflecta ţinând cont de modul de completare indicat la punctul 15 litera h) din prezenta instrucţiune.
8. La Tipul tranzacţiei (coloana F) se va reflecta tipul acordului încheiat pentru fiecare expunere, cu utilizarea sistemului de codificare din punctul 15 litera d) din prezenta instrucţiune.
9. La Tipul de garanţie (coloana G) se va indica sursa principală de garanţie pentru fiecare expunere, cu utilizarea sistemului de codificare din punctul 15 litera e) din prezenta instrucţiune.
10. La Categoria de clasificare a activului/angajamentului condiţional (coloana H) se va reflecta categoria de clasificare a activului/angajamentului condiţional conform criteriilor descrise la punctul 15 litera f) din prezenta instrucţiune.”;
d) la punctul 11, textul „(în partea în care se reflectă în poziţia 053 “Credite şi avansuri” din FIN 1)” se exclude, iar textul „Legea instituţiilor financiare” se substituie cu textul „Legea privind activitatea băncilor”;
e) punctul 171 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„171. La CRR_ID (coloana 9) se raportează codul unic de identificare al creditului/ angajamentului de creditare (CRR_ID) în corespundere cu modul de completare indicat la punctul 15, litera g) din prezenta instrucţiune.”.
7. În anexa nr.3:
1) formularul „ORD 3.2 Expunerile băncii faţă de persoanele afiliate”, în denumirea coloanei G, cuvântul „asigurare” se substituie cu cuvântul „garanţie”;
2) în „Modul de întocmire a raportului privind expunerile băncii faţă de persoanele afiliate”:
a) la punctul 1, după cuvântul „pierderi” se introduce cuvântul „aşteptate”;
b) punctul 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„2. În coloana A se indică numărul de ordine al fiecărei expuneri în cadrul raportului dat.”;
c) se completează cu punctul 21 cu următorul cuprins:
„21. Coloanele B, C, D, E, F, G şi H se vor completa ţinând cont de criteriile determinate la punctul 15 literele b)-f), h) şi i) din prezenta instrucţiune.”;
d) punctul 11 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„11. La CRR_ID (coloana 9) se raportează codul unic de identificare al creditului/angajamentului de creditare (CRR_ID), în corespundere cu modul de completare indicat la punctul 15 litera g) din prezenta instrucţiune.”.
8. În anexa nr.5:
1) formularul „ORD 3.11 Calculul capitalului normativ total”, în denumirea rândurilor 1.7 şi 4.2, textul „art.28 alin.(3) din Legea instituţiilor financiare” se substituie cu textul „art.139, alin.(3), lit.n) din Legea privind activitatea băncilor”, iar în denumirea rândului 1.5, după cuvântul „pierderi” se introduce cuvântul „aşteptate”;
2) în „Modul de întocmire a raportului privind calculul capitalului normativ total”:
a) la punctul 2:
litera a), textul „şi contra-contul 3005” se substituie cu textul „ , contra-contul 3005 şi contul 3007”;
litera e), după cuvintele „pierderi” şi „pierderii” se introduce cuvântul „aşteptate”;
litera g), textul „art.28 alin.(3) din Legea instituţiilor financiare” se substituie cu textul „art.139, alin.(3), lit.n) din Legea privind activitatea băncilor”;
b) la punctul 5, după cuvântul „pierderi” se introduce cuvântul „aşteptate”;
c) la punctul 51, textul „art.28 alin.(3) din Legea instituţiilor financiare” se substituie cu textul „art.139 alin.(3) lit.n) din Legea privind activitatea băncilor”;
d) punctul 7 se abrogă.
9. În anexa nr.6:
1) formularul raportului „ORD 3.12 Evaluarea suficienţei capitalului ponderat la risc”:, denumirea rândului 1.1, coloana C, se modifică şi va avea următorul cuprins: „Numerar în casă şi alte valori monetare”;
2) în „Modul de întocmire a raportului privind evaluarea suficienţei capitalului ponderat la risc”:
a) textul „1167” se exclude;
b) după cuvintele „pierderi” şi „pierderile” se introduce cuvântul „aşteptate”;
c) cuvântul „obligaţiuni”, la numărul şi cazul gramatical respectiv, se substituie prin cuvântul „obligaţii”, la numărul şi cazul gramatical respectiv;
d) la punctul 7, textul „limitele stabilite la art.28 alin.(1) lit.a)-d) din Legea instituţiilor financiare” se substituie cu textul „limitele menţionate la art.80 alin.(3) din Legea privind activitatea băncilor”;
e) la punctul 9, după textul „În rândul 1.1 Numerar” se introduce textul „în casă şi alte valori monetare”, iar propoziţia „Suma acestui rând trebuie să fie egală cu suma reflectată în poziţia 011 din FIN 1 lunar.” se exclude;
f) la punctele 11, 14, 15, 21 şi 22, după cifrele „1700” se introduce textul „sau contul 2708”;
g) la punctul 20, propoziţia „Suma acestui rând trebuie să fie egală cu suma reflectată în poziţia 091 din FIN 1 lunar.” se exclude.
10. În anexa nr.7:
1) Pe tot parcursul anexei:
a) după cuvântul „pierderi” se introduce cuvântul „aşteptate”;
b) cuvântul „obligaţiuni”, la numărul şi la cazul gramatical respectiv, se substituie cu cuvântul „obligaţii”, la numărul şi cazul gramatical respectiv;
c) textul „păstrate până la scadenţă” se substituie cu textul „la cost amortizat”;
d) textul „pentru tranzacţionare” se substituie cu textul „în vederea tranzacţionării”;
e) textul „disponibile pentru vânzare” se substituie cu textul „evaluate la valoarea justă prin alte elemente ale rezultatului global”;
f) cifra „1167” se exclude.
2) în formularul raportului „ORD 3.13B Lichiditatea efectivă”, coloana B:
a) denumirea rândului 1.0 se modifică şi va avea următorul cuprins: „Numerar în casă şi alte valori monetare”;
b) denumirea rândului 5.0 se modifică şi va avea următorul cuprins: „Active financiare desemnate la recunoaşterea iniţială la valoarea justă prin profit sau pierdere”;
3) în „Modul de întocmire a raportului privind lichiditatea pe termen lung (principiul I) şi lichiditatea pe benzi de scadenţă (principiul III)”:
a) punctul 8 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„8. În rândul 1.0 Numerar în casă şi alte valori monetare se reflectă numerarul în moneda naţională şi în valută aflat în casa băncii, inclusiv în sucursalele şi oficiile secundare ale băncii. De asemenea, se vor reflecta categoriile de numerar în drum, aflat în bancomate şi în alte dispozitive ale băncii, precum şi alte valori monetare (cecuri de călătorie cumpărate pentru comercializare, bancnote şi monede jubiliare şi comemorative).
Conturile din grupa de conturi 1000.”;
b) la punctul 10, primul alineat se completează în final cu o propoziţie cu următorul cuprins:
„În grupa dată se reflectă reducerile pentru pierderi aşteptate din deprecierea (valoarea pierderilor din depreciere se stabileşte în mărimea pierderilor preconizate din creditare aşteptate pe parcursul a 12 luni sau pe toată durata de viaţă) conturilor „Nostro”.”;
c) la punctele 10, 11 şi 12, după textul „grupa 1700” se introduce textul „sau contul 2708”;
d) la punctul 11, sintagma „părţi legate” se substituie cu sintagma „părţi afiliate”, iar sintagma „părţi nelegate” se substituie cu sintagma „părţi neafiliate”;
e) la punctul 14, după cuvântul „întreprinzător”, se introduce textul „sau persoanele care desfăşoară servicii profesionale, precum şi persoanele care practică activitate profesională în sectorul justiţiei”;
f) la punctul 22, textele „desemnate ca fiind evaluate” şi „ca fiind evaluate” se exclud;
g) la punctul 44, textul „ca fiind evaluate” se exclude;
h) la punctul 50, după textul „grupele de conturi 2330” se introduce textul „(cu excepţia contului 2333),” iar după textul „grupa 2700” – textul „sau contul 1708”.
11. În anexa nr.8:
1) în formularul raportului „ORD 3.14 Informaţia operativă”, denumirea rândului 1.1, coloana C, se modifică şi va avea următorul cuprins: „Numerar în casă şi alte valori monetare”;
2) în „Modul de întocmire a raportului privind informaţia operativă”:
a) punctul 2, litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„a) în rândul 1.1 Numerar în casă şi alte valori monetare se reflectă numerarul în monedă naţională şi în valută aflată în casa băncii, inclusiv în sucursalele şi oficiile secundare ale băncii. De asemenea, se reflectă categoriile de numerar în drum, aflat în bancomate şi în alte dispozitive, precum şi alte valori monetare (cecuri de călătorie cumpărate pentru comercializare, bancnote şi monede jubiliare şi comemorative).
Grupa de conturi 1000.”;
b) la punctul 4, textul „(suma acestui rând trebuie să fie egală cu suma reflectată în poziţia 160 din FIN 1 lunar)” se exclude;
c) punctele 6, 11 şi 15, înainte de textul „Raportul privind depozitele” se introduce textul „ORD 3.10”;
d) la punctul 8, cuvântul „consumator” se exclude;
e) punctul 16, după cifrele „2330” se introduce textul „(cu excepţia contului 2333)”;
f) punctul 17, după cuvântul „pierderi” se introduce cuvântul „aşteptate”;
g) la punctul 19, ultima propoziţie se modifică şi va avea următorul cuprins:
„În cazul în care, după prezentarea raportului la BNM, în bilanţul băncii la ultima zi lucrătoare a lunii de raportare au fost introduse modificări, care au condus la modificarea activelor totale, banca este obligată să introducă modificările respective în raportul privind informaţia operativă zilnică a băncii pentru ziua respectivă şi în decurs de cel mult 3 zile lucrătoare din data efectuării modificărilor în bilanţul băncii, să prezinte la BNM raportul modificat, respectând cerinţele faţă de raportarea repetată, prevăzute în Instrucţiunea privind modul de prezentare de către bănci a rapoartelor în formă electronică la Banca Naţională a Moldovei, aprobată prin Hotărârea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr.132 din 17 iulie 2008 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.157-159, art.447).”.
12. În anexa nr.9:
1) în formularul „ORD 3.3A Informaţia diversă”, denumirea rândului 4.0, coloana C, cuvântul „cote” se substituie prin cuvântul „deţineri”;
2) „Modul de întocmire a raportului privind informaţia diversă”:
a) după cuvântul „pierderi” se introduce cuvântul „aşteptate”;
b) la punctul 29, textul „denumirea reclamantului, numărul de identificare de stat al unităţii de drept/al persoanei fizice (IDNO/IDNP) sau codul fiscal atribuit de organul fiscal/seria şi numărul actului de identitate în cazurile în care acestea conform legislaţiei în vigoare sunt utilizate/atribuite în calitate de număr personal de identificare” se substituie cu textul „numele/denumirea reclamatului şi numărul de identificare de stat al acestuia, conform prevederilor punctului 15 literele b) şi c) din prezenta instrucţiune”;
c) la punctul 32, textul „Legea privind susţinerea sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii nr.206-XVI din 07.07.2006” se substituie cu textul „Legea cu privire la întreprinderile mici şi mijlocii nr.179 din 21.07.2016 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.306-313, art.651)”;
d) la punctul 321 subpunctul 13), cuvântul „constate” se substituie prin cuvântul „constatate”.
e) punctul 42 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„42. În cazul în care din cauza unei fraude banca a fost prejudiciată cu 1 la sută şi mai mult din capitalul de gradul I, banca va prezenta pe suport hârtie o notă informativă detaliată privind frauda, care va include tipul şi descrierea fraudei, numele/denumirea persoanei care a comis frauda (dacă se cunoaşte) şi numărul de identificare de stat al acestuia, conform prevederilor punctului 15 literele b) şi c) din prezenta instrucţiune, valoarea prejudiciului suportat în urma fraudei, precum şi altă informaţie pe care banca o consideră necesară a fi specificată.”.
13. În anexa nr.10,
1) cuvântul „cotă”, la numărul şi cazul gramatical respectiv, se substituie prin cuvântul „deţinere” la numărul şi cazul gramatical respectiv, cu excepţia prevederilor de la punctul 3, subpunctul 21);
2) la „Modul de întocmire a raportului privind acţionarii băncii”:
a) la punctul 2, subpunctul 81), textul „art.156 alin.3 din Legea instituţiilor financiare” se substituie cu textul „art.52 din Legea privind activitatea băncilor”;
b) la punctul 3:
subpunctul 2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„2) În coloana B se indică denumirea/numele şi prenumele acţionarului conform cerinţelor descrise la punctul 15, litera b) din prezenta instrucţiune.”;
subpunctul 3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„3) În coloana C se indică tipul persoanei conform sistemului de codificare descris la punctul 15, litera a) din prezenta instrucţiune.”;
subpunctul 6) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„6) În coloana F se indică, numărul de identificare de stat al acţionarului conform prevederilor punctului 15, litera c) din prezenta instrucţiune. Informaţia din coloana respectivă urmează a fi corelată cu informaţia din coloana D.”;
subpunctul 7) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„7) În coloana G se indică numărul grupului acţionarilor (1, 2, 3 – n), în conformitate cu prevederile din punctul 15, litera j) din prezenta instrucţiune.”;
la subpunctul 211), textul „cota, calificată ca substanţială” se substituie cu sintagma „deţinerea calificată”;
subpunctul 24) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„24) În coloana 17 se reflectă numărul de identificare de stat al reprezentantului acţionarului, conform prevederilor de la punctul 15 litera c) din prezenta instrucţiune, care a reprezentat acţionarul respectiv la ultima şedinţă a adunării generale a acţionarilor.”;
c) la punctul 4:
subpunctul 1), textul „cotelor substanţiale de participare” se substituie cu textul „deţinerilor calificate”, iar textul „Legea instituţiilor financiare” se substituie cu textul „Legea privind activitatea băncilor”;
subpunctul 2), textul „documentului care confirmă înregistrarea de stat a persoanei juridice” se substituie cu textul „prevederilor de la punctul 15 litera b) din prezenta instrucţiune”;
subpunctul 3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„3) În coloana C se indică numărul de identificare de stat al acţionarului conform prevederilor de la punctul 15 litera c) din prezenta instrucţiune.”;
la subpunctul 7), textul „punctul 3., subpunctul 6 al modului de completare al prezentului raport” se substituie cu textul „punctul 15, litera c) din prezenta instrucţiune”;
la subpunctul 9), textul „Legii instituţiilor financiare” se substituie cu textul „Legii privind activitatea băncilor”;
d) la punctul 5:
subpunctul 2), textul „conform documentului care confirmă înregistrarea de stat a persoanei juridice” se substituie cu textul „conform prevederilor de la punctul 15 litera b) din prezenta instrucţiune”;
subpunctul 3), textul „la p.8 din Raportul privind portofoliul de credite acordate şi angajamentele de creditare asumate” se substituie cu textul „la punctul 15 litera a) din prezenta instrucţiune”;
subpunctul 4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„4) În coloana E se indică numărul de identificare de stat al acţionarului conform prevederilor de la punctul 15 litera c) din prezenta instrucţiune.”.
14. În anexa nr.11, la „Modul de întocmire a raportului privind deţinerile în capitalul persoanelor juridice”:
1) la punctul 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„2. În coloana (D) se indică numărul de identificare de stat al persoanelor juridice conform prevederilor punctului 15 litera c) din prezenta instrucţiune.”;
2) la punctul 6, cuvântul „cotelor” se substituie cu cuvântul „deţinerilor”.
15. În anexa nr.14:
1) cuvântul „cotă”, la numărul şi cazul gramatical respectiv, se substituie prin cuvântul „deţinere” la numărul şi cazul gramatical respectiv;
2) la „Modul de întocmire a Raportului privind persoanele afiliate băncii”:
a) la punctul 3, textul „documentului de înregistrare/actului de identitate” se substituie cu textul „prevederilor punctului 15 litera b) din prezenta instrucţiune”;
b) punctul 5 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„5. În coloana 3 Numărul de identificare se indică numărul de identificare de stat al persoanei afiliate conform cerinţelor punctului 15, litera c) din prezenta instrucţiune. În cazul lipsei datelor de identificare în celula respectivă se indică “N/A”;”;
c) la punctul 6:
textul „Legea instituţiilor financiare” se substituie cu textul „Legea privind activitatea băncilor”, iar textul „Reglementului privind tranzacţiile băncilor” se substituie cu textul „Regulamentului privind tranzacţiile băncii”;
punctul 01 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„01 – pentru membrii organului de conducere (conform noţiunii de organ de conducere din art.3 din Legea privind activitatea băncilor), şi persoanele care deţin funcţii-cheie şi sunt determinate prin actele normative ale Băncii Naţionale a Moldovei;”;
la punctele 07–12, după cuvântul „persoanele” se introduce cuvântul „juridice”;
punctul 13 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„13 – pentru persoana afiliată persoanei fizice menţionate la punctele 01-06 – soţii, rudele şi afinii de gradul întâi şi doi ale persoanei fizice, soţii rudelor şi afinelor menţionaţi”;
la punctul 14 după textul „efectuată o tranzacţie” se introduc cuvintele „cu banca”;
după punctul 14 se introduce punctul 15, cu următorul cuprins:
„15 – pentru persoanele identificate şi prezumate de BNM ca afiliate în baza caracteristicelor prevăzute la Regulamentul privind tranzacţiile băncii cu persoanele sale afiliate.”.
16. În anexa nr.15, „Modul de întocmire a raportului privind portofoliul acreditivelor şi garanţiilor eliberate”:
1) după cuvântul „pierderi” se introduce cuvântul „aşteptate”;
2) punctele 4–6 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„4. În coloana 1 Denumirea contrapărţii se indică denumirea/numele contrapărţii cu care banca a încheiat contractul şi faţă de care banca şi-a asumat expunerea. La indicarea denumirii/numelui contrapărţii se va ţine cont de prevederile punctului 15 litera b) din prezenta instrucţiune.
5. În coloana 2 Numărul de identificare al contrapărţii se indică numărul de identificare de stat conform prevederilor punctului 15 litera c) din prezenta instrucţiune.
6. În coloana 3 Denumirea beneficiarului garanţiei se indică denumirea/numele, prenumele persoanei care va beneficia de garanţia emisă de bancă. La indicarea denumirii/numelui, prenumelui persoanei se va ţine cont de prevederile punctului 15 litera b) din prezenta instrucţiune.”
3) punctul 7 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„7. În coloana 5 Tipul contrapărţii se menţionează codificarea contrapărţii conform criteriilor descrise la punctul 15 litera a) din prezenta instrucţiune.”;
4) punctele 14–16 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„14. În coloana 13 Categoria de clasificare se reflectă categoria de clasificare a garanţiilor/acreditivelor eliberate în baza criteriilor determinate la punctul 15 litera f) din prezenta instrucţiune.
15. În coloana 14 Acordul subiectului istoriei de credit se indică dacă a fost obţinut acordul subiectului istoriei de credit privind prezentarea informaţiei biroului istoriilor de credit (prin „da” – 1 sau „nu” – 0). În cazul imposibilităţii (demonstrate documentar) de a obţine acordul sau dezacordul de la client se indică cifra „2”.
16. În coloana 15 Informaţia privind istoriile de credit se indică dacă banca dispune de informaţie privind istoriile de credit pentru subiectul istoriei de credit conform criteriilor stabilite mai jos:
0 – lipsa informaţiei;
1 – dispunerea de informaţie anterior acordării creditului;
2 – dispunerea de informaţie actualizată, anual, după acordarea creditului sau la modificarea condiţiilor contractuale.”
17. În anexa nr.16, „Modul de întocmire a raportului privind imobilizările corporale transmise în schimbul rambursării creditelor sau a datoriilor”:
1) după cuvântul „pierderi” se introduce cuvântul „aşteptate”;
2) punctele 6-9 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„6. În coloana 3 Debitorul se indică denumirea/numele, prenumele debitorului care a fost introdus în sistemul informaţional al băncii şi care a obţinut credit de la bancă în schimbul rambursării căruia banca a luat în posesie imobilizările corporale. La indicarea denumirii/numelui, prenumelui debitorului se va ţine cont de prevederile punctului 15 litera b) din prezenta instrucţiune.
7. În coloana 4 Numărul de identificare al debitorului se indică numărul de identificare de stat al debitorului, conform prevederilor punctului 15 litera c) din prezenta instrucţiune.
8. În coloana 5 Debitorul ipotecar se indică denumirea/numele, prenumele debitorului ipotecar care a garantat rambursarea creditului contractat de debitor prin imobilizările corporale transmise în schimbul rambursării creditelor. La indicarea denumirii/numelui, prenumelui debitorului ipotecar se va ţine cont de prevederile punctului 15, litera b) din prezenta instrucţiune.
9. În coloana 6 Numărul de identificare al debitorului ipotecar se indică numărul de identificare de stat al debitorului ipotecar, conform prevederilor punctului 15 litera c) din prezenta instrucţiune.”;
3) la punctul 15, textul „pct.10 din compartimentul Modul de completare a Raportului privind expunerile “mari” din prezenta instrucţiune” se substituie cu textul „punctul 15 litera f) din prezenta instrucţiune”.
18. În anexa nr.17:
1) textul „creditor (deponent)”, la numărul şi cazul gramatical respectiv, se substituie prin cuvântul „deponent”, la numărul şi cazul gramatical respectiv;
2) la „Modul de întocmire a raportului privind depozitele “mari””:
a) pe tot parcursul textului cuvântul „obligaţiuni”, la numărul şi cazul gramatical respectiv, se substituie prin cuvântul „obligaţii”, la numărul şi cazul gramatical respectiv;
b) punctul 5 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„5. În coloana 2 Tipul deponentului se indică tipul deponentului conform criteriilor de codificare descrise la punctul 15 litera a) din prezenta instrucţiune.”.
19. În anexa nr.18, „Modul de întocmire a raportului privind situaţia financiară a debitorilor “mari””:
1) punctul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„3. În coloana 2 Denumirea debitorului/contrapărţii se indică denumirea/numele debitorului/contrapărţii care a fost introdus în sistemul informaţional al băncii şi care a obţinut credit de la bancă. La indicarea denumirii/numelui debitorului/contrapărţii se va ţine cont de prevederile punctului 15 litera b) din prezenta instrucţiune.”;
2) punctul 4 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„4. În coloana 3 Numărul de identitate al debitorului/contrapărţii se indică, după caz, numărul de identificare de stat al debitorului/contrapărţii, conform prevederilor punctului 15 litera c) din prezenta instrucţiune.”;
20. În anexa nr.19, „Modul de întocmire a Raportului cu privire la informaţia privind depozitele persoanelor fizice”, la punctul 1), după cuvântul „întreprinzător”, se introduce textul „sau persoanele care desfăşoară servicii profesionale, precum şi persoanele care practică activitate profesională în sectorul justiţiei”;
21. În anexa nr.20:
1) cuvântul „asigurare” se substituie cu cuvântul „garanţie”;
2) în „Modul de întocmire a raportului cu privire la informaţia privind tranzacţiile băncii cu persoanele sale afiliate, altele decât expunerile”:
a) după cuvântul „pierderi” se completează cu cuvântul „aşteptate”;
b) punctul 2, textul „conform documentului de înregistrare/actului de identitate a acestora” se substituie cu textul „în conformitate cu prevederile punctului 15 litera b) din prezenta instrucţiune”;
c) punctul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„3. În coloana C se indică numărul de identificare de stat al persoanei afiliate, în conformitate cu prevederile punctului 15 litera c) din prezenta instrucţiune.”;
d) punctul 9, textul „din Raportul privind expunerile “mari” din prezenta instrucţiune” se substituie cu textul „din punctul 15 litera e) din prezenta instrucţiune”.
22. În anexa nr.21, „Modul de întocmire a raportului privind şedinţele consiliul băncii”, la punctul 1, litera h), textul „Legii instituţiilor financiare” se substituie cu textul „Legii privind activitatea băncilor”;
23. Anexa nr.22 va avea următorul conţinut:
„Anexa nr.22 la Instrucţiunea privind modul de întocmire şi prezentare de către bănci a rapoartelor în scopuri prudenţiale
ORD 0323 Codul formularului
| |
codul băncii | |
ORD 3.23 Situaţia zilnică a soldurilor conturilor sintetice la situaţia din ______________ 20__ |
(001-lei) | |||
Grupa de conturi | Contul | Denumirea grupei de conturi/contului | Sold final |
A | B | C | 1 |
Executorul şi numărul de telefon ____________
Modul de întocmire a raportului „Situaţia zilnică a soldurilor conturilor sintetice”
1. În prezentul raport se reflectă informaţia cu privire la situaţia zilnică a soldurilor conturilor sintetice ale băncii, întocmită în conformitate cu Planul de conturi al evidenţei contabile în băncile licenţiate din Republica Moldova, conform datelor la sfârşitul zilei operaţionale a perioadei de raportare. 2. Prezentul raport are o structură similară cu Planul de conturi al evidenţei contabile în băncile licenţiate din Republica Moldova. În raport se vor include toate clasele, grupele de conturi şi conturile, după cum acestea sunt prevăzute în capitolul II, Nomenclatorul conturilor contabile, din Planul de conturi al evidenţei contabile în băncile licenţiate din Republica Moldova, inclusiv cele cu soldul 0. 3. În coloanele A, B şi C se va reflecta codul grupei, contul şi, respectiv, denumirea grupei sau contului. Codul şi denumirea grupei de conturi se va indica în raport o singură dată. 4. Pentru conturi şi contra-conturi în coloana 1 „Sold final” se reflectă soldul conturilor/contra-conturilor corespunzătoare la sfârşitul zilei operaţionale a perioadei de raportare, inclusiv soldurile egale cu „0”. Toate soldurile se vor reflecta cu semnul „+”, cu excepţia următoarelor cazuri: a) pentru contra-conturile din Clasa 1, soldurile debitoare se vor reflecta cu semnul „-”. b) pentru contra-conturile din Clasele 2 şi 3, soldurile creditoare se vor reflecta cu semnul „-”. c) pentru conturile din grupa de conturi 1870, soldurile creditoare se vor reflecta cu semnul „-”. d) pentru conturile din grupa de conturi 2870, 4650 şi 4660, soldurile debitoare se vor reflecta cu semnul „-”. 5. Pentru rândurile ce reflectă numărul şi denumirea grupelor de conturi, în coloana 1 „Sold final” se va reflecta suma soldurilor conturilor componente minus soldurile contra-conturilor. 6. Pentru rândurile ce reflectă numărul şi denumirea grupelor de contra-conturi, în coloana 1 „Sold final” se va reflecta suma contra-conturilor componente. 7. Pentru rândurile ce reflectă clasele de conturi, în coloana 1 „Sold final” se va reflecta suma soldurilor grupelor de conturi componente ale clasei respective minus soldurile grupelor de contra-conturi. Excepţie sunt rândurile ce reflectă Clasa 6 şi Clasa 7 – pentru care în coloana 1 nu se va indica nimic. În cazul Clasei 6 se vor însuma separat soldurile conturilor condiţionale de debit şi ale conturilor condiţionale de credit în rândurile corespunzătoare. 8. Periodicitatea prezentării raportului – zilnic, nu mai târziu de ora 13.00 a următoarei zile lucrătoare după perioada de raportare.”. |
24. În anexa nr.24, „Modul de întocmire a raportului privind operaţiunile în numerar”:
1) punctul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„1. În raport se înscriu operaţiunile, altele decât de schimb valutar, mai mari de 50 mii lei (sau echivalentul) efectuate în numerar cu clienţii băncii persoane fizice şi juridice (cu sau fără cont), şi operaţiunile de schimb valutar în numerar mai mari de 200 mii lei (sau echivalentul).”;
2) punctul 8 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„8. În coloana F se indică numărul de identificare de stat al clientului în conformitate cu prevederile punctului 15 litera c) din prezenta instrucţiune.”;
3) punctul 9 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„9. În coloana G se indică denumirea clientului persoană juridică sau numele clientului persoană fizică, conform prevederilor punctului 15 litera b) din prezenta instrucţiune.”.
PREŞEDINTELE COMITETULUI | |
EXECUTIV AL BĂNCII NAŢIONALE A MOLDOVEI | Sergiu CIOCLEA
|
Nr.89. Chişinău, 3 mai 2018. |
