L E G E
pentru aprobarea Regulamentului privind modul de organizare şi funcţionare
a Comisiei centrale de control al declaraţiilor cu privire la venituri şi proprietate
şi a Regulamentului privind modul de organizare şi funcţionare a comisiilor
departamentale de control al declaraţiilor cu privire la venituri şi proprietate
nr. 1576-XV din 20.12.2002
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.190-197/1453 din 31.12.2002
* * *
Abrogat: 01.03.2012
Legea R.Moldova nr.181 din 19.12.2011
Parlamentul adoptă prezenta lege ordinară.
Art.1. – Întru executarea art.11 alin.(5) din Legea nr.1264-XV din 19 iulie 2002 privind declararea şi controlul veniturilor şi al proprietăţii demnitarilor de stat, judecătorilor, procurorilor, funcţionarilor publici şi a unor persoane cu funcţie de conducere, se aprobă:
Regulamentul privind modul de organizare şi funcţionare a Comisiei centrale de control al declaraţiilor cu privire la venituri şi proprietate (anexa nr.1);
Regulamentul privind modul de organizare şi funcţionare a comisiilor departamentale de control al declaraţiilor cu privire la venituri şi proprietate (anexa nr.2).
Art.2. – Guvernul şi autorităţile administraţiei publice locale vor lua măsurile necesare pentru a asigura organizarea şi funcţionarea comisiilor departamentale de control al declaraţiilor cu privire la venituri şi proprietate.
Art.3. – Prezenta lege intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2003.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Eugenia OSTAPCIUC |
Chişinău, 20 decembrie 2002. | |
Nr.1576-XV. |
Anexa nr.1
REGULAMENTUL
privind modul de organizare şi funcţionare a Comisiei centrale
de control al declaraţiilor cu privire la venituri şi proprietate
Prezentul regulament este elaborat în conformitate cu Legea nr.1264-XV din 19 iulie 2002 privind declararea şi controlul veniturilor şi al proprietăţii demnitarilor de stat, judecătorilor, procurorilor, funcţionarilor publici şi a unor persoane cu funcţie de conducere şi reglementează modul de organizare şi funcţionare a Comisiei centrale de control al declaraţiilor cu privire la venituri şi proprietate.
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Comisia centrală de control al declaraţiilor cu privire la venituri şi proprietate, denumită în continuare Comisia centrală de control, se constituie din 9 membri, numiţi pe bază de paritate, a cîte 3 reprezentanţi din partea Parlamentului, Preşedintelui Republicii Moldova şi Guvernului.
2. Membrii Comisiei centrale de control îşi exercită atribuţiile pe baze obşteşti, menţinîndu-li-se salariul la locul de muncă.
3. Durata mandatului membrilor Comisiei centrale de control se stabileşte pe perioada mandatului organelor de către care sînt numiţi.
4. Comisia centrală de control poate să propună ridicarea mandatului unui membru al comisiei în caz de neîndeplinire, fără motive întemeiate, de către acesta a obligaţiilor de membru stabilite de prezentul regulament.
5. Modul de organizare şi funcţionare a Comisiei centrale de control este reglementat de Legea privind declararea şi controlul veniturilor şi al proprietăţii demnitarilor de stat, judecătorilor, procurorilor, funcţionarilor publici şi a unor persoane cu funcţie de conducere, precum şi de prezentul regulament.
II. STATUTUL DE MEMBRU AL COMISIEI CENTRALE DE CONTROL
6. Membrul Comisiei centrale de control are dreptul:
a) să ia cunoştinţă de materialele prezentate comisiei spre examinare;
b) să participe la examinarea acestor materiale;
c) să solicite autorităţilor publice, cu autorizarea comisiei, asistenţă în verificarea informaţiei şi datelor expuse în declaraţii şi prezentarea documentelor necesare;
d) să propună spre examinare, în şedinţă, chestiunile ce ţin de competenţa comisiei;
e) să participe la adoptarea de decizii şi să-şi expună opinia;
f) să exercite alte drepturi în condiţiile legii.
7. Membrul Comisiei centrale de control este obligat:
a) să-şi exercite atribuţiile în conformitate cu legislaţia şi prezentul regulament;
b) să participe prin vot la adoptarea de decizii;
c) să păstreze secretul informaţiilor despre declararea veniturilor şi proprietăţii.
III. ATRIBUŢIILE COMISIEI CENTRALE DE CONTROL
8. Comisia centrală de control are următoarele atribuţii:
a) colectează declaraţiile cu privire la venituri şi proprietate;
b) verifică corectitudinea completării declaraţiilor, plinătatea şi exactitatea informaţiei şi datelor expuse în ele;
c) eliberează depunătorului declaraţiei o dovadă de primire;
d) prezintă materialele necesare Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei în cazul depistării, în procesul controlului, a elementelor componente ale unei încălcări, inclusiv infracţiuni;
e) antrenează specialişti pentru efectuarea controlului.
IV. MODUL DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE A
COMISIEI CENTRALE DE CONTROL
9. Preşedintele Comisiei centrale de control este ales prin vot deschis sau secret la prima şedinţă a comisiei, din numărul membrilor acesteia. Se consideră ales candidatul care a întrunit majoritatea de voturi ale membrilor comisiei. La prima şedinţă se alege şi secretarul comisiei.
10. Preşedintele Comisiei centrale de control convoacă şi prezidează şedinţele comisiei, organizează şi coordonează activitatea acesteia şi repartizează materialele spre examinare membrilor ei, exercită alte atribuţii, în condiţiile legii.
11. În cazul absenţei temporare a preşedintelui Comisiei centrale de control, funcţiile acestuia sînt exercitate de către un membru al comisiei, desemnat de preşedinte.
12. Comisia centrală de control se întruneşte în şedinţe în măsura necesităţilor.
13. Şedinţa Comisiei centrale de control este deliberativă dacă la ea participă cel puţin 2/3 din membrii ei.
14. Comisia centrală de control este abilitată, potrivit legii, cu dreptul de a colecta şi efectua controlul prealabil al declaraţiilor cu privire la venituri şi proprietate. Controlul prealabil constă în verificarea corectitudinii completării declaraţiilor, a plinătăţii şi exactităţii informaţiei şi datelor expuse în ele.
15. Subiecţii declarării sînt obligaţi, în condiţiile legii, să declare veniturile şi proprietatea.
16. Declaraţia cu privire la venituri şi proprietate se face pe propria răspundere a declarantului, în formă scrisă, potrivit modelului prevăzut în anexa la Legea privind declararea şi controlul veniturilor şi al proprietăţii demnitarilor de stat, judecătorilor, procurorilor, funcţionarilor publici şi a unor persoane cu funcţie de conducere.
17. Comisia centrală de control sau persoana îndreptăţită să primească declaraţiile cu privire la venituri şi proprietate va elibera declarantului o dovadă de primire.
18. Declaraţia se depune în termen de 20 de zile de la data numirii sau alegerii în funcţie. În cazul funcţiilor eligibile care presupun validarea mandatului, depunerea declaraţiei va preceda validarea.
19. Declaraţia cu privire la venituri şi proprietate se actualizează anual, pînă la data de 30 ianuarie a anului următor.
20. Controlul prealabil al declaraţiei cu privire la venituri şi proprietate se efectuează în două etape:
prima etapă – în termen de 15 zile lucrătoare de la data depunerii declaraţiei, se verifică existenţa acesteia şi corectitudinea completării ei, iar informaţiile şi datele prezentate se compară cu cele din anul precedent;
a doua etapă – în termen de 30 de zile lucrătoare de la data încheierii primei etape, se verifică exactitatea informaţiilor şi datelor prezentate, prin confruntare cu informaţiile şi datele furnizate de către autorităţile publice competente.
La decizia Comisiei centrale de control, termenul controlului poate fi prelungit pe un termen de pînă la 30 de zile lucrătoare.
[Pct.20 în redacţia Legii nr.137-XV din 06.05.2004, în vigoare 11.06.2004]
21. În cazul în care între averea declarată la data numirii sau alegerii în funcţie a declarantului şi cea dobîndită pe parcursul exercitării funcţiei se constată diferenţe vădite şi există dovezi certe că unele bunuri ori valori nu puteau fi dobîndite din veniturile legale realizate de persoana în cauză sau pe alte căi licite, materialele sînt supuse controlului de facto de către Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei.
22. Comisia centrală de control se convoacă în şedinţă de preşedintele ei. Acesta stabileşte timpul şi locul şedinţei. Şedinţa comisiei este condusă de preşedintele ei, iar în cazul absenţei acestuia – de un membru desemnat de preşedinte.
23. Examinarea cauzei ce urmează a fi soluţionată în şedinţa Comisiei centrale de control începe cu raportul preşedintelui sau al unui membru care a studiat în prealabil materialele prezentate.
24. Decizia Comisiei centrale de control se adoptă cu votul majorităţii membrilor prezenţi la şedinţă.
25. În baza rezultatelor examinării, Comisia centrală de control poate lua decizia de a remite materialele Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei. Acesta va efectua confruntarea informaţiei şi datelor expuse în declaraţie cu informaţia şi documentele de care dispun autorităţile publice competente.
26. Comisia centrală de control poate solicita autorităţilor publice informaţii necesare pentru soluţionarea cauzei.
27. Autorităţile publice competente vor pune la dispoziţia Comisiei centrale de control şi Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei informaţiile necesare pentru atingerea obiectivelor acestora.
28. Faptul iniţierii unui control de facto se comunică persoanei a cărei declaraţie este supusă controlului şi autorităţii publice în care aceasta exercită funcţia sau autorităţii publice ierarhic superioare.
Anexa nr.2
REGULAMENTUL
privind modul de organizare şi funcţionare a comisiilor departamentale
de control al declaraţiilor cu privire la venituri şi proprietate
Prezentul regulament este elaborat în conformitate cu Legea nr.1264-XV din 19 iulie 2002 privind declararea şi controlul veniturilor şi al proprietăţii demnitarilor de stat, judecătorilor, procurorilor, funcţionarilor publici şi a unor persoane cu funcţie de conducere şi reglementează modul de organizare şi funcţionare a comisiilor departamentale de control al declaraţiilor cu privire la venituri şi proprietate.
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Comisiile departamentale de control al declaraţiilor cu privire la venituri şi proprietate, denumite în continuare comisii departamentale de control, se constituie de autoritatea publică care, potrivit Constituţiei sau altor legi, a emis actul de numire în funcţie a declarantului.
2. Comisiile departamentale de control de nivel local se constituie de către preşedinţii raioanelor sau primarii unităţilor administrativ-teritoriale respective.
[Pct.2 modificat prin Legea nr.137-XV din 06.05.2004, în vigoare 11.06.2004]
3. Comisiile departamentale de control sînt alcătuite din cel puţin 3 membri, dar nu mai mult de 6 membri.
4. Membrii comisiilor departamentale de control îşi exercită atribuţiile pe baze obşteşti, menţinîndu-li-se salariul la locul de muncă.
5. Durata mandatului membrilor comisiilor departamentale de control este de 3 ani.
6. Comisiile departamentale de control pot să propună ridicarea mandatului unui membru al comisiei în caz de neîndeplinire, fără motive întemeiate, de către acesta a obligaţiilor de membru stabilite de prezentul regulament.
7. Modul de organizare şi funcţionare a comisiilor departamentale de control este reglementat de Legea privind declararea şi controlul veniturilor şi al proprietăţii demnitarilor de stat, judecătorilor, procurorilor, funcţionarilor publici şi a unor persoane cu funcţie de conducere, precum şi de prezentul regulament.
II. STATUTUL DE MEMBRU AL COMISIEI DEPARTAMENTALE DE CONTROL
8. Membrul comisiei departamentale de control are dreptul:
a) să ia cunoştinţă de materialele prezentate comisiei spre examinare;
b) să participe la examinarea acestor materiale;
c) să solicite autorităţilor publice, cu autorizarea comisiei, asistenţă în verificarea informaţiei şi datelor expuse în declaraţii şi prezentarea documentelor necesare;
d) să propună spre examinare, în şedinţă, chestiunile ce ţin de competenţa comisiei;
e) să participe la adoptarea de decizii şi să-şi expună opinia;
f) să exercite alte drepturi în condiţiile legii.
9. Membrul comisiei departamentale de control este obligat:
a) să-şi exercite atribuţiile în conformitate cu legislaţia şi prezentul regulament;
b) să participe prin vot la adoptarea de decizii;
c) să păstreze secretul informaţiilor despre declararea veniturilor şi proprietăţii.
III. ATRIBUŢIILE COMISIILOR DEPARTAMENTALE DE CONTROL
10. Comisiile departamentale de control au următoarele atribuţii:
a) colectează declaraţiile cu privire la venituri şi proprietate;
b) verifică corectitudinea completării declaraţiilor, plinătatea şi exactitatea informaţiei şi datelor expuse în ele;
c) eliberează depunătorului declaraţiei o dovadă de primire;
d) prezintă materialele necesare Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei în cazul depistării, în procesul controlului, a elementelor componente ale unei încălcări, inclusiv infracţiuni;
e) antrenează specialişti pentru efectuarea controlului.
IV. MODUL DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE
A COMISIILOR DEPARTAMENTALE DE CONTROL
11. Preşedintele comisiei departamentale de control este numit de către conducătorul autorităţii publice care, potrivit Constituţiei sau altor legi, a emis actul de numire în funcţie a declarantului, iar la nivel local – de către preşedintele raionului sau primarul unităţii administrativ-teritoriale.
[Pct.11 modificat prin Legea nr.137-XV din 06.05.2004, în vigoare 11.06.2004]
12. Preşedintele comisiei departamentale de control va numi, la prima şedinţă a comisiei, secretarul acesteia.
13. Preşedintele comisiei departamentale de control convoacă şi prezidează şedinţele comisiei, organizează şi coordonează activitatea acesteia şi repartizează materialele spre examinare membrilor ei, exercită alte atribuţii în condiţiile legii.
14. În cazul absenţei temporare a preşedintelui comisiei departamentale de control, funcţiile acestuia sînt exercitate de către un membru al comisiei, desemnat de preşedinte.
15. Comisia departamentală de control se întruneşte în şedinţe în măsura necesităţilor.
16. Şedinţa comisiei departamentale de control este deliberativă dacă la ea participă cel puţin 2/3 din membrii ei.
17. Comisia departamentală de control este abilitată, potrivit legii, cu dreptul de a colecta şi efectua controlul prealabil al declaraţiilor cu privire la venituri şi proprietate. Controlul prealabil constă în verificarea corectitudinii completării declaraţiilor, a plinătăţii şi exactităţii informaţiei şi datelor expuse în ele.
18. Subiecţii declarării sînt obligaţi, în condiţiile legii, să declare veniturile şi proprietatea.
19. Declaraţia cu privire la venituri şi proprietate se face pe propria răspundere a declarantului, în formă scrisă, potrivit modelului prevăzut în anexa la Legea privind declararea şi controlul veniturilor şi al proprietăţii demnitarilor de stat, judecătorilor, procurorilor, funcţionarilor publici şi a unor persoane cu funcţie de conducere.
20. Comisia departamentală de control sau persoana îndreptăţită să primească declaraţiile cu privire la venituri şi proprietate va elibera declarantului o dovadă de primire.
21. Declaraţia se depune în termen de 20 de zile de la data numirii sau alegerii în funcţie. În cazul funcţiilor eligibile care presupun validarea mandatului, depunerea declaraţiei va preceda validarea.
22. Declaraţia cu privire la venituri şi proprietate se actualizează anual, pînă la data de 30 ianuarie a anului următor.
23. Controlul prealabil al declaraţiei cu privire la venituri şi proprietate se efectuează în două etape:
prima etapă – în termen de 15 zile lucrătoare de la data depunerii declaraţiei, se verifică existenţa acesteia şi corectitudinea completării ei, iar informaţiile şi datele prezentate se compară cu cele din anul precedent;
a doua etapă – în termen de 30 de zile lucrătoare de la data încheierii primei etape, se verifică exactitatea informaţiilor şi datelor prezentate, prin confruntare cu informaţiile şi datele furnizate de către autorităţile publice competente.
[Pct.23 în redacţia Legii nr.137-XV din 06.05.2004, în vigoare 11.06.2004]
24. În cazul în care între averea declarată la data numirii sau alegerii în funcţie a declarantului şi cea dobîndită pe parcursul exercitării funcţiei se constată diferenţe vădite şi există dovezi certe că unele bunuri ori valori nu puteau fi dobîndite din veniturile legale realizate de persoana în cauză sau pe alte căi licite, materialele sînt supuse controlului de facto de către Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei.
25. Comisia departamentală de control se convoacă în şedinţă de preşedintele ei. Acesta stabileşte timpul şi locul şedinţei. Şedinţa comisiei este condusă de preşedintele ei, iar în cazul absenţei acestuia – de un membru desemnat de preşedinte.
26. Examinarea cauzei ce urmează a fi soluţionată în şedinţa comisiei departamentale de control începe cu raportul preşedintelui sau al unui membru care a studiat în prealabil materialele prezentate.
27. Decizia comisiei departamentale de control se adoptă cu votul majorităţii membrilor prezenţi la şedinţă.
28. În baza rezultatelor examinării, comisia departamentală de control poate lua decizia de a remite materialele Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei.
29. Comisia departamentală de control poate solicita autorităţilor publice informaţiile necesare pentru soluţionarea cauzei.
30. Autorităţile publice competente vor pune la dispoziţia comisiilor departamentale de control şi Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei informaţiile necesare pentru atingerea obiectivelor acestora.
31. Faptul iniţierii unui control de facto se comunică persoanei a cărei declaraţie este supusă controlului şi autorităţii publice în care aceasta exercită funcţia sau autorităţii publice ierarhic superioare.
