vineri, 22 martie 2019
791/11.10.2017 Hotărîre pentru aprobarea Planului de acţiuni privind reducerea riscurilor în domeniul spălării banilor şi finanţării terorismului pentru anii 2017-2019

H O T Ă R Î R E

pentru aprobarea Planului de acţiuni privind reducerea riscurilor

în domeniul spălării banilor şi finanţării terorismului

pentru anii 2017-2019

 

nr. 791  din  11.10.2017

 

Monitorul Oficial nr.360-363/897 din 13.10.2017

 

* * *

În temeiul art.131 alin.(2) lit.l) şi alin.(3) din Legea nr.190-XVI din 26 iulie 2007 cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.141-145, art.597), cu modificările şi completările ulterioare, şi în scopul eficientizării procesului de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Planul de acţiuni privind reducerea riscurilor în domeniul spălării banilor şi finanţării terorismului pentru anii 2017-2019 (se anexează).

2. Ministerele, alte autorităţi administrative centrale, instituţiile publice şi asociaţiile de profil vizate:

1) vor întreprinde măsurile necesare pentru realizarea integrală şi în termenele stabilite a acţiunilor prevăzute în Planul menţionat;

2) vor prezenta semestrial, pînă la data de 10 a primei luni din perioada imediat următoare de raportare, Serviciului Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor din cadrul Centrului Naţional Anticorupţie note informative privind implementarea acţiunilor incluse în Planul nominalizat.

3. Serviciul Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor:

1) va analiza procesul de implementare a acţiunilor incluse în Planul numit;

2) va prezenta anual Guvernului raportul de monitorizare a implementării activităţilor prevăzute în Planul sus-menţionat.

4. Finanţarea acţiunilor prevăzute în prezenta hotărîre se va efectua din contul şi în limitele alocaţiilor aprobate în aceste scopuri în bugetele autorităţilor implicate, precum şi din alte surse, conform legislaţiei în vigoare.

5. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Centrului Naţional Anticorupţie.

PRIM-MINISTRUPavel FILIP

 

Contrasemnează: 
Ministrul finanţelorOctavian Armaşu
Ministrul afacerilor interneAlexandru Jizdan
Ministrul justiţieiVladimir Cebotari

 

Nr.791. Chişinău, 11 octombrie 2017.

 

 

Aprobat

prin Hotărîrea Guvernului

nr.791 din 11 octombrie 2017

 

PLAN DE ACŢIUNI

privind reducerea riscurilor în domeniul spălării banilor

 şi finanţării terorismului pentru anii 2017-2019

 

Planul de acţiuni privind reducerea riscurilor în domeniul spălării banilor şi finanţării terorismului pentru anii 2017-2019 (în continuare – Plan) a fost iniţiat în conformitate cu Metodologia Băncii Mondiale, în baza rezultatelor Raportului de evaluare naţională a riscurilor, efectuată în conformitate cu prevederile Hotărîrii Guvernului nr.697 din 9 octombrie 2015, aprobat prin ordinul directorului Centrului Naţional Anticorupţie în martie 2017.

Ameninţările şi vulnerabilităţile identificate de grupul de lucru (creat în temeiul Hotărîrii Guvernului menţionate) au creat premise clare pentru elaborarea acţiunilor comune în vederea reducerii riscurilor identificate.

Reprezentanţii grupului de lucru, format din conducători (reprezentanţi) ai următoarelor instituţii naţionale: Procuratura Generală, Serviciul Informaţie şi Securitate, Banca Naţională a Moldovei, Comisia Naţională a Pieţei Financiare, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei şi Infrastructurii, Serviciul Fiscal (Inspectoratul Fiscal Principal de Stat), Serviciul Vamal, Inspecţia Financiară, Biroul Naţional de Statistică şi Centrul Naţional Anticorupţie, au stabilit nivelul vulnerabilităţilor (redus; mediu redus; mediu înalt; înalt), precum şi ameninţările naţionale care generează venituri ilicite.

[Alineatul modificat prin Hot.Guv. nr.738 din 20.07.2018, în vigoare 17.08.2018]

 

Conform Metodologiei Băncii Mondiale, au fost formate şapte grupuri de lucru:

1) grupul nr.1 „Ameninţări naţionale”;

2) grupul nr.2 „Vulnerabilităţi naţionale”;

3) grupul nr.3 „Vulnerabilităţile sectorului bancar şi incluziunea financiară”;

4) grupul nr.4 „Vulnerabilităţile sectorului valori mobiliare”;

5) grupul nr.5 „Vulnerabilităţile sectorului de asigurări”;

6) grupul nr.6 „Vulnerabilităţile sectorului altor instituţii financiare”;

7) grupul nr.7 „Vulnerabilităţile sectorului altor participanţi profesionişti”.

Grupurile de lucru au fost formate din reprezentanţi ai sectorului privat, cum ar fi Asociaţia Băncilor din Moldova, Uniunea Asigurătorilor din Moldova, Uniunea Notarilor din Republica Moldova, Biroul Naţional al Asigurătorilor de Autovehicule, Bursa de Valori a Moldovei, Depozitarul Naţional de Valori Mobiliare al Moldovei, reprezentanţi ai participanţilor profesionişti la piaţa valorilor mobiliare şi ai societăţilor de registru.

Scopul evaluării naţionale a riscurilor în domeniul combaterii spălării banilor şi finanţării terorismului reprezintă atît o redistribuire eficientă a resurselor în funcţie de capacitatea şi nivelul riscurilor identificate, cît şi întocmirea unui plan de acţiuni naţional orientat spre reducerea vulnerabilităţilor identificate.

Aşadar, conform modelului-tip din anexa la Metodologia Băncii Mondiale, utilizat de grupurile de lucru, prezentul Plan constă din informaţii privind sursa riscului stabilit, obiectivul principal, executorii de bază, coexecutorii, acţiunile practice, bugetul estimativ şi termenul de executare.

Estimarea şi evaluarea situaţiei pe sectoare facilitează analiza ameninţărilor în domeniul spălării banilor, identificarea fenomenului în diferite sectoare, evidenţiind sectorul în care sînt investite şi legalizate produsele infracţiunii, şi stabilirea atractivităţii acestuia.

Avînd în vedere faptul că piaţa financiară a Republicii Moldova este mai puţin dezvoltată şi integrarea în sistemul financiar global este limitată, iar climatul economic închis, ameninţarea internă este mai mare decît ameninţarea externă de circa 3 ori, cea din urmă fiind în creştere.

Un aspect important identificat în cadrul procesului de evaluare naţională este lipsa practicii în efectuarea investigaţiilor financiare paralele în cadrul cauzelor penale iniţiate, în special în cele cu un nivel înalt de ameninţare.

Astfel, în baza datelor acumulate şi evaluate, s-a stabilit că sectorul bancar, care constituie circa 70% din PIB-ul naţional, este cel mai atractiv, cu un randament de risc de spălare a banilor înalt, urmat de: sectorul de remitenţi, care este estimat la o valoare de 15,4% din PIB, cu un randament de risc de spălare a banilor mediu înalt; valorile mobiliare – 1,64% din PIB-ul naţional, cu un randament de spălare a banilor mediu; sectorul asigurări – 0,8% din PIB-ul naţional, cu un randament de risc de spălare a banilor mediu scăzut; precum şi sectorul notarilor şi cel imobiliar, care reprezintă un sector infim, cu un procentaj nesemnificativ din PIB-ul naţional şi cu un risc de spălare a banilor mediu înalt.

Cele mai multe analize financiare, urmăriri penale, precum şi procese de stabilire a sentinţelor au fost iniţiate cu implicarea sectorului bancar, astfel sectorul reprezentînd o ameninţare ridicată.

Obiectivele de bază în vederea stabilirii ameninţărilor în domeniul spălării banilor au constat în: identificarea ameninţărilor sub aspectul tipului de infracţiune principală generatoare de venituri ilicite, al originii şi al sectorului implicat; stabilirea structurii produselor infracţiunii din diferite perspective; colectarea sistemică a datelor privind cauzele instrumentate; analiza ameninţărilor transfrontaliere provenite din jurisdicţii străine.

Totodată, în urma sistematizării datelor şi informaţiilor existente, grupurile de lucru au stabilit cele mai relevante infracţiuni generatoare de venituri ilicite la nivel naţional, care reprezintă o ameninţare de amploare: traficul de droguri, corupţia, traficul de fiinţe umane, evaziunea fiscală şi contrabanda.

Un alt domeniu evaluat îl reprezintă securitatea naţională, care, conform riscurilor şi ameninţărilor de factură extremist-teroristă din Republica Moldova, denotă o evoluţie negativă pe palierul antiterorist. Acest fapt a fost determinat atît de conjunctura de securitate la nivel regional/global, cît şi de factori perturbatori interni, favorizaţi, într-o măsură sau alta, de influenţe externe.

Riscul de finanţare a terorismului pe teritoriul Republicii Moldova poate fi perceput ca fiind la nivel scăzut, datorită caracterului de tranzitare a ţării şi contextului global, în care ţara noastră nu este percepută ca o ţintă a actelor de terorism. În acelaşi timp, Republica Moldova susţine integral acţiunile întreprinse de către comunitatea internaţională pentru prevenirea şi combaterea terorismului.

Vulnerabilitatea la nivel naţional faţă de spălarea banilor este determinată de vulnerabilitatea generală a sectoarelor şi de capacitatea statului de a combate spălarea banilor la nivel naţional.

Obiectivele de bază la evaluarea capacităţii statului de a combate spălarea banilor au fost identificarea punctelor slabe şi a deficienţelor capacităţii de combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului, stabilirea acţiunilor prioritare pentru consolidarea capacităţii statului de combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului.

La evaluarea capacităţii de combatere şi incriminare a spălării banilor s-au identificat deficienţe în reglementarea componenţei infracţiunii de spălare a banilor.

Ca urmare a evaluării capacităţii de combatere a spălării banilor şi reglementării procesului recuperării veniturilor provenite ilicit şi confiscării activelor, au fost identificate deficienţe ale măsurilor de asigurare, şi anume: sistarea, limitarea legală a aplicării măsurii asiguratorii – punerea sub sechestru, deficienţe în reglementarea confiscării speciale şi confiscării extinse, inaplicabilitatea în practică a punerii sub sechestru şi confiscării, lipsa unei agenţii de recuperare a activelor ilicite şi a mecanismului de management eficient al acestora, de lipsa unor statistici clare privind aplicarea punerii sub sechestru şi confiscării. Capacitatea şi resursele antrenate în proces sînt limitate în lipsa dotării cu tehnică suficientă, pregătirii profesionale adecvate şi a asigurării financiare a personalului. Cooperarea naţională ineficientă este determinată de lipsa practicii continue privind investigarea „crimelor predicate – spălării banilor”, prin crearea grupurilor comune de lucru (doar cazuri sporadice), lipsa unui mecanism clar de cooperare la nivel naţional, a caracterului formal al schimbului de informaţii în scopul protejării „identităţii instituţionale”, de numărul scăzut al dosarelor pe faptul spălării banilor obţinuţi în urma comiterii infracţiunilor predicate.

Cooperarea internaţională ineficientă este marcată de termenul mare de obţinere a probelor prin intermediul comisiilor rogatorii şi tergiversarea termenului cauzelor penale.

Un alt aspect evaluat îl reprezintă nivelul de integritate financiară şi executare silită a creanţelor fiscale, fiind stabilite divergenţe semnificative între sumele amenzilor calculate de către organul fiscal şi suma mijloacelor băneşti încasate, deficitul de personal în cadrul organului fiscal, fluxul permanent de cadre (remunerare scăzută) şi necesitatea instruirii continue.

În cadrul evaluării nivelului de dezvoltare economică s-a stabilit menţinerea unui nivel înalt al economiei bazate pe numerar (activităţi agricole, procurarea imobilelor, automobilelor, informarea insuficientă a populaţiei privind efectele negative pe termen lung ale activităţilor remunerate în numerar).

Identificarea beneficiarului efectiv constituie un element evaluat în mod prioritar în toate sectoarele analizate. Lipsa unui mecanism clar de colectare şi păstrare a informaţiei despre beneficiarii efectivi de către autorităţile de înregistrare, a prevederilor privind actualizarea informaţiei despre beneficiarii efectivi, a unui registru cu beneficiarii efectivi identificaţi, precum şi dificultăţile în identificarea beneficiarilor efectivi în cazul companiilor nerezidente constituie factori de care trebuie să se ţină cont la implementarea prezentului Plan.

Ameninţările şi vulnerabilităţile identificate de grupul de lucru au creat premise clare pentru elaborarea acţiunilor comune în vederea reducerii riscurilor identificate.

Durata şi resursele financiare alocate

Perioada de implementare a acţiunilor constituie 3 ani, cu acoperire parţială din resursele atrase în cadrul proiectelor de asistenţă tehnică externă, precum şi în limitele bugetelor instituţiilor vizate.

Concluzii

Elaborarea şi implementarea prezentului Plan demonstrează necesitatea de a consolida eforturile instituţiilor naţionale în scopul eficientizării sistemului naţional de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului.

Acest document îmbină eforturile disponibile ale instituţiilor competente ale statului şi ale societăţii civile, ceea ce va permite realocarea eficientă a resurselor şi identificarea priorităţilor acţiunilor necesare în vederea reducerii riscurilor identificate în domeniul combaterii spălării banilor şi finanţării terorismului pe teritoriul Republicii Moldova.

Indicatorii de monitorizare:

1) numărul de formulare recepţionate pentru fiecare tip de tranzacţie;

2) numărul de note analitice elaborate cu privire la tranzacţiile suspecte identificate;

3) numărul de activităţi suspecte identificate din totalul tranzacţiilor raportate;

4) numărul de instruiri şi seminare naţionale şi internaţionale în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismului;

5) numărul de recomandări elaborate privind situaţia actuală în sectoarele supravegheate şi propunerile de redresare a acesteia;

6) numărul de proiecte de acte normative privind implementarea recomandărilor şi standardelor internaţionale în domeniu elaborate, modificate şi avizate;

7) numărul de tipologii de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului identificate;

8) numărul de conturi bancare sistate şi suma mijloacelor băneşti aflate în aceste conturi;

9) numărul de infracţiuni de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului descoperite, inclusiv de infracţiuni predicate;

10) numărul de persoane fizice şi juridice delincvente identificate şi sumele calculate şi încasate ca rezultat al urmăririi acestora;

11) numărul de sentinţe pronunţate în cauzele penale pornite în privinţa infracţiunilor de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului;

12) numărul de proiecte de acte normative elaborate, modificate şi avizate;

13) numărul de informaţii şi de note analitice diseminate de către instituţiile responsabile şi alte organe de drept cu privire la acţiunile ilicite identificate;

14) numărul de solicitări trimise şi primite de la structurile similare din alte state;

15) numărul de cereri de comisii rogatorii primite/trimise;

16) numărul de acorduri semnate cu serviciile similare din alte ţări privind schimbul de informaţii în domeniu;

17) numărul de comunicate de presă despre măsurile de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului plasate pe paginile web ale instituţiilor de profil;

18) numărul de sesizări referitoare la spălarea banilor şi finanţarea terorismului, recepţionate şi soluţionate;

19) numărul de întrevederi cu entităţile raportoare desfăşurate;

20) numărul de studii strategice efectuate.

Rezultatele scontate:

Planul de acţiuni va fi considerat realizat dacă vor fi atinse obiectivele propuse şi vor fi obţinute următoarele rezultate:

1) identificarea şi reducerea riscurilor sectoriale;

2) îmbunătăţirea actelor normative în vigoare;

3) întreprinderea măsurilor de identificare a beneficiarului efectiv;

4) îmbunătăţirea supravegherii;

5) reducerea tranzacţiilor cu numerar;

6) dezvoltarea politicilor naţionale de incluziune financiară;

7) sporirea eficienţei cooperării interinstituţionale;

8) sporirea eficienţei cooperării internaţionale;

9) asigurarea tehnică a organelor de ocrotire a normelor de drept, a procurorilor şi judecătorilor în domeniul investigaţiilor financiare paralele şi al recuperării veniturilor provenite ilicit.

 

 

Nr. crt.Sursele risculuiAcţiunile de bazăExecutoriiCoexecutoriiMăsurileCheltuielileTermene
12345678
1.Ameninţările naţionale
 

Reducerea riscurilor aferente ameninţărilor naţionale

1.1.Capacitatea şi resursele limitate în combaterea crimelor de spălare a banilor şi a crimelor care generează o ameninţare naţională sporită în ceea ce priveşte veniturile obţinute ilicitConsolidarea capacităţii organelor competente în prevenirea şi combaterea spălării banilor şi a infracţiunilor predicateMinisterul Afacerilor Interne; Serviciul Vamal; Centrul Naţional Anticorupţie; Serviciul Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor; Procuratura Generală; Consiliul Superior al Magistraturii; Institutul Naţional al JustiţieiPrevederea resurselor necesare în conformitate cu priorităţile stabilite şi revizuirea statelor de personal în domeniul combaterii traficului de droguri, traficului de fiinţe umane, corupţiei, evaziunii fiscale şi a contrabandeiÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobateSemestrul I, 2018 – semestrul I, 2019
Instruirea organelor competente cu privire la tipologiile de spălare a banilor, precum şi aplicarea măsurilor speciale de investigaţiiMinisterul Afacerilor Interne; Serviciul Vamal; Centrul Naţional Anticorupţie; Procuratura Generală; Institutul Naţional al Justiţiei Procuratura Anticorupţie; Procuratura pentru Combaterea Criminalităţii Organizate şi Cauze SpecialeMajorarea personalului responsabil de investigarea şi urmărirea penală a crimelor de spălare a banilorÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobateSemestrul I, 2018 – semestrul I, 2019
Implementarea programului „e-Dosar” şi eficientizarea sistemului de menţinere a circuitului de informaţiiÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobateSemestrul II, 2017 – semestrul II, 2018
Instruirea reprezentanţilor organelor competente pentru sporirea eficienţei regimului de sechestrare şi confiscare a bunurilor provenite din activitatea infracţionalăProiectul TWINNING; în limitele alocaţiilor bugetare aprobate; surse externePermanent
1.2.Deficienţele de ordin legislativ şi instituţional în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilorElaborarea metodologiilor pentru efectuarea investigaţiilor financiareCentrul Naţional Anticorupţie; Ministerul Afacerilor Interne; Serviciul Vamal; Procuratura Generală; Institutul Naţional al JustiţieiElaborarea Metodologiei pentru efectuarea investigaţiilor financiare şi instruirea reprezentanţilor organelor competente cu privire la aplicarea ei, precum şi adoptarea ordinului comun de efectuare a investigaţiilorProiectul TWINNING; în limitele alocaţiilor bugetare aprobateSemestrul II, 2018 – semestrul I, 2019
Armonizarea cadrului legal cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor cu prevederile Directivei UE 2015/849 din 20 mai 2015Serviciul Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor; Procuratura Generală; Ministerul FinanţelorElaborarea indicaţiilor metodologice de acumulare şi menţinere a datelor statistice necesare pentru evaluarea sistematică a riscurilor în domeniul spălării banilorÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobateSemestrul II, 2017 – semestrul I, 2018
Elaborarea Metodologiei privind efectuarea urmăririi penale şi examinarea în instanţa de judecată a dosarelor asociate infracţiunii de spălare a banilorProiectul TWINNING; în limitele alocaţiilor bugetare aprobate; surse externeSemestrul I, 2018 – semestrul I, 2019
Elaborarea modulului de instruire continuă multidisciplinară a judecătorilor şi procurorilor privind cauzele de spălare a banilor şi finanţare a terorismuluiProiectul TWINNING; surse externeSemestrul I, 2018 – semestrul I, 2019
Instituirea prevederilor de management al bunurilor, subiect al măsurilor asiguratorii, instituirea unităţii de management al bunurilor sechestrate şi confiscateProiectul TWINNING; în limitele alocaţiilor bugetare aprobate; surse externeSemestrul II, 2018 – semestrul I, 2019
1.3.Lipsa mecanismului de management al bunurilor sechestrate şi confiscateRevizuirea măsurilor existente de management al bunurilor sechestrate şi confiscateMinisterul Justiţiei; Serviciul Fiscal de Stat; Procuratura GeneralăDezvoltarea unui sistem centralizat de acumulare şi actualizare a datelor statistice privind bunurile sechestrate şi confiscate sau eficientizarea celor existenteÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobate; surse externeSemestrul I, 2018 – semestrul I, 2019
1.4.Lipsa unei baze de date cu privire la bunurile sechestrate şi confiscateEfectuarea studiului privind capacitatea de acumulare centralizată a datelor cu privire la bunurile sechestrate şi confiscateCentrul Naţional Anticorupţie; Ministerul Afacerilor InterneServiciul Fiscal de StatImplementarea tehnicilor şi metodelor internaţionale de detectare a contrabandei cu arme, droguri, valută, produse din tutunÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobate; surse externePermanent
1.5.Menţinerea unui nivel înalt al infracţiunii de contrabandăEficientizarea măsurilor de combatere a infracţiunilor de contrabandă prin redistribuirea şi alocarea resurselor necesareServiciul Vamal; Ministerul Afacerilor InterneCentrul Naţional AnticorupţieEficientizarea cooperării în cadrul investigaţiilor comune de contrabandăÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobatePermanent
Alocarea şi redistribuirea resurselor pentru consolidarea capacităţii operaţionale a posturilor mobile, inclusiv în perimetrul transnistreanÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobatePermanent
2.Finanţarea terorismului
 

Reducerea riscurilor aferente finanţării terorismului

2.1.Lipsa măsurilor de evaluare periodică a sectorului nonprofit din prisma riscurilor de finanţare a terorismului Identificarea măsurilor de evaluare periodică a sectorului nonprofit din prisma riscurilor de finanţare a terorismului Serviciul de Informaţii şi Securitate; Ministerul Justiţiei Serviciul Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor; Serviciul Fiscal de StatOrganizarea periodică a şedinţelor comune de lucru cu reprezentanţii Serviciului Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor, Serviciului de Informaţii şi Securitate, Ministerului JustiţieiÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobatePermanent
Organizarea seminarelor şi instruirilor în domeniul identificării şi analizei implicării organizaţiilor nonprofit în activităţi de finanţare a terorismuluiÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobate; surse externePermanent
Dezvoltarea cooperării cu sistemele de plăţi globaleÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobate; surse externePermanent
Instituirea grupului de lucru în vederea elaborării cadrului normativ cu privire la reglementarea şi limitarea utilizării numerarului de către organizaţiile nonprofitÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobate; alte surseSemestrul I, 2018 – semestrul I, 2019
Organizarea schimbului de experienţă cu serviciile specializate din alte state în domeniul identificării activităţilor de finanţare a terorismului prin intermediul organizaţiilor nonprofitProiectul TWINNING; surse externeSemestrul I, 2018 – semestrul I, 2019
2.2.Lipsa mecanismelor de cooperare la nivel naţionalInstituirea mecanismelor de cooperare la nivel naţionalServiciul de Informaţii şi Securitate; Serviciul Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor; Ministerul Afacerilor InterneServiciul Fiscal de Stat; Serviciul VamalDesemnarea unui reprezentant responsabil de interacţiunea autorităţilor implicate în procesul de prevenire şi combatere a finanţării terorismului cu Serviciul Prevenirea şi Combaterea Spălării BanilorÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobateSemestrul I, 2018 – semestrul I, 2019
Formarea grupului de lucru în vederea identificării mecanismului de schimb de informaţii privind suspiciunile apărute în urma analizei informaţiei cu privire la transportarea numeraruluiÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobateSemestrul II, 2017 – semestrul I, 2018
2.3.Insuficienţa trainingurilor în vederea detectării şi investigării cazurilor de finanţare a terorismuluiOrganizarea activităţilor de pregătire profesionalăServiciul de Informaţii şi Securitate; Serviciul Prevenirea şi Combaterea Spălării BanilorParticiparea la instruiri şi seminare în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor a angajaţilor Serviciului Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor; Ministerului Afacerilor Interne şi Serviciului de Informaţii şi SecuritateProiectul TWINNING; surse externeSemestrul I, 2018 – semestrul I, 2019
Organizarea şi participarea la exerciţii practice în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismului, cu atragerea experţilor străini în domeniuÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobate; surse externePermanent
2.4.Identificarea şi raportarea activităţilor şi tranzacţiilor suspecte de finanţare a terorismuluiAjustarea cadrului normativ cu privire la raportarea activităţilor şi tranzacţiilor suspecte de finanţare a terorismului la standardele Grupului de Acţiune Financiară InternaţionalăServiciul de Informaţii şi Securitate; Serviciul Prevenirea şi Combaterea Spălării BanilorEntităţile raportoareImplementarea unui nou ghid privind identificarea tranzacţiilor şi activităţilor suspecte de finanţare a terorismuluiÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobate; surse externeSemestrul II, 2017 – semestrul I, 2018
Revizuirea instrucţiunii cu privire la primirea, analiza şi diseminarea informaţiilor despre tranzacţiile suspecteÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobateSemestrul II, 2017 – semestrul I, 2018
2.5.Capacitatea şi resursele limitate ale organelor responsabile de identificarea şi investigarea finanţării terorismuluiDotarea tehnică şi perfecţionarea capacităţilor organelor responsabile de identificarea şi investigarea finanţării terorismuluiServiciul de Informaţii şi Securitate; Serviciul Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor; Ministerul Afacerilor InterneAlocarea resurselor umane suplimentareÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobateSemestrul I, 2018 – semestrul I, 2019
Dotarea cu echipament tehnic şi baze de date, inclusiv cu cele utilizate la nivel internaţionalÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobate; surse externePermanent
Organizarea vizitelor de studiu la serviciile specializate în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismului din alte stateProiectul TWINNING; alte surse externeSemestrul II, 2018 – semestrul I, 2019
Participarea la instruiri şi seminare în domeniul prevenirii şi combaterii finanţării terorismului a angajaţilor instituţiilor implicate la nivel naţionalAlte surseSemestrul I, 2018 – semestrul I, 2019
3.Vulnerabilităţile naţionale
 

Reducerea riscurilor aferente vulnerabilităţilor naţionale

3.1.Deficienţe de ordin legislativ şi instituţional la incriminarea şi interpretarea noţiunilor de „spălare a banilor” şi „finanţare a terorismului” Perfecţionarea cadrului legislativ şi a celui instituţional care reglementează infracţiunea de spălare a banilor şi finanţare a terorismuluiCurtea Supremă de Justiţie; Procuratura GeneralăCentrul Naţional Anticorupţie; Institutul Naţional al JustiţieiAnaliza practicii judiciare şi de urmărire penală pentru identificarea cauzelor şi condiţiilor de ordin legislativ care au determinat scoaterea persoanei de sub urmărire, clasarea/încetarea procesului penal sau achitarea persoaneiProiectul TWINNING; în limitele alocaţiilor bugetare aprobate; surse externeSemestrul I, 2018 – semestrul I, 2019
Curtea Supremă de JustiţieMinisterul JustiţieiAnaliza practicii judiciare la aplicarea sancţiunilor penale pentru spălarea banilor în vederea aprecierii caracterului disuasiv al acestoraProiectul TWINNING; surse externeSemestrul II, 2018 – semestrul I, 2019
Ministerul JustiţieiCurtea Supremă de Justiţie; Centrul Naţional Anticorupţie; Procuratura AnticorupţieCrearea unui grup de lucru interinstituţional pentru elaborarea amendamentelor şi armonizarea cu standardele internaţionale a cadrului legal ce incriminează spălarea banilor şi finanţarea terorismuluiÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobateSemestrul II, 2017 – semestrul I, 2018
Curtea Supremă de JustiţieElaborarea proiectului unei hotărîri explicative a Plenului Curţii Supreme de Justiţie referitor la practica judiciară în cazul infracţiunilor de spălare a banilor şi finanţare a terorismuluiÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobateSemestrul II, 2017 – semestrul I, 2018
Procuratura GeneralăCentrul Naţional Anticorupţie; Ministerul Afacerilor Interne; Serviciul VamalElaborarea cadrului instituţional pentru organele de urmărire penală şi procurori referitor la practica de urmărire penală în cazul infracţiunilor de spălare a banilor şi finanţare a terorismuluiProiectul TWINNING; în limitele alocaţiilor bugetare aprobate; surse externeSemestrul II, 2018 – semestrul I, 2019
Institutul Naţional al JustiţieiCentrul Naţional Anticorupţie; Ministerul Afacerilor Interne; Serviciul VamalIdentificarea, prin consultarea practicienilor, a tematicilor problematice şi instruirea continuă a acestora după un program special, în care să fie antrenaţi toţi cei care investighează, urmăresc şi judecă cauzele de spălare a banilor şi finanţare a terorismuluiProiectul TWINNING; surse externePermanent
3.2.Deficienţe de ordin legislativ şi instituţional la reglementarea şi interpretarea prevederilor aferente aplicării măsurilor asiguratorii, confiscării speciale şi confiscării extinsePerfecţionarea cadrului legislativ şi instituţional ce reglementează regimurile măsurilor asiguratorii, confiscării speciale şi confiscării extinseProcuratura Generală; Centrul Naţional Anticorupţie; Ministerul Afacerilor Interne; Serviciul VamalProcuratura Anticorupţie; Procuratura pentru Combaterea Crimei Organizate şi Cauze SpecialeAnaliza practicii de urmărire penală la aplicarea măsurilor asiguratorii de punere sub sechestru a bunurilor în scopul eventualei confiscări speciale şi confiscări extinse, identificarea cauzelor şi condiţiilor de ordin legislativ şi instituţional ce au determinat inaplicarea sau respingerea autorizării acesteiaProiectul TWINNING; în limitele alocaţiilor bugetare aprobate; surse externeSemestrul II, 2018 – semestrul I, 2019
Curtea Supremă de JustiţieMinisterul JustiţieiAnaliza practicii judiciare la aplicarea confiscării speciale şi confiscării extinseÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobateSemestrul II, 2018 – semestrul I, 2019
Ministerul JustiţieiCurtea Supremă de Justiţie; Procuratura Generală; Centrul Naţional Anticorupţie; Ministerul Afacerilor Interne; Serviciul VamalElaborarea amendamentelor la cadrul legal şi cel instituţional ce reglementează aplicarea măsurilor asiguratorii, confiscării speciale şi confiscării extinseÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobateSemestrul II, 2017 – semestrul I, 2018
Curtea Supremă de JustiţieElaborarea proiectului unei hotărîri explicative a Plenului Curţii Supreme de Justiţie privind practica judiciară de aplicare a regimurilor măsurilor asiguratorii, confiscării speciale şi confiscării extinseÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobateSemestrul II, 2018 – semestrul I, 2019
Procuratura GeneralăCentrul Naţional Anticorupţie; Ministerul Afacerilor Interne; Serviciul VamalElaborarea cadrului instituţional pentru organele de urmărire penală şi procurori referitor la practica de urmărire penală şi cea judiciară la aplicarea regimurilor măsurilor asiguratorii, confiscării speciale şi confiscării extinseÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobateSemestrul I, 2018 – semestrul II, 2018
Institutul Naţional al JustiţieiCentrul Naţional Anticorupţie; Ministerul Afacerilor Interne; Serviciul VamalIdentificarea tematicilor pentru instruirea continuă în domeniul spălării banilor a celor ce investighează, urmăresc şi judecă infracţiunile predicate spălării banilor, de spălare a banilor şi finanţare a terorismuluiProiectul TWINNING; în limitele alocaţiilor bugetare aprobatePermanent
Efectuarea investigaţiilor financiareInstitutul Naţional al JustiţieiCentrul Naţional Anticorupţie; Ministerul Afacerilor Interne; Serviciul VamalInstruirea continuă privind investigaţiile financiare paraleleProiectul TWINNING; alte surse externePermanent
Procuratura Generală; Procuratura Anticorupţie; Centrul Naţional Anticorupţie; Agenţia de Recuperare a Bunurilor InfracţionaleServiciul Vamal; Ministerul Afacerilor InterneElaborarea Metodologiei de evaluare calitativă şi cantitativă a rezultatelor investigaţiilor financiare desfăşurateÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobateAnual
Procuratura GeneralăCentrul Naţional Anticorupţie; Serviciul Vamal; Ministerul Afacerilor InterneElaborarea cadrului instituţional pentru organele de urmărire penală şi procurori referitor la practica iniţierii şi desfăşurării investigaţiilor financiareÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobateSemestrul II, 2017
3.3.Capacitatea redusă şi resursele insuficiente pentru combaterea spălării banilorConsolidarea capacităţii organelor de drept şi judiciare în combaterea spălării banilorCentrul Naţional Anticorupţie; Ministerul Afacerilor Interne; Serviciul Vamal; Procuratura GeneralăProcuratura Anticorupţie; Procuratura pentru Combaterea Criminalităţii Organizate şi Cauze SpecialeEfectuarea unui studiu referitor la numărul de cauze penale iniţiate şi investigate în ultimii 5 ani, volumul de lucru în aceste cauze şi finalitatea lor pentru aprecierea resurselor umane necesare unor investigaţii eficienteÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobate; surse externeSemestrul II, 2017 – semestrul I, 2018
Centrul Naţional Anticorupţie; Ministerul Afacerilor Interne; Serviciul Vamal; Procuratura GeneralăProcuratura Anticorupţie; Procuratura pentru Combaterea Criminalităţii Organizate şi Cauze SpecialeInstituirea procedurii privind identificarea criteriilor de desemnare a ofiţerilor de urmărire penală şi procurorilor cu o anumită experienţă pentru investigarea infracţiunilor de spălare a banilorÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobate; surse externeSemestrul II, 2017 – semestrul I, 2018
Centrul Naţional Anticorupţie; Ministerul Afacerilor Interne; Serviciul Vamal; Procuratura GeneralăInstituirea criteriilor individuale de performanţă pentru ofiţerii de urmărire penală, ofiţerii de investigaţii şi procuroriÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobateSemestrul II, 2017 – semestrul I, 2018
Institutul Naţional al JustiţieiCentrul Naţional Anticorupţie; Ministerul Afacerilor Interne; Serviciul VamalInstruirea continuă a ofiţerilor de urmărire penală şi de investigaţii, a procurorilor şi judecătorilor pentru creşterea profesionalismului în combaterea spălării banilorProiectul TWINNING; în limitele alocaţiilor bugetare aprobate; alte sursePermanent
Alocarea resurselor financiare suficiente pentru asigurarea rezultatelor eficiente Procuratura Generală; Centrul Naţional Anticorupţie; Ministerul Afacerilor Interne; Serviciul VamalProcuratura Anticorupţie; Procuratura pentru Combaterea Criminalităţii Organizate şi Cauze SpecialeEvaluarea necesităţilor de ordin financiar, tehnic, logistic pentru lupta eficientă împotriva spălării banilor, în contextul revizuirii competenţelorÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobateSemestrul II, 2017 – semestrul I, 2018
Procuratura Generală; Centrul Naţional Anticorupţie; Ministerul Afacerilor Interne; Serviciul VamalDelimitarea necesităţilor financiare instituţionale pentru combaterea spălării banilor şi motivarea lor la elaborarea Legii bugetului anualÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobateSemestrul I, 2018 – semestrul I, 2019
3.4.Regimul insuficient de declarare a numeraruluiRevizuirea actelor normative cu privire la introducerea/scoaterea numeraruluiServiciul VamalServiciul Prevenirea şi Combaterea Spălării BanilorÎmbunătăţirea şi uniformizarea procesului de evidenţă electronică unificată cu privire la scoaterea numeraruluiÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobate; surse externeSemestrul II, 2017
Instruirea angajaţilor Serviciului Vamal cu privire la uniformizarea sistemului informaţional şi utilizarea acestuiaProiectul TWINNING; în limitele alocaţiilor bugetare aprobate; alte sursePermanent
3.5.Ajustarea cadrului normativ în vederea facilitării procesului de prevenire şi combatere a spălării banilorInstituirea mecanismelor viabile de cooperare la nivel naţionalProcuratura Generală; Ministerul Afacerilor Interne; Serviciul VamalProcuratura Anticorupţie; Procuratura pentru Combaterea Criminalităţii Organizate şi Cauze SpecialeDesemnarea unui reprezentant responsabil al autorităţilor implicate în procesul de prevenire şi combatere a finanţării terorismului pentru interacţiunea cu Serviciul Prevenirea şi Combaterea Spălării BanilorÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobate2018
Serviciul Prevenirea şi Combaterea Spălării BanilorCentrul Naţional Anticorupţie; Ministerul Afacerilor Interne; Serviciul Vamal; Curtea Supremă de Justiţie; Procuratura Generală; Serviciul Fiscal de StatElaborarea şi aprobarea Regulamentului cu privire la efectuarea investigaţiilor financiare de către toate organele de dreptProiectul TWINNING; în limitele alocaţiilor bugetare aprobate; surse externe2018
Centrul Naţional Anticorupţie; Ministerul Afacerilor Interne; Serviciul Vamal; Curtea Supremă de Justiţie; Procuratura Generală; Serviciul Fiscal de StatOrganizarea procesului de instruire comună cu reprezentanţii autorităţilor implicate în procesul de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului, cu participarea experţilor internaţionali în domeniuProiectul TWINNING; în limitele alocaţiilor bugetare aprobate; alte sursePermanent
Centrul Naţional Anticorupţie; Ministerul Afacerilor Interne; Serviciul Vamal; Curtea Supremă de Justiţie; Serviciul Fiscal de Stat; Procuratura Generală; Banca Naţională a MoldoveiAjustarea cadrului normativ în vederea facilitării procesului de cooperare la nivel naţional, inclusiv prin revizuirea acordurilor bilaterale de cooperareÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobateTrimestrul IV, 2017 – semestrul II, 2018
3.6.Cooperarea internaţionalăEficientizarea cooperării internaţionaleServiciul Prevenirea şi Combaterea Spălării BanilorProcuratura Generală; Ministerul Afacerilor Interne; Centrul Naţional Anticorupţie; Serviciul Vamal; Serviciul Informaţii şi SecuritateSolicitarea serviciilor specializate în domeniul spălării banilor şi finanţării terorismuluiÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobatePermanent
Ministerul Afacerilor InterneProcuratura Generală; Centrul Naţional Anticorupţie; Serviciul VamalSchimbul de informaţii prin intermediul Centrului de Cooperare Poliţienească Internaţională (Interpol, Europol etc.)Permanent
Dezvoltarea cooperării cu EUROJUST în vederea facilitării procesului de obţinere a probelor în cadrul cauzelor penaleÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobate; surse externe2018
3.7.Nivelul de integritate financiară, economie informală şi eficacitatea executării silite a creanţelor fiscaleInstituirea mecanismelor de evidenţă şi control al numeraruluiServiciul Fiscal de StatServiciul Prevenirea şi Combaterea Spălării BanilorImplementarea şi eficientizarea sistemului de impozitare a persoanelor fizice în baza cheltuielilor şi achiziţiilor efectuateÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobateSemestrul I, 2018 – semestrul II, 2019
Eficientizarea controlului intern asupra numerarului care nu cade sub incidenţa Legii nr.190-XVI din 26 iulie 2007 cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului (raportarea în adresa organului fiscal de către persoanele juridice a numerarului eliberat de către întreprindere în favoarea persoanelor fizice)În limitele alocaţiilor bugetare aprobateSemestrul II, 2017 – semestrul II, 2018
Crearea Registrului naţional (electronic) al conturilor bancare şi al conturilor sistemelor de platăProiectul TWINNING; în limitele alocaţiilor bugetare aprobate; surse externe2019
Iniţierea procesului de cooperare şi aderare la Organizaţia pentru Dezvoltarea şi Cooperarea Economică (gestionează baza de date internaţională ce permite identificarea cetăţenilor Republicii Moldova care deţin conturi bancare în statele membre)În limitele alocaţiilor bugetare aprobate; surse externeSemestrul II, 2017 – semestrul II, 2018
Crearea Registrului beneficiarilor efectiviProiectul TWINNING; în limitele alocaţiilor bugetare aprobate; surse externeSemestrul II, 2018 – semestrul I, 2019
3.8.Identificarea beneficiarului efectivÎmbunătăţirea procesului de identificare a beneficiarului efectivInstituţia publică „Agenţia Servicii Publice”Serviciul Prevenirea şi Combaterea Spălării BanilorModificarea prevederilor legale cu privire la procedura de identificare a beneficiarilor efectivi de către entităţile raportoareProiectul TWINNING; în limitele alocaţiilor bugetare aprobate; surse externeSemestrul I, 2018 – semestrul I, 2019
4.Vulnerabilităţile sectorului bancar
 

Reducerea riscurilor aferente vulnerabilităţilor sectorului bancar

4.1.Cadrul legal deficitar în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismuluiÎmbunătăţirea actelor normative în vigoareBanca Naţională a Moldovei; Serviciul Prevenirea şi Combaterea Spălării BanilorArmonizarea legislaţiei cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului şi a altor legi care au tangenţă cu activitatea băncilor în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismului. Introducerea noţiunilor de evaluare a riscurilor, de aplicare a măsurilor de precauţie simplificate privind clienţii cu risc redus şi a unui nou mecanism de sancţionare pentru nerespectarea Legii nr.190-XVI din 26 iulie 2007 cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismuluiProiectul TWINNING; în limitele alocaţiilor bugetare aprobate; surse externeSemestrul II, 2017 – semestrul I, 2018
Modificarea cadrului normativ secundar (Regulamentul privind activitatea băncilor în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismului; Recomandările privind identificarea beneficiarului efectiv; Recomandările cu privire la relaţiile transfrontaliere în contextul legislaţiei cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului; Recomandările cu privire la monitorizarea de către bănci a tranzacţiilor şi activităţilor clienţilor în scopul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismului; Recomandările cu privire la abordarea bazată pe risc a clienţilor de către bănci în scopul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismului etc.)În limitele alocaţiilor bugetare aprobate; surse externe2018
Modificarea cadrului normativ secundar (Ghidul activităţilor şi tranzacţiilor suspecte; Ghidul privind raportarea activităţilor şi tranzacţiilor care cad sub incidenţa legii; Ghidul privind identificarea persoanelor expuse politic; Ghidul privind identificarea tranzacţiilor suspecte de finanţare a terorismului etc.)În limitele alocaţiilor bugetare aprobateSemestrul II, 2017 – semestrul I, 2019
Identificarea tipologiilor de spălare a banilor şi finanţare a terorismului în sectorul bancar şi informarea entităţilor raportoareÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobateSemestrul II, 2017 – semestrul I, 2018
Ajustarea altor acte normative în scopul eficientizării măsurilor asiguratorii de majorare a termenului de aplicare a deciziilor de sistare; ajustarea sancţiunilor administrative pecuniare pentru neconformitate etc.În limitele alocaţiilor bugetare aprobateSemestrul II, 2017 – semestrul I, 2018
Ajustarea procedurilor interne la efectuarea controalelor pe teren şi din oficiu, inclusiv în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismuluiÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobate2018
4.2.Neidentificarea adecvată a riscurilor de spălare a banilor şi finanţării terorismuluiIdentificarea şi evaluarea riscurilor de spălare a banilor şi finanţării terorismuluiBanca Naţională a Moldovei; Serviciul Prevenirea şi Combaterea Spălării BanilorEntităţile raportoareIdentificarea şi evaluarea riscurilor de spălare a banilor aferente sectorului, băncii clienţilor/tranzacţiilor cu persoanele juridice înregistrate în zonele off-shore. Identificarea şi monitorizarea activităţilor de tranzit al mijloacelor financiare fără sens economicSurse externe2018
Implementarea sancţiunilor financiare internaţionale asociate cu activităţile de terorism şi proliferare a armelor de distrugere în masăÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobate; surse externeTrimestrul III, 2017 – semestrul I, 2018
Aplicarea măsurilor bazate pe risc la lansarea produselor noi propuse de instituţiile financiare, precum şi reevaluarea riscurilor aferente produselor ce ţin de schimbul valutar, transferurile rapide, creditele pentru persoanele juridice, în vederea plasamentelor bancareAlte sursePermanent
Întocmirea rapoartelor de evaluare a riscurilor şi a planurilor de minimizare a riscurilor identificateAlte surseSemestrul II, 2017 – semestrul I, 2019
4.3.Lacunele în identificarea beneficiarilor efectivi ai clienţilorÎntreprinderea măsurilor de identificare şi verificare a beneficiarilor efectivi ai clienţilor, precum şi a acţionarilor şi beneficiarilor efectivi ai băncilorEntităţile raportoareBanca Naţională a Moldovei; Instituţia publică „Agenţia Servicii Publice”Identificarea beneficiarilor efectivi ai clienţilor băncilor pentru care informaţia lipseşte. Aplicarea cerinţelor actelor normative în caz de neconformare. Disponibilitatea surselor de informare independente. Asigurarea accesului angajaţilor băncii la bazele de date oficiale naţionale şi internaţionale, precum şi la surse independenteAlte sursePermanent
Verificarea identităţii beneficiarilor efectivi ai clienţilor asupra cărora există dubii privind veridicitatea informaţiei prezentate. Aplicarea cerinţelor actelor normative în caz de neconformareAlte resursePermanent
Întocmirea Registrului privind beneficiarii efectivi ai clienţilor identificaţi în cadrul fiecărei instituţii bancareProiectul TWINNING; în limitele alocaţiilor bugetare aprobate; alte surseSemestrul II, 2018 – semestrul I, 2019
4.4.Lipsa transparenţei acţionarilor în unele bănci din sectorul bancarBanca Naţională a MoldoveiServiciul Prevenirea şi Combaterea Spălării BanilorEvaluarea acţionarilor în bănci şi identificarea acţiunilor concertate ale acestora. Întreprinderea acţiunilor conform actelor normative în vigoareÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobate; surse externePermanent
Implementarea unei aplicaţii informatice privind licenţierea şi autorizarea, precum şi monitorizarea transparenţei acţionarilor în bănci. Evaluarea continuă a acţionarilor în bănci pentru asigurarea transparenţei sistemului bancarSurse externeSemestrul II, 2017 – semestrul I, 2019
4.5.Activitatea de supraveghere insuficientăÎmbunătăţirea supravegherii băncilor în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismuluiBanca Naţională a MoldoveiServiciul Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor; entităţile raportoareEfectuarea controalelor pe teren pentru verificarea respectării de către bănci a cerinţelor de conformitate cu actele normative aferente domeniului prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismuluiÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobatePermanent
Efectuarea controalelor pe teren pentru verificarea conformării băncilor la actele normative privind identificarea riscurilor de credit, valutare, operaţionale, de piaţă, de securitate a informaţiei etc.În limitele alocaţiilor bugetare aprobatePermanent
Îmbunătăţirea mecanismului de supraveghere din oficiu prin intermediul implementării unei soluţii informatice privind analiza la distanţă în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismuluiProiectul TWINNING; în limitele alocaţiilor bugetare aprobate; surse externeSemestrul I, 2018 – semestrul I, 2019
Identificarea, actualizarea şi verificarea continuă a clienţilor cu grad de risc sporit, inclusiv a persoanelor expuse politic, organizaţiilor necomerciale, clienţilor nerezidenţi, altor categoriiSurse externePermanent
Creşterea resurselor alocate în scopul conformării actelor normative aferente domeniului prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismuluiÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobate; surse externeSemestrul II,2017 – semestrul I, 2019
Aplicarea sancţiunilor şi măsurilor de remediere ţinînd cont de neajunsurile şi încălcările constatate, precum şi de riscul de implicare în operaţiuni de spălare a banilor şi finanţare a terorismuluiÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobateSemestrul II, 2017 – semestrul I, 2018
Organizarea instruirilor şi seminarelor în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismului atît pentru reprezentanţii entităţilor raportoare, cît şi pentru angajaţii autorităţilor competenteProiectul TWINNING; în limitele alocaţiilor bugetare aprobate; surse externePermanent
Asigurarea monitorizării sporite continue a tranzacţiilor efectuate cu băncile din TransnistriaÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobatePermanent
4.6.Cooperarea lacunarăÎmbunătăţirea cooperării dintre instituţiile naţionale şi internaţionaleBanca Naţională a MoldoveiEntităţile raportoareCrearea Centrului de Analiză a Riscurilor de către Banca Naţională a Moldovei şi Serviciul Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor, în scopul consolidării cooperării în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismuluiÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobatePermanent
Încheierea acordurilor de cooperare cu autorităţile competente naţionale şi internaţionale în scopul facilitării schimbului de informaţii aferente domeniului prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismuluiÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobatePermanent
Participarea la şedinţele de lucru şi reuniunile organizaţiilor internaţionale de profil în scopul consolidării relaţiilor şi promovării realizărilor obţinuteProiectul TWINNING; în limitele alocaţiilor bugetare aprobate; alte sursePermanent
4.7.Lipsa totală sau parţială a unor date şi informaţiiÎmbunătăţirea sistemului de colectare şi păstrare a datelor şi informaţiilor aferente domeniuluiBanca Naţională a MoldoveiEntităţile raportoareEficientizarea bazelor de date privind datele statistice şi informaţiile necesare a fi stocateÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobate; alte surseSemestrul II, 2017 – semestrul II, 2018
Asigurarea cu softuri performante în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilorProiectul TWINNING; în limitele alocaţiilor bugetare aprobate; alte surse2018
4.8.Eficacitatea redusă a raportării tranzacţiilor suspecteÎmbunătăţirea sistemului informaţional de identificare, colectare şi raportare a tranzacţiilorServiciul Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor; Banca Naţională a Moldovei; alte autorităţi, conform competenţeiEntităţile raportoareDisponibilitatea şi punerea în aplicare a amenzilor administrative şi contravenţionaleÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobatePermanent
Organizarea şi desfăşurarea trainingurilor cu privire la tipologiile identificate şi calificarea tranzacţiilor suspecteProiectul TWINNING; în limitele alocaţiilor bugetare aprobate; surse externePermanent
Controlul la distanţă al calităţii completării formularelor privind tranzacţiile suspecte şi al raportării în termenÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobatePermanent
4.9.Incluziunea financiarăDezvoltarea acţiunilor de incluziune financiarăBanca Naţională a Moldovei; Serviciul Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor; alte autorităţi la necesitateEntităţile raportoareElaborarea unei strategii şi implementarea acţiunilor pentru promovarea produselor şi serviciilor financiare, inclusiv a modului de utilizare a noilor instrumente de plată, informarea asupra protecţiei consumatorului, limitării utilizării numerarului în economie, scăderii dobînzilor etc.În limitele alocaţiilor bugetare aprobate; surse externeSemestrul II, 2018 – semestrul II, 2019
5.Vulnerabilităţile sectorului valorilor mobiliare
 

Reducerea riscurilor aferente vulnerabilităţilor sectorului valorilor mobiliare identificate

5.1.Posibilităţile limitate în identificarea şi verificarea beneficiarului efectivEficientizarea mecanismului de identificare a beneficiarului efectivComisia Naţională a Pieţei Financiare; Serviciul Prevenirea şi Combaterea Spălării BanilorEntităţile licenţiate şi autorizate pe piaţa de capitalAjustarea cadrului normativ legal în vederea eficientizării reglementării aspectelor ce ţin de activitatea entităţilor licenţiate şi autorizate pe piaţa de capital. Introducerea noţiunilor de evaluare a riscurilor de spălare a banilor şi finanţare a terorismului şi de abordare bazată pe risc la iniţierea relaţiilor de afaceri, precum şi pe durata stabilirii lor. Introducerea noţiunii şi mecanismului ce ţine de măsurile de precauţie simplificată privind clienţiiÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobate; Proiectul TWINNINGSemestrul II, 2017 – semestrul II, 2018
Ajustarea cadrului normativ secundar ce derivă din modificările aprobate ale actelor legislativeÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobateSemestrul II, 2017 – semestrul II, 2018
Identificarea beneficiarilor efectivi de către entităţile raportoare potrivit cerinţelor legislaţieiÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobate; Proiectul TWINNINGPermanent
Evaluarea cadrului legislativ în vigoare şi întreprinderea măsurilor necesare pentru a corespunde cerinţelor în vederea înaintării cererii de obţinere a calităţii de membru al Organizaţiei Internaţionale a Comisiilor Valorilor MobiliareÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobate; surse externe; Proiectul TWINNING2018
Obţinerea calităţii de membru al Organizaţiei Internaţionale a Comisiilor Valorilor MobiliareComisia Naţională a Pieţei FinanciareEntităţile licenţiate şi autorizate pe piaţa de capitalOrganizarea periodică a instruirilor şi seminarelor ce ţin de aplicarea conformă a legislaţiei, măsurilor de identificare a clienţilor, riscurilor şi tendinţelor în domeniu etc.Proiectul TWINNING; în limitele alocaţiilor bugetare aprobate; alte surse2018
5.2.Eficacitatea limitată a procedurilor şi practicilor de supraveghereÎmbunătăţirea procedurilor de supraveghere şi controlComisia Naţională a Pieţei Financiare; Serviciul Prevenirea şi Combaterea Spălării BanilorEntităţile licenţiate şi autorizate pe piaţa de capitalElaborarea ghidurilor pentru entităţile raportoare privind procedurile detaliate de raportare a tranzacţiilor, aplicarea măsurilor de precauţie etc.Proiectul TWINNING; în limitele alocaţiilor bugetare aprobate; alte surseSemestrul II, 2018 – semestrul I, 2019
Informarea permanentă a entităţilor privind sancţiunile internaţionale aplicate, actualizarea listelor ţărilor ce reprezintă un risc sporit etc.În limitele alocaţiilor bugetare aprobatePermanent
Semnarea memorandumurilor de colaborare şi stabilire a procedurilor aferente schimbului de informaţii cu instituţiile naţionale şi internaţionale de profilÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobateSemestrul II, 2017 – semestrul II, 2018
5.3.Cunoştinţele limitate ale personalului entităţilor raportoareÎmbunătăţirea nivelului de cunoştinţe al personalului angajat în cadrul entităţilor raportoareComisia Naţională a Pieţei Financiare; Serviciul Prevenirea şi Combaterea Spălării BanilorEntităţile licenţiate şi autorizate pe piaţa de capitalOrganizarea periodică a instruirilor şi seminarelor ce ţin de aplicarea conformă a legislaţiei, măsuri de identificare a clienţilor, riscuri şi tendinţe în domeniu etc.În limitele alocaţiilor bugetare aprobate; Proiectul TWINNINGSemestrul II, 2017 – semestrul II, 2018
6.Vulnerabilităţile sectorului de asigurări
 

Reducerea riscurilor aferente vulnerabilităţilor sectorului de asigurări

6.1.Posibilităţile limitate în identificarea şi verificarea beneficiarului efectivEficientizarea mecanismului de identificare a beneficiarului efectivComisia Naţională a Pieţei Financiare; Serviciul Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor; entităţile raportoareUniunea Asiguratorilor din MoldovaAjustarea cadrului normativ legal în vederea eficientizării reglementării aspectelor ce ţin de activitatea sectorului de asigurări. Introducerea noţiunii de evaluare a riscurilor de spălare a banilor şi finanţare a terorismului şi abordarea bazată pe risc la iniţierea relaţiilor de afaceri, precum şi pe durata stabilirii lor. Introducerea noţiunii şi mecanismului ce ţine de măsurile de precauţie simplificată privind clienţiiÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobate; Proiectul TWINNINGSemestrul II, 2017
Ajustarea cadrului normativ secundar ce derivă din modificările aprobate ale actelor legislativeÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobate; Proiectul TWINNINGSemestrul II, 2017 – semestrul I, 2018
Identificarea beneficiarilor efectivi de către entităţile raportoare potrivit cerinţelor legislaţieiÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobate; alte sursePermanent
6.2.Eficacitatea limitată a procedurilor şi practicilor de supraveghereÎmbunătăţirea procedurilor de supraveghere şi controlComisia Naţională a Pieţei Financiare; entităţile raportoareMonitorizarea aplicării măsurilor de identificare şi verificare a clienţilor şi beneficiarilor efectivi, măsurilor de precauţie sporită, măsurilor restrictive internaţionale. Raportarea tranzacţiilor către Serviciul Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor. Aplicarea măsurilor de control intern etc.În limitele alocaţiilor bugetare aprobatePermanent
Monitorizarea continuă a tranzacţiilor efectuateÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobatePermanent
Aplicarea sancţiunilor şi măsurilor de remediere, după caz, ca urmare a neajunsurilor şi încălcărilor constatate în cadrul supravegheriiÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobatePermanent
Entităţile raportoareIdentificarea, actualizarea si verificarea permanentă a clienţilor în funcţie de categoria de risc a acestoraSurse externePermanent
Analiza riscurilor spălării banilor în cadrul entităţii, pornind de la evaluarea naţională a riscurilor. Elaborarea şi aprobarea unui raport aferentSurse externeSemestrul II, 2017
Întocmirea şi aprobarea unui plan de acţiuni de remediere a riscurilor identificateSurse externeSemestrul II, 2017
6.3.Cunoştinţele limitate în domeniu şi aplicarea incorectă a legislaţiei privind prevenirea şi combaterea spălării banilor de către personalul entităţilor raportoareÎmbunătăţirea nivelului de cunoştinţe al personalului angajat în cadrul entităţilor raportoareComisia Naţională a Pieţei Financiare; Serviciul Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor; entităţile raportoareOrganizarea periodică a instruirilor şi seminarelor ce ţin de aplicarea conformă a legislaţiei, măsurilor de identificare a clienţilor, riscurile şi tendinţele în domeniu etc.În limitele alocaţiilor bugetare aprobate; Proiectul TWINNINGPermanent
Elaborarea ghidurilor pentru entităţile raportoare privind procedurile detaliate de raportare a tranzacţiilor, aplicarea măsurilor de precauţie etc.În limitele alocaţiilor bugetare aprobate; Proiectul TWINNINGPermanent
Elaborarea unui mecanism de informare permanentă a entităţilor privind sancţiunile internaţionale aplicate, actualizările listelor ţărilor ce reprezintă un risc sporit etc.În limitele alocaţiilor bugetare aprobate; surse externePermanent
6.4.Cooperarea interinstituţională redusăStabilirea unei colaborări strînse şi eficiente între autorităţiServiciul Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor; Comisia Naţională a Pieţei Financiare; Banca Naţională a MoldoveiOrganizarea periodică a şedinţelor comune de lucruÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobatePermanent
Semnarea memorandumurilor de colaborare şi stabilirea procedurilor aferente schimbului de informaţiiÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobateSemestrul II, 2017 – semestrul I, 2018
Elaborarea unui mecanism ce ar facilita schimbul de informaţii în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismuluiÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobatePermanent
7.Vulnerabilităţile sectorului altor participanţi profesionişti
 

Reducerea riscurilor aferente vulnerabilităţilor sectorului altor participanţi profesionişti

7.1.Cadrul legal neactualizat în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismuluiÎmbunătăţirea actelor normative în vigoareServiciul Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor; Camera Notarială; Uniunea Avocaţilor din Republica Moldova; Ministerul Finanţelor; Instituţia publică „Agenţia Servicii Publice”Entităţile raportoareModificarea regulamentelor interne ale entităţilor raportoare în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismuluiProiectul TWINNING; în limitele alocaţiilor bugetare aprobate; surse externeSemestrul II, 2017
Modificarea recomandărilor privind identificarea beneficiarului efectivProiectul TWINNING; în limitele alocaţiilor bugetare aprobate; surse externeSemestrul II, 2017 – semestrul I, 2018
Modificarea recomandărilor cu privire la monitorizarea tranzacţiilor şi activităţilor clienţilor în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismuluiÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobate; surse externeSemestrul II, 2017 – semestrul I, 2018
Modificarea recomandărilor cu privire la abordarea bazată pe risc a clienţilor în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismuluiÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobate; alte surseSemestrul II, 2017 – semestrul I, 2018
Identificarea tipologiilor de spălare a banilor şi finanţare a terorismului în sectorul altor participanţi profesioniştiÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobate; surse externeSemestrul II, 2017 – semestrul I, 2018
7.2.Neidentificarea adecvată a riscurilor în domeniul spălării banilor şi finanţării terorismuluiIdentificarea şi evaluarea riscurilor de spălare a banilor şi finanţării terorismuluiEntităţile raportoareInstituţiile de supraveghereElaborarea unui raport de evaluare a riscurilor în domeniul spălării banilor şi finanţării terorismului în cadrul instituţieiSurse externeSemestrul II, 2017
7.3.Supravegherea ineficientăÎmbunătăţirea supravegherii în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismuluiBanca Naţională a Moldovei; Comisia Naţională a Pieţei Financiare; Instituţia Publică „Agenţia Servicii Publice”; Ministerul FinanţelorServiciul Prevenirea şi Combaterea Spălării BanilorEfectuarea controalelor pe teren pentru verificarea respectării legislaţiei aferente domeniului prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismuluiÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobate; surse externeSemestrul I, 2018
Monitorizarea aplicării măsurilor de identificare şi verificare a clienţilor şi beneficiarilor efectivi. Aplicarea măsurilor de precauţie sporită. Monitorizarea tranzacţiilor. Aplicarea măsurilor restrictive internaţionale. Raportarea tranzacţiilor către Serviciul Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor. Aplicarea măsurilor de control intern etc.În limitele alocaţiilor bugetare aprobatePermanent
Aplicarea, la necesitate, a sancţiunilor şi măsurilor de remediere, ca urmare a neajunsurilor şi încălcărilor constatate în cadrul supravegheriiÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobatePermanent
Participarea la instruiri şi seminare în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismului a angajaţilor instituţiilor de supraveghere şi a entităţilor raportoareProiectul TWINNING; în limitele alocaţiilor bugetare aprobate; surse externePermanent
7.4.Raportarea activităţilor şi tranzacţiilor suspecteElaborarea cadrului normativ cu privire la raportarea activităţilor şi tranzacţiilor suspecteServiciul Prevenirea şi Combaterea Spălării BanilorEntităţile raportoareImplementarea unui nou ghid privind identificarea tranzacţiilor şi activităţilor suspecteProiectul TWINNING; în limitele alocaţiilor bugetare aprobate; surse externePermanent
Analiza şi modernizarea softurilor existente pentru eficientizarea analizei tranzacţiilor suspecteProiectul TWINNING; în limitele alocaţiilor bugetare aprobate; surse externeSemestrul II, 2017
Revizuirea instrucţiunii cu privire la primirea, analiza şi diseminarea informaţiilor referitoare la tranzacţiile suspecteProiectul TWINNING; în limitele alocaţiilor bugetare aprobate; surse externeSemestrul II, 2017
7.5.Lipsa sancţiunilor efective, disuasive şi proporţionaleElaborarea cadrului normativ cu privire la implementarea sancţiunilor în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismuluiServiciul Prevenirea şi Combaterea Spălării BanilorAjustarea legislaţiei din domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismului în vederea atragerii la răspundere a persoanelor juridice şi fizice pentru încălcări grave, repetate sau sistematice ale cerinţelor referitoare la măsurile de precauţie privind clientela, păstrarea evidenţelor, raportarea tranzacţiilor suspecteÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobateSemestrul II, 2017
8.Vulnerabilitatea sectorului altor instituţii financiare
 

Reducerea riscurilor aferente vulnerabilităţilor sectorului altor instituţii financiare

8.1.Cadrul legal deficitar în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismuluiÎmbunătăţirea actelor normative în vigoareComisia Naţională a Pieţei Financiare; Banca Naţională a Moldovei; Serviciul Prevenirea şi Combaterea Spălării BanilorArmonizarea legislaţiei cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului şi altor legi care au tangenţă cu activitatea altor instituţii în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismuluiÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobateSemestrul II, 2017 – semestrul I, 2018
Elaborarea sau modificarea cadrului normativ secundar aferent activităţilor unităţilor de schimb valutar, prestatorilor de servicii de plată, organizaţiilor de creditare nebancară, asociaţiilor de economii şi împrumut, societăţilor de plată, emitenţilor de monedă electronicăÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobateSemestrul II, 2017 – semestrul I, 2018
Elaborarea cadrului legal referitor la procedurile de aplicare a măsurilor asiguratorii specifice monedelor virtuale emise şi utilizate pe teritoriul Republicii MoldovaÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobateSemestrul II, 2017 – semestrul I, 2018
Elaborarea cadrului instituţional pentru organele de urmărire penală şi procurori referitor la practica de urmărire penală şi cea judiciară la aplicarea regimurilor măsurilor asiguratorii, confiscării speciale şi confiscării extinse pe domeniul monedelor virtuale emise şi utilizate pe teritoriul Republicii MoldovaÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobateSemestrul II, 2017 – semestrul I, 2018
Elaborarea şi modificarea ghidurilor şi recomandărilor aferente activităţilor unităţilor de schimb valutar, prestatorilor de servicii de plată, organizaţiilor de creditare nebancară, asociaţiilor de economii şi împrumut cu privire la: evaluarea riscurilor; monitorizarea tranzacţiilor; determinarea tranzacţiilor suspecte; identificarea clienţilor cu grad de risc sporit, inclusiv a persoanelor expuse politic, şi aplicarea măsurilor de precauţie sporită faţă de aceştia; aplicarea măsurilor aferente restricţiilor internaţionale, precum şi alte aspecte aferente sistemelor de control internÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobateSemestrul II, 2017 – semestrul I, 2018
Identificarea tipologiilor de spălare a banilor şi finanţare a terorismului specifice sectoarelor unităţilor de schimb valutar, prestatorilor serviciilor de plată, organizaţiilor de creditare nebancară, asociaţiilor de economii şi împrumut, societăţilor de plată, emitenţilor de monedă electronicăÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobatePermanent
8.2.Identificarea inadecvată a riscurilor de spălare a banilor şi finanţare a terorismuluiIdentificarea şi evaluarea riscurilor de spălare a banilor şi finanţare a terorismuluiComisia Naţională a Pieţei Financiare; Banca Naţională a Moldovei; Serviciul Prevenirea şi Combaterea Spălării BanilorEntităţile raportoare Ajustarea altor acte normative în scopul asigurării cerinţelor privind supravegherea adecvată a organizaţiilor de creditare nebancarăÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobateSemestrul II, 2017 – semestrul I, 2018
Ajustarea procedurilor interne la efectuarea controalelor pe teren şi din oficiu în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismului, inclusiv de evaluare a administratorilor şi potenţialilor acţionari conform criteriului „potrivit şi adecvat”În limitele alocaţiilor bugetare aprobatePermanent
8.3.Lacunele în identificarea beneficiarilor efectivi ai clienţilorÎntreprinderea măsurilor de identificare şi verificare a beneficiarilor efectivi ai clienţilor, precum şi a acţionarilor şi beneficiarilor efectivi ai altor instituţiiEntităţile raportoareIdentificarea şi evaluarea riscurilor de spălare a banilor aferente sectoarelor prestatorilor serviciilor de plată, organizaţiilor de creditare nebancară, societăţilor de plată şi emitenţilor de monedă electronică şi companiilor leasing ţinînd cont de clienţi şi tranzacţiile acestoraÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobatePermanent
Întocmirea rapoartelor de evaluare a riscurilor şi a planurilor de minimizare a riscurilor identificate, precum şi evaluarea acestora de către autoritatea de supraveghereÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobatePermanent
Comisia Naţională a Pieţei Financiare; Banca Naţională a Moldovei; Instituţia publică „Agenţia Servicii Publice”; alte autorităţi; entităţile raportoareServiciul Prevenirea şi Combaterea Spălării BanilorIdentificarea beneficiarilor efectivi ai clienţilor, ai prestatorilor serviciilor de plată, organizaţiilor de creditare nebancară, societăţilor de plată şi emitenţilor de monedă electronică  pentru care informaţia lipseşte. Aplicarea cerinţelor actelor normative în caz de neconformareÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobatePermanent
8.4.Insuficienţa aplicării criteriului „potrivit şi adecvat” la evaluarea administratorilor şi acţionarilor organizaţiilor de creditare nebancarăVerificarea identităţii beneficiarilor efectivi ai clienţilor, prestatorilor serviciilor de plată, organizaţiilor de creditare nebancară asupra cărora există dubii privind veridicitatea informaţiei prezentate. Aplicarea cerinţelor actelor normative în caz de neconformareÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobatePermanent
Întocmirea Registrului privind beneficiarii efectivi ai clienţilor identificaţi. Acordarea accesului la acesta entităţilor şi autorităţilor competenteÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobateSemestrul II, 2017 – semestrul I, 2018
8.5.Supraveghere insuficientăÎmbunătăţirea supravegherii altor instituţii în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismuluiComisia Naţională a Pieţei Financiare; Banca Naţională a MoldoveiServiciul Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor; entităţile raportoareEvaluarea acţionarilor, la necesitate, pentru unităţile de schimb valutar, prestatorii serviciilor de plată, organizaţiile de creditare nebancară, societăţile de plată, emitenţii de monedă electronică, precum şi identificarea neconformărilor. Întreprinderea acţiunilor asupra acestora conform actelor normative în vigoareÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobateSemestrul II, 2017 – semestrul I, 2018
Implementarea continuă a criteriului „potrivit şi adecvat” la evaluarea potenţialilor acţionari şi administratori ai unităţilor de schimb valutar, prestatorilor serviciilor de plată, organizaţiilor de creditare nebancară, asociaţiilor de economii şi împrumut, societăţilor de plată, emitenţilor de monedă electronicăÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobatePermanent
Consolidarea atribuţiilor şi responsabilităţilor Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare la efectuarea supravegherii organizaţiilor de creditare nebancară în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismuluiÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobatePermanent
Efectuarea controalelor pe teren pentru verificarea respectării de către unităţile de schimb valutar, prestatorii serviciilor de plată, organizaţiile de creditare nebancară, asociaţiile de economii şi împrumut, societăţile de plată şi emitenţii de monedă electronică a cerinţelor de conformitate cu actele normative aferente domeniului prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismuluiÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobatePermanent
Stabilirea unui mecanism efectiv de supraveghere la distanţă a unităţilor de schimb valutar, asociaţiilor de economii şi împrumut, organizaţiilor de creditare nebancară în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismuluiÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobateSemestrul II, 2017 – semestrul I, 2018
Identificarea, actualizarea şi verificarea continuă a clienţilor cu grad de risc sporit, inclusiv a persoanelor expuse politic, organizaţiilor necomerciale, clienţilor nerezidenţi, beneficiarilor de monedă virtuală, altor categoriiÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobatePermanent
Creşterea resurselor alocate, inclusiv angajarea personalului calificat, în scopul conformării actelor normative aferente domeniului prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismuluiÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobatePermanent
Aplicarea sancţiunilor şi măsurilor de remediere ţinînd cont de neajunsurile şi încălcările constatate, precum şi de riscul de implicare în operaţiuni de spălare a banilor şi finanţare a terorismuluiÎn limitele alocaţiilor bugetare aprobatePermanent
8.6.Cooperarea lacunarăÎmbunătăţirea cooperării dintre instituţiile naţionale şi internaţionaleComisia Naţională a Pieţei Financiare; Banca Naţională a MoldoveiServiciul Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor; entităţile raportoareOrganizarea instruirilor şi seminarelor în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismului atît pentru reprezentanţii entităţilor raportoare, cît şi pentru angajaţii autorităţilor competente de supraveghere, cu implicarea experţilor străini calificaţi în domeniuProiectul TWINNING; în limitele alocaţiilor bugetare aprobatePermanent
Încheierea acordurilor de cooperare cu autorităţile competente naţionale şi internaţionale în scopul facilitării schimbului de informaţii aferente domeniului prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismuluiProiectul TWINNING; în limitele alocaţiilor bugetare aprobatePermanent
8.7.Lipsa totală sau parţială a unor date şi informaţiiÎmbunătăţirea sistemului de colectare şi păstrare a datelor şi informaţiilor aferente domeniuluiComisia Naţională a Pieţei Financiare; Banca Naţională a MoldoveiServiciul Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor; entităţile raportoareCrearea unei baze de date privind statisticile şi informaţiile necesare a fi stocate. Acumularea şi stocarea continuă a datelor şi informaţiilor aferente domeniului de activitateProiectul TWINNING; în limitele alocaţiilor bugetare aprobateSemestrul II, 2017 – semestrul I, 2018

[Poziţia 8 modificată prin Hot.Guv. nr.87 din 11.02.2019, în vigoare 22.03.2019]