H O T Ă R Î R E
pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind
suportul ţării-gazdă în situaţii excepţionale
nr. 408 din 06.06.2017
Monitorul Oficial nr.181-189/497 din 09.06.2017
* * *
În scopul implementării prevederilor art.117 şi 120 din Acordul de Asociere dintre Republica Moldova, pe de o parte, şi Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice şi statele-membre ale acestora, pe de altă parte, ratificat prin Legea nr.112 din 2 iulie 2014 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.185-199, art.442), Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul-cadru privind suportul ţării-gazdă în situaţii excepţionale (se anexează).
2. Se desemnează Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale din subordinea Ministerului Afacerilor Interne drept punct naţional de contact pentru organizarea suportului ţării-gazdă.
PRIM-MINISTRU | Pavel FILIP
|
Contrasemnează: | |
Viceprim-ministru, | |
ministrul afacerilor externe şi integrării europene | Andrei Galbur |
Ministrul afacerilor interne | Alexandru Jizdan |
Ministrul finanţelor | Octavian Armaşu
|
Nr.408. Chişinău, 6 iunie 2017. |
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
nr.408 din 6 iunie 2017
REGULAMENTUL-CADRU
privind suportul ţării-gazdă în situaţii excepţionale
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Regulamentul-cadru privind suportul ţării-gazdă în situaţii excepţionale (în continuare – Regulament) stabileşte modalitatea de acordare de către Republica Moldova, ca ţară-gazdă, a suportului echipelor/modulelor internaţionale de intervenţie, în următoarele cazuri:
1) stabilirea modalităţii de acordare de către Republica Moldova, ca ţară-gazdă, a suportului echipelor/modulelor internaţionale de intervenţie – la solicitarea asistenţei internaţionale de către Guvernul Republicii Moldova pentru lichidarea consecinţelor situaţiilor excepţionale produse în Republica Moldova, prin activarea Mecanismului de protecţie civilă al Uniunii Europene sau prin adresarea către alte organizaţii internaţionale ori state;
2) stabilirea modalităţii de acordare de către Republica Moldova, ca stat de tranzit, a suportului echipelor/modulelor internaţionale de intervenţie – la solicitarea de către alte state a asistenţei internaţionale pentru lichidarea consecinţelor situaţiilor excepţionale produse pe teritoriul lor, în situaţia cînd echipele/modulele internaţionale de intervenţie ale statului care acordă ajutor tranzitează teritoriul Republicii Moldova pentru a ajunge în statul afectat şi retur.
2. În sensul prezentului Regulament se definesc următoarele noţiuni:
ţară-gazdă – stat care:
1) primeşte echipe/module internaţionale de intervenţie, detaşate de alte state participante la Mecanismul de protecţie civilă al Uniunii Europene sau alte naţiuni pentru a lichida consecinţele situaţiei excepţionale;
2) primeşte asistenţă în natură şi/sau alt echipament/materiale pentru lichidarea consecinţelor situaţiei excepţionale;
3) acordă asistenţă echipelor/modulelor internaţionale de intervenţie ce tranzitează teritoriul Republicii Moldova pentru a ajunge în statul care a solicitat asistenţa internaţională, precum şi acordarea asistenţei la returul acestora.
asistenţă în natură/donaţie – bunuri şi servicii sau resurse financiare acordate de către un stat Republicii Moldova la solicitarea de acordare a asistenţei pentru lichidarea consecinţelor situaţiilor excepţionale;
stat solicitant – stat afectat de situaţii excepţionale, care solicită asistenţă internaţională pentru lichidarea consecinţelor situaţiilor excepţionale;
stat ofertant – stat care oferă echipe/module internaţionale de intervenţie şi/sau alte capacităţi de intervenţie, inclusiv asistenţă în natură;
stat de tranzit – stat prin al cărui teritoriu se transportă asistenţa acordată;
echipă/modul internaţional de intervenţie – formaţiune creată şi dotată în scopul acordării asistenţei internaţionale pentru lichidarea consecinţelor situaţiilor excepţionale;
Mecanismul de protecţie civilă al Uniunii Europene – instrument operaţional ce are drept scop consolidarea cooperării dintre Uniunea Europeană şi statele-membre şi facilitarea coordonării în domeniul protecţiei civile în vederea îmbunătăţirii eficienţei sistemelor de prevenire, pregătire şi răspuns la dezastre naturale şi la cele provocate de om.
Prezentul Regulament, în conformitate cu terminologia Organizaţiei Naţiunilor Unite, Oficiului Naţiunilor Unite pentru Coordonarea Afacerilor Umanitare, Departamentului de coordonare a intervenţiilor în teren – „Principii de conducere şi metodologii de desfăşurare a operaţiunilor internaţionale de căutare–salvare”, defineşte următoarele noţiuni:
Autoritatea locală de gestionare a situaţiilor de urgenţă (Local Emergency Management Authority – LEMA) – termen utilizat pentru specificarea autorităţilor naţionale desemnate pentru conducerea lucrărilor de lichidare a consecinţelor situaţiilor excepţionale. Autoritatea locală de gestionare a situaţiilor de urgenţă reprezintă organele principale de stat responsabile de gestionarea şi coordonarea tuturor operaţiunilor. Acest termen se poate referi la organele centrale, locale sau ale structurilor combinate, care în comun sînt responsabile de operaţiunea de management al situaţiilor excepţionale;
Centrul Operaţional de Coordonare în Teren al Naţiunilor Unite (United Nations On-Site Operations Coordination Centre – UN OSOCC) – platformă pentru coordonarea acţiunilor între structurile internaţionale care acordă suport ţării-gazdă pentru lichidarea consecinţelor situaţiilor excepţionale şi autoritatea naţională – Autoritatea locală de gestionare a situaţiilor de urgenţă;
bază de operaţii – loc de amplasare a statului-major al echipelor internaţionale, nod de comunicare, locul unde membrilor echipei li se oferă condiţii de odihnă, alimentare, să stocheze echipament şi să se refugieze pe timp de operaţiuni în ţara afectată de situaţie excepţională;
centre de primire şi plecare a echipelor (Reception and Departure Centre – RDC) – centre desfăşurate în punctele de intrare în ţară (aeroporturi, frontiera terestră, porturi) pentru primirea echipelor internaţionale. Centrele respective sînt organizate de către echipele Organizaţiei Naţiunilor Unite de evaluare şi coordonare în caz de dezastre sau de către prima echipă internaţională care soseşte în ţara afectată, avînd ca funcţie de bază facilitarea procedurilor de intrare în ţară şi, ulterior, ieşirea din ţara afectată a membrilor echipelor internaţionale sosite pentru acordarea ajutorului. Centrele de primire şi plecare a echipelor activează în cooperare cu organele de stat (Serviciul Vamal, Departamentul Poliţiei de Frontieră);
Oficiul Naţiunilor Unite pentru Coordonarea Afacerilor Umanitare (United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs – UNOCHA) – secretariat pentru Comitetul director, cu împuterniciri de a coordona ajutorul internaţional în caz de situaţii excepţionale şi crize umanitare, în situaţia în care ţara afectată nu are suficiente forţe şi mijloace pentru lichidarea consecinţelor;
Echipa Organizaţiei Naţiunilor Unite de evaluare şi coordonare în caz de dezastre (United Nations Disaster Assessment and Coordination – UNDAC) – grup care se află în subordinea Oficiului Naţiunilor Unite pentru Coordonarea Afacerilor Umanitare pentru reacţionare la situaţiile excepţionale produse brusc. Oficiul Naţiunilor Unite pentru Coordonarea Afacerilor Umanitare îndreaptă o echipă a Organizaţiei Naţiunilor Unite de evaluare şi coordonare în caz de dezastre la solicitarea ţării afectate sau a Coordonatorului rezident al ONU, care pe perioada de intervenţie lucrează în ţara afectată. Membrii Echipei Organizaţiei Naţiunilor Unite de evaluare şi coordonare în caz de dezastre se află la dispoziţia ONU 24/24 şi sînt gata să plece în zona situaţiilor excepţionale într-un termen foarte restrîns. Serviciile oferite de Echipa Organizaţiei Naţiunilor Unite de evaluare şi coordonare în caz de dezastre au un caracter voluntar şi nu obligă statul afectat să întreprindă acţiuni privind rambursarea acestor servicii;
Sistemul comun de comunicare şi informare pentru situaţii excepţionale (Common Emergency Communication and Information System – CECIS) – aplicaţie de alertă şi de notificare bazate pe o aplicaţie web, care oferă o platformă integrată pentru trimiterea şi primirea alertelor şi a notificărilor, precum şi pentru vizualizarea detaliilor cu privire la asistenţa necesară;
ofiţer de legătură permanent – persoană detaşată din cadrul unei autorităţi/instituţii în alta pe o anumită perioadă de timp, pentru menţinerea legăturii dintre autoritatea/instituţia care a detaşat-o cu cea în care a fost detaşată şi se asigură despre coordonarea şi comunicarea dintre Centrul Operaţional de Coordonare în Teren al Naţiunilor Unite şi Autoritatea locală de gestionare a situaţiilor de urgenţă sau dintre echipa de acordare a suportului ţării-gazdă şi echipa/modulul internaţional de intervenţie.
II. DOMENIUL DE APLICARE
3. Organizarea suportului ţării-gazdă presupune toate acţiunile desfăşurate de către organele centrale de specialitate ale administraţiei publice şi alte autorităţi administrative centrale din momentul:
1) transmiterii solicitării de acordare a asistenţei internaţionale pentru lichidarea consecinţelor situaţiilor excepţionale produse pe teritoriul Republicii Moldova;
2) primirii din partea unui stat a solicitării de acordare a suportului pentru tranzitarea teritoriului Republicii Moldova de către echipele/modulele internaţionale de intervenţie, solicitate pentru acordarea asistenţei unui stat afectat, pentru a îndepărta, în măsura posibilităţilor şi prin respectarea legislaţiei în vigoare, orice obstacole previzibile în calea asistenţei internaţionale cu scopul de a asigura ajungerea urgentă a asistenţei solicitate în Republica Moldova şi implicarea echipelor în procesul de intervenţie sau, după caz, de a asigura tranzitarea teritoriului Republicii Moldova.
4. Prezentul Regulament se aplică pentru acordarea suportului ţării-gazdă în situaţii excepţionale, în cazul desfăşurării unor exerciţii cu participarea echipelor/modulelor internaţionale de intervenţie pe teritoriul Republicii Moldova şi tranzitarea teritoriului Republicii Moldova pentru participarea la exerciţii în alt stat.
III. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII ECHIPEI DE
ACORDARE A SUPORTULUI ŢĂRII-GAZDĂ
5. Pentru organizarea suportului ţării-gazdă se constituie Echipa de acordare a suportului ţării-gazdă (în continuare – Echipă), formată din reprezentanţi ai:
1) Ministerului Afacerilor Interne prin intermediul subdiviziunilor subordonate:
a) Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale;
b) Inspectoratul General al Poliţiei;
c) Departamentul Poliţiei de Frontieră;
d) Inspectoratul General de Carabinieri;
e) Biroul migraţie şi azil;
f) Agenţia Rezerve Materiale;
2) Ministerului Sănătăţii;
3) Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei;
4) Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene;
5) Ministerului Apărării;
6) Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare;
7) Ministerului Economiei şi Infrastructurii;
8) Serviciului Vamal;
[Subpct.9) pct.5 abrogat prin Hot.Guv. nr.523 din 06.11.2019, în vigoare 08.12.2019]
10) Autorităţii Aeronautice Civile.
[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.523 din 06.11.2019, în vigoare 08.12.2019]
[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.214 din 03.04.2019, în vigoare 12.04.2019]
[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.738 din 20.07.2018, în vigoare 17.08.2018]
6. În funcţie de situaţie, conducătorul Echipei solicită şi participarea reprezentanţilor din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice menţionate în prezentul Regulament.
7. Echipa va fi condusă de către:
1) Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale, în aspecte ce ţin de organizarea suportului ţării-gazdă pentru echipele/modulele internaţionale de intervenţie;
2) Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei şi/sau Ministerul Afacerilor Interne, după caz – în aspecte ce ţin de organizarea suportului ţării-gazdă în cazul primirii asistenţei internaţionale în natură/bunuri materiale sau financiare.
[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.523 din 06.11.2019, în vigoare 08.12.2019]
8. Conducătorul echipei raportează Prim-ministrului, în calitate de preşedinte al Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova.
9. La solicitarea Serviciului Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale, organele centrale de specialitate ale administraţiei publice şi alte autorităţi administrative centrale vor detaşa reprezentanţi permanenţi în Echipă, pentru desfăşurarea activităţilor de cooperare, consultare, schimb de informaţii, conform legislaţiei muncii.
10. Organizarea activităţii Echipei:
1) Echipa îşi începe activitatea în momentul luării deciziei de către Guvernul Republicii Moldova privind solicitarea asistenţei internaţionale şi o finalizează după plecarea de pe teritoriul ţării a ultimei echipe de peste hotare care a acordat asistenţă;
2) în situaţia de tranzitare a teritoriului Republicii Moldova, Echipa organizează suportul ţării-gazdă din momentul primirii solicitării din partea statului care oferă asistenţă unui alt stat şi pînă la ieşirea de pe teritoriul Republicii Moldova;
3) locul de activitate al Echipei – sediul Centrului de Dirijare în Situaţii Excepţionale al Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republici Moldova (mun.Chişinău, str. Gheorghe Asachi 69);
4) Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale va pune la dispoziţie o sală de şedinţă din cadrul Centrului de Dirijare în Situaţii Excepţionale, pentru asigurarea activităţii Echipei;
5) din momentul sosirii echipelor/modulelor internaţionale de intervenţie în ţară, Echipa activează ca parte componentă a Autorităţii locale de gestionare a situaţiilor de urgenţă, inclusiv în baza de operaţii, integral sau parţial, la decizia conducătorului Echipei.
11. Cheltuielile legate de participarea reprezentanţilor organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice şi ai altor autorităţi administrative centrale în activitatea Echipei (inclusiv deplasări în teren, activitate pe timp de noapte, în zilele de sărbători şi odihnă) urmează a fi suportate din contul şi în limitele bugetului anual aprobat autorităţilor/instituţiilor de la care sînt detaşaţi, conform legislaţiei muncii.
IV. SARCINILE ECHIPEI DE ORGANIZARE
A SUPORTULUI ŢĂRII-GAZDĂ
12. Echipa reprezintă legătura directă dintre Guvernul Republicii Moldova şi echipele/modulele internaţionale de intervenţie pe durata misiunii lor pe teritoriul ţării şi este menită pentru:
1) întîlnirea echipelor/modulelor internaţionale de intervenţie la punctele de intrare în ţară;
2) acordarea ajutorului primei echipe pentru formarea Centrului de primire şi plecare a echipelor;
3) însoţirea echipelor/modulelor internaţionale de intervenţie de la Punctul de trecere a frontierei de stat pînă la baza de operaţii şi, ulterior, la locul desfăşurării lucrărilor de intervenţie;
4) acordarea suportului echipelor/modulelor internaţionale de intervenţie în toate necesităţile lor logistice, inclusiv combustibil, transport, produse alimentare şi cazare, în măsura posibilităţilor;
5) acordarea suportului echipelor/modulelor internaţionale de intervenţie în toate contactele/relaţiile cu populaţia şi/sau autorităţile administraţiei publice centrale sau locale;
6) informarea echipelor sosite privind structura de comandă, control şi coordonare a Republicii Moldova;
7) asigurarea securităţii echipelor/modulelor internaţionale de intervenţie care acordă asistenţă în timpul aflării pe teritoriul Republicii Moldova;
8) aprecierea modalităţii de utilizare a echipamentului de comunicaţii.
13. Echipa se consideră separată de conducătorul intervenţiei şi nu este responsabilă pentru:
1) coordonarea operaţională a echipelor/modulelor internaţionale de intervenţie;
2) consiliere tehnică pe timp de operaţiuni de salvare/lichidare a consecinţelor situaţiilor excepţionale.
14. La intrarea în ţară, echipele/modulele internaţionale de intervenţie vor fi întîmpinate şi înregistrate la punctul de intrare sau în Centrul de primire şi plecare a echipelor de către ofiţerii de legătură, unde vor primi informaţii generale despre situaţia excepţională produsă, consecinţele acesteia şi măsurile întreprinse, conform formularului din anexa nr.6 la prezentul Regulament.
15. Responsabilii de înregistrare (unul dintre ofiţerii de legătură) vor oferi:
1) informaţii generale despre eveniment şi structura naţională de comandă şi control în situaţii excepţionale;
2) informaţii despre structura Echipei şi suportul oferit de către Guvernul Republicii Moldova.
16. După ce echipa/modulul internaţional de intervenţie soseşte la baza de operaţii, responsabilul de asistenţă va oferi o serie de informaţii esenţiale:
1) informaţii generale despre situaţia la nivel local (de raion);
2) structura de comandă şi control;
3) rolul Echipei privind suportul oferit de Republica Moldova;
4) sistemul de comunicare;
5) hărţi (baza de operaţii şi locurile unde se vor efectua lucrări de lichidare a consecinţelor situaţiilor excepţionale);
6) informaţii despre zonă şi populaţie;
7) aspecte ce ţin de securitate;
8) presa (procedurile posibile de interacţiune cu presa);
9) coordonarea activităţilor şi managementul bazei de operaţii;
10) notificări generale (dispoziţii/ordine ale primarilor sau altor autorităţi);
11) concretizarea informaţiei privind necesităţile Echipei;
12) solicitarea prezentării zilnice a informaţiilor generale şi raportului privind necesităţile echipelor/modulelor internaţionale de intervenţie.
17. Pe parcursul tuturor operaţiunilor, responsabilii din Echipă vor asigura echipele/modulele internaţionale de intervenţie cu:
1) suport logistic;
2) facilitarea relaţiilor cu toate structurile protecţiei civile implicate în activităţi de lichidare a consecinţelor situaţiilor excepţionale.
18. La sfîrşitul operaţiunilor, responsabilii din Echipă vor acorda ajutor echipei/modulului internaţional de intervenţie în următoarele acţiuni:
1) asistenţă în operaţiunea de demobilizare;
2) acordarea sprijinului logistic necesar;
3) facilitarea procedurilor vamale, la solicitare.
19. Pe parcursul întregii perioade de lichidare a consecinţelor situaţiilor excepţionale, se va ţine legătura prin Centrul de Dirijare în Situaţii Excepţionale sau Punctul de dirijare în situaţii excepţionale.
V. COMPETENŢELE MEMBRILOR ECHIPEI ŞI AUTORITĂŢILOR PUBLICE
PRIVIND ORGANIZAREA SUPORTULUI ŢĂRII-GAZDĂ
20. În aspecte ce ţin de organizarea suportului ţării-gazdă pentru echipele/modulele internaţionale de intervenţie, Ministerul Afacerilor Interne, prin intermediul Serviciului Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale, va organiza:
1) întîlnirea echipelor/modulelor internaţionale de intervenţie la punctele de intrare în ţară;
2) acordarea ajutorului primei echipe/modul internaţional(e) de intervenţie sosit(e) pentru formarea centrelor de primire şi plecare a echipelor;
3) trimiterea ofiţerului de legătură la echipa/modulul internaţional(ă) de intervenţie sosit(ă);
4) însoţirea echipelor/modulelor internaţionale de intervenţie de la punctul de trecere a frontierei de stat pînă la baza de operaţii şi, ulterior, la locul desfăşurării lucrărilor de intervenţie;
5) asigurarea cu personal de suport care cunoaşte limba engleză;
6) selectarea în comun cu autorităţile publice locale a locului pentru amplasarea bazei de operaţii;
7) stabilirea locului de amplasare a Centrului Operaţional de Coordonare în Teren al Naţiunilor Unite în vecinătatea locului amplasării Autorităţii locale de gestionare a situaţiilor de urgenţă şi delegarea unui ofiţer de legătură permanent din cadrul Autorităţii locale de gestionare a situaţiilor de urgenţă în Centrul Operaţional de Coordonare în Teren al Naţiunilor Unite;
8) informarea echipelor sosite privind structura de comandă, control şi coordonare a Republicii Moldova;
9) aprecierea modalităţii de utilizare a echipamentului de comunicaţii;
10) pregătirea aranjamentelor pentru cazarea (hrana, adăpostul, combustibil, lubrifiant, materiale consumabile) echipelor/modulelor internaţionale de intervenţie;
11) acordarea ajutorului privind pregătirea echipamentului radio pentru funcţionare.
21. Ministerul Afacerilor Interne, prin intermediul Inspectoratului General al Poliţiei şi Inspectoratului General de Carabinieri, va organiza:
1) escortarea mijloacelor de transport şi a membrilor echipelor/modulelor internaţionale de intervenţie;
2) asigurarea ordinii publice în baza de operaţii şi la locul desfăşurării lucrărilor de intervenţie;
3) asigurarea pazei şi securităţii bunurilor şi a personalului pe perimetrul locaţiei.
[Pct.21 modificat prin Hot.Guv. nr.214 din 03.04.2019, în vigoare 12.04.2019]
22. Ministerul Afacerilor Interne, prin intermediul Departamentului Poliţiei de Frontieră, va organiza:
1) trecerea frontierei de stat a echipelor/modulelor internaţionale de intervenţie, în condiţiile stabilite de Guvern şi de tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte;
2) controlul fără rînd pentru personalul echipelor/modulelor internaţionale de intervenţie – participanţi la operaţiuni de salvare sau căutare, cu supunerea acestora unui control minim.
23. Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, în caz de necesitate, va acorda în regim prioritar asistenţa necesară în vederea eliberării vizelor persoanelor ce fac parte din echipele/modulele internaţionale de intervenţie.
24. Autoritatea Aeronautică Civilă va întreprinde măsurile necesare pentru acordarea permisiunilor pentru aterizarea, decolarea şi staţionarea cu titlu gratuit a zborurilor aeronavelor de căutare şi a aeronavelor cu ajutoare pentru lichidarea situaţiilor excepţionale.
25. Agenţia Rezerve Materiale din subordinea Ministerului Afacerilor Interne va asigura recepţionarea, depozitarea, păstrarea, evidenţa şi distribuirea asistenţei internaţionale constituite din bunuri materiale sosite la adresa statului sau fără a avea indicat recepţionarul concret.
[Pct.25 completat prin Hot.Guv. nr.523 din 06.11.2019, în vigoare 08.12.2019]
26. Ministerul Finanţelor va organiza recepţionarea asistenţei financiare oferite şi, în funcţie de condiţiile de acordare, rambursarea acesteia.
27. Serviciul Vamal va efectua vămuirea simplificată a bunurilor destinate pentru lichidarea consecinţelor situaţiilor excepţionale, în conformitate cu legislaţia naţională sau cu tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte.
VI. SOLICITAREA ASISTENŢEI INTERNAŢIONALE
28. Ca bază pentru solicitarea asistenţei internaţionale servesc solicitările de asistenţă adresate de către comisiile pentru situaţii excepţionale din cadrul organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice, altor autorităţi administrative, autorităţilor administraţiei publice locale de nivelul al doilea către Comisia pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova, care nu pot fi acoperite din resursele proprii.
29. Solicitările de asistenţă sînt examinate în cadrul şedinţei Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova şi ulterior, în baza procesului-verbal al şedinţei, sînt transmise Guvernului Republicii Moldova pentru a aproba solicitarea asistenţei internaţionale în vederea lichidării consecinţelor situaţiilor excepţionale.
30. Cererea de solicitare a asistenţei internaţionale se completează în baza procesului-verbal al şedinţei Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova.
31. Transmiterea cererii se efectuează de către Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale, conform formularelor din anexele nr.1 şi 3 la prezentul Regulament.
32. La întocmirea cererii de solicitare a asistenţei internaţionale se vor lua în considerare:
1) transmiterea unei informaţii succinte privind situaţia excepţională produsă pentru a orienta echipele/modulele internaţionale de intervenţie privind acţiunile de intervenţie necesare a fi desfăşurate în Republica Moldova;
2) transmiterea informaţiilor privind frecvenţele radio permise pentru a fi utilizate de către echipele/modulele internaţionale de intervenţie;
3) regulile de intrare în ţară cu medicamente;
4) particularităţile normelor veterinare;
5) specificarea punctelor de intrare în Republica Moldova pe cale terestră (pentru automobile şi cale ferată), aeriană şi navală;
6) specificarea ofiţerului de legătură permanent din cadrul Echipei, cu indicarea datelor de contact.
Trecerea frontierei de stat se va efectua prin locurile indicate în formularele de asistenţă.
VII. OFERIREA ASISTENŢEI INTERNAŢIONALE
33. Oferirea asistenţei internaţionale se efectuează de către Guvernul Republicii Moldova, ca stat ofertant, prin transmiterea ofertei de asistenţă internaţională de către Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale, conform formularelor din anexele nr.2 şi 4 la prezentul Regulament.
34. Ca bază pentru oferta asistenţei internaţionale servesc solicitările de asistenţă adresate de către statul solicitant, transmise prin intermediul Mecanismului de protecţie civilă al Uniunii Europene sau prin alte organizaţii internaţionale.
35. Solicitările de asistenţă specificate în punctul 32 al prezentului Regulament sînt examinate în cadrul şedinţei Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova şi ulterior, în baza procesului-verbal al şedinţei, sînt transmise Guvernului Republicii Moldova pentru a aproba oferirea asistenţei internaţionale în vederea lichidării consecinţelor situaţiilor excepţionale în statul solicitant.
36. Oferta de asistenţă internaţională se completează în baza procesului-verbal al şedinţei Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova.
VIII. TRANZITAREA TERITORIULUI ŢĂRII-GAZDĂ DE CĂTRE ECHIPELE/
MODULELE INTERNAŢIONALE DE INTERVENŢIE
37. Guvernul Republicii Moldova, în baza solicitării statului ofertant, va sprijini şi va facilita tranzitarea rapidă a teritoriului său de către echipele/modulele internaţionale de intervenţie, echipamentele şi transporturile de ajutoare.
Necesităţile posibile ale statului ofertant sînt specificate în anexa nr.5 la prezentul Regulament.
38. Echipa, în comun cu autorităţile care transmit asistenţa internaţională, echipele/modulele internaţionale de intervenţie în prealabil asigură cu informaţii autorităţile naţionale de profil despre necesitatea tranzitării şi convin asupra ordinii şi modalităţii de executare şi, dacă este necesar, asigură escortarea echipelor/modulelor internaţionale de intervenţie pe durata tranzitării.
IX. ASPECTE JURIDICE
39. Guvernul Republicii Moldova va recunoaşte calificările profesionale ale personalului implicat în lichidarea consecinţelor pentru perioada necesară de acordare a asistenţei în lichidarea consecinţelor situaţiilor excepţionale.
40. În cazul apariţiei unor probleme ce ţin de răspunderea juridică în timpul operaţiunilor de lichidare a consecinţelor situaţiilor excepţionale, în primul rînd se va încerca o rezolvare pe cale amiabilă a problemei apărute între statul ofertant şi Guvernul Republicii Moldova.
41. Pentru a organiza şi a urgenta procesul de cooperare, precum şi pentru a evita orice neînţelegeri potenţiale ulterioare, Guvernul Republicii Moldova şi statul ofertant vor ajunge la o înţelegere privind compensarea pagubelor potenţiale suferite de părţi într-un termen cît mai restrîns posibil.
Anexa nr.1 la Regulamentul-cadru privind suportul ţării-gazdă în situaţii excepţionale
FORMULAR DE SOLICITARE A ASISTENŢEI INTERNAŢIONALE (ECHIPELE, MODULELE)
1. Guvernul Republicii Moldova 2. Descrierea generală a asistenţei solicitate ___________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________________. 3. Tipul asistenţei solicitate (specificat detaliat) _________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________________________________. 4. Durata estimată a detaşării ______________________________________________________________________________. 5. Punctele de intrare în Republica Moldova (coordonatele GPS): Transport terestru _________________________________________________________________________________________; Transport aerian __________________________________________________________________________________________; Transport maritim _________________________________________________________________________________________. 6. Locul amplasării şi coordonatele GPS ale bazei de operaţii _____________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________________. 7. Disponibilitatea suportului din partea Republicii Moldova:
| |||
Bunul/serviciul | DA | NU | |
gratuit | |||
DA | NU | ||
Produse alimentare | |||
Apă potabilă | |||
Combustibil | |||
Cazare | |||
Transport pe teritoriul ţării | |||
Suport medical | |||
Ofiţer de legătură | |||
Traducători |
Alte comentarii: 8. Republica Moldova:
| ||
DA* | NU | |
În caz de necesitate, va acorda în regim prioritar asistenţa necesară în vederea eliberării vizelor pentru intrarea în ţară. | ||
Va elibera orice vize şi/sau documente pentru intrarea în ţară. | ||
Va accepta reprezentanţi ai profesiilor reglementate: medici/asistenţi medicali/paramedici/ingineri/alte profesii | ||
Va scuti echipamentul/bunurile echipelor/modulelor internaţionale de intervenţie de orice taxe vamale, impozite, tarife, plăţi, precum şi de orice restricţii de export şi import. | ||
Va acorda asistenţă echipelor/modulelor internaţionale de intervenţie, pentru ca aceştia să poată lucra legal pe teritoriul Republicii Moldova, inclusiv să aibă dreptul de a deschide conturi în bancă, a încheia contracte. | ||
Va oferi servicii de asigurare a securităţii în caz de necesitate şi/sau la solicitarea echipelor/modulelor internaţionale de intervenţie. | ||
* Da/Nu Remarci suplimentare (specificaţi în ce măsură şi/sau cu ce sume veţi putea acoperi eventualul prejudiciu).
9. Pe durata intervenţiei, personalul echipelor/modulelor internaţionale de intervenţie va acţiona în limitele competenţelor profesionale atribuite şi pe baza dreptului de liberă practică dobîndit în statul de origine. 10. Echipele/modulele internaţionale de intervenţie vor dispune de o autonomie de minimum 7 zile. 11. Echipele/modulele internaţionale de intervenţie, echipamentele şi transporturile de ajutoare, la trecerea frontierei Republicii Moldova, vor prezenta Serviciului Vamal o listă cuprinzînd echipamentele necesare îndeplinirii atribuţiilor şi, separat, o listă cuprinzînd bunurile transportate drept ajutoare. |
Anexa nr.2 la Regulamentul-cadru privind suportul ţării-gazdă în situaţii excepţionale
FORMULAR DE OFERTĂ A ASISTENŢEI INTERNAŢIONALE (ECHIPELE, MODULELE)
1. Guvernul Republicii Moldova 2. Descrierea generală a asistenţei _____________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________. 3. Tipul asistenţei oferite (se va specifica cît mai detaliat) ___________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________. 4. Disponibilitatea asistenţei oferite de la ________ pînă la _____________. 5. Punctele de intrare selectate: Transport terestru ___________________________________________________________________________________; Transport aerian ____________________________________________________________________________________; Transport maritim ___________________________________________________________________________________.
6. Autonomia asistenţei oferite din punctul de vedere al resurselor:
| |
Tipul asistenţei oferite | Numărul de zile |
Produse alimentare | |
Apă potabilă | |
Combustibil | |
Cazare | |
Transport pe teritoriul ţării | |
Suport medical | |
7. Cerinţe suplimentare ______________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________________________.
|
Anexa nr.3 la Regulamentul-cadru privind suportul ţării-gazdă în situaţii excepţionale
FORMULAR DE SOLICITARE A ASISTENŢEI INTERNAŢIONALE (ASISTENŢĂ ÎN NATURĂ)
1. Guvernul Republicii Moldova 2. Descrierea generală a asistenţei solicitate _____________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________. 3. Tipul şi numărul/volumul asistenţei solicitate ___________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________. 4. Parametrii tehnici ai asistenţei solicitate, de exemplu: tensiunea, frecvenţa, capacitatea (de pompare), cuplarea, conectarea: preferabil în mod detaliat – dacă este cazul ___________________________________________________. 5. Alte cerinţe specifice, de exemplu: etichetarea, ambalarea, datele de expirare, limba manualelor utilizatorului, __________________________________________________________________________________________________. 6. Dacă nu se donează, care este durata estimată de folosire/de necesitate? ___________________________________________________________. 7. Denumirea şi amplasarea punctelor de livrare – dacă au fost deja identificate: Transport terestru __________________________________________________________________________________; Transport aerian ____________________________________________________________________________________; Transport maritim ___________________________________________________________________________________. 8. Depozitarea pe teritoriul ţării oferită de Republica Moldova: Da/Nu 9. Distribuire asigurată de Republica Moldova: Da/Nu 10. Datele de contact ale destinatarului _________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________ 11. Guvernul Republicii Moldova va scuti asistenţa în natură/bunuri de orice taxe vamale, impozite, tarife, plăţi, precum şi de toate restricţiile la export şi import ___________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________. Da/Nu/în condiţii anumite (specificaţi)
12. Echipele/modulele internaţionale de intervenţie, echipamentele şi transporturile de ajutoare, la trecerea frontierei Republicii Moldova, vor prezenta Serviciului Vamal o listă cuprinzînd echipamentele necesare îndeplinirii atribuţiilor şi, separat, o listă cuprinzînd bunurile transportate drept ajutoare. |
Anexa nr.4 la Regulamentul-cadru privind suportul ţării-gazdă în situaţii excepţionale
FORMULAR DE OFERTĂ A ASISTENŢEI INTERNAŢIONALE (ASISTENŢĂ ÎN NATURĂ)
1. Guvernul Republicii Moldova 2. Descrierea generală a asistenţei oferite _______________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________. 3. Tipul şi numărul/volumul asistenţei oferite ______________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________. 4. Parametrii tehnici ai asistenţei oferite, de exemplu: tensiunea, frecvenţa, capacitatea (de pompare), cuplarea, conectarea, preferabil în mod detaliat ___________________________________________________________________. 5. Alte informaţii specifice, de exemplu: etichetarea, ambalarea, datele de expirare, limba manualelor utilizatorului ________________________________ _________________________________________________________________. 6. Dimensiunile, greutatea, volumul asistenţei oferite ______________________________________________________ _________________________________________________________________________________________________. 7. Donaţie: Da/Nu. 8. Mijloacele de transport: Transport terestru ___________________________________________________________________________________; Transport aerian ____________________________________________________________________________________; Transport maritim ___________________________________________________________________________________. 9. Denumirea şi amplasarea punctelor de livrare __________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________. 10. Alte cerinţe logistice (depozitarea, transportarea) ______________________________________________________. 11. Statul ofertant _________________________ acordă asistenţă gratuit. Dacă Nu, descrieţi detaliat ce costuri urmează a fi rambursate __________________________________________________________________________________________________. |
Anexa nr.5 la Regulamentul-cadru privind suportul ţării-gazdă în situaţii excepţionale
FORMULAR DE SOLICITARE A ASISTENŢEI DE TRANZITARE A TERITORIULUI
1. Statul ofertant, care oferă ajutor şi vine cu solicitarea, şi datele de contact. 2. Punctul de trecere a frontierei la intrare pe teritoriul identificat. 3. Timpul estimat de sosire (TES) la punctul de trecere a frontierei de intrare. 4. Datele de contact ale comandantului convoiului (inclusiv numărul de telefon mobil şi numărul de telefon prin satelit, frecvenţele radio). 5. Numărul, tipurile şi numerele de înmatriculare ale vehiculelor ce vor tranzita teritoriul. Numărul şi tipul de vehicule supradimensionate şi cu supratonaj. 6. Solicitarea de suport. Cazare: Da/Nu Dacă da, specificaţi numărul de persoane. Combustibil: Da/Nu Dacă da, specificaţi cantitatea şi tipul de combustibil. Escortă: Da/Nu 7. Orice alte cerinţe/informaţii specifice (prezenţa materialelor periculoase). 8. Echipele/modulele internaţionale de intervenţie, echipamentele şi transporturile de ajutoare, la trecerea frontierei Republicii Moldova, vor prezenta Serviciului Vamal declaraţia de accept a ţării de destinaţie, precum şi o listă cuprinzînd echipamentele necesare îndeplinirii atribuţiilor şi, separat, o listă cuprinzînd bunurile transportate drept ajutoare. |
Anexa nr.6 la Regulamentul-cadru privind suportul ţării-gazdă în situaţii excepţionale
INFORMAŢIA INTEGRATĂ DESPRE ŢARĂ
Denumirea ţării – Republica Moldova
Date despre situaţia excepţională Scurtă descriere a situaţiei: Care sînt problemele? Echipele/modulele internaţionale de intervenţie care sînt deja în ţară. (Preferabil, sub forma unei hărţi a situaţiei.); Siguranţa şi securitatea (pericolele concrete); Informaţii despre metode specifice/terminologia privind operarea capacităţilor speciale în ţară.
Structura naţională de răspuns la situaţii excepţionale
Scurtă descriere a structurii de răspuns la situaţii excepţionale. Structura de comandă şi control de la nivel naţional, spre cel raional şi local; Comunicarea; Sistemul de coordonare a asistenţei internaţionale.
Alte informaţii specifice
Alte informaţii specifice pertinente, de exemplu despre existenţa unor probleme delicate (politice, religioase, culturale, financiare), resurse web pertinente. |
