H O T Ă R Î R E
pentru aprobarea Regulamentului privind eliberarea
şi utilizarea autorizaţiilor de transporturi rutiere
nr. 257 din 28.04.2017
Monitorul Oficial nr.149-154/363 din 12.05.2017
* * *
Notă: Pe tot parcursul textului, cuvântul „călător”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvântul „persoană”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.691 din 05.10.2022, în vigoare 05.10.2022
Notă: În tot textul hotărîrii , sintagma „Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor”, la orice caz gramatical, se substituie cu sintagma „Ministerul Economiei şi Infrastructurii”, la cazul gramatical corespunzător, conform Hot.Guv. nr.738 din 20.07.2018, în vigoare 17.08.2018
În temeiul art.3 lit.k) din Codul transporturilor rutiere nr.150 din 17 iulie 2014 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.247-248, art.568), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul privind eliberarea şi utilizarea autorizaţiilor de transporturi rutiere (se anexează).
2. Regulamentul privind eliberarea şi utilizarea autorizaţiilor de transporturi rutiere intră în vigoare după 2 luni de la data publicării, cu excepţia prevederilor capitolului II din titlul IV, care intră în vigoare la 1 septembrie 2018.
3. Prevederile privind obligativitatea utilizării exclusive a sistemului informaţional „e-Autorizaţie transport” în procesul de repartizare şi raportare a autorizaţiilor rutiere intră în vigoare la 1 ianuarie 2018.
4. Ministerul Economiei şi Infrastructurii va aduce actele sale normative în concordanţă cu Regulamentul menţionat în termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a acestuia.
5. La momentul intrării în vigoare a Regulamentului sus-numit, se abrogă pct.22 din Regulamentul pentru implementarea Acordului privind transportul internaţional ocazional de persoane cu autocarul şi autobuzul (Acordul INTERBUS), semnat la Bruxelles la 28 septembrie 2000, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.456a din 24 aprilie 2007 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.64-66, art.494).
6. La momentul intrării în vigoare a prevederilor capitolului II din titlul IV, se abrogă:
1) Hotărîrea Guvernului nr.1430 din 16 decembrie 2008 „Cu privire la aprobarea Regulamentului privind modul de eliberare, utilizare şi retragere a autorizaţiilor multilaterale ale Conferinţei Europene a Miniştrilor de Transport” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.230-232, art.1445);
2) pct.31 din anexa nr.1 la Hotărîrea Guvernului nr.868 din 19 noiembrie 2012 „Privind modificarea, completarea şi abrogarea unor hotărîri ale Guvernului” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.242-244, art.938).
7. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Economiei şi Infrastructurii.
PRIM-MINISTRU | Pavel FILIP
|
Contrasemnează: | |
Viceprim-ministru, ministrul economiei | Octavian Calmîc |
Ministrul transporturilor şi infrastructurii drumurilor | Iurie Chirinciuc
|
Nr.257. Chişinău, 28 aprilie 2017. |
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
nr.257 din 28 aprilie 2017
REGULAMENT
privind eliberarea şi utilizarea autorizaţiilor
de transporturi rutiere
Titlul I
SCOPUL ŞI DOMENIUL DE APLICARE
1. Regulamentul privind eliberarea şi utilizarea autorizaţiilor de transporturi rutiere (în continuare – Regulament) are drept scop stabilirea principiilor şi condiţiilor de repartizare, eliberare, utilizare şi restituire a autorizaţiilor de transporturile rutiere.
2. Acţiunea prezentului Regulament se aplică tuturor întreprinderilor şi persoanelor fizice de pe teritoriul Republicii Moldova care utilizează în activitatea lor autorizaţii pentru efectuarea transporturilor rutiere, eliberate de către autoritatea administrativă Agenţia Naţională Transport Auto (în continuare – Agenţie).
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
3. Repartizarea, eliberarea, utilizarea şi restituirea autorizaţiilor în trafic internaţional se efectuează în conformitate cu tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte, precum şi cu legislaţia ei naţională. În cazul în care legislaţia naţională contravine legislaţiei internaţionale, prioritate au tratatele internaţionale.
Titlul II
DISPOZIŢII GENERALE
4. Autorizaţiile de transporturi rutiere sînt eliberate prin intermediul sistemului informaţional „e-Autorizaţie transport”, contra costului stabilit, în limitele stocului disponibil, cu respectarea principiilor de repartizare stabilite de prezentul Regulament, precum şi în funcţie de necesităţile operatorilor de transport rutier, înregistraţi în sistemul informaţional „e-Autorizaţie transport”.
5. În conformitate cu prevederile prezentului Regulament, autorizaţiile de transport rutier se eliberează operatorilor de transport rutier şi întreprinderilor din Republica Moldova, înregistrate conform prevederilor Codului transporturilor rutiere nr.150/2014, care efectuează operaţiuni de transport rutier de mărfuri şi persoane cu vehicule rutiere înmatriculate în Republica Moldova, precum şi persoanelor fizice şi juridice, în condiţiile prezentului Regulament.
[Pct.5 în redacţia Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
6. Agenţia asigură evidenţa formularelor de autorizaţii de transport rutier prin intermediul sistemului informaţional „e-Autorizaţie transport”.
7. În sensul prezentului Regulament, noţiunile de bază utilizate semnifică următoarele:
1) autorizaţii de categoria I – autorizaţii cu stoc limitat al căror disponibil asigură pe deplin cererea pentru următoarele 40 de zile calendaristice, analiza fiind efectuată prin extrapolarea datelor cu privire la eliberarea autorizaţiilor;
2) autorizaţii de categoria II – autorizaţii cu stoc limitat al căror disponibil nu asigură pe deplin cererea pentru următoarele 40 de zile calendaristice, analiza fiind efectuată prin extrapolarea datelor cu privire la eliberarea autorizaţiilor;
3) autorizaţii de categoria III – autorizaţii cu stoc limitat al căror disponibil nu asigură pe deplin cererea pentru următoarele 20 de zile calendaristice, analiza fiind efectuată prin extrapolarea datelor cu privire la eliberarea autorizaţiilor;
4) autorizaţii cu stoc nelimitat – autorizaţii confecţionate prin comandă tipografică de către Agenţie, în baza analizei cererilor existente, cărora le sunt atribuite serie şi număr de ordine unic;
5) autorizaţie unitară – autorizaţie care permite efectuarea unei operaţiuni de transport rutier, cu utilizarea infrastructurii rutiere a statului emitent, pe o perioadă de timp prestabilită;
6) autorizaţie multiplă – autorizaţie care permite efectuarea a cel puţin două operaţiuni de transport rutier, cu utilizarea infrastructurii rutiere a statului emitent, pe o perioadă de timp prestabilită;
7) autorizaţie de tip bilateral – autorizaţie care permite efectuarea unei operaţiuni de transport rutier spre/dinspre statul emitent al autorizaţiei dinspre/spre teritoriul Republicii Moldova;
8) autorizaţie de tip tranzit – autorizaţie care permite tranzitarea teritoriului statului emitent cu altă destinaţie decât statul emitent;
9) autorizaţie de tip bilateral/tranzit – autorizaţie care permite efectuarea unei operaţiuni de transport rutier în regim bilateral sau de tranzit;
10) autorizaţie de tip terţă ţară – autorizaţie care permite efectuarea unei operaţiuni de transport rutier spre/dinspre statul emitent al autorizaţiei dinspre/spre un stat terţ, altul decât statul de înmatriculare al vehiculului rutier;
11) autorizaţie de tip universal – autorizaţie care permite efectuarea unei operaţiuni de transport rutier în regim bilateral, de tranzit sau de terţă ţară;
12) autorizaţie de tip „intrare fără marfă” – autorizaţie de transport care permite intrarea pe teritoriul statului emitent fără marfă pentru a se încărca cu destinaţia statului de înmatriculare a autovehiculului;
13) autorizaţie de tip „unilateral” – autorizaţie de transport care permite tranzitul teritoriului statului emitent într-o singură direcţie;
14) autorizaţie de tip multilateral – autorizaţie valabilă pentru operaţiuni de transport rutier spre/dinspre un stat terţ, altul decât statul de înmatriculare a vehiculului rutier, şi pentru operaţiuni de transport rutier în regim bilateral şi de tranzit în cadrul transportului rutier în trafic internaţional efectuat pe teritoriile statelor-membre semnatare ale acordului sau convenţiei respective;
15) autorizaţie de tip bilateral/tranzit pentru transportarea mărfurilor uşor alterabile – autorizaţie care permite efectuarea unei operaţiuni de transport rutier în regim bilateral sau de tranzit şi transportarea din Republica Moldova exclusiv a mărfurilor uşor alterabile provenite de pe teritoriul Republicii Moldova;
16) autorizaţie de tip „pendular” – autorizaţie de transport a grupurilor de persoane pe parcursul mai multor călătorii tur-retur, prima călătorie retur şi ultima călătorie tur fiind efectuate fără persoane;
17) autorizaţie de transport rutier de persoane prin servicii ocazionale – document care atestă dreptul operatorului de transport rutier de a efectua transport rutier de persoane, contra cost, prin servicii ocazionale;
18) autorizaţie pentru servicii ocazionale neliberalizate – autorizaţie de transport rutier pentru efectuarea transporturilor internaţionale de persoane neliberalizate în conformitate cu prevederile Acordului INTERBUS şi Rezoluţiile CEMT;
19) autorizaţie BSEC – autorizaţie de transport rutier valabilă pentru o singură călătorie dus-întors, în timpul căreia se tranzitează teritoriile statelor-membre ale Organizaţiei Cooperării Economice a Mării Negre, şi/sau pentru operaţiuni de transport rutier bilateral, tranzit sau terţe ţări conform Ghidului utilizatorului de autorizaţii BSEC;
20) autorizaţie TRACECA – autorizaţie de transport rutier care permite efectuarea unei curse tur-retur, cu sau fără încărcătură, în regim bilateral, tranzit sau în/din ţări terţe, pe teritoriul statelor participante la Sistemul Autorizaţiilor Multilaterale TRACECA;
21) autorizaţie CEMT – autorizaţie multilaterală pentru transportul rutier internaţional de mărfuri, care acordă operatorului de transport rutier dreptul de a efectua, în decursul unei anumite perioade, un număr nelimitat de curse între teritoriile ţărilor-membre ale CEMT, conform prevederilor Rezoluţiilor CEMT, precum şi tranzitul pe teritoriul uneia sau mai multor ţări-membre ale CEMT;
22) autorizaţie CEMT anuală – autorizaţie CEMT valabilă pentru perioada unui an calendaristic;
23) autorizaţie CEMT pe termen scurt – autorizaţie CEMT valabilă pentru 30 de zile calendaristice;
24) autorizaţie CEMT nevalabilă – autorizaţie CEMT (anuală sau pe termen scurt) care:
a) a fost declarată nulă, în modul stabilit de legislaţie;
b) a fost înlocuită ca urmare a declarării acesteia ca pierdută, furată sau deteriorată;
c) nu conţine menţiuni obligatorii despre denumirea şi adresa completă ale operatorului de transport rutier, semnătura şi ştampila organului emitent, perioada termenului de valabilitate a autorizaţiei CEMT, data emiterii autorizaţiei CEMT, restricţiile impuse de statele-membre ale CEMT;
d) nu a fost emisă conform modului şi procedurilor stabilite de prezentul Regulament sau a fost emisă contrar acestora;
25) categoria autorizaţiei – clasificarea autorizaţiilor de acelaşi tip eliberate de aceeaşi ţară în funcţie de normele de emisii poluante EURO ale camionului pentru care aceasta poate fi utilizată;
26) carnet de drum – document, parte integrantă a autorizaţiei CEMT, care este completat pe numele operatorului de transport rutier şi în care se indică, în ordine cronologică, etapele de efectuare a fiecărei operaţiuni de transport rutier cu încărcătură între punctul de încărcare şi cel de descărcare, precum şi etapele fiecărei operaţiuni de transport rutier fără încărcătură;
27) certificat CEMT pentru condiţiile controlului tehnic al autovehiculelor şi remorcilor – document ce atestă corespunderea autovehiculelor şi a remorcilor cu cerinţele tehnice specificate în rezoluţiile CEMT, eliberat pentru fiecare vehicul rutier în parte şi care se păstrează la bordul acestuia;
28) certificat CEMT de corespundere a remorcii sau semiremorcii cu cerinţele de siguranţă – document ce atestă corespunderea remorcii sau a semiremorcii cu cerinţele de siguranţă specificate în rezoluţiile CEMT;
29) certificat CEMT de conformitate:
a) de categoria A – document ce atestă corespunderea autovehiculului cu normele tehnice de emisii poluante şi sonore specificate în rezoluţiile CEMT;
b) de categoria B – document ce atestă corespunderea autovehiculului cu cerinţele de securitate (regulamentele de securitate) specificate în rezoluţiile CEMT;
30) Conferinţa Europeană a Miniştrilor de Transport (CEMT) – organizaţie interguvernamentală, creată la 17 octombrie 1953 la Bruxelles, la care Republica Moldova a aderat la 24 aprilie 1996;
31) Forul Internaţional de Transport (FIT) – organizaţie interguvernamentală, succesor de drepturi şi obligaţii al Conferinţei Europene a Miniştrilor de Transport, creată prin decizia Consiliului de Miniştri CEMT în cadrul Sesiunii Ministeriale din 17-18 mai 2006, care a avut loc la Dublin;
32) contingent de autorizaţii CEMT – numărul de autorizaţii multilaterale CEMT, alocat unei ţări-membre CEMT, stabilit de către Grupul pe Transport Rutier şi aprobat de miniştrii ţărilor-membre ale CEMT;
33) CMR – document de transport reglementat prin Convenţia relativă la contractul de transport internaţional al mărfurilor pe şosele (CMR) din 19 mai 1956, la care Republica Moldova a aderat prin Hotărîrea Parlamentului nr.1318-XII din 2 martie 1993;
34) criterii FIT – criterii stabilite anual în cadrul Forului Internaţional de Transport, pentru repartizarea autorizaţiilor CEMT;
35) încălcare gravă – încălcare a modului de utilizare şi raportare a utilizării autorizaţiilor CEMT, pentru care prezentul Regulament stabileşte retragerea autorizaţiilor CEMT;
[Subpct.36) pct.7 abrogat prin Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
37) operator de transport rutier autorizat – operator de transport rutier care este înregistrat conform prevederilor Codului transporturilor rutiere nr.150/2014 şi prestează servicii de transport rutier contra cost sau agent economic notificat la Agenţie care prestează servicii de transport rutier în cont propriu;
38) parc eligibil – totalitatea autovehiculelor deţinute de un operator de transport autorizat, care sînt înregistrate în sistemul informaţional „e-Autorizaţie transport” şi care respectă condiţiile impuse de un anumit tip de autorizaţie;
381) parc eligibil real antrenat – autovehiculele deţinute în proprietate, leasing sau locaţiune de un operator de transport rutier autorizat, care sunt înregistrate în sistemul informaţional „e-Autorizaţie transport” şi pentru care pe parcursul ultimelor 12 luni au fost utilizate autorizaţii de transport rutier pentru un anumit stat;
39) sistem informaţional „e-Autorizaţie transport” – sistem informaţional care permite solicitarea, procesarea datelor, repartizarea şi eliberarea autorizaţiilor pentru efectuarea transporturilor rutiere;
40) transporturi liberalizate – categorie de transport rutier a cărei efectuare nu presupune deţinerea unei autorizaţii, dar nu scuteşte de plata altor taxe aferente categoriei date de transport;
41) transporturi recurente – transporturi efectuate exclusiv între două state terţe în afara ţării de înmatriculare a autovehiculului;
42) asociaţie profesională de profil reprezentativă – asociaţie obştească formată din reprezentanţi ai persoanelor juridice ce activează în domeniul transporturilor rutiere de mărfuri, ai cărei membri au prestat în decurs de un an un volum de servicii mai mare de 20% din volumul total de servicii transport marfă în trafic internaţional;
43) autovehicule eligibile pentru repartizarea autorizaţiilor CEMT – camion (cu masa minimă de 12 t) cu sau fără remorcă sau ansamblul format dintr-un autotractor cuplat cu o semiremorcă, care:
a) sunt înregistrate în sistemul informaţional „e-Autorizaţie transport”;
b) sunt deţinute în proprietate şi/sau leasing financiar;
c) sunt deţinute în locaţiune, dacă au fost luate în considerare la eligibilitatea operatorului de transport în conformitate cu art.3131 alin.(2) lit.c) din Codul transporturilor rutiere nr.150/2014. Nu mai mult de un autovehicul în locaţiune poate fi acceptat ca eligibil;
d) se încadrează în normele EURO de emisii poluante care corespund cotei CEMT alocate Republicii Moldova pentru anul următor.
Nu se consideră autovehicule eligibile pentru repartizarea autorizaţiilor CEMT vehiculele cu destinaţie specială (astfel cum sunt definite în anexa la Regulile de înmatriculare a autovehiculelor şi remorcilor, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.1047/1999) cu următoarele tipuri de caroserie:
- vehicule echipate cu cârlig ridicător;
- basculantă;
- betonieră;
- vehicul cu pompă pentru beton;
- vehicul transport de lemn;
- vehicul de colectat gunoiul;
- vehicul pentru măturarea şi curăţarea străzilor şi vehicul pentru curăţarea canalizărilor;
- compresor;
- vehicul transport ambarcaţiuni;
- vehicul transport planoare;
- vehicule pentru vânzarea cu amănuntul sau folosite pentru a expune;
- vehicul de recuperare;
- vehicul-scară;
- camion cu macara;
- vehicul cu platformă de lucru aeriană;
- vehicul cu dispozitiv de forare;
- remorcă cu podea coborâtă;
- vehicul pentru stingerea incendiilor.
44) leasing financiar – totalitatea raporturilor care iau naştere în scopul şi în cadrul realizării unui contract de leasing, încheiat între un operator de transport rutier şi o bancă sau o organizaţie de creditare nebancară, prin care se prevede expres transferul către locatar, la data expirării contractului, a dreptului de proprietate asupra bunului care face obiectul leasingului.
[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.691 din 05.10.2022, în vigoare 05.10.2022]
[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 01.12.2021]
[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
8. Autorizaţiile pentru transportul mărfurilor în trafic rutier internaţional pot avea restricţii privind utilizarea de camioane ce nu corespund anumitor norme ecologice.
9. Autorizaţiile cu restricţii ecologice pot fi utilizate şi în cazul vehiculelor de o categorie ecologică superioară.
10. Pentru eliberarea autorizaţiilor, solicitanţii prevăzuţi la pct.5 vor parcurge următoarele etape:
1) înregistrarea în sistemul informaţional „e-Autorizaţie transport”;
2) înregistrarea vehiculului rutier în sistemul informaţional „e-Autorizaţie transport”;
3) depunerea cererii de solicitare în sistemul informaţional „e-Autorizaţie transport”, cu indicarea tipului şi a cantităţii de autorizaţii solicitate;
4) efectuarea plăţii pentru autorizaţiile solicitate în termen de 72 de ore de la notificarea despre decizia de repartizare a autorizaţiei;
5) îndeplinirea cerinţei de restituire a autorizaţiilor către Agenţie, în cazul în care aceasta este aplicabilă;
6) prezentarea la ghişeul unic al Agenţiei pentru ridicarea autorizaţiilor solicitate în termen de 5 zile lucrătoare de la data efectuării plăţii pentru autorizaţiile solicitate, cu excepţia cazurilor în care este prevăzută/solicitată livrarea acestora.
[Pct.10 în redacţia Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
11. Autorizaţiile cu stoc limitat sînt primite de Agenţie pe bază de reciprocitate, în conformitate cu tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte, iar formularele autorizaţiilor cu stoc nelimitat sînt tipărite de Agenţie în baza analizei solicitărilor parvenite pe parcursul perioadelor precedente.
12. După primirea autorizaţiilor pentru perioada anului în curs, acestea sunt înregistrate în termen de 24 de ore în sistemul informaţional „e-Autorizaţie transport”. Autorizaţiile pentru anul următor vor fi înregistrate în perioada 20-31 decembrie a anului în curs.
[Pct.12 în redacţia Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
13. Anual, până pe data de 15 decembrie, prin ordin al Agenţiei, în baza analizei solicitărilor pentru perioada anului de gestiune, se aprobă:
1) listele autorizaţiilor de categoriile II şi III pentru anul următor;
2) lista autorizaţiilor care urmează a fi restituite Agenţiei cu anexarea CMR;
3) lista autorizaţiilor care se eliberează cu indicarea numărului de înmatriculare al autovehiculului.
Pe parcursul anului în curs, listele pot fi revizuite în funcţie de stocurile de autorizaţii şi gradul de utilizare a acestora.
[Pct.13 modificat prin Hot.Guv. nr.691 din 05.10.2022, în vigoare 05.10.2022]
[Pct.13 în redacţia Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
[Pct.14 abrogat prin Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
Titlul III
ADMINISTRAREA SISTEMULUI INFORMAŢIONAL
„E-AUTORIZAŢIE TRANSPORT”
[Titlul III (pct.15-25) abrogat prin Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
Titlul IV
AUTORIZAŢII DE TRANSPORT RUTIER DE MARFĂ
Capitolul I
AUTORIZAŢII UNITARE ŞI MULTIPLE
Secţiunea 1
Criteriile de atribuire a autorizaţiilor unitare şi multiple
de transport rutier de mărfuri
26. La momentul depunerii cererii pentru obţinerea autorizaţiilor de transport rutier internaţional, mijloacele de transport ale operatorilor de transport rutier înregistrate în sistemul informaţional „e-Autorizaţie transport” se împart în categorii ecologice şi de securitate.
[Pct.26 modificat prin Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
[Pct.27 abrogat prin Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
28. Vehiculele rutiere pentru care se solicită autorizaţiile de transport rutier internaţional de mărfuri trebuie să dispună de certificatul CEMT pentru condiţiile controlului tehnic al autovehiculelor şi remorcilor, cu excepţia tractoarelor rutiere de categoriile EURO 0 şi EURO 1, şi de raport valabil de inspecţie tehnică periodică a vehiculului rutier.
[Pct.28 în redacţia Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
29. La depunerea solicitării pentru obţinerea autorizaţiilor unitare valabile pe teritoriul statelor-membre ale CEMT, parcul eligibil al operatorilor de transport rutier cărora le-au fost repartizate autorizaţii CEMT se diminuează cantitativ cu un număr de autovehicule echivalent cu numărul autorizaţiilor CEMT primite, valabile pe teritoriul statelor respective. Această prevedere nu se aplică în cazul solicitărilor de eliberare a autorizaţiilor unitare pentru statele pentru care autorizaţiile CEMT prevăd anumite restricţii şi pentru statele care nu sunt membre CEMT, inclusiv pentru statele de tranzit, şi în cazul solicitărilor de autorizaţii ale operatorilor de transport care şi-au format parcul eligibil real antrenat pentru destinaţia solicitată.
[Pct.29 în redacţia Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
30. Autorizaţiile unitare şi multiple de transport rutier de mărfuri se repartizează cu respectarea următoarelor condiţii:
1) autorizaţiile de tip terţă ţară, care nu se regăsesc în categoria III – pentru fiecare autovehicul din parcul eligibil real antrenat se eliberează câte o autorizaţie;
2) autorizaţiile de categoria I – pentru fiecare autovehicul conform din parcul eligibil real antrenat se eliberează cel mult două autorizaţii de transport rutier internaţional de mărfuri de acelaşi tip pentru fiecare stat;
3) autorizaţiile de categoria II – pentru fiecare autovehicul conform din parcul eligibil real antrenat se eliberează câte o autorizaţie de transport rutier internaţional de mărfuri de acelaşi tip pentru fiecare stat;
4) autorizaţiile de categoria III:
a) o autorizaţie – pentru operatorii de transport rutier care deţin 1-3 autovehicule eligibile din parcul eligibil real antrenat;
b) câte o autorizaţie pentru 1-3 autovehicule eligibile suplimentare din parcul eligibil real antrenat, dar nu mai mult de 10 autorizaţii.
[Pct.30 în redacţia Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 01.12.2021]
301. Pentru operatorii de transport rutier care solicită autorizaţii pentru destinaţii noi, acestea se repartizează cu respectarea următoarelor condiţii:
1) autorizaţiile de categoria I – nu mai mult de o autorizaţie de transport rutier internaţional de mărfuri de acelaşi tip pentru fiecare stat pentru fiecare autovehicul din parcul eligibil;
2) autorizaţiile de categoria II – câte o autorizaţie de transport rutier internaţional de mărfuri de acelaşi tip pentru fiecare stat pentru două autovehicule din parcul eligibil, cu excepţia operatorilor de transport rutier care deţin doar un autovehicul, cărora li se va repartiza o autorizaţie de categoria respectivă;
3) autorizaţiile de categoria III:
a) o autorizaţie – pentru operatorii de transport rutier care deţin 1-5 autovehicule eligibile din parcul eligibil;
b) câte o autorizaţie pentru 1-5 autovehicule eligibile suplimentare, dar nu mai mult de 5 autorizaţii.
După expirarea perioadei de 60 de zile de la data eliberării autorizaţiilor pentru un anumit stat şi a restituirii autorizaţiilor eliberate anterior, cererile ulterioare vor fi examinate ţinând cont de parcul eligibil real antrenat.
[Pct.301 modificat prin Hot.Guv. nr.691 din 05.10.2022, în vigoare 05.10.2022]
[Pct.301 introdus prin Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 01.12.2021]
31. Autorizaţiile de tip „terţe ţări” pentru Rusia, Grecia şi Turcia se eliberează numai pentru autovehiculele conforme ce corespund normelor tehnice şi de siguranţă EURO III, IV, V, VI, EEV sau mai mult, cu masa totală de peste 12 tone.
32. Autorizaţiile de categoria II, precum şi cele de tip „bilateral”/„tranzit” pentru Italia se eliberează pentru ansamblul de vehicule cu capacitatea de încărcare mai mare de 3,5 tone sau masa totală mai mare de 6 tone.
[Pct.32 modificat prin Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
321. Prin derogare de la prevederile pct.30 şi 301, autorizaţiile pot fi eliberate în următoarele cazuri:
1) la importul vehiculelor rutiere, cu prezentarea documentelor de confirmare a cumpărăturii (contractul de vânzare-cumpărare), inclusiv de către persoane fizice;
[Subpct.2) pct.321 abrogat prin Hot.Guv. nr.691 din 05.10.2022, în vigoare 05.10.2022]
3) în cazul stopării nejustificate a vehiculelor rutiere pe teritoriul altor state de către autorităţile de control, după stabilirea circumstanţelor în baza documentelor confirmative, inclusiv în cazul persoanelor fizice.
[Pct.321 modificat prin Hot.Guv. nr.691 din 05.10.2022, în vigoare 05.10.2022]
[Pct.321 introdus prin Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
Secţiunea a 2-a
Procedura de alocare a autorizaţiilor unitare
şi multiple de transport rutier de mărfuri
[Secţiunea a 2-a (pct.33-36) abrogată prin Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
Secţiunea a 3-a
Reguli de completare şi utilizare a autorizaţiilor
unitare şi multiple de transport rutier de mărfuri
37. Autorizaţiile de transport rutier internaţional se eliberează cu indicarea denumirii operatorului de transport rutier în sistemul informaţional „e-Autorizaţie transport şi urmează a fi utilizate exclusiv de către acesta.
[Pct.37 completat prin Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
[Pct.38-41 abrogate prin Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
42. Autorizaţiile cu restricţii ecologice urmează a fi însoţite, pe tot parcursul transporturilor, de certificatele CEMT de corespundere normelor tehnice şi normelor de siguranţă.
[Pct.42 în redacţia Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
[Pct.43 abrogat prin Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
44. Se interzice utilizarea autorizaţiilor de transport rutier internaţional declarate pierdute, furate, distruse sau a celor falsificate.
[Pct.45 abrogat prin Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
46. Autorizaţiile unitare de transport rutier internaţional urmează a fi restituite Agenţiei în termen de 90 de zile de la data eliberării acestora, iar pentru tipurile de autorizaţii stabilite prin ordin al Agenţiei, conform prevederilor pct.13, se anexează şi documentele confirmative (copia CMR).
Se interzice restituirea autorizaţiilor neutilizate în termenul de valabilitate al acestora.
[Pct.46 în redacţia Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
461. Operatorii pot restitui prealabil autorizaţiile unitare sau multiple utilizate, prin depunerea cererii în sistemul informaţional „e-Autorizaţie transport”, cu anexarea autorizaţiei utilizate şi a CMR completat, după caz. Originalul autorizaţiei utilizate se va restitui la sediul Agenţiei în termen de până la 3 zile lucrătoare de la data restituirii prealabile.
[Pct.461 introdus prin Hot.Guv. nr.691 din 05.10.2022, în vigoare 05.10.2022]
47. Se interzice utilizarea autorizaţiilor de transport rutier internaţional cu deteriorări sau modificări efectuate de către operatorii de transport rutier.
48. Se interzice utilizarea autorizaţiilor de transport rutier internaţional pentru efectuarea unui alt tip de transport decît cel prevăzut de autorizaţie.
Secţiunea a 4-a
Sancţiuni
49. În cazul transmiterii autorizaţiei de transport rutier internaţional de mărfuri, unitară sau multiplă, altui operator de transport rutier, operatorii de transport rutier implicaţi sunt suspendaţi din sistemul informaţional „e-Autorizaţie transport” de la data constatării, după cum urmează:
1) la prima încălcare (o autorizaţie) – pe o perioadă de o lună;
2) pentru încălcări repetate pe parcursul aceluiaşi an calendaristic – pe o perioadă de 3 luni.
[Pct.49 în redacţia Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
50. În cazul utilizării fără acordul Agenţiei a autorizaţiilor de transport rutier internaţional de mărfuri eliberate cu indicarea numărului de înmatriculare al vehiculului rutier pentru alt vehicul decât cel menţionat în autorizaţie, operatorul de transport rutier este suspendat din sistemul informaţional „e-Autorizaţie transport” de la data constatării, pentru tipul respectiv de autorizaţii, după cum urmează:
1) la prima încălcare – pe o perioadă de o lună;
2) pentru încălcări repetate – pe o perioadă de 3 luni.
[Pct.50 în redacţia Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
51. În cazul utilizării autorizaţiilor de transport rutier internaţional de mărfuri la efectuarea unui alt tip de transport decât cel prevăzut de autorizaţie, operatorului de transport rutier i se aplică de la data constatării, pentru tipul respectiv de autorizaţii, următoarele sancţiuni:
1) la prima încălcare – avertizare;
2) la a doua încălcare – suspendarea din sistemul informaţional „e-Autorizaţie transport” pe o perioadă de o lună;
3) pentru încălcări ulterioare – suspendarea din sistemul informaţional „e-Autorizaţie transport” pe o perioadă de 3 luni.
[Pct.51 în redacţia Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
52. În cazul declarării repetate a pierderii, furtului sau distrugerii autorizaţiei de transport rutier internaţional de mărfuri unitare şi/sau multiple ori al utilizării autorizaţiei pierdute, furate, distruse, deteriorate şi/sau modificate, precum şi în cazul nerestituirii autorizaţiei în termenul stabilit sau al utilizării acesteia cu depăşirea termenului stabilit, parcul eligibil al operatorului de transport rutier calculat la repartizare se va diminua pentru fiecare act permisiv pentru următoarele 12 luni de la data constatării, pentru tipul respectiv de autorizaţie, după cum urmează:
1) la a doua încălcare – cu 5% din numărul vehiculelor rutiere;
2) la a treia încălcare – cu 10% din numărul vehiculelor rutiere;
3) la a patra încălcare – cu 20% din numărul vehiculelor rutiere;
4) la a cincea încălcare – cu 30% din numărul vehiculelor rutiere.
[Pct.52 modificat prin Hot.Guv. nr.691 din 05.10.2022, în vigoare 05.10.2022]
[Pct.52 în redacţia Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
53. În cazul nerestituirii în termenul stabilit a autorizaţiilor de transport rutier internaţional de mărfuri unitare şi/sau multiple, operatorului de transport rutier nu îi vor fi eliberate autorizaţii de acelaşi tip.
[Pct.53 în redacţia Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
54. În cazul utilizării autorizaţiilor de transport rutier internaţional de mărfuri unitare şi/sau multiple false, operatorul de transport rutier este suspendat din sistemul informaţional „e-Autorizaţie transport” pe o perioadă de o lună de la data constatării.
[Pct.54 în redacţia Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
55. Pentru tipul de autorizaţii de transport rutier internaţional de mărfuri cu stocul epuizat în momentul constatării abaterii, măsurile de sancţionare se aplică de la data suplinirii stocului cu acest tip de autorizaţii.
[Pct.55 în redacţia Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
56. În cazul dezacordului cu sancţiunea aplicată, operatorul de transport rutier este în drept să o conteste în instanţa de judecată, în conformitate cu procedurile stabilite de legislaţia în vigoare.
Capitolul II
AUTORIZAŢII CEMT
Secţiunea 1
Dispoziţii generale privind utilizarea autorizaţiilor CEMT
57. Autorizaţiile multilaterale CEMT se atribuie Republicii Moldova anual, conform criteriilor Forului Internaţional de Transport (FIT), în vederea facilitării transporturilor rutiere internaţionale de mărfuri şi utilizării mai eficiente a autovehiculelor.
58. Autorizaţiile CEMT pot fi utilizate doar pentru intrarea-ieşirea şi/sau tranzitarea în/din statele-membre ale CEMT, în cadrul transportului rutier internaţional de mărfuri de către operatorii de transport rutier.
59. Pe durata valabilităţii autorizaţiei CEMT operatorul de transport rutier are dreptul la un număr nelimitat de curse, respectînd condiţia ca numărul de curse consecutive cu încărcătură ce pot fi efectuate în afara Republicii Moldova să fie de cel mult trei, dacă Rezoluţia CEMT nu prevede altfel.
[Pct.59 modificat prin Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
60. După efectuarea de către autovehicul a cel mult trei curse cu încărcătură în afara Republicii Moldova, operatorul de transport rutier este obligat să asigure întoarcerea autovehiculului respectiv pe teritoriul Republicii Moldova, pentru efectuarea unei operaţiuni de transport (încărcare şi/sau descărcare). Cursele fără încărcătură în afara Republicii Moldova nu se iau în considerare.
61. Autorizaţiile CEMT permit realizarea operaţiunilor de transport, efectuînd-se prima cursă cu încărcătură între statul-membru de reşedinţă şi un alt stat-membru.
62. În conformitate cu Rezoluţiile CEMT, autorizaţia CEMT nu poate fi utilizată:
1) pentru transportul internaţional de mărfuri efectuat între un stat-membru al CEMT şi un stat ce nu este membru al CEMT;
2) pentru efectuarea transporturilor rutiere de mărfuri între două puncte de încărcare-descărcare aflate pe teritoriul aceluiaşi stat, altul decît Republica Moldova (cabotaj);
3) pentru derularea a mai mult de trei curse consecutive cu încărcătură între ţările-membre ale CEMT, fără intrare pe teritoriul Republicii Moldova.
63. Autorizaţia CEMT:
1) este eliberată operatorului de transport rutier şi este valabilă pentru orice autovehicul al acestuia care corespunde condiţiilor de utilizare stabilite de autorizaţia CEMT respectivă, asigurându-se îndeplinirea condiţiilor tehnice impuse de categoria autorizaţiei CEMT respective sau de o categorie superioară. O autorizaţie CEMT nu poate fi utilizată simultan pentru mai multe autovehicule;
2) poate fi folosită pentru autovehiculele închiriate fără şofer, înmatriculate în Republica Moldova, exploatate de către operatorul de transport rutier deţinător al autorizaţiei CEMT;
3) poate fi utilizată şi pentru autovehiculele închiriate sau în leasing financiar, înmatriculate în Republica Moldova, exploatate de către operatorul de transport rutier deţinător al autorizaţiei CEMT (locatar). În acest caz, autovehiculul trebuie să fie în folosinţa exclusivă a locatarului şi trebuie condus de un angajat al acestuia. În cazul lipsei menţiunii „locaţiune” în certificatele de înmatriculare ale autovehiculelor respective, acestea trebuie să aibă la bord copiile, autentificate prin ştampila şi semnătura operatorului de transport rutier, ale următoarelor documente:
a) contractul de locaţiune sau leasing, care va conţine date complete despre locator şi locatar, data şi termenul contractului, datele de identificare ale autovehiculului (numărul de înmatriculare, numărul de identificare a autovehiculului (VIN) etc.). Contractul va fi tradus în cel puţin una dintre următoarele limbi: engleză, franceză sau germană;
b) contractul individual de muncă încheiat cu conducătorul auto, care va conţine date complete despre locatar şi conducătorul auto, data încheierii şi termenul contractului. Contractul va fi tradus în cel puţin una dintre următoarele limbi: engleză, franceză sau germană;
4) poate fi utilizată începând cu locul de încărcare până la locul de descărcare a mărfurilor sau pe toată distanţa cursei, în cazul în care vehiculul rutier este fără încărcătură;
5) nu poate fi transmisă altui operator de transport rutier sau utilizată de un alt operator de transport rutier decât cel căruia i-a fost emisă;
6) este valabilă numai fiind însoţită de carnetul de drum, în care se înscriu denumirea operatorului de transport rutier şi numărul autorizaţiei CEMT respective şi care cuprinde, în ordine cronologică, informaţii despre operaţiunile de transport efectuate cu utilizarea acestei autorizaţii;
7) nu substituie autorizaţia specială eliberată pentru transportul unor mărfuri cu greutăţi şi/sau dimensiuni ce depăşesc limitele admise, de asemenea nu substituie autorizaţia eliberată pentru transportul mărfurilor speciale (al mărfurilor periculoase);
8) este valabilă numai fiind însoţită de certificatele privind îndeplinirea condiţiilor tehnice impuse de categoria autorizaţiei CEMT respective – „EURO IV sigur”, „EURO V sigur”, „EURO VI sigur”, EEV, care trebuie să fie păstrate la bordul autovehiculului pe toată durata cursei şi prezentate, la cerere, autorităţilor de control competente;
9) nu poate fi utilizată doar în cadrul transporturilor recurente;
10) poate fi utilizată pe teritoriul unui stat-membru al CEMT în care utilizarea autorizaţiilor CEMT este restricţionată cu condiţia existenţei şi a unei autorizaţii unitare prevăzute de acordurile bilaterale, care permite tranzitarea statului respectiv. În acest caz, autorizaţia CEMT se va păstra la bord de la punctul de încărcare până la punctul de descărcare.
[Pct.63 în redacţia Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
64. Transporturile liberalizate prevăzute de Rezoluţia CEMT sînt scutite de deţinerea autorizaţiei CEMT.
Secţiunea a 2-a
Componenţa Comisiei CEMT şi atribuţiile
secretarului Comisiei CEMT
[Secţiunea a 2-a (pct.65-70) în redacţia Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
65. Comisia CEMT este constituită anual, până în ultima zi lucrătoare a decadei a doua a lunii septembrie, prin ordin al organului central de specialitate.
66. Comisia CEMT este compusă, conform principiului parităţii dintre mediul privat şi cel public, din:
1) 50% membri – reprezentanţi ai organului central de specialitate, unul dintre ei având calitatea de preşedinte al Comisiei CEMT, şi reprezentanţi ai Agenţiei, toţi cu drept de vot;
2) 50% membri – reprezentanţi ai asociaţiilor profesionale de profil reprezentative (câte un reprezentant de la fiecare asociaţie), toţi cu drept de vot;
3) secretarul Comisiei CEMT, care este numit de către directorul Agenţiei şi nu are drept de vot.
67. Secretarul Comisiei CEMT are următoarele atribuţii:
1) asigură transmiterea notificărilor privind convocarea Comisiei CEMT;
2) asigură prezentarea informaţiei pentru desfăşurarea lucrărilor Comisiei CEMT;
3) asigură publicarea listei validate de Comisia CEMT a cererilor depuse de către operatorii de transport rutier pentru participarea la repartizarea autorizaţiilor multilaterale CEMT;
4) asigură publicarea listelor finale de autorizaţii eliberate;
5) primeşte contestaţiile şi le transmite Comisiei CEMT în vederea soluţionării, cu propuneri fundamentate de admitere/respingere a acestora;
6) redactează procesele-verbale de desfăşurare a şedinţelor Comisiei CEMT;
7) asigură publicarea proceselor-verbale de desfăşurare a şedinţelor Comisiei CEMT.
68. Numărul de membri ai Comisiei CEMT se stabileşte în funcţie de numărul de reprezentanţi ai asociaţiilor profesionale de profil reprezentative, care nu pot fi mai puţin de două. Pentru a asigura o funcţionalitate minimă a Comisiei CEMT, în cazul în care există o singură asociaţie reprezentativă, în calitate de cea de-a doua asociaţie se va considera asociaţia cea mai apropiată de cerinţele de reprezentare.
69. Pentru a fi incluse în ordinul de constituire a Comisiei CEMT, asociaţiile reprezentative vor prezenta, până la data de 1 august a anului în curs, spre evaluare Agenţiei un dosar care va include următoarele documente:
1) copia extrasului din Registrul de stat al persoanelor juridice;
2) lista membrilor unici, operatori de transport rutier de mărfuri în trafic internaţional şi volumul total de servicii transport marfă în trafic internaţional efectuat de aceştia. În sensul evaluării criteriilor de reprezentativitate, un operator de transport rutier poate să se regăsească numai în cadrul unei asociaţii.
70. Agenţia va evalua informaţiile prezentate şi întrunirea de către asociaţii a criteriilor de reprezentativitate. Raportul generalizat se prezintă de către Agenţie, până la data de 1 septembrie a anului în curs, pe adresa organului central de specialitate pentru confirmare.
Secţiunea a 3-a
Modul de repartizare şi eliberare a autorizaţiilor multilaterale CEMT
[Pct.71-72 abrogate prin Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
73. Cererile şi documentele pentru participare la repartizarea autorizaţiilor CEMT se depun de către operatorul de transport rutier prin intermediul sistemului informaţional „e-Autorizaţie transport”, începînd cu ultima zi lucrătoare a decadei a doua a lunii septembrie pînă în ultima zi lucrătoare a lunii octombrie.
74. Dosarele depuse de operatorii de transport rutier vor fi înregistrate în sistemul informaţional „e-Autorizaţie transport” în ordinea cronologică a înregistrărilor în sistem.
75. Operatorul de transport rutier îşi asumă responsabilitatea pentru veridicitatea tuturor documentelor depuse în dosarul pentru participare la repartizarea autorizaţiilor multilaterale CEMT.
76. În cazul în care în dosarul depus sînt depistate date denaturate sau falsificate, operatorul de transport rutier respectiv este exclus, prin decizia Comisiei, din lista operatorilor de transport eligibili.
77. Repartizarea autorizaţiilor CEMT se efectuează electronic, prin intermediul sistemului informaţional „e-Autorizaţie transport”, conform numărului şi tipului de autorizaţii CEMT, alocate Republicii Moldova pentru anul calendaristic consecutiv, precum şi solicitărilor operatorilor de transport eligibili şi numărului de autovehicule eligibile. Pentru fiecare autorizaţie CEMT utilizată ineficient pe parcursul a două trimestre ale anului calendaristic precedent, din procesul de repartizare va fi exclus câte un vehicul din parcul eligibil pentru repartizarea autorizaţiilor CEMT.
[Pct.77 completat prin Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
78. În cazul în care numărul de autorizaţii CEMT solicitate este mai mare decît numărul de autorizaţii CEMT de tipul respectiv, repartizarea se face matematic direct proporţional cu parcul eligibil, conform cererilor depuse prin intermediul sistemului informaţional „e-Autorizaţie transport”, în funcţie de numărul de autorizaţii CEMT solicitate de fiecare operator de transport rutier.
79. În cazul în care numărul de autorizaţii CEMT solicitate este mai mic decît numărul de autorizaţii CEMT de tipul respectiv, repartizarea se face prin intermediul sistemului informaţional „e-Autorizaţie transport”, în funcţie de numărul vehiculelor eligibile, iar excesul se trece în rezervă.
80. Repartizarea autorizaţiilor CEMT urmează a fi efectuată pînă la data de 15 decembrie a anului în curs.
[Pct.80 modificat prin Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
81. Repartizarea autorizaţiilor CEMT nerestricţionate se efectuează ţinând cont de numărul autorizaţiilor CEMT repartizate fiecărui operator de transport rutier şi de opţiunea solicitantului, menţionată în momentul depunerii cererii:
1) în cazul în care numărul autorizaţiilor CEMT nerestricţionate solicitate, pentru fiecare stat care aplică restricţii, este mai mare decât numărul autorizaţiilor CEMT nerestricţionate din contingentul autorizaţiilor CEMT valabile pentru anul respectiv, alocarea se face matematic, prin procedură electronică, prin intermediul sistemului informaţional „e-Autorizaţie transport”, pentru fiecare stat care aplică restricţii, în funcţie de numărul autorizaţiilor CEMT repartizate fiecărui operator de transport rutier;
2) în cazul operatorilor de transport rutier care solicită un număr de autorizaţii CEMT mai mic decât parcul care intră la repartiţie, numărul de autorizaţii CEMT nerestricţionate, pentru fiecare stat care aplică restricţii, este acelaşi cu cel primit de alţi operatori de transport rutier pentru un parc similar;
3) în cazul în care numărul autorizaţiilor CEMT nerestricţionate solicitate, pentru fiecare stat care aplică restricţii, este mai mic decât numărul autorizaţiilor CEMT din contingentul autorizaţiilor CEMT valabile pentru anul respectiv, alocarea se face direct, în funcţie de numărul autorizaţiilor CEMT repartizate.
În cazul imposibilităţii repartizării unei autorizaţii din cauza egalităţii coeficienţilor rezultaţi, prioritate se acordă operatorului de transport cu cel mai mare număr de autovehicule eligibile pentru repartizarea autorizaţiilor CEMT.
[Pct.81 în redacţia Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
82. Autorizaţiile CEMT restricţionate se repartizează operatorilor de transport rutier care au o activitate neîntreruptă în domeniul transporturilor rutiere internaţionale de mărfuri în ultimii 3 ani şi au efectuat transporturi de mărfuri în una dintre ţările restricţionate pentru care se solicită permisiunea.
Condiţiile se consideră îndeplinite dacă operatorul de transport rutier:
a) pe parcursul ultimilor 3 ani nu a fost suspendat sau radiat din Registrul operatorilor de transport rutier;
b) a efectuat cel puţin 15 curse cumulativ în ultimii 3 ani în una dintre ţările restricţionate pentru care se solicită permisiunea.
[Pct.82 modificat prin Hot.Guv. nr.691 din 05.10.2022, în vigoare 05.10.2022]
[Pct.82 în redacţia Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
[Pct.83 abrogat prin Hot.Guv. nr.691 din 05.10.2022, în vigoare 05.10.2022]
84. Ridicarea autorizaţiilor CEMT de către operatorii de transport rutier se efectuează contra unei taxe, mărimea şi termenul de achitare fiind stabilite de Nomenclatorul actelor permisive eliberate de autorităţile emitente persoanelor fizice şi persoanelor juridice pentru practicarea activităţii de întreprinzător, aprobat prin Legea nr.160 din 22 iulie 2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător.
[Pct.84 modificat prin Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
85. Autorizaţiile CEMT, repartizate şi neridicate de către operatorii de transport rutier în termen de o lună de la aprobarea listei operatorilor de transport rutier, cărora le-au fost repartizate autorizaţii CEMT, vor fi redistribuite altor operatori de transport rutier, care nu au beneficiat de autorizaţii CEMT în ordinea cronologică de înregistrare a cererilor de repartizare a autorizaţiilor CEMT în sistemul informaţional „e-Autorizaţie transport”. Informaţia privind autorizaţiile repartizate şi neridicate se publică pe site-ul web oficial al Agenţiei în termen de o lună de la data aprobării listei operatorilor de transport rutier cărora le-au fost repartizate autorizaţii CEMT.
[Pct.85 modificat prin Hot.Guv. nr.691 din 05.10.2022, în vigoare 05.10.2022]
[Pct.85 modificat prin Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
86. Autorizaţiile CEMT repartizate din contul autorizaţiilor CEMT retrase vor fi eliberate operatorilor de transport care nu au beneficiat de autorizaţii CEMT în ordinea cronologică de înregistrare în sistemul informaţional „e-Autorizaţie transport” şi contra unei taxe stabilite de Nomenclatorul actelor permisive eliberate de autorităţile emitente persoanelor fizice şi persoanelor juridice pentru practicarea activităţii de întreprinzător, aprobat prin Legea nr.160 din 22 iulie 2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător.
Secţiunea a 4-a
Carnetul de drum şi darea de seamă lunară a operatorilor de transport
87. Operatorul de transport rutier este obligat, pe întreaga perioadă de valabilitate şi pentru fiecare autorizaţie CEMT repartizată, să deţină carnet de drum.
88. Autorizaţia CEMT este valabilă doar fiind însoţită de carnetul de drum corespunzător.
881. În caz de pierdere sau furt al autorizaţiei CEMT, operatorul de transport rutier prezintă, în termen de 5 zile lucrătoare, la sediul Agenţiei confirmarea de la organele de poliţie unde a fost declarată pierderea sau furtul autorizaţiei CEMT, aceasta fiind înlocuită cu o autorizaţie din contingentul celor de rezervă pentru perioada rămasă.
[Pct.881 introdus prin Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
89. Pe carnetul de drum se înscriu numele deţinătorului şi numărul autorizaţiei CEMT corespunzătoare.
[Pct.89 modificat prin Hot.Guv. nr.562 din 20.06.2018, în vigoare 22.06.2018]
90. Carnetul de drum nu poate fi transferat de la un operator de transport rutier la altul.
91. În cazul autorizaţiei CEMT pe termen scurt, carnetul de drum ce însoţeşte autorizaţia respectivă are un număr de 5 pagini numerotate de culoare verde.
92. În cazul autorizaţiei CEMT anuale, carnetul de drum ce însoţeşte autorizaţia respectivă are 52 de pagini numerotate, fiecare pagină cuprinzînd o filă originală de culoare verde şi o filă autocopiativă.
93. Pe fiecare filă a carnetului de drum se înscrie, în spaţiul din colţul din partea dreaptă sus, destinat acestui scop, numărul autorizaţiei CEMT, corespunzător carnetului de drum.
94. Carnetul de drum are acelaşi număr ca cel al autorizaţiei CEMT pe care o însoţeşte. Numărul respectiv este înscris de către operatorul de transport rutier atît în rubrica corespunzătoare de la mijlocul copertei carnetului de drum, cît şi în colţul din partea dreaptă sus, destinat acestui scop, de pe copertă.
95. Operatorul de transport rutier poate solicita un carnet de drum suplimentar numai în momentul în care există dovada completării a cel puţin 50 de pagini ale carnetului eliberat anterior – în cazul autorizaţiilor CEMT anuale, şi, respectiv, 4 file – în cazul autorizaţiilor CEMT pe termen scurt. În cazul în care această condiţie nu este respectată, autorizaţia CEMT corespondentă se consideră nevalabilă.
96. Pentru primirea carnetului de drum suplimentar, operatorul de transport rutier va depune la Agenţie o solicitare, însoţită de copia ultimei file folosite din carnetul eliberat anterior.
97. Carnetul de drum eliberat suplimentar va avea un număr identic cu cel al autorizaţiei CEMT pe care o însoţeşte.
98. Înregistrarea curselor efectuate se face astfel încît să poată fi identificată, în ordine cronologică, fiecare cursă cu încărcătură între punctul de încărcare şi cel de descărcare, precum şi fiecare cursă fără încărcătură, care implică trecerea frontierei unui stat-membru al CEMT. În carnetul de drum pot fi înscrise şi punctele de tranzit, fără ca acest lucru să fie obligatoriu.
99. Carnetul de drum trebuie completat înaintea începerii oricărei curse cu încărcătură între punctul de încărcare şi descărcare şi pentru oricare cursă fără încărcătură care implică trecerea frontierei unui stat-membru al CEMT. Fiecare cursă cu sau fără încărcătură va fi înregistrată pe un singur rînd, indicînd următoarele informaţii pe filele carnetului de drum:
1) datele referitoare la punctul de plecare al cursei respective;
2) datele referitoare la punctul de sosire al cursei respective;
3) punctele de tranzit, care pot fi înscrise fără obligaţiunea de a conţine ştampilele din fiecare ţară tranzitată;
4) numărul de înmatriculare al vehiculului ce efectuează cursa respectivă sub autorizaţia CEMT şi statul de înmatriculare – Republica Moldova.
100. În cazul în care, pe durata unei curse, mărfurile sînt colectate sau descărcate în locuri diferite, etapele respective trebuie indicate în coloanele 1, 2, 3, 5, 6 din carnetul de drum, prin marcarea lor cu semnul „+”.
101. Corectarea unui înscris – cuvînt sau cifră – de pe foile carnetului de drum se face prin barare, astfel încît înscrisul iniţial să rămînă lizibil.
102. Nu este obligatorie ştampilarea carnetului de drum pentru fiecare stat tranzitat.
103. Autorităţile de control nu vor solicita prezentarea, pe foile din carnetul de drum, a ştampilelor pentru fiecare stat tranzitat la cursa respectivă.
104. În cazul în care cursa începe sub autorizaţia CEMT pe termen scurt, a cărei valabilitate expiră pe durata efectuării cursei şi este continuată sub o altă autorizaţie CEMT, emisă pentru următoarea perioadă consecutivă, ambele autorizaţii CEMT trebuie să se găsească la bordul vehiculului pe toată durata cursei. În acest caz, carnetul de drum al autorizaţiei CEMT, sub care cursa se termină, trebuie să conţină informaţii referitoare la întreaga cursă, iar în coloana „Observaţii” va fi înscris numărul autorizaţiei CEMT sub care a început cursa.
105. Filele completate ale carnetului de drum (filele originale, de culoare verde) trebuie păstrate în carnetul de drum pînă la expirarea perioadei de valabilitate a autorizaţiei CEMT corespunzătoare. Copiile acestor file (filele autocopiative) sînt detaşate şi transmise Agenţiei în termen de 14 zile de la sfîrşitul fiecărei luni calendaristice, în cazul autorizaţiei CEMT anuale, sau în termen de 14 zile de la sfîrşitul perioadei de valabilitate, în cazul autorizaţiei CEMT pe termen scurt. Pe baza datelor cuprinse în filele respective, operatorul de transport rutier întocmeşte darea de seamă lunară privind utilizarea autorizaţiilor CEMT pe termen scurt/anuale (darea de seamă poate fi prezentată online). Dările de seamă se depun prin intermediul sistemului informaţional „e-Autorizaţie transport”.
[Pct.105 completat prin Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
106. Darea de seamă este prezentată Agenţiei odată cu copiile filelor completate ale carnetelor de drum. Darea de seamă poate fi prezentată fără file în cazul aflării autovehiculului peste hotarele Republicii Moldova, doar cu condiţia înştiinţării Agenţiei despre aceste circumstanţe şi prezentarea confirmărilor corespunzătoare. Odată cu revenirea acestuia vor fi prezentate şi filele în original, pentru întregul termen menţionat.
[Pct.106 în redacţia Hot.Guv. nr.691 din 05.10.2022, în vigoare 05.10.2022]
107. Filele autocopiative din carnetul de drum transmise de operatorii de transport rutier vor fi păstrate la sediul Agenţiei timp de un an calendaristic după anul de expirare a valabilităţii autorizaţiilor CEMT aferente. Operatorii de transport rutier vor păstra, de asemenea, la sediul lor, pe tot parcursul anului calendaristic următor, carnetele de drum cu filele originale, de culoare verde, corespunzătoare autorizaţiilor CEMT, repartizate în anul precedent. Operatorii de transport rutier vor pune la dispoziţia Agenţiei, la solicitarea acesteia, carnetele de drum ce fac obiectul perioadei obligatorii de păstrare menţionată anterior.
108. În cazul curselor în care punctul de plecare/destinaţie se află pe teritoriul Republicii Moldova se va menţiona în mod obligatoriu punctul respectiv, precum şi faptul că acesta se găseşte pe teritoriul Republicii Moldova.
109. La determinarea numărului de curse raportate se iau în calcul toate cursele efectuate, indiferent de faptul dacă punctul încărcare/descărcare se află sau nu pe teritoriul Republicii Moldova.
110. În cazul în care o cursă începe într-o lună şi se termină în luna următoare, raportarea cursei respective se face în luna şi pentru luna în care cursa se termină.
111. În cazul unor neclarităţi apărute în timpul controlului, pe lîngă copiile respective, operatorii de transport rutier vor pune la dispoziţia organelor de control, la solicitarea acestora, carnetele de drum CEMT care conţin originalul filelor de drum cu înregistrările curselor efectuate în perioada de valabilitate a autorizaţiei CEMT la care se referă.
112. Agenţia va prelucra informaţiile cuprinse în carnetele de drum, va întocmi şi va prezenta statisticile solicitate de Secretariatul FIT de la Paris, în modul şi în termenele stabilite de Secretariatul FIT de la Paris.
1121. Operatorul de transport rutier poate solicita un carnet de drum suplimentar în cazul deteriorării carnetului eliberat anterior, cu prezentarea dovezii în acest sens.
[Pct.1121 introdus prin Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
1122. Operatorul de transport rutier va restitui autorizaţia CEMT în original şi carnetul de drum la sediul Agenţiei în termen de până la 30 de zile de la data expirării valabilităţii acestora sau a adoptării deciziei de retragere a autorizaţiei.
[Pct.1122 introdus prin Hot.Guv. nr.691 din 05.10.2022, în vigoare 05.10.2022]
Secţiunea a 5-a
Retragerea autorizaţiilor CEMT şi sancţiunile aplicate
[Secţiunea a 5-a (113-121) abrogată prin Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
Titlul V
AUTORIZAŢII DE TRANSPORT RUTIER DE PASAGERI
Notă: în denumirea şi pe tot parcursul textului capitolului I din titlul V, cuvintele „carnetul foii de parcurs INTERBUS”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „carnetul INTERBUS”, la forma gramaticală corespunzătoare, la cazul gramatical corespunzător, conform Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021
Capitolul I
CARNETUL INTERBUS
Secţiunea 1
Criterii de atribuire a carnetului INTERBUS
122. Dreptul de a efectua transporturi rutiere internaţionale ocazionale de persoane îl au operatorii de transport rutier înregistraţi în sistemul informaţional „e-Autorizaţie transport”, care întrunesc cerinţele stabilite de Acordul INTERBUS în ce priveşte onorabilitatea, capacitatea financiară, competenţa profesională, precum şi condiţiile tehnice faţă de mijloacele de transport antrenate la efectuarea transporturilor respective.
123. Transporturile se efectuează cu mijloace de transport înmatriculate pentru prima dată după 1 octombrie 1993 (EURO-1), care, prin construcţia şi echipamentul lor, sînt destinate să transporte mai mult de nouă persoane, inclusiv şoferul.
124. Transporturile rutiere internaţionale ocazionale de persoane se divizează în transporturi liberalizate (scutite de autorizaţie) şi neliberalizate.
125. Operatorul de transport rutier va asigura pe toată perioada de gestiune a carnetelor INTERBUS întrunirea tuturor cerinţelor stabilite de Acordul INTERBUS.
Secţiunea a 2-a
Procedura de eliberare a carnetului INTERBUS
126. Carnetul INTERBUS (în continuare – Carnet) este eliberat pe numele operatorului de transport rutier, fiind valabil pînă la ultima filă.
127. Pentru obţinerea Carnetului operatorul de transport rutier va depune o solicitare prin intermediul sistemului informaţional „e-Autorizaţie transport” sau al ghişeul unic al Agenţiei.
128. Dacă operatorul de transport rutier corespunde cerinţelor Acordului INTERBUS, acesta este informat despre posibilitatea ridicării Carnetului.
129. Pentru fiecare vehicul rutier înregistrat corespunzător în Registrul operatorilor de transport rutier, pentru activitatea de transport rutier contra cost de persoane sau care este utilizat pentru efectuarea transporturilor rutiere în cont propriu va fi eliberat cel mult un Carnet.
[Pct.129 în redacţia Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
Secţiunea a 3-a
Reguli de utilizare a Carnetului
130. Pînă la începerea curselor, operatorul de transport rutier va aplica ştampila pe coperta Carnetului, precum şi în rubrica 7 a fiecărei foi de parcurs şi va completa în două exemplare foile de parcurs. Originalul foii de parcurs se păstrează în autobuz/autocar pe tot timpul călătoriei pentru care a fost întocmită. Pe parcursul prestării serviciilor de transport de persoane prin servicii ocazionale, îmbarcarea şi, respectiv, debarcarea persoanelor sînt permise numai întru-un singur punct, menţionat în contract, dacă tratatele internaţionale nu prevăd altfel.
131. Persoanele care vor fi transportate prin servicii de transport rutier public ocazionale trebuie să posede acte de identitate corespunzătoare înscrierilor din documentul de control al Acordului INTERBUS.
132. Operatorul de transport rutier care efectuează transport rutier public de persoane prin servicii ocazionale este obligat:
1) să asigure gratuit readucerea persoanelor transportate la punctul de plecare, în cazul în care călătoria nu se poate realiza pînă la destinaţie din vina operatorului de transport rutier;
2) să asigure preluarea persoanelor transportate din vehiculele imobilizate pe traseu în termen de maximum 12 ore în trafic internaţional;
3) să asigure instruirea conducătorilor rutieri privind obligaţiile ce le revin acestora;
4) să transporte doar persoanele nominalizate în Carnet.
133. Operatorul de transport poate restitui prealabil Carnetul după utilizare, prin depunerea cererii în sistemul informaţional „e-Autorizaţie transport”, cu anexarea Carnetului utilizat. Operatorul de transport rutier va restitui Carnetul în original la sediul Agenţiei în termen de până la 15 zile lucrătoare de la data restituirii prealabile.
[Pct.133 în redacţia Hot.Guv. nr.691 din 05.10.2022, în vigoare 05.10.2022]
1331. Lunar, până la data de 15 a lunii următoare, operatorul de transport rutier prezintă, prin intermediul sistemului informaţional „e-Autorizaţie transport”, dări de seamă privind utilizarea Carnetelor.
[Pct.1331 introdus prin Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
134. În caz de pierdere, furt sau distrugere a Carnetului, operatorul de transport rutier, în termen de 30 de zile, informează în scris Agenţia despre cazul dat, cu anexarea dovezii eliberate de către organele competente ce confirmă pierderea, furtul sau distrugerea Carnetului (în cazul documentelor eliberate de către autorităţile competente din străinătate, se va prezenta şi traducerea legalizată a documentului în limba română).
135. În cazul în care Carnetul declarat anterior pierdut este găsit, operatorul de transport este obligat, în termen de 5 zile, să-l restituie Agenţiei.
136. Operatorilor de transport rutier li se interzice:
1) transmiterea Carnetului de la un operator de transport la altul, precum şi utilizarea Carnetului cu deteriorări, ştersături, astfel încît elementele de identificare sînt nelizibile sau dacă înscrierile în foile de parcurs au fost efectuate cu cerneală, care ar putea fi şterse ulterior;
2) utilizarea Carnetelor declarate pierdute, furate, distruse sau falsificate;
3) utilizarea Carnetelor de către autobuzele/autocarele care nu corespund criteriilor de utilizare a Carnetelor;
4) utilizarea Carnetelor de către autobuzele/autocarele care nu sunt înregistrate în Registrul operatorilor de transport rutier.
[Pct.136 completat prin Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
Secţiunea a 4-a
Retragerea Carnetului şi sancţiuni
137. În caz de depistare a transmiterii Carnetului de la un operator de transport la altul, ambilor operatori nu le vor fi eliberate Carnete pe o perioadă de 90 de zile, iar în cazul depistării repetate – pe o perioadă de 180 de zile.
138. În caz de depistare a Carnetului cu deteriorări, ştersături, astfel încît elementele de identificare sînt nelizibile sau dacă înscrierile în foile de parcurs au fost efectuate cu cerneală, care pot fi şterse ulterior, operatorului nu i se va elibera Carnet pe o perioadă de 90 de zile, iar în cazul depistării repetate – pe o perioadă de 180 de zile.
139. În caz de depistare a operatorului de transport care utilizează Carnetele declarate anterior pierdute, furate, distruse sau falsificate, operatorului nu i se va elibera Carnet pe o perioadă de 180 de zile.
140. Retragerea Carnetului de către Agenţie are loc în următoarele cazuri:
1) suspendarea/retragerea înregistrării oficiale din Registrul operatorilor de transport rutier;
2) suspendarea de către instanţa de judecată a activităţii operatorului de transport rutier;
3) transmiterea Carnetului altui operator de transport rutier;
4) identificarea în Carnet a semnelor de falsificare, de corectare intenţionată sau a inscripţiilor efectuate cu cerneală care ulterior pot fi şterse.
[Pct.140 modificat prin Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
141. În cazul dezacordului cu sancţiunea aplicată, operatorul de transport rutier este în drept să o conteste în instanţa de judecată, în conformitate cu procedurile stabilite de legislaţia în vigoare.
Capitolul II
ELIBERAREA ŞI UTILIZAREA CARNETULUI FOII DE PARCURS (CFP)
Notă: În denumirea şi pe tot parcursul textului capitolului II al titlului V, cuvântul „Carnet”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „Carnetul foii de parcurs (CFP)”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021
Secţiunea 1
Reguli de eliberare şi utilizare a Carnetului foii de parcurs (CFP)
142. Carnetul foii de parcurs (CFP) este eliberat persoanelor fizice deţinătoare ale mijloacelor de transport cu capacitatea de îmbarcare de 6-9 locuri şi/sau entităţilor care efectuează transport rutier în cont propriu.
[Pct.142 în redacţia Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
143. Carnetul foii de parcurs (CFP) este eliberat persoanelor fizice şi/sau entităţilor care efectuează transport rutier în cont propriu la importul autovehiculelor.
[Pct.143 modificat prin Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
144. La eliberare, în Carnet foaie de parcurs (CFP) se indică datele beneficiarului şi urmează a fi utilizat exclusiv de către acesta.
145. Carnetul foii de parcurs (CFP) este eliberat pentru o cursă „tur-retur” şi nu este transmisibil.
146. Se permite eliberarea concomitentă a două Carnete foi de parcurs (CFP), dar nu mai mult de 12 bucăţi pe parcursul unui an calendaristic.
[Pct.146 modificat prin Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
147. În caz de pierdere, furt sau distrugere a Carnetului foii de parcurs (CFP), Agenţia trebuie informată în scris, în termen de 30 de zile, despre cazul dat, cu anexarea dovezii eliberate de către organele competente ce confirmă pierderea, furtul sau distrugerea Carnetului foii de parcurs (CFP), precum şi dovada publicării avizului respectiv în Monitorul Oficial al Republicii Moldova; în cazul documentelor eliberate de către autorităţile competente din străinătate, se va prezenta şi traducerea legalizată a documentului în limba română.
148. Se interzice utilizarea Carnetelor foilor de parcurs (CFP) declarate pierdute, furate, distruse sau a celor falsificate. Carnetele foilor de parcurs (CFP) declarate pierdute, furate sau distruse nu pot fi înlocuite cu altele.
149. Carnetele foilor de parcurs (CFP) utilizate urmează a fi restituite Agenţiei în termen de 90 de zile de la data eliberării. În caz de nerestituire a unui Carnet foaie de parcurs (CFP) utilizat, nu vor fi eliberate altele, pînă la prezentarea carnetelor foilor de parcurs (CFP) eliberate anterior.
[Pct.149 modificat prin Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
150. Se interzice utilizarea Carnetului foii de parcurs (CFP) cu deteriorări sau modificări.
151. Se interzice utilizarea Carnetelor foilor de parcurs (CFP) pentru efectuarea transporturilor rutiere contra cost.
Secţiunea a 2-a
Sancţiuni
152. În cazul utilizării de către persoana fizică a Carnetului foii de parcurs (CFP) pentru mijlocul de transport ce depăşeşte 9 locuri, aceasta va fi suspendată din sistemul informaţional „e-Autorizaţie transport” pentru o perioadă de 180 de zile.
153. Pentru utilizarea Carnetului foii de parcurs (CFP) contrar destinaţiei pentru care a fost eliberat, va fi interzisă eliberarea altor Carnete foi de parcurs (CFP) aceleiaşi persoane fizice/entităţi pe o perioadă de 180 de zile de la momentul constatării.
154. Pentru transmiterea Carnetului foii de parcurs (CFP) altei persoane, din momentul constatării abaterii, părţile implicate vor fi suspendate din sistemul informaţional „e-Autorizaţie transport”, după cum urmează:
1) pentru prima transmitere (un Carnet foaie de parcurs (CFP)) – pe o perioadă de 3 luni;
2) pentru transmiterile repetate pe parcursul aceluiaşi an calendaristic – pe o perioadă de 6 luni.
155. Pentru utilizarea Carnetelor foilor de parcurs (CFP) declarate pierdute, furate, distruse, falsificate sau cu deteriorări/modificări, din momentul constatării abaterii, persoana fizică va fi suspendată din sistemul informaţional „e-Autorizaţie transport” pentru o perioadă de 180 de zile.
156. Pentru utilizarea Carnetelor foilor de parcurs (CFP) pentru efectuarea transporturilor rutiere contra cost, din momentul constatării abaterii, persoana fizică va fi suspendată din sistemul informaţional „e-Autorizaţie transport” pentru prima depistare – pe o perioadă de 180 de zile, iar în cazul depistării repetate – pe o perioadă de un an.
157. În cazul dezacordului cu sancţiunea aplicată, operatorul de transport rutier este în drept să o conteste în instanţa de judecată, în conformitate cu procedurile stabilite de legislaţia în vigoare.
Capitolul III
ELIBERAREA ŞI UTILIZAREA AUTORIZAŢIILOR
DE TRANSPORT RUTIER DE PERSOANE
PRIN SERVICII REGULATE
158. Autorizaţiile de transport rutier de persoane prin servicii regulate în trafic naţional, în cazul serviciilor noi deschise sau modificate, sînt eliberate în baza deciziei organelor competente.
159. Autorizaţiile de transport rutier de persoane prin servicii regulate în trafic internaţional, în cazul serviciilor noi deschise sau modificate, sînt eliberate în baza deciziei organului central de specialitate.
[Pct.159 modificat prin Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
160. Pentru serviciile regulate de persoane, se eliberează un număr de autorizaţii de transport rutier de persoane prin servicii regulate necesar pentru asigurarea desfăşurării procesului tehnologic continuu.
161. Pentru ridicarea autorizaţiilor de transport rutier de persoane prin servicii regulate, operatorul de transport rutier se va prezenta la ghişeul unic al Agenţiei, în termen maximal de 5 zile de la data notificării prin sistemul informaţional „e-Autorizaţie transport”.
162. Operatorul de transport rutier va solicita eliberarea autorizaţiilor suplimentare de transport rutier de persoane prin servicii regulate prin intermediul sistemului informaţional „e-Autorizaţie transport”. Numărul autorizaţiilor eliberate pentru o anumită rută nu poate depăşi numărul autovehiculelor notificate în Registrul operatorilor de transport rutier.
[Pct.162 în redacţia Hot.Guv. nr.691 din 05.10.2022, în vigoare 05.10.2022]
163. Pentru fiecare serviciu regulat se eliberează autorizaţii de transport rutier de persoane prin servicii regulate, a căror culoare corespunde categoriei transportului:
1) albastru – programe de transporturi rutiere raionale şi interraionale;
2) verde – programe de transporturi rutiere internaţionale;
3) roz – programe de transporturi rutiere locale şi municipale.
164. Autorizaţiile de transport rutier de persoane prin servicii regulate sînt utilizate de către operatorii de transport rutier în strictă corespundere cu destinaţia şi pentru acele rute (curse) care sînt aprobate de către organul competent.
165. În cazul operării unor modificări la ruta (cursa) existentă sau la licenţa de activitate, în măsura în care aceste modificări atrag după sine înlocuirea autorizaţiilor de transport rutier de persoane prin servicii regulate cu altele, operatorul de transport rutier este obligat să restituie organului emitent autorizaţiile de transport rutier de persoane prin servicii regulate eliberate anterior pentru ruta (cursa) ce a suferit modificări.
1651. Operatorul de transport poate restitui prealabil autorizaţiile de transport rutier de persoane prin servicii regulate în cazul operării unor modificări la ruta (cursa) existentă, în măsura în care aceste modificări atrag după sine înlocuirea autorizaţiilor de transport rutier de persoane prin servicii regulate cu altele, sau al expirării termenului de valabilitate sau al expirării programului de transport rutier, prin depunerea cererii în sistemul informaţional „e-Autorizaţie transport”, cu anexarea autorizaţiei ce urmează a fi restituită. Autorizaţia nouă va fi eliberată doar după restituirea celei existente.
[Pct.1651 introdus prin Hot.Guv. nr.691 din 05.10.2022, în vigoare 05.10.2022]
Notă: În denumire şi pe tot parcursul textului capitolului IV al titlului V, cuvântul „neregulate” se substituie cu cuvântul „ocazionale”, conform Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021
Capitolul IV
ELIBERAREA ŞI UTILIZAREA AUTORIZAŢIILOR DE TRANSPORT
RUTIER DE PERSOANE PRIN SERVICII OCAZIONALE
Secţiunea 1
Criteriile de atribuire a autorizaţiilor de transport rutier
de persoane prin servicii ocazionale
166. Autorizaţiile de transport rutier de persoane prin servicii ocazionale de un anumit tip dintr-o anumită categorie se eliberează operatorilor de transport rutier în funcţie de parcul eligibil al fiecăruia.
[Pct.166 modificat prin Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
167. Autovehiculele pentru care se solicită autorizaţiile de transport rutier internaţional de persoane prin servicii ocazionale vor fi notificate şi înregistrate corespunzător în Registrul operatorilor de transport rutier.
[Pct.167 în redacţia Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
[Pct.168 abrogat prin Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
Secţiunea a 2-a
Procedura de alocare a autorizaţiilor unitare
şi multiple de transporturi rutiere de persoane
169. Sunt eliberate autorizaţii în afara regulilor prevăzute de prezentul Regulament în următoarele cazuri:
1) la importul vehiculelor rutiere, cu prezentarea documentelor de confirmare a cumpărăturii (contractul de vânzare-cumpărare), inclusiv de către persoane fizice;
2) în cazul stopării nejustificate a vehiculelor rutiere pe teritoriul altor state de către autorităţile de control, după stabilirea circumstanţelor în baza documentelor confirmative, inclusiv în cazul persoanelor fizice.
[Pct.169 în redacţia Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
[Pct.170-173 abrogate prin Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
Secţiunea a 3-a
Reguli de eliberare şi utilizare a autorizaţiilor unitare
şi multiple de transporturi rutiere de persoane
174. Autorizaţiile de transport rutier internaţional se eliberează cu indicarea denumirii operatorului de transport rutier din sistemul informaţional „e-Autorizaţie transport” şi urmează a fi utilizată exclusiv de către acesta.
[Pct.174 completat prin Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
175. În cazul unor categorii de autorizaţii, la eliberare, urmează a fi indicat şi numărul de înmatriculare al autovehiculului. Lista autorizaţiilor care se eliberează cu indicarea numărului de înmatriculare al autovehiculului se aprobă şi se modifică prin ordin al directorului Agenţiei.
[Pct.175 în redacţia Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
176. Autorizaţiile unitare şi de tip pendular de transport rutier de persoane se repartizează cu respectarea următoarelor condiţii:
1) autorizaţiile de categoria I – pentru fiecare autovehicul conform din parcul eligibil real antrenat se eliberează cel mult două autorizaţii de transport rutier internaţional de persoane de acelaşi tip pentru fiecare stat;
2) autorizaţiile de categoria II – pentru fiecare autovehicul conform din parcul eligibil real antrenat se eliberează câte o autorizaţie de transport rutier internaţional de persoane de acelaşi tip pentru fiecare stat;
3) autorizaţiile de categoria III:
a) o autorizaţie – pentru operatorii de transport rutier care deţin 1-3 autovehicule eligibile din parcul eligibil real antrenat;
b) câte o autorizaţie pentru 1-3 autovehicule eligibile suplimentare din parcul eligibil real antrenat, dar nu mai mult de 10 autorizaţii.
[Pct.176 în redacţia Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 01.12.2021]
177. Pentru operatorii de transport rutier care solicită autorizaţii pentru destinaţii noi, acestea se repartizează cu respectarea următoarelor condiţii:
1) autorizaţiile de categoria I – nu mai mult de o autorizaţie de transport rutier internaţional de persoane de acelaşi tip pentru fiecare stat pentru fiecare autovehicul din parcul eligibil;
2) autorizaţiile de categoria II – câte o autorizaţie de transport rutier internaţional de persoane de acelaşi tip pentru fiecare stat pentru două autovehicule din parcul eligibil;
3) autorizaţiile de categoria III:
a) o autorizaţie – pentru operatorii de transport rutier care deţin 1-5 autovehicule eligibile din parcul eligibil;
b) câte o autorizaţie pentru 1-5 autovehicule eligibile suplimentare, dar nu mai mult de 5 autorizaţii.
După expirarea perioadei de 60 de zile de la data eliberării autorizaţiilor pentru un anumit stat şi/sau a restituirii autorizaţiilor eliberate anterior, cererile ulterioare vor fi examinate ţinând cont de parcul eligibil real antrenat.
[Pct.177 modificat prin Hot.Guv. nr.691 din 05.10.2022, în vigoare 05.10.2022]
[Pct.177 în redacţia Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 01.12.2021]
178. În caz de pierdere, furt sau distrugere a autorizaţiei unitare şi multiple de transporturi rutiere de persoane, operatorul de transport rutier, în termen de 10 zile, notifică în scris Agenţiei cazul dat, cu prezentarea ulterioară în termen de 20 de zile a dovezii eliberate de către organele competente ce confirmă pierderea, furtul sau distrugerea autorizaţiilor (în cazul documentelor eliberate de către autorităţile competente din străinătate, se va prezenta şi traducerea, efectuată de un translator autorizat, a documentului în limba română). Pînă la momentul prezentării confirmării, autorizaţiile rămîn înregistrate după operatorul de transport rutier.
[Pct.179-180 abrogate prin Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
181. Autorizaţiile unitare de transport rutier internaţional urmează a fi restituite Agenţiei în termen de 90 de zile de la data eliberării acestora.
Se interzice restituirea autorizaţiilor neutilizate în termenul de valabilitate al acestora.
[Pct.181 în redacţia Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
[Pct.182-183 abrogate prin Hot.Guv. nr.183 din 15.09.2021, în vigoare 17.09.2021]
Secţiunea a 4-a
Sancţiuni
184. Pentru transmiterea autorizaţiei unitare şi multiple de transport rutier unui alt operator de transport rutier sau utilizarea pentru efectuarea unui alt tip de transport decît cel prevăzut de autorizaţie, ambii operatori de transport rutier implicaţi vor fi suspendaţi în sistemul informaţional „e-Autorizaţie transport”, după cum urmează:
1) pentru prima transmitere (o autorizaţie) – pe o perioadă de o lună;
2) pentru transmiterile repetate pe parcursul aceluiaşi an calendaristic – pe o perioadă de 3 luni.
185. Pentru utilizarea autorizaţiilor de transport rutier internaţional pentru efectuarea unui alt tip de transport decît cel prevăzut de autorizaţie, operatorului de transport rutier i se vor aplica, din momentul constatării, următoarele sancţiuni:
1) primul caz – avertizare;
2) al doilea caz – suspendare din sistemul informaţional „e-Autorizaţie transport” pe o perioadă de o lună;
3) cazurile ulterioare – suspendare din sistemul informaţional „e-Autorizaţie transport” pe o perioadă de 3 luni.
186. În cazul declarării repetate a pierderii, distrugerii, furtului, deteriorării şi/sau modificării autorizaţiilor unitare şi/sau multiple de transport rutier internaţional sau utilizării acestor autorizaţii, al nerestituirii acestora în termenele stabilite la pct.181, al utilizării autorizaţiei cu depăşirea termenului stabilit la pct.180, operatorului de transport rutier i se va diminua pe parcursul unui an parcul eligibil calculat la repartizare, pentru tipul dat de autorizaţii, după cum urmează:
1) al doilea caz – 5% din numărul vehiculelor;
2) al treilea caz – 10% din numărul vehiculelor;
3) al patrulea caz – 20% din numărul vehiculelor;
4) al cincilea caz – 30% din numărul vehiculelor.
187. În cazul nerestituirii în termenul prevăzut a autorizaţiilor de transport rutier internaţional unitare şi/sau multiple în termenele stabilite la pct.181, operatorului de transport rutier nu îi vor fi eliberate autorizaţii de acelaşi tip pînă la restituire.
188. În cazul utilizării autorizaţiilor unitare şi/sau multiple de transport rutier internaţional falsificate, operatorul de transport rutier este suspendat din sistemul informaţional „e-Autorizaţie transport” pe o perioadă de o lună.
189. Pentru tipul autorizaţiilor de transport rutier internaţional cu stocul epuizat în momentul constatării abaterii, sancţiunea se aplică din momentul suplinirii stocului cu acest tip de autorizaţii.
190. În cazul dezacordului cu sancţiunea aplicată, operatorul de transport rutier este în drept să o conteste în instanţa de judecată, în conformitate cu procedurile stabilite de legislaţia în vigoare.
