vineri, 23 septembrie 2016
226/23.09.2016 Lege pentru modificarea şi completarea Legii nr.113 din 18 mai 2012 cu privire la stabilirea principiilor şi a cerinţelor generale ale legislaţiei privind sigur...

L E G E

pentru modificarea şi completarea Legii nr.113 din 18 mai 2012

cu privire la stabilirea principiilor şi a cerinţelor generale ale

legislaţiei privind siguranţa alimentelor

 

nr. 226  din  23.09.2016

 

Monitorul Oficial nr.361-367/735 din 21.10.2016

 

* * *

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Art.I.Legea nr.113 din 18 mai 2012 cu privire la stabilirea principiilor şi a cerinţelor generale ale legislaţiei privind siguranţa alimentelor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.143–148, art.467), cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:

1. Preambulul se exclude.

2. Articolul 2:

la noţiunea „punere pe piaţă”, cuvintele „punere pe piaţă” se substituie cu cuvintele „introducere pe piaţă”;

la noţiunea „produs alimentar sau aliment”, cuvintele „puse pe piaţă” se substituie cu cuvintele „introduse pe piaţă”.

3. La articolul 9, cuvintele „puse pe piaţă” se substituie cu cuvintele „introduse pe piaţă”.

4. Articolul 11:

la alineatul (1), cuvintele „plasate pe piaţă” se substituie cu cuvintele „introduse pe piaţă”;

la alineatul (8), cuvintele „punerea pe piaţă” se substituie cu cuvintele „introducerea pe piaţă”.

5. Articolul 12:

la alineatul (1), cuvintele „nu se pune pe piaţă” se substituie cu cuvintele „nu se introduce pe piaţă”;

la alineatul (5), cuvintele „punerea pe piaţă” se substituie cu cuvintele „introducerea pe piaţă”.

6. La articolul 15 alineatul (4), cuvintele „puse pe piaţă” se substituie cu cuvintele „introduse pe piaţă”.

7. La articolul 16 alineatul (3), cuvintele „pus pe piaţă” se substituie cu cuvintele „introdus pe piaţă”.

8. La articolul 17 alineatul (3), cuvintele „pusă pe piaţă” se substituie cu cuvintele „introdusă pe piaţă”.

9. Legea se completează cu articolele 191–193 cu următorul cuprins:

Articolul 191. Sistemul rapid de alertă pentru alimente şi furaje la nivel naţional

(1) Sistemul rapid de alertă pentru alimente şi furaje la nivel naţional (în continuare – sistem rapid de alertă) este o reţea de comunicare pentru notificarea unor riscuri, directe sau indirecte, asupra sănătăţii umane derivînd din produsele alimentare sau din hrana pentru animale.

(2) Autorităţile administraţiei publice centrale implicate în sistemul rapid de alertă – Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, Serviciul Vamal, Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor – desemnează fiecare cîte un punct de contact care este membru al reţelei. În calitate de punct naţional de contact se desemnează Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor, care răspunde de administrarea reţelei.

(3) În cazul în care un membru al reţelei deţine o informaţie legată de existenţa unui risc grav, direct sau indirect, asupra sănătăţii umane care derivă din produse alimentare sau din hrana pentru animale, această informaţie este notificată imediat Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor prin sistemul rapid de alertă. Agenţia transmite imediat această informaţie tuturor membrilor reţelei şi poate include în notificare orice date ştiinţifice sau tehnice de natură să faciliteze o acţiune adecvată de gestiune a riscurilor de către membrii reţelei.

(4) Prin sistemul rapid de alertă, punctele de contact notifică imediat Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor cu privire la:

a) orice măsură pe care au întreprins-o pentru a restricţiona introducerea pe piaţă sau a determina retragerea de pe piaţă ori returnarea produselor alimentare sau a hranei pentru animale în vederea protejării sănătăţii umane, necesitînd o acţiune rapidă;

b) orice recomandare sau acord cu operatorii din lanţul alimentar, care are drept scop, în mod voluntar sau obligatoriu, prevenirea, limitarea sau impunerea unor condiţii specifice pentru introducerea pe piaţă sau eventuala folosire a produselor alimentare şi a hranei pentru animale din cauza unui risc major asupra sănătăţii umane, necesitînd o acţiune rapidă;

c) orice respingere, legată de un risc direct sau indirect asupra sănătăţii umane, a unui transport, lot sau container de produse alimentare sau de hrană pentru animale de către autoritatea competentă la un post de control sanitar-veterinar ori fitosanitar de frontieră.

(5) Notificarea este însoţită de o explicare detaliată a motivelor pentru acţiunea întreprinsă de autoritatea competentă. Aceasta este urmată, în timp util, de informaţii suplimentare, în special în cazul în care măsurile pe care se bazează notificarea sînt modificate sau retrase.

(6) Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor transmite imediat notificarea şi informaţiile suplimentare primite conform alin.(1) şi (3) tuturor membrilor sistemului rapid de alertă. În cazul în care un transport, un lot sau un container este respins de către autoritatea competentă la un post de control sanitar-veterinar ori fitosanitar de frontieră, Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor transmite imediat o notificare tuturor posturilor de control la frontieră, precum şi ţării de origine a transportului, lotului sau containerului respectiv.

(7) În cazul în care un produs alimentar sau o anumită hrană pentru animale a făcut obiectul unei notificări prin sistemul rapid de alertă şi a fost expediată către statul importator, Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor furnizează acestuia informaţiile corespunzătoare.

(8) Măsurile de punere în aplicare a Sistemului rapid de alertă pentru alimente şi furaje la nivel naţional vor fi aprobate de Guvern.

 

Articolul 192. Norme de confidenţialitate pentru sistemul rapid de alertă la nivel naţional

(1) Informaţiile de care dispun membrii sistemului rapid de alertă, legate de riscurile asupra sănătăţii umane prezentate de anumite produse alimentare şi hrana pentru animale, sînt disponibile pentru societatea civilă conform prevederilor art.8. Societatea civilă are acces la informaţiile privind identificarea produsului, natura riscului şi măsurile luate.

(2) Membrii sistemului rapid de alertă iau măsuri pentru a se asigura că angajaţii lor nu vor divulga informaţiile obţinute în exercitarea atribuţiilor lor, care, prin natura lor, necesită păstrarea secretului comercial în cazuri justificate în mod corespunzător, cu excepţia cazurilor în care informaţiile trebuie făcute publice, dacă împrejurările cer acest lucru, pentru protejarea sănătăţii umane.

(3) Păstrarea secretului comercial nu împiedică difuzarea către autorităţile competente a informaţiilor relevante pentru eficientizarea activităţilor de supraveghere a pieţei şi de aplicare a legislaţiei alimentare. Autorităţile care primesc informaţii ce intră sub incidenţa secretului comercial asigură protecţia acestora în conformitate cu alin.(1).

 

Articolul 193. Măsuri de urgenţă privind produsele alimentare şi hrana pentru animale care îşi au originea în Republica Moldova sau care sînt importate

(1) În cazurile în care este evident că produsele alimentare sau hrana pentru animale ar putea prezenta un risc major pentru sănătatea umană, sănătatea animală sau mediul înconjurător, Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor, din oficiu sau la solicitarea unui alt membru al reţelei, adoptă imediat una sau mai multe dintre următoarele măsuri, în funcţie de gravitatea situaţiei:

1) în cazul produselor alimentare şi hranei pentru animale ce îşi au originea în Republica Moldova:

a) suspendarea introducerii pe piaţă sau a utilizării produsului alimentar respectiv;

b) suspendarea introducerii pe piaţă sau a utilizării hranei pentru animale respective;

c) stabilirea unor condiţii speciale pentru produsul alimentar sau hrana pentru animale respectivă;

2) în cazul produselor alimentare şi hranei pentru animale importate:

a) suspendarea importului produsului alimentar respectiv sau hranei pentru animale respective din întregul stat de origine a produsului sau dintr-o regiune a sa şi, după caz, din statul de tranzit;

b) stabilirea unor condiţii speciale pentru produsul alimentar respectiv sau hrana pentru animale respectivă din întregul stat de origine a produsului sau dintr-o regiune a sa.

(2) În cazuri de urgenţă, Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor poate lua, în mod provizoriu, măsurile menţionate la alin.(1) după consultări cu statele importatoare respective.

(3) În cel mult 10 zile lucrătoare, măsurile luate provizoriu conform alin.(2) sînt confirmate, modificate, revocate sau extinse, iar motivele pe care se întemeiază decizia Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor sînt făcute publice în termen de 24 de ore.”

10. Articolul 20 se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:

„(11) Prezenta lege creează cadrul legal privind siguranţa alimentelor şi este armonizată cu prevederile capitolelor I, II şi secţiunilor I şi II din capitolul IV al Regulamentului (CE) nr.178/2002 al Parlamentului European şi al Consiliului din 28 ianuarie 2002 de stabilire a principiilor şi a cerinţelor generale ale legislaţiei alimentare, de instituire a Autorităţii Europene pentru Siguranţa Alimentară şi de stabilire a procedurilor în domeniul siguranţei produselor alimentare, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 31 din 1 februarie 2002.”

 

Art.II. – (1) Guvernul, în termen de 3 luni, va pune în concordanţă actele sale normative cu prezenta lege.

(2) Prezenta lege intră în vigoare la 3 luni de la publicare.

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUIAndrian CANDU

 

Nr.226. Chişinău, 23 septembrie 2016.