vineri, 14 aprilie 2017
233/03.10.2016 Lege pentru modificarea şi completarea unor acte legislative

L E G E

pentru modificarea şi completarea unor acte legislative

 

nr. 233  din  03.10.2016

 

Monitorul Oficial nr.343-346/709 din 04.10.2016

 

* * *

Prezenta lege organică este adoptată în temeiul prevederilor art.1061 din Constituţie, prin angajarea răspunderii Guvernului faţă de Parlament.

 

Art.I. Legea nr.548-XIII din 21 iulie 1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.297-300, art.544), cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:

1. Articolul 5:

alineatul (1):

litera d) se completează în final cu cuvintele „şi filialelor băncilor străine”;

se completează cu litera o) cu următorul cuprins:

„o) acţionează ca autoritate de rezoluţie a băncilor în conformitate cu Legea privind redresarea şi rezoluţia băncilor”;

se completează cu alineatul (5) cu următorul cuprins:

„(5) În vederea asigurării stabilităţii sistemului financiar, în situaţii de criză financiară sistemică sau de pericol al apariţiei acesteia, definite astfel de organul naţional instituit pentru gestionarea crizelor financiare sistemice, Banca Naţională poate hotărî adoptarea unor măsuri de stabilizare financiară, prin care poate impune suspendarea sau/şi limitarea oricărei obligaţii de plată sau de livrare care rezultă din orice contract la care o entitate supravegheată de Banca Naţională este parte, sau oricărei activităţi/operaţiuni a acesteia, începînd de la data publicării deciziei pe pagina web oficiala a Băncii Naţionale, pe un termen de pînă la 6 luni. Decizia privind aplicarea măsurilor de stabilizare financiară se ia de către Banca Naţională în consultare cu Guvernul. Măsurile de stabilizare financiară pot fi aplicate tuturor sau anumitor categorii de persoane, precum şi tuturor sau anumitor tipuri de activităţi/operaţiuni financiare, în valută străină şi/sau în monedă naţională. Condiţiile şi modul de aplicare a măsurilor de stabilizare financiară se stabilesc de către Banca Naţională a Moldovei.”

2. La articolul 10 alineatul (1), după cuvintele „băncilor licenţiate” se introduc cuvintele „şi filialelor băncilor străine licenţiate”.

3. La articolul 11 alineatul (31), textul „care se publică în termen de 7 zile pe pagina web oficială a Băncii Naţionale şi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova” se substituie cu textul „care se publică în termen de 10 zile pe pagina web oficială a Băncii Naţionale şi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, iar dată a constatării încălcării, în sensul articolului 751, este considerată data publicării acestuia în Monitorul Oficial al Republicii Moldova”.

4. Articolul 25:

alineatul (2) se completează în final cu textul „sau activităţilor prevăzute în regulamentul de funcţionare al Comitetului executiv ori desemnărilor de către Banca Naţională în temeiul Legii cu privire la redresarea şi rezoluţia bancară, caz în care mandatul se suspendă de drept”;

alineatul (3) se completează în final cu textul „ , cu excepţia desemnărilor de către Banca Naţională în temeiul Legii cu privire la redresarea şi rezoluţia bancară”.

5. Articolul 26:

la alineatul (1) litera (k), textul „2 salarii medii lunare ale salariaţilor Băncii Naţionale, calculată conform personalului scriptic în vigoare la începutul anului gestionar” se substituie cu textul „50% din valoarea medie a veniturilor medii lunare obţinute la Banca Naţională în ultimele 12 luni de către membrii Comitetului executiv care deţin funcţia respectivă nu mai puţin de 12 luni la data stabilirii”;

alineatul (2) va avea următorul cuprins:

„(2) Consiliul de supraveghere poate solicita informaţiile necesare pentru exercitarea atribuţiilor sale doar Comitetului executiv, înaintînd acestuia o solicitare scrisă. Informaţiile solicitate sînt transmise în adresa Consiliului de supraveghere prin decizia Comitetului executiv.”

6. Articolul 34:

alineatul (3) se completează în final cu următorul text: „Banca Naţională stabileşte şi menţine sistemul de remunerare a angajaţilor săi într-un mod care, potrivit principiilor acceptate în practica internaţională, asigură echitatea internă şi competitivitatea externă, consolidarea capacităţilor instituţionale, continuitatea activităţii şi resurselor umane. În acest scop, nivelul de remunerare a angajaţilor Băncii Naţionale nu este inferior nivelului de remunerare a posturilor similare ca impact şi complexitate din sectorul bancar şi/sau piaţa generală de servicii specializate.”;

la alineatul (4), prima propoziţie se exclude.

7. Articolul 35:

la alineatul (1), cuvintele „şi personalul acesteia” se substituie cu textul „ , lichidatorul desemnat de aceasta, precum şi personalul acesteia”, iar cuvintele „sau din neglijenţă” se exclud;

alineatul (2) va avea următorul cuprins:

„(2) Cheltuielile ocazionate de procedurile penale, civile, administrative iniţiate împotriva persoanelor prevăzute la alineatul (1), care vizează actele sau faptele îndeplinite de către acestea ori omisiunea îndeplinirii unor acte sau fapte de către acestea în exercitarea atribuţiilor conferite prin lege Băncii Naţionale, inclusiv pentru efectuarea operaţiunilor interne circumscrise exercitării acestor atribuţii, sînt suportate de Banca Naţională. În sensul prezentului articol, prin cheltuieli ocazionate de procedurile penale, civile, administrative se înţeleg, cel puţin, cheltuielile de asistenţă juridică şi cheltuielile de expertiză, dacă reglementările Băncii Naţionale nu prevăd şi alte categorii de cheltuieli. În vederea reglementării categoriilor de cheltuieli suportate şi a procedurilor de suportare a acestor cheltuieli, Banca Naţională va emite reglementări.”;

se completează cu alineatul (4) cu următorul cuprins:

„(4) Dispoziţiile alineatelor (1) şi (2) din prezentul articol se aplică şi după încetarea mandatului sau a raporturilor de muncă ale persoanelor prevăzute la alineatul (1), pentru actele sau faptele îndeplinite ori omisiunea îndeplinirii unor acte sau fapte în exercitarea atribuţiilor în perioada în care au deţinut statutul de angajat, lichidator, membru al organului de conducere.”

8. Articolul 751 se completează cu alineatul (101) cu următorul cuprins:

„(101) Prin derogare de la dispoziţiile alineatelor (8) şi (10), în cazul în care este considerată necesară adoptarea urgentă a unei decizii pentru a preveni prejudicii semnificative în sistemul financiar, Banca Naţională poate dispune aplicarea sancţiunilor şi măsurilor fără a aduce, în prealabil, la cunoştinţa persoanei supuse controlului informaţia privind încălcările constatate şi fără a acorda acesteia termen pentru prezentarea argumentării dezacordului. În aceste cazuri, prin derogare de la dispoziţiile alineatului (11), dată a constatării încălcării se consideră data adoptării deciziei prevăzute în prezentul alineat.”

 

Art.II. Legea instituţiilor financiare nr.550-XIII din 21 iulie 1995 (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr.78-81, art.199), cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:

1. Articolul 3:

la noţiunea „administrator”, textul „precum şi altă persoană învestită prin lege sau statut să-şi asume obligaţii, de sine stătător sau împreună cu alţii, în numele şi în contul persoanei” se substituie cu textul „conducătorul filialei persoanei străine şi adjuncţii acestuia şi contabilul-şef al filialei persoanei străine, conducătorul adjunct al filialei sau contabilul-şef adjunct, inclusiv al filialei unei persoane străine, în cazul în care aceste persoane exercită obligaţiile funcţionale ale conducătorului filialei sau ale contabilului-şef, inclusiv al filialei unei persoane străine”;

noţiunea „afiliată a unei altei persoane” va avea următorul cuprins:

afiliate ale unei alte persoane se consideră următoarele persoane:

a) administratorii persoanei, iar în cazul băncii, şi membrii comitetului de credit;

b) persoanele juridice şi/ sau fizice care, direct sau indirect, deţin sau controlează 1% şi mai mult din capitalul băncii, inclusiv beneficiarii lor efectivi şi lanţul părţilor interpuse prin care ultimul deţine sau îl controlează pe primul (anteriorul). Dacă soţul (soţia) unei astfel de persoane sau o rudă de gradul întîi deţine sau controlează o cotă în capitalul social al băncii, indiferent de mărimea acesteia, atunci se consideră că respectiva cotă este deţinută şi controlată de această persoană;

c) orice persoană care controlează persoana sau se află sub controlul persoanei, sau împreună cu persoana se află sub controlul unei alte persoane;

d) orice entitate asociată persoanei sau orice entitate, parte în asocieri în participaţie, orice entitate asociată sau orice entitate, parte în asocieri în participaţie a unui membru al grupului de persoane aflate în legătură cu persoana, sau entităţile şi persoana, părţi în asocieri în participaţie ale unei alte persoane;

e) persoanele afiliate persoanelor specificate la lit.a)-d);

f) membrii apropiaţi ai familiei oricărei persoane fizice menţionate la lit.a)-e), inclusiv soţii lor şi rudele soţilor, pînă la al treilea grad de rudenie;

g) persoana prin intermediul căreia este efectuată o tranzacţie în interesul persoanei prevăzute la lit.a)-f) şi care este considerată a fi influenţată de persoana prevăzută la lit.a)-f) în cadrul tranzacţiei respective din cauza existenţei unor relaţii de muncă, civile sau de alt gen dintre aceste persoane, determinate conform reglementărilor Băncii Naţionale;

h) alte persoane determinate de Banca Naţională prin actele normative.”;

la noţiunea „beneficiar efectiv”, cuvintele „egale cu sau mai mari decît cota substanţială” se exclud;

la noţiunea „control”, după cuvintele „o relaţie similară dintre două persoane” se introduc cuvintele „de jure sau de facto, după cum este determinat de Banca Naţională”;

la noţiunea „persoană”, cuvintele „acţionînd concertat” se substituie cu cuvintele „aflate în legătură”;

se completează în final cu următoarele noţiuni:

entitate asociată – entitate în care persoana exercită o influenţă semnificativă;

influenţă semnificativă – capacitate a unei persoane de a participa la luarea deciziilor privind politicile financiare şi de gestionare a activităţii entităţii în care această persoană deţine, direct sau indirect, 20% sau mai mult din drepturile de vot, fără a exercita un control sau un control comun asupra politicilor respective;

asociere în participaţie – angajament contractual sau alt angajament similar prin care două sau mai multe persoane întreprind o activitate economică supusă controlului comun;

persoane care acţionează concertat se consideră persoanele aflate în situaţia în care fiecare dintre ele decide să exercite drepturile sale legate de cota de participare dobîndită sau pe care urmează să o dobîndească în conformitate cu un acord implicit sau explicit încheiat între persoanele respective. Pînă la proba contrară, următoarele persoane se prezumă a acţiona concertat:

a) persoanele care au achiziţionat acţiuni ale băncii în circumstanţe care denotă achiziţia coordonată sau intenţia comună a acestor persoane de a achiziţiona acţiunile băncii;

b) persoanele implicate:

persoanele care controlează sau sînt controlate de către altă persoană sau care se găsesc sub un control comun;

persoanele care sînt parte directă sau indirectă la acorduri în vederea obţinerii sau exercitării în comun a drepturilor de vot, dacă acţiunile, obiect al acordului, pot conferi o poziţie de control;

persoanele fizice din cadrul persoanei care au atribuţii de conducere sau control;

soţii, rudele şi afinii pînă la gradul al doilea ale persoanelor fizice menţionate în alineatele de mai sus;

persoanele care pot numi majoritatea membrilor organelor de conducere în cadrul unei persoane;

c) întreprinderea-mamă împreună cu sucursalele sale, precum şi oricare dintre sucursalele aceleiaşi întreprinderi-mamă între ele;

d) o persoană cu membrii organelor de conducere şi cu persoanele implicate, precum şi aceste persoane între ele;

e) o persoană cu fondurile ei de pensii şi cu persoana ce administrează aceste fonduri;

f) persoanele care, în derularea unor operaţiuni economice, utilizează resurse financiare avînd aceeaşi sursă sau provenind de la entităţi diferite care sînt persoane implicate;

g) persoanele care, în derularea unor operaţiuni economice, direcţionează beneficiile astfel obţinute către acelaşi destinatar sau către destinatari care sînt persoane implicate;

h) persoanele juridice ale căror structuri de proprietate sau organe de conducere au preponderent aceeaşi componenţă;

i) persoanele care au adoptat sau adoptă o politică investiţională similară, prin achiziţia de instrumente financiare emise de acelaşi emitent sau de persoane implicate cu acelaşi emitent şi/sau prin înstrăinarea de instrumente financiare emise de acelaşi emitent sau de persoane implicate cu acelaşi emitent;

j) persoanele al căror exerciţiu identic al drepturilor conferite de valorile mobiliare emise de bancă denotă o politică comună de durată cu referire la bancă;

k) persoanele care, pentru derularea unor operaţiuni economice, de reprezentare a intereselor sau pentru exercitarea drepturilor de vot conferite de instrumentele financiare deţinute, au desemnat sau desemnează ca mandatar, respectiv mandatari, aceeaşi persoană, respectiv persoane, care sînt persoane implicate;

l) persoanele care s-au asociat în orice formă juridică recunoscută de lege, iar scopul sau obiectivul asocierii sînt operaţiunile aflate în legătură cu banca;

m) persoanele care au deţinut sau deţin în acelaşi timp cote de participare la una sau mai multe persoane juridice, exercitînd controlul asupra acestora şi desfăşurînd o politică comună;

n) persoanele care au derulat sau derulează operaţiuni economice împreună;

o) alte persoane determinate de Banca Naţională conform criteriilor stabilite în actele normative.”

2. Articolul 4 se completează în final cu cuvintele „şi filialelor băncilor străine”.

3. La articolul 5, alineatul (2) se completează în final cu cuvintele „sau cu valori mobiliare de stat, în cazul capitalului iniţial al băncii-punte”.

4. La articolul 6 alineatul (3), cuvintele „filialele şi” se exclud.

5. La articolul 7 alineatul (6), cuvintele „filiale şi” se exclud.

6. Articolul 9:

la alineatul (1), cuvîntul „licenţiate” se substituie cu cuvintele „şi filialelor băncilor străine”;

la alineatul (3), după cuvîntul „Băncile” se introduc cuvintele „şi filialelor băncilor străine”.

7. Articolul 10:

alineatul (1):

litera k) va avea următorul cuprins:

„k) nu au fost lichidate circumstanţele ce au servit drept temei pentru desemnarea administratorului temporar ori, în opinia Băncii Naţionale, acestea nu pot fi lichidate în perioada aplicării respectivei măsuri”;

se completează cu litera n) cu următorul cuprins:

„n) banca nu mai îndeplineşte cerinţele care au stat la baza acordării licenţei”;

alineatul (11) se completează în final cu textul „ , dacă condiţiile de declanşare a procedurii de rezoluţie, prevăzute în art.58 din Legea privind redresarea şi rezoluţia băncilor, nu sînt întrunite”;

alineatul (3) va avea următorul cuprins:

„(3) Banca Naţională poate retrage licenţa acordată unei sucursale a unei bănci străine în mod corespunzător situaţiilor prevăzute la alin.(1) şi (11).”

8. La articolul 14, alineatul (3) se completează în final cu textul „ , precum şi în cazurile prevăzute în art.111 şi art.217 din Legea privind redresarea şi rezoluţia băncilor”.

9. Articolul 152:

la alineatul (11), textul „art.153 alin.(1) lit.a), e) şi f)” se substituie cu textul „art.153 alin.(1) lit.a), e), f) şi g)”;

alineatul (2) va avea următorul cuprins:

„(2) Se prezumă, pînă la proba contrară, că mai multe persoane acţionează concertat în calitate de achizitori potenţiali conform constatărilor Băncii Naţionale.”

10. Articolul 153:

alineatul (1) se completează cu litera g) cu următorul cuprins:

„g) existenţa unei stratificări excesive a acţionariatului (de la achizitorul potenţial pînă la beneficiarul efectiv sînt mai mult de 3 niveluri), care ar putea crea impedimente Băncii Naţionale în exercitarea atribuţiilor de supraveghere”;

alineatul (3) va avea următorul cuprins:

„(3) Banca Naţională va elibera permisiunea prealabilă numai dacă este pe deplin convinsă că calitatea achizitorului potenţial, inclusiv soliditatea financiară a acestuia în raport cu achiziţia propusă, este potrivită şi adecvată prin examinarea cumulativă a criteriilor prevăzute la alin.(1). În cazul în care informaţiile şi documentele furnizate de achizitorul potenţial sînt incomplete şi/sau conţin date eronate, Banca Naţională nu va elibera permisiunea prealabilă.”

11. La articolul 154, după cuvintele „Banca Naţională” se introduc cuvintele „şi banca”.

12. Articolul 155:

din denumirea articolului, cuvintele „ale Băncii Naţionale” se exclud;

la alineatul (1), cuvîntul „informează” se substituie cu cuvintele „este obligată să identifice şi să informeze”;

alineatul (3) se completează în final cu următorul text: „Orice deţinător direct sau indirect de cotă în capitalul social al unei bănci prezintă acesteia informaţia cu privire la identitatea sa şi a persoanelor sale afiliate.”;

la alineatul (4), cuvîntul „substanţială” se exclude, iar după cuvintele „Băncii Naţionale” se introduc cuvintele „şi băncii”.

13. La articolul 156 alineatul (1), cuvintele „instituirea administrării speciale” se substituie cu textul “întreprinderea măsurilor de intervenţie timpurie şi aplicarea instrumentelor de rezoluţie, prevăzute în Legea privind redresarea şi rezoluţia băncilor”.

14. Articolul 17:

la alineatul (1), prima propoziţie se completează în final cu textul „ , obligativitatea deţinătorilor direcţi, indirecţi şi beneficiarilor efectivi de a prezenta informaţia solicitată de către bancă pentru asigurarea conformării acesteia prevederilor prezentei legi”;

la alineatul (2), cuvintele „Banca se conduce” se substituie cu textul „Banca este obligată să se conducă de statut şi”;

la alineatul (3), după cuvîntul „Băncile” se introduc cuvintele „şi filialele băncilor străine”, iar după cuvîntul „statut” se introduce textul „sau, după caz, copia autorizată de pe regulamentul filialei băncii străine,”.

15. Articolul 18 se completează cu alineatul (3) cu următorul cuprins:

„(3) Consiliul băncii, organul executiv al băncii, membrii consiliului şi organului executiv ale băncii, conducătorii filialei unei bănci străine sînt responsabili de îndeplinirea cerinţelor prevăzute de prezenta lege şi de actele normative emise în temeiul acesteia şi nu pot delega altor persoane responsabilităţile lor.”

16. Articolul 19:

la alineatul (2) litera c), cuvintele „Consiliul de administraţie al” se substituie cu cuvintele „organele de conducere ale”;

alineatul (3) se exclude.

17. La articolul 21 alineatul (1), după cuvintele „în funcţia de administrator de bancă” se introduc cuvintele „sau de filială a băncii străine”.

18. Legea se completează cu capitolul III1 cu următorul cuprins:

„Capitolul III1

REGIMUL FILIALELOR BĂNCILOR STRĂINE

Articolul 241. Condiţiile de desfăşurare a activităţii filialelor băncilor străine pe teritoriul Republicii Moldova

(1) Băncile străine pot desfăşura activităţi pe teritoriul Republicii Moldova prin înfiinţarea unei filiale în temeiul art.12 alin.(4), dacă sînt îndeplinite în mod cumulativ următoarele condiţii:

a) filiala este licenţiată de Banca Naţională;

b) autoritatea competentă din ţara de origine nu se opune înfiinţării filialei în Republica Moldova;

c) cadrul legislativ existent în ţara de origine şi/sau modul de aplicare a acestuia nu împiedică exercitarea de către Banca Naţională a funcţiilor sale de supraveghere;

d) sînt respectate dispoziţiile prezentei legi şi ale actelor normative emise în aplicarea acesteia.

(2) Activitatea filialei băncii străine este supusă supravegherii prudenţiale a Băncii Naţionale, în condiţiile prezentei legi, similar băncilor licenţiate de Banca Naţională, inclusiv în ceea ce priveşte aplicarea măsurilor de remediere şi a sancţiunilor prevăzute de art.38 din prezenta lege.

(3) Activităţile ce pot fi desfăşurate prin intermediul filialei băncii străine sînt prevăzute în licenţa acordată de Banca Naţională şi nu pot excede obiectul de activitate al băncii străine, licenţiate de autoritatea competentă din ţara de origine.

(4) Prin derogare de la art.19 alin.(2) din Legea nr.81-XV din 18 martie 2004 cu privire la investiţiile în activitatea de întreprinzător şi art.21 alin.(5) din Legea nr.845-XII din 3 ianuarie 1992 cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi, filialele băncilor străine nu sînt persoane juridice şi înregistrarea acestora se efectuează conform procedurii stabilite în art.12 din Legea nr.220-XVI din 19 octombrie 2007 privind înregistrarea de stat a persoanelor juridice şi a întreprinzătorilor individuali.

(5) Filiala băncii străine înfiinţată în Republica Moldova participă la formarea mijloacelor Fondului de garantare a depozitelor persoanelor fizice în sistemul bancar, conform Legii privind garantarea depozitelor persoanelor fizice în sistemul bancar.

(6) Cerinţele prudenţiale cuprinse în prezenta lege se aplică în mod corespunzător, în condiţiile prevăzute de actele normative emise de Banca Naţională, şi filialelor băncilor străine care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul Republicii Moldova.

(7) În scopul exercitării supravegherii prudenţiale de către Banca Naţională, toate filialele înfiinţate pe teritoriul Republicii Moldova de către o bancă străină sînt considerate o singură filială.

 

Articolul 242. Denumirea filialei băncii străine

Filiala înfiinţată în Republica Moldova poate utiliza denumirea băncii străine utilizată în ţara de origine. Dacă există pericolul unor confuzii, în scopul asigurării unei clarificări corespunzătoare, Banca Naţională va solicita ca această denumire să fie însoţită de o menţiune explicativă.

 

Articolul 243. Cerinţele de licenţiere a filialei băncii străine

(1) Băncii străine i se acordă licenţă pentru filiale doar dacă:

a) Banca Naţională are încheiat cu autoritatea de supraveghere din ţara de origine un acord de colaborare cu privire la supravegherea filialei băncii străine bazat pe principiul reciprocităţii, ceea ce presupune un tratament echivalent pentru filialele băncilor din Republica Moldova înfiinţate pe teritoriul acelei ţări;

b) Banca Naţională este pe deplin convinsă că banca străină poate asigura desfăşurarea activităţii pe teritoriul Republicii Moldovei în condiţii de siguranţă şi cu respectarea cerinţelor unei administrări prudente şi sănătoase şi că sînt asigurate condiţiile pentru realizarea supravegherii;

c) relaţiile dintre persoanele afiliate, dacă există, banca străină care solicită înfiinţarea filialei şi alte persoane fizice sau juridice, precum şi modul în care este constituită, condusă şi funcţionează banca străină nu împiedică exercitarea eficientă a funcţiilor de supraveghere ale Băncii Naţionale;

d) autoritatea competentă din ţara de origine asigură o supraveghere adecvată pe bază consolidată a băncii străine, inclusiv în scopul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismului.

(2) În baza acordurilor de colaborare prevăzute la alin.(1) lit.a), Banca Naţională poate excepta de la aplicarea unor cerinţe prudenţiale filialele băncilor străine, dacă se constată că în ţara de origine există un cadru de reglementare prudenţial echivalent celui stabilit prin prezenta lege şi prin actele normative emise în aplicarea acesteia şi că autoritatea de supraveghere din acea ţară exercită o supraveghere adecvată a băncii străine, inclusiv în ceea ce priveşte activitatea filialei din Republica Moldova.

(3) Pentru eliberarea licenţei de desfăşurare a activităţilor financiare în conformitate cu art.26, la Banca Naţională se depune o cerere scrisă , în modul stabilit prin actele normative, la care se anexează:

a) actele care atestă existenţa sau inexistenţa antecedentelor penale, precum şi informaţiile referitoare la calificarea şi experienţa administratorilor viitoarei filiale a băncii străine, activitatea lor profesională din ultimii 10 ani;

b) datele despre capitalul de dotare al viitoarei filiale a băncii străine care se prevede să fie plătit;

c) business-planul viitoarei filiale a băncii străine cuprinzînd structura organizatorică, tipurile de activităţi financiare preconizate, pronosticul rezultatelor financiare pentru următorii 3 ani etc.;

d) informaţiile cu privire la banca străină, inclusiv informaţiile referitoare la deţinătorii de cotă de 10% şi mai mult din capitalul social al băncii străine;

e) orice alte informaţii prevăzute de actele normative ale Băncii Naţionale.

(4) Banca Naţională eliberează licenţă numai dacă este pe deplin convinsă că:

a) filiala unei bănci străine se va conforma condiţiilor prezentei legi;

b) calificarea, experienţa şi integritatea morală a persoanelor ce vor asigura conducerea filialei sînt adecvate din perspectiva necesităţii asigurării unei administrări prudente şi sănătoase şi corespund business-planului şi activităţilor financiare pentru care filiala băncii străine va primi licenţă;

c) situaţia financiară a filialei băncii străine va fi satisfăcătoare.

 

Articolul 244. Capitalul de dotare al filialei băncii străine

(1) Filiala unei bănci străine va dispune de un capital de dotare care nu poate fi mai mic decît cuantumul capitalului stabilit în art.5 alin.(1) şi care va fi menţinut în condiţiile art.14 alin.(1).

(2) În sensul prezentului capitol, capitalul de dotare reprezintă mijloacele băneşti puse la dispoziţia filialei înfiinţate pe teritoriul Republicii Moldova de către banca străină.

(3) Banca Naţională nu eliberează licenţă filialei băncii străine în cazul în care capitalul de dotare al filialei nu este pus la dispoziţia acesteia în mijloace băneşti depuse de către banca străină într-un cont provizoriu deschis la Banca Naţională.

 

Articolul 245. Conducerea filialei băncii străine

(1) Banca străină trebuie să desemneze cel puţin două persoane care să asigure conducerea activităţii filialei înfiinţate în Republica Moldova şi care sînt împuternicite să angajeze şi să reprezinte în mod legal, în Republica Moldova, banca străină respectivă. Aceste persoane trebuie să dispună de reputaţie şi experienţă adecvate pentru exercitarea responsabilităţilor încredinţate. Dispoziţiile art.21 referitoare la exigenţele faţă de administratori se aplică în mod corespunzător.

(2) Conducerea filialei băncii străine şi documentele necesare pentru realizarea supravegherii trebuie să se găsească pe teritoriul Republicii Moldovei, la adresa sediului înregistrat al filialei.

 

Articolul 246. Evaluarea calităţii băncii străine care solicită înfiinţarea filialei

(1) La evaluarea calităţii băncii străine care solicită înfiinţarea filialei se va ţine cont de cel puţin următoarele:

a) nivelul capitalului reglementat şi lichiditatea băncii străine;

b) rezultatele evaluării efectuate de autoritatea competentă din statul de origine cu privire la acţionarii direcţi şi/sau indirecţi, inclusiv beneficiarii efectivi ai acestora, care deţin cel puţin 10% din capitalul social al băncii străine sau care exercită o influenţă semnificativă asupra administrării băncii respective.

(2) Orice modificări semnificative la nivelul acţionariatului băncii străine care solicită înfiinţarea filialei sau ale persoanelor afiliate cu aceasta, inclusiv cele decurgînd dintr-un proces de reorganizare în care este implicată banca străină, trebuie să fie comunicate de către aceasta Băncii Naţionale. Banca Naţională poate retrage licenţa acordată filialei din Republica Moldova dacă nu mai sînt îndeplinite condiţiile care au stat la baza licenţierii acesteia.

 

Articolul 247. Retragerea licenţei filialei băncii străine

(1) Banca Naţională poate retrage licenţa acordată unei filiale a băncii străine în mod corespunzător situaţiilor prevăzute la art.10 alin.(1) şi (11).

(2) Suplimentar prevederilor alin.(1), licenţa filialei unei bănci străine se retrage în următoarele situaţii:

a) banca străină hotărăşte dizolvarea şi lichidarea filialei respective;

b) entitatea rezultată dintr-un proces de reorganizare în urma căruia banca străină îşi încetează existenţa hotărăşte dizolvarea şi lichidarea filialei respective;

c) în urma unor procese de reorganizare la nivelul băncii străine sau al grupului din care face parte, activitatea filialei din Republica Moldova este preluată de o altă bancă străină sau de o altă filială a unei bănci străine înfiinţate în Republica Moldova;

d) licenţa acordată băncii străine este retrasă de autoritatea competentă din ţara de origine sau îşi încetează valabilitatea în orice mod;

e) s-a pronunţat o hotărîre de lichidare a băncii străine.

(3) În cazurile prevăzute la alin.(2) lit.a) şi b), banca străină respectivă, în termen de cel mult 10 zile lucrătoare, prezintă Băncii Naţionale decizia sa privind reorganizarea şi lichidarea filialei din Republica Moldova, cu transmiterea planului de lichidare a activelor şi de stingere a datoriilor, care asigură plata integrală a creanţelor deponenţilor şi ale altor creditori.

(4) Hotărîrea de reorganizare şi lichidare nu produce efecte decît după confirmarea de către Banca Naţională a retragerii licenţei, care se comunică băncii străine în termen de cel mult 3 zile lucrătoare.

(5) În cazul retragerii licenţei eliberate unei filiale a băncii străine, în termen de cel mult 15 zile, Banca Naţională adoptă măsurile necesare pentru a împiedica banca străină în cauză să iniţieze noi tranzacţii pe teritoriul Republicii Moldova şi pentru a proteja interesele deponenţilor.

(6) Hotărîrea Băncii Naţionale de retragere a licenţei filialei băncii străine va cuprinde motivele de retragere a licenţei. Despre retragerea licenţei se comunică în scris filialei băncii străine în cauză, Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, Inspectoratului Fiscal Principal de Stat şi autorităţii competente din statul băncii străine vizate în termen de 3 zile lucrătoare.

(7) Dispoziţiile art.11 se aplică în mod corespunzător.

 

Articolul 248. Publicarea informaţiei de către filiala unei bănci străine

(1) Filialele publică în limba română următoarele documentele ale băncii străine: situaţiile financiare anuale, situaţiile financiare anuale consolidate, raportul întocmit de organele de conducere şi, după caz, raportul consolidat întocmit de organele de conducere, raportul de audit al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate, întocmite şi auditate conform legislaţiei din ţara de origine a băncii.

(2) Filiala băncii străine înfiinţată în Republica Moldova publică situaţiile financiare anuale referitoare la propria activitate, precum şi dezvăluie informaţii referitoare la activitatea desfăşurată în conformitate cu prevederile art.30 din prezenta lege şi cu actele normative emise în aplicarea acesteia.

(3) Filiala băncii străine înfiinţată în Republica Moldova aplică, la întocmirea conturilor şi situaţiilor financiare, prevederile art.33 şi 34.”

19. La articolul 27, alineatul (5) va avea următorul cuprins:

„(5) Băncilor li se interzice acordarea de credite oricărei persoane pentru a stinge obligaţiile unei persoane afiliate băncii, pentru a procura active de la o persoană afiliată băncii (cu excepţia creditelor acordate pentru fabricarea/ producerea bunurilor de către ultima), pentru procurarea valorilor mobiliare plasate sau subscrise de o persoană afiliate băncii.”

20. Articolul 28:

alineatul (1):

la literele b) şi c), cuvintele „aflate în relaţii speciale” se substituie cu cuvîntul „afiliate”;

se completează cu litera d) următorul cuprins:

„d) suma maximă a creditelor acordate şi contractate, raportată la capitalul reglementat de care pot beneficia acţionarii care, direct sau indirect, deţin sau controlează mai puţin de 5% din capitalul băncii, inclusiv persoanele afiliate acestora”;

alineatul (3) se completează în final cu textul „ , cu diminuarea, după caz, a capitalului reglementat cu sumele ce depăşesc limitele stabilite la alin.(1) lit.a)-d)”

se completează cu alineatul (9) cu următorul cuprins:

„(9) Banca Naţională poate impune unei bănci cerinţe prudenţiale sporite faţă de cele conţinute în reglementările Băncii Naţionale prevăzute la alin.(1) şi (2) din prezentul articol, în cazul în care banca, în opinia Băncii Naţionale, este expusă unor riscuri care justifică această măsură, precum şi în cazul în care banca are o importanţă sistemică. Exercitarea competenţei prevăzute în prezentul alineat nu este supusă cerinţelor procedurale prevăzute în art.751 din Legea nr.548-XIII din 21 iulie 1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei.”;

21. Articolul 31 va avea următorul cuprins:

Articolul 31. Tranzacţiile cu funcţionarii băncii şi cu persoanele afiliate băncii

(1) Banca nu poate acorda credite sau efectua tranzacţii cu persoanele afiliate băncii definite la art.3, dacă astfel de credite se acordă sau astfel de tranzacţii se efectuează în condiţii mai avantajoase decît cele prevăzute pentru persoanele care nu sînt afiliate ale băncii.

(2) Banca este obligată să prezinte Băncii Naţionale, în modul stabilit în actele normative ale acesteia, informaţii cu privire la persoanele afiliate băncii, creditele acordate de bancă acestora şi tranzacţiile încheiate de bancă cu acestea.

(3) Tranzacţiile băncii cu persoanele afiliate vor fi supuse unor condiţii, limite şi restricţii stabilite de Banca Naţională, care pot să includă cerinţe de formare a unor rezerve adiţionale pentru acoperirea eventualelor pierderi la creditele şi alte active aferente tranzacţiilor cu persoanele afiliate. În scopul aplicării acestei prevederi, persoană se consideră orice persoană sau grup de persoane aflate în legătură, determinat ca atare conform reglementărilor Băncii Naţionale.

(4) Banca nu poate acorda credite niciunui funcţionar al său, decît în limitele şi condiţiile stabilite de Banca Naţională prin actele sale normative.

(5) Orice tranzacţie cu o persoană afiliată băncii, ce depăşeşte suma de 1 mil.lei, trebuie să fie aprobată, înaintea încheierii acesteia, prin votul a cel puţin majorităţii membrilor Consiliului băncii, cu excepţia cazurilor prevăzute în reglementările Băncii Naţionale.

(6) În cadrul activităţii de supraveghere, Banca Naţională poate prezuma persoanele afiliate băncii, dacă aceste persoane întrunesc una sau mai multe dintre caracteristicile prevăzute în actele normative ale Băncii Naţionale, precum şi ţinînd cont de natura relaţiilor, tranzacţiilor şi existenţa altor relaţii cu banca. Banca Naţională notifică banca despre o asemenea decizie nu mai tîrziu de următoarea zi lucrătoare.

(7) Pînă la proba contrară, care urmează a fi prezentată Băncii Naţionale în termen de 15 zile lucrătoare după data recepţionării notificării prevăzute la alin.(6), persoanele identificate de Banca Naţională conform alin.(6) sînt prezumate că sînt persoane afiliate băncii din data tranzacţiei.

(8) În sensul prezentului articol, următoarele condiţii sînt considerate a fi mai avantajoase decît cele prevăzute pentru persoanele care nu sînt afiliate ale băncii:

a) acceptarea unui gaj cu o valoare de piaţă mai mică decît un gaj similar solicitat de la alţi clienţi ai băncii;

b) procurarea unui bun imobil de o calitate scăzută sau la un preţ mai ridicat decît preţul bunurilor imobile similare pe piaţă;

c) efectuarea unor investiţii în valorile mobiliare ale persoanei afiliate pe care banca nu ar fi efectuat-o în cazul altor persoane;

d) achitarea bunurilor sau serviciilor procurate de la o persoană afiliată la un preţ mai ridicat decît preţul pentru bunuri şi servicii similare pe piaţă sau în circumstanţe în care aceleaşi bunuri sau servicii nu ar fi fost procurate de la o altă persoană;

e) vînzarea către o persoană afiliată băncii a unui activ la un preţ mai scăzut decît cel care ar fi încasat în cazul vînzării activului către o altă persoană;

f) stabilirea unei rate a dobînzii/comision mai mic pentru serviciul prestat decît dacă serviciul era prestat unei altei persoane;

g) stabilirea unei rate a dobînzii mai mari pentru depozitul acceptat decît dacă depozitul era acceptat de la o altă persoană;

h) alte condiţii prevăzute în reglementările Băncii Naţionale.”

22. La articolul 34, alineatul (2) se exclude.

23. Articolul 37:

alineatul (2) va avea următorul cuprins:

„(2) Banca, filialele, sucursalele sale, inclusiv cele din străinătate, vor fi supuse unor inspecţii efectuate de către inspectori ai Băncii Naţionale sau de persoane împuternicite în acest scop. Cu acordul Băncii Naţionale, autorităţile competente din ţara de origine a unei bănci străine care are filială sau sucursală pe teritoriul Republicii Moldova pot desfăşura inspecţii la sediul filialei sau sucursalei, inclusiv prin intermediul unor persoane împuternicite în acest scop.”;

la alineatul (3), cuvintele „experţilor contabili şi contabililor autorizaţi, numiţi de aceasta,” se substituie cu cuvintele „persoanelor împuternicite de aceasta”;

la alineatul (4), cuvintele „experţii contabili şi contabilii autorizaţi numiţi de ea” se substituie cu cuvintele „persoanele împuternicite de aceasta”;

se completează cu litera c) cu următorul cuprins:

„c) să acceseze sistemele informaţionale şi să solicite informaţii din bazele de date ale băncii”.

24. Titlul capitolul V1 va avea următorul cuprins:

„Capitolul V1. MĂSURI DE SANARE”.

25. Articolele 371-378 şi articolele 3710-3718 se exclud.

26. Articolul 38:

alineatul (1) după textul „(instituţiei financiare),” se introduce textul „a fost admisă în mod deliberat compromiterea integrităţii datelor aferent sistemelor informaţionale,”;

alineatul (2):

punctul 3) se completează cu litera i1) cu următorul cuprins:

„i1) să reducă riscurile de continuitate şi/sau cele de securitate a informaţiei”;

punctul 4) se exclude;

articolul se completează cu alineatul (22) cu următorul cuprins:

„(22) În cazurile prevăzute de Legea privind redresarea şi rezoluţia băncilor, Banca Naţională aplică măsuri de intervenţie timpurie, măsuri de rezoluţie şi exercită alte competenţe de redresare şi rezoluţie a băncilor.”;

alineatul (3) va avea următorul cuprins:

„(3) Banca Naţională retrage licenţa şi iniţiază procesul de lichidare silită a băncii în cazul în care se constată că banca se află în una dintre situaţiile de insolvabilitate prevăzute la lit.a)-c) din prezentul alineat şi condiţiile de declanşare a procedurii de rezoluţie, prevăzute în art.58 din Legea privind redresarea şi rezoluţia băncilor nu sînt întrunite. În sensul prezentului alineat, situaţiile de insolvabilitate sînt următoarele:

a) banca nu este capabilă să execute cererile creditorilor privind plata obligaţiilor pecuniare scadente (incapacitate de plată);

b) activele băncii nu mai acoperă obligaţiile acesteia (supraîndatorarea);

c) cuantumul capitalului reglementat al băncii este mai mic de 1/3 faţă de cuantumul capitalului minim reglementat stabilit în actele normative ale Băncii Naţionale.”;

alineatul (7):

la litera a) după cuvintele „faţă de bancă” se introduce textul „şi/sau persoane/acţionari”, iar după cuvîntul „materiale,” se introduce textul „şi se menţin toate efectele produse în baza actului anulat al Băncii Naţionale care a fost emis în vederea punerii în aplicare a art.15, 151 şi 156 din Legea instituţiilor financiare şi a oricărui act şi a oricărei operaţiuni subsecvente de punere în aplicare a acestui act anulat, inclusiv”;

litera d), textul „membrii comisiei de supraveghere specială,” se exclude.

27. La articolul 384 alineatul (11), textul „inclusiv poate lua măsurile prevăzute la art.376 alin.(7),” se exclude.

28. Articolul 386:

la alineatul (7), după cuvîntul „acesteia” se introduce textul „ , precum şi la anumite intervale,”, iar în final se completează cu următorul text: „Periodicitatea şi formularul rapoartelor care urmează a fi prezentate de către lichidator conform prevederilor prezentului alineat sînt stabilite în actele normative ale Băncii Naţionale.”;

se completează cu alineatul (9) cu următorul cuprins:

„(9) Lichidatorul asigură publicarea pe pagina oficială a băncii a informaţiei privind rezultatele vînzării sau altei forme de lichidare a activului băncii, conform art.387, în valoare de peste 1 milion lei, inclusiv preţul şi identitatea contrapărţii – persoană fizică sau juridică.”

29. La articolul 388, alineatul (1) se completează cu litera c) cu următorul cuprins:

„c) creditele acordate băncii după numirea lichidatorului”.

30. La articolul 389, alineatul (2) se completează cu litera a1) cu următorul cuprins:

„a1) respinge orice creanţă a funcţionarilor băncii, persoanelor afiliate băncii şi furnizorilor de servicii pînă la exonerarea acestora de răspundere pentru lichidarea băncii, potrivit dispoziţiilor articolului 3815”.

31. La articolul 3811, alineatul (3) va avea următorul cuprins:

„(3) Creanţele validate se onorează conform ordinii priorităţii claselor de creanţe stabilite, după cum urmează:

a) creditele acordate băncii de către Banca Naţională pînă la numirea lichidatorului;

b) creanţele Ministerului Finanţelor, ca urmare a plăţilor efectuate sau care urmează a fi efectuate în temeiul garanţiilor de stat sau gajării valorilor mobiliare de stat pentru garantarea creditelor de urgenţă acordate de Banca Naţională băncii în situaţii de criză financiară sistemică sau de pericol al apariţiei acesteia, conform art.18 alin.(3) din Legea nr.548-XIII din 21 iulie 1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei;

c) depozitele personale garantate în limita plafonului de garantare, conform Legii nr.575-XV din 26 decembrie 2003 privind garantarea depozitelor persoanelor fizice în sistemul bancar, şi creanţele Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, în mărimea sumelor plătite pentru depozitele personale garantate în temeiul respectivei legi;

d) sumele neplătite la depozitele personale, rămase după efectuarea plăţilor în conformitate cu Legea nr.575-XV din 26 decembrie 2003 privind garantarea depozitelor persoanelor fizice în sistemul bancar, în limita stabilită de Banca Naţională, dar nu mai mare de 300000 lei;

e) sumele neplătite la depozitele personale după plăţile efectuate conform lit.d) şi depozitele persoanelor juridice şi ale întreprinderilor individuale

f) sumele plăţilor la bugetul public naţional, decontate de la contribuabili, dar care nu au fost transferate în conturile respective ale sistemului bugetar, precum şi alte creanţe ale bugetului public naţional;

g) alte creanţe.”

32. Articolul 3815:

alineatul (1):

după cuvintele „orice altă persoană” se introduce textul „ , inclusiv acţionarii băncii şi beneficiarii efectivi ai acestora,”, iar cuvintele „prin cel puţin una dintre” se substituie cu cuvintele „săvîrşirea intenţionată sau din neglijenţă gravă a uneia dintre”;

la litera l), cuvintele „cu intenţie” se exclud;

se completează cu literele m)-o) cu următorul cuprins:

„m) îndeplinirea sau omisiunea îndeplinirii, cu rea-credinţă sau din neglijenţă, a oricărui act sau fapt legat de exercitarea atribuţiilor care a fost necesar pentru identificarea beneficiarului efectiv final al băncii care, singur sau activînd concertat cu alte persoane, controlează o cotă substanţială în capitalul băncii;

n) îndeplinirea sau omisiunea îndeplinirii, cu rea-credinţă sau din neglijenţă, a oricărui act sau fapt legat de exercitarea atribuţiilor care a fost necesar pentru obţinerea de la deţinătorii direcţi, indirecţi, beneficiarii efectivi ai băncii şi persoanele afiliate ale acestora, precum şi de la alte persoane afiliate băncii, a informaţiei necesare pentru identificarea acestora;

o) aprobarea oricăror tranzacţii cu persoanele menţionate la lit.m) şi n) care au condus la micşorarea capitalului băncii sub nivelurile stabilite prin actele normative ale Băncii Naţionale”.

 

Art.III. Articolul 2391 din Codul penal al Republicii Moldova nr.985-XV din 18 aprilie 2002 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr.72-74, art.195), cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:

denumirea articolului se completează în final cu textul „ , a societăţii de investiţii, a societăţii de asigurări”;

la alineatul (1), partea dispozitivă va avea următorul cuprins:

„Neîntreprinderea acţiunilor necesare prevăzute de lege, de hotărîrile Băncii Naţionale a Moldovei, de hotărîrile Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare, de statutul băncii, de statutul societăţii de investiţii, a societăţii de asigurări, în situaţia înregistrării pierderilor financiare sau existenţei pericolului unor asemenea pierderi, de către membrii organelor de conducere, acţionarii, beneficiarii efectivi şi persoanele afiliate ale acţionarilor şi beneficiarilor efectivi”;

la alineatul (2), cuvintele „administratorul băncii” se substituie cu textul „persoanele prevăzute la alin.(1)”, iar în final se completează cu textul „a societăţii de investiţii, a societăţii de asigurări”;

articolul se completează cu alineatele (3) şi (4) cu următorul cuprins:

„(3) Acţiunile săvîrşite sau omisiunile admise, prevăzute în art.238, 239 şi 2391, de către membrii organelor de conducere ale băncii, acţionarii băncii, beneficiarii efectivi ai acţionarilor băncii, precum şi persoanele afiliate ale acţionarilor şi beneficiarilor efectivi, care au condus la insolvabilitatea băncii sau la declanşarea procesului rezoluţie a acesteia, astfel cum este prevăzut în Legea cu privire la redresarea şi rezoluţia băncilor, inclusiv ca rezultat al insolvabilităţii entităţii-mamă,

se pedepsesc cu amendă în mărime de la 1000 la 2000 unităţi convenţionale sau cu închisoare de pînă la 6 ani, în ambele cazuri cu (sau fără) privarea de dreptul de a ocupa anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate pe un termen de la 2 la 5 ani.

(4) În sensul prezentului articol, termenul de persoană afiliată va avea semnificaţia prevăzută în art.31 din Legea instituţiilor financiare nr.550-XIII din 21 iulie 1995.”

 

Art.IV. Articolul 70 din Codul muncii al Republicii Moldova nr.154-XV din 28 martie 2003 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.159-162, art.648), cu modificările şi completările ulterioare, se completează în final cu următorul text: „Această perioadă poate fi prelungită pentru o perioadă de pînă la un an calendaristic numai cu acordul scris al salariatului.”

 

Art.V. Legea nr.575-XV din 26 decembrie 2003 privind garantarea depozitelor persoanelor fizice în sistemul bancar (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.30-34, art.169), cu modificările şi completările ulterioare, se completează după cum urmează:

1. La articolul 8, alineatul (2) se completează în final cu cuvintele „şi de Legea cu privire la redresarea şi rezoluţia băncilor”.

2. Articolul 9:

alineatul (1) se completează cu litera j) cu următorul cuprins:

„j) mijloacele prevăzute de Legea cu privire la redresarea şi rezoluţia bancară”;

se completează cu alineatul (21) cu următorul cuprins:

„(21) Mijloacele financiare prevăzute la lit.j) se utilizează doar în scopurile prescrise în Legea cu privire la redresarea şi rezoluţia băncilor.”

4. Legea se completează cu articolul 421 cu următorul cuprins:

Articolul 421. Dispoziţiile prezentei legi se completează cu cele ale Legii privind redresarea şi rezoluţia băncilor”.

 

Art.VI. Legea nr.419-XVI din 22 decembrie 2006 cu privire la datoria sectorului public, garanţiile de stat şi recreditarea de stat (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.397-399, art.704), cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:

1. La articolul 3, alineatul (1) se completează cu litera g) cu următorul cuprins:

„g) să emită valori mobiliare de stat, să acorde garanţii de stat în cazurile prevăzute de Legea cu privire la redresarea şi rezoluţia băncilor”.

2. La alineatul (2), după textul „în condiţiile alin.(1) litera f)” se introduce textul „şi litera g)”.

3. La articolul 9, textul „lit.e) şi f)” se substituie cu textul „lit.e), f) şi g)”.

4. Articolul 33 se completează cu litera d) cu următorul cuprins:

„d) pentru exercitarea competenţelor prevăzute în Legea cu privire la redresarea şi rezoluţia băncilor”.

5. Articolul 42:

titlul articolului va avea următorul cuprins:

„Articolul 42. Garanţiile de stat şi valorile mobiliare de stat emise în situaţii de criză sistemică sau de pericol al apariţiei acesteia şi în temeiul Legii cu privire la redresarea şi rezoluţia băncilor”;

la alineatul (1), după cuvintele „sau de pericol al apariţiei acesteia” se introduce textul „ , precum şi în cazurile prevăzute de Legea cu privire la redresarea şi rezoluţia băncilor”;

la alineatul (2), după textul „alin.(1) lit.f)” se introduce textul „şi lit.g)”;

la alineatul (3), după textul „alin.(1) lit.f)” se introduce textul „şi lit.g)”.

 

Art.VII. Articolul 1 din Legea nr.121-XVI din 4 mai 2007 privind administrarea şi deetatizarea proprietăţii publice (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.90-93, art.401), cu modificările şi completările ulterioare, se completează cu alineatul (4) cu următorul cuprins:

„(4) Dispoziţiile prezentei legi nu se aplică măsurilor, acţiunilor şi instrumentelor prevăzute de Legea cu privire la redresarea şi rezoluţia băncilor”.

 

Art.VIII. – Articolul 4 alineatul (1) din Legea nr.131 din 3 iulie 2015 privind achiziţiile publice (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.197-205, art.402), cu completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:

la litera f), textul „cu caracter de adeziune,” se exclude, iar după cuvîntul „Moldovei”, în primul caz, se introduce textul „care au ca obiect prestarea serviciilor de consultanţă juridică şi financiară, precum şi contractelor încheiate de aceasta în vederea exercitării competenţelor prevăzute în Legea cu privire la redresarea şi rezoluţia băncilor”;

se completează cu litera s) cu următorul cuprins:

„s) contractelor încheiate de autorităţile publice în cadrul măsurilor, acţiunilor şi instrumentelor prevăzute în Legea cu privire la redresarea şi rezoluţia băncilor”.

 

[Art.IX abrogat prin Legea nr.58 din 06.04.2017, în vigoare 14.04.2017]

 

Art.X. – În termen de 4 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Banca Naţională a Moldovei:

a) va elabora şi va adopta actele normative necesare punerii în aplicare a prevederilor articolului II din prezenta lege;

b) va aduce actele sale normative în concordanţă cu prevederile articolului II din prezenta lege.

VICEPREŞEDINTELE PARLAMENTULUIVladimir VITIUC

 

Nr.233. Chişinău, 3 octombrie 2016.