miercuri, 6 noiembrie 2024
913/25.07.2016 Hotărîre privind aprobarea Reglementării tehnice cu privire la cerinţele minime pentru comercializarea produselor pentru construcţii

H O T Ă R Î R E

privind aprobarea Reglementării tehnice cu privire la cerinţele minime

pentru comercializarea produselor pentru construcţii

 

nr. 913  din  25.07.2016

 

Monitorul Oficial nr.247-255/997 din 05.08.2016

 

* * *

Notă: Pe tot parcursul textului, cuvintele „standarde conexe”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „standarde armonizate”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.14 din 10.01.2024, în vigoare 06.11.2024

 

Notă. În tot textul hotărîrii, sintagma „Ministerul Dezvoltării Regionale şi Construcţiilor”, la orice caz gramatical, se substituie cu sintagma „Ministerul Economiei şi Infrastructurii”, la cazul gramatical corespunzător, conform Hot.Guv. nr.738 din 20.07.2018, în vigoare 17.08.2018

 

În temeiul Legii nr.721/1996 privind calitatea în construcţii (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1996, nr.25, art.259), cu modificările ulterioare, Guvernul

[Clauza de adoptare modificată prin Hot.Guv. nr.14 din 10.01.2024, în vigoare 06.11.2024]

 

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Reglementarea tehnică cu privire la cerinţele minime pentru comercializarea produselor pentru construcţii, conform anexei nr.1.

2. Organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniul construcţiilor va elabora periodic, va aproba şi va publica în Monitorul Oficial al Republicii Moldova lista standardelor armonizate la Reglementarea tehnică cu privire la cerinţele minime pentru comercializarea produselor pentru construcţii.

[Pct.2 în redacţia Hot.Guv. nr.14 din 10.01.2024, în vigoare 06.11.2024]

 

[Pct.3-4 abrogate prin Hot.Guv. nr.14 din 10.01.2024, în vigoare 06.11.2024]

 

5. Prezenta hotărîre intră în vigoare după doi ani de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

6. Se abrogă unele hotărîri ale Guvernului, conform anexei nr.2, la data intrării în vigoare a prezentei hotărîri.

7. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale.

[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.391 din 14.06.2023, în vigoare 26.06.2023]

 

PRIM-MINISTRU Pavel FILIP

 

Contrasemnează:
Viceprim-ministru, ministrul economieiOctavian Calmîc
Ministrul dezvoltării regionale şi construcţiilorVasile Bîtca

 

Nr.913. Chişinău, 25 iulie 2016.

 

 

Anexa nr.1

la Hotărîrea Guvernului

nr.913 din 25 iulie 2016

 

Notă: Pe tot parcursul textului
cuvintele „evaluare a conformităţii”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „evaluare şi verificare a constanţei performanţei”, la forma gramaticală corespunzătoare;
cuvântul „producător”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvântul „fabricant”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.14 din 10.01.2024, în vigoare 06.11.2024

 

REGLEMENTARE TEHNICĂ

cu privire la cerinţele minime pentru comercializarea

produselor pentru construcţii

 

Prezenta Reglementare tehnică cu privire la cerinţele minime pentru comercializarea produselor pentru construcţii transpune parţial Regulamentul (UE) nr.305/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 martie 2011 de stabilire a unor condiţii armonizate pentru comercializarea produselor pentru construcţii şi de abrogare a Directivei 89/106/CEE a Consiliului (CELEX: 32011R0305), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L 88 din 4 aprilie 2011, aşa cum a fost modificat ultima dată prin Regulamentul (UE) 2019/1020 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 iunie 2019.

[Clauza de armonizare modificată prin Hot.Guv. nr.14 din 10.01.2024, în vigoare 06.11.2024]

 

I. OBIECT ŞI DOMENIU DE APLICARE

1. Reglementarea tehnică cu privire la cerinţele minime pentru comercializarea produselor pentru construcţii (în continuare – Reglementare tehnică) stabileşte condiţiile pentru plasarea şi punerea la dispoziţie pe piaţă a produselor pentru construcţii, în scopul utilizării acestora la realizarea construcţiilor care să asigure menţinerea, pe întreaga durată de existenţă a acestora, a cerinţelor fundamentale aplicabile construcţiilor prevăzute în pct.13 şi utilizarea marcajului CE şi SM aplicat pe respectivele produse.

[Pct.1 în redacţia Hot.Guv. nr.14 din 10.01.2024, în vigoare 06.11.2024]

 

2. Prezenta Reglementarea tehnică se aplică de toţi agenţii economici (fabricanţi, reprezentanţii lor autorizaţi, importatori, distribuitori) şi de oricare alte persoane fizice sau juridice care practică activitate de întreprinzător, produc, furnizează sau comercializează produse pentru construcţii provenite din producţia internă sau din import, organismele de evaluare şi verificare a constanţei performanţei produselor pentru construcţii care testează şi certifică produsele pentru construcţii, organismele de inspecţii, precum şi de investitori, proiectanţi, executanţi, proprietari şi utilizatorii construcţiilor care prevăd folosirea produselor respective.

 

II. TERMINOLOGIE

3. În sensul prezentei Reglementări tehnice, următoarele noţiuni se definesc după cum urmează:

1) caracteristici esenţiale – caracteristici ale produsului pentru construcţii care se referă la cerinţele fundamentale aplicate construcţiilor;

2) cerinţe fundamentale – cerinţe care se referă la asigurarea inofensivităţii construcţiilor, ţinînd seama mai ales de sănătatea şi siguranţa persoanelor implicate de-a lungul întregului ciclu de viaţă al construcţiilor;

3) construcţie (lucrare de construcţie) – produs (obiect) complex, rezultat din asamblarea, punerea în operă sau montarea mai multor produse (materiale, elemente, echipamente etc.), conform unui proiect şi unor reguli respective, prin lucrări de construcţie-montaj, executate de o unitate de construcţii. Noţiunea de construcţie denumeşte, în general, două categorii de obiecte:

a) clădiri;

b) lucrări de artă (geniu civil sau lucrări inginereşti).

O construcţie cuprinde atît părţi şi elemente structurale, cît şi nestructurale, precum şi instalaţiile aferente;

4) controlul producţiei în fabrică – control intern al producţiei, documentat permanent, şi efectuat de către fabricant în conformitate cu specificaţiile tehnice armonizate relevante;

5) evaluare tehnică – evaluarea documentată a performanţelor unui produs pentru construcţii, în ceea ce priveşte caracteristicile esenţiale ale acestuia, în conformitate cu respectivul document de evaluare;

6) piaţa produselor pentru construcţii – întreaga arie acoperită de lanţul de distribuţie a produselor pentru construcţii pe teritoriul Republicii Moldova, de la persoana responsabilă pentru punerea la dispoziţie pe piaţă pînă la consumatorul final, inclusiv şantierele de construcţii;

7) produs pentru construcţii – orice produs sau set fabricat şi introdus pe piaţă în scopul de a fi încorporat în mod permanent în construcţii sau părţi ale acestora şi a cărui performanţă afectează performanţa construcţiilor în ceea ce priveşte cerinţele fundamentale aplicabile construcţiilor;

8) utilizare preconizată – rol sau funcţie care urmează a fi îndeplinită de produs pentru satisfacerea cerinţelor fundamentale ale lucrărilor de construcţii;

9) performanţa unui produs pentru construcţii – performanţa legată de caracteristicile esenţiale relevante ale produsului de construcţie, exprimată, în funcţie de nivelul sau clasa acestuia, printr-o descriere;

10) nivel – rezultatul evaluării performanţei unui produs de construcţie în raport cu caracteristicile esenţiale ale acestuia, exprimat sub forma unei valori numerice;

11) clasă – gamă de niveluri, delimitate de valoarea minimă şi maximă, ale performanţei unui produs de construcţie;

12) ciclu de viaţă – etape succesive şi interdependente din viaţa unui produs pentru construcţii, de la achiziţia materiilor prime sau generarea din resurse naturale până la eliminarea finală;

13) nivel-prag – nivel minim sau maximum de performanţă a caracteristicilor esenţiale ale unui produs pentru construcţii, aplicat unei singure caracteristici sau unui set de caracteristici;

14) normative în construcţii – documente care stabilesc condiţiile minime de calitate cerute construcţiilor, produselor şi procedeelor utilizate în construcţii, precum şi modul de determinare şi verificare a acestora, exprimate prin: documente normative, coduri practice, specificaţii tehnice şi ghiduri;

15) documentaţie tehnică specifică – documentaţie care demonstrează că metodele din cadrul sistemului aplicabil de evaluare şi de verificare a constanţei performanţei au fost înlocuite cu alte metode, cu condiţia ca rezultatele obţinute prin metodele respective să fie echivalente cu cele obţinute prin metodele de încercare prevăzute de standardul armonizat corespunzător;

16) produs-tip – set de niveluri sau clase reprezentative de performanţă ale unui produs de construcţie, în raport cu caracteristicile sale esenţiale, fabricat prin utilizarea unei anumite combinaţii de materii prime sau de alte elemente în cadrul unui proces specific de producţie;

17) fabricant – persoană fizică sau juridică care fabrică un produs pentru construcţii ori dispune proiectarea sau fabricarea unui astfel de produs şi comercializează produsul respectiv sub numele său ori sub marca sa;

18) specificaţii tehnice armonizate – standarde armonizate şi documente de evaluare europeană;

19) set – produs pentru construcţii introdus pe piaţă de un singur fabricant sub forma unui ansamblu de cel puţin două componente separate, care trebuie asamblate pentru a fi instalate în construcţii;

20) standard moldovenesc – standard aprobat sau adoptat de organismul de standardizare din Republica Moldova

[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.14 din 10.01.2024, în vigoare 06.11.2024]

 

III. PUNEREA LA DISPOZIŢIE PE PIAŢĂ ŞI PUNEREA ÎN

FUNCŢIUNE A PRODUSELOR PENTRU CONSTRUCŢII

4. Construcţiile trebuie să corespundă atît în ansamblu, cît şi pe părţi separate, utilizării preconizate, ca să asigure sănătatea şi siguranţa persoanelor implicate de-a lungul întregului ciclu de viaţă al construcţiilor. În condiţiile unei întreţineri normale, construcţiile trebuie să îndeplinească cerinţele fundamentale aplicabile construcţiilor pe o durată de utilizare rezonabilă din punct de vedere economic.

5. Produsele pentru construcţii, utilizate la realizarea construcţiilor, trebuie să îndeplinească prevederile prezentei Reglementări tehnice atunci cînd sînt introduse şi puse în funcţiune pe piaţa Republicii Moldova pentru prima dată.

6. Produsele pentru construcţii se supun, în mod obligatoriu, evaluării şi verificării constanţei performanţei conform standardelor armonizate şi cerinţelor prezentei Reglementări tehnice.

[Pct.6 în redacţia Hot.Guv. nr.14 din 10.01.2024, în vigoare 06.11.2024]

 

7. Se interzice folosirea produselor de construcţii fără certificarea acestora la lucrările de construcţie care trebuie să asigure nivelul de calitate corespunzător cerinţelor fundamentale.

8. La lucrările de construcţii care trebuie să asigure nivelul de calitate conform cerinţelor fundamentale se vor folosi produse tradiţionale, precum şi altele noi pentru care există evaluări tehnice corespunzătoare.

 

IV. CERINŢE FUNDAMENTALE PENTRU GRUPELE DE PRODUSE RESPECTIVE

9. Cerinţele fundamentale sînt aplicabile numai lucrărilor de construcţie şi pot influenţa caracteristicile esenţiale ale unui produs pentru construcţii.

10. Calitatea lucrărilor de construcţie constituie rezultanta caracteristicilor de comportare în exploatare a tuturor produselor de construcţii încorporate în mod permanent într-o lucrare de construcţie, în scopul satisfacerii, pe întreaga durată de existenţă, a cerinţelor fundamentale.

11. Produsele destinate lucrărilor de construcţii sînt livrate şi utilizate, dacă au astfel de caracteristici esenţiale, încît să asigure nivelul de calitate corespunzător cerinţelor fundamentale prevăzute în pct.13 din prezenta Reglementare tehnică.

12. Produsele pentru construcţii trebuie să permită realizarea unor lucrări de construcţii care să îndeplinească cerinţele fundamentale prevăzute în pct.13 din prezenta Reglementare tehnică.

13. Cerinţele fundamentale care se aplică lucrărilor de construcţii şi care pot influenţa caracteristicile esenţiale ale unui produs pentru construcţii sînt următoarele:

13.1. Rezistenţă mecanică şi stabilitate

Construcţiile trebuie proiectate şi executate astfel încît încărcările care pot fi exercitate asupra lor în timpul construirii şi utilizării să nu ducă la niciunul dintre următoarele evenimente:

1) prăbuşirea întregii construcţii sau a unei părţi a acesteia;

2) deformaţii de o mărime care depăşeşte limita normată de normativul în construcţii aplicabil;

3) deteriorarea altor părţi ale construcţiei, a instalaţiilor sau a echipamentelor instalate ca urmare a unor deformaţii care depăşesc limita normată de normativul în construcţii aplicabil elementelor portante;

4) deteriorare lipsită de proporţie faţă de evenimentul cauzator iniţial.

13.2. Securitatea la incendiu

Construcţia trebuie să fie proiectată şi executată în aşa fel încît, în caz de incendiu:

1) stabilitatea elementelor portante ale construcţiei să poată fi asumată pe perioada ciclului de viaţă, în funcţie de categoria acesteia, stabilită în normativul în construcţii aplicabil;

2) apariţia şi propagarea focului şi a fumului în interiorul construcţiei să fie limitate;

3) extinderea focului către construcţiile învecinate să fie limitată;

4) persoanele aflate permanent în ea să poată părăsi construcţia sau să poată fi salvaţi prin alte mijloace;

5) să fie luată în considerare siguranţa echipelor de intervenţie.

13.3. Igienă, sănătate şi mediu înconjurător

Construcţiile trebuie să fie proiectate şi executate astfel încît să nu reprezinte, pe întregul ciclu de viaţă al lor, o ameninţare pentru igiena sau pentru sănătatea şi siguranţa lucrătorilor, a persoanelor aflate permanent în acestea sau a vecinilor, nici să exercite un impact exagerat de mare asupra calităţii mediului sau a climei pe întregul ciclu de viaţă al lor, în cursul construirii, utilizării, demolării, în special ca rezultat al oricărora din următoarele:

1) emanaţii de gaze toxice;

2) emisii de substanţe periculoase, de compuşi organici volatili, de gaze toxice, inclusiv care produc efect de seră sau de particule periculoase în aerul din interior sau în atmosferă, de radiaţii periculoase;

3) prezenţa mirosului specific de substanţe chimice la momentul dării în exploatare şi pe toată perioada exploatării construcţiilor;

4) migraţia substanţelor chimice cu efect toxic pentru organismul omului, excluzînd cumularea lor şi acţiunea cancerigenă, mutagenă şi alergică;

5) stimularea dezvoltării microflorei (îndeosebi patogene);

6) depăşirea nivelului cîmpului electrostatic la suprafaţa materialelor polimerice în condiţiile exploatării încăperii;

7) utilizarea deşeurilor de substanţe chimice şi de substanţe radioactive la fabricarea produselor pentru construcţii;

8) scurgerea de substanţe periculoase în apa freatică, apa marină, apa de suprafaţă sau în sol;

9) scurgerea de substanţe periculoase în apa potabilă sau substanţe care au un impact negativ diferit asupra apei potabile;

10) evacuarea defectuoasă a apelor reziduale, a fumului sau a deşeurilor solide sau lichide;

11) prezenţa umidităţii în anumite părţi ale construcţiei sau pe suprafeţe din interiorul acesteia.

13.4. Siguranţă şi accesibilitate în exploatare

Construcţiile trebuie proiectate şi executate astfel încît să nu prezinte riscuri inacceptabile de accidente (alunecări, căderi, loviri, arsuri, electrocutări, leziuni cauzate de explozii şi tîlhării) sau pagube în cursul funcţionării sau utilizării. În special, construcţiile trebuie să fie proiectate şi executate astfel încît să fie accesibile şi utilizabile pentru persoanele cu dizabilităţi.

13.5. Protecţie împotriva zgomotului

Construcţia trebuie proiectată şi executată în aşa fel încît zgomotul perceput de către persoanele aflate permanent în ea sau de către persoanele aflate în apropiere să fie menţinut la un nivel la care să nu fie periclitată sănătatea acestora şi să le permită să doarmă, să se odihnească şi să lucreze în condiţii satisfăcătoare.

13.6. Economie de energie şi izolare termică

Construcţiile cu instalaţiile de încălzire, răcire, iluminare şi ventilare trebuie astfel proiectate şi executate încît consumul de energie necesar funcţionării să fie mic, ţinînd cont de persoanele aflate permanent în acestea şi de condiţiile locale de climă. Construcţiile trebuie, de asemenea, să fie eficiente din punct de vedere energetic, consumînd cît mai puţină energie pe parcursul construirii şi demontării lor.

13.7. Utilizare sustenabilă a resurselor naturale

Construcţiile trebuie proiectate, executate şi demolate astfel încît utilizarea resurselor naturale să fie sustenabilă şi să asigure în special următoarele:

1) reutilizarea sau reciclabilitatea construcţiilor, a materialelor şi părţilor componente, după demolare;

2) durabilitatea construcţiilor;

3) utilizarea la construcţii a unor materii prime şi secundare compatibile cu mediul.

14. Măsurile menţionate în subpct.13.2. vor fi asigurate, după caz, la etapele avizării privind securitatea împotriva incendiilor a noilor produse şi materiale utilizate în construcţii şi la etapele certificării privind securitatea împotriva incendiilor a importului de materiale, substanţe, conform legislaţiei în vigoare şi nomenclatorului produselor supuse certificării privind securitatea împotriva incendiilor.

15. Măsurile menţionate în subpct.13.3. vor fi asigurate la etapele avizării sanitaro-epidemiologice şi, după caz, avizării ecologice a noilor produse şi materiale utilizate în construcţii şi la etapele certificării igienice sau, după caz, ecologice a importului de materiale, substanţe, conform legislaţiei sanitare şi ecologice în vigoare şi nomenclatorului produselor supuse certificării igienice şi avizării ecologice.

16. Avizarea şi certificarea sanitaro-epidemiologică şi certificarea privind securitatea împotriva incendiilor va fi parte componentă a certificării conformităţii şi evaluării tehnice a produselor utilizate în construcţii.

17. Lucrărilor de construcţii, asupra căror pot influenţa caracteristicile esenţiale ale unui produs pentru construcţii, le pot fi aplicate una, mai multe sau toate cerinţele fundamentale. Ele trebuie să fie respectate pe parcursul unei durate de viaţă rezonabilă din punct de vedere economic.

18. Aplicarea cerinţelor fundamentale lucrărilor de construcţii asupra căror pot influenţa caracteristicile esenţiale ale unui produs pentru construcţii conform naturii şi utilizării lui în construcţii este prezentată în tabel.

 

Tabel

 

Nr.
crt.
Denumirea grupelor de produse pentru construcţiiCerinţele fundamentale
13.113.213.313.413.513.613.7
1.Produse prefabricate din beton normal, din beton uşor sau din beton celular autoclavizat+-++--+
2.Produse ceramice pentru construcţii++++---
3.Produse pentru construcţii din materiale polimerice++++---
4.Uşi, ferestre, obloane, porţi şi feroneria aferentă++++++-
5.Membrane, inclusiv membrane aplicate lichid şi seturi (pentru controlul apei şi/sau al vaporilor de apă)++++---
6.Produse termoizolante
Seturi/sisteme compozite de izolare
++++++-
7.Elemente structurale de sprijin
Bolţuri pentru îmbinări structurale
++++---
8.Scosuri, burlane şi produse specifice+++++--
9.Produse din ipsos+-++--+
10Geotextile, geomembrane şi produse conexe++++---
11.Pereţi cortină/placaje pentru închideri exterioare/sisteme vitrate pentru închideri structurale++++++-
12.Echipamente fixe de luptă împotriva incendiului (echipamente fixe pentru alarmă/detectare a incendiului, pentru stingerea incendiului, pentru controlul focului şi fumului şi pentru protecţie la explozii)++++---
13.Obiecte sanitare++++---
14.Dispozitive fixe pentru circulaţie
Echipament rutier
++++---
15.Produse/elemente din lemn pentru structuri şi accesorii++++--+
16.Panouri şi elemente pe bază de lemn++++--+
17.Cimenturi, varuri şi alţi lianţi hidraulici+-++---
18.Produse şi accesorii din oţel pentru armarea şi precomprimarea betonului
Seturi de posttensionare
+-++---
19.Zidărie şi produse auxiliare
Elemente de zidărie, mortare de construcţii, produse auxiliare
++++-+-
20Produse pentru instalaţiile de ape uzate
21.Materiale pentru acoperiri de pardoseli++++++-
22.Produse metalice pentru structuri, inclusiv produse auxiliare+-++---
23.Finisaje de interior şi exterior la pereţi şi plafoane
Seturi de pereţi interiori despărţitori
++++---
24.Învelitori de acoperiş, luminătoare, lucarne şi accesorii
Seturi pentru acoperiş
++++++-
25.Produse pentru construcţia drumurilor+-++--+
26.Agregate+-++--+
27.Adezivi utilizaţi în construcţii++++---
28.Produse pentru beton, mortar de construcţie şi pastă de ciment
Pastă de ciment
++++---
29.Aparate de încălzire a spaţiilor++++-+-
30.Ţevi, rezervoare şi produse auxiliare care nu vin în contact cu apa destinată consumului uman+-+++--
31.Produse pentru construcţii care vin în contact cu apa destinată consumului uman+-+++--
32.Sticlă în foi, geam riglat şi produse din sticlă turnată
Blocuri din sticlă
+-+++--
33.Cabluri electrice de alimentare, de comandă şi de transmitere de date++++---
34.Paste pentru etanşarea îmbinărilor++++---
35.Elemente de fixare++++---
36.Seturi, piese şi elemente de construcţii prefabricate++++---
37.Produse pentru oprirea focului, pentru etanşare la foc şi pentru protecţie la foc, produse ignifuge++++---

 

19. Cerinţele fundamentale trebuie să fie precizate în documentele interpretative destinate stabilirii legăturilor necesare între cerinţele fundamentale de la pct.13-16 şi caracteristicile esenţiale ale produselor din specificaţiile tehnice armonizate în sensul pct.20 din prezenta Reglementare tehnică.

Caracteristicile esenţiale ale produselor pentru construcţii, în ceea ce priveşte cerinţele fundamentale aplicabile construcţiilor, se stabilesc în documentele normative de la pct.20 lit.a), b) şi c) din prezenta Reglementare tehnică.

[Pct.19 modificat prin Hot.Guv. nr.14 din 10.01.2024, în vigoare 06.11.2024]

 

20. Se consideră că satisfac condiţiile de utilizare acele produse care permit lucrărilor pentru care sînt utilizate, cu condiţia ca acestea din urmă să fie corect proiectate şi construite, să satisfacă cerinţele fundamentale prevăzute în pct.13-16 şi ca aceste produse să poarte marcajul de conformitate SM, să fie însoţite de declaraţia de performanţă şi să deţină evaluare tehnică în construcţii în cazurile menţionate de lege şi să fie conforme cu:

a) standardele armonizate şi specificaţiile tehnice, incluse în lista standardelor armonizate;

 

[Lit.b) pct.20 abrogată prin Hot.Guv. nr.14 din 10.01.2024, în vigoare 06.11.2024]

 

c) evaluarea tehnică pentru produs, în cazurile prevăzute de lege.

[Pct.20 modificat prin Hot.Guv. nr.14 din 10.01.2024, în vigoare 06.11.2024]

 

21. Evaluarea tehnică se acordă:

1) pentru produsul care nu face obiectul nici al unui standard existent;

2) în cazul în care standardul nu acoperă integral produsul în cauză;

3) pentru cel puţin una dintre caracteristicile esenţiale ale produsului respectiv, metoda de evaluare prevăzută în standard nu este adecvată;

4) în cazul în care standardul nu prevede nicio metodă de evaluare în ceea ce priveşte cel puţin o caracteristică esenţială a produsului respectiv.

22. Lista standardelor armonizate se aprobă de organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniul construcţiilor şi se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova până la intrarea în vigoare a prezentei Reglementări tehnice şi ori de câte ori este necesară actualizarea acesteia.

[Pct.22 în redacţia Hot.Guv. nr.14 din 10.01.2024, în vigoare 06.11.2024]

 

[Pct.23 abrogat prin Hot.Guv. nr.14 din 10.01.2024, în vigoare 06.11.2024]

 

V. PROCEDURILE DE EVALUARE ŞI VERIFICARE A CONSTANŢEI PERFORMANŢEI

24. Fabricantul sau reprezentantul său autorizat, persoană juridică cu sediul în Republica Moldova, poartă răspundere şi trebuie să ateste că produsele sunt conforme cu cerinţele fundamentale stabilite în capitolul IV şi că sunt respectate sistemele de evaluare şi verificare a constanţei performanţei, conform anexei nr.1 la prezentele Reglementări tehnice.

[Pct.24 în redacţia Hot.Guv. nr.14 din 10.01.2024, în vigoare 06.11.2024]

 

25. Proceduri de evaluare şi verificare a constanţei performanţei

25.1. Conformitatea produselor trebuie evaluată numai în raport cu standardele şi evaluările tehnice în sensul pct.20, utilizîndu-se proceduri de evaluare şi verificare a constanţei performanţei elaborate în baza unor sisteme de evaluare şi verificare şi verificare a constanţei performanţei specifice acestui domeniu, potrivit prevederilor prezentei Reglementări tehnice indicate în continuare la pct.25.2, 25.3, 26-31.

25.2. În scopul evaluării conformităţii produsului, fabricantul este obligat să utilizeze cerinţele unei specificaţii tehnice armonizate din Lista standardelor armonizate, elaborată de organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniul construcţiilor şi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

Fabricantul are dreptul să aleagă din Lista standardelor armonizate un document normativ aplicabil în funcţie de particularităţile de producere ale acestuia.

25.3. Metodele specifice pentru evaluarea conformităţii produselor în baza standardelor şi evaluărilor tehnice în sensul pct.20 sînt indicate în continuare. Cerinţele prevăzute pentru produsul sau grupa de produse determină alegerea sistemelor pentru o procedură respectivă.

[Pct.25 modificat prin Hot.Guv. nr.14 din 10.01.2024, în vigoare 06.11.2024]

 

26. Este necesar ca elementele, cerinţele şi dispoziţiile adoptate de către fabricant să fie consemnate sistematic sub formă de reguli şi proceduri scrise. Această documentaţie asupra sistemului de control al producţiei asigură o înţelegere comună a garanţiilor de calitate şi permite verificarea obţinerii caracteristicilor cerute pentru un produs, precum şi eficacitatea sistemului de control al producţiei.

27. Evaluarea conformităţii în cazul unui produs presupune:

a) că fabricantul dispune, la locul procesului de producţie, de un sistem de control intern al producţiei care permite asigurarea conformităţii producţiei cu standardele şi evaluările tehnice pertinente, în sensul pct.20; sau

b) că, pentru anumite produse menţionate în standardele şi evaluările tehnice pertinente, în sensul pct.20, în afara sistemului de control intern al producţiei aplicat la locul procesului de producţie, un organism de evaluare şi verificare a constanţei performanţei recunoscut a intervenit în evaluarea şi supravegherea procesului de producţie sau chiar a produselor.

28. Sistemul de control intern al procesului de producţie exercitat permanent de fabricant trebuie să conţină toate elementele, cerinţele şi dispoziţiile adoptate de fabricant, documentate în mod sistematic sub forma unor politici şi proceduri scrise. Documentaţia scrisă asupra sistemului de control intern al procesului de producţie trebuie să asigure stabilirea corespunderii cu elementele aplicabile ale unui sistem de management al calităţii, selectate în baza standardului SM EN ISO 9001, şi să permită verificarea realizării caracteristicilor cerute pentru produs şi a modului efectiv de operare a sistemului de control intern al procesului de producţie.

[Pct.28 modificat prin Hot.Guv. nr.14 din 10.01.2024, în vigoare 06.11.2024]

 

29. Evaluarea şi verificarea constanţei performanţei

Evaluarea şi verificarea constanţei performanţei produselor pentru construcţii, în ceea ce priveşte caracteristicile lor esenţiale, se efectuează în conformitate cu unul dintre sistemele menţionate în anexa nr.1 la prezenta Reglementare tehnică.

[Pct.29 în redacţia Hot.Guv. nr.14 din 10.01.2024, în vigoare 06.11.2024]

 

[Pct.29.1-31 abrogate prin Hot.Guv. nr.14 din 10.01.2024, în vigoare 06.11.2024]

 

VI. DECLARAŢIA DE PERFORMANŢĂ

32. În cazul în care un produs pentru construcţii face obiectul unei specificaţii tehnice armonizate în sensul pct.20, fabricantul emite o declaraţie de performanţă pentru acesta în momentul în care produsul este introdus pe piaţă.

[Pct.32 modificat prin Hot.Guv. nr.14 din 10.01.2024, în vigoare 06.11.2024]

 

321. În cazul în care un produs pentru construcţii este acoperit de un standard moldovenesc care transpune standardul armonizat, fabricantul, la momentul când este introdus pe piaţă, întocmeşte pentru acesta o declaraţie de performanţă. În ceea ce priveşte produsul pentru construcţii menţionat în pct.32, informaţiile privind performanţa acestuia despre caracteristicile esenţiale determinate de standardele moldoveneşti care transpun standardele armonizate pot fi furnizate numai dacă aceste informaţii sunt menţionate în declaraţia de performanţă, cu excepţia cazurilor în care declaraţia de performanţă nu este întocmită în conformitate cu dispoziţiile prezentei Reglementări tehnice.

[Pct.321 introdus prin Hot.Guv. nr.14 din 10.01.2024, în vigoare 06.11.2024]

 

322. Prin întocmirea unei declaraţii de performanţă, fabricantul îşi asumă responsabilitatea privind conformitatea produsului pentru construcţii cu performanţa declarată. Declaraţia de performanţă întocmită de către fabricant este exactă şi fiabilă.

[Pct.322 introdus prin Hot.Guv. nr.14 din 10.01.2024, în vigoare 06.11.2024]

 

33. Emiterea declaraţiei de performanţă, menţionată la pct.32, exprimă performanţa produsului pentru construcţii în ceea ce priveşte caracteristicile sale esenţiale definite în standardele moldoveneşti care transpun standarde armonizate. Conţinutul informaţiei şi modelul declaraţiei de performanţă sunt prezentate în anexa nr.2 la prezenta Reglementare tehnică.

[Pct.33 în redacţia Hot.Guv. nr.14 din 10.01.2024, în vigoare 06.11.2024]

 

34. Derogări de la întocmirea unei declaraţii de performanţă

Prin derogare de la punctele 32 şi 33 şi în lipsa unor dispoziţii la nivel naţional care să impună necesitatea declaraţiei privind caracteristicile esenţiale în cazul produselor pentru construcţii, care fac obiectul unui standard moldovenesc, fabricanţii la introducerea pe piaţă a cestor produse nu sînt obligaţi să întocmească o declaraţie de performanţă în cazul în care:

1) produsul pentru construcţii este fabricat în mod individual sau la comandă, nefiind realizat într-un proces de producţie în serie, ca răspuns la o comandă specifică, şi este instalat într-o singură construcţie identificată, de către un fabricant care răspunde de încorporarea în condiţii de siguranţă a produsului în construcţii, în conformitate cu normele naţionale aplicabile şi pe răspunderea persoanelor însărcinate cu executarea în condiţii de siguranţă a construcţiilor, desemnate prin normele naţionale aplicabile;

2) produsul pentru construcţii este fabricat pe şantier pentru a fi încorporat în construcţia respectivă, în conformitate cu normele naţionale aplicabile şi pe răspunderea persoanelor însărcinate cu executarea în condiţii de siguranţă a construcţiilor, desemnate în temeiul normelor naţionale aplicabile; sau

3) produsul pentru construcţii este fabricat în mod tradiţional sau de o manieră adecvată pentru a asigura conservarea patrimoniului, printr-un proces de fabricare neindustrial, pentru renovarea adecvată a construcţiilor protejate în mod oficial ca făcînd parte dintr-un sit protejat sau datorită valorii lor arhitecturale sau istorice deosebite, cu respectarea normelor naţionale aplicabile.

35. Furnizarea declaraţiei de performanţă

1) O copie de pe declaraţia de performanţă este furnizată fie pe hîrtie, fie prin mijloace electronice, împreună cu fiecare produs care este pus la dispoziţie pe piaţă.

Dacă un lot din acelaşi produs este furnizat unui singur utilizator, acesta poate fi însoţit de o copie unică de pe declaraţia de performanţă, fie pe hîrtie, fie prin mijloace electronice.

2) La solicitarea destinatarului, se furnizează o copie pe hîrtie de pe declaraţia de performanţă.

3) Declaraţia de performanţă se furnizează în limba de stat.

La solicitarea unui stat străin, în care produsul este pus la dispoziţie pe piaţă, declaraţia de performanţă se furnizează în limba impusă de statul solicitant.

 

VII. REGULI DE APLICARE A MARCAJULUI E CONFORMITATE SM

36. Marcajul de conformitate SM se aplică conform prevederilor art.23 din Legea nr.235 din 1 decembre 2011 privind activităţile de acreditare şi de evaluare şi verificare a constanţei performanţei.

37. Marcajul de conformitate SM nu poate fi aplicat decît după eliberarea documentului care atestă conformitatea produsului cu prezenta Reglementare tehnică.

38. Fabricantul sau reprezentantul său autorizat, persoană juridică cu sediul în Republica Moldova, aplică marcajul de conformitate SM pe produs, pe o etichetă ataşată acestuia, pe ambalaj sau pe documentele comerciale însoţitoare.

39. Marcajul de conformitate SM trebuie să fie însoţit de numărul de identificare al organismului de certificare recunoscut sau al laboratorului de încercări recunoscut, antrenate în procesul evaluării conformităţii.

40. Marcajul de conformitate SM este obligatoriu şi trebuie aplicat înainte de punerea la dispoziţie pe piaţă a produselor.

41. Marcajul de conformitate SM se aplică:

1) tuturor produselor nou-fabricate în ţară sau importate din ţări, altele decît cele din Uniunea Europeană;

2) tuturor produselor modificate substanţial şi care fac obiectul prezentei Reglementări tehnice ca produse nou-fabricate în ţară sau importate din ţări, altele decît cele din Uniunea Europeană.

 

VIII. PRINCIPIILE GENERALE ŞI NORMELE DE APLICARE A MARCAJULUI CE

42. Marcajul CE se poate aplica doar la data intrării în vigoare a Acordului privind ECA ori la data aderării Republicii Moldova la Uniunea Europeană, în situaţia în care un astfel de protocol nu este încheiat.

43. Aplicarea marcajului CE pe produsele pentru construcţii se efectuează în conformitate cu prevederile art.231 din Legea nr.235 din 1 decembre 2011 privind activităţile de acreditare şi de evaluare şi verificare a constanţei performanţei.

44. Conform legislaţiei în vigoare, în perioada de tranziţie, pînă în momentul semnării Acordului European privind Evaluarea Conformităţii (ACAA), marcajul naţional de conformitate a produselor cu cerinţele fundamentale pentru domeniile acoperite de reglementări tehnice aplicabile produselor respective este marcajul de conformitate SM.

În condiţiile prevăzute de reglementările tehnice aplicabile, se recunoaşte marcajul european de conformitate CE pentru produsele importate din Uniunea Europeană.

În această perioadă de tranziţie, marcajul CE se recunoaşte în condiţiile art.31 alin.(11) din Legea nr.235 din 1 decembre 2011 privind activităţile de acreditare şi de evaluare şi verificare a constanţei performanţei.

 

IX. RECUNOAŞTEREA ŞI EXTINDEREA RECUNOAŞTERII

ORGANISMELOR DE EVALUARE ŞI VERIFICARE

A CONSTANŢEI PERFORMANŢEI

45. Pentru efectuarea procedurilor de evaluare şi verificare a constanţei performanţei, se recunosc organismele de evaluare şi verificare a constanţei performanţei acreditate pentru activităţile din domeniul reglementat în construcţii, în limitele prevederilor Legii nr.235 din 1 decembre 2011 privind activităţile de acreditare şi de evaluare şi verificare a constanţei performanţei.

46. Pentru a obţine recunoaşterea pentru activitate în domeniul reglementat, organismul de evaluare şi verificare a constanţei performanţei adresează Centrului Naţional de Acreditare, concomitent cu cererea de acreditare, o solicitare de recunoaştere sau de extindere a recunoaşterii.

47. Cerinţele ce urmează a fi îndeplinite de organismele de evaluare şi verificare a constanţei performanţei pentru a fi recunoscute sînt stabilite în art.143 din Legea nr.235 din 1 decembre 2011 privind activităţile de acreditare şi de evaluare şi verificare a constanţei performanţei.

48. Recunoaşterea organismelor de evaluare şi verificare a constanţei performanţei se face de către organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniul construcţiilor prin examinarea dosarului cu documente transmis de Centrul Naţional de Acreditare.

49. Dosarul cu documentele prezentate în vederea recunoaşterii sau extinderii recunoaşterii sînt supuse examinării de organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniul construcţiilor, care creează Comisia de recomandare a recunoaşterii.

50. Regulamentul şi componenţa Comisiei de recomandare a recunoaşterii se aprobă de către organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniul construcţiilor.

51. După examinarea dosarului cu documentele prezentate, organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniul construcţiilor emite ordinul de acordare sau refuzul de acordare a recunoaşterii, sau, după caz, de extindere a recunoaşterii.

52. Organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniul construcţiilor informează Centrul Naţional de Acreditare privind decizia de acordare sau extindere a recunoaşterii organismului de evaluare şi verificare a constanţei performanţei sau despre refuzul de acordare sau extindere a recunoaşterii, cu motivarea refuzului.

53. Lista organismelor recunoscute, cu sarcinile specifice pentru care acestea au fost recunoscute, este gestionată de către Centrul Naţional de Acreditare şi se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

 

X. SUSPENDAREA, RESTRÎNGEREA SAU RETRAGEREA RECUNOAŞTERII

ORGANISMELOR DE EVALUARE ŞI VERIFICARE

A CONSTANŢEI PERFORMANŢEI

54. În vederea suspendării, restrîngerii sau retragerii recunoaşterii organismelor de evaluare şi verificare a constanţei performanţei se aplică prevederile stabilite în art.144 din Legea nr.235 din 1 decembre 2011 privind activităţile de acreditare şi de evaluare şi verificare a constanţei performanţei.

55. Organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniul construcţiilor informează Centrul Naţional de Acreditare privind decizia de suspendare, ridicare a suspendării, restrîngere sau retragere a recunoaşterii organismului de evaluare şi verificare a constanţei performanţei, în termen de 5 zile lucrătoare de la luarea acestei decizii.

 

XI. INFORMAŢII PENTRU CONSUMATOR

56. Informarea consumatorilor poate fi realizată prin elemente de identificare şi prin indicarea caracteristicilor acestora, care se înscriu la vedere şi explicit pe produs, etichetă, ambalaj sau în cartea tehnică, în instrucţiunile de exploatare ori în altă documentaţie de însoţire a produsului, după caz, în funcţie de destinaţia acestora şi trebuie să conţină următoarele:

a) denumirea produsului;

b) denumirea şi marca fabricantului/importatorului, adresa (numărul de telefon, după caz);

c) indicativul specificaţiei tehnice armonizate;

d) masa sau volumul (după caz);

e) principalele caracteristici calitative;

f) compoziţia, aditivii folosiţi (după caz);

g) domeniul de utilizare, instrucţiunile de utilizare, manipulare, depozitare, conservare sau de păstrare;

h) denumirea ţării producătoare;

i) termenul de valabilitate (după caz);

j) data fabricării;

k) marcajul de conformitate urmat de numărul de identificare al organismului de evaluare şi verificare a constanţei performanţei recunoscut.

57. Toate informaţiile, inclusiv cele verbale, referitoare la produsele de construcţii, documentaţia de însoţire, precum şi contractele încheiate trebuie să fie prezentate în limba de stat sau în limba de stat cu traducerea autentică în una dintre limbile de circulaţie internaţională.

58. Orice alte marcaje sînt aplicate pe produs, pe o etichetă ataşată ambalajului sau pe documentele comerciale însoţitoare, cu condiţia să nu afecteze vizibilitatea ori lizibilitatea marcajului de conformitate SM şi să nu inducă în eroare asupra semnificaţiei lor.

 

XII. CERINŢE SPECIFICE PRIVIND SUPRAVEGHEREA PIEŢEI

59. Sînt introduse pe piaţă şi utilizate în scopurile prevăzute numai produsele care corespund prevederilor reglementărilor tehnice şi poartă marcajul de conformitate SM, sînt însoţite de declaraţia de performanţă şi deţin evaluarea tehnică în construcţii, în cazurile prevăzute de lege.

60. Produsele de construcţii trebuie să corespundă cerinţelor fundamentale de la capitolul IV.

Verificarea respectării cerinţelor fundamentale de la capitolul IV se face de autorităţile de reglementare şi autorităţile cu funcţii de supraveghere a pieţei.

61. Autoritatea de supraveghere a pieţei privind corespunderea produselor pentru construcţii prezentei Reglementări tehnice este Inspectoratul Naţional pentru Supraveghere Tehnică şi Serviciul de Supraveghere de Stat a Sănătăţii Publice.

[Pct.61 modificat prin Hot.Guv. nr.391 din 14.06.2023, în vigoare 26.06.2023]

[Pct.61 modificat prin Hot.Guv. nr.1088 din 18.12.2017, în vigoare 20.12.2017]

 

62. În cazul în care se constată că pentru produsele de construcţii plasate pe piaţă nu se respectă prevederile prezentei Reglementări tehnice, autoritatea de supraveghere a pieţei aplică măsuri conform legii.

63. Încălcarea prevederilor prezentei Reglementări tehnice atrage răspunderea disciplinară, materială, civilă, administrativă sau penală, după caz, în temeiul şi modul stabilit de lege.

64. Orice persoană fizică sau juridică care pune la dispoziţie pe piaţă produse marcate cu marcajul de conformitate SM sau însoţite de declaraţia de performanţă ori de evaluare tehnică în construcţii este obligată, la cererea autorităţii de supraveghere a pieţei respective, să prezinte documentele, prevăzute de actele legislative, ce atestă rezultatele evaluării conformităţii produsului.

65. Persoana responsabilă de punerea la dispoziţie pe piaţă a produsului pentru construcţii trebuie să pună la dispoziţie autorităţii de supraveghere a pieţei, suplimentar, documentaţia tehnică conţinînd rapoartele de încercări care atestă conformitatea.

66. Documentaţia tehnică trebuie să conţină:

a) descrierea generală a produsului;

b) proiecte de execuţie, planuri de producere, specificaţii ale componentelor şi scheme de încercări, dacă este cazul;

c) descrieri şi explicaţii necesare pentru înţelegerea desenelor şi specificaţiilor şi a modului de funcţionare a produsului;

d) lista standardelor armonizate care conferă prezumţia conformităţii cu cerinţele fundamentale, aplicate integral sau parţial, precum şi descrieri ale soluţiilor adoptate pentru îndeplinirea cerinţelor fundamentale din reglementările tehnice aplicabile, în cazul în care nu s-au aplicat aceste standarde;

e) rezultate ale calculelor de proiectare şi ale verificărilor efectuate;

f) rapoarte de încercări, cu indicarea factorilor nocivi, nivelurilor reale şi maximal admisibile ale acestora;

g) certificatul de conformitate, dacă este cazul.

67. Atunci cînd autoritatea de supraveghere a pieţei constată că marcajul de conformitate SM a fost aplicat în mod nejustificat ori în mod necorespunzător pe un produs sau a fost incorect utilizat, inclusiv în ceea ce priveşte documentele aferente, persoana responsabilă de plasarea pe piaţă este obligată să aducă produsul în conformitate cu cerinţele privind marcajul pînă la o dată convenită cu autoritatea din domeniu.

68. În situaţii de natura celor prevăzute în pct.65, autoritatea de supraveghere a pieţei are următoarele obligaţii:

a) să informeze, în scris, în termen de 72 ore, organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniu despre orice astfel de măsură, indicînd motivele măsurii adoptate;

b) să comunice imediat, în scris, părţii implicate, despre măsura luată, motivele pe care se bazează aceasta, demersurile legale ce pot fi întreprinse de partea implicată şi termenele disponibile pentru iniţierea acestora;

c) să informeze Organismul Naţional de Evaluare a Conformităţii referitor la aplicarea ilegală a marcajului de conformitate SM.

 

Anexa nr.1

la Reglementarea tehnică cu privire la

cerinţele minime pentru comercializarea

produselor pentru construcţii

 

[Anexele nr.1-2 introduse prin Hot.Guv. nr.14 din 10.01.2024, în vigoare 06.11.2024]

 

I. SISTEME DE EVALUARE ŞI VERIFICARE A

CONSTANŢEI PERFORMANŢEI

Fabricantul întocmeşte declaraţia de performanţă şi determină produsul-tip pe baza evaluărilor şi a verificărilor constanţei performanţei, efectuate conform următoarelor sisteme:

1. Sistemul 1+

1) Fabricantul efectuează următoarele operaţiuni:

a) controlul producţiei în fabrică;

b) testarea suplimentară a eşantioanelor prelevate în unitatea de producţie de către fabricant în conformitate cu planul de testare prestabilit.

2) Organismul de certificare a produselor recunoscut decide cu privire la emiterea, restricţionarea, suspendarea sau retragerea certificatului de constanţă a performanţei al produsului pentru construcţii, pe baza rezultatelor următoarelor evaluări şi verificări pe care le efectuează:

a) evaluare a performanţei produsului de construcţii, efectuată pe baza testărilor (inclusiv a eşantionării), a calculelor, a valorilor tabulare sau a documentaţiei descriptive a produsului;

b) inspectarea iniţială a unităţii de producţie şi a controlului producţiei în fabrică;

c) supravegherea, evaluarea şi examinarea continuă a controlului producţiei în fabrică;

d) testarea prin sondaj a eşantioanelor prelevate în unitatea de producţie sau în spaţiile de depozitare ale fabricantului de către organismul recunoscut de certificare a produsului.

2. Sistemul 1

1) Fabricantul efectuează următoarele operaţiuni:

a) controlul producţiei în fabrică;

b) testarea suplimentară a eşantioanelor prelevate în unitatea de producţie de către fabricant în conformitate cu planul de testare prestabilit.

2) Organismul de certificare a produselor recunoscut decide cu privire la emiterea, restricţionarea, suspendarea sau retragerea certificatului de constanţă a performanţei al produsului de construcţii, pe baza rezultatelor următoarelor evaluări şi verificări pe care le efectuează:

a) evaluare a performanţei produsului de construcţii, efectuată pe baza testărilor (inclusiv a eşantionării), a calculelor, a valorilor tabulare sau a documentaţiei descriptive a produsului;

b) inspectarea iniţială a unităţii de producţie şi a controlului producţiei în fabrică;

c) supravegherea, evaluarea şi examinarea continuă a controlului producţiei în fabrică.

3. Sistemul 2+

1) Fabricantul efectuează următoarele operaţiuni:

a) evaluare a performanţei produsului de construcţii pe baza testărilor (inclusiv a eşantionării), a calculelor, a valorilor tabulare sau a documentaţiei descriptive a produsului respectiv;

b) controlul producţiei în fabrică;

c) testarea eşantioanelor prelevate în unitatea de producţie de către fabricant în conformitate cu planul de testare prestabilit.

2) Organismul de certificare a produselor recunoscut realizează controlul producţiei în fabrică, decide cu privire la emiterea, restricţionarea, suspendarea sau retragerea certificatului de conformitate a controlului producţiei în fabrică pe baza rezultatelor următoarelor evaluări şi verificări pe care le efectuează:

a) inspectarea iniţială a unităţii de producţie şi a controlului producţiei în fabrică;

b) supravegherea, evaluarea şi examinarea continuă a controlului producţiei în fabrică.

4. Sistemul 3

1) Fabricantul efectuează controlul producţiei în fabrică.

2) Laboratorul (recunoscut, acreditat) evaluează performanţa pe baza testărilor (utilizând eşantioanele prelevate de fabricant), a calculelor, a valorilor tabulare sau a documentaţiei descriptive a produsului de construcţii.

5. Sistemul 4

1) Fabricantul efectuează următoarele operaţiuni:

a) evaluarea performanţei produsului de construcţii pe baza testărilor, a calculelor, a valorilor tabulare sau a documentaţiei descriptive a produsului respectiv;

b) controlul producţiei în fabrică.

2) Niciuna dintre sarcini nu necesită intervenţia organismelor recunoscute.

6. Produse de construcţii pentru care s-a emis o evaluare tehnică

Organismele recunoscute care execută sarcini conform sistemelor 1+, 1 şi 3, precum şi fabricanţii care execută sarcini conform sistemelor 2+ şi 4 consideră evaluarea tehnică emisă pentru produsul de construcţii în cauză drept evaluarea performanţei acestui produs. Prin urmare, organismele recunoscute şi fabricanţii nu execută sarcinile menţionate la punctul 1 subpunctul 2) litera a), punctul 2 subpunctul 2) litera a), punctul 3 subpunctul 1) litera a), punctul 4 subpunctul 2) şi punctul 5 subpunctul 1) litera a).

 

II. ORGANISME IMPLICATE ÎN EVALUAREA ŞI VERIFICAREA

CONSTANŢEI PERFORMANŢEI

Funcţiile organismelor recunoscute implicate în evaluarea şi verificarea constanţei performanţei produselor de construcţii se distribuie între:

1) organismul de certificare a produsului, care este un organism recunoscut pentru a efectua certificarea constanţei performanţei;

2) organismul de certificare a controlului producţiei în fabrică, care este un organism recunoscut pentru a efectua certificarea controlului producţiei în fabrică;

3) laborator, care este un organism recunoscut pentru a măsura, a examina, a testa, a calcula sau a evalua în orice alt mod performanţele produselor de construcţii.

 

III. NOTIFICĂRI ORIZONTALE: CAZURI DE CARACTERISTICI ESENŢIALE PENTRU

CARE NU ESTE NECESARĂ TRIMITEREA LA O SPECIFICAŢIE

TEHNICĂ ARMONIZATĂ RELEVANTĂ

1. Comportarea la foc

2. Rezistenţa la foc

3. Performanţa la foc exterior

4. Performanţa acustică

5. Emisiile de substanţe periculoase

 

Anexa nr.2

la Reglementarea tehnică cu privire la cerinţele minime

pentru comercializarea produselor pentru construcţii

 

DECLARAŢIA DE PERFORMANŢĂ

nr._________

 

1. Cod unic de identificare al produsului-tip: _________________________________________

2. Utilizare/utilizări preconizată/preconizate: ________________________________________

3. Fabricant: __________________________________________________________________

4. Reprezentant autorizat: _______________________________________________________

5. Sistemul/sistemele de evaluare şi de verificare a constanţei performanţei: ______________

_____________________________________________________________________________

 

6a. Standard armonizat: _________________________________________________________

Organism/organisme recunoscut/recunoscute: _______________________________________

6b. Documentul de evaluare tehnică: _______________________________________________

Evaluarea tehnică: ______________________________________________________________

Organismul de evaluare tehnică: ___________________________________________________

Organism/organisme recunoscut/recunoscute: _______________________________________

7. Performanţa/performanţe declarată/declarate: ______________________________________

8. Documentaţie tehnică adecvată şi/sau documentaţie tehnică specifică:

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

Performanţa produsului identificat mai sus este în conformitate cu setul de performanţe declarate. Această declaraţie de performanţă este eliberată în conformitate cu prezenta Reglementare tehnică, pe răspunderea exclusivă a fabricantului identificat mai sus.

Semnată pentru şi în numele fabricantului de către:

(nume) _____________________________________________________

în (locul) _______________la (data eliberării) ______________________

(semnătura) _________________________________________________

 

INSTRUCŢIUNI PENTRU ÎNTOCMIREA DECLARAŢIEI

DE PERFORMANŢĂ

 

1. Generalităţi

1. Aceste instrucţiuni au ca obiectiv orientarea fabricanţilor la întocmirea unei declaraţii de performanţă, respectând modelul din prezenta anexă (denumit în continuare – model).

2. Aceste instrucţiuni nu fac parte din declaraţiile de performanţă care trebuie emise de către fabricanţi şi nu ar trebui să fie incluse în aceste declaraţii de performanţă.

3. La întocmirea unei declaraţii de performanţă, fabricantul:

1) reproduce textele şi titlurile modelului care nu sunt indicate între paranteze drepte;

2) completează spaţiile libere şi parantezele drepte prin introducerea informaţiilor necesare.

4. Fabricanţii pot, de asemenea, să includă în declaraţia de performanţă trimiterea la pagina web pe care este pusă la dispoziţie copia declaraţiei de performanţă. Această trimitere poate fi inclusă după punctul 8 din declaraţia de performanţă.

 

2. Flexibilitate

5. Cu condiţia ca informaţiile obligatorii cerute să fie furnizate în mod clar, complet şi într-o manieră coerentă, la întocmirea unei declaraţii de performanţă este posibil:

1) să se utilizeze o structură diferită de modelul prezentat;

2) să se combine punctele modelului prin prezentarea grupată a unora dintre acestea;

3) să se prezinte punctele modelului într-o ordine diferită sau utilizând unul sau mai multe tabele;

4) să se omită anumite puncte din model care nu sunt relevante pentru produsul pentru care este întocmită o declaraţie de performanţă. De exemplu, acesta este cazul în care declaraţia de performanţă este bazată fie pe un standard armonizat, fie pe o evaluare tehnică europeană eliberată pentru produs, ceea ce face ca cealaltă alternativă să nu fie aplicabilă. Aceste omisiuni ar putea viza, de asemenea, punctele privind reprezentantul autorizat sau privind utilizarea documentaţiei tehnice adecvate şi a documentaţiei tehnice specifice;

5) să se prezinte punctele fără a le numerota.

6. În cazul în care un fabricant doreşte să emită o declaraţie de performanţă unică, care să acopere diferite variante ale unui produs-tip, cel puţin următoarele elemente trebuie să fie enumerate separat şi clar pentru fiecare variantă de produs: numărul declaraţiei de performanţă, codul de identificare conform punctului 1 şi performanţa/performanţele declarată/declarate conform punctului 32.”

2. Prezenta hotărâre intră în vigoare la expirarea a 9 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

Certificatele de evaluare a conformităţii produselor pentru construcţii, emise înainte de intrarea în vigoare a prezentului act normativ, rămân valabile până la expirarea acestora.

 

 

Anexa nr.2

la Hotărîrea Guvernului

nr.913 din 25 iulie 2016

 

LISTA

hotărîrilor Guvernului care se abrogă

 

1. Hotărîrea Guvernului nr.226 din 29 februarie 2008 „Pentru aprobarea reglementării tehnice cu privire la produsele pentru construcţii” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.51-54, art.324).

2. Punctul 27 din anexa nr.3 la Hotărîrea Guvernului nr.384 din 12 mai 2010 „Cu privire la Serviciul de Supraveghere de Stat a Sănătăţii Publice” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.78-80, art.445).

3. Hotărîrea Guvernului nr.611 din 11 august 2011 „Cu privire la modificarea anexei la Hotărîrea Guvernului nr.226 din 29 februarie 2008” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr.134, art.675).