L E G E
pentru modificarea şi completarea unor acte legislative
nr. 21 din 04.03.2016
Monitorul Oficial nr.79-89/152 din 01.04.2016
* * *
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Art.I. – Legea nr.220-XVI din 19 octombrie 2007 privind înregistrarea de stat a persoanelor juridice şi a întreprinzătorilor individuali (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.184-187, art.711), cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 2, noţiunea „principiul ghişeului unic” se substituie cu noţiunea „ghişeu unic la înregistrarea de stat” cu următorul cuprins:
„ghişeu unic la înregistrarea de stat (denumit în continuare ghişeu unic) – mecanism prin care organul înregistrării de stat acordă părţilor implicate în activitatea de întreprinzător, printr-un singur punct de recepţionare, consultaţii privind formalităţile legale referitoare la constituirea şi înregistrarea persoanei juridice şi a întreprinzătorului individual, verificarea denumirii persoanei juridice, perfectarea actelor de constituire, înregistrarea de stat, publicarea informaţiei în Buletinul electronic, precum şi obţine informaţii necesare înregistrării prin intermediul reţelelor electronice de la autorităţile publice, fără implicarea solicitantului înregistrării, şi prezintă informaţii din Registrul de stat al persoanelor juridice şi Registrul de stat al întreprinzătorilor individuali autorităţilor publice pentru luarea la evidenţa fiscală, statistică, medicală şi socială;”.
2. Articolul 4 va avea următorul cuprins:
„Articolul 4. Taxa pentru înregistrarea de stat şi furnizarea informaţiei
(1) Înregistrarea de stat a persoanelor juridice şi a întreprinzătorilor individuali, înregistrarea modificărilor în actele de constituire şi în datele înscrise în Registrul de stat şi acordarea serviciilor se efectuează conform taxelor prevăzute în anexă, parte integrantă a prezentei legi.
(2) Reînregistrarea persoanelor juridice şi a întreprinzătorilor individuali, condiţionată de modificarea legislaţiei, se efectuează gratuit.
(3) Informaţia din Registrul de stat se prezintă autorităţilor publice gratuit doar în format electronic.
(4) În cazul serviciilor prestate prin intermediul ghişeului unic, precum şi altor servicii prevăzute la art.35, acestea se vor efectua din contul taxei pentru înregistrarea de stat, fără perceperea unor plăţi suplimentare de la solicitantul înregistrării.
(5) Prevederile alin.(4) se aplică la înregistrarea de stat a persoanelor juridice, filialelor şi reprezentanţelor acestora, şi a întreprinzătorilor individuali, inclusiv la înregistrarea modificărilor în actele de constituire şi în datele înscrise în Registrul de stat, precum şi în cazul reorganizării efectuate prin intermediul ghişeului unic.
(6) Pentru înregistrarea de stat a persoanelor juridice, filialelor şi reprezentanţelor acestora, şi a întreprinzătorilor individuali, precum şi pentru înregistrarea modificărilor în actele de constituire şi în datele înscrise în Registrul de stat, efectuată la cererea solicitantului în regim de urgenţă timp de 4 ore, taxele se majorează de 4 ori.
(7) Pentru furnizarea informaţiei din Registrul de stat şi prestarea altor servicii prevăzute în anexă, cu excepţia compartimentului I şi punctelor 1, 2 şi 4 din compartimentul II din anexă, efectuate la cererea solicitantului în regim de urgenţă, în 24 de ore, 4 ore sau 1 oră, taxele se majorează, respectiv, de 2, 3 sau 4 ori.
(8) În cazul refuzului neîntemeiat din partea solicitantului de a primi documentele conform serviciului solicitat, plata pentru serviciul executat nu se restituie.”
3. La articolul 5, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Înregistrarea de stat a persoanelor juridice, filialelor şi reprezentanţelor acestora, precum şi a întreprinzătorilor individuali, se efectuează în zi lucrătoare în termen de 24 de ore, care se calculează din ziua lucrătoare imediat următoare celei în care au fost prezentate documentele necesare înregistrării.”
4. Articolul 11:
la alineatul (1), cuvintele „ , conform principiului ghişeului unic,” se exclud;
articolul se completează cu alineatul (21) cu următorul cuprins:
„(21) În cadrul procedurii înregistrării de stat, organul înregistrării de stat va efectua procesul de înregistrare (luare la evidenţă) fiscală, statistică, medicală şi socială a persoanei juridice prin transmitere autorităţilor vizate, în format electronic, a datelor privind înregistrarea acesteia prevăzute la art.33 alin.(1), cu eliberarea pentru persoana juridică a înştiinţării respective.”
5. Articolul 28:
se completează cu alineatul (31) cu următorul cuprins:
„(31) În cadrul procedurii înregistrării de stat, organul înregistrării de stat va efectua procesul de înregistrare (luare la evidenţă) fiscală, statistică, medicală şi socială a întreprinzătorului individual prin transmitere autorităţilor vizate, în format electronic, a datelor privind înregistrarea acestuia prevăzute la art.33 alin.(2), cu eliberarea pentru întreprinzătorul individual a înştiinţării respective.”
alineatul (4) se abrogă.
6. Legea se completează cu articolul 341 cu următorul cuprins:
„Articolul 341. Accesul public la informaţia din Registrul de stat
(1) Organul înregistrării de stat asigură vizualizarea publică a informaţiei din Registrul de stat pe pagina sa web oficială.
(2) Informaţia publică prevăzută la alin.(1) conţine date privind denumirea persoanei juridice, forma juridică de organizare, numărul de identificare de stat (IDNO), data înregistrării, sediul, numele şi prenumele administratorului, numele şi prenumele sau denumirea fondatorilor (asociaţilor) şi mărimea cotelor de participare ale acestora în capitalul social, starea persoanei juridice (pasivă, inactivă, în proces de reorganizare sau radiere, suspendare a activităţii), precum şi numele, prenumele, data înregistrării, numărul de identificare de stat (IDNO) al întreprinzătorului individual şi date privind radierea acestuia.
(3) Informaţiile prevăzute la alin.(2) sînt actualizate în fiecare zi lucrătoare.
(4) Datele indicate la alin.(2) sînt disponibile pentru stabilire şi vizualizare la orice dată calendaristică din momentul înregistrării şi pînă la radierea persoanei juridice sau a întreprinzătorului individual.
(5) Vizualizarea şi accesarea datelor din Registrul de stat, indicate la alin.(2), se efectuează gratuit.
(6) Informaţia plasată pe pagina web a organului înregistrării de stat se consideră informaţie oficială. Organul înregistrării de stat îşi asumă responsabilitatea pentru exactitatea informaţiei plasate.”
7. Articolul 36 se completează cu alineatele (11)–(14) cu următorul cuprins:
„(11) Activitatea şi conduita registratorului sînt evaluate o dată pe an, iar concluziile se consemnează în evaluarea de serviciu.
(12) Rezultatele evaluării de serviciu a registratorului se iau în considerare la luarea deciziilor cu privire la:
a) stabilirea indemnizaţiilor, sporurilor şi a altor suplimente la salariu;
b) promovarea în funcţie;
c) eliberarea din funcţie.
(13) Deciziile specificate la alin.(12) se confirmă prin actul administrativ al persoanei care are competenţa legală de numire în funcţie.
(14) Modul, condiţiile şi criteriile evaluării de serviciu a registratorului sînt stabilite de Ministerul Justiţiei.”
8. Legea se completează cu o anexă cu următorul cuprins:
Anexă
Taxele pentru înregistrarea de stat şi serviciile prestate de către Î.S. „Camera Înregistrării de Stat”
| ||
Nr. crt. | Denumirea serviciului | Taxa, lei |
| ||
1 | Înregistrarea de stat a persoanei juridice, a filialei şi reprezentanţei acesteia | 1149 |
2 | Înregistrarea de stat a întreprinzătorului individual | 364 |
II. Servicii de asistenţă | ||
1 | Redactarea actului de constituire, iniţial sau în formă actualizată, a persoanei juridice şi/sau a actului adiţional privind modificarea actului de constituire ori, după caz, a hotărîrii adunării generale a fondatorilor (asociaţilor), a deciziei asociatului unic | 120 |
2 | Perfectarea actelor de constituire pentru înregistrarea de stat, precum şi redactarea modificărilor în actul de constituire | 202 |
3 | Verificarea şi rezervarea denumirii, inclusiv prin intermediul internetului, pe un termen de pînă la 6 luni | 71 |
4 | Publicarea informaţiei în Buletinul electronic | 131 |
(eliberarea extraselor din Registrul de stat) | ||
1 | Extras din Registrul de stat care conţine date privind denumirea persoanei juridice, numele, prenumele persoanei fizice întreprinzător individual, forma juridică de organizare, numărul de identificare de stat (IDNO), data înregistrării, sediul, numele şi prenumele administratorului, mărimea capitalului social, numele, prenumele sau denumirea asociaţilor, cota de participare a asociaţilor, obiectul principal de activitate | 110 |
2 | Istoricul persoanei juridice sau al întreprinzătorului individual, din momentul înregistrării pînă la data solicitării istoricului, privind înregistrarea iniţială şi informaţiile în ordine cronologică (cu excepţia datelor privind domiciliul) | 245 |
3 | Informaţii privind iniţierea procedurii de reorganizare sau de dizolvare a persoanei juridice, privind radierea din Registrul de stat. Informaţii privind succesiunea în drepturi şi obligaţii pentru persoana juridică, privind suspendarea activităţii | 73 |
4 | Informaţii despre persoane juridice şi întreprinzători individuali clasificate pe diferite criterii (sediu, obiect principal de activitate, participare străină la capital) | 73 |
5 | Informaţii privind starea persoanei juridice sau a întreprinzătorului individual (pasivă, inactivă; licenţele eliberate, suspendate, retrase sau anulate; interdicţiile aplicate de instanţele judecătoreşti şi executorii judecătoreşti; punerea în gaj a părţii sociale din capitalul social; conturile bancare curente şi datoria faţă de bugetul public naţional) | 109 |
6 | Informaţii despre administratorii fiduciari sau administratorii insolvabilităţii desemnaţi de instanţa de judecată, precum şi despre componenţa nominală a organelor de conducere, supraveghere şi control, despre membrii comisiei de lichidare sau lichidator | 109 |
7 | Furnizarea informaţiilor prevăzute în punctele 1, 3-6 în regim on-line | în temeiul contractului încheiat |
8 | Familiarizarea la sediul Î.S. „Camera Înregistrării de Stat” sau la oficiile teritoriale ale acesteia cu documentele din dosarul de evidenţă al persoanei juridice sau al întreprinzătorului individual înregistraţi | 226 |
| ||
1 | Eliberarea unei copii certificate de pe actul de constituire (contract de constituire sau statut), hotărîrea de constituire (proces-verbal, ordin sau declaraţie), actul adiţional privind înregistrarea modificărilor, decizia de înregistrare, precum şi de pe alte documente din dosarul de evidenţă | 148 |
2 | Autentificarea actului de constituire al persoanei juridice şi a actului adiţional privind modificarea actului de constituire | 197 |
3 | Certificarea specimenului semnăturii în actele persoanei juridice | 63 |
Art.II. – În anexa la Legea nr.160 din 22 iulie 2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr.170-175, art.494), cu modificările ulterioare, compartimentul „Ministerul Justiţiei/Camera Înregistrării de Stat” va avea următorul cuprins:
Ministerul Justiţiei/Camera Înregistrării de Stat | |||
1 | Înregistrare de stat a persoanelor juridice, a filialelor şi a reprezentanţelor acestora | 1149 lei | Fără termen |
2 | Înregistrare de stat a întreprinzătorilor individuali | 364 lei | Fără termen |
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Andrian CANDU
|
Nr.21. Chişinău, 4 martie 2016. |
