miercuri, 1 ianuarie 2025
210/26.02.2016 Hotărîre cu privire la Registrul garanţiilor reale mobiliare

H O T Ă R Î R E

cu privire la Registrul garanţiilor reale mobiliare

 

nr. 210  din  26.02.2016

 

Monitorul Oficial nr.49-54/240 din 04.03.2016

 

* * *

Notă: În tot textul cuvintele „Agenţia Resurse Informaţionale Juridice”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „Agenţia Digitalizare în Justiţie şi Administrare Judecătorească”, la forma gramaticală corespunzătoare, se substituie cu cuvintele „Agenţia Resurse Informaţionale Juridice”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.720 din 18.07.2018, în vigoare 27.07.2018

 

În temeiul art.37 alin.(3) din Legea nr.449-XV din 30 iulie 2001 cu privire la gaj (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.345-351, art.655), cu modificările ulterioare, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă:

Regulamentul cu privire la ţinerea Registrului garanţiilor reale mobiliare, conform anexei nr.1;

Modificările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului, conform anexei nr.2.

2. Informaţiile referitoare la gajuri şi alte drepturi de garanţie care au fost înregistrate în alte baze de date, cu excepţia garanţiilor reale care au ca obiect valorile mobiliare de stat sub formă de înscriere în cont, constituite de către bănci în favoarea altor bănci sau a Băncii Naţionale a Moldovei, se consideră a fi parte componentă a Registrului garanţiilor reale mobiliare.

3. Registrul garanţiilor reale mobiliare este ţinut de Ministerul Justiţiei prin intermediul Agenţiei Digitalizare în Justiţie şi Administrare Judecătorească.

4. Asigurarea funcţionării Registrului garanţiilor reale mobiliare se efectuează din contul şi în limitele mijloacelor aprobate Agenţiei Digitalizare în Justiţie şi Administrare Judecătorească în bugetul de stat, precum şi din alte surse neinterzise de lege.

5. Mijloacele financiare obţinute în urma accesării Registrului garanţiilor reale mobiliare şi furnizării informaţiei din acesta se utilizează de către Agenţia Digitalizare în Justiţie şi Administrare Judecătorească, cu acordul ministrului justiţiei.

6. Schimbul informaţional între Registrul garanţiilor reale mobiliare şi alte registre de stat se asigură în baza acordurilor privind schimbul informaţional între autorităţile respective sau prin platforma de interoperabilitate.

7. Gajurile şi alte drepturi de garanţie, înregistrate începînd cu 8 noiembrie 2014 şi pînă la intrarea în vigoare a prezentei hotărîri, de către registratorii înregistraţi prin ordinul ministrului justiţiei, se consideră înregistrate în Registrul garanţiilor reale mobiliare.

8. Accesul la informaţiile referitoare la gajuri şi alte drepturi de garanţie, care au fost înregistrate în bazele de date ale registrelor de stat pînă la intrarea în vigoare a prezentei hotărîri, se realizează prin intermediul Agenţiei Digitalizare în Justiţie şi Administrare Judecătorească.

Pentru înregistrările în Registrul garanţiilor reale mobiliare, accesul se realizează prin intermediul portalului web al Registrului garanţiilor reale mobiliare.

9. Pînă la intrarea în vigoare a prezentei hotărîri, prin derogare de la pct.12 lit.b)-h) din Regulamentul cu privire la ţinerea Registrului garanţiilor reale mobiliare, pentru înregistrarea avizelor de modificare, radiere, executare a gajurilor, care anterior au fost înregistrate în Registrul gajului bunurilor mobile, în scopul preluării informaţiei din acesta, registratori sînt notarii publici înregistraţi în lista registratorilor autorizaţi şi Agenţia Digitalizare în Justiţie şi Administrare Judecătorească.

10. Transmiterea funcţiilor de deţinător al bazelor de date, în care se înregistra gajul pînă la intrarea în vigoare a prezentei hotărîri, va fi reglementată printr-un acord dintre entităţile care au deţinut bazele de date respective şi Agenţia Digitalizare în Justiţie şi Administrare Judecătorească.

11. Din momentul intrării în vigoare a prezentei hotărîri, toate înregistrările noi de garanţii şi modificările garanţiilor deja înregistrate se fac exclusiv în baza de date a Sistemului Informaţional Automatizat „Registrul garanţiilor reale mobiliare”.

12. Avizele de executare a gajului şi cele de radiere a gajului se înscriu în aceeaşi bază de date în care a fost înscris avizul de înregistrare a aceluiaşi gaj.

13. Ministerul Justiţiei, în termen de 2 luni de la data intrării în vigoare a prezentei hotărîri, va elabora şi aproba instrucţiunile cu privire la modul de evidenţă a obiectelor informaţionale ale Registrului garanţiilor reale mobiliare.

14. Prezenta hotărîre intră în vigoare în termen de o lună din data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, cu excepţia pct.12, 25 şi 26 din Regulamentul cu privire la ţinerea Registrului garanţiilor reale mobiliare. În această perioadă, persoanele menţionate la pct.12 din Regulament, care doresc să activeze în calitate de registrator depun la Ministerul Justiţiei o cerere pentru a fi incluse în lista registratorilor autorizaţi, obţin semnătura electronică şi se conectează la Serviciul Guvernamental de Plăţi Electronice.

15. Se abrogă unele hotărîri ale Guvernului, conform anexei nr.3.

PRIM-MINISTRUPavel FILIP

 

Contrasemnează: 
Ministrul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilorVasile Botnari
Ministrul finanţelor Octavian Armaşu
Ministrul justiţieiVladimir Cebotari

 

Nr.210. Chişinău, 26 februarie 2016.

 

 

Anexa nr.1

la Hotărîrea Guvernului

nr.210 din 26 februarie 2016

 

REGULAMENT

cu privire la ţinerea Registrului garanţiilor reale mobiliare

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Regulamentul cu privire la ţinerea Registrului garanţiilor reale mobiliare (în continuare – Registrul garanţiilor) stabileşte modul de ţinere a acestuia, accesul şi plata pentru înregistrarea şi furnizarea informaţiei din Registrul garanţiilor, securitatea şi integritatea informaţiei din Registrul garanţiilor, procedura de înregistrare a garanţiei, modificarea şi radierea informaţiei din Registrul garanţiilor.

2. Registrul garanţiilor este un registru public care se ţine în scopul înregistrării gajului bunurilor mobile, leasingului financiar şi a altor drepturi de garanţie asupra bunurilor mobile şi pentru a asigura consultarea Registrului garanţiilor şi obţinerea extraselor din el de către orice persoană.

3. Registrul garanţiilor este interconectat cu serviciul electronic guvernamental autentificare şi control al accesului (MPass), conform Hotărîrii Guvernului nr.1090 din 31 decembrie 2013, cu serviciul guvernamental integrat de semnătură digitală (MSign), conform Hotărîrii Guvernului nr.405 din 2 iunie 2014 şi cu Serviciul Guvernamental de Plăţi Electronice (MPay), conform Hotărîrii Guvernului nr.280 din 24 aprilie 2013.

4. Registrul garanţiilor este organizat astfel încît să asigure ca procesele de înregistrare şi acces să fie simple, eficiente, public accesibile şi transparente.

5. Registrul garanţiilor este unica sursă oficială de informaţie privind drepturile de garanţie şi de leasing financiar înregistrate asupra bunurilor mobile, inclusiv în scopul determinării gradului de prioritate a gajului.

6. Prevederile prezentului Regulament nu se aplică garanţiilor reale care au ca obiect valorile mobiliare de stat sub formă de înscriere în cont, constituite de către bănci în favoarea altor bănci sau a Băncii Naţionale a Moldovei.

7. În sensul prezentului Regulament, noţiunile de bază utilizate semnifică:

gaj – garanţie reală în al cărei temei creditorul gajist poate urmări bunul gajat avînd prioritate faţă de alţi creditori, inclusiv faţă de stat, la satisfacerea creanţei garantate;

creditor gajist – persoana în a cărei favoare s-a constituit gajul;

debitor gajist – persoana fizică sau juridică care este proprietar, un alt posesor sau uzufructuar legal al bunurilor depuse în gaj şi care are dreptul de a înstrăina aceste bunuri;

gestionar al gajului – persoana fizică sau juridică, desemnată de creditorul gajist să acţioneze în numele lui şi care poate să întreprindă orice acţiune referitoare la obiectul gajului, în limitele drepturilor acordate, cu excepţia dreptului de cesiune a creanţei garantate prin gaj;

leasing financiar – raport contractual în care o parte (locator) se obligă, la cererea unei alte părţi (locatar), să îi asigure posesiunea şi folosinţa temporară a unui bun, contra unei plăţi periodice (rată de leasing), achiziţionat sau produs de locator, cu particularităţile stabilite de art.4 alin.(1) lit a) din Legea nr.59-XVI din 28 aprilie 2005 cu privire la leasing;

locator – persoană fizică sau juridică care transmite, în condiţiile contractului de leasing financiar, locatarului, la solicitarea acestuia, pentru o anumită perioadă, dreptul de posesiune şi de folosinţă asupra unui bun al cărui proprietar este, cu sau fără transmiterea dreptului de proprietate asupra bunului la expirarea contractului;

locatar – persoană fizică sau juridică ce primeşte, în condiţiile contractului de leasing financiar, în posesiune şi folosinţă bunul specificat în contract pentru o anumită perioadă în schimbul achitării ratelor de leasing financiar;

notar – exponentul puterii de stat împuternicit în modul stabilit de lege, în bază de licenţă şi a ordinului de învestire cu împuterniciri, să desfăşoare activitatea notarială;

societate de registru – persoana juridică, autorizată în conformitate cu Legea nr.171 din 11 iulie 2012 privind piaţa de capital, a cărei activitate de bază este ţinerea Registrului deţinătorilor de valori mobiliare şi alte activităţi conexe;

societate de investiţii – persoană juridică a cărei activitate constă în furnizarea de servicii de investiţii şi/sau în desfăşurarea de activităţi de investiţii cu titlu profesional;

activitate de custodie – activitate desfăşurată în vederea depozitării şi/sau evidenţei instrumentelor financiare şi mijloacelor băneşti ale clienţilor, conform cerinţelor Legii nr.171 din 11 iulie 2012 privind piaţa de capital;

depozitarul central – persoana juridică care desfăşoară activităţile de bază şi auxiliare menţionate la art.81 alin.(2) şi (3) din Legea nr.171 din 11 iulie 2012 privind piaţa de capital;

organizaţie de creditare nebancară – societate pe acţiuni sau societate cu răspundere limitată care desfăşoară cu titlu profesional doar activităţile prevăzute la art.8 alin.(2) din Legea nr.1/2018 cu privire la organizaţiile de creditare nebancară;

bancă – entitate astfel definită în art.3 din Legea nr.202/2017 privind activitatea băncilor;

persoană terţă interesată – persoana fizică sau juridică care are interesul legitim de a solicita informaţii cu privire la gajul sau leasingul financiar, cu care sînt grevate unele bunuri mobile sau drepturi patrimoniale.

[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.326 din 10.11.2021, în vigoare 19.12.2021]

[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.87 din 11.02.2019, în vigoare 22.03.2019]

 

II. SUBIECŢII RAPORTURILOR JURIDICE DE ŢINERE

A REGISTRULUI GARANŢIILOR

8. Proprietarul Registrului garanţiilor este statul, care îşi realizează dreptul de proprietate, de gestionare şi utilizare a datelor din prezentul Registru.

9. Posesorul Registrului garanţiilor este Ministerul Justiţiei, cu drept de gestionare a acestuia şi utilizare a datelor din Registru şi a resurselor în limitele reglementate de proprietar.

10. Deţinător al Registrului garanţiilor este Agenţia Digitalizare în Justiţie şi Administrare Judecătorească, autoritate administrativă din subordinea Ministerului Justiţiei, care va asigura ţinerea Registrului.

11. Agenţia Digitalizare în Justiţie şi Administrare Judecătorească are următoarele atribuţii:

a) formarea şi asigurarea actualizării bazei de date a Sistemului Informaţional Automatizat „Registrul garanţiilor reale mobiliare”, în baza sistemelor moderne de gestionare a bazelor de date (SGBD);

b) organizarea şi gestionarea controlului logic la stocarea datelor;

c) administrarea şi întreţinerea sistemului computerizat de siguranţă;

d) controlul funcţionării Registrului garanţiilor, în vederea asigurării respectării dispoziţiilor legale;

e) examinarea plîngerilor primite referitoare la deficienţele tehnice ale Registrului garanţiilor;

f) înregistrarea datelor în calitate de operator;

g) asigurarea, în condiţiile legii, a procesului de înregistrare în Registrul garanţiilor şi accesul la informaţiile înscrise în acesta.

12. Registratori ai Registrului garanţiilor pot fi următorii subiecţi:

a) notarii;

b) societăţile de registru;

c) societăţile de investiţii care au dreptul să desfăşoare activitate de custodie;

d) depozitarul central;

e) organizaţiile de creditare nebancară;

f) Agenţia de Stat pentru Proprietatea Intelectuală;

 

[Lit.g) pct.12 abrogată prin Hot.Guv. nr.87 din 11.02.2019, în vigoare 22.03.2019]

 

h) băncile.

[Pct.12 modificat prin Hot.Guv. nr.87 din 11.02.2019, în vigoare 22.03.2019]

 

13. Notarii vor înregistra:

1) datele despre persoana fizică, care poate avea calitatea de debitor gajist, creditor gajist, gestionar al gajului, locator sau locatar:

a) numărul de identificare de stat (IDNP);

b) numele;

c) prenumele;

d) adresa poştală şi opţional, cea electronică a persoanei fizice;

2) datele despre persoana juridică, care poate avea calitatea de debitor gajist, creditor gajist, gestionar al gajului, locator sau locatar:

a) numărul de identificare de stat (IDNO);

b) denumirea;

c) adresa poştală şi, opţional, cea electronică a persoanei juridice sau a întreprinzătorului individual.

3) datele despre gaj:

a) denumirea şi descrierea bunurilor mobile gajate sau a drepturilor gajate;

b) obligaţia garantată cu gaj (temeiul obligaţiei, valoarea acesteia şi scadenţa obligaţiei);

c) tipul gajului;

d) avizul de înregistrare, modificare, executare sau de radiere a gajului;

e) contractul de gaj;

f) actele de confirmare a împuternicirilor de reprezentare, a faptelor juridice care determină stingerea gajului;

g) menţiunea privind interzicerea gajului următor, în cazurile convenite de părţi;

h) informaţia privind achitarea taxei de stat şi a plăţii de înregistrare sau modificare a gajului;

i) data, ora şi minutul înregistrării în Sistemul Informaţional Automatizat „Registrul garanţiilor reale mobiliare” a avizului de înregistrare, de modificare, de executare sau de radiere a gajului;

4) date despre leasingul financiar:

a) denumirea şi descrierea bunurilor mobile transmise în leasing financiar;

b) informaţia privind achitarea taxei de stat şi a plăţii de înregistrare sau modificare a leasingului financiar;

c) avizul de înregistrare, de modificare sau de radiere a leasingului financiar;

d) contractul de leasing financiar;

e) data, ora şi minutul înregistrării în Sistemul Informaţional Automatizat „Registrul garanţiilor reale mobiliare” a avizului de înregistrare, de modificare sau de radiere a leasingului financiar.

14. Societăţile de registru vor înregistra:

1) datele despre persoana fizică, care poate avea calitatea de debitor gajist, creditor gajist, gestionar al gajului:

a) numărul de identificare de stat (IDNP);

b) numele;

c) prenumele;

d) adresa poştală şi, opţional, cea electronică a persoanei fizice;

2) datele despre persoana juridică, care poate avea calitatea de debitor gajist, creditor gajist, gestionar al gajului:

a) numărul de identificare de stat (IDNO);

b) denumirea;

c) adresa poştală şi, opţional, cea electronică a persoanei juridice sau a întreprinzătorului individual;

3) datele despre gaj:

a) denumirea şi descrierea valorilor mobiliare gajate;

b) obligaţia garantată cu gaj (temeiul obligaţiei, valoarea acesteia şi scadenţa obligaţiei);

c) tipul gajului;

d) avizul de înregistrare, modificare, executare sau de radiere a gajului;

e) contractul de gaj;

f) actele de confirmare a împuternicirilor de reprezentare, a faptelor juridice care determină stingerea gajului;

g) menţiunea privind interzicerea gajului următor, în cazurile convenite de părţi;

h) informaţia privind achitarea taxei de stat şi a plăţii de înregistrare sau modificare a gajului;

i) data, ora şi minutul înregistrării în Sistemul Informaţional Automatizat „Registrul garanţiilor reale mobiliare” a avizului de înregistrare, modificare, executare sau de radiere a gajului.

15. Societăţile de investiţii care au dreptul să desfăşoare activitate de custodie vor înregistra:

1) datele despre persoana fizică, care poate avea calitatea de debitor gajist, creditor gajist, gestionar al gajului:

a) numărul de identificare de stat (IDNP);

b) numele;

c) prenumele;

d) adresa poştală şi, opţional, cea electronică a persoanei fizice;

2) datele despre persoana juridică, care poate avea calitatea de debitor gajist, creditor gajist, gestionar al gajului:

a) numărul de identificare de stat (IDNO);

b) denumirea;

c) adresa poştală şi, opţional, cea electronică a persoanei juridice sau a întreprinzătorului individual.

3) datele despre gaj:

a) denumirea şi descrierea valorilor mobiliare gajate;

b) obligaţia garantată cu gaj (temeiul obligaţiei, valoarea acesteia şi scadenţa obligaţiei);

c) tipul gajului;

d) avizul de înregistrare, modificare, executare sau de radiere a gajului;

e) contractul de gaj;

f) actele de confirmare a împuternicirilor de reprezentare, a faptelor juridice care determină stingerea gajului;

g) menţiunea privind interzicerea gajului următor, în cazurile convenite de părţi;

h) informaţia privind achitarea taxei de stat şi a plăţii de înregistrare sau modificare a gajului;

i) data, ora şi minutul înregistrării în Sistemul Informaţional Automatizat „Registrul garanţiilor reale mobiliare” a avizului de înregistrare, modificare, executare sau de radiere a gajului.

16. Depozitarul central va înregistra:

1) datele despre persoana fizică, care poate avea calitatea de debitor gajist, creditor gajist, gestionar al gajului:

a) numărul de identificare de stat (IDNP);

b) numele;

c) prenumele;

d) adresa poştală şi, opţional, cea electronică a persoanei fizice;

2) datele despre persoana juridică, care poate avea calitatea de debitor gajist, creditor gajist, gestionar al gajului:

a) numărul de identificare de stat (IDNO);

b) denumirea;

c) adresa poştală şi, opţional, cea electronică a persoanei juridice sau a întreprinzătorului individual;

3) datele despre gaj:

a) denumirea şi descrierea valorilor mobiliare gajate;

b) obligaţia garantată cu gaj (temeiul obligaţiei, valoarea acesteia şi scadenţa obligaţiei);

c) tipul gajului;

d) avizul de înregistrare, modificare, executare sau de radiere a gajului;

e) contractul de gaj;

f) actele de confirmare a împuternicirilor de reprezentare, a faptelor juridice care determină stingerea gajului;

g) menţiunea privind interzicerea gajului următor, în cazurile convenite de părţi;

h) informaţia privind achitarea taxei de stat şi a plăţii de înregistrare sau modificare a gajului;

i) data, ora şi minutul înregistrării în Sistemul Informaţional Automatizat „Registrul garanţiilor reale mobiliare” a avizului de înregistrare, modificare, executare sau de radiere a gajului.

17. Organizaţiile de creditare nebancară vor înregistra:

1) datele despre persoana fizică, care poate avea calitatea de debitor gajist, creditor gajist, gestionar al gajului:

a) numărul de identificare de stat (IDNP);

b) numele;

c) prenumele;

d) adresa poştală şi, opţional, cea electronică a persoanei fizice;

2) datele despre persoana juridică, care poate avea calitatea de debitor gajist, creditor gajist, gestionar al gajului:

a) numărul de identificare de stat (IDNO);

b) denumirea;

c) adresa poştală şi, opţional, cea electronică a persoanei juridice sau a întreprinzătorului individual;

3) datele despre gaj:

a) denumirea şi descrierea bunurilor mobile gajate sau a drepturilor gajate;

b) obligaţia garantată cu gaj (temeiul obligaţiei, valoarea acesteia şi scadenţa obligaţiei);

c) tipul gajului;

d) avizul de înregistrare, modificare, executare sau de radiere a gajului;

e) contractul de gaj;

f) actele de confirmare a împuternicirilor de reprezentare, a faptelor juridice care determină stingerea gajului;

g) menţiunea privind interzicerea gajului următor, în cazurile convenite de părţi;

h) informaţia privind achitarea taxei de stat şi a plăţii de înregistrare sau modificare a gajului;

i) data, ora şi minutul înregistrării în Sistemul Informaţional Automatizat „Registrul garanţiilor reale mobiliare” a avizului de înregistrare, modificare, executare sau de radiere a gajului.

4) date despre leasingul financiar:

a) denumirea şi descrierea bunurilor mobile transmise în leasing financiar;

b) faptul achitării taxei de stat şi a plăţii de înregistrare sau modificare a leasingului financiar;

c) avizul de înregistrare, de modificare sau de radiere a leasingului financiar;

d) contractul de leasing financiar;

e) data, ora şi minutul înregistrării în SIA „RG” a avizului de înregistrare, de modificare sau de radiere a leasingului financiar.

[Pct.17 modificat prin Hot.Guv. nr.87 din 11.02.2019, în vigoare 22.03.2019]

 

18. Agenţia de Stat pentru Proprietatea Intelectuală va înregistra:

1) datele despre persoana fizică, care poate avea calitatea de debitor gajist, creditor gajist, gestionar al gajului:

a) numărul de identificare de stat (IDNP);

b) numele;

c) prenumele;

d) adresa poştală şi, opţional, cea electronică a persoanei fizice.

2) datele despre persoana juridică, care poate avea calitatea de debitor gajist, creditor gajist, gestionar al gajului:

a) numărul de identificare de stat (IDNO);

b) denumirea;

c) adresa poştală şi, opţional, cea electronică a persoanei juridice sau a întreprinzătorului individual;

3) datele despre gaj:

a) denumirea şi descrierea bunurilor mobile gajate sau a drepturilor gajate;

b) obligaţia garantată cu gaj (temeiul obligaţiei, valoarea acesteia şi scadenţa obligaţiei);

c) tipul gajului;

d) avizul de înregistrare, modificare, executare sau de radiere a gajului;

e) contractul de gaj;

f) actele de confirmare a împuternicirilor de reprezentare, a faptelor juridice care determină stingerea gajului;

g) menţiunea privind interzicerea gajului următor, în cazurile convenite de părţi;

h) informaţia privind achitarea taxei de stat şi a plăţii de înregistrare sau modificare a gajului;

i) data, ora şi minutul înregistrării în Sistemul Informaţional Automatizat „Registrul garanţiilor reale mobiliare” a avizului de înregistrare, modificare, executare sau de radiere a gajului.

 

[Pct.19 abrogat prin Hot.Guv. nr.87 din 11.02.2019, în vigoare 22.03.2019]

 

20. Băncile vor înregistra următoarele date:

1) date despre persoana fizică, care poate avea calitatea de debitor gajist, creditor gajist, gestionar al gajului:

a) numărul de identificare de stat (IDNP);

b) numele;

c) prenumele;

d) adresa poştală şi, opţional, cea electronică a persoanei fizice;

2) date despre persoana juridică, care poate avea calitatea de debitor gajist, creditor gajist, gestionar al gajului:

a) numărul de identificare de stat (IDNO);

b) denumirea;

c) adresa poştală şi, opţional, cea electronică a persoanei juridice sau a întreprinzătorului individual.

3) date despre gaj:

a) denumirea şi descrierea bunurilor mobile gajate sau a drepturilor gajate;

b) obligaţia garantată cu gaj (temeiul obligaţiei, valoarea acesteia şi scadenţa obligaţiei);

c) tipul gajului;

d) avizul de înregistrare, de modificare, de executare sau de radiere a gajului;

e) contractul de gaj;

f) actele de confirmare a împuternicirilor de reprezentare, a faptelor juridice care determină stingerea gajului;

g) menţiunea privind interzicerea gajului următor, în cazurile convenite de părţi;

h) faptul achitării taxei de stat şi a plăţii de înregistrare sau modificare a gajului;

i) data, ora şi minutul înregistrării în Sistemul Informaţional Automatizat „Registrul garanţiilor reale mobiliare” a avizului de înregistrare, de modificare, de executare sau de radiere a gajului.

21. Furnizorii datelor Registrului garanţiilor sînt: creditorii gajişti, debitorii gajişti, locatorii şi locatarii.

22. Creditorul gajist şi debitorul gajist vor furniza notarilor, societăţilor de registru, societăţilor de investiţii, depozitarului central, organizaţiilor de creditare nebancară, Agenţiei de Stat pentru Proprietatea Intelectuală şi băncilor:

1) datele despre persoana fizică, care poate avea calitatea de debitor gajist, creditor gajist, gestionar al gajului:

a) numărul de identificare de stat (IDNP);

b) numele;

c) prenumele;

d) adresa poştală şi electronică a persoanei fizice;

2) datele despre persoana juridică, care poate avea calitatea de debitor gajist, creditor gajist, gestionar al gajului:

a) numărul de identificare de stat (IDNO);

b) denumirea;

c) adresa poştală şi electronică a persoanei juridice sau a întreprinzătorului individual;

3) datele despre gaj:

a) denumirea şi descrierea bunurilor mobile gajate sau a drepturilor gajate;

b) obligaţia garantată cu gaj (temeiul obligaţiei, valoarea acesteia şi scadenţa obligaţiei);

c) tipul gajului;

d) contractul de gaj;

e) actele de confirmare a împuternicirilor de reprezentare, a faptelor juridice care determină stingerea gajului;

f) menţiunea privind interzicerea gajului următor, în cazurile convenite de părţi;

g) informaţia privind achitarea taxei de stat şi a plăţii de înregistrare sau modificare a gajului.

[Pct.22 modificat prin Hot.Guv. nr.87 din 11.02.2019, în vigoare 22.03.2019]

 

23. Locatorul şi locatarul vor furniza notarilor şi organizaţiilor de creditare nebancară:

1) datele despre persoana fizică, care poate avea calitatea de locator sau locatar:

a) numărul de identificare de stat (IDNP);

b) numele;

c) prenumele;

d) adresa poştală şi electronică a persoanei fizice;

2) datele despre persoana juridică, care poate avea calitatea de locator sau locatar:

a) numărul de identificare de stat (IDNO);

b) denumirea;

c) adresa poştală şi electronică a persoanei juridice sau a întreprinzătorului individual;

3) datele despre leasingul financiar:

a) denumirea şi descrierea bunurilor mobile transmise în leasing financiar;

b) informaţia privind achitarea taxei de stat şi a plăţii de înregistrare, modificare sau radiere a leasingului financiar;

c) contractul de leasing financiar.

[Pct.23 modificat prin Hot.Guv. nr.87 din 11.02.2019, în vigoare 22.03.2019]

 

24. Destinatari ai datelor Registrului garanţiilor sînt: autorităţile publice centrale şi locale, instanţele judecătoreşti, executorii judecătoreşti, administratorii autorizaţi, organele de urmărire penală, Serviciul Fiscal de Stat, registratorii, creditorii gajişti, debitorii gajişti, locatorii, locatarii, gestionarii gajului şi persoanele terţe interesate.

[Pct.24 modificat prin Hot.Guv. nr.522 din 06.07.2017, în vigoare 14.07.2017]

 

25. Subiecţii menţionaţi la pct.12 al prezentului Regulament, care doresc să activeze în calitate de registrator, depun la Ministerul Justiţiei o cerere pentru a fi incluse în lista registratorilor autorizaţi, care se aprobă prin ordinul ministrului justiţiei, se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi pe pagina web oficială a Ministerului Justiţiei.

26. Agenţia Digitalizare în Justiţie şi Administrare Judecătorească atribuie registratorului un cod de acces individual cu cheie electronică la sistemul informaţional de înregistrare a garanţiilor reale mobiliare.

27. Calitatea de registrator este incompatibilă cu calitatea de debitor sau creditor al creanţei garantate. Notarul, în calitate de registrator, nu poate înregistra, modifica sau radia garanţiile în care soţul/soţia sa, rudele pînă la gradul III inclusiv, afinii pînă la gradul II inclusiv, persoanele aflate sub tutela sau curatela sa sau a soţului său, angajatul său, notarul stagiar la biroul său sînt debitori sau creditori ai creanţei garantate. Persoanele prevăzute la pct.12 lit.b)-h) din prezentul Regulament, în calitate de registratori, nu pot înregistra, modifica sau radia garanţiile în care au concomitent calitatea de debitor sau creditor al creanţei garantate, sau această calitate o au societăţile comerciale afiliate.

28. Prin derogare de la prevederile pct.27 al prezentului Regulament băncile şi organizaţiile de creditare nebancară pot avea concomitent calitatea de registrator şi creditor gajist, dacă debitorul gajist şi-a exprimat acordul în scris în acest sens.

Banca poate avea concomitent calitatea de creditor gajist şi registrator al avizul de executare a gajului doar în cazul în care debitorul gajist şi debitorul obligaţiei garantate îşi exprimă acordul în scris în acest sens după apariţia dreptului de exercitare a dreptului de gaj.

[Pct.28 completat prin Hot.Guv. nr.678 din 02.10.2024, în vigoare 15.11.2024]

 

29. Activitatea de registrator persoană fizică sau persoană juridică se suspendă în cazul:

a) depunerii cererii;

b) neachitării plăţii pentru accesul activ la Registrul garanţiilor;

c) aplicării de către instanţa de judecată a unei măsuri preventive sub formă de arest preventiv sau de arest la domiciliu – pe durata aplicării măsurii preventive;

d) aplicării de către instanţa de judecată, în calitate de măsură de asigurare, a suspendării activităţii de registrator – pînă la anularea acestei măsuri;

e) în alte cazuri stabilite de lege.

30. Activitatea registratorului persoană fizică sau persoană juridică încetează în cazul:

a) depunerii cererii;

b) decesului;

c) declarării acestuia ca dispărut fără veste sau decedat;

d) radierii persoanei juridice din Registrul de stat al persoanelor juridice;

e) pierderii calităţii prevăzute la pct.12 al prezentului Regulament.

 

III. OBIECTELE REGISTRULUI GARANŢIILOR

ŞI DATELE AFERENTE ACESTOR OBIECTE

31. În Registrul garanţiilor se înregistrează următoarele obiecte informaţionale:

1) gajul;

2) leasingul financiar;

3) persoana fizică, care poate avea calitatea de: debitor gajist, creditor gajist, gestionar al gajului, locator sau locatar;

4) persoana juridică, care poate avea calitatea de: debitor gajist, creditor gajist, gestionar al gajului, locator sau locatar;

5) documentele care confirmă:

a) înregistrarea gajului;

b) modificarea gajului;

c) executarea gajului;

d) radierea gajului;

e) înregistrarea leasingului financiar;

f) modificarea leasingului financiar;

g) radierea leasingului financiar;

6) extrasul din Registrul garanţiilor reale mobiliare.

32. Registrul garanţiilor conţine următoarele informaţii despre obiectele informaţionale, luate la evidenţa sa:

1) datele despre persoana fizică, care poate avea calitatea de debitor gajist, creditor gajist, gestionar al gajului, locator sau locatar:

a) numărul de identificare de stat (IDNP);

b) numele;

c) prenumele;

d) adresa poştală şi electronică a persoanei fizice;

e) codul registratorului.

2) datele despre persoana juridică, care poate avea calitatea de debitor gajist, creditor gajist, gestionar al gajului, locator sau locatar:

a) numărul de identificare de stat (IDNO);

b) denumirea;

c) adresa poştală şi electronică a persoanei juridice sau a întreprinzătorului individual;

d) codul registratorului;

3) datele despre gaj:

a) numărul de ordine unic;

b) codul de securitate unic;

c) numărul de identificare de stat (IDNP) sau numărul de identificare de stat (IDNO) al debitorului gajist, creditorului gajist şi gestionarului gajului (în cazul în care ultimul a fost desemnat);

d) tipul gajului;

e) denumirea şi descrierea bunurilor mobile gajate sau a drepturilor gajate;

f) obligaţia garantată cu gaj (temeiul obligaţiei, valoarea acesteia şi scadenţa obligaţiei);

g) menţiunea privind interzicerea gajului următor, în cazurile convenite de părţi;

h) informaţia privind achitarea taxei de stat şi a plăţii de înregistrare sau modificare a gajului;

i) imaginea scanată a avizului de înregistrare, modificare, executare sau de radiere a gajului;

j) imaginea scanată a contractului de gaj;

k) imagini scanate ale actelor de confirmare a împuternicirilor de reprezentare, a faptelor juridice care determină stingerea gajului;

l) data, ora şi minutul înregistrării în Sistemul Informaţional Automatizat „Registrul garanţiilor” a avizului de înregistrare, modificare, executare sau de radiere a gajului.

m) codul registratorului;

n) sediul registratorului.

4) datele despre leasingul financiar:

a) numărul de ordine unic;

b) codul de securitate unic;

c) numărul de identificare de stat (IDNP) sau numărul de identificare de stat (IDNO) al locatorului şi al locatarului;

d) denumirea şi descrierea bunurilor mobile transmise în leasing financiar;

e) informaţia privind achitarea taxei de stat şi a plăţii de înregistrare sau modificare a leasingului financiar;

f) imaginea scanată a avizului de înregistrare, modificare sau de radiere a leasingului financiar;

g) data, ora şi minutul înregistrării în Sistemul Informaţional Automatizat „Registrul garanţiilor reale mobiliare” a avizului de înregistrare, modificare sau de radiere a leasingului financiar;

h) imaginea scanată a contractului de leasing financiar;

i) codul registratorului;

j) sediul registratorului;

5) datele despre obiectul informaţional „documentul”:

a) tipul documentului;

b) numărul;

c) data, ora şi minutul eliberării documentului;

d) codul registratorului;

e) sediul registratorului.

 

IV. MODALITATEA DE ŢINERE ŞI ACCESUL LA REGISTRUL GARANŢIILOR

33. Registrul garanţiilor este ţinut electronic, în limba de stat, de către Agenţia Digitalizare în Justiţie şi Administrare Judecătorească care asigură funcţionarea continuă a acestuia.

34. Toate modificările operate în Registrul garanţiilor se păstrează în ordine cronologică.

35. Accesul la Registrul garanţiilor poate fi activ şi pasiv. Registratorii Registrului garanţiilor au acces activ la el. Accesul activ permite introducerea, citirea şi extragerea informaţiei în/din Registrul garanţiilor.

36. Accesul pasiv permite citirea, căutarea şi extragerea informaţiei din Registrul garanţiilor prin Internet de către orice persoană în temeiul datelor de identificare ale bunului gajat, datelor de identificare ale debitorului gajist, precum şi în baza numărului unic de înregistrare şi/sau codului de securitate al înregistrării garanţiei comunicate de debitorul gajist sau de creditorul gajist.

37. Accesul activ şi pasiv la Registrul garanţiilor este contra plată stabilită conform Hotărîrii Guvernului nr.241 din 6 martie 2006 „Cu privire la aprobarea Nomenclatorului lucrărilor efectuate şi serviciilor prestate, contra plată, de Ministerul Justiţiei şi instituţiile subordonate ale acestuia şi de instanţele judecătoreşti şi tarifelor la acestea, precum şi a regulamentelor privind modul şi direcţiile de utilizare a mijloacelor speciale”.

38. Autorităţile publice, instanţele judecătoreşti, executorii judecătoreşti, administratorii autorizaţi, organele de urmărire penală şi Serviciul Fiscal de Stat vor avea acces gratuit la informaţia din Registrul garanţiilor în volumul necesar pentru exercitarea atribuţiilor prevăzute de lege şi cu respectarea legislaţiei în domeniul protecţiei datelor cu caracter personal.

[Pct.38 modificat prin Hot.Guv. nr.522 din 06.07.2017, în vigoare 14.07.2017]

 

39. Pentru înregistrarea sau furnizarea informaţiei în/din Registrul garanţiilor se percepe taxa de stat conform Legii taxei de stat şi plata pentru înregistrarea şi furnizarea informaţiei conform pct.41 sau 44 din prezentul Regulament.

40. Taxa de stat se încasează prin Serviciul Guvernamental de Plăţi Electronice (MPay) direct de la solicitant sau prin intermediul registratorului. Plata pentru înregistrarea şi furnizarea informaţiei din Registrul garanţiilor se încasează prin Serviciul Guvernamental de Plăţi Electronice (MPay) sau se achită direct registratorului.

41. Pentru înregistrarea garanţiei în Registrul garanţiilor solicitantul va achita registratorului 100 lei, cu excepţia cazului în care în actele normative în vigoare este stabilită o altă plată pentru înregistrarea garanţiei asupra anumitor bunuri mobile sau anumitor drepturi patrimoniale.

Registratorul este în drept să stabilească o plată mai mică pentru înregistrarea garanţiei în Registrul garanţiilor, dar fără a aduce atingere altor acte normative în vigoare care stabilesc plata pentru înregistrarea garanţiei asupra anumitor bunuri mobile sau anumitor drepturi patrimoniale.

42. Extrasul din Registrul garanţiilor se eliberează de către registrator în termen de cel mult 3 zile lucrătoare din data depunerii solicitării scrise a persoanei. Extrasul este generat de platforma electronică pe care se ţine Registrul garanţiilor, imprimat de către registrator şi transmis solicitantului prin mijloacele indicate de către acesta în solicitare. În cazul în care transmiterea extrasului prin mijloacele indicate de solicitant necesită cheltuieli suplimentare, acestea vor fi suportate de către solicitant.

43. Extrasul din registrul garanţiilor va conţine:

a) descrierea generală sau specifică a bunurilor gajate sau, în cazul leasingului financiar, descrierea generală sau specifică a bunurilor transmise în leasing financiar;

b) starea curentă a garanţiei (garanţie înregistrată, modificată, executată, radiată).

44. Pentru eliberarea extrasului din Registrul garanţiilor se va achita registratorului o plată în mărime de 50 lei.

Registratorul este în drept să stabilească o plată mai mică pentru eliberarea extrasului din Registrul garanţiilor.

45. Agenţia Digitalizare în Justiţie şi Administrare Judecătorească este obligat să monitorizeze utilizarea datelor în modul stabilit de lege. Utilizarea, difuzarea sau modificarea ilegală a datelor, fie nimicirea lor se sancţionează în conformitate cu legislaţia în vigoare.

46. Documentele care au fost prezentate pe suport de hîrtie, după scanarea acestora de către registrator, se restituie persoanei care le-a prezentat.

47. Păstrarea registrului este asigurată de Agenţia Digitalizare în Justiţie şi Administrare Judecătorească pînă la adoptarea deciziei despre lichidarea registrului.

48. Informaţia despre garanţia sau leasingul financiar, care au fost înregistrate, se păstrează în Registrul garanţiilor timp de 25 de ani de la radiere.

 

V. SECURITATEA ŞI INTEGRITATEA INFORMAŢIEI

DIN REGISTRUL GARANŢIILOR

49. Pentru asigurarea funcţionării eficiente şi neîntrerupte a Registrului garanţiilor, accesul la date este asigurat continuu.

50. Schimbul informaţional se efectuează numai cu utilizarea complexului de mijloace software şi hardware specializat, prin intermediul Agenţiei Digitalizare în Justiţie şi Administrare Judecătorească.

51. Măsurile de protecţie şi securitate a informaţiei din Registrul garanţiilor reprezintă o parte componentă a lucrărilor de creare, dezvoltare şi exploatare a Registrului garanţiilor.

52. Protecţia informaţiei din Registrul garanţiilor se efectuează în felul următor:

a) prevenirea conexiunilor neautorizate la reţelele telecomunicaţionale şi interceptării cu ajutorul mijloacelor tehnice a datelor din Registrul garanţiilor transmise prin aceste reţele;

b) excluderea accesului neautorizat la datele din Registrul garanţiilor, asigurată prin folosirea mijloacelor speciale tehnice şi de program;

c) prevenirea distrugerii, modificării datelor sau a defecţiunilor în funcţionarea complexului tehnic şi de program, prin folosirea mijloacelor de protecţie speciale, inclusiv a programelor antivirus prin organizarea sistemului de control al securităţii soft-ului şi efectuarea periodică a copiilor de siguranţă;

d) prevenirea acţiunilor intenţionate şi/sau neintenţionate ale utilizatorilor, care pot conduce la distrugerea sau modificarea datelor din Registrul garanţiilor.

53. Asigurarea securităţii şi integrităţii informaţiei din Registrul garanţiilor este condiţionată de Standardele internaţionale SM ISO/CEI 27001:2014 „Tehnologia informaţiei. Tehnici de securitate. Sisteme de management al securităţii informaţiei. Cerinţe” şi SM ISO/CEI 27002:2014 „Tehnologia informaţiei. Tehnici de securitate. Cod de bună practică pentru managementul securităţii informaţiei”.

54. Copiile de siguranţă ale bazei de date (backup) vor fi efectuate zilnic, conform graficului, începînd cu ora 00:00. Mentenanţa şi profilaxia echipamentelor se va realiza de două ori pe an şi în caz de necesitate.

55. În procesul de ţinere a Registrului garanţiilor se va asigura securitatea datelor cu caracter personal, în conformitate cu Legea nr.133 din 8 iulie 2011 privind protecţia datelor cu caracter personal, cu Hotărîrea Guvernului nr.1123 din 14 decembrie 2010 „Privind aprobarea Cerinţelor faţă de asigurarea securităţii datelor cu caracter personal la prelucrarea acestora în cadrul sistemelor informaţionale de date cu caracter personal” în conformitate cu Politica de securitate a datelor cu caracter personal în cadrul Agenţiei Digitalizare în Justiţie şi Administrare Judecătorească, aprobată prin Ordinul Agenţiei Digitalizare în Justiţie şi Administrare Judecătorească nr.13 din 14 mai 2015.

 

VI. PROCEDURA DE ÎNREGISTRARE A GARANŢIEI ÎN REGISTRUL GARANŢIILOR

56. Gajul bunurilor mobile, precum şi al oricăror alte drepturi de garanţie asupra bunurilor mobile, se înregistrează prin depunerea unui aviz de înregistrare, care conţine următoarele informaţii:

a) datele de identificare (numele şi prenumele, numărul de identificare de stat (IDNP), adresa poştală şi opţional adresa electronică a persoanei fizice sau denumirea, numărul de identificare de stat (IDNO), adresa poştală şi opţional adresa electronică a persoanei juridice sau întreprinzătorului individual) ale debitorului gajist, creditorului gajist, gestionarului gajului, locatorului sau locatarului (în cazul în care ultimul a fost desemnat). Adresa electronică indicată în aviz devine adresă de comunicare oficială. Dacă debitorul şi/sau creditorul nu dispune de adresa electronică, sau nu acceptă comunicarea prin adresa electronică, adresa de comunicare oficială este adresa poştală de la domiciliul sau sediul acestuia;

b) descrierea generală sau specifică a bunurilor gajate sau în cazul leasingului financiar, descrierea generală sau specifică a bunurilor transmise în leasing financiar;

c) esenţa şi scadenţa obligaţiei garantate, suma maximă garantată a acesteia fără dobînzi şi cheltuieli;

d) interzicerea gajului următor, în cazurile convenite de părţi;

e) semnătura debitorului gajist şi a creditorului gajist;

f) menţiunea cu privire la gajul asupra întreprinderii sau asupra obiectelor de proprietate intelectuală, în caz de necesitate.

57. În cazul gajului legal de garantare a creanţelor vamale şi fiscale, avizul de înregistrare va conţine:

a) descrierea generală sau specifică a bunurilor gajate;

b) temeiul apariţiei creanţei;

c) mărimea creanţei.

58. În cazul gajului legal constituit în baza hotărîrii judecătoreşti, avizul de înregistrare va conţine:

a) descrierea generală sau specifică a bunurilor gajate;

b) mărimea şi temeiul apariţiei creanţei;

c) mărimea plăţilor periodice şi a coeficientului de indexare în cazul pensiei sau a pensiei de întreţinere.

59. Prin excepţie, avizul de înregistrare a gajului la emiterea obligaţiunilor asigurate cu bunurile proprii ale emitentului şi/sau ale persoanelor terţe conţine informaţia prevăzută la art.261 din Legea nr.449-XV din 30 iulie 2001 cu privire la gaj.

60. Avizul de înregistrare se completează şi se transmite registratorului, imprimat pe suport de hîrtie, cu semnătura olografă a părţilor sau prin intermediul mijloacelor electronice de comunicare acceptate de către Sistemul Informaţional Automatizat „Registrul garanţiilor reale mobiliare”, cu semnătura electronică a părţilor aplicată conform legislaţiei în vigoare.

61. Registratorul acceptă datele exact aşa cum se conţin în avizul de înregistrare a garanţiei. Registratorul nu solicită copia de pe contractul de gaj şi nu verifică conţinutul avizului, dar este obligat să verifice identitatea părţilor şi împuternicirile de reprezentare.

62. La solicitarea debitorului şi creditorului, registratorul scanează contractul de gaj sau actul de instituire a garanţiei şi le introduce în Registrul garanţiilor.

63. În cazul transmiterii avizului de înregistrare prin intermediul mijloacelor electronice de comunicare, identitatea părţilor este verificată la eliberarea semnăturii electronice şi confirmată prin aplicarea ei.

64. Registratorul introduce informaţia din avizul de înregistrare a garanţiei în Registrul garanţiilor imediat după primirea lui, cu informarea concomitentă despre acest fapt a părţii care a depus avizul la adresa electronică comunicată. Garanţia se consideră înregistrată în Registrul garanţiilor doar după achitarea taxei de stat.

65. Dacă avizul de înregistrare este transmis registratorului pe suport de hîrtie, acesta va fi scanat şi introdus de către registrator pentru păstrare în baza de date a Registrului garanţiilor.

66. Registratorul refuză primirea avizului de înregistrare a garanţiei, doar dacă acesta:

a) nu conţine toate datele prevăzute la pct.56 al prezentului Regulament;

b) nu a fost achitată taxa de stat şi plata pentru înregistrarea avizului.

67. Sistemul Informaţional Automatizat „Registrul garanţiilor reale mobiliare” verifică achitarea de către solicitant a taxei de stat şi, după caz, a plăţii pentru înregistrarea avizului în conformitate cu prevederile Hotărîrii Guvernului nr.280 din 24 aprilie 2013 „Cu privire la unele acţiuni de implementare a Serviciului Guvernamental de Plăţi Electronice (MPay)” sau registratorul le încasează direct de la solicitant.

68. Înregistrarea gajului şi leasingului financiar în Registrul garanţiilor se efectuează prin atribuirea unui număr unic de înregistrare şi a unui cod de securitate.

69. După efectuarea înregistrării garanţiei, creditorul garanţiei primeşte o confirmare a înregistrării acesteia. Confirmarea se expediază prin poşta electronică indicată în aviz, sau la solicitare, poate fi imprimată din sistem şi transmisă pe suport de hîrtie. Confirmarea reprezintă o copie de pe avizul de înregistrare a garanţiei care conţine numărul unic de înregistrare a garanţiei şi codul de securitate, momentul înregistrării (anul, data, ora şi minutul).

 

VII. MODIFICAREA ŞI RADIEREA INFORMAŢIEI DIN REGISTRUL GARANŢIILOR

70. Modificarea informaţiei din Registrul garanţiilor este tratată din punct de vedere procedural ca o nouă înregistrare a garanţiei.

71. Modificarea informaţiei din Registrul garanţiilor este înregistrată în baza avizului de modificare care se depune şi se înregistrează similar avizului de înregistrare.

72. Avizul de modificare care se referă la înregistrarea substituirii creditorului gajist în urma cesiunii creanţei garantate se semnează doar de creditorul gajist cedent.

73. Modificările în Registrul garanţiilor se efectuează, astfel încît acestea să fie vizibile cu menţinerea înregistrării iniţiale.

74. La încetarea garanţiei, informaţia despre aceasta este scoasă de la evidenţă din Registrul garanţiilor în baza avizului de radiere. Scoaterea din evidenţă nu reprezintă excluderea fizică din Registru a datelor despre garanţie, ci doar schimbarea statutului garanţiei.

75. Avizul de radiere a garanţiei conţine:

a) datele de identificare (numele şi prenumele, numărul de identificare de stat (IDNP), adresa poştală şi opţional adresa electronică a persoanei fizice sau denumirea, numărul de identificare de stat (IDNO), adresa poştală şi opţional adresa electronică a persoanei juridice sau întreprinzătorului individual) ale debitorului gajist, creditorului gajist şi gestionarului gajului (în cazul în care ultimul a fost desemnat);

b) descrierea generală sau specifică a bunurilor gajate sau, în cazul leasingului financiar, descrierea generală sau specifică a bunurilor transmise în leasing financiar;

c) esenţa şi scadenţa obligaţiei garantate, suma maximă garantată a acesteia, fără dobînzi şi cheltuieli;

d) numărul unic de înregistrare a garanţiei;

e) semnătura persoanei care are dreptul, conform legii, să emită avizul de radiere a garanţiei din Registrul garanţiilor sau a reprezentantului acesteia.

76. Avizul de radiere a garanţiei se transmite registratorului similar procedurii stabilite pentru avizul de înregistrare a garanţiei. Registratorul verifică identitatea persoanei care transmite avizul de radiere a garanţiei sau, după caz, împuternicirile de reprezentare, dreptul acesteia de a emite avizul de radiere a garanţiei, conform art.43 alin.(2) din Legea nr.449-XV din 30 iulie 2001 cu privire la gaj, precum şi, după caz, anexarea actelor confirmative prevăzute de lege.

77. Actele confirmative se scanează şi se introduc de către registrator pentru păstrare în baza de date a Registrului garanţiilor.

78. Radierea garanţiei se efectuează automat, fiind confirmată similar confirmării avizului de înregistrare a garanţiei.

79. În registrul garanţiilor se introduce şi imaginea obţinută ca urmare a scanării avizului de executare a gajului, depus de creditorul gajist şi înscris imediat în Registrul garanţiilor.

 

VIII. CONTROLUL ŞI RESPONSABILITATEA

80. Persoanele responsabile de ţinerea Registrului garanţiilor şi registratorii sînt obligate să prevină accesul nesancţionat la datele din Registrul garanţiilor, utilizarea ilegală, difuzarea, modificarea sau nimicirea lor.

81. Pentru deteriorarea, falsificarea, nimicirea şi alte acţiuni ilegale întreprinse asupra informaţiei ce se conţine în Registrul garanţiilor, persoana responsabilă poartă răspundere în conformitate cu legislaţia.

82. Controlul intern asupra modului de ţinere a Registrului garanţiilor se efectuează de către Ministerul Justiţiei. Controlul extern asupra modului de ţinere a Registrului garanţiilor se efectuează de către autoritatea administraţiei publice abilitată prin lege.

83. Răspunderea pentru corectitudinea şi veridicitatea informaţiilor din bazele de date existente pînă la crearea Registrului garanţiilor, care au devenit parte componentă a bazei de date a Registrului garanţiilor, o poartă deţinătorii precedenţi ai acestor baze de date.

 

 

Anexa nr.2

la Hotărîrea Guvernului

nr.210 din 26 februarie 2016

 

MODIFICĂRILE

ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului

 

1. La compartimentul II subpunctul 1) din anexa nr.1 la Hotărîrea Guvernului nr.241 din 6 martie 2006 „Cu privire la aprobarea Nomenclatorului lucrărilor efectuate şi serviciilor prestate, contra plată, de Ministerul Justiţiei şi instituţiile subordonate ale acestuia şi de instanţele judecătoreşti şi tarifelor la acestea, precum şi a regulamentelor privind modul şi direcţiile de utilizare a mijloacelor speciale” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.43-46, art.284), cu modificările şi completările ulterioare, poziţia a cincea va avea următorul cuprins:

 

„Accesul la Registrul dosarelor succesorale şi testamentelor:  
001a) conectare la registru   150,00
001b) abonament lunar la registru   120,00
Accesul la Registrul garanţiilor reale mobiliare: 
001a) acces activ lunar la registru   200,00
001b) acces activ pentru o singură înregistrare în registru   40,00
001c) acces pasiv lunar la registru   1000,00
001d) acces pasiv pentru o singură căutare în registru   20,00”

 

2. La punctul 1 din Hotărîrea Guvernului nr.163 din 15 februarie 2007 „Cu privire la optimizarea structurii Ministerului Justiţiei şi aprobarea Regulamentului privind aplicarea apostilei” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.25-28, art.177), cu modificările ulterioare, cifra „11” se substituie cu cifra „14”.

 

 

Anexa nr.3

la Hotărîrea Guvernului

nr.210 din 26 februarie 2016

 

LISTA

hotărîrilor Guvernului care se abrogă

 

1. Hotărîrea Guvernului nr.849 din 27 iunie 2002 „Cu privire la Registrul gajului bunurilor mobile” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.95, art.946).

2. Punctul 4 din Modificările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului, aprobate prin Hotărîrea Guvernului nr.605 din 23 iunie 2005 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.89-91, art.667).

3. Punctul 1 din Modificările şi completările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului, aprobate prin anexa nr.2 la Hotărîrea Guvernului nr.488 din 29 martie 2008 „Cu privire la unele aspecte ale activităţii instituţiilor subordonate Ministerului Justiţiei” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.69-71, art.465).

4. Punctul 1 din Hotărîrea Guvernului nr.211 din 21 martie 2013 „Pentru completarea punctului 8 din Regulamentul cu privire la Registrul gajului bunurilor mobile şi abrogarea unor hotărîri de Guvern” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2013, nr.64-68, art.265).