vineri, 17 august 2018
240/08.05.2015 Hotărîre pentru aprobarea Programului privind tranziţia de la televiziunea analogică terestră la cea digitală terestră

H O T Ă R Î R E

pentru aprobarea Programului privind tranziţia de la televiziunea

analogică terestră la cea digitală terestră

 

nr. 240  din  08.05.2015

 

Monitorul Oficial nr.139-143/352 din 05.06.2015

 

* * *

Notă: În tot textul hotărîrii şi al Programului, sintagma „Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor”, la orice caz gramatical, se substituie cu sintagma „Ministerul Economiei şi Infrastructurii” la cazul gramatical corespunzător, conform Hot.Guv. nr.738 din 20.07.2018, în vigoare 17.08.2018

 

În temeiul art.2 din Legea nr.69-XVI din 27 martie 2008 pentru ratificarea Acordului regional privind planificarea serviciului de radiodifuziune digitală terestră în Regiunea 1 (părţi ale Regiunii 1, amplasate la vest de meridianul 170º longitudine estică şi la nord de paralela 40º latitudine sudică, cu excepţia teritoriului Mongoliei) şi în Republica Islamică Iran în benzile de frecvenţe 174-230 MHz şi 470-862 MHz (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.74-75, art.247), Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă:

Programul privind tranziţia de la televiziunea analogică terestră la cea digitală terestră, conform anexei nr.1;

Planul de acţiuni privind implementarea Programului privind tranziţia de la televiziunea analogică terestră la cea digitală terestră în perioada 2015-2017, conform anexei nr.2.

2. Ministerul Finanţelor va prevedea, în proiectul legii bugetului de stat pe anul 2016, Ministerului Economiei şi Infrastructurii mijloace financiare în sumă de 100 milioane lei în vederea asigurării familiilor defavorizate cu convertoare de semnal pentru recepţionarea televiziunii digitale terestre.

3. Pentru asigurarea realizării eficiente a Programului, Ministerul Economiei şi Infrastructurii va constitui un grup de lucru interinstituţional, format din reprezentanţi ai Ministerului Economiei şi Infrastructurii, Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerului Economiei şi Infrastructurii, Ministerului Finanţelor, Consiliului Coordonator al Audiovizualului, Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei, Consiliului Concurenţei.

[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.738 din 20.07.2018, în vigoare 17.08.2018]

 

4. Grupul de lucru interinstituţional:

1) va monitoriza şi va coordona procesul de realizare a Programului privind tranziţia de la televiziunea analogică terestră la cea digitală terestră;

2) va conlucra cu reprezentanţii societăţii civile şi mediului de afaceri din domeniu în vederea asigurării implementării transparente şi eficiente a televiziunii digitale terestre;

3) va prezenta Guvernului, semestrial, raportul cu privire la realizarea Programului menţionat, care va fi făcut public.

5. Ministerele şi alte autorităţi publice centrale implicate în realizarea Programului nominalizat vor informa semestrial, pînă la data de 10 a lunii următoare, Grupul de lucru interinstituţional despre măsurile întreprinse.

6. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Economiei şi Infrastructurii.

PRIM-MINISTRUChiril GABURICI

 

Contrasemnează:
Viceprim-ministru, ministrul economiei Stephane Christophe Bride
Ministrul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor Pavel Filip
Ministrul finanţelor Anatol Arapu
Ministrul muncii, protecţiei sociale şi familiei Ruxanda Glavan

 

Nr.240. Chişinău, 8 mai 2015.

 

 

Anexa nr.1

la Hotărîrea Guvernului

nr.240 din 8 mai 2015

 

PROGRAMUL

privind tranziţia de la televiziunea analogică

terestră la cea digitală terestră

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Deciziile la nivel internaţional

Conform prevederilor Acordului regional privind planificarea serviciului de radiodifuziune digitală terestră în Regiunea 1 (părţi ale Regiunii, amplasate la vest de meridianul 170° longitudine estică şi la nord de paralela 40° latitudine sudică, cu excepţia teritoriului Mongoliei) şi în Republica Islamică Iran în benzile de frecvenţe 174-230 MHz şi 470-862 MHz, semnat în cadrul Conferinţei Regionale de Radiocomunicaţii Geneva 2006 (RRC-06) şi ratificat prin Legea nr.69-XVI din 27 martie 2008 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.74-75, art.247), începînd cu 17 iunie 2015, termenul-limită pentru sistarea transmisiunilor analogice convenţionale (STAC), canalele TV în format analogic nu vor putea beneficia de protecţie în caz de perturbaţii cauzate de canalele TV în format digital, iar în cazul perturbaţiilor create televiziunilor de tip digital de către canalele de televiziune analogică terestră, acestea urmează a fi sistate. Responsabilitatea respectivă a fost asumată de 104 ţări, inclusiv de către Republica Moldova.

Obligaţiile asumate de către Republica Moldova şi interesul major manifestat de societate pentru creşterea gradului de satisfacere a cerinţelor consumatorilor au determinat lansarea procesului de tranziţie de la televiziunea analogică terestră la cea digitală terestră, acţiune care va permite valorificarea enormei oportunităţi pe care implementarea televiziunii digitale terestre o constituie pentru Moldova. În conformitate cu obligaţiile asumate, Guvernul a decis implementarea, pînă la 17 iunie 2015, a serviciilor de televiziune digitală terestră la nivel naţional. Acest proces implică nu doar cîteva schimbări tehnice pentru armonizarea cu celelalte state vecine, ci şi unele acţiuni complexe de modernizare, care vor transforma în mod oportun domeniul audiovizualului. Implementarea serviciilor de televiziune digitală terestră determină introducerea treptată a noilor reglementări menite să asigure o utilizare şi un control eficientizat al spectrului radio, în conformitate cu Actele finale ale Conferinţei Regionale de Radiocomunicaţii Geneva 2006 a Uniunii Internaţionale a Telecomunicaţiilor (UIT).

La Conferinţa Regională de Radiocomunicaţii Geneva 2006 a fost adoptat Planul de frecvenţe (canale) pentru difuziunea digitală terestră (în continuare – Planul digital). Planul de transmisie analogică în benzile de frecvenţă 174-230 MHz şi 470-862 MHz (în continuare – Planul analogic) rămîne în vigoare pînă la 17 iunie 2015. După această dată, asigurările din Planul analogic nu vor fi protejate împotriva transmisiilor digitale şi nu vor putea crea perturbaţii. Planul digital de frecvenţe UIT Geneva 2006 (GE06) defineşte utilizarea unui număr restrîns de canale în benzile III (VHF – 174-230 MHz) şi IV/V(UHF – 470-862 MHz) pentru transmisia terestră digitală (DVB-T şi serviciile radio digitale T-DAB). Conform documentelor finale ale Conferinţei Regionale de Radiocomunicaţii Geneva 2006, pentru Republica Moldova în Planul digital sînt incluse 62 de alocări pe diferite canale TV, în benzile de frecvenţe VHF şi UHF.

Un canal TV reprezintă o frecvenţă (purtătoare) radio cu o lărgime de spectru de 7 MHz (în banda VHF) sau de 8 MHz (în banda UHF), în care pot fi încorporate şi transmise simultan în eter mai multe servicii de programe TV, structurate într-un flux digital (multiplex). Alocarea reprezintă o zonă geografică determinată acoperită cu canalul TV respectiv.

Planul digital al Republicii Moldova conţine seturi de canale TV, distribuite pe zone/celule geografice:

1) 6 zone/celule pentru formarea acoperirilor naţionale (în total 36 de canale, a cîte 6 în fiecare acoperire zonală);

2) 12 zone/celule regionale pentru acoperiri regionale (în total 26 de canale).

Comparativ cu transmisiunile analogice terestre, cele digitale permit transmiterea semnalelor de televiziune cu o eficienţă spectrală mult mai mare. De exemplu, pentru acelaşi număr de servicii de programe de televiziune este necesară numai o fracţiune a spectrului de frecvenţe utilizat anterior (mărimea acesteia depinde de nivelul de compresie şi de standardul aplicat). Acest fapt este cunoscut sub numele de “dividend digital”: pentru acelaşi număr de servicii de programe de televiziune este nevoie de mai puţin spectru radio, iar frecvenţele eliberate pot fi puse la dispoziţia altor beneficiari.

Reieşind din aceste oportunităţi, în cadrul Conferinţei Mondiale a Radiocomunicaţiilor (WRC) 2007 a Uniunii Internaţionale a Telecomunicaţiilor, care a avut loc la Geneva în perioada 22 octombrie-16 noiembrie 2007, au fost adoptate actele finale ale Conferinţei, care prevăd alocarea, cu statut primar, a benzii de frecvenţe 790-862 MHz serviciului mobil în Regiunea 1 începînd cu 17 iunie 2015. Frecvenţele radio din banda 790-862 MHz (corespunzătoare canalelor TV 61-69) fac parte din aşa-numitul “dividend digital-1” şi sînt eliberate pentru alte servicii de comunicaţii electronice în bandă largă, decizia finală în acest sens rămînînd la discreţia guvernelor naţionale. Banda 790-862 MHz ar putea fi un element important de convergenţă a sectoarelor de comunicaţii mobile, fixe şi de radiodifuziune. Serviciile furnizate în această bandă de frecvenţe trebuie să vizeze, în principal, accesul consumatorului final la comunicaţiile în bandă largă, mai ales al celui din zonele rurale, inclusiv la conţinutul audiovizual.

Ulterior, Conferinţa Europeană a Administraţiilor de Poştă şi Telecomunicaţii (CEPT), organizaţie regională a cărei membră este şi Republica Moldova, în baza actelor finale ale Conferinţei Mondiale a Radiocomunicaţiilor 2007, luînd în considerare că în unele ţări membre CEPT utilizarea acestei benzi de frecvenţe este posibilă şi pînă în anul 2015, a adoptat decizia ECC/DEC/(09)03 din 30 octombrie 2009 “Privind condiţiile armonizate pentru reţelele de comunicaţii mobile/fixe care operează în banda 790-862 MHz”. Tabelul naţional de atribuire a benzilor de frecvenţe a Republicii Moldova a fost armonizat cu această decizie a CEPT.

Conferinţa Mondială a Radiocomunicaţiilor 2012, desfăşurată la Geneva în perioada 23 ianuarie-17 februarie 2012, a propus examinarea posibilităţii de utilizare a benzii 694-790 MHz (corespunzătoare canalelor TV 49-60), numite “dividendul digital-2”, pentru serviciile de comunicaţii electronice mobile. Rezultatele analizei vor fi prezentate şi discutate la următoarea conferinţă mondială a radiocomunicaţiilor, planificată de Uniunea Internaţională a Telecomunicaţiilor pentru anul 2015. În cazul aprobării, posibilităţile de implementare a televiziunii digitale terestre în banda UHF se vor restrînge.

În eventualitatea conformării Republicii Moldova la deciziile ce vizează utilizarea dividendului digital-2, planul digital naţional, care s-a redus deja cu şirul de canale TV (61-69) din banda 790-862 MHz pentru dividendul digital-1, s-ar putea reduce de facto şi cu canalele TV (49-60) din banda 694-790 MHz pentru dividendul digital-2. Prin urmare, pentru realizarea tranziţiei la televiziunea digitală terestră, din Planul digital pentru Republica Moldova rămîn disponibile alocări de frecvenţe pentru crearea a trei reţele de televiziune digitală terestră cu acoperire naţională (2 în banda UHF şi 1 în banda VHF), precum şi pînă la 21 de alocări pentru reţele de televiziune digitală terestră cu acoperire regională. Totodată, datorită proprietăţilor standardului DVB-T2, 10 din cele 21 de alocări pot fi utilizate, prin „întinderea” unora din ele (în cazul finalizării cu succes a procesului de coordonare internaţională), pentru crearea a încă 2 reţele de televiziune digitală terestră cu acoperire naţională.

[Pct.1 completat prin Hot.Guv. nr.52 din 01.02.2017, în vigoare 03.02.2017]

 

2. Situaţia curentă privind accesul populaţiei la serviciile de programe audiovizuale (de televiziune)

Conform datelor publicate de Biroul Naţional de Statistică (“Cu privire la totalurile Recensămîntului populaţiei din 2004. Caracteristica gospodăriilor casnice”1) în Republica Moldova există aproximativ 1131800 de gospodării, alcătuite din 3356900 de persoane. Mai mult de jumătate din numărul gospodăriilor se află în mediul rural. Conform Raportului “Utilizarea tehnologiilor informaţionale şi comunicaţiilor de către populaţia Republicii Moldova” pentru anul 2009, elaborat de către “Magenta Consulting” SRL în cadrul Programului Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare, Proiectul “Edificarea e-Guvernării în Republica Moldova-2”, circa 95% din gospodăriile casnice dispun de aparate TV funcţionale. Majoritatea covîrşitoare a acestor aparate nu sînt capabile să recepţioneze semnalul de televiziune terestră în format digital.

________________________

1 Comunicatul informativ “Cu privire la totalurile Recensămîntului populaţiei din 2004. Caracteristica gospodăriilor casnice” din 4 decembrie 2006 al Biroului Naţional de Statistică al Republicii Moldova http://www.statistica.md/newsview.php?l=ro&idc=168&id=2363.

 

Conform datelor Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei2, numărul total al abonaţilor la serviciile TV multicanale în trimestrul III al anului 2014 a crescut faţă de trimestrul III al anului 2013 cu 0,93% şi a depăşit cifra de 282131, iar rata de penetrare a acestor servicii, raportată la 100 de locuitori ai republicii, a sporit cu 0,08% şi a alcătuit 7,93%. Cifra respectivă corespunde cu aproximaţie numărului de gospodării care beneficiază de aceste servicii (24,93% din numărul total de gospodării). Prin urmare, numărul total de gospodării care recepţionează programele televiziunii analogice terestre (cu antenă individuală, de bloc sau de cameră) constituie aproximativ 793079 (sau 70,07 % din numărul total de gospodării). Pentru a recepţiona semnalul televiziunii digitale terestre este necesar ca posesorii televizoarelor analogice să procure şi să conecteze un echipament special – receptorul DVB-T2 (convertor al semnalului, Set Top Box – STB), care va asigura recepţia şi conversia semnalului digital. De asemenea, este necesară modernizarea echipamentului în blocurile în care actualmente sînt utilizate sisteme de recepţie colectivă (“antena colectivă”, numărul total de abonaţi – cca. 36040), pentru a asigura posibilitatea retransmisiei semnalului televiziunii digitale terestre de la antena de recepţie colectivă către abonat.

__________________________

2 Datele statistice ale Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei la capitolul “Evoluţia pieţei: sectorul audiovizual” http://www.anrceti.md/sectorul_audiovizual.

 

Repartiţia modalităţilor de recepţie a serviciilor de programe de televiziune în funcţie de mediul de acces, la sfîrşitul trimestrului III al anului 2014, este prezentată în tabelul 1.

 

Tabelul 1

 

Nr.
crt.

Tipul de acces la servicii de televiziune

Numărul de gospodării

Cota procentuală

1234
1.Fără acces la servicii de televiziune~ 56590~ 5%
2.Televiziune analogică terestră~ 793079~ 70,07%
3.Cablu TV – acces prin reţele de cablu~ 211880~ 18,72%
4.IPTV – acces prin reţele de comunicaţii electronice pe baza protocolului IP~ 60743~ 5,37%
5.Acces prin reţele satelit (DTH)~ 7307~ 0,65%
6.Acces prin reţele MMDS (Multichannel Multipoint Distribution Service)~ 2201~ 0,19%
7.TOTAL~ 1131800100%
 

Sursa: Datele publicate pe site-urile Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei, Biroului Naţional de Statistică, precum şi cele ale sondajului sociologic “e – Gospodării 2009”, realizat de Magenta Consulting SRL.

 

Conform datelor Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei, volumul investiţiilor în reţelele audiovizuale în anul 2013 s-a diminuat cu 51% în comparaţie cu 2012, constituind 32,5 mil.lei3.

__________________________

3 Raportul anual al Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei “Evoluţia pieţei de comunicaţii electronice în anul 2013” http://anrceti.md/files/filefield/Evolutia_Pietelor_(ROM)_2013.pdf.

 

Cu referire la datele Consiliului Coordonator al Audiovizualului din 13 februarie 2015, potrivit Registrului studiourilor TV prin eter şi Registrului distribuitorilor de servicii cu emisia prin cablu, în sistemul MMDS, GSM şi satelit, în Republica Moldova activau 155 de radiodifuzori şi distribuitori de serviciu de programe.

Registrul studiourilor TV prin eter include:

1) servicii de programe difuzate prin canale terestre – 34;

2) servicii de programe distribuite doar prin reţele de cablu – 27;

3) servicii de programe difuzate prin satelit – 9 (din care 3 sînt difuzate inclusiv prin canale terestre).

Registrul distribuitorilor de servicii cu emisia prin cablu, în sistemul MMDS, GSM şi satelit include:

1) cu emisia prin cablu – 81;

2) cu emisia în sistemul MMDS (sistemul TV multicanal prin eter-cablu) – 3;

3) în sistemul de retransmisie a reţelelor de telefonie mobilă – 2;

4) în sistemul de retransmisie prin satelit – 2.

La momentul actual, în Republica Moldova există 3 reţele de televiziune analogică terestră cu acoperire naţională, care sînt gestionate de către ÎS “Radiocomunicaţii”.

Acoperirea teritoriului ţării cu serviciile de programe de televiziune difuzate prin intermediul acestor reţele este prezentată în tabelul 2 (conform situaţiei la data de 2 februarie 2015).

 

Tabelul 2

 

Nr.
crt.
Titularul licenţei de emisiePublic/privatAria de acoperire
(%)
Serviciul de programe
TV difuzat
1.Instituţia publică naţională a audiovizualului Compania “Teleradio-Moldova”Public99,8Moldova-1
2.“General Media Group” SRLPrivat99,5Prime
3.“General Media Group” SRLPrivat92,7Canal 2

 

Conform informaţiei din tabelul 3, la data de 2 februarie 2015 serviciile de programe de televiziune cu acoperire regională erau difuzate de către 9 radiodifuzori regionali, titulari ai licenţelor de emisie, prin intermediul reţelelor/staţiilor proprii de televiziune, care utilizează două şi/sau mai multe canale TV (alocări de frecvenţe).

 

Tabelul 3

 

Nr.
crt.
Titularul licenţei de emisiePublic/privatAria de acoperire
(%)
Serviciul de programe
TV difuzat
12345
1.“General Media Group” SRLPrivat39Publika TV
2.“General Media Group” SRLPrivat6,5Canal 3
3.ÎCS “PRODIGITAL” SRLPrivat13,3PRO TV CHIŞINĂU
4.ÎM “Teledixi” SRLPrivat3,8CTC Mega
5.“SELECTCANAL – TV” SRLPrivat3N4
6.“Media Internaţional” SRLPrivat6,5Super TV
7.Cooperativa “Molodosti”Privat2,5TV Elita
8.Compania Publică “Găgăuziya Radio Televizionu”Public1,7TV-Găgăuzia
9.“Analiticmedia – Grup” SAPrivat6,7TV 7

 

La 3 martie 2015 activau 22 de titulari de licenţe care difuzau servicii de programe TV prin mijloace tehnice proprii, utilizînd cîte unul sau două canale TV şi asigurînd difuzarea doar pe teritoriul localităţii unde era instalat emiţătorul (radiodifuzori locali). În total, titularii de licenţă şi autorizaţii de retransmisie în domeniul audiovizualului în Republica Moldova folosesc în prezent circa 200 de canale pentru transmisiuni terestre televizate.

Majoritatea reţelelor de televiziune analogică terestră existente nu pot fi utilizate pentru difuzarea semnalului digital, cu excepţia celor în care funcţionează emiţătoarele produse după anul 2011. De exemplu, emiţătoarele ÎS “Radiocomunicaţii”, puse în funcţiune în anul 2012 cu investiţii financiare minime, pot servi drept bază pentru crearea a două multiplexe cu acoperire naţională de cca.95%. Modalitatea de organizare a reţelelor de televiziune digitală terestră diferă esenţial de cele analogice. Prin urmare, tranziţia la televiziunea digitală va afecta, practic, toţi furnizorii de reţele şi de servicii publice de programe TV prin eter, care, pentru crearea reţelelor de televiziune digitală terestră zonale sau regionale, vor fi nevoiţi să investească în modernizarea sau schimbarea staţiilor de emisie. În prezent, doar în municipiul Chişinău, pe canalele 58 şi 56, funcţionează, în regim de testare, 2 emiţătoare de televiziune digitală terestră ale ÎS “Radiocomunicaţii” (unul în standard DVB-T şi altul în standard DVB-T2, ambele cu compresia semnalului MPEG-4). Aceste două emiţătoare au potenţialul de a difuza cca.30 de servicii de programe de televiziune într-o rază de cca.30 km de la turnul de televiziune din municipiul Chişinău (actualmente sînt difuzate 18).

 

3. Aspecte tehnice ale implementării televiziunii digitale terestre

Standardul DVB-T (Digital Video Broadcasting-Terestrial) de televiziune digitală terestră a apărut, în primul rînd, ca o necesitate de a transmite mai multe servicii de programe de televiziune cu o calitate superioară, în acelaşi spaţiu spectral necesar unui singur serviciu de programe de televiziune transmis analogic, în condiţiile în care spectrul de frecvenţe este o resursă limitată, care trebuie exploatată într-un mod raţional. În prezent, este rezonabilă utilizarea standardului DVB-T2, cu compresia semnalului în standardul H.265 sau H.264, ceea ce asigură o utilizare mai eficientă a spectrului radio. Utilizarea acestei platforme tehnologice permite, în cadrul unui canal TV de 8 MHz (cît este alocat în banda UHF unui program analogic), încorporarea, transportarea şi difuzarea simultană pînă la 15 şi mai multe servicii de programe TV de definiţie standard (SD – Standard Definition) sau pînă la 4 şi mai multe servicii de programe TV de înaltă definiţie (HD – High Definition).

Calitatea transmisiei este superioară în comparaţie cu transmisia actuală, permiţînd diverse formate (4:3;16:9) de înaltă definiţie. Semnalul este recepţionat din eter cu ajutorul unei antene de UHF, astfel că producătorii de asemenea echipamente au lansat deja pe piaţă antene TV dedicate. Receptorul DVB-T2 poate fi un modul încorporat în televizor sau un echipament de sine stătător (Set Top Box-STB). Acesta este capabil să recepţioneze programe de televiziune şi programe radio avînd calitate de tip CD, precum şi alte informaţii disponibile. Luînd în considerare evoluţia rapidă a tehnologiilor, în viitor platforma tehnologică pentru furnizarea multiplexului poate fi bazată şi pe alte standarde, a căror implementare va fi justificată din punctul vedere al utilizării eficiente a spectrului, al calităţii şi diversităţii serviciilor, precum şi din punct de vedere economic şi social.

[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.52 din 01.02.2017, în vigoare 03.02.2017]

 

4. Cadrul normativ

Cadrul legal ce se referă la televiziunea digitală terestră constă, în principal, din Legea comunicaţiilor electronice nr.241-XVI din 15 noiembrie 2007 şi Codul audiovizualului al Republicii Moldova nr.260-XVI din 27 iulie 2006. Legea comunicaţiilor electronice este armonizată cu Directiva Parlamentului European şi a Consiliului 2002/21/CE din 7 martie 2002, care prevede că toate reţelele şi serviciile de transmisie trebuie să fie reglementate de un singur cadru normativ, şi poate fi aplicată la reglementarea furnizării reţelelor de televiziune digitală terestră.

Conform Legii comunicaţiilor electronice nr.241-XVI din 15 noiembrie 2007, canalele şi frecvenţele radio sînt resurse limitate, aflate în proprietatea publică a statului. Reglementarea utilizării spectrului de frecvenţe radio este dreptul exclusiv al statului şi se realizează, în condiţiile legii, prin întreprinderea unor măsuri economice, organizatorice şi tehnice menite să asigure utilizarea eficientă a spectrului de frecvenţe radio pentru necesităţile persoanelor fizice şi juridice, autorităţilor administraţiei publice, apărării, securităţii naţionale, asigurării ordinii publice, precum şi să accelereze implementarea tehnologiilor noi de radiocomunicaţii.

Conform acestei legi, elaborarea strategiilor de realizare a politicii în domeniul comunicaţiilor electronice, gestionarea spectrului de frecvenţe radio pentru utilizarea serviciilor de radiodifuzare se realizează de către organul central de specialitate – Ministerul Economiei şi Infrastructurii – iar implementarea strategiilor de dezvoltare a domeniilor menţionate şi supravegherea respectării legislaţiei în domeniul comunicaţiilor electronice de către furnizorii de reţele şi/sau servicii de comunicaţii electronice se efectuează de către autoritatea de reglementare – Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei.

În acest sens, Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei a elaborat Regulamentul privind regimul de autorizare generală şi eliberare a licenţelor de utilizare a resurselor limitate pentru furnizarea reţelelor şi serviciilor publice de comunicaţii electronice (Hotărîrea Consiliului de administraţie al Agenţiei Naţionale nr.57 din 21 decembrie 2010 pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei). Conform acestui regulament, licenţele de utilizare a frecvenţelor sau a canalelor radio pentru furnizarea serviciilor de difuzare sau retransmisie a serviciilor de programe audiovizuale se eliberează de către Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei în baza notificării depuse de solicitant, după obţinerea licenţei de emisie sau a autorizaţiei de retransmisie (eliberate de către Consiliul Coordonator al Audiovizualului) şi a avizului privind asignarea canalului sau a frecvenţei radio ÎS “Centrul Naţional pentru Frecvenţe Radio”, care include rezultatul selectării, calculului şi coordonării canalului sau a frecvenţei radio solicitate pentru utilizare.

Conform Legii comunicaţiilor electronice, în cazul în care numărul de licenţe este limitat, licenţele de utilizare a canalelor sau frecvenţelor radio se eliberează persoanelor juridice pe bază de concurs sau prin încredinţare directă, dacă dreptul oferit este o evoluţie succesivă pentru reţeaua deja construită şi furnizată în mod autorizat. Conform Codului audiovizualului al Republicii Moldova, licenţa de emisie acordă dreptul unui radiodifuzor de a difuza un anumit serviciu de programe audiovizuale într-o zonă geografică determinată. Licenţa de emisie este eliberată de Consiliul Coordonator al Audiovizualului, cu indicarea frecvenţei/frecvenţelor radio (după caz) pentru difuzare. În format digital, în banda unui canal de televiziune pot fi difuzate mai multe servicii de programe audiovizuale (ale diferitor difuzori), iar în cazul televiziunii analogice – doar unul singur. Tranziţia de la televiziunea analogică terestră la cea digitală terestră necesită modificarea cadrului legal existent în domeniul audiovizualului din considerentul diferenţelor tehnice esenţiale dintre televiziunea analogică terestră şi cea digitală terestră.

În procesul tranziţiei la televiziunea digitală terestră şi după finalizarea acesteia, Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei va elibera licenţe de utilizare a frecvenţelor/canalelor radio în scopul furnizării multiplexelor de televiziune digitală terestră (reţele de comunicaţii electronice prin care se realizează un sistem de structurare a unui set de servicii de programe de televiziune şi servicii auxiliare, integrate într-un flux digital şi difuzate printr-un canal radio de televiziune), în baza alocărilor din Planul digital. Conform legislaţiei modificate, capacitatea disponibilă a multiplexului/multiplexelor digitale terestre va putea fi utilizată de către radiodifuzori în baza licenţei de emisie şi de către distribuitorii serviciilor de programe în baza autorizaţiei de retransmisie, eliberate de Consiliul Coordonator al Audiovizualului. Agentului economic furnizor de multiplex, cu excepţia furnizorului de multiplex regional, îi va fi interzis direct sau prin intermediul persoanelor fizice şi/sau juridice afiliate, să deţină, în totalitate sau parţial, proprietatea radiodifuzorului şi invers.

 

5. Resursele de spectru de frecvenţe radio disponibile pînă la sistarea transmisiunilor analogice convenţionale pentru utilizare în scopul furnizării reţelelor de televiziune digitală terestră

Ministerul Economiei şi Infrastructurii a efectuat o analiză a stării curente a canalelor alocate staţiilor de televiziune analogică terestră şi a impactului lor asupra alocărilor canalelor digitale Republicii Moldova din Planul Geneva-06 în banda 470-694 MHz (UHF). Analiza referitoare la optimizarea utilizării spectrului de frecvenţe radio în benzile 174-230 MHz şi 470-694 MHz (canalele TV 5-10, 21-48) la etapa de tranziţie (pînă la 17 iunie 2015) a dus la stabilirea următoarelor concluzii:

1) din 30 de alocări de canale planificate pentru zonele naţionale ale Republicii Moldova, cu restricţii şi fără stoparea emisiei analogice, se pot utiliza 14 alocări, care pot forma 2 multiplexe naţionale, cu utilizarea a 12 alocări. Cele două alocări rămase se pot folosi pentru multiplexele regionale. Restricţiile pentru alocările digitale se impun pentru a asigura funcţionarea fără perturbaţii a staţiilor analogice. După finalizarea perioadei de tranziţie, restricţiile vor fi excluse. Utilizarea celorlalte 16 alocări la etapa de tranziţie necesită deconectarea graduală a staţiilor de emisie analogică;

2) din 9 alocări digitale planificate pentru zonele regionale ale Republicii Moldova, la etapa de tranziţie, cu restricţii şi fără stoparea emisiei analogice, pot fi utilizate 4 alocări. Realizarea celorlalte 5 alocări rămase este posibilă numai după deconectarea graduală a staţiilor de emisie analogică.

După finalizarea perioadei de tranziţie, restricţiile vor fi excluse.

 

6. Analiza SWOT

Analiza SWOT (puncte forte, puncte slabe, oportunităţi şi pericole), redată în tabelul 4, este o prezentare concisă a situaţiei curente privind tranziţia de la televiziunea analogică terestră la cea digitală terestră.

 

Tabelul 4

 

Puncte fortePuncte slabe
– infrastructura terestră (turnuri, piloni, linii de transport al semnalului, linii de aprovizionare cu energie electrică, spaţii tehnologice, căi de acces) şi echipamentele funcţionale de multiplexare a serviciilor de programe TV în format digital, care pot fi utilizate în continuare la crearea reţelelor de televiziune digitală terestră (multiplexelor);
– ratificarea acordului internaţional vizînd atribuirea canalelor TV (frecvenţelor radio) Republicii Moldova;
– personalul calificat şi experienţa de proiectare şi creare a reţelelor de comunicaţii electronice;
– canalele (frecvenţele) TV disponibile pentru crearea primului multiplex digital cu acoperire naţională
– necesitatea menţinerii în funcţie, pentru perioada de tranziţie, a reţelelor analogice existente, ineficiente în raport cu tehnologiile digitale noi, cu implicarea resurselor financiare semnificative, inclusiv din contul mijloacelor bugetare;
– cadrul normativ neadecvat cerinţelor specifice pentru implementarea televiziunii digitale terestre;
– insuficienţa pe piaţă a echipamentelor de recepţie pentru televiziunea digitală terestră;
– capacitatea redusă a statului de a subvenţiona dotarea populaţiei cu receptoare DVB-T2;
– posibilitatea redusă a unor pături socialmente vulnerabile ale populaţiei de a procura receptoare DVB-T2, avînd în vedere preţurile mari ale acestora;
– capacitatea redusă a radiodifuzorilor de a digitaliza emisia;
– informarea insuficientă atît a autorităţilor, cît şi a populaţiei asupra oportunităţii tranziţiei la televiziunea digitală
OportunităţiPericole
– crearea unei infrastructuri moderne de televiziune digitală terestră la nivel naţional;
– sporirea diversităţii, volumului şi calităţii conţinutului audiovizual în format digital;
– satisfacerea cererii de servicii avansate TV;
– utilizarea eficientă a spectrului de frecvenţe radio şi introducerea de noi servicii pe partea spectrului de frecvenţe eliberat pentru comunicaţiile electronice în bandă largă;
– utilizarea eficientă a infrastructurii existente şi încurajarea schimbului şi partajării infrastructurii furnizorilor de multiplexe
– nerealizarea primului multiplex naţional din cauza insuficienţei de resurse financiare;
– cererea redusă pentru utilizarea canalelor (frecvenţelor) TV în scopul creării şi furnizării multiplexelor naţionale din partea potenţialilor investitori;
– neîndeplinirea, în termenele stabilite, a condiţiilor necesare pentru sistarea transmisiunilor analogice convenţionale;
– extinderea perioadei de difuzare simultană a semnalelor analogice şi digitale, ceea ce ar genera cheltuieli suplimentare semnificative;
– tergiversarea adoptării cadrului normativ pentru implementarea televiziunii digitale terestre;
– inacceptarea televiziunii digitale terestre de către o parte din populaţie

 

II. IDENTIFICAREA PROBLEMEI

7. Ca urmare a analizei efectuate în capitolul I, pot fi identificate următoarele probleme de bază, a căror soluţionare este necesară pentru realizarea tranziţiei de la televiziunea analogică terestră la cea digitală terestră:

1) imposibilitatea aplicării cadrului normativ în vigoare la implementarea televiziunii digitale terestre (cadrul normativ existent este doar parţial aplicabil reglementării televiziunii digitale);

2) necesitatea asigurării uniforme a furnizării serviciilor de televiziune în format digital şi a altor servicii avansate conexe prin intermediul transmisiilor terestre la nivel naţional, precum şi la nivel regional/local;

3) necesitatea menţinerii şi extinderii diversităţii actuale a serviciilor de programe de producţie autohtonă şi neadmiterea lichidării, ca urmare a tranziţiei la televiziunea digitală, a radiodifuzorilor deja lansaţi pe piaţa audiovizuală autohtonă, care, pe parcursul mai multor ani, au demonstrat performanţe şi valoare sub diverse aspecte;

4) nedispunerea de către populaţie a dispozitivelor pentru recepţionarea semnalului de televiziune digitală terestră;

5) necesitatea valorificării “dividendului digital”.

 

III. OBIECTIVELE SPECIFICE ALE PROGRAMULUI

8. Obiectivul principal al Programului este reducerea decalajului digital dintre zona rurală şi cea urbană prin oferirea accesului la serviciile de programe de televiziune şi la alte servicii infocomunicaţionale după implementarea televiziunii digitale terestre, precum şi asigurarea continuităţii serviciilor de programe existente după sistarea emisiei tuturor staţiilor de televiziune terestră în format analogic şi trecerea, de la 17 iunie 2015, la emisie în format digital, conform angajamentelor internaţionale asumate de către Republica Moldova.

9. Atingerea obiectivului principal impune realizarea următoarelor obiective specifice:

obiectivul 1: elaborarea şi aprobarea cadrului normativ necesar pentru implementarea televiziunii digitale terestre, care să delimiteze clar atribuţiile organului central de specialitate şi autorităţilor de reglementare a activităţii privind furnizarea reţelelor, a serviciilor publice de comunicaţii electronice şi a serviciilor de programe TV (de conţinut), precum şi să stabilească mecanismele de autorizare, de licenţiere şi de reglementare corespunzătoare noilor condiţii tehnologice;

obiectivul 2: asigurarea uniformă a furnizării serviciilor de televiziune în format digital şi a altor servicii avansate conexe prin intermediul transmisiilor terestre la nivel naţional şi la nivel regional/local;

obiectivul 3: crearea condiţiilor pentru menţinerea şi extinderea diversităţii actuale a serviciilor de programe de producţie autohtonă şi neadmiterea lichidării, ca urmare a tranziţiei la televiziunea digitală, a radiodifuzorilor lansaţi deja pe piaţa audiovizuală autohtonă, care, pe parcursul mai multor ani, au demonstrat performanţe şi valoare sub diverse aspecte;

obiectivul 4: stabilirea modalităţilor de acces al publicului la serviciile de televiziune şi multimedia digitale, precum şi crearea condiţiilor pentru asigurarea populaţiei cu dispozitive pentru recepţionarea semnalului de televiziune digitală terestră;

obiectivul 5: valorificarea frecvenţelor din “dividendul digital” pentru implementarea tehnologiilor avansate de radioacces în bandă largă.

 

IV. ACŢIUNILE CE URMEAZĂ A FI ÎNTREPRINSE

10. Pentru realizarea obiectivului specific 1, vor fi întreprinse următoarele acţiuni:

1) elaborarea şi adoptarea proiectului de lege pentru modificarea şi completarea Codului audiovizualului al Republicii Moldova nr.260-XVI din 27 iulie 2006;

2) elaborarea şi adoptarea proiectului de lege privind accesul pe proprietăţi şi utilizarea partajată a infrastructurii asociate reţelelor publice de comunicaţii electronice în vederea utilizării eficiente a infrastructurii existente (turnuri, piloni, linii de transport al semnalului, linii de aprovizionare cu energie electrică, spaţii tehnologice, căi de acces), pentru accelerarea procesului de tranziţie la televiziunea digitală terestră, precum şi diminuarea costurilor şi a impactului asupra mediului, a sănătăţii publice şi a amenajării teritoriului.

11. În vederea realizării obiectivului specific 2, se impune întreprinderea următoarelor acţiuni:

1) adoptarea deciziei de către Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei privind eliberarea prin încredinţare directă ÎS “Radiocomunicaţii”, cu titlu gratuit, a licenţelor de utilizare a frecvenţelor/canalelor TV pentru crearea a două multiplexe digitale cu acoperire naţională (multiplexele A şi B UHF), în vederea asigurării preluării şi difuzării, pe bază contractuală, în condiţii economice transparente şi nediscriminatorii, a serviciilor de programe TV ale titularilor licenţelor de emisie şi autorizaţiilor de retransmisie, eliberate de către Consiliul Coordonator al Audiovizualului pentru utilizarea capacităţii acestor multiplexe.

Încredinţarea directă ÎS “Radiocomunicaţii” este condiţionată de:

a) existenţa infrastructurii terestre (turnuri, piloni, echipamente, linii de transport al semnalului, linii de aprovizionare cu energie electrică, spaţii tehnologice, căi de acces), inclusiv a echipamentelor funcţionale de multiplexare a serviciilor de programe TV în format digital, care, cu investiţii minime, vor permite crearea concomitentă a două multiplexe cu acoperire naţională;

b) deţinerea unui personal calificat, precum şi a experienţei de proiectare şi creare a reţelelor de comunicaţii electronice;

2) crearea multiplexelor A şi B de către ÎS “Radiocomunicaţii”;

3) organizarea concursurilor pentru eliberarea de către Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei, cu titlu gratuit, printr-o procedură de selectare comparativă, a 21 de licenţe de utilizare a frecvenţelor/canalelor TV pentru crearea multiplexelor cu acoperire regională/zonală, cu includerea în condiţiile licenţei a obligaţiei de a crea multiplexul regional în aşa mod încît să fie asigurată difuzarea pe întreaga arie a regiunii respective, în vederea asigurării preluării şi difuzării, pe bază contractuală, în condiţii economice transparente şi nediscriminatorii, a serviciilor de programe TV ale titularilor licenţelor de emisie şi autorizaţiilor de retransmisie, eliberate de către Consiliul Coordonator al Audiovizualului pentru utilizarea capacităţii acestor multiplexe;

4) crearea de către titularii licenţelor respective pentru utilizarea frecvenţelor/canalelor TV a multiplexelor digitale cu acoperire regională;

5) organizarea concursului pentru eliberarea de către Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei, în perioada imediat următoare sistării transmisiunilor analogice convenţionale, cu titlul gratuit, printr-o procedură de selectare comparativă, a licenţei de utilizare a frecvenţelor/canalelor TV pentru crearea celui de-al treilea multiplex digital cu acoperire naţională (multiplexul C VHF) după stoparea exploatării emiţătoarelor de televiziune analogică din Republica Moldova în diapazonul canalelor TV analogice 6-10, în vederea asigurării preluării şi difuzării, pe bază contractuală, în condiţii economice transparente şi nediscriminatorii, a serviciilor de programe TV ale titularilor licenţelor de emisie şi autorizaţiilor de retransmisie, eliberate de Consiliul Coordonator al Audiovizualului pentru utilizarea capacităţii acestui multiplex;

6) crearea multiplexului C de către titularul licenţei respective.

Crearea unei reţele noi necesită investiţii considerabile, iar atractivitatea segmentului respectiv de piaţa serviciilor de comunicaţii electronice este mai mică faţă de cel al telefoniei mobile sau al accesului la internet (conform Raportului Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei pentru anul 2013, venitul mediu lunar pe utilizator (ARPU), pe segmentul serviciilor TV multicanal cu plată (48,94 lei), a fost aproximativ de 1,4 ori mai mic decît pentru telefonia mobilă (68,2 lei) şi de 2 ori mai mic decît pentru internetul mobil (98,8)). Conform calculelor estimative, costul pentru crearea unui multiplex cu acoperire naţională va constitui circa 90,0 mil.lei. Calculele estimative demonstrează că, pentru crearea unui multiplex regional, vor fi necesare investiţii, în funcţie de complexitatea reliefului, de cca.2,5-3,0 mil.lei.

Totodată, atingerea indicatorilor de progres şi performanţă stabiliţi în prezentul Program, care vor fi transpuşi în condiţiile de licenţe, reprezintă o sarcină complexă şi dificilă pentru furnizorii multiplexelor care vor obţine licenţe de utilizare a frecvenţelor/canalelor TV pentru crearea reţelelor în cauză. Reieşind din aceste considerente şi avînd în vedere că asigurarea continuităţii difuzării serviciilor de programe TV, în special ale radiodifuzorilor publici pentru realizarea cu succes a procesului de tranziţie la televiziunea digitală terestră are o importanţă socială deosebită, prezentul Program prevede organizarea concursurilor pentru eliberarea de către Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei, cu titlu gratuit, printr-o procedură de selectare comparativă, a licenţelor de utilizare a frecvenţelor/canalelor TV pentru crearea multiplexelor digitale cu acoperire regională şi a multiplexului C cu acoperire naţională.

Acordarea dreptului de utilizare a canalelor TV pentru crearea şi furnizarea a 3 multiplexe naţionale şi a 21 de multiplexe regionale se va efectua ţinînd cont de faptul că multiplexele digitale vor avea condiţii de compatibilitate cu Planul digital, precum şi cu canalele TV ce emit în prezent în format analogic (pînă la 17 iunie 2015). La eliberarea acestor licenţe se va ţine cont şi de faptul că, pentru asigurarea dreptului constituţional la viaţă, organele abilitate ale statului urmează să dispună de posibilitatea de înştiinţare a populaţiei prin intermediul reţelelor respective în cazul situaţiilor excepţionale.

La determinarea tipologiilor, precum şi la crearea multiplexelor zonale şi regionale vor fi luate în considerare caracteristicile social-economice, precum şi potenţialul de dezvoltare a pieţelor media şi a comunicaţiilor electronice. Furnizorii de multiplexe responsabili pentru crearea/operarea multiplexelor, care presupun includerea serviciilor de programe TV identificate în urma concursurilor organizate de Consiliul Coordonator al Audiovizualului, vor crea şi vor folosi centrele zonale şi regionale pentru agregarea semnalelor serviciilor de programe TV de interes public la nivel zonal şi regional. Responsabilitatea pentru transportul semnalelor serviciilor de programe TV, la nivel naţional şi regional, de la studioul de producere pînă la centrul de agregare a semnalelor revine radiodifuzorilor sau furnizorilor de servicii.

Pentru asigurarea eficienţei economice în operarea multiplexelor, capacitatea nesolicitată de radiodifuzorii care sînt capabili să achite tarifele pentru utilizarea acesteia şi deţin licenţele de emisie respective va fi utilizată de către furnizorii de multiplexe pentru distribuirea serviciilor de programe TV contra plată sau va fi pusă la dispoziţia distribuitorilor serviciilor de programe TV, pe bază contractuală, contra plată. Autorizarea distribuirii serviciilor se realizează în baza obţinerii de către distribuitorii acestor servicii de programe a autorizaţiei de retransmisie de la Consiliul Coordonator al Audiovizualului. În cazul apariţiei radiodifuzorilor capabili să achite tarifele pentru utilizarea capacităţii multiplexului neutilizate de alţi radiodifuzori, furnizorul de multiplex va pune la dispoziţia acestuia, pe bază de contract, capacitatea necesară.

În cazul eşuării concursului pentru eliberarea licenţelor de utilizare a frecvenţelor/canalelor TV pentru crearea multiplexelor digitale, în vederea asigurării realizării cu succes a procesului de tranziţie la televiziunea digitală terestră şi a utilizării eficiente a resurselor de spectru radio, licenţele pentru utilizarea frecvenţelor respective vor fi eliberate prin încredinţare directă, pe baza unor hotărîri de Guvern aprobate în acest sens.

12. Obiectivul specific 3 va fi realizat prin intermediul următoarelor acţiuni:

1) selectarea de către Consiliul Coordonator al Audiovizualului, pe bază de concurs, a serviciilor de programe TV şi eliberarea licenţelor de emisie radiodifuzorilor respectivi pentru utilizarea capacităţii primului multiplex (multiplexul A) cu acoperire naţională şi acces liber spre vizionare (free-to-air or free-to-view) după punerea în funcţiune a acestuia;

2) crearea de către furnizorii de reţele existenţi, care difuzează servicii de programe proprii TV la nivel regional şi local, prin grupare în corespundere cu acoperirile teritoriale ale canalelor TV de care dispun în prezent, la decizia acestora, a asociaţiilor pentru crearea multiplexelor regionale;

3) selectarea, pe bază de concurs, a serviciilor de programe TV şi eliberarea licenţelor de emisie radiodifuzorilor respectivi sau eliberarea autorizaţiilor de retransmisie pentru utilizarea capacităţii multiplexelor regionale/naţionale (multiplexele B şi C) după punerea în funcţiune a acestora.

Crearea multiplexelor cu acoperire naţională va oferi capacitate suficientă pentru difuzarea serviciilor de programe ale radiodifuzorilor existenţi, care ar putea, eventual, să tindă spre utilizarea acestora (radiodifuzorii naţionali şi regionali existenţi, a căror acoperire cuprinde mai mult de două alocări regionale din planul digital, precum şi alţi radiodifuzori care manifestă asemenea tendinţe, însă nu dispun în prezent de resurse de spectru).

Gruparea radiodifuzorilor regionali şi locali (existenţi la data de 3 martie 2015) pentru crearea multiplexelor regionale poate fi realizată conform tabelului 5.

 

Tabelul 5

 

Nr. crt.Alocarea (denumirea convenţională)Zonele acoperiteRadiodifuzoriiNotă privind crearea multiplexului regional
12345
1.BĂLŢI (zona Mîndreşti)Municipiul Bălţi, raioanele Rîşcani, Glodeni, Făleşti, SîngereiAnaliticmedia-Grup SA; Megan TV SA;Poate fi realizat în cadrul alocării regionale Mîndreştii Noi, canalul TV 47 din Planul digital, numai după sistarea emisiei staţiilor TV analogice – Străşeni, canalul 47, şi Glodeni, canalul 47
2.BENDER---
3.CAHUL-COMRATUTA Găgăuzia şi raioanele Cantemir, Cahul, TaracliaUrania FM, “Aiin-Aciic” SRL; “Bizim Aidinic”; “Eni Ai” SRL; Gagauziya Radio Televizionu; “Bizim Dalgamiz”Pînă la sistarea transmisiunilor analogice convenţionale poate fi realizat în cadrul alocării regionale Cahul, canalul 47 din Planul digital, cu unele restricţii pentru protecţia staţiilor TV analogice în funcţiune. Cîte un multiplex nemijlocit pentru municipiul Comrat poate fi realizat în cadrul asignării digitale Comrat, canalul 23 sau canalul 38, calculate anterior, adiţional la Planul digital

4.

CĂUŞENIMunicipiul Bender, raioanele Căuşeni, Ştefan Vodă„Studio-L” SRLPoate fi realizat în cadrul asignării digitale Căuşeni, canalul 26, calculate adiţional la Planul digital, numai după sistarea emisiei staţiei TV analogice – Anenii Noi 26 TV
Raionul Anenii NoiPînă la sistarea transmisiunilor analogice convenţionale, poate fi realizat în cadrul asignării digitale Anenii Noi, canalul 47, calculate adiţional la Planul digital
5.CHIŞINĂUMunicipiul Chişinău, raioanele Ialoveni, CriuleniAnalitic Media Grup; Art Club, HB MEDIA SRLPoate fi realizat pînă la sistarea transmisiunilor analogice convenţionale în cadrul alocării regionale Chişinău, canalul 23 sau canalul 38 din Planul digital, cu unele restricţii
6.CIMIŞLIARaioanele Hînceşti, Cimişlia, Basarabeasca, LeovaL.V. Topal; “Pro Media” SRLPoate fi realizat în perioada de tranziţie în cadrul alocării regionale Cimişlia, canalul 32 din Planul digital, cu unele restricţii
7.EDINEŢRaioanele Briceni, Ocniţa, Edineţ, Donduşeni“Canal-X” SRLPoate fi realizat în cadrul alocării regionale Edineţ, canalul 23 din Planul digital, numai după sistarea emisiei staţiei TV analogice din Ucraina-Mohiliv Podolskiy, canalul 23
8.FLOREŞTIRaioanele Soroca, Drochia, Floreşti, Şoldăneşti“Dalan” SRL; “Flor TV” SRL; MAR-SOR-TV; Satelrom-TVPoate fi realizat în cadrul alocării regionale Floreşti, canalul 41 din Planul digital, numai după sistarea emisiei staţiei TV analogice – Mîndreştii Noi, canalul 41
9.TRIFEŞTIRaioanele Rezina, Teleneşti, Orhei, CriuleniCooperativa “Molodosti”Poate fi realizat în cadrul alocării regionale Trifeşti, canalul 27 din Planul digital, numai după sistarea emisiei staţiei TV analogice – Trifeşti, canalul 27
10.UNGHENIRaioanele Ungheni, Călăraşi, Străşeni, Nisporeni“Albasat” SRL; TV-Euronova; ML-COM SRLMultiplexul regional nu poate fi realizat integral. Poate fi realizat parţial în cadrul asignării digitale Ungheni, canalul 40, calculate adiţional la Planul digital după finalizarea procedurilor de coordonare cu administraţiile ţărilor vecine
11.BĂLŢIMunicipiul BălţiReal Radio; “TV Bălţi” SRLPoate fi realizat pînă la sistarea transmisiunilor analogice convenţionale în cadrul alocării regionale Bălţi, canalul 40, din Planul digital

[Pct.12 modificat prin Hot.Guv. nr.52 din 01.02.2017, în vigoare 03.02.2017]

 

13. Obiectivul specific 4 impune următoarele acţiuni:

1) elaborarea de către Ministerul Economiei şi Infrastructurii a ghidului privind parametrii STB-ului şi modulelor de recepţie digitală a televizoarelor recomandate spre utilizare pe teritoriul Republicii Moldova;

2) elaborarea şi aprobarea proiectului hotărîrii de Guvern cu privire la dotarea cu convertoare pentru televiziunea digitală terestră a familiilor defavorizate;

3) desfăşurarea unei campanii de informare a populaţiei cu privire la diferite aspecte ce ţin de tranziţia la televiziunea digitală terestră;

4) dotarea cu convertoare a familiilor defavorizate;

5) modernizarea sistemelor de recepţie colectivă (“antena colectivă”) pentru asigurarea retransmisiei semnalului televiziunii digitale terestre de la antena de recepţie către abonat;

6) stabilirea de către Ministerul Economiei şi Infrastructurii a sistemului de acces condiţionat (codificare), utilizat în cadrul multiplexelor de televiziune digitală terestră.

Dat fiind faptul că în diferite ţări sînt utilizate diferite platforme tehnologice, conform standardelor din familia DVB-T şi MPEG, unele tipuri de STB-uri disponibile pe piaţa globală de dispozitive de recepţie a televiziunii digitale terestre pot să nu corespundă standardelor televiziunii digitale terestre ce vor fi utilizate pe teritoriul Republicii Moldova. Pentru a îndruma principalii importatori şi cumpărătorii de rînd ai dispozitivelor de recepţie, Ministerul Economiei şi Infrastructurii, în colaborare cu ÎS “Centrul Naţional pentru Frecvenţe Radio” şi ÎS “Radiocomunicaţii”, urmează să elaboreze şi să publice pe pagina sa web un ghid privind parametrii STB şi modulele de recepţie digitală a televizoarelor recomandate spre utilizare pe teritoriul Republicii Moldova. Urmărind scopul de a asigura accesul familiilor defavorizate la programele de televiziune după tranziţia la televiziunea digitală terestră, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei în comun cu Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei şi Infrastructurii vor elabora proiectul hotărîrii de Guvern cu privire la dotarea cu convertoare pentru televiziunea digitală terestră a familiilor defavorizate. Mijloacele financiare ale bugetului de stat necesare în acest sens vor fi compensate din taxele pentru eliberarea licenţelor de utilizare a subbenzilor de frecvenţe din banda 790-862 MHz.

Modernizarea sistemelor de recepţie colectivă (“antena colectivă”), pentru a asigura posibilitatea retransmisiei semnalului de televiziune digitală terestră de la antena de recepţie către abonat, va fi realizată de către întreprinderile care asigură deservirea tehnică a acestor sisteme, fiind finanţată de către gestionarii blocurilor locative respective. Conform estimărilor SRL “Extindere”, costul modernizării sistemului dintr-un bloc locativ va constitui în medie cca.2000 de lei.

Pentru a evita necesitatea utilizării de către abonaţi la recepţionarea serviciilor de programe cu acces condiţionat (codificate) a mai multe tipuri de STB-uri din cauza incompatibilităţii sistemelor de acces, Ministerul Economiei şi Infrastructurii va stabili sistemul de acces condiţionat (codificare) utilizat în cadrul multiplexelor de televiziune digitală terestră. Sistemul de acces condiţionat urmează să fie selectat în baza unei analize comparative a celor mai utilizate sisteme de acest tip, reieşind din criteriile de beneficiu maxim atît pentru utilizatori, cît şi pentru furnizorii de multiplexe. Furnizorul primelor 2 multiplexe cu acoperire naţională (multiplexele A şi B) va crea sistemul de acces condiţionat disponibil pentru utilizare partajată şi de către alţi furnizori de multiplex, în condiţii transparente şi nediscriminatorii.

Odată cu punerea în funcţiune a primului multiplex naţional de televiziune digitală terestră, va fi necesară desfăşurarea unei campanii de informare a populaţiei cu privire la aspectele tranziţiei la televiziunea digitală terestră. Spoturile informative respective vor fi realizate din contul bugetului de stat şi difuzate în mod gratuit de către toţi radiodifuzorii din Republica Moldova.

14. Realizarea obiectivului specific 5 necesită întreprinderea următoarelor acţiuni:

1) eliberarea, în conformitate cu prevederile Programului de management al spectrului de frecvenţe radio pe anii 2013-2020, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.116 din 11 februarie 2013 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2013, nr.31-35, art.161), a ultimei licenţe, rămase nesolicitată, pentru dreptul de utilizare a resurselor de spectru radio disponibile din banda de frecvenţe 790-862 MHz;

2) promovarea utilizării armonizate a benzii 694-790 MHz pentru serviciul mobil terestru.

Utilizarea frecvenţelor din banda 790-862 MHz pentru dezvoltarea reţelelor şi serviciilor publice de comunicaţii electronice cu acces radio în bandă largă, datorită proprietăţilor de propagare a undelor electromagnetice din această bandă, permite asigurarea eficientă a zonei rurale cu serviciile respective, fiind necesare mai puţine staţii de bază ale reţelei în comparaţie cu benzile de frecvenţe mai înalte. Reieşind din faptul că celelalte frecvenţe specificate în Planul digital pentru crearea multiplexelor zonale şi regionale oferă posibilitatea includerii tuturor serviciilor de programe TV existente şi o capacitate suficientă pentru extinderea numărului acestora, este posibilă valorificarea frecvenţelor din banda 790-862 MHz pentru dezvoltarea reţelelor şi serviciilor publice de comunicaţii electronice cu radioacces în bandă largă. În acest scop, Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei, în conformitate cu prevederile Programului de management al spectrului de frecvenţe radio pe anii 2013-2020, va elibera ultima licenţă, rămasă nesolicitată, pentru dreptul de utilizare a resurselor de spectru radio disponibile din banda de frecvenţe 790–862 MHz.

Ulterior va fi posibilă utilizarea frecvenţelor din banda 694-790 MHz pentru dezvoltarea reţelelor şi serviciilor publice de comunicaţii electronice cu acces radio în bandă largă, ceea ce va permite asigurarea eficientă a zonei rurale cu aceste servicii. Datorită proprietăţilor de propagare a undelor electromagnetice din această bandă, numărul staţiilor de bază pentru acoperirea teritoriului cu acest serviciu este mai mic decît în banda 790-862 MHz, ceea ce permite reducerea costurilor la crearea reţelelor în această bandă. Dat fiind faptul că resursele spectrale nominalizate au o valoare potenţială înaltă pentru dezvoltarea reţelelor de comunicaţii electronice fără fir, Ministerul Economiei şi Infrastructurii, în cadrul colaborării cu ţările participante la Conferinţa Europeană a Administraţiilor de Poştă şi Telecomunicaţii, va promova utilizarea armonizată a benzii 694-790 MHz pentru serviciul mobil terestru.

 

V. ETAPELE ŞI TERMENELE DE IMPLEMENTARE

15. Prevederile prezentului Program vor fi implementate pe parcursul anilor 2015-2017, cu eşalonarea acţiunilor planificate în următoarele două etape:

1) la prima etapă, pe parcursul anilor 2015-2016 (pînă la sistarea transmisiunilor analogice convenţionale), se propun a fi realizate următoarele acţiuni:

a) elaborarea şi adoptarea proiectului de lege pentru modificarea şi completarea Codului audiovizualului al Republicii Moldova nr.260-XVI din 27 iulie 2006;

b) elaborarea şi adoptarea proiectului de lege privind accesul pe proprietăţi şi utilizarea partajată a infrastructurii asociate reţelelor publice de comunicaţii electronice în vederea utilizării eficiente a infrastructurii existente (turnuri, piloni, linii de transport a semnalului, linii de aprovizionare cu energie electrică, spaţii tehnologice, căi de acces), pentru accelerarea procesului de tranziţie la televiziunea digitală terestră, precum şi diminuarea costurilor şi a impactului asupra mediului, a sănătăţii publice şi a amenajării teritoriului;

c) promovarea utilizării benzii 694-790 MHz pentru serviciul mobil terestru;

d) modernizarea sistemelor de recepţie colectivă (“antena colectivă”) pentru asigurarea retransmisiei semnalului televiziunii digitale terestre de la antena de recepţie către abonat;

e) elaborarea de către Ministerul Economiei şi Infrastructurii a ghidului privind parametrii STB-ului şi modulelor de recepţie digitală a televizoarelor recomandate spre utilizare pe teritoriul Republicii Moldova;

f) adoptarea deciziei de către Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei privind eliberarea prin încredinţare directă ÎS “Radiocomunicaţii”, cu titlu gratuit, a licenţelor de utilizare a frecvenţelor/canalelor TV pentru crearea a două multiplexe digitale cu acoperire naţională (multiplexul A şi B), în vederea asigurării preluării şi difuzării, pe bază contractuală, în condiţii economice transparente şi nediscriminatorii, a serviciilor de programe TV ale titularilor licenţelor de emisie şi autorizaţiilor de retransmisie, eliberate de către Consiliul Coordonator al Audiovizualului pentru utilizarea capacităţii acestor multiplexe ;

g) organizarea concursurilor pentru eliberarea de către Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei, cu titlu gratuit, printr-o procedură de selectare comparativă, a 21 de licenţe de utilizare a frecvenţelor/canalelor TV pentru crearea multiplexelor cu acoperire regională, cu includerea în condiţiile licenţei a obligaţiei de a crea multiplexul regional în aşa mod încît să fie asigurată difuzarea pe întreaga arie a regiunii respective, în vederea asigurării preluării şi difuzării, pe bază contractuală, în condiţii economice transparente şi nediscriminatorii, a serviciilor de programe TV ale titularilor licenţelor de emisie şi autorizaţiilor de retransmisie, eliberate de către Consiliul Coordonator al Audiovizualului pentru utilizarea capacităţii acestor multiplexe;

h) crearea de către furnizorii de reţele existenţi care difuzează servicii de programe proprii TV la nivel regional şi local, prin grupare în corespundere cu acoperirile teritoriale ale canalelor TV de care dispun în prezent, la decizia acestora, a asociaţiilor pentru crearea multiplexelor regionale;

i) elaborarea şi aprobarea proiectului hotărîrii de Guvern cu privire la dotarea cu convertoare pentru televiziunea digitală terestră a familiilor defavorizate;

j) asigurarea cu convertoare a familiilor defavorizate;

k) stabilirea de către Ministerul Economiei şi Infrastructurii a sistemului de acces condiţionat (codificare), utilizat în cadrul multiplexelor de televiziune digitală terestră;

l) crearea multiplexelor A şi B de către ÎS. “Radiocomunicaţii”;

m) desfăşurarea unei campanii de informare a populaţiei cu privire la aspectele tranziţiei la televiziunea digitală terestră;

n) selectarea de către Consiliul Coordonator al Audiovizualului, pe bază de concurs, a serviciilor de programe TV şi eliberarea licenţelor de emisie radiodifuzorilor respectivi pentru utilizarea capacităţii primului multiplex (multiplexul A) cu acoperire naţională şi liber spre vizionare (free-to-air or free-to-view) după punerea în funcţiune a acestuia;

o) crearea de către titularii licenţelor respective pentru utilizarea frecvenţelor/canalelor TV a multiplexelor digitale cu acoperire regională;

p) selectarea, pe bază de concurs, a serviciilor de programe TV şi eliberarea licenţelor de emisie radiodifuzorilor respectivi sau eliberarea autorizaţiilor de retransmisie pentru utilizarea capacităţii multiplexelor regionale/naţionale (multiplexul B şi C) după punerea în funcţiune a acestora;

q) eliberarea, în conformitate cu prevederile Programului de management al spectrului de frecvenţe radio pe anii 2013-2020, a ultimei licenţe rămase nesolicitată, pentru dreptul de utilizare a resurselor de spectru radio disponibile din banda de frecvenţe 790-862 MHz.

Realizarea acţiunilor menţionate la lit.c), g), m) şi o) va continua şi în cea de-a doua etapă;

2) la etapa a doua (după sistarea transmisiunilor analogice convenţionale) se propun a fi realizate următoarele acţiuni:

a) organizarea concursului pentru eliberarea de către Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei, cu titlul gratuit, printr-o procedură de selectare comparativă, a licenţei de utilizare a frecvenţelor/canalelor TV pentru crearea celui de-al treilea multiplex digital cu acoperire naţională (multiplexul C), în vederea asigurării preluării şi difuzării pe bază contractuală, în condiţii economice transparente şi nediscriminatorii, a serviciilor de programe TV ale titularilor licenţelor de emisie şi autorizaţiilor de retransmisie, eliberate de către Consiliul Coordonator al Audiovizualului pentru utilizarea capacităţii acestui multiplex;

b) crearea multiplexului C de către titularul licenţei respective.

 

VI. ESTIMAREA GENERALĂ A COSTURILOR

16. La elaborarea Planului de acţiuni privind implementarea Programului de tranziţie de la televiziunea analogică terestră la cea digitală terestră în perioada 2015-2017 (anexa nr.2) s-a ţinut cont, în primul rînd, de factorii şi tendinţele de tranziţie la televiziunea digitală în lume, de priorităţile în procesul de implementare a televiziunii digitale şi de rezultatele analizei situaţiei actuale în domeniul vizat. În acest context, planul menţionat prevede un şir de instrumente şi mecanisme ce vor permite implementarea şi realizarea prezentului Program. Finanţarea acţiunilor preconizate se va efectua din credite bancare, împrumuturi, fonduri de inovaţii, granturi, investiţii, bugetul de stat, în limitele bugetelor instituţiilor implicate în realizarea prezentului Program, precum şi din sursele proprii ale întreprinderilor din domeniu, obţinute sub formă de profit sau din activitatea operaţională, servicii de arendă, emiterea acţiunilor etc.

 

VII. REZULTATELE SCONTATE

17. Implementarea prevederilor prezentului Program va avea drept rezultat reducerea decalajului digital dintre zona rurală şi cea urbană prin asigurarea accesului la serviciile de programe de televiziune şi la alte servicii infocomunicaţionale după implementarea televiziunii digitale terestre, precum şi asigurarea continuităţii serviciilor de programe existente după sistarea emisiei tuturor staţiilor de televiziune terestră în format analogic şi trecerea, de la 17 iunie 2015, la emisia în format digital, conform angajamentelor internaţionale asumate de către Republica Moldova, şi va conduce la:

1) majorarea (de la 4 pînă la cel puţin 12-15) a numărului de servicii de programe TV cu acoperire naţională oferite populaţiei spre recepţie cu acces liber;

2) extinderea ariei de difuzare după sistarea transmisiunilor analogice convenţionale, precum şi majorarea (pînă la cel puţin 10-12) a numărului serviciilor de programe TV cu acoperire regională şi locală în toate cele 12 regiuni în care este împărţit teritoriul ţării, conform Planului digital Geneva-2006 (actualmente, zona de acoperire cu programe TV a radiodifuzorilor regionali/locali în cele mai multe cazuri cuprinde cîteva localităţi sau uneori o singură localitate);

3) posibilitatea recepţiei, după sistarea transmisiunilor analogice convenţionale, în orice localitate a ţării, a cel puţin 42 de servicii de programe TV difuzate prin intermediul reţelelor de televiziune digitală terestră;

4) eliminarea decalajului digital dintre zonele rurale şi cele urbane prin asigurarea accesului uniform la surse alternative de informare a publicului larg şi mărirea audienţei;

5) crearea premiselor reale pentru dezvoltarea şi diversificarea conţinutului audiovizual autohton prin oferirea radiodifuzorilor a unor capacităţi suplimentare de difuzare la nivel naţional şi regional;

6) sporirea calităţii serviciilor de programe TV furnizate consumatorilor finali (imagini TV şi sunet de calitate, ghid electronic de programe, teletext, subtitre în diferite limbi, dublare sonoră, imagine ajustabilă, furnizare de conţinut la cerere etc.);

7) posibilitatea de difuzare a programelor TV de înaltă definiţie;

8) diminuarea substanţială a costului de difuzare a unui serviciu de programe TV în format digital faţă de cel de difuzare a unui serviciu de programe TV în format analogic (datorită faptului că un emiţător difuzează concomitent în eter pînă la 15 şi mai multe servicii de programe TV).

[Pct.17 completat prin Hot.Guv. nr.52 din 01.02.2017, în vigoare 03.02.2017]

 

VIII. INDICATORII DE PROGRES ŞI PERFORMANŢĂ

18. Rezultatele implementării prezentului Program se caracterizează prin indicatorii de performanţă incluşi în tabelul 6.

 

Tabelul 6

 

Nr.
crt.
Indicatorii de performanţă Nivelul indicatorului,
pe ani
201520162017
1.Numărul de multiplexe digitale funcţionale cu acoperire naţională123
2.Numărul de multiplexe digitale funcţionale cu acoperire regională-421
3.Rata de acoperire a populaţiei cu semnalul serviciilor de programe TV difuzate prin reţelele de televiziune digitală terestră80%95%99%

 

Indicatorii de progres ce caracterizează nivelul de realizare a obiectivelor:

1) numărul multiplexelor naţionale funcţionale;

2) numărul multiplexelor regionale funcţionale;

3) rata de acoperire a populaţiei cu semnalul serviciilor de programe TV difuzate prin reţelele naţionale de televiziune digitală terestră;

4) rata de acoperire a populaţiei cu semnalul serviciilor de programe TV difuzate prin reţelele regionale de televiziune digitală terestră;

5) numărul gospodăriilor care dispun de dispozitive de recepţie a TV digitale terestre (estimativ, pe bază de sondaj);

6) numărul radiodifuzorilor de servicii mass-media audiovizuale ce difuzează prin reţelele de televiziune digitală terestră.

 

IX. PROCEDURILE DE MONITORIZARE ŞI EVALUARE

19. Procesul de implementare a Programului va fi însoţit de monitorizarea permanentă a realizării acţiunilor propuse şi a rezultatelor obţinute pentru ca, în caz de necesitate, să fie operate modificările de rigoare în politicile publice promovate de către Guvern, în contextul acestui Program.

Monitorizarea procesului de implementare a acţiunilor specificate în prezentul Program, precum şi a rezultatelor reale va fi exercitată la nivel naţional de către un grup de lucru interinstituţional, constituit de către Ministerul Economiei şi Infrastructurii, ceea ce va permite intervenţia operativă în procesul de realizare a obiectivelor şi sarcinilor trasate.

Monitorizarea realizării prezentului Program va fi efectuată semestrial, prin compararea indicatorilor de progres şi performanţă cu indicatorii specifici, luînd drept perioadă de referinţă anul 2015. Abordarea cumulativă va permite evaluarea obiectivă a rezultatelor obţinute graţie realizării prezentului Program, pe toată perioada acţiunii acestuia. Rapoartele semestriale de monitorizare vor fi publicate pe pagina web a Ministerului Economiei şi Infrastructurii, după aprobarea acestora în cadrul Grupului de lucru interinstituţional.

Evaluarea implementării Programului se va realiza la sfîrşitul fiecărei etape de implementare, în baza Planului de acţiuni, din care va rezulta raportul final de evaluare a implementării Programului.

 

 

Anexa nr.2

la Hotărîrea Guvernului

nr.240 din 8 mai 2015

 

PLANUL DE ACŢIUNI

pentru implementarea Programului privind tranziţia de la televiziunea

analogică terestră la cea digitală terestră în perioada 2015-2017

 

Nr.
crt.
Denumirea acţiuniiResponsabilii

Termenul de realizare

Indicatorii de monitorizareCostul implementării
(lei)
123 4 56
 

Obiectivul 1: elaborarea şi aprobarea cadrului normativ necesar pentru implementarea televiziunii digitale terestre, care să delimiteze clar atribuţiile organului central de specialitate şi autorităţilor de reglementare a activităţii privind furnizarea reţelelor, serviciilor publice de comunicaţii electronice şi a serviciilor de programe TV (de conţinut), precum şi să stabilească mecanismele de autorizare, de licenţiere şi de reglementare corespunzătoare noilor condiţii tehnologice

1.1.Elaborarea proiectului de lege pentru modificarea şi completarea Codului audiovizualului al Republicii Moldova nr.260-XVI din 27 iulie 2006 Ministerul Economiei şi Infrastructurii Trimestrul II, 2015 Proiect de lege privind modificarea Codului audiovizualului aprobatÎn limitele bugetului instituţiei
1.2.Elaborarea şi adoptarea proiectului de lege privind accesul pe proprietăţi şi utilizarea partajată a infrastructurii asociate reţelelor publice de comunicaţii electronice în vederea utilizării eficiente a infrastructurii deja existente (turnuri, piloni, linii de transport al semnalului, linii de aprovizionare cu energie electrică, spaţii tehnologice, căi de acces), pentru accelerarea procesului de tranziţie la televiziunea digitală terestră, precum şi pentru diminuarea costurilor şi a impactului asupra mediului, a sănătăţii publice şi a amenajării teritoriului Ministerul Economiei şi Infrastructurii Trimestrul II, 2015 Proiect de lege privind accesul pe proprietăţi şi utilizarea partajată a infrastructurii asociate reţelelor publice de comunicaţii electronice aprobatÎn limitele bugetului instituţiei
 

Obiectivul 2: asigurarea uniformă a furnizării serviciilor de televiziune în format digital şi a altor servicii avansate conexe prin intermediul transmisiilor terestre la nivel naţional şi la nivel regional/local

2.1.Adoptarea deciziei privind eliberarea prin încredinţare directă ÎS “Radiocomunicaţii”, cu titlu gratuit, a licenţelor de utilizare a frecvenţelor/canalelor TV pentru crearea a două multiplexe digitale cu acoperire naţională (multiplexele A şi B), în vederea asigurării preluării şi difuzării, pe bază contractuală, în condiţii economice transparente şi nediscriminatorii, a serviciilor de programe TV ale titularilor licenţelor de emisie şi autorizaţiilor de retransmisie, eliberate de către Consiliul Coordonator al Audiovizualului pentru utilizarea capacităţii acestor multiplexeAgenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei În termen de 2 luni de la data aprobării Programului Decizie adoptată; licenţe eliberateÎn limitele bugetului instituţiei
2.2.Crearea multiplexelor A şi BÎS “Radiocomunicaţii”/ controlul respectării condiţiilor licenţei – Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei Multiplexul A, în trimestrul II, 2015;
multiplexul B, în anul 2016
Multiplexele A şi B create, acoperind minimum 65% din teritoriu şi respectiv 90% din populaţieÎn funcţie de proiectul tehnic, de mijloacele financiare ale titularului de licenţă
2.3.Organizarea concursurilor pentru eliberarea, cu titlu gratuit, printr-o procedură de selectare comparativă, a 21 de licenţe de utilizare a frecvenţelor/canalelor TV pentru crearea multiplexelor cu acoperire regională/zonală, cu includerea în condiţiile licenţei a obligaţiei de a crea multiplexul regional în aşa mod încît să fie asigurată difuzarea pe întreaga arie a regiunii respective, în vederea asigurării preluării şi difuzării, pe bază contractuală, în condiţii economice transparente şi nediscriminatorii, a serviciilor de programe TV ale titularilor licenţelor de emisie şi autorizaţiilor de retransmisie, eliberate de către Consiliul Coordonator al Audiovizualului pentru utilizarea capacităţii acestor multiplexeAgenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei Trimestrul IV, 2015 Concursuri organizate; licenţe eliberate (în cazul existenţei cîştigătorilor)În limitele bugetului instituţiei
2.4.Crearea multiplexelor digitale cu acoperire regionalăTitularii licenţelor/controlul respectării condiţiilor licenţelor – Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei Trimestrul IV, 2015 –
trimestrul IV, 2017
Multiplexe regionale create, cu respectarea condiţiilor licenţelorÎn funcţie de proiectul tehnic, de mijloacele financiare ale titularului de licenţă
2.5.Organizarea concursului pentru eliberarea, cu titlul gratuit, printr-o procedură de selectare comparativă, a licenţei de utilizare a frecvenţelor/canalelor TV pentru crearea celui de-al treilea multiplex digital cu acoperire naţională (multiplexul C), în vederea asigurării preluării şi difuzării, pe bază contractuală, în condiţii economice transparente şi nediscriminatorii, a serviciilor de programe TV ale titularilor licenţelor de emisie şi autorizaţiilor de retransmisie, eliberate de Consiliul Coordonator al Audiovizualului pentru utilizarea capacităţii acestui multiplexAgenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei Trimestrul IV, 2016 Concurs organizat: licenţă eliberată (în cazul existenţei unor cîştigători ai concursului)În limitele bugetului instituţiei
2.6.Crearea multiplexului CTitularul licenţei/controlul respectării condiţiilor licenţei – Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei Trimestrul II, 2017 Multiplex C creat, acoperind minimum 65% din populaţie şi 60% din teritoriuÎn funcţie de proiectul tehnic, de mijloacele financiare ale titularului de licenţă
 

Obiectivul 3: crearea condiţiilor pentru menţinerea şi extinderea diversităţii actuale a serviciilor de programe de producţie autohtonă şi neadmiterea lichidării, ca urmare a tranziţiei la televiziunea digitală, a radiodifuzorilor lansaţi deja pe piaţa audiovizuală autohtonă, care, pe parcursul mai multor ani, au demonstrat performanţe şi valoare sub diverse aspecte

3.1.Selectarea, pe bază de concurs, a serviciilor de programe TV şi eliberarea licenţelor de emisie radiodifuzorilor respectivi pentru utilizarea capacităţii primului multiplex (multiplexul A) cu acoperire naţională şi acces liber spre vizionare după punerea în funcţiune a acestuiaConsiliul Coordonator al Audiovizualului În termen de 3 luni de la data primirii avizului Ministerului Economiei şi InfrastructuriiLicenţe de emisie eliberateÎn limitele bugetului instituţiei
3.2.Crearea de către furnizorii de reţele existenţi, care difuzează servicii de programe proprii TV la nivel regional şi local, prin grupare în corespundere cu acoperirile teritoriale ale canalelor TV de care dispun în prezent, la decizia acestora, a asociaţiilor pentru crearea multiplexelor regionaleFurnizorii de reţele autorizaţi de către Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei Trimestrul II, 2015Asociaţii createDin resursele financiare proprii ale furnizorilor
3.3.Selectarea, pe bază de concurs, a serviciilor de programe TV şi eliberarea licenţelor de emisie radiodifuzorilor respectivi sau eliberarea autorizaţiilor de retransmisie pentru utilizarea capacităţii multiplexelor regionale/naţionale (multiplexele B şi C) după punerea în funcţiune a acestoraConsiliul Coordonator al Audiovizualului Trimestrul IV, 2015 –
trimestrul IV, 2017
Licenţe de emisie eliberateÎn limitele bugetului instituţiei
 

Obiectivul 4: stabilirea modalităţilor de acces al publicului la serviciile de televiziune şi multimedia digitale, precum şi crearea condiţiilor pentru asigurarea populaţiei cu dispozitive pentru recepţionarea semnalului de televiziune digitală terestră

4.1.Elaborarea ghidului privind parametrii STB-ului şi modulelor de recepţie digitală a televizoarelor recomandate spre utilizare pe teritoriul Republicii Moldova Ministerul Economiei şi Infrastructurii Trimestrul II, 2015 Ghid elaborat şi aprobatÎn limitele bugetului instituţiei
4.2.Elaborarea şi aprobarea proiectului hotărîrii de Guvern cu privire la dotarea cu convertoare pentru televiziunea digitală terestră a familiilor defavorizateMinisterul Economiei şi Infrastructurii, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Ministerul Finanţelor Trimestrul II, 2016 Proiect de hotărîre de Guvern elaborat şi prezentat Guvernului spre aprobareÎn limitele bugetului instituţiei
4.3.Desfăşurarea unei campanii de informare a populaţiei cu privire la diferite aspecte ce ţin de tranziţia la televiziunea digitală Ministerul Economiei şi Infrastructurii Trimestrul II, 2015–2016 Număr de spoturi informative difuzate la TV şi radio;

pagină web de informare creată

200000 lei pentru producerea spoturilor;

12000 lei pentru site-ul web (din bugetul de stat, cu posibilitatea atragerii asistenţei tehnice)

4.4.Dotarea cu convertoare a familiilor defavorizateMinisterul Economiei şi Infrastructurii; Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Ministerul Finanţelor Trimestrul IV, 2016 –
trimestrul IV, 2017
Cota procentuală a familiilor asigurate cu convertoareDin bugetul de stat, în conformitate cu hotărîrea de Guvern respectivă
4.5.Modernizarea sistemelor de recepţie colectivă (“antena colectivă”) pentru a asigura retransmisia semnalului televiziunii digitale terestre de la antena de recepţie către abonatMinisterul Economiei şi Infrastructurii, întreprinderile care asigură deservirea tehnică a sistemelor de recepţie colectivă 2015–2016 Cota procentuală a blocurilor locative cu sisteme de recepţie colectivă modernizateDin mijloacele financiare ale gestionarilor blocurilor locative respective
4.6.Stabilirea sistemului de acces condiţionat (codificare), utilizat în cadrul multiplexelor de televiziune digitală terestră Ministerul Economiei şi Infrastructurii Trimestrul IV, 2015 Act normativÎn limitele bugetului instituţiei
 

Obiectivul 5: valorificarea frecvenţelor din “dividendul digital” pentru implementarea tehnologiilor avansate de radioacces în bandă largă

5.1.Eliberarea, în conformitate cu prevederile Programului de management al spectrului de frecvenţe radio pe anii 2013-2020, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.116 din 11 februarie 2013 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2013, nr.31-35, art.161), a ultimei licenţe, rămase nesolicitată, pentru dreptul de utilizare a resurselor de spectru radio disponibile din banda de frecvenţe 790-862 MHzAgenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei Conform Programului de management al spectrului de frecvenţe radio pe anii 2013–2020 Licenţă eliberatăÎn limitele bugetului instituţiei
5.2.Promovarea utilizării armonizate a benzii 694-790 MHz pentru serviciul mobil terestru Ministerul Economiei şi Infrastructurii 2015 Propunere inclusă în ordinea de zi a Conferinţei Mondiale a RadiocomunicaţiilorÎn limitele bugetului instituţiei