H O T Ă R Î R E
cu privire la modificarea şi completarea Instrucţiunii privind modul
de întocmire şi prezentare de către bănci a rapoartelor
în scopuri prudenţiale
nr. 32 din 05.02.2015
Monitorul Oficial nr.33-38/279 din 13.02.2015
* * *
În temeiul art.5 alin.(1) lit.d), 11 alin.(1), art.26 lit.c), art.44 lit.a) şi art.46 din Legea nr.548-XIII din 21 iulie 1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1995, nr.56-57, art.624), cu modificările şi completările ulterioare, şi art.25, art.33 alin.(2), art.37 alin.(1) şi art.40 din Legea instituţiilor financiare nr.550-XIII din 21 iulie 1995 (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr.78-81, art.199), cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei
HOTĂRĂŞTE:
1. Instrucţiunea privind modul de întocmire şi prezentare de către bănci a rapoartelor în scopuri prudenţiale, aprobată prin Hotărîrea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr.279 din 1 decembrie 2011 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr.216-221, art.2008), cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1) Pe tot parcursul textului:
a) sintagma “monede comemorative şi jubiliare” se substituie cu sintagma “bancnote şi monede jubiliare şi comemorative”, la cazul gramatical respectiv;
b) sintagma “carduri bancare” se substituie cu sintagma “carduri de plată”;
c) cifrele “1035” şi “2035” se exclud;
2) La punctul 1, lit.k) sintagma “unităţilor economice” se substituie cu sintagma “persoanelor juridice”, iar în final se completează cu literele s), t) şi u) cu următorul conţinut:
“s) Informaţia privind depozitele persoanelor fizice (anexa nr.19);
t) Informaţia privind tranzacţiile băncii cu persoanele sale afiliate(anexa nr.20);
u) Informaţia privind şedinţele consiliului băncii (anexa nr.21).”;
3) În anexa nr.1, compartimentul Modul de întocmire a Raportului privind clasificarea activelor şi angajamentelor condiţionale, punctul 2, alineatul al doilea va avea următorul cuprins:
“Parţial conturile 1032, 1034, conturile 1062, 1063, 1075, conturile din grupa de conturi 1090 (cu excepţia plasărilor la BNM), grupa de conturi 1180 (cu excepţia celor emise de BNM, ale statului şi deţinute în calitate de agent), 1220, 1230, 1240, 1260, 1290, 1310, 1320, 1330, 1340, 1350, 1360, 1370, 1380, 1390, 1410, 1420, 1430, 1440, 1450, 1460, 1470, 1490, 1510, 1530, 1560, conturile caracteristice activelor respectiv din grupa 1700, conturile 1803, 1805, 1806, 1807, 1811, 1818, parţial conturile 1816, 6202, 6501, 6601, 6701, 6702, 6802, 6803, 6831, precum şi alte conturi în care sunt reflectate activele şi angajamentele condiţionale, conform Regulamentului cu privire la clasificarea activelor şi angajamentelor condiţionale.”;
4) În anexa nr.2, compartimentul Modul de întocmire a Raportului privind expunerile “mari”, punctul 18:
a) litera h), ultima propoziţie va avea următorul cuprins: “Valoarea acestui rînd este egală cu suma rîndului 2.4. împărţită la suma rîndului 2.1. şi înmulţită la 100.”;
b) litera j), ultima propoziţie va avea următorul cuprins: “Valoarea acestui rînd este egală cu suma rîndului 2.6. împărţită la suma rîndului 2.1. şi înmulţită la 100.”;
5) În anexa nr.5, compartimentul Modul de întocmire a Raportului privind calculul capitalului normativ total, punctul 3, lit.d1), textul “rezultatul favorabil sau nefavorabil din reevaluarea valorilor mobiliare” se substituie cu textul “rezultatul favorabil sau nefavorabil net din reevaluarea valorilor mobiliare (ajustat cu valoarea impozitului amînat aferent acestui rezultat)”, iar după cifrele “3553” se completează cu textul “1813, 2813”;
6) În anexa nr.6, raportul ORD 3.12. Evaluarea suficienţei capitalului ponderat la risc, rîndul 3.1 va avea următorul conţinut: “Credite asigurate prin prima ipotecă rezidenţială a debitorului”;
7) În anexa nr.6, compartimentul Modul de întocmire a Raportului privind evaluarea suficienţei capitalului ponderat la risc:
a) punctul 6 se completează cu textul “, precum şi imobilizările necorporale”;
b) la punctul 9, alineatul al doilea, după cifrele “1811” se completează cu textul “, 1818”;
c) la punctul 10, alineatul unu, după cuvintele “părţii creditelor” se introduce textul “/plasărilor”, iar la alineatul al doilea textul “1091, 1092, 1097” se substituie cu textul “parţial conturile grupei 1090, 1060, contul”;
d) punctul 16 va avea următorul cuprins:
“16. În rîndul 3.1 Credite asigurate prin prima ipotecă rezidenţială a debitorului se reflectă suma totală a soldului aferentă creditelor asigurate prin prima ipotecă rezidenţială a debitorului persoană fizică. În sensul prezentului raport, creditul asigurat prin prima ipotecă rezidenţială reprezintă creditul asigurat cu un bun imobil cu destinaţie locativă şi care reprezintă o creanţă de grad de prioritate superior (satisfacerea căreia este prioritară în raport cu creanţele altor creditori ipotecari (dacă există), asigurate cu acelaşi bun imobil).
Parţial conturile 1290, 1440, 1510, 1532, conturile caracteristice rîndului respectiv din grupa 1700, precum şi alte conturi care după esenţă corespund descrierii acestei subcategorii, parţial contra-conturile pentru ajustarea valorii activului la costul amortizat al acestor active (1296, 1446, 1516, 1535), minus reducerile pentru pierderi la activele/angajamentele condiţionale respective, calculate conform Regulamentului cu privire la clasificarea activelor şi angajamentelor condiţionale (parţial conturile din grupa de conturi 7210).”;
e) punctul 20 va avea următorul cuprins:
“20. În rîndul 4.2 Alte credite se reflectă suma totală a soldului aferentă creditelor curente acordate sectorului privat şi companiilor comerciale ale sectorului public, care nu au fost reflectate mai sus, suma totală a soldului aferentă creditelor şi plasamentelor clasificate ca expirate, astfel cum este definit în Regulamentul cu privire la clasificarea activelor şi angajamentelor condiţionale şi care nu fac obiectul asigurărilor enumerate în Regulamentul cu privire la expunerile “mari”, precum şi plasările (overnight şi la termen) cu termenul de rambursare, stipulat în actul juridic încheiat între părţi, expirat. De asemenea, în acest rînd sunt reflectate aşa credite ca plasări-garanţii.
Parţial conturile 1062, 1063, 1070, 1090, parţial conturile 1220 – 1530, conturile caracteristice rîndului respectiv din grupa 1700, precum şi alte conturi care după esenţă corespund descrierii acestei subcategorii, parţial contra-conturile pentru ajustarea valorii activului la costul amortizat al acestor active (1236, 1246, 1268, 1296, 1314, 1326, 1343, 1358, 1366, 1378, 1386, 1398, 1416, 1426, 1436, 1446, 1456, 1466, 1476, 1497, 1516, 1535, 1881), precum şi alte conturi în care sunt reflectate mijloace care după esenţă corespund definiţiei de credit conform art.3 din Legea instituţiilor financiare minus reducerile pentru pierderi la activele/angajamentele condiţionale respective, calculate conform Regulamentului cu privire la clasificarea activelor şi angajamentelor condiţionale (parţial conturile din grupa de conturi 7210).”;
f) la punctul 22, alineatul al doilea va avea următorul cuprins:
“Conturile 1154, 1155, 1164, 1165, 1185, 1551, 1552, 1660 (minus 1692), 1670, 1760, 1792, 1793, 1797, parţial conturile 1152, 1153, 1157, 1162, 1163, 1168, 1186, 1191, 1561, 1562, 1563, contra-contul 1553, parţial contra-conturile 1156, 1166, 1167, 1192, 1193, 1821, 1822, 1881, conturile 1800 (contul 1811 şi 1818 parţial, iar contul 1815 nu se include), precum şi alte conturi care după esenţă corespund descrierii acestei subcategorii, conturile caracteristice rîndului respectiv din grupa 1700, minus reducerile pentru pierderi la activele/angajamentele condiţionale respective, calculate conform Regulamentului cu privire la clasificarea activelor şi angajamentelor condiţionale (parţial conturile din grupa de conturi 7210).”;
8) În anexa nr.7, compartimentul Modul de întocmire a Raportului privind lichiditatea pe termen lung (principiul I), punctul 3:
a) la litera h), alineatul al doilea, textul “parţial contra-conturile 1553, 1611, 1672” se substituie cu textul “contra-conturile 1553 (parţial), 1611, 1672”;
b) la litera r), alineatul al doilea, textul “2820 (în mărimea în care nu este inclusă în capitalul normativ total), 2830” se substituie cu textul “conturile 2820 şi 2830 (în mărimea în care nu este inclusă în capitalul normativ total)”;
9) În anexa nr.9 Raportul se completează cu tabela ORD 3.3 E cu următorul conţinut:
“ORD 0303 Codul formularului
| |
codul băncii | |
ORD 3.3 E Rezultatele controlului auditului intern în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismului
pentru luna _____________ 20____ |
Nr. d/o | Denumirea acţiunii | Descrierea acţiunii | Descrierea acţiunii | Descrierea acţiunii |
A | B | 1 | ... | n |
1 | Denumirea subdiviziunii structurale supuse controlului | |||
2 | Perioada supusă controlului: | x | x | x |
2.1 | data începutului controlului | |||
2.2 | data sfîrşitului controlului | |||
3 | Domeniul (segmentul) din cadrul sistemului de control intern ce ţine de prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului care a fost supus controlului, din care: | x | x | x |
3.1 | evaluarea politicilor interne în domeniu PCSBFT | |||
3.2 | evaluarea riscurilor de SBFT în bancă | |||
3.3 | acceptarea, identificarea şi verificarea clienţilor şi beneficiarilor efectivi ai acestora | |||
3.4 | monitorizarea tranzacţiilor şi activităţii clienţilor | |||
3.5 | obţinerea documentelor confirmative | |||
3.6 | evaluarea aplicării măsurilor de precauţie sporită pe categorii de clienţi/operaţiuni | |||
3.7 | păstrarea datelor | |||
3.8 | raportarea tranzacţiilor către Serviciul Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor | |||
3.9 | evaluarea aplicării procedurilor de control intern, inclusiv desemnarea administratorului responsabil, angajarea şi instruirea personalului | |||
3.10 | evaluarea aplicării măsurilor asiguratorii faţă de persoanele şi entităţile implicate în activităţi teroriste | |||
4 | Numărul dosarelor supuse controlului privind clienţii şi beneficiarii efectivi ai acestora, din care: | |||
4.1 | debitori | |||
4.2 | deponenţi | |||
4.3 | alţi clienţi | |||
5 | Numărul tranzacţiilor clienţilor supuse controlului în vederea depistării şi raportării operaţiunilor suspecte şi a altor operaţiuni supuse raportării conform legislaţiei, din care: | |||
5.1 | acceptarea depozitelor | |||
5.2 | acordarea creditelor | |||
5.3 | servicii de leasing financiar | |||
5.4 | cumpărarea ori vînzarea valorilor mobiliare şi instrumentelor financiare (cecuri, cambii, certificate de depozit, futures, opţioane, instrumente privind rata dobînzii, titluri de valoare, etc.) | |||
5.5 | transferuri în/din străinătate şi transferuri locale | |||
5.6 | emiterea şi administrarea instrumentelor de plată (cărţi de debit şi credit, etc.) | |||
5.7 | cumpărarea ori vînzarea valutei | |||
5.8 | acordarea servicii fiduciare (investirea şi gestionarea fondurilor fiduciare, păstrarea şi administrarea valorilor mobiliare, gestionarea portofoliilor de investiţii, subscrierea şi plasarea titlurilor de valoare şi acţiunilor, etc.) | |||
5.9 | acordarea de servicii ca agent sau consultant financiar | |||
5.10 | alte servicii | |||
6 | Rezultatele testării personalului băncii implicat în realizarea programelor interne ale băncii privind prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, din care: | x | x | x |
6.1 | cunoştinţe nesatisfăcătoare | |||
6.2 | cunoştinţe satisfăcătoare | |||
6.3 | cunoştinţe adecvate | |||
7 | Constatările detaliate ca urmare a controlului, pe fiecare domeniu (segment), inclusiv privind corespunderea activităţii băncii cu legislaţia în vigoare aferentă prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismului | x | x | x |
7.1 | lipsa politicilor şi procedurilor interne adecvate riscului de SPFT implicat | |||
7.1.1 | descrierea neajunsurilor constatate aferente politicilor şi procedurilor interne | |||
7.2 | neidentificarea şi neevaluarea riscurilor de SBFT | |||
7.3 | neidentificarea clientului persoană fizică | |||
7.4 | neidentificarea clientului persoană juridică | |||
7.5 | neidentificarea beneficiarului efectiv | |||
7.6 | nedeţinerea informaţiei privind scopul şi natura relaţiei de afacere | |||
7.7 | neverificarea informaţiei despre clienţi şi beneficiarii efectivi ai acestora | |||
7.8 | neactualizarea informaţiei despre clienţi şi beneficiarii efectivi ai acestora | |||
7.9 | monitorizarea inadecvată a activităţii şi tranzacţiilor clienţilor | |||
7.10 | nedeţinerea informaţiei privind sursa mijloacelor financiare | |||
7.11 | neraportarea sau întîrzierea raportării tranzacţiilor către Serviciul Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor | |||
7.12 | lipsa chestionarului sau completare insuficientă a acestuia | |||
7.13 | lipsa documentelor confirmative la efectuarea tranzacţiilor | |||
7.14 | neidentificarea PEP şi neaplicarea măsurilor sporite faţă de aceştia | |||
7.15 | neaplicarea măsurilor de precauţie sporită pentru alţi clienţi cu grad de risc sporit | |||
7.16 | aplicarea necorespunzătoare a gradului de risc clienţilor | |||
7.17 | neaplicarea măsurilor asiguratorii faţă de persoanele şi entităţile implicate în activităţi teroriste | |||
7.18 | nepăstrarea datelor şi informaţiilor despre clienţi şi tranzacţiile acestora | |||
7.19 | lipsa instruirilor angajaţilor | |||
7.20 | alte încălcări | |||
7.20.1 | descrierea altor încălcări | |||
8 | Concluziile auditului intern ca urmare a constatărilor | |||
9 | Recomandările emise de către auditul intern | |||
Executorul şi numărul de telefon ___________________
NOTĂ: Raportul este întocmit în conformitate cu: 1. Instrucţiunea cu privire la modul de întocmire şi prezentare de către bănci a rapoartelor în scopuri prudenţiale (HCA al BNM nr.279 din 1 decembrie 2011, Monitorul Oficial al Republicii Moldova, nr.216-221/2008 din 09.12.2011) ”. |
10) În anexa nr.9, compartimentul Modul de întocmire a Raportului privind informaţia diversă, Capitolul I:
a) punctul 8 se completează în final cu textul “, cu excepţia celor destinate pentru îmbunătăţirea activelor care nu aparţin băncii, luate în leasingul financiar sau în arendă operaţională şi a imobilizărilor corporale primite în leasing financiar”;
b) la punctul 13 sintagma “unităţilor economice” se substituie cu sintagma “persoanelor juridice”;
c) la punctul 15 cuvintele “bilanţurile băncii” se substituie cu textul “bilanţurile zilnice ale băncii”;
11) În anexa nr.9, compartimentul Modul de întocmire a Raportului privind informaţia diversă, Capitolul II:
a) punctul 32 va avea următorul cuprins:
“32. În rîndul 61.0 se reflectă data finisării ultimului control al auditului intern în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismului. În cazul în care în perioada lunii gestionare a fost finisat controlul auditului intern, se va completa tabelul ORD 3.3 E “Rezultatele controlului auditului intern în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismului”;
b) după punctul 32 se completează cu punctul 321 cu următorul cuprins:
“321. În tabelul ORD 3.3 E “Rezultatele controlului auditului intern în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismului” se reflectă informaţia cu privire la controalele care au avut loc pe parcursul perioadei de raportare şi care se va întocmi ţinînd cont de instrucţiunile prezentate mai jos.
1) În coloanele 1 – n se descriu acţiunile întreprinse, separat, pentru fiecare subdiviziune a băncii supuse controlului;
2) În rîndul 1 se reflectă codul de identificare a participanţilor şi a filialelor acestora în SAPI pentru subdiviziunea supusă controlului;
3) În rîndurile 2.1 şi 2.2 se reflectă data începutului şi data sfîrşitului controlului în formatul “zz.ll.aaaa”;
4) În rîndurile 3.1-3.10 se reflectă domeniile care au fost verificate în cadrul controlului (prin “da” – 1 sau “nu” – 0);
5) În rîndul 4 se reflectă numărul total de dosare/conturi supuse controlului prin sumarea rîndurilor 4.1-4.3;
6) În rîndurile 4.1-4.3 se reflectă numărul total de dosare/conturi supuse controlului pentru categoria de clienţi specifică;
7) În rîndul 5 se reflectă numărul total de tranzacţii verificate în cadrul controlului prin sumarea rîndurilor 5.1-5.10;
8) În rîndurile 5.1-5.10 se reflectă numărul total de tranzacţii verificate în cadrul controlului pentru fiecare tip de tranzacţie specifică;
9) În rîndurile 6.1-6.3 se reflectă numărul persoanelor testate din cadrul subdiviziunii verificate care a obţinut calificativul specific corespunzător cunoştinţelor în domeniul PCSBFT;
10) În rîndul 7.1 se reflectă rezultatul constatărilor aferente lipsei politicilor şi procedurilor adecvate riscului de SBFT (prin “da” – 1 sau “nu” – 0);
11) În rîndul 7.1.1 se reflectă în formă de text, clar şi concis (maximum 2000 caractere), neajunsurile constatate privind politicile şi procedurile interne. Rîndul respectiv se va completa în cazul în care au fost constatări aferente lipsei politicilor şi procedurilor adecvate riscului de SBFT;
12) În rîndurile 7.2-7.20 se reflectă numărul cazurilor de încălcare a normelor în domeniul PCSBFT constatate în timpul verificării subdiviziunii;
13) În rîndul 7.20.1 se reflectă în formă de text, clar şi concis (maximum 2000 caractere), tipul altor încălcări constatate în timpul verificării subdiviziunii al căror număr a fost reflectat în rîndul 7.20. Rîndul respectiv se va completa doar dacă au fost constate alte încălcări;
14) În rîndul 8 se reflectă în formă de text, clar şi concis (maximum 2000 caractere), principalele concluzii formate ca urmare a inspecţiei;
15) În rîndul 9 se reflectă în formă de text, clar şi concis (maximum 2000 caractere), principalele recomandări înaintate subdiviziunii pentru înlăturarea neajunsurilor.”;
c) punctul 33 în final se completează cu textul “Tabelul E – lunar.”.
12) În anexa nr.10:
a) formularul rapoartelor ORD 3.15 B şi ORD 3.15 C va avea următorul conţinut:
“ORD 0315 Codul formularului
| |
codul băncii | |
ORD 3.15 B Acţionarii şi/sau grupurile de persoane acţionînd concertat care deţin o cotă de participare în capitalul social al băncii egală sau mai mare decît cota substanţială
la situaţia din _______________ 20 ___ |
Nr. d/o | Numele/ Denu- mirea acţio- narului | Persoana fizică/ Juridică | Ţara de reşedinţă |
Domiciliul/ adresa juridică; adresa de corespon- denţă | IDNO/ IDNP al acţiona- rului | Numărul grupului | Data primei înregis- trări a drep- tului de proprie- tate | Data efectuării ultimei înregis- trări privind dobîn- direa drep- tului de proprie- tate | Data de înregis- trare a ultimei înstrăinări a unei părţi a dreptului de proprie- tate | Cota de participare | Dreptul de vot, % |
Suspen- darea dreptului de vot | Data ultimei suspen- dări a dreptului de vot | Data retragerii ultimei suspen- dări a dreptului de vot | Alte inter- dicţii | Data obţinerii permi- siunii BNM/ deţinerii cotei substanţiale prin efectul legislaţiei în vigoare |
Modul de deţinere a cotei substan- ţiale | Informaţia privind adunarea generală a acţionarilor (AGA) | ||||||
Numărul de acţiuni | lei | % | Partici- parea la ultima AGA | Numele reprezen- tantului acţiona- rului | IDNP al reprezen- tantului acţiona- rului | Temeiul legal de prezen- tare | ||||||||||||||||||
Ordi- nare | Prefe- renţiale | |||||||||||||||||||||||
A | B | C | D | E | F | G | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
1 | ||||||||||||||||||||||||
2 | ||||||||||||||||||||||||
3 | ||||||||||||||||||||||||
.... | ||||||||||||||||||||||||
Executorul şi numărul de telefon _________________
NOTĂ: Raportul este întocmit în conformitate cu Instrucţiunea cu privire la modul de întocmire şi prezentare de către bănci a rapoartelor în scopuri prudenţiale, HCA BNM nr.279 din 1 decembrie 2011”; |
ORD 0315 Codul formularului
| |
codul băncii | |
ORD 3.15 C Deţinătorii indirecţi, inclusiv beneficiarii efectivi ai cotelor substanţiale în capitalul social al băncii
la situaţia din _______________ 20 ___ |
Nr. d/o | Numele/Denumirea acţionarilor băncii care deţin (individual sau concertat) cote egale sau mai mari decît cota substanţială | IDNO/ IDNP al acţionarului | Deţinătorii indirecţi ai cotelor substanţiale, inclusiv beneficiarii efectivi ai cotelor substanţiale | |||||
Nivelul deţinerii | Numele/ Denumirea | Numărul de identificare | Adresa permanentă a persoanei fizice/ sediul persoanei juridice | Modul de exercitare a controlului | Beneficiar efectiv | |||
A | B | C | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
1 | I | |||||||
II | ||||||||
III | ||||||||
IV | ||||||||
... | ||||||||
2 | I | |||||||
II | ||||||||
III | ||||||||
IV | ||||||||
... | ||||||||
3 | I | |||||||
II | ||||||||
III | ||||||||
IV | ||||||||
... | ||||||||
....n | ... | |||||||
Executorul şi numărul de telefon ____________________
NOTĂ: Raportul este întocmit în conformitate cu Instrucţiunea cu privire la modul de întocmire şi prezentare de către bănci a rapoartelor în scopuri prudenţiale, HCA BNM nr.279 din 1 decembrie 2011 |
13) În anexa nr.10, compartimentul Modul de întocmire a Raportului privind acţionarii băncii:
a) la punctul 3:
la primul alineat textul “mai mari sau egale cu 1%” se substituie cu textul “egale sau mai mari decît cota substanţială”;
subpunctul 5) va avea următorul cuprins :
“5) În coloana E se indică domiciliul – în cazul persoanei fizice şi sediul – în cazul persoanei juridice, precum şi alte adrese de corespondenţă, dacă există. Informaţia se va reflecta conform exemplelor de mai jos:
Domiciliu: Cod poştal ____, mun._______________, str. _______, ____, bl.____, ap.___;
Adresa juridică: Cod poştal ____, mun._______________, str. ______, ____, bl.____, ap.___;
Adresa de corespondenţă: Cod poştal _______________, mun._______________, str. ______, ____, bl.____, ap.___;
După caz, se vor reflecta două adrese, cu divizarea acestora prin simbolul “ ; ”.”;
subpunctul 21) va avea următorul cuprins:
“21) În coloana 13 se reflectă data permisiunii scrise a BNM, obţinute de către fiecare acţionar sau grup pentru a deţine cota substanţială în capitalul social al băncii sau data deţinerii cotei, calificate ca substanţială prin efectul legii. Se consideră data deţinerii cotei, calificate ca substanţială prin efectul legii:
a) data de 18.11.2005 – pentru cota de participare egală sau mai mare de 5 la sută şi mai mică de 10 la sută, deţinută la data de 18.11.2005, achiziţionată fără a fi necesară permisiunea Băncii Naţionale şi calificată ca substanţială prin Legea nr.249-XVI din 21.10.2005 “Pentru modificarea şi completarea Legii instituţiilor financiare nr.550-XIII din 21 iulie 1995 şi a articolului 24 din Legea nr.199-XIV din 18 noiembrie 1998 cu privire la piaţa valorilor mobiliare” şi care nu a fost majorată pînă la data de raportare;
b) data de 15.08.2014 – pentru cota de participare egală sau mai mare de 1 la sută şi mai mică de 5 la sută, deţinută la data de 15.08.2014, achiziţionată fără a fi necesară permisiunea Băncii Naţionale şi calificată ca substanţială prin Legea nr.180 din 25.07.2014 “Pentru modificarea şi completarea unor acte legislative” şi care nu a fost majorată, astfel încît să atingă ori să depăşească nivelurile prevăzute la art.15 alin.(1) din Legea instituţiilor financiare, pînă la data de raportare;
În cazul în care cota substanţială este deţinută de către un grup, coloana dată se va completa pentru fiecare acţionar din grup.”;
după subpunctul 21) se completează cu subpunctul 211) cu următorul cuprins:
“211) În coloana 14 se reflectă modul de deţinere a cotei substanţiale. Se indică “1” – în cazul în care acţionarul sau grupul deţine cota substanţială cu permisiunea scrisă a BNM şi “2” – în cazul în care cota, calificată ca substanţială este deţinută prin efectul legii.”;
la subpunctul 22), primul alineat textul “coloana 14” se substituie cu textul “coloana 15”, iar la ultimul alineat textul “coloanele 15-17” se substituie cu textul “coloanele 16-18”;
la subpunctele 23) şi 25) textele “coloana 15” şi “coloana 17”, se substituie, respectiv, cu textele “coloana 16” şi “coloana 18”;
la subpunctul 24) textele “coloana 16” şi “5)” se substituie, respectiv, cu textele “coloana 17” şi “6)”;
b) la punctul 4:
la subpunctul 1) ultima propoziţie se exclude;
la subpunctul 3) şi 7) textul “5)” se substituie cu textul “6)”;
subpunctul 8) va avea următorul cuprins :
“8) În coloana 4 se indică domiciliul – în cazul persoanei fizice şi sediul – în cazul persoanei juridice, precum şi alte adrese de corespondenţă, dacă există. Informaţia se va reflecta conform exemplelor prezentate la punctul 3, subpunctul 5) din prezentul raport.”;
la subpunctul 9), propoziţiile a doua şi a treia vor avea următorul cuprins: “Pentru deţinătorul indirect de nivelul I se va indica modul de exercitare de către aceştia a controlului asupra acţionarului indicat în coloana B. Pentru deţinătorul indirect de nivelul II, se va indica modul de exercitare a controlului asupra deţinătorului indirect de nivelul I, pentru cel de nivelul III – modul de exercitare a controlului asupra deţinătorului indirect de nivelul II.”;
după subpunctul 9) se completează cu subpunctul 91) care va avea următorul cuprins :
“91) În coloana 6 se indică 1 pentru beneficiarul efectiv şi 0 pentru celelalte persoane”;
c) la punctul 7 cuvîntul “semestrial” se substituie cu cuvîntul “trimestrial”.
14) Anexa nr.11 va avea următorul cuprins:
“Anexa nr.11 la Instrucţiunea privind modul de întocmire şi prezentare de către bănci a rapoartelor în scopuri prudenţiale
ORD 0316 Codul formularului
| |
codul băncii | |
ORD 3.16 Cotele de participare în capitalul persoanelor juridice
la situaţia din _______________ 20 ___ |
Nr. capi- tolu- lui | Nr. d/o | Denumirea persoanei juridice | IDNO | Numărul de acţiuni deţinute în capitalul persoanei juridice | Valoarea nominală a cotei de participare în capitalul persoanei juridice | Valoarea contabilă a cotei de participare în capitalul persoanei juridice | Valoarea de procurare a cotei de participare în capitalul persoanei juridice | Data procurării cotei de participare sau transmiterii în schimbul rambursării creditelor | Raportul dintre valoarea contabilă a cotei de participare şi capitalul reglementat al băncii (%) | Mărimea capitalului social al persoanei juridice | Raportul dintre valoarea nominală a cotei de participare şi capitalul social al persoanei juridice (%) | Poziţia de influenţă a băncii asupra persoanei juridice |
A | B | C | D | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
1 | 0 | Cotele de participare în capitalul persoanelor juridice, cu excepţia băncilor | x | x | x | x | x | x | x | |||
1 | ||||||||||||
… | ||||||||||||
2 | 0 | Cote de participare în capitalul băncilor | x | x | x | x | x | x | x | x | ||
1 | ||||||||||||
… | ||||||||||||
3 | 0 | Cote de participare în capitalul persoanelor juridice, cu excepţia băncilor, transmise în schimbul rambursării creditelor | x | x | x | x | x | x | x | x | ||
1 | ||||||||||||
… | ||||||||||||
4 | 0 | Cote de participare în capitalul băncii, transmise în schimbul rambursării creditelor | x | x | x | x | x | x | x | x | ||
1 | ||||||||||||
… | ||||||||||||
9 | 0 | Suma tuturor cotelor de participare | x | x | x | x | x | x | x | x | ||
Executorul şi numărul de telefon ____________
NOTĂ: Raportul este întocmit în conformitate cu Instrucţiunea cu privire la modul de întocmire şi prezentare de către bănci a rapoartelor în scopuri prudenţiale, HCA BNM nr.279 din 1 decembrie 2011 |
Modul de întocmire a Raportului privind cotele de participare în capitalul persoanelor juridice
1. În acest raport se reflectă informaţia referitoare la toate cotele de participare, în capitalul persoanelor juridice deţinute de bancă şi reflectate în bilanţul contabil al acesteia, inclusiv cotele de participare transmise în posesiune/achiziţionate în schimbul rambursării creditelor sau datoriilor (în continuare transmise în schimbul rambursării creditelor). 2. În coloana (D) se indică numărul de identificare de stat al persoanelor juridice (IDNO) din Registrul de stat al persoanelor juridice. În cazul persoanelor juridice nerezidente se indică numărul de identificare de stat atribuit de către organul abilitat din ţara de origine a nerezidentului. 3. În coloana (1) se reflectă numărul acţiunilor deţinute de bancă în capitalul persoanei juridice – societate pe acţiuni. În cazul în care persoana juridică nu este societate pe acţiuni, coloana respectivă nu se va completa. 4. În coloana (2) se reflectă valoarea nominală a cotei de participare în capitalul persoanei juridice. 5. În coloana (3) se indică valoarea contabilă a cotei de participare în capitalul persoanei juridice. 6. În coloana (4) se indică valoarea de procurare a cotei de participare în capitalul persoanelor juridice. Pentru cotele de participare obţinute prin vînzare-cumpărare se va reflecta preţul de achiziţie, în cazul cotelor obţinute prin luarea în posesie se va reflecta valoarea justă. 7. În coloana (5) se indică data procurării cotei de participare sau transmiterii în schimbul rambursării creditelor. În cazul în care cotele de participare au fost procurate în rate, se indică ultima dată de procurare. 8. În coloana (6) se reflectă raportul dintre valoarea contabilă a cotei de participare şi capitalul reglementat (capitalul normativ total) al băncii. Rezultatul acestei coloane se obţine prin împărţirea valorii din coloana (3) la capitalul normativ total al băncii şi înmulţirea la 100. Valoarea capitalului normativ total trebuie să fie egală cu valoarea rîndului 5.0 din Raportul Calculul capitalului normativ total. 9. În coloana (7) se reflectă mărimea capitalului social al persoanei juridice. În cazul în care capitalul social al persoanei juridice este constituit în valută străină, mărimea acestuia se va reflecta conform cerinţelor p.7 din prezenta Instrucţiune. 10. În coloana (8) se reflectă raportul dintre valoarea nominală a cotei de participare şi capitalul social al persoanei juridice. Rezultatul acestei coloane se obţine prin împărţirea valorii din coloana (2) la coloana (7) şi înmulţirea la 100. 11. În coloana (9) se indică poziţia de influenţă a băncii asupra persoanei fizice, inclusiv bancă, utilizînd următoarea codificare: 1 control 2 asociată 3 participaţie. La determinarea codificărilor menţionate banca se va conduce de noţiunea de “control” – pentru poziţia “1”, noţiunea de “entitate asociată” – pentru poziţia “2” şi noţiunea de “asociere în participaţie” – pentru poziţia “3”, ţinînd cont de Standardele Internaţionale de Contabilitate. 12. În rîndul 1.0 Cotele de participare în capitalul persoanelor juridice, cu excepţia băncilor, în coloanele (3) şi (4) ale acestui rînd se reflectă valoarea contabilă şi valoarea de procurare a tuturor cotelor de participare ale băncii în capitalul persoanelor juridice, cu excepţia băncilor, care se obţine prin sumarea rîndurilor 1.1, 1.2 etc. În rîndul 1.1, precum şi în celelalte rînduri care se referă la capitolul 1 din coloana (C) se reflectă denumirea persoanei juridice. Valoarea totală a cotelor de participare în capitalul persoanelor juridice nu va include cotele de participare în bănci şi cotele de participare transmise în schimbul rambursării creditelor acordate. 13. În rîndul 2.0 Cote de participare în capitalul băncilor, în coloanele (3) şi (4) ale acestui rînd se reflectă valoarea contabilă şi valoarea de procurare a tuturor cotelor de participare în capitalul băncilor, care se obţin prin sumarea rîndurilor 2.1, 2.2 etc. În rîndul 2.1, precum şi în celelalte rînduri care se referă la capitolul 2 din coloana (C) se reflectă denumirea băncii. Valoarea totală a cotelor de participare în capitalul băncilor nu va include cotele de participare transmise în schimbul rambursării creditelor acordate. 14. În rîndul 3.0 Cote de participare în capitalul unei persoane juridice, cu excepţia băncilor, transmise în schimbul rambursării creditelor, în coloanele (3) şi (4) ale acestui rînd se reflectă valoarea contabilă şi valoarea de procurare a tuturor cotelor de participare în capitalul persoanei juridice, cu excepţia băncilor, transmise în schimbul rambursării creditelor, precum şi cotele de participare conform acordurilor REPO, care se obţin prin sumarea rîndurilor 3.1, 3.2 etc. În rîndul 3.1, precum şi în celelalte rînduri care se referă la capitolul 3 din coloana (C) se reflectă denumirea persoanei juridice debitoare. 15. În rîndul 4.0 Cote de participare în capitalul băncilor, transmise în schimbul rambursării creditelor, în coloanele (3) şi (4) ale acestui rînd se reflectă valoarea contabilă şi valoarea de procurare a tuturor cotelor de participare în capitalul băncilor, transmise în schimbul rambursării creditelor, precum şi cotele de participare conform acordurilor REPO, care se obţin prin sumarea rîndurilor 4.1, 4.2 etc. În rîndul 4.1, precum şi în celelalte rînduri care se referă la capitolul 4 din coloana (C) se reflectă denumirea persoanei juridice debitoare. 16. În rîndul 9.0 Suma tuturor cotelor de participare, în coloanele (3) şi (4) ale acestui rînd se reflectă rezultatul obţinut de la sumarea rîndurilor 1.0, 2.0, 3.0. şi 4.0. 17. Periodicitatea prezentării raportului – trimestrial.”; |
15) În anexa nr.12 Formularul Raportului va avea următorul cuprins:
“ORD 0317 Codul formularului
| |
codul băncii | |
ORD 3.17 Portofoliul de credite acordate şi angajamentele de creditare asumate
la situaţia din _______________ 20 ___ |
Nr. d/o | Denumirea debitorului/ contrapărţii | Numă- rul de identi- tate al debito- rului/ contra- părţii | Tipul debito- rului/ contra- părţii | Numărul contrac- tului | Data asumării expunerii | Suma contrac- tului | Data rambur- sării | Rata dobînzii nominale (%) | Moneda creditului/ angaja- mentului | Ramura creditului/ angaja- mentului | Tipul de asigu- rare | Valoa- rea asigu- rării | Data ultimei prelun- giri | Prelungit pînă la data | Soldul credi- tului în moneda credi- tului | Soldul credi- tului în lei | Soldul angaja- mentelor de credi- tare în lei | Cate- goria de clasifi- care | Suma tran- şelor care urmau a fi achitate în moneda credi- tului | Suma tran- şelor achi- tate de facto în moneda credi- tului | Numă- rul de zile întîr- ziere la plata tran- şelor | Suma dobînzii care urma a fi achitată în mone- da credi- tului | Suma dobîn- zilor achitate de facto în moneda credi- tului | Numă- rul de zile întîr- ziere la plata dobînzii | Acordul subiec- tului istoriei de credit | Infor- maţie privind istoriile de credit | Numă- rul con- tului | Numă- rul con- tului BIC | Notă |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
1 | |||||||||||||||||||||||||||||
2 | |||||||||||||||||||||||||||||
.... n | |||||||||||||||||||||||||||||
Executorul şi numărul de telefon ______________
NOTĂ: Raportul este întocmit în conformitate cu Instrucţiunea cu privire la modul de întocmire şi prezentare de către bănci a rapoartelor în scopuri prudenţiale, HCA al BNM nr.279 din 1 decembrie 2011”; |
16) În anexa nr.12, compartimentul Modul de întocmire a Raportului privind portofoliul de credite acordate şi angajamentele de creditare asumate:
a) punctul 14 se completează în final cu următorul text “În cazul în care creditul acordat în lei moldoveneşti este ataşat la cursul valutei străine, în coloana dată se va indica codul monedei în care a fost acordat creditul (498) şi codul valutei străine la care creditul este ataşat, cu divizarea codurilor prin “/” (ex.498/840, 498/978).”;
b) la punctul 15, la descrierea categoriei “06” textul “(care au depăşit termenul de rambursare de o zi)” se exclude, iar ultimul alineat după cuvintele “de creditare” se completează cu textul “, precum şi plasările (overnight şi la termen) cu termenul de rambursare, stipulat în actul juridic încheiat între părţi, expirat”;
c) punctul 25 în final se completează cu următorul text “În cazul în care la liniile de credit revolving acordate persoanelor fizice pe carduri sunt înregistrate zile restante la plata tranşelor, în coloana dată se va reflecta rezultatul următoarei formule: suma contractului – soldul creditului + tranşa restantă. Pentru produsele care nu prevăd grafice (overdraft-uri sancţionate şi nesancţionate la carduri de debit, datorii restante la carduri de credit ş.a.) se indică suma plăţilor restante la data de raportare.”;
d) punctul 26 în final se completează cu următorul text “În cazul produselor care nu prevăd grafice (overdraft-uri sancţionate şi nesancţionate la carduri de debit, datorii restante la carduri de credit ş.a.) se indică zero.”;
e) după punctul 34 se completează cu punctul 341, cu următorul conţinut:
“341. În coloana 29 Numărul contului BIC se indică numărul de cont unic şi complet al subiectului istoriei de credit aşa cum există el în evidenţele sursei de formare a istoriilor de credit, însoţit de primele 4 caractere ale codului BIC de identificare al sursei de formare a istoriilor de credit.”;
f) la punctul 35 cifrele “29” se substituie cu cifrele “30”;
17) În anexa nr.14, formatul raportului ORD 3.5 Persoanele afiliate băncii, coloana 11 va avea următoarea denumire “Data numirii/alegerii”;
18) În anexa nr.14, compartimentul Modul de întocmire a Raportului privind persoanele afiliate băncii:
a) la punctul 7 cuvintele “descrierea criteriilor de afiliere care va include” se substituie cu cuvintele “în conformitate cu prevederile Regulamentului privind tranzacţiile băncii cu persoanele sale afiliate”;
b) la punctul 11 cuvintele “administratorii băncii” se substituie cu cuvintele “persoanele, care la data raportării deţin funcţia de administrator în bancă”;
c) punctul 13, în final, se completează cu următorul text “În cazul în care administratorul exercită temporar o altă funcţie de administrator în bancă, în coloana dată se va indica funcţia respectivă, data numirii, data confirmării, precum şi altă informaţie relevantă aferentă funcţiei respective.”;
d) la punctul 14 cuvintele “Data numirii” se substituie cu textul “Data numirii/alegerii”;
e) la punctul 15 cuvintele “scrise a” se exclud;
f) punctul 18, în final, se completează cu următorul text “Pentru ceilalţi administratori ai băncii în coloana dată se va reflecta informaţia aferentă deţinerii anterioare a funcţiei de administrator în bancă: funcţia/funcţiile deţinute anterior, data numirii în funcţia respectivă, data confirmării, precum şi altă informaţie relevantă aferentă funcţiei de administrator deţinută anterior.”;
19) În anexa nr.16, compartimentul Modul de întocmire a Raportului privind imobilizările corporale transmise în schimbul rambursării creditelor sau a datoriilor, punctul 14, după textul “1811” se completează cu textul “şi 1818”;
20) În anexa nr.18, Formatul Raportului ORD 3.18 Situaţia financiară a debitorilor “mari” va avea următorul cuprins:
“ORD 0318 Codul formularului
| |
codul băncii | |
ORD 3.18 Situaţia financiară a debitorilor “mari”
la situaţia din _______________ 20 ___ |
Nr. d/o | Denumirea debitorului/ contrapărţii | Numărul de identi- tate al debito- rului/ contra- părţii | Date aferente bilanţului contabil | Date aferente contului profit sau pierderi | Date aferente fluxului mijloacelor băneşti | ||||||||||||||
Active pe termen lung | Stocuri de mărfuri şi mate- riale | Creanţe pe termen scurt | Investiţii pe termen scurt şi Mijloace băneţti | Alte active pe termen scurt | Capital propriu | Datorii pe termen lung | Datorii pe termen scurt | La situaţia din | Venituri din vînzări | Rezul- tatul din activitatea operaţio- nală: profit (pier- dere) | Profit net (pierdere netă) | La situaţia din | Încasări băneşti din vînzări | Fluxul net al mijloa- celor băneşti din activi- tatea finan- ciară | Soldul mijloa- celor băneşti la sfîrşitul perioa- dei de gestiune | La situaţia din | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
1 | |||||||||||||||||||
2 | |||||||||||||||||||
.. | |||||||||||||||||||
n | |||||||||||||||||||
Executorul şi numărul de telefon ______________
NOTĂ: Raportul este întocmit în conformitate cu Instrucţiunea cu privire la modul de întocmire şi prezentare de către bănci a rapoartelor în scopuri prudenţiale, HCA al BNM nr.279 din 1 decembrie 2011 |
21) În anexa nr.18, compartimentul Modul de întocmire a Raportului privind situaţia financiară a debitorilor “mari”:
a) la punctul 1 numărul “10” se substituie cu cifra “5”, iar ultima propoziţie se expune în următoarea redacţie: “În raport se reflectă informaţia cu privire la anumiţi indicatori ce ţin de situaţia financiară a debitorilor persoane juridice, cu excepţia băncilor, aferenţi bilanţului contabil, contului de profit sau pierderi, fluxului mijloacelor băneşti.”
b) la punctul 4 cuvîntul “Numele” se substituie cu cuvîntul “Numărul”;
c) la punctul 5 numărul “19” se substituie cu numărul “20”;
d) după punctul 5 se completează cu punctul 51 cu următorul conţinut:
“51 În coloanele 12, 16 şi 20 se va reflecta ultima zi calendaristică (ex: 31.03.2014; 30.06.2014) pentru care banca dispune de informaţia aferentă indicatorilor respectivi.”;
22) Se completează cu anexele 19, 20 şi 21 cu următorul cuprins:
“Anexa nr.19 la Instrucţiunea privind modul de întocmire şi prezentare de către bănci a rapoartelor în scopuri prudenţiale
ORD 0320 Codul formularului
| |
codul băncii | |
ORD 3.20 A Informaţia privind depozitele persoanelor fizice după mărime
la situaţia din ______________ 20_____ |
Nr. d/o | Mărimea depozitului, lei | Soldul depozitelor, lei | Dobînda calculată, lei | Numărul deponenţilor, persoane |
A | B | 1 | 2 | 3 |
1. | mai mult de 5000000 | |||
2. | >2000000 ≤ 5000000 | |||
3. | >1000000 ≤ 2000000 | |||
4. | >500000 ≤ 1000000 | |||
5. | >300000 ≤ 500000 | |||
6. | >100000 ≤ 300000 | |||
7. | >50000 ≤ 100000 | |||
8. | >20000 ≤ 50000 | |||
9. | >10000 ≤ 20000 | |||
10. | >6000 ≤ 10000 | |||
11. | >1000 ≤ 6000 | |||
12. | >100 ≤ 1000 | |||
13. | ≤100 | |||
14. | Total | |||
Executorul şi numărul de telefon ____________
NOTĂ: Raportul este întocmit în conformitate cu Instrucţiunea cu privire la modul de întocmire şi prezentare de către bănci a rapoartelor în scopuri prudenţiale, HCA BNM nr.279 din 1 decembrie 2011. |
ORD 0320 Codul formularului
| |
codul băncii | |
ORD 3.20 B Informaţia privind depozitele persoanelor fizice după localităţi
la situaţia din _______________ 20 ___ |
Nr. d/o | Localitatea | Soldul portofoliului de depozite, lei |
A | B | 1 |
1. | Municipiul Chişinău | |
2. | Municipiul Bălţi | |
3. | Alte localităţi | |
4. | Total | |
Executorul şi numărul de telefon ____________
NOTĂ: Raportul este întocmit în conformitate cu Instrucţiunea cu privire la modul de întocmire şi prezentare de către bănci a rapoartelor în scopuri prudenţiale, HCA BNM nr.279 din 1 decembrie 2011. |
ORD 0320 Codul formularului
| |
codul băncii | |
ORD 3.20 C Informaţia privind depozitele persoanelor fizice după scadenţă
la situaţia din _______________ 20 ___ |
Nr. d/o | Scadenţa conform contractului de depozit | Soldul portofoliului de depozite, lei |
A | B | 1 |
1. | La vedere | |
2. | Termen expirat | |
3. | Perioada anului de raportare | |
4. | Perioada anului următor anului reflectat în rîndul 3 | |
5. | Perioada anului următor anului reflectat în rîndul 4 | |
6. | Mai tîrziu de anul reflectat în rîndul 5 | |
7. | Total | |
Executorul şi numărul de telefon ____________
NOTĂ: Raportul este întocmit în conformitate cu Instrucţiunea cu privire la modul de întocmire şi prezentare de către bănci a rapoartelor în scopuri prudenţiale, HCA BNM nr.279 din 1 decembrie 2011. |
Modul de întocmire a Raportului cu privire la informaţia privind depozitele persoanelor fizice
1. În prezentul raport se reflectă informaţia privind depozitele persoanelor fizice conform situaţiei la finele perioadei gestionare, cu excepţia depozitelor persoanelor fizice care desfăşoară activitate de întreprinzător. 2. Deponent se consideră persoana fizică care deţine în bancă unul sau mai multe conturi de depozit. 3. Sumele depozitelor în valută străină se recalculează în lei moldoveneşti conform prevederilor punctului 7 din prezenta instrucţiune. 4. În Raportul ORD 3.20 A se reflectă informaţia privind depozitele persoanelor fizice la data raportării, structurate după mărimea soldului acestora. În scopul prezentului raport, depozit se consideră soldul creditor ce rezultă din toate conturile deţinute de un singur deponent: a) în coloana 1 se reflectă soldul depozitelor după intervalele specificate în coloana B; b) în coloana 2 se reflectă dobînda calculată, ce urmează să fie plătită de către bancă privind depozitele persoanelor fizice, reflectate în coloana 1; c) în coloana 3 se reflectă numărul deponenţilor, al căror sold al depozitelor este reflectat în coloana 1; d) în rîndurile 1–13 se reflectă informaţia privind soldul depozitelor şi numărul deponenţilor, care corespund intervalelor specificate în coloana B; e) în rîndul 14, coloanele 1, 2 şi 3 se reflectă suma totală a depozitelor băncii, dobînda calculată, ce urmează să fie plătită şi numărul total al deponenţilor la data de raportare. Valoarea acestui rînd trebuie să fie egală cu suma tuturor valorilor indicate în rîndurile 1–13 din prezentul raport. Valoarea rîndului 14, coloana 1 trebuie să corespundă cu suma totală a depozitelor persoanelor fizice din raportul ORD.3.10 Depozite, rîndurile 1.1, 2.1, 3.1 şi 4.1 pentru perioada similară. 5. În Raportul ORD 3.20 B se reflectă informaţia privind depozitele persoanelor fizice la data raportării, structurate după localităţi: a) în rîndurile 1–3, coloana 1 se reflectă soldul depozitelor persoanelor fizice plasate în subdiviziunile băncii, amplasate în localităţile specificate în coloana B; b) în rîndul 4 se reflectă suma totală a depozitelor persoanelor fizice la data de raportare. Suma acestui rînd trebuie să fie egală cu suma tuturor cifrelor indicate în rîndurile 1–3 din prezentul raport şi trebuie să corespundă cu suma rîndului 14, coloana 1, din raportul ORD 3.20 A. 6. În Raportul ORD 3.20 C se reflectă informaţia privind depozitele persoanelor fizice la data raportării, structurate după scadenţă conform contractului de depozit: a) în coloana 1 se reflectă soldul depozitelor persoanelor fizice după scadenţa, specificată în coloana B; b) în rîndul 1 se reflectă soldul depozitelor persoanelor fizice la vedere (cu excepţia depozitelor cu termenul expirat); c) în rîndul 2 se reflectă soldul depozitelor persoanelor fizice, expirate la data raportării. În sensul raportului dat depozit expirat se consideră depozitul la termen ajuns la maturitate, care nu a fost ridicat de către deponent sau al cărui termen nu a fost prelungit; d) în rîndul 3 se reflectă soldul depozitelor persoanelor fizice al căror termen de scadenţă este perioada anului de raportare, ulterioară datei de raportare; e) în rîndul 4 se reflectă soldul depozitelor persoanelor fizice al căror termen de scadenţă este perioada anului următor anului de raportare; f) în rîndul 5 se reflectă soldul depozitelor persoanelor fizice al căror termen de scadenţă este perioada anului următor anului reflectat în rîndul 4; g) în rîndul 6 se reflectă soldul depozitelor persoanelor fizice al căror termen de scadenţă depăşeşte perioada anului reflectat în rîndul 5; h) în rîndul 7 se reflectă soldul total al depozitelor persoanelor fizice la data de raportare. Suma acestui rînd trebuie să fie egală cu suma tuturor cifrelor indicate în rîndurile 1–6 din prezentul raport şi trebuie să corespundă cu suma rîndului 14, coloana 1, din raportul ORD 3.20 A. 7. Periodicitatea prezentării raportului: ORD 3.20 A – lunar, ORD 3.20 B – lunar, ORD 3.20 C – lunar. |
Anexa nr.20 la Instrucţiunea privind modul de întocmire şi prezentare de către bănci a rapoartelor în scopuri prudenţiale
ORD 0321 Codul formularului | |
codul băncii | |
ORD 3.21 Informaţia privind tranzacţiile băncii cu persoanele sale afiliate, altele decît expunerile
la situaţia din _______________ 20 ___ |
Nr. d/o | Denumirea/ Numele, prenumele persoanei afiliate | Numărul de identificare a persoanei afiliate | Natura tranzacţiei | Data semnării contractului/ încheierii tranzacţiei | Numărul contractului | Numărul acordurilor adiţionale | Termen de realizare | Tipul de asigurare | Data de realizare a tranzacţiei | Rata dobînzii | Valoarea/ Soldul contractului | Notă |
A | B | C | D | E | F | G | H | I | 1 | 2 | 3 | 4 |
1. | ||||||||||||
2. | ||||||||||||
3. | ||||||||||||
Executorul şi numărul de telefon ____________
NOTĂ: Raportul este întocmit în conformitate cu Instrucţiunea cu privire la modul de întocmire şi prezentare de către bănci a rapoartelor în scopuri prudenţiale, HCA BNM nr.279 din 1 decembrie 2011. |
Modul de întocmire a Raportului cu privire la informaţia privind tranzacţiile băncii cu persoanele sale afiliate, altele decît expunerile
1. În prezentul raport se reflectă informaţia privind tranzacţiile băncii cu persoanele sale afiliate la data raportării, altele decît expunerile calificate ca atare conform Regulamentului privind tranzacţiile băncii cu persoanele sale afiliate, reflectate de bancă în Registrul tranzacţiilor cu persoanele afiliate menţinut conform regulamentului menţionat. 2. În coloana B se indică denumirea/numele, prenumele persoanei afiliate conform documentului de înregistrare/ actului de identitate a acestora. 3. În coloana C se indică numărul de identificare a persoanei afiliate în conformitate cu prevederile p.5 din Modul de întocmire a Raportului privind expunerile băncii faţă de persoanele afiliate. 4. În coloana D se reflectă tipul tranzacţiei după cum urmează: 1 – “Plasări” 2 – “Depozit” 3 – “Împrumut” 4 – “Leasing operaţional” 5 – “Alte tranzacţii” La tranzacţiile de tipul “Plasări” se vor reflecta acele plasări, care nu se consideră a fi expunere totală şi nu se reflectă în Raportul privind expunerile băncii faţă de persoanele afiliate (anexa nr.3) din Instrucţiune. 5. În coloana E se reflectă data semnării contractului iniţial aferent tranzacţiei/data încheierii tranzacţiei cu persoana afiliată. 6. În coloana F se reflectă, după caz, numărul contractului iniţial prin care a fost încheiată tranzacţia cu persoana afiliată. 7. În coloana G se reflectă numărul acordurilor adiţionale la contractul iniţial, aferent tranzacţiei cu persoana afiliată. 8. În coloana H se indică “1” – pentru tranzacţiile cu termen de realizare determinat şi “0” – pentru tranzacţiile care nu au termen de realizare determinat. 9. În coloana I se reflectă tipul de asigurare pentru fiecare tranzacţie aparte, în cazul în care se solicită asigurare, utilizînd sistemul de codificare din Raportul privind expunerile “mari” din prezenta Instrucţiune. 10. În coloana 1 se reflectă data de realizare a tranzacţiei/onorării angajamentului/obligaţiunii. 11. În coloana 2 se reflectă, după caz, rata dobînzii (%), conform contractului (acordului adiţional), aferentă tranzacţiei la data raportării. 12. În coloana 3 se reflectă valoarea/soldul contractului la data raportării. Sumele vor fi reflectate fără dobînzile calculate la tranzacţiile respective şi nu vor fi diminuate cu sumele aferente ajustărilor de valoare, reducerilor pentru pierderi din depreciere (pierderea de valoare) şi suma calculată a reducerilor pentru pierderi la active/angajamentele condiţionale calculate în conformitate cu Regulamentul cu privire la clasificarea activelor şi angajamentelor condiţionale. 13. În coloana 4 se va reflecta informaţia pe care banca o consideră relevantă a fi specificată în raport în funcţie de fiecare caz în parte. 14. Periodicitatea prezentării raportului – trimestrial. |
Anexa nr.21 la Instrucţiunea privind modul de întocmire şi prezentare de către bănci a rapoartelor în scopuri prudenţiale
ORD 0322 Codul formularului
| |
codul băncii | |
ORD 3.22 Informaţia privind şedinţele consiliului băncii
pentru luna ____________ 20___ |
Nr. d/o | Data ţinerii şedinţei | Nr. procesului verbal | Subiectul (tele) discutat(e) | Numărul membrilor consiliului prezenţi la examinarea subiectului | Numărul membrilor consiliului care au părăsit şedinţa | Au votat | Notă | ||
Pro | Contra | Abţinut | |||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
1. | |||||||||
2. | |||||||||
3. | |||||||||
......n | |||||||||
Executorul şi numărul de telefon ____________
NOTĂ: Raportul este întocmit în conformitate cu Instrucţiunea cu privire la modul de întocmire şi prezentare de către bănci a rapoartelor în scopuri prudenţiale, HCA BNM nr.279 din 1 decembrie 2011. |
Modul de întocmire a Raportului privind şedinţele consiliului băncii
1. În prezentul raport se reflectă informaţia privind şedinţele consiliului băncii (ordinare, extraordinare) care au avut loc pe parcursul lunii gestionare: a) în coloana 2 se reflectă data cînd a avut loc şedinţa consiliului băncii (în continuare şedinţă), indiferent de forma ţinerii acesteia (cu prezenţa membrilor consiliului, prin corespondenţă sau în formă mixtă); b) în coloana 3 se reflectă numărul procesului-verbal al şedinţei; c) în coloana 4 se reflectă denumirea subiectului/subiectelor examinate în cadrul şedinţei conform procesului-verbal. În cazul în care la şedinţă se examinează mai multe subiecte, înscrierile în raport se vor efectua pentru fiecare subiect separat, cu completarea respectivă a tuturor coloanelor; d) în coloana 5 se reflectă numărul membrilor consiliului prezenţi la şedinţă pe perioada examinării subiectului; e) în coloana 6 se reflectă numărul membrilor consiliului care au părăsit şedinţa pe perioada examinării subiectului; f) în coloana 7 se reflectă numărul membrilor consiliului prezenţi la şedinţă pe perioada examinării subiectului care au votat “Pro”; g) în coloana 8 se reflectă numărul membrilor consiliului prezenţi la şedinţă pe perioada examinării subiectului care au votat “Contra”; h) în coloana 9 se reflectă numărul membrilor consiliului prezenţi la şedinţă pe perioada examinării subiectului care s-au abţinut de la vot, precum şi a persoanelor care au părăsit şedinţa pe perioada examinării subiectului în condiţiile Legii instituţiilor financiare; i) în coloana 10 se indică informaţia adiţională aferentă subiectului examinat, în cazul în care denumirea subiectului din coloana 3 nu este suficient de exhaustivă. De asemenea, în coloana dată se va include informaţia cu privire la forma ţinerii şedinţei, precum şi persoanele care nu au participat la examinarea subiectului: numele, prenumele persoanei respective şi motivul neparticipării. 2. Periodicitatea prezentării raportului – lunar.”. |
2. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data de 1 martie 2015, cu excepţia prevederilor din pct.1, subpct.6) şi 7) lit.d), care intră în vigoare la data de 30 martie 2015.
[Pct.2 modificat prin Hot.BNM nr.55 din 05.03.2015, în vigoare 30.03.2015]
3. Prima prezentare a rapoartelor conform prezentei hotărîri se va efectua pentru situaţia din 31 martie 2015.
PREŞEDINTELE | |
CONSILIULUI DE ADMINISTRAŢIE | |
AL BĂNCII NAŢIONALE A MOLDOVEI | Dorin DRĂGUŢANU
|
Nr.32. Chişinău, 5 februarie 2015. |
