BANCA NAŢIONALĂ Hotărîre referitor la modificarea şi completarea Regulamentului nr. 25/11-02 privind decontările fără numerar în Republica Moldova (Hotărîrea Consiliului de Administraţie al Băncii Naţionale nr.33 din 12 iulie 1996 cu modificările ulterioare) Nr.416 din 30.12.1999 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.8-9/33 din 20.01.2000 * * * Întru executarea art. 48 şi în temeiul art.11 din Legea nr. 548-XIII din 21 iulie 1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei şi în scopul perfecţionării procedurii de plată a cambiilor, Consiliul de Administraţie al Băncii Naţionale HOTĂRĂŞTE: I. Se modifică şi se completează Regulamentul nr. 25/11-02 privind decontările fără numerar în Republica Moldova după cum urmează: 1. Compartimentul "Noţiuni principale" se completează cu următoarea noţiune: "CAMBIA este un titlu de credit care reprezintă o creanţă scrisă, ce oferă posesorului acesteia dreptul cert şi exigibil de a cere la scadenţa creanţei de la debitor, iar în caz de neonorare a acestei cereri şi de la alte persoane obligate prin cambie, achitarea sumei de bani indicate în cambie." 2. P.15 în final se completează cu următorul text: "Achitarea cambiei se efectuează prin dispoziţie de plată, cerere-dispoziţie de plată sau prin cec din carnetul de cecuri cu limită de sumă." 3. În p.18 g) înaintea textului "data şi anul" se adaugă textul "numărul" şi se completează după textul "pentru ce" cu textul "numărul, data şi anul cambiei, numărul exemplarului cambiei,". 4. Capitolul III după titlul "Decontări în baza cererilor-dispoziţii de plată" se completează cu următorul text: "Compartimentul 1. Decontări în baza cererii-dispoziţie de plată". 5. În final Capitolul III se completează cu un nou compartiment cu următorul cuprins: "Compartimentul 2. Particularităţile achitării cambiei 43/1. Achitarea cambiei se efectuează prin cerere-dispoziţie de plată. Cererea-dispoziţie de plată se întocmeşte de către beneficiar (posesorul cambiei) pe formular-tip (anexa 4) în 4 exemplare şi se prezintă împreună cu cambia nemijlocit plătitorului pentru plată. 43/2. Plătitorul verifică autenticitatea cambiei şi succesiunea girurilor conform prevederilor actelor normative în vigoare, aplică pe primul şi al 2-lea exemplar al cererii-dispoziţie de plată semnăturile persoanelor autorizate să gestioneze contul şi amprenta ştampilei şi înmînează cererea-dispoziţie de plată împreună cu cambia beneficiarului (posesorului cambiei). 43/3. Beneficiarul (posesorul cambiei) prezintă cererea-dispoziţie de plată împreună cu cambia Bancii plătitoare. 43/4. La primirea spre executare a cererii-dispoziţie de plată Banca plătitoare, verifică corectitudinea perfectării ei conform prevederilor p.18-20 ale prezentului Regulament şi trece la scăderi suma cambială din contul plătitorului. Primul exemplar al cererii-dispoziţie de plată se coase în mapa Băncii cu documentele zilei. Exemplarul al 2-lea se remite Băncii beneficiare prin intermediul Băncii Naţionale, şi serveşte drept bază de înregistrare a sumei cambiale în contul beneficiarului şi se coase în mapa Băncii beneficiare cu documentele zilei. Exemplarul al 3-lea cu ştampila Băncii se înmînează nemijlocit beneficiarului contra aplicării de către beneficiar pe cambie a menţiunii "plătit în sumă totală". Pe verso exemplarului al 3-lea Banca înscrie numărul şi data cambiei primite de la beneficiar aplicînd semnătura şi amprenta ştampilei Băncii. Exemplarul al 4-lea cu menţiunea Băncii se înmînează plătitorului împreună cu extrasul din cont şi cambia cu menţiunea "plătit în sumă totală". La virarea mijloacelor băneşti prin canalele de legătură telefonică sau pe suport magnetic cererea-dispoziţie de plată se prezintă de către beneficiar (posesorul cambiei) la Banca plătitoare în trei exemplare. Primul exemplar serveşte ca bază pentru trecerea la scăderi a mijloacelor băneşti din contul plătitorului şi se coase în mapa Băncii plătitoare cu documentele zilei. Al 2-lea exemplar cu menţiunea Băncii se înmînează nemijlocit beneficiarului contra aplicării de către beneficiar pe cambie a menţiunii "plătit în sumă totală". Pe verso exemplarului al 2-lea Banca înscrie numărul şi data cambiei primite de la beneficiar aplicînd semnătura şi amprenta ştampilei Băncii. Al 3-lea exemplar cu menţiunea Băncii împreună cu extrasul din cont şi cambia cu menţiunea "plătit în sumă totală" se înmînează plătitorului. Banca beneficiară este obligată să prezinte beneficiarului împreună cu extrasul de cont un exemplar al documentului de decontare primar electronic tipărit pe suport de hîrtie, pe care este aplicată ştampila băncii. 43/5. În cazul cînd la contul plătitorului lipsesc mijloace suficiente pentru a plăti suma cambială, Banca aplică pe verso primului şi al doilea exemplar al cererii-dispoziţie de plată ştampila cu menţiunea "lipsă de mijloace" şi înmînează beneficiarului (posesorului cambiei) toate exemplarele cererii-dispoziţie de plată împreună cu cambia pentru transmiterea cambiei neachitate spre efectuarea protestului de către notarul public. Beneficiarul (posesorul cambiei) este în drept să ceară de la Banca plătitoare ca ultima să ţină spre executare cererea-dispoziţie de plată pe parcursul a 2 zile de la data scadenţei, rezervînduşi timp pentru a nu întîrzia la întocmirea protestului cambiei. 43/6. După întocmirea de către notarul public a actului despre protestul de neplată a cambiei, beneficiarul (posesorul cambiei) prezintă cererea-dispoziţie de plată neachitată anterior împreună cu cambia şi actul despre protestul de neplată a cambiei la Banca plătitoare spre executare ca document de executare silită. În lipsa mijloacelor băneşti în contul plătitorului Banca plătitoare plasează cererea-dispoziţie de plată împreună cu cambia şi actul de protest în "Registrul documentelor de decontare percepute în mod incontestabil". 43/7. Pentru efectuarea decontărilor plăţilor parţiale ale cererii-dispoziţie de plată se utilizează nota de contabilitate (tip.doc.6 anexa 22). În nota de contabilitate la efectuarea plăţilor parţiale după înscrisul "Destinaţia plăţii" se indică obligatoriu menţiunea "Plata parţială a cererii-dispoziţie de plată, tipul documentului __ nr.__din_____". (data) La efectuarea decontărilor pe suport hîrtie nota de contabilitate se întocmeşte de către Bancă în 4 exemplare în conformitate cu punctele 18 şi 20 ale prezentului Regulament. Pe toate exemplarele notei de contabilitate se aplică semnătura funcţionarului şi ştanţa Băncii. Primul exemplar al notei de contabilitate serveşte ca bază pentru trecerea la scăderi din contul plătitorului a sumei parţiale şi se coase în mapa Băncii plătitoare cu documentele zilei. Exemplarele 2 şi 3 ale notei de contabilitate se remit prin intermediul Băncii Naţionale Băncii beneficiare. Exemplarul 2 serveşte drept bază pentru înregistrarea sumei indicate în nota de contabilitate în contul beneficiarului şi se coase în mapa Băncii beneficiare cu documentele zilei. Exemplarul 3, cu menţiunea băncii beneficiare împreună cu extrasul de cont se înmînează beneficiarului. Exemplarul 4, cu menţiunea băncii plătitoare împreună cu extrasul de cont se înmînează plătitorului. La virarea mijloacelor băneşti prin reţeaua de legătură telefonică sau pe suport magnetic, nota de contabilitate se perfectează de funcţionarul Băncii în două exemplare. Primul exemplar serveşte ca bază pentru trecerea la scăderi din contul plătitorului a sumei parţiale şi se coase în mapa Băncii plătitoare cu documentele zilei. Exemplarul 2, cu menţiunea Băncii plătitoare împreună cu extrasul de cont se înmînează plătitorului. Banca beneficiară este obligată să prezinte beneficiarului un exemplar al documentului de decontare primar electronic tipărit pe suport de hîrtie, pe care este aplicată ştampila Băncii, împreună cu extrasul de cont. 43/8. Sistarea sau întreruperea perceperii mijloacelor băneşti din contul plătitorului în baza cererii-dispoziţie de plată se efectuează în următoarele cazuri: a) la cererea beneficiarului; b) la prezentarea unei decizii a organelor judecătoreşti; c) la dispoziţia organelor de anchetă în legătură cu intentarea dosarului penal. În dispoziţii, decizii sau cereri trebuie să fie indicată data, numărul documentului şi suma, perceperea căreia trebuie să fie sistată sau încetată, precum şi semnăturile persoanelor autorizate şi amprenta ştampilei. 43/9. Banca plătitoare, în ziua primirii documentului de sistare sau încetare a perceperii, face pe cererea-dispoziţie de plată o menţiune indicînd: a) data primirii documentului în Bancă; b) suma încasată ( în litere ), dacă a fost plătită parţial cererea-dispoziţie de plată; c) data eliberării sau transmiterii documentului de către beneficiar sau reprezentantul organului care a emis documentul de sistare sau încetare a perceperii sumei cambiale. Această menţiune se semnează de doi funcţionari ai Băncii, se aplică amprenta ştampilei, după aceasta cererea-dispoziţie de plată împreună cu cambia şi actul de protest se remite beneficiarului sau reprezentantului organului care a emis documentul de sistare sau încetare a perceperii sumei cambiale." II. Se pune în sarcina Departamentelor credite şi operaţiuni de piaţă (dna Nina Savin) şi Contabilitate şi Decontări (dna Olga Osadciuc) elaborarea şi prezentarea spre aprobare pe parcursul trimestrului I a anului 2000 a modificărilor la normele metodologice privind modul de efectuare de către bănci a operaţiunilor cu cambii. III. Controlul îndeplinirii p.I. al prezentei hotărîri se pune în sarcina Departamentului contabilitate şi decontări (dna Olga Osadciuc). IV. Prezenta hotărîre intră în vigoare din momentul publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. PREŞEDINTELE CONSILIULUI DE ADMINISTRAŢIE AL BĂNCII NAŢIONALE A MOLDOVEI Leonid TALMACI Chişinău, 30 decembrie, 1999. Nr. 416.

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀