joi, 6 martie 2003
Hotărîre nr.49 din 06.03.2003 cu privire la aprobarea Regulamentului privind întocmirea şi utilizarea formularului "Notă de contabilitate"
                            BANCA NAŢIONALĂ
            Hotărîre cu privire la aprobarea Regulamentului
             privind întocmirea şi utilizarea formularului
                        "Notă de contabilitate"

                         Nr.49  din  06.03.2003

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.46-47/61 din 14.03.2003

                                * * *
    Abrogat: 21.04.2006
    Hotărîrea BNM nr.381 din 15.12.2005

    Întru executarea  art.11  din Legea cu privire la Banca Naţională  a
Moldovei   nr.548-XIII   din  21.07.1995,  art.  33  şi  53  din   Legea
instituţiilor financiare nr.558-XIII din 21.07.1995,
    S-A HOTĂRÎT:
    1. Se aprobă   Regulamentul   privind   întocmirea   şi   utilizarea
formularului "Notă de contabilitate".
    2. Băncile din  Republica  Moldova să elaboreze regulamentul  intern
privind întocmirea şi utilizarea formularului "Notă de contabilitate" şi
Normele tehnice privind elementele obligatorii la întocmirea acestuia.
    3. Departamentele şi direcţiile BNM la necesitate să modifice actele
normative  care  au  tangenţă  la Regulamentul în cauză  şi  să  asigure
executarea  modificărilor necesare în produsele program de prelucrare  a
documentelor contabile.
    4. Controlul   asupra  executării  prezentei  hotărîri  îl  exercită
Departamentul contabilitate.
    5. Prezenta hotărîre  se  publică în Monitorul Oficial şi  intră  în
vigoare la 1 mai 2003.

    PREŞEDINTELE
    CONSILIULUI DE ADMINISTRAŢIE
    AL BĂNCII NAŢIONALE A MOLDOVEI              Leonid TALMACI

    Chişinău, 6 martie 2003.
    Nr. 49.

                             REGULAMENTUL
             privind întocmirea şi utilizarea formularului
                        "Notă de contabilitate"

                              Capitolul I

                          DISPOZIŢII GENERALE

    Articolul 1. Baza elaborării şi aplicarea
    1. Regulamentul  privind întocmirea şi utilizarea formularului "Notă
de  contabilitate" este elaborat în conformitate cu Legea cu privire  la
Banca   Naţională   a   Moldovei  nr.  548-XIII  din   21.07.95,   Legea
instituţiilor    financiare    nr.   550-XIII   din   21.07.95,    Legea
contabilităţii nr. 426-XIII din 04.04.95.
    Prevederile acestui  Regulament se extind asupra Băncii Naţionale  a
Moldovei,  băncilor comerciale, sucursalelor băncilor străine autorizate
de  către  Banca  Naţională a Moldovei (în continuare -  bănci)  privind
operaţiunile  interne ale băncii la efectuarea cărora nu sînt  implicate
conturile clientelei.
    Articolul 2. Destinaţia
    2. Prezentul Regulament stabileşte modul de întocmire a formularului
"Notă  de  contabilitate"  conform Normelor tehnice  privind  elementele
obligatorii ale formularului, precum şi modul de utilizare a acestuia la
reflectarea în contabilitate a operaţiunilor interne ale băncii.
    Articolul 3. Noţiuni principale
    Operaţiuni interne  ale  băncii - activitate desfăşurată  de  bancă,
avînd   drept  scop  evidenţa  şi  controlul  integrităţii  şi  mişcării
fondurilor financiare şi materiale proprii.
    Notă de contabilitate - document contabil utilizat la reflectarea în
contabilitate   a  operaţiunilor  interne  ale  băncii,  fără   numerar,
efectuate prin:
    a) Dt un singur cont                     Ct un singur cont
    b) Dt mai multe conturi                  Ct un singur cont
    c) Dt un singur cont                     Ct mai multe conturi
    d) Dt mai multe conturi                  Ct mai multe conturi

                             Capitolul II

            ÎNTOCMIREA FORMULARULUI "NOTĂ DE CONTABILITATE"

    3. Formularul "Notă de contabilitate" (anexa nr. 1) se întocmeşte de
către  executorul  responsabil  al  băncii ţinînd  cont  de  prevederile
actelor normative.
    4. Formularul "Notă de contabilitate" se întocmeşte în limba de stat.
    5. Formularul  "Notă  de contabilitate" conţine în  mod  obligatoriu
următoarele elemente:
    a) denumirea băncii;
    b) denumirea documentului;
    c) numărul documentului  - ordinea lui se stabileşte de către  bancă
de sine stătător;
    d) data, luna,  anul emiterii documentului - data şi anul se  indică
în cifre, luna în litere;
    e) tipul documentului,    conform   prevederilor    "Nomenclatorului
tipurilor de documente de decontare şi contabile utilizate la efectuarea
operaţiunilor bancare" (HCA al BNM nr.168 din 8 iunie 2000);
    f) codul fiscal al băncii;
    g) codul băncii,    conform   "Indicatorului   participanţilor    la
decontările interbancare şi interstatale";
    h) conţinutul operaţiunii - referinţe privind conţinutul economic al
operaţiunii interne;
    i) numărul de  ordine - se indică numărul de ordine al înregistrării
contabile,  în  cazul  în care nota de contabilitate include  mai  multe
înregistrări contabile;
    j) menţiuni -   se  indică  baza  legală  de  emitere  a  notei   de
contabilitate    (denumirea,   numărul,   data   emiterii   documentului
justificativ);
    k) Debit şi Credit  - se indică numerele conturilor analitice din/în
care se va înregistra operaţiunea dată;
    l) suma, total pe pagină şi total pe notă;
    m) semnăturile băncii şi menţiunile despre executare;
    n) numărul paginii şi numărul total de pagini.
    6. Formularul  "Notă  de  contabilitate" se întocmeşte  cu  ajutorul
calculatorului  în  numărul  necesar de exemplare, în funcţie  de  tipul
operaţiunii,  şi  se  tipăreşte integral la  imprimanta  calculatorului,
respectînd  Normele tehnice privind elementele obligatorii ale  acestuia
(anexa 2).
    7. În caz de  forţă majoră, Nota de contabilitate poate fi întocmită
cu  ajutorul  altor mijloace tehnice sau manual cu pix, prin indigo  sau
multiplicînd originalul în numărul necesar de exemplare.
    8. În Nota de contabilitate nu se admit corectări sau ştersături.
    9. Pe primul   exemplar   al  Notei  de  contabilitate   se   aplică
semnăturile  persoanelor  împuternicite  de a  verifica  şi  autentifica
documentele contabile, conform Specimenelor de semnături ale persoanelor
împuternicite  de a efectua controlul financiar prealabil şi de a  semna
sau  viza documentele de decontare, bancare şi de casă. În cazul în care
Nota  de contabilitate conţine mai multe pagini, semnăturile persoanelor
împuternicite se aplică numai pe ultima pagină a documentului.
    Toate exemplarele Notei de contabilitate se autentifică cu semnătura
şi  ştampila  dreptunghiulară  a executorului responsabil  şi/sau  altor
persoane  împuternicite. În cazul în care Nota de contabilitate  conţine
mai  multe pagini, semnătura şi ştampila dreptunghiulară a  executorului
se aplică pe fiecare pagină a documentului.
    Primul exemplar  al  Notei de contabilitate serveşte ca bază  pentru
înregistrarea operaţiunii date în conturile consemnate în document şi se
coase   cu  documentele  justificative  în  mapa  cu  documentele  zilei
operaţionale a băncii.
    Celelalte exemplare  ale  Notei  de  contabilitate  se  repartizează
executorilor  responsabili  care  ţin evidenţa conturilor  implicate  în
operaţiunea reflectată pentru verificare şi anexare la extrasul de cont.
    10. Semnăturile  trebuie să fie autografe, aplicate cu cerneală  sau
pix de culoare albastră sau neagră. Semnătura facsimil nu se admite.

                             Capitolul III

            UTILIZAREA FORMULARULUI "NOTĂ DE CONTABILITATE"

    11. Formularul    "Notă   de   contabilitate"   se   utilizează   la
înregistrarea în contabilitate a operaţiunilor bancare interne privind:
    a) sporirea cheltuielilor către plată şi a veniturilor către primire
obţinute în procesul activităţii economico - financiare a băncii ;
    b) calcularea uzurii activelor materiale;
    c) calcularea amortizării activelor nemateriale;
    d) cheltuielile privind remunerarea muncii;
    e) formarea reducerilor   pentru   pierderi  la  credite  şi   altor
provizioane;
    f) amortizarea sconturilor şi primelor la hîrtii de valoare;
    g) ajustările situaţiilor financiare;
    h) corectarea înregistrărilor contabile;
    i) evidenţa mişcării  stocurilor de mărfuri şi materiale ale  băncii
legate  de  activitatea  economică (eliberarea în gestiune  a  bunurilor
materialelor  de  la  depozit, transmiterea din gestiune în  gestiune  a
bunurilor materiale, comercializarea sau casarea bunurilor materiale);
    j) reflectarea cheltuielilor şi a veniturilor acumulate la sfîrşitul
perioadei de gestiune în contul rezultatelor exerciţiului;
    k) alte operaţiuni la reflectarea cărora nu sînt implicate conturile
clientelei.

                                                       Anexa 1
                                MODEL
 ----------------------------------------------------------------------- 
:                                                                      :
:   Codul băncii <XXXXXXXXX>           Cod fiscal <XXXXXXXXXXXXX>      :
:   ________________________           Tip. doc. <XX>                  :
:     (denumirea băncii)                                               :
:                                                                      :
:                    NOTĂ DE CONTBILITATE NR.XXXXX                     :
:                     ______________________                           :
:                       (data, luna, anul)                             :
:                                                                      :
:                                         _____________din____________ : 
:                                         (nr.paginii)     (nr. total  :
:                                                          de pagini)  :
:======================================================================:
:Conţinutul operaţiunii:                                               :
:======================================================================:
------------------------------------------------------------------------
 Nr. | Cod |   Debit  |  Credit |         Suma           |Menţiuni
 d/o | val |          |         |------------------------|--------------
     |     |          |         |  valuta   |   lei      |
-----|-----|----------|---------|-----------|------------|--------------
     |     |          |         |           |            |     
     |     |          |         |           |            |
     |     |          |         |           |            |
     |     |          |         |           |            |
     |     |          |         |           |            |
     |     |          |         |           |            |
     |     |          |         |           |            |
--------------------------------------------|------------|
                            Total pe pagină |            |
--------------------------------------------|------------|
                              Total pe notă |            |
____________________________________________|____________|
:                                                                      :
:Total pe notă (în litere)                                             :
:                                                                      :
:                                                                      :
:======================================================================:
:                                                                      :
:Semnăturile băncii        ________________       ________________     :
:                                                                      :
:======================================================================:
:                                                                      : 
:Menţiuni privind executarea_____________"____"__________________200___:
:======================================================================= 

                                                       Anexa 2

             Norme tehnice privind elementele obligatorii
               ale formularului "Notă de contabilitate"

    Formularul "Notă  de contabilitate" se întocmeşte în mod  tipografic
pe  suport  hîrtie sau în formă electronică imprimat integral pe  suport
hîrtie la imprimanta calculatorului.
    Dimensiunile  formularului  "Notă  de contabilitate"  pot  varia  la
aprecierea  băncii  în funcţie de volumul de date incluse,  cu  condiţia
prezenţei tuturor elementelor obligatorii.
    Elementele obligatorii ale formularului:
    1. Înscrisul  "Codul  băncii",  urmat de un spaţiu  liber,  destinat
completării   cu   numărul   codului  băncii,   conform   "Indicatorului
participanţilor la decontările interbancare şi interstatale".
    2. Spaţiul marcat  prin  linie continuă, sub care se află  înscrisul
"(denumirea  băncii)", destinat completării cu denumirea băncii, conform
"Indicatorului    participanţilor   la   decontările   interbancare   şi
interstatale", care emite documentul dat.
    3. Înscrisul  "Codul  fiscal",  urmat de un spaţiu  liber,  destinat
completării cu numărul codului fiscal al băncii.
    4. Înscrisul  "Tip.  doc.",  urmat  de  un  spaţiu  liber,  destinat
completării  cu  numărul tipului documentului, conform  "Nomenclatorului
tipurilor de documente de decontare şi contabile utilizate la efectuarea
operaţiunilor   bancare"   (HCA  al  BNM  nr.  168  din  08.06.2000   cu
modificările ulterioare).
    5. Înscrisul  "NOTĂ  DE  CONTABILITATE  NR.",  tipărit  îngroşat  cu
majuscule,  aliniat  la  mijloc,  urmat de  un  spaţiu  liber,  destinat
completării cu numărul notei de contabilitate.
    6. Spaţiul marcat   prin  linie  continuă,  sub  care  este   situat
înscrisul  "(data,  luna, anul)", destinat introducerii  datei  emiterii
notei de contabilitate - data şi anul în cifre, luna în litere.
    7. Spaţiul marcat   prin  linie  continuă,  sub  care  este   situat
înscrisul  "nr.  paginii",  aliniat la  dreapta  formularului,  destinat
completării  cu  numărul  de  ordine  al  paginii  curente  a  notei  de
contabilitate.
    8. Spaţiul marcat   prin  linie  continuă,  sub  care  este   situat
înscrisul  "nr.  total  de  pagini", aliniat  la  dreapta  formularului,
destinat   completării   cu  numărul  total  de  pagini  al   notei   de
contabilitate.
    9. Înscrisul    "Conţinutul   operaţiunii",   aliniat   la    stînga
formularului, urmat de un spaţiu liber, destinat descrierii conţinutului
economic al operaţiunii respective.
    10. Înscrisul  "Nr.  d/o", poziţionat în prima coloană a  tabelului,
sub  care  se află un spaţiu liber, destinat completării cu  numărul  de
ordine   al  înregistrării  contabile.  Numărul  poate  fi  format  prin
despărţirea  prin  bară  a numărului notei de contabilitate  de  numărul
înregistrării contabile.
    11. Înscrisul "Cod. val.", poziţionat în a doua coloană a tabelului,
sub  care se află un spaţiu liber, destinat completării cu codul valutei
în care s-a efectuat operaţiunea.
    12. Înscrisul  "Debit",  poziţionat în coloana a treia a  tabelului,
sub  care  se  află  un spaţiu liber, destinat  completării  cu  numărul
conturilor  analitice utilizate la operaţiunea dată. Numerele conturilor
analitice se indică pentru fiecare înregistrare contabilă.
    13. Înscrisul  "Credit", poziţionat în coloana a patra a  tabelului,
sub  care  se  află  un spaţiu liber, destinat  completării  cu  numărul
conturilor  analitice utilizate la operaţiunea dată. Numerele conturilor
analitice se indică pentru fiecare înregistrare contabilă.
    14. Înscrisul  "Suma",  poziţionat în coloana a cincea a  tabelului,
divizată  în două coloane: "valuta" şi "lei", sub care se află un spaţiu
liber,  destinat  înscrierii sumei în cifre pentru fiecare  înregistrare
contabilă.
    15. Înscrisul "Menţiuni", poziţionat în coloana a şasea a tabelului,
sub  care se află un spaţiu liber, destinat completării cu date  privind
documentele  justificative  primare (denumirea, numărul,  data  emiterii
documentului  justificativ,  alte  date  suplimentare),  separat  pentru
fiecare înregistrare contabilă.
    16. Înscrisul  "Total  pe pagină", poziţionat în tabel, în linie  cu
care  se  află  un spaţiu liber, destinat completării cu suma  în  cifre
total  pe  pagina curentă, înscrisă în coloana corespunzătoare sumei  în
lei.
    17. Înscrisul  "Total  pe  notă",  poziţionat  în  ultimul  rînd  al
tabelului,   în  linie  cu  care  se  află  un  spaţiu  liber,  destinat
completării  cu suma în cifre total pe notă, înscrisă pe ultima pagină a
formularului în coloana corespunzătoare sumei în lei.
    18. Înscrisul "Total pe notă (în litere)", urmat de un spaţiu liber,
destinat  completării  cu  suma totală pe notă în  litere,  aliniată  la
dreapta.  În  cazul  în  care nota de contabilitate  conţine  mai  multe
pagini,  înscrisul  dat  şi suma corespunzătoare se tipăreşte  numai  pe
ultima pagină.
    19. Înscrisul  "Semnăturile băncii", urmat de spaţiile marcate  prin
linii    continue,   destinate   aplicării   semnăturilor    persoanelor
împuternicite de a semna documentele contabile. În cazul în care nota de
contabilitate  conţine  mai  multe pagini, acestea se  aplică  numai  pe
ultima pagină a formularului.
    20. Înscrisul  "Menţiuni  privind  executarea",  aliniat  la  stînga
formularului,  urmat  de un spaţiu liber, destinat aplicării  semnăturii
executorului,  a  altor  persoane împuternicite, după caz,  a  ştampilei
dreptunghiulare   şi  datei  executării.  În  cazul  în  care  nota   de
contabilitate  conţine  mai multe pagini, acestea se aplică  pe  fiecare
pagină a formularului.