H O T Ă R Î R E
cu privire la aprobarea Regulamentului privind utilizarea acreditivului
documentar irevocabil şi acoperit pe teritoriul Republicii Moldova
nr.122 din 29.05.2003
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.116-120/159 din 13.06.2003
* * *
Abrogat: 31.08.2012
Hotărîrea BNM nr.193 din 23.08.2012
Întru executarea articolelor 5 f), 11 şi 48 din Legea cu privire la Banca Naţională a Moldovei nr.548-XIII din 21 iulie 1995 şi în scopul perfecţionării modalităţii de utilizare a acreditivului documentar, Consiliul de Administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul privind utilizarea acreditivului documentar irevocabil şi acoperit pe teritoriul Republicii Moldova.
2. Subdiviziunile Băncii Naţionale a Moldovei vor aduce în concordanţă actele normative conform prezentei hotărîri.
3. Controlul asupra executării prezentei hotărîri îl exercită Departamentul sistemul de plăţi.
4. Prezenta hotărîre se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi intră în vigoare la 1 august 2003.
Preşedintele | |
Consiliului de Administraţie | |
al Băncii Naţionale a Moldovei | Leonid TALMACI |
Chişinău, 29 mai 2003. | |
Nr.122. |
Regulament
privind utilizarea acreditivului documentar irevocabil
şi acoperit pe teritoriul Republicii Moldova
Dispoziţii generale
1. Baza
Regulamentul privind utilizarea acreditivului documentar irevocabil şi acoperit pe teritoriul Republicii Moldova este elaborat în baza articolelor 5, 11, 48 din Legea cu privire la Banca Naţională a Moldovei nr.548-XIII din 21 iulie 1995.
2. Destinaţia
Prezentul Regulament are drept scop stabilirea modalităţii de utilizare a acreditivului documentar irevocabil şi acoperit pe teritoriul Republicii Moldova.
3. Aplicarea
Prevederile acestui Regulament sînt obligatorii pentru toate persoanele juridice şi fizice înregistrate conform legislaţiei în vigoare, participante la utilizarea acreditivului documentar irevocabil şi acoperit.
4. Noţiuni
În sensul prezentului Regulament se utilizează următoarele noţiuni:
Acreditivul documentar reprezintă un angajament, oricum ar fi denumit sau descris, prin care o bancă (banca emitentă), acţionînd la cererea clientului său (ordonatorul) şi conform instrucţiunilor acestuia sau în nume propriu, efectuează o plată contra documente către un terţ (beneficiar) ori la ordinul acestuia, sau acceptă şi plăteşte cambii trase de către beneficiar, sau autorizează o altă bancă să efectueze o astfel de plată ori să accepte şi să plătească asemenea cambii.
Acreditivul irevocabil reprezintă acreditivul care nu poate fi modificat sau anulat fără consimţămîntul ordonatorului, beneficiarului, băncii emitente şi băncii beneficiare.
Acreditivul acoperit reprezintă acreditivul la deschiderea căruia banca emitentă transferă din contul plătitorului sau creditului acordat plătitorului suma acreditivului băncii beneficiare în contul de bilanţ "Creditori privind decontări documentare", cu condiţia utilizării acestor mijloace băneşti pentru achitarea acreditivului.
Acreditivul documentar transferabil reprezintă acreditivul în virtutea căruia beneficiarul (primul beneficiar) poate cere băncii autorizate să plătească, să-şi asume un angajament de plată amînată sau să accepte, sau, în cazul unei negocieri libere, să facă acreditivul utilizabil în totalitate ori parţial pentru unul ori mai mulţi beneficiari (beneficiari secundari).
Ordonatorul acreditivului (în continuare ordonator) - plătitorul care a prezentat băncii emitente cererea de deschidere a acreditivului (în continuare cerere de acreditiv).
Beneficiar - persoana juridică sau fizică, înregistrată conform legislaţiei în vigoare, în folosul căreia este deschis acreditivul.
Banca emitentă - banca plătitoare care deschide acreditivul în baza cererii de acreditiv a ordonatorului (plătitorului) şi îşi asumă în scris angajamentul de plată al acreditivului conform condiţiilor lui.
Banca beneficiară - banca (în care se utilizează acreditivul) autorizată de către banca emitentă care îşi asumă angajamentul să plătească suma înscrisă în cererea de acreditiv beneficiarului (furnizorului) contra documentelor indicate în cererea de acreditiv conform termenelor şi condiţiilor stabilite în acreditiv.
5. Acreditivul reprezintă o tranzacţie separată de contractele de vînzare - cumpărare sau alte contracte (în continuare - contract) care stau la baza lui, chiar dacă în acreditiv se face referire la acest contract.
6. Toate părţile participante la utilizarea acreditivului documentar irevocabil şi acoperit (în continuare acreditiv) operează cu documente, dar nu cu bunuri, servicii sau alte prestaţii la care documentele pot să se refere.
7. Acreditivul se aplică în cazurile în care această modalitate de plată este stabilită în contract de către plătitor şi beneficiar.
8. Deschiderea acreditivului are loc din contul mijloacelor băneşti personale ale ordonatorului sau din contul creditului acordat de către banca emitentă.
9. Acreditivul trebuie să prevadă o dată la care expiră termenul de valabilitate a acreditivului.
Termenul închiderii acreditivului, deschis din contul mijloacelor bugetare, nu poate depăşi limita anului bugetar, adică 31 decembrie.
10. Termenul de valabilitate a acreditivului este intervalul de timp în cadrul căruia beneficiarul trebuie să prezinte documentele indicate în cererea de acreditiv la banca beneficiară unde va fi utilizat acreditivul conform condiţiilor din cererea de acreditiv.
11. Acreditivul este destinat pentru decontări numai cu un singur beneficiar şi poate fi transferat numai dacă este desemnat de către banca emitentă ca fiind transferabil.
12. Acreditivul se achită prin virament în sumă totală sau parţială. Nu se admite achitarea acreditivului în numerar.
13. Suma acreditivului trebuie să fie exprimată în unitatea monetară naţională (leul moldovenesc).
Capitolul II.
Modalitatea de deschidere a acreditivului
14. Pentru a deschide un acreditiv ordonatorul acreditivului prezintă la banca sa (banca emitentă) cererea de acreditiv (anexa 1, 1.1). Cererea de acreditiv se întocmeşte de către ordonator conform cerinţelor normelor tehnice privind elementele obligatorii la întocmirea formularului "Cerere de acreditiv" (anexa 2) şi altor prevederi ale actelor normative în vigoare.
Ordonatorul este obligat să indice în cererea de acreditiv următoarele date:
a) denumirea ordonatorului (plătitorului) şi a beneficiarului;
b) denumirea băncii emitente (plătitoare) şi a băncii beneficiare;
c) numărul contului bancar al ordonatorului (plătitorului) la rubrica "Debit";
d) numărul contului "Creditori privind decontări documentare" în conformitate cu prevederile Planului de conturi nr.55/11-01 al evidenţei contabile în bănci şi alte instituţii financiare din Republica Moldova din 26 martie 1997, la rubrica "Credit";
e) numărul contului bancar al beneficiarului deschis la banca beneficiară la rubrica "Denumirea mărfii, documentelor contra plată, condiţii suplimentare";
f) codul fiscal al ordonatorului (plătitorului);
g) numărul codului băncii emitente (plătitoare) şi băncii beneficiare;
h) termenul de valabilitate a acreditivului (data, luna şi anul închiderii acreditivului în banca beneficiară);
i) denumirea destinatarului şi a staţiei de destinaţie;
j) tipul acreditivului: irevocabil şi acoperit;
k) suma acreditivului;
l) numărul şi data contractului referitor la efectuarea plăţilor prin acreditiv;
m) denumirea mărfii, lucrărilor şi serviciilor;
n) denumirea documentelor (prezentate în original, copii sau duplicate, numărul de exemplare) contra cărora se efectuează plata acreditivului în banca beneficiară (facturi, documente de transport, certificate de origine a mărfurilor, cambii, certificate de calitate etc.).
În lipsa unei singure condiţii din acestea, cererea de acreditiv nu se primeşte spre executare.
În cazul în care numărul de simboluri stabilite în anexa 2 "Norme tehnice privind elementele obligatorii la întocmirea formularului "Cerere de acreditiv"" pentru completarea rubricii "Denumirea mărfii, documentelor contra plată, condiţii suplimentare" nu sînt suficiente, ordonatorul la finele rubricii date pe faţa cererii de acreditiv indică menţiunea "continuare pe verso" şi continuă completarea rubricii date pe versoul cererii de acreditiv care începe cu menţiunea "Continuarea rubricii "Denumirea mărfii, documentelor contra plată, condiţii suplimentare"", şi în final legalizează cu semnăturile persoanelor împuternicite şi amprenta ştampilei rotunde conform fişei cu specimene de semnături şi amprenta ştampilei care se păstrează la banca emitentă.
15. Ordonatorul poate stabili în cererea de acreditiv la rubrica "Denumirea mărfii, documentelor contra plată, condiţii suplimentare" modul de utilizare a acreditivului la banca beneficiară:
a) cu plată la vedere;
b) cu plată amînată;
c) cu plată prin acceptare, precum şi alte informaţii (termenul de prezentare a documentelor la bancă, termenul de expediere a mărfurilor, executare a lucrărilor şi prestare a serviciilor etc.), dacă acestea sînt stabilite în contractul de bază încheiat între ordonator şi beneficiar.
16. Acreditivul documentar cu plata la vedere se achită imediat după verificare şi acceptare spre plată de către bancă a documentelor prezentate în cazul în care acestea corespund condiţiilor din cererea de acreditiv.
17. Acreditivul documentar cu plată amînată se achită la data scadenţei determinabile în conformitate cu condiţiile stabilite în acreditiv.
18. Acreditivul documentar cu plata prin acceptare se achită la scadenţa cambiei acceptate de către bancă.
19. Cererea de acreditiv trebuie să conţină descrierea completă a documentelor contra cărora se efectuează plata de către banca beneficiară în favoarea beneficiarului.
Determinarea listei documentelor, care trebuie prezentată de către beneficiar la banca beneficiară îi revine ordonatorului.
20. Instrucţiunile indicate de către ordonator în cererea de acreditiv trebuie să fie clare şi să corespundă condiţiilor stipulate în contractul de bază încheiat între ordonator şi beneficiar, astfel încît să permită beneficiarului să-şi îndeplinească obligaţiile asumate prin contract.
De asemenea instrucţiunile indicate în cererea de acreditiv trebuie să permită băncii de a confrunta datele din cererea de acreditiv cu datele din documentele prezentate de către beneficiar la bancă.
21. Modificarea condiţiilor acreditivului irevocabil se efectuează numai cu consimţămîntul ordonatorului, beneficiarului, băncii emitente şi băncii beneficiare.
În cazul modificării condiţiilor acreditivului ordonatorul prezintă la banca emitentă o "Dispoziţie" perfectată în formă liberă în 3 exemplare, legalizate cu semnăturile persoanelor împuternicite şi amprenta ştampilei rotunde a ordonatorului conform fişei cu specimene de semnături şi amprenta ştampilei.
Pe fiecare exemplar al dispoziţiei funcţionarul responsabil al băncii emitente aplică semnătura sa, data şi ştampila dreptunghiulară a băncii.
Primul exemplar al dispoziţiei se păstrează la banca emitentă, iar exemplarele doi şi trei se remit băncii beneficiare cel tîrziu în ziua următoare zilei în care a fost primită dispoziţia.
Exemplarul al doilea se păstrează la banca beneficiară şi serveşte ca bază pentru modificarea condiţiilor acreditivului, iar al treilea exemplar se transmite beneficiarului spre aviz.
Beneficiarul poate să înainteze propuneri de a introduce modificări în condiţiile acreditivului, adresîndu-le nemijlocit ordonatorului, care în cazul acceptării introduce aceste modificări în acreditiv prin intermediul băncii emitente.
22. Beneficiarul trebuie să anunţe banca beneficiară privind acceptul sau refuzul modificărilor înaintate de către ordonator.
Acceptarea parţială a modificărilor acreditivului nu se permite.
Activitatea la banca emitentă
23. Pentru a deschide un acreditiv ordonatorul prezintă băncii emitente cererea de acreditiv întocmită pe suport hîrtie în 4 exemplare.
Cererea de acreditiv se completează de către ordonator pe formular-tip (anexa 1, 1.1), conform cerinţelor normelor tehnice privind elementele obligatorii la întocmirea formularului "Cerere de acreditiv" (anexa 2).
Toate exemplarele cererii de acreditiv se legalizează cu semnăturile persoanelor împuternicite şi amprenta ştampilei rotunde a ordonatorului conform fişei cu specimene de semnături şi amprenta ştampilei care se păstrează la banca emitentă.
24. Funcţionarul responsabil al băncii emitente primind spre executare cererea de acreditiv verifică corectitudinea întocmirii ei, identitatea tuturor exemplarelor şi aplică pe toate exemplarele cererii de acreditiv semnătura sa şi data primirii. Toate exemplarele cererii de acreditiv se legalizează cu semnăturile persoanelor împuternicite şi amprenta ştampilei rotunde a băncii, conform fişei cu specimene de semnături şi amprenta ştampilei, drept angajament de deschidere şi plată a acreditivului conform condiţiilor lui.
Primul exemplar al cererii de acreditiv serveşte ca bază de trecere la scăderi a mijloacelor băneşti din contul bancar al ordonatorului şi se coasă în mapa cu documentele zilei operaţionale a băncii.
Exemplarul al doilea şi al treilea, cu menţiunile băncii, se remit prin intermediul Băncii Naţionale a Moldovei băncii beneficiare, unde exemplarul al doilea serveşte ca bază pentru înregistrarea sumei înscrise în cererea de acreditiv în contul "Creditori privind decontări documentare", destinat pentru evidenţa acreditivului, iar exemplarul al treilea cu data, semnăturile persoanelor împuternicite şi amprenta ştampilei rotunde a băncii beneficiare aplicate pe verso, se remite beneficiarului, ca dovadă a deschiderii acreditivului.
Exemplarul al patrulea, anexat la extrasul din contul bancar se remite ordonatorului, ca dovadă a deschiderii acreditivului şi executării cererii de acreditiv.
25. În baza cererii de acreditiv pe suport hîrtie primite de la ordonatorul acreditivului (anexa 1, 1.1) banca emitentă înregistrează suma înscrisă în cererea de acreditiv în contul memorandum al băncii.
Activitatea la banca beneficiară
26. Mijloacele băneşti primite de la banca emitentă privind acreditivul deschis se înregistrează de către banca beneficiară în baza cererii de acreditiv în contul de bilanţ "Creditori privind decontări documentare", destinat pentru evidenţa acreditivului.
27. Banca beneficiară verifică corectitudinea întocmirii cererii de acreditiv şi în cazul neasigurării condiţiilor expuse la p.14 din prezentul Regulament cere confirmare în mod electronic sau prin scrisoare de la banca emitentă cel tîrziu în următoarea zi lucrătoare după ziua primirii cererii de acreditiv. Acreditivul nu se achită de către banca beneficiară pînă la primirea confirmării de la banca emitentă.
28. Banca beneficiară avizează beneficiarul privind deschiderea şi condiţiile acreditivului în ziua înregistrării de către aceasta a sumei acreditivului în contul "Creditori privind decontări documentare", înmînîndu-i un exemplar al cererii de acreditiv cu menţiunile băncii.
29. Pentru a primi mijloacele băneşti pe acreditiv beneficiarul, expediind marfa, efectuînd lucrările sau prestînd serviciile conform condiţiilor contractuale şi acreditivului, prezintă băncii beneficiare borderoul de utilizare a acreditivului în 4 exemplare pe suport hîrtie.
Borderoul de utilizare a acreditivului se completează pe formular - tip (anexa 3, 3.1), conform cerinţelor normelor tehnice privind elementele obligatorii la întocmirea formularului "Borderou de utilizare a acreditivului" (anexa 4), alăturînd documentele de expediere şi alte documente prevăzute în cererea de acreditiv.
Toate exemplarele borderoului de utilizare a acreditivului se legalizează cu semnăturile persoanelor împuternicite şi amprenta ştampilei rotunde a beneficiarului conform fişei cu specimene de semnături şi amprenta ştampilei care se păstrează la banca beneficiară.
Termenul de prezentare a borderoului de utilizare a acreditivului de către beneficiar la banca beneficiară este de o zi lucrătoare. Ziua emiterii nu se ia în calcul.
Borderoul de utilizare a acreditivului se execută de către banca beneficiară numai în cazul în care sînt onorate cerinţele expuse în capitolul V "Modul de prezentare de către beneficiar şi verificare de către banca beneficiară a documentelor la utilizarea acreditivului" din prezentul Regulament.
Funcţionarul responsabil al băncii beneficiare primind spre executare borderoul de utilizare a acreditivului verifică corectitudinea întocmirii lui, identitatea tuturor exemplarelor şi aplică pe toate exemplarele borderoului de utilizare a acreditivului semnătura sa, data şi ştampila dreptunghiulară a băncii.
Primul exemplar al borderoului de utilizare a acreditivului serveşte ca bază de trecere la scăderi a sumei înscrise în borderou din contul "Creditori privind decontări documentare" şi înregistrare a sumei în contul bancar al beneficiarului şi se coasă în mapa cu documentele zilei operaţionale a băncii beneficiare împreună cu copia fiecărui document prezentat de către beneficiar.
Exemplarele al doilea şi al treilea cu documentele prezentate de către beneficiar, conform prevederilor acreditivului, se remit băncii emitente, unde exemplarul al doilea serveşte ca bază pentru înregistrarea la ieşire din contul memorandum a sumei înscrise în borderoul de utilizare a acreditivului, iar exemplarul al treilea al borderoului de utilizare a acreditivului cu documentele prezentate de beneficiar, conform prevederilor acreditivului, se remite ordonatorului.
Exemplarul al patrulea se remite beneficiarului alăturat la extrasul de cont bancar.
30. Închiderea sau suspendarea acreditivului în banca beneficiară se efectuează:
a) la expirarea termenului de valabilitate a acreditivului;
b) la cererea părţilor contractante privind refuzul de utilizare în continuare a acreditivului pînă la expirarea termenului de valabilitate a acreditivului.
31. În toate cazurile menţionate la p.30 banca beneficiară cel tîrziu în ziua ce urmează după ziua închiderii acreditivului este obligată să facă menţiuni în cererea de acreditiv aplicînd data, semnăturile persoanelor împuternicite şi amprenta ştampilei rotunde a băncii şi să transfere suma acreditivului neutilizat din contul "Creditori privind decontări documentare" băncii emitente, utilizînd nota de transfer.
32. În cazul închiderii sau suspendării acreditivului banca emitentă înregistrează suma acreditivului neutilizat în contul bancar al ordonatorului.
Modul de prezentare de către beneficiar şi verificare de către banca
beneficiară a documentelor la utilizarea acreditivului
33. Documentele care se prezintă la bancă conform condiţiilor acreditivului trebuie să fie complete şi să nu conţină ştersături şi rectificări, iar conţinutul unui document să nu contravină conţinutului altui document.
34. Documentele se prezintă spre acceptare şi plată la data indicată în acreditiv sau anticipat.
În cazul în care data prezentării documentelor reprezintă o zi de odihnă, documentele se prezintă cel tîrziu în următoarea zi lucrătoare.
35. Banca beneficiară este obligată, timp de trei zile din data primirii documentelor, să examineze minuţios toate documentele prezentate de către beneficiar pentru a se asigura că acestea corespund termenelor şi condiţiilor stipulate în cererea de acreditiv.
Documentele care nu corespund după conţinut şi sens între ele, sînt considerate de către bancă ca documente care nu corespund termenelor şi condiţiilor acreditivului.
Documentele care nu sînt indicate în cererea de acreditiv nu se verifică de către bancă.
36. Pentru a stabili corespunderea informaţiei din documentele prezentate de beneficiar cu termenele şi condiţiile stabilite în cererea de acreditiv, banca verifică următoarele:
a) documentele sînt prezentate în conformitate cu termenele şi condiţiile indicate în cererea de acreditiv, în numărul de exemplare necesare părţilor;
b) sumele înscrise în documente să nu depăşească valoarea acreditivului;
c) descrierea mărfurilor, lucrărilor sau serviciilor din documente trebuie să corespundă exact cu descrierea lor în cererea de acreditiv;
d) dacă conţinutul unui document nu contravine precizărilor din alte documente;
e) alte condiţii prevăzute în cererea de acreditiv.
37. La utilizarea parţială a acreditivului şi expedierea parţială a mărfurilor în cererea de acreditiv se indică menţiunile corespunzătoare.
38. În cazul în care acreditivul presupune utilizarea şi expedierea parţială a mărfurilor în termenele stabilite şi condiţiile date nu au fost executate în termen, acreditivul nu se execută nici pentru o parte a acreditivului, dacă altfel nu este stabilit în cererea de acreditiv.
39. În cazul prezentării de către beneficiar a documentelor care nu corespund cerinţelor prevăzute în cererea de acreditiv, banca beneficiară este în drept să refuze primirea documentelor pentru plata acreditivului şi este obligată să informeze imediat printr-un comunicat beneficiarul şi banca emitentă despre temeiul neexecutării lor.
În comunicat se indică toate divergenţele, neconcordanţele cu termenele şi condiţiile acreditivului, de asemenea se indică dacă documentele se păstrează la bancă sau sînt remise beneficiarului care a prezentat documentele.
Banca beneficiară efectuează plata acreditivului numai după primirea răspunsului pozitiv de la banca emitentă la comunicatul privind refuzul executării documentelor prezentate de către beneficiar.
40. Băncile nu poartă nici o răspundere pentru forma, plenitudinea, exactitatea, autenticitatea şi falsificarea documentelor, precum şi pentru condiţiile generale sau parţiale existente în documente sau cele introduse suplimentar în ele.
Băncile nu poartă răspundere pentru descrierea, cantitatea, greutatea, calitatea, ambalarea, livrarea, valoarea sau existenţa mărfurilor indicate în documente, de asemenea pentru acţiunile, solvabilitatea, îndeplinirea obligaţiunilor sau reputaţia expeditorilor, transportatorilor, destinatarilor sau asiguratorilor mărfurilor sau oricărei alte persoane.
41. Băncile nu-şi asumă nici o responsabilitate pentru consecinţele reţinerii, deteriorării sau pierderii în drum a unor documente, scrisori sau alte erori, apărute nu din vina băncilor în urma transmiterii mesajelor.
42. În caz de forţă majoră, băncile nu-şi asumă nici o obligaţie sau responsabilitate pentru consecinţele apărute în rezultatul întreruperii activităţii.
Acreditivul documentar transferabil
43. Acreditivul transferabil poate fi transferat numai în cazul, dacă este desemnat în mod expres ca "transferabil" de către banca emitentă la rubrica "Denumirea mărfii, documentelor contra plată, condiţii suplimentare" din cererea de acreditiv. În cazul lipsei în cererea de acreditiv a menţiunii "transferabil", acreditivul este considerat netransferabil.
Un acreditiv transferabil se transferă în baza cererii de acreditiv întocmită de către beneficiar (primul beneficiar) numai o singură dată, dacă nu se prevede altfel în cererea de acreditiv. Acreditivul transferabil nu poate fi transferat la cererea beneficiarului secundar către un beneficiar terţ, dar poate fi transferat de către beneficiarul secundar primului beneficiar.
44. Acreditivul transferabil poate fi transferat numai în baza termenelor şi condiţiilor stabilite în acreditiv, cu excepţia următoarelor date, care pot fi micşorate şi scurtate:
a) suma acreditivului;
b) preţul unitar precizat;
c) data la care expiră termenul de valabilitate a acreditivului;
d) termenul limită de prezentare a documentelor;
e) perioada de livrare.
Modul de soluţionare a litigiilor
45. Litigiile apărute între beneficiar, ordonator sau bancă şi alţi subiecţi de drept se examinează de către instanţa de judecată în modul stabilit de legislaţia în vigoare.
Anexa 1.1
Anexa 2
Norme tehnice privind elementele obligatorii la
întocmirea formularului "Cerere de acreditiv"
Formularul "Cerere de acreditiv " pe suport hîrtie trebuie să conţină următoarele dimensiuni:
Lungimea 185 mm (pe orizontală)
Lăţimea 275 mm (pe verticală)
Elementele formularului sînt:
1. Înscrisul "Cerere de acreditiv", tipărit îngroşat cu majuscule de 2,5 mm înălţime între cîmpurile C8-C17.
2. Înscrisul "NR", tipărit îngroşat cu majuscule de 2,5 mm înălţime între cîmpurile C20-C21, urmat de un dreptunghi cu lungimea de 30 mm şi lăţimea de 5 mm poziţionat între cîmpurile C22-C27, destinat completării cu numărul cererii de acreditiv, maximum 10 simboluri.
3. Înscrisul "Cod fiscal", tipărit îngroşat cu majuscule de 1,8 mm înălţime, în dreptunghiul cu lungimea de 35 mm şi lăţimea de 5 mm, poziţionat între cîmpurile B30-B36, urmat în partea inferioară de un alt dreptunghi de aceeaşi mărime între cîmpurile C30-C36, destinat completării cu numărul codului fiscal al ordonatorului, maximum 13 simboluri.
4. Înscrisul "Tip.Doc.", tipărit îngroşat cu majuscule de 1,8 mm înălţime, în partea stîngă a dreptunghiului cu lungimea de 35 mm şi lăţimea de 5 mm, poziţionat între cîmpurile D30-D36, cîmpul liber al cărui este destinat completării cu numărul tipului documentului, în conformitate cu prevederile "Nomenclatorului tipurilor de documente de decontare şi contabile utilizate la efectuarea operaţiunilor bancare", aprobat prin HCA al BNM nr.168 din 8 iunie 2000, maximum 2 simboluri.
5. Spaţiul, marcat prin linie continuă, poziţionat între cîmpurile E16-E24, se completează cu data, luna şi anul emiterii cererii de acreditiv (data şi anul în cifre, luna în litere).
6. Spaţiul, marcat prin linie continuă, poziţionat între cîmpurile F5-F36, AX5-AX36.
7. Înscrisul "Plătiţi", tipărit cu majuscule de 1,8 mm înălţime între cîmpurile F5-F7.
8. Înscrisul "Suma", tipărit cu majuscule de 1,8 mm înălţime între cîmpurile F31-F32.
9. Dreptunghiul cu lungimea de 120 mm şi lăţimea de 15 mm, poziţionat între cîmpurile G5-G28, I5-I28, împărţit prin 2 linii punctate între cîmpurile G5-G28, H5-H28, destinat completării cu suma exprimată în litere, aliniată la stînga, începută cu majusculă, maximum 141 simboluri.
10. Dreptunghiul cu lungimea de 40 mm şi lăţimea de 15 mm, poziţionat între cîmpurile G29-G36, I29-I36, împărţit prin 2 linii punctate între cîmpurile G29-G36, H29-H36, destinat completării cu suma exprimată în cifre aliniată la stînga, în calitate de separator de cifre zecimale se utilizează cratima (-), maximum 15 simboluri. În partea superioară a spaţiului dat este tipărit înscrisul "LEI", cu majuscule de 1,8 mm înălţime între cîmpurile G32-G33.
11. Înscrisul "Plătitor", tipărit îngroşat cu majuscule de 1,8 mm înălţime, între cîmpurile J5-J8, urmat de un spaţiu, poziţionat între cîmpurile J9-J36, destinat completării cu denumirea ordonatorului şi categoriei de rezident (R) sau nerezident (N).
Completarea spaţiului J9-J36 se începe cu majusculă între paranteze (R) - în cazul apartenenţei ordonatorului la categoria de rezident sau (N) - în cazul apartenenţei la categoria de nerezident (se admit abrevieri uzuale a denumirii în conformitate cu Registrul Camerei Înregistrării de Stat a DTI), maximum 50 simboluri.
12. Înscrisul "Banca plătitoare", tipărit îngroşat cu majuscule de 1,8 mm înălţime, între cîmpurile K5-K10, al spaţiului poziţionat între K5-K23, L5-L23, partea superioară al cărui este marcată cu linie punctată, iar partea inferioară prin linie continuă. Cîmpul liber al acestui spaţiu este destinat completării cu denumirea Băncii emitente, în conformitate cu prevederile "Indicatorului participanţilor în sistemul de plăţi interbancare", maximum 50 simboluri.
13. Înscrisul "Cod", tipărit îngroşat cu majuscule de 1,8 mm înălţime, în dreptunghiul cu lungimea de 25 mm şi lăţimea de 5 mm, poziţionat între cîmpurile K24-K28, unit în partea inferioară cu un alt dreptunghi de aceeaşi mărime între cîmpurile L24-L28, destinat completării cu numărul codului Băncii emitente conform "Indicatorului participanţilor în sistemul de plăţi interbancare", maximum 9 simboluri.
14. Înscrisul "Debit", tipărit îngroşat cu majuscule de 2,5 mm înălţime, în dreptunghiul cu lungimea de 40 mm şi lăţimea de 5 mm, poziţionat între cîmpurile K29-K36, unit în partea inferioară cu un alt dreptunghi de aceeaşi mărime între cîmpurile L29-L36, destinat completării cu numărul contului bancar al ordonatorului, maximum 15 simboluri.
15. Înscrisul "Beneficiar", tipărit îngroşat cu majuscule de 1,8 mm înălţime între cîmpurile M5-M8, urmat de un spaţiu, poziţionat între cîmpurile M9-M36, destinat completării cu denumirea beneficiarului şi categoriei de rezident (R) sau nerezident (N).
Completarea spaţiului M9-M36 se începe cu majusculă între paranteze (R) - în cazul apartenenţei beneficiarului la categoria de rezident sau (N) - în cazul apartenenţei la categoria de nerezident (se admit abrevieri uzuale a denumirii în conformitate cu Registrul Camerei Înregistrării de Stat a DTI), maximum 50 simboluri.
16. Înscrisul "Banca beneficiară", tipărit îngroşat cu majuscule de 1,8 mm înălţime între cîmpurile N5-N11, al spaţiului poziţionat între N5-N23, O5-O23, partea superioară a cărui este marcată prin linie punctată, iar partea inferioară prin linie continuă. Cîmpul liber al acestui spaţiu este destinat completării cu denumirea Băncii beneficiare, în conformitate cu prevederile "Indicatorului participanţilor în sistemul de plăţi interbancare", maximum 50 simboluri.
17. Înscrisul "Cod", tipărit îngroşat cu majuscule de 1,8 mm înălţime, în dreptunghiul cu lungimea de 25 mm şi lăţimea de 5 mm, poziţionat între cîmpurile N24-N28, unit în partea inferioară cu un alt dreptunghi de aceeaşi mărime între cîmpurile O24-O28, destinat completării cu numărul codului Băncii beneficiare conform "Indicatorului participanţilor în sistemul de plăţi interbancare", maximum 9 simboluri.
18. Înscrisul "Credit", tipărit îngroşat cu majuscule de 2,5 mm înălţime în dreptunghiul cu lungimea de 40 mm şi lăţimea de 5 mm, poziţionat între cîmpurile N29-N36, unit în partea inferioară cu un alt dreptunghi de aceeaşi mărime între cîmpurile O29-O36, destinat completării cu numărul contului "Creditori privind decontări documentare" în conformitate cu prevederile Planului de conturi nr.55/11-01 al evidenţei contabile în bănci şi alte instituţii financiare din Republica Moldova din 26 martie 1997, maximum 15 simboluri.
19. Înscrisul "Destinatarul şi staţia de destinaţie", tipărit îngroşat cu majuscule de 1,8 mm înălţime, aliniat în partea stîngă superioară a dreptunghiului, poziţionat între cîmpurile P5-P23, R5-R23, cîmpul liber al cărui este destinat completării cu denumirea destinatarului şi staţiei de destinaţie.
20. Înscrisul "Termen.acred.", tipărit îngroşat cu majuscule de 1,8 mm înălţime, în dreptunghiul cu lungimea de 25 mm şi lăţimea de 5 mm, poziţionat între cîmpurile P24-P28, urmat de un alt dreptunghi cu lungimea de 40 mm şi lăţimea de 5 mm între cîmpurile P29-P36, destinat completării cu data, luna, anul expirării termenului de valabilitate a acreditivului, maximum 15 simboluri.
21. Înscrisul "Tipul acredit.", tipărit îngroşat cu majuscule de 1,8 mm înălţime, în dreptunghiul cu lungimea de 25 mm şi lăţimea de 5 mm, poziţionat între cîmpurile R24-R28, urmat de un alt dreptunghi cu lungimea de 40 mm şi lăţimea de 5 mm între cîmpurile R29-R36, destinat completării cu menţiunea "irevocabil acop", maximum 15 simboluri.
22. Înscrisul "Contract NR.", tipărit cu majuscule de 1,8 mm înălţime între cîmpurile S5-S9.
23. Spaţiul, marcat prin linie continuă de 45 mm lungime, poziţionat între cîmpurile S13-S21, destinat completării cu numărul, data, luna şi anul contractului încheiat între ordonator şi beneficiar, în cifre.
24. Înscrisul "Denumirea mărfii, documentelor contraplată, condiţii suplimentare", tipărit cu majuscule de 1,8 mm înălţime, aliniat în partea stîngă superioară a spaţiului, poziţionat între cîmpurile Ş5-Ş36, Z5-Z36, partea superioară a cărui este marcată prin linie continuă. Cîmpul liber al spaţiului dat este destinat completării cu: denumirea mărfii, lucrărilor prestate şi serviciilor acordate, documentelor contraplată, numărul contului bancar al beneficiarului deschis la banca beneficiară, data expedierii, termenul de prezentare a documentelor şi alte condiţii suplimentare necesare, maximum 389 simboluri.
În cazul în care numărul de simboluri stabilite pentru completarea rubricii respective nu sînt suficiente, ordonatorul la finele rubricii date pe faţa cererii de acreditiv indică menţiunea "continuare pe verso" şi continuă completarea rubricii date pe versoul cererii de acreditiv care începe cu menţiunea "Continuarea rubricii "Denumirea mărfii, documentelor contra plată, condiţii suplimentare"", şi în final legalizează cu semnăturile persoanelor împuternicite şi amprenta ştampilei rotunde în conformitate cu fişa cu specimene de semnături şi amprenta ştampilei.
25. Înscrisul "L.Ş.", tipărit cu majuscule de 1,8 mm înălţime în cîmpul Y8, indică locul destinat aplicării amprentei ştampilei rotunde a ordonatorului, conform specimenului din fişa cu specimene de semnături şi amprenta ştampilei remisă Băncii.
26. Spaţiul, marcat prin două linii continuă, între cîmpurile Q11-Q17, Y11-Y17, destinat pentru aplicarea semnăturilor persoanelor împuternicite ale ordonatorului, conform fişei cu specimene de semnături şi amprenta ştampilei, sub care între cîmpurile W11-W17, este tipărit înscrisul "Semnăturile ordonatorului", cu majuscule de 1 mm înălţime.
27. Spaţiul, marcat prin linie continuă, poziţionat între cîmpurile Q28-Q34, Y28-Y34, destinat pentru aplicarea semnăturilor persoanelor împuternicite şi amprentei ştampilei rotunde a băncii emitente conform fişei cu specimene de semnături şi amprenta ştampilei, sub care este tipărit înscrisul "Semnătura băncii", cu majuscule de 1 mm înălţime.
28. Înscrisul "Menţiunile băncii", tipărit îngroşat cu majuscule de 1,8 mm înălţime, în partea superioară a spaţiului, poziţionat între cîmpurile Q19-Q27, W19-W27. Sub acest înscris între cîmpurile Y19-Y27 banca, care a primit documentul de plată spre executare, aplică data, luna, anul primirii documentului, iar între cîmpurile W19-W27 data executării lui.
29. Spaţiul poziţionat între cîmpurile AĂ5-AĂ36, AX5-AX36 se completează de către banca beneficiară în care se utilizează acreditivul.
Notă: Vezi Rectificarea din Monitorul Oficial nr.141-145 din 11.07.2003 pag.160 (semnul "=" se substituie cu litera "Ă")
30. Înscrisul "Cont NR.", tipărit cu majuscule de 1,8 mm înălţime între cîmpurile AĂ6-AĂ8, urmat de un dreptunghi cu lungimea de 40 mm şi lăţimea de 5mm, poziţionat între cîmpurile AĂ12-AĂ19, destinat completării cu numărul contului "Creditori privind decontări documentare" în cifre, maximum 15 simboluri.
Notă: Vezi Rectificarea din Monitorul Oficial nr.141-145 din 11.07.2003 pag.160 (semnul "=" se substituie cu litera "Ă")
31. Înscrisul "Cont analitic NR.", tipărit cu majuscule de 1,8 mm înălţime între cîmpurile AB6-AB11, urmat de un dreptunghi cu lungimea de 40 mm şi lăţimea de 5 mm, poziţionat între cîmpurile AB12-AB19, destinat completării cu numărul contului analitic al ordonatorului în cifre, maximum 15 simboluri.
32. Înscrisul "Acreditivul e valabil pînă la", tipărit cu majuscule de 1,8 mm înălţime între cîmpurile AĂ20-AĂ26, AB20-AB26, urmat de un spaţiu marcat prin linie continuă, poziţionat între cîmpurile AB27-AB35, destinat completării de către banca care utilizează acreditivul, cu data, luna şi anul expirării termenului de valabilitate al acreditivului, maximum 15 simboluri.
Notă: Vezi Rectificarea din Monitorul Oficial nr.141-145 din 11.07.2003 pag.160 (semnul "=" se substituie cu litera "Ă")
33. Spaţiul, marcat prin linie continuă, poziţionat între cîmpurile AD5-AD36, AX5-AX36, împărţit prin linii continuă între cîmpurile AD8-AX8, AD11-AX11, AE18-AX18, AD25-AX25, AD32-AX32, AD12-AD25, AF5-AF36, AG5-AG36 se completează de către banca care utilizează acreditivul la efectuarea plăţii în baza documentelor prezentate de către beneficiar.
34. Cifrele 1, 2, 3, 4, 5, 6, tipărite cu înălţimea de 2,5 mm, unde cifra 1 este poziţionată în cîmpul AG7, cifra 2 în cîmpul AG10, cifra 3 în cîmpul AG15, cifra 4 în cîmpul AG22, cifra 5 în cîmpul AG29, cifra 6 în cîmpul AG34.
35. Înscrisul "Data, luna şi anul", tipărit cu majuscule de 1,8 mm înălţime între cîmpurile AD5-AD8, AF5-AF8.
36. Spaţiul, poziţionat între cîmpurile AH5-AH8, AX5-AX8, destinat completării cu data, luna şi anul utilizării acreditivului la efectuarea plăţii în baza documentelor prezentate de către beneficiar, maximum 7 simboluri.
37. Înscrisul "NR.documentului", tipărit cu majuscule de 1,8 mm înălţime între cîmpurile AD9-AD11, AF9-AF11.
38. Spaţiul, poziţionat între cîmpurile AH9-AH11, AX9-AX11, destinat completării cu numărul documentului în cifre, maximum 5 simboluri.
39. Înscrisul "Rulaj", tipărit cu majuscule de 1,8 mm înălţime între cîmpurile AD12-AD25.
40. Înscrisul "Debit venituri", tipărit îngroşat cu majuscule de 1,8 mm înălţime între cîmpurile AE12-AE18, AF12-AF18.
41. Spaţiul, poziţionat între cîmpurile AH12-AH18, AX12-AX18, destinat completării cu suma înregistrată în debitul contului "Creditori privind decontări documentare", maximum 13 simboluri.
42. Înscrisul "Credit cheltuieli", tipărit îngroşat cu majuscule de 1,8 mm înălţime între cîmpurile AE19-AE25, AF19-AF25.
43. Spaţiul, poziţionat între cîmpurile AH19-AH25, AX19-AX25, destinat completării cu suma înregistrată în creditul contului "Creditori privind decontări documentare", maximum 13 simboluri.
44. Înscrisul "Sold", tipărit îngroşat cu majuscule de 1,8 mm înălţime între cîmpurile AD26-AD32, AF26-AF32.
45. Spaţiul, poziţionat între cîmpurile AH26-AH32, AX26-AX32, destinat completării soldului acreditivului în cifre, maximum 13 simboluri.
46. Însrisul "Semnătura", tipărit cu majuscule de 1,8 mm înălţime între cîmpurile AD33-AD36, AF33-AF36.
47. Spaţiul, poziţionat între cîmpurile AH33-AH36, AX33-AX36, destinat aplicării semnăturii funcţionarului responsabil al băncii, maximum 7 simboluri.
48. Toate înscrisurile din formularul "Cerere de acreditiv" pe suport hîrtie sînt însoţite de echivalentele lor în limba rusă.
Anexa 3.1
Anexa 4
Norme tehnice privind elementele obligatorii la întocmirea formularului "
Borderou de utilizare a acreditivului"
Formularul "Borderou de utilizare a acreditivului" pe suport hîrtie trebuie să conţină următoarele dimensiuni:
Lungimea 185 mm (pe orizontală)
Lăţimea 255 mm (pe verticală)
Elementele formularului:
1. Înscrisul "Borderoul de utilizare a acreditivului", tipărit îngroşat cu majuscule de 2 mm înălţime între cîmpurile C5-C20.
2. Înscrisul "NR", tipărit îngroşat cu majuscule de 2 mm înălţime între cîmpurile C21-C22, urmat de un dreptunghi cu lungimea de 30 mm şi lăţimea de 5 mm între cîmpurile C23-C28, destinat completării cu numărul borderoului de utilizare a acreditivului, maximum 10 simboluri.
3. Înscrisul "Cod fiscal", tipărit îngroşat cu majuscule de 1,8 mm înălţime, în dreptunghiul cu lungimea de 35 mm şi lăţimea de 5 mm, poziţionat între cîmpurile B30-B36, unit în partea inferioară cu un alt dreptunghi de aceeaşi mărime între cîmpurile C30-C36, destinat completării cu numărul codului fiscal al ordonatorului, maximum 13 simboluri.
4. Înscrisul "Tip.Doc.", tipărit îngroşat cu majuscule de 1,8 mm înălţime, în partea stîngă a dreptunghiului cu lungimea de 35 mm şi lăţimea de 5 mm, poziţionat între cîmpurile D30-D36, cîmpul liber al cărui este destinat completării cu numărul tipului documentului în conformitate cu prevederile "Nomenclatorului tipurilor de documente de decontare şi contabile utilizate la efectuarea operaţiunilor bancare", aprobat prin HCA al BNM nr.168 din 8 iunie 2000, maximum 2 simboluri.
5. Spaţiul, marcat prin linie continuă de 45 mm lungime, poziţionat între cîmpurile E16-E24, se completează cu data, luna şi anul emiterii borderoului de utilizare a acreditivului (data şi anul în cifre, luna în litere).
6. Spaţiul, marcat prin linie continuă, poziţionat între cîmpurile F5-F36, AN5-AN36.
7. Înscrisul "Plătiţi", tipărit cu majuscule de 1,8 mm înălţime între cîmpurile F5-F7.
8. Înscrisul "Suma", tipărit cu majuscule de 1,8 mm înălţime între cîmpurile F31-F32.
9. Dreptunghiul cu lungimea de 120 mm şi lăţimea de 15 mm, poziţionat între cîmpurile G5-G28,I5-I28, împărţit prin 2 linii punctate între cîmpurile G5-G28, H5-H28, destinat completării cu suma exprimată în litere, aliniată la stînga, începută cu majusculă, maximum 141 simboluri.
10. Dreptunghiul cu lungimea de 40 mm şi lăţimea de 15 mm, poziţionat între cîmpruile G29-G36, I29-I36, împărţit prin 2 linii punctate între cîmpurile G29-G36, H29-H36, destinat completării cu suma exprimată în cifre aliniată la stînga, în calitate de separator de cifre zecimale se utilizează cratima (-), maximum 15 simboluri. În partea superioară a spaţiului dat este tipărit înscrisul "LEI", cu majuscule de 1,8 mm înălţime între cîmpurile G32-G33.
11. Înscrisul "Plătitor", tipărit îngroşat cu majuscule de 1,8 mm înălţime între cîmpurile J5-J8, urmat de un spaţiu, poziţionat între cîmpurile J9-J36, destinat completării cu denumirea ordonatorului şi categoriei de rezident (R) sau nerezident (N).
Completarea spaţiului J9-J36 se începe cu majusculă între paranteze (R) - în cazul apartenenţei ordonatorului la categoria de rezident sau (N) - în cazul apartenenţei la categoria de nerezident (se admit abrevieri uzuale a denumirii în conformitate cu Registrul Camerei Înregistrării de Stat a DTI), maximum 50 simboluri.
12. Înscrisul "Banca plătitoare", tipărit îngroşat cu majuscule de 1,8 mm înălţime, între cîmpurile K5-K10, al spaţiului poziţionat între K5-K23, L5-L23, partea superioară al cărui este marcată cu linie punctată, iar partea inferioară prin linie continuă. Cîmpul liber al acestui spaţiu este destinat completării cu denumirea Băncii plătitoare, în conformitate cu prevederile "Indicatorului participanţilor în sistemul de plăţi interbancare", maximum 50 simboluri.
13. Înscrisul "Cod", tipărit îngroşat cu majuscule de 1,8 mm înălţime, în dreptunghiul cu lungimea de 25 mm şi lăţimea de 5 mm, poziţionat între cîmpurile K24-K28, unit în partea inferioară cu un alt dreptunghi de aceeaşi mărime între cîmpurile L24-L28, destinat completării cu numărul codului Băncii plătitoare conform "Indicatorului participanţilor în sistemul de plăţi interbancare", maximum 9 simboluri.
14. Înscrisul "Debit", tipărit îngroşat cu majuscule de 2,5 mm înălţime, în dreptunghiul cu lungimea de 40 mm şi lăţimea de 5 mm, poziţionat între cîmpurile K29-K36, unit în partea inferioară cu un alt dreptunghi de aceeaşi mărime între cîmpurile L29-L36, destinat completării cu numărul contului "Creditori privind decontări documentare" în conformitate cu prevederile Planului de conturi nr.55/11-01 al evidenţei contabile în bănci şi alte instituţii financiare din Republica Moldova din 26 martie 1997, maximum 15 simboluri.
15. Înscrisul "Beneficiar", tipărit îngroşat cu majuscule de 1,8 mm înălţime între cîmpurile M5-M8, urmat de un spaţiu, situat între cîmpurile M9-M36, destinat completării cu denumirea beneficiarului şi categoriei de rezident (R) sau nerezident (N).
Completarea spaţiului M9-M36 se începe cu majusculă între paranteze (R) - în cazul apartenenţei beneficiarului la categoria de rezident sau (N) - în cazul apartenenţei la categoria de nerezident (se admit abrevieri uzuale a denumirii în conformitate cu Registrul Camerei Înregistrării de Stat a DTI), maximum 50 simboluri.
16. Înscrisul "Banca beneficiară", tipărit îngroşat cu majuscule de 1,8 mm înălţime între cîmpurile N5-N11, al spaţiului poziţionat între N5-N23, O5-O23, partea superioară a cărui este marcată prin linie punctată, iar partea inferioară prin linie continuă. Cîmpul liber al acestui spaţiu este destinat completării cu denumirea Băncii beneficiare, în conformitate cu prevederile "Indicatorului participanţilor în sistemul de plăţi interbancare", maximum 50 simboluri.
17. Înscrisul "Cod", tipărit îngroşat cu majuscule de 1,8 mm înălţime, în dreptunghiul cu lungimea de 25 mm şi lăţimea de 5 mm, poziţionat între cîmpurile N24-N28, unit în partea inferioară cu un alt dreptunghi de aceeaşi mărime între cîmpurile O24-O28, destinat completării cu numărul codului Băncii beneficiare conform "Indicatorului participanţilor în sistemul de plăţi interbancare", maximum 9 simboluri.
18. Înscrisul "Credit", tipărit îngroşat cu majuscule de 2,5 mm înălţime în dreptunghiul cu lungimea de 40 mm şi lăţimea de 5 mm, poziţionat între cîmpurile N29-N36, unit în partea inferioară cu un alt dreptunghi de aceeaşi mărime între cîmpurile O29-O36, destinat completării cu numărul contului bancar al beneficiarului, deschis în banca beneficiară, maximum 15 simboluri.
19. Înscrisul "Destinatarul şi staţia de destinaţie", tipărit îngroşat cu majuscule de 1,8 mm înălţime, aliniat în partea stîngă superioară a dreptunghiului, poziţionat între cîmpurile P5-P23, R5-R23, cîmpul liber al cărui este destinat completării cu denumirea destinatarului şi staţiei de destinaţie.
20. Înscrisul "Termen. acred.", tipărit îngroşat cu majuscule de 1,8 mm înălţime, în dreptunghiul cu lungimea de 25 mm şi lăţimea de 5 mm, poziţionat între cîmpurile P24-P28, urmat de un alt dreptunghi cu lungimea de 40 mm şi lăţimea de 5 mm între cîmpurile P29-P36, destinat completării cu data, luna, anul expirării termenului de valabilitate a acreditivului, maximum 15 simboluri.
21. Înscrisul "Tipul acredit.", tipărit îngroşat cu majuscule de 1,8 mm înălţime, în dreptunghiul cu lungimea de 25 mm şi lăţimea de 5 mm, poziţionat între cîmpurile R24-R28, urmat de un alt dreptunghi cu lungimea de 40 mm şi lăţimea de 5 mm între cîmpurile R29-R36, destinat completării cu menţiunea "irevocabil acop", maximum 15 simboluri.
22. Înscrisul "Expeditorul încărcăturii şi staţia de expediere", tipărit cu majuscule de 1,8 mm înălţime, aliniat în partea stîngă superioară a spaţiului, poziţionat între cîmpurile S5-S36, Ş5-Ş36, cîmpul liber al cărui este destinat completării cu denumirea expeditorului încărcăturii şi denumirea staţiei de expediere, maximum 96 simboluri. Partea superioară şi inferioară al acestui spaţiu este marcată prin linie continuă.
23. Înscrisul "Contract NR." tipărit cu majuscule de 1,8 mm înălţime între cîmpurile T5-T9, urmat de un spaţiu, marcat prin linie continuă de 45 mm lungime, poziţionat între cîmpurile T13-T21, destinat completării cu numărul, data, luna şi anul încheierii contractului între ordonator şi beneficiar, în cifre.
24. Înscrisul "Data exped.", tipărit cu majuscule de 1,8 mm înălţime între cîmpurile Ţ5-Ţ9, urmat de un spaţiu, marcat prin linie continuă între cîmpurile Ţ10-Ţ17, destinat completării cu data, luna şi anul expedierii, în cifre.
25. Înscrisul "Modul de expediere, nr.chitanţei, scrisorii de trăsură", tipărit cu majuscule de 1,8 mm înălţime între cîmpurile Ţ20-Ţ36, urmat de un spaţiu, poziţionat între cîmpurile U5-U36, destinat completării cu descrierea modului de expediere, numărul chitanţei şi scrisorii de trăsură în cifre, maximum 62 simboluri.
26. Spaţiul, marcat prin linie continuă, poziţionat între cîmpurile V5-V36, AN5-AN36, împărţit prin linii continue între cîmpurile V14-AN14, V18-AN18, V23-AN23, V28-AN28, Y5-Y36, W5-W36.
27. Cifrele 1,2,3,4,5, tipărite cu înălţimea de 1 mm, unde cifra 1 este poziţionată în cîmpul Y9, cifra 2 în cîmpul Y16, cifra 3 în cîmpul Y21, cifra 4 în cîmpul Y26, cifra 5 în cîmpul Y33.
28. Înscrisul "Denumirea mărfii, lucrărilor executate, serviciilor prestate, nr. şi data documentelor comerciale sau de specificare a mărfurilor", tipărit cu majuscule de 1 mm înălţime între cîmpurile V5-V14, Q5-Q14.
29. Spaţiul, poziţionat între cîmpurile W5-W14, AN5-AN14, destinat completării cu denumirea mărfii, lucrărilor executate, serviciilor prestate, numărul şi data documentelor comerciale sau de specificare a mărfurilor, maximum 18 simboluri.
30. Înscrisul "Unitatea de măsură", tipărit cu majuscule de 1 mm înălţime între cîmpurile V15-V18, Q15-Q18.
31. Spaţiul, poziţionat între cîmpurile W15-W18, AN15-AN18, destinat completării cu unitatea de măsură, maximum 7 simboluri.
32. Înscrisul "Cantitatea", tipărit cu majuscule de 1 mm înălţime între cîmpurile V19-V23, Q19-Q23.
33. Spaţiul, poziţionat între cîmpurile W19-W23, AN19-AN23, destinat completării cantităţii, maximum 9 simboluri.
34. Înscrisul "Preţul", tipărit cu majuscule de 1 mm înălţime între cîmpurile V24-V28, Q24-Q28.
35. Spaţiul, poziţionat între cîmpurile W24-W28, AN24-AN28, destinat completării cu preţul, maximum 9 simboluri.
36. Înscrisul "Suma", tipărit cu majuscule de 1,8 mm înălţime între cîmpurile V29-V36, Q29-Q36.
37. Spaţiul, poziţionat între cîmpurile W29-W36, AN29-AN36, destinat completării cu suma, exprimată în cifre, maximum 15 simboluri.
38. Înscrisul "Suma în total:", tipărit cu majuscule de 1,8 mm înălţime între cîmpurile AO24-AO28, urmat de un spaţiu, poziţionat între cîmpurile AO29-AO36, destinat completării cu suma în total, exprimată în cifre, maximum 15 simboluri.
39. Înscrisul "L.Ş.", tipărit cu majuscule de 1,8 mm înălţime între cîmpurile AS7, indică locul aplicării amprentei ştampilei rotunde a beneficiarului, conform specimenului din "Fişa cu specimene de semnături şi amprenta ştampilei" remisă Băncii.
40. Spaţiul, marcat prin două linii continuă, între cîmpurile AR11-AR17 AŞ11-AŞ17, destinat pentru aplicarea semnăturilor persoanelor împuternicite ale beneficiarului, conform specimenului din "Fişa cu specimene de semnături şi amprenta ştampilei", sub care între cîmpurile AT11-AT17, este tipărit înscrisul "Semnăturile beneficiarului", cu majuscule de 1 mm înălţime.
41. Înscrisul "Menţiunile băncii", tipărit îngroşat cu majuscule de 1,8 mm înălţime în partea superioară a spaţiului, poziţionat între cîmpurile AP18-AP27, AŞ18-AŞ27. Sub acest înscris între cîmpurile AS18-AS27 Banca, care a primit documentul de plată spre executare, aplică data, luna şi anul primirii documentului, iar între cîmpurile AŞ18-AŞ27 data executării lui.
42. Spaţiul, marcat prin linie continuă între cîmpurile AŞ28-AŞ34, destinat pentru aplicarea semnăturii funcţionarului responsabil şi ştampilei dreptunghiulare a Băncii, sub care este tipărit înscrisul "Semnătura băncii", cu majuscule de 1 mm înălţime.
43. Toate înscrisurile din formularul "Borderou de utilizare a acreditivului" pe suport hîrtie sînt însoţite de echivalentele lor în limba rusă.
