miercuri, 30 iulie 2003
Hotărîre nr.191 din 30.07.2003 cu privire la aprobarea Regulamentului privind plăţile programate
                            BANCA NAŢIONALĂ
            Hotărîre cu privire la aprobarea Regulamentului
                      privind plăţile programate

                        Nr.191  din  30.07.2003

      Monitorul Oficial al R.Moldova nr.186-188/251 din 22.08.2003

                                * * *
    Abrogat: 21.04.2006
    Hotărîrea BNM nr.373 din 15.12.2005

    Întru executarea  art.11  din Legea cu privire la Banca Naţională  a
Moldovei  nr.548-XIII  din  21  iulie 1995 şi  în  scopul  reglementării
operaţiunilor   de   efectuare  a  plăţilor  programate,  Consiliul   de
administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei
                              HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Regulamentul privind plăţile programate.
    2. Controlul   asupra  executării  prezentei  hotărîri  îl  exercită
Departamentul sistemul de plăţi.
    3. Prezenta hotărîre  se publică în Monitorul Oficial al  Republicii
Moldova şi intră în vigoare la 1 noiembrie 2003.

    VICEPREŞEDINTELE
    CONSILIULUI DE ADMINISTRAŢIE
    AL BĂNCII NAŢIONALE A MOLDOVEI                  Dumitru URSU

    Chişinău, 30 iulie 2003.
    Nr. 191.

                 Regulament privind plăţile programate

                   Capitolul I. Dispoziţii generale

    1. Baza
    Regulamentul  privind  plăţile  programate  este  elaborat  în  baza
articolului  11  din  Legea  cu privire la Banca  Naţională  a  Moldovei
nr.548-XIII din 21 iulie 1995.
    2. Destinaţia
    Prezentul Regulament  determină modalitatea de emitere şi  executare
de către banca mandatară a dispoziţiilor de plată programată, la date şi
în  sume fixate în prealabil prin contractul de mandat, în favoarea unui
beneficiar.
    3. Aplicarea
    Prevederile prezentului  Regulament  sînt obligatorii  pentru  toate
persoanele  juridice  şi  fizice  înregistrate  conform  legislaţiei  în
vigoare, participante la utilizarea modalităţii de plată programată.
    4. Noţiuni
    În sensul prezentului Regulament se utilizează următoarele noţiuni:
    Dispoziţia de plată programată - document de plată utilizat de către
banca mandatară la efectuarea transferului mijloacelor băneşti în numele
mandantului  (titularului de cont bancar) în baza programării  stabilite
în contractul de mandat.
    Contractul de  mandat  privind  plăţile  programate  (în  continuare
contractul  de mandat) - contract de împuternicire, conform căruia banca
mandatară  se  obligă  să  reprezinte mandantul şi  să  efectueze  plăţi
programate în numele lui.
    Banca mandatară  - banca plătitoare care emite şi execută dispoziţii
de  plată  programată  în baza condiţiilor stabilite  în  contractul  de
mandat privind plăţile programate.
    Mandant - titularul   de  cont  bancar  (plătitorul)  rezident   sau
nerezident,  care  împuterniceşte  banca mandatară  să  efectueze  plăţi
programate în numele său în favoarea unui beneficiar rezident.
    Plată programată  - plata care se efectuează în anumite intervale de
timp şi sume fixate în contractul de mandat privind plăţile programate.

               Capitolul II. Efectuarea plăţilor în baza
                    dispoziţiei de plată programată

    5. Onorarea plăţilor  în  favoarea beneficiarului se  efectuează  de
către banca mandatară prin emiterea şi executarea dispoziţiilor de plată
programată în baza plăţilor programate de către mandant în contractul de
mandat.  Transferurile se efectuează din contul bancar al mandantului în
contul bancar al beneficiarului.
    6. Dispoziţia  de  plată programată se emite şi se execută de  către
banca  mandatară  numai  în  baza clauzelor convenite  cu  mandantul  în
contractul   de   mandat  încheiat  conform   prevederilor   prezentului
Regulament şi a altor acte normative în vigoare.
    7. Dispoziţia  de plată programată este utilizată în cazul  plăţilor
cu  caracter  de periodicitate (zilnic, săptămînal, lunar,  trimestrial,
semestrial,  anual) sau la date programate în conformitate cu condiţiile
stabilite în contractul de mandat.
    În cazul în care  data fixată pentru efectuarea plăţilor  programate
coincide  cu o zi nelucrătoare legală, dispoziţia de plată programată se
emite  şi se execută cel tîrziu în ziua lucrătoare ce urmează după  ziua
nelucrătoare legală.
    Termenul de valabilitate a dispoziţiei de plată programată este o zi
lucrătoare, ziua emiterii se ia în calcul.
    8. Dispoziţia  de  plată programată se emite şi se execută numai  în
cazul  prezenţei disponibilului suficient de mijloace băneşti în  contul
bancar  al  mandantului pentru trecerea la scăderi a sumei  înscrise  în
dispoziţia  de  plată  programată,  dacă  altfel  nu  este  stabilit  în
contractul de mandat.
    9. În cazul existenţei   la   contul   bancar   al   mandantului   a
documentelor  de  suspendare a operaţiunilor şi / sau de  sechestrare  a
mijloacelor  băneşti  din  conturile  bancare emise  de  către  organele
împuternicite prin lege cu acest drept, banca mandatară emite şi execută
dispoziţii  de  plată programată numai după executarea  documentelor  de
suspendare a operaţiunilor şi / sau de sechestrare a mijloacelor băneşti
din conturile bancare.
    10. În cazul  lipsei sau insuficienţei mijloacelor băneşti în contul
bancar   al  mandantului  pentru  efectuarea  plăţii  programate,  banca
mandatară  informează  despre aceasta mandantul, dacă în  contractul  de
mandat  nu  este  stipulată  clauza privind  acordarea  de  către  banca
mandatară a creditului pentru executarea plăţii programate.
    Acordarea creditelor   de  către  banca  mandatară  mandantului   se
efectuează  în conformitate cu prevederile actelor normative în  vigoare
ale Băncii Naţionale a Moldovei.
    11. Banca mandatară   efectuează   transferul  mijloacelor   băneşti
înscrise   în   dispoziţia  de  plată  programată  în  conformitate   cu
prevederile  Regulamentului  privind plăţile interbancare  în  Republica
Moldova,  aprobat prin Hotărîrea Consiliului de administraţie al  Băncii
Naţionale a Moldovei nr.20 din 30 ianuarie 2003.
    12. Dispoziţia  de  plată  programată se întocmeşte de  către  banca
mandatară  pe  formular-tip  în conformitate  cu  cerinţele  prezentului
Regulament,  cu  indicarea tipului documentului conform  Nomenclatorului
tipurilor de documente de decontare şi contabile utilizate la efectuarea
operaţiunilor   bancare,   aprobat   prin   Hotătîrea   Consiliului   de
administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr.168 din 8 iunie 2000.
    13. La rubrica  "Destinaţia plăţii" banca mandatară este obligată să
facă  referiri  la conţinutul economic al operaţiunii şi  contractul  de
mandat, cu menţiunea:
    "Efectuarea plăţii   programate  pentru   _________________________,
conform contractului de mandat nr.____ din _____________".
                                              (data)
    14. Dispoziţia  de  plată  programată se întocmeşte de  către  banca
mandatară  pe  suport  hîrtie pe formular-tip (anexa  2.1  la  prezentul
Regulament) în două exemplare.
    Primul exemplar,  legalizat  cu semnăturile persoanelor cu drept  de
semnătură  şi amprenta ştampilei rotunde a băncii mandatare, serveşte ca
bază  pentru trecerea la scăderi a mijloacelor băneşti din contul bancar
al  mandantului şi se coasă în mapa cu documentele zilei operaţionale  a
băncii mandatare.
    Exemplarul al   doilea   al  dispoziţiei  de  plată  programată   se
legalizează   cu   semnătura  funcţionarului  responsabil  şi   ştampila
dreptunghiulară  a băncii şi se remite mandantului, alăturat la extrasul
de cont bancar, drept confirmare a efectuării plăţii programate.
    15. În baza dispoziţiei  de plată programată pe suport hîrtie  banca
mandatară  întocmeşte dispoziţia de plată programată electronică - anexa
2.2 la prezentul Regulament.
    16. Banca beneficiară  este  obligată să prezinte beneficiarului  un
exemplar  al  dispoziţiei  de plată programată electronică  tipărită  pe
suport  hîrtie,  legalizată cu semnătura funcţionarului  responsabil  şi
ştampila dreptunghiulară a băncii, alăturat la extrasul de cont bancar.
    17. La efectuarea   plăţilor  în  caz  de  forţă  majoră  (cînd   nu
funcţionează  reţeaua  transport date interbancare etc.), dispoziţia  de
plată programată se întocmeşte de către banca mandatară pe suport hîrtie
(anexa  2  la  prezentul Regulament) în 4 exemplare.  Toate  exemplarele
dispoziţiei   de   plată   programată  se   legalizează   cu   semnătura
funcţionarului responsabil şi ştampila dreptunghiulară a băncii.
    Primul exemplar  al  dispoziţiei de plată programată,  legalizat  cu
semnăturile  persoanelor  cu  drept de semnătură şi  amprenta  ştampilei
rotunde  a băncii mandatare, serveşte ca bază pentru trecerea la scăderi
din contul bancar al mandantului a sumei înscrise în dispoziţia de plată
programată  şi  se  coasă în mapa cu documentele  zilei  operaţionale  a
băncii mandatare.
    Exemplarele al 2-lea şi al 3-lea ale dispoziţiei de plată programată
se   remit  băncii  beneficiare  prin  intermediul  Băncii  Naţionale  a
Moldovei,   unde  exemplarul  al  doilea  serveşte  drept  bază   pentru
înregistrarea sumei înscrise în dispoziţia de plată programată în contul
bancar  al  beneficiarului  şi  se coasă în mapa  cu  documentele  zilei
operaţionale  a băncii beneficiare, iar exemplarul al 3-lea se remite de
către   banca   beneficiară   împreună  cu  extrasul  de   cont   bancar
beneficiarului.
    Exemplarul al  4-lea se remite de către banca mandatară împreună  cu
extrasul de cont bancar mandantului.

          Capitolul III. Contractarea plăţilor efectuate prin
                    dispoziţie de plată programată

                Compartimentul 1. Contractul de mandat
    18. Plăţile programate se efectuează în baza contractului de mandat,
prin  care mandantul împuterniceşte banca mandatară să emită  dispoziţii
de  plată  programată  la  date  şi în sume fixate  de  comun  acord  cu
mandantul.
    19. Contractul   de  mandat  se  încheie  între  mandant  şi   banca
mandatară,   care  deserveşte  contul  bancar  al  mandantului,  conform
modelului  de contract de mandat (anexa 1 la prezentul Regulament), prin
care   se  reglementează  modul  de  efectuare  a  plăţilor  programate,
drepturile şi obligaţiile juridice ale părţilor contractante.
    Contractul de mandat cuprinde obligatoriu următoarele date:
    a) denumirea  contractului:  "Contractul de mandat  privind  plăţile
programate";
    b) numărul, data  încheierii contractului de mandat privind  plăţile
programate (numărul, data şi anul se indică în cifre, luna în litere);
    c) perioada de valabilitate a contractului de mandat;
    d) denumirea mandantului, codul fiscal al acestuia;
    e) numărul contului bancar al mandantului deschis la banca mandatară;
    f) denumirea băncii mandatare, numărul codului băncii, adresa;
    g) denumirea   documentului   de   plată:   "Dispoziţie   de   plată
programată",  utilizat  la  efectuarea operaţiunilor de plată  şi  tipul
documentului conform Nomenclatorului tipurilor de documente de decontare
şi contabile utilizate la efectuarea operaţiunilor bancare, aprobat prin
Hotărîrea  Consiliului  de administraţie al Băncii Naţionale a  Moldovei
nr.168 din 8 iunie 2000;
    h) denumirea beneficiarului, codul fiscal al acestuia;
    i) numărul contului   bancar  al  beneficiarului  deschis  la  banca
beneficiară;
    j) denumirea băncii beneficiare, numărul codului băncii, adresa;
    k) date privind   programarea  plăţilor:  data  plăţii   programate,
periodicitatea, suma plăţii programate în cifre, destinaţia plăţii;
    l) suma totală în cifre şi în litere;
    m) referinţe   privind   tranzacţia  efectuată  între   mandant   şi
beneficiar  care a generat plata prin dispoziţie de plată programată, se
indică numărul, data, obiectul contractului comercial;
    n) alte date.
    20. Banca mandatară  poate  conveni în contractul de mandat şi  alte
condiţii suplimentare, care nu contravin actelor normative în vigoare:
    a) modalitatea remunerării serviciilor de către mandant;
    b) modalitatea aplicării penalităţii pentru neexecutarea, încălcarea
prevederilor contractuale;
    c) modalitatea şi termenul de prezentare a pretenţiilor;
    d) alte elemente  de  identificare  sau  de  control  a  identităţii
beneficiarului;
    e) responsabilitatea  băncii mandatare în cazul nerespectării  datei
de  executare  a  dispoziţiei de plată programată  conform  prevederilor
contractului de mandat;
    f) obligaţiile cu privire la informarea despre modificările şi / sau
rezilierea contractului de mandat;
    g) responsabilitatea părţilor pentru încălcarea obligaţiilor asumate
în  baza  contractului de mandat în conformitate cu actele normative  în
vigoare;
    h) cazurile de    reziliere    a   contractului   de    mandat    şi
responsabilitatea părţilor;
    i) responsabilitatea     privind     nerespectarea    clauzei     de
confidenţialitate a datelor;
    j) modalitatea  de  informare  de către bancă a  mandantului  despre
imposibilitatea  executării  plăţii  programate din motivul  lipsei  sau
insuficienţei mijloacelor băneşti în cont;
    k) modalitatea  de  acordare de către banca mandatară  a  creditului
pentru asigurarea sumei insuficiente în contul mandantului.
    21. Contractul  de  mandat  se întocmeşte în două  exemplare  şi  se
legalizează cu semnăturile persoanelor cu drept de semnătură şi amprenta
ştampilei rotunde ale mandantului şi băncii mandatare.
    Un exemplar al   contractului  de  mandat  se  păstrează  la   banca
mandatară, iar celălalt exemplar se remite mandantului.
    22. Fiecare dispoziţie  de  plată  programată se  execută  de  banca
mandatară  numai în baza condiţiilor stabilite în contractul de  mandat,
iar  modificarea sumelor şi datelor programate pentru fiecare plată este
posibilă numai dacă aceasta a fost prevăzută în contract.
    23. În cazul  apariţiei  necesităţii  de a modifica unele  date  din
contractul  de  mandat,  mandantul prezintă băncii  mandatare  o  cerere
scrisă  în formă liberă, legalizată cu semnăturile persoanelor cu  drept
de semnătură şi amprenta ştampilei rotunde a mandantului.

     Compartimentul 2. Drepturile şi obligaţiile băncii mandatare
    24. Banca mandatară  convine cu mandantul orice clauze  asigurătorii
cu privire la prevenirea şi limitarea riscurilor de neplată:
    a) în caz de   încetare  a  contractului  de  mandat  prin   efectul
schimbărilor  statutare  sau a modificărilor patrimoniale ale  părţilor,
inclusiv responsabilitatea mandantului pentru consecinţe;
    b) banca mandatară nu poartă responsabilitate pentru mărimea sumelor
stabilite în contract;
    c) banca mandatară   şi   mandantul   sînt  obligaţi   să   păstreze
confidenţialitatea  datelor ce aparţin celeilalte părţi, la care au avut
acces în legătură cu îndeplinirea obligaţiilor asumate prin contract.
    25. Banca mandatară    este   obligată,   la   momentul   încheierii
contractului de mandat, să verifice minuţios:
    a) corectitudinea întocmirii contractului de mandat;
    b) veridicitatea  datelor de identificare ale mandantului şi  băncii
beneficiare indicate în contractul de mandat de către mandant;
    c) capacitatea  de  plată  a mandantului în decursul  unei  perioade
determinate.
    26. Banca mandatară  este  obligată  să restituie integral  şi  fără
reţineri  nejustificate  mijloacele băneşti trecute incorect la  scăderi
din contul bancar al mandantului.
    27. Banca mandatară  are dreptul să nu semneze contractul de  mandat
în cazul:
    a) incertitudinii asupra unor date;
    b) existenţei la conturile bancare ale mandantului a documentelor de
suspendare a operaţiunilor şi / sau de sechestrare a mijloacelor băneşti
din conturile bancare emise de către organele împuternicite prin lege cu
dreptul de a emite astfel de documente.

        Compartimentul 3. Drepturile şi obligaţiile mandantului
    28. Mandantul  poartă responsabilitate pentru verificarea extrasului
de  cont  bancar  şi  are dreptul de a cere de  la  banca  mandatară  să
restabilească  sumele  care sînt trecute incorect la scăderi din  contul
său bancar.
    29. Mandantul este obligat:
    a) să asigure  banca  mandatară, la data stabilită în contractul  de
mandat, cu disponibilul necesar de mijloace băneşti în contul său bancar
pentru   efectuarea  operaţiunilor  de  plată  programată  şi  achitarea
comisionului stabilite în contractul de mandat;
    b) să informeze imediat banca mandatară, în cazul în care depistează
în extrasul de cont bancar sume cu caracter neidentificat.

            Capitolul IV. Modul de soluţionare a litigiilor
    30. Litigiile   şi  divergenţele  apărute  în  perioada   executării
contractului  de  mandat privind plăţile programate se  soluţionează  în
conformitate cu prevederile actelor normative în vigoare.
                                                    Anexa 1

             Contract de mandat privind plăţile programate
               nr._______ din "___"_______________ 200__

------------------------------------------------------------------------
 Începînd cu                     | Pînă la
                                 |
 "___"_______________ 200_       | "___"_______________ 200_
---------------------------------|--------------------------------------
 Mandant                         | Nr.contului       | Codul fiscal
                                 |                   |
                                 |                   |
-----------------------------------------------------|------------------
 Banca mandatară                                     | Nr.codului
                                                     |
------------------------------------------------------------------------
 Dispoziţia de plată programată (tip. doc.____) se emite şi se execută
 conform programării:
------------------------------------------------------------------------
Nr.|  Data  | Periodicitatea | Suma plăţii în cifre | Destinaţia plăţii
d/o| plăţii |                |                      |
---|--------|----------------|----------------------|-------------------
 1 |        |                |                      |
---|--------|----------------|----------------------|-------------------
 2 |        |                |                      |
---|--------|----------------|----------------------|-------------------
 3 |        |                |                      |
---|--------|----------------|----------------------|-------------------
 4 |        |                |                      |
---|--------|----------------|----------------------|-------------------
 5 |        |                |                      |
------------------------------------------------------------------------
 Suma totală în cifre            | Suma totală în litere
                                 |
 ____________ lei ____ bani      |
                                 |
---------------------------------|--------------------------------------
 Beneficiar                      | Nr.contului       | Codul fiscal
                                 |                   |
                                 |                   |
-----------------------------------------------------|------------------
 Banca beneficiară                                   | Nr.codului
                                                     |
------------------------------------------------------------------------
 Referinţe


------------------------------------------------------------------------
 De condiţiile contractului privind plata prin dispoziţie de plată
 programată tip.doc. ____ am luat cunoştinţă şi mă oblig să le execut.
------------------------------------------------------------------------
             MANDANTUL           |            BANCA MANDATARĂ
  _____________________________  |    _____________________________
      (denumirea mandantului)    |     (denumirea băncii mandatare)
                                 |
  _____________________________  |    _____________________________
         (adresa juridică)       |           (adresa juridică)
                                 |
  _____________________________  |    _____________________________
           (semnăturile)         |             (semnăturile)
                                 |
  _____________________________  |    _____________________________
                                 |
                                 |
  L.Ş.                           |    L.Ş.
                                 |
                                 |
-----------------------------------------------------------------------


                                                    Anexa 2

 |1|2|3|4|5|6|7|8|9|10|11|12|13|14|15|16|17|18|19|20|21|22|23|24|25|26|27|28|29|30|31|32|33|34|35|36|37
-|-----------------------------------------------------------------------------------------------------
A|
-|
Ă|
-|
B|             DISPOZIŢIE DE PLATĂ
-|                                                    ------------------       ----------------------
C|                PROGRAMATĂ                      NR.|                  |     | TIP.DOC.             |
-|                                                    ------------------       ----------------------
D|
-|
E|
-|                                    ___________________________
F|
-|      ---------------------------------------------------------------------------------------------
G|     | PLĂTIŢI                                                                   SUMA              |
-|     |---------------------------------------------------------------------------------------------|
H|     |                                                                    |      LEI               |
-|     |....................................................................|........................|
I|     |                                                                    |                        |
-|     |....................................................................|........................|
J|     |                                                                    |                        |
-|     |--------------------------------------------------------------------|------------------------|
K|     |PLĂTITOR                                             | COD FISCAL   |                        |
-|     |                                                      --------------|------------------------|
L|     |                                                                    |      DEBIT             |
-|     |..................................................... --------------|------------------------|
M|     |BANCA PLĂTITOARE                                     | COD          |                        |
-|     |                                                     |--------------|------------------------|
N|     |                                                     |              |                        |
-|     |-----------------------------------------------------|--------------|------------------------|
O|     |BENEFICIAR                                           | COD FISCAL   |                        |
-|     |                                                      --------------|------------------------|
P|     |                                                                    |      CREDIT            |
-|     |..................................................... --------------|------------------------|
R|     |BANCA BENEFICIARĂ                                    | COD          |                        |
-|     |                                                     |--------------|------------------------|
S|     |                                                     |              |                        |
-|     |---------------------------------------------------------------------------------------------|
Ş|     |DESTINAŢIA PLĂŢII                                                                            |
-|     |                                                                                             |
T|     |                                                                                             |
-|     |                                                                                             |
Ţ|     |                                                                                             |
-|     |                                                                                             |
U|     |                                                                                             |
-|     |                                                                                             |
V|     |                                                                                             |
-|     |                                                                                             |
X|     |                                                                                             |
-|     |                                                                                             |
Z|     |                  _______________________ MENŢIUNILE BĂNCII                                  |
-|     |                                                                                             |
Q|     |       L.Ş.                                                                                  |
-|     |                  _______________________                   _______________________          |
Y|     |                  SEMNĂTURILE EMITENTULUI                     SEMNĂTURILE BĂNCII             |
-|      ---------------------------------------------------------------------------------------------
W|
-|
AA
-|
AĂ
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

                                                    Anexa 2.1

 +-------------------------------------------------------------------+
 |                                                                   |
 |                                                                   |
 |                                                                   |
 |    DISPOZIŢIE DE PLATĂ  NR. 1234567890          Tip.doc.          |
 |         PROGRAMATĂ                                                |
 |        dd llllllllll aaaa                                         |
 |                                                                   |
 | PLĂTIŢI                                               SUMA        |
 +-------------------------------------------------+------ Lei ------+
 |                                                 |                 |
 |                                                 |                 |
 +-------------------------------------------------+-----------------+
 | PLĂTITOR                           | COD FISCAL |                 |
 |                                    |            |     DEBIT       |
 +------------------------------------+------------+-----------------+
 | BANCA PLĂTITOARE                   | COD        |                 |
 |                                    |            |                 |
 +------------------------------------+------------+-----------------+
 | BENEFICIAR                         | COD FISCAL |                 |
 |                                    |            |     CREDIT      |
 +------------------------------------+------------+-----------------+
 | BANCA BENEFICIARĂ                  | COD        |                 |
 |                                    |            |                 |
 +------------------------------------+------------+-----------------+
 | DESTINAŢIA PLĂŢII                                                 |
 |                                                                   |
 |                                                                   |
 |                         Menţiunile băncii                         |
 |                                                                   |
 | L.Ş.                                                              |
 |                                                                   |
 |              SEMNĂTURILE EMITENTULUI       SEMNĂTURILE BĂNCII     |
 +-------------------------------------------------------------------+

                                                    Anexa 2.2
 +-------------------------------------------------------------------+
 |                                                                   |
 |                                                                   |
 |                                                                   |
 |    DISPOZIŢIE DE PLATĂ  NR. 1234567890          Tip.doc.          |
 |         PROGRAMATĂ                                                |
 |        dd llllllllll aaaa                                         |
 |                                                                   |
 | PLĂTIŢI                                               SUMA        |
 +-------------------------------------------------+------ Lei ------+
 |                                                 |                 |
 |                                                 |                 |
 +-------------------------------------------------+-----------------+
 | PLĂTITOR                           | COD FISCAL |                 |
 |                                    |            |     DEBIT       |
 +------------------------------------+------------+-----------------+
 | BANCA PLĂTITOARE                   | COD        |                 |
 |                                    |            |                 |
 +------------------------------------+------------+-----------------+
 | BENEFICIAR                         | COD FISCAL |                 |
 |                                    |            |     CREDIT      |
 +------------------------------------+------------+-----------------+
 | BANCA BENEFICIARĂ                  | COD        |                 |
 |                                    |            |                 |
 +------------------------------------+------------+-----------------+
 | DESTINAŢIA PLĂŢII                                                 |
 |                                                                   |
 |                                                                   |
 |                         Menţiunile băncii                         |
 |                                                                   |
 | L.Ş.                                                              |
 |                                      Semnăturile băncii           |
 |                                                                   |
 +-------------------------------------------------------------------+


                                                    Anexa 3

      Norme tehnice privind elementele obligatorii la întocmirea
            formularului "Dispoziţie de plată programată"

    Formularul "Dispoziţie de plată programată" pe suport hîrtie trebuie
să conţină următoarele dimensiuni:
    Lungimea 185 mm (pe orizontală)
    Lăţimea 155 mm (pe verticală)
    Elementele formularului:
    1. Înscrisul  "Dispoziţie de plată programată", tipărit îngroşat  cu
majuscule de 2,5 mm înălţime între cîmpurile B9-B18, C9-C18.
    2. Înscrisul  "NR", tipărit îngroşat cu majuscule de 2,5 mm înălţime
între  cîmpurile C20-C21, urmat de un dreptunghi cu lungimea de 30 mm şi
lăţimea de 5 mm între cîmpurile C22-C27, destinat completării cu numărul
dispoziţiei de plată programată, maximum 10 simboluri.
    3. Înscrisul  "Tip.Doc.",  tipărit îngroşat cu majuscule de  1,8  mm
înălţime  în  partea  stîngă a dreptunghiului cu lungimea de  35  mm  şi
lăţimea  de  5 mm, poziţionat între cîmpurile C30-C36, cîmpul  liber  al
căruia  este  destinat completării cu numărul tipului  documentului,  în
conformitate  cu  Nomenclatorul tipurilor de documente de  decontare  şi
contabile  utilizate  la efectuarea operaţiunilor bancare, aprobat  prin
HCA al BNM nr.168 din 8 iunie 2000, maximum 2 simboluri.
    4. Spaţiul marcat  prin linie continuă de 45 mm lungime,  poziţionat
între  cîmpurile  E16-E24,  deasupra căruia se tipăreşte  data  emiterii
dispoziţiei de plată programată (data şi anul în cifre, luna în litere).
    5. Spaţiul marcat  prin  linie continuă, poziţionat între  cîmpurile
G5-G36, Y5-Y36.
    6. Înscrisul  "Plătiţi",  tipărit cu majuscule de 1,8  mm  înălţime,
poziţionat între cîmpurile G5-G7.
    7. Înscrisul  "Suma",  tipărit  cu  majuscule de  1,8  mm  înălţime,
poziţionat între cîmpurile G31-G32.
    8. Dreptunghiul  cu  lungimea  de  120  mm  şi  lăţimea  de  15  mm,
poziţionat  între  cîmpurile  H5-H28,  J5-J28,  împărţit  prin  2  linii
punctate  între  cîmpurile H5-H28, I5-I28, destinat completării cu  suma
exprimată  în litere, aliniată la stînga, începută cu majusculă, maximum
141 simboluri.
    9. Dreptunghiul cu lungimea de 40 mm şi lăţimea de 15 mm, poziţionat
între  cîmpruile H29-H36, J29-J36, împărţit prin 2 linii punctate  între
cîmpurile  H29-H36,  I29-I36,  destinat completării cu  suma  în  cifre,
aliniată  la  stînga,  în  calitate de separator de  cifre  zecimale  se
utilizează  cratima  (-), maximum 15 simboluri. În partea  superioară  a
dreptunghiului  în cîmpul H31 este tipărit înscrisul "Lei" cu  majuscule
de 1,8 mm înălţime.
    10. Înscrisul  "Plătitor",  tipărit îngroşat cu majuscule de 1,8  mm
înălţime,  între  cîmpurile K5-K7, urmat de un spaţiu  poziţionat  între
cîmpurile  K8-K23, L5-L28, destinat completării cu denumirea mandantului
(se  admit  abrevieri uzuale ale denumirii în conformitate cu  Registrul
Camerei   Înregistrării  de  Stat  a  DTI),  maximum  50  simboluri,  în
dependenţă de caz:
    a) în cazul în  care  mandantul este unitatea Trezoreriei  de  Stat,
spaţiul  între  cîmpurile  K8-K23, L5-L28 se  completează  cu  denumirea
acesteia;
    b) în cazul în  care mandantul este unitatea Trezoreriei de Stat  şi
transferul  mijloacelor  băneşti se efectuează de la bugetul de stat  la
bugetul  unităţii  administrativ-teritoriale  sau  bugetul  asigurărilor
sociale    de    stat    şi    invers,   de    la    bugetul    unităţii
administrativ-teritoriale  la  bugetul de stat sau bugetul  asigurărilor
sociale  de  stat,  spaţiul  între cîmpurile K8-K23  se  completează  cu
denumirea unităţii Trezoreriei de Stat (denumirea abreviată a unităţilor
Trezoreriei  de Stat), iar spaţiul între cîmpurile L5-L28, cu  denumirea
agentului  economic sau instituţiei publice la care se referă mijloacele
băneşti;
    c) în cazul în  care mandantul este un agent economic, spaţiul între
cîmpurile K8-K23, L5-L28 se completează cu denumirea acestuia.
    Spaţiul poziţionat  între cîmpurile K8-K23, L5-L28 se completează la
început  cu  o  majusculă între paranteze (R) -  în  cazul  apartenenţei
mandantului  la categoria de rezident sau cu o majusculă între paranteze
(N) - în cazul apartenenţei mandantului la categoria de nerezident.
    11. Înscrisul  "Cod fiscal", tipărit îngroşat cu majuscule de 1,8 mm
înălţime,  în  dreptunghiul  cu lungimea de 25 mm şi lăţimea  de  5  mm,
poziţionat între cîmpurile K24-K28, unit cu un alt dreptunghi poziţionat
între cîmpurile K29-K36, destinat completării cu numărul codului fiscal,
maximum 13 simboluri, în dependenţă de caz:
    a) în cazul în  care  mandantul este unitatea Trezoreriei  de  Stat,
dreptunghiul  poziţionat  între  cîmpurile  K29-K36  se  completează  cu
numărul codului fiscal al acesteia;
    b) în cazul în  care mandantul este unitatea Trezoreriei de Stat  şi
transferul  mijloacelor  băneşti se efectuează de la bugetul de stat  la
bugetul  unităţii  administrativ-teritoriale  sau  bugetul  asigurărilor
sociale    de    stat    şi    invers,   de    la    bugetul    unităţii
administrativ-teritoriale  la  bugetul de stat sau bugetul  asigurărilor
sociale  de  stat,  dreptunghiul poziţionat între cîmpurile  K29-K36  se
completează  cu  numărul  codului fiscal al agentului  economic  sau  al
instituţiei publice la care se referă mijloacele băneşti;
    c) în cazul în  care mandantul este un agent economic,  dreptunghiul
poziţionat  între  cîmpurile K29-K36 se completează cu  numărul  codului
fiscal al agentului economic.
    12. Înscrisul  "Debit",  tipărit  îngroşat cu majuscule  de  2,5  mm
înălţime,  în  dreptunghiul  cu lungimea de 40 mm şi lăţimea  de  5  mm,
poziţionat  între  cîmpurile L29-L36, unit în partea inferioară cu  alte
două  dreptunghiuri  de aceeaşi mărime între cîmpurile M29-M36,  N29-N36
destinate completării cu numărul contului bancar al mandantului, maximum
15 simboluri, în dependenţă de caz:
    a) în cazul în  care  mandantul este unitatea Trezoreriei  de  Stat,
dreptunghiul  poziţionat  între  cîmpurile  M29-M36  se  completează  cu
numărul  contului bancar al acesteia, iar dreptunghiul poziţionat  între
cîmpurile N29-N36 se completează cu numărul contului trezorerial conform
tipului de plată;
    b) în cazul în  care mandantul este unitatea Trezoreriei de Stat  şi
transferul  mijloacelor  băneşti se efectuează de la bugetul de stat  la
bugetul  unităţii  administrativ-teritoriale  sau  bugetul  asigurărilor
sociale    de    stat    şi    invers,   de    la    bugetul    unităţii
administrativ-teritoriale  la  bugetul de stat sau bugetul  asigurărilor
sociale  de  stat,  dreptunghiul poziţionat între cîmpurile  M29-M36  se
completează  cu numărul contului bancar al unităţii Trezoreriei de Stat,
iar  dreptunghiul  poziţionat între cîmpurile N29-N36 se completează  cu
numărul  contului  bancar al agentului economic sau cu numărul  contului
trezorerial al instituţiei publice la care se referă mijloacele băneşti;
    c) în cazul în  care mandantul este un agent economic,  dreptunghiul
poziţionat  între  cîmpurile M29-M36 se completează cu numărul  contului
bancar  al acestuia, iar dreptunghiul poziţionat între cîmpurile N29-N36
nu se completează.
    13. Înscrisul  "Banca plătitoare", tipărit îngroşat cu majuscule  de
1,8  mm înălţime, între cîmpurile M5-M10 ale spaţiului poziţionat  între
cîmpurile  M5-M23,  N5-N23,  partea  superioară a  căruia  este  marcată
printr-o  linie  punctată,  iar  în  partea  inferioară  printr-o  linie
continuă,  cîmpul liber al căruia este destinat completării cu denumirea
băncii  mandatare,  în conformitate cu "Indicatorul  participanţilor  în
sistemul de plăţi interbancare", maximum 50 simboluri.
    14. Înscrisul  "Cod",  tipărit  îngroşat  cu  majuscule  de  1,8  mm
înălţime  în  dreptunghiul  cu  lungimea de 25 mm şi lăţimea  de  5  mm,
poziţionat  între cîmpurile M24-M28, unit în partea inferioară cu un alt
dreptunghi   de   aceeaşi  mărime  între  cîmpurile  N24-N28,   destinat
completării  cu  numărul  codului băncii mandatare, în  conformitate  cu
"Indicatorul participanţilor în sistemul de plăţi interbancare", maximum
9 simboluri.
    15. Înscrisul  "Beneficiar", tipărit îngroşat cu majuscule de 1,8 mm
înălţime,  între  cîmpurile O5-O8, urmat de un spaţiu  poziţionat  între
cîmpurile    O9-O23,   P5-P28   destinat   completării   cu    denumirea
beneficiarului  (se admit abrevieri uzuale ale denumirii în conformitate
cu Registrul Camerei Înregistrării de Stat a DTI), maximum 50 simboluri,
în dependenţă de caz:
    a) în cazul în  care beneficiarul este unitatea Trezoreriei de Stat,
spaţiul  între  cîmpurile  O9-O23, P5-P28 se  completează  cu  denumirea
acesteia;
    b) în cazul în  care beneficiarul este unitatea Trezoreriei de  Stat
şi transferul mijloacelor băneşti se efectuează de la bugetul de stat la
bugetul  unităţii  administrativ-teritoriale  sau  bugetul  asigurărilor
sociale    de    stat    şi    invers,   de    la    bugetul    unităţii
administrativ-teritoriale  la  bugetul de stat sau bugetul  asigurărilor
sociale  de  stat,  spaţiul  între cîmpurile O9-O23  se  completează  cu
denumirea unităţii Trezoreriei de Stat (denumirea abreviată a unităţilor
Trezoreriei  de  Stat),  iar  cîmpurile P5-P28  cu  denumirea  agentului
economic sau a instituţiei publice la care se referă mijloacele băneşti;
    c) în cazul în  care beneficiarul este o instituţie publică care  se
deserveşte  la  unitatea  Trezoreriei de Stat, spaţiul  între  cîmpurile
O9-O23  se  completează  cu denumirea Trezoreriei de Stat,  iar  spaţiul
între  cîmpurile P5-P28 se completează cu denumirea instituţiei  publice
respective;
    d) în cazul în  care  beneficiarul este un agent  economic,  spaţiul
între  cîmpurile  O9-O23, P5-P28 se completează cu  denumirea  agentului
economic  (se  admit abrevieri uzuale ale denumirii în  conformitate  cu
Registrul Camerei Înregistrării de Stat a DTI);
    e) în cazul în   care  beneficiarul  este  o  bancă,  spaţiul  între
cîmpurile  O9-O23,  P5-P28  se  completează  cu  denumirea  acesteia  în
conformitate  cu  "Indicatorul  participanţilor  în  sistemul  de  plăţi
interbancare".
    16. Înscrisul  "Cod fiscal", tipărit îngroşat cu majuscule de 1,8 mm
înălţime  în  dreptunghiul  cu  lungimea de 25 mm şi lăţimea  de  5  mm,
poziţionat între cîmpurile O24-O28, unit cu un alt dreptunghi poziţionat
între  cîmpurile O29-O36, destinat completării cu numărul codului fiscal
al beneficiarului, maximum 13 simboluri, în dependenţă de caz:
    a) în cazul în  care beneficiarul este unitatea Trezoreriei de Stat,
dreptunghiul  poziţionat  între  cîmpurile O29-O36,  se  completează  cu
numărul codului fiscal al acesteia;
    b) în cazul în  care beneficiarul este unitatea Trezoreriei de  Stat
şi transferul mijloacelor băneşti se efectuează de la bugetul de stat la
bugetul  unităţii  administrativ-teritoriale  sau  bugetul  asigurărilor
sociale    de    stat    şi    invers,   de    la    bugetul    unităţii
administrativ-teritoriale  la  bugetul de stat sau bugetul  asigurărilor
sociale  de  stat,  dreptunghiul poziţionat între cîmpurile  O29-O36  se
completează  cu  numărul  codului fiscal al agentului  economic  sau  al
instituţiei publice la care se referă mijloacele băneşti;
    c) în cazul în  care beneficiarul este o instituţie publică care  se
deserveşte  la  unitatea  Trezoreriei de Stat,  dreptunghiul  poziţionat
între  cîmpurile  O29-O36  se completează cu numărul codului  fiscal  al
instituţiei publice respective;
    d) în cazul în   care   beneficiarul   este   un   agent   economic,
dreptunghiul  poziţionat  între  cîmpurile  O29-O36  se  completează  cu
numărul codului fiscal al acestuia;
    e) în cazul în   care   beneficiarul  este  o  bancă,   dreptunghiul
poziţionat  între  cîmpurile O29-O36 se completează cu  numărul  codului
fiscal al acesteia.
    17. Înscrisul  "Credit",  tipărit  îngroşat cu majuscule de  2,5  mm
înălţime  în  dreptunghiul  cu  lungimea de 40 mm şi lăţimea  de  5  mm,
poziţionat  între  cîmpurile P29-P36, unit în partea inferioară cu  alte
două  dreptunghiuri de aceeaşi mărime între cîmpurile R29-R36,  S29-S36,
destinate  completării  cu  numărul contului bancar  al  beneficiarului,
maximum 15 simboluri, în dependenţă de caz:
    a) în cazul în  care beneficiarul este unitatea Trezoreriei de Stat,
dreptunghiul  poziţionat  între  cîmpurile  R29-R36  se  completează  cu
numărul  contului bancar al acesteia, iar dreptunghiul poziţionat  între
cîmpurile  S29-S36 se completează cu numărul contului trezorerial pentru
venituri (conform tipului de plată);
    b) în cazul în  care beneficiarul este unitatea Trezoreriei de  Stat
şi transferul mijloacelor băneşti se efectuează de la bugetul de stat la
bugetul  unităţii  administrativ-teritoriale  sau  bugetul  asigurărilor
sociale    de    stat    şi    invers,   de    la    bugetul    unităţii
administrativ-teritoriale  la  bugetul de stat sau bugetul  asigurărilor
sociale  de  stat,  dreptunghiul poziţionat între cîmpurile  R29-R36  se
completează  cu numărul contului bancar al unităţii Trezoreriei de Stat,
iar  dreptunghiul  poziţionat între cîmpurile S29-S36 se completează  cu
numărul  contului  bancar al agentului economic sau cu numărul  contului
trezorerial al instituţiei publice la care se referă mijloacele băneşti;
    c) în cazul în  care beneficiarul este o instituţie publică care  se
deserveşte  la  unitatea  Trezoreriei de Stat,  dreptunghiul  poziţionat
între  cîmpurile  R29-R36 se completează cu numărul contului  bancar  al
unităţii   Trezoreriei  de  Stat,  iar  dreptunghiul  poziţionat   între
cîmpurile S29-S36 se  completează  cu numărul  contului  trezorerial  al
instituţiei publice respective;
    d) în cazul în   care   beneficiarul   este   un   agent   economic,
dreptunghiul   poziţionat   între   cîmpurile  R29-R36   este   destinat
completării  cu  numărul  contului  bancar al  agentului  economic,  iar
dreptunghiul poziţionat între cîmpurile S29-S36 nu se completează;
    e) în cazul în   care   beneficiarul  este  o  bancă,   dreptunghiul
poziţionat  între cîmpurile R29-R36 este destinat completării cu numărul
contului  băncii, conform Planului de conturi  nr.55/11-01 din 26 martie
1997  al evidenţei contabile în bănci şi alte instituţii financiare  din
Republica  Moldova, iar dreptunghiul poziţionat între cîmpurile  S29-S36
nu se completează.
    18. Înscrisul  "Banca beneficiară", tipărit îngroşat cu majuscule de
1,8  mm înălţime, între cîmpurile R5-R11 ale spaţiului poziţionat  între
cîmpurile  R5-R23,  S5-S23,  partea  superioară a  căruia  este  marcată
printr-o  linie  punctată,  iar  în  partea  inferioară  printr-o  linie
continuă,  cîmpul liber al căruia este destinat completării cu denumirea
băncii  beneficiare  în conformitate cu "Indicatorul participanţilor  în
sistemul de plăţi interbancare", maximum 50 simboluri.
    19. Înscrisul  "Cod",  tipărit  îngroşat  cu  majuscule  de  1,8  mm
înălţime  în  dreptunghiul  cu  lungimea de 25 mm şi lăţimea  de  5  mm,
poziţionat  între cîmpurile R24-R28, unit în partea inferioară cu un alt
dreptunghi   de   aceeaşi  mărime  între  cîmpurile  S24-S28,   destinat
completării  cu  numărul codului băncii beneficiare, în conformitate  cu
"Indicatorul participanţilor în sistemul de plăţi interbancare", maximum
9 simboluri.
    20. Înscrisul  "Destinaţia plăţii", tipărit îngroşat cu majuscule de
1,8  mm  înălţime,  poziţionat în partea stîngă superioară  a  spaţiului
între  cîmpurile  Ş5-Ş36,  X5-X36,  destinat  completării  cu  denumirea
strictă  a  impozitelor,  taxelor şi altor plăţi la buget, precum  şi  a
transferurilor  de  la buget, conform Clasificaţiei  bugetare;  numărul,
data   şi  anul  contractului  sau  al  altui  document,  care  confirmă
expedierea  sau  primirea  mărfii, executarea lucrărilor  sau  prestarea
serviciilor  şi  temeiul efectuării altor plăţi, condiţii  suplimentare,
maximum 342 simboluri, indicînd menţiunea:
    "Efectuarea plăţii    programate   pentru   ____________,    conform
contractului de mandat nr.____ din _____________".
                                     (data)
    21. Înscrisul  "L.Ş  .",  tipărit cu majuscule de 1,8  mm  înălţime,
poziţionat  în  cîmpul  Q8, indică locul aplicării  amprentei  ştampilei
băncii  mandatare,  care trebuie să corespundă specimenului din fişa  cu
specimene de semnături şi amprenta ştampilei.
    22. Spaţiul marcat prin două linii continue între cîmpurile Z12-Z19,
Q12-Q19,  destinat pentru aplicarea semnăturilor persoanelor cu drept de
semnătură ale emitentului care a emis dispoziţia de plată programată, în
corespundere  cu  specimenele  din  fişa cu specimene  de  semnături  şi
amprenta  ştampilei,  sub  care  între cîmpurile  Y12-Y19  este  tipărit
înscrisul "Semnăturile emitentului " cu majuscule de 1 mm înălţime.
    23. Înscrisul  "Menţiunile băncii", tipărit îngroşat cu majuscule de
1,8  mm  înălţime  în partea superioară a  spaţiului,  poziţionat  între
cîmpurile Z20-Z26, Y20-Y26. Sub acest înscris, între cîmpurile  Q20-Q26,
banca  aplică data, luna, anul emiterii documentului de plată, iar între
cîmpurile Y20-Y26 data executării lui.
    24. Spaţiul marcat   printr-o   linie  continuă,  poziţionat   între
cîmpurile  Q27-Q34, destinat pentru aplicarea semnăturii  funcţionarului
responsabil  al  băncii,  sub care este tipărit  înscrisul  "Semnăturile
băncii", tipărit cu majuscule de 1 mm înălţime.
    25. Spaţiul poziţionat  între cîmpurile Z27-Z36 este destinat pentru
aplicarea  de către funcţionarul responsabil a ştampilei dreptunghiulare
a băncii ca dovadă a executării documentului de plată.
    26. Toate înscrisurile   din   formularul   "Dispoziţie   de   plată
programată" pe suport hîrtie sînt însoţite de echivalentele lor în limba
rusă.