BANCA NAŢIONALĂ Hotărîre cu privire la aprobarea Regulamentului privind plăţile programate Nr.191 din 30.07.2003 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.186-188/251 din 22.08.2003 * * * Abrogat: 21.04.2006 Hotărîrea BNM nr.373 din 15.12.2005 Întru executarea art.11 din Legea cu privire la Banca Naţională a Moldovei nr.548-XIII din 21 iulie 1995 şi în scopul reglementării operaţiunilor de efectuare a plăţilor programate, Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă Regulamentul privind plăţile programate. 2. Controlul asupra executării prezentei hotărîri îl exercită Departamentul sistemul de plăţi. 3. Prezenta hotărîre se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi intră în vigoare la 1 noiembrie 2003. VICEPREŞEDINTELE CONSILIULUI DE ADMINISTRAŢIE AL BĂNCII NAŢIONALE A MOLDOVEI Dumitru URSU Chişinău, 30 iulie 2003. Nr. 191. Regulament privind plăţile programate Capitolul I. Dispoziţii generale 1. Baza Regulamentul privind plăţile programate este elaborat în baza articolului 11 din Legea cu privire la Banca Naţională a Moldovei nr.548-XIII din 21 iulie 1995. 2. Destinaţia Prezentul Regulament determină modalitatea de emitere şi executare de către banca mandatară a dispoziţiilor de plată programată, la date şi în sume fixate în prealabil prin contractul de mandat, în favoarea unui beneficiar. 3. Aplicarea Prevederile prezentului Regulament sînt obligatorii pentru toate persoanele juridice şi fizice înregistrate conform legislaţiei în vigoare, participante la utilizarea modalităţii de plată programată. 4. Noţiuni În sensul prezentului Regulament se utilizează următoarele noţiuni: Dispoziţia de plată programată - document de plată utilizat de către banca mandatară la efectuarea transferului mijloacelor băneşti în numele mandantului (titularului de cont bancar) în baza programării stabilite în contractul de mandat. Contractul de mandat privind plăţile programate (în continuare contractul de mandat) - contract de împuternicire, conform căruia banca mandatară se obligă să reprezinte mandantul şi să efectueze plăţi programate în numele lui. Banca mandatară - banca plătitoare care emite şi execută dispoziţii de plată programată în baza condiţiilor stabilite în contractul de mandat privind plăţile programate. Mandant - titularul de cont bancar (plătitorul) rezident sau nerezident, care împuterniceşte banca mandatară să efectueze plăţi programate în numele său în favoarea unui beneficiar rezident. Plată programată - plata care se efectuează în anumite intervale de timp şi sume fixate în contractul de mandat privind plăţile programate. Capitolul II. Efectuarea plăţilor în baza dispoziţiei de plată programată 5. Onorarea plăţilor în favoarea beneficiarului se efectuează de către banca mandatară prin emiterea şi executarea dispoziţiilor de plată programată în baza plăţilor programate de către mandant în contractul de mandat. Transferurile se efectuează din contul bancar al mandantului în contul bancar al beneficiarului. 6. Dispoziţia de plată programată se emite şi se execută de către banca mandatară numai în baza clauzelor convenite cu mandantul în contractul de mandat încheiat conform prevederilor prezentului Regulament şi a altor acte normative în vigoare. 7. Dispoziţia de plată programată este utilizată în cazul plăţilor cu caracter de periodicitate (zilnic, săptămînal, lunar, trimestrial, semestrial, anual) sau la date programate în conformitate cu condiţiile stabilite în contractul de mandat. În cazul în care data fixată pentru efectuarea plăţilor programate coincide cu o zi nelucrătoare legală, dispoziţia de plată programată se emite şi se execută cel tîrziu în ziua lucrătoare ce urmează după ziua nelucrătoare legală. Termenul de valabilitate a dispoziţiei de plată programată este o zi lucrătoare, ziua emiterii se ia în calcul. 8. Dispoziţia de plată programată se emite şi se execută numai în cazul prezenţei disponibilului suficient de mijloace băneşti în contul bancar al mandantului pentru trecerea la scăderi a sumei înscrise în dispoziţia de plată programată, dacă altfel nu este stabilit în contractul de mandat. 9. În cazul existenţei la contul bancar al mandantului a documentelor de suspendare a operaţiunilor şi / sau de sechestrare a mijloacelor băneşti din conturile bancare emise de către organele împuternicite prin lege cu acest drept, banca mandatară emite şi execută dispoziţii de plată programată numai după executarea documentelor de suspendare a operaţiunilor şi / sau de sechestrare a mijloacelor băneşti din conturile bancare. 10. În cazul lipsei sau insuficienţei mijloacelor băneşti în contul bancar al mandantului pentru efectuarea plăţii programate, banca mandatară informează despre aceasta mandantul, dacă în contractul de mandat nu este stipulată clauza privind acordarea de către banca mandatară a creditului pentru executarea plăţii programate. Acordarea creditelor de către banca mandatară mandantului se efectuează în conformitate cu prevederile actelor normative în vigoare ale Băncii Naţionale a Moldovei. 11. Banca mandatară efectuează transferul mijloacelor băneşti înscrise în dispoziţia de plată programată în conformitate cu prevederile Regulamentului privind plăţile interbancare în Republica Moldova, aprobat prin Hotărîrea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr.20 din 30 ianuarie 2003. 12. Dispoziţia de plată programată se întocmeşte de către banca mandatară pe formular-tip în conformitate cu cerinţele prezentului Regulament, cu indicarea tipului documentului conform Nomenclatorului tipurilor de documente de decontare şi contabile utilizate la efectuarea operaţiunilor bancare, aprobat prin Hotătîrea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr.168 din 8 iunie 2000. 13. La rubrica "Destinaţia plăţii" banca mandatară este obligată să facă referiri la conţinutul economic al operaţiunii şi contractul de mandat, cu menţiunea: "Efectuarea plăţii programate pentru _________________________, conform contractului de mandat nr.____ din _____________". (data) 14. Dispoziţia de plată programată se întocmeşte de către banca mandatară pe suport hîrtie pe formular-tip (anexa 2.1 la prezentul Regulament) în două exemplare. Primul exemplar, legalizat cu semnăturile persoanelor cu drept de semnătură şi amprenta ştampilei rotunde a băncii mandatare, serveşte ca bază pentru trecerea la scăderi a mijloacelor băneşti din contul bancar al mandantului şi se coasă în mapa cu documentele zilei operaţionale a băncii mandatare. Exemplarul al doilea al dispoziţiei de plată programată se legalizează cu semnătura funcţionarului responsabil şi ştampila dreptunghiulară a băncii şi se remite mandantului, alăturat la extrasul de cont bancar, drept confirmare a efectuării plăţii programate. 15. În baza dispoziţiei de plată programată pe suport hîrtie banca mandatară întocmeşte dispoziţia de plată programată electronică - anexa 2.2 la prezentul Regulament. 16. Banca beneficiară este obligată să prezinte beneficiarului un exemplar al dispoziţiei de plată programată electronică tipărită pe suport hîrtie, legalizată cu semnătura funcţionarului responsabil şi ştampila dreptunghiulară a băncii, alăturat la extrasul de cont bancar. 17. La efectuarea plăţilor în caz de forţă majoră (cînd nu funcţionează reţeaua transport date interbancare etc.), dispoziţia de plată programată se întocmeşte de către banca mandatară pe suport hîrtie (anexa 2 la prezentul Regulament) în 4 exemplare. Toate exemplarele dispoziţiei de plată programată se legalizează cu semnătura funcţionarului responsabil şi ştampila dreptunghiulară a băncii. Primul exemplar al dispoziţiei de plată programată, legalizat cu semnăturile persoanelor cu drept de semnătură şi amprenta ştampilei rotunde a băncii mandatare, serveşte ca bază pentru trecerea la scăderi din contul bancar al mandantului a sumei înscrise în dispoziţia de plată programată şi se coasă în mapa cu documentele zilei operaţionale a băncii mandatare. Exemplarele al 2-lea şi al 3-lea ale dispoziţiei de plată programată se remit băncii beneficiare prin intermediul Băncii Naţionale a Moldovei, unde exemplarul al doilea serveşte drept bază pentru înregistrarea sumei înscrise în dispoziţia de plată programată în contul bancar al beneficiarului şi se coasă în mapa cu documentele zilei operaţionale a băncii beneficiare, iar exemplarul al 3-lea se remite de către banca beneficiară împreună cu extrasul de cont bancar beneficiarului. Exemplarul al 4-lea se remite de către banca mandatară împreună cu extrasul de cont bancar mandantului. Capitolul III. Contractarea plăţilor efectuate prin dispoziţie de plată programată Compartimentul 1. Contractul de mandat 18. Plăţile programate se efectuează în baza contractului de mandat, prin care mandantul împuterniceşte banca mandatară să emită dispoziţii de plată programată la date şi în sume fixate de comun acord cu mandantul. 19. Contractul de mandat se încheie între mandant şi banca mandatară, care deserveşte contul bancar al mandantului, conform modelului de contract de mandat (anexa 1 la prezentul Regulament), prin care se reglementează modul de efectuare a plăţilor programate, drepturile şi obligaţiile juridice ale părţilor contractante. Contractul de mandat cuprinde obligatoriu următoarele date: a) denumirea contractului: "Contractul de mandat privind plăţile programate"; b) numărul, data încheierii contractului de mandat privind plăţile programate (numărul, data şi anul se indică în cifre, luna în litere); c) perioada de valabilitate a contractului de mandat; d) denumirea mandantului, codul fiscal al acestuia; e) numărul contului bancar al mandantului deschis la banca mandatară; f) denumirea băncii mandatare, numărul codului băncii, adresa; g) denumirea documentului de plată: "Dispoziţie de plată programată", utilizat la efectuarea operaţiunilor de plată şi tipul documentului conform Nomenclatorului tipurilor de documente de decontare şi contabile utilizate la efectuarea operaţiunilor bancare, aprobat prin Hotărîrea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr.168 din 8 iunie 2000; h) denumirea beneficiarului, codul fiscal al acestuia; i) numărul contului bancar al beneficiarului deschis la banca beneficiară; j) denumirea băncii beneficiare, numărul codului băncii, adresa; k) date privind programarea plăţilor: data plăţii programate, periodicitatea, suma plăţii programate în cifre, destinaţia plăţii; l) suma totală în cifre şi în litere; m) referinţe privind tranzacţia efectuată între mandant şi beneficiar care a generat plata prin dispoziţie de plată programată, se indică numărul, data, obiectul contractului comercial; n) alte date. 20. Banca mandatară poate conveni în contractul de mandat şi alte condiţii suplimentare, care nu contravin actelor normative în vigoare: a) modalitatea remunerării serviciilor de către mandant; b) modalitatea aplicării penalităţii pentru neexecutarea, încălcarea prevederilor contractuale; c) modalitatea şi termenul de prezentare a pretenţiilor; d) alte elemente de identificare sau de control a identităţii beneficiarului; e) responsabilitatea băncii mandatare în cazul nerespectării datei de executare a dispoziţiei de plată programată conform prevederilor contractului de mandat; f) obligaţiile cu privire la informarea despre modificările şi / sau rezilierea contractului de mandat; g) responsabilitatea părţilor pentru încălcarea obligaţiilor asumate în baza contractului de mandat în conformitate cu actele normative în vigoare; h) cazurile de reziliere a contractului de mandat şi responsabilitatea părţilor; i) responsabilitatea privind nerespectarea clauzei de confidenţialitate a datelor; j) modalitatea de informare de către bancă a mandantului despre imposibilitatea executării plăţii programate din motivul lipsei sau insuficienţei mijloacelor băneşti în cont; k) modalitatea de acordare de către banca mandatară a creditului pentru asigurarea sumei insuficiente în contul mandantului. 21. Contractul de mandat se întocmeşte în două exemplare şi se legalizează cu semnăturile persoanelor cu drept de semnătură şi amprenta ştampilei rotunde ale mandantului şi băncii mandatare. Un exemplar al contractului de mandat se păstrează la banca mandatară, iar celălalt exemplar se remite mandantului. 22. Fiecare dispoziţie de plată programată se execută de banca mandatară numai în baza condiţiilor stabilite în contractul de mandat, iar modificarea sumelor şi datelor programate pentru fiecare plată este posibilă numai dacă aceasta a fost prevăzută în contract. 23. În cazul apariţiei necesităţii de a modifica unele date din contractul de mandat, mandantul prezintă băncii mandatare o cerere scrisă în formă liberă, legalizată cu semnăturile persoanelor cu drept de semnătură şi amprenta ştampilei rotunde a mandantului. Compartimentul 2. Drepturile şi obligaţiile băncii mandatare 24. Banca mandatară convine cu mandantul orice clauze asigurătorii cu privire la prevenirea şi limitarea riscurilor de neplată: a) în caz de încetare a contractului de mandat prin efectul schimbărilor statutare sau a modificărilor patrimoniale ale părţilor, inclusiv responsabilitatea mandantului pentru consecinţe; b) banca mandatară nu poartă responsabilitate pentru mărimea sumelor stabilite în contract; c) banca mandatară şi mandantul sînt obligaţi să păstreze confidenţialitatea datelor ce aparţin celeilalte părţi, la care au avut acces în legătură cu îndeplinirea obligaţiilor asumate prin contract. 25. Banca mandatară este obligată, la momentul încheierii contractului de mandat, să verifice minuţios: a) corectitudinea întocmirii contractului de mandat; b) veridicitatea datelor de identificare ale mandantului şi băncii beneficiare indicate în contractul de mandat de către mandant; c) capacitatea de plată a mandantului în decursul unei perioade determinate. 26. Banca mandatară este obligată să restituie integral şi fără reţineri nejustificate mijloacele băneşti trecute incorect la scăderi din contul bancar al mandantului. 27. Banca mandatară are dreptul să nu semneze contractul de mandat în cazul: a) incertitudinii asupra unor date; b) existenţei la conturile bancare ale mandantului a documentelor de suspendare a operaţiunilor şi / sau de sechestrare a mijloacelor băneşti din conturile bancare emise de către organele împuternicite prin lege cu dreptul de a emite astfel de documente. Compartimentul 3. Drepturile şi obligaţiile mandantului 28. Mandantul poartă responsabilitate pentru verificarea extrasului de cont bancar şi are dreptul de a cere de la banca mandatară să restabilească sumele care sînt trecute incorect la scăderi din contul său bancar. 29. Mandantul este obligat: a) să asigure banca mandatară, la data stabilită în contractul de mandat, cu disponibilul necesar de mijloace băneşti în contul său bancar pentru efectuarea operaţiunilor de plată programată şi achitarea comisionului stabilite în contractul de mandat; b) să informeze imediat banca mandatară, în cazul în care depistează în extrasul de cont bancar sume cu caracter neidentificat. Capitolul IV. Modul de soluţionare a litigiilor 30. Litigiile şi divergenţele apărute în perioada executării contractului de mandat privind plăţile programate se soluţionează în conformitate cu prevederile actelor normative în vigoare.
Anexa 1 Contract de mandat privind plăţile programate nr._______ din "___"_______________ 200__ ------------------------------------------------------------------------ Începînd cu | Pînă la | "___"_______________ 200_ | "___"_______________ 200_ ---------------------------------|-------------------------------------- Mandant | Nr.contului | Codul fiscal | | | | -----------------------------------------------------|------------------ Banca mandatară | Nr.codului | ------------------------------------------------------------------------ Dispoziţia de plată programată (tip. doc.____) se emite şi se execută conform programării: ------------------------------------------------------------------------ Nr.| Data | Periodicitatea | Suma plăţii în cifre | Destinaţia plăţii d/o| plăţii | | | ---|--------|----------------|----------------------|------------------- 1 | | | | ---|--------|----------------|----------------------|------------------- 2 | | | | ---|--------|----------------|----------------------|------------------- 3 | | | | ---|--------|----------------|----------------------|------------------- 4 | | | | ---|--------|----------------|----------------------|------------------- 5 | | | | ------------------------------------------------------------------------ Suma totală în cifre | Suma totală în litere | ____________ lei ____ bani | | ---------------------------------|-------------------------------------- Beneficiar | Nr.contului | Codul fiscal | | | | -----------------------------------------------------|------------------ Banca beneficiară | Nr.codului | ------------------------------------------------------------------------ Referinţe ------------------------------------------------------------------------ De condiţiile contractului privind plata prin dispoziţie de plată programată tip.doc. ____ am luat cunoştinţă şi mă oblig să le execut. ------------------------------------------------------------------------ MANDANTUL | BANCA MANDATARĂ _____________________________ | _____________________________ (denumirea mandantului) | (denumirea băncii mandatare) | _____________________________ | _____________________________ (adresa juridică) | (adresa juridică) | _____________________________ | _____________________________ (semnăturile) | (semnăturile) | _____________________________ | _____________________________ | | L.Ş. | L.Ş. | | ----------------------------------------------------------------------- Anexa 2 |1|2|3|4|5|6|7|8|9|10|11|12|13|14|15|16|17|18|19|20|21|22|23|24|25|26|27|28|29|30|31|32|33|34|35|36|37 -|----------------------------------------------------------------------------------------------------- A| -| Ă| -| B| DISPOZIŢIE DE PLATĂ -| ------------------ ---------------------- C| PROGRAMATĂ NR.| | | TIP.DOC. | -| ------------------ ---------------------- D| -| E| -| ___________________________ F| -| --------------------------------------------------------------------------------------------- G| | PLĂTIŢI SUMA | -| |---------------------------------------------------------------------------------------------| H| | | LEI | -| |....................................................................|........................| I| | | | -| |....................................................................|........................| J| | | | -| |--------------------------------------------------------------------|------------------------| K| |PLĂTITOR | COD FISCAL | | -| | --------------|------------------------| L| | | DEBIT | -| |..................................................... --------------|------------------------| M| |BANCA PLĂTITOARE | COD | | -| | |--------------|------------------------| N| | | | | -| |-----------------------------------------------------|--------------|------------------------| O| |BENEFICIAR | COD FISCAL | | -| | --------------|------------------------| P| | | CREDIT | -| |..................................................... --------------|------------------------| R| |BANCA BENEFICIARĂ | COD | | -| | |--------------|------------------------| S| | | | | -| |---------------------------------------------------------------------------------------------| Ş| |DESTINAŢIA PLĂŢII | -| | | T| | | -| | | Ţ| | | -| | | U| | | -| | | V| | | -| | | X| | | -| | | Z| | _______________________ MENŢIUNILE BĂNCII | -| | | Q| | L.Ş. | -| | _______________________ _______________________ | Y| | SEMNĂTURILE EMITENTULUI SEMNĂTURILE BĂNCII | -| --------------------------------------------------------------------------------------------- W| -| AA -| AĂ ------------------------------------------------------------------------------------------------------- Anexa 2.1 +-------------------------------------------------------------------+ | | | | | | | DISPOZIŢIE DE PLATĂ NR. 1234567890 Tip.doc. | | PROGRAMATĂ | | dd llllllllll aaaa | | | | PLĂTIŢI SUMA | +-------------------------------------------------+------ Lei ------+ | | | | | | +-------------------------------------------------+-----------------+ | PLĂTITOR | COD FISCAL | | | | | DEBIT | +------------------------------------+------------+-----------------+ | BANCA PLĂTITOARE | COD | | | | | | +------------------------------------+------------+-----------------+ | BENEFICIAR | COD FISCAL | | | | | CREDIT | +------------------------------------+------------+-----------------+ | BANCA BENEFICIARĂ | COD | | | | | | +------------------------------------+------------+-----------------+ | DESTINAŢIA PLĂŢII | | | | | | Menţiunile băncii | | | | L.Ş. | | | | SEMNĂTURILE EMITENTULUI SEMNĂTURILE BĂNCII | +-------------------------------------------------------------------+ Anexa 2.2 +-------------------------------------------------------------------+ | | | | | | | DISPOZIŢIE DE PLATĂ NR. 1234567890 Tip.doc. | | PROGRAMATĂ | | dd llllllllll aaaa | | | | PLĂTIŢI SUMA | +-------------------------------------------------+------ Lei ------+ | | | | | | +-------------------------------------------------+-----------------+ | PLĂTITOR | COD FISCAL | | | | | DEBIT | +------------------------------------+------------+-----------------+ | BANCA PLĂTITOARE | COD | | | | | | +------------------------------------+------------+-----------------+ | BENEFICIAR | COD FISCAL | | | | | CREDIT | +------------------------------------+------------+-----------------+ | BANCA BENEFICIARĂ | COD | | | | | | +------------------------------------+------------+-----------------+ | DESTINAŢIA PLĂŢII | | | | | | Menţiunile băncii | | | | L.Ş. | | Semnăturile băncii | | | +-------------------------------------------------------------------+ Anexa 3 Norme tehnice privind elementele obligatorii la întocmirea formularului "Dispoziţie de plată programată" Formularul "Dispoziţie de plată programată" pe suport hîrtie trebuie să conţină următoarele dimensiuni: Lungimea 185 mm (pe orizontală) Lăţimea 155 mm (pe verticală) Elementele formularului: 1. Înscrisul "Dispoziţie de plată programată", tipărit îngroşat cu majuscule de 2,5 mm înălţime între cîmpurile B9-B18, C9-C18. 2. Înscrisul "NR", tipărit îngroşat cu majuscule de 2,5 mm înălţime între cîmpurile C20-C21, urmat de un dreptunghi cu lungimea de 30 mm şi lăţimea de 5 mm între cîmpurile C22-C27, destinat completării cu numărul dispoziţiei de plată programată, maximum 10 simboluri. 3. Înscrisul "Tip.Doc.", tipărit îngroşat cu majuscule de 1,8 mm înălţime în partea stîngă a dreptunghiului cu lungimea de 35 mm şi lăţimea de 5 mm, poziţionat între cîmpurile C30-C36, cîmpul liber al căruia este destinat completării cu numărul tipului documentului, în conformitate cu Nomenclatorul tipurilor de documente de decontare şi contabile utilizate la efectuarea operaţiunilor bancare, aprobat prin HCA al BNM nr.168 din 8 iunie 2000, maximum 2 simboluri. 4. Spaţiul marcat prin linie continuă de 45 mm lungime, poziţionat între cîmpurile E16-E24, deasupra căruia se tipăreşte data emiterii dispoziţiei de plată programată (data şi anul în cifre, luna în litere). 5. Spaţiul marcat prin linie continuă, poziţionat între cîmpurile G5-G36, Y5-Y36. 6. Înscrisul "Plătiţi", tipărit cu majuscule de 1,8 mm înălţime, poziţionat între cîmpurile G5-G7. 7. Înscrisul "Suma", tipărit cu majuscule de 1,8 mm înălţime, poziţionat între cîmpurile G31-G32. 8. Dreptunghiul cu lungimea de 120 mm şi lăţimea de 15 mm, poziţionat între cîmpurile H5-H28, J5-J28, împărţit prin 2 linii punctate între cîmpurile H5-H28, I5-I28, destinat completării cu suma exprimată în litere, aliniată la stînga, începută cu majusculă, maximum 141 simboluri. 9. Dreptunghiul cu lungimea de 40 mm şi lăţimea de 15 mm, poziţionat între cîmpruile H29-H36, J29-J36, împărţit prin 2 linii punctate între cîmpurile H29-H36, I29-I36, destinat completării cu suma în cifre, aliniată la stînga, în calitate de separator de cifre zecimale se utilizează cratima (-), maximum 15 simboluri. În partea superioară a dreptunghiului în cîmpul H31 este tipărit înscrisul "Lei" cu majuscule de 1,8 mm înălţime. 10. Înscrisul "Plătitor", tipărit îngroşat cu majuscule de 1,8 mm înălţime, între cîmpurile K5-K7, urmat de un spaţiu poziţionat între cîmpurile K8-K23, L5-L28, destinat completării cu denumirea mandantului (se admit abrevieri uzuale ale denumirii în conformitate cu Registrul Camerei Înregistrării de Stat a DTI), maximum 50 simboluri, în dependenţă de caz: a) în cazul în care mandantul este unitatea Trezoreriei de Stat, spaţiul între cîmpurile K8-K23, L5-L28 se completează cu denumirea acesteia; b) în cazul în care mandantul este unitatea Trezoreriei de Stat şi transferul mijloacelor băneşti se efectuează de la bugetul de stat la bugetul unităţii administrativ-teritoriale sau bugetul asigurărilor sociale de stat şi invers, de la bugetul unităţii administrativ-teritoriale la bugetul de stat sau bugetul asigurărilor sociale de stat, spaţiul între cîmpurile K8-K23 se completează cu denumirea unităţii Trezoreriei de Stat (denumirea abreviată a unităţilor Trezoreriei de Stat), iar spaţiul între cîmpurile L5-L28, cu denumirea agentului economic sau instituţiei publice la care se referă mijloacele băneşti; c) în cazul în care mandantul este un agent economic, spaţiul între cîmpurile K8-K23, L5-L28 se completează cu denumirea acestuia. Spaţiul poziţionat între cîmpurile K8-K23, L5-L28 se completează la început cu o majusculă între paranteze (R) - în cazul apartenenţei mandantului la categoria de rezident sau cu o majusculă între paranteze (N) - în cazul apartenenţei mandantului la categoria de nerezident. 11. Înscrisul "Cod fiscal", tipărit îngroşat cu majuscule de 1,8 mm înălţime, în dreptunghiul cu lungimea de 25 mm şi lăţimea de 5 mm, poziţionat între cîmpurile K24-K28, unit cu un alt dreptunghi poziţionat între cîmpurile K29-K36, destinat completării cu numărul codului fiscal, maximum 13 simboluri, în dependenţă de caz: a) în cazul în care mandantul este unitatea Trezoreriei de Stat, dreptunghiul poziţionat între cîmpurile K29-K36 se completează cu numărul codului fiscal al acesteia; b) în cazul în care mandantul este unitatea Trezoreriei de Stat şi transferul mijloacelor băneşti se efectuează de la bugetul de stat la bugetul unităţii administrativ-teritoriale sau bugetul asigurărilor sociale de stat şi invers, de la bugetul unităţii administrativ-teritoriale la bugetul de stat sau bugetul asigurărilor sociale de stat, dreptunghiul poziţionat între cîmpurile K29-K36 se completează cu numărul codului fiscal al agentului economic sau al instituţiei publice la care se referă mijloacele băneşti; c) în cazul în care mandantul este un agent economic, dreptunghiul poziţionat între cîmpurile K29-K36 se completează cu numărul codului fiscal al agentului economic. 12. Înscrisul "Debit", tipărit îngroşat cu majuscule de 2,5 mm înălţime, în dreptunghiul cu lungimea de 40 mm şi lăţimea de 5 mm, poziţionat între cîmpurile L29-L36, unit în partea inferioară cu alte două dreptunghiuri de aceeaşi mărime între cîmpurile M29-M36, N29-N36 destinate completării cu numărul contului bancar al mandantului, maximum 15 simboluri, în dependenţă de caz: a) în cazul în care mandantul este unitatea Trezoreriei de Stat, dreptunghiul poziţionat între cîmpurile M29-M36 se completează cu numărul contului bancar al acesteia, iar dreptunghiul poziţionat între cîmpurile N29-N36 se completează cu numărul contului trezorerial conform tipului de plată; b) în cazul în care mandantul este unitatea Trezoreriei de Stat şi transferul mijloacelor băneşti se efectuează de la bugetul de stat la bugetul unităţii administrativ-teritoriale sau bugetul asigurărilor sociale de stat şi invers, de la bugetul unităţii administrativ-teritoriale la bugetul de stat sau bugetul asigurărilor sociale de stat, dreptunghiul poziţionat între cîmpurile M29-M36 se completează cu numărul contului bancar al unităţii Trezoreriei de Stat, iar dreptunghiul poziţionat între cîmpurile N29-N36 se completează cu numărul contului bancar al agentului economic sau cu numărul contului trezorerial al instituţiei publice la care se referă mijloacele băneşti; c) în cazul în care mandantul este un agent economic, dreptunghiul poziţionat între cîmpurile M29-M36 se completează cu numărul contului bancar al acestuia, iar dreptunghiul poziţionat între cîmpurile N29-N36 nu se completează. 13. Înscrisul "Banca plătitoare", tipărit îngroşat cu majuscule de 1,8 mm înălţime, între cîmpurile M5-M10 ale spaţiului poziţionat între cîmpurile M5-M23, N5-N23, partea superioară a căruia este marcată printr-o linie punctată, iar în partea inferioară printr-o linie continuă, cîmpul liber al căruia este destinat completării cu denumirea băncii mandatare, în conformitate cu "Indicatorul participanţilor în sistemul de plăţi interbancare", maximum 50 simboluri. 14. Înscrisul "Cod", tipărit îngroşat cu majuscule de 1,8 mm înălţime în dreptunghiul cu lungimea de 25 mm şi lăţimea de 5 mm, poziţionat între cîmpurile M24-M28, unit în partea inferioară cu un alt dreptunghi de aceeaşi mărime între cîmpurile N24-N28, destinat completării cu numărul codului băncii mandatare, în conformitate cu "Indicatorul participanţilor în sistemul de plăţi interbancare", maximum 9 simboluri. 15. Înscrisul "Beneficiar", tipărit îngroşat cu majuscule de 1,8 mm înălţime, între cîmpurile O5-O8, urmat de un spaţiu poziţionat între cîmpurile O9-O23, P5-P28 destinat completării cu denumirea beneficiarului (se admit abrevieri uzuale ale denumirii în conformitate cu Registrul Camerei Înregistrării de Stat a DTI), maximum 50 simboluri, în dependenţă de caz: a) în cazul în care beneficiarul este unitatea Trezoreriei de Stat, spaţiul între cîmpurile O9-O23, P5-P28 se completează cu denumirea acesteia; b) în cazul în care beneficiarul este unitatea Trezoreriei de Stat şi transferul mijloacelor băneşti se efectuează de la bugetul de stat la bugetul unităţii administrativ-teritoriale sau bugetul asigurărilor sociale de stat şi invers, de la bugetul unităţii administrativ-teritoriale la bugetul de stat sau bugetul asigurărilor sociale de stat, spaţiul între cîmpurile O9-O23 se completează cu denumirea unităţii Trezoreriei de Stat (denumirea abreviată a unităţilor Trezoreriei de Stat), iar cîmpurile P5-P28 cu denumirea agentului economic sau a instituţiei publice la care se referă mijloacele băneşti; c) în cazul în care beneficiarul este o instituţie publică care se deserveşte la unitatea Trezoreriei de Stat, spaţiul între cîmpurile O9-O23 se completează cu denumirea Trezoreriei de Stat, iar spaţiul între cîmpurile P5-P28 se completează cu denumirea instituţiei publice respective; d) în cazul în care beneficiarul este un agent economic, spaţiul între cîmpurile O9-O23, P5-P28 se completează cu denumirea agentului economic (se admit abrevieri uzuale ale denumirii în conformitate cu Registrul Camerei Înregistrării de Stat a DTI); e) în cazul în care beneficiarul este o bancă, spaţiul între cîmpurile O9-O23, P5-P28 se completează cu denumirea acesteia în conformitate cu "Indicatorul participanţilor în sistemul de plăţi interbancare". 16. Înscrisul "Cod fiscal", tipărit îngroşat cu majuscule de 1,8 mm înălţime în dreptunghiul cu lungimea de 25 mm şi lăţimea de 5 mm, poziţionat între cîmpurile O24-O28, unit cu un alt dreptunghi poziţionat între cîmpurile O29-O36, destinat completării cu numărul codului fiscal al beneficiarului, maximum 13 simboluri, în dependenţă de caz: a) în cazul în care beneficiarul este unitatea Trezoreriei de Stat, dreptunghiul poziţionat între cîmpurile O29-O36, se completează cu numărul codului fiscal al acesteia; b) în cazul în care beneficiarul este unitatea Trezoreriei de Stat şi transferul mijloacelor băneşti se efectuează de la bugetul de stat la bugetul unităţii administrativ-teritoriale sau bugetul asigurărilor sociale de stat şi invers, de la bugetul unităţii administrativ-teritoriale la bugetul de stat sau bugetul asigurărilor sociale de stat, dreptunghiul poziţionat între cîmpurile O29-O36 se completează cu numărul codului fiscal al agentului economic sau al instituţiei publice la care se referă mijloacele băneşti; c) în cazul în care beneficiarul este o instituţie publică care se deserveşte la unitatea Trezoreriei de Stat, dreptunghiul poziţionat între cîmpurile O29-O36 se completează cu numărul codului fiscal al instituţiei publice respective; d) în cazul în care beneficiarul este un agent economic, dreptunghiul poziţionat între cîmpurile O29-O36 se completează cu numărul codului fiscal al acestuia; e) în cazul în care beneficiarul este o bancă, dreptunghiul poziţionat între cîmpurile O29-O36 se completează cu numărul codului fiscal al acesteia. 17. Înscrisul "Credit", tipărit îngroşat cu majuscule de 2,5 mm înălţime în dreptunghiul cu lungimea de 40 mm şi lăţimea de 5 mm, poziţionat între cîmpurile P29-P36, unit în partea inferioară cu alte două dreptunghiuri de aceeaşi mărime între cîmpurile R29-R36, S29-S36, destinate completării cu numărul contului bancar al beneficiarului, maximum 15 simboluri, în dependenţă de caz: a) în cazul în care beneficiarul este unitatea Trezoreriei de Stat, dreptunghiul poziţionat între cîmpurile R29-R36 se completează cu numărul contului bancar al acesteia, iar dreptunghiul poziţionat între cîmpurile S29-S36 se completează cu numărul contului trezorerial pentru venituri (conform tipului de plată); b) în cazul în care beneficiarul este unitatea Trezoreriei de Stat şi transferul mijloacelor băneşti se efectuează de la bugetul de stat la bugetul unităţii administrativ-teritoriale sau bugetul asigurărilor sociale de stat şi invers, de la bugetul unităţii administrativ-teritoriale la bugetul de stat sau bugetul asigurărilor sociale de stat, dreptunghiul poziţionat între cîmpurile R29-R36 se completează cu numărul contului bancar al unităţii Trezoreriei de Stat, iar dreptunghiul poziţionat între cîmpurile S29-S36 se completează cu numărul contului bancar al agentului economic sau cu numărul contului trezorerial al instituţiei publice la care se referă mijloacele băneşti; c) în cazul în care beneficiarul este o instituţie publică care se deserveşte la unitatea Trezoreriei de Stat, dreptunghiul poziţionat între cîmpurile R29-R36 se completează cu numărul contului bancar al unităţii Trezoreriei de Stat, iar dreptunghiul poziţionat între cîmpurile S29-S36 se completează cu numărul contului trezorerial al instituţiei publice respective; d) în cazul în care beneficiarul este un agent economic, dreptunghiul poziţionat între cîmpurile R29-R36 este destinat completării cu numărul contului bancar al agentului economic, iar dreptunghiul poziţionat între cîmpurile S29-S36 nu se completează; e) în cazul în care beneficiarul este o bancă, dreptunghiul poziţionat între cîmpurile R29-R36 este destinat completării cu numărul contului băncii, conform Planului de conturi nr.55/11-01 din 26 martie 1997 al evidenţei contabile în bănci şi alte instituţii financiare din Republica Moldova, iar dreptunghiul poziţionat între cîmpurile S29-S36 nu se completează. 18. Înscrisul "Banca beneficiară", tipărit îngroşat cu majuscule de 1,8 mm înălţime, între cîmpurile R5-R11 ale spaţiului poziţionat între cîmpurile R5-R23, S5-S23, partea superioară a căruia este marcată printr-o linie punctată, iar în partea inferioară printr-o linie continuă, cîmpul liber al căruia este destinat completării cu denumirea băncii beneficiare în conformitate cu "Indicatorul participanţilor în sistemul de plăţi interbancare", maximum 50 simboluri. 19. Înscrisul "Cod", tipărit îngroşat cu majuscule de 1,8 mm înălţime în dreptunghiul cu lungimea de 25 mm şi lăţimea de 5 mm, poziţionat între cîmpurile R24-R28, unit în partea inferioară cu un alt dreptunghi de aceeaşi mărime între cîmpurile S24-S28, destinat completării cu numărul codului băncii beneficiare, în conformitate cu "Indicatorul participanţilor în sistemul de plăţi interbancare", maximum 9 simboluri. 20. Înscrisul "Destinaţia plăţii", tipărit îngroşat cu majuscule de 1,8 mm înălţime, poziţionat în partea stîngă superioară a spaţiului între cîmpurile Ş5-Ş36, X5-X36, destinat completării cu denumirea strictă a impozitelor, taxelor şi altor plăţi la buget, precum şi a transferurilor de la buget, conform Clasificaţiei bugetare; numărul, data şi anul contractului sau al altui document, care confirmă expedierea sau primirea mărfii, executarea lucrărilor sau prestarea serviciilor şi temeiul efectuării altor plăţi, condiţii suplimentare, maximum 342 simboluri, indicînd menţiunea: "Efectuarea plăţii programate pentru ____________, conform contractului de mandat nr.____ din _____________". (data) 21. Înscrisul "L.Ş .", tipărit cu majuscule de 1,8 mm înălţime, poziţionat în cîmpul Q8, indică locul aplicării amprentei ştampilei băncii mandatare, care trebuie să corespundă specimenului din fişa cu specimene de semnături şi amprenta ştampilei. 22. Spaţiul marcat prin două linii continue între cîmpurile Z12-Z19, Q12-Q19, destinat pentru aplicarea semnăturilor persoanelor cu drept de semnătură ale emitentului care a emis dispoziţia de plată programată, în corespundere cu specimenele din fişa cu specimene de semnături şi amprenta ştampilei, sub care între cîmpurile Y12-Y19 este tipărit înscrisul "Semnăturile emitentului " cu majuscule de 1 mm înălţime. 23. Înscrisul "Menţiunile băncii", tipărit îngroşat cu majuscule de 1,8 mm înălţime în partea superioară a spaţiului, poziţionat între cîmpurile Z20-Z26, Y20-Y26. Sub acest înscris, între cîmpurile Q20-Q26, banca aplică data, luna, anul emiterii documentului de plată, iar între cîmpurile Y20-Y26 data executării lui. 24. Spaţiul marcat printr-o linie continuă, poziţionat între cîmpurile Q27-Q34, destinat pentru aplicarea semnăturii funcţionarului responsabil al băncii, sub care este tipărit înscrisul "Semnăturile băncii", tipărit cu majuscule de 1 mm înălţime. 25. Spaţiul poziţionat între cîmpurile Z27-Z36 este destinat pentru aplicarea de către funcţionarul responsabil a ştampilei dreptunghiulare a băncii ca dovadă a executării documentului de plată. 26. Toate înscrisurile din formularul "Dispoziţie de plată programată" pe suport hîrtie sînt însoţite de echivalentele lor în limba rusă.

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀