H O T Ă R Î R E
despre controlul constituţionalităţii Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova
nr.213 din 4 aprilie 1995 "Privind operarea unor modificări în Hotărîrea
Guvernului Republicii Moldova nr.767 din 10 decembrie 1993"
nr. 20 din 02.07.1998
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.69/30 din 23.07.1998
* * *
În numele Republicii Moldova
Curtea Constituţională în componenţa:
Pavel BARBALAT – preşedinte
Nicolae CHISEEV – judecător
Mihai COTOROBAI – judecător-raportor
Constantin LOZOVANU – judecător
Gheorghe SUSARENCO – judecător
Ion VASILATI – judecător
cu participarea Alionei Balaban, grefier, reprezentantului Parlamentului Ion Creangă, în prezenţa preşedintelui Uniunii Asociaţiilor de Consum din Republica Moldova (MOLDCOOP) Pavel Dubalari, şefului secţiei juridice a MOLDCOOP-ului Varvara Dulghieru, în lipsa autorului sesizării şi reprezentantului Guvernului legal citaţi, călăuzindu-se de art.135 alin.(1) lit.a) din Constituţie, art.4 alin.(1) lit.a) din Legea cu privire la Curtea Constituţională şi art.16 alin.(1) din Codul jurisdicţiei constituţionale, a examinat în şedinţă plenară deschisă dosarul privind controlul constituţionalităţii pct.1 alin.2 din Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.213 din 4 aprilie 1995 "Privind operarea unor modificări în Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.767 din 10 decembrie 1993".
Temei pentru examinarea dosarului a servit sesizarea deputatului în Parlamentul de legislatura a XIII-a Leonid Tabără, depusă la 4 februarie 1998, în conformitate cu art.24 şi 25 din Legea cu privire la Curtea Constituţională, art.38 şi 39 din Codul jurisdicţiei constituţionale.
Prin decizia Curţii Constituţionale din 22 aprilie 1998, sesizarea în cauză a fost acceptată pentru examinare şi inclusă în ordinea de zi.
Avînd în vedere materialele dosarului, punctele de vedere solicitate Preşedintelui ţării, Parlamentului, Ministerului Economiei şi Reformelor, Ministerului Industriei şi Comerţului, Ministerului Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare, fostului Minister al Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat, Uniunii Asociaţiilor de Consum din Republica Moldova, Primăriei mun.Chişinău, audiind informaţia judecătorului-raportor, Curtea Constituţională
A CONSTATAT:
Conform pct.3 din Hotărîrea C.C. al P.C.M şi Consiliului de Miniştri al RSSM nr.155 din 20 aprilie 1987 "Despre măsurile de ameliorare a lucrului pieţelor colhoznice în R.S.S. Moldovenească", s-a considerat oportun de a transmite pieţele colhoznice din gestiunea Ministerului Comerţului în gestiunea Uniunii Asociaţiilor de Consum din Republica Moldova (MOLDCOOP).
Totodată, potrivit prevederilor pct.5-8 şi 10 din hotărîrea menţionată, MOLDCOOP-ului, în comun cu ministerele respective, autorităţile administraţiei publice locale, îi revenea obligaţia de a coordona activitatea în vederea îmbunătăţirii condiţiilor de desfacere a produselor agricole, de a lua măsurile necesare pentru folosirea deplină a mijloacelor materiale, financiare etc. ale întreprinderilor cooperaţiei de consum, deschiderea pieţelor noi, reconstruirea şi amenajarea pieţelor colhoznice existente, construirea magazinelor, gheretelor, frigoriferelor, depozitelor, pavilioanelor pe teritoriul acestor pieţe.
Întru executarea Legii Republicii Moldova nr.459-XII din 22 ianuarie 1991 "Cu privire la proprietate" şi în scopul restituirii patrimoniului statului, Guvernul Republicii Moldova, prin Hotărîrea nr.767 din 10 decembrie 1993 "Cu privire la unele măsuri de îmbunătăţire a activităţii comerciale a pieţelor colhoznice din raza teritorială a primăriilor oraşelor", a decis să restituie, cu titlu gratuit, primăriilor orăşeneşti proprietatea statului, pieţele orăşeneşti, transmisă Uniunii Asociaţiilor de Consum din Republica Moldova prin Hotărîrea C.C. al P.C.M. şi Consiliului de Miniştri al R.S.S. Moldoveneşti nr.155 din 20 aprilie 1987.
Prin Hotărîrea nr.213 din 4 aprilie 1995 Guvernul a modificat Hotărîrea nr.767 din 10 decembrie 1993, expunînd pct.1 în următoarea redacţie:
"1. Se restituie, cu titlu gratuit, primăriilor oraşelor Bender, Bălţi, Cahul, Chişinău, Orhei, Tiraspol proprietatea statului din pieţele acestora, transmisă Uniunii Asociaţiilor de Consum din Republica Moldova prin Hotărîrea C.C. al P.C.M. şi Consiliului de Miniştri al R.S.S. Moldoveneşti nr.155 din 20 aprilie 1987.
Pieţele Uniunii Asociaţiilor de Consum (MOLDCOOP), dislocate în centrele raionale, localităţile de tip orăşenesc, sate, nu pot fi privatizate sau transmise structurilor de stat ori altor structuri fără acordul proprietarului".
Autorul sesizării consideră că alin.2 pct.1 din Hotărîrea Guvernului nr.213 din 4 aprilie 1995 contravine art.9, 126 alin.(2) lit.a) şi art.127 din Constituţie şi solicită controlul constituţionalităţii lui. În opinia sa, realizarea dispoziţiilor alineatului respectiv conduce la transmiterea neîntemeiată a proprietăţii statului către MOLDCOOP şi are drept consecinţă diminuarea patrimoniului public. Deoarece pieţele din centrele raionale, localităţile de tip orăşenesc şi sate constituie patrimoniu public, relevă autorul sesizării, ele pot fi privatizate sau transmise structurilor de stat sau altor structuri fără acordul MOLDCOOP-ului.
În temeiul art.6 alin.(2) şi (3) din Codul jurisdicţiei constituţionale, Curtea Constituţională supune controlului constituţionalităţii pct.1 din Hotărîrea Guvernului nr.213 din 4 aprilie 1995 integral, deoarece constituţionalitatea acestui act normativ depinde de constituţionalitatea normei de drept contestate.
Prevederile pct.1 din Hotărîrea Guvernului nr.213 din 4 aprilie 1995 reglementează, de fapt, raporturi patrimoniale şi în cazul de faţă reprezintă expresia juridică a raporturilor de posedare a bunurilor materiale din pieţele oraşelor, centrelor raionale, localităţilor de tip orăşenesc, satelor, apărute între stat şi MOLDCOOP. Aceste raporturi fac obiectul dreptului civil şi examinarea lor nu este de competenţa Curţii Constituţionale. Dreptul de a determina, în condiţiile legii, raporturile juridice patrimoniale este competenţa organelor legal abilitate.
Totodată, avînd în vedere că prin dispoziţia pct.1 din Hotărîrea Guvernului nr.213 din 4 aprilie 1995 este determinat univoc regimul juridic al bunurilor materiale din pieţele colhoznice – Guvernul a delimitat proprietatea statului de cea a MOLDCOOP-ului (proprietatea publică de cea privată) -, Curtea Constituţională consideră raţional de a supune controlului constituţionalităţii acest punct sub aspectul respectării principiilor constituţionale generale.
Conform art.1 alin.(3) din Constituţie, Republica Moldova este un stat de drept, democratic, în care demnitatea omului, drepturile şi libertăţile lui, libera dezvoltare a personalităţii umane, dreptatea şi pluralismul politic reprezintă valori supreme şi sînt garantate.
Principiile fundamentale privind proprietatea statuează că proprietatea este publică şi privată. Ea se constituie din bunuri materiale şi intelectuale (art.9 alin.(1) din Constituţie).
Analiza cadrului legal existent, ce reglementează relaţiile de proprietate asupra pieţelor colhoznice, denotă că aceste pieţe, fiind transmise anterior de către stat MOLDCOOP-ului, se aflau şi continuă să se afle, în cazuri concrete, în gestiunea şi la dispunerea acestuia.
Avînd în vedere circumstanţele stabilite în procesul examinării în fond a sesizării, Curtea Constituţională constată că MOLDCOOP-ului, prin alineatul 2 pct.1 din Hotărîrea Guvernului nr.213 din 4 aprilie 1995, de facto i se recunoaşte dreptul la proprietatea privată, care, potrivit art.46 alin.(1) din Constituţie, este garantat de stat. Dreptul la proprietatea privată şi protecţia acesteia presupune, de asemenea, că nimeni nu poate fi expropriat decît pentru o cauză de utilitate publică, stabilită, potrivit legii, cu dreaptă şi prealabilă despăgubire (art.46 alin.(2) din Constituţie).
În Republica Moldova puterea legislativă, executivă şi judecătorească sînt separate şi colaborează în exercitarea prerogativelor ce le revin potrivit prevederilor Constituţiei (art.6).
Art.96 alin.(1) şi 102 alin.(2) din Constituţie stabilesc că Guvernul asigură realizarea politicii interne şi externe a statului şi exercită conducerea generală a administraţiei publice, iar hotărîrile şi dispoziţiile le emite prin organizarea executării legilor.
Curtea Constituţională consideră că, raportate fiind la dispoziţiile constituţionale menţionate, prevederile pct.1 alin.1 din Hotărîrea Guvernului nr.213 din 4 aprilie 1995, prin care Guvernul a dispus restituirea, cu titlu gratuit, către primăriile oraşelor Bender, Bălţi, Cahul, Chişinău, Orhei, Tiraspol a proprietăţii statului din pieţele acestora, transmisă Uniunii Asociaţiilor de Consum din Republica Moldova prin Hotărîrea C.C. al P.C.M. şi Consiliului de Miniştri al R.S.S. Moldoveneşti nr.155 din 20 aprilie 1987, sînt neconstituţionale. Dispoziţiile constituţionale prevăd că regimul juridic general al proprietăţii se reglementează prin lege organică adoptată de Parlament (art.72 alin.(3) lit.i) din Constituţie) şi, prin urmare, toate reglementările raporturilor patrimoniale prin acte normative subordonate legii trebuie efectuate în cadrul legal stabilit.
Statul trebuie şi poate să asigure administrarea numai a proprietăţii publice care-i aparţine în condiţiile legii (art.126 alin.(2) lit.a) din Constituţie). El ocroteşte proprietatea şi garantează realizarea dreptului de proprietate în formele solicitate de titular, dacă acestea nu vin în contradicţie cu interesele societăţii (art.127 alin.(1), (2) şi (3) din Constituţie).
În acest context, prevederile alin.2 pct.1 din Hotărîrea Guvernului nr.213 din 4 aprilie 1995 sînt constituţionale. Argumentul esenţial în sprijinul acestei concluzii îl constituie dreptul de proprietate al MOLDCOOP-ului asupra pieţelor din centrele raionale, localităţile de tip orăşenesc, sate. Prin urmare, dispoziţia acestui alineat nu aduce atingere proprietăţii publice, deoarece economia Republicii Moldova este economie de piaţă, de orientare socială, bazată pe proprietatea privată şi pe proprietatea publică, antrenate în concurenţă liberă (art.126 alin.(1) din Constituţie).
Pentru motivele arătate, în temeiul art.140 alin.(2) din Constituţie, art.1 alin.(3), art.26 din Legea cu privire la Curtea Constituţională, art.62 lit.a) din Codul jurisdicţiei constituţionale,
Curtea Constituţională
HOTĂRĂŞTE:
1. Se declară neconstituţional alin.1 pct.1 din Hotărîrea Guvernului nr.213 din 4 aprilie 1995 "Privind operarea unor modificări în Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.767 din 10 decembrie 1993".
2. Recunoaşte constituţional alin.2 pct.1 din Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.213 din 4 aprilie 1995 "Privind operarea unor modificări în Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.767 din 10 decembrie 1993".
3. Prezenta hotărîre este definitivă, intră în vigoare la data adoptării, nu poate fi supusă nici unei căi de atac şi se publică în "Monitorul Oficial al Republicii Moldova".
PREŞEDINTELE | |
CURŢII CONSTITUŢIONALE | Pavel BARBALAT
|
Chişinău, 2 iulie 1998. | |
Nr.20. |
