joi, 18 februarie 1999
Hotărîre nr.9 din 18.02.99 pentru controlul constituţionalităţii unor prevederi din Legea nr.548-XIII din 21 iulie 1995 "Cu privire la Banca Naţională a Moldovei"

H O T à R Π R E

pentru controlul constituţionalităţii unor prevederi din Legea nr.548-XIII

din 21 iulie 1995 "Cu privire la Banca Naţională a Moldovei"*

 

nr. 9  din  18.02.99

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.22-23/15 din 04.03.1999

 

* * *

__________________________

* M.O. nr.56-57 din 12.10.95, art.624.

 

În numele Republicii Moldova,

Curtea Constituţională în componenţa:

Pavel BARBALAT,  preşedinte

Nicolae CHISEEV, judecător

Mihai COTOROBAI, judecător

Constantin LOZOVANU, judecător

Gheorghe SUSARENCO, judecător-raportor

cu participarea grefierului Tatiana Berladean, deputatului Victor Cecan, autorul sesizării, reprezentantului Parlamentului Radu Ţurcanu, consultant superior în sectorul pentru legătura cu autorităţile publice în Direcţia juridică a Aparatului Parlamentului, în prezenţa reprezentantului Băncii Naţionale a Moldovei Alexandru Pelin, şeful Direcţiei juridice a Băncii Naţionale, conducîndu-se după art.135 alin.(1) lit.a) din Constituţie, art.4 alin.(1) lit.a) din Legea cu privire la Curtea Constituţională, a examinat în şedinţă plenară deschisă dosarul privind controlul constituţionalităţii art.77 alin.(4) din Legea nr.548-XIII din 21 iulie 1995 "Cu privire la Banca Naţională a Moldovei".

Temei pentru examinarea dosarului a servit sesizarea deputatului Victor Cecan, depusă la 5 noiembrie 1998, în conformitate cu art.24 şi 25 din Legea cu privire la Curtea Constituţională şi art.38 şi 39 din Codul jurisdicţiei constituţionale.

În baza art.17 şi 43 din Codul jurisdicţiei constituţionale, prin decizia Curţii din 18 noiembrie 1998, sesizarea a fost acceptată pentru examinare în fond.

În procesul examinării prealabile a sesizării au fost solicitate puncte de vedere Parlamentului, Guvernului, Ministerului Justiţiei şi Băncii Naţionale a Moldovei. Centrul pentru Analiză Bugetară şi Financiară de pe lîngă Parlament nu a comunicat punctul său de vedere în problema abordată în sesizare.

Analizînd materialele dosarului, audiind informaţia judecătorului-raportor şi argumentele părţilor, Curtea Constituţională

A CONSTATAT:

1. La 21 iulie 1995 Parlamentul a adoptat Legea nr.548-XIII "Cu privire la Banca Naţională a Moldovei". Art.77 alin.(4) din Legea contestată prevede că alte acte normative, cu excepţia Constituţiei, nu au putere juridică asupra acestei legi.

Autorul sesizării susţine că Parlamentul, legiferînd această normă, a încălcat ierarhia legislativă stabilită prin art.72 din Constituţie, aşezînd actul normativ respectiv deasupra altor legi organice, ceea ce implică neconstituţionalitatea acestuia.

2. Constituţia este instituţia politică şi juridică fundamentală a statului. Ea cuprinde un ansamblu de reguli juridice, care, indiferent de natura şi forma lor, au ca obiect constituirea, competenţa şi reglementarea raporturilor dintre principalele organe de stat şi cetăţeni.

Constituţia a dat în competenţa Parlamentului una din funcţiile fundamentale ale statului – funcţia legislativă, care consistă în elaborarea de norme juridice obligatorii.

3. Art.72 din Constituţie este sediul materiei ce reglementează categoriile de legi adoptate de Parlament. Potrivit acestui articol, Parlamentul adoptă trei categorii de legi: constituţionale, organice şi ordinare.

Legile constituţionale sînt cele de revizuire a Constituţiei.

Legile organice sînt legile adoptate de Parlament pentru domeniile stabilite de Constituţie, precum şi pentru domeniile pentru care în Constituţie se prevede adoptarea de legi organice. Domeniile pentru care nu se prevede adoptarea de legi constituţionale şi organice sînt reglementate prin legi ordinare.

Legile constituţionale, organice şi ordinare se pretează unor proceduri speciale de adoptare.

4. Din textul Legii nr.548-XIII din 21 iulie 1995 "Cu privire la Banca Naţională a Moldovei" rezultă că aceasta este o lege organică.

Legile organice constituie o categorie inferioară faţă de legile constituţionale şi o categorie superioară faţă de cele ordinare. Ele se disting prin conţinut şi prin numărul de voturi necesar pentru adoptarea lor. Reprezentînd o continuare a normelor constituţionale, legile organice sînt elaborate numai în domeniile expres prevăzute de legiuitor.

Legile ordinare sînt izvoare de drept, ce conţin materia de reglementare a relaţiilor sociale, care fac obiectul diferitelor instituţii şi ramuri ale dreptului. Fiind supuse unui număr mai mic de restricţii constituţionale, ele pot interveni în orice domeniu al relaţiilor sociale, cu excepţia celor rezervate legilor constituţionale şi organice. Ţinînd cont de aceasta, este necesar ca legile ordinare să fie compatibile cu cele organice.

Curtea relevă că legile ordinare nu pot modifica, abroga sau suspenda acţiunea legilor organice, în timp ce legile organice pot modifica, abroga sau suspenda acţiunea legilor ordinare.

5. Curtea Constituţională subliniază că legea menţine în ierarhia juridică soluţia tradiţională, şi anume aceea de a reprezenta o autoritate superioară faţă de celelalte acte normative. Reglementările administrative, care sînt şi ele izvoare de drept, traduc exerciţiul puterii de reglementare generală statuată de Constituţie şi sînt conferite Preşedintelui Republicii Moldova, Guvernului şi Primului-ministru. În această categorie se înscriu decretele, hotărîrile şi dispoziţiile. În consecinţă, rezultă o ierarhie de reglementări în funcţie de nivelul de subordonare al subiecţilor şi în funcţie de procedura de emitere.

6. Curtea Constituţională apreciază că prevederea art.77 alin.(4) din Legea nr.548-XIII din 21 iulie 1995 "Cu privire la Banca Naţională a Moldovei", prin care se stipulează că "alte acte normative, cu excepţia Constituţiei, nu au putere juridică asupra prezentei legi", contravine art.72 alin.(1) din Constituţie.

În ierarhia actelor normative, legile organice se află pe aceeaşi treaptă. Ele nu trebuie să conţină reglementări juridice contradictorii. Prin urmare, nici o lege organică, inclusiv Legea cu privire la Banca Naţională a Moldovei, nu poate fi pusă în condiţii de superioritate faţă de alte legi organice adoptate de Parlament.

În baza art.135 alin.(1) lit.a) din Constituţie, art.26 din Legea cu privire la Curtea Constituţională şi art.62 din Codul jurisdicţiei constituţionale, pentru motivele enunţate,

Curtea Constituţională

HOTĂRĂŞTE:

1. Constată că prevederile art.77 alin.(4) din Legea nr.548-XIII din 21 iulie 1995 "Cu privire la Banca Naţională a Moldovei" sînt neconstituţionale.

2. Prezenta Hotărîre este definitivă, nu poate fi supusă nici unei căi de atac, intră în vigoare la data adoptării şi se publică în "Monitorul Oficial al Republicii Moldova".

 

PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE Pavel BARBALAT

 

Chişinău, 18 februarie 1999.
Nr.9.