marți, 16 noiembrie 1999
Hotărîre nr.61 din 16.11.99 pentru controlul constituţionalităţii Hotărîrii Parlamentului nr.432-XIV din 10 iunie 1999 "Privind asigurarea unităţii aplicării unor prevederi al...
                    HOTĂRÎREA CURŢII CONSTITUŢIONALE
    pentru controlul constituţionalităţii Hotărîrii Parlamentului
      nr.432-XIV din 10 iunie 1999 "Privind asigurarea unităţii
           aplicării unor prevederi ale Codului electoral"*

                          Nr.61  din  16.11.99

      Monitorul Oficial al R.Moldova nr.130-132/72 din 25.11.1999

                                * * *
-------------------------
    * M.O. 1999, nr. 62-64, art. 303.

    În numele Republicii Moldova,
    Curtea Constituţională în componenţa:
    Pavel BARBALAT          - preşedinte
    Nicolae CHISEEV         - judecător
    Mihai COTOROBAI         - judecător
    Constantin LOZOVANU     - judecător
    Gheorghe SUSARENCO      - judecător-raportor
    Ion VASILATI            - judecător
    cu participarea   Luciei   Popa,   grefier,   Alexandru   Ohotnicov,
şef-adjunct   al   Serviciului   acte   prezidenţiale   al   Cabinetului
Preşedintelui    Republicii   Moldova,   reprezentantul    Preşedintelui
Republicii  Moldova,  autorul sesizării, Ion Creangă,  şeful  sectorului
relaţii  cu  autorităţile  publice  în Direcţia  juridică  a  Aparatului
Parlamentului, reprezentantul Parlamentului, conducîndu-se după art. 135
alin.  (1) lit. a) din Constituţie, art. 4 alin. (1) lit. a) şi art.  31
alin.  (1) din Legea cu privire la Curtea Constituţională, a examinat în
şedinţă  plenară  publică dosarul pentru controlul  constituţionalităţii
Hotărîrii   Parlamentului  nr.  432-XIV  din  10  iunie  1999   "Privind
asigurarea unităţii aplicării unor prevederi ale Codului electoral".
    Temei pentru  examinarea dosarului a servit sesizarea  Preşedintelui
Republicii  Moldova, depusă la 21 iunie 1999, în conformitate cu art. 24
şi 25 lit. a) din Legea cu privire la Curtea Constituţională.
    Prin decizia  Curţii  Constituţionale din 27 iulie 1999 sesizarea  a
fost acceptată pentru examinare în fond şi înscrisă în ordinea de zi.
    În procesul examinării     preliminare     a    sesizării     Curtea
Constituţională  a solicitat puncte de vedere Parlamentului, Guvernului,
Ministerului Justiţiei, Academiei de Ştiinţe a Moldovei.
    Examinînd materialele  dosarului,  audiind informaţia prezentată  de
judecătorul-raportor şi argumentele expuse de părţi,
    Curtea Constituţională
                        a  c o n s t a t a t :
    1. La 10 iunie  1999  Parlamentul  a adoptat Hotărîrea  nr.  432-XIV
"Privind  asigurarea  unităţii  aplicării  unor  prevederi  ale  Codului
electoral",  în preambulul căreia se menţionează că, în temeiul art. 91,
114,  136  şi  199 din Codul electoral, Comisia Electorală  Centrală  şi
consiliile electorale de circumscripţie consideră nevalabile respectiv:
    - alegerile Parlamentului dacă la ele au participat mai puţin de 1/2
din numărul de persoane înscrise în listele electorale;
    - alegerea Preşedintelui  Republicii  Moldova dacă la primul tur  de
scrutin  au participat mai puţin de 1/2, iar la al doilea tur mai  puţin
de 1/3 din numărul de persoane înscrise în listele electorale;
    - alegerile locale în unele circumscripţii dacă la ele au participat
mai puţin de 1/3 din numărul de persoane înscrise în listele electorale;
    - referendumul  local dacă la el a participat mai puţin de  jumătate
din numărul cetăţenilor înscrişi în listele electorale.
    În scopul asigurării   unităţii   aplicării   prevederilor   Codului
electoral,  în temeiul art. 66 lit. c) din Constituţie, Parlamentul,  în
art.  1 din Hotărîre, menţionează că, pornind de la prevederile art.  59
alin.  (1), art. 166 alin. (1) şi art. 171 din Codul electoral, în cazul
în   care   la  referendumul  republican  (constituţional,   legislativ,
consultativ)  au  participat  mai puţin de 3/5 din numărul  de  persoane
înscrise  în  listele  electorale, Comisia Electorală  Centrală  declară
referendumul republican nevalabil.
    2. În sesizarea   sa  Preşedintele  Republicii  Moldova  relevă   că
Parlamentul  prin Hotărîrea nr. 432-XIV nu a interpretat unele prevederi
ale  Codului electoral, ci a introdus noi reglementări legislative, ceea
ce  contravine dispoziţiilor art. 72 alin. (3) lit. b) din  Constituţie.
În  opinia  autorului  sesizării, art. 2 privind intrarea în  vigoare  a
hotărîrii  la  data  adoptării  contravine art. 76  din  Constituţie  şi
Hotărîrii Curţii Constituţionale nr. 20 din 29 aprilie 1999.
    3. Curtea Constituţională menţionează că, în conformitate cu art. 66
lit.  c)  din Constituţie, Parlamentul interpretează legile  şi  asigură
unitatea reglementărilor legislative pe întreg teritoriul ţării.
    Hotărîrea contestată a Parlamentului, aşa cum rezultă din conţinutul
ei,  interpretează  dispoziţiile  art.  91, 114, 136 şi  199  din  Codul
electoral  privind valabilitatea alegerilor parlamentare, prezidenţiale,
locale şi referendumului local.
    Potrivit art.  1  din  Hotărîre, pornind de la prevederile  art.  59
alin.  (1), art. 126 alin. (1) şi art. 171 din Codul electoral, în cazul
în  care  la  referendumul  republican  (constituţional,  legislativ  şi
consultativ)  au  participat  mai puţin de 3/5 din numărul  de  persoane
înscrise  în  listele  electorale, Comisia Electorală  Centrală  declară
referendumul republican nevalabil.
    Curtea relevă  că Parlamentul, prin art. 1 al Hotărîrii în cauză,  a
expus  art.  171  din Codul electoral într-o nouă redacţie şi  astfel  a
încălcat  dispoziţiile art. 72 şi 74 din Constituţie. Curtea  reiterează
că  Parlamentul  este  în drept să opereze modificări şi  completări  în
legislaţia în vigoare numai prin lege.
    4. Parlamentul a atribuit Hotărîrii nr. 432-XIV caracter normativ de
drept  şi putere juridică similară prevederilor Codului electoral supuse
interpretării. Interpretarea oficială de către organul legislativ a unei
legi  se  efectuează  numai prin lege, care trebuie  să  urmeze  aceeaşi
procedură  de  adoptare, semnare şi publicare prevăzută de  dispoziţiile
constituţionale.  Interpretarea unei legi prin hotărîre a  Parlamentului
este  inadmisibilă şi contravine dispoziţiilor art. 72, 74, 76 şi 93 din
Constituţie  şi  nu poate fi recunoscută drept interpretare  oficială  a
legii.
    Aşadar, avînd în vedere obiectul Hotărîrii Parlamentului nr. 432-XIV
din  10  iunie  1999, este necesar să se menţioneze că atît  sub  aspect
formal,  cît  şi sub aspectul separării atribuţiilor puterilor în  stat,
statuată  de  Constituţie,  ea contravine art. 6, 72, 74, 76 şi  94  din
Constituţie.
    Pentru considerentele  expuse, conducîndu-se după art. 135 alin. (1)
lit.  a), art. 140 din Constituţie, art. 4 lit. a) şi art. 26 din  Legea
cu   privire  la  Curtea  Constituţională,  art.  61  şi  62  din  Codul
jurisdicţiei constituţionale,
    Curtea Constituţională
                         H O T Ă R Ă Ş T E :
    1. Declară neconstituţională Hotărîrea Parlamentului nr. 432-XIV din
10  iunie 1999 "Privind asigurarea unităţii aplicării unor prevederi ale
Codului electoral".
    2. Prezenta hotărîre  este definitivă, nu poate fi supusă nici  unei
căi  de  atac,  intră  în vigoare la data adoptării  şi  se  publică  în
"Monitorul Oficial al Republicii Moldova".

    PREŞEDINTELE
    CURŢII CONSTITUŢIONALE                          Pavel BARBALAT

    Chişinău, 16 noiembrie 1999.
    Nr. 61.