joi, 25 ianuarie 2001
Aviz nr.1 din 25.01.2001 asupra proiectului de lege constituţională privind modificarea şi completarea unor articole din Constituţie

A V I Z

asupra proiectului de lege constituţională privind modificarea

şi completarea unor articole din Constituţie

 

nr. 1  din  25.01.2001

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.11-13/4 din 01.02.2001

 

* * *

În numele Republicii Moldova,

Curtea Constituţională în componenţa:

Pavel BARBALAT– preşedinte,
Nicolae CHISEEV– judecător-raportor
Mihai COTOROBAI– judecător
Constantin LOZOVANU– judecător
Ion VASILATI– judecător-raportor

cu participarea Corinei Popa, grefier, deputaţilor Ion Morei şi Ion Ungureanu, semnatari ai sesizării, conducîndu-se după art.135 alin.(1) lit.c) din Constituţie şi art.4 alin.(1) lit.c) din Legea cu privire la Curtea Constituţională, a examinat în şedinţă plenară publică sesizarea deputaţilor în Parlament Mircea Snegur, Eugen Rusu, Vladimir Ciobanu, Sergiu Mocanu, Victor Josu, Andrei Strîmbeanu, Tudor Lefter, Vasile Untu, Vasile Cotună, Pavel Prodan, Vladimir Reus, Ion Ungureanu, Ecaterina Mardarovici, Alexandru Moşanu, Valeriu Matei, Valeriu Ghileţchi, Vasile Şoimaru, Ion Dediu, Ion Răzlog, Mihai Ciorici, Vasile Nedelciuc, Gheorghe Marin, Ala Mîndîcanu, Vitalia Pavlicenco, Alexei Tulbure, Mihai Cimpoi, Eugen Sîrbu, Ion Morei, Nicolae Dabija, Grigore Eremei, Alecu Reniţă, Anatol Dubrovschi, Vitalie Tabunşcic şi Anatol Ciobanu, în care se solicită avizul Curţii Constituţionale asupra proiectului de lege privind modificarea şi completarea unor articole din Constituţia Republicii Moldova.

Fiind abilitată cu dreptul de a se pronunţa asupra iniţiativelor de revizuire a Constituţiei, Curtea Constituţională, prin decizia din 24 noiembrie 2000, a acceptat sesizarea pentru examinare în fond şi a înscris-o în ordinea de zi.

Examinînd sesizarea şi proiectul de lege constituţională prezentat spre avizare, Curtea Constituţională

A CONSTATAT:

34 de deputaţi în Parlament au iniţiat procedura de revizuire a Constituţiei Republicii Moldova, propunînd modificarea şi completarea art.70 şi art.71.

Conform proiectului de lege constituţională, modificările şi completările Constituţiei se propun după cum urmează:

din denumirea articolului 70 se exclud cuvintele "şi imunităţi";

alin. (3) al art.70 se exclude;

în articolul 71, după cuvîntul "opiniile", se adaugă cuvîntul "politice".

Grupul de deputaţi în Parlament propune excluderea alin.(3) din art.70 din Constituţie, care stipulează că deputatul nu poate fi reţinut, arestat, percheziţionat, cu excepţia cazurilor de infracţiune flagrantă, sau trimis în judecată fără încuviinţarea Parlamentului după ascultarea sa. Grupul de deputaţi consideră că deputatul în Parlament nu poate fi persecutat sau tras la răspundere juridică numai pentru voturile sau pentru opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului.

Potrivit autorilor iniţiativei de revizuire a Legii Supreme, alin.(3) din art.70 şi art.71 din Constituţie, în redacţia actuală, contrazic dispoziţiile art.16 alin.(2) din Constituţie, conform cărora toţi cetăţenii Republicii Moldova sînt egali în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără deosebire de rasă, naţionalitate, origine etnică, limbă, religie, sex, apartenenţă politică, avere sau de origine socială.

Pronunţîndu-se asupra iniţiativei grupului de deputaţi de revizuire a art.70 şi 71 din Constituţie, Curtea reţine următoarele.

În conformitate cu dispoziţiile art.141 alin.(1) lit.b) din Constituţie, revizuirea Legii Supreme poate fi iniţiată de un număr de cel puţin o treime de deputaţi în Parlament. Întrucît, potrivit art.60 alin.(2) din Constituţie, Parlamentul este compus din 101 deputaţi, iar iniţiativa de revizuire a Constituţiei este înaintată de 34 de deputaţi, ceea ce constituie o treime, Curtea Constituţională constată că sesizarea întruneşte condiţia constituţională menţionată.

Analiza conţinutului proiectului de lege constituţională demonstrează că acesta nu depăşeşte limitele revizuirii Constituţiei, prevăzute de art.142 din Constituţie, corespunde exigenţelor privind caracterul suveran şi unitar al statului şi nu îngrădeşte drepturile şi libertăţile fundamentale ale cetăţenilor sau garanţiile acestora.

Pentru considerentele expuse, conducîndu-se după art.135 alin.(1) lit.c), art.141 alin.(2) din Constituţie, art.26 alin.(1) din Legea cu privire la Curtea Constituţională, art.61 alin.(1) şi art.63 lit.a) din Codul jurisdicţiei constituţionale, Curtea Constituţională pronunţă unanim următorul

AVIZ:

1. Revizuirea Constituţiei iniţiată de 34 de deputaţi în Parlament este conformă cu prevederile art.141 alin.(1) lit.b) din Constituţie.

2. Prevederile proiectului de lege constituţională nu depăşesc limitele revizuirii Constituţiei.

3. Proiectul legii privind revizuirea art.70 şi art.71 din Constituţie, în redacţia propusă de grupul de deputaţi, poate fi prezentat spre examinare în fond Parlamentului.

4. Prezentul Aviz este definitiv, nu poate fi supus nici unei căi de atac, intră în vigoare la data pronunţării şi se publică în "Monitorul Oficial al Republicii Moldova".

 

PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE Pavel BARBALAT

 

Chişinău, 25 ianuarie 2001.
Nr. 1.