D E C I Z I E
privind sistarea procesului pentru controlul constituţionalităţii unor prevederi
referitoare la efectuarea recensământului populaţiei şi al locuinţelor
în anul 2014 din Programul lucrărilor statistice pe anul 2014, aprobat
prin Hotărârea Guvernului nr.39 din 23 ianuarie 2014
(Sesizarea nr.8a/2014)
nr. 3 din 17.02.2014
Monitorul Oficial nr.115-119/18 din 16.05.2014
* * *
Curtea Constituţională, statuând în componenţa:
Dl Alexandru TĂNASE, preşedinte,
Dl Aurel BĂIEŞU,
Dl Igor DOLEA,
Dl Tudor PANŢÎRU,
Dl Victor POPA,
Dl Petru RAILEAN, judecători,
cu participarea dnei Corina Popa, grefier,
Având în vedere sesizarea depusă la 12 februarie 2014, înregistrată la aceeaşi dată,
Examinând sesizarea menţionată în şedinţă închisă,
Având în vedere actele şi lucrările dosarului,
Pronunţă următoarea decizie:
PROCEDURA
1. La originea cauzei se află sesizarea deputaţilor în Parlament, dnii Mihai Gimpu, Valeriu Munteanu, Gheorghe Brega şi dna Corina Fusu, depusă la Curtea Constituţională în data de 12 februarie 2014, în temeiul articolelor 135 alin.(1) lit.a) din Constituţie, 25 lit.g) din Legea cu privire la Curtea Constituţională şi 38 alin.(1) lit.g) din Codul jurisdicţiei constituţionale, pentru controlul constituţionalităţii prevederii “Efectuarea Recensământului populaţiei şi al locuinţelor pe teren în perioada 12-25 mai” din Programul lucrărilor statistice pe anul 2014, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.39 din 23 ianuarie 2014.
2. Prevederile contestate vizează stabilirea de către Guvern a efectuării recensământului populaţiei şi al locuinţelor în perioada 12-25 mai 2014.
3. Autorii sesizării au arătat că prin prevederile contestate Guvernul de jure a stabilit desfăşurarea recensământului în perioada 12-25 mai 2014, contrar prevederilor Legii nr.90 cu privire la recensământul populaţiei şi al locuinţelor din Republica Moldova în anul 2014, potrivit cărora acesta trebuie să aibă loc la 1 – 14 aprilie 2014.
4. Autorii sesizării consideră că normele contestate vin în contradicţie cu dispoziţiile articolului 102 alin.(2) din Constituţie.
5. Prin decizia Curţii Constituţionale din 13 februarie 2014 sesizarea a fost declarată admisibilă, fără a prejudicia fondul cauzei.
6. În procesul examinării sesizării Curtea Constituţională a dispus de opinia comunicată de Preşedintele Republicii Moldova.
ÎN FAPT
7. La 26 aprilie 2012 Parlamentul a adoptat Legea nr.90 cu privire la recensământul populaţiei şi al locuinţelor din Republica Moldova în anul 2014.
8. Potrivit articolului 4 alin.(1) din legea menţionată, recensământul se va desfăşura în perioada 1–14 aprilie 2014.
9. La 21 decembrie 2012, pentru executarea prevederilor legale menţionate supra, Guvernul a adoptat Hotărârea nr.967 privind acţiunile de implementare a Legii nr.90 din 26 aprilie 2012 cu privire la recensământul populaţiei şi al locuinţelor din Republica Moldova în anul 2014, pct.1 al căreia prevede că recensământul populaţiei şi al locuinţelor se va efectua în perioada 1–14 aprilie 2014.
10. La 23 ianuarie 2014, Guvernul a adoptat Hotărârea nr.39 cu privire la aprobarea Programului lucrărilor statistice pe anul 2014. La Capitolul VII, intitulat “Lucrările, instituţiile responsabile şi termenele de realizare”, lit.A “Lucrările şi cercetările statistice realizate de Biroul Naţional de Statistică”, pct.1 “Pregătirea şi efectuarea Recensământului populaţiei şi al locuinţelor (RPL) din anul 2014”, subpunctul 3 din rubrica “Denumirea lucrărilor (indicatorilor statistici elaboraţi)” din acest Program, Guvernul a stabilit una din activităţi – efectuarea Recensământului populaţiei şi al locuinţelor pe teren în perioada 12-25 mai.
LEGISLAŢIA PERTINENTĂ
11. Prevederile relevante ale Constituţiei (M.O., 1994, nr.1) sunt următoarele:
Articolul 6
Separaţia şi colaborarea puterilor
“În Republica Moldova puterea legislativă, executivă şi judecătorească sunt separate şi colaborează în exercitarea prerogativelor ce le revin, potrivit prevederilor Constituţiei.”
Articolul 7
Constituţia, Lege Supremă
“Constituţia Republicii Moldova este Legea ei Supremă. Nici o lege şi nici un alt act juridic care contravine prevederilor Constituţiei nu are putere juridică.”
Articolul 60
Parlamentul, organ reprezentativ suprem şi legislativ
“(1) Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului Republicii Moldova şi unica autoritate legislativă a statului.
[...]”
Articolul 66
Atribuţiile de bază [ale Parlamentului]
“Parlamentul are următoarele atribuţii de bază:
a) adoptă legi, hotărâri şi moţiuni;
[...]”
Articolul 72
Categorii de legi
“(1) Parlamentul adoptă legi constituţionale, legi organice şi legi ordinare.
[...]
(4) Legile ordinare intervin în orice domeniu al relaţiilor sociale, cu excepţia celor rezervate legilor constituţionale şi legilor organice.”
Articolul 96
Rolul [Guvernului]
“(1) Guvernul asigură realizarea politicii interne şi externe a statului şi exercită conducerea generală a administraţiei publice.
(2) În exercitarea atribuţiilor, Guvernul se conduce de programul său de activitate, acceptat de Parlament.”
Articolul 102
Actele Guvernului
“(1) Guvernul adoptă hotărâri, ordonanţe şi dispoziţii.
(2) Hotărârile se adoptă pentru organizarea executării legilor.
[...]”
12. Prevederile relevante ale Legii nr.317-XV din 18 iulie 2003 privind actele normative ale Guvernului şi ale altor autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale (M.O., 2003, nr.208-210, art.783) sunt următoarele:
Articolul 8
Ierarhia actelor normative
“(1) Ierarhia actelor normative se structurează în funcţie de categoria acestora şi de autoritatea publică competentă de a le emite.
(2) Categoriile de acte normative şi limitele de competenţă privind emiterea lor sunt stabilite prin Constituţia Republicii Moldova, prin Legea cu privire la Guvern, prin prezenta lege şi prin alte acte normative.
(3) Actele normative de executare a legilor, hotărârilor sau ordonanţelor Guvernului se emit în conformitate cu normele care le dispun.”
13. Prevederile relevante ale Legii nr.412-XV din 9 decembrie 2004 cu privire la statistica oficială (M.O., 2005, nr.1-4, art.8) sunt următoarele:
Articolul 17
Tipurile de cercetări statistice
“(1) Cercetările statistice pot fi exhaustive şi selective.
(2) Recensământul populaţiei se organizează o dată la 10 ani şi se efectuează în baza unei legi aparte.
(3) Recensămintele generale agricole, alte recensăminte se efectuează prin hotărâre de Guvern.”
14. Prevederile relevante ale Legii nr.90 din 26 aprilie 2012 cu privire la recensământul populaţiei şi al locuinţelor din Republica Moldova în anul 2014 (M.O., 2012, nr.126-129, art.407) sunt următoarele:
Articolul 4
Perioada de efectuare şi data recensământului
“(1) Recensământul se va desfăşura în perioada 1–14 aprilie 2014. În perioada de desfăşurare a recensământului se efectuează înscrierea datelor şi informaţiilor despre populaţie şi locuinţe în chestionarele de recensământ, aprobate de Biroul Naţional de Statistică.
(2) Data recensământului reprezintă înregistrarea informaţiei despre populaţie şi locuinţe conform situaţiei de fapt existente la ora 00.00 din ziua de 1 aprilie 2014 şi este considerată drept moment de referinţă al recensământului.”
Articolul 9
Evaluarea calităţii, generalizarea datelor recensământului şi publicarea rezultatelor
“(1) Evaluarea acoperirii populaţiei şi a locuinţelor în recensământ şi a calităţii datelor înregistrate se efectuează după încheierea acţiunii de recenzare, precum şi la etapa de procesare a datelor pe un eşantion reprezentativ de locuinţe, gospodării şi persoane, la nivelul ţării.
(2) Generalizarea datelor recensământului se efectuează în modul şi în termenele stabilite de Biroul Naţional de Statistică. Termenul-limită de publicare a rezultatelor finale nu va depăşi 27 de luni de la momentul de referinţă al recensământului.
(3) Rezultatele recensământului sunt accesibile tuturor utilizatorilor şi se diseminează conform prevederilor Legii nr.412-XV din 9 decembrie 2004 cu privire la statistica oficială.”
15. Prevederile relevante ale Hotărârii Guvernului nr.967 din 21 decembrie 2012 privind acţiunile de implementare a Legii nr.90 din 26 aprilie 2012 cu privire la recensământul populaţiei şi al locuinţelor din Republica Moldova în anul 2014 (M.O., 2012, nr.270-272, art.1042) sunt următoarele:
“1. Recensământul populaţiei şi al locuinţelor se va efectua în perioada 1–14 aprilie 2014, în conformitate cu art.4 al Legii nr.90 din 26 aprilie 2012 cu privire la recensământul populaţiei şi al locuinţelor din Republica Moldova în anul 2014.
2. Se aprobă Planul de acţiuni cu privire la organizarea şi efectuarea recensământului populaţiei şi al locuinţelor din Republica Moldova în anul 2014 şi procesarea informaţiei obţinute, conform anexei nr.1.
[...]”
Anexa nr.1 la Hotărârea Guvernului
PLANUL DE ACŢIUNI cu privire la organizarea şi efectuarea recensământului populaţiei şi al locuinţelor din Republica Moldova în anul 2014 şi procesarea informaţiei obţinute
| |||
Nr. d/o | Denumirea acţiunilor | Termenul de executare |
Executorii |
1 | 2 | 3 | 4 |
19. | Efectuarea vizitei preliminare în gospodăriile din sectorul repartizat pentru verificarea şi actualizarea listei unităţilor de recenzare | 30 şi 31 martie 2014 | Recenzorii |
20. | Efectuarea recenzării populaţiei şi a locuinţelor prin vizitarea fiecărei gospodării casnice şi completarea chestionarelor de recensământ | 1-14 aprilie 2014 | Recenzorii |
21. | Efectuarea controlului gradului de cuprindere şi a calităţii datelor înregistrate în chestionarele de recensământ în gospodăriile selectate (ancheta de control postenumerare) | 18-28 aprilie 2014 | Recenzorii-controlori |
16. Prevederile relevante ale Programului lucrărilor statistice pe anul 2014, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.39 din 23 ianuarie 2014 (M.O., 2014, nr.24-26, art.49), sunt următoarele:
VII. LUCRĂRILE, INSTITUŢIILE RESPONSABILE ŞI TERMENELE DE REALIZARE
A. LUCRĂRILE ŞI CERCETĂRILE STATISTICE REALIZATE DE BIROUL NAŢIONAL DE STATISTICĂ
| ||||
Nr. d/o | Denumirea lucrării (indicatorilor statistici elaboraţi) |
Profilul elaborărilor | Periodicitatea | Termenul de prezentare a informaţiei beneficiarilor
(data sau în a câta zi după perioada de raportare) |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| ||||
1. | Finalizarea proiectării instrumentarului de bază şi auxiliar pentru RPL, achiziţionarea bunurilor şi serviciilor necesare RPL, pregătirea infrastructurii | pe ţară | unică | - |
2. | Pregătirea şi desfăşurarea campaniei de publicitate a RPL | pe ţară | unică | - |
3. | Efectuarea Recensământului populaţiei şi al locuinţelor pe teren în perioada 12-25 mai | în toate localităţile din ţară | unică | - |
4. | Pregătirea documentaţiei de recensământ pentru prelucrarea automatizată, procesarea şi crearea bazei de date a RPL | pe ţară | unică | |
5. | Diseminarea rezultatelor provizorii ale Recensământului populaţiei şi al locuinţelor | pe ţară, în aspect teritorial, pe medii, sexe etc. | unică | decembrie |
17. Prevederile relevante ale Hotărârii Guvernului nr.118 din 14 februarie 2014 cu privire la modificarea Programului lucrărilor statistice pe anul 2014 (M.O., 2014, nr.42, art.128) sunt următoarele:
“Capitolul VII din Programul lucrărilor statistice pe anul 2014, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.39 din 23 ianuarie 2014 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.24-26, art.49) se modifică după cum urmează:
la poziţia 3 coloana 2, sintagma “12-25 mai” se substituie cu sintagma “1-14 aprilie”;
la poziţia 5 coloana 5, cuvântul “decembrie” se substituie cu cuvântul “septembrie”.”
ÎN DREPT
18. Din conţinutul sesizării, Curtea observă că aceasta vizează, în esenţă, stabilirea de către Guvern a efectuării recensământului populaţiei şi al locuinţelor în perioada 12-25 mai 2014.
19. Astfel, sesizarea se referă la elemente şi principii constituţionale, precum separaţia puterilor în stat şi competenţa Guvernului la adoptarea actelor.
1. Argumentele autorilor sesizării
20. Autorii sesizării consideră că prin Hotărârea nr.39 din 23 ianuarie 2014 cu privire la aprobarea Programului lucrărilor statistice pe anul 2014, care prevede efectuarea recensământului populaţiei şi al locuinţelor în perioada 12-25 mai 2014, Guvernul şi-a depăşit atribuţiile şi a încălcat astfel prevederile articolului 102 alin.(2) din Constituţie.
2. Argumentele autorităţilor
21. În opinia Preşedintelui Republicii Moldova se menţionează că Guvernul a stabilit efectuarea recensământului populaţiei şi al locuinţelor pentru perioada 12-25 mai 2014, fără a modifica pct.1 din Hotărârea sa nr.967 din 21 decembrie 2012 privind acţiunile de implementare a Legii nr.90 din 26 aprilie 2012 cu privire la recensământul populaţiei şi al locuinţelor din Republica Moldova în anul 2014, care prevede că recensământul, potrivit art.4 din această lege, se va desfăşura în perioada 1-14 aprilie 2014. Prin urmare, două acte normative ale Guvernului reglementează diferit aceeaşi situaţie.
22. Potrivit şefului statului, având în vedere că perioada efectuării recensământului a fost fixată prin Legea nr.90 din 26 aprilie 2012, rămâne în vigoare prevederea din Hotărârea Guvernului nr.967 din 21 decembrie 2012. Prin urmare, prevederea contestată din Programul lucrărilor statistice pe anul 2014, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.39 din 23 ianuarie 2014, nu poate fi realizată, deoarece nu corespunde normelor legale şi este nulă.
3. Aprecierea Curţii
23. În conformitate cu decizia sa din 13 februarie 2014 (a se vedea § 5), Curtea a reţinut că, în temeiul articolului 135 alin.(1) lit.a) din Constituţie, articolului 4 alin.(1) lit.a) din Legea cu privire la Curtea Constituţională şi articolului 4 alin.(1) lit.a) din Codul jurisdicţiei constituţionale, sesizarea prezentată ţine de competenţa Curţii Constituţionale.
24. Articolele 25 lit.g) din Legea cu privire la Curtea Constituţională şi 38 alin.(1) lit.g) din Codul jurisdicţiei constituţionale abilitează deputatul cu dreptul de a sesiza Curtea Constituţională.
25. Curtea reţine că prerogativa cu care a fost învestită prin articolul 135 alin.(1) lit.a) din Constituţie presupune stabilirea corelaţiei dintre normele contestate şi textul Constituţiei, ţinând cont de principiul supremaţiei acesteia.
26. Curtea reţine că prevederile contestate nu au mai fost obiect al controlului constituţionalităţii.
27. După cum s-a menţionat, obiectul controlului constituţionalităţii îl constituie unele prevederi din Programul lucrărilor statistice pe anul 2014, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.39 din 23 ianuarie 2014, prin care Guvernul a stabilit efectuarea recensământului populaţiei şi al locuinţelor în perioada 12-25 mai 2014.
28. Curtea reţine că Republica Moldova, potrivit articolului 1 alin.(3) din Constituţie, este un stat de drept, în care respectarea Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor este obligatorie.
29. O condiţie primordială de realizare a obiectivelor fundamentale ale statului de drept constituie buna funcţionare a autorităţilor publice, cu respectarea principiului separaţiei şi colaborării puterilor în stat.
30. Pentru buna funcţionare a statului de drept, o importanţă deosebită are separaţia şi colaborarea dintre puterile statului, care ar trebui să se manifeste în spiritul normelor de loialitate constituţională.
31. Principiul separaţiei şi colaborării puterilor în stat presupune existenţa unui control reciproc, sub aspectul exercitării în conformitate cu legea a atribuţiilor lor specifice, în scopul evitării abuzurilor din partea unei sau altei puteri.
32. Articolul 6 din Constituţie stabileşte că în Republica Moldova puterile legislativă, executivă şi judecătorească sunt separate şi colaborează în exercitarea prerogativelor ce le revin, potrivit prevederilor Constituţiei.
33. Curtea menţionează că autorităţile care reprezintă aceste trei puteri sunt învestite cu anumite prerogative, potrivit prevederilor Constituţiei, nici una dintre ele neavând posibilitatea de a uzurpa atribuţiile celeilalte sau de a le transmite exercitarea acestora.
34. În acest sens, Curtea Constituţională, în Hotărârea nr.3 din 9 februarie 2012, a menţionat:
“32. Conţinutul şi sensul teoriei separării puterilor (legislativă, executivă şi judecătorească) prezumă un echilibru al puterilor şi o independenţă relativă a acestora, un sistem de frâne, de balanţe şi contrabalanţe, care ar influenţa reciproc autorităţile, nepermiţându-le depăşirea limitelor stabilite de Constituţie în exercitarea atribuţiilor. [...]”
35. Astfel, Curtea menţionează că divizarea funcţiilor în stat, sau, altfel spus, a puterii în legislativă, executivă şi judecătorească, implică o colaborare şi un control reciproc şi, implicit, instituie principiul independenţei acestora.
36. Totodată, îmbinarea mutuală a acestor trei puteri presupune că fiecare autoritate are un domeniu special şi separat, decupat în putere publică, înzestrată cu arme defensive în raport cu celelalte puteri (Hotărârea Curţii Constituţionale nr.31 din 1 octombrie 2013).
37. Curtea menţionează că, în calitate de exponent principal al puterii executive, Guvernul, potrivit prevederilor art.96 coroborate cu dispoziţiile art.102 alin.(2) din Constituţie, asigură realizarea politicii interne şi externe a statului şi exercită conducerea generală a administraţiei publice, având obligaţia de a se conduce după principiul separaţiei puterilor. În virtutea acestui rol, Guvernul efectuează o activitate exclusiv executivă, principala sa atribuţie fiind organizarea şi asigurarea executării legilor, în care scop emite acte normative sub formă de hotărâri şi dispoziţii.
38. Actele normative, adoptate de către Guvern în temeiul şi pentru executarea legilor, nu trebuie să contravină prevederilor acestora sau să le depăşească.
39. Astfel, Guvernul este obligat, în exercitarea prerogativelor sale, să respecte cu stricteţe prevederile constituţionale şi legale.
40. Curtea, în Hotărârea nr.23 din 6 septembrie 2013, a statuat următoarele:
“[...] principiul statului de drept (consfinţit de art.1 din Constituţie) impune ca abilitarea executivului de a adopta acte administrative într-un domeniu sau altul să fie suficient determinată şi limitată prin lege, după conţinut, obiect, scop, astfel încât intervenţiile acestuia să fie previzibile şi cuantificabile pentru cetăţean, inclusiv în situaţia în care generează pentru el noi sarcini. [...]”
41. În context, Curtea menţionează Hotărârea sa nr.14 din 18 martie 1999 cu privire la interpretarea unor dispoziţii din art.94 alin.(2) şi art.102 alin.(3) din Constituţia Republicii Moldova, în care a reţinut următoarele:
“[...] Guvernul, potrivit dispoziţiilor constituţionale, adoptă hotărâri şi dispoziţii. Hotărârile se emit pentru organizarea executării legilor. Deci actele Guvernului, normele cuprinse în ele nu pot avea un caracter primar, ele sunt acte complementare, ce dezvoltă şi concretizează dispoziţiile legii.
[...] hotărârile Guvernului, ca acte ce emană de la o autoritate publică, prin natura lor sunt acte administrative de autoritate. Ele sunt emise (adoptate) în baza şi în vederea executării legii pentru naşterea, modificarea sau stingerea unor raporturi juridice.”
42. Curtea reţine că Parlamentul, fiind unica autoritate legislativă a statului, în virtutea dispoziţiilor articolelor 66 lit.a) şi 72 alin.(4) din Constituţie, adoptă legi ordinare, care intervin în orice domeniu al relaţiilor sociale, cu excepţia celor rezervate legilor constituţionale şi legilor organice.
43. Curtea constată că principiul legalităţii, ca un element al statului de drept, proclamat în articolul 1 alin.(3) al Constituţiei, determină o abilitare limitativă a executivului în scopul realizării spiritului legii, fapt ce rezultă din principiul separării puterilor.
44. Pornind de la faptul că procesul de legiferare este o prerogativă exclusivă a Parlamentului, acesta îşi determină de sine stătător sfera raporturilor sociale care necesită a fi reglementate prin lege.
45. Potrivit articolului 17 alin.(2) din Legea cu privire la statistica oficială, recensământul populaţiei se organizează o dată la 10 ani şi se efectuează în baza unei legi aparte. Alin.(3) al acestui articol prevede că recensămintele generale agricole, alte recensăminte se efectuează prin hotărâre de Guvern.
46. Recensământul reprezintă o observare statistică totală, de regulă periodică, care constă în înregistrarea exhaustivă a unei mari colectivităţi de pe un anumit teritoriu, într-o anumită perioadă de timp, pe baza unui program complex de cercetare, cu personal special de înregistrare, în scopul cunoaşterii aspectelor concrete cantitative, care caracterizează fenomenul respectiv, la un anumit moment.
47. Recensământul populaţiei reprezintă înregistrarea oficială (la intervale regulate de timp) a populaţiei şi a locuinţelor la nivel naţional, regional şi a fiecărei localităţi din ţară, împreună cu un număr selectat de caracteristici demografice şi sociale ale populaţiei şi ale condiţiilor de trai (art.3 din Legea nr.90 din 26 aprilie 2012), fiind o activitate care determină elaborarea de politici demografice şi sociale.
48. Pornind de la importanţa datelor recensământului populaţiei, care sunt indispensabile în asigurarea dezvoltării Republicii Moldova şi servesc drept punct de pornire în elaborarea politicilor demografice, sociale şi economice, care ar răspunde necesităţilor populaţiei, precum şi pentru buna funcţionare a administraţiei publice centrale şi locale şi determinarea perspectivelor de dezvoltare socială şi economică, organizarea acestui tip de recensământ ţine de competenţa Parlamentului.
49. În acest sens, în scopul formării resurselor informaţionale privind numărul populaţiei ţării, repartizarea ei teritorială corespunzător caracteristicilor demografice, socioeconomice, naţionale şi lingvistice, nivelul de instruire, precum şi privind fondul de locuinţe şi condiţiile de trai ale populaţiei, Parlamentul a adoptat Legea nr.90 din 26 aprilie 2012 cu privire la recensământul populaţiei şi al locuinţelor din Republica Moldova în anul 2014, în care a stabilit că recensământul se va efectua în perioada 1-14 aprilie 2014 (art.4 alin.(1)).
50. La 21 decembrie 2012, Guvernul a adoptat Hotărârea nr.967 privind acţiunile de implementare a Legii nr.90 din 26 aprilie 2012 cu privire la recensământul populaţiei şi al locuinţelor din Republica Moldova în anul 2014, reiterând în pct.1 al acesteia că recensământul populaţiei şi al locuinţelor se va efectua în perioada 1-14 aprilie 2014.
51. La 23 ianuarie 2014, în scopul asigurării ministerelor, altor autorităţi administrative centrale, autorităţilor administraţiei publice locale, precum şi altor utilizatori cu informaţie statistică economică, socială şi demografică relevantă, autentică şi comparabilă la nivel internaţional, Guvernul a adoptat Hotărârea nr.39 cu privire la aprobarea Programului lucrărilor statistice pe anul 2014.
52. În Capitolul VII al acestui Program intitulat “Lucrările, instituţiile responsabile şi termenele de realizare”, la poziţia 3, Guvernul a stabilit una din activităţi – efectuarea Recensământului populaţiei şi al locuinţelor pe teren în perioada 12-25 mai.
53. Prin urmare, adoptând prevederile contestate din Programul lucrărilor statistice pe anul 2014, Guvernul a decis efectuarea recensământului populaţiei, deşi aceasta ţine de competenţa exclusivă a Parlamentului.
54. Curtea reiterează că Legea Supremă nu abilitează Guvernul cu dreptul de a stabili norme primare în acele domenii ale relaţiilor sociale care necesită reglementare legislativă. Actele Guvernului, potrivit articolului 102 alin.(2) din Constituţie, se emit pentru organizarea executării legilor.
55. În Hotărârea nr.18 din 21 octombrie 2008, Curtea a relevat:
“[…] Adoptate în baza şi în executarea legii, hotărârile Guvernului au forţă juridică inferioară legii şi nu o pot contrazice sau depăşi.
[...] hotărârile Guvernului sunt acte subsecvente legii, se emit în scopul concretizării, executării corecte şi efective a acesteia, normele cuprinse în hotărâri nu pot avea caracter primar, nu pot modifica cadrul stabilit prin actul legislativ, executivul neavând competenţă normativă primară [...].”
56. Prin urmare, hotărârile Guvernului nu pot conţine norme juridice primare, nu pot stabili norme generale şi obligatorii care exced cadrului legal. Acestea trebuie să fie subsecvente legilor adoptate anterior de Parlament.
57. Curtea menţionează că textul contestat conţine norme primare, care pot fi stabilite numai prin lege.
58. Astfel, Curtea apreciază că la adoptarea prevederilor cuprinse în Capitolul VII lit.A pct.1 subpunctul 3 din rubrica “Denumirea lucrării (indicatorilor statistici elaboraţi)” din Programul lucrărilor statistice pe anul 2014, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.39 din 23 ianuarie 2014, care stabilesc efectuarea Recensământului populaţiei şi al locuinţelor pe teren în perioada 12-25 mai 2014, Guvernul şi-a depăşit atribuţiile prevăzute de normele constituţionale, care stipulează expres că hotărârile Guvernului se adoptă pentru organizarea executării legilor, şi a comis o ingerinţă în activitatea Parlamentului prin stabilirea perioadei de efectuare a recensământului populaţiei şi al locuinţelor.
59. Totodată, Curtea menţionează că la 14 februarie 2014, în procesul examinării sesizării de către Curtea Constituţională, Guvernul a adoptat Hotărârea nr.118 cu privire la modificarea Programului lucrărilor statistice pe anul 2014 (publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.42 din 17 februarie 2014, art.128), prin care în Capitolul VII al acestui Program, poziţia 3, coloana 2, a substituit sintagma “12-25 mai” cu sintagma “1-14 aprilie”.
60. Prin urmare, Curtea reţine că, prin repararea de către Guvern a erorii care a constituit obiectul controlului constituţionalităţii, critica de neconstituţionalitate a fost rezolvată, motiv pentru care, în conformitate cu articolul 60 lit.d) din Codul jurisdicţiei constituţionale, dispune sistarea procesului.
Pentru aceste motive, în temeiul articolelor 26 din Legea cu privire la Curtea Constituţională, 60 lit.d), 61 alin.(1) şi 64 din Codul jurisdicţiei constituţionale, Curtea Constituţională
DECIDE:
1. Se sistează procesul pentru controlul constituţionalităţii prevederii “Efectuarea Recensământului populaţiei şi al locuinţelor pe teren în perioada 12-25 mai” din Programul lucrărilor statistice pe anul 2014, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.39 din 23 ianuarie 2014.
2. Prezenta decizie este definitivă, nu poate fi supusă nici unei căi de atac, intră în vigoare la data adoptării şi se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE | Alexandru TĂNASE |
Chişinău, 17 februarie 2014. | |
Nr.3. |
