marți, 9 februarie 2016
Decizie nr.AG-3 din 03.06.2014 pentru aprobarea Regulamentului privind procedura de examinare a sesizărilor depuse la Curtea Constituţională

D E C I Z I E

pentru aprobarea Regulamentului privind procedura de

examinare a sesizărilor depuse la Curtea Constituţională

 

nr. AG-3  din  03.06.2014

 

Monitorul Oficial nr.185-199/23 din 18.07.2014

 

* * *

Curtea Constituţională, statuând în componenţa:

Dl Alexandru TĂNASE, preşedinte,

Dl Aurel BĂIEŞU,

Dl Igor DOLEA,

Dl Tudor PANŢÎRU,

Dl Victor POPA,

Dl Petru RAILEAN, judecători,

cu participarea dnei Dina Musteaţă, grefier,

şi a dnei Rodica Secrieru, Secretar general,

În vederea stabilirii unor reguli de procedură specifice examinării sesizărilor depuse la Curtea Constituţională, în conformitate cu prevederile Legii nr.317-XIII din 13 decembrie 1994 cu privire la Curtea Constituţională şi Codului jurisdicţiei constituţionale nr.502-XIII din 16 iunie 1995,

DECIDE:

1. A aproba Regulamentul privind procedura de examinare a sesizărilor depuse la Curtea Constituţională, potrivit anexei.

2. Prezenta decizie este definitivă şi intră în vigoare la data adoptării.

 

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE Alexandru TĂNASE

 

Chişinău, 3 iunie 2014.
Nr.AG-3.

 

 

Anexă

la Decizia Curţii Constituţionale

nr.AG-3 din 3 iunie 2014

 

REGULAMENTUL

privind procedura de examinare a sesizărilor depuse la Curtea Constituţională

 

I. CONSIDERAŢII GENERALE

1. Prezentul Regulament stabileşte regulile de procedură specifice examinării sesizărilor depuse la Curtea Constituţională (în continuare – Curtea).

2. Prevederile prezentului Regulament se aplică şi se interpretează prin prisma prevederilor Legii nr.317-XIII din 13 decembrie 1994 cu privire la Curtea Constituţională şi Codului jurisdicţiei constituţionale nr.502-XIII din 16 iunie 1995.

3. Judecătorii, judecătorii-asistenţi şi angajaţii Curţii, responsabili de gestionarea şi instrumentarea dosarelor, sunt obligaţi să păstreze confidenţialitatea informaţiei de care au luat cunoştinţă pe durata întregii proceduri.

 

II. PROCEDURA PREPARATORIE ADMISIBILITĂŢII SESIZĂRII

4. Sesizările, depuse la Curte de către subiecţii abilitaţi cu acest drept, inclusiv judecătorii/completele de judecată din cadrul Curţii Supreme de Justiţie, curţilor de apel şi judecătoriilor – în cazul prezentării excepţiei de neconstituţionalitate, sunt prezentate de către Serviciul registratură, grefă şi arhivă Preşedintelui Curţii.

[Pct.4 completat prin Decizia Curţii Constituţionale nr.AG-1 din 09.02.2016, în vigoare 09.02.2016]

 

5. Preşedintele Curţii, primind sesizarea, printr-o rezoluţie dispune transmiterea acesteia către Secretariatul Curţii spre analiză prealabilă admisibilităţii.

6. Secretarul general repartizează sesizarea Secţiei expertiză juridică şi coordonează întreaga procedură de analiză a sesizării prealabilă admisibilităţii.

7. Sesizarea se analizează de către Secţia expertiză juridică în termen de 15 zile de la data repartizării acesteia de către Secretarul general. În caz de necesitate, termenul de examinare poate fi stabilit de Preşedintele Curţii.

8. La examinarea prealabilă a sesizărilor, care vizează controlul constituţionalităţii legilor, excepţiile de neconstituţionalitate şi interpretarea Constituţiei, Secţia expertiză juridică întocmeşte o Fişă analitică, care constituie un document de uz intern.

9. Fişa analitică cuprinde următoarele elemente structurale:

a) obiectul sesizării – se indică expres prevederile actului normativ contestat sau prevederile constituţionale, a căror interpretare se solicită;

b) esenţa normelor contestate – se expune succint substanţa aspectelor vizate de normele contestate sau de normele constituţionale, a căror interpretare se solicită;

c) prevederile constituţionale invocate – se indică nemijlocit cuprinsul articolelor din Constituţie pretinse a fi încălcate;

d) argumentele autorului sesizării – se indică succint şi clar esenţa problemelor abordate în sesizare, precum şi informaţia pe care autorul o consideră pertinentă pentru soluţionarea sesizării;

e) concluziile asupra obiectului sesizării – se indică scopul normei contestate şi legătura acesteia cu alte prevederi legale; norma contestată se examinează prin prisma normelor constituţionale invocate;

f) referinţe internaţionale relevante – se indică prevederile actelor internaţionale, expertizele organismelor internaţionale, jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului, precum şi jurisprudenţa Curţilor Constituţionale ale altor state, în cazul în care acestea sunt relevante pentru obiectul sesizării;

g) jurisprudenţa Curţii Constituţionale – se indică referinţe din hotărârile sau deciziile Curţii, în cazul în care aceasta s-a pronunţat într-o problemă similară sau chiar identică cu obiectul sesizării;

h) concluzii de fond şi procedură – se indică legătura de cauzalitate între normele contestate şi prevederile constituţionale pretinse a fi încălcate, precum şi respectarea aspectelor de procedură şi formă la depunerea sesizării.

10. La stabilirea surselor internaţionale relevante, Secţia expertiză juridică conlucrează cu Secţia cercetare şi analiză.

11. Fişa analitică este semnată de către şeful Secţiei expertiză juridică, şeful Secţiei cercetare şi analiză şi Secretarul general şi se transmite Preşedintelui Curţii împreună cu sesizarea.

12. În cazul în care în fişa analitică se indică că sesizarea nu este depusă de către subiectul cu drept de sesizare, este depusă repetat şi nu a expirat termenul de 9 luni de la data în care subiectul şi-a retras sesizarea, Preşedintele Curţii respinge sesizarea.

13. La examinarea prealabilă admisibilităţii sesizării, pot fi formulate întrebări către autorul sesizării, în vederea elucidării tuturor aspectelor esenţiale pentru soluţionarea cauzei.

 

III. EXAMINAREA ADMISIBILITĂŢII SESIZĂRII

14. Primind sesizarea şi fişa analitică asupra acesteia, Preşedintele Curţii desemnează un judecător-raportor, care va examina sesizarea, cu excepţia situaţiilor prevăzute la pct.12. În caz de necesitate, Preşedintele Curţii poate desemna mai mulţi judecători-raportori.

15. Sesizările cu un obiect identic sau similar prin decizia Preşedintelui Curţii pot fi conexate şi repartizate unui judecător-raportor. În cazul în care acest lucru ar prelungi considerabil termenul de examinare, sesizările nu vor fi conexate.

16. Serviciul registratură, grefă şi arhivă asigură transmiterea sesizării în format electronic tuturor judecătorilor, indicând numele judecătorului-raportor desemnat de către Preşedintele Curţii.

17. Primind sesizarea şi fişa analitică, judecătorul-raportor examinează conţinutul acestora şi întocmeşte un aviz asupra sesizării.

18. În activitatea sa judecătorul-raportor este asistat de către un judecător-asistent şi un asistent judiciar (referent), de regulă, care a întocmit fişa analitică.

19. Termenul de examinare a admisibilităţii sesizării este de până la 60 de zile de la înregistrarea acesteia. În caz de necesitate, pentru examinarea suplimentară a sesizării, la solicitarea judecătorului-raportor, termenul poate fi prelungit de către Preşedintele Curţii.

191. Sesizările privind excepţiile de neconstituţionalitate se prezintă direct Curţii Constituţionale de către judecătorii/completele de judecată din cadrul Curţii Supreme de Justiţie, curţilor de apel şi judecătoriilor, pe rolul cărora se află cauza, iar admisibilitatea acestora se examinează în regim prioritar, în termen care nu depăşeşte 15 zile. Pentru examinarea amplă a tuturor circumstanţelor, sesizarea privind excepţia de neconstituţionalitate se prezintă Curţii împreună cu dosarul cauzei, în cadrul căreia a fost ridicată excepţia.

[Pct.191 introdus prin Decizia Curţii Constituţionale nr.AG-1 din 09.02.2016, în vigoare 09.02.2016]

 

192. În sesizarea privind excepţia de neconstituţionalitate judecătorul/completul de judecată care a sesizat Curtea indică dacă:

a) obiectul excepţiei intră în categoria actelor cuprinse la articolul 135 alin.(1) lit.a) din Constituţie;

b) excepţia este ridicată de către părţile litigiului sau reprezentantul acestora sau este ridicată de instanţa de judecată din oficiu;

c) prevederile contestate urmează a fi aplicate la soluţionarea litigiului;

d) nu există o hotărâre anterioară a Curţii având ca obiect prevederile contestate.

[Pct.192 introdus prin Decizia Curţii Constituţionale nr.AG-1 din 09.02.2016, în vigoare 09.02.2016]

 

20. Dacă în procesul examinării sesizării se constată că aceasta este incompletă, nu conţine suficientă informaţie pentru a fi declarată admisibilă sau este necesară elucidarea suplimentară a unor aspecte, judecătorul-raportor poate solicita completarea sesizării şi adresa întrebări suplimentare autorului sesizării, fixând termenul de prezentare a răspunsului.

21. La finalizarea procedurii de examinare a admisibilităţii sesizării, Preşedintele Curţii fixează data şedinţei, în cadrul căreia judecătorul-raportor prezintă avizul asupra sesizării.

22. Judecătorii, cu cel puţin 3 zile înainte, sunt înştiinţaţi de către Secretariatul Curţii despre data desfăşurării şedinţei privind examinarea admisibilităţii sesizării.

23. Şedinţa privind examinarea admisibilităţii sesizării este deliberativă dacă la ea participă majoritatea judecătorilor Curţii. La şedinţă participă de asemenea judecătorul-asistent, secretarul general şi asistentul judiciar (referentul) care a asistat judecătorul-raportor.

[Pct.23 completat prin Decizia Curţii Constituţionale nr.AG-1 din 09.02.2016, în vigoare 09.02.2016]

 

24. Admisibilitatea sesizării se examinează în şedinţă închisă, fără participarea părţilor.

[Pct.24 în redacţia Deciziei Curţii Constituţionale nr.AG-1 din 09.02.2016, în vigoare 09.02.2016]

 

25. În baza avizului prezentat, judecătorul-raportor propune Plenului Curţii să adopte una din următoarele soluţii:

a) declararea sesizării admisibilă;

b) declararea sesizării inadmisibilă;

c) conexarea admisibilităţii cu examinarea în fond a sesizării;

d) restituirea sesizării.

26. Propunerile prezentate de judecătorul-raportor se adoptă cu votul majorităţii judecătorilor prezenţi.

27. La adoptarea deciziilor de inadmisibilitate a sesizărilor depuse pot fi formulate opinii separate ale judecătorilor.

28. Sesizarea urmează a fi declarată inadmisibilă în cazul în care:

a) soluţionarea sesizării nu intră în competenţa Curţii;

b) există o hotărâre/decizie/aviz al Curţii având ca obiect prevederile contestate;

c) normele contestate au fost modificate sau abrogate;

d) sesizarea este vădit nefondată;

e) la ridicarea excepţiei de neconstituţionalitate nu au fost respectate condiţiile menţionate la pct.192.

[Pct.28 în redacţia Deciziei Curţii Constituţionale nr.AG-1 din 09.02.2016, în vigoare 09.02.2016]

 

29. Sesizarea urmează a fi restituită prin scrisoare autorului sesizării în cazul în care:

a) sesizarea nu este motivată şi nu cuprinde obiectul pe care sunt întemeiate cerinţele;

b) nu este demonstrată legătura de cauzalitate între prevederile contestate şi normele constituţionale invocate;

c) sesizarea nu întruneşte condiţiile de formă;

d) autorul sesizării nu a prezentat informaţia suplimentară şi nu a răspuns la întrebările formulate de Curte în termenul stabilit.

30. Decizia privind admisibilitatea sesizării se aduce la cunoştinţa autorului sesizării.

31. Decizia privind inadmisibilitatea sesizării se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi se aduce la cunoştinţa autorului sesizării.

32. Declararea sesizării inadmisibilă exclude posibilitatea depunerii repetate a unei noi sesizări având acelaşi obiect şi temeiuri.

33. Restituirea sesizării de către Curte nu exclude posibilitatea depunerii repetate a unei noi sesizări cu acelaşi obiect şi aceleaşi temeiuri, dacă subiectul cu drept de sesizare care a depus-o a înlăturat deficienţele constatate.

 

IV. PREGĂTIREA CAUZEI PENTRU EXAMINARE

ÎN ŞEDINŢA PUBLICĂ A CURŢII

34. Sesizările declarate admisibile se pregătesc pentru examinare în cadrul şedinţelor publice.

35. În procesul de pregătire a dosarului pentru examinare în şedinţa publică a Curţii, judecătorul-raportor, asistat de către un judecător-asistent şi un asistent judiciar (referent) din cadrul Secţiei expertiză juridică, solicită autorităţilor vizate prezentarea opiniei asupra sesizării. La solicitarea opiniei asupra sesizării, după caz, Curtea formulează faţă de autorităţi întrebări asupra esenţei cauzei. Neprezentarea opiniei în termenul cerut nu împiedică examinarea sesizării de către Curte.

[Pct.35 completat prin Decizia Curţii Constituţionale nr.AG-2 din 23.06.2015, în vigoare 23.06.2015]

 

351. Opiniile prezentate în adresa Curţii se comunică părţilor, care, în termenul stabilit de Curte, pot prezenta comentarii asupra poziţiilor celorlalte părţi.

[Pct.351 introdus prin Decizia Curţii Constituţionale nr.AG-2 din 23.06.2015, în vigoare 23.06.2015]

 

36. Opiniile asupra sesizării, expediate în adresa Curţii, se remit de către Serviciul registratură, grefă şi arhivă în format electronic tuturor judecătorilor.

37. Toate actele expediate autorului sesizării sau altor autorităţi sunt semnate de către Preşedintele Curţii.

38. Judecătorul-raportor, analizând obiectul sesizării, opiniile autorităţilor, soluţiile ce decurg din doctrina şi jurisprudenţa naţională şi internaţională, precum şi orice alte materiale necesare, întocmeşte proiectul hotărârii.

39. După pregătirea cauzei pentru examinare, cu cel puţin 10 zile înainte de data desfăşurării şedinţei publice, autorul (autorii) sesizării şi ceilalţi participanţi la proces sunt informaţi despre locul, data şi ora şedinţei. În cazuri urgente, participanţii la proces pot fi informaţi într-un termen mai restrâns.

40. La şedinţele publice ale Curţii, suplimentar, pe lângă autorul (autorii) sesizării, urmează a fi invitaţi:

a) reprezentantul Parlamentului şi, după caz, al Preşedintelui Republicii Moldova şi al Guvernului, dacă se exercită controlul constituţionalităţii unei legi;

b) reprezentantul Parlamentului, dacă se exercită controlul constituţionalităţii unei hotărâri a Parlamentului;

c) reprezentantul Preşedintelui Republicii Moldova, dacă se exercită controlul constituţionalităţii unui decret al Preşedintelui;

d) reprezentantul Guvernului dacă se exercită controlul constituţionalităţii unei hotărâri a Guvernului;

e) reprezentantul Parlamentului şi reprezentanţii altor instituţii vizate, la decizia Preşedintelui Curţii, în cazul în care se interpretează o normă constituţională;

f) judecătorul care a ridicat excepţia de neconstituţionalitate la soluţionarea unei cauze aflate pe rolul său sau partea litigiului (reprezentantul acesteia) dacă excepţia a fost ridicată de către aceasta din urmă. În cazul în care excepţia de neconstituţionalitate este ridicată de către un complet de judecată, sesizarea va fi susţinută la şedinţa publică a Curţii de către un judecător delegat din cadrul completului;

g) intervenienţii.

[Pct.40 modificat prin Decizia Curţii Constituţionale nr.AG-1 din 09.02.2016, în vigoare 09.02.2016]

 

401. Autorul sesizării poate participa personal la şedinţa publică a Curţii sau poate delega un reprezentant.

[Pct.401 introdus prin Decizia Curţii Constituţionale nr.AG-5 din 23.11.2015, în vigoare 23.11.2015]

 

402. Reprezentantul autorului sesizării şi reprezentanţii autorităţilor invitate la şedinţele publice ale Curţii urmează a fi licenţiaţi în drept, cu excepţia cazului în care Plenul Curţii decide altfel. Calificarea reprezentantului urmează a fi confirmată prin acte doveditoare.

[Pct.402 introdus prin Decizia Curţii Constituţionale nr.AG-5 din 23.11.2015, în vigoare 23.11.2015]

 

403. La delegarea mai multor reprezentanţi de către autorul sesizării şi autorităţile publice, cel puţin un reprezentant urmează a fi licenţiat în drept. Preşedintele şedinţei, în urma consultării reprezentanţilor părţii, decide ordinea luărilor de cuvânt.

[Pct.403 introdus prin Decizia Curţii Constituţionale nr.AG-5 din 23.11.2015, în vigoare 23.11.2015]

 

404. În cazul în care este delegată o singură persoană, care nu întruneşte condiţia menţionată la pct.402, iar Plenul Curţii nu a decis altfel, Preşedintele şedinţei refuză admiterea acesteia ca parte la şedinţa publică a Curţii şi acordarea dreptului la luarea de cuvânt.

[Pct.404 introdus prin Decizia Curţii Constituţionale nr.AG-5 din 23.11.2015, în vigoare 23.11.2015]

 

405. În situaţii excepţionale şi la orice etapă a procesului, în cazul în care circumstanţele sau conduita reprezentantului desemnat justifică acest lucru, Plenul Curţii poate să dispună că acesta nu mai poate participa la şedinţa publică a Curţii, iar partea reprezentată urmează să delege o altă persoană.

[Pct.405 introdus prin Decizia Curţii Constituţionale nr.AG-5 din 23.11.2015, în vigoare 23.11.2015]

 

41. În anumite cazuri, Preşedintele Curţii poate decide invitarea reprezentanţilor altor instituţii, decât cele menţionate la pct.40.

42. Judecătorul-raportor prezintă proiectul celorlalţi judecători, cu cel puţin 3 zile înainte de data desfăşurării şedinţei publice. În mod excepţional, proiectul poate fi prezentat într-un termen mai restrâns.

43. În vederea discutării aspectelor conceptuale abordate în proiectul hotărârii, Preşedintele Curţii poate dispune întrunirea în şedinţă a judecătorilor până la data desfăşurării şedinţei publice.

 

V. ACCESIBILITATEA INFORMAŢIILOR ŞI MATERIALELOR CAUZEI

PENTRU PĂRŢI ŞI ALTE PERSOANE INTERESATE

44. Toate informaţiile cu privire la judecătorul-raportor, judecătorul-asistent sau asistentul judiciar (referentul) care asistă judecătorul-raportor, sau orice alte informaţii referitoare la procesul decizional constituie informaţii confidenţiale şi nu sunt accesibile publicului.

45. Participanţii la proces au dreptul să ia cunoştinţă de materialele dosarului. Studierea dosarului se încuviinţează de către Preşedintele Curţii şi se desfăşoară în prezenţa unui angajat responsabil al Curţii.

46. Dosarul este pus la dispoziţia părţilor sau a reprezentanţilor legali ai acestora după verificarea identităţii acestora.

47. La solicitarea părţilor sau a reprezentanţilor legali ai acestora, Preşedintele Curţii poate încuviinţa eliberarea unor copii ale materialelor din dosar.

48. Sunt respinse cererile de studiere a fişelor analitice, avizelor, proiectelor de decizii, hotărâri şi a altor acte întocmite în procesul de pregătire a dosarului, precum şi a documentelor considerate confidenţiale.

 

VI. EXAMINAREA CAUZEI ÎN CADRUL ŞEDINŢEI PUBLICE A CURŢII

49. Sesizarea se examinează în şedinţa publică a Curţii în termen de până la 6 luni de la data depunerii. La solicitarea judecătorului-raportor sau a participanţilor la proces, pentru motive întemeiate, termenul de procedură poate fi prelungit de către Preşedintele Curţii.

50. Sesizările se examinează de Curte în cadrul şedinţelor publice, organizate, de regulă, în patru sesiuni: iarnă, primăvară, vară şi toamnă.

51. În cazuri urgente, sesizările pot fi examinate şi în şedinţe publice extraordinare, în afara sesiunilor ordinare stabilite.

511. Sesizările de interpretare a Constituţiei, precum şi cele prin care Curtea Constituţională se pronunţă prin aviz se examinează în şedinţă închisă, fără participarea părţilor, cu excepţia cazului în care Curtea decide altfel.

[Pct.511 în redacţia Deciziei Curţii Constituţionale nr.AG-1 din 09.02.2016, în vigoare 09.02.2016]

[Pct.511 introdus prin Decizia Curţii Constituţionale nr.AG-2 din 23.06.2015, în vigoare 23.06.2015]

 

512. Dispozitivul hotărârilor privind interpretarea Constituţiei şi al avizelor se pronunţă public. Părţile sunt informate despre data şi locul pronunţării publice a dispozitivului.

[Pct.512 modificat prin Decizia Curţii Constituţionale nr.AG-1 din 09.02.2016, în vigoare 09.02.2016]

[Pct.512 introdus prin Decizia Curţii Constituţionale nr.AG-2 din 23.06.2015, în vigoare 23.06.2015]

 

52. Sesizările pregătite pentru examinare se includ în ordinea de zi a şedinţelor Curţii.

[Pct.52 modificat prin Decizia Curţii Constituţionale nr.AG-2 din 23.06.2015, în vigoare 23.06.2015]

 

53. Proiectul agendei de examinare a sesizărilor în şedinţe publice este propus de Preşedintele Curţii şi aprobat de Plenul Curţii. Orice judecător poate propune modificări în ordinea de zi a şedinţelor.

54. Comunicatele de presă referitoare la şedinţele publice ale Curţii (ora, locul şi ordinea de zi) se plasează pe site-ul Curţii.

55. Secretariatul Curţii prezintă judecătorilor ordinea de zi a şedinţei, de regulă, cu cel puţin 10 zile înainte de desfăşurarea acesteia.

56. Şedinţa Curţii este condusă de Preşedintele Curţii. În cazul în care Preşedintele Curţii nu poate fi prezent, acesta desemnează un alt preşedinte de şedinţă. Indicaţiile preşedintelui şedinţei sunt obligatorii pentru participanţii la proces şi pentru persoanele prezente.

57. Preşedintele şedinţei constată prezenţa participanţilor la proces, motivul neprezentării acestora şi, după caz, verifică împuternicirile reprezentanţilor părţilor.

58. Absenţa unei părţi, înştiinţată asupra datei, orei şi locului desfăşurării şedinţei, nu împiedică examinarea cauzei.

59. Preşedintele şedinţei prezintă componenţa Curţii Constituţionale, numele grefierului, după caz, al experţilor şi interpretului.

60. Preşedintele şedinţei explică participanţilor la proces drepturile şi obligaţiile lor procedurale, cuprinse în Codul jurisdicţiei constituţionale, şi prezintă succint esenţa cauzei care urmează a fi examinată.

61. În cadrul şedinţei Curţii, părţile prezintă faptele şi aspectele de drept ale cauzei, astfel încât luările de cuvânt să nu depăşească 15 minute, preşedintele şedinţei fiind în drept să limiteze pledoariile.

611. La solicitarea părţilor, preşedintele şedinţei poate acorda acestora un termen de până la 15 minute pentru formularea opiniei asupra întrebărilor adresate de către judecători.

[Pct.611 introdus prin Decizia Curţii Constituţionale nr.AG-2 din 23.06.2015, în vigoare 23.06.2015]

 

62. Preşedintele şedinţei elimină din proces tot ceea ce nu are legătură cu examinarea cauzei şi exercitarea atribuţiilor Curţii Constituţionale. El este în drept:

a) să întrerupă, după somare, orice participant la proces;

b) să excludă orice întrebare şi explicaţie care nu se referă la cauză, nu ţine de proces sau de competenţa Curţii Constituţionale;

c) să priveze de cuvânt participantul care încalcă ordinea dezbaterilor, nu se comportă adecvat, încalcă alte reguli de procedură a jurisdicţiei constituţionale;

d) să dispună îndepărtarea din sală a oricărei persoane care încalcă prevederile legale şi regulamentare, precum şi etica judiciară.

63. După rostirea cuvântului de încheiere de către părţi, preşedintele şedinţei anunţă retragerea judecătorilor în sala de consiliu pentru deliberare. Participanţii la proces sunt înştiinţaţi despre locul, data şi ora pronunţării dispozitivului hotărârii.

64. Dispozitivul hotărârii este pronunţat de către preşedintele şedinţei.

 

VII. DELIBERAREA

65. Judecătorii Curţii deliberează în sala de consiliu. Deliberarea este secretă.

66. În sala de consiliu, până la votarea dispozitivului, judecătorul-raportor prezintă faptele şi aspectele juridice relevante procesului decizional.

67. După prezentarea informaţiei de către judecătorului-raportor, se acordă cuvântul judecătorilor.

68. În sala de consiliu este prezent Secretarul general, judecătorul-asistent şi asistentul judiciar, care pot prezenta faptele cauzei şi oferi informaţii cu privire la legislaţia naţională şi internaţională şi jurisprudenţa constituţională pertinentă. De asemenea, pot răspunde la întrebările judecătorilor asupra cauzei.

69. După încheierea deliberărilor, preşedintele şedinţei pune la vot propunerile judecătorului-raportor şi ale celorlalţi judecători. Preşedintele şedinţei votează ultimul. Judecătorul Curţii nu este în drept să se abţină de la vot. La votarea dispozitivului participă doar judecătorii.

70. Dacă în timpul deliberărilor se înregistrează paritate de voturi, preşedintele şedinţei poate decide reluarea examinării cauzei pentru analiza unor noi argumente sau circumstanţe esenţiale pentru soluţionarea cauzei. Cauza poate fi reluată şi în alte situaţii, în care judecătorii constată necesitatea unei examinări suplimentare. În acest caz preşedintele şedinţei anunţă întreruperea şedinţei sau amână examinarea cauzei.

71. După votarea dispozitivului hotărârii, la examinarea textului hotărârii, în sala de consiliu participă Secretarul general, judecătorul-asistent şi asistentul judiciar care a asistat judecătorul-raportor la pregătirea dosarului.

72. În ziua pronunţării dispozitivului hotărârii pe site-ul Curţii se plasează un comunicat de presă, iar dispozitivul hotărârii se plasează, de regulă, în aceeaşi zi.

721. Dispozitivul hotărârii se comunică părţilor şi terţelor persoane interesate.

[Pct.721 introdus prin Decizia Curţii Constituţionale nr.AG-2 din 23.06.2015, în vigoare 23.06.2015]

 

VIII. DECLARAŢIILE PUBLICE PENTRU MASS-MEDIA

[Capitolul VIII (pct.73) introdus prin Decizia Curţii Constituţionale nr.AG-1 din 09.02.2016, în vigoare 09.02.2016]

 

73. La depunerea sesizărilor, precum şi după desfăşurarea şedinţelor publice ale Curţii, declaraţiile pentru presă pot fi făcute în incinta Curţii doar de reprezentanţii Curţii. Autorii sesizării şi alţi participanţi la proces pot face declaraţii în incinta Curţii doar cu autorizarea expresă a Curţii.

[Pct.73 introdus prin Decizia Curţii Constituţionale nr.AG-1 din 09.02.2016, în vigoare 09.02.2016]