O R D I N
cu privire la aprobarea actelor normative, care reglementează
activitatea Inspectoratului de Stat pentru Seminţe
nr. 195 din 17.08.2005
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.154-156/527 din 18.11.2005
* * *
În conformitate cu Legea Republicii Moldova despre seminţe nr.659-XIV din 29.10.1999, Legea nr.915-XIII din 11.07.96 privind protecţia soiurilor de plante, Hotărîrea Guvernului nr.735 din 16 iunie 2003 cu privire la structura şi efectivul-limită ale serviciilor publice desconcentrate ale ministerelor, departamentelor şi altor autorităţi administrative centrale, Hotărîrea Guvernului nr.578 din 15.06.2005 cu privire la aprobarea Regulamentului, structurii şi efectivului-limită ale aparatului central al Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare,
ORDON:
1. Se aprobă:
1.1. Regulamentul Inspectoratului de Stat pentru Seminţe al Republicii Moldova (anexa nr.1);
1.2. Regulamentul-tip al inspectoratului raional (teritorial, municipal) de stat pentru seminţe (anexa nr.2);
1.3. Regulamentul cu privire la controlul soiurilor şi controlul seminţelor în Republica Moldova (anexa nr.3);
1.4. Regulamentul cu privire la activitatea inspectorului de stat în domeniul controlului asupra materialului semincer şi săditor de culturi agricole (anexa nr.4);
1.5. Regulamentul cu privire la aprobator (anexa nr.5);
1.6. Regulamentul cu privire la menţinătorul soiurilor de plante (anexa nr.6).
2. Se abrogă ordinele Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare al Republicii Moldova nr.24 din 03.03.2005, nr.66 din 31.03.2004, Tarifele pentru serviciile prestate de către Inspectoratul de Stat pentru Produsele Cerealiere şi de Panificaţie aprobate de către Minister la data de 15.01.2002, Regulamentul cu privire la modul de formare şi utilizare a mijloacelor speciale ale Inspectoratului de Stat pentru Produsele Cerealiere şi de Panificaţie aprobat de către Minister la data de 15.01.2002, Regulamentul cu privire la modul de formare şi utilizare a mijloacelor speciale ale instituţiilor veterinare de stat din Republica Moldova din 24.03.2004, ordinul Inspectoratului de Stat pentru Protecţia Plantelor nr.16-p din 04.07.2002.
3. Inspectoratului de Stat pentru Seminţe i se pune în sarcină publicarea prezentului ordin în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
4. Controlul asupra executării prezentului ordin îl exercită dl Anatolie SPIVACENCO, viceministru.
MINISTRUL AGRICULTURII | |
ŞI INDUSTRIEI ALIMENTARE | Anatolie GORODENCO |
Chişinău, 17 august 2005. | |
Nr.195. |
Anexa nr.1
la ordinul Ministerului Agriculturii
şi Industriei Alimentare
al Republicii Moldova
nr.195 din 17 august 2005
REGULAMENTUL
Inspectoratului de Stat pentru Seminţe al Republicii Moldova
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Inspectoratul de Stat pentru Seminţe al Republicii Moldova (în continuare – Inspectoratul de Stat pentru Seminţe) este o autoritate publică pe lîngă Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare al Republicii Moldova. Inspectoratul de Stat pentru Seminţe şi subdiviziunile lui teritoriale formează un sistem unic al controlului semincer de stat şi certificării seminţelor în Republica Moldova. Imobilele inspectoratelor de stat, patrimoniul şi mijloacele de producţie sînt proprietate de stat şi nu pot fi supuse privatizării.
2. Inspectoratul de Stat pentru Seminţe a fost creat în baza Hotărîrii Sovietului Miniştrilor al RSSM “Cu privire la reorganizarea laboratoarelor republicane şi raionale de control semincer în inspectorate de stat pentru seminţe pe lîngă Ministerul Agriculturii al RSSM” din 18.02.1966.
3. Inspectoratul de Stat pentru Seminţe al Republicii Moldova este persoană juridică, are cont de decontare şi bilanţ independent, ştampilă cu imaginea Stemei de Stat a Republicii Moldova şi denumirea sa, antete, blanchete şi alte atribute necesare activităţii sale.
Sediul Inspectoratului de Stat pentru Seminţe: mun.Chişinău, bd. Ştefan cel Mare, 162.
4. Inspectoratul de Stat pentru Seminţe se călăuzeşte în activitatea sa de prevederile Constituţiei Republicii Moldova, legile şi hotărîrile Parlamentului Republicii Moldova, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrile, dispoziţiile şi ordonanţele Guvernului Republicii Moldova, ordinele, directivele şi instrucţiunile Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare al Republicii Moldova, prezentul Regulament.
5. Inspectoratul de Stat pentru Seminţe şi subdiviziunile lui teritoriale exercită controlul asupra calităţii materialului semincer şi săditor de culturi agricole, purităţii biologice a soiurilor ce aparţin persoanelor fizice şi juridice care activează în ramura producerii seminţelor ameliorate şi pepinieristică.
II. SARCINILE INSPECTORATULUI DE STAT PENTRU SEMINŢE
6. Promovarea unei politici unice în producerea seminţelor ameliorate, pepinieristică şi exercitarea controlului de soi şi seminţe.
7. Participarea la elaborarea şi implementarea pe teritoriul Republicii Moldova a metodelor ştiinţifice fundamentate şi a standardelor de calitate ale seminţelor şi materialului săditor, a mijloacelor tehnice pentru aprecierea lor.
8. Exercitarea şi dirijarea lucrului metodic, coordonarea şi reglementarea unică a activităţii inspectării de stat, în scopul ajutorului la soluţionarea problemelor de creare a fondurilor necesare de seminţe şi material săditor cu calităţi de soi şi culturale înalte.
9. Efectuarea lucrărilor organizatorice şi metodice în aprecierea corectă a standardelor de stat naţionale şi regulilor internaţionale la aprecierea calităţilor de soi şi culturale ale seminţelor şi materialului săditor în cadrul ţării şi la livrările de import-export.
10. Organizarea, coordonarea, planificarea şi dirijarea metodică a lucrărilor de standardizare naţională şi internaţională în domeniul normativelor de calitate ale seminţelor şi materialului săditor, de apreciere a calităţilor de soi şi culturale şi a metodicelor pentru aprecierea lor.
III. FUNCŢIILE INSPECTORATULUI DE STAT PENTRU SEMINŢE
11. Elaborează, aprobă şi adoptă, în măsura competenţei sale, regulamente şi explicaţii privind aplicarea legislaţiei Republicii Moldova în domeniul certificării seminţelor culturilor agricole şi materialului săditor.
12. În numele puterii executive, exercită administrarea în domeniul semenologiei şi pepinieristicii, organizează şi efectuează lucrul de certificare a seminţelor culturilor agricole şi materialului săditor. Exercită controlul asupra identificării soiurilor materialului semincer şi săditor prin efectuarea aprobării, înregistrării, cercetării în cîmp a sectoarelor semincere şi pepinierelor pomiviticole şi bacifere.
13. Participă la elaborarea şi perfecţionarea standardelor de stat în vigoare pentru seminţe şi material săditor, a metodelor de analiză a seminţelor şi de aprobare a soiurilor, exercită controlul asupra soiurilor pe teren şi în laborator.
14. Pregăteşte şi aprobă (sau coordonează) cerinţele iniţiale, sarcinile tehnice, fundamentările tehnico-economice şi condiţiile tehnice pentru utilajul de laborator, aparatele şi dispozitivele pentru determinarea calităţii seminţelor.
15. Efectuează verificarea noilor standarde pentru seminţe şi a metodelor de determinare a calităţii de soi şi culturale, precum şi a aparatelor şi utilajului, recomandîndu-le pentru lansare în producţie.
16. Exercită controlul metodic asupra respectării reglementărilor internaţionale la stabilirea calităţii de soi şi culturale a seminţelor şi materialului săditor de import-export.
17. Efectuează în modul stabilit schimbul internaţional de informaţie tehnico-ştiinţifică şi documentaţie privind controlul calităţii seminţelor şi materialului săditor.
18. Ţine Registrul de evidenţă a controalelor efectuate.
19. Asigură, în limita mijloacelor alocate, finanţarea lucrărilor pentru exercitarea în teritoriu a controlului de soi pe teren, conform listei culturilor determinate de Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare al Republicii Moldova.
20. Asigură culegerea, acumularea, sistematizarea şi păstrarea informaţiilor pe direcţiile principale de activitate, formează banca de informaţii despre seminţe şi material săditor cu folosirea mijloacelor contemporane de tehnică de calcul şi transmiterea datelor.
21. Asigură în modul stabilit controlul asupra activităţii financiare şi gospodăreşti a inspectoratelor raionale (teritoriale, municipale).
22. Organizează perfecţionarea specialiştilor inspectoratelor de stat, stagiul şi instruirea, inclusiv pe bază de contracte şi acorduri cu organizaţiile şi firmele de peste hotare.
23. Organizează şi ţine în modul stabilit seminare, consfătuiri, congrese internaţionale şi simpozioane, alte măsuri ce ţin de problemele controlului calităţii seminţelor şi materialului săditor.
IV. DREPTURILE INSPECTORATULUI DE STAT PENTRU SEMINŢE
1) Organizează în modul stabilit controlul asupra activităţii inspectoratelor teritoriale de stat şi laboratoarelor pentru controlul calităţii seminţelor la corespunderea lor condiţiilor, conform cerinţelor pentru efectuarea aprecierii calităţilor culturale ale seminţelor, a prezenţei documentaţiei tehnico-normative, folosirii ei corecte, autenticităţii lucrului analitic efectuat şi prezintă propuneri pentru ridicarea eficacităţii activităţii lor.
2) Efectuează inspectarea plasării corecte a semănăturilor semincere, respectării tehnologiei de cultivare, efectuării aprobării semănăturilor de soi, cercetărilor în cîmp, aprobării şi selecţiei în masă a plantaţiilor producătoare de struguri şi pepinierelor pomiviticole.
3) Exercită controlul asupra prelucrării, păstrării materialului semincer şi săditor, întocmeşte documentaţia despre calităţile de soi şi culturale ale seminţelor de culturi agricole şi materialului săditor.
4) Exercită controlul producătorilor şi organizaţiilor comerciale la prezenţa licenţelor cu dreptul de producere şi de comercializare a seminţelor şi materialului săditor.
5) Eliberează certificate internaţionale la exportul şi importul seminţelor şi materialului săditor, precum şi la comercializarea acestora pe teritoriul Republicii Moldova.
6) Efectuează analiza internă şi internaţională de comparare a calităţii de soi şi culturale a seminţelor şi materialului săditor în caz de arbitraj.
7) Comandă şi eliberează agenţilor economici etichetele oficiale la materialul de înmulţire şi săditor viticol de categorii biologice înalte destinat comercializării.
8) Eliberează autorizaţii pentru înfiinţarea plantaţiilor-mamă viticole, de altoaie, portaltoaie şi a şcolilor de viţă de categorii biologice “Prebază”, “Bază”, “Certificat”, “Standard”.
9) Susţine în modul stabilit colaborarea internaţională în domeniul controlului de soi şi de seminţe.
24. Indicaţiile, dispoziţiile şi directivele Inspectoratului de Stat pentru Seminţe în problemele ce ţin de competenţa sa sînt obligatorii pentru executare de către inspectoratele teritoriale de stat, persoanele fizice şi juridice, care activează în ramura producerii seminţelor ameliorate şi pepinieristică.
25. Inspectoratul de Stat pentru Seminţe este condus de către şef, care se numeşte în funcţie de ministrul agriculturii şi industriei alimentare al Republicii Moldova.
V. ŞEFUL INSPECTORATULUI DE STAT PENTRU SEMINŢE
1) exercită conducerea şi poartă răspunderea personală pentru soluţionarea problemelor şi exercitarea funcţiilor atribuite Inspectoratului de Stat pentru Seminţe;
2) propune Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare candidaturile în funcţia de şefi ai inspectoratelor teritoriale (municipale, raionale);
3) prezintă Ministerului spre aprobare structura, statele, devizul de cheltuieli pentru întreţinerea aparatului, în limitele mijloacelor repartizate;
4) determină şi aprobă atribuţiile funcţionale ale lucrătorilor inspectoratelor teritoriale de stat, organizează planificarea, coordonarea activităţii cu subdiviziunile Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare al Republicii Moldova;
5) în limita competenţei sale emite ordine, directive, încheie contracte, aprobă cerinţe, eliberează procuri;
6) în conformitate cu legislaţia muncii, numeşte şi eliberează din funcţie lucrătorii din nomenclatura Inspectoratului de Stat pentru Seminţe şi specialiştii inspectoratelor teritoriale (municipale, raionale) de stat, aplică măsuri de stimulare şi sancţiuni;
7) aplică sancţiuni administrative şi, în cazurile stabilite de legislaţia în vigoare, sesizează organul competent de licenţiere privind încălcările depistate în activitatea agenţilor economici şi persoanelor fizice în procesul producerii, păstrării, transportării şi comercializării materialului semincer şi săditor;
8) reprezintă interesele Inspectoratului de Stat pentru Seminţe în organizaţii şi instituţii, în organele arbitrajului la examinarea chestiunilor ce ţin de competenţa sa;
9) este reprezentant oficial şi acreditat în Asociaţia Internaţională pentru Controlul seminţelor (I.S.T.A), participă la lucrările congreselor internaţionale şi la alte acţiuni organizate de I.S.T.A;
10) şeful şi adjunctul lui au dreptul de semnare a documentelor expediate în numele Inspectoratului de Stat pentru Seminţe în problemele ce ţin de competenţa lor în adresa ministerelor, agenţiilor, serviciilor, instituţiilor, întreprinderilor şi cetăţenilor.
26. Şeful Inspectoratului de Stat pentru Seminţe, conform funcţiilor sale, este totodată şi Inspector Principal de Stat al Republicii Moldova, adjunctul său – adjunct al Inspectorului Principal de Stat al Republicii Moldova, specialiştii Inspectoratului de Stat pentru Seminţe – inspectori de stat ai Republicii Moldova.
27. În cazul încălcării standardelor în vigoare, instrucţiunilor şi metodicilor are dreptul:
1) să rebuteze semănăturile semincere;
2) să curme folosirea nelegitimă a seminţelor şi materialului săditor;
3) să preleve probe de seminţe şi material săditor în scopuri de control;
4) să viziteze fără obstacole şi să primească gratuit de la producătorii de seminţe şi material săditor, organizaţiile de colectare şi comercializare întreaga informaţie şi documentele necesare despre sectoarele semincere şi pepinierele pomiviticole şi bacifere, precum şi despre cantitatea şi calitatea seminţelor şi materialului săditor;
5) să interzică importul loturilor de seminţe pentru comercializare în lipsa certificatelor de confirmare a calităţilor de soi şi culturale, precum şi în cazul nerespectării cerinţelor fitosanitare.
28. Sursele de finanţare a Inspectoratului de Stat pentru Seminţe şi instituţiilor de resort sînt stabilite în conformitate cu prevederile art.4 al Legii despre seminţe nr.659 din 29.10.1999.
Anexa nr.2
la ordinul Ministerului Agriculturii
şi Industriei Alimentare
al Republicii Moldova
nr.195 din 17 august 2005
REGULAMENTUL-TIP
al inspectoratului raional (teritorial, municipal) de stat pentru seminţe
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Inspectoratul raional (teritorial, municipal) de stat pentru seminţe este creat în conformitate cu prevederile Legii Republicii Moldova despre seminţe nr.659-XIV din 29.10.1999, Hotărîrea Guvernului nr.735 din 16 iunie 2003 cu privire la structura şi efectivul-limită ale serviciilor publice desconcentrate ale ministerelor, departamentelor şi altor autorităţi administrative centrale.
2. Inspectoratul raional (teritorial, municipal) este o autoritate publică de sine stătătoare, subordonată organizatoric, metodic şi administrativ Inspectoratului de Stat pentru Seminţe al Republicii Moldova. Patrimoniul şi mijloacele de producţie sînt proprietate de stat şi nu pot fi supuse privatizării.
3. Inspectoratul raional (teritorial, municipal) de stat pentru seminţe este persoană juridică, dispune de ştampilă cu imaginea Stemei de Stat a Republicii Moldova, cu denumirea sa, cont de decontare în bancă.
4. Inspectoratul raional (teritorial, municipal) se călăuzeşte în activitatea sa de prevederile Constituţiei Republicii Moldova, legilor şi hotărîrilor Parlamentului, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrilor, dispoziţiilor şi ordonanţelor Guvernului, ordinelor, directivelor şi instrucţiunilor Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare, ordinelor, instrucţiunilor, directivelor Inspectoratului de Stat pentru Seminţe.
5. Structura, efectivul şi fondul de salarizare ale aparatului inspectoratului raional (teritorial, municipal) sînt aprobate de Inspectoratul de Stat pentru Seminţe al Republicii Moldova. Şeful inspectoratului raional (teritorial, municipal), la propunerea şefului Inspectoratului de Stat pentru Seminţe al Republicii Moldova, este numit şi eliberat din funcţie prin ordinul Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare al Republicii Moldova, specialiştii inspectoratului raional (teritorial, municipal) – prin ordinul Inspectoratului de Stat pentru Seminţe al Republicii Moldova.
6. Inspectoratul raional (teritorial, municipal) exercită controlul asupra calităţii materialului semincer şi săditor de culturi agricole în toate organizaţiile şi întreprinderile, indiferent de apartenenţa lor departamentală, tipul de proprietate şi genul de activitate practicat.
7. Sursele de finanţare a inspectoratului raional (teritorial, municipal) sînt mijloacele alocate din bugetul republican, precum şi din mijloacele obţinute de la prestarea serviciilor contra plată.
8. Inspectoratul raional (teritorial, municipal) îşi coordonează activitatea cu serviciile administraţiei publice centrale şi subdiviziunile structurale desconcentrate în raion.
II. SARCINILE INSPECTORATULUI RAIONAL
(TERITORIAL, MUNICIPAL) DE STAT
1) Exercitarea şi asigurarea controlului de stat asupra certificării materialului semincer şi săditor produs de agenţii economici, indiferent de forma de proprietate şi genul de activitate;
2) Controlul asupra respectării normelor tehnologice la toate etapele de producere, pregătire, păstrare, transportare şi comercializare a materialului semincer şi săditor;
3) Controlul asupra respectării cerinţelor actelor normativ-tehnice în vigoare la aprecierea calităţii seminţelor de culturi agricole, materialului săditor pomiviticol şi bacifer;
4) Controlul şi participarea nemijlocită la efectuarea aprobării loturilor semincere şi pepinierelor pomicole, viticole şi bacifere;
5) Verificarea calităţii materialului semincer şi săditor cu eliberarea documentelor respective;
6) Implementarea noilor metode ştiinţifice de apreciere a calităţii seminţelor şi materialului săditor;
7) Instruirea sistematică a personalului producătorilor pe problemele controlului materialului semincer şi săditor.
III. FUNCŢIILE INSPECTORATULUI RAIONAL
(TERITORIAL, MUNICIPAL) DE STAT
9. În activitatea sa inspectoratul raional (teritorial, municipal) exercită:
1) controlul de stat asupra producerii, stării sectoarelor semincere şi pepinierelor, aprecierii calităţilor de soi şi culturale ale seminţelor şi materialului săditor cu acordarea ajutorului consultativ metodic necesar la îmbunătăţirea indicilor de calitate de către agenţii economici în toate formele de gospodărire;
2) controlul asupra calităţii seminţelor de culturi agricole şi materialului săditor pomiviticol cu documentarea respectivă;
3) controlul asupra respectării de către producători a standardelor în vigoare referitoare la calitatea seminţelor şi materialului săditor, pregătirii seminţelor pentru semănat şi a materialului săditor pentru sădit, ţinerii documentaţiei necesare;
4) controlul asupra respectării regulilor de prelevare a probelor de seminţe şi retragerea documentelor eliberate agenţilor economici în baza probelor prelevate cu încălcarea standardelor;
5) întocmirea, de comun acord cu organele administrative raionale (teritoriale, municipale) de specialitate, a listelor persoanelor cărora li se permite prelevarea probelor de seminţe pentru analiză şi a persoanelor, autorizate să preleve probele medii;
6) participarea nemijlocită la măsurile de perfecţionare, seminare de instruire a producătorilor de seminţe şi material săditor, ţinerea instructajului asupra tehnicii şi metodicii de analiză a tuberculilor de cartofi;
7) participarea la activitatea comisiilor pentru prelevarea probelor de seminţe destinate analizelor, precum şi a probelor din loturile de seminţe şi material săditor destinate importului-exportului;
8) prelevarea probelor medii de seminţe de categorii biologice superioare de la producătorii de elită, instituţiile de cercetări ştiinţifice;
9) întocmirea şi prezentarea în modul stabilit a informaţiilor despre cantitatea şi calitatea materialului semincer şi săditor;
10) controlul semincer asupra culturilor de cîmp şi pepinierelor viticole, pomicole şi bacifere cu întocmirea documentaţiei respective;
11) inspectarea şi supravegherea corectitudinii efectuării controlului fitosanitar în plantaţiile-mamă de altoaie şi portaltoaie, şcolile de viţă de vie în timpul vegetaţiei, prelevării probelor pentru testare la prezenţa bolilor virotice şi la forma latentă a cancerului bacterian, prelevării probelor de sol pentru analiza la prezenţa nematozilor purtători de virusuri;
12) ţinerea Registrului de evidenţă a controalelor efectuate;
13) inspectoratele municipal Bălţi şi raional Soroca controlează calitatea seminţelor de sfeclă de zahăr din întreaga zonă producătoare a seminţelor de sfeclă.
IV. DREPTURILE INSPECTORATULUI RAIONAL
(TERITORIAL, MUNICIPAL) DE STAT
10. Inspectoratul raional (teritorial, municipal) are dreptul să interzică şi să aplice sancţiuni în cazul:
1) semănatului cu material semincer necondiţionat şi plantării materialului săditor necorespunzător cerinţelor de standard;
2) producerii şi comercializării seminţelor şi materialului săditor necorespunzător normelor tehnice;
3) semănatului şi săditului soiurilor şi hibrizilor neomologaţi;
4) păstrării materialului semincer şi săditor în depozite necorespunzătoare normelor prevăzute;
5) transportării şi ambalării necorespunzătoare normelor tehnice;
6) punerii în circuit a loturilor de seminţe şi materialului săditor în lipsa certificatului de calitate.
11. Şeful inspectoratului raional (teritorial, municipal):
1) asigură executarea hotărîrilor Guvernului Republicii Moldova, ordinelor şi directivelor Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare, Inspectoratului de Stat pentru Seminţe şi poartă răspundere personală pentru activitatea inspectoratului în domeniul controlului seminţelor şi materialului săditor;
2) asigură disciplina şi ordinea în cadrul inspectoratului;
3) reprezintă interesele inspectoratului în structurile corespunzătoare;
4) în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare şi prezentului Regulament este responsabil de imobilul şi utilajul inspectoratului;
5) în limita competenţei sale, emite ordine şi directive în conformitate cu legislaţia muncii, angajează lucrători, încheie contracte, eliberează procuri, întreprinde măsuri de stimulare, aplică sancţiuni.
V. REORGANIZAREA SAU LICHIDAREA INSPECTORATULUI
RAIONAL (TERITORIAL, MUNICIPAL) DE STAT
12. Reorganizarea sau lichidarea inspectoratului raional (teritorial, municipal) de stat pentru seminţe se efectuează de către Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare al Republicii Moldova la propunerea Inspectoratului de Stat pentru Seminţe al Republicii Moldova.
Anexa nr.3
la ordinul Ministerului Agriculturii
şi Industriei Alimentare
al Republicii Moldova
nr.195 din 17 august 2005
REGULAMENT
cu privire la controlul soiurilor şi controlul
seminţelor în Republica Moldova
Prezentul Regulament este elaborat în conformitate cu Legea despre seminţe nr.659-XIV din 29.10.1999 şi determină modul de organizare şi efectuare a controlului soiurilor şi controlului seminţelor ale culturilor agricole.
I. NOŢIUNI DE BAZĂ
În sensul prezentului Regulament sînt definite următoarele noţiuni:
seminţe – orice material de reproducere (seminţe, fructe, material săditor, produse prin orice metode de înmulţire), destinat înmulţirii sau reproducerii plantelor agricole;
calitate de soi a seminţelor (controlul soiului) – totalitatea indicilor biologici, ce caracterizează apartenenţa seminţelor la un anumit soi;
control semincer – totalitatea măsurilor şi acţiunilor legate de monitorizarea şi supravegherea producerii seminţelor, precum şi de certificarea lor, în conformitate cu normele tehnice în vigoare şi reglementările internaţionale în domeniu;
aprobarea semănăturilor – cercetarea semănăturilor de soi în scopul determinării purităţii lor de soi sau autenticităţii de soi a plantelor, gradului de îmburuienire a semănăturilor de soi, de afectare de boli şi vătămare a plantelor de către dăunători;
cercetarea în cîmp – cercetarea respectării tehnologiei de cultivare a seminţelor de hibrizi de prima generaţie şi a formelor lor parentale pe sectoarele de înmulţire a seminţelor superelită şi elită ale analogilor sterili ai formelor materne, precum şi pe sectoarele de hibridizare a hibrizilor simpli, de hibridizare între soi pe linie şi tripli;
înregistrarea semănăturilor – controlul semănăturilor de soi fără prelevarea snopului pentru aprobare cu întocmirea ulterioară a rezultatelor controlului în modul stabilit;
controlul pe teren – stabilirea apartenenţei plantelor agricole şi seminţelor la soiul dat şi determinarea purităţii de soi a plantelor prin semănatul seminţelor pe sectoare speciale şi controlul ulterior al culturilor agricole de pe aceste sectoare;
controlul soiului în laborator – stabilirea apartenenţei seminţelor soiului dat şi determinarea purităţii de soi prin efectuarea analizei de laborator.
II. DISPOZIŢII GENERALE
1. Controlul soiurilor şi controlul seminţelor sînt organizate întru asigurarea respectării actelor legislative şi normative ale Republicii Moldova în domeniul producerii seminţelor ameliorate, precum şi a cerinţelor standardelor de stat şi ale altor acte normative din domeniul producerii seminţelor.
2. Controlul soiurilor şi controlul seminţelor se efectuează numai la semănăturile şi seminţele soiurilor şi hibrizilor de culturi agricole, care sînt incluse în Registrul soiurilor (hibrizilor) de plante, ce se cultivă în Republica Moldova de către producătorii agricoli, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, dispunînd de licenţă cu drept de producere, colectare, prelucrare, păstrare, comercializare, transportare şi folosire a seminţelor de culturi agricole.
3. La efectuarea controlului soiurilor şi controlului seminţelor pe întreg teritoriul Republicii Moldova se iau ca bază metodele, terminologia şi actele normative unice în domeniul producerii seminţelor, precum şi mostre unice de mijloace tehnice.
III. ORGANELE DE STAT, CARE EFECTUEAZĂ CONTROLUL
SOIURILOR ŞI CONTROLUL SEMINŢELOR
4. Controlul soiurilor şi controlul seminţelor, al semănăturilor şi seminţelor de culturi agricole se efectuează de către specialiştii Inspectoratului de Stat pentru Seminţe al Republicii Moldova şi specialiştii subdiviziunilor lui teritoriale.
5. Inspectoratul de Stat pentru Seminţe al Republicii Moldova este un organ de stat pe lîngă Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare al Republicii Moldova. Inspectoratele teritoriale (municipale, raionale) de stat pentru seminţe sînt organe de stat pe teritoriul Republicii Moldova şi se subordonează Inspectoratului de Stat pentru Seminţe al Republicii Moldova.
6. Inspectoratele teritoriale (municipale, raionale) de stat de orice nivel sînt persoane juridice, dispun de ştampilă cu imaginea Stemei de Stat a Republicii Moldova, cu denumirea lor, bilanţ de sine stătător şi conturi în bancă.
7. Sursele de finanţare a Inspectoratului de Stat pentru Seminţe al Republicii Moldova şi a subdiviziunilor lui teritoriale sînt mijloacele primite din bugetul de stat, precum şi mijloacele obţinute de la prestarea serviciilor contra plată.
8. Inspectoratul de Stat pentru Seminţe al Republicii Moldova şi subdiviziunile lui teritoriale formează Serviciul de Stat pentru Controlul Soiurilor şi al Seminţelor al Republicii Moldova.
IV. SARCINILE SERVICIULUI DE STAT PENTRU CONTROLUL
SOIURILOR ŞI CONTROLUL SEMINŢELOR
9. Sarcinile principale ale Serviciului de Stat pentru Controlul Soiurilor şi Controlul Seminţelor sînt următoarele:
1) exercitarea controlului asupra respectării de către persoanele fizice şi juridice a standardelor de stat, altor acte normative, regulilor şi principiilor obligatorii la producerea, colectarea, prelucrarea, păstrarea, transportarea şi utilizarea seminţelor de culturi agricole;
2) asigurarea aplicării corecte a standardelor de stat şi a principiilor internaţionale la aprecierea calităţilor de soi şi culturale ale seminţelor, destinate livrărilor pe piaţa internă şi la import-export;
3) organizarea prelevării probelor de seminţe şi determinarea prin analiză de laborator a calităţilor lor culturale şi eliberarea documentelor de calitate;
4) exercitarea controlului semincer şi certificării seminţelor, ţinerea Registrului de stat al participanţilor şi instituţiilor Sistemului de certificare a seminţelor;
5) asigurarea elaborării metodicelor ştiinţific fundamentate şi a normativelor de standarde la calităţile de soi şi culturale ale seminţelor, precum şi mijloacelor tehnice pentru aprecierea lor;
6) organizarea şi efectuarea analizelor comparative ale calităţilor culturale ale seminţelor;
7) întreţinerea relaţiilor tehnico-ştiinţifice cu inspectoratele de stat pentru seminţe ale ţărilor – membre ale CSI, laboratoarele de control semincer ale ţărilor – membre ale Asociaţiei Internaţionale pentru Controlul Seminţelor (I.S.T.A), asigurarea cooperării lucrărilor tehnologice şi de cercetări ştiinţifice în domeniul controlului soiurilor şi controlului seminţelor;
8) aprobarea proiectelor standardelor naţionale pentru seminţe şi metodele de apreciere a calităţii lor, precum şi experimentarea utilajului şi aparatajului;
9) crearea unei bănci informaţionale de date despre calităţile de soi şi culturale ale seminţelor de culturi agricole.
V. MODUL DE EFECTUARE A CONTROLULUI SOIURILOR
10. Controlul soiurilor semănăturilor şi seminţelor de plante agricole se efectuează prin aprobare, cercetare în cîmp, controlul pe teren şi de laborator al soiurilor.
11. Semănăturile semincere de plante agricole se supun în mod obligatoriu aprobării şi cercetării în cîmp. Aprobarea semănăturilor de soi şi cercetările în cîmp ale hibrizilor de prima generaţie a plantelor agricole se efectuează la cererea producătorilor de seminţe de către inspectoratele de stat pentru seminţe cu atragerea în caz de necesitate a amelioratorilor soiurilor, instituţiilor de cercetări ştiinţifice, organizaţiilor ştiinţifice şi persoanelor fizice, care se ocupă cu cercetările ştiinţifice în domeniul producerii seminţelor, precum şi a organizaţiilor ştiinţifice, care funcţionează în sistemul de învăţămînt superior.
12. Aprobarea semănăturilor de seminţe ameliorate ale plantelor agricole se efectuează de către amelioratorii soiurilor, acreditaţi în modul stabilit de Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare al Republicii Moldova, împreună cu reprezentantul Inspectoratului de Stat pentru Seminţe.
13. Modul de acreditare a aprobatorilor semănăturilor de soi ale plantelor agricole îl stabileşte Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare al Republicii Moldova.
14. Seminţele ameliorate, superelită şi de reproducere, incluse în circulaţie, în conformitate cu lista plantelor determinată de Minister, se supun controlului pe teren.
15. Seminţele elită şi seminţele certificate, incluse în circulaţie în conformitate cu lista plantelor agricole, determinată de Minister, se supun controlului de laborator al soiului.
16. Aprobarea semănăturilor de soiuri, cercetarea în cîmp, controlul pe teren şi controlul de laborator al soiurilor se efectuează la soiurile şi hibrizii, incluşi în Registrul soiurilor (hibrizilor) de plante, ce se cultivă în Republica Moldova.
17. Controlul pe teren şi controlul de laborator al soiurilor se efectuează de către Inspectoratul de Stat pentru Seminţe al Republicii Moldova, precum şi de către inspectoratele teritoriale (municipale, raionale) de stat pentru seminţe.
18. Semănăturile plantelor agricole, seminţele cărora sînt destinate necesităţilor proprii ale producătorilor de seminţe, se supun înregistrării. Înregistrarea semănăturilor plantelor agricole se efectuează de către producătorii de seminţe, sau la solicitarea lor – de către inspectoratele de stat pentru seminţe.
19. Procedura de efectuare a aprobării, cercetărilor în cîmp, înregistrării semănăturilor de soi ale plantelor agricole, controlului pe teren se aprobă de către Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare al Republicii Moldova.
VI. MODUL DE EFECTUARE A CONTROLULUI SEMINŢELOR
20. Controlul seminţelor se efectuează prin prelevarea probelor loturilor de seminţe şi analiza probelor la calităţile culturale ale seminţelor, în conformitate cu cerinţele standardelor în vigoare şi ale altor acte normative în domeniul producerii seminţelor.
21. Prelevarea probelor de la loturile de seminţe, destinate comercializării, se efectuează de către specialiştii inspectoratelor de stat pentru seminţe. Prelevarea probelor de la loturile de seminţe, destinate satisfacerii necesităţilor proprii, se efectuează de către persoanele cu drept de practicare a acestui gen de activitate. Modul de acreditare a persoanelor cu drept de prelevare a probelor de seminţe de la plantele agricole este determinat de Inspectoratul de Stat pentru Seminţe al Republicii Moldova.
22. Analiza probelor de seminţe de plante agricole se efectuează de către inspectoratele de stat pentru seminţe.
VII. CONTROLUL DE STAT AL SOIURILOR ŞI CONTROLUL SEMINŢELOR
23. Controlul de stat al soiurilor şi controlul seminţelor în domeniul producerii seminţelor de plante agricole se efectuează de către specialiştii inspectoratelor de stat în modul stabilit de legislaţia Republicii Moldova.
VIII. SOLUŢIONAREA LITIGIILOR APĂRUTE ÎN TIMPUL EFECTUĂRII
CONTROLULUI SOIURILOR ŞI CONTROLULUI SEMINŢELOR
24. Litigiile, apărute în timpul efectuării controlului soiurilor şi controlului seminţelor, se aplanează în conformitate cu legislaţia Republicii Moldova.
Anexa nr.4
la ordinul Ministerului Agriculturii
şi Industriei Alimentare
al Republicii Moldova
nr.195 din 17 august 2005
REGULAMENT
cu privire la activitatea inspectorului de stat în domeniul controlului
asupra materialului semincer şi săditor de culturi agricole
1. Prezentul Regulament determină ordinea activităţii inspectorilor de stat în domeniul controlului asupra materialului semincer şi săditor de culturi agricole, îndeplinirea legislaţiei Republicii Moldova în producerea, colectarea, prelucrarea, păstrarea, comercializarea, utilizarea seminţelor şi materialului săditor.
2. În conformitate cu Legea Republicii Moldova “Despre seminţe”, controlul de stat semincer şi calităţilor de soi îl exercită inspectorii de stat în domeniul producerii seminţelor şi materialului săditor (în continuare – inspectorul de stat).
3. Conducătorul Inspectoratului de Stat pentru Seminţe al Republicii Moldova este, totodată, inspector principal de stat al Republicii Moldova, adjunctul său – inspector principal de stat adjunct al Republicii Moldova.
4. Conducătorii inspectoratelor raionale (teritoriale, municipale) de stat pentru seminţe sînt totodată inspectori principali de stat raionali (teritoriali, municipali).
5. Specialiştii Inspectoratului de Stat pentru Seminţe al Republicii Moldova şi inspectoratelor de stat teritoriale (municipale, raionale) de stat sînt inspectori de stat.
6. Inspectorul de stat, în limitele competenţei sale, are dreptul:
1) la vizitarea liberă a persoanelor fizice şi juridice cu genul de activitate în producerea seminţelor şi materialului săditor, şi obţinerea de la persoanele indicate a informaţiei necesare fără plată;
2) să suspende utilizarea seminţelor şi materialului săditor, în caz de încălcări ale legislaţiei Republicii Moldova la producerea seminţelor şi materialului săditor;
3) să elibereze persoanelor fizice şi juridice prescripţii cu privire la înlăturarea încălcărilor legislaţiei Republicii Moldova la producerea seminţelor şi materialului săditor;
4) să rebuteze semănăturile semincere în caz de încălcare a tehnologiei de producere a seminţelor;
5) să exercite controlul de stat la utilizarea soiurilor protejate;
6) să preleve probe de control inspectoral de la loturi de seminţe;
7) să retragă documentele eliberate anterior privind calitatea seminţelor şi materialului săditor, în caz de necorespundere a rezultatelor analizelor probelor, prelevate la controlul inspectoral, cu rezultatele primite anterior;
8) să interzică comercializarea seminţelor importate necorespunzătoare cerinţelor standardelor de stat ale Republicii Moldova.
7. Lacunele depistate la producerea şi comercializarea seminţelor, materialului săditor se înregistrează de către inspectorul de stat prin întocmirea proceselor-verbale şi dispoziţie.
8. Inspectorului principal de stat i se mai acordă dreptul:
1) să trimită, în caz de necesitate, materiale despre încălcările depistate la producerea seminţelor şi activitatea pepinieristică organelor judiciare sau procuraturii pentru luarea măsurilor în conformitate cu legislaţia Republicii Moldova;
2) să propună anularea licenţei de activitate la producerea seminţelor de bază (elită) şi certificate (de reproducţie) destinate comercializării, precum şi la producerea şi comercializarea seminţelor şi materialului săditor de toate categoriile biologice;
3) să sisteze comercializarea seminţelor şi materialului săditor, în caz că sînt depistate încălcări ale legislaţiei Republicii Moldova în domeniul culturii de seminţe selecţionate şi pepinieristică;
4) să propună întreruperea ajutorului de stat persoanelor fizice şi juridice, ce activează la producerea seminţelor şi materialului săditor, care nu îndeplinesc măsurile de dezvoltare programate în acest domeniu, finanţate din contul bugetului republican;
5) să examineze în modul stabilit cazurile de încălcare a legii, cu aplicarea măsurilor de influenţă administrativă pentru încălcările legislaţiei Republicii Moldova în domeniul culturii de seminţe selecţionate şi pepinieristică.
9. În caz de încălcare a regulilor de comercializare cu amănuntul a seminţelor, răsadului şi materialului săditor viticol, pomicol şi bacifer, prezintă în modul stabilit materialele în instanţele judecătoreşti şi organele administrative publice locale pentru suspendarea activităţii sau retragerea licenţei.
10. Inspectorul de stat poate antrena la exercitarea controlului de soi specialişti şi savanţi ai instituţiilor de cercetări ştiinţifice şi de studii superioare de profil, organizaţii ştiinţifice şi persoane fizice, ce se ocupă cu lucrul ştiinţific în domeniul producerii seminţelor selecţionate şi pepinieristică.
11. Inspectorul principal de stat din teritoriu informează inspectorul principal de stat al Republicii Moldova despre hotărîrile luate şi acţiunile întreprinse pe următoarele probleme:
1) dispoziţie agenţilor economici, ce activează în producerea seminţelor şi pepinieristică, despre înlăturarea încălcărilor legislaţiei în vigoare şi tragerea la răspundere administrativă a persoanelor fizice şi juridice;
2) propuneri referitor la anularea licenţei de activitate la producerea seminţelor de bază (de elită) şi certificate (de reproducţie), destinate pentru comercializarea materialului săditor şi loturilor de seminţe de toate categoriile biologice;
3) interzicerea comercializării seminţelor şi materialului săditor, ce nu corespund cerinţelor standardelor în vigoare ale Republicii Moldova;
4) propuneri despre suspendarea susţinerii de stat agenţilor economici, ce produc seminţe şi material săditor, şi nu îndeplinesc măsurile programate de dezvoltare a producerii seminţelor şi pepinieristică, finanţate din contul bugetului republican.
12. Informaţia despre hotărîrile indicate şi acţiunile întreprinse se prezintă în termen de 3 zile din momentul primirii.
13. Hotărîrile şi indicaţiile inspectorului de stat, în problemele ce ţin de competenţa sa, sînt obligatorii pentru persoanele fizice şi juridice, care activează la producerea, colectarea, tratarea, păstrarea, comercializarea, transportarea şi utilizarea seminţelor şi materialului săditor.
14. Acţiunile (inacţiunea) inspectorului de stat pot fi reclamate în curs de o lună inspectorului principal de stat din organizaţia ierarhic superioară. Deciziile inspectorului de stat pot fi atacate în organele judiciare.
15. Inspectorul de stat poartă răspundere personală în modul stabilit de lege pentru neîndeplinirea sau îndeplinirea inadecvată a sarcinilor, divulgarea secretelor de stat şi comerciale.
16. Inspectorul de stat, conform funcţiei, are dreptul să poarte insignă de distincţie, aprobată de Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare al Republicii Moldova.
17. Se interzice orice influenţă asupra inspectorului de stat sub orice formă, ce împiedică îndeplinirea obligaţiunilor funcţionale sau amestec în activitatea sa.
Anexa nr.5
la ordinul Ministerului Agriculturii
şi Industriei Alimentare
al Republicii Moldova
nr.195 din 17 august 2005
REGULAMENT
cu privire la aprobator
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Aprobatorul – persoană fizică, responsabilă pentru efectuarea aprobării culturilor agricole în scopul determinării semănăturilor de soi şi hibride pentru folosirea roadei lor în scopuri semincere.
2. Aprobator poate fi persoana, care are studii superioare speciale, a absolvit cursurile de perfecţionare respective şi dispune de certificat, eliberat de organele abilitate în acest domeniu. Aprobatori pot fi de asemenea şi persoane, care activează în cadrul Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare, instituţiilor ştiinţifice ramurale, inspectoratelor de stat pentru seminţe (cu excepţia şefilor inspectoratelor teritoriale), Comisiei de Stat pentru Încercarea Soiurilor de Plante şi care au fost atestate de Comisia de atestare, creată prin ordinul Ministerului.
3. Aprobatorul este obligat să urmeze o dată în 3 ani cursuri speciale pe bază de contract, organizate de Inspectoratul de Stat pentru Seminţe al Republicii Moldova, Institutul de Economie şi de Perfecţionare în Domeniul Agroalimentar, sub controlul nemijlocit al Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare, urmate de atestarea de către Comisia de atestare.
4. Comisia de atestare a aprobatorilor testează toate categoriile de aprobatori, eliberîndu-le certificatele respective pe termen de 3 ani.
5. Inspectorul, aprobatorul superior, aprobatorul, la propunerea Inspectoratului de Stat pentru Seminţe, de comun acord cu direcţiile generale raionale pentru agricultură şi alimentaţie şi instituţiile ramurale de profil, se confirmă anual prin ordinul Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare.
6. La efectuarea recunoaşterii şi aprobării culturilor de soi pe întreg teritoriul Republicii Moldova se folosesc acte normative unice.
II. DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIUNILE APROBATORULUI
7. Aprobatorul este obligat:
1) să respecte şi să execute cerinţele legislaţiei în vigoare a Republicii Moldova despre seminţe;
2) să efectueze recunoaşterea şi aprobarea culturilor de soi în gospodăriile experimentale de producere şi în cele de ameliorare şi de producere a seminţei de bază ale instituţiilor de cercetări ştiinţifice, precum şi pe sectoarele de testare a soiurilor cu participarea nemijlocită a amelioratorului sau a altui specialist din sistemul respectiv al producerii seminţelor ameliorate, alte organizaţii din acest domeniu;
3) să aprecieze vizual în cîmp suprafaţa destinată aprobării;
4) să constate starea cîmpului, care va fi aprobată (impurificarea, îmburuienirea, numărul de plante căzute, bolnave, puritatea varietală de soi etc.);
5) să aprecieze în modul stabilit numărul de plante la hectar, schema semănăturilor;
6) să definitiveze pînă la începutul recoltării recunoaşterea şi aprobarea, înregistrarea semănăturilor şi să transmită gospodăriei documentele de aprobare, verificate de inspectorul superior-reprezentant al Inspectoratului de Stat pentru Seminţe;
7) să consulte agenţii economici în problema realizării măsurilor de recoltare a roadei pe sectoarele destinate producerii seminţelor separat de roada semănăturilor-marfă, recoltarea separată a sectoarelor aprobate, respectarea tehnologiei de recoltare a seminţelor pe sectoarele de hibridare cu rînduri materne şi paterne, prelucrarea şi depozitarea corectă a materialului semincer.
8. Aprobatorul are următoarele drepturi:
1) să rebuteze semănăturile semincere de culturi agricole, care nu corespund cerinţelor biologice şi tehnologice, cu un grad înalt de impurităţi, îmburuienire, molipsite sau atacate de boli, vătămători, prezenţa plantelor de carantină etc.;
2) să întocmească actele normative despre trecerea la rebut, cu înaintarea lor organelor respective;
3) să informeze inspectoratele de stat pentru seminţe referitor la încălcările depistate în scopul înaintării de către inspectorate organelor respective a demersurilor referitor la retragerea licenţei de activitate de la agenţii economici, care încalcă în mod flagrant legislaţia şi standardele la producerea seminţelor de culturi agricole.
9. Aprobatorul nu este în drept:
1) să efectueze aprobarea, cercetarea în cîmp, înregistrarea şi respectiv întocmirea actelor normative a soiurilor şi hibrizilor de plante agricole neomologate în republică;
2) să efectueze de sine stătător aprobarea soiurilor de plante agricole de înaltă reproducţie – bază şi prebază;
3) să efectueze aprobarea în lipsa documentelor de provenienţă şi calitate biologică a seminţelor de culturi agricole însămînţate pe sectoarele semincere.
III. REMUNERAREA APROBATORULUI
10. Pentru aprobarea şi cercetarea semănăturilor de culturi agricole (culturi de cîmp, legume, bostănoase, cartofi, plantaţii multianuale etc.), agenţii economici încheie contracte cu aprobatorii numiţi prin ordinul Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare.
11. Achitările dintre părţi (agenţii economici şi inspectorat) se efectuează în conformitate cu volumul de lucru efectuat, în funcţie de tarifele existente, conform Anexei.
12. Plata aprobatorului se efectuează pentru:
1) aprobarea sectoarelor semincere ale gospodăriilor semincere, a semănăturilor semincere de culturi cerealiere, oleaginoase, furajere, legume, cartofi şi plante ornamentale, recunoscute utile pentru cultura seminţelor selecţionate;
2) cercetările de cîmp ale porumbului, sorgului şi florii-soarelui;
3) aprobarea sectoarelor semincere de sfeclă de zahăr şi furajeră;
4) aprobarea sectoarelor semincere ale pepinierelor de înmulţire a seminţelor de prebază, bază, de prima şi a doua reproducţie ale culturilor cerealiere, oleaginoase, furajere, legume, bostănoase, cartofi şi plante ornamentale, stipulate în contract.
13. Aprobatorul nu se remunerează în cazul efectuării necalitative a aprobării şi perfectării neadecvate a documentaţiei respective, fapt despre care aprobatorul superior face menţiunile respective în actele autentice.
IV. RESPONSABILITATEA APROBATORULUI
14. Aprobatorul poartă răspunderea pentru:
- efectuarea calitativă şi la timp a aprobării culturilor agricole, completarea corectă şi veridică a documentelor, actelor de aprobare, cercetare şi înregistrare a semănăturilor de soi şi hibrizilor;
- prezentarea în termenele stabilite a actelor normative agenţilor economici şi organelor respective, conform cerinţelor legislaţiei.
15. În cazul eschivării, din motive neîntemeiate, sau efectuării necalitative a aprobării, cercetării în cîmp, înregistrării culturilor agricole, întocmirii incorecte şi necalitative a actelor normative respective, aprobatorului i se retrage certificatul prin decizia Comisiei de atestare.
16. În cazul falsificării actelor de aprobare aprobatorul poartă răspundere, conform legislaţiei în vigoare, şi este obligat să restituie prejudiciul cauzat beneficiarului.
V. PROTECŢIA JURIDICĂ A APROBATORULUI
17. Aprobatorul activează în baza legislaţiei Republicii Moldova despre seminţe.
18. Aprobatorul are dreptul să apeleze la organele juridice corespunzătoare pentru aplanarea litigiilor respective.
Anexă la Regulamentul cu privire la aprobator
TARIFELE la plata aprobatorilor pentru efectuarea aprobării culturilor de cîmp, legumelor şi cartofului, înregistrarea semănăturilor semincere şi cercetarea sectoarelor de hibridare
| |||
Nr. crt. | Denumirea culturilor | Plata | Notă |
I. Culturi de cîmp | |||
1. | Grîu de toamnă, grîu de primăvară, secară, orz de toamnă, orz de primăvară, ovăz, triticale | 4,5 | |
2. | Porumb, floarea-soarelui (3-4 cercetări), sorg, mei | 7,5 | |
3. | Mazăre, fasole, linte, năut, soia | 3,0 | |
4. | Lucernă, trifoi, sparcetă, ierburi perene, ierburi anuale, rapiţă, măzăriche, hrişcă, ciumărea (galega), faţelia | 3,0 | |
5. | Sfeclă de zahăr şi furajeră | 7,5 | |
6. | Înregistrarea sectoarelor de porumb, floarea-soarelui şi altele | 1,5 | |
II. Culturile legumicole, bostănoase şi cartoful | |||
7. | Culturile legumicole | 100 | |
8. | Culturile legumicole (cercetările de soi) | 70 | |
9. | Culturile bostănoase | 70 | |
10. | Culturile păstăioase (legumicole) | 15 | |
11. | Cartoful | 70 | |
12. | Culturile legumicole din sol închis | 0,3 lei 1 m2 | |
13. | Culturile florifere din sol închis | 0,3 lei 1 m2 | |
14. | Culturile florifere din sol deschis | 70 |
Anexa nr.6
la ordinul Ministerului Agriculturii
şi Industriei Alimentare
al Republicii Moldova
nr.195 din 17 august 2005
REGULAMENTUL
cu privire la menţinătorul soiurilor de plante
Prezentul Regulament este elaborat în conformitate cu Legea despre seminţe nr.659-XIV din 29.10.1999 şi Legea privind protecţia soiurilor de plante nr.915-XIII din 11.07.1996 în scopul ridicării responsabilităţii gospodăriilor semincere, pentru organizarea, multiplicarea şi răspîndirea seminţelor/materialului săditor de categorii biologice înalte.
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Menţinătorul – persoană fizică şi/sau juridică, responsabilă pentru menţinerea soiurilor şi a calităţilor lor caracteristice la momentul includerii lor în Registrul Soiurilor de Plante.
2. Menţinătorul poate fi originatorul soiurilor de plante sau persoana împuternicită (licenţiată), căreia originatorul soiurilor de plante i-a transmis dreptul de menţinere a soiului în baza încheierii unei tranzacţii legale.
3. Menţinătorul activează în baza licenţelor de producere şi comercializare a seminţelor eliberate de Camera de Licenţiere a Republicii Moldova, dispune de terenuri arabile şi bază tehnico-materială pe teritoriul republicii ori dispune de contract cu agenţii economici licenţiaţi.
4. Menţinătorul primeşte licenţa în producerea şi comercializarea seminţelor după prezentarea documentelor corespunzătoare Camerei de Licenţiere a Republicii Moldova.
5. Menţinătorul poate activa:
a) atît în baza dreptului transmis de originatorul soiurilor de plante din Republica Moldova, precum şi în baza drepturilor originatorilor şi/sau menţinătorilor din alte ţări;
b) în domeniul producerii şi comercializării seminţelor/materialului săditor, dar nici de cum numai în domeniul comercializării;
c) atît ca autor al soiului în componenţa Institutului de Cercetări Ştiinţifice, cît şi ca autor sau licenţiat de acesta în afara Institutului de Cercetări Ştiinţifice;
d) cu producătorul de material semincer/săditor în bază de contract.
II. OBLIGAŢIUNILE ŞI DREPTURILE MENŢINĂTORULUI
6. Menţinătorul este obligat:
1) să respecte şi să execute cerinţele stipulate în legislaţia în vigoare pe teritoriul republicii privind încercările de stat ale soiurilor, multiplicarea, condiţionarea, ambalarea, controlul calităţii şi comercializarea seminţelor/materialului săditor;
2) să aibă în proprietate sau să arendeze în bază de contract terenuri de pămînt pentru cultivarea materialului semincer/săditor necesar, sau contract cu agenţi economici licenţiaţi pentru producerea seminţelor/materialului săditor;
3) să cunoască şi să respecte cerinţele metodologice de bază în domeniul producerii de seminţe, încercărilor oficiale şi modul de dirijare a ramurii respective;
4) să asigure fondul fitosanitar corespunzător, să execute toate cerinţele fitosanitare pe teritoriu şi să respecte asolamentul stabilit;
5) să respecte cerinţele de producere a seminţelor/materialului săditor în conformitate cu standardele în vigoare, precum şi de colectare a acestora în fondurile de asigurare şi tranzitorii în volumele, sortimentul şi calitatea respectiv necesară;
6) să ţină registrul de evidenţă şi circulaţie a seminţelor/materialului săditor, să ţină corect toate documentele referitoare la soiuri, precum şi alte documente necesare la producerea, aprobarea şi eliberarea (comercializarea) seminţelor/materialului săditor;
7) să prezinte Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare darea de seamă cu privire la numărul de contracte şi volumele de producere a seminţelor/materialului săditor, precum şi la circulaţia seminţelor pe teritoriul republicii;
8) să prezinte Comisiei de Stat pentru Încercarea Soiurilor seminţele/materialul săditor ale soiurilor şi hibrizilor de plante pentru efectuarea încercărilor de stat şi achitarea la timp a taxelor pentru încercare şi menţinere în Registrul soiurilor de plante;
9) să prezinte în termenele stabilite Inspectoratului de Stat pentru Seminţe mostrele seminţelor/materialului săditor produse în scopul efectuării analizelor de apreciere a calităţii şi certificării.
7. Menţinătorul are dreptul:
1) să creeze (în caz de originator), să înainteze la încercare, să înmulţească, să controleze şi să comercializeze seminţele/materialul săditor al soiurilor şi hibrizilor, conform legislaţiei în vigoare pe teritoriul Republicii Moldova, precum şi în conformitate cu regulile şi cerinţele Asociaţiilor Europene la care republica este parte;
2) să participe la şedinţele Consiliului Naţional pentru Soiurile de Plante, precum şi la conferinţe, seminare şi alte consfătuiri în cazul în care sînt puse în discuţie soiurile şi hibrizii menţinătorului;
3) să se adreseze organelor respective de reglementare a producerii seminţelor pe problemele încercării şi implementării în producţie a soiurilor şi hibrizilor proprii, organizării, ameliorării modului de administrare a ramurii de producere a seminţelor şi alte chestiuni ce ţin de activitatea menţinătorului.
8. Menţinătorul nu are dreptul:
1) să importe şi să multiplice seminţele/materialul săditor ale soiurilor şi hibrizilor neincluşi în Registrul Soiurilor de plante al Republicii Moldova şi fără dreptul eliberat de originatorul soiului/hibridului;
2) să comercializeze seminţe/material săditor fără documentele respective de la Inspectoratul de Stat pentru Seminţe;
3) să efectueze de sine stătător aprobarea semănăturilor de soi sau cercetarea sectoarelor de hibridizare fără participarea reprezentanţilor Inspectoratului de Stat pentru Seminţe şi a altor reprezentanţi, numiţi prin ordinul Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare;
4) să comercializeze seminţe/material săditor pe teritoriul republicii şi să le exporte fără documentele respective ale Comisiei de Stat pentru Încercarea Soiurilor de Plante şi Inspectoratului de Stat pentru Seminţe;
III. PROTECŢIA JURIDICĂ A MENŢINĂTORULUI
3.1. Menţinătorul activează în conformitate cu legislaţia Republicii Moldova în ramura producerii seminţelor, hotărîrile Guvernului Republicii Moldova în direcţia reglementării ramurii de multiplicare, prelucrare, păstrare şi comercializare a seminţelor.
3.2. Menţinătorul are dreptul să apeleze la organele corespunzătoare de reglementare a producerii seminţelor sau în organele de judecată ale Republicii Moldova pe marginea încălcărilor drepturilor lui de proprietate ca autor al soiului, hibridului sau a altor decizii, ce contravin drepturilor în producerea seminţelor/materialului săditor, în conformitate cu legislaţia adoptată şi cerinţele agrotehnice.
