R E G U L A M E N T
provizoriu cu privire la completarea, păstrarea
şi evidenţa carnetului de muncă
din 16.10.98
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.97-98/197 din 29.10.1998
* * *
Notă: Vezi Hot.Guv. nr.597 din 21.10.2009 privind unele măsuri de executare a Legii nr.21-XVIII din 18 septembrie 2009 (pct.1 - se transferă Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei competenţele ce ţin de domeniile dezvoltării resurselor umane, demografiei, muncii, politicii salariale şi migraţiei forţei de muncă, precum şi cele ce ţin de recepţionarea şi distribuirea ajutoarelor umanitare, exercitate anterior de Ministerul Economiei şi Comerţului şi, respectiv, de Agenţia Rezerve Materiale, Achiziţii Publice şi Ajutoare Umanitare)
Notă: Vezi Hot.Guv. nr.357 din 23.04.2005 privind măsurile de reorganizare a unor ministere şi autorităţi administrative centrale ale Republicii Moldova (pct.1 – se reorganizează Ministerul Economiei, prin fuziune cu Departamentul Comerţului şi Departamentul Privatizării şi preluînd funcţiile ce ţin de domeniul muncii, în urma divizării Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, în Ministerul Economiei şi Comerţului)
Notă: Vezi Hot.Guv. nr.266 din 28.04.2001 privind unele măsuri ce ţin de reorganizarea unor ministere şi departamente ale Republicii Moldova (pct.1 – se reorganizează Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei în Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale )
Aprobat
Ministerul Muncii, Protecţiei
Sociale şi Familiei
16 octombrie 1998
Vladimir GURIŢENCO
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Carnetul de muncă constituie documentul de bază privind activitatea de muncă a salariaţilor pe teritoriul Republicii Moldova.
Carnetele de muncă se întocmesc pentru toţi salariaţii care au lucrat mai mult de 5 zile, indiferent de tipul de proprietate şi forma de gospodărire ale unităţilor, inclusiv pentru salariaţii nescriptici, dacă aceştia sînt supuşi asigurărilor sociale de stat.
2. Persoanele care se angajează în muncă (cu excepţia celor care n-au fost angajate anterior) sînt obligate să prezinte carnetul de muncă completat în modul stabilit.
Angajarea fără carnetul de muncă este interzisă.
[Pct.2 în redacţia Modif. Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale nr.17 din 17.06.2001, în vigoare 05.07.2001]
[Pct.3 exclus prin Modif. Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale nr.17 din 17.06.2001, în vigoare 05.07.2001]
4. Modul de completare şi păstrare a carnetelor de muncă, de confecţionare şi distribuire a lor se reglementează prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.867 din 28 noiembrie 1994 "Cu privire la carnetul de muncă " şi prezentul Regulament.
II. COMPLETAREA CARNETULUI DE MUNCĂ
A. Indicaţii generale
5. Carnetele de muncă de model nou se întocmesc pentru toţi salariaţii, atît pentru persoanele care se angajează în muncă pentru prima dată, cît şi pentru cele care au carnete de muncă de model vechi, cu excepţia salariaţilor, cărora pînă la împlinirea vîrstei de pensionare pe baze generale le-a rămas mai puţin de 5 ani.
În cazul, dacă la pensionarii angajaţi, în carnetul de muncă de model vechi sînt completate toate paginile capitolelor respective, li se poate întocmi carnet de model nou numai la cererea persoanei date.
6. La întocmirea carnetului de model nou, în carnetul de model vechi după ultima înscriere la capitolul "Date referitoare la activitatea în muncă", se efectuează o înscriere fără număr: "S-a întocmit carnet de muncă de model nou", indicîndu-se numărul, seria şi data deschiderii carnetului respectiv.
După întocmirea carnetului de muncă de model nou, înscrierile în cel de model vechi nu se efectuează.
Înscrierile efectuate în carnetul de muncă de model vechi rămîn valabile, iar cele ulterioare se vor efectua în carnetul de muncă de model nou cu numere în ordine crescătoare, urmîndu-se numerotarea începută în carnetul de model vechi. Nici o înscriere referitoare la activitatea de muncă a salariatului nu se transcrie din carnetul de muncă de model vechi în cel nou.
[Pct.6 în redacţia Modif. Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale nr.17 din 17.06.2001, în vigoare 05.07.2001]
7. Carnetul de muncă de model vechi şi cel de model nou se păstrează de unitatea în care este angajat salariatul.
În cazul încetării activităţii şi angajării într-un alt loc de muncă, salariatul poate să prezinte numai carnetul de muncă de model nou.
În cazul în care în carnetul de muncă sînt completate toate paginile cu coloanele respective, se întocmeşte un nou carnet de muncă, avînd înscrierile cu numere de ordine crescătoare.
8. Carnetul de muncă se întocmeşte şi se completează în limba de stat.
În caz de necesitate, la cerere, salariatului i se poate elibera textul tradus în limba rusă, certificat în modul stabilit, al ordinului (dispoziţiei) în temeiul căruia s-a efectuat înscrierea respectivă în carnetul de muncă.
9. Pentru persoanele angajate pentru prima dată carnetele de muncă se întocmesc în prezenţa acestora în termen de cel mult şapte zile calendaristice de la angajare.
10. În carnetul de muncă se înscrie:
- numele şi prenumele salariatului;
- denumirea unităţii emitente;
- localitatea, anul, luna şi ziua întocmirii;
- datele referitoare la identitatea şi starea civilă a salariatului;
- schimbările privind starea civilă şi numele salariatului după întocmirea carnetului de muncă;
- studiile;
- pregătirea profesională;
- datele privitoare la activitatea de muncă şi recompense;
- datele privitoare la salariul pentru funcţia de bază şi pentru funcţia cumulativă;
- certificarea eventualelor rectificări ale înscrierilor eronate sau incomplete.
În carnetul de muncă nu se înscriu sancţiunile.
11. Toate înscrierile referitoare la angajare, transferare, recompense se efectuează în corespundere cu ordinele (deciziile) respective ale administraţiei, în termen de cel mult şapte zile calendaristice de la emiterea acestora. Înscrierile referitoare la concediere se efectuează în ziua eliberării din muncă şi în corespundere strictă cu ordinul (decizia) administraţiei.
12. Unitatea e obligată să aducă la cunoştinţă salariatului, prin depunere de semnătură în fişa personală, orice înscriere efectuată în carnetul de muncă în temeiul ordinului (deciziei) de angajare, transferare sau concediere. În fişa personală se repetă cu exactitate înscrierile din carnet.
13. În caz de necesitate, la cerere, salariatului i se eliberează extrase autentificate în modul stabilit ale datelor din carnetul de muncă.
14. În cazul constatării unei înscrieri eronate sau incomplete referitoare la angajare, transferare, recompense etc., rectificarea se face de către unitatea care a efectuat-o, în corespundere cu ordinul (decizia) administraţiei, iar în caz de pierdere a acestuia – conform altui act emis de unitatea respectivă (documentelor de arhivă referitoare la activitatea de muncă a salariatului, fişele personale, borderourile de decontări, conturile personale privind salariul etc.) autentificat în modul stabilit.
Depoziţiile martorilor nu pot servi drept temei pentru rectificarea înscrierilor din carnetul de muncă.
15. În cazul în care unitatea a fost lichidată, rectificarea se efectuează de către succesorul de drepturi, în lipsa acestuia – de administraţia publică locală.
Unitatea unde lucrează salariatul e obligată să-i acorde ajutorul necesar în vederea soluţionării acestei chestiuni.
16. Rectificarea înscrierilor eronate sau incomplete se face printr-o linie uşoară, în aşa fel ca textul să rămînă vizibil, indicîndu-se la capitolul IX din carnetul de muncă, pagina, numărul şi coloana înscrierii eronate sau incomplete şi înregistrîndu-se textul rectificat cu înscrierea respectivă.
Sub textul rectificat se indică numărul şi data actului în temeiul căruia s-a efectuat rectificarea.
În cazul cînd în carnetul de muncă s-a efectuat o înscriere despre concedierea sau transferarea care ulterior a fost recunoscută nevalabilă, la cerere, salariatului i se eliberează un carnet de muncă duplicat, în care nu se include această înscriere.
B. Înscrierea datelor despre salariat
17. Datele referitoare la identitatea şi starea civilă se înscriu în carnetul de muncă în baza paşaportului, buletinului de identitate sau adeverinţei de naştere şi adeverinţei de căsătorie.
Pregătirea şcolară sau profesională, profesia sau specialitatea – în baza actelor de studii şi calificare.
18. După întocmirea carnetului de muncă salariatul atestă prin semnătura exactitatea datelor înregistrate.
Pe prima pagină (foaia de titlu) a carnetului de muncă se depune semnătura persoanei responsabile de eliberarea carnetului de muncă şi se aplică ştampila unităţii care a completat pentru prima dată carnetul de muncă.
19. Schimbarea înscrierilor din carnetul de muncă referitoare la nume, prenume şi data naşterii se efectuează de către ultima unitate la care lucrează salariatul în baza documentelor (paşaport, buletin de identitate, adeverinţa de naştere, de căsătorie, desfacere a căsătoriei, de schimbare a numelui etc.), referindu-se la numărul şi data acestor documente.
Menţiunile despre schimbările intervenite se fac la capitolul II al carnetului de muncă. Se şterge printr-o linie numele sau prenumele înscrise mai înainte şi la capitolul sus-menţionat se notează datele noi.
Referirea la actele corespunzătoare se certifică prin parafa şi semnătura persoanei care efectuează înscrierea şi care este împuternicită pentru aceasta.
C. Înscrierea datelor referitoare la activitatea de muncă
20. La coloana 1 a capitolului Y al carnetului de muncă se indică numărul de ordine al înscrierii, la coloana 2 – data angajării la lucru; la coloana 3 – denumirea completă a unităţii care angajează salariatul, la coloana 4 se înscriu datele cu privire la angajare, transferare sau concediere, conferirea gradelor de calificare conform legislaţiei la coloana 5 – se indică actul în baza căruia se face înscrierea, data şi numărul lui, se aplică parafa şi semnătura persoanei care face înscrierea.
De exemplu: "Angajat sau numit în secţia, direcţia, subsecţia, sectorul, atelierul cutare, cu indicarea denumirii concrete a acestuia cît şi a denumirii activităţii, profesiei sau funcţiei şi a gradului sau categoriei conferite".
Înscrierile despre denumirea activităţii, profesiei sau funcţiei în care a fost angajat salariatul se efectuează în strictă corespundere cu denumirea acestora specificate în Clasificatorul Standard al Ocupaţiilor din Republica Moldova.
În cazul în care în perioada de lucru salariatului i se conferă o nouă categorie, sau grad de calificare, despre aceasta în modul stabilit se efectuează înscrierea respectivă.
Înscrierea în carnetul de muncă a datelor despre lucrul prin cumul se efectuează la dorinţa salariatului (în baza cererii acestuia) de către administraţia unităţii de la locul de lucru de bază.
Temei pentru efectuarea acestor înscrieri, servesc copiile ordinelor (dispoziţiilor) despre angajarea şi concedierea salariatului din funcţia cumulată, eliberate de administraţia unităţii respective.
Transferul salariatului la un alt lucru permanent în cadrul aceleiaşi unităţi se perfectează în acelaşi mod ca şi angajarea la lucru.
21. În cazul în care se schimbă denumirea unităţii la care lucrează salariatul în carnetul lui de muncă la capitolul 5, coloana 3, din rînd nou se face următoarea înscriere: "Unitatea ... cu începere de la data de ... se numeşte ...", la coloana 5 indicîndu-se denumirea, data şi numărul actului în temeiul căruia s-a efectuat înscrierea.
22. Pentru studenţii, elevii, aspiranţii şi medicii secundari clinici, care au carnete de muncă, instituţia de învăţămînt (ştiinţifică) efectuează înscrierile referitoare la perioada de studii la secţiile staţionare (inclusiv pregătitoare) în instituţiile de învăţămînt superior şi mediu de specialitate. Drept temei pentru efectuarea acestor înscrieri servesc ordinele instituţiei de învăţămînt (ştiinţifice) despre înmatriculare şi exmatriculare.
Pentru membri ai asociaţiilor de fermieri, pentru fondatorii întreprinderilor individuale, pentru cotaşi, pentru persoanele care practică munca la persoanele fizice (particulare), pentru casnice, precum şi persoanele care temporar lucrează peste hotarele republicii înscrierile în carnetul de muncă se vor efectua de către administraţia publică locală, pe baza avizului eliberat de către Fondul Social, care confirmă perioada de achitare a cotelor de asigurări sociale.
Exemplu: "Perioada de activitate la unitatea respectivă (persoană juridică sau fizică) pentru care s-a achitat cotizaţiile de asigurare socială este de 3 ani, 4 luni: de la (data, anul) pînă la (data, anul) temei: avizul Nr."..." autentificat de Fondul Social"
Titularilor patentei de întreprinzător înscrierea privind activitatea desfăşurată în baza patentei li se va efectua de organul fiscal care a eliberat patenta.
Persoanelor alese în organele sindicale cu eliberarea de la locul de muncă înscrierile în carnetele de muncă li se vor face de responsabilii de la unitatea în care aceste persoane îşi vor desfăşura nemijlocit activitatea şi unde se vor păstra, pe durata mandatului, carnetele lor de muncă.
Carnetele de muncă ale persoanelor alese în organele de conducere ale centrelor sindicale naţionale ramurale, centrelor sindicale naţional-interramurale, centrelor sindicale ramurale teritoriale şi centrelor sindicale interramurale teritoriale vor fi completate de organele respective şi vor fi păstrate de acestea pînă la sfîrşitul mandatului.
La alegerea în organele sindicale cu eliberarea de la locul de muncă de bază, salariatului i se va face următoarea înscriere: "Contractul individual de muncă se suspendă pe perioada de exercitare a funcţiei elective conform art.34 (1) al Legii sindicatelor". Înscrierile următoare vor fi efectuate de organul sindical în care va activa salariatul – la angajare: "Ales în funcţia ... (cu indicarea denumirii organului sindical) conform art.34 al Legii sindicatelor", iar la eliberare: "Eliberat în legătură cu expirarea mandatului conform art.34 al Legii sindicatelor".
În cazul cînd salariatul, după expirarea mandatului, revine la funcţia pe care a deţinut-o anterior, la locul vechi de muncă i se va face următoarea înscriere: "Reangajat în funcţia de ..., conform art.34 al Legii sindicatelor".
[Pct.22 în redacţia Modif. Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale nr.17 din 17.06.2001, în vigoare 05.07.2001]
23. În cazul în care salariatul se angajează la lucru pentru prima dată după îndeplinirea serviciului militar sau după absolvirea unei instituţii de învăţămînt, înainte de a efectua înscrierile referitoare la activitatea de muncă la unitatea respectivă în carnetul de muncă se înscriu, indicîndu-se denumirea, numărul si data eliberării actului respectiv, următoarele date:
a) despre perioada serviciului militar în Forţele Armate cu indicarea datelor de recrutare şi de mobilizare;
b) despre perioada studiilor în şcolile profesionale polivalente şi alte şcoli, la cursurile şi şcolile de ridicare a calificării, recalificare şi pregătire a cadrelor;
c) despre perioada studiilor în instituţiile de învăţămînt superior, mediu de specialitate – la aspirantură şi clinică secundară.
Înscrierile privind perioada serviciului de alternativă se efectuează la locul satisfacerii serviciului. În cazul cînd persoana, la momentul încorporării, nu are carnet de muncă, acesta i se întocmeşte la unitatea în care urmează să activeze.
[Pct.23 în redacţia Modif. Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale nr.17 din 17.06.2001, în vigoare 05.07.2001]
[Pct.24 exclus prin Modif. Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale nr.17 din 17.06.2001, în vigoare 05.07.2001]
25. Administraţia unităţii la locul de lucru al condamnatului cel tîrziu a doua zi după primirea copiei sentinţei desface în modul, prevăzut de legislaţia muncii, contractul de muncă cu condamnatul, care deţine o funcţie sau care exercită o activitate de care el a fost privat, şi face în strictă corespundere cu sentinţa, pronunţată de instanţa judecătorească, o înscriere în carnetul de muncă a condamnatului, în care se indică în ce temei, pe ce termen şi referitor la care funcţii el a fost privat de dreptul de a le deţine sau referitor la ce activitate el a fost privat de dreptul de a o exercita.
La încadrarea în serviciu a persoanei condamnate la privare de dreptul de a deţine o anumită funcţie sau de a exercita o anumită activitate, în carnetul de muncă în care lipseşte înscrierea respectivă, administraţia unităţii, la propunerea organului afacerilor interne, care exercită controlul asupra executării acestei pedepse, face în carnetul de muncă, in strictă corespundere cu sentinţa pronunţată de instanţa judecătorească, o înscriere, în care se indică în ce temei, pe ce termen şi referitor la care funcţii ea a fost privată de dreptul de a le deţine sau referitor la ce fel de activitate ea a fost privată de dreptul de a o exercita.
Persoanei, care şi-a executat pedeapsa sub formă de privare de dreptul de a deţine anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate sau care este expirată în modul stabilit, la rugămintea ei i se eliberează în locul carnetului de muncă duplicatul acestuia fără a se face înscrieri despre pedeapsa fixată.
26. Salariatului, eliberat de la lucru (din funcţie) în legătură cu condamnarea ilegală ori cu destituirea lui din funcţie, în legătură cu tragerea ilegală la răspundere penală, trebuie să i se asigure munca (funcţia) anterioară, iar dacă aceasta este imposibil (lichidarea unităţii, reducerea funcţiei, precum şi dacă există alte temeiuri prevăzute de lege, care împiedică reîncadrarea în muncă (în funcţie) – altă muncă (funcţie) echivalentă. Munca (funcţia) i se acordă salariatului cel tîrziu în decurs de o lună din ziua adresării lui, dacă el s-a adresat în decurs de 3 luni din momentul, cînd sentinţa de achitare a devenit definitivă sau a fost pronunţată hotărîrea (decizia) cu privire la scoaterea de pe rol a pricinii penale din cauza lipsei faptului infracţiunii, lipsei în fapta comisă a conţinutului infracţiunii sau pentru lipsa de probe, care să indice participarea salariatului la comiterea infracţiunii.
Înscrierea făcută în carnetul de muncă, în cazurile menţionate în prima parte a prezentului punct, este declarată nulă.
La cererea salariatului administraţia unităţii îi eliberează un duplicat al carnetului de munca fără a introduce în ea înscrierea declarată nulă.
D. Completarea carnetului de muncă la
încetarea activităţii salariatului
27. Înscrierile cu privire la motivele concedierii trebuie să se efectueze în carnetul de muncă în strictă corespundere cu prevederile legislaţiei în vigoare.
De exemplu, "Concediat conform acordului parţilor, art.33, p.1 din Codul muncii al Republicii Moldova".
În cazul în care contractul individual de muncă este întrerupt din iniţiativa salariatului din motive pentru care legislaţia prevede anumite înlesniri şi avantaje, înscrierea cu privire la desfacerea contractului se face în carnetul de muncă cu indicarea acestor motive.
De exemplu: "Concediat din propria iniţiativă în legătură cu înmatricularea în instituţia de învăţămînt superior, art.36 din Codul muncii al Republicii Moldova" sau "Concediat din propria iniţiativă în legătură cu îngrijirea copilului minor, art.36 din Codul muncii al Republicii Moldova".
28. Înscrierile cu privire la concediere se efectuează cu respectarea următoarelor reguli. La capitolul V, coloana 1 se indică numărul de ordine al înscrierii; la coloana 2 – data concedierii; la coloana 4 – motivul concedierii, la coloana 5 se indică actul în baza căruia s-a efectuat înscrierea – ordinul (decizia) administraţiei, numărul şi data emiterii lui.
Ziua concedierii se consideră ultima zi de muncă.
De exemplu: Contractul individual de muncă se desface din motivul reducerii statelor sau personalului, 10 aprilie 1996 constituie ultima zi de muncă a salariatului. În carnetul de muncă se efectuează următoarea înscriere:
la coloana 1 a capitolului V se indică numărul de ordine, la coloana 2 – data concedierii (10.04.96), la coloana 4 se scrie: "Concediat în legătură cu reducerea statelor, art.38 p.1 din Codul muncii"; sau "Concediat în legătură cu reducerea numărului de personal, art.38, p.1" la coloana 5 se indică data şi numărul ordinului (deciziei) despre concediere.
29. În cazul transferului dintr-o unitate în alta conform dispoziţiei organului ierarhic superior sau conform înţelegerii dintre conducătorii unităţilor, la coloana 4 se face referire la actul de concordanţă sau hotărîrea acestor organe şi organizaţii.
De exemplu: "Concediat în legătură cu transferul în unitatea ... conform dispoziţiei ministerului ..., art.33, p.5 din Codul muncii".
În cazul trecerii într-o funcţie electivă la coloana 4 se face înscrierea: "Concediat în legătură cu alegerea în funcţia electivă în unitatea :, art.33, p.5 din Codul muncii".
30. În cazul în care salariatul obţine dreptul la pensie pentru limită de vîrstă, pentru vechime în muncă sau de invaliditate, unitatea face un extras din carnetul de muncă în două exemplare, unul din care împreună cu carnetul de muncă se înaintează organului de asistenţă socială, al doilea exemplar rămînînd la unitate.
La capitolul "menţiuni" organul de asistenţă socială efectuează înscrierea referitoare la stabilirea pensiei, certificînd-o prin ştampilă, după care restituie carnetul de muncă unităţii sau personal salariatului.
E. Înscrierea datelor despre recompense
31. La capitolul VI al carnetului de muncă se înscriu următoarele date:
despre decorarea cu ordine şi medalii:
despre conferirea de titluri onorifice;
despre stimularea şi recompensele prevăzute de legislaţia în vigoare, de Regulamentele de ordine interioară, statutele şi regulamentele disciplinare;
despre descoperirile, invenţiile şi propunerile de raţionalizare, atestate prin diplome respective, şi despre recompensele primite în legătură cu ele.
În carnetul de muncă nu se înscriu premiile prevăzute de sistemul de retribuire a muncii sau plata cărora poartă un caracter sistematic.
32. Molul de efectuare a înscrierilor despre recompense este următorul:
la coloana 1 a capitolului VI se indică numărul de ordin al înscrierii, la coloana 2 – datele despre recompensa obţinută şi pentru care merite, la coloana 3 se indică denumirea, numărul şi data actului şi autoritatea care l-a emis; la coloana 4 – se aplică parafa şi semnătura persoanei care face înscrierea.
F. Înscrierea datelor privitoare la salariu
33. La capitolele VII şi VIII ale carnetului de muncă se înscriu datele referitoare la salariul de bază şi cel pentru funcţia cumulată.
Capitolele în cauză se completează la sfîrşitul fiecărui an calendaristic de către contabilitatea unităţii. Sumele salariului de bază se confirmă prin semnătura conducătorului unităţii, contabilului-şef cu aplicarea ştampilei unităţii, titularul are dreptul să verifice exactitatea sumelor notate şi îşi pune semnătura.
Sumele salariului pentru funcţia cumulată se înscriu de către administraţia unităţii de la locul de lucru de bază în temeiul certificatului de salariu, autentificat în modul stabilit de către administraţia la care se efectuează lucrul prin cumul.
La capitolele respective se înscriu toate sumele cîştigate de titular asupra cărora se depun cote de asigurare.
34. În cazul în care contractul de muncă al salariatului încetează pe parcursul anului calendaristic capitolele VII şi VIII se completează în modul stabilit în ziua concedierii.
II. ELIBERAREA CARNETULUI DE MUNCĂ LA ÎNCETAREA
ACTIVITĂŢII DE MUNCĂ A SALARIATULUI
35. La încetarea activităţii de muncă a salariatului unitatea este obligată să-i elibereze carnetul de muncă în ziua concedierii, efectuînd în modul stabilit înscrierea respectivă.
În cazul în care eliberarea carnetului de muncă este reţinută din vina unităţii, salariatului i se plăteşte cîştigul mediu pentru timpul absenţei forţate de la lucru.
Expedierea carnetului de muncă prin poştă se permite numai în cazul cînd unitatea are consimţămîntul în scris al salariatului.
36. În caz de deces al salariatului carnetul de muncă se eliberează rudelor apropiate sub semnătura sau cu consimţămîntul în scris al acestora, se expediază prin poştă.
În carnetul de muncă al salariatului decedat la capitolul 5 după indicarea numărului de ordine şi a datei înscrierii se notează: "Activitatea de muncă întreruptă în legătură cu decesul" şi în continuare se indică numărul şi data actului în baza căruia s-a efectuat înscrierea.
III. DUPLICATUL CARNETULUI DE MUNCĂ
37. În caz de furt, pierdere sau distrugere a carnetului de muncă, ultima unitate la care a lucrat sau lucrează salariatul îi eliberează, în termen de 15 zile calendaristice din momentul adresării, un carnet de muncă duplicat.
Dacă ultima unitate a fost supusă reorganizării sau lichidării, duplicatul se eliberează de către succesorul de drepturi al acesteia sau administraţia publică locală.
38. Carnetul de muncă duplicat se completează în acelaşi mod ca şi carnetul de muncă original, pe prima pagină a acestuia scriindu-se cuvîntul "Duplicat ", precum şi numărul şi seria carnetului de muncă original ".
Înscrierile despre activitatea de muncă şi recompense se efectuează de către ultima unitate în baza ordinelor (dispoziţiilor) emise anterior.
39. În cazul în care salariatul înainte de a se angaja în unitatea respectivă, a mai fost încadrat în muncă, în duplicat la capitolul "Date privitoare la activitatea de muncă" la rubrica 4 pe primul rînd se face înscrierea despre vechimea totală în muncă obţinută anterior şi confirmată prin acte.
Vechimea generală în muncă se totalizează, indicîndu-se numărul de ani, luni, zile lucrate fără a se concretiza unitatea la care a lucrat, perioada de timp şi funcţia deţinută.
După operarea acestor date confirmate prin acte în duplicat se înscriu perioadele concrete de muncă.
În cazul cînd actele prezentate nu conţin datele complete despre toate perioadele de lucru în trecut, în duplicat se înscriu datele ce se conţin în aceste acte.
40. În cazul în care carnetul de muncă s-a deteriorat (e pîrlit, rupt, pătat) ultima unitate îi eliberează salariatului un duplicat, pe prima pagină a carnetului de muncă deteriorat făcîndu-se înscrierea: "A fost eliberat un duplicat". Carnetul de muncă deteriorat i se restituie posesorului. În cazul angajării la un loc de muncă salariatul este obligat să prezinte duplicatul carnetului de muncă.
IV. PLATA PENTRU CARNETUL DE MUNCĂ
ŞI PĂSTRAREA LUI
41. La eliberarea carnetului de muncă administraţia unităţii încasează de la salariat contravaloarea acestuia. În cazul în care iniţial carnetul de muncă este completat greşit sau este deteriorat din cauza păstrării neglijente, plata pentru noul carnet este achitată de unitate. În cazul cînd unitatea pierde carnetul de muncă din cauza unor calamităţi naturale sau din alte motive, posesorului i se eliberează duplicat fără a i se cere plată contravalorii lui.
42. Carnetul de muncă sau duplicatul lui neprimit de către salariat la încetarea activităţii de muncă se păstrează în decurs de 2 ani de zile în direcţia de cadre a unităţii aparte de carnetele de muncă ale salariaţilor care lucrează. După aceasta carnetele de muncă nesolicitate se păstrează în arhiva unităţii timp de 50 de ani, iar după expirarea acestui timp pot fi nimicite în modul stabilit.
43. Administraţia unităţii este obligată să aibă la dispoziţie sistematic numărul necesar de formulare ale carnetului de muncă.
V. EVIDENŢA CARNETELOR DE MUNCĂ
44. La întreprindere se ţine următoarea documentaţie de evidenţă a formularelor de carnete de muncă şi a carnetelor de muncă completate :
a) registrul de evidenţă a formularelor de carnete de muncă;
b) registrul de evidenţă a circulaţiei carnetelor de muncă.
În registrul de evidenţă a formularelor de carnete de muncă se înscriu toate operaţiile legate de primirea şi folosirea formularelor de carnete de muncă cu indicarea seriei şi numărului fiecărui formular. Registrul este completat de contabilitatea unităţii (modelul registrului de evidenţă a formularelor carnetelor de muncă se anexează).
Registrul de evidenţă a circulaţiei carnetelor de muncă este completat de direcţia de cadre sau de o altă subdiviziune a unităţii care perfectează angajarea şi concedierea salariaţilor. În acest registru se înscriu toate carnetele de muncă primite de la salariaţi la angajarea lor în muncă, precum şi carnetele de muncă eliberate salariaţilor din nou (modelul registrului de evidenţă a circulaţiei carnetelor de muncă se anexează).
La eliberarea carnetului de muncă în legătură cu concedierea, salariatul îşi pune semnătura în fişa personală şi în registrul de evidenţă.
Registrul de evidenţă a formularelor de carnete de muncă şi registrul de evidenţă a circulaţiei carnetelor de muncă trebuie să fie numerotate, şnuruite şi certificate prin semnătura conducătorului unităţii şi ştampila unităţii.
45. Formularele de carnete de muncă se păstrează la contabilitatea unităţii ca imprimate de strictă evidenţă şi se eliberează la cererea persoanei responsabile de evidenţa carnetelor de muncă.
La sfîrşitul fiecărei luni persoana în cauză prezintă la contabilitate o dare de seamă despre numărul formularelor de carnete de muncă necompletate şi despre sumele primite pentru carnetele de muncă completate greşit se întocmeşte un proces-verbal (modelul de proces-verbal se anexează).
Vînzarea-cumpărarea carnetelor de muncă de către persoanele juridice sau fizice pe preţurile comerciale ale Republicii Moldova este strict interzisă şi se pedepseşte în conformitate cu legislaţia.
VI. DISPOZIŢII FINALE
46. În conformitate cu Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.867 din 28 noiembrie 1994 "Cu privire la carnetul de muncă" se pune în sarcina conducătorilor ministerelor, departamentelor, organelor administraţiei publice locale:
luarea de măsuri privind respectarea cu stricteţe a regulilor stabilite în vederea întocmirii, completării şi păstrării carnetelor de muncă;
încredinţarea atribuţiilor de întocmire, completare, păstrare şi evidenţă a carnetelor de muncă unor specialişti competenţi, asigurîndu-i cu actele legislative în vigoare ce ţin de această problemă;
îmbunătăţirea condiţiilor de păstrare a documentelor de arhivă ce se referă la activitatea de muncă a salariaţilor (ordinele de angajare şi concediere, fişele personale, borderourile de decontări, conturile personale privind salariile etc.).
47. Sindicatele efectuează controlul obştesc asupra completării corecte şi în termen a carnetelor de muncă, evidenţei, păstrării şi eliberării lor, periodic verifică starea de lucruri în acest domeniu şi propun măsuri cu privire la înlăturarea neajunsurilor depistate.
48. Litigiile care apar în legătură cu completarea şi eliberarea carnetelor de muncă se consideră litigii de muncă individuale şi se soluţionează în modul stabilit de legislaţia în vigoare.
REGISTRU
de evidenţă a circulaţiei carnetelor de muncă
Nr. crt. | Data primirii sau completării carnetului de muncă | Nu- mele şi prenu- mele pose- sorului | Seria şi numărul carnetului de muncă | Profesia specialist. salariat. care a dat sau pentru care se completează carnetul de muncă | Denu- mirea secţiei unde a fost angajat salariat | Data şi nr. ordin. (disîpoz.) în temeiul căruia a fost angajat salariatul | Semnătura persoanei respons. care a primit sau a completat carnetul de muncă | S-a încasat pentru comple- tarea carnetului de muncă | Data eliber. carnet. de muncă în cazul conce- dierii | Semnă- tura pose- sorului pentru primirea carne- tului de muncă | |||
ziua | luna | anul | lei | bani | |||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
REGISTRU
de evidenţă a formularelor de carnete de muncă
Data | De la cine e primit sau cui i s-a eliberat | În temeiul cărui act, nr. şi data | Primite | Cheltuielile întreprinderii | Folosite | Încasări de la posesori | ||||
Ziua | Luna | Anul | Numărul carnetelor de muncă (seria şi numărul) | Suma | Numărul carnetelor de muncă (seria şi numărul) | Suma | ||||
lei | bani | lei | bani |
