AGENŢIA NAŢIONALĂ PENTRU REGLEMENTARE ÎN ENERGETICĂ Hotărîre privind Metodologiile de determinare, aprobare şi aplicare a tarifelor la serviciile prestate de întreprinderile din sectorul energetic Nr.114 din 26.12.2003 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.30-34/72 din 20.02.2004 * * * Abrogat: 03.06.2011 Hotărîrea ANRE nr.411 din 27.04.2011 În scopul stabilirii pentru toate întreprinderile din sectorul energetic a unei metodice unice de determinare, aprobare şi aplicare a tarifelor la serviciile prestate, alimentării fiabile a consumatorilor cu resurse energetice la costuri minime, stimulării întreprinderilor de a efectua investiţii în dezvoltarea, renovarea şi reconstrucţia capacităţilor de producţie, a reţelelor de transport şi distribuţie, Consiliul de administraţie al Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă: Metodologia determinării, aprobării şi aplicării tarifelor de producere a energiei electrice, energiei termice şi apei de adaos; Metodologia determinării, aprobării şi aplicării tarifelor pentru serviciile de transport şi dispecerat a energiei electrice; Metodologia determinării, aprobării şi aplicării tarifelor la energia electrică livrată de întreprinderile de distribuţie "RED Nord" S.A. şi "RED Nord-Vest" S.A.; Metodologia calculării, aprobării şi aplicării tarifelor de livrare a energiei termice consumatorilor finali. 2. Se abrogă: Metodologia calculării şi aplicării tarifelor la energia electrică şi termică, aprobată prin Hotărîrea Consiliului de administraţie al Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică nr.10 din 25 iunie 1999 (Monitorul Oficial nr.67-69 din 01.07.1999, art.111). CONSILIUL DE ADMINISTRAŢIE Nicolae TRIBOI Anatol BURLACOV Chişinău, 26 decembrie 2003. Nr.114. Aprobată prin Hotărîrea Consiliului de Administraţie al ANRE nr.114 din 26 decembrie 2003 METODOLOGIA DETERMINĂRII, APROBĂRII ŞI APLICĂRII TARIFELOR PENTRU SERVICIILE DE TRANSPORT ŞI DISPECERAT A ENERGIEI ELECTRICE
I. DISPOZIŢII GENERALE 1.1. Prezenta Metodologie este elaborată în corespundere cu prevederile Legii cu privire la energia electrică, standardelor naţionale de contabilitate şi altor acte normative ale Republicii Moldova şi are ca scop stabilirea unei metodici unice de determinare, aprobare şi aplicare a tarifelor pentru serviciile de transport şi dispecerat a energiei electrice prestate de către Întreprinderea de Stat "Moldelectrica". 1.2. Metodologia în cauză stabileşte: - componenţa consumurilor şi cheltuielilor, care se includ la calcularea tarifelor; - metoda de calculare a rentabilităţii investiţiilor efectuate de către întreprindere; - modul de determinare, aprobare şi aplicare a tarifelor de bază; - modul de ajustare a tarifelor de bază. 1.3. Mecanismul aplicat la determinarea şi reglementarea tarifelor se bazează pe următoarele principii: - asigurarea fiabilităţii livrărilor de energie electrică către consumatori; - acoperirea consumurilor şi cheltuielilor aferente exploatării eficiente a unităţilor de transport şi dispecerat şi a cheltuielilor pentru protecţia mediului ambiant; - efectuarea unei activităţi eficiente şi profitabile, ceea ce i-ar oferi întreprinderii posibilitatea de a-şi recupera mijloacele financiare investite în dezvoltarea şi reconstrucţia capacităţilor de transport şi dispecerat. La stabilirea tarifelor se va ţine cont de securitatea energetică a ţării şi de specificul funcţionării sistemului energetic al statului în paralel cu sistemele similare din alte ţări. 1.4. Prezenta Metodologie este aplicată la determinarea tarifelor pentru întreprinderea de transport şi dispecerat Î.S."Moldelectrica" şi este valabilă pentru o perioadă de 5 ani. II. DETERMINAREA TARIFELOR 2.1. Tarifele pentru serviciul de transport şi dispecerat a energiei electrice se calculează la 1 kWh de energie electrică transportată prin reţelele electrice de transport şi se determină conform formulei: Ct + Rn + Dev T0 = ----------------, V unde: Сt - consumurile şi cheltuielile întreprinderii de transport şi dispecerat; Rn - rentabilitatea activelor noi (investiţiilor); Dev - devierile financiare, care trebuie incluse în tariful anului curent, ca rezultat al diferenţelor dintre parametrii aplicaţi la stabilirea tarifelor şi cei reali înregistraţi (indicele Produsului Intern Brut, indicele inflaţiei, volumul de energie electrică transportată etc.); V - cantitatea de energie electrică transportată prin reţelele de transport. La stabilirea tarifelor această cantitate se determină ca diferenţa dintre cantitatea energiei electrice livrată în reţeaua de transport de la toate sursele (întreprinderile producătoare de energie electrică, din import, tranzit şi export în alte ţări) şi consumul tehnologic de energie electrică în reţeaua de transport (nivelul aprobat de ANRE). Cantitatea energiei electrice real transportată se determină conform prevederilor Regulilor pieţei de energie electrică aprobate de ANRE. III. COMPONENŢA CONSUMURILOR ŞI CHELTUIELILOR, CARE SE INCLUD LA DETERMINAREA TARIFELOR 3.1. Structura consumurilor şi cheltuielilor, care se includ la calcularea tarifelor pentru serviciile de transport şi dispecerat a energiei electrice este stabilită în conformitate cu prevederile Standardului naţional de contabilitate 3 "Componenţa consumurilor şi cheltuielilor întreprinderii" şi altor standarde naţionale de contabilitate, cuprinzînd următoarele: - cheltuielile activităţii operaţionale (CAO); - pierderi excepţionale (PE). Adică: Ct = CAO + PE 3.2. Cheltuielile activităţii operaţionale cuprind: - consumuri indirecte de producţie (CIP); - cheltuieli comerciale (CC); - cheltuieli generale şi administrative (CGA); - alte cheltuieli operaţionale (CO). Adică: CAO = CIP + CC + CGA + CO 3.2.1. Consumurile indirecte de producţie (CIP) cuprind: - uzura mijloacelor fixe de producţie ce ţin nemijlocit de activitatea de transport şi dispecerat (reţelele de transport a energiei electrice, mijloacele fixe ale centrului naţional de dispecerat, de telecomunicaţii şi comandă, mijloacele fixe ale unităţilor de deservire şi reparaţie a reţelelor electrice de transport şi utilajului de dispecerat, alte mijloace fixe aferente activităţii de transport şi dispecerat); - cheltuielile de întreţinere a unităţilor de transport şi dispecerat în stare bună de lucru (asistenţă tehnică şi de întreţinere, efectuarea reparaţiilor curente, medii şi capitale), inclusiv mijloacelor tehnice de dirijare, comandă, comunicaţie şi semnalizare referitoare la procesul de transport şi dispecerat; - cheltuielile pentru asigurarea respectării normelor sanitaro-igienice şi menţinerea ordinii în unitatea de producţie; - cheltuielile de întreţinere şi exploatare a mijloacelor destinate protecţiei mediului ambiant în procesul transportării energiei electrice, precum şi cheltuielile pentru evacuarea substanţelor poluante în mediul înconjurător; - amortizarea activelor nemateriale, uzura obiectelor de mică valoare şi scurtă durată utilizate în procesul de producţie; - cheltuielile aferente perfecţionării tehnologiilor şi organizării procesului de producţie; - costul tuturor materialelor şi pieselor de schimb utilizate în procesul de producţie pentru asigurarea procesului tehnologic, întreţinerea şi reparaţia mijloacelor fixe de producţie sau consumate pentru alte necesităţi de producţie; - cheltuielile pentru retribuirea muncii salariaţilor încadraţi nemijlocit în procesul de producţie, a personalului administrativ din subdiviziunile de producţie, inclusiv toate tipurile de premii şi adaosuri la salariu conform sistemelor de salarizare a întreprinderii, sumele plătite pentru stimularea salariaţilor încadraţi în procesul de producţie; - contribuţiile pentru asigurările sociale şi cele medicale, fondul de pensii şi de plasare în cîmpul muncii; - cheltuielile necesare asigurării condiţiilor de lucru şi a normelor tehnicii de securitate în procesul de producţie prevăzute de legislaţie; - cheltuielile de asigurare a pazei unităţilor de producţie, inclusiv a celei antiincendiare; - cheltuielile legate de deplasări a salariaţilor încadraţi în procesul de producţie, asigurarea obligatorie a salariaţilor ocupaţi în sfera de producţie şi a activelor de producţie în conformitate cu legislaţia; - alte cheltuieli în conformitate cu legislaţia. 3.2.2. Cheltuielile comerciale (CC) includ cheltuielile legate nemijlocit de activitatea comercială a întreprinderii (centrul de tranzacţii a energiei) şi anume: - serviciile de marketing; - comisioane plătite; - cheltuieli de reclamă; - retribuirea lucrătorilor centrului de tranzacţii; - uzura, deservirea şi repararea mijloacelor fixe cu destinaţie comercială etc. 3.2.3. Cheltuielile generale şi administrative (CGA) cuprind: - cheltuielile privind retribuirea muncii personalului de conducere şi gospodăresc al întreprinderii, premiile şi adaosurile la salarii de orice tip; - plăţile suplimentare, indemnizaţiile, sporurile, compensaţiile salariaţilor întreprinderii; - contribuţiile pentru asigurările sociale şi cele medicale, fondul de pensii şi de plasare în cîmpul muncii; - întreţinerea şi reparaţia mijloacelor fixe cu destinaţie administrativă, gospodărească şi de protecţie a naturii, amortizarea activelor nemateriale cu destinaţie generală a întreprinderii; - uzura mijloacelor fixe cu destinaţie generală şi administrativă; - valoarea, uzura şi reparaţia obiectelor de mică valoare şi scurtă durată; - plata pentru arenda curentă a mijloacelor fixe, activelor nemateriale şi obiectelor de mică valoare şi scurtă durată; - cheltuielile pentru întreţinerea mijloacelor fixe conservate în conformitate cu actele normative în vigoare; - cheltuielile pentru întreţinerea şi deservirea mijloacelor tehnice de comandă, semnalizare telecomunicaţii şi de calcul, care nu se referă direct la producţie; - cheltuielile poştale şi telegrafice, de întreţinere şi exploatare a staţiilor de telefoane, comutatoarelor, faxurilor, instalaţiilor de dispecerat, de radio şi alte tipuri de telecomunicaţii utilizate pentru administrare; - cheltuielile tipografice, pentru procurarea rechizitelor de birou, formularelor de evidenţă, de dări de seamă; - plata serviciilor cu destinaţie generală şi administrativă efectuată de terţe organizaţii, cheltuielile pentru paza obiectelor administrativ-gospodăreşti şi asigurarea securităţii antiincendiare; - cheltuielile pentru întreţinerea transportului auto de serviciu, pentru deplasările personalului de conducere, cheltuieli de reprezentare; - cheltuielile pentru asigurarea bunurilor cu destinaţie generală şi administrativă prevăzute de actele normative în vigoare; - cheltuielile aferente angajării forţei de muncă, pentru serviciile bancare, burselor de mărfuri, organizaţiilor consultative, juridice, informaţionale de publicitate şi audit, plăţilor regulatorii; - cheltuielile pentru pregătirea şi reciclarea personalului, invenţii şi raţionalizări cu caracter de producţie; - cheltuielile pentru procurarea literaturii speciale, actelor normative şi instructive, abonarea la ediţii speciale necesare în activitatea de producţie; - impozitele şi taxele, conform legislaţiei în vigoare; - alte cheltuieli aferente activităţii de producţie a întreprinderii. 3.2.4. Cheltuielile întreprinderii care nu pot fi raportate nici la cheltuielile comerciale, nici la cheltuielile generale şi administrative sînt incluse în alte cheltuieli operaţionale (CO). Din ele fac parte: - plata dobînzilor filialelor, întreprinderilor filiere şi asociate; - plata dobînzilor aferente creditelor bancare şi împrumuturilor primite pe termen scurt şi pe termen lung cu excepţia cazurilor de capitalizare a acestora, prevăzute în Standardul naţional de contabilitate 23 "Cheltuielile privind împrumuturile". 3.3. Pierderile excepţionale (PE) pot apărea ca rezultat al evenimentelor ce nu ţin de activitatea întreprinderii. Acestea cuprind: - pierderi provocate de calamităţi naturale; - pierderi ocazionate de modificarea legislaţiei republicii. IV. DETERMINAREA CONSUMURILOR ŞI CHELTUIELILOR, CARE SE INCLUD LA CALCULAREA TARIFULUI PENTRU SERVICIUL DE TRANSPORT ŞI DISPECERAT A ENERGIEI ELECTRICE Consumurile şi cheltuielile necesare pentru serviciile de transport şi dispecerat a energiei electrice sînt determinate de către întreprinderea de transport şi dispecerat, reieşind din: caracteristicile tehnico-economice; starea tehnică a reţelelor şi utilajului energetic; prevederile legislaţiei şi actelor normative; contractelor cu terţe părţi; devizelor de cheltuieli, preţurilor şi tarifelor existente pe pieţele internă şi externă; valoarea iniţială de bilanţ şi durata de viaţă a mijloacelor fixe etc. 4.1. Particularităţile determinării uzurii mijloacelor fixe de producţie 4.1.1. Uzura mijloacelor fixe este determinată în conformitate cu prevederile Standardului naţional de contabilitate 16 "Contabilitatea activelor materiale pe termen lung" şi a Catalogului mijloacelor fixe şi activelor nemateriale aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.338 din 21.03.2003, iar modul de includere a lor în costul producţiei în conformitate cu Standardul naţional de contabilitate 3 "Componenţa consumurilor şi cheltuielilor întreprinderii". Uzura mijloacelor fixe care nemijlocit sînt utilizate în procesul de producţie se includ în consumurile indirecte de producţie, iar a mijloacelor fixe cu destinaţie comercială şi celor cu destinaţie generală şi administrativă - în cheltuielile comerciale şi corespunzător în cheltuielile generale şi administrative. La calcularea tarifelor pentru serviciile de transport şi dispecerat a energiei electrice nu este luată în consideraţie uzura mijloacelor fixe, care nu sînt destinate serviciului de transportare a energiei electrice şi activităţii de dispecerat, transmise în arendă, precum şi a obiectelor din fondul locativ şi de menire social-culturală. 4.1.2. Uzura mijloacelor fixe inclusă la calcularea tarifelor se determină prin metoda casării liniare, care conduce la defalcări uniforme pe toată durata de viaţă a mijloacelor fixe. 4.2. Particularităţile determinării altor consumuri şi cheltuieli ale activităţii operaţionale 4.2.1. Cheltuielile privind retribuirea muncii se determină reieşind din: numărul personalului nemijlocit încadrat în procesul de întreţinere, exploatare şi reparaţie a reţelelor de transport, utilajului de dispecerat şi altor mijloace fixe destinate serviciului de transport şi dispecerat şi numărul personalului necesar pentru activitatea normală a întreprinderii (comercial, administrativ etc.); nivelul salariului tarifar normativ stabilit în republică pentru prima categorie de calificare a angajaţilor din unităţile cu autonomie financiară; coeficientul de ramură şi nivelul de calificare a personalului; regimul şi condiţiile de muncă, precum şi de alţi factori caracteristici ramurii energetice. Cheltuielile legate de contribuţiile pentru asigurările sociale şi cele medicale, fondul de pensii şi de plasare în cîmpul muncii sînt determinate reieşind din normele stabilite de legislaţie. 4.2.2. Cheltuielile privind retribuirea personalului de producţie se includ în cheltuielile indirecte de producţie, iar cele pentru retribuirea personalului comercial, administrativ şi gospodăresc respectiv în cheltuielile comerciale şi cheltuieli generale şi administrative. 4.2.3. Cheltuielile de întreţinere a mijloacelor fixe de producţie în stare de lucru (asistenţă tehnică şi de întreţinere, efectuarea reparaţiilor curente, medii şi capitale), cheltuielile pentru îndeplinirea normelor sanitare şi igienice, menţinerea curăţeniei şi ordinii în unitatea de producţie, costul energiei de toate tipurile, materialelor şi pieselor de schimb utilizate pentru exploatarea şi întreţinerea mijloacelor fixe şi asigurarea unui proces tehnologic normal, sau consumate pentru alte necesităţi de producţie, cheltuielilor necesare asigurării condiţiilor normale de lucru şi a tehnicii de securitate ce ţin de procesul de producţie şi sînt prevăzute de legislaţia în vigoare şi alte cheltuieli indirecte de producţie, comerciale, generale şi administrative se determină de întreprindere în baza planurilor de reparaţie şi asistenţă tehnică a mijloacelor fixe, normelor existente de consum, devizului de cheltuieli aprobate, preţurilor pe piaţă, contractelor încheiate cu terţe părţi etc. 4.3. Determinarea pierderilor excepţionale Pierderile excepţionale se determină de întreprindere în cazul unor evenimente (calamităţi naturale, modificarea legislaţiei republicii) care cauzează întreprinderii pierderi reale confirmate de organele abilitate şi care pot fi trecute la cheltuieli conform standardelor naţionale de contabilitate. În cazul situaţiilor excepţionale în tarif se includ doar cheltuielile, care nu sînt recuperate de către întreprindere din alte surse (asigurări, recuperate de stat, donaţii etc.) V. CONSUMURILE ŞI CHELTUIELILE, CARE NU SE INCLUD ÎN TARIFUL PENTRU SERVICIUL DE TRANSPORT ŞI DISPECERAT A ENERGIEI ELECTRICE La calcularea tarifului pentru serviciul de transport şi dispecerat nu se iau în consideraţie următoarele consumuri şi cheltuieli: - pentru efectuarea lucrărilor de construcţie, reconstrucţie, procurarea, modernizarea, montarea şi probarea utilajului; - pentru punerea în acţiune a noilor întreprinderi, secţii şi agregate, pentru predarea în exploatare a noilor întreprinderi (obiecte) şi supravegherea de autor a organizaţiilor de proiectare; - pentru înlăturarea nefinisărilor în lucrările de proiectare, construcţie şi montaj, revizie (demontare), înlăturarea defectelor utilajului şi deteriorărilor, provocate din vina producătorilor, furnizorilor şi organizaţiilor de transport, alte investiţii capitale. Toate aceste consumuri şi cheltuieli se includ în tariful de transport şi dispecerat doar după darea în exploatare a mijloacelor fixe prin luarea în calcul a cheltuielilor aferente uzurii mijloacelor fixe; - pentru executarea lucrărilor de proiectare şi construcţie, pentru procurarea utilajului, repararea şi întreţinerea obiectelor de locuinţă, de menire comunală, social-culturală şi altor obiecte, ce nu se referă la producţie, precum şi pentru lucrările calificate ca ajutor pentru alte întreprinderi şi organizaţii atît în formă de servicii, cît şi sprijin material sau financiar; - legate de achitarea diferitor amenzi, penalităţi, acoperire de lipsuri şi pierderi; - pentru executarea sau plata pentru lucrările (serviciile) care nu sînt legate de prestarea serviciilor de transport şi dispecerat. Cheltuielile pentru întreţinerea Centrului de instruire a cadrelor, Întreprinderii de Stat "Autoelectrotrans", Întreprinderii de Stat de Pază Paramilitară a obiectelor energetice "Scutul Energetic", se includ în tariful de transport şi dispecerat doar în partea ce vizează prestarea serviciilor de către aceste structuri exclusiv pentru întreprinderea de transport şi dispecerat. VI. RENTABILITATEA ACTIVELOR NOI (INVESTIŢIILOR) Prezenta Metodologie prevede cointeresarea întreprinderii în efectuarea investiţiilor în sector. Din aceste considerente, şi conform principiilor economiei de piaţă, se prevede stabilirea unui nivel rezonabil de rentabilitate în funcţie de mijloacele investite de întreprindere în dezvoltarea, renovarea, reconstrucţia sistemului de transport şi dispecerat. Rentabilitatea (profitul) investiţiilor efectuate se calculează, reieşind din valoarea investiţiilor nete efectuate de întreprindere şi rata rentabilităţii a acestora, adică: Rn = VNI x Rr, unde: VNI - valoarea netă a noilor investiţii (mijloacelor fixe date în exploatare) efectuate de către întreprindere în perioada de valabilitate a Metodologiei în cauză, care se calculează după formula VNI = Suma VII - Suma DFA, unde: Suma VII - suma valorii iniţiale a activelor materiale pe termen lung date în exploatare în rezultatul noilor investiţii în perioada de la punerea în aplicare a prezentei Metodologii, începînd cu anul de bază 2003, şi pînă în anul pentru care se calculează tarifele; Suma DFA - suma uzurii pentru perioada de la aplicarea prezentei Metodologii pînă în anul pentru care se stabilesc tarifele, calculată la activele materiale pe termen lung date în exploatare în rezultatul noilor investiţii în această perioadă; Rr - rata de rentabilitate (profit) aplicată la noile investiţii. Pentru investiţiile efectuate în primul an de valabilitate a prezentei Metodologii Rr este egală cu 23%. Pentru investiţiile efectuate în anii următori rata de rentabilitate se va stabili: - la investiţiile efectuate din sursele proprii ale întreprinderilor - la nivelul ratei medii a dobînzii aplicate în anul respectiv la Bonurile de Trezorerie a Republicii Moldova cu termen de circulaţie de 364 zile; - la investiţiile efectuate din credite bancare şi împrumuturi - la nivelul ratelor medii a dobînzilor bancare de lungă durată (5 şi mai mulţi ani), stabilit de Banca Naţională a Republicii Moldova pentru anul respectiv, plus maximum 5 puncte. Întreprinderea va efectua investiţii, în primul rînd, din surse proprii (fondurile de amortizare) şi numai în cazul insuficienţei acestora va apela la credite şi împrumuturi. VII. ACTUALIZAREA CONSUMURILOR ŞI CHELTUIELILOR Elementele de consumuri şi cheltuieli vor fi actualizate anual în corespundere cu parametrii corespunzători. La actualizarea cheltuielilor indirecte de producţie (fără amortizarea mijloacelor fixe) şi cheltuielilor generale şi administrative se va lua în consideraţie indicele Produsului Intern Brut real al Republicii Moldova, pentru a ţine cont de creşterea preţurilor şi modificarea productivităţii. La actualizarea cheltuielilor comerciale şi altor cheltuieli operaţionale se va lua în consideraţie rata inflaţiei din Moldova, pentru a ţine cont de faptul că majoritatea costurilor date sînt aferente livrărilor pe piaţa internă. Totodată, se va lua în consideraţie şi posibila creştere a eficienţei întreprinderii, pentru a profita consumatorii şi pentru a asigura stimulente întreprinderii. Toate elementele constitutive de consumuri şi cheltuieli vor fi actualizate în fiecare an după cum urmează: (Vezi formulele şi în varianta rusă) j -- CIPj = {(CIP0 - D0) x | | (1 + GDPi) x (1 - Y1) + Dj} i=1 j -- CCj = CC0 x | | (1 + CPIMi) x (1 - Y2) i=1 j -- CGAj = CGA0 x | | (1 + GDPi) x (1 - Y3) i=1 j -- COj = CO0 x | | (1 + CPIMi) x (1 - Y4), i=1 unde: GDP - indicele Produsului Intern Brut real al Republicii Moldova, publicat de către Departamentul Statistică şi Sociologie al Republicii Moldova. La actualizarea tarifului se va lua în consideraţie valoarea existentă la momentul actualizării; D - amortizarea mijloacelor fixe; CPIM - indicele preţurilor de consum din Republica Moldova, publicat de către Departamentul Statistică şi Sociologie al Republicii Moldova. La actualizarea tarifului se va lua în consideraţie valoarea existentă la momentul actualizării; Y1, Y2, Y3, Y4 - indicii eficienţei economice pentru perioada în decursul căreia este valabilă prezenta Metodologie. Valorile acestor indici se stabilesc: Y1 - 2,0% anual; Y2 - 1,5% anual; Y3 - 2,0% anual; Y4 - 1,5% anual. VIII. APROBAREA, AJUSTAREA ŞI APLICAREA TARIFELOR 8.1. Tarifele, conform prezentei Metodologii, se calculează de întreprindere şi se prezintă spre aprobare Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică (ANRE). Întreprinderea prezintă către ANRE calculele şi toate materialele necesare pentru stabilirea tarifelor în strictă conformitate cu Regulamentul privind procedurile şi regulile de ajustare a tarifelor la serviciile reglementate de ANRE. 8.2. În baza metodologiei date, ANRE va reexamina tarifele, şi va aproba consumurile şi cheltuielile iniţiale. O astfel de reexaminare va avea loc după publicarea Metodologiei. Întreprinderea va prezenta un raport, care ar confirma valorile a astfel de costuri real efectuate în anul precedent, evidenţiind orice cheltuieli neprevăzute. ANRE va analiza acest raport în comun cu întreprinderea şi va lua în consideraţie doar cheltuielile strict necesare pentru efectuarea activităţii de transport şi dispecerat a energiei electrice. După analiza corespunzătoare se va efectua actualizarea, aprobarea şi publicarea tarifelor, care vor intra în vigoare în anul ce urmează. Variabila devierilor (Dev) va fi calculată în fiecare an de gestiune pentru a reflecta impactul financiar al divergenţelor dintre valorile planificate şi cele finale înregistrate în anul precedent. 8.3. Tarifele se stabilesc la nivel mediu pentru întreaga perioadă a anului calendaristic. Revizuirea tarifelor se va efectua anual, după prezentarea de către întreprindere a raportului financiar pe anul precedent şi a materialelor necesare pentru revizuirea tarifelor. 8.4. Întreprinderea va avea dreptul să solicite ajustarea tarifelor în decursul anului, dacă există factori obiectivi ce nu pot fi controlaţi, care justifică o astfel de actualizare şi care pot duce la o deviere de 3 şi mai mult la sută de la costul stabilit iniţial în tarife. În aşa caz, întreprinderea va prezenta o analiză a devierilor dintre datele aplicate la calcularea tarifelor şi cele efectiv înregistrate. 8.5. În scopul excluderii posibilităţilor de discriminare a consumatorilor, tarifele aprobate conform prezentei Metodologii sînt tarife fixe şi nu pot fi modificate de către întreprindere. 8.6. Revizuirea şi ajustarea tarifelor pe parcursul anului se efectuează la cererea oficială a întreprinderii sau la iniţiativa ANRE.
Aprobată prin Hotărîrea Consiliului de Administraţie al ANRE nr.114 din 26 decembrie 2003 METODOLOGIA DETERMINĂRII, APROBĂRII ŞI APLICĂRII TARIFELOR LA PRODUCEREA ENERGIEI ELECTRICE, ENERGIEI TERMICE ŞI LA APA DE ADAOS
[Metodologia abrogată prin Hot. ANRE nr.147 din 25.08.04]
Aprobată prin Hotărîrea Consiliului de Administraţie al ANRE nr.114 din 26 decembrie 2003 METODOLOGIA CALCULĂRII, APROBĂRII ŞI APLICĂRII TARIFELOR DE LIVRARE A ENERGIEI TERMICE CONSUMATORILOR FINALI
[Metodologia abrogată prin Hot. ANRE nr.147 din 25.08.04]
Aprobată prin Hotărîrea Consiliului de Administraţie al ANRE nr.114 din 26 decembrie 2003 METODOLOGIA DETERMINĂRII, APROBĂRII ŞI APLICĂRII TARIFELOR LA ENERGIA ELECTRICĂ LIVRATĂ DE ÎNTREPRINDERILE DE DISTRIBUŢIE "RED NORD" S.A. ŞI "RED NORD-VEST" S.A. [Metodologia abrogată prin Hot. ANRE nr.256 din 10.08.07, în vigoare 17.08.2007]

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀