(AGENŢIA NAŢIONALĂ PENTRU REGLEMENTARE ÎN TELECOMUNICAŢII ŞI INFORMATICĂ)
H O T Ă R Î R E
cu privire la aprobarea Regulamentului
cu privire la interconectare
nr. 02 din 13.03.2002
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.59-61/140 din 02.05.2002
* * *
Abrogat: 13.03.2009
Hotărîrea ANRCETI nr.12 din 31.01.2009
Notă: Vezi Legea comunicaţiilor electronice nr.241-XVI din 15.11.2007, art.8 (în vigoare – 14.03.2008)
În conformitate cu rezultatele audierilor publice din 04.03.2002 şi cu propunerile parvenite de la operatorii din domeniul telecomunicaţiilor şi informaticii: Consiliul de Administraţie
HOTĂRĂŞTE:
1. A aproba Regulamentul cu privire la interconectare.
2. Direcţia reglementări şi licenţiere (dna L.Ieşeanu) să efectueze redactările necesare, luînd în consideraţie propunerile făcute în cadrul şedinţei Consiliului şi a-l pregăti pentru publicare cu traducerea în limba rusă în termen de pînă la 20.03.2002.
3. În procesul de redactare a lua în consideraţie opiniile experţilor Băncii Mondiale.
4. Avînd în vedere importanţa Regulamentului pentru piaţa telecomunicaţiilor şi informaticii din Republica Moldova, după publicarea în Monitorul Oficial, a emite o notă publică privind continuarea lucrului asupra îmbunătăţirii documentului.
PREŞEDINTELE ŞEDINŢEI, | |
DIRECTOR ADJUNCT AL AGENŢIEI | |
NAŢIONALE PENTRU REGLEMENTARE | |
ÎN TELECOMUNICAŢII ŞI INFORMATICĂ | Stanislav GORDEA |
Chişinău, 13 martie 2002. | |
Nr.02. |
APROBAT: prin Hotărîrea Consiliului de Administraţie al Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Telecomunicaţii şi Informatică nr.2 din 13 martie 2002 Preşedintele Consiliului _______________ Stepan Muzîca | ÎNREGISTRAT: Ministerul Justiţiei
nr.17 din 25 aprilie 2002 Ministrul _______________ Ion Morei |
REGULAMENTUL
cu privire la interconectare
1. DISPOZIŢII GENERALE
1.1 Obiectul Regulamentului cu privire la interconectare (denumit în continuare Regulament) constă în reglementarea interconectării reţelelor publice de telecomunicaţii şi informatică (de transport date) în continuare - reţele.
Regulamentul este elaborat în corespundere cu Legea telecomunicaţiilor, alte legi aplicabile, ţinînd cont de Politica Naţională în domeniul telecomunicaţiilor, Angajamentele adiţionale ale Republicii Moldova în sectorul telecomunicaţiilor din Lista angajamentelor specifice ale Republicii Moldova în sfera serviciilor (GATS/SC/134, 01- 6451) din cadrul Protocolului de aderare a Republicii Moldova la Organizaţia Mondială a Comerţului, cu referinţă la Recomandările Uniunii Internaţionale de Telecomunicaţii (UIT) şi Directivele aplicabile ale Comunităţii Europene.
Prezentul Regulament stabileşte:
principiile şi regulile de interconectare a reţelelor, menite să asigure interoperabilitatea reţelelor şi serviciilor de telecomunicaţii şi informatică (în continuare - servicii) oferite prin aceste reţele, promovarea concurenţei reţelelor şi serviciilor şi să contribuie la dezvoltarea serviciilor noi, în scopul asigurării accesului larg al utilizatorilor la servicii;
drepturile şi obligaţiile operatorilor de reţele şi servicii publice în stabilirea interconectării, a oferirii şi obţinerii accesului la infrastructura fizică;
drepturile şi obligaţiunile Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Telecomunicaţii şi Informatică (ANRTI) în reglementarea interconectării şi a accesului.
1.2 Reglementarea interconectării şi accesului conform prezentului Regulament se va efectua printr-un proces deschis, transparent şi nediscriminatoriu care:
- asigură implementarea Legii telecomunicaţiilor;
- încurajează investiţiile în infrastructura de telecomunicaţii şi informatică pentru realizarea obiectivelor politicii naţionale şi strategiei în domeniul telecomunicaţiilor;
- asigură îndeplinirea de către Operatorii reţelelor şi serviciilor publice a obligaţiilor prevăzute în condiţiile licenţelor;
- ridică eficienţa concurenţei şi nivelul de dezvoltare a pieţei;
- maximizează utilizarea eficientă a facilităţilor existente de telecomunicaţii;
- asigură accesul utilizatorilor unei reţele la utilizatorii altor reţele, la preţ rezonabil şi calitate acceptabilă a serviciilor;
- recunoaşte că obiectivele comerciale ale Operatorilor cu situaţie dominantă pe piaţă sînt diferite de ale celor noi intraţi pe piaţă;
- recunoaşte convergenţa tehnologiilor serviciilor care înlătură graniţele tradiţionale ale segmentelor de piaţă.
1.3 În sensul prezentului Regulament se stabilesc următoarele noţiuni:
(1) Acces - reprezintă punerea la dispoziţia unui terţ de imobile, echipamente sau servicii, în mod exclusiv sau neexclusiv, în scopul furnizării de servicii de telecomunicaţii sau informatică. El cuprinde, printre altele:
- accesul la elementele reţelei şi la infrastructura şi serviciile asociate, care poate implica conectarea echipamentelor, prin mijloace fixe sau mobile, incluzînd accesul la bucla locală şi la infrastructura şi serviciile necesare furnizării de servicii prin bucla locală;
- accesul la infrastructura fizică incluzînd clădiri, conducte şi piloni;
- accesul la sisteme software, inclusiv la sistemele de suport operaţional;
- accesul la transpunerea numerelor sau a sistemelor care oferă funcţionalitate echivalente;
- accesul la reţele fixe şi mobile, în special pentru roaming naţional şi internaţional.
Interconectarea este o formă de acces realizată de operatorii de reţele. Noţiunea de "acces" din prezentul Regulament nu se referă la accesul utilizatorilor finali.
(2) Accesul necondiţionat - furnizarea de acces la imobile, echipamente sau servicii, după caz, care nu este condiţionată de:
- achiziţia concomitentă de către solicitant a unor produse sau servicii care nu sînt necesare furnizării tipului de acces solicitat;
- achiziţia unui volum impus de produse sau servicii, care excede volumului necesar furnizării tipului de acces solicitat;
- impunerea oricăror condiţii comerciale, tehnice sau de altă natură, care nu sînt necesare furnizării tipului de acces solicitat.
(3) Canal de transmisiune - modalitate de transmitere unidirecţională a semnalelor între două puncte.
(4) Circuit - combinare a două canale de transmisiune care permite transmiterea bidirecţională a semnalului între două puncte pentru realizarea unei comunicaţii.
(5) Echipament terminal - echipament, sau o parte a acestuia, care se conectează, direct sau indirect, la un punct terminal astfel încît permite transmiterea, prelucrarea şi recepţionarea informaţiei.
(6) Informatică - domeniu de activitate care include prelucrarea şi transportul datelor cu ajutorul sistemelor automatizate de calcul şi mijloacelor de telecomunicaţie.
(7) Tehnologiile informaţiei - tehnologii specifice informaticii, precum şi acele părţi ale comunicaţiei aferente traficului informatic în reţelele informatice.
(8) Trafic informatic - circulaţie a datelor şi programelor între doi sau mai mulţi utilizatori.
(9) Serviciu informatic - serviciu oferit pe piaţă privind întreţinerea produselor program, echipamentelor şi sistemelor informatice.
(10) Serviciu informatic public - serviciu informatic prestat utilizatorilor prin intermediul reţelei publice de transport de date.
(11) Reţea informatică (reţea de transport date) - ansamblu de noduri de prelucrare a datelor interconectate în scopul transportului de date.
(12) Reţea publică de transport date - reţea informatică ce se utilizează integral sau parţial pentru prestarea serviciilor de informatică destinate publicului.
(13) Telecomunicaţii - orice transmisiune, emisie sau recepţie de semne, semnale, înscrieri, imagini, sunete sau informaţii de orice natură prin fir, radio, prin sisteme optice sau alte sisteme electromagnetice.
(14) Radiocomunicaţii - telecomunicaţii prin intermediul undelor radio.
(15) Reţea de telecomunicaţii - ansamblu al canalelor de transmisiune, al circuitelor, al echipamentelor şi al centrelor de comutaţie, care asigură conexiuni între două sau mai multe puncte terminale pentru realizarea telecomunicaţiilor între acestea.
(16) Reţea publică de telecomunicaţii - reprezintă reţeaua de telecomunicaţii utilizată integral sau parţial pentru prestarea serviciilor de telecomunicaţii disponibile publicului;
(17) Servicii de telecomunicaţii publice - servicii din domeniul telecomunicaţiilor destinate utilizatorilor şi prestate prin intermediul reţelelor de telecomunicaţii publice.
(18) Interconectare - legătura fizică şi logică a reţelelor de telecomunicaţii utilizată de aceeaşi sau altă organizaţie pentru a permite utilizatorilor unei organizaţii să comunice cu utilizatorii aceleiaşi sau a altei organizaţii, sau să acceseze serviciile prestate de altă organizaţie. Serviciile pot fi prestate de către părţile implicate sau alte părţi care au acces în reţea.
(19) Interconectare directă - reprezintă modul de interconectare, la care apelul sau semnalul este direct transmis de la o reţea la alta prin intermediul unui singur punct de interconectare.
(20) Interconectare indirectă - reprezintă modul de interconectare, la care apelul sau semnalul este transmis de la o reţea la alta prin una sau mai multe reţele terţe sau mai multe puncte de interconectare.
(21) Interoperabilitate - capacitatea a două sau mai multe sisteme sau componentele lor de a efectua schimb de informaţii şi de a o utiliza. Capacitatea sistemelor de a furniza şi a obţine servicii de la alte sisteme şi de a utiliza servicii schimbate reciproc, astfel, încît să permită operarea eficientă a acestor sisteme împreună.
(22) Operator - persoană juridică din Republica Moldova care operează reţele publice şi/sau prestează servicii de telecomunicaţii sau informatică publice.
(23) Operator cu situaţie dominantă pe piaţă - situaţie exclusivă a operatorului pe piaţa serviciilor de telecomunicaţii sau informatică, care îi dă acestuia, singur sau împreună cu alţi operatori, posibilitatea de a exercita influenţă decisivă asupra condiţiilor generale de circulaţie a serviciilor pe piaţa respectivă sau de a împiedica accesul pe piaţă a unor alţi operatori. Nu se consideră situaţie dominantă a operatorului, cota căruia pentru tipul de serviciu corespunzător pe piaţa respectivă nu depăşeşte 35%.
(24) Punct de interconectare - reprezintă un punct fizic al reţelei, utilizat pentru interconectarea altei reţele şi care asigură interoperabilitatea reţelelor şi serviciilor prestate.
(25) Serviciu universal - un set minim de servicii de importanţă vitală pentru societate, accesibil tuturor categoriilor de beneficiari, acordat la un preţ rezonabil, independent de situaţia lor geografică.
(26) Tranzit - reprezintă serviciul de interconectare indirectă la care transmiterea semnalului se efectuează prin două puncte de interconectare.
(27) Bucla locală - reprezintă linia fizică prin fir, inclusiv de cupru sau radio sau prin sisteme optice sau alte sisteme electromagnetice a unei reţele locale de acces, ce conectează sediul (incinta) utilizatorului la o centrală locală, concentrator al operatorului sau la facilităţi echivalente.
(28) Utilizatori - înseamnă persoane, inclusiv consumatori (persoane fizice), sau organizaţii ce utilizează sau solicită servicii de telecomunicaţii şi informatică publice.
(29) Utilizator final - reprezintă un utilizator care nu prestează servicii de telecomunicaţii sau informatică publice şi nu operează reţele de telecomunicaţii şi informatică publice.
(30) Reţea inteligentă - o reţea de telecomunicaţii în care inteligenţa de reţea este centralizată şi separată de funcţiile centralei telefonice. Aceasta asigură mai multă flexibilitate ca sistemelor bazate pe centrale, utilizatorilor li se poate oferi acces la baza lor proprie de date pentru a opera modificări.
(31) Abonat - orice persoană fizică sau juridică care a încheiat un contract cu un operator de servicii de telecomunicaţii sau informatică publice, în vederea furnizării unor asemenea servicii.
(32) Colocare - furnizarea spaţiului fizic şi a resurselor tehnice necesare depozitării şi conectării corespunzătoare a echipamentului aparţinînd beneficiarului acestei forme de acces.
(33) Oferta de interconectare de referinţă - oferta tehnică şi comercială care conţine termeni şi condiţii de interconectare oferite de un operator cu poziţie dominantă pe piaţă în scopul asigurării interconectării şi prin care îşi asumă obligaţia de a le include în orice Acord de interconectare.
Noţiunile nedeterminate de prezentul Regulament au înţelesul acordat de Legea telecomunicaţiilor.
1.4 Agenţia Naţională pentru Reglementare în Telecomunicaţii şi Informatică, conform art.9 alin.(1) lit.e), al Legii telecomunicaţiilor, stabileşte principiile şi regulile de interconectare a reţelelor, ţinînd cont de Politica şi Strategia în domeniul telecomunicaţiilor şi informaticii, în consultare cu Angajamentele adiţionale ale Republicii Moldova în sectorul telecomunicaţiilor din Lista angajamentelor specifice ale Republicii Moldova în sfera serviciilor (GATS/SC/134,01-6451) din cadrul Protocolului de aderare a Republicii Moldova la Organizaţia Mondială a Comerţului şi reglementările aplicabile ale UIT care se rezumă la:
a) satisfacerea de către operatori a cerinţelor de interconectare într-un mod nediscriminatoriu.
b) impunerea obligaţiilor suplimentare pentru Operatorii cu situaţie dominantă pe piaţă de a face publică oferta de interconectare de referinţă, înregistrarea Acordurilor de interconectare semnate cu operatorii din Republica Moldova şi declararea metodei de calculare a preţurilor de interconectare, bazate pe cost;
c) impunerea obligaţiilor Operatorilor cu situaţie dominantă pe piaţă ca ei să asigure interconectarea în orice punct fezabil tehnic al reţelei. Astfel de interconectare este oferită:
- în termeni nediscriminatorii, condiţii (inclusiv specificaţii şi standarde tehnice), preţuri şi calitate nu mai puţin favorabile decît cele asigurate propriilor servicii, furnizorilor de servicii neafiliaţi sau pentru propriii subsidiari sau alţi afiliaţi;
- în timp util, în termeni, condiţii (incluzînd specificaţiile şi standardele tehnice) şi preţuri orientate pe costuri, care sînt transparente, rezonabile, ţin seama de fezabilitatea economică şi sînt suficient de distincte, astfel încît operatorii să nu plătească pentru componentele de reţea sau infrastructurile de care nu au nevoie pentru serviciul oferit;
- la cerere, în punctele suplimentare punctelor terminale de reţea oferite majorităţii utilizatorilor, cu plăţi ce reflectă costul construcţiei infrastructurilor adiţionale necesare;
d) stabilirea, în caz că negocierile au intrat în impas, a condiţiilor privind negocierea şi semnarea Acordurilor de interconectare într-un mod obiectiv şi nediscriminatoriu;
e) posibilitatea părţilor de a apela la ANRTI în vederea soluţionării divergenţelor;
f) competenţa ANRTI de a stabili principiile şi regulile de interconectare, în vederea protecţiei intereselor publice.
1.5 Anual, în urma analizei pieţei, realizate în condiţiile legii, dacă un operator este considerat de a exercita influenţă decisivă pe o anumită piaţă a serviciilor, el este declarat ca Operator cu situaţie dominantă pe piaţă de organele corespunzător autorizate la propunerea ANRTI.
ANRTI va publica anual lista Operatorilor cu situaţie dominantă pe piaţa serviciilor de telecomunicaţii sau informatică.
2. REŢELE, SERVICII ŞI ELEMENTE DE INTERCONECTARE
2.1 Interconectarea reţelelor publice de telefonie fixă, de telefonie mobilă celulară, de radiocomunicaţii (trunked, paging), de telefonie personală mobilă globală prin satelit, radio de acces local (WLL), reţelelor publice de transport date, altor reţele care apar datorită dezvoltării tehnologiilor, permite interoperabilitatea (dar nu se limitează la) următoarelor servicii publice:
- servicii de telefonie fixă locală, interurbană, internaţională;
- servicii de telefonie mobilă celulară;
- servicii de telefonie prin reţele de comunicaţii personale mobile globale prin satelit (GMPCS);
- servicii de radiocomunicaţii: trunked, paging, convenţionale, WLL;
- servicii informatice publice, inclusiv transport date şi Internet;
- servicii cu valoare adăugată;
- alte servicii, care apar datorită dezvoltării tehnologiilor.
2.2 Operatorii reţelelor şi serviciilor interconectate pot oferi reciproc următoarele servicii:
a) servicii de interconectare de bază: servicii de origine de apel, servicii de terminaţie de trafic, servicii de tranzit:
- servicii de origine de apel - servicii care asigură transmisia semnalului de la un punct terminal al unei reţele către un punct de interconectare;
- servicii de terminaţie de trafic - servicii care asigură transmisia semnalului de la un punct de interconectare către un punct terminal al unei reţele;
- servicii de tranzit - servicii care asigură transmisia semnalului prin două puncte de conectare;
b) servicii de interconectare suplimentare: de urgenţă* , de operatoare*, informaţie de directori* etc.;
c) arenda componentelor infrastructurilor fizice: structuri de suport, canal, ţevi şi piloni, terenuri, încăperi pentru amplasarea echipamentelor etc.;
d) utilizarea elementelor de reţea: asigurarea accesului la bucla locală, centralele tandem, centralele locale şi de tranzit, facilităţile de transmisiune, circuite închiriate, sisteme de suport operaţional, sisteme de semnalizare, baze de date, alte facilităţi.
______________
*Notă: se aplică numai pentru telefonia vocală.
3. MODUL ŞI NIVELUL DE INTERCONECTARE
3.1 Se determină, dar fără a se limita la următoarele posibile moduri de interconectare: interconectarea directă şi indirectă.
La interconectarea directă orice utilizator al reţelei din care se generează apelul sau semnalul poate obţine acces la orice abonat al altei reţele sau să acceseze serviciile prestate de un alt operator, apelurile sau semnalele fiind transmise prin intermediul unui singur punct de interconectare şi terminate în reţeaua sau echipamentul altui operator.
În cazul interconectării indirecte orice utilizator al reţelei din care se generează apelul sau semnalul poate obţine acces la orice abonat al altei reţele sau să acceseze serviciile prestate de un alt operator, apelurile sau semnalele fiind transmise prin una sau mai multe reţele terţe sau două sau mai multe puncte de interconectare şi terminate în reţeaua sau echipamentul altui operator. Acest mod nu este echivalent cu interconectarea virtuală, cînd un operator oferă interconectarea în alt punct decît cel solicitat.
Interconectarea poate fi, dar nu se limitează la:
a) nivelul I - cînd interconectarea se efectuează prin liniile de joncţiune a centralelor interurbane sau internaţionale, centralele tandem sau alt echipament dedicat pentru interconectare în reţelele interurbane sau internaţionale;
b) nivelul II - cînd interconectarea se efectuează în orice punct al buclei locale, inclusiv centrala locală, unitate distantă, concentrator, repartitor sau alt echipament dedicat pentru interconectare în reţeaua locală.
4. REALIZAREA INTERCONECTĂRII DREPTURILE ŞI
OBLIGAŢIILE OPERATORILOR LA INTERCONECTARE
4.1 Pentru asigurarea furnizării şi interoperabilităţii serviciilor de telecomunicaţii şi/sau informatică orice operator are dreptul de a cere şi obţine interconectarea reţelelor sale şi serviciilor prestate de el cu orice altă reţea sau serviciu a unui alt operator în punctele fezabile tehnic, în condiţii transparente, termeni şi condiţii nediscriminatorii.
4.2 Orice Operator cu situaţie dominantă pe piaţă are obligaţia de a interconecta la cerere reţeaua şi serviciile sale după cum este prevăzut în p.4.1 cu altă reţea sau servicii în punctele fezabile tehnice ale reţelei şi să negocieze un Acord de interconectare cu solicitantul în cauză, în vederea furnizării de servicii.
4.3 Orice operator, oferind interconectarea, are obligaţia de a oferi condiţii de interconectare, care vor asigura integritatea reţelei, interoperabilitatea serviciilor, calitatea serviciilor, promovarea eficienţei şi a competiţiei echitabile pe piaţă, maximizarea satisfacerii cererii utilizatorului final. Operatorii vor oferi interconectarea reţelelor în condiţii nediscriminatorii, la orice punct fezabil tehnic al reţelei.
Operatorii sînt obligaţi să asigure accesul la echipamente, elementele reţelei şi la infrastructura şi serviciile asociate în condiţiile determinate de legislaţie şi reglementările privind securitatea naţională.
4.4 Operatorii care participă la interconectarea reţelelor şi serviciilor publice de telecomunicaţii sau informatică sînt obligaţi să dispună de licenţe, care permit prestarea serviciilor corespunzătoare, dacă legislaţia determină, că aceste genuri de activitate se desfăşoară în baza licenţei, şi vor fi responsabili pentru serviciile oferite în propriile lor reţele, în conformitate cu prevederile Legii telecomunicaţiilor, reglementărilor în vigoare şi condiţiilor licenţelor pe activitate.
4.5 Operatorii vor efectua interconectarea directă a reţelelor şi serviciilor de telecomunicaţii sau informatice publice în baza unui Acord de interconectare, semnat de ambele părţi.
4.5.1. Orice operator solicitant este obligat să încheie Acord de interconectare cu Operatorul naţional care prestează servicii de telefonie fixă şi cu Operatorii de telefonie mobilă celulară.
4.5.2. În cazul interconectării indirecte Operatorul solicitant este obligat să încheie Acorduri de interconectare cu Operatorii menţionaţi în p.4.5.1., încheierea Acordurilor de interconectare cu alţi Operatori este opţională.
Operatorii care participă la interconectare în corespundere cu prezentul punct sînt obligaţi să asigure accesul utilizatorilor lor la utilizatorii sau serviciile altor Operatori interconectaţi.
[Pct.4.5 completat prin Hot. ANRTI nr.30 din 06.10.04, în vigoare 15.10.04]
4.6 Condiţiile comerciale şi tehnice de interconectare a reţelelor şi serviciilor publice de telecomunicaţii sau informatică se stipulează în Acordul de interconectare. Toţi operatorii sînt obligaţi să elaboreze şi să aplice plăţi pentru interconectare orientate la costuri.
În cazul interconectării indirecte în Acordul de interconectare nu se vor include stipulări ce ţin de punctul de interconectare, alte cerinţe ce se referă la interconectarea directă.
[Pct.4.6 completat prin Hot. ANRTI nr.30 din 06.10.04, în vigoare 15.10.04]
4.7 Operatorii, care interconectează reţele, sînt obligaţi să prezinte ANRTI Acordul de interconectare încheiat, modificările ulterioare la el.
4.8 Operatorii care participă la interconectare, în scopul asigurării transparenţei procesului de interconectare, vor aduce la cunoştinţa reciprocă informaţii, cum ar fi specificaţiile tehnice, caracteristicile reţelei, inclusiv informaţii privitoare la eventualele modificări care pot fi aduse reţelei, condiţiile de furnizare şi utilizare, precum şi preţurile practicate conform acordurilor sale de interconectare, cu condiţia ca informaţiile în cauză să nu fie confidenţiale.
4.9 Operatorul (ii) cu situaţie dominantă pe piaţă, va (vor) răspunde în mod prompt, nu mai mult de 10 zile, tuturor cererilor operatorilor care solicită interconectarea reţelelor şi va oferi servicii de interconectare în mod nediscriminatoriu tuturor operatorilor-solicitanţi. Aspectele tehnice, preţurile şi calitatea serviciilor oferite la interconectare trebuie să fie nu mai puţin favorabile decît cele asigurate propriilor servicii, furnizorilor de servicii neafiliaţi sau pentru propriii subsidiari sau alţi afiliaţi.
4.10 Operatorul (ii) cu situaţie dominantă pe piaţă va (vor) elabora şi implementa Planul de construire a punctelor de interconectare, elaborat în conformitate cu Programul de dezvoltare a serviciilor şi reţelelor Titularului de licenţă şi în baza propunerilor operatorilor, care intenţionează să obţină interconectarea. În acest Plan se vor determina pe ani punctele de interconectare, care urmează a fi construite de operator, amplasamentul lor geografic, caracteristicile tehnice ale interfeţei, alţi parametri tehnici. Planul de construire a punctelor de interconectare se va face public* şi se va prezenta ANRTI.
_____________
*Notă:
A face public în sensul prezentului Regulament, înseamnă asigurarea accesului publicului la informaţie (expunere pe sit, în oficii, prezentarea la cerere). Operatorii care intenţionează să obţină interconectarea cu reţeaua Operatorului cu situaţie dominantă pe piaţă, vor înainta acestuia pînă la începutul anului calendaristic (15 noiembrie) propuneri de a include în "Planul de construcţie a punctele de interconectare" pe anul viitor punctele de interconectare solicitate. Operatorul cu situaţie dominantă pe piaţă va prevedea acestea în "Programul anual de dezvoltare" şi va informa operatorul-solicitant despre termenele prevăzuţi de interconectare.
[Pct.4.10 modificat prin Hot ANRTI nr.21 din 20.10.03, în vigoare 31.10.03]
4.11 Operatorul (ii) cu situaţie dominantă pe piaţă este (sînt) obligat(ţi), în caz că se încalcă termenele de construcţie ale punctelor de interconectare, prevăzut în Planul de construire ale punctelor de interconectare să informeze în scris ANRTI şi operatorii-solicitanţi.
4.12 De asemenea, Operatorul (ii) cu situaţie dominantă pe piaţă va (vor) elabora oferta de interconectare de referinţă care va conţine condiţiile tehnice şi comerciale de interconectare şi lista, în care se indică punctele de interconectare, inclusiv amplasarea lor geografică, disponibile pentru acest an. Oferta de interconectare de referinţă trebuie să includă o descriere detaliată a ofertelor pentru fiecare dintre elementele reţelei sau ale infrastructurii asociate acesteia, precum şi condiţiile tehnice, caracteristicile tehnice ale interfeţelor de interconectare, condiţiile comerciale, inclusiv de preţ, corespunzătoare fiecăruia dintre aceste elemente.
Operatorul (ii) cu situaţie dominantă pe piaţă va (vor) prezenta ANRTI anual către data de 01 noiembrie proiectul Ofertei de Interconectare de Referinţă spre aprobare. Proiectul Ofertei de Interconectare de Referinţă se va supune de către ANRTI anchetei publice. Operatorul(ii) cu situaţie dominantă pe piaţă este (sînt) obligat(i) să aducă proiectul Ofertei de Interconectare de Referinţă în corespundere cu cerinţele şi în termenele stabilite de ANRTI. Oferta de Interconectare de Referinţă pentru anul următor se aprobă de către ANRTI şi se face publică de către Operatorul(ii) cu situaţie dominantă pe piaţă pînă la data de 31 decembrie.
[Pct.4.12 modificat prin Hot ANRTI nr.21 din 20.10.03, în vigoare 31.10.03]
4.13 Operatorii cu situaţie dominantă pe piaţă sînt obligaţi să asigure altui operator accesul necondiţionat la bucla locală, inclusiv la cea, care constă dintr-o pereche de fire torsadate, în condiţii de transparenţă şi de nediscriminare, la preţuri orientate la costuri, aplicînd principiile stipulate în p.8.1.
Accesul la bucla locală se oferă cu respectarea parametrilor tehnici pe care această buclă locală poate să le asigure şi în condiţii de asigurare a securităţii reţelelor, serviciilor şi a personalului.
4.14 În vederea asigurării concurenţei echitabile pe piaţa respectivă, operatorii cu situaţie dominantă pe piaţă sînt obligaţi să asigure accesul necondiţionat la anumite imobile, echipamente sau servicii, precum şi utilizarea efectivă a acestora.
4.14.1 Aceste obligaţii includ:
a) acordarea posibilităţilor de amplasare comună a utilajului, sau a altor forme de utilizare în comun a imobilelor şi echipamentelor, inclusiv a conductelor, terenurilor, clădirilor şi pilonilor;
b) furnizarea unor servicii determinate, necesare pentru asigurarea interoperabilităţii serviciilor, inclusiv a echipamentului pentru serviciile de reţele inteligente sau a serviciului de roaming în reţelele mobile;
c) acordarea de acces la sistemele operaţionale suport sau la alte sisteme software similare, necesare pentru asigurarea unei concurenţe loiale în furnizarea serviciilor;
d) accesul persoanelor angajate ale operatorului, cu care este semnat Acordul de interconectare în imobile, unde sînt amplasate echipamentele lui, alte instalaţii în conformitate cu regulile de asigurare a securităţii reţelelor.
4.15 Operatorii sînt obligaţi să menţină schema localizării reţelei proprii sau gestionate de ei, care va include şi punctele de interconectare, şi s-o prezinte, la cerere, ANRTI sau altor organe, corespunzător autorizate.
5. ACORDUL DE INTERCONECTARE
5.1 Acordul de interconectare va conţine, cel puţin următoarele aranjamente comerciale şi tehnice bazate pe prevederile Directivei 97/33/EC a Parlamentului European din 30 iunie 1997:
1) Scopul Acordului, părţile care încheie Acordul, definiţii.
2) Denumirea reţelelor şi a serviciilor interconectate.
3) Serviciile de interconectare de bază.
4) Serviciile de interconectare suplimentare.
5) Punctele de interconectare (locale, interurbane, internaţionale) care vor prevedea:
a) structura şi caracteristicile tehnice ale interfeţelor şi aşezarea geografică a punctelor de interconectare, pe care părţile le vor stabili pentru interconectare;
b) caracteristicile echipamentului tehnic, testarea, operarea şi menţinerea punctelor de interconectare.
6) Implementarea numerotării şi obligaţiile serviciului universal**, care includ condiţiile şi termenele de implementare ale numerotării, cît şi condiţiile de achitare pentru resursele de numerotare;
______________
**Notă:
Va fi implementat odată cu intrarea în vigoare a reglementărilor cu privire la serviciul universal.
7) Înregistrarea şi facturarea traficului, care indică modalitatea de evidenţă a traficului reţelelor interconectate (traficul de intrare şi ieşire).
8) Modul de achitare şi taxare.
9) Condiţiile de exploatare, standardele tehnice şi de operare, sarcini tehnice şi protocoale de reţea:
a) parametrii tehnici ai punctelor de interconectare (tipul de semnalizare, viteza de transfer, nivelurile semnalelor, tipul de cabluri etc.);
b) caracteristicile semnalelor, care vor fi transmise prin reţelele interconectate;
c) indicii de calitate a serviciului, aplicat la traficul naţional şi internaţional;
d) programul de extindere a reţelei interconectate;
e) metodele folosite pentru măsurarea parametrilor şi indicilor de calitate;
f) măsurile de securitate, care vor fi întreprinse pentru garantarea integrităţii reţelelor interconectate.
10) Instalarea şi întreţinerea:
a) procedurile de detectare şi înlăturare a defectelor, precum şi estimarea timpului mediu acceptabil pentru detectare şi înlăturare;
b) forma, în care se va garanta că realizarea interconectării nu va afecta criteriile de compatibilitate a reţelelor interconectate.
11) Programul de implementare a interconectării.
12) Condiţiile de deconectare a reţelelor interconectate.
13) Confidenţialitatea şi schimbul de informaţii.
14) Responsabilităţile.
15) Forţa majoră.
16) Transferul drepturilor sau obligaţiilor.
17) Amendamentele şi suplimentele.
18) Evoluţia şi termenii Acordului.
19) Litigiile.
20) Securitatea.
5.2 Operatorii pot utiliza ca model Acordul de interconectare din anexa 1, sau pot elabora un Acord de interconectare propriu, care nu contravine legislaţiei în vigoare şi prezentului Regulament. În acest scop, oricare dintre operatori poate solicita celuilalt operator o copie a licenţei, dacă legislaţia stipulează, că acest gen de activitate se desfăşoară în baza licenţei.
6. PROCEDURA DE ÎNCHEIERE A ACORDULUI DE
INTERCONECTARE ŞI SOLUŢIONARE A DIFERENDELOR
6.1 Operatorii vor începe negocierea unui Acord la iniţiativa oricăruia dintre ei.
6.2 Operatorul care solicită interconectarea (în continuare Operatorul-solicitant) cu reţeaua, sau serviciile de telecomunicaţii sau informatică ale altui Operator - Operator-ofertant, prezintă ultimului o cerere în scris*, în care vor fi specificate necesităţile pentru interconectare, la care se anexează copia şi condiţiile licenţei pe activitate, în cazul, dacă legislaţia prevede că acest gen de activitate se desfăşoară în baza licenţei.
______________
*Notă:
Cererea este o scrisoare oficială (aici şi în continuare pe text).
6.3 Cererea (scrisoarea) depusă de Operatorul-solicitant se înregistrează de Operatorul-ofertant.
6.4 În cazul, cînd cererea este înregistrată de un operator care nu este cu situaţie dominantă pe piaţă, operatorul este obligat în termen de 10 zile să prezinte Operatorului-solicitant condiţiile tehnice şi comerciale de interconectare.
6.5 După înregistrarea cererii Operatorul-solicitant şi Operatorul-ofertant vor purcede la negocieri ale posibilităţilor de interconectare, condiţiilor Acordului de interconectare şi în termen de 30 zile calendaristice din data înregistrării cererii vor semna Acordul de interconectare.
6.6 Operatorii vor examina toate modalităţile posibile de realizare a interconectării în procesul negocierilor. Acestea pot fi dar nu se vor limita la, următoarele:
1) Dacă operatorul solicită interconectarea într-un punct, anumit însă ea nu este posibilă din motive tehnice, interconectarea va fi propusă într-un alt punct tehnic fezabil la acelaşi cost ca şi pentru punctul solicitat iniţial (interconectare virtuală).
2) Dacă interconectarea nu este posibilă într-un punct, anumit din considerente tehnice, Operatorul-solicitant va conlucra cu operatorul-ofertant pentru stabilirea posibilităţilor alternative de interconectare. Operatorii vor stabili de comun acord detaliile specifice referitor la condiţiile tehnice şi comerciale de construire a punctului de interconectare.
Atunci cînd interconectarea virtuală nu este posibilă, Operatorului-solicitant i se va permite să construiască facilităţi de interconectare (dacă alt operator nu poate construi aceste facilităţi pînă la Operatorul-solicitant). În acest caz operatorul-solicitant impune plăţi Operatorul-ofertant pentru facilităţile construite.
6.7 Pe parcursul negocierii unui Acord de interconectare, operatorii pot stabili de comun acord, informaţiile, pentru care se va asigura confidenţialitatea.
6.8 În cazul, cînd în procesul negocierilor au apărut divergenţe şi în termenul de 30 zile calendaristice nu a fost semnat Acordul de interconectare, fiecare din părţi poate să se adreseze la ANRTI pentru soluţionarea disputelor, depunînd informaţiile în scris privind negocierile purtate. Procedura de negociere privind încheierea Acordului de interconectare în situaţie de conflict între operatori va derula conform algoritmului din Anexa 2.
6.9 ANRTI, în timp de 10 zile de la primirea adresării în scris privind soluţionarea divergenţelor, va analiza diferendele părţilor implicate în procesul de semnare a Acordului de interconectare şi va emite după consultarea cu părţile implicate o decizie obligatorie pentru toate părţile implicate, în care va stabili termenul de negociere a Acordului de interconectare. Acest termen nu va depăşi 30 zile calendaristice.
6.10 Copiile Acordurilor de interconectare încheiate se vor depozita la ANRTI în conformitate cu actele normative în vigoare.
6.11 Orice respingere a unei cereri de interconectare va fi însoţită de o explicaţie în scris a Operatorului-ofertant, transmisă părţii solicitante în termen, ce nu va depăşi 15 zile din data înregistrării cererii şi va fi notificată ANRTI.
6.12 Cererea de interconectare a reţelelor sau serviciilor publice de telecomunicaţii sau informatică poate fi respinsă de Operatorul-ofertant în cazul cînd operatorul cere interconectarea pentru serviciile, pentru care nu este autorizat prin condiţiile licenţei iar legislaţia prevede că acest gen de activitate se desfăşoară în bază de licenţă.
6.13 În caz cînd au fost negociate toate modalităţile posibile de efectuare a interconectării şi nu s-a ajuns la consens, Operatorul-solicitant poate înainta o adresare în scris către ANRTI. ANRTI examinează adresarea în 15 zile şi după consultarea ambelor părţi emite o decizie obligatorie pentru Operatorul-ofertant şi o remite părţilor implicate. În caz de neîndeplinire a deciziei ANRTI de operatori, ANRTI va întreprindere măsurile prevăzute de lege pentru semnarea Acordului de interconectare.
6.14 Operatorii vor efectua interconectarea reţelelor şi serviciilor în conformitate cu Programul de implementare a interconectării din Acordul de interconectare şi în următoarele condiţii:
a) în corespundere cu recomandările aplicabile a UIT standardele naţionale;
b) utilizarea echipamentelor şi cablurilor certificate (omologate şi marcate) de către Organul acreditat corespunzător în Sistemul Naţional de Certificare;
c) persoanele responsabile de operare şi menţinere a echipamentelor de interconectare vor urmări şi lua măsuri pentru înlăturarea deranjamentelor înregistrate.
6.15 Informaţiile obţinute în procesul negocierilor şi semnării Acordului de interconectare trebuie utilizate numai în scopul, pentru care au fost comunicate şi nu pot fi divulgate către nici un terţ, care ar obţine astfel un avantaj competitiv, inclusiv către alte departamente, filiale sau parteneri ai Operatorului.
7. DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE ANRTI ÎN
REGLEMENTAREA INTERCONECTĂRII
7.1 Prezentul capitol stabileşte drepturile şi obligaţiile ANRTI, fără a afecta celelalte drepturi şi responsabilităţi atribuite ANRTI conform legislaţiei în vigoare, Regulamentului ANRTI şi prezentului Regulament.
7.2 În situaţii de conflict ANRTI este în drept să ceară, iar Operatorii sînt obligaţi să prezinte ANRTI Acordurile de interconectare încheiate, modificările la ele, informaţiile ce ţin de negocierea, încheierea şi derularea Acordurilor de interconectare în situaţie de conflict. ANRTI va asigura confidenţialitatea informaţiei, cu excepţia cazurilor prevăzute în p.7.4 şi p.7.5.
7.3 În cazul, în care prevederile Acordului de interconectare, contravin prevederilor legilor, prezentului Regulament, standardelor sau afectează concurenţa echitabilă pe piaţa de telecomunicaţii sau informatică, ANRTI este în drept să ceară părţilor modificarea respectivă a Acordului de interconectare prezentînd tuturor părţilor implicate în scris, motivele care stau la baza acestor modificări. În caz contrar, ANRTI este în drept să emită o decizie prin care obligă părţile semnatare să aducă Acordul de interconectare în corespundere cu cadrul legal şi reglementar în vigoare.
7.4 ANRTI, în scopul asigurării transparenţei procesului de interconectare, poate impune operatorilor să aducă la cunoştinţa publicului* anumite informaţii, precum specificaţiile tehnice, caracteristicile reţelei, inclusiv informaţii privitoare la eventualele modificări, care pot fi aduse reţelei pentru îmbunătăţirea ei, condiţiile de furnizare şi utilizare, precum şi preţurile practicate, cu condiţia ca informaţiile în cauză să nu fie confidenţiale.
_____________
*Notă:
A aduce la cunoştinţa publicului în sensul prezentului Regulament, înseamnă asigurarea accesului publicului la informaţie (expunere pe sit, în oficii, prezentarea la cerere).
7.5 ANRTI va aduce la cunoştinţa publicului Oferta de interconectare de referinţă a Operatorului (lor) cu situaţie dominantă pe piaţă, care trebuie să cuprindă o descriere detaliată a ofertelor pentru fiecare dintre elementele reţelei sau ale infrastructurii asociate acesteia, potrivit necesităţilor pieţei, precum şi condiţiile tehnice şi comerciale, inclusiv de preţ, corespunzătoare fiecăruia dintre aceste elemente.
7.6 ANRTI, în limitele competenţei legale, va asigura îndeplinirea de către Operatorii cu situaţie dominantă pe piaţă a obligaţiilor de nediscriminare în legătură cu interconectarea reţelelor şi serviciilor de telecomunicaţii sau informatică, ca ei să aplice altor operatori, care prestează acelaşi tip de servicii condiţii similare în circumstanţe similare, să furnizeze şi să pună la dispoziţia celorlalţi operatori servicii şi informaţii în aceleaşi condiţii, şi calitate nu mai puţin favorabile decît cele asigurate propriilor servicii, furnizorilor de servicii neafiliaţi sau pentru propriii subsidiari sau alţi afiliaţi.
7.7 ANRTI are dreptul să intervină în orice timp, din propria iniţiativă, sau la cererea oricărei părţi, care sînt în proces de negociere şi semnare a Acordului de interconectare, pentru a asista şi facilita negocierea Acordului de interconectare.
7.8 În scopul asigurării competiţiei echitabile, calităţii serviciilor, protecţiei utilizatorului cît şi corespunderii Acordului cu cadrul legislativ şi reglementar, ANRTI este în drept să ceară schimbarea condiţiilor stipulate în Acordul de interconectare deja semnat prezentînd tuturor părţilor implicate în scris, motivele care stau la baza acestor modificări.
7.9 ANRTI, la cererea oricărei părţi, poate stabili prin consultarea părţilor implicate o limită de timp, în care negocierile Acordului de interconectare trebuie să fie finisate. În caz că părţile nu au ajuns la consens, ANRTI este în drept să ia măsuri, ca procesul de negocieri şi semnarea Acordului să decurgă conform unei proceduri determinate în caz de necesitate de ANRTI.
7.10 ANRTI va impune operatorilor obligaţii cu respectarea principiilor echităţii, rezonabilităţii, oportunităţii, transparenţei şi nediscriminării, luîndu-se în considerare:
a) viabilitatea tehnică şi economică a utilizării sau instalării unor infrastructuri alternative, în condiţiile dezvoltării pieţei, în conformitate cu modul de interconectări sau accesului în cauză;
b) fezabilitatea furnizării accesului în cauză, în funcţie de capacitatea disponibilă;
c) investiţia iniţială, realizată de proprietarul infrastructurii, pe baza riscurilor implicate în angajarea unei asemenea investiţii;
d) necesitatea promovării competiţiei pe termen lung;
e) asigurarea securităţii reţelelor, serviciilor şi a personalului.
8. PRINCIPII DE ACHITARE ŞI FORMARE A PREŢURILOR
8.1 Principiile de formare a preţurilor pentru serviciile de interconectare şi acces:
- preţurile pentru serviciile de interconectare şi acces trebuie să fie orientate la costuri, să fie rezonabile şi compensatorii pentru Operatori;
- preţurile se vor determina în baza metodei costurilor incrementale medii pe termen lung (LRAIC), care se va implementa ulterior. Temporar, pînă cînd va fi implementată această metodă şi capacităţile existente de calculare a costurilor vor fi suficient de dezvoltate, dar nu mai tîrziu de 01.07.2003, mai ales privitor la activele fixe, mărimea preţurilor pentru interconectare va fi calculat în baza costurilor curente;
- interconectarea, serviciile, facilităţile legate de ea vor fi prestate pe bază de dezagregare (separare). Un serviciu sau facilitate ca element este unul, care e uşor detaşabil in contextul arhitecturii reţelei, sau a planului de afaceri şi costul lui poate fi determinat cu exactitate rezonabilă;
- preţurile pentru interconectare sau acces la facilităţile de infrastructură şi reţea, inclusiv pentru colocarea lor, vor reflecta costul componentelor de reţea, infrastructură sau a serviciilor utilizate pentru aceasta. Preţurile nu trebuie să cuprindă componente de infrastructură sau servicii, care nu sînt utilizate la interconectare sau acces.
8.2 Toţi Operatorii sînt responsabili pentru condiţionarea şi menţinerea propriei sale reţele pentru asigurarea în bune condiţii a interconectării între Operatori, iar costurile legate de aceste activităţi vor fi acoperite de ei înşişi.
Costurile legate de condiţionare şi menţinere, suportate de un Operator la pregătirea şi menţinerea reţelei proprii pentru interconectare includ, dar nu se limitează la: instalarea porturilor pentru interconectare, costurile pentru asigurarea securităţii şi integrităţii reţelei, standardizare, acces egal, schimbări în sistemul de numerotate, asigurarea identificării numărului de apel etc. şi nu vor include costurile istorice.
Recuperarea costurilor legate de condiţionarea şi menţinerea reţelei pentru interconectare poate fi efectuată din contul preţurilor de utilizare, care includ:
/ preţurile serviciilor de interconectare, care cuprind costurile asociate de rutarea reciprocă a traficului, comutaţia şi transmisia semnalelor între reţelele interconectate şi care sînt împărţite în preţul pentru originarea apelului/semnalului, preţul pentru terminaţia apelului/semnalului şi preţul pentru tranzitul apelului/semnalului;
/ tariful stabilit utilizatorilor, pentru accesarea serviciilor/utilizatorilor altui Operator.
În cazul, cînd Operatorul solicitant cere interconectarea într-un alt punct, decît cel oferit în condiţii obişnuite de interconectare, fapt ce implică extinderea reţelei pînă la acest punct, Operatorii vor conveni pe cale amiabilă modalitatea de compensare sau achitare de către Operatorul solicitant pentru facilităţile suplimentare.
8.3 Metodele de achitare între Operatori pentru serviciile de interconectare sînt alese de către operatori şi sunt stipulate în Acordurile de interconectare. Ele pot fi, dar nu se limitează la următoarele:
- achitarea serviciilor interconectate pe unitate de trafic, în dependenţă de preţurile stabilite de Operatori pentru iniţierea, tranzitarea şi terminaţia traficului;
- achitarea unui preţ fix, în dependenţă de capacitatea trunchiului de interconectare sau a canalului.
- fiecare Operator implicat în interconectare taxează abonaţii proprii şi păstrează încasările (sender keeps all);
- divizarea veniturilor (N%/M%) obţinute de Operatori la interconectare.
În cazul interconectării indirecte Agenţia este în drept să stabilească modalitatea de achitare între operatorii interconectaţi indirect, care nu au încheiat Acorduri de interconectare sau prin Acordurile de interconectare nu au convenit să efectueze achitări directe. În acest scop Agenţia va desemna Operatorul care va efectua achitările între operatorii menţionaţi.
[Pct.8.3 completat prin Hot. ANRTI nr.30 din 06.10.04, în vigoare 15.10.04]
8.4 Agenţia are dreptul să solicite, iar Operatorii cu situaţie dominantă pe piaţă sînt obligaţi să demonstreze că preţurile stabilite pentru serviciile de interconectare, inclusiv arenda şi colocarea facilităţilor de reţea şi de infrastructură, sînt bazate pe costuri şi sînt calculate în baza unor criterii obiective.
9. NUMEROTAREA
9.1 Pentru a menţine direcţionarea corectă de adrese operatorii sînt obligaţi să utilizeze şi să menţină resursele de numerotare, atribuite de ANRTI în conformitate cu Planul Naţional de Numerotare, şi reglementărilor privind numerotarea.
9.2. Operatorii care au stabilit relaţii de interconectare în corespundere cu p.4.5 sînt obligaţi să deschidă şi să asigure accesul din/spre reţelele sau serviciile lor la resursele de numerotare ale Operatorilor, care deţin Decizia de atribuire a resurselor de numerotare eliberată de Agenţie, în termenii stabiliţi în Acordul de interconectare sau în lipsa acestuia - în termen de 15 zile calendaristice de la primirea notificării în scris. În cazul apariţiei unor dificultăţi tehnice Operatorul care asigură accesul la resursele de numerotare va informa în termen de 5 zile lucrătoare Agenţia şi Operatorul solicitant despre cauzele şi termenul suplimentar necesar pentru asigurarea accesului, care nu va depăşi 15 zile calendaristice.
[Pct.9.2 introdus prin Hot. ANRTI nr.30 din 06.10.04, în vigoare 15.10.04]
9.3. Este interzisă limitarea sau anularea de către Operatori, care au stabilit relaţii de interconectare în corespundere cu p.4.5., a accesului reciproc la resursele de numerotare şi accesul utilizatorilor lor la utilizatorii sau serviciile altor Operatori. Limitarea sau anularea accesului vor fi permise sau respinse de Agenţie în baza dovezilor privind încălcările comise şi demonstrate de Operatorii implicaţi în interconectare şi aflaţi în litigiu.
[Pct.9.3 introdus prin Hot. ANRTI nr.30 din 06.10.04, în vigoare 15.10.04]
9.4. Operatorii care participă la interconectare sînt obligaţi să transmită reciproc informaţia cu privire la numărul de telefon de la care se efectuează apelul (numărul apelantului) atît naţional, cît şi internaţional. Este interzisă substituirea numărului apelantului prin un alt număr şi/sau substituirea sau excluderea a unor cifre din numărul apelantului care identifică amplasarea geografică a apelantului.
[Pct.9.4 introdus prin Hot. ANRTI nr.30 din 06.10.04, în vigoare 15.10.04]
10. CALITATEA SERVICIILOR
10.1 Părţile participante la Acordurile de interconectare se obligă să presteze servicii publice de telecomunicaţii sau informatică de calitate, ce corespund condiţiilor stipulate în licenţele pe care le deţin, recomandărilor şi standardelor aplicabile ale UIT şi parametrilor, stabiliţi în Acordul de interconectare.
10.2 În caz de erori sau de necorespundere a parametrilor negociaţi, fiecare dintre părţi va întreprinde măsuri pentru înlăturarea erorilor depistate, fapt, despre care va anunţa imediat cealaltă parte, ulterior, în termen de 3 zile, îi va transmite o scrisoare cu explicaţiile şi măsurile întreprinse.
11. PENALITĂŢI
11.1 Părţile vor suporta penalităţi pentru neexecutarea corespunzătoare sau nerespectarea obligaţiilor Acordului de interconectare în conformitate cu Codul civil şi legislaţia în vigoare.
12. CONFIDENŢIALITATEA
12.1 Operatorii sînt obligaţi să ia toate măsurile rezonabile, de ordin tehnic şi organizatoric, în vederea protejării şi asigurării confidenţialităţii informaţiei procesate prin reţelele interconectate în conformitate cu legislaţia în vigoare şi ţinînd cont de nivelul tehnologiei utilizate.
12.2 Operatorul, care administrează reţelele se obligă să prezinte, la solicitare, Operatorului, care solicită interconectarea la aceste reţele informaţia privind procedura de interconectare.
12.3 Operatorii reţelelor interconectate se obligă să asigure secretele comerciale, în scopul asigurării protecţiei informaţiei şi vor efectua tratarea confidenţială a oricărei informaţii, primite de la cealaltă parte şi declarată de ea drept confidenţială.
Operatorii reţelelor interconectate poartă răspundere pentru obligaţiile confidenţialităţii informaţiei conform Legii telecomunicaţiilor şi altor legi ale Republicii Moldova.
13. SOLUŢIONAREA LITIGIILOR
13.1 Litigiile apărute după încheierea Acordului de interconectare şi în proces de derulare a Acordului se vor soluţiona de către părţile implicate.
În caz de adresare a uneia dintre părţi, ANRTI este în drept de a controla respectarea prevederilor Acordului de interconectare, încheiat între Operatori.
Litigiile nesoluţionate în acest mod pot fi adresate ANRTI sau instanţei de judecată, conform competenţei acestora.
13.2 Pentru soluţionarea diferendelor, litigiilor apărute între Operatori în procesul negocierilor şi pe parcursul realizării Acordului de interconectare, ANRTI se va conduce de prevederile legislaţiei Republicii Moldova în vigoare şi "Regulamentului privind modul de soluţionare a litigiilor dintre Operatori, precum şi cele dintre Operatori şi utilizatori de către Agenţia Naţională pentru Reglementare în Telecomunicaţii şi Informatică".
14. SECURITATEA REŢELELOR, ECHIPAMENTULUI
ŞI INSTALAŢIILOR
14.1 Operatorii sînt obligaţi să asigure accesul la echipamente, elementele reţelei şi la infrastructura şi serviciile asociate în condiţiile determinate de legislaţie şi reglementările privind securitatea naţională.
14.2 Operatorii reţelelor interconectate sînt responsabili să asigure securitatea şi integritatea echipamentelor, software, instalaţiilor proprii de interconectare şi ale altor Operatori interconectaţi sau nu, în cazul colocării, sau a altor forme de utilizare partajată a imobilelor sau echipamentelor, inclusiv a conductelor, clădirilor, pilonilor etc. Operatorii sînt obligaţi să utilizeze la interconectare echipamente şi cabluri certificate de către organismul de certificare corespunzător acreditat în Republica Moldova şi vor asigura, ca echipamentele şi instalaţiile să nu cauzeze efecte nocive, să nu dăuneze personalului operator, sau mediului ambiant.
15. DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
15.1 Prezentul Regulament este obligatoriu pentru toţi Operatorii din domeniul telecomunicaţiilor şi informaticii din Republica Moldova şi ei poartă responsabilitatea conform legislaţiei în vigoare pentru nerespectarea lui.
15.2 Acordurile de interconectare, încheiate pînă la publicarea prezentului Regulament, îşi produc în continuare efectele. Operatorii care au acorduri de interconectare deja încheiate, le vor aduce în conformitate cu prevederile prezentului Regulament în termen de 45 de zile de la data publicării lui şi în acelaşi termen le vor prezenta la ANRTI pentru înregistrare şi depozitare.
15.3 Prevederile prezentului Regulament se aplică din momentul publicării lui, în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
15.4 Oferta de interconectare de referinţă se va face publică şi se va prezenta ANRTI în termen de 45 zile de la data publicării prezentului Regulament. Termenul indicat nu trebuie să servească drept motiv de a nu începe procesul de negocieri cu privire la interconectare.
15.5 ANRTI în termen de 3 luni de la data publicării prezentului Regulament va elabora un Program de implementare a metodei costurilor incrementale medii pe termen lung (LRAIC).
Anexa 1
Model
ACORD DE INTERCONECTARE
Încheiat între ___________________________________________________________________________ cu sediul principal în _____________________________________________________________________ _____________________în persoana _______________________________________________________ şi ____________________________________________________________________________________ cu sediul principal în _____________________________________________________________________ _____________________în persoana _______________________________________________________ denumite în continuare Părţile au semnat prezentul Acord referitor la cele ce urmează:
1. OBIECTUL ACORDULUI
1.1 Denumirea reţelelor şi a serviciilor interconectate ____________________________________________ ________________________________________________________________________________________ 1.2 Denumirea serviciilor de interconectare de bază _____________________________________________ ________________________________________________________________________________________ 1.3 Denumirea serviciilor de interconectare suplimentare _________________________________________ ________________________________________________________________________________________ 1.4 Locul amplasării punctelor de interconectare ________________________________________________ ________________________________________________________________________________________ 1.5 Structura şi caracteristicile tehnice a interfeţelor şi echipamentului şi menţinerea punctelor de interconectare. 1.6 Capacitatea canalelor de trafic ___________________________________________________________ 1.7 Procedura de utilizare în comun a utilajului reţelelor publice interconectate ________________________________________________________________________________________ 1.8 Procedurile de detectare şi înlăturare a defectelor, precum şi estimarea timpului mediu acceptabil pentru detectare şi înlăturare ________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________ 1.9 Părţile vor testa echipamentul şi reţelele interconectate şi vor anexa protocolul testărilor la prezentul Acord. 1.10 În caz de erori sau necorespundere a valorilor obţinute, fiecare dintre părţi va întreprinde măsuri pentru înlăturarea erorilor depistate, fapt despre care va anunţa cealaltă parte şi va ataşa rezultatele noi.
2. OBLIGAŢIILE PĂRŢILOR
2.1 Părţile se obligă să efectueze interconectarea reţelelor în conformitate cu Programul de implementare a interconectării care este anexat la Acordul de interconectare. 2.2 Părţile sunt obligate să asigure menţinerea reţelelor în condiţii optime şi să intervină operativ în caz de nefuncţionare a lor. 2.3 Să asigure evidenţa şi rutarea traficului. 2.4 Părţile vor asigura funcţionarea neîntreruptă a reţelelor şi mijloacelor tehnice interconectate cu excepţia întreruperilor necesare lucrărilor de profilaxie şi de reparaţie, durata şi termenii cărora vor fi stabilite de către Părţi din timp. 2.5 Părţile se obligă să efectueze înregistrarea şi facturarea traficului care indică modalitatea de evidenţă a traficului reţelelor interconectate (traficul de intrare, ieşire) şi să achite facturile prezentate de altă parte spre achitare integral şi în termenii stabiliţi. 2.6 Părţile sunt obligate să utilizeze şi să menţină resursele de numerotare în conformitate cu Planul Naţional de Numerotare, şi reglementările privind numerotarea. Condiţiile de implementare a numerotării vor fi ________________________________________________________________________________________ .
3. CALITATEA SERVICIILOR
3.1 Părţile se obligă să presteze servicii de calitate ce corespund recomandărilor aplicabile ale UIT şi să menţină indicii de calitate a serviciului;
4. CERINŢE CĂTRE ECHIPAMENT ŞI SECURITATEA INSTALAŢIILOR
4.1 Părţile se obligă să înfăptuiască interconectarea echipamentului ce le aparţine şi care corespunde recomandărilor (sau cerinţelor) ____________________________________________________________________ 4.2 Fiecare dintre părţi este responsabilă de instalarea şi deservirea operaţională a echipamentelor terminale de transmisie/recepţie şi comutaţie implicate în interconectare. 4.3 Persoanele responsabile de operare şi menţinere a interconectării vor urmări şi lua măsuri pentru înlăturarea deranjamentelor înregistrate. 4.4 La interconectarea reţelelor de telecomunicaţii publice sau reţelelor informatice operatorul cu situaţie dominantă pe piaţă este în drept de a da în arendă operatorilor încăperi pentru instalarea utilajului tehnic implicat la interconectare. 4.5 Măsurile de securitate care vor fi luate pentru a garanta integritatea reţelelor interconectate; 4.6 Părţile îşi asumă responsabilitatea să asigure securitatea şi integritatea echipamentelor, software, instalaţiilor proprii de interconectare şi a altor Operatori interconectaţi sau nu, în cazul colocării sau a altor forme de utilizare partajată a imobilelor sau echipamentelor, inclusiv a conductelor, clădirilor, pilonilor, etc. Operatorii vor utiliza la interconectare echipamente şi cabluri certificate de către organismul de certificare corespunzător acreditat în Republica Moldova şi o să asigure ca echipamentele şi instalaţiile să nu cauzeze efecte nocive, să nu dăuneze personalului operator sau mediului ambiant.
5. CONDIŢII DE EXPLOATARE
5.1 Condiţiile de exploatare trebuie să determine: a) caracteristicile semnalelor care vor fi transmise prin reţelele interconectate; b) programul de extindere a reţelei interconectate; c) metodele folosite pentru măsurarea parametrilor şi indicilor de calitate, operate şi gestionate; d) parametrii tehnici a punctelor de interconectare (tipul de semnalizare, viteza de transfer, nivelurile semnalelor, tipul de cabluri etc.); e) condiţiile de deconectare a reţelelor interconectate.
6. PREŢURI ŞI ACHITĂRI RECIPROCE
6.1 Modalitatea de achitare şi taxare pentru serviciile prestate _____________________________________ ________________________________________________________________________________________ 6.2 Tariful pentru serviciile de interconectare ____________________________________________________ ________________________________________________________________________________________ 6.3 Tariful pentru trafic se va plăti în lei RM, echivalentul a _______USD pentru un minut sau ____________ _______________________________ în ultima zi lucrătoare a lunii pentru care se face facturarea. (unitate de măsură a informaţiei numerice) 6.4 Tariful pentru chirii de reţele, echipament şi alte resurse _______________________________________ 6.5 Tarife pentru servicii asociate sau suplimentare ______________________________________________ 6.6 În scopul verificării sumelor spre decontare indicate în facturi, părţile vor prezenta reciproc datele despre volumul traficului în termen de ____ zile lucrătoare a fiecărei luni ce urmează după luna în care au fost utilizate serviciile. 6.7 Părţile se obligă să păstreze şi să pună la dispoziţia celeilalte părţi, informaţia care justifică facturile prezentate spre achitare pentru ultimele 12 luni. 6.8 Părţile vor putea recurge la verificarea exactităţii înregistrărilor în fişierele de taxare. În cazul constatării unor devieri de la parametrii stabiliţi în prezentul acord de interconectare, partea care a efectuat testul va comunica imediat partea opusă despre devierile stabilite.
7. MODUL DE COMUNICARE
7.1 În scopul realizării obiectivelor prezentului acord părţile au convenit că vor aduce la cunoştinţa celeilalte părţi, informaţia referitoare la executarea prevederilor acordului prin expedierea comunicaţiilor efectuate prin scrisoare, fax, telefon sau mesaj electronic, contra răspuns de confirmare, la adresa ce urmează: ________________________________________________________________________________________ 7.2 Comunicaţiile adresate persoanelor împuternicite de a lua decizii operative vor fi expediate prin aceleaşi mijloace la adresa: ________________________________________________________________________________________
8. CLAUZE NEDISCRIMINATORII
8.1 Condiţiile acordului de interconectare vor fi nediscriminatorii pentru acelaşi tip de interconectare a reţelei de telecomunicaţii publice sau reţelei publice informatice.
9. PENALITĂŢI ŞI RECUPERAREA PAGUBELOR CAUZATE
9.1 Părţile poartă răspundere pentru executarea necorespunzătoare sau neexecutarea prevederilor prezentului acord. 9.2 Adăugător părţile vor suporta penalităţi pentru: ______________________________________________ ________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________ 9.3 Procedura de recuperare a pagubelor cauzate _______________________________________________ ________________________________________________________________________________________ 9.4 Toate penalităţile aplicate părţilor vor face obiectul unor documente adiţionale, urmînd a fi semnate de ambele părţi şi care se vor considera din momentul semnării lor, părţi integrante ale acordului de interconectare.
10. CONFIDENŢIALITATE
10.1 Condiţiile prezentului Acord, datele şi rezultatele realizării lui, precum oricare altă informaţie referitoare prevederilor lui este considerată confidenţială. 10.2 Părţile vor asigura confidenţialitatea şi a altei informaţii care a devenit cunoscută ca urmare a realizării prevederilor prezentului acord, dacă difuzarea ei ar putea aduce prejudiciu celeilalte părţi. 10.3 La solicitarea ANRTI, părţile trebuie să ofere date statistice, informaţii, copii, extrase din documente legate de activitatea desfăşurată inclusiv cele confidenţiale solicitată de ANRTI sau alte organe abilitate. 10.4 Părţile poartă răspundere pentru prejudiciul produs celeilalte părţi prin divulgarea informaţiei confidenţiale în mărimea prejudiciului direct, în conformitate cu legislaţia Republicii Moldova în vigoare. 10.5 Părţile confidenţiale ale acordului de interconectare ___________________________________________
11. SOLUŢIONAREA LITIGIILOR
11.1 Litigiile apărute în procesul de încheiere a Acordului de interconectare a reţelelor şi serviciilor de telecomunicaţii sau informatică sau după încheierea Acordului de interconectare se vor soluţiona pe cale amiabilă de către părţile implicate. 11.2 Litigiile ne soluţionate în acest mod pot fi adresate ANRTI sau instanţele de judecată, conform competenţei acestora.
12. TRANSMITEREA DREPTURILOR SAU OBLIGAŢIUNILOR
12.1 Drepturile şi obligaţiunile Părţilor ce au convenit la încheierea prezentului Acord de interconectare nu sunt transmisibile.
13. RESPONSABILITĂŢI
13.1 Părţile sunt responsabile pentru respectarea prevederilor prezentului Acord, reglementărilor în vigoare din domeniul telecomunicaţiilor sau informaticii, legilor şi actelor normative ale Republicii Moldova care se referă la activitatea sa, precum şi pentru veridicitatea datelor prezentate organelor de stat. 13.2 Părţile poartă răspundere pentru calitatea lucrărilor de interconectare a reţelelor sau serviciilor de telecomunicaţii sau informatică. 13.3 Metoda care va garanta că realizarea interconectării nu va afecta criteriile de compatibilitate a reţelelor interconectate.
14. VALABILITATEA ACORDULUI
14.1 Prezentul acord va intra în vigoare din momentul semnării lui, de către părţi şi va fi valabil pentru o durată de ___________________ care nu trebuie să depăşească termenul de valabilitate a licenţelor părţilor în cazul necesităţii acestora. 14.2 În caz dacă una din părţi a iniţiat procedura rezilierii acordului, acordul va rămâne în vigoare pînă la semnarea de către părţi a unui proces verbal, care va stabili procedura soluţionării pretenţiilor sau litigiilor dintre părţi sau lipsa lor şi ordinea, termenele de sistare a interconectării. 14.3 Acordul se poate prelungi peste termenul de valabilitate prin notificare scrisă şi transmisă celeilalte părţi cu cel puţin 1 (o) lună înainte de expirarea termenului de valabilitate.
15. MODIFICAREA CONDIŢIILOR ACORDULUI
15.1 Orice modificare a prezentului acord se poate face numai cu consimţământul ambelor părţi printr-un act adiţional ce devine parte integrantă a acestuia.
16. FORŢA MAJORĂ
16.1 În cazul unui eveniment de forţă majoră, Părţile se vor întîlni obligatoriu, pentru a stabili termenele de executare ulterioară a angajamentelor asumate în prezentul Acord sau pentru anularea acestuia.
17. REZILIEREA ACORDULUI DE INTERCONECTARE
17.1 Oricare dintre părţi poate solicita rezilierea prezentului acord, în cazul că cealaltă parte nu-şi îndeplineşte obligaţiile asumate prin acordul de interconectare. 17.2 Partea care cere rezilierea acordului de interconectare va informa cealaltă parte despre decizia luată şi despre motivele invocate, cu un preaviz de 6 luni. 17.3 Rezilierea acordului de interconectare nu scuteşte părţile de obligaţiile restante la momentul rezilierii acestuia.
18. DISPOZIŢII FINALE
18.1 Prezentul acord s-a încheiat în 2 (două) exemplare semnate de ambele părţi, fiecare dintre ele fiind identice, cîte una pentru fiecare parte. | |
Acordul a fost semnat la ____________________ (ziua, luna, anul) |
în _______________________________________ (localitatea şi ţara unde este semnat acordul) |
________________________________________________________________________________________ de către persoanele care reprezintă părţile şi sunt împuternicite de către părţi. | |
Din partea ____________________________ (unitatea economică) ___________________________________ (nume, semnătură, ştampilă) |
Din partea _______________________________ (unitatea economică) ______________________________ (nume, semnătură, ştampilă) |
Anexa 2
Model |
Procedura de negociere privind încheierea Acordului de interconectare în situaţie de conflict.
