COMISIA DE STAT PENTRU PIAŢA HÎRTIILOR DE VALOARE Hotărîre cu privire la Cerinţele faţă de software pentru ţinerea registrului clienţilor deţinătorului nominal Nr.68/1 din 03.10.97 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.42-44/81 din 29.04.1999 * * * În temeiul Legii privind circulaţia hîrtiilor de valoare şi bursele de valori din 18.05.93 cu modificările din 8.06.95 şi în conformitate cu Instrucţiunea provizorie cu privire la modul de ţinere a registrului de către deţinătorul nominal al hîrtiilor de valoare aprobată de Comisia de Stat pentru Piaţa Hîrtiilor de Valoare prin Hotărîrea nr. 36-4 din 16 mai 1996, COMISIA DE STAT PENTRU PIAŢA HÎRTIILOR DE VALOARE HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă Cerinţele faţă de software pentru ţinerea registrului clienţilor deţinătorului nominal (se anexează).
[Pct.2 exclus prin Hot. CSPHV nr.76/9 din 29.12.97, în vigoare 06.05.1999] PREŞEDINTELE COMISIEI DE STAT PENTRU PIAŢA HÎRTIILOR DE VALOARE Ion HÎNCU Chişinău, 3 octombrie 1997. Nr. 68/1. Anexă la Hotărîrea Comisiei de Stat pentru Piaţa Hîrtiilor de Valoare nr. 68/1 din 3 octombrie 1997 CERINŢELE FAŢĂ DE SOFTWARE PENTRU ŢINEREA REGISTRULUI CLIENŢILOR DEŢINĂTORULUI NOMINAL 1. DISPOZIŢII GENERALE 1.1. Motivaţia elaborării: justificarea funcţionării participanţilor profesionişti în calitate de deţinători nominali, necesitatea ţinerii registrului clienţilor de către deţinătorul nominal al hîrtiilor de valoare; cerinţele specifice înaintate faţă de sistemul de ţinere a registrului de către deţinătorul nominal şi necesitatea ţinerii acestuia în forma electronică; necesitatea elaborării unor cerinţe unice faţă de posibilităţile funcţionale, cerinţele tehnologice şi de interfaţă a software-lui pentru ţinerea registrului clienţilor deţinătorului nominal. 1.2. Baza legislativă Documentul dat a fost elaborat în conformitate cu prevederile: Legii privind circulaţia hîrtiilor de valoare şi bursele de valori, adoptată la 18.05.93, cu modificările din 8.06.95; Instrucţiunea provizorie cu privire la modul de ţinere a Registrului de către deţinătorul nominal, aprobată de Comisia de Stat pentru Piaţa Hîrtiilor de Valoare. 1.3. Structura Cerinţele de bază faţă de software pentru ţinerea registrului clienţilor deţinătorului nominal sînt structurate în următoarele patru grupe: а cerinţe faţă de gestionarea conturilor; а cerinţe faţă de efectuarea înscrierilor; а cerinţe faţă de perfectarea rapoartelor informaţionale; а cerinţe generale faţă de sistem. 2. GESTIONAREA CONTURILOR Software pentru ţinerea registrului clienţilor deţinătorului nominal va asigura gestionarea informaţiilor privind: Deţinătorii nominali ai hîrtiilor de valoare; Clienţii deţinătorului nominal; Contractele-ordine încheiate de către Clienţi cu deţinătorul nominal în vederea deţinerii de către deţinătorul nominal a hîrtiilor de valoare; Clasele hîrtiilor de valoare pe care le posedă deţinătorul nominal din ordinul clienţilor; Emitenţii, hîrtiile de valoare ale căror aparţin clienţilor deţinătorului nominal; Persoanele care ţin registrele emitenţilor hîrtiilor de valoare. 2.1. Deţinătorii nominali ai hîrtiilor de valoare 2.1.1.Destinaţia: gestiunea introducerii, editării şi extragerii informaţiilor privind deţinătorul nominal al hîrtiilor de valoare pentru care se ţine registrul. 2.1.2. Cerinţe faţă de date Pentru fiecare deţinător nominal software pentru ţinerea registrului clienţilor deţinătorului nominal va gestiona: A. Rechizitele anchetei deţinătorului nominal; B. Informaţii privind hîrtiile de valoare pe care le deţine deţinătorul nominal din ordinele Clienţilor; C. Bilanţul curent al hîrtiilor de valoare. A. Ancheta deţinătorului nominal Ancheta deţinătorului nominal va include: a.1) codul deţinătorului nominal; a.2) denumirea deplină de firmă; a.3) denumirea abreviată; a.4) sediul deţinătorului nominal; a.5) adresa pentru relaţii; a.6) numărul certificatului de înregistrare de stat a deţinătorului nominal; a.7) numărul licenţei în baza căreia persoana dată desfăşoară activitatea cu hîrtiile de valoare; a.8) termenul de valabilitate a licenţei; a.9) informaţii privind persoana responsabilă pentru relaţii cu deţinătorul registrului clienţilor. Informaţiile privind persoana responsabilă pentru relaţii vor conţine: dpr.1) funcţia persoanei; dpr.2) numele de familie, prenumele persoanei; dpr.3) numărul de telefon; dpr.4) numărul faxului; dpr.5) adresa poştei electronice (E-mail). B. Informaţiile privind hîrtiile de valoare pe care le deţine deţinătorul nominal Informaţiile privind hîrtiile de valoare pe care le deţine deţinătorul nominal prin dispoziţie vor cuprinde: b.1) codul ISIN sub care sînt înregistrate hîrtiile de valoare de clasa dată în Registrul de stat al hîrtiilor de valoare; b.2) numărul hîrtiilor de valoare de clasa dată pe care le posedă deţinătorul nominal din ordinile clienţilor. C. Bilanţul curent al hîrtiilor de valoare ale Deţinătorului Nominal. Bilanţul curent al hîrtiilor de valoare ale Deţinătorului Nominal va include pentru fiecare clasă a hîrtiilor de valoare: c.1) perioada de gestiune; c.2) codul ISIN al hîrtiilor de valoare de clasa dată; c.3) soldul hîrtiilor de valoare la începutul perioadei de gestiune; c.4) rulajele debitoare şi creditoare; c.5) soldul hîrtiilor de valoare la sfîrşitul perioadei de gestiune. 2.1.3. Restricţii - se va efectua sortarea deţinătorilor nominali după: * denumirea prescurtată a deţinătorului nominal. 2.2. Clienţii deţinătorului nominal 2.2.1. Destinaţia - gestiunea introducerii, editării şi extragerii informaţiilor despre clienţii deţinătorului nominal. Clientul deţinătorului nominal (în continuare - Clientul) va fi: - persoana, din contractul-ordinul căruia deţinătorul nominal deţine hîrtiile de valoare - Beneficiarul hîrtiilor de valoare; - persoana, care este desemnată ca Beneficiar al contului personal (de ex. - beneficiarul contractului de instituire a trastului). 2.2.2. Cerinţe faţă de date Pentru fiecare Client al deţinătorului nominal software pentru ţinerea registrului clienţilor deţinătorului nominal va conţine în mod obligatoriu: A. Rechizitele contului personal al clientului; B. Informaţii privind înscrierile efectuate în registrul clienţilor deţinătorului nominal; C. Informaţii privind hîrtiile de valoare pe care le deţine deţinătorul nominal din ordinul Clientului; D. Bilanţul curent al venitului (cheltuielilor) beneficiarului. A. Rechizitele contului personal Ancheta contului personal al clientului va include în mod obligatoriu următoarele date: a.1) numărul contului personal al clientului; a.2) statutul juridic al persoanei (persoană juridică sau persoană fizică); a.3) informaţia despre client ca benificiar al hîrtiilor de valoare; a.4) denumirea deplină a persoanei juridice sau numele de familie, prenumele şi patronimicul persoanei fizice; a.5) denumirea abreviată a persoanei juridice sau numele de familie şi prenumele persoanei fizice; a.6) rechizitele documentului de autentificare (codul documentului, seria, numărul, data eliberării, organul care l-a eliberat); a.7) codul ţării, rezidentul căreia este persoana; a.8) adresa juridică; a.9) adresa pentru relaţii; a.10) metoda preferabilă de obţinere a venitului pe hîrtiile de valoare (prin virament sau prin casă); a.11) instituţia financiară în care este deschis contul (rechizitele băncii de decontare); a.12) contul bancar; a.13) grupul de impozitare; a.14) numerele telecomunicaţiilor pentru contact; a.15) alte rechizite, conformate cu legislaţia în vigoare. Tipul Beneficiarului hîrtiilor de valoare se va indica: posesor real al hîrtiilor de valoare; sau deţinător nominal al hîrtiilor de valoare. Dacă Beneficiarul hîrtiilor de valoare este în acelaşi timp posesor real şi deţinător nominal al hîrtiilor de valoare, pentru el se vor deschide două conturi personale separate. Adresa juridică va conţine: caj.1) indexul poştal; caj.2) sediul organului executiv, indicat în statutul persoanei juridice sau adresa domiciliului (viza de reşedinţă) persoanei fizice. Adresa pentru relaţii va conţine următoarele rechizite: car.1) indexul poştal; car.2) denumirea municipiului sau a raionului administrativ; car.3) denumirea localităţii; car.4) numărul blocului; car.5) numărul oficiului sau a apartamentului. Instituţia financiară în care este deschis contul persoanei va conţine următoarele rechizite: cif.1) sediul intituţiei; cif.2) denumirea întreagă a instituţiei; cif.3) denumirea prescurtată a instituţiei; cif.4) codul MFO. Grupul de impozitare va fi: impozitul pe beneficiul persoanelor juridice; sau impozitul pe veniturile persoanelor fizice. Telecomunicaţiile pentru contact cu persoana vor conţine: ctc.1) numărul de telefon; ctc.2) numărul faxului; ctc.3) adresa poştei electronice (E-mail). B. Informaţii privind înscrierile efectuate Informaţiile privind înscrierile efectuate pe contul personal vor include: b.1) data efectuării inscrierii; b.2) numărul de ordine al înscrierii; b.3) date referitoare la documentul justificat în baza căruia se înregistrează înscrierea: numărul de referinţă al Borderoului tranzacţiilor (ordinului de executare a operaţiunilor), numărul de ordine al tranzacţiei, data primirii documentului; b.4) tipul tranzacţiei; b.5) codul ISIN al clasei şi numărul hîrtiilor de valoare tranzacţionate; b.6) suma tranzacţiei. C. Informaţii privind hîrtiile de valoare Informaţii privind hîrtiile de valoare pe care le deţine Deţinătorul nominal prin dispoziţie vor cuprinde: c.1) codul ISIN sub care sînt înregistrate hîrtiile de valoare de clasa dată în Registrul de stat al hîrtiilor de valoare; c.2) numărul hîrtiilor de valoare de clasa dată pe care le posedă deţinătorul nominal din ordinul clientului; c.3) date privind drepturile patrimoniale delegate Deţinătorului nominal; c.4) date privind grevarea hîrtiilor de valoare cu obligaţiuni; c.5) bilanţul curent al hîrtiilor de valoare. Datele privind drepturile delegate deţinătorului nominal vor include: cdd.1) dreptul de a participa la adunarea generală; cdd.2) dreptul de a efectua tranzacţii cu hîrtii de valoare; cdd.3) dreptul de a cere răscumpărarea hîrtiilor de valoare ce îi aparţin; cdd.4) alte drepturi. Datele privind grevarea hîrtiilor de valoare vor include: cgr.1) date referitoare la documentul justificat în baza căruia s-a înregistrat blocarea (numărul ordinului de blocare şi data întocmirii); cgr.2) tipul blocării; cgr.3) termenul blocării. Bilanţul curent al hîrtiilor de valoare va include: hvm.1) perioada de gestiune; hvm.2) soldul hîrtiilor de valoare la începutul perioadei de gestiune; hvm.3) rulajele debitoare şi creditoare ale hîrtiilor de valoare în perioada de gestiune; hvm.4) soldul de valoare la şfîrşitul perioadei de gestiune; D. Bilanţul curent al venitului (cheltuielilor) beneficiarului Bilanţul curent al venitului (cheltuielilor) beneficiarului va include: d.1) perioada de gestiune; d.2) soldul mijloacelor băneşti la începutul perioadei de gestiune; d.3) rulajele debitoare şi creditoare ale mijloacelor băneşti în perioada de gestiune; d.4) soldul mijloacelor băneşti la şfîrşitul perioadei de gestiune. Evidenţa analitică a rulajelor mijloacelor băneşti se va reflecta pe următoarele articole: amb.1) venitul calculat; amb.2) venitul plătit; amb.3) impozite reţinute; amb.4) comisionul deţinătorului nominal; amb.5) alte reţineri; amb.6) alte plăţi. 2.2.3. Restricţii - se va efectua sortarea persoanelor după: * numărul contului personal al clientului; * denumirea abreviată a persoanei; * statutul juridic al persoanei şi denumirea ei abreviată; * adresa pentru relaţii. 2.3. Contracte-ordine 2.3.1. Destinaţia - gestiunea introducerii, editării şi extragerii informaţiilor cu privire la contracte-ordine încheiate de către clienţi cu deţinătorul nominal în vederea deţinerii din numele deţinătorului nominal a hîrtiilor de valoare. 2.3.2. Cerinţe faţă de date Fiecare Contract-ordin va conţine următoarele informaţii: 1) codul deţinătorului nominal cu care s-a încheiat contractul; 2) numărul de referinţă al contractului; 3) data întocmirii; 4) termenul de valabilitate; 5) numărul contului personal al clientului (beneficiarului hîrtiilor de valoare); 6) numărul contului personal al beneficiarului contului (contractului); 7) date privind documentul justificat în baza căruia s-a întocmit contractul. Beneficiarul contului (contractului) va fi persoana, care este desemnată în documentul justificat în baza căruia este alcătuit Contractul-ordin. Documentul justificat în baza căruia este alcătuit Contractul-ordin va avea următoarele rechizite: dco.1) tipul documentului; dco.2) numărul de referinţă; dco.3) data întocmirii. 2.3.3. Restricţii - se va efectua sortarea contractelor după: * numărul contului personal al clientului; * denumirea abreviată a clientului; * numărul de referinţă al contractului-ordin; * numărul de referinţă al documentului justificat în baza căruia s-a întocmit contractul. 2.4. Emitenţii hîrtiilor de valoare 2.4.1. Destinaţia - gestiunea introducerii, editării şi extragerii informaţiilor privind emitenţii hîrtiilor de valoare ale căror acţiuni le deţine deţinătorul nominal prin dispoziţie. 2.4.2. Cerinţe faţă de date Contul de evidenţă al emitentului va conţine în mod obligatoriu: 1) numărul contului de evidenţă; 2) tipul emitentului; 3) denumirea deplină de firmă; 4) denumirea abreviată; 5) sediul emitentului; 6) adresa pentru relaţii; 7) numărul certificatului înregistrării de stat al emitentului; 8) mărimea capitalului statutar; 9) numărul contului analitic al Registratorului care ţine registrul deţinătorilor hîrtiilor de valoare ale emitentului; 10) informaţii privind persoana responsabilă pentru relaţii cu deţinătorii hîrtiilor de valoare. Tipul emitentului va lua următoarele valori: societate pe acţiune de tip deschis; societate pe acţiune de tip închis; alte tipuri. Informaţiile privind persoana responsabilă a emitentului pentru relaţii cu deţinătorii hîrtiilor de valoare vor conţine: epr.1) funcţia persoanei; epr.2) numele de familie, prenumele persoanei; epr.3) numărul de telefon; epr.4) numărul faxului. 2.4.3. Restricţii Se va efectua sortarea emitenţilor după: * denumirea prescurtată a emitentului; * numărul contului analitic al registratorului şi denumirea prescurtată a emitentului. 2.5. Clasele hîrtiilor de valoare 2.5.1. Destinaţia - gestiunea introducerii, stocării, editării şi extragerii informaţiilor privind clasele hîrtiilor de valoare pe care le deţine deţinătorul nominal prin dispoziţie. 2.5.2. Cerinţe faţă de date Pentru fiecare clasă a hîrtiilor de valoare contul de evidenţă al emitentului va conţine în mod obligatoriu următoarele date: 1) contul de evidenţă al emitentului hîrtiilor de valoare; 2) codul ISIN sub care sînt înregistrate hîrtiile de valoare de clasa dată in Registrul de stat al hîrtiilor de valoare; 3) data înregistrării hirtiilor de valoare de clasa dată in Registrul de stat al hîrtiilor de valoare; 4) descrierea textuală a clasei hîrtiilor de valoare; 5) valoarea nominală a unei hîrtii de valoare de clasa dată; 6) date privind drepturile titularilor; 7) date privind rata dividendelor fixate; 8) termenul de răscumpărare a hîrtiilor de valoare, dacă acesta este prevăzut în decizia emitentului; 9) numărul tuturor hirtiilor de valoare de clasa dată plasate de către emitent; 10) numărul hîrtiilor de valoare pe care le posedă deţinătorul nominal din ordinul clienţilor. 2.5.3. Restricţii - se va efectua sortarea hîrtiilor de valoare după: codul ISIN; denumirea prescurtată a emitentului şi codul ISIN. 2.6. Registratorii 2.6.1. Destinaţia - gestiunea introducerii, editării şi extragerii informaţiilor privind persoanele care ţin registrele deţinătorilor hîrtiilor de valoare, pe care deţinătorul nominal le deţine prin dispoziţie. 2.6.2. Cerinţe faţă de date Conturile analitice ale Registratorilor vor conţine cel puţin următoarele date cu privire la fiecare registrator: 1) numărul contului analitic al registratorului; 2) denumirea întreagă de firmă; 3) denumirea prescurtată; 4) sediul registratorului; 5) adresa pentru relaţii; 6) numărul certificatului de înregistrare de stat a registratorului; 7) numărul licenţei eliberate pentru desfăşurarea activităţii de ţinere a registrelor emitenţilor hîrtiilor de valoare; 8) termenul de valabilitate a licenţei; 9) numele de familie, prenumele, patronimicul managerului; 10) telecomunicaţii pentru contact. 2.6.3. Restricţii - se va efectua sortarea registratorilor după: * denumirea prescurtată a registratorului. 3. EFECTUAREA ÎNSCRIERILOR Software pentru ţinerea registrului clienţilor deţinătorului nominal va oferi posibilitatea de a efectua înscrieri în registrul clienţilor deţinătorului nominal care vor reflecta: circulaţia hîrtiilor de valoare şi a mijloacelor băneşti pe contul personal al clientului; drepturile patrimoniale ale beneficiarilor hîrtiilor de valoare delegate deţinătorului nominal; grevarea hîrtiilor de valoare cu obligaţiuni; operaţiunile globale ale emitentului hîrtiilor de valoare (convertirea, consolidarea, împărţirea hîrtiilor de valoare, plata dividendelor); operaţiuni globale ale deţinătorului nominal; alte operaţiuni. 3.1. Circulaţia hîrtiilor de valoare şi a mijloacelor băneşti 3.1.1. Destinaţia - introducerea înscrierilor care reflectă tranzacţiile cu hîrtiile de valoare şi mijloacele băneşti ale clienţilor deţinătorului nominal. 3.1.2. Cerinţe faţă de date Fiecare înscriere în Jurnalul de înregistrare a circulaţiei hîrtiilor de valoare va conţine cel puţin următoarele informaţii despre tranzacţiile corespunzătoare: tr.1) codul deţinătorului nominal; tr.2) data efectuării înscrierii; tr.3) numărul de ordine al înscrierii; tr.4) numărul de referinţă al Contractului-ordin; tr.5) numărul contului personal al clientului; tr.6) date referitoare la documentul justificat în baza căruia se efectuează înscrierea; tr.7) tipul tranzacţiei; tr.8) codul ISIN al clasei şi numărul hîrtiilor de valoare tranzacţionate; tr.9) suma tranzacţiei. 3.1.3. Restricţii a) Odată cu înregistrarea tranzacţiei se vor recalcula şi se vor înregistra pe contul personal al clientului şi pe contul de evidenţă al emitentului rulajele şi soldurile respective. b) Informaţia din jurnalul de înregistrare va fi sortată după: * data efectuării inscrierii; * denumirea abreviată a clientului; * contul personal al clientului; * codul ISIN al clasei hîrtiilor de valoare; * tipul tranzacţiei. 3.2. Drepturile patrimoniale delegate deţinătorului nominal 3.2.1. Destinaţia - gestiunea introducerii, editării şi extragerii informaţiilor privind drepturile delegate deţinătorului nominal. 3.2.2. Cerinţe faţă de date Operaţiunea va include mecanismul de schimbare a drepturilor patrimoniale delegate deţinătorului nominal. Fiecare înscriere în registru privind schimbarea drepturilor patrimoniale delegate va conţine cel puţin următoarele informaţii: - data efectuării înscrierii; - numărul de ordine al înscrierii; - numărul de referinţă al Contractului-ordin; - numărul contului personal al clientului; - date referitor la documentul justificat în baza căruia se efectuează înscrierea; - codul ISIN al clasei şi numărul hîrtiilor de valoare; - drepturile patrimoniale delegate. 3.3. Grevarea hîrtiilor de valoare cu obligaţiuni 3.3.1. Destinaţia -gestionarea introducerii, modificării şi extragerii informaţiilor privind grevarea hîrtiilor de valoare cu obligaţiuni. 3.3.2. Cerinţe faţă de date Fiecare înscriere în Registru privind grevarea hîrtiilor de valoare va conţine cel puţin următoarele informaţii: bl.1) codul deţinătorului nominal; bl.2) numărul de referinţă al Contractului-ordin; bl.3) numărul contului analitic al clientului; bl.4) date referitoare la documentul justificat în baza cărora se inregistrează blocarea; bl.5) tipul blocării; bl.6) codul ISIN al clasei şi numărul hîrtiilor de valoare blocate (deblocate); bl.7) termenul blocării; bl.8) data efectuării inscrierii; bl.9) numărul de ordine al înscrierii. 3.3.3. Restricţii - se va efectua sortarea grevărilor înregistrate după: * data efectuării înscrierii în registru; * numărul contului personal al clientului şi data înregistrării. 3.4. Dividende 3.4.1. Destinaţia - introducerea înscrierilor pe conturile personale ale clienţilor privind dividendele primite. 3.4.2. Cerinţe faţă de date Operaţiunea dată a emitentului va conţine cel puţin următoarele informaţii: dv.1) Deţinătorul nominal, în registrul căruia se vor efectua înscrierile respective; dv.2) codul ISIN al clasei hîrtiilor de valoare pentru care se plătesc dividende; dv.3) suma dividendelor plătite pentru o hîrtie de valoare. 3.5. Convertirea, fracţionarea şi consolidarea hîrtiilor de valoare 3.5.1. Destinaţia - introducerea înscrierilor care reflectă tranzacţiile globale ale emitenţilor hîrtiilor de valoare care se referă la convertirea, consolidarea şi împărţirea hîrtiilor de valoare. 3.5.2. Cerinţe faţă de date Tranzacţia globală a emitentului va conţine cel puţin următoarele informaţii: gl.1) codul deţinătorului nominal; gl.2) codul ISIN al clasei hîrtiilor de valoare care urmează a fi convertite, consolidate sau împărţite; gl.3) codul ISIN al clasei hîrtiilor de valoare, în care urmează a fi convertite, consolidate sau împărţite hîrtiile de valoare ale clienţilor deţinătorului nominal; gl.4) date referitoare la documentul justificat; gl.5) data efectuării nemijlocite a operaţiunii. 3.6. Operaţiuni globale ale deţinătorului hîrtiilorde valoare 3.6.1. Destinaţia - introducerea înscrierilor care reflectă tranzacţiile deţinătorului nominal al hîrtiilor de valoare care se referă la schimbul pachetelor hîrtiilor de valoare. 3.6.2. Cerinţe faţă de date Tranzacţia globală a emitentului va conţine cel puţin următoarele informaţii: sc.1) codul deţinătorului nominal; sc.2) codul ISIN şi numărul hîrtiilor de valoare al clasei hîrtiilor de valoare care urmează a fi schimbate; sc.3) valoarea bănească a schimbului; sc.4) codul ISIN şi numărul hîrtiilor de valoare al clasei hîrtiilor de valoare, în care urmează a fi schimbate hîrtiile de valoare ale clienţilor deţinătorului nominal; sc.5) date referitoare la documentul justificat; sc.6) data efectuării operaţiunii. 4. DĂRILE DE SEAMĂ Software pentru ţinerea registrului clienţilor deţinătorului nominal va oferi posibilitatea perfectării următoarelor rapoarte: Jurnalul de înregistrare; Circulaţia hîrtiilor de valoare şi a mijloacelor băneşti; Bilanţul curent al hîrtiilor de valoare Deţinătorului nominal; Registrul conturilor personale ale clienţilor Deţinătorului nominal; Lista persoanelor care beneficiază de dreptul de a participa la adunarea generală a acţionarilor societăţii pe acţiuni; Lista persoanelor care au dreptul şă ceară răscumpărarea hîrtiilor de valoare ce le aparţin; Darea de seamă informativă; Extras din registru. Sistemul electronic va asigura perfectarea rapoartelor atît pe purtători electronici cît şi pe purtători de informaţie pe hîrtie. Raportul va conţine un antet, un titlu, datele specifice raportului şi o notă de subsol. Antetul va include date generale privind Deţinătorul nominal (denumirea deplină şi sediul, data şi numărul licenţei eliberate de către Comisia de Stat pentru Piaţa Hîrtiilor de Valoare), iar nota de subsol - informaţii privind întocmirea raportului (denumirea deplină, sediul, numărul înregistrării de stat a persoanei care ţine registrul clienţilor, date privind persoana autorizată care a întocmit documentul, data întocmirii). Titlul raportului va conţine denumirea documentului, data de evidenţă şi perioada de gestiune. 4.1. Jurnal de înregistrare 4.1.1. Destinaţia - jurnalul de înregistrare va reflecta înregistrarea cronologică a operaţiunilor de circulaţie a hîrtiilor de valoare şi a mijloacelor băneşti. 4.1.2. Cerinţe faţă de date Jurnalul de înregistrare va fi prezentat sub forma unui tabel, fiecare rînd al căruia va conţine date înregistrate în registrul clienţilor pe contul personal al clientului. Aceste informaţii vor fi prezentate de următoarele grupe: a) informaţii privind însăşi înscrierea în registru; b) informaţii referitoare la titularul contului; c) informaţii privind conţinutul tranzacţiei înregistrate. Înscrierea înregistrată va fi reflectată prin elementele b.1)-b.3) din pct.2.2.2. Titularul contului va fi prezentat prin: cln.1) numărul de referinţă al Contractului-ordin; cln.2) numărul contului personal; cln.3) statutul juridic al titularului; cln.4) denumirea deplină; cln.5) rechizitele documentului de autentificare; cln.6) adresa juridică. Tranzacţia înregistrată va fi prezentată de elementele b.4)-b.6) din pct.2.2.2. 4.1.3. Restricţii - sistemul electronic va permite: a) obţinerea Jurnalului de înregistrare pe o anumită perioadă, inclusiv pe trimestru, pe lună, pe decadă, pe o zi; b) obţinerea listei tranzacţiilor înregistrate pe un singur cont personal al clientului, pe un singur cont de evidenţă al emitentului. c) sortarea tranzacţiilor din Jurnalul de înregistrare după: * data efectuării înscrierii în registru; * numărul contului personal al clientului şi data înregistrării. 4.2. Circulaţia hîrtiilor de valoare 4.2.1. Destinaţia - raportul dat va reflecta circulaţia hîrtiilor de valoare pe conturile personale ale clienţilor. 4.2.2. Cerinţe faţă de date Pentru fiecare cont personal al clientului vor fi prezente: a) informaţii referitoare la titularul contului personal (pct. cln.1-cln.6 p.4.1.2.); b) bilanţul curent al hîrtiilor de valoare în perioada de gestiune (hvm.2-hvm.4 2.2.2); c) date privind toate tranzacţiile înregistrate în perioada de gestiune (pct. b.1-b.6 din 2.2.2.). 4.2.3. Restricţii - sistemul electronic va permite: d) posibilitatea de a întocmi Raportul privind circulaţia hîrtiilor de valoare pe orice dată din perioada de gestiune curentă; e) posibilitatea obţinerii separate a Raportului pentru un singur cont personal al clientului, pentru un singur cont de evidenţă al emitentului. 4.3. Circulaţia mijloacelor băneşti Raportul dat va reflecta circulaţia mijloacelor băneşti pe conturile personale ale clienţilor deţinătorului nominal în perioada de gestiune. Cerinţele faţă de date şi restricţiile sînt analogice celor din pct. 4.2.2., cu excepţia că va fi prezentat Bilanţul curent al venitului (cheltuielilor) beneficiarului (pct. d.2-d.4 din 2.2.2.) şi înregistrările tranzacţiilor băneşti. 4.4. Bilanţul curent al hîrtiilor de valoare pe care le deţine Deţinătorul nominal 4.4.1. Destinaţia - documentul dat va reflecta rulajele, soldurile iniţiale şi finale pentru fiecare clasă a hîrtiilor de valoare pe care le deţine deţinătorul nominal prin dispoziţie. 4.4.2. Cerinţe faţă de date Pentru fiecare clasă a hîrtiilor de valoare vor fi indicate: 1) codul ISIN al hîrtiilor de valoare; 2) numărul contului de evidenţă al emitentului hîrtiilor de valoare; 3) denumirea întreagă de firmă; 4) sediul emitentului; 5) bilanţul curent al hîrtiilor de valoare deţinătorului nominal (pct. c.3-c.5 din 2.1.2). Sistemul electronic va oferi posibilitatea de a obţine Bilanţa la orice dată curentă din perioada de gestiune. 4.5. Registrul conturilor personale ale clienţilor Deţinătorului nominal 4.5.1. Destinaţia - documentul dat va reflecta soldurile conturilor personale ale clienţilor la data de evidenţă stabilită. 4.5.2. Cerinţe faţă de date Pentru fiecare cont personal vor fi prezente: a) informaţii referitoare la titularul contului personal (cln.1-cln.6 p4.2.2.); b) informaţii privind hîrtiile de valoare care aparţin clientului la data de evidenţă; c) soldurile debitoare şi creditoare ale mijloacelor băneşti la data de evidenţă. Pentru fiecare clasă a hîrtiilor de valoare ce aparţin clientului, documentul va conţine: hvc.1) valoarea nominală a unei hîrtii de valoare; hvc.2) codul ISIN sub care sînt înregistrate hîrtiile de valoare din clasa dată în Registru de stat al hîrtiilor de valoare; hvc.3) denumirea emitentului hîrtiilor de valoare; hvc.4) drepturile delegate deţinătorului nominal; hvc.5) grevarea hîrtiilor de valoare cu obligaţiuni. 4.6. Lista persoanelor care beneficiază de dreptul de a participa la adunarea generală a acţionarilor 4.6.1. Destinaţia -întocmirea documentului referitor la acţionarii societăţii pe acţiuni şi la deţinătorul nominal al acţiunilor, care la data de evidenţă, la care trebuie să fie întocmită lista acţionarilor, au dreptul şă participe la adunarea generală. 4.6.2. Cerinţe faţă de date Titlul documentului va conţine data de evidenţă la care trebuie şă fie întocmită lista acţionarilor care au dreptul să participe la adunarea generală. Documentul dat va include clienţii Deţinătorului nominal, care în conformitate cu contractul încheiat şi-au rezervat dreptul de a participa la adunarea generală a acţionarilor societăţii pe acţiuni, şi Deţinătorul nominal, dacă conform contractelor încheiate dreptul de a participa la adunarea generală se oferă acestuia. Pentru fiecare persoană inclusă în document pe lîngă informaţiile despre ea (cln.1-cln.6 p.4.2.2.) vor fi indicate clasele şi numărul total de acţiuni pe care persoana este în drept să le reprezinte la adunarea generală. 4.7. Lista persoanelor care au dreptul şă ceară răscumpărarea hîrtiilor de valoare ce le aparţin 4.7.1. Destinaţia - întocmirea documentului privind persoanele (acţionari sau alţi deţinători nominali de acţiuni), care conform prevederilor art.79 al Legii privind societăţile pe acţiuni (nr.1134-XIII din 2.04.97) şi condiţiile contractului încheiat cu Deţinătorul Nominal au dreptul de a cere răscumpărarea acţiunilor care îi aparţin. 4.7.2. Cerinţe faţă de date Pentru fiecare persoană inclusă in document se va indica: a) codul ISIN al clasei hîrtiilor de valoare cerute pentru răscumpărare; b) numărul total al acţiunilor de această clasă aflate pe contul personal al persoanei; c) numărul acţiunilor cerute pentru răscumpărare. 4.8. Darea de seamă informativă 4.8.1. Destinaţia - darea de seamă informativă va reflecta situaţia pe contul personal al clientului. 4.8.2. Cerinţe faţă de date Documentul va conţine: a) numărul de ordine al dării de seamă, denumirea deţinătorului nominal care a prezentat-o; b) perioada de gestiune curentă; c) data de evidenţă la care este întocmit documentul; d) informaţia privind titularul contului (cln1-cln.6 p.4.2.2.); e) bilanţul curent al hîrtiilor de valoare în perioada de gestiune (hvm.2-hvm.4 din 2.2.2.) pe fiecare emitent, care aparţin clientului la data de gestiune; f) bilanţul curent al venitului (cheltuielilor) beneficiarului (d.2-d.5 din 2.2.2.); g) date privind toate tranzacţiile înregistrate în perioada de gestiune (b.1-b.6 din 2.2.2.). 4.8.3. Restricţii - documentul se va întocmi în varianta completă şi în variantele necomplete (de exemplu - numai pentru reflectarea soldurilor sau pentru reflectarea operaţiunilor înregistrate). 5. CERINŢE GENERALE 5.1. Interfaţa cu utilizatorul 5.1.1. Asigurarea interfeţei unice pentru toate nivelele de componente. Asigurarea unei interfeţe interactive; Structura unică a meniurilor, tabelelor, formularelor, video-rapoartelor şi a mesajelor utilizate; Semnificaţiile unice pentru tastele funcţionale. 5.1.2. Asigurarea validităţii datelor la introducerea şi modificarea înscrierilor în registru Verificarea corespunderii la tipul de date şi la valorile acceptabile, folosirea literilor mici sau a majusculelor etc.; Asigurarea completitudinii datelor; Prevenirea existenţei unui duplicat al datelor. 5.1.3. Asigurarea selectării valorilor de intrare la toate nivelele de componente Selectarea valorilor înregistrate pe conturile analitice; Selectarea valorilor înregistrate în îndrumarele administrate; Selectarea segmentelor (fragmentelor) de texte din listele informaţionale gestionate. 5.1.4. Asigurarea şi controlul integrităţii referenţiate Modificarea automată a valorilor cheilor străine din tabelele relaţionale pentru a se potrivi unei modificări în cheia primară; Ştergerea automată a mai multor înregistrări cînd înregistrarea de pe partea "ONE" a relaţiei este ştearsă. 5.2. Administrare 5.2.1. Administrarea accesului sancţionat Atribuirea utilizatorilor drepturilor specifice la obţinerea accesului la datele, componentele şi funcţiile sistemului; Validarea parolei introduse, determinarea drepturilor asociate utilizatorului respectiv; Prevenirea accesului neautorizat la datele şi funcţiile sistemului. 5.2.2. Administrarea structurii evidenţei Gestiunea planului tranzacţiilor cu hîrtiile de valoare şi mijloacele băneşti; Gestiunea articolelor evidenţei analitice a decontărilor; Administrarea perioadelor de gestiune (anul, trimestru, luna); Ţinerea nomenclatoarelor (tipurile documentelor de identitate, metode de obţinere a venitului, formele emisiilor hîrtiilor de valoare, tipurile hîrtiilor de valoare, cetăţeniile, formele de întocmire a Contractelor-ordine, perioadele de gestiune, ş.a.); Ţinerea listelor informaţionale cu fragmente de texte des utilizate (denumiri, organizaţii, denimiri de oraşe, centre raionale, străzi, ş.a.) 5.3. Importul-exportul datelor 5.3.1. Importul datelor din alte sisteme Importul datelor privind starea conturilor personale ale clienţilor deţinătorului nominal din alte structuri de date 5.3.2. Importul-exportul registrelor Exportul registrului (formarea fişierilor pentru transmiterea registrului unui alt deţinător de registre) Importul registrului (importul datelor din fişierile cu registrul exportat de către alt deţinător de registre ce utilizează acelaş software). 5.4. Securitate şi întreţinere a Bazelor de Date 5.4.1. Confidenţialitate Asigurarea protecţiei conţinutului datelor care va impiedica orice încercare de acces şi de modificare neautorizată a datelor din fişierele de bază. 5.4.2. Administrarea datelor Reconstruirea forţată a cheilor fişierelor de date; Comprimarea fişierelor de date; Arhivarea fişierilor de date; Restabilirea fişierilor de date din arhivă; Verificarea bilanţului hîrtiilor de valoare incluse în Jurnalul de înregistrare, conturile personale ale clienţilor şi conturile de evidenţă ale Emitenţilor; 5.5. Documentaţia Genurile de documente tehnice ce se recomandă de întocmit pentru utilizarea software-lui: Descrierea produsului program; Manual de exploatare; Ghidul de instalare; Lista comunicărilor despre erori şi descrierea mijloacelor de ieşire din situaţii critice; Un exemplu pentru testarea softare-lui. Documentaţia va fi elaborată în baza Reglementărilor privind realizarea sistemelor informatice "Etapele de elaborare", "Documentaţia tehnică rezultată" şi "Regulile de întocmire a unui document tehnic" ale Centrului Republican de Informatică al Ministerului Comunicaţiilor şi Informaticii.

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀