joi, 22 martie 2001
Hotărîre nr.8/4 din 22.03.2001 cu privire la aprobarea regulilor şi standardelor ale Asociaţiei Naţionale a Organizaţiilor de Administrare a Investiţiilor
                COMISIA NAŢIONALĂ A VALORILOR MOBILIARE
      Hotărîre cu privire la aprobarea regulilor şi standardelor
       ale Asociaţiei Naţionale a Organizaţiilor de Administrare
                            a Investiţiilor

                        Nr.8/4  din  22.03.2001

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.78-80/216 din 12.07.2001

                                * * *

    Întru executarea   prevederilor  art.8  al  Legii  privind   Comisia
Naţională  a Valorilor Mobiliare şi art.51 al Legii cu privire la  piaţa
valorilor mobiliare,
                COMISIA NAŢIONALĂ A VALORILOR MOBILIARE
                              HOTĂRĂŞTE:
    Se aprobă următoarele   reguli  şi  standarde  ale  organizaţiei  de
autoreglementare "Asociaţia Naţională a Organizaţiilor de Administrare a
Investiţiilor" (se anexează):
    - Regulile şi  standardele  (provizorii) ale Asociaţiei Naţionale  a
Organizaţiilor de Administrare a Investiţiilor;
    - Codul de arbitraj;
    - Codul de procedură disciplinară.

    PREŞEDINTELE
    COMISIEI NAŢIONALE
    A VALORILOR MOBILIARE                       Gheorghe CĂLCÎI

    Chişinău, 22 martie 2001.
    Nr. 8/4.

                 ASOCIAŢIA NAŢIONALĂ A ORGANIZAŢIILOR
                    DE ADMINISTRARE A INVESTIŢIILOR

    Aprobat prin                    Aprobat prin
    Hotărîrea CNVM                  Hotărîrea adunării generale
    din 22 martie 2001              a membrilor Asociaţiei proces-
    nr. 8/4                         verbal nr.2 din 5 iulie 2000

          REGULILE ŞI STANDARDELE (PROVIZORII) ALE ASOCIAŢIEI
      NAŢIONALE A ORGANIZAŢIILOR DE ADMINISTRARE A INVESTIŢIILOR
                   (Organizaţie de autoreglementare)


                   CAPITOLUL 1. DISPOZITII GENERALE.
    1.1. Asociaţia   Naţională   a  Organizaţiilor  de  Administrare   a
Investiţiilor   (în   continuare  Asociaţia)  este  o   organizaţie   de
autoreglementare   a   activităţii  de  administrare  a   investiţiilor,
necomercială,   benevolă,   de  sine  stătătoare,  neguvernamentală,   a
participanţilor    profesionişti   care   desfăşoară   activitatea    de
administrare  a investiţiilor pe piaţa valorilor mobiliare a  Republicii
Moldova, constituită în baza comunităţii de interese şi scopuri.
    1.2. Asociaţia  activează  în conformitate cu Legile "Cu privire  la
întreprinderi   şi  antreprenoriat",  "Cu  privire  la  piaţa  valorilor
mobiliare",  Hotărîrea  Guvernului Republicii Moldova "Despre  aprobarea
regulamentului  societăţilor economice din Republica Moldova" nr.500 din
10.09.91, deciziile Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare, legislaţia
în vigoare şi deciziile organelor de conducere ale Asociaţiei.
    1.3. Asociaţia   îşi  desfăşoară  activitatea  atît  pe   teritoriul
Republicii  Moldova  cît şi în afara lui, avînd o durată  de  activitate
nelimitată în timp.
    1.4. Adresa juridică a Asociaţiei este mun. Chişinău, bd. Ştefan cel
Mare şi Sfînt, 77.
    1.5. Denumirea  completă:  Asociaţia Naţională a  Organizaţiilor  de
Administrare a Investiţiilor.
    1.6 Asociaţia   îşi  desfăşoară  activitatea  în  baza  principiilor
supremaţiei  legii şi respectării eticii profesioniste, principiilor  de
autoreglementare, egalităţii drepturilor şi obligaţiunilor membrilor ei,
transparenţei  depline, colaborării reciproc avantajoase cu organele  de
stat,  organizaţiile de autoreglementare a participanţilor profesionişti
la  piaţa valorilor mobiliare din Republica Moldova, din ţările  străine
şi organizaţiile internaţionale.
    1.7. Asociaţia  reprezintă interesele participanţilor  profesionişti
la   piaţa   valorilor   mobiliare,  care  desfăşoară   activitatea   de
administrare  a  investiţiilor, în faţa CNVM, altor organe de  stat  ale
administrării   publice,   a  participanţilor  profesionişti  la   piaţa
valorilor mobiliare, emitenţilor şi investitorilor, deţinători de valori
mobiliare. Preşedintele Asociaţiei participă la şedinţele CNVM unde sînt
examinate chestiuni ce ţin de activitatea membrilor Asociaţiei.
    1.8. Scopurile de bază ale Asociaţiei sînt:
    a) Coordonarea   activităţii,   în  scopul  creării  unor   condiţii
favorabile pentru realizarea şi apărarea intereselor comune;
    b) Asigurarea   condiţiilor   şi   asistenţei   pentru   activitatea
profesionistă  a  membrilor  Asociaţiei şi  dezvoltarea  activităţii  de
administrare a investiţiilor în Republica Moldova;
    c) Asigurarea   autoreglementării  activităţii  de  administrare   a
investiţiilor;
    d) Elaborarea   şi   asigurarea  respectării   standardelor   eticii
profesioniste pe piaţa valorilor mobiliare;
    e) Asigurarea  securităţii,  transparenţei  şi  lichidităţii  pieţei
valorilor  mobiliare în vederea desfăşurării eficiente a activităţii  de
administrare a investiţiilor;
    f) Protejarea  drepturilor  investitorilor, deţinătorilor de  valori
mobiliare şi ale altor clienţi ai membrilor Asociaţiei;
    g) Aprobarea  si asigurarea respectarii regulilor şi standardelor de
administrare  a  investiţiilor, care ar asigura o activitate corectă  şi
eficientă  a membrilor Asociaţiei, precum şi a normelor şi metodelor  de
soluţionare a litigiilor;
    h) Crearea unor  condiţii favorabile pentru realizarea şi protejarea
intereselor membrilor Asociatiei în societăţile investite.
    1.9. Pentru realizarea   scopurilor   propuse   vor   fi   utilizate
următoarele mijloace:
    a) Efectuarea   supravegherii  şi  controlului  asupra   respectării
regulilor şi standardelor Asociaţiei de catre membri;
    b) Organizarea  de  seminare, conferinţe şi alte  activităţi  pentru
ridicarea nivelului de pregătire profesională a membrilor Asociaţiei;
    c) Reprezentarea  intereselor  membrilor  Asociaţiei  în  raport  cu
organele puterii de stat;
    d) Efectuarea  unor  activităţi de cercetare, analiză şi evaluare  a
pieţei   valorilor  mobiliare  şi  a  activităţilor  de  administrare  a
investiţiilor;
    e) Participarea    la   conferinţe   şi   întruniri   naţionale   şi
internaţionale;
    f) Pregătirea  profesională  a  personalului  membrilor  Asociaţiei,
ridicarea calificaţiei lor;
    g) Prestarea către membrii Asociaţiei a unor servicii profesioniste;
    h) Unificarea    şi   standardizarea   rapoartelor,    informaţiilor
prezentate de membrii Asociaţiei;
    i) Participarea  la  elaborarea actelor legislative şi normative  în
domeniul administrării investiţiilor;
    k) Difuzarea  informaţiei  despre activitatea membrilor  Asociaţiei,
standardele şi practica utilizării acestora.
    1.10. Toate veniturile  Asociaţiei  se utilizeaza  în  exclusivitate
pentru   realizarea  scopurilor  prevăzute  în  statut  şi  nu  pot   fi
distribuite sub nici o formă între membrii ei.
    1.11. Asociaţia este în drept:
    a) să elaboreze,  în  conformitate  cu  Legea cu  privire  la  piaţa
valorilor  mobiliare, reguli şi standarde care reglementează activitatea
membrilor  ei  pe  piaţa valorilor mobiliare şi să  efectueze  controlul
asupra respectării lor;
    b) să obţină  informaţii despre rezultatele controalelor activităţii
membrilor  ei, efectuate în modul stabilit de către CNVM, alte organe de
stat;
    c) să organizeze   şi   să   efectueze  instruirea   şi   reciclarea
personalului participanţilor profesionişti la piaţa valorilor mobiliare;
    d) să realizeze  alte  drepturi  în conformitate  cu  legislaţia  în
vigoare.

                     CAPITOLUL 2. NOŢIUNI GENERALE
    2.1. Acţiunea prezentelor Reguli se extinde asupra tuturor membrilor
Asociaţiei.
    2.2. Noţiuni utilizate în prezentele Reguli:
    "Asociaţia" - Asociaţia Naţională a Organizaţiilor de Administrare a
Investiţiilor;
    "Membru" - membrul  Asociaţiei,  participant profesionist  la  piaţa
valorilor mobiliare, care deţine licenţă pentru desfăşurarea activităţii
de administrare a investiţiilor;
    "CNVM" - Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare;
    "Specialist"   -   persoană  fizică  care  deţine  certificatul   de
calificare  privind  dreptul  de  efectuare a  operaţiunilor  cu  valori
mobiliare eliberat de CNVM;
    "BVM" - Bursa de valori din Moldova.
    2.3. Regulile şi standardele Asociaţiei includ cerinţe referitor la:
    a) pregătirea   profesională  a  personalului  (cu  excepţia   celui
tehnic);
    b) desfăşurarea activităţii profesioniste a membrilor Asociaţiei;
    c) limitarea oscilaţiei preţurilor pe piaţa valorilor mobiliare;
    d) documentaţia privind ţinerea evidenţei şi dările de seamă;
    e) mărimea normativă a capitalului propriu al membrilor organizaţiei;
    f) obţinerea,  renunţarea  sau  retragerea calităţii  de  membru  al
Asociaţiei;
    g) drepturile  egale  de  reprezentanţă la alegerea în  organele  de
conducere ale organizaţiei şi participarea la administrarea Asociaţiei;
    h) apărarea drepturilor  clienţilor,  inclusiv modul de examinare  a
petiţiilor clienţilor membrilor Asociaţiei;
    i) obligaţiile  membrilor Asociaţiei faţă de clienţi şi faţă de alte
persoane în vederea reparării prejudiciilor cauzate;
    j) asigurarea transparenţei informaţiei, inclusiv a celei ce vizează
controalele efectuate din iniţiativa Asociaţiei;
    k) sancţiunile   aplicate  faţă  de  membrii  Asociaţiei,  faţă   de
persoanele  cu  funcţii  de răspundere şi faţă de  personalul  acesteia,
modul de aplicare şi de evidenţă a sancţiunilor.
    2.4. Regulile  şi standardele Asociaţiei nu pot prevedea, direct sau
indirect:
    a) posibilitatea   discriminării  clienţilor  care  beneficiază   de
serviciile membrilor Asociaţiei;
    b) discriminarea membrilor Asociaţiei;
    c) restricţii neîntemeiate la obţinerea calităţii de membru;
    d) restricţii   care   împiedică   dezvoltarea   concurenţei   între
participanţii  profesionişti  la  piaţa  valorilor  mobiliare,  inclusiv
reglementarea  mărimii  remunerării  şi a  veniturilor  din  activitatea
profesionistă a membrilor Asociaţiei;
    e) reglementarea  chestiunilor ce nu ţin de competenţa  Organizaţiei
de autoreglementare şi nu corespund scopurilor acesteia;
    f) posibilitatea   prezentării   de  către  membrii   Asociaţiei   a
informaţiei false sau eronate.
    2.5. Regulile  şi standardele Asociaţiei, modificările la ele, intră
în  vigoare după aprobarea lor de către Adunarea generală a membrilor şi
CNVM în modul stabilit.

           CAPITOLUL 3. OBŢINEREA, RENUNŢAREA SAU RETRAGEREA
                          CALITĂŢII DE MEMBRU
    3.1. Membru al  Asociaţiei  poate  fi orice persoană  juridică  care
activează  pe  teritoriul Republicii Moldova în  domeniul  administrării
investiţiilor,   care  prin  activitatea  sa  participă  la   realizarea
scopurilor statutare ale Asociaţiei, care respectă cerinţele legislaţiei
în vigoare, statutului, regulilor şi standardelor Asociaţiei şi plăteşte
regulat cotizaţiile de membru.
    3.2. Calitatea  de membru este benevolă şi este perfectată  printr-o
cerere   din  partea  reprezentanţilor  autorizaţi  ai   participanţilor
profesionişti    care   desfăşoară   activitatea   de   administrare   a
investiţiilor   Cererea  trebuie  să  fie  însoţită  de  documentele  de
constituire ale viitorului membru, copia certificatului de înregistrare,
extrasul  din  procesul-verbal  al  adunării  generale  ai  fondatorilor
privind  aderarea  la Asociaţie, angajamentul de a respecta  prevederile
statutului,  prezentelor reguli şi standarde, precum şi a  modificărilor
ulterioare,  documentele ce confirmă achitarea cotizaţiei de intrare  în
Asociaţie.
    3.3. Calitatea   de  membru  este  aprobată  prin  decizia  adunării
generale a membrilor Asociaţiei şi este autorizată printr-un certificat.
    3.4. Cererea  de  aderare  la Asociaţie nu este  examinată  pînă  la
depunerea întregului pachet de documente prevăzut în p.3.2.
    3.5. Calitatea  de  membru poate fi încetată benevol, în  baza  unei
cereri, prin decizia adunării generale cu condiţia executării depline de
către membru a obligaţiunilor asumate anterior.
    3.6. Hotărîrea privind excluderea forţată a unui membru se aprobă de
către adunarea generală a membrilor Asociaţiei în cazurile nerespectării
sistematice  a statutului, regulilor şi standardelor Asociaţiei,  precum
şi în cazul hotărîrii Arbitrajului.
    3.7. Cotizaţiile plătite de membru nu sînt rambursate după încetarea
calităţii de membru.
    3.8. Fiecare   membru   al   Asociaţiei  este   responsabil   pentru
obligaţiunile Asociaţiei în limita cotizaţiilor de intrare achitate.

                        CAPITOLUL 4. DREPTURILE
                      ŞI OBLIGAŢIUNILE MEMBRILOR,
             PARTICIPAREA LOR LA ADMINISTRAREA ASOCIAŢIEI
    4.1. Membrii Asociaţiei se bucură de drepturi egale de reprezentanţă
la  alegerea  organelor  de  conducere ale  Asociaţiei  şi,  în  temeiul
normelor statutare, de participare la administrarea Asociaţiei.
    4.2. Membrii Asociaţiei au dreptul:
    a) să participe   cu   vot   deliberativ  la   adunările   membrilor
Asociaţiei;
    b) să delegheze   reprezentanţi   în  organele  de   conducere   ale
Asociaţiei,  Comisia de arbitraj, precum şi în Comitetul de comportament
în afaceri;
    c) să aleagă  organele  de conducere ale Asociaţiei (un membru -  un
vot);
    d) să beneficieze  de sprijinul Asociaţiei în relaţiile cu  organele
administrării  publice,  precum şi în instanţele de judecată în  vederea
protecţiei intereselor sale legale;
    e) să prezinte spre examinare organelor de conducere ale Asociaţiei,
probleme ce ţin de activitatea Asociaţiei;
    f) să reprezinte  interesele Asociaţiei şi să acţioneze în numele ei
în bază de procură eliberată de Preşedintele Asociaţiei;
    g) să beneficieze  de  informaţii despre activitatea  Asociaţiei  şi
organele ei de conducere;
    h) să beneficieze de ajutor inclusiv metodic din partea Asociaţiei;
    i) să-şi retragă benevol calitatea de membru al Asociaţiei.
    4.3. Patrimoniul  Asociaţiei  este  constituit  din  cotizaţiile  de
intrare  şi  lunare  de  membru,  din  donaţii,  din  veniturile  de  la
sancţiunile  aplicate,  precum  şi din veniturile obţinute ca  urmare  a
efectuării altor activităţi ce nu contravin legislaţiei în vigoare.
    4.4. Membrii Asociaţiei sînt obligaţi:
    a) să respecte  statutul,  regulamentele interne ale  Asociaţiei  şi
deciziile luate de către organele de conducere ale ei;
    b) să participe  activ la viaţa Asociaţiei, inclusiv la soluţionarea
problemelor Asociaţiei şi membrilor săi;
    c) să achite cotizaţiile de intrare şi lunare;
    d) să păstreze bunul nume al Asociaţiei;
    e) să informeze  cu cel puţin 6 luni despre intenţia de a se retrage
din Asociaţie.
    4.5. Cotizaţiile  lunare  de  membru prevăzute de statut  se  achită
lunar de către membrii Asociaţiei, pînă la data de 15 a fiecărei luni.
    4.6. Drepturile şi obligaţiile membrilor iau naştere din temeiurile,
prevăzute de legislaţia civilă şi mobiliară a Republicii Moldova.
    4.7. Drepturile  legale  ale membrilor Asociaţiei sînt  ocrotite  de
lege,   CNVM   şi  Asociaţie.  În  timpul  exercitării  drepturilor   şi
îndeplinirii   obligaţiilor   pe  piaţa  valorilor  mobiliare,   membrul
Asociaţiei  trebuie  să  respecte legile, actele normative ale  CNVM  şi
regulile  şi  standardele  Asociaţiei, care reglementează  relaţiile  şi
principiile   activităţii  de  administrare  a  investiţiilor  pe  piaţa
valorilor mobiliare.

                 CAPITOLUL 5. PREGĂTIREA PROFESIONALĂ
    5.1. Angajaţii  Asociaţiei  posedă studii universitare în  domeniile
economic, financiar, juridic sau tehnic.
    5.2. Fiecare  membru al Asociaţiei deţine licenţa privind dreptul de
efectuare a activităţii de administrare a investiţiilor.

                      CAPITOLUL 6. NORME PRIVIND
          DESFĂŞURAREA ACTIVITĂŢII PROFESIONISTE A MEMBRILOR
    6.1. Efectuînd  activitatea  sa  de  administrare  a  investiţiilor,
membrul  Asociaţiei trebuie să respecte, în general şi în particular, în
relaţiile   cu   clienţii   săi   şi   alţi   contragenţi,   principiile
comportamentului  corect şi de bună credinţă. Nerespectarea  legislaţiei
în  vigoare, a actelor normative ale CNVM şi a hotărîrilor organelor  de
conducere   ale   Asociaţiei  se  defineşte  drept  încălcare  gravă   a
prezentelor reguli.
    6.2. În procesul    administrării   investiţiilor   (patrimoniului),
membrul  Asociaţiei  sub  nici  o  formă  nu  va  efectua  administrarea
investiţiilor  în favoarea sa şi în detrimentul clientului său. În cazul
existenţei interesului său în efectuarea operaţiunii, membrul Asociaţiei
este  obligat  să  dezvăluie în scris clientului său  despre  condiţiile
sus-menţionate.
    6.3. Membrul-Asociaţiei  este obligat să respecte confidenţialitatea
informaţiei privind clientul său şi operaţiunile efectuate.
    6.4. Modul de   desfăşurare   a   activităţii  de   administrare   a
investiţiilor,  drepturile şi obligaţiile membrului şi ale clientului se
stabilesc   de   legislaţie   şi  de  contractul   de   administrare   a
investiţiilor.    Membrul    Asociaţiei    respectă    strict    modelul
contractului-tip  de  administrare  a investiţiilor  stabilit  de  CNVM.
Patrimoniul  transmis membrului Asociaţiei este administrat exclusiv  în
interesul fondatorului administrării sau în interesul persoanei indicate
de el (beneficiarului).
    6.5. Membrul Asociaţiei nu este în drept sa activeze în vederea:
    a) Tranzacţionării   sau   influenţării  tranzacţiilor   cu   valori
mobiliare  prin utilizarea informaţiei, promisiunilor pronosticurilor şi
avizelor  false  şi  eronate, denaturarea sau tăinuirea  intenţionată  a
informaţiei despre emitent sau despre valorile mobiliare ale acestuia;
    b) Utilizării informaţiei confidenţiale cu încălcarea legislaţiei la
efectuarea  tranzacţiilor cu valorile mobiliare, precum şi  influenţarea
acestor tranzacţii de către terţi;
    c) Încălcării, neexecutării sau executării neadecvate sau neoneste a
cerinţelor  privind  activitatea  sa,  stipulate  în  legislaţie  şi  în
contractul  respectiv, a altor prevederi ale legislaţiei şi ale  actelor
normative ale CNVM;
    d) Nerespectării  cerinţei  privind accesul liber al  clienţilor  la
informaţia general accesibilă despre activitatea pe care o desfăşoară.
    6.6. Membrul   Asociaţiei  poartă  răspundere,  în  conformitate  cu
legislaţia, pentru manipulările făcute pe piaţa valorilor mobiliare.

             CAPITOLUL 7. RESTRICŢII ÎN VEDEREA LIMITĂRII
         OSCILAŢIILOR PREŢURILOR PE PIAŢA VALORILOR MOBILIARE
    7.1. Membrul   Asociaţiei   respectă   restricţiile   stabilite   de
legislaţia în vigoare, deciziile CNVM, hotărîrile organelor de conducere
ale   Asociaţiei  privind  limitarea  oscilaţiei  preţurilor  pe   piaţa
valorilor mobiliare.
    7.2. Nimeni din  membri  nu  va  publica sau  răspîndi  anunţuri  de
reclamă, articole în ziare sau alte publicaţii în masă, care vor descrie
operaţiuni  de cumpărare sau vînzare a unei valori mobiliare, în  scopul
influenţării asupra procesului de formare a preţului.
    7.3. Membrul  nu  va  participa  în operaţiuni sau  nu  va  încuraja
vînzarea  sau  cumpărarea valorilor mobiliare, care se înfăptuiesc  prin
mijloace de manipulare, înşelăciune, escrocherie etc.

                    CAPITOLUL 8. FLUXUL DOCUMENTAR
    8.1. Membrul  Asociaţiei  operează  cu fluxul documentar  intern  şi
extern în conformitate cu cerinţele stabilite de CNVM.
    8.2. Membrul  Asociaţiei  ţine o evidenţă separată  a  investiţiilor
(patrimoniului) fiecărui client în parte.
    8.3. Membrul Asociaţiei expediază dările de seamă fiecărui client în
forma,  modul  şi termenele stabilite de legislaţie, precum şi de  către
CNVM.  Dările  de seamă trimestriale şi anuale ale membrilor  Asociaţiei
sînt prezentate în mod obligatoriu şi Asociaţiei.
    8.4. Asociaţia ţine evidenţa internă în următoarele aspecte:
    a) evidenţa membrilor Asociaţiei;
    b) evidenţa achitării   cotizaţiilor   de  intrare  şi  lunare   ale
membrilor;
    c) evidenţa controalelor efectuate şi a rezultatelor lor;
    d) evidenţa respectării  cadrului  legislativ şi normativ  de  către
membri.

             CAPITOLUL 9. NORME PRIVIND MĂRIMEA NORMATIVĂ
                  A CAPITALULUI PROPRIU AL MEMBRILOR
    9.1. Membrul Asociaţiei respectă normele privind mărimea capitalului
propriu al membrilor Asociaţiei aprobate de CNVM.
    9.2. Asociaţia  poate  stabili  norme privind  mărimea  normativă  a
capitalului propriu care nu va fi sub valoarea stabilită de CNVM.

                  CAPITOLUL 10. OBLIGAŢIILE MEMBRILOR
              ÎN VEDEREA REPARĂRII PREJUDICIILOR CAUZATE
    10.1. Membrii   Asociaţiei  sînt  obligaţi  să  repare  prejudiciile
cauzate persoanei fizice şi/sau juridice, clientului său în conformitate
cu  decizia instanţei judecătoreşti, Comisiei de arbitraj, a CNVM şi/sau
a  organelor de conducere ale Asociaţiei în conformitate cu  procedurile
stabilite.

                   CAPITOLUL 11. MODUL DE EXAMINARE
                        A PETIŢIILOR MEMBRILOR
    11.1. Membrul   Asociaţiei,   care  consideră  că  au  fost   lezate
drepturile  şi interesele sale de către alt membru, poate să înainteze o
petiţie către Asociaţie.
    11.2. Clientul, care consideră că o oarecare acţiune sau inacţiune a
membrului sau operaţiunea efectuată de membru este o încălcare a actelor
legislative  sau  normative  în  vigoare sau  a  regulilor  interne  ale
Asociaţiei, poate înainta către Asociaţie o plîngere împotriva membrului
respectiv.
    11.3. Dacă Comitetul   de  conducere  al  Asociaţiei  consideră   că
acţiunea  sau  inacţiunea  membrului  este o încălcare  a  regulilor  şi
standardelor   Asociaţiei,  el  poate  înainta  singur  o  cerere  către
Asociaţie.
    11.4. Toate plîngerile,  cererile sau petiţiile parvenite în  adresa
Asociaţiei  se  examinează  în conformitate cu  prevederile  Codului  de
procedură disciplinară al Asociaţiei.

           CAPITOLUL 12. SUPRAVEGHEREA ŞI CONTROLUL EFECTUAT
                          DE CĂTRE ASOCIAŢIE
    12.1. Asociaţia  deţine  dreptul de a verifica în  temeiul  petiţiei
parvenite sau deciziei organelor de conducere ale Asociaţiei activitatea
membrului  Asociaţiei.  El  este obligat să pună documentele  cerute  la
dispoziţia persoanelor împuternicite de către Asociaţie.
    12.2. Crearea   grupului  de  control  care  va  efectua   controlul
activităţii    membrului   Asociaţiei   se   efectuează   prin   decizia
Preşedintelui Asociaţiei.
    12.3. În urma  rezultatului  controlului  este întocmit  un  act  de
control  semnat de către membrii grupului de control şi de către  partea
controlată.  În cazul în care se refuză a semna actul de control, în act
se  face  înscrierea respectivă. Fiecare membru al grupului de  control,
persoana  controlată,  deţine  dreptul de a anexa la  actul  de  control
opinia sa deosebită. În cazul depistării unor încălcări grave, Asociaţia
va informa CNVM.

                             CAPITOLUL 13.
                 ASIGURAREA TRANSPARENŢEI INFORMAŢIEI
    13.1. Membrul  Asociaţiei va dezvălui informaţia privind activitatea
sa în modul stabilit de Legea cu privire la piaţa valorilor mobiliare şi
de către CNVM.
    13.2. La cererea  clientului,  membrul  Asociaţiei este  obligat  să
dezvăluie  starea sa financiară în conformitate cu ultima dare de  seamă
financiară.
    13.3. Membrul Asociaţiei asigură accesul clienţilor săi la:
    a) Documentele sale de constituire;
    b) Regulamentele interne;
    c) Corespondenţa şi documentaţia ce ţine de patrimoniul clientului.
    13.4. Asociaţia  dezvăluie în mod obligatoriu oricărui doritor  care
depune cererea respectivă informaţia care conţine:
    a) statutul, regulile şi standardele Asociaţiei;
    b) lista persoanelor care intră în componenţa organelor de conducere;
    c) lista membrilor Asociaţiei;
    d) registrul  persoanelor  care deţin certificate de  calificare  şi
licenţe,   eliberate  de  Asociaţie,  precum  şi  condiţiile   obţinerii
certificatelor  şi  licenţelor respective - în cazul în care  Asociaţiei
i-au  fost acordate aceste drepturi în baza licenţei eliberate de  către
CNVM.

                  CAPITOLUL 14. SANCŢIUNILE APLICATE
    14.1. Comitetul de conducere al Asociaţiei, în corespundere cu Codul
de  procedură  disciplinară,  poate  aplica sancţiuni  faţă  de  membrii
Asociaţiei,  faţă  de persoanele cu funcţii de răspundere ale  membrilor
Asociaţiei şi faţă de personalul acesteia.
    14.2. Comitetul  de  conducere  al Asociaţiei  poate  aplica  asupra
membrului următoarele sancţiuni:
    mustrare;
    suspendarea calităţii de membru pe o perioadă oarecare;
    excluderea din membri;
    interzicerea de a redeveni membru;
    alte sancţiuni  în  corespundere cu circumstanţele şi legislaţia  în
vigoare.
    14.3. Asociaţia  ţine evidenţa strictă a membrilor sancţionaţi şi  a
sancţiunilor aplicate, care este pusă la dispoziţia CNVM şi altor organe
de resort.


       Aprobat prin                         Aprobat de către
      Hotărîrea CNVM                     Comitetul de Conducere
    din 22 martie 2001                   proces-verbal nr. 1 al
         nr. 8/4                      şedinţei din 30 noiembrie 2000

                           CODUL DE ARBITRAJ
    Art.1. Codul de Arbitraj, precum şi modificările ulterioare intră în
vigoare după adoptarea lui de către Comitetul de conducere al Asociaţiei
Naţionale   a   Organizaţiilor  de  Administrare  a  Investiţiilor   (în
continuare Asociaţia) şi CNVM.
    Art.2. Prezentul  Cod  prevede examinarea litigiilor, acţiunilor  şi
disensiunilor  care  s-au creat în urma activităţii pe  piaţa  valorilor
mobiliare a membrilor Asociaţiei, inclusiv:
    a) între membrii Asociaţiei;
    b) între membrii Asociaţiei şi clienţii lor.
    Toate litigiile,  acţiunile  şi disensiunile între membri,  care  au
apărut  în legătură cu activitatea pe piaţa valorilor mobiliare şi  care
nu pot fi soluţionate pe cale amiabilă de către membri, pot fi transmise
pentru examinare în Arbitraj în conformitate cu prezentul Cod.
    Toate litigiile,  acţiunile şi disensiunile între membri şi  clienţi
sau  persoanele  care  nu  sînt membri, care au apărut  în  legătură  cu
activitatea  pe piaţa valorilor mobiliare şi care nu pot fi  soluţionate
de  către  membri, pot fi înaintate pentru examinare în  Arbitraj,  daca
părţile  au  semnat un acord în scris cu Directorul Arbitrajului  despre
prezentarea  chestiunii pentru examinare în Arbitraj în conformitate  cu
prezentul Cod.
    Art.3. Comitetul  de  conducere  al Asociaţiei formează  Comisia  de
Arbitraj  (în  continuare  Comisia),  numărul şi  componenţa  căreia  se
stabilesc  la  aprecierea lui şi corespund intereselor Asociaţiei  şi  a
membrilor  săi. În Comisie pot fi încluşi specialişti care activează  pe
piaţa  valorilor  mobiliare şi în afara ei. Membrii Comisiei  se  numesc
pentru un termen de 3 ani.
    Şedinţele Comisiei se desfaşoară după necesităţi dar nu mai rar de o
dată pe an.
    Art.4. Principala  sarcină  a Comisiei este scoaterea  divergenţelor
dintre  părţile implicate în litigiu şi numai în cazul cînd nu se  poate
ajunge  la o intelegere reciprocă se va derula litigiul în  conformitate
cu prezentul Cod.
    Art.5. Comitetul  de  conducere  al  Asociaţiei  numeşte  Directorul
Arbitrajului,  care  activează  în  conformitate  cu  prezentul  Cod  şi
îndeplineşte  funcţiile  administrative.  Directorul  Arbitrajului  este
numit  pentru  un  termen de trei ani şi prezintă anual  Comitetului  de
conducere dări de seama despre activitatea Arbitrajului.
    Art.6. Componenţa  Arbitrajului  pentru examinarea fiecărui  caz  în
parte  se  aprobă  de către Directorul Arbitrajului în  conformitate  cu
prezentul Cod.
    Persoana cointeresată  financiar sau în alt mod în rezultatul  final
al  examinării  litigiului  dat  sau  care a avut  sau  are  o  legătură
financiară, de afacere, profesionistă, de familie sau socială cu oricare
parte,  care poate influenţa executarea nepărtinitoare a  obligaţiunilor
sale, nu poate fi membru al Arbitrajului pentru acest caz. Persoana care
exercită  funcţia  de  arbitru  informează  despre  astfel  de  legături
Directorul Arbitrajului.
    Membrii Comisiei  trebuie sa posede studii juridice sau economice şi
o  vechime  în  munca  pe  specialitate,  inclusiv  pe  piaţa  valorilor
mobiliare, nu mai puţin de 3 ani.
    Membrii Comisiei au dreptul de a ieşi benevol din componenţa ei.
    Art.7. Înaintarea  oricărui  dosar pentru examinare în  Arbitraj  în
cadrul  prezentului  Cod  nu limitează adoptarea unor decizii  de  către
Asociaţie pentru care are asemenea împuterniciri.
    Daca în procesul  examinării judiciare arbitrul consideră că aceasta
poate   duce   la  încălcarea  Regulilor  şi  Standardelor   Asociaţiei,
legislaţiei  în  domeniul valorilor mobiliare sau actelor normative  ale
CNVM,  arbitrul  poate  transmite dosarul în Comitetul de  conducere  al
Asociaţiei pentru adoptarea unor masuri disciplinare sau de alt ordin.
    Art.8. Reclamantul  începe  dezbaterile în Arbitraj  cu  prezentarea
către  Directorul Arbitrajului a unei cereri şi prezintă documentele  ce
confirmă litigiul. În cerere trebuie sa fie indicate faptele respective,
mijloacele   apărării   judiciare  necesare,  de  asemenea   se   indică
necesitatea examinării cazului în Arbitraj.
    Reclamantul prezintă  copiile  cererii şi toate documentele  anexate
pîrîtului(lor).
    În termen de  10  zile  calendaristice din  ziua  primirii  cererii,
pîritul  prezintă reclamantului un răspuns în scris cu toate argumentele
necesare.  În  răspuns  trebuie  sa fie  indicate  toate  contrazicerile
reclamantului  conform  litigiului, precum şi  contrazicerile  pîrîtului
către reclamant, reieşind din acelaşi litigiu, acţiune sau disensiune.
    Daca pîrîtul   intentează   o   acţiune   împotriva   reclamantului,
reclamantul   dispune  de  10  zile  calendaristice  pentru  prezentarea
răspunsului cu argumentele necesare.
    Reclamanţii şi  pîrîtul  prezintă Directorului Arbitrajului 4  copii
ale cererilor, răspunsurilor şi argumentelor aduse.
    Examinarea cererilor   poate   fi  transmisă  de  către   Directorul
Arbitrajului  unui  arbitru  sau unui complet de arbitri  format  din  3
persoane după caz.
    Arbitrajul, în   caz  de  necesitate  poate  cere  prezentarea  unei
informaţii  suplimentare de către părţi în ajutorul luării unei  decizii
mai corecte pe dosar.
    Hotărîrea Arbitrajului poate fi atacată în Comitetul de conducere al
Asociaţiei, CNVM sau în instanţele de judecată.
    Termenul maximal  de  examinare  a cererilor în  Arbitraj  nu  poate
depăşi 3 luni din ziua depunerii lor în ordinea stabilită.
    Art.9. Litigiul,  acţiunea  sau disensiunea nu pot fi prezentate  în
Arbitraj în conformitate cu prezentul Cod în cazul expirării a 3 ani din
ziua acţiunii care a provocat litigiul, acţiunea sau disensiunea.
    Toate părţile  în  proces  au  dreptul sa fie  prezentate  de  către
apărători (avocaţi) la orice etapă a procesului.
    Art.10. În cazul  absenţei  uneia din părţi în dezbateri  arbitrajul
poate să decidă asupra începerii dezbaterilor şi să adopte hotărîri.
    Art.11. Şedinţele Comisiei se petrec în mod deschis, iar dezbaterile
preliminare   ce  precedează  examinarea  cazului,  în  conformitate  cu
prezentul Cod, pot fi petrecute în mod confidenţial.
    Art.12. Părţile  din propria iniţiativă pot decide asupra  scoaterii
divergenţelor  conform  dosarului  în  orice moment  pînă  la  anunţarea
hotăririi Arbitrajului.
    Art.13. Toate   hotăririle  arbitrajului  se  adoptă  în  scris,  se
subsemnează  de  către toţi arbitrii participanţi în proces, în  ele  se
indică   denumirile  părţilor,  chestiunile  examinate  şi  de  asemenea
hotarirea Arbitrajului. Hotarirea se înmînează în scris tuturor părţilor
şi  trebuie  sa fie executată în termen de 30 zile  calendaristice  după
adoptarea hotărîrii. Neexecutarea hotărîrii Arbitrajului de către membri
poate servi ca bază pentru excluderea lor din membrii Asociaţiei.
    Art.14. Cheltuielile   legate   de  activitatea  Arbitrajului   sînt
suportate de către Asociaţie.
    Art.15. Comitetul  de  conducere  la  propunerea  Comisiei  sau  din
propria iniţiativă poate introduce modificări în prezentul Cod.
    Art.16. Evidenţa cererilor parvenite în adresa Comisiei de Arbitraj,
precum  şi  alte  lucrări  de  secretariat se  ţin  în  conformitate  cu
prevederile Codului de procedură disciplinară.

       Aprobat prin                          Aprobat de către
      Hotărîrea CNVM                     Comitetul de Conducere
    din 22 martie 2001                   proces-verbal nr. 1 al
         nr. 8/4                      şedinţei din 30 noiembrie 2000

                    CODUL DE PROCEDURĂ DISCIPLINARĂ
            I. Scopurile şi aplicarea Codului de procedură
                             disciplinară
    Art.1. Codul  de procedură disciplinară (în continuare Cod) intră în
vigoare după adoptarea lui de către Comitetul de Conducere al Asociaţiei
şi  CNVM şi se utilizează la examinarea acţiunilor de procedură,  legate
de  acţiuni  disciplinare  în  care sînt  antrenaţi  membrii  Asociaţiei
Naţionale   a   Organizaţiilor  de  Administrare  a  Investiţiilor   (în
continuare  - Asociaţie), acţiuni disciplinare legate de cerinţele către
membrii Asociaţiei, inclusiv intrarea, activitatea şi ieşirea din rîndul
membrilor  ei,  precum  şi  către alte  acţiuni  procesuale  la  decizia
organelor  de conducere ale Asociaţiei. Prezentul Cod poate fi  utilizat
de  asemenea  şi în cadrul Comitetului de conducere, precum şi  a  altor
structuri ale Asociaţiei.
    Toţi membrii  Asociaţiei  au  aceleaşi drepturi  şi  obligaţiuni  în
conformitate cu prezentul Cod.
    Art.2. Noţiunile  utilizate  în prezentul Cod sînt identice cu  cele
utilizate în Regulile şi Standardele Asociaţiei.
    Termenul - Comitetul  pentru Comportamentul în Afaceri  (Comitetul),
utilizat  în  prezentul  Cod,  presupune un  comitet  numit  de  organul
executiv  al  Asociaţiei (Comitetul de Conducere al  Asociaţiei)  pentru
examinarea petiţiilor disciplinare împotriva membrilor Asociaţiei pentru
pretinsele   încălcări   ale   Statutului   Asociaţiei,   Regulilor   şi
Standardelor  Asociaţiei, Codului de Arbitraj, legislaţiei în vigoare pe
piaţa  valorilor  mobiliare, precum şi a actelor normative  adoptate  de
către  CNVM, precum şi examinarea cazurilor, privind anularea înainte de
termen a sancţiunilor disciplinare aplicate anterior.

              II. Acţiunile disciplinare ale Comitetului
    Art.3. Membrii   Comitetului   sînt  inaintaţi  de   cître   membrii
Asociaţiei şi se aleg pentru un termen de trei ani. Ei trebuie să posede
certificate   de  calificare  pentru  activitatea  pe  piaţa   valorilor
mobiliare  şi să dispună de o experienţa de activitate pe aceasta  piaţă
de cel puţin 3 ani.
    Comitetul se convoacă în sedinţe după necesităţi dar nu mai rar de o
data  în 6 luni. Şedinţele Comitetului se consideră deliberative dacă la
ele participă cel puţin 50 la sută din membri.
    Art.4. În cazul  în  care  Comitetul dispune  de  dovezile  necesare
pentru   a  presupune  că  membrul  a  comis  încălcări  ale  Statutului
Asociaţiei,  Regulilor şi Standardelor Asociaţiei, Codului de  Arbitraj,
legislaţiei în vigoare pe piaţa valorilor mobiliare, precum şi a actelor
normative  adoptate  de  către CNVM, Comitetul poate înainta  o  petiţie
împotriva  unui  membru  în conformitate cu art.5. al  prezentului  Cod.
Înaintarea  petiţiilor din partea oricărei persoane, membru sau  Comitet
se efectuează în modul stabilit de art.5. al prezentului Cod.
    Art.5. Toate  plîngerile se prezintă în scris. În ele sînt  indicate
în  mod desfăşurat caracterul acuzaţiei, precum şi documentul, articolul
concret  care  se presupune că a fost încălcat de către  membru.  Partea
care  a înaintat plîngerea se numeşte reclamant. Partea împotriva căreia
a fost înaintată plîngerea se numeşte pîrît. Dacă plîngerea este formată
din   cîteva  cereri,  fiecare  cerere  se  întocmeşte  separat.   Toate
plîngerile  trebuie  să fie semnate de reclamanţi.  Copiile  plîngerilor
sînt trimise tuturor pîrîţilor.
    Reclamantul poate   în   orice  moment  să-şi   retragă   plîngerea.
Retragerea  plîngerii nu împiedică în viitor examinarea de către Comitet
a unor cereri similare.
    Art.6. Răspunsul  pîrîtului  la plîngere se prezintă Comitetului  în
scris în termen de doua săptămîni. Dacă pîrîtul nu prezintă răspunsul la
plîngere  în  termenul  stabilit  de Comitet,  ultimul  cere  repetat  o
lămurire  care  se prezintă într-un termen de o săptămînă. Dacă nici  de
data  aceasta  lămurirea nu a parvenit în termenul  stabilit,  Comitetul
poate califica acest fapt ca recunoaştere a vinovăţiei pîrîtului.
    În cazul cînd  sînt mai mulţi pîrîţi, copiile răspunsurilor fiecărui
pîrît imediat sînt transmise celorlalţi pîrîţi.
    Art.7. La prezentarea  răspunsului  pîrîtul  poate  cere  examinarea
cazului  de  către  Comitet. Dacă pîrîtul nu  cere  examinarea  cazului,
Comitetul  poate  lua decizia despre examinare din  proprie  iniţiativă.
Minimum  cu  zece  zile calendaristice pînă la  examinare,  cu  excepţia
cazurilor  cînd situaţia extraordinară necesită un timp mai restrîns  de
examinare,  în  Comitet  se prezintă informaţia despre data,  timpul  şi
locul examinării cazului.
    Art.8. Toţi membrii  Comitetului pot participa la examinarea cazului
sau  Comitetul poate numi pentru participare la examinare una sau cîteva
persoane - membri ai Asociaţiei.
    Art.9. Comitetul  prezintă  pîrîtului, pîrîtul prezintă  Comitetului
toate dovezile care vor fi expuse în cadrul examinării cu 5 zile înainte
de şedinţă.
    În cadrul dezbaterilor toţi participanţii au dreptul să fie audiaţi.
În toate cazurile şedinţele sînt protocolate.
    Art. 10. În cazul  în  care Comitetul a stabilit că pîrîtul a  comis
încălcarea  anunţată  în plîngere el decide printr-o hotărîre  în  scris
care prevede:
    - Acţiunea sau  practica  înfăptuită, după cum a stabilit  Comitetul
sau pîrîtul;
    - Denumirea documentului  care a fost încălcat, după cum a  stabilit
Comitetul sau pîrîtul;
    - Sancţiunea aplicată de către Comitet către vinovat.
    Dacă Comitetul stabileşte că pîrîtul nu a comis încălcările, care se
conţineau în plîngere, plîngerea este respinsă în scris.
    Hotărîrea Comitetului devine definitivă peste 10 zile după adoptarea
ei  în  cazul  cînd  pîrîtul în acest termen  nu  protestează  împotriva
deciziei,  adresîndu-se în Comitetul de conducere al Asociaţiei sau  din
propria iniţiativă nu decide să revadă Hotărîrea Comitetului.
    Copia deciziei este expediată tuturor pîrîţilor.
    Art.11. Dacă  Comitetul  dispune  de dovezi pentru  a  presupune  că
membrul  a  comis o încălcare şi membrul nu ripostează, Comitetul  poate
recomanda  membrului  să  semneze o scrisoare care va  conţine  acceptul
înfăptuirii  încălcării de către el însuşi şi renunţarea la dreptul de a
apela  în  Comitetul executiv al Asociaţiei, în CNVM, în  instanţele  de
judecată sau în alt mod să protesteze împotriva deciziei Comitetului. În
scrisoare  trebuie  să  fie prevăzute descrierea  încălcării,  denumirea
documentului  încălcat  şi sancţiunile aplicate către membri.  În  cazul
acceptului  acestei  scrisori  de către Comitet, acţiunea  se  consideră
încheiată definitiv.
    Art. 12. Pîrîtul, în dezbaterile desfăşurate de către Comitet, poate
în  orice  moment să înainteze Comitetului propuneri  privind  aplanarea
plîngerii.
    1) Propunerile  pentru aplanare vor fi înaintate în conformitate  cu
prezentul  articol, dar nu neîntemeiat sau cu propunerea unor  sancţiuni
ce nu corespund gravităţii încălcării.
    2) Toate propunerile  privind  aplanarea  se prezintă  în  scris  şi
trebuie sa conţină explicaţii detaliate despre:
    a) Activitatea şi practica în virtutea căreia a participat pîrîtul;
    b) Legea sau  documentul  care  se presupune că a fost  încălcat  de
către pîrît;
    c) Acordul pîrîtului  cu  încheierile Comitetului despre faptele  şi
încălcările comise de către pîrît;
    d) Sancţiunile propuse de către pîrît;
    e) Renunţarea  pîrîtului  de  a  apela în  alte  instanţe  împotriva
deciziei Comitetului de a nu accepta propunerea de aplanare a cazului.
    3) În cazul acceptării   din  partea  Comitetului  a  propunerii  de
aplanare,  el adoptă o decizie despre aceasta. În decizie sînt  indicate
faptele   încălcării  documentului  concret,  sancţiunile  aplicate   în
corespundere cu propunerile parvenite din partea pîrîtului.
    4) Pînă la intrarea în vigoare, decizia menţionată va fi aprobată de
către  Comitetul  de  conducere al Asociaţiei abilitat cu dreptul  de  a
adopta  sau a respinge toate propunerile de aplanare. În cazul aprobării
de  către  Comitetul de conducere al Asociaţiei a deciziei  Comitetului,
ultimul adoptă hotărîrea corespunzătoare.
    5) Dacă propunerea de aplanare este respinsă de către Comitet sau nu
este  aprobată de către Comitetul de conducere al Asociaţiei, propunerea
se consideră retrasă de către pîrît.
    6) Propunerea   considerată  retrasă  nu  poate  fi  obiectul   unei
examinări disciplinare sau de alt ordin.

              III. Reexaminarea sancţiunilor disciplinare
                       aprobate de către Comitet
    Art.13. Comitetul  de conducere al Asociaţiei poate reexamina  orice
hotărîre adoptată de către Comitet. Comitetul de conducere al Asociaţiei
poate  aproba,  respinge, modifica, anula sau amîna pentru  o  examinare
ulterioară orice hotărîre sau sancţiune aprobată de către Comitet.
    Art.14. Pîrîtul  se  poate  adresa  la CNVM  sau  în  instanţele  de
judecată  pentru  a revedea orice decizie a Comitetului de conducere  al
Asociaţiei.

                      IV. Aplicarea sancţiunilor
    Art.15. Asociaţia   poate   aplica  orice  sancţiune  prevăzută   de
legislaţia   Republicii  Moldova  pe  care  o  consideră  rezonabilă  în
corespundere cu documentele ei interne.
    Art.16. Orice  parte,  împotriva căreia Asociaţia adoptă  sancţiuni,
este informată despre aceasta în scris.
    Art.17. Prezentul  Cod, precum şi modificările ulterioare, intră  în
vigoare după aprobarea lor de către Comitetul de conducere al Asociaţiei
şi CNVM în modul stabilit.