COMISIA NAŢIONALĂ A VALORILOR MOBILIARE Hotărîre cu privire la aprobarea regulilor şi standardelor ale Asociaţiei Naţionale a Organizaţiilor de Administrare a Investiţiilor Nr.8/4 din 22.03.2001 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.78-80/216 din 12.07.2001 * * * Întru executarea prevederilor art.8 al Legii privind Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare şi art.51 al Legii cu privire la piaţa valorilor mobiliare, COMISIA NAŢIONALĂ A VALORILOR MOBILIARE HOTĂRĂŞTE: Se aprobă următoarele reguli şi standarde ale organizaţiei de autoreglementare "Asociaţia Naţională a Organizaţiilor de Administrare a Investiţiilor" (se anexează): - Regulile şi standardele (provizorii) ale Asociaţiei Naţionale a Organizaţiilor de Administrare a Investiţiilor; - Codul de arbitraj; - Codul de procedură disciplinară. PREŞEDINTELE COMISIEI NAŢIONALE A VALORILOR MOBILIARE Gheorghe CĂLCÎI Chişinău, 22 martie 2001. Nr. 8/4. ASOCIAŢIA NAŢIONALĂ A ORGANIZAŢIILOR DE ADMINISTRARE A INVESTIŢIILOR Aprobat prin Aprobat prin Hotărîrea CNVM Hotărîrea adunării generale din 22 martie 2001 a membrilor Asociaţiei proces- nr. 8/4 verbal nr.2 din 5 iulie 2000 REGULILE ŞI STANDARDELE (PROVIZORII) ALE ASOCIAŢIEI NAŢIONALE A ORGANIZAŢIILOR DE ADMINISTRARE A INVESTIŢIILOR (Organizaţie de autoreglementare) CAPITOLUL 1. DISPOZITII GENERALE. 1.1. Asociaţia Naţională a Organizaţiilor de Administrare a Investiţiilor (în continuare Asociaţia) este o organizaţie de autoreglementare a activităţii de administrare a investiţiilor, necomercială, benevolă, de sine stătătoare, neguvernamentală, a participanţilor profesionişti care desfăşoară activitatea de administrare a investiţiilor pe piaţa valorilor mobiliare a Republicii Moldova, constituită în baza comunităţii de interese şi scopuri. 1.2. Asociaţia activează în conformitate cu Legile "Cu privire la întreprinderi şi antreprenoriat", "Cu privire la piaţa valorilor mobiliare", Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova "Despre aprobarea regulamentului societăţilor economice din Republica Moldova" nr.500 din 10.09.91, deciziile Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare, legislaţia în vigoare şi deciziile organelor de conducere ale Asociaţiei. 1.3. Asociaţia îşi desfăşoară activitatea atît pe teritoriul Republicii Moldova cît şi în afara lui, avînd o durată de activitate nelimitată în timp. 1.4. Adresa juridică a Asociaţiei este mun. Chişinău, bd. Ştefan cel Mare şi Sfînt, 77. 1.5. Denumirea completă: Asociaţia Naţională a Organizaţiilor de Administrare a Investiţiilor. 1.6 Asociaţia îşi desfăşoară activitatea în baza principiilor supremaţiei legii şi respectării eticii profesioniste, principiilor de autoreglementare, egalităţii drepturilor şi obligaţiunilor membrilor ei, transparenţei depline, colaborării reciproc avantajoase cu organele de stat, organizaţiile de autoreglementare a participanţilor profesionişti la piaţa valorilor mobiliare din Republica Moldova, din ţările străine şi organizaţiile internaţionale. 1.7. Asociaţia reprezintă interesele participanţilor profesionişti la piaţa valorilor mobiliare, care desfăşoară activitatea de administrare a investiţiilor, în faţa CNVM, altor organe de stat ale administrării publice, a participanţilor profesionişti la piaţa valorilor mobiliare, emitenţilor şi investitorilor, deţinători de valori mobiliare. Preşedintele Asociaţiei participă la şedinţele CNVM unde sînt examinate chestiuni ce ţin de activitatea membrilor Asociaţiei. 1.8. Scopurile de bază ale Asociaţiei sînt: a) Coordonarea activităţii, în scopul creării unor condiţii favorabile pentru realizarea şi apărarea intereselor comune; b) Asigurarea condiţiilor şi asistenţei pentru activitatea profesionistă a membrilor Asociaţiei şi dezvoltarea activităţii de administrare a investiţiilor în Republica Moldova; c) Asigurarea autoreglementării activităţii de administrare a investiţiilor; d) Elaborarea şi asigurarea respectării standardelor eticii profesioniste pe piaţa valorilor mobiliare; e) Asigurarea securităţii, transparenţei şi lichidităţii pieţei valorilor mobiliare în vederea desfăşurării eficiente a activităţii de administrare a investiţiilor; f) Protejarea drepturilor investitorilor, deţinătorilor de valori mobiliare şi ale altor clienţi ai membrilor Asociaţiei; g) Aprobarea si asigurarea respectarii regulilor şi standardelor de administrare a investiţiilor, care ar asigura o activitate corectă şi eficientă a membrilor Asociaţiei, precum şi a normelor şi metodelor de soluţionare a litigiilor; h) Crearea unor condiţii favorabile pentru realizarea şi protejarea intereselor membrilor Asociatiei în societăţile investite. 1.9. Pentru realizarea scopurilor propuse vor fi utilizate următoarele mijloace: a) Efectuarea supravegherii şi controlului asupra respectării regulilor şi standardelor Asociaţiei de catre membri; b) Organizarea de seminare, conferinţe şi alte activităţi pentru ridicarea nivelului de pregătire profesională a membrilor Asociaţiei; c) Reprezentarea intereselor membrilor Asociaţiei în raport cu organele puterii de stat; d) Efectuarea unor activităţi de cercetare, analiză şi evaluare a pieţei valorilor mobiliare şi a activităţilor de administrare a investiţiilor; e) Participarea la conferinţe şi întruniri naţionale şi internaţionale; f) Pregătirea profesională a personalului membrilor Asociaţiei, ridicarea calificaţiei lor; g) Prestarea către membrii Asociaţiei a unor servicii profesioniste; h) Unificarea şi standardizarea rapoartelor, informaţiilor prezentate de membrii Asociaţiei; i) Participarea la elaborarea actelor legislative şi normative în domeniul administrării investiţiilor; k) Difuzarea informaţiei despre activitatea membrilor Asociaţiei, standardele şi practica utilizării acestora. 1.10. Toate veniturile Asociaţiei se utilizeaza în exclusivitate pentru realizarea scopurilor prevăzute în statut şi nu pot fi distribuite sub nici o formă între membrii ei. 1.11. Asociaţia este în drept: a) să elaboreze, în conformitate cu Legea cu privire la piaţa valorilor mobiliare, reguli şi standarde care reglementează activitatea membrilor ei pe piaţa valorilor mobiliare şi să efectueze controlul asupra respectării lor; b) să obţină informaţii despre rezultatele controalelor activităţii membrilor ei, efectuate în modul stabilit de către CNVM, alte organe de stat; c) să organizeze şi să efectueze instruirea şi reciclarea personalului participanţilor profesionişti la piaţa valorilor mobiliare; d) să realizeze alte drepturi în conformitate cu legislaţia în vigoare. CAPITOLUL 2. NOŢIUNI GENERALE 2.1. Acţiunea prezentelor Reguli se extinde asupra tuturor membrilor Asociaţiei. 2.2. Noţiuni utilizate în prezentele Reguli: "Asociaţia" - Asociaţia Naţională a Organizaţiilor de Administrare a Investiţiilor; "Membru" - membrul Asociaţiei, participant profesionist la piaţa valorilor mobiliare, care deţine licenţă pentru desfăşurarea activităţii de administrare a investiţiilor; "CNVM" - Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare; "Specialist" - persoană fizică care deţine certificatul de calificare privind dreptul de efectuare a operaţiunilor cu valori mobiliare eliberat de CNVM; "BVM" - Bursa de valori din Moldova. 2.3. Regulile şi standardele Asociaţiei includ cerinţe referitor la: a) pregătirea profesională a personalului (cu excepţia celui tehnic); b) desfăşurarea activităţii profesioniste a membrilor Asociaţiei; c) limitarea oscilaţiei preţurilor pe piaţa valorilor mobiliare; d) documentaţia privind ţinerea evidenţei şi dările de seamă; e) mărimea normativă a capitalului propriu al membrilor organizaţiei; f) obţinerea, renunţarea sau retragerea calităţii de membru al Asociaţiei; g) drepturile egale de reprezentanţă la alegerea în organele de conducere ale organizaţiei şi participarea la administrarea Asociaţiei; h) apărarea drepturilor clienţilor, inclusiv modul de examinare a petiţiilor clienţilor membrilor Asociaţiei; i) obligaţiile membrilor Asociaţiei faţă de clienţi şi faţă de alte persoane în vederea reparării prejudiciilor cauzate; j) asigurarea transparenţei informaţiei, inclusiv a celei ce vizează controalele efectuate din iniţiativa Asociaţiei; k) sancţiunile aplicate faţă de membrii Asociaţiei, faţă de persoanele cu funcţii de răspundere şi faţă de personalul acesteia, modul de aplicare şi de evidenţă a sancţiunilor. 2.4. Regulile şi standardele Asociaţiei nu pot prevedea, direct sau indirect: a) posibilitatea discriminării clienţilor care beneficiază de serviciile membrilor Asociaţiei; b) discriminarea membrilor Asociaţiei; c) restricţii neîntemeiate la obţinerea calităţii de membru; d) restricţii care împiedică dezvoltarea concurenţei între participanţii profesionişti la piaţa valorilor mobiliare, inclusiv reglementarea mărimii remunerării şi a veniturilor din activitatea profesionistă a membrilor Asociaţiei; e) reglementarea chestiunilor ce nu ţin de competenţa Organizaţiei de autoreglementare şi nu corespund scopurilor acesteia; f) posibilitatea prezentării de către membrii Asociaţiei a informaţiei false sau eronate. 2.5. Regulile şi standardele Asociaţiei, modificările la ele, intră în vigoare după aprobarea lor de către Adunarea generală a membrilor şi CNVM în modul stabilit. CAPITOLUL 3. OBŢINEREA, RENUNŢAREA SAU RETRAGEREA CALITĂŢII DE MEMBRU 3.1. Membru al Asociaţiei poate fi orice persoană juridică care activează pe teritoriul Republicii Moldova în domeniul administrării investiţiilor, care prin activitatea sa participă la realizarea scopurilor statutare ale Asociaţiei, care respectă cerinţele legislaţiei în vigoare, statutului, regulilor şi standardelor Asociaţiei şi plăteşte regulat cotizaţiile de membru. 3.2. Calitatea de membru este benevolă şi este perfectată printr-o cerere din partea reprezentanţilor autorizaţi ai participanţilor profesionişti care desfăşoară activitatea de administrare a investiţiilor Cererea trebuie să fie însoţită de documentele de constituire ale viitorului membru, copia certificatului de înregistrare, extrasul din procesul-verbal al adunării generale ai fondatorilor privind aderarea la Asociaţie, angajamentul de a respecta prevederile statutului, prezentelor reguli şi standarde, precum şi a modificărilor ulterioare, documentele ce confirmă achitarea cotizaţiei de intrare în Asociaţie. 3.3. Calitatea de membru este aprobată prin decizia adunării generale a membrilor Asociaţiei şi este autorizată printr-un certificat. 3.4. Cererea de aderare la Asociaţie nu este examinată pînă la depunerea întregului pachet de documente prevăzut în p.3.2. 3.5. Calitatea de membru poate fi încetată benevol, în baza unei cereri, prin decizia adunării generale cu condiţia executării depline de către membru a obligaţiunilor asumate anterior. 3.6. Hotărîrea privind excluderea forţată a unui membru se aprobă de către adunarea generală a membrilor Asociaţiei în cazurile nerespectării sistematice a statutului, regulilor şi standardelor Asociaţiei, precum şi în cazul hotărîrii Arbitrajului. 3.7. Cotizaţiile plătite de membru nu sînt rambursate după încetarea calităţii de membru. 3.8. Fiecare membru al Asociaţiei este responsabil pentru obligaţiunile Asociaţiei în limita cotizaţiilor de intrare achitate. CAPITOLUL 4. DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIUNILE MEMBRILOR, PARTICIPAREA LOR LA ADMINISTRAREA ASOCIAŢIEI 4.1. Membrii Asociaţiei se bucură de drepturi egale de reprezentanţă la alegerea organelor de conducere ale Asociaţiei şi, în temeiul normelor statutare, de participare la administrarea Asociaţiei. 4.2. Membrii Asociaţiei au dreptul: a) să participe cu vot deliberativ la adunările membrilor Asociaţiei; b) să delegheze reprezentanţi în organele de conducere ale Asociaţiei, Comisia de arbitraj, precum şi în Comitetul de comportament în afaceri; c) să aleagă organele de conducere ale Asociaţiei (un membru - un vot); d) să beneficieze de sprijinul Asociaţiei în relaţiile cu organele administrării publice, precum şi în instanţele de judecată în vederea protecţiei intereselor sale legale; e) să prezinte spre examinare organelor de conducere ale Asociaţiei, probleme ce ţin de activitatea Asociaţiei; f) să reprezinte interesele Asociaţiei şi să acţioneze în numele ei în bază de procură eliberată de Preşedintele Asociaţiei; g) să beneficieze de informaţii despre activitatea Asociaţiei şi organele ei de conducere; h) să beneficieze de ajutor inclusiv metodic din partea Asociaţiei; i) să-şi retragă benevol calitatea de membru al Asociaţiei. 4.3. Patrimoniul Asociaţiei este constituit din cotizaţiile de intrare şi lunare de membru, din donaţii, din veniturile de la sancţiunile aplicate, precum şi din veniturile obţinute ca urmare a efectuării altor activităţi ce nu contravin legislaţiei în vigoare. 4.4. Membrii Asociaţiei sînt obligaţi: a) să respecte statutul, regulamentele interne ale Asociaţiei şi deciziile luate de către organele de conducere ale ei; b) să participe activ la viaţa Asociaţiei, inclusiv la soluţionarea problemelor Asociaţiei şi membrilor săi; c) să achite cotizaţiile de intrare şi lunare; d) să păstreze bunul nume al Asociaţiei; e) să informeze cu cel puţin 6 luni despre intenţia de a se retrage din Asociaţie. 4.5. Cotizaţiile lunare de membru prevăzute de statut se achită lunar de către membrii Asociaţiei, pînă la data de 15 a fiecărei luni. 4.6. Drepturile şi obligaţiile membrilor iau naştere din temeiurile, prevăzute de legislaţia civilă şi mobiliară a Republicii Moldova. 4.7. Drepturile legale ale membrilor Asociaţiei sînt ocrotite de lege, CNVM şi Asociaţie. În timpul exercitării drepturilor şi îndeplinirii obligaţiilor pe piaţa valorilor mobiliare, membrul Asociaţiei trebuie să respecte legile, actele normative ale CNVM şi regulile şi standardele Asociaţiei, care reglementează relaţiile şi principiile activităţii de administrare a investiţiilor pe piaţa valorilor mobiliare. CAPITOLUL 5. PREGĂTIREA PROFESIONALĂ 5.1. Angajaţii Asociaţiei posedă studii universitare în domeniile economic, financiar, juridic sau tehnic. 5.2. Fiecare membru al Asociaţiei deţine licenţa privind dreptul de efectuare a activităţii de administrare a investiţiilor. CAPITOLUL 6. NORME PRIVIND DESFĂŞURAREA ACTIVITĂŢII PROFESIONISTE A MEMBRILOR 6.1. Efectuînd activitatea sa de administrare a investiţiilor, membrul Asociaţiei trebuie să respecte, în general şi în particular, în relaţiile cu clienţii săi şi alţi contragenţi, principiile comportamentului corect şi de bună credinţă. Nerespectarea legislaţiei în vigoare, a actelor normative ale CNVM şi a hotărîrilor organelor de conducere ale Asociaţiei se defineşte drept încălcare gravă a prezentelor reguli. 6.2. În procesul administrării investiţiilor (patrimoniului), membrul Asociaţiei sub nici o formă nu va efectua administrarea investiţiilor în favoarea sa şi în detrimentul clientului său. În cazul existenţei interesului său în efectuarea operaţiunii, membrul Asociaţiei este obligat să dezvăluie în scris clientului său despre condiţiile sus-menţionate. 6.3. Membrul-Asociaţiei este obligat să respecte confidenţialitatea informaţiei privind clientul său şi operaţiunile efectuate. 6.4. Modul de desfăşurare a activităţii de administrare a investiţiilor, drepturile şi obligaţiile membrului şi ale clientului se stabilesc de legislaţie şi de contractul de administrare a investiţiilor. Membrul Asociaţiei respectă strict modelul contractului-tip de administrare a investiţiilor stabilit de CNVM. Patrimoniul transmis membrului Asociaţiei este administrat exclusiv în interesul fondatorului administrării sau în interesul persoanei indicate de el (beneficiarului). 6.5. Membrul Asociaţiei nu este în drept sa activeze în vederea: a) Tranzacţionării sau influenţării tranzacţiilor cu valori mobiliare prin utilizarea informaţiei, promisiunilor pronosticurilor şi avizelor false şi eronate, denaturarea sau tăinuirea intenţionată a informaţiei despre emitent sau despre valorile mobiliare ale acestuia; b) Utilizării informaţiei confidenţiale cu încălcarea legislaţiei la efectuarea tranzacţiilor cu valorile mobiliare, precum şi influenţarea acestor tranzacţii de către terţi; c) Încălcării, neexecutării sau executării neadecvate sau neoneste a cerinţelor privind activitatea sa, stipulate în legislaţie şi în contractul respectiv, a altor prevederi ale legislaţiei şi ale actelor normative ale CNVM; d) Nerespectării cerinţei privind accesul liber al clienţilor la informaţia general accesibilă despre activitatea pe care o desfăşoară. 6.6. Membrul Asociaţiei poartă răspundere, în conformitate cu legislaţia, pentru manipulările făcute pe piaţa valorilor mobiliare. CAPITOLUL 7. RESTRICŢII ÎN VEDEREA LIMITĂRII OSCILAŢIILOR PREŢURILOR PE PIAŢA VALORILOR MOBILIARE 7.1. Membrul Asociaţiei respectă restricţiile stabilite de legislaţia în vigoare, deciziile CNVM, hotărîrile organelor de conducere ale Asociaţiei privind limitarea oscilaţiei preţurilor pe piaţa valorilor mobiliare. 7.2. Nimeni din membri nu va publica sau răspîndi anunţuri de reclamă, articole în ziare sau alte publicaţii în masă, care vor descrie operaţiuni de cumpărare sau vînzare a unei valori mobiliare, în scopul influenţării asupra procesului de formare a preţului. 7.3. Membrul nu va participa în operaţiuni sau nu va încuraja vînzarea sau cumpărarea valorilor mobiliare, care se înfăptuiesc prin mijloace de manipulare, înşelăciune, escrocherie etc. CAPITOLUL 8. FLUXUL DOCUMENTAR 8.1. Membrul Asociaţiei operează cu fluxul documentar intern şi extern în conformitate cu cerinţele stabilite de CNVM. 8.2. Membrul Asociaţiei ţine o evidenţă separată a investiţiilor (patrimoniului) fiecărui client în parte. 8.3. Membrul Asociaţiei expediază dările de seamă fiecărui client în forma, modul şi termenele stabilite de legislaţie, precum şi de către CNVM. Dările de seamă trimestriale şi anuale ale membrilor Asociaţiei sînt prezentate în mod obligatoriu şi Asociaţiei. 8.4. Asociaţia ţine evidenţa internă în următoarele aspecte: a) evidenţa membrilor Asociaţiei; b) evidenţa achitării cotizaţiilor de intrare şi lunare ale membrilor; c) evidenţa controalelor efectuate şi a rezultatelor lor; d) evidenţa respectării cadrului legislativ şi normativ de către membri. CAPITOLUL 9. NORME PRIVIND MĂRIMEA NORMATIVĂ A CAPITALULUI PROPRIU AL MEMBRILOR 9.1. Membrul Asociaţiei respectă normele privind mărimea capitalului propriu al membrilor Asociaţiei aprobate de CNVM. 9.2. Asociaţia poate stabili norme privind mărimea normativă a capitalului propriu care nu va fi sub valoarea stabilită de CNVM. CAPITOLUL 10. OBLIGAŢIILE MEMBRILOR ÎN VEDEREA REPARĂRII PREJUDICIILOR CAUZATE 10.1. Membrii Asociaţiei sînt obligaţi să repare prejudiciile cauzate persoanei fizice şi/sau juridice, clientului său în conformitate cu decizia instanţei judecătoreşti, Comisiei de arbitraj, a CNVM şi/sau a organelor de conducere ale Asociaţiei în conformitate cu procedurile stabilite. CAPITOLUL 11. MODUL DE EXAMINARE A PETIŢIILOR MEMBRILOR 11.1. Membrul Asociaţiei, care consideră că au fost lezate drepturile şi interesele sale de către alt membru, poate să înainteze o petiţie către Asociaţie. 11.2. Clientul, care consideră că o oarecare acţiune sau inacţiune a membrului sau operaţiunea efectuată de membru este o încălcare a actelor legislative sau normative în vigoare sau a regulilor interne ale Asociaţiei, poate înainta către Asociaţie o plîngere împotriva membrului respectiv. 11.3. Dacă Comitetul de conducere al Asociaţiei consideră că acţiunea sau inacţiunea membrului este o încălcare a regulilor şi standardelor Asociaţiei, el poate înainta singur o cerere către Asociaţie. 11.4. Toate plîngerile, cererile sau petiţiile parvenite în adresa Asociaţiei se examinează în conformitate cu prevederile Codului de procedură disciplinară al Asociaţiei. CAPITOLUL 12. SUPRAVEGHEREA ŞI CONTROLUL EFECTUAT DE CĂTRE ASOCIAŢIE 12.1. Asociaţia deţine dreptul de a verifica în temeiul petiţiei parvenite sau deciziei organelor de conducere ale Asociaţiei activitatea membrului Asociaţiei. El este obligat să pună documentele cerute la dispoziţia persoanelor împuternicite de către Asociaţie. 12.2. Crearea grupului de control care va efectua controlul activităţii membrului Asociaţiei se efectuează prin decizia Preşedintelui Asociaţiei. 12.3. În urma rezultatului controlului este întocmit un act de control semnat de către membrii grupului de control şi de către partea controlată. În cazul în care se refuză a semna actul de control, în act se face înscrierea respectivă. Fiecare membru al grupului de control, persoana controlată, deţine dreptul de a anexa la actul de control opinia sa deosebită. În cazul depistării unor încălcări grave, Asociaţia va informa CNVM. CAPITOLUL 13. ASIGURAREA TRANSPARENŢEI INFORMAŢIEI 13.1. Membrul Asociaţiei va dezvălui informaţia privind activitatea sa în modul stabilit de Legea cu privire la piaţa valorilor mobiliare şi de către CNVM. 13.2. La cererea clientului, membrul Asociaţiei este obligat să dezvăluie starea sa financiară în conformitate cu ultima dare de seamă financiară. 13.3. Membrul Asociaţiei asigură accesul clienţilor săi la: a) Documentele sale de constituire; b) Regulamentele interne; c) Corespondenţa şi documentaţia ce ţine de patrimoniul clientului. 13.4. Asociaţia dezvăluie în mod obligatoriu oricărui doritor care depune cererea respectivă informaţia care conţine: a) statutul, regulile şi standardele Asociaţiei; b) lista persoanelor care intră în componenţa organelor de conducere; c) lista membrilor Asociaţiei; d) registrul persoanelor care deţin certificate de calificare şi licenţe, eliberate de Asociaţie, precum şi condiţiile obţinerii certificatelor şi licenţelor respective - în cazul în care Asociaţiei i-au fost acordate aceste drepturi în baza licenţei eliberate de către CNVM. CAPITOLUL 14. SANCŢIUNILE APLICATE 14.1. Comitetul de conducere al Asociaţiei, în corespundere cu Codul de procedură disciplinară, poate aplica sancţiuni faţă de membrii Asociaţiei, faţă de persoanele cu funcţii de răspundere ale membrilor Asociaţiei şi faţă de personalul acesteia. 14.2. Comitetul de conducere al Asociaţiei poate aplica asupra membrului următoarele sancţiuni: mustrare; suspendarea calităţii de membru pe o perioadă oarecare; excluderea din membri; interzicerea de a redeveni membru; alte sancţiuni în corespundere cu circumstanţele şi legislaţia în vigoare. 14.3. Asociaţia ţine evidenţa strictă a membrilor sancţionaţi şi a sancţiunilor aplicate, care este pusă la dispoziţia CNVM şi altor organe de resort. Aprobat prin Aprobat de către Hotărîrea CNVM Comitetul de Conducere din 22 martie 2001 proces-verbal nr. 1 al nr. 8/4 şedinţei din 30 noiembrie 2000 CODUL DE ARBITRAJ Art.1. Codul de Arbitraj, precum şi modificările ulterioare intră în vigoare după adoptarea lui de către Comitetul de conducere al Asociaţiei Naţionale a Organizaţiilor de Administrare a Investiţiilor (în continuare Asociaţia) şi CNVM. Art.2. Prezentul Cod prevede examinarea litigiilor, acţiunilor şi disensiunilor care s-au creat în urma activităţii pe piaţa valorilor mobiliare a membrilor Asociaţiei, inclusiv: a) între membrii Asociaţiei; b) între membrii Asociaţiei şi clienţii lor. Toate litigiile, acţiunile şi disensiunile între membri, care au apărut în legătură cu activitatea pe piaţa valorilor mobiliare şi care nu pot fi soluţionate pe cale amiabilă de către membri, pot fi transmise pentru examinare în Arbitraj în conformitate cu prezentul Cod. Toate litigiile, acţiunile şi disensiunile între membri şi clienţi sau persoanele care nu sînt membri, care au apărut în legătură cu activitatea pe piaţa valorilor mobiliare şi care nu pot fi soluţionate de către membri, pot fi înaintate pentru examinare în Arbitraj, daca părţile au semnat un acord în scris cu Directorul Arbitrajului despre prezentarea chestiunii pentru examinare în Arbitraj în conformitate cu prezentul Cod. Art.3. Comitetul de conducere al Asociaţiei formează Comisia de Arbitraj (în continuare Comisia), numărul şi componenţa căreia se stabilesc la aprecierea lui şi corespund intereselor Asociaţiei şi a membrilor săi. În Comisie pot fi încluşi specialişti care activează pe piaţa valorilor mobiliare şi în afara ei. Membrii Comisiei se numesc pentru un termen de 3 ani. Şedinţele Comisiei se desfaşoară după necesităţi dar nu mai rar de o dată pe an. Art.4. Principala sarcină a Comisiei este scoaterea divergenţelor dintre părţile implicate în litigiu şi numai în cazul cînd nu se poate ajunge la o intelegere reciprocă se va derula litigiul în conformitate cu prezentul Cod. Art.5. Comitetul de conducere al Asociaţiei numeşte Directorul Arbitrajului, care activează în conformitate cu prezentul Cod şi îndeplineşte funcţiile administrative. Directorul Arbitrajului este numit pentru un termen de trei ani şi prezintă anual Comitetului de conducere dări de seama despre activitatea Arbitrajului. Art.6. Componenţa Arbitrajului pentru examinarea fiecărui caz în parte se aprobă de către Directorul Arbitrajului în conformitate cu prezentul Cod. Persoana cointeresată financiar sau în alt mod în rezultatul final al examinării litigiului dat sau care a avut sau are o legătură financiară, de afacere, profesionistă, de familie sau socială cu oricare parte, care poate influenţa executarea nepărtinitoare a obligaţiunilor sale, nu poate fi membru al Arbitrajului pentru acest caz. Persoana care exercită funcţia de arbitru informează despre astfel de legături Directorul Arbitrajului. Membrii Comisiei trebuie sa posede studii juridice sau economice şi o vechime în munca pe specialitate, inclusiv pe piaţa valorilor mobiliare, nu mai puţin de 3 ani. Membrii Comisiei au dreptul de a ieşi benevol din componenţa ei. Art.7. Înaintarea oricărui dosar pentru examinare în Arbitraj în cadrul prezentului Cod nu limitează adoptarea unor decizii de către Asociaţie pentru care are asemenea împuterniciri. Daca în procesul examinării judiciare arbitrul consideră că aceasta poate duce la încălcarea Regulilor şi Standardelor Asociaţiei, legislaţiei în domeniul valorilor mobiliare sau actelor normative ale CNVM, arbitrul poate transmite dosarul în Comitetul de conducere al Asociaţiei pentru adoptarea unor masuri disciplinare sau de alt ordin. Art.8. Reclamantul începe dezbaterile în Arbitraj cu prezentarea către Directorul Arbitrajului a unei cereri şi prezintă documentele ce confirmă litigiul. În cerere trebuie sa fie indicate faptele respective, mijloacele apărării judiciare necesare, de asemenea se indică necesitatea examinării cazului în Arbitraj. Reclamantul prezintă copiile cererii şi toate documentele anexate pîrîtului(lor). În termen de 10 zile calendaristice din ziua primirii cererii, pîritul prezintă reclamantului un răspuns în scris cu toate argumentele necesare. În răspuns trebuie sa fie indicate toate contrazicerile reclamantului conform litigiului, precum şi contrazicerile pîrîtului către reclamant, reieşind din acelaşi litigiu, acţiune sau disensiune. Daca pîrîtul intentează o acţiune împotriva reclamantului, reclamantul dispune de 10 zile calendaristice pentru prezentarea răspunsului cu argumentele necesare. Reclamanţii şi pîrîtul prezintă Directorului Arbitrajului 4 copii ale cererilor, răspunsurilor şi argumentelor aduse. Examinarea cererilor poate fi transmisă de către Directorul Arbitrajului unui arbitru sau unui complet de arbitri format din 3 persoane după caz. Arbitrajul, în caz de necesitate poate cere prezentarea unei informaţii suplimentare de către părţi în ajutorul luării unei decizii mai corecte pe dosar. Hotărîrea Arbitrajului poate fi atacată în Comitetul de conducere al Asociaţiei, CNVM sau în instanţele de judecată. Termenul maximal de examinare a cererilor în Arbitraj nu poate depăşi 3 luni din ziua depunerii lor în ordinea stabilită. Art.9. Litigiul, acţiunea sau disensiunea nu pot fi prezentate în Arbitraj în conformitate cu prezentul Cod în cazul expirării a 3 ani din ziua acţiunii care a provocat litigiul, acţiunea sau disensiunea. Toate părţile în proces au dreptul sa fie prezentate de către apărători (avocaţi) la orice etapă a procesului. Art.10. În cazul absenţei uneia din părţi în dezbateri arbitrajul poate să decidă asupra începerii dezbaterilor şi să adopte hotărîri. Art.11. Şedinţele Comisiei se petrec în mod deschis, iar dezbaterile preliminare ce precedează examinarea cazului, în conformitate cu prezentul Cod, pot fi petrecute în mod confidenţial. Art.12. Părţile din propria iniţiativă pot decide asupra scoaterii divergenţelor conform dosarului în orice moment pînă la anunţarea hotăririi Arbitrajului. Art.13. Toate hotăririle arbitrajului se adoptă în scris, se subsemnează de către toţi arbitrii participanţi în proces, în ele se indică denumirile părţilor, chestiunile examinate şi de asemenea hotarirea Arbitrajului. Hotarirea se înmînează în scris tuturor părţilor şi trebuie sa fie executată în termen de 30 zile calendaristice după adoptarea hotărîrii. Neexecutarea hotărîrii Arbitrajului de către membri poate servi ca bază pentru excluderea lor din membrii Asociaţiei. Art.14. Cheltuielile legate de activitatea Arbitrajului sînt suportate de către Asociaţie. Art.15. Comitetul de conducere la propunerea Comisiei sau din propria iniţiativă poate introduce modificări în prezentul Cod. Art.16. Evidenţa cererilor parvenite în adresa Comisiei de Arbitraj, precum şi alte lucrări de secretariat se ţin în conformitate cu prevederile Codului de procedură disciplinară. Aprobat prin Aprobat de către Hotărîrea CNVM Comitetul de Conducere din 22 martie 2001 proces-verbal nr. 1 al nr. 8/4 şedinţei din 30 noiembrie 2000 CODUL DE PROCEDURĂ DISCIPLINARĂ I. Scopurile şi aplicarea Codului de procedură disciplinară Art.1. Codul de procedură disciplinară (în continuare Cod) intră în vigoare după adoptarea lui de către Comitetul de Conducere al Asociaţiei şi CNVM şi se utilizează la examinarea acţiunilor de procedură, legate de acţiuni disciplinare în care sînt antrenaţi membrii Asociaţiei Naţionale a Organizaţiilor de Administrare a Investiţiilor (în continuare - Asociaţie), acţiuni disciplinare legate de cerinţele către membrii Asociaţiei, inclusiv intrarea, activitatea şi ieşirea din rîndul membrilor ei, precum şi către alte acţiuni procesuale la decizia organelor de conducere ale Asociaţiei. Prezentul Cod poate fi utilizat de asemenea şi în cadrul Comitetului de conducere, precum şi a altor structuri ale Asociaţiei. Toţi membrii Asociaţiei au aceleaşi drepturi şi obligaţiuni în conformitate cu prezentul Cod. Art.2. Noţiunile utilizate în prezentul Cod sînt identice cu cele utilizate în Regulile şi Standardele Asociaţiei. Termenul - Comitetul pentru Comportamentul în Afaceri (Comitetul), utilizat în prezentul Cod, presupune un comitet numit de organul executiv al Asociaţiei (Comitetul de Conducere al Asociaţiei) pentru examinarea petiţiilor disciplinare împotriva membrilor Asociaţiei pentru pretinsele încălcări ale Statutului Asociaţiei, Regulilor şi Standardelor Asociaţiei, Codului de Arbitraj, legislaţiei în vigoare pe piaţa valorilor mobiliare, precum şi a actelor normative adoptate de către CNVM, precum şi examinarea cazurilor, privind anularea înainte de termen a sancţiunilor disciplinare aplicate anterior. II. Acţiunile disciplinare ale Comitetului Art.3. Membrii Comitetului sînt inaintaţi de cître membrii Asociaţiei şi se aleg pentru un termen de trei ani. Ei trebuie să posede certificate de calificare pentru activitatea pe piaţa valorilor mobiliare şi să dispună de o experienţa de activitate pe aceasta piaţă de cel puţin 3 ani. Comitetul se convoacă în sedinţe după necesităţi dar nu mai rar de o data în 6 luni. Şedinţele Comitetului se consideră deliberative dacă la ele participă cel puţin 50 la sută din membri. Art.4. În cazul în care Comitetul dispune de dovezile necesare pentru a presupune că membrul a comis încălcări ale Statutului Asociaţiei, Regulilor şi Standardelor Asociaţiei, Codului de Arbitraj, legislaţiei în vigoare pe piaţa valorilor mobiliare, precum şi a actelor normative adoptate de către CNVM, Comitetul poate înainta o petiţie împotriva unui membru în conformitate cu art.5. al prezentului Cod. Înaintarea petiţiilor din partea oricărei persoane, membru sau Comitet se efectuează în modul stabilit de art.5. al prezentului Cod. Art.5. Toate plîngerile se prezintă în scris. În ele sînt indicate în mod desfăşurat caracterul acuzaţiei, precum şi documentul, articolul concret care se presupune că a fost încălcat de către membru. Partea care a înaintat plîngerea se numeşte reclamant. Partea împotriva căreia a fost înaintată plîngerea se numeşte pîrît. Dacă plîngerea este formată din cîteva cereri, fiecare cerere se întocmeşte separat. Toate plîngerile trebuie să fie semnate de reclamanţi. Copiile plîngerilor sînt trimise tuturor pîrîţilor. Reclamantul poate în orice moment să-şi retragă plîngerea. Retragerea plîngerii nu împiedică în viitor examinarea de către Comitet a unor cereri similare. Art.6. Răspunsul pîrîtului la plîngere se prezintă Comitetului în scris în termen de doua săptămîni. Dacă pîrîtul nu prezintă răspunsul la plîngere în termenul stabilit de Comitet, ultimul cere repetat o lămurire care se prezintă într-un termen de o săptămînă. Dacă nici de data aceasta lămurirea nu a parvenit în termenul stabilit, Comitetul poate califica acest fapt ca recunoaştere a vinovăţiei pîrîtului. În cazul cînd sînt mai mulţi pîrîţi, copiile răspunsurilor fiecărui pîrît imediat sînt transmise celorlalţi pîrîţi. Art.7. La prezentarea răspunsului pîrîtul poate cere examinarea cazului de către Comitet. Dacă pîrîtul nu cere examinarea cazului, Comitetul poate lua decizia despre examinare din proprie iniţiativă. Minimum cu zece zile calendaristice pînă la examinare, cu excepţia cazurilor cînd situaţia extraordinară necesită un timp mai restrîns de examinare, în Comitet se prezintă informaţia despre data, timpul şi locul examinării cazului. Art.8. Toţi membrii Comitetului pot participa la examinarea cazului sau Comitetul poate numi pentru participare la examinare una sau cîteva persoane - membri ai Asociaţiei. Art.9. Comitetul prezintă pîrîtului, pîrîtul prezintă Comitetului toate dovezile care vor fi expuse în cadrul examinării cu 5 zile înainte de şedinţă. În cadrul dezbaterilor toţi participanţii au dreptul să fie audiaţi. În toate cazurile şedinţele sînt protocolate. Art. 10. În cazul în care Comitetul a stabilit că pîrîtul a comis încălcarea anunţată în plîngere el decide printr-o hotărîre în scris care prevede: - Acţiunea sau practica înfăptuită, după cum a stabilit Comitetul sau pîrîtul; - Denumirea documentului care a fost încălcat, după cum a stabilit Comitetul sau pîrîtul; - Sancţiunea aplicată de către Comitet către vinovat. Dacă Comitetul stabileşte că pîrîtul nu a comis încălcările, care se conţineau în plîngere, plîngerea este respinsă în scris. Hotărîrea Comitetului devine definitivă peste 10 zile după adoptarea ei în cazul cînd pîrîtul în acest termen nu protestează împotriva deciziei, adresîndu-se în Comitetul de conducere al Asociaţiei sau din propria iniţiativă nu decide să revadă Hotărîrea Comitetului. Copia deciziei este expediată tuturor pîrîţilor. Art.11. Dacă Comitetul dispune de dovezi pentru a presupune că membrul a comis o încălcare şi membrul nu ripostează, Comitetul poate recomanda membrului să semneze o scrisoare care va conţine acceptul înfăptuirii încălcării de către el însuşi şi renunţarea la dreptul de a apela în Comitetul executiv al Asociaţiei, în CNVM, în instanţele de judecată sau în alt mod să protesteze împotriva deciziei Comitetului. În scrisoare trebuie să fie prevăzute descrierea încălcării, denumirea documentului încălcat şi sancţiunile aplicate către membri. În cazul acceptului acestei scrisori de către Comitet, acţiunea se consideră încheiată definitiv. Art. 12. Pîrîtul, în dezbaterile desfăşurate de către Comitet, poate în orice moment să înainteze Comitetului propuneri privind aplanarea plîngerii. 1) Propunerile pentru aplanare vor fi înaintate în conformitate cu prezentul articol, dar nu neîntemeiat sau cu propunerea unor sancţiuni ce nu corespund gravităţii încălcării. 2) Toate propunerile privind aplanarea se prezintă în scris şi trebuie sa conţină explicaţii detaliate despre: a) Activitatea şi practica în virtutea căreia a participat pîrîtul; b) Legea sau documentul care se presupune că a fost încălcat de către pîrît; c) Acordul pîrîtului cu încheierile Comitetului despre faptele şi încălcările comise de către pîrît; d) Sancţiunile propuse de către pîrît; e) Renunţarea pîrîtului de a apela în alte instanţe împotriva deciziei Comitetului de a nu accepta propunerea de aplanare a cazului. 3) În cazul acceptării din partea Comitetului a propunerii de aplanare, el adoptă o decizie despre aceasta. În decizie sînt indicate faptele încălcării documentului concret, sancţiunile aplicate în corespundere cu propunerile parvenite din partea pîrîtului. 4) Pînă la intrarea în vigoare, decizia menţionată va fi aprobată de către Comitetul de conducere al Asociaţiei abilitat cu dreptul de a adopta sau a respinge toate propunerile de aplanare. În cazul aprobării de către Comitetul de conducere al Asociaţiei a deciziei Comitetului, ultimul adoptă hotărîrea corespunzătoare. 5) Dacă propunerea de aplanare este respinsă de către Comitet sau nu este aprobată de către Comitetul de conducere al Asociaţiei, propunerea se consideră retrasă de către pîrît. 6) Propunerea considerată retrasă nu poate fi obiectul unei examinări disciplinare sau de alt ordin. III. Reexaminarea sancţiunilor disciplinare aprobate de către Comitet Art.13. Comitetul de conducere al Asociaţiei poate reexamina orice hotărîre adoptată de către Comitet. Comitetul de conducere al Asociaţiei poate aproba, respinge, modifica, anula sau amîna pentru o examinare ulterioară orice hotărîre sau sancţiune aprobată de către Comitet. Art.14. Pîrîtul se poate adresa la CNVM sau în instanţele de judecată pentru a revedea orice decizie a Comitetului de conducere al Asociaţiei. IV. Aplicarea sancţiunilor Art.15. Asociaţia poate aplica orice sancţiune prevăzută de legislaţia Republicii Moldova pe care o consideră rezonabilă în corespundere cu documentele ei interne. Art.16. Orice parte, împotriva căreia Asociaţia adoptă sancţiuni, este informată despre aceasta în scris. Art.17. Prezentul Cod, precum şi modificările ulterioare, intră în vigoare după aprobarea lor de către Comitetul de conducere al Asociaţiei şi CNVM în modul stabilit.

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀