vineri, 27 martie 2009
Ordin nr.27 din 26.03.2003 despre aprobarea Regulamentului privind atestarea persoanelor cu funcţii de răspundere din asociaţiile de economii şi împrumut ale cetăţenilor

O R D I N

despre aprobarea Regulamentului privind atestarea persoanelor cu funcţii

de răspundere din asociaţiile de economii şi împrumut ale cetăţenilor

 

nr. 27  din  26.03.2003

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.60-61/81 din 01.04.2003

 

* * *

Abrogat: 27.03.2009

Ordinul Ministerului Finanţelor nr.23 din 18.03.2009

 

În scopul îmbunătăţirii calităţii managementului şi ţinerii evidenţei contabile în asociaţiile de economii şi împrumut ale cetăţenilor şi întru executarea Ordinului Ministerului Economiei nr.38-g din 16.09.2002 privind aprobarea condiţiilor de licenţiere a unor genuri de activitate (Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.146 - 148/334 din 31.10.2002),

ORDON:

1. Se aprobă Regulamentul privind atestarea persoanelor cu funcţii de răspundere din asociaţiile de economii şi împrumut ale cetăţenilor.

2. Regulamentul privind atestarea persoanelor cu funcţii de răspundere din asociaţiile de economii şi împrumut ale cetăţenilor intră în vigoare la momentul publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

3. Controlul privind executarea prezentului Ordin se pune pe seama dnei Mariana Durleşteanu - prim-viceministrul finanţelor.

 

MINISTRUL FINANŢELORZinaida GRECIANÎI

Chişinău, 26 martie 2003.
Nr.27.

 

ÎNREGISTRAT:

Ministerul Justiţiei

al Republicii Moldova

___________Vasile Dolghieru

nr.320

12 martie 2003

APROBAT:

Ministerul Finanţelor

al Republicii Moldova

__________ Zinaida Grecianîi

nr.30-21/4-7/2

28 februarie 2003

 

Regulamentul

privind atestarea persoanelor cu funcţii de răspundere din

asociaţiile de economii şi împrumut ale cetăţenilor

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Regulamentul privind atestarea persoanelor cu funcţii de răspundere din asociaţiile de economii şi împrumut ale cetăţenilor (în continuare - Regulament) este elaborat în conformitate cu Legea nr.1505-XIII din 18 februarie 1998 privind asociaţiile de economii şi împrumut ale cetăţenilor (în continuare - asociaţii), Legea nr.451-XV din 30 iulie 2001 privind licenţierea unor genuri de activitate, Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.1011 din 30 septembrie 1998 privind supravegherea de stat a activităţii asociaţiilor de economii şi împrumut ale cetăţenilor şi alte acte normative.

2. Prezentul Regulament stabileşte categoriile angajaţilor supuşi atestării obligatorii, procedura de atestare şi modul de eliberare a Certificatului de atestare (în continuare - Certificat), precum şi cerinţele minime pentru admiterea la atestare.

3. În prezentul Regulament sînt utilizate următoarele noţiuni:

a) atestare - procedura de apreciere a cunoştinţelor în domeniul respectiv şi de confirmare a abilităţilor teoretice şi practice de către pretendent pentru a deţine în asociaţie o funcţie de răspundere;

b) pretendent - persoană fizică care solicită eliberarea Certificatului;

c) Certificat de atestare - act eliberat de către Serviciul Supravegherii de Stat a activităţii asociaţiilor de economii şi împrumut ale cetăţenilor (în continuare - Serviciu), care atestă capacitatea şi dreptul titularului Certificatului de a deţine în asociaţie o funcţie de răspundere;

d) persoană cu funcţii de răspundere - persoana căreia în asociaţie i se acordă permanent sau provizoriu - în virtutea legii, prin numire, alegere sau prin încredinţarea unei însărcinări, - anumite drepturi şi obligaţii în vederea exercitării funcţiilor asociaţiei sau a acţiunilor administrative de dispoziţie ori organizatorico-economice.

4. Asociaţia este obligată să angajeze în funcţiile de director executiv şi contabil-şef persoane care deţin Certificate de modelul stabilit în anexă, ce constituie o parte componentă a prezentului Regulament.

5. Prin derogare de la prevederile pct.4 al prezentului Regulament, asociaţiile nou-create sînt în drept să angajeze în funcţiile de director executiv şi contabil-şef persoane neatestate, cu condiţia depunerii de către acestea a cererii de atestare, în termen de 30 zile lucrătoare din data angajării.

 

II. ATESTAREA

6. Sînt supuse atestării obligatorii categoriile de angajaţi care deţin următoarele funcţii de răspundere:

a) director executiv;

b) contabil-şef.

Cererea de atestare

7. Cererea de atestare se depune de către pretendent personal sau de persoana autorizată de acesta, conform legislaţiei în vigoare, sau se expediază prin poştă (prin scrisoare recomandată) la care se anexează:

a) copia actului de identitate;

b) copia diplomei de studii;

c) copia cazierului judiciar.

8. Depunerea actelor indicate la pct. 7 al prezentului Regulament se va efectua cel puţin cu 14 zile lucrătoare înainte de atestare, la sediul Serviciului. Pretendentului i se va elibera extrasul din Registrul de evidenţă a cererilor de atestare, indicînd data primirii documentelor.

[Pct.8 modificat prin Ordinul Min.Fin. nr.33-C din 19.01.2007, în vigoare 30.03.2007]

 

9. În ziua atestării pretendentul va prezenta Comisiei de Atestare (în continuare - Comisie) originalele documentelor specificate în pct.7 al prezentului Regulament.

10. (1) Pretendentul la obţinerea certificatului de atestare la funcţia de Director executiv în asociaţiile de economii şi împrumut ale cetăţenilor trebuie să corespundă următoarelor cerinţe:

a) studii superioare în domeniul economic sau juridic;

b) lipsa antecedentelor penale.

(2) Pretendentul la obţinerea certificatului de atestare la funcţia de Contabil-şef în asociaţiile de economii şi împrumut ale cetăţenilor trebuie să corespundă următoarelor cerinţe:

a) studii superioare de specialitate;

b) lipsa antecedentelor penale.

[Pct.10 în redacţia Ordinului Min.Fin. nr.33-C din 19.01.2007, în vigoare 30.03.2007]

 

11. Cererea de atestare cu documentele anexate se vor transmite Comisiei pentru perfectarea dosarului de atestare.

Comisia de Atestare

12. Atestarea se efectuează de către Comisie, creată prin ordinul şefului Serviciului, în care se aprobă componenţa ei nominală. Preşedintele Comisiei este şeful Serviciului sau o persoană desemnată de către acesta.

13. Comisia este formată din 5 membri - reprezentanţi ai Serviciului şi alţi specialişti în domeniu.

[Pct.13 în redacţia Ordinului Min.Fin. nr.33-C din 19.01.2007, în vigoare 30.03.2007]

 

14. Comisia se convoacă în şedinţă pentru atestarea pretendenţilor de către preşedintele Comisiei după caz. Comisia va informa pretendentul despre data, ora şi locul atestării, în termen de 10 zile lucrătoare din ziua acceptării cererii de atestare. Atestarea se va efectua lunar, în ultima decadă a fiecărei luni.

[Pct.14 modificat prin Ordinul Min.Fin. nr.33-C din 19.01.2007, în vigoare 30.03.2007]

 

15. Lucrările Comisiei se consemnează într-un Proces-verbal semnat de preşedintele Comisiei şi contrasemnat de secretarul acesteia.

16. Şedinţa Comisiei este deliberativă, cu condiţia prezenţei majorităţii simple a membrilor ei.

Competenţa Comisiei

17. De competenţa Comisiei ţine:

a) atestarea şi atestarea repetată a pretendenţilor;

b) adoptarea deciziilor privind acordarea Certificatului sau respingerea cererii de acordare a Certificatului, în baza rezultatelor atestării;

c) redactarea proceselor-verbale ale şedinţelor sale;

d) anularea Certificatului;

e) aprobarea listei întrebărilor pentru atestare.

Procedura atestării

18. Timpul - limită pentru completarea testului pentru directori executivi este de 1 oră 30 minute, iar pentru testul contabililor-şefi este de 3 ore astronomice.

[Pct.18 în redacţia Ordinului Min.Fin. nr.33-C din 19.01.2007, în vigoare 30.03.2007]

 

19. Testul pentru directorul executiv constă în răspunsul în scris la 20 de întrebări. Rezultatele testului sînt apreciate de Comisie în baza sistemului de 20 puncte (pentru fiecare răspuns corect - cîte un punct). Certificatul se acordă pretendentului care a acumulat minimum 15 puncte.

20. Atestarea pentru contabilul-şef constă în întocmirea raportului financiar, în baza datelor iniţiale puse la dispoziţia pretendentului de către Comisie şi în răspunsul în scris la testul-grilă din 10 întrebări referitoare la activitatea asociaţiilor. Rezultatele atestării sînt apreciate de către Comisie după cum urmează:

a) “admis” sau “respins”, unde calificativul “admis” reprezintă întocmirea raportului financiar şi efectuarea calculelor anticipate acestei operaţiuni (reflectarea înregistrărilor contabile conform grilei de operaţiuni economice propuse în test);

b) pentru testul-grilă - în baza sistemului de 10 puncte (pentru fiecare răspuns corect - cîte un punct).

Certificatul se acordă pretendentului care pentru întocmirea raportului financiar a obţinut calificativul - admis, iar pentru testul-grilă - cel puţin 8 puncte.

[Pct.20 modificat prin Ordinul Min.Fin. nr.33-C din 19.01.2007, în vigoare 30.03.2007]

 

21. Certificatul va fi eliberat pretendentului personal, în termen de pîna la 3 zile lucrătoare din ziua atestării.

22. Decizia privind eliberarea Certificatului se înregistrează de către Serviciu în Registrul de evidenţă a certificatelor eliberate.

23. În cazul în care pretendentul nu susţine atestarea, el este în drept să depună o nouă cerere privind atestarea repetată, în conformitate cu prevederile prezentului Regulament.

Conţinutul Certificatului

24. În Certificat se indică:

a) denumirea autorităţii de atestare;

b) seria, numărul şi data eliberării Certificatului;

c) numele, prenumele titularului;

d) dreptul de a deţine funcţia de răspundere în asociaţie;

e) termenul de valabilitate a Certificatului;

f) semnătura şefului Serviciului sau a adjunctului acestuia autentificată prin aplicarea ştampilei acestui organ;

g) semnătura preşedintelui Comisiei.

Termenul de valabilitate a Certificatului

25. Certificatul se eliberează pe un termen nelimitat, cu condiţia că vor fi respectate cerinţele privind instruirea profesională continuă.

 

III. ANULAREA CERTIFICATULUI

26. Drept temei pentru anularea Certificatului serveşte depistarea unor date neautentice în documentele prezentate pentru atestare.

27. Anularea Certificatului se efectuează prin ordinul şefului Serviciului, în baza deciziei Comisiei şi se aduce la cunoştinţa titularului Certificatului în termen de 3 zile din data adoptării.

 

IV. DUPLICATUL CERTIFICATULUI

28. În caz de pierdere a Certificatului, titularul este obligat, în termen de 5 zile din data depistării pierderii, să depună la sediul Serviciului o cerere de eliberare a duplicatului Certificatului.

29. În cazul în care Certificatul este deteriorat şi nu poate fi folosit, titularul este obligat în termen de 5 zile din data depistării deteriorării, să depună la sediul Serviciului, împreuna cu Certificatul deteriorat, o cerere de eliberare a duplicatului acestuia.

30. Serviciul eliberează duplicatul Certificatului în termen de 3 zile din data depunerii cererii pentru eliberarea acestuia.

31. În caz de eliberare a duplicatului Certificatului, Serviciul adoptă o decizie privind anularea Certificatului pierdut sau deteriorat şi introduce modificările respective în Registrul de evidenţă a certificatelor eliberate.

 

V. DISPOZIŢII FINALE

32. În termen de 90 zile din data încetării exercitării funcţiei de către titularul Certificatului, Asociaţia este obligată să angajeze în funcţia respectivă o persoană care deţine Certificat.

33. În termenul indicat în pct.32 al prezentului Regulament administrarea operativă poate fi exercitată, iar evidenţa contabilă ţinută de către persoane care nu deţin Certificat.

34. Neexecutarea de către Asociaţie a prevederilor pct.32 al prezentului Regulament constituie o încălcare a condiţiilor de licenţiere şi poate duce la suspendarea licenţei, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.

35. Prezentul Regulament intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

36. Angajaţii asociaţiilor care la data intrării în vigoare a prezentului Regulament exercită funcţiile indicate la pct.6 al Regulamentului sînt obligaţi în termen de 6 luni să deţină Certificatul de atestare.

 

Şeful Serviciului Supravegherii de Stat a activităţii
asociaţiilor de economii şi împrumut ale cetăţenilorIurie MILICENCO

 

Anexă

 

MINISTERUL FINANŢELOR AL REPUBLICII MOLDOVA

 

SERVICIUL SUPRAVEGHERII DE STAT A ACTIVITĂŢII ASOCIAŢIILOR

DE ECONOMII ŞI ÎMPRUMUT ALE CETĂŢENILOR

 

 

 

CERTIFICAT DE ATESTARE

 

Nr. _________

Seria _______

 

"____"________________200_

 

Eliberat dlui (dnei) ______________________________________________________.

nume, prenume

 

prin hotărîrea Comisiei de Atestare a Serviciului Supravegherii de Stat a activităţii asociaţiilor de economii şi împrumut ale cetăţenilor nr. _____ din "___"_____________200_.

 

Certificatul confirmă dreptul de deţinere a funcţiei de ___________________________________ în asociaţiile de economii şi împrumut ale cetăţenilor.

 

Certificatul este eliberat pentru un termen nelimitat.

 

Şef Serviciu

 

L.Ş.

Preşedintele Comisiei de Atestare

 

________________________

nume, prenume

 

________________________

nume, prenume