marți, 22 ianuarie 2002
Regulament din 22.01.2002 privind eliberarea, completarea şi controlul utilizării Carnetului Foii de Parcurs (CFP) pentru transporturile internaţionale ocazionale de călători

REGULAMENTUL

privind eliberarea, completarea şi controlul utilizării Carnetului

Foii de Parcurs (CFP) pentru transporturile internaţionale

 ocazionale de călători

 

din 22.01.2002

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.46-50/153 din 25.03.2005

 

* * *

Abrogat: 31.03.2006

Hotărîrea Guvernului nr.275 din 16.03.2006

 

Abrogat: 03.03.2006

Ordinul Ministerului Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor nr.7 din 02.02.2006

 

 

Notă: Vezi Hot.Guv. nr.597 din 21.10.2009 privind unele măsuri de executare a Legii nr.21-XVIII din 18 septembrie 2009 (pct.1 - se transferă Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor competenţele ce ţin de domeniul transporturilor şi cele ce ţin de domeniul infrastructurii drumurilor, exercitate anterior de Agenţia Transporturi şi, respectiv, de Ministerul Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului)

Notă: Vezi Hot.Guv. nr.1084 din 24.09.2008 cu privire la reorganizarea unor organe centrale de specialitate ale administraţiei publice (pct.1 - se instituie Agenţia Transporturi prin reorganizarea Ministerului Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor şi Administraţiei de Stat a Aviaţiei Civile)

Notă: Vezi Hot.Guv. nr.357 din 23.04.2005 privind măsurile de reorganizare a unor ministere şi autorităţi administrative centrale ale Republicii Moldova (pct.1 - se reorganizează Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor, prin separarea funcţiilor ce ţin de domeniul telecomunicaţii, în Ministerul Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor)

 

Aprobat

prin ordinul MTC

nr.7 din 22.01.02

 

I. SCOPUL ŞI DOMENIUL DE APLICARE

1.1 Prezentul regulament este elaborat în scopul stabilirii modalităţii de eliberare, completare şi control al utilizării Carnetului Foii de Parcurs (CFP) pentru transporturile internaţionale ocazionale de călători.

 

II. DISPOZIŢII GENERALE

2.1 Carnetul Foii de Parcurs (CFP) permite operatorilor de transport efectuarea transporturilor internaţionale ocazionale de călători cu autobuze în baza Acordului cu privire la transportările internaţionale ocazionale de călători (ASOR, or.Dublin, 26 Mai 1982) şi Rezoluţiei CEMT 95/3 adoptată la 08.06.1995 de Conferinţa Europeană a Miniştrilor de Transport (CEMT).

2.2 Transporturile internaţionale ocazionale de călători cu autobuze îndeplinite în baza CFP se efectuează cu obţinerea autorizaţiilor pentru intrarea, ieşirea şi tranzitul ţărilor membre ale CEMT, după caz.

2.3 Transporturile se efectuează cu mijloace de transport înmatriculate pe teritoriul ţării de origine, avînd capacitatea mai mult de 9 persoane, inclusiv conducătorul auto.

2.4 Transporturile ocazionale efectuate în baza CFP sînt următoarele:

A - transportarea unui şi aceluiaşi grup de călători cu unul şi acelaşi autobuz pe întreaga rută cu readucerea la punctul de plecare (principiul "uşilor închise"). Punctul de plecare se află pe teritoriul ţării membre a CEMT unde este stabilit transportatorul.

B - transporturile, cînd călătorii au debarcat în locul de destinaţie, iar autobuzul se întoarce fără călători.

C - transporturile, cînd autobuzul pleacă fără călători şi toţi călătorii sînt îmbarcaţi din acelaşi punct, pentru a fi transportaţi pe teritoriul ţării de înmatriculare a autobuzului cu respectarea următoarelor condiţii:

C1 - călătorii sînt formaţi în grupuri pe teritoriul unei ţări non-membră a CEMT, fie o ţară membră, alta, decît cea de înmatriculare a autobuzului şi alta decît cea de îmbarcare a călătorilor prin contracte de transportare, încheiate pînă la sosirea lor pe teritoriul ultimei ţări membră a CEMT;

C2 - călătorii au fost anterior transportaţi în corespundere cu punctul B, pe teritoriul ţării membră a CEMT, de unde sînt reluaţi şi transportaţi de acelaşi operator de transport;

C3 - călătorii au fost invitaţi pe teritoriul ţării membră a CEMT, unde este stabilit operatorul de transport, cheltuielile pentru transportare fiind din contul persoanei ce invită. Călătorii trebuie să formeze un grup omogen, care poate fi constituit în alt scop decît cel al prezentei călătorii.

2.5 Transporturile ocazionale, ce nu sînt incluse în punctul 2.4, pot fi supuse autorizării pe teritoriul ţării de primire, membru al CEMT. În acest caz autorizaţia înlocuieşte CFP.

2.6 În afară de excepţiile autorizate de autorităţile competente, în cadrul transportărilor de călători ocazionale, nici un călător nu poate fi îmbarcat, sau debarcat pe tot parcursul rutei. Această autorizaţie trebuie anexată la CFP.

2.7 Transmiterea CFP de la un operator de transport la altul este interzisă.

2.8 Operatorii de transport care încalcă condiţiile stabilite de prezentul Regulament poartă răspundere în conformitate cu legislaţia în vigoare.

 

III. ELIBERAREA ŞI RESTITUIREA CFP

3.1 CFP, completat cu patru foi de parcurs, se eliberează contra plată de organul abilitat de Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor (în continuare "organul abilitat"). Plata se aprobă prin ordinul ministrului.

3.2 CFP se eliberează pentru o cursă "Tur-Retur".

3.3 Blanchetele CFP sînt valabile pe tot parcursul anului în care au fost eliberate. Blanchetele CFP neutilizate pe parcursul anului sînt valabile pentru anul viitor, cu condiţia reînregistrării lor la organul abilitat.

3.4 Operatorul de transport este obligat să restituie CFP la organul abilitat în decurs de 30 zile de la utilizarea lor.

 

IV. ÎNDEPLINIREA CFP

4.1 Îndeplinirea CFP şi a foilor de parcurs se efectuează de către operatorul de transport în prealabil, pînă la efectuarea cursei.

4.2 Operatorul de transport înscrie în CFP denumirea şi adresa sa, în conformitate cu datele, indicate în documentele sale de înregistrare.

4.3 Toate foile numerotate ale CFP (MD1, MD2, MD3, MD4) trebuie să fie completate în mod deplin, absolut identic şi fără corectări.

4.4 În cazul îndeplinirii incorecte (îndreptărilor), operatorul de transport este obligat să completeze un alt CFP, iar cel completat incorect să-l restituie organului abilitat.

4.5 În foile numerotate ale CFP se indică următoarea informaţie:

Rubrica 1:

- numărul de înregistrare a autobuzului - în partea stîngă a rubricii;

- numărul de locuri pentru călători - în partea dreaptă a rubricii.

Rubrica 2:

- denumirea operatorului de transport, adresa juridică - în partea dreaptă a rubricii pe trei rînduri.

Rubrica 3:

- numele şi prenumele conducătorului/conducătorilor auto - în partea dreaptă a rubricii pe trei rînduri.

Rubrica 4:

- se taie în cruce - (X) unul din cele cinci pătrate, situate sub literele: A, B, C1, C2, C3. Fiecare dintre acestea, reprezintă un anumit mod de efectuare a transportării indicate în punctul 2.4, pentru care nu este nevoie de autorizaţie.

Pentru transporturile ce ţin de călătoria dus fără călători în punctele C1, C2 şi C3, în scopul legitimităţii transportării operatorul de transport trebuie să anexeze la CFP:

- în cazurile vizate în punctul C1: copia contractului de transportare sau oricare alt document echivalent, ce ar evidenţia elementele esenţiale ale acestui contract (locul, ţara concluderii, ţara şi data primirii la bord, locul şi ţara de destinaţie), în măsura în care este cerut de organele competente ale unor ţări;

- în cazurile vizate în punctul C2: foaia de parcurs în baza căreia călătorii au fost transportaţi anterior în corespundere cu punctul B;

- în cazul vizat în punctul C3: scrisoarea-invitaţie sau copia acesteia.

După evidenţierea pătratului gol sub literele C1, C2, C3, operatorul de transport indică în rubrica C denumirea punctului de îmbarcare a călătorilor şi semnul distinctiv al ţării, precum şi denumirea punctului de debarcare şi semnul distinctiv al Republicii Moldova - MD.

Rubrica 5:

- se indică în rubricile corespunzătoare următoarea informaţie:

a) denumirea rutei, adică punctul iniţial şi punctul de destinaţie;

b) data începerii şi data finalizării cursei;

c) data şi denumirea punctului de trecere a frontierei, cu indicarea semnelor distinctive ale fiecărei ţări, indicarea punctelor semnificative de trecere prin ţările corespunzătoare, ce împart cursa în porţiuni de drum şi lungimea fiecărei dintre ele, cu sau fără călători. În rezultat se calculează distanţa parcursă cu călători şi fără călători şi distanţa totală, parcursă în timpul întregii rute.

Rubrica 6 (partea verso):

- se indică cu litere de tipar şi în limba de stat numele şi prenumele tuturor călătorilor transportaţi.

Rubrica 7:

- se indică data completării, semnătura conducătorului şi se aplică ştampila operatorului de transport.

Rubrica 8:

- se indică modificările neprevăzute.

Rubrica 9:

- se indică vizele eventuale.

4.6 Operatorul de transport poartă răspundere de completarea CFP.

 

V. CONTROLUL UTILIZĂRII CFP PENTRU OPERATORII DE

TRANSPORT ÎNREGISTRAŢI ÎN REPUBLICA MOLDOVA

5.1 Controlul utilizării CFP este efectuat de inspectorii organului abilitat la intrare/ieşire în/din ţară, care verifică:

a) prezenţa CFP şi valabilitatea lui;

b) numărul de călători indicat în CFP, care trebuie să corespundă numărului de facto al călătorilor din salonul autobuzului;

c) corectitudinea şi veridicitatea completării CFP.

5.2 Dacă CFP este îndeplinit la toate rubricile conform cerinţelor stabilite şi datele indicate în carnet corespund datelor de facto, inspectorul confirmă verificarea CFP în rubrica IX, prin aplicarea ştampilei, cu indicarea datei, denumirii postului, semnăturii pe CFP şi pe toate foile numerotate (MD1, MD2, MD3, MD4) a CFP, face însemnările corespunzătoare în registru după care permite trecerea autobuzului pentru efectuarea de mai departe a cursei.

5.3 La ieşire din Republica Moldova se ridică ultima foaie numerotată (MD4) a CFP care se păstrează la postul dat, pentru verificarea corespunderii datelor la intrare în Republica Moldova, cu cele indicate în CFP la ieşire din ţară. La depistarea încălcărilor, inspectorul ridică CFP, face însemnările respective în registru şi în rubrica IX din CFP şi eliberează un alt carnet, întocmind actul sau procesul-verbal respectiv. Toate documentele ridicate se prezintă în decurs de trei zile.

5.4 În cazul depistării încălcărilor la intrare în Republica Moldova inspectorul ridică CFP şi carnetul de corespundere a autovehiculului, întocmeşte actul sau procesul-verbal respectiv, face însemnările corespunzătoare în registru şi în rubrica IX din CFP. Toate documentele ridicate se prezintă în decurs de trei zile organului abilitat.

5.5 În cazul declarării de pierdere sau furtului CFP în timpul cursei, se efectuează controlul corespunderii transportării, cu datele indicate în foaia (MD4) din CFP, ridicată anterior. Dacă datele indicate în foaia ridicată corespund celor de facto, se fac însemnările respective în foaia ridicată anterior şi în registru. Dacă datele indicate în foaia ridicată nu corespund celor de facto, se fac însemnări despre caracterul încălcării şi se cere explicaţia în scris a conducătorilor auto, se întocmeşte actul respectiv, după care se fac însemnările corespunzătoare în registru şi se permite prelungirea rutei.

 

VI. CONTROLUL UTILIZĂRII CFP PENTRU OPERATORII DE

TRANSPORT NEÎNREGISTRAŢI ÎN REPUBLICA MOLDOVA

6.1 Operatorii de transport a ţărilor membre CEMT, care efectuează rute ocazionale, la intrare/ieşire şi tranzit a Republicii Moldova sînt obligaţi să prezinte CFP completat cu două foi de parcurs.

6.2 Dacă CFP este completat la toate rubricile conform cerinţelor stabilite şi datele indicate corespund cu datele de facto, inspectorul confirmă verificarea CFP în rubrica IX, prin aplicarea ştampilei, cu indicarea datei, denumirii postului, semnăturii pe toate foile numerotate ale CFP, după care ridică ultima foaie numerotată din CFP (la intrare), face însemnările corespunzătoare în registru, reîntoarce CFP agentului transportator, după care permite trecerea autobuzului pentru efectuarea de mai departe a cursei. Foaia ridicată din CFP se păstrează la postul dat, pentru verificarea corespunderii datelor la ieşire, cu cele indicate anterior în CFP.

6.3 În cazul lipsei CFP sau la depistarea încălcărilor cerinţelor de utilizare a CFP la intrare/ieşire, sau pe teritoriul Republicii Moldova, se realizează autorizaţia de categoria - "B", cu perceperea taxelor rutiere (cu excepţia transportului înmatriculat în Rusia şi Marea Britanie) conform dispoziţiilor anterioare.