D I S P O Z I Ţ I E
nr. 47-d din 03.06.2009
Monitorul Oficial nr.101/418 din 10.06.2009
* * *
Abrogat: 17.01.2014
Hotărîrea Guvernului nr.3 din 14.01.2014
În scopul supravegherii şi monitorizării eficiente a procesului de implementare a Programului “Asistenţa reformei sectorului de ocrotire a sănătăţii în Moldova”, finanţat prin mecanismul de suport bugetar, din cadrul Programului Anual de Acţiuni 2008, al Comisiei Europene:
1. Se instituie Comitetul de supraveghere a Programului “Asistenţa reformei sectorului de ocrotire a sănătăţii în Moldova” şi se aprobă:
Componenţa nominală a Comitetului de supraveghere a Programului “Asistenţa reformei sectorului de ocrotire a sănătăţii în Moldova”, conform anexei nr.1;
Regulamentul Comitetului de supraveghere a Programului “Asistenţa reformei sectorului de ocrotire a sănătăţii în Moldova”, conform anexei nr.2.
2. Se stabileşte că, în caz de eliberare a membrilor Comitetului din funcţiile deţinute, atribuţiile acestora în cadrul Comitetului vor fi exercitate de persoanele nou-desemnate în funcţiile respective, fără emiterea unei noi dispoziţii de Guvern.
PRIM-MINISTRU | Zinaida GRECEANÎI |
Chişinău, 3 iunie 2009. | |
Nr.47-d. |
Anexa nr.1
la Dispoziţia Guvernului
nr.47-d din 3 iunie 2009
COMPONENŢA NOMINALĂ
a Comitetului de supraveghere a Programului “Asistenţa reformei
sectorului de ocrotire a sănătăţii în Moldova”
CATRINICI Larisa | ministru al sănătăţii, preşedinte al Comitetului de supraveghere |
LUPAN Nina | viceministru al finanţelor, vicepreşedinte al Comitetului de supraveghere |
ŢURCANU Ghenadie | şef al Direcţiei analiză, monitorizare şi evaluare a politicilor a Ministerului Sănătăţii, secretar al Comitetului de supraveghere |
POPESCU Ala | preşedinte al Curţii de Conturi |
ŢURCAN Ion | director general al Agenţiei Rezerve Materiale, Achiziţii Publice şi Ajutoare Materiale |
RUSSU Gheorghe | director general al Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină |
UDREA Dumitru | consultant naţional în domeniul coordonării asistenţei externe |
DE MONTIS Cesare | ambasador, şef al Delegaţiei Comisiei Europene în Moldova |
BIVOL Grigore | preşedinte al ONG „Asociaţia medicilor de familie din Republica Moldova” |
Anexa nr.2
la Dispoziţia Guvernului
nr.47-d din 3 iunie 2009
REGULAMENTUL
Comitetului de supraveghere a Programului “Asistenţa reformei
sectorului de ocrotire a sănătăţii în Moldova”
1. Comitetul de supraveghere a Programului “Asistenţa reformei sectorului de ocrotire a sănătăţii în Moldova” (în continuare – Comitetul de supraveghere), finanţat prin mecanismul de suport bugetar, din cadrul Programului de Acţiuni 2008 al Comisiei Europene are următoarele atribuţii:
conducerea generală a implementării proiectului;
asumarea rolului conducător în soluţionarea problemelor majore privind realizarea Programului şi coordonarea activităţilor interdependente;
asigurarea transparenţei în utilizarea fondurilor;
examinarea şi aprobarea rapoartelor de progres privind implementarea Programului.
2. Şedinţele Comitetului de supraveghere se convoacă ori de cîte ori este nevoie, dar nu mai rar de două ori pe an, la propunerea preşedintelui sau a trei membri ai Comitetului. Şedinţele sînt prezidate de preşedintele Comitetului, iar în lipsa acestuia – de către vicepreşedinte. Şedinţele se consideră deliberative dacă la ele sînt prezenţi 2/3 din membri. Votarea la şedinţele Comitetului are loc după principiul: un membru – un vot. Deciziile Comitetului de supraveghere se adoptă prin simpla majoritate de voturi a membrilor prezenţi.
3. Membrii Comitetului asigură supravegherea şi monitorizarea realizării angajamentelor asumate de Guvern în conformitate cu anexa nr.1 şi anexa nr.2 la prezentul Regulament. Instituţiile responsabile de realizarea acţiunilor specificate în anexa nr.1 la prezentul Regulament informează bianual, pînă la 30 aprilie şi 1 septembrie respectiv, Ministerul Sănătăţii care, la rîndul său, întocmeşte raportul de progres privind implementarea Programului şi îl distribuie membrilor Comitetului.
4. Lucrările de secretariat ale Comitetului de supraveghere, precum şi monitorizarea realizării deciziilor aprobate sînt asigurate de Direcţia analiză, monitorizare şi evaluare a politicilor a Ministerului Sănătăţii.
Anexa nr.1 la Regulamentul Comitetului de supraveghere a Programului “Asistenţa reformei sectorului de ocrotire a sănătăţii în Moldova”
Acţiunile ce urmează a fi îndeplinite pe parcursul implementării Acordului de finanţare dintre Guvernul Republicii Moldova şi Comisia Europeană, semnat la Chişinău la 25 februarie 2009
| ||
Nr. d/o | Denumirea acţiunii | Responsabili |
1. | Invitarea reprezentanţilor Delegaţiei Comisiei Europene la reuniunile comune Guvern-donatori şi informarea Delegaţiei despre aranjamentele instituţionale ce ţin de elaborarea şi implementarea reformei sectorului de ocrotire a sănătăţii şi Cadrului de Cheltuieli pe Termen Mediu (CCTM) | Aparatul Guvernului, Ministerul Finanţelor, Ministerul Sănătăţii |
2. | Coordonarea cu Delegaţia Comisiei Europene a proiectelor bugetelor, înainte de a fi propuse spre adoptare | Ministerul Finanţelor |
3. | Realizarea prevederilor Părţii 1 a Matricei Politicii “Politica şi strategia de sănătate” | Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Compania Naţională de Asigurări în Medicină |
4. | Realizarea Obiectivului Programului de Susţinere a Politicii Sectoriale (SPSP) (din PFM) nr.1. Bugetarea din partea 2 a Matricei Politicii “Managementul finanţelor publice în sectorul sănătăţii” | Ministerul Finanţelor, Ministerul Sănătăţii |
5. | Realizarea Obiectivului SPSP (din PFM) nr.2. Procesul bugetar din partea 2 a Matricei Politicii “Managementul finanţelor publice în sectorul sănătăţii” | Ministerul Finanţelor |
6. | Realizarea Obiectivului PSPS (din PFM) nr.3. Compania Naţională de Asigurări în Medicină (CNAM) şi trezoreria din partea 2 a Matricei Politicii “Managementul finanţelor publice în sectorul sănătăţii” | CNAM, Ministerul Finanţelor |
7. | Realizarea Obiectivului SPSP (din PFM) nr.4. Controlul Financiar Public Intern (CFPI) şi auditul intern din partea 2 a Matricei Politicii “Managementul finanţelor publice în sectorul sănătăţii” | Ministerul Finanţelor, Ministerul Sănătăţii, CNAM |
8. | Realizarea Obiectivului SPSP (din PFM) nr.5. Auditul extern din partea 2 a Matricei Politicii “Managementul finanţelor publice în sectorul sănătăţii” | Curtea de Conturi |
9. | Realizarea Obiectivului SPSP (din PFM) nr.6. Fortificarea achiziţiilor publice în sectorul sănătăţii şi sporirea transparenţei acestora din partea 2 a Matricei Politicii “Managementul finanţelor publice în sectorul sănătăţii” | Agenţia Rezerve Materiale, Achiziţii Publice şi Ajutoare Materiale, Ministerul Sănătăţii, Curtea de Conturi, CNAM |
Documentaţia ce urmează a fi prezentată pe parcursul implementării Acordului de finanţare dintre Guvernul Republicii Moldova şi Comisia Europeană, semnat la Chişinău la 25 februarie 2009
| ||
Nr. d/o | Denumirea documentelor | Responsabili |
1. | Extrase bancare despre conturile bancare ce ţin de cele trei tranşe care vor fi debursate în cadrul prezentului Program | Ministerul Finanţelor |
2. | Declaraţii despre cheltuieli pe sectoarele relevante prezentului Program | Ministerul Finanţelor |
3. | Rapoarte despre executarea bugetului instituţiilor beneficiare | Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Curtea de Conturi |
4. | Proiecte de acte legislative şi normative, relevante implementării prezentului Program | Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Agenţia Rezerve Materiale, Achiziţii Publice şi Ajutoare Umanitare, CNAM |
Anexa nr.2 la Regulamentul Comitetului de supraveghere a Programului “Asistenţa reformei sectorului de ocrotire a sănătăţii în Moldova”
Matricea Politicii conform Acordului de finanţare dintre Guvernul Republicii Moldova şi Comisia Europeană, semnat la Chişinău la 25 februarie 2009
Partea 1: Politica şi strategia de sănătate
| |||||
Obiectivul general | Componentele SPSP | Activităţi 2008 | Activităţi 2009 | Activităţi 2010 | |
Secţiunea Strategiei de dezvoltare a sistemului de sănătate (SDSS) | Obiective/măsuri specifice ale SDSS | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Sprijinirea elaborării unui plan concret de implementare a Strategiei de dezvoltare a sistemului de sănătate din Moldova în vederea ameliorării sănătăţii populaţiei, îmbunătăţirii accesului la serviciile de asistenţă medicală şi sporirii eficienţei şi a calităţii serviciilor de asistenţă medicală de bază | Managementul/ Dirijarea sistemului de sănătate (S1) | Fortificarea capacităţilor Ministerului Sănătăţii (1.1.1.) | 1.a. Instruirea personalului Ministerului Sănătăţii implicat în procesul de elaborare a politicilor de sănătate (1.1.1) | 1.a. Adoptarea şi implementarea planului anual de dezvoltare a resurselor umane | 1.a. Actualizarea planului de dezvoltare a resurselor umane |
Fortificarea capacităţilor autorităţilor în domeniul sănătăţii de monitorizare şi evaluare a sistemului sănătăţii (1.2.) | 2.a. Consolidarea procesului de analiză şi publicare a indicatorilor statistici-cheie în raportul anual de activitate al Ministerului Sănătăţii | 2.a. Consolidarea procesului de analiză şi publicare a indicatorilor statistici-cheie în raportul anual de activitate a Ministerului Sănătăţii | 2.a. Actualizarea în caz de necesitate a Strategiei de dezvoltare a sistemului de sănătate în perioada 2008-2017 | ||
2.b. Demararea unui studiu privind cost-eficienţa serviciilor medicale acordate la diferite nivele de asistenţă medicală | 2.b. Finalizarea studiului şi analiza rezultatelor în vederea prioritizării intervenţiilor de asistenţă medicală, în special primară, după criteriul cost-eficienţei, şi includerea acestora în politicile Ministerului Sănătăţii | ||||
2.c. Contractarea consultantului internaţional în elaborarea conturilor-satelit în sănătate | 2.c. Elaborarea matricelor conturilor-satelit în sănătate | 2.c. Instituţionalizarea conturilor-satelit în sănătate | |||
Finanţarea sistemului sănătăţii şi a mecanismelor de plată pentru serviciile de sănătate (S2) | Sporirea fondurilor de asigurări obligatorii de asistenţă medicală (2.1.1.) | 3.a. Neadmiterea diminuării cheltuielilor publice pentru sectorul sănătăţii (MDL), ajustate la inflaţie, din bugetul public naţional 2009. Menţinerea alocărilor pentru asistenţa medicală primară la cel puţin 30% din bugetul asigurării obligatorii de asistenţă medicală. Creşterea alocărilor pentru medicamentele compensate cu 30%, în comparaţie cu anul 2007 | 3.a. Neadmiterea diminuării cheltuielilor publice pentru sectorul sănătăţii (MDL), ajustate la inflaţie, din bugetul public naţional 2010. Menţinerea alocărilor pentru asistenţa medicală primară la cel puţin 30% din bugetul asigurării obligatorii de asistenţă medicală. Creşterea alocărilor pentru medicamentele compensate cu 40%, în comparaţie cu anul 2008 | 3.a. Neadmiterea diminuării cheltuielilor publice pentru sectorul sănătăţii (MDL), ajustate la inflaţie, din bugetul public naţional 2011. Menţinerea alocărilor pentru asistenţa medicală primară la cel puţin 30% din bugetul asigurării obligatorii de asistenţă medicală. Creşterea alocărilor pentru medicamentele compensate cu 40%, în comparaţie cu anul 2009 | |
3.b. Elaborarea de către Ministerul Sănătăţii şi CNAM a planului de sporire a acoperirii populaţiei cu asigurări obligatorii de asistenţă medicală | 3.b. Acoperirea populaţiei cu asigurări obligatorii de asistenţă medicală >80% | ||||
3.c. Monitorizarea volumului şi calităţii serviciilor medicale prestate în cadrul programului asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală, includerea rezultatelor în raportul anual de activitate al Ministerului Sănătăţii şi CNAM | 3.c. Monitorizarea volumului şi calităţii serviciilor medicale prestate în cadrul programului asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală, includerea rezultatelor în raportul anual de activitate al Ministerului Sănătăţii şi CNAM | ||||
Sporirea autonomiei prestatorilor de servicii în managementul resurselor financiare (2.2.7.) | 4.a. Evaluarea corespunderii instituţiilor de asistenţă medicală primară (centre de sănătate) criteriilor de activitate în condiţii de autonomie | 4.a. Sporirea numărului de instituţii de asistenţă medicală primară acoperite de contractarea directă | 4.a. Sporirea numărului de instituţii de asistenţă medicală primară acoperite de contractarea directă | ||
4.b. Instruirea medicilor de familie (şefii centrelor de sănătate) în domeniul managementului şi auditului financiar | 4.b. Optimizarea structurii asistenţei medicale primare | ||||
Sporirea rolului parteneriatelor publice-private în prestarea serviciilor de sănătate (3.1.7.) | 5. Analiza opţiunilor pentru încurajarea investiţiilor private în sectorul sănătăţii (3.1.7) | 5. Îmbunătăţirea cadrului normativ pentru încurajarea investiţiilor private în sectorul sănătăţii, inclusiv în instituţiile spitaliceşti | 5. Semnarea Memorandumului de înţelegere cu cel puţin un investitor credibil (bancă), definitivarea condiţiilor de investiţii în sectorul spitalicesc | ||
Prestarea serviciilor de sănătate (S3) | Dezvoltarea şi implementarea unui sistem de asigurare şi îmbunătăţire a calităţii serviciilor de sănătate (3.3.1.) | 6.a. Introducerea şi implementarea protocoalelor clinice naţionale pentru 20 de boli frecvent întîlnite | 6.a. Introducerea şi implementarea protocoalelor clinice naţionale pentru 40 (20 suplimentare) de boli frecvent întîlnite | 6.a. Introducerea şi implementarea protocoalelor clinice naţionale pentru 60 (20 suplimentare) de boli frecvent întîlnite | |
6.b. Actualizarea şi aplicarea standardelor de acreditare, cerinţelor minime de echipare tehnică, indicatorilor de calitate a serviciilor pentru instituţiile de asistenţă medicală primară de către Consiliul Naţional de Acreditare şi Evaluare în Sănătate (CNEAS) | 6.b. Actualizarea şi aplicarea standardelor de acreditare, cerinţelor minime de echipare tehnică, indicatorilor de calitate a serviciilor pt. instituţiile de asistenţă medicală primară de către CNEAS | 6.b. Actualizarea şi aplicarea standardelor de acreditare, cerinţelor minime de echipare tehnică, indicatorilor de calitate a serviciilor pt. instituţiile de asistenţă medicală primară de către CNEAS | |||
Sporirea rolului şi autorităţii asistenţei medicale primare în cadrul sistemului de ocrotire a sănătăţii, cu accentul prioritar pe prevenirea maladiilor (3.1.3.) | 7.a. Actualizarea Strategiei de dezvoltare a asistenţei medicale primare şi aprobarea acesteia prin act normativ al Ministerului Sănătăţii | 7.a. Implementarea Strategiei de dezvoltare a asistenţei medicale primare | |||
7.b. Asigurarea de către Ministerul Sănătăţii a implementării actelor normative adoptate de Parlament în vederea susţinerii medicilor de familie care lucrează în regiuni dezavantajate din punct de vedere social şi economic | 7.b. Asigurarea de către Ministerul Sănătăţii a implementării actelor normative adoptate de Parlament în vederea susţinerii medicilor de familie care lucrează în regiuni dezavantajate din punct de vedere social şi economic | ||||
Reducerea ratei maladiilor necontagioase (3.2.3.) | 8.a. Sporirea numărului pacienţilor cuprinşi de programul de screening al factorilor de risc pentru maladiile cardiovasculare (hipertensiunea arterială, nivelul sporit de colesterol şi glucoză, IMC sporit) şi promovarea de către sistemul de sănătate a modului de viaţă sănătos prin excluderea factorilor de risc, în special alimentaţia bogată în grăsimi, abuzul de alcool, hipoactivitatea fizică etc. (3.2.3) | 8.a. Sporirea numărului pacienţilor cuprinşi de programul de screening al factorilor de risc pentru maladiile cardiovasculare (hipertensiunea arterială, nivelul sporit de colesterol şi glucoză, IMC sporit) şi promovarea de către sistemul de sănătate a modului de viaţă sănătos prin excluderea factorilor de risc, în special alimentaţia bogată în grăsimi, abuzul de alcool, hipoactivitatea fizică etc. (3.2.3) | |||
8.b. Adoptarea planului de acţiuni pentru combaterea tabagismului | 8.b. Implementarea planului de acţiuni pentru combaterea tabagismului | ||||
8.c. Evaluarea de către Ministerul Finanţelor a opţiunilor de majorare a preţurilor produselor de tutun prin majorarea accizelor | |||||
Asigurarea implementării programelor naţionale de control al maladiilor infecţioase, conform prevederilor Obiectivelor de Dezvoltare a Mileniului (TB, HIV/SIDA, IST) (3.2.5.) | 9. Continuarea implementării programelor naţionale TB şi HIV-SIDA, de prevenire a hepatitelor virale | 9. Continuarea implementării programelor naţionale TB şi HIV-SIDA, de prevenire a hepatitelor virale | 9. Continuarea implementării programelor naţionale TB şi HIV-SIDA, de prevenire a hepatitelor virale | ||
Îmbunătăţirea calităţii serviciilor de ocrotire a sănătăţii şi sporirea satisfacţiei pacienţilor (3.3.) | 10. Finalizarea sondajului privind gradul de satisfacţie a pacienţilor în raport cu serviciile spitalelor şi centrelor medicilor de familie şi instituţionalizare a sondajelor de rutină (Evaluarea impactului strategiei, p.23) | 10. Includerea rezultatelor sondajului în raportul anual de activitate al Ministerului Sănătăţii | 10. Includerea rezultatelor sondajului în raportul anual de activitate a Ministerului Sănătăţii, actualizarea Strategiei de dezvoltare a sistemului de sănătate în perioada 2008-2017 | ||
Managementul resurselor (S4) | Evaluarea necesităţilor şi planificarea resurselor umane ale sistemului ocrotirii sănătăţii (4.1.1.) | 11. Inventarierea resurselor umane existente şi crearea unei baze de date (4.1.1.) | 11. Elaborarea Strategiei de dezvoltare a resurselor umane (4.1.4.) | 11. Implementarea planului de acţiuni pentru realizarea Strategiei de dezvoltare a resurselor umane | |
Optimizarea infrastructurii instituţiilor medicale (4.2.1.); Asigurarea cu echipament medical performant (4.2.2.) | 12.a. Revederea şi actualizarea normelor existente de planificare a infrastructurii instituţiilor de asistenţă medicală primară de către Ministerul Sănătăţii şi Centrul Naţional Ştiinţifico-Practic de Medicină Preventivă, elaborarea planului prioritizat de reabilitare a infrastructurii | 12.a. Reabilitarea infrastructurii instituţiilor de asistenţă medicală primară în baza normelor noi de planificare a capacităţii şi cu sprijinul donatorilor internaţionali | 12.a. Reabilitarea infrastructurii instituţiilor de asistenţă medicală primară în baza normelor noi de planificare a capacităţii şi cu sprijinul donatorilor internaţionali | ||
12.b. Crearea registrului mijloacelor fixe şi utilajelor al instituţiilor medico-sanitare publice | 12.b. Menţinerea registrului mijloacelor fixe şi utilajelor al instituţiilor medico-sanitare publice | ||||
Notă: Numerele din paranteze se referă la Strategia de dezvoltare a sistemului de sănătate SDSS în perioada 2008-2017
Partea 2: Managementul finanţelor publice (PFM) în sectorul sănătăţii
| |||||
Componentele PFM ale SPSP | Activităţi 2008 | Activităţi 2009 | Activităţi 2010 | ||
Obiectiv general | Strategia PFM | Obiectivul SPSP (din PFM) | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Sprijinirea managementului corect şi judicios al resurselor publice în sectorul sănătăţii, în cadrul reformei generale a PFM generale, prin acţiuni de PFM specifice sectorului | Îmbunătăţirea alocării strategice a resurselor (de asemenea se referă la Partea 1) | 1. Bugetarea | 1.a. Continuarea îmbunătăţirii planificării strategice în sectorul sănătăţii în baza CCTM | Fonduri suficiente sînt prevăzute pentru implementarea acestui program de reformare în sectorul sănătăţii în anul bugetar 2010, precum şi în CCTM 2010-2012 | 1.a. Perfecţionarea continuă a CCTM pentru sectorul sănătăţii |
1.b. Continuarea îmbunătăţirii CCTM pentru sectorul sănătăţii, inclusiv conectarea bugetului multisectorial şi planului naţional de combatere a tabagismului (Partea 1, pct.8) | |||||
1.c. Training în comun al personalului de planificare din cadrul Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor şi CNAM în pregătirea CCTM (1.1.1) | 1.c. Continuarea trainingului şi fortificării capacităţii în cadrul programului de asistenţă tehnică alăturat programului de susţinere a politicii sectoriale (PSPS) | 1.c. Continuarea trainingului şi fortificării capacităţii în cadrul programului de asistenţă tehnică alăturat programului de susţinere a politicii sectoriale (PSPS) | |||
2. Procesul bugetar | 2. Finalizarea şi aprobarea de către Ministerul Finanţelor a ghidului metodologic de implementare a CCTM | 2. Actualizarea legii ce reglementează sistemul bugetar şi procesul bugetar | 2. Actualizarea legii ce reglementează sistemul bugetar şi procesul bugetar | ||
3. CNAM şi trezoreria | 3. Evaluarea preliminară a progresului de contractare autonomă | 3. Evaluarea intermediară a progresului de contractare autonomă | 3. Evaluarea finală a progresului de contractare autonomă | ||
Perfecţionarea controalelor interne şi externe | 4. Controlul financiar public intern (CFPI) şi auditul intern | 4. Elaborarea şi aprobarea parţială a cadrului legislativ şi normativ privind CFPI şi auditul intern | 4. Formarea serviciului de audit intern al MS. Efectuarea auditului intern comun de către serviciul central de audit intern şi unitatea de audit intern a CNAM | 4. Efectuarea auditului intern de către serviciul de auditul intern al Ministerului Sănătăţii | |
5. Auditul extern | 5. Raportul Curţii de Conturi cu privire la un program naţional al Ministerului Sănătăţii şi posibil cu privire la instituţiile de asistenţă medicală primară | 5. Verificarea de către Curtea de Conturi a Ministerului Sănătăţii şi a instituţiilor subordonate cu privire la achiziţiile publice | 5. Auditul extern independent al CNAM | ||
Fortificarea achiziţiilor publice | 6. Fortificarea achiziţiilor publice în sectorul sănătăţii şi sporirea transparenţei acestora | 6.a. Aprobarea legislaţiei secundare privind achiziţiile publice | |||
6.b. Elaborarea proiectului ghidului de achiziţii publice, publicarea noilor standarde minime privind dotarea cu echipament a instituţiilor de asistenţă medicală primară | 6.b. Publicarea procedurilor de pregătire a specificaţiilor pentru echipament medical | 6.b. Auditul valorii reale a echipamentului medical important achiziţionat în a. 2008 şi 2009 de către Ministerul Sănătăţii, CNAM şi instituţiile subordonate | |||
6.c. Unificarea procedurilor de raportare privind bunurile principale achiziţionate local sau prin intermediul proiectelor donatorilor | 6.c. Includerea MS pentru pilotarea achiziţiilor electronice | 6.c. Extinderea achiziţiilor electronice asupra echipamentului medical şi afişarea anunţurilor de achiziţii pe site-uri web |
