miercuri, 3 iunie 2009
47/03.06.2009 Dispoziţie privind instituirea Comitetului de supraveghere a Programului "Asistenţa reformei sectorului de ocrotire a sănătăţii în Moldova"

D I S P O Z I Ţ I E

 

nr. 47-d  din  03.06.2009

 

Monitorul Oficial nr.101/418 din 10.06.2009

 

* * *

Abrogat: 17.01.2014

Hotărîrea Guvernului nr.3 din 14.01.2014

 

În scopul supravegherii şi monitorizării eficiente a procesului de implementare a Programului “Asistenţa reformei sectorului de ocrotire a sănătăţii în Moldova”, finanţat prin mecanismul de suport bugetar, din cadrul Programului Anual de Acţiuni 2008, al Comisiei Europene:

1. Se instituie Comitetul de supraveghere a Programului “Asistenţa reformei sectorului de ocrotire a sănătăţii în Moldova” şi se aprobă:

Componenţa nominală a Comitetului de supraveghere a Programului “Asistenţa reformei sectorului de ocrotire a sănătăţii în Moldova”, conform anexei nr.1;

Regulamentul Comitetului de supraveghere a Programului “Asistenţa reformei sectorului de ocrotire a sănătăţii în Moldova”, conform anexei nr.2.

2. Se stabileşte că, în caz de eliberare a membrilor Comitetului din funcţiile deţinute, atribuţiile acestora în cadrul Comitetului vor fi exercitate de persoanele nou-desemnate în funcţiile respective, fără emiterea unei noi dispoziţii de Guvern.

 

PRIM-MINISTRUZinaida GRECEANÎI

Chişinău, 3 iunie 2009.
Nr.47-d.

 

Anexa nr.1

la Dispoziţia Guvernului

nr.47-d din 3 iunie 2009

 

COMPONENŢA NOMINALĂ

a Comitetului de supraveghere a Programului “Asistenţa reformei

sectorului  de ocrotire a sănătăţii în Moldova”

 

CATRINICI Larisaministru al sănătăţii, preşedinte al Comitetului de supraveghere
LUPAN Ninaviceministru al finanţelor, vicepreşedinte al Comitetului de supraveghere
ŢURCANU Ghenadieşef al Direcţiei analiză, monitorizare şi evaluare a politicilor a Ministerului Sănătăţii, secretar al Comitetului de supraveghere
POPESCU Alapreşedinte al Curţii de Conturi
ŢURCAN Iondirector general al Agenţiei Rezerve Materiale, Achiziţii Publice şi Ajutoare Materiale
RUSSU Gheorghedirector general al Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină
UDREA Dumitruconsultant naţional în domeniul coordonării asistenţei externe
DE MONTIS Cesareambasador, şef al Delegaţiei Comisiei Europene în Moldova
BIVOL Grigorepreşedinte al ONG „Asociaţia medicilor de familie din Republica Moldova”

 

 

Anexa nr.2

la Dispoziţia Guvernului

nr.47-d din 3 iunie 2009

 

REGULAMENTUL

Comitetului de supraveghere a Programului “Asistenţa reformei

sectorului  de ocrotire a sănătăţii în Moldova”

 

1. Comitetul de supraveghere a Programului “Asistenţa reformei sectorului de ocrotire a sănătăţii în Moldova” (în continuare – Comitetul de supraveghere), finanţat prin mecanismul de suport bugetar, din cadrul Programului de Acţiuni 2008 al Comisiei Europene are următoarele atribuţii:

conducerea generală a implementării proiectului;

asumarea rolului conducător în soluţionarea problemelor majore privind realizarea Programului şi coordonarea activităţilor interdependente;

asigurarea transparenţei în utilizarea fondurilor;

examinarea şi aprobarea rapoartelor de progres privind implementarea Programului.

2. Şedinţele Comitetului de supraveghere se convoacă ori de cîte ori este nevoie, dar nu mai rar de două ori pe an, la propunerea preşedintelui sau a trei membri ai Comitetului. Şedinţele sînt prezidate de preşedintele Comitetului, iar în lipsa acestuia – de către vicepreşedinte. Şedinţele se consideră deliberative dacă la ele sînt prezenţi 2/3 din membri. Votarea la şedinţele Comitetului are loc după principiul: un membru – un vot. Deciziile Comitetului de supraveghere se adoptă prin simpla majoritate de voturi a membrilor prezenţi.

3. Membrii Comitetului asigură supravegherea şi monitorizarea realizării angajamentelor asumate de Guvern în conformitate cu anexa nr.1 şi anexa nr.2 la prezentul Regulament. Instituţiile responsabile de realizarea acţiunilor specificate în anexa nr.1 la prezentul Regulament informează bianual, pînă la 30 aprilie şi 1 septembrie respectiv, Ministerul Sănătăţii care, la rîndul său, întocmeşte raportul de progres privind implementarea Programului şi îl distribuie membrilor Comitetului.

4. Lucrările de secretariat ale Comitetului de supraveghere, precum şi monitorizarea realizării deciziilor aprobate sînt asigurate de Direcţia analiză, monitorizare şi evaluare a politicilor a Ministerului Sănătăţii.

 

Anexa nr.1

la Regulamentul Comitetului de supraveghere

a Programului “Asistenţa reformei sectorului

de ocrotire a sănătăţii în Moldova”

 

Acţiunile ce urmează a fi îndeplinite pe parcursul implementării Acordului

de finanţare dintre Guvernul Republicii Moldova şi Comisia Europeană,

semnat la Chişinău la 25 februarie 2009

 

Nr.
d/o
Denumirea acţiuniiResponsabili
1.Invitarea reprezentanţilor Delegaţiei Comisiei Europene la reuniunile comune Guvern-donatori şi informarea Delegaţiei despre aranjamentele instituţionale ce ţin de elaborarea şi implementarea reformei sectorului de ocrotire a sănătăţii şi Cadrului de Cheltuieli pe Termen Mediu (CCTM)Aparatul Guvernului, Ministerul Finanţelor, Ministerul Sănătăţii
2.Coordonarea cu Delegaţia Comisiei Europene a proiectelor bugetelor, înainte de a fi propuse spre adoptareMinisterul Finanţelor
3.Realizarea prevederilor Părţii 1 a Matricei Politicii “Politica şi strategia de sănătate”Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Compania Naţională de Asigurări în Medicină
4.Realizarea Obiectivului Programului de Susţinere a Politicii Sectoriale (SPSP) (din PFM) nr.1. Bugetarea din partea 2 a Matricei Politicii “Managementul finanţelor publice în sectorul sănătăţii”Ministerul Finanţelor, Ministerul Sănătăţii
5.Realizarea Obiectivului SPSP (din PFM) nr.2. Procesul bugetar din partea 2 a Matricei Politicii “Managementul finanţelor publice în sectorul sănătăţii”Ministerul Finanţelor
6.Realizarea Obiectivului PSPS (din PFM) nr.3. Compania Naţională de Asigurări în Medicină (CNAM) şi trezoreria din partea 2 a Matricei Politicii “Managementul finanţelor publice în sectorul sănătăţii”CNAM, Ministerul Finanţelor
7.Realizarea Obiectivului SPSP (din PFM) nr.4. Controlul Financiar Public Intern (CFPI) şi auditul intern din partea 2 a Matricei Politicii “Managementul finanţelor publice în sectorul sănătăţii”Ministerul Finanţelor, Ministerul Sănătăţii, CNAM
8.Realizarea Obiectivului SPSP (din PFM) nr.5. Auditul extern din partea 2 a Matricei Politicii “Managementul finanţelor publice în sectorul sănătăţii”Curtea de Conturi
9.Realizarea Obiectivului SPSP (din PFM) nr.6. Fortificarea achiziţiilor publice în sectorul sănătăţii şi sporirea transparenţei acestora din partea 2 a Matricei Politicii “Managementul finanţelor publice în sectorul sănătăţii”Agenţia Rezerve Materiale, Achiziţii Publice şi Ajutoare Materiale, Ministerul Sănătăţii, Curtea de Conturi, CNAM
 

Documentaţia ce urmează a fi prezentată pe parcursul implementării Acordului

de finanţare dintre Guvernul Republicii Moldova şi Comisia Europeană,

semnat la Chişinău la 25 februarie 2009

 

Nr.
d/o
Denumirea documentelorResponsabili
1.Extrase bancare despre conturile bancare ce ţin de cele trei tranşe care vor fi debursate în cadrul prezentului ProgramMinisterul Finanţelor
2.Declaraţii despre cheltuieli pe sectoarele relevante prezentului ProgramMinisterul Finanţelor
3.Rapoarte despre executarea bugetului instituţiilor beneficiareMinisterul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Curtea de Conturi
4.Proiecte de acte legislative şi normative, relevante implementării prezentului ProgramMinisterul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Agenţia Rezerve Materiale, Achiziţii Publice şi Ajutoare Umanitare, CNAM

 

 

Anexa nr.2

la Regulamentul Comitetului de supraveghere

a Programului “Asistenţa reformei sectorului

de ocrotire a sănătăţii în Moldova”

 

Matricea Politicii conform Acordului de finanţare dintre

Guvernul Republicii Moldova şi Comisia Europeană,

semnat la Chişinău la 25 februarie 2009

 

Partea 1: Politica şi strategia de sănătate

 

Obiectivul generalComponentele SPSPActivităţi 2008Activităţi 2009Activităţi 2010
Secţiunea Strategiei de dezvoltare a sistemului de sănătate (SDSS)Obiective/măsuri specifice ale SDSS
123456
Sprijinirea elaborării unui plan concret de implementare a Strategiei de dezvoltare a sistemului de sănătate din Moldova în vederea ameliorării sănătăţii populaţiei, îmbunătăţirii accesului la serviciile de asistenţă medicală şi sporirii eficienţei şi a calităţii serviciilor de asistenţă medicală de bazăManagementul/ Dirijarea sistemului de sănătate (S1)Fortificarea capacităţilor Ministerului Sănătăţii (1.1.1.)1.a. Instruirea personalului Ministerului Sănătăţii implicat în procesul de elaborare a politicilor de sănătate (1.1.1)1.a. Adoptarea şi implementarea planului anual de dezvoltare a resurselor umane1.a. Actualizarea planului de dezvoltare a resurselor umane
Fortificarea capacităţilor autorităţilor în domeniul sănătăţii de monitorizare şi evaluare a sistemului sănătăţii (1.2.)2.a. Consolidarea procesului de analiză şi publicare a indicatorilor statistici-cheie în raportul anual de activitate al Ministerului Sănătăţii2.a. Consolidarea procesului de analiză şi publicare a indicatorilor statistici-cheie în raportul anual de activitate a Ministerului Sănătăţii2.a. Actualizarea în caz de necesitate a Strategiei de dezvoltare a sistemului de sănătate în perioada 2008-2017
2.b. Demararea unui studiu privind cost-eficienţa serviciilor medicale acordate la diferite nivele de asistenţă medicală2.b. Finalizarea studiului şi analiza rezultatelor în vederea prioritizării intervenţiilor de asistenţă medicală, în special primară, după criteriul cost-eficienţei, şi includerea acestora în politicile Ministerului Sănătăţii
2.c. Contractarea consultantului internaţional în elaborarea conturilor-satelit în sănătate2.c. Elaborarea matricelor conturilor-satelit în sănătate2.c. Instituţionalizarea conturilor-satelit în sănătate
Finanţarea sistemului sănătăţii şi a mecanismelor de plată pentru serviciile de sănătate (S2)Sporirea fondurilor de asigurări obligatorii de asistenţă medicală (2.1.1.)3.a. Neadmiterea diminuării cheltuielilor publice pentru sectorul sănătăţii (MDL), ajustate la inflaţie, din bugetul public naţional 2009. Menţinerea alocărilor pentru asistenţa medicală primară la cel puţin 30% din bugetul asigurării obligatorii de asistenţă medicală. Creşterea alocărilor pentru medicamentele compensate cu 30%, în comparaţie cu anul 20073.a. Neadmiterea diminuării cheltuielilor publice pentru sectorul sănătăţii (MDL), ajustate la inflaţie, din bugetul public naţional 2010. Menţinerea alocărilor pentru asistenţa medicală primară la cel puţin 30% din bugetul asigurării obligatorii de asistenţă medicală. Creşterea alocărilor pentru medicamentele compensate cu 40%, în comparaţie cu anul 20083.a. Neadmiterea diminuării cheltuielilor publice pentru sectorul sănătăţii (MDL), ajustate la inflaţie, din bugetul public naţional 2011. Menţinerea alocărilor pentru asistenţa medicală primară la cel puţin 30% din bugetul asigurării obligatorii de asistenţă medicală. Creşterea alocărilor pentru medicamentele compensate cu 40%, în comparaţie cu anul 2009
3.b. Elaborarea de către Ministerul Sănătăţii şi CNAM a planului de sporire a acoperirii populaţiei cu asigurări obligatorii de asistenţă medicală3.b. Acoperirea populaţiei cu asigurări obligatorii de asistenţă medicală >80%
3.c. Monitorizarea volumului şi calităţii serviciilor medicale prestate în cadrul programului asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală, includerea rezultatelor în raportul anual de activitate al Ministerului Sănătăţii şi CNAM3.c. Monitorizarea volumului şi calităţii serviciilor medicale prestate în cadrul programului asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală, includerea rezultatelor în raportul anual de activitate al Ministerului Sănătăţii şi CNAM
Sporirea autonomiei prestatorilor de servicii în managementul resurselor financiare (2.2.7.)4.a. Evaluarea corespunderii instituţiilor de asistenţă medicală primară (centre de sănătate) criteriilor de activitate în condiţii de autonomie4.a. Sporirea numărului de instituţii de asistenţă medicală primară acoperite de contractarea directă4.a. Sporirea numărului de instituţii de asistenţă medicală primară acoperite de contractarea directă
4.b. Instruirea medicilor de familie (şefii centrelor de sănătate) în domeniul managementului şi auditului financiar4.b. Optimizarea structurii asistenţei medicale primare
Sporirea rolului parteneriatelor publice-private în prestarea serviciilor de sănătate (3.1.7.)5. Analiza opţiunilor pentru încurajarea investiţiilor private în sectorul sănătăţii (3.1.7)5. Îmbunătăţirea cadrului normativ pentru încurajarea investiţiilor private în sectorul sănătăţii, inclusiv în instituţiile spitaliceşti5. Semnarea Memorandumului de înţelegere cu cel puţin un investitor credibil (bancă), definitivarea condiţiilor de investiţii în sectorul spitalicesc
Prestarea serviciilor de sănătate (S3)Dezvoltarea şi implementarea unui sistem de asigurare şi îmbunătăţire a calităţii serviciilor de sănătate (3.3.1.)6.a. Introducerea şi implementarea protocoalelor clinice naţionale pentru 20 de boli frecvent întîlnite6.a. Introducerea şi implementarea protocoalelor clinice naţionale pentru 40 (20 suplimentare) de boli frecvent întîlnite6.a. Introducerea şi implementarea protocoalelor clinice naţionale pentru 60 (20 suplimentare) de boli frecvent întîlnite
6.b. Actualizarea şi aplicarea standardelor de acreditare, cerinţelor minime de echipare tehnică, indicatorilor de calitate a serviciilor pentru instituţiile de asistenţă medicală primară de către Consiliul Naţional de Acreditare şi Evaluare în Sănătate (CNEAS)6.b. Actualizarea şi aplicarea standardelor de acreditare, cerinţelor minime de echipare tehnică, indicatorilor de calitate a serviciilor pt. instituţiile de asistenţă medicală primară de către CNEAS6.b. Actualizarea şi aplicarea standardelor de acreditare, cerinţelor minime de echipare tehnică, indicatorilor de calitate a serviciilor pt. instituţiile de asistenţă medicală primară de către CNEAS
Sporirea rolului şi autorităţii asistenţei medicale primare în cadrul sistemului de ocrotire a sănătăţii, cu accentul prioritar pe prevenirea maladiilor (3.1.3.)7.a. Actualizarea Strategiei de dezvoltare a asistenţei medicale primare şi aprobarea acesteia prin act normativ al Ministerului Sănătăţii7.a. Implementarea Strategiei de dezvoltare a asistenţei medicale primare
7.b. Asigurarea de către Ministerul Sănătăţii a implementării actelor normative adoptate de Parlament în vederea susţinerii medicilor de familie care lucrează în regiuni dezavantajate din punct de vedere social şi economic7.b. Asigurarea de către Ministerul Sănătăţii a implementării actelor normative adoptate de Parlament în vederea susţinerii medicilor de familie care lucrează în regiuni dezavantajate din punct de vedere social şi economic
Reducerea ratei maladiilor necontagioase (3.2.3.)8.a. Sporirea numărului pacienţilor cuprinşi de programul de screening al factorilor de risc pentru maladiile cardiovasculare (hipertensiunea arterială, nivelul sporit de colesterol şi glucoză, IMC sporit) şi promovarea de către sistemul de sănătate a modului de viaţă sănătos prin excluderea factorilor de risc, în special alimentaţia bogată în grăsimi, abuzul de alcool, hipoactivitatea fizică etc. (3.2.3)8.a. Sporirea numărului pacienţilor cuprinşi de programul de screening al factorilor de risc pentru maladiile cardiovasculare (hipertensiunea arterială, nivelul sporit de colesterol şi glucoză, IMC sporit) şi promovarea de către sistemul de sănătate a modului de viaţă sănătos prin excluderea factorilor de risc, în special alimentaţia bogată în grăsimi, abuzul de alcool, hipoactivitatea fizică etc. (3.2.3)
 8.b. Adoptarea planului de acţiuni pentru combaterea tabagismului8.b. Implementarea planului de acţiuni pentru combaterea tabagismului
8.c. Evaluarea de către Ministerul Finanţelor a opţiunilor de majorare a preţurilor produselor de tutun prin majorarea accizelor
Asigurarea implementării programelor naţionale de control al maladiilor infecţioase, conform prevederilor Obiectivelor de Dezvoltare a Mileniului (TB, HIV/SIDA, IST) (3.2.5.)9. Continuarea implementării programelor naţionale TB şi HIV-SIDA, de prevenire a hepatitelor virale9. Continuarea implementării programelor naţionale TB şi HIV-SIDA, de prevenire a hepatitelor virale9. Continuarea implementării programelor naţionale TB şi HIV-SIDA, de prevenire a hepatitelor virale
Îmbunătăţirea calităţii serviciilor de ocrotire a sănătăţii şi sporirea satisfacţiei pacienţilor (3.3.)10. Finalizarea sondajului privind gradul de satisfacţie a pacienţilor în raport cu serviciile spitalelor şi centrelor medicilor de familie şi instituţionalizare a sondajelor de rutină (Evaluarea impactului strategiei, p.23)10. Includerea rezultatelor sondajului în raportul anual de activitate al Ministerului Sănătăţii10. Includerea rezultatelor sondajului în raportul anual de activitate a Ministerului Sănătăţii, actualizarea Strategiei de dezvoltare a sistemului de sănătate în perioada 2008-2017
Managementul resurselor (S4)Evaluarea necesităţilor şi planificarea resurselor umane ale sistemului ocrotirii sănătăţii (4.1.1.)11. Inventarierea resurselor umane existente şi crearea unei baze de date (4.1.1.)11. Elaborarea Strategiei de dezvoltare a resurselor umane (4.1.4.)11. Implementarea planului de acţiuni pentru realizarea Strategiei de dezvoltare a resurselor umane
Optimizarea infrastructurii instituţiilor medicale (4.2.1.); Asigurarea cu echipament medical performant (4.2.2.)12.a. Revederea şi actualizarea normelor existente de planificare a infrastructurii instituţiilor de asistenţă medicală primară de către Ministerul Sănătăţii şi Centrul Naţional Ştiinţifico-Practic de Medicină Preventivă, elaborarea planului prioritizat de reabilitare a infrastructurii12.a. Reabilitarea infrastructurii instituţiilor de asistenţă medicală primară în baza normelor noi de planificare a capacităţii şi cu sprijinul donatorilor internaţionali12.a. Reabilitarea infrastructurii instituţiilor de asistenţă medicală primară în baza normelor noi de planificare a capacităţii şi cu sprijinul donatorilor internaţionali
12.b. Crearea registrului mijloacelor fixe şi utilajelor al instituţiilor medico-sanitare publice12.b. Menţinerea registrului mijloacelor fixe şi utilajelor al instituţiilor medico-sanitare publice
 

Notă:

Numerele din paranteze se referă la Strategia de dezvoltare a sistemului de sănătate SDSS în perioada 2008-2017

 

Partea 2: Managementul finanţelor publice (PFM) în sectorul sănătăţii

 

Componentele PFM ale SPSPActivităţi 2008Activităţi 2009Activităţi 2010
Obiectiv generalStrategia PFMObiectivul SPSP (din PFM)
123456
Sprijinirea managementului corect şi judicios al resurselor publice în sectorul sănătăţii, în cadrul reformei generale a PFM generale, prin acţiuni de PFM specifice sectoruluiÎmbunătăţirea alocării strategice a resurselor (de asemenea se referă la Partea 1)1. Bugetarea1.a. Continuarea îmbunătăţirii planificării strategice în sectorul sănătăţii în baza CCTMFonduri suficiente sînt prevăzute pentru implementarea acestui program de reformare în sectorul sănătăţii în anul bugetar 2010, precum şi în CCTM 2010-20121.a. Perfecţionarea continuă a CCTM pentru sectorul sănătăţii
1.b. Continuarea îmbunătăţirii CCTM pentru sectorul sănătăţii, inclusiv conectarea bugetului multisectorial şi planului naţional de combatere a tabagismului (Partea 1, pct.8)
1.c. Training în comun al personalului de planificare din cadrul Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor şi CNAM în pregătirea CCTM (1.1.1)1.c. Continuarea trainingului şi fortificării capacităţii în cadrul programului de asistenţă tehnică alăturat programului de susţinere a politicii sectoriale (PSPS)1.c. Continuarea trainingului şi fortificării capacităţii în cadrul programului de asistenţă tehnică alăturat programului de susţinere a politicii sectoriale (PSPS)
2. Procesul bugetar2. Finalizarea şi aprobarea de către Ministerul Finanţelor a ghidului metodologic de implementare a CCTM2. Actualizarea legii ce reglementează sistemul bugetar şi procesul bugetar2. Actualizarea legii ce reglementează sistemul bugetar şi procesul bugetar
3. CNAM şi trezoreria3. Evaluarea preliminară a progresului de contractare autonomă3. Evaluarea intermediară a progresului de contractare autonomă3. Evaluarea finală a progresului de contractare autonomă
Perfecţionarea controalelor interne şi externe4. Controlul financiar public intern (CFPI) şi auditul intern4. Elaborarea şi aprobarea parţială a cadrului legislativ şi normativ privind CFPI şi auditul intern4. Formarea serviciului de audit intern al MS. Efectuarea auditului intern comun de către serviciul central de audit intern şi unitatea de audit intern a CNAM4. Efectuarea auditului intern de către serviciul de auditul intern al Ministerului Sănătăţii
5. Auditul extern5. Raportul Curţii de Conturi cu privire la un program naţional al Ministerului Sănătăţii şi posibil cu privire la instituţiile de asistenţă medicală primară5. Verificarea de către Curtea de Conturi a Ministerului Sănătăţii şi a instituţiilor subordonate cu privire la achiziţiile publice5. Auditul extern independent al CNAM
Fortificarea achiziţiilor publice6. Fortificarea achiziţiilor publice în sectorul sănătăţii şi sporirea transparenţei acestora6.a. Aprobarea legislaţiei secundare privind achiziţiile publice
6.b. Elaborarea proiectului ghidului de achiziţii publice, publicarea noilor standarde minime privind dotarea cu echipament a instituţiilor de asistenţă medicală primară6.b. Publicarea procedurilor de pregătire a specificaţiilor pentru echipament medical6.b. Auditul valorii reale a echipamentului medical important achiziţionat în a. 2008 şi 2009 de către Ministerul Sănătăţii, CNAM şi instituţiile subordonate
6.c. Unificarea procedurilor de raportare privind bunurile principale achiziţionate local sau prin intermediul proiectelor donatorilor6.c. Includerea MS pentru pilotarea achiziţiilor electronice6.c. Extinderea achiziţiilor electronice asupra echipamentului medical şi afişarea anunţurilor de achiziţii pe site-uri web