H O T Ă R Î R E
cu privire la măsurile urgente de demonopolizare
a economiei naţionale a R.S.S.Moldova
nr. 2 din 04.01.91
* * *
Guvernul R.S.S.Moldova constată, că unul dintre obstacolele din calea tranziţiei la economia de piaţă îl constituie gradul înalt de monopolizare a tuturor sferelor economiei naţionale a republicii. A sosit momentul, cînd se cer luate măsuri urgente pentru depăşirea acestui obstacol.
Pentru a suprima, a limita şi a preveni acţiunile monopoliste din partea subiectelor economice şi a structurilor administrării de stat, a asigura protejarea consumatorului şi a nu admite concurenţa vicioasă pe piaţa de mărfuri Guvernul R.S.S.Moldova
HOTĂRĂŞTE:
1. A considera drept una din direcţiile principale ale politicii R.S.S.Moldova în domeniul economiei dezvoltarea spiritului de concurenţă şi limitarea activităţii monopoliste.
În legătură cu acest fapt ministerele, departamentele şi alte organe ale conducerii de stat ale R.S.S.Moldova, comitetele executive ale Sovietelor locale de deputaţi ai poporului să-şi concentreze eforturile asupra îndeplinirii următoarelor sarcini:
demoralizarea structurilor existente ale administrării de stat şi prevenirea situaţiilor, ce ar duce la formarea unor noi structuri de tip monopolist;
sprijinirea apariţiei în cadrul economiei naţionale a producătorilor liberi de bunuri, susţinerea liberei iniţiative, a instituţiilor şi structurilor economiei de piaţă;
accelerarea procesului de repartizare decentralizată a resurselor materiale şi financiare, ce contribuie la lichidarea structurilor monopoliste din sfera producţiei şi circuitului de mărfuri;
asigurarea protecţiei juridice a producătorilor de mărfuri şi a consumatorilor contra monopolismului de stat şi de piaţă.
2. Ministerele, departamentele şi alte organe ale administraţiei de stat, comitetele executive ale Sovietelor locale de deputaţi ai poporului, întreprinderile, asociaţiile şi organizaţiile, în procesul de realizare a măsurilor menite să prevină, să limiteze şi să suprime activităţile monopoliste, să se conducă (pînă la adoptarea legislaţiei antimonopoliste respective) de următoarele principii de bază:
1) să nu permită subiectelor economice cu o poziţie dominantă pe piaţă:
limitarea sau suspendarea producţiei de mărfuri, precum şi scoaterea lor din circuit pentru a menţine deficitul ori a provoca creşterea preţurilor;
respingerea unor contracte de executare a lucrărilor şi prestărilor de servicii, atunci cînd dispun de posibilităţile reale de producere şi realizare;
constrîngerea partenerilor spre a include în contract condiţii nefavorabile sau care nu ţin de obiectul tranzacţiei în cauză (cerere de transmitere a materiei prime, materialelor, articolelor, caselor de locuit, apartamentelor, includerea în contract a unor mărfuri greu vandabile, cerinţe nemotivate privind transmiterea unor mijloace, inclusiv în valută străină, reclamarea unor forţe de muncă ale beneficiarului, etc.).
În decursul întregii perioade de tranziţie sînt calificate drept dominante pe piaţă subiectele economice, ale căror cotă de desfacere constituie mai mult de 70 la sută din volumul mărfurilor de pe piaţă. Subiectele economice, ale căror cotă de desfacere constituie de la 35 pînă la 70 procente, sînt tratate în mod diferenţiat, în dependenţă de posibilităţile lor de a influenţa în fiecare caz aparte asupra condiţiilor generale de realizare a mărfurilor, lucrărilor sau prestărilor de servicii pe piaţa din zona concretă (din republică, raion oraş ş.a.);
2) să nu se admită încheierea unor acorduri nelegale între subiectele economice, ce ar împiedica funcţionarea normală a pieţei, dezvoltarea concurenţei şi ar leza interesele societăţii şi ale cetăţenilor.
A considera ilegale acordurile, precum şi acţiunile unilaterale ale subiectelor economice, orientate spre împărţirea pieţei cu scopul de a limita concurenţa, a exclude sau a limita pe piaţă alte subiecte economice în calitate de realizatori sau cumpărători, cu scopul limitării sau suspendării producţiei, creşterii, scăderii sau menţinerii în mod artificial a preţurilor pentru a obţine nemotivat profituri mari sau a înlătura concurenţii. Asemenea acorduri sînt admise doar prin aprobarea Ministerului economiei naţionale al R.S.S.Moldova în cazul cînd ele contribuie substanţial la scăderea cheltuielilor de producţie şi circulaţie a mărfurilor, introducerea realizărilor tehnico-ştiinţifice, realizarea mai eficientă a mărfurilor pe piaţa externă sau optimizarea achiziţiilor din străinătate, ţinînd cont de măsurile de protecţie a pieţei interne a R.S.S.Moldova;
3) a interzice stabilirea unor condiţii discriminatorii sau, din contra, favorizate, pentru activitatea unor subiecte economice dacă atare condiţii limitează concurenţa, adică nu se admite:
de a pune obstacole în calea creării de noi întreprinderi, organizaţii şi alte subiecte economice, inclusiv a întreprinderilor mici în orice sferă de activitate;
de a stabili interdicţii la efectuarea anumitor tipuri de activitate a subiectelor economice sau la producerea unor anumite tipuri de mărfuri (lucrări, servicii), dacă acestea nu sînt interzise de legislaţia R.S.S.Moldova;
de a da dispoziţii întreprinderilor, organizaţiilor şi altor subiecte economice privind asigurarea cu mărfuri în mod prioritar a unui cerc anumit de consumatori sau acordarea priorităţilor la încheierea contractelor;
4) pentru a nu admite monopolizarea în procesul operaţiilor cu hîrtiile de valoare se interzice:
procurarea (deţinerea) de către întreprinderea, a cărei producţie (lucrări,servicii) constituie mai mult de 20 la sută din întregul volum de desfacere, a unui anumit produs (lucrare, serviciu), a acţiunilor altei întreprinderi, ce desfăşoară o activitate similară;
procurarea (deţinerea) de către oricare persoană juridică sau fizică care este în posesia pachetului de control al acţiunilor întreprinderii a cărei producţie (lucrări, servicii) constituie mai mult de 20 la sută din întregul volum de desfacere a unui anumit produs (lucrare, serviciu) a pachetului de control al acţiunilor altei întreprinderi, ce desfăşoară activitate similară;
5) să nu se admită manifestări de concurenţă vicioasă, precum:
derutarea beneficiarilor (cumpărătorilor) în ce priveşte firma producătoare, adresa, caracterul şi metoda de fabricaţie a produsului, specificul, calitatea şi termenul de utilizare;
utilizarea mărcii de fabrică, denumirii firmei sau marcarea produselor fără permisiunea subiectului economic respectiv-deţinătorul legal al acestor atribute;
utilizarea arbitrară sau divulgarea unei informaţii secrete de ordin tehnico-ştiinţific, de producţie sau comercial;
difuzarea unor date false sau inexate (prezentarea unor date exacte în lumina falsă), în stare să aducă prejudicii reputaţiei comerciale altor subiecte economice;
reclamă comercială pentru mărfurile, a căror calitate nu corespunde cerinţelor stabilite, denaturarea sau neglijarea în cadrul reclamei a informaţiei privind adevăratele însuşiri şi calităţi ale mărfurilor, confruntarea incorectă a mărfurilor în procesul activităţii de reclamă.
3. A stabili, că în caz de încălcare a principiilor de activitate, expuse în punctul 2 al hotărîrii de faţă, subiectele economice, inclusiv persoanele juridice şi fizice ale altor republici şi state ce desfăşoară activitate economică pe teritoriul R.S.S.Moldova (incluzînd întreprinderile mixte, create cu participarea lor), organele de conducere, precum şi persoanele cu funcţii oficiale sînt trase la răspundere.
Ministerul economiei naţionale al R.S.S.Moldova, Ministerul finanţelor al R.S.S.Moldova, Arbitrajul de stat al R.S.S.Moldova sa Judecătoria Supremă a R.S.S.Moldova sînt drept în modul stabilit de legislaţie să emită ordine cu privire la încetarea acţiunilor ilegale, revenirea la situaţia iniţială, transferarea sumelor de venituri ilegale în bugetul respectiv, cu privire la modificarea structurii întreprinderii sau a divizării ei, precum şi să urmărească despăgubirile pe cale judiciară.
4. A stabili, că ministerele, departamentele şi alte organe ale conducerii de stat din R.S.S.Moldova:
nu exercită funcţii de dirijare nemijlocită a executării sarcinilor economice curente şi de conducere operativă a întreprinderilor şi organizaţiilor;
nu poartă răspundere pentru îndeplinirea de către întreprinderi şi organizaţii a obligaţiilor lor contractuale;
nu sînt în drept să practice nemijlocit activitatea de antreprenor, care le-ar aduce profit.
A stabili, că de la 1 ianuarie 1991 cheltuielile pentru întreţinerea aparatelor centrale ale ministerelor, departamentelor, serviciilor de stat, înspecţiilor şi comisiilor gevernamentale sînt finanţate din bugetul republican.
5. A anula, cu începere de la 1 ianuarie 1991, modul în vigoare de diferenţiere a întreprinderilor conform remunerării muncii conducătorilor, specialiştilor şi funcţionarilor de la întreprinderi.
În legătură cu aceasta salariile funcţiei pentru categoriile date de lucrători se stabilesc în mod independent de fiecare întreprindere în parte. Salariul de funcţie al directorului întreprinderii de stat (în afară de întreprinderile mici) e stabilit de consiliul administrativ al întreprinderii de stat, iar pînă la formarea acestuia - de către organul conducerii de stat, în subordonarea căruia se află întreprinderea în cauză.
6. Pentru prevenirea creării diverselor tipuri de asociaţii, concerne şi alte uniuni de întreprinderi ce ar constitui o formă voalată a administraţiei de ramură şi crearea unor societăţi monopoliste de tip nou, a recomanda ministerelor, departamentelor şi altor organe ale puterii de stat, comitetelor executive ale Sovietelor locale de deputaţi ai poporului să ţină sub control respectarea următoarelor principii de bază la formarea asociaţiilor enumerate;
crearea şi intensificarea concurenţei la piaţa de mărfuri, lucrări şi servicii corespunzătoare;
interzicerea unor asociaţii cu situaţie dominanţă pe piaţă în detrimentul drepturilor şi intereselor consumatorilor;
intrarea şi ieşirea în mod benevol a întreprinderilor (cu excepţia celor de stat) din asociaţia creată, precum şi alegerea liberă a formei de organizare a asociaţiei;
egalitatea întreprinderilor asociate şi stabilirea relaţiilor dintre ele pe bază de autonomie economică şi contracte;
autoadministrarea asociaţiei;
determinarea funcţiilor, drepturilor şi a responsabilităţii aparatului de conducere al asociaţiei, reieşind din împuternicirile delegate acestuia în mod benevol.
Ministerul economiei naţionale al R.S.S.Moldova în comun cu ministerele, departamentele şi alte organe ale puterii de stat să analizeze activitatea concernelor de stat, a asociaţiilor interramurale de stat, a asociaţiilor şi altor unităţi similare cu scopul de a depista formele monopoliste tăinuite.
Rezultatele muncii efectuate şi măsurile în vederea demonopolizării asociaţiilor în cauză să fie prezentate Guvernului R.S.S.Moldova pentru examinare în trimestrul II al anului 1991.
7. Pentru depăşirea situaţiei de monopolism, în care se află organele de stat din sfera comerţului, Ministerul economiei naţionale al R.S.S.Moldova, Ministerul finanţelor al R.S.S.Moldova, Ministerul comerţului al R.S.S.Moldova, alte ministere, departamente şi organe ale conducerii de stat, care au în subordonarea lor organizaţii de aprovizionare material-tehnică şi de comerţ, să prevadă în calitate de măsuri primordiale:
transformarea organizaţiilor de aprovizionare şi desfacere, cu infrastructura necesară de producţie, depozitare şi informativă de mijlocire, într-un sistem de organizaţii comerciale independente, desfăşurîndu-şi activitatea pe principii de autogestiune;
organizarea în anul 1991 a unor complexe de tip iarmaroc cu vînzare angro, precum şi a unor centre de vînzare la licitaţie a produselor; deschiderea unor burse de mărfuri şi de fonduri;
crearea unor întreprinderi şi organizaţii neetatizate de mijlocitori în domeniul aprovizionării tehnico-materiale, comerţului şi alimentaţiei publice, a unor organizaţii specializate în difuzarea informaţiilor, reclamă, precum şi a altor structuri organizatorice ale pieţei. Pe viitor crearea organizaţiilor de aprovizionare, desfacere şi a altor organizaţii de mijlocire şi comerţ nu va necesita autorizaţia organelor conducerii de stat;
lichidarea formelor administrative de conducere suprastructurale existente în comerţul şi alimentaţia publică de stat, reieşind din necesitatea asigurării autonomiei economice depline a participanţilor la economia de piaţă;
excluderea practicii dirijării de facto a activităţii organizaţiilor din cadrul Uniunii republicane a Asociaţiilor de consum din Moldova de către organele administraţiei de stat;
extinderea comerţului pe cecuri şi valută convertibilă;
8. Ministerul economiei naţionale al R.S.S.Moldova, Ministerul ştiinţei şi învăţămîntului al R.S.S.Moldova şi Academia de Ştiinţe a R.S.S.Moldova împreună cu alte organe ale conducerii de stat, organizaţii obşteşti ştiinţifice şi inginereşti să elaboreze în anul 1991 şi să înceapă realizarea unui sistem de măsuri contra monopolismului şi în sprijinul afirmării spiritului de concurenţă în sfera progresului tehnico-ştiinţific.
În cadrul acestei munci să fie prevăzute:
elaborarea, ţinînd cont de pronosticuri şi priorităţi, a unor proiecte de programe tehnico-ştiinţifice de importanţă republicană;
perfecţionarea sistemului de finanţare bugetară a cercetărilor ştiinţifice, în special a celor fundamentale, organizarea în condiţii de publicitate a diverselor concursuri şi expertize de stat şi obşteşti, cu participarea pe scară largă a organizaţiilor ştiinţifice şi a savanţilor străini pentru stabilirea priorităţilor şi selectarea proiectelor, crearea unor fonduri republicane de finanţare, dirijate de consiliile ştiinţifice, prevăzînd mijloacele, pe baze de contract, pentru cercetări ştiinţifice de perspectivă, acordînd prioritate învingătorilor la concursuri pentru aplicarea descoperirilor lor în practică.
reexaminarea statutului juridic al organizaţiilor principale de cercetări ştiinţifice, a celor de construcţii şi proiectări în scopul lichidării influenţei lor monopoliste asupra cercetărilor ştiinţifice de alternativă;
utilizarea pe scară largă a metodelor economice de stimulare pentru crearea şi aplicarea în practică a tehnologiilor avansate şi a noilor tipuri de mijloace tehnice;
divizarea motivată a organizaţiilor ştiinţifice existente, reprofilarea organizaţiilor de cercetări ştiinţifice şi de proiectări cu randament scăzut, formarea unor colective ştiinţifice creatoare, inclusiv cu statut provizoriu, activînd pe baze de contract, în calitate de verigi principale a unor organizaţii ştiinţifice;
simplificarea modului de creare a unor organizaţii ştiinţifice noi şi de lichidare a celor în funcţiune;
utilizarea posibilităţilor ce apar în legătură cu fenomenul conversiunii din cadrul complexului de apărare pentru crearea unor unităţi de producţie cu potenţial ştiinţific avansat,existînd la un înalt grad de concurenţă.
adoptarea unor măsuri pentru creşterea prestigiului şi îmbunătăţirea condiţiilor de muncă a oamenilor de ştiinţă, asigurarea unei atmosfere creatoare în cadrul organizaţiilor ştiinţifice ale republicii, pentru realizarea iniţiativei proprii, inclusiv pentru atragerea savanţilor străini, extinderea posibilităţilor de alegere liberă a domeniilor de cercetări ştiinţifice, sporirea gradului de protecţie a proprietăţii intelectuale;
introducerea sistemului de contracte în activitatea ştiinţifică, inclusiv dreptul organelor administraţiei de stat, a întreprinderilor, asociaţiilor şi organizaţiilor de a angaja pe baze de contract savanţi sau colective de savanţi, reuniţi printr-o iniţiativă la realizarea unui anumit proiect (comenzi).
9. Ministerele, departamentele, alte organe ale administraţiei de stat, realizînd măsurile cu privire la demopolizarea procesului de investire:
să reducă substanţial, începînd cu anul 1991, volumul finanţării centralizate, orientînd aceste mijloace cu preferinţă la lichidarea disproporţiilor din sfera consumului, efectuarea conversiunii întreprinderilor din sistemul apărării, susţinerea iniţiativelor în ce priveşte diversificarea producţiei, îmbogăţirea sortimentului, mărfurilor şi serviciilor, crearea întreprinderilor concurente şi a întreprinderilor-dublori, acolo unde piaţa e supramonopolizată, construcţia şi reconstrucţia întreprinderilor mici;
să renunţe la practica existentă de amplasare a capacităţilor noi de producţie la întreprinderile în funcţiune;
să exploateze din plin capacităţile organizaţiilor neetatizate de proiectări şi construcţii ca alternative ale întreprinderilor în funcţiune;
să practice luarea în antrepriză a construcţiei şi reconstrucţiei obiectelor şi comenzilor pentru executarea anumitor lucrări de proiectare pe bază de contract.
10. A considera necesar ca la elaborarea şi aplicarea măsurilor privind desfăşurarea concurenţei şi demonopolizării în cadrul complexului agroindustrial să se pună în prim plan crearea unor condiţii economice favorabile pentru toţi cei antrenaţi în relaţiile economiei de piaţă şi, în primul rînd, pentru gospodăriile ţărăneşti, arendaşi şi colectivele de arendă, întreprinderile mici de prelucrare. Ministerul agriculturii şi industriei alimentare al R.S.S.Moldova să elaboreze şi să prezinte în trimestrul II al anului 1991 Guvernului R.S.S.Moldova programul de acţiuni pentru stumularea spiritului de concurenţă în domeniul producerii şi prelucrării produselor agricole şi limitarea acţiunilor marilor producători pe piaţa agricolă.
11. Pentru crearea condiţiilor de sporire a concurenţei în sfera asigurărilor a considera raţional:
să se renunţe la monopolul de stat în sfera asigurărilor, ţinînd cont de faptul, că pe piaţa serviciilor de asigurare pe parcursul stabilizării ei vor activa în spiritul concurenţei societăţi de stat, pe acţiuni, cooperatiste, alte societăţi şi asociaţii, care vor oferi diverse tipuri de asigurare;
să se prevadă posibilitatea antrenării capitalului străin la activitatea societăţilor pe acţiuni organizaţiilor mixte de asigurare;
să se extindă sfera serviciilor de asigurare oferite de organizaţii ce reprezintă toate formele de proprietate, avîndu-se în vedere, că de rînd cu activitatea de bază, ele pot efectua unele operaţiuni bancare prin plasarea resurselor băneşti acumulate pe baze comerciale, dacă aceasta e prevăzut de statutele lor. Banca republicană din Moldova a Băncii de stat a U.R.S.S. să stabilească modul de reglementare a acestei activităţi.
Ministerul finanţelor al R.S.S.Moldova să formeze în termen de 2 luni sistemul reglementării de stat a activităţii de asigurare, care să includă înregistrarea organizaţiilor şi eliberarea licenţelor pentru activitatea de asigurare, precum şi controlul în sfera de asigurare.
12. Departamentul de stat pentru statistică al R.S.S.Moldova să expedieze în termen de 2 luni ministerelor,departamentelor şi altor organe de stat, comitetelor executive ale Sovietelor locale de deputaţi ai poporului informaţii cu privire la gradul de monopolizare a activităţii de producţie în regiunile şi ramurile respective ale economiei naţionale, indicînd întreprinderile şi organizaţiile, ce deţin peste 35 la sută din volumul pieţei.
Cu scopul de a pune la dispoziţia organelor de conducere, întreprinderilor şi organizaţiilor datele referitoare la nivelul de creştere a concurenţei şi gradul de monopolizare a economiei, Departamentul de stat pentru statistică al R.S.S.Moldova în comun cu alte organe de stat să pregătească propunerile privind introducerea modificărilor şi completărilor necesare în documentaţia statistică, financiară şi de contabilitate respectivă şi să pună la dispoziţia organizaţiilor cointeresate volumul necesar de informaţii.
13. Ministerul economiei naţionale al R.S.S.Moldova, Ministerul finanţelor al R.S.S.Moldova, Comisia Guvernului R.S.S.Moldova pentru deznaţionalizarea avuţiei de stat împreună cu ministerele, departamentele şi organizaţiile cointeresate să elaboreze şi să prezinte în trimestrul II al anului 1991 Guvernului R.S.S.Moldova proiectul de lege cu privire la sporirea concurenţei şi limitarea activităţii monopoliste.
PRIM VICEPRIM-MINISTRU | |
AL R.S.S. MOLDOVA | Andrei SANGHELI |
