joi, 30 aprilie 1992
137/20.03.91 Hotărîre cu privire la modul de stabilire şi plată a alocaţiilor orientate spre îmbunătăţirea situaţiilor femeilor, ocrotirea mamei şi copilului, întărirea famili...

H O T Ă R Î R E

cu privire la modul de stabilire şi plată a alocaţiilor orientate spre îmbunătăţirea

situaţiei femeilor, ocrotirea mamei şi copilului, întărirea familiei

 

nr. 137  din  20.03.91

 

* * *

În conformitate cu hotărîrea Sovietului Suprem al R.S.S. Moldova din 5 decembrie 1990 nr.392-XII "Cu privire la măsurile de neamînat pentru îmbunătăţirea situaţiei femeilor, ocrotirea mamei şi copilului, întărirea familiei" şi în scopul realizării măsurilor suplimentare de protecţie a familiilor cu copii Guvernului R.S.S. Moldova

HOTĂRĂŞTE:

1. A stabili că pentru femeile neangajate - alocaţia pentru îngrijirea copilului pînă la vîrsta de un an şi jumătate se acordă de către organele muncii şi protecţiei sociale din contul Fondului social al R.S.S. Moldova, constituind pentru fiecare copil în parte 50 la sută din salariul minim. Femeilor neîncadrate în muncă, cetăţene al R.S.S. Moldova, domiciliate temporar peste hotare împreună cu soţul aflat în misiune, alocaţia în cauză se plăteşte în ruble la locul de lucru al soţului, ulterior fiind compensată din contul Fondului social al R.S.S. Moldova.

2. A stabili că alocaţiile de stat pentru îngrijirea copilului pînă la vîrsta de un an şi jumătate, conform punctului 2 al hotărîrii Sovietului Suprem al R.S.S. Moldova, menţionată mai sus, se plătesc din contul Fondului social al R.S.S. Moldova în modul stabilit.

3. În cazul acordării unui concediu parţial plătit pentru îngrijirea copilului tatălui, bunicei, bunelului, altei rude care lucrează, tutorelui acestuia plata alocaţiei de stat se stabileşte în mărimea prevăzută pentru mama copilului, în cazul aflării ei într-un concediu similar.

4. Cheltuielile pentru plata alocaţiei unice la naşterea copilului, precum şi alocaţiei lunare unice pentru copii în vîrsta de la 1,5 pînă la 6 ani se vor se vor efectua începînd cu 1 ianuarie 1991 din contul Fondului social al R.S.S. Moldova.

Plata alocaţiilor menţionate pentru luna decembrie 1990 se efectuează din contul mijloacelor bugetare ale asigurării sociale de stat.

5. Ministerul sănătăţii al R.S.S. Moldova, cu participarea Federaţiei sindicatelor independente din Moldova, în termen de o lună, să prezente Guvernului R.S.S. Moldova propuneri privind modul de distribuire a alocaţiilor pentru incapacitatea temporară de muncă persoanelor care îngrijesc de copii pînă la vîrsta de 3 ani şi de copii invalizi pînă la vîrsta de 16 ani în cazul îmbolnăvirii mamei, precum şi modul de plată a unei zile suplimentare de odihnă pe lună, în mărimea salariului de o zi, din contul mijloacelor asigurării sociale de stat pentru unul din părinţi (tutore sau curator), care îngrijeşte de copilul-invalid.

6. A extinde asupra tuturor copiilor orfani şi copiilor rămaşi fără îngrijire din partea părinţilor, care învaţă sau sînt educaţi în instituţiile instructiv-educative, indiferent de tipul şi subordonarea lor departamentală, înlesnirile stabilite prin hotărîrea C.C. al P.C. al R.S.S. Moldova şi Consiliului de Miniştri al R.S.S. Moldova din 25 august 1987 nr.306 "Cu privire la măsurile radicale pentru îmbunătăţirea educaţiei, instruirii şi asigurării materiale a copiilor orfani şi copiilor rămaşi fără îngrijire din partea părinţilor în R.S.S. Moldova".

7. A aproba regulamentul provizoriu privind modul de stabilire şi plată a alocaţiilor unice la naşterea copilului, alocaţiei lunare unice pentru copii, alocaţiei de stat pentru mamele singure.

8. Ministerul muncii şi protecţiei sociale al R.S.S. Moldova, în comun cu Ministerul justiţiei al R.S.S. Moldova, să prezinte în termen de o lună Guvernului R.S.S. Moldova propuneri privind introducerea în legislaţia în vigoare a modificărilor implicate de prezenta hotărîre.

9. A pune în aplicare prezenta hotărîre:

de la 1 decembrie 1990 - în partea plăţilor alocaţiilor unice la naşterea copilului; alocaţiilor lunare unice pentru copii în vîrsta de la 1,5 pînă la 6 ani; alocaţiilor de stat mamelor singure; alocaţiilor pentru minori, părinţii cărora se eschivează de la plata pensiilor alimentare sau cînd încasarea pensiilor este imposibilă din motive ce nu depind de persoanele obligate să le achite, precum şi în cazurile stabilirii pensiilor alimentare în mărime de 20 de ruble lunar sau mai puţin, conform hotărîrii organelor judiciare;

de la 5 decembrie 1990 - în partea plăţilor alocaţiilor în legătură cu îngrijirea copilului pînă la vîrsta de un an şi jumătate; pentru copiii aflaţi sub tutelă (curatelă); alocaţiilor pentru copiii militarilor în termen; alocaţiilor pentru educarea şi instruirea copiilor mamelor singure (văduvelor şi văduvilor, care nu beneficiază de pensie de urmaş pentru copii sau pensie socială), în cazul cînd aceşti părinţi sînt calificaţi drept foşti discipoli ai caselor de copii (şcolilor-internat); înlesnirilor pentru copii-orfani şi cei rămaşi fără îngrijire din partea părinţilor, ce învaţă sau sînt educaţi în instituţiile instructiv-educative, indiferent de tipul şi subordonarea lor departamentală; în partea transferului de mijloace încasate de la părinţi pentru întreţinerea copiilor aflaţi în instituţiile de stat, precum şi transmiterea în băncile de economii a pensiilor de stat şi alocaţiilor pe conturile personale ale discipolilor instituţiilor menţionate.

 

PRIM-MINISTRU
AL R.S.S. MOLDOVA Mircea DRUC

 

Aprobat

prin hotărîrea Guvernului

R.S.S. Moldova

din 20 martie 1991 nr.137

 

REGULAMENTUL PROVIZORIU

privind modul de stabilire şi plată a alocaţiei unice la naşterea copilului, alocaţiei

lunare unice pentru copii şi alocaţiei de stat pentru mamele singure

 

[Pct.1-4 abrogate prin Hot. Guv. nr.275 din 24.04.92, în vigoare 30.04.1992]

 

II. ALOCAŢIA DE STAT PENTRU MAMELE SINGURE

5. Femeilor care au fost căsătorite li se plătesc alocaţii de stat stabilite pentru mamele singure şi sînt prevăzute pentru copiii născuţi de la un alt bărbat, pînă sau după desfacerea căsătoriei, decesul soţului sau declararea lui ca dispărut fără urmă, dacă în adeverinţa de naştere a copilului însemnările despre tată sînt efectuate în modul stabilit conform declaraţiei mamei.

6. În cazul căsătoriei mamei singure dreptul al alocaţie pentru copiii născuţi pînă la căsătorie se păstrează.

7. Alocaţia de stat pentru mamele singure nu se stabileşte şi nu se plăteşte în cazurile cînd mama beneficiază de pensie sau pensie alimentară pentru copii precum şi în cazul cînd persoana de la care mama a născut copilul a fost recunoscută în modul stabilit de legislaţia R.S.S. Moldova ca tată al copilului sau acest copil este înfiat.

8. Femeia care are copii de la o persoană cu care n-a fost şi nu este căsătorită, dar cu care trăieşte, duce o gospodărie comună, educă copiii împreună şi paternitatea căruia este stabilită în modul prevăzut de lege, nu are dreptul la alocaţie de stat pentru mamele singure. Dacă femeia se căsătoreşte cu o persoană de la care are copii şi paternitatea căruia este stabilită în modul prevăzut de lege, alocaţia de stat pentru aceşti copii nu se stabileşte şi nu se plăteşte.

9. Dacă femeia necăsătorită este înscrisă în registrul de naşteri în calitate de mamă a copilului înfiat de ea, atunci alocaţia de stat ca mamă singură i se stabileşte pe baze generale, însă nu mai devreme de luna în care a fost înregistrată în calitate de mamă.

 

III. CEREREA DE STABILIRE A ALOCAŢIILOR

10. Cererea pentru stabilirea alocaţiei unice la naşterea copilului şi alocaţiei lunare unice pentru copii de la vîrsta de 1,5 pînă la 6 ani se înaintează la locul de lucru (serviciu, studii) al mamei (tutorelui), iar dacă mama copilului nu lucrează (nu-şi face serviciul, studiile) - la locul de lucru (serviciu, studii) al tatălui. În cazul cînd părinţii (tutorele) nu lucrează sau nu-şi fac studiile, cererea pentru stabilirea alocaţiilor indicate se înaintează la Direcţia raională (orăşenească) a muncii şi protecţie sociale la locul de trai al părintelui cu copil, iar dacă el are domiciliu pe teritoriul Sovietului sătesc (de orăşel) de deputaţi ai poporului - la comitetul executiv al Sovietului sătesc (de orăşel) de deputaţi ai poporului.

Cererea pentru stabilirea alocaţiei de stat pentru mamele singure se înaintează la Direcţia raională (orăşenească) a muncii şi protecţiei sociale în raza căreia domiciliază mama, iar dacă ea locuieşte pe teritoriul Sovietului sătesc (de orăşel) de deputaţi ai poporului - la comitetul executiv sătesc, de orăşel de deputaţi ai poporului.

11. Persoana care face o cerere de alocaţie trebuie să prezinte următoarele documente:

1) în cazul alocaţiei unice la naşterea copilului - copia certificatului de naştere a copilului;

2) În cazul stabilirii alocaţiei lunare unice de îngrijire a copilului pînă la vîrsta de un an şi jumătate - copia certificatului de naştere a copilului;

adeverinţe constatînd faptul că mama nu este încadrată în muncă (nu-şi face studiile) şi că copilul locuieşte împreună cu ea, eliberate la locul de trai al mamei de organele locale respective ale comitetului executiv al Sovietului de deputaţi ai poporului sau de organul de exploatări imobile;

adeverinţă constatînd faptul că tatăl copilului este militar în termen, eliberată de comisariatul militar respectiv.

3) în cazul alocaţiei lunare unice pentru copii de la vîrsta de 1,5 pînă la 6 ani:

copia certificatului de naştere a copilului;

adeverinţă despre componenţa familiei, menţionînd inclusiv copiii aflaţi în întreţinerea deplină a statului, numele, prenumele, patronimicul, relaţiile de rudenie cu fiecare dintre membrii familiei şi ocupaţia acestora, eliberată la locul de trai al solicitantului de organele respective ale comitetului executiv al Sovietului local de deputaţi ai poporului sau de organul de exploatări locale;

adeverinţă constatînd venitul mediu pentru fiecare membru al familiei pe perioada anului precedent.

4) în cazul alocaţiei de stat pentru mamele singure:

copia certificatului de naştere a copilului;

adeverinţă de la organele de înregistrare a actelor stării civile despre datele tatălui, notate în certificatul de naştere a copilului;

adeverinţă ce confirmă convieţuirea copilului alături de mamă, eliberată la locul domiciliului ei de organele respective ale comitetului executiv al Sovietului local de deputaţi ai poporului sau de organele de exploatare imobile;

mamele singure (văduve şi văduvi care nu primesc pentru copii pensie de urmaş sau pensie socială) din categoria foştilor discipoli ai caselor de copii (şcolilor-internat) prezintă certificatul ce confirmă educarea şi instruirea lor în instituţiile-internat pentru copii.

La crearea de acordare a alocaţiei tutorelui (curatorului) se anexează extrasul hotărîrii comitetului executiv raional, orăşenesc, de orăşel sau al Sovietului sătesc de deputaţi ai poporului cu privire la stabilirea tutelei (curatelei).

12. În cazurile cînd cererea de stabilire a alocaţiei de stat este înaintată la comitetul executiv al Sovietului sătesc (de orăşel) de deputaţi ai poporului, ultimul examinează cererea şi documentele anexate la ea, urmînd ca cel tîrziu în 10 zile din momentul înaintării cererii să expedieze toate documentele, însoţite de propriile recomandări, la comisia de stabilire a alocaţiilor.

În recomandarea pentru stabilirea alocaţiilor sînt indicate:

a) denumirea sovietului sătesc, de orăşel;

b) numele, prenumele, patronimicul şi anul de naştere al mamei;

c) numele, prenumele, patronimicul copilului, precum şi data, luna, anul naşterii şi domiciliul acestuia.

La întocmirea documentelor pentru stabilirea alocaţiei de stat pentru mamele singure în recomandare se indică faptul dacă mama a fost sau este căsătorită, a locuit sau locuieşte împreună cu persoana de la care are copilul şi dacă această persoană este recunoscută, în modul stabilit, tată al copilului, precum şi dacă ea beneficiază de pensie alimentară sau pensie socială. Totodată se indică motivul înscrierii tatălui în adeverinţa de naştere a copilului.

În cazul cînd recomandarea conţine refuzul de stabilire a alocaţiei comitetul executiv al Sovietului sătesc (de orăşel) comunică solicitantului motivele acestui refuz.

13. Documentele necesare pentru stabilirea alocaţiei pot fi prezentate în original sau în copii legalizate în modul stabilit.

 

IV. STABILIREA ALOCAŢIILOR DE STAT

14. Stabilirea alocaţiei unice la naşterea copilului şi alocaţiei lunare unice pentru copiii în vîrsta de la 1,5 pînă la 6 ani se efectuează la locul de lucru (serviciu, studii) al unuia dintre părinţi (tutore) de către comisia pentru stabilirea alocaţiilor pentru copii formată din reprezentantul administraţiei întreprinderii, instituţiei, organizaţiei (preşedintele comisiei), contabilul-şef (superior) şi reprezentantul comitetului sindical.

Alocaţia de stat prevăzută pentru mamele singure, precum şi alocaţia pentru copiii, ai căror părinţi nu sînt încadraţi în cîmpul muncii (nu-şi fac serviciul, studiile) este determinată de comisia pentru stabilirea alocaţiilor creată de Sovietul raional (orăşenesc) de deputaţi ai poporului.

15. Cererile şi documentele necesare pentru acordarea alocaţiilor se examinează la comisiile respective într-un termen de 10 zile din momentul înaintării lor.

16. În cazul cînd se refuză stabilirea alocaţiei comisia pentru stabilirea alocaţiilor pentru copii comunică solicitantului, într-un termen de cel mult 5 zile de la adoptarea hotărîrii respective, indicînd motivul refuzului şi modul căii de atac, totodată restituind toate documentele.

Reclamaţia de apel asupra hotărîrii comisiei poate fi adresată Sovietului raional (orăşenesc) de deputaţi ai poporului sau judecătoriei populare raionale (orăşeneşti).

17. Cererea pentru acordarea alocaţiei împreună cu toate documentele prezentate, precum şi procesul-vernal al şedinţei comisiei pentru stabilirea alocaţiilor pentru copii şi hotărîrea privind stabilirea alocaţiei sau extrasul din ea se păstrează în dosarul personal al solicitantului.

18. Alocaţia unică la naşterea copilului poate fi stabilită în cazul cînd termenul cererii solicitantului nu a depăşit 6 luni de la naşterea copilului. Alocaţia lunară este stabilită din ziua apariţiei dreptului la această alocaţie, cu condiţia ca termenul cererii să nu depăşească 6 luni de la apariţia acestui drept. În cazul cînd cererea de alocaţie este înaintată la examinarea termenului de 6 luni, această alocaţie se stabileşte şi se plăteşte pentru expirat, dar nu mai mult decît 6 luni ce au precedat în care a fost depusă cererea şi toate documentele necesare la stabilirea alocaţiei.

19. Mamei singure care după naşterea copilului nu mai convieţuieşte cu persoana de la care a născut copilul şi paternitatea acestuia nu este stabilită în modul prevăzut de lege i se stabileşte alocaţie de stat pentru mame singure din luna cînd a depus cererea şi toate documentele necesare.

20. Cetăţenilor R.S.S. Moldova care s-au strămutat din alte ţări, cu domiciliere permanentă în R.S.S. Moldova li se stabilesc alocaţii respective în modul prevăzut de prezentul Regulament, începînd cu luna cînd au sosit în R.S.S. Moldova.

 

V. PLATA ALOCAŢIILOR

21. Plata alocaţiilor unice la naşterea copilului şi a alocaţiei lunare unice pentru copii în vîrsta de la 1,5 pînă la 6 ani acordată părintelui (tutorelui) care lucrează o înfăptuieşte administraţia de la locul de muncă (serviciu, studii) al persoanei în cauză.

Alocaţia de stat stabilită mamelor singure, precum şi alocaţia pentru copiii ai căror părinţi (tutori) nu lucrează (nu-şi fac serviciul studiile) sînt plătite de organele muncii şi ocrotirii sociale.

22. Alocaţia lunară unică pentru copiii în vîrstă de la 1,5 pînă la 6 ani şi alocaţia de stat pentru mamele singure se plăteşte pentru luna curentă.

23. În cazul cînd primitorul trece la alt loc de muncă plata alocaţiei la locul precedent încetează şi este reluată la locul nou de muncă, din luna cînd a fost întreruptă plata la locul de muncă precedent.

Întreprinderea, organizaţia, instituţia din care s-a transferat primitorul la alt loc de lucru, transmite dosarul (conform cererii primitorului) la locul nou de lucru, indicînd luna în care i-a a fost plătită ultima oară alocaţia.

După primirea dosarului de acordare a alocaţiei la locul nou de muncă al primitorului plata alocaţiei continuă conform hotărîrii comisiei pentru stabilirea alocaţiilor.

În cazul cînd mama, care primeşte alocaţie pentru copii, părăseşte locul de muncă (serviciu, studiile) întreprinderea, organizaţia, instituţia unde a lucrat (şi-a făcut serviciul, studiile) transmite (la cererea ei) dosarul de acordare a alocaţiei la locul de lucru (serviciu, studii) al tatălui, iar în lipsa acestuia - la Direcţia muncii şi protecţiei sociale, unde plata alocaţiei continuă conform hotărîrii comisiei respective.

În acelaşi mod continuă plata alocaţiei în cazul trecerii tatălui la alt loc de lucru, în cazul cînd mama nu lucrează.

În cazul plecării peste hotare şi reîntoarcerii, plata alocaţiei reîncepe în baza adeverinţei organului care a acordat alocaţia. Plata alocaţiei reîncepe din momentul cînd a fost încetată, la locul precedent de acordare a alocaţiei.

24. Sumele stabilite ale alocaţiilor de stat care nu au fost solicitate la timp se plătesc pentru timpul trecut, dar nu mai mult decît pentru trei ani, care au precedat data cererii de alocaţie.

Suma alocaţiei care n-a fost primită la timp din vina organului ce stabileşte şi acordă alocaţii, se plăteşte pentru timpul trecut fără limită în termen.

În cazurile menţionate sumele alocaţiilor se plătesc o singură dată.

25. Alocaţia de stat nu se acordă pentru timpul aflării copilului într-o instituţie de copii care îi asigură întreţinerea completă din partea statului.

26. În cazul cînd intervin circumstanţe ce duc la încetarea sau reluarea plăţii alocaţiei (înfierea copilului, stabilirea partinităţii, moartea copilului ş.a.) plata alocaţiei încetează sau reîncepe din luna ce urmează după luna care au apărut circumstanţe respective.

27. Primitorii alocaţiilor sînt obligaţi să anunţe comisiile respective sau organele muncii şi protecţiei sociale despre toate schimbările ce influenţează asupra plăţii alocaţiilor.

În cazul stabilirii partinităţii şi a introducerii informaţiei despre tată în notele din actul de naştere a copilului organele de înregistrare a actelor stării civile comunică organului muncii şi protecţiei sociale la locul de trai al mamei despre schimbările respective.

28. Sumele alocaţiei de stat plătite în plus, în urma unor abuzuri din partea patrimoniului (de exemplu în cazul prezentării documentelor cu informaţii premeditat injuste, al camuflării circumstanţelor care influenţează asupra plăţii alocaţiei) se recuperează conform hotărîrii comisiei respective într-o sumă ce nu depăşeşte 20 la sută din suma ce revine pentru fiecare caz de plată a alocaţiei.

 

VI. CALCULAREA VENITULUI MEDIU TOTAL AL FAMILIEI

29. La stabilirea alocaţiei lunare unice pentru copii în vîrsta de la 1,5 pînă la 6 ani calcularea venitului mediu total la fiecare membru al familiei se efectuează în modul stabilit de prezentul Regulament.

30. La calcularea venitului total al familiei se iau în considerare:

1) salariul, inclusiv şi cel pentru munca în ore suplimentare, în zilele de sărbătoare şi de odihnă şi în cumul; retribuţia pentru munca în gospodăria obştească a colhozului; sporurile şi suplimentele de salariu de toate tipurile;

premiile stabilite de sistemele de remunerare a muncii la întreprinderea, în instituţia, organizaţia respectivă, indiferent de periodicitatea şi de sursele de achitare a lor; sporurile procentuale şi plata anuală, acordate pentru vechimea în muncă, plata din fondul de stimulare materială pentru rezultatele generale ale lucrului întreprinderii, organizaţiei, instituţiei conform totalurilor anului. Premiile şi plăţile anului se includ în venitul total al familiei conform timpului cînd au fost calculate ele, totodată pentru un an se ia în considerare cel mult o plată pentru vechimea în muncă.

În venitul total nu se iau în consideraţie premiile de o singură dată, care nu sînt prevăzute de sistemul de retribuţie a muncii (premiile unice).

Plata suplimentară a muncii (calculului final) pentru producţia agricolă la întreprinderile şi organizaţiile agricole şi diversele suplimente de plată, prevăzute în aceste gospodării se includ în venitul total al familiei în intervalul de timp pentru care se cuvin aceste suplimente şi se face calculul lor;

2) alte plăţi băneşti care au un caracter sistematic (solda de campanie, suplimentele pentru munca în deplasare etc., în afara de indemnizaţiile de delegaţie şi de transfer), plătite din fondul de salarii al personalului netitular (nescriptic);

3) bursele, pensiile, alocaţiile unice lunare pentru copii, precum şi alocaţiile plătite mamelor singure şi pentru copiii militarilor în termen.

În venitul total nu se iau în conformitate alocaţiile unice plătite la naşterea copilului, precum şi alocaţiile pentru copiii familiilor puţin asigurate.

4) veniturile provenite din gospodăria auxiliară individuală (lotul de lîngă casă, lotul de la serviciu, sectoarele de pămînt repartizate colhoznicilor, muncitorilor şi funcţionarilor din sovhozuri şi din alte întreprinderi agricole de stat pentru cultivare, veniturile de la creşterea vitelor);

5) veniturile rezultate din practicarea artei meşteşugăreşti sau din practica privată, activitatea literară, artistică, muzicală etc.

Veniturile persoanelor, ce profesează arta meşteşugărească sau exercită o practică privată se stabilesc pe baza datelor inspecţiilor fiscale de stat din raioane şi oraşe cu privire la mărimea venitului impozabil al acestor persoane;

6) toate felurile de retribuţii acordate lucrătorilor literar, titulari şi netitulari, pictorilor, fotoreporterilor şi altor persoane din fondul onorariului de autor, precum şi onorariile pentru executarea lucrărilor în public; toate categoriile de retribuţii ale avocaţilor;

7) veniturile de la închirierea spaţiului locativ în localităţile balneare, şi în alte localităţi;

8) plata muncii în natură (conform preţurilor de stat cu amănuntul);

9) solda militarilor, în afară de cel ce nu se consideră în competenţa familiei (militarii în termen, inclusiv cei ce-şi fac serviciul în detaşamentele militare de construcţie, cursanţii şi elevii instituţiilor instructiv-militare, ce nu fac parte din corpul de ofiţeri praporjici şi micimani);

10) Sumele plătite ca reparare a prejudiciului suportat de pe urma mutilării sau alto cazuri de dăunare a sănătăţii.

31. La calcularea venitului total al persoanelor care sînt angajate în muncă la cetăţeni sau colective de cetăţeni particulari se ia în consideraţie cîştigul lor real. Totodată partea de salariu, retribuită acestor persoane în natură, se include în venitul lor total, în proporţie de 100 procente a plăţii de bani.

32. Pensiile alimentare care sînt primite de familie se includ în venitul ei total, iar pensiile alimentare pe care le plăteşte familia se exclud din venitul ei total, în cazul cînd se stabileşte dreptul familiei la alocaţii pentru copii.

33. Veniturile provenite de la gospodăria auxiliară proprie sînt incluse în venitul total al familiei în mediu pe lună în conformitate cu normativele veniturilor aprobate în modul stabilit.

34. Dacă gospodăria auxiliară aparţine la două sau mai multe familii atunci la determinarea venitului total al acestor familii veniturile lor în bani şi în natură sînt calculate separat pentru fiecare familie în parte; veniturile de la gospodăria auxiliară proprie se includ în venitul total al familiei proporţional cu numărul membrilor ei.

35. Venitul total se determină reieşind din veniturile familiei obţinute în anul calendaristic precedent anului cînd s-a înaintat cererea de alocaţie pentru copii.

La calcularea venitului total mediu al familiei se iau în consideraţie membrii familiei care făceau parte din competenţa ei în momentul înaintării cererii de alocaţie pentru copii şi veniturile lor (dacă prezentul Regulament nu stipulează alte clauze).

Venitul total mediu pentru un membru al familiei obţinut pe lună se calculează prin împărţirea sumei totale a veniturilor familiei dintr-un an calendaristic la 12 luni, iar apoi venitul total lunar al familiei - la numărul de membri ai familiei.

36. La calcularea venitului total mediu al membrilor familiei, plecaţi temporar (alineatul 2 al punctului 38 din prezentul Regulament) şi a celor care au fost angajaţi în anul cînd s-a înaintat cererea de alocaţie pentru copii sau care au lucrat mai puţin de un an calendaristic deplin, pentru care se stabileşte venitul, conform punctului 35 din prezentul Regulament se iau în consideraţie veniturile lor (salariul, alocaţia pentru incapacitatea de muncă temporară etc.) pentru toate lunile depline de lucru în anul respectiv; venitul mediu lunar se stabileşte prin împărţirea cîştigului şi altor venituri din toate lunile de lucru depline la numărul acestor luni.

Dacă membrii familiei menţionate la momentul înaintării cererii de alocaţie pentru copii au lucrat mai puţin de o lună deplină, atunci cîştigul pentru timpul lucrat se împarte la numărul zilelor lucrate, iar suma obţinută se înmulţeşte cu numărul zilelor lucrate din lună, calculat în mediu pe an (25,4 zile în săptămîna de lucru de 6 zile şi de 21,2 zile în cazul săptămînii de lucru de 5 zile).

37. La calcularea venitului total lunar mediu, dacă unul sau ambii părinţi sînt invalizi de gradul I sau II şi nu lucrează, veniturile persoanelor sus-menţionate din anul precedent celui care s-a înaintat cererea de alocaţie pentru copii nu se iau în consideraţie, iar în venitul total lunar mediu al familiei se include suma pensiei stabilite invalidului.

38. La calcularea venitului total lunar mediu al familiei în componenţa căruia în anul cînd s-a adresat după alocaţie pentru copii au avut loc schimbări în legătură cu desfacerea căsătoriei se iau în consideraţie veniturile familiei din anul precedent, ţinînd con de membrul familiei plecat şi de veniturile lui.

În cazul lipsei din familie a unuia dintre soţi în legătură cu condamnarea la privaţiune de liberate sau trimiterea la tratament forţat în anul cînd s-a înaintat cererea de alocaţie pentru copii, la determinarea venitului total mediu al acestei familii pentru anul precedent se ia în consideraţie membrul familiei plecat şi veniturile lui. În anul următor, la calcularea venitului mediu total al acestei familii se ia în consideraţie soţul plecat şi veniturile lui de pînă la condamnare (trimiterea la tratament forţat), pensiile alimentare sau alte sume primite de familie de la persoanele sus-menţionate după condamnare (trimitere la tratament forţat). Dacă aceste persoane lipsesc din familie din motive mai sus-menţionate în decursul unui an calendaristic ele nu sînt considerate ca membrii ai familiei.