vineri, 2 februarie 2007
551/04.10.91 Hotărîre despre aprobarea Regulamentului cu privire la organizarea licitaţiilor de mărfuri industriale, agricole şi alte tipuri de produse

H O T Ă R Î R E

despre aprobarea Regulamentului cu privire la organizarea licitaţiilor

de mărfuri industriale, agricole şi alte tipuri de produse

 

nr. 551  din  04.10.91

 

* * *

Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:

1. A aproba Regulamentul cu privire la organizarea licitaţiilor de mărfuri industriale, agricole şi alte tipuri de produse.

2. A stabili că nu se impozitează pînă la 5 la sută beneficiul, obţinut de participaţii la licitaţie, în cazul cînd acest beneficiu este îndreptat în fondurile lor de susţinere a sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii şi acordat ulterior, sub formă de împrumuturi, întreprinderilor mici, care execută lucrări de construcţie sau produc mărfuri de larg consum, produse agricole şi alimentare, medicamente, materiale de construcţie - în scopul creării şi dezvoltării bazei lor de producţie.

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.56 din 22.01.2007, în vigoare 02.02.2007]

 

Prim-ministru
al Republicii Moldova Valeriu MURAVSCHI

 

Aprobat

prin hotărîrea Guvernului

Republicii Moldova

din 4 octombrie 1991 nr.551

 

REGULAMENTUL

cu privire la organizarea licitaţiilor de mărfuri industriale,

agricole şi alte tipuri de produse

 

I. PRINCIPII GENERALE

1. Regulamentul de faţă stabileşte modul de organizare a licitaţiilor pentru vînzarea producţiei industriale, agricole şi de alt tip, drepturile şi obligaţiile vînzătorilor, cumpărătorilor şi altor participanţi la licitaţii, precum şi modul de repartizare a veniturilor obţinute.

2. Decizia de a vinde producţia industrială, agricolă şi de alt tip la licitaţii aparţine personaelor fizice şi juridice care produc mărfurile în cauză sau organelor împuternicite cu această operaţie de către Guvernul Republicii Moldova.

3. La licitaţie au dreptul să vîndă atît prin transfer, cît şi cu plată în numerar:

1) producătorii - produse industriale, agricole şi de alt tip, obţinute peste prevederile comenzii de stat, precum şi producţie ce nu este inclusă în comanda de stat;

2) organele împuternicite prin hotărîrea Guvernului Republicii Moldova - producţia, stabilită de Guvern.

Producţia la care sînt stabilite oficial preţuri fixe sau reglabile poate fi realizată la licitaţii numai cu permisiunea specială a Guvernului Republicii Moldova.

Nu se admite vînzarea la licitaţii a produselor, realizarea liberă a cărora este interzisă sau limitată.

4. În calitate de cumpărători la licitaţiile pentru vînzarea produselor industriale, agricole şi de alt tip, care se desfăşoară în conformitate cu prezentul Regulament, pot participa orice persoane fizice şi juridice din Republica Moldova, din alte republici şi state.

Datele privind persoanele care au înaintat cereri de participare la licitaţie nu se anunţă pînă la începutul licitaţiei.

 

II. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII LICITAŢIEI

5. Organizator al licitaţiei poate fi orice persoană fizică sau juridică (denumită în continuare - Întreprindere), înregistrată în modul stabilit, care este producătorul mărfurilor prezentate la licitaţie (vînzătorul) în conformitate cu subpunctul 1) al punctului 3 sau persoana fizică ori juridică, împuternicită de el (intermediarul). În acelaşi timp aceste persoane trebuie să posede dreptul statutar pentru a efectua comerţul cu ridicata sau cu amănuntul, altă activitate analogică sau o permisiune specială de la Guvernul Republicii Moldova.

6. Organizatorii licitaţiei, în dependenţă de importanţa şi complexitatea producţiei prezentate la licitaţie, pot folosi una din următoarele forme de organizare a lor:

licitaţii deschise fără precalificare,

licitaţii deschise cu precalificare,

licitaţii restrînse.

7. Licitaţia publică deschisă fără precalificare se organizează într-o singură etapă, la care participă un nummăr nelimitat de participanţi-furnizori ce îndeplinesc condiţiile puse de organizatori.

8. Licitaţia deschisă cu precalificare se organizează în două etape distincte: în prima etapă participă toţi furnizorii, iar în a doua etapă participă numai furnizorii selecţionaţi de organizatori pe baze competitivităţii producţiei prezentate.

Aceată formă de licitaţie se aplică în cazurile, cînd cumpărătorul doreşte să aibă garanţii preventive în corespundere cu cerinţele stabilite (garanţia calităţii, furnizarea producţiei în termenii stabiliţi şi altele) pentru furnizorii potenţiali. Pentru aceasta în prima etapă organizatorii licitaţiei, în baza informaţiei tehnico-economice şi altei informaţii necesare privitor la producţie şi furnizori, alcătuiesc lista furnizorilor precalificaţi, producţia cărora se admite la licitaţie.

9. Licitaţia restrînsă se aplică atunci cînd:

producţia, datorită specificului ei, poate fi furnizată, de regulă, de un număr restrîns de furnizori;

a existat o licitaţie anterioară, nefinalizată prin încheierea unui contract;

apar motive excepţionale, de exemplu de urgenţă, de păstrare a tainei comerciale, etc.

Anunţarea licitaţiei se face prin invitaţii, adresate direct furnizorilor selecţionaţi în baza aprecierii cumpărătorilor.

10. În cazul cînd vînzătorii deleghează funcţiile de organizator al licitaţiei intermediarului, între ei se încheie un contract, în care se prevede:

lista informaţiei necesare referitor la producţia ce se vinde la licitaţie, pusă la dispoziţia intermediarului, şi modul de înştiinţare a participanţilor la licitaţie;

preţul iniţial al producţiei;

termenul de organizare a licitaţiei;

mărimea şi modul de acordare a avansului şi recompenselor de comision;

obligaţiile reciproce, condiţiile de anulare a contractului şi responsabilitatea materială a părţilor;

alte condiţii, la decizia vînzătorului şi intermediarului.

11. În cazul cînd se organizează o licitaţie deschisă organizatorii sînt obligaţi să publice un anunţ în presă cu cel puţin 30 zile pînă la data fixată.

Anunţul referitor la licitaţie trebuie să conţină cel puţin:

denumirea firmei organizatorului şi adresa;

condiţiile de participare;

modul de a obţine documentaţia licitaţiei şi alte informaţii;

data şi ora cînd e posibilă prezentarea ofertelor de participare la licitaţie în calitate de vînzător al produselor, locul de deschidere a ofertelor;

12. Organizatorii trimit eventualilor cumpărători la licitaţie un preaviz.

Preavizul de licitaţie include:

data, ora şi locul desfăşurării licitaţiei;

denumirea şi volumul producţiei, ce se vinde la licitaţie;

preţul iniţial (de start) al producţiei;

modul de achitare, condiţiile plăţii în rate, dacă aceasta este prevăzută de vînzător;

suma amanetului, dacă acesta este prevăzut de organizator, şi datele contului, pe care trebuie să fie transferat;

mărimea taxei de stat;

adresa şi termenul final de primire a cererilor pentru a participa la licitaţie;

data, ora şi modul de examinare a producţiei;

telefonul pentru concretizări sau informaţii suplimentare;

alte informaţii la latitudinea organizatorului licitaţiei.

13. Pentru a organiza şi a desfăşura licitaţia se creează comisia de licitaţie, preşedintele este conducătorul-organizatorul licitaţiei. Componenţa comisiei se determină de organizatorul licitaţiei.

În componenţa comisiei de organizare a licitaţiei pentru vînzarea obiectelor de artă plastică şi decorativă aplicată, anticariat, a lucrărilor persoanele de artă populară naţională intră şi experţi-specialişti în domeniul artelor.

14. Comisia de licitaţie stabileşte preţul iniţial (de start), întocmeşte procesul-verbal de recepţionale a producţiei conform anexei nr. 1 şi prezintă procesul-verbal preşedintelui comisiei, spre aprobate.

15. Pentru măsuri organizatorice în vederea desfăşurării licitaţiei şi legalizarea operaţiilor de licitaţie la întreprinderea, care organizează licitaţie, se crează un grup de lucru, în componenţa căruia intră un contabil, un merceolog, un casier, un jurist şi alţi specialişti, la decizia comisiei de licitaţie.

16. Întreprinderile care organizează licitaţia pun la dispoziţie sau arendează încăperi pentru desfăşurarea licitaţiei şi întreprind măsuri pentru asigurarea pazei producţiei primite la licitaţie.

17. Producţia selectată pentru licitaţie se transmite în gestiune persoanelor, care poartă răspundere materială, în modul stabilit.

În cazul realizării producţiei cu ridicata pe baza mostrelor, se transmit în gestiune mostrele de produse.

18. Pentru fiecare tip de produse, prezentat la licitaţie se completează o fisă informativă conform anexei nr. 2. Cu 10 zile mai înainte de începerea licitaţiei producţia cu fişele informative se expune spre examinare cumpărătorilor.

 

III. CONDIŢIILE DE PARTICIPARE A CUMPĂRĂTORILOR LA LICITAŢIE

19. Organizatorii licitaţiei emit bilete executate tipografic, în care se indică numărul de ordine, conform căruia posesorul biletului participă la licitaţie, precum şi costul biletului.

Pe verso sînt indicate condiţiile desfăşurării licitaţiei.

Modul de vînzare a biletelor se stabileşte de organizatorii licitaţiei.

20. Cumpărătorul obţine statutul de participant la licitaţie din momentul procurării biletului de participare.

21. Pentru a primi respectivul bilet cumpărătorul prezintă organizatorului licitaţiei cererea de participare şi bonul de transfer a sumei amanetului pe contul de decontare, indicat în preaviz.

În caz că preţul iniţial al producţiei e mai mare de 20 mii ruble, la decontările finale cumpărătorii, cetăţeni particulari, prezintă inspectoratului fiscal o declaraţie privind veniturile.

22. Amanetul se depune prin transfer pe contul organizatorului licitaţiei. Mărimea amanetului se determină de către organizatorii licitaţiei în modul autonom şi trebuie să constituie cel puţin 10 la sută din preţul iniţial al producţiei, iar în cazul vînzării cu ridicata - nu mai puţin de 10 la sută din costul iniţial al părţii minime de vînzare a producţiei, stabilite de organizatorul licitaţiei.

23. În cazul cînd cumpărătorul doreşte să participe la licitaţia mai multor tipuri de produse, amanetul de depune în mărimea stabilită pentru producţia cu costul iniţial cel mai mare.

24. Participantul la licitaţie are dreptul:

personal sau prin intermediul reprezentanţilor împuterniciţi de el să ia parte la tîrgurile din cadrul licitaţiei;

să primească gratuit fişele informative, în care se conţin date referitoare la producţia prezentată la licitaţie, precum şi copia documentaţiei tehnice necesare;

să examineze producţia expusă;

să apeleze la judecată sau arbitraj în cazul cînd sînt încălcate drepturile sale de participant la licitaţie.

25. Pentru persoanele, care nu sînt participante la licitaţie şi nu au depus amanet, se vînd bilete de intrare. Costul biletului de intrare se stabileşte de către organizatorul licitaţiei.

 

IV. MODUL DE DESFĂŞURARE A LICITAŢIEI

26. Licitaţia este condusă de un licitator, numit de către organizatorul licitaţiei.

27. Licitatorul anunţă, numărul articolului de vînzare, indicat în fişa informativă, caracteristica sumară a mărfii şi preţul ei iniţial. Începutul licitaţiei se consideră momentul, cînd persoana care vinde la licitaţie anunţă preţul iniţial al producţiei.

În dependenţă de conjunctura cererilor la producţie în decursul licitaţiei, persoana care conduce licitaţia pate stabili preţuri de start mai mari.

La licitaţie nu pot fi vîndute articolele la preţuri mai joase decît cele iniţiale.

28. Participanţii la licitaţie (sau persoanele împuternicite de ei), care doresc să cumpere producţie, ridică biletele, cu numărul îndreptat spre licitator şi numesc preţul lor.

29. Licitatorul dirijează negocierile din cadrul licitaţiei pînă cînd rămîne un singur pretendent, care a propus preţul cel mai mare, după care nu se mai admit alte negocieri.

30. Participantul, care oferă preţul cel mai mare, îi este adjudecată marfa, el fiind obligat în decurs de 10 minute după terminarea negocierilor asupra producţiei în cauză să prezinte grupului de lucru biletul său de participant cu drept de plată pentru marfă şi să semneze procesul-verbal al rezultatelor licitaţiei. Procesul-verbal este semnat şi de către reprezentantul organizatorului licitaţiei şi persoana care a condus licitaţia.

În procesul-verbal se indică datele privind persoanele oficiale, persoana care dirijează licitaţia, preţul iniţial al producţiei şi ultimul ei preţ, precum şi obligaţiile părţilor privind semnarea contractului de vînzare-cumpărare a producţiei şi numărul contului de decontare al vînzătorului. Copia procesului-verbal al rezultatelor licitaţiei se înmînează cumpărătorului şi are calitatea de adeverinţă provizorie, care confirmă dreptul de proprietate al cumpărătorului asupra producţiei.

31. Persoana care refuză să semneze procesul-verbul al rezultatelor licitaţiei este lipsită de dreptul de a participa în continuare la licitaţie. În cazul dat negocierile asupra tipului respectiv de producţie se reînnoiesc.

32. Persoanele care în procesul negocierilor oferă preţuri mai ridicate la producţie şi apoi refuză s-o procure, prin decizia comisiei de licitaţie, sînt lipsite de dreptul de a participa în continuare la licitaţie.

 

V. MODUL DE PLATĂ

 

Operaţiile de licitaţie prin transfer

33. În decurs de 30 de zile calendaristice din momentul semnării procesului-verbal al rezultatelor licitaţiei cumpărătorul transferă pe contul de decontare, indicat în procesul-verbal, suma de bani egală cu ultimul preţ oferit de el la licitaţie. Dacă cumpărătorul nu transferă suma stabilită în termenele indicate, este lipsit de dreptul de proprietate asupra producţiei procurate, amanetul nu se restituie şi cumpărătorul este amendat, dacă amenda este prevăzută în procesul-verbal al rezultatelor licitaţiei. Mărimea amenzii este stabilită de organizatorul licitaţiei în sumă fixă sau în procente la costul producţiei procurate de cumpărător. Dacă producţia a fost vîndută pe baza mostrelor, condiţiile furnizării ei, ordinea de achitare sînt prevăzute în contractul încheiat între vînzător (furnizor) şi cumpărător în care trebuie să fie stipulată şi amenda pentru încălcarea condiţiilor contractului de către ambele părţi.

34. Suma amanetului, depusă de persoana care a procurat marfa la licitaţie, se ia în consideraţie la calcului final.

Participanţilor care nu au procurat marfa la licitaţie suma amanetului li se restituie în decurs de 10 zile calendaristice.

 

Operaţiile de licitaţie prin decontări în numerar

35. Membrul grupului de lucru eliberează cumpărătorului un cec în două exemplare, în care sînt indicate denumirea producţiei, numărul fişei ei informative, data vînzării, numărul biletului de cumpărător, preţul oferit de el. Primul exemplar al cecului de marfă i se înmînează cumpărătorului pentru a plăti cumpărătura, copia rămîne la grupul de lucru, care înscrie datele lui în lista de licitaţie.

36. Pentru marfa procurată la licitaţie se plătesc bani în numerar sau folosind carnetul de decontări (cecul) eliberat de Banca Naţională a Republicii Moldova în modul stabilit.

37. După achitarea plăţii cumpărătorul prezintă grupului de lucru primul exemplar al cecului de marfă cu indicaţia "plătit".

Eliberarea producţiei plătite se efectuează, respectînd Regulile de vînzare către populaţie a mărfurilor de larg consum, în vigoare.

38. Producţia procurată la licitaţie nu poate fi înapoiată de către cumpărător, cu excepţia mărfurilor cu defecte de producţie ascunse, care au fost observate în procesul de vînzare. Schimbul producţiei la licitaţie, examinarea şi satisfacerea reclamaţiilor posesorilor ei are loc în conformitate cu Regulile de schimb a mărfurilor industriale, cumpărate în reţeaua comerţului, în vigoare.

39. În procesul desfăşurării licitaţiei membrii grupului de lucru, pe baza cecurilor de marfă plătite înregistrează producţia în lista de licitaţie, conform anexei nr. 3.

40. Cînd licitaţia ia sfîrşit fişele informative şi lista de licitaţie se prezintă în contabilitatea întreprinderii care a organizat licitaţia.

 

VI. DISTRIBUIREA VENITURILOR OBŢINUTE DE PE URMA

VÎNZĂRII PRODUCŢIEI LA LICITAŢIE

 

41. Dacă în cadrul licitaţiei este vîndută producţia, exceptînd cea indicată în alineatul 1 al punctului 42:

vînzătorul (întreprinderea-producătoare a mărfurilor) obţine suma încasată în rezultatul vînzării producţiei la preţurile de realizare la licitaţie. Suma respectivă este inclusă în suma totală încasată în rezultatul realizării producţiei întreprinderii şi este supusă impozitului în modul stabilit de legislaţia Republicii Moldova. Recompensa de comision a intermediarului (dacă licitaţia a fost organizată de ei) se include în cheltuielile pentru realizarea producţiei. Dacă în cadrul licitaţiei sînt vîndute produse, asupra cărora se extinde impozitul pe circulaţie, respectivul impozit se percepe conform tarifelor impozitului pe circulaţie în procente la preţurile de vînzare a mărfurilor la licitaţie. Tarifele indicate se stabilesc în conformitate cu legislaţia în vigoare;

intermediarul primeşte recompensa de comision, mărimea căruia se stabileşte în contractul încheiat, conform punctului 10 al Regulamentului de faţă. Suma încasată de intermediar se formează din recompensa de comision şi venitul provenit de la vînzarea biletelor de intrare licitaţie. Beneficiul intermediarului se stabileşte, calculîndu-se diferenţa dintre suma încasată de el pe urma licitaţiei şi cheltuielile suportate la desfăşurarea ei, incluse în modul stabilit în preţul de cost al serviciilor de comision. Beneficiul respectiv este supus la impozit în modul stabilit în modul stabilit de legislaţia Republicii Moldova. Totodată, nivelul maxim al rentabilităţii, înregistrat la aplicarea tarifelor impozitului pe beneficiului intermediarului, se stabileşte conform rubricii "comerţ şi alimentaţie publică".

42. În cazul vînzării la licitaţie, prin hotărîrea Guvernului Republicii Moldova, a produselor repartizate în mod centralizat, inclusiv din fondurile de piaţă, precum şi a produselor, achiziţionate necentralizat şi procurate de către organizaţiile comerţului de stat de la întreprinderi cu diverse statute organizatorice şi juridice, a mărfurilor transmise de către organele controlului vamal, a obiectelor de anticariat, primite de la întreprinderi, organizaţii şi instituţii de stat sau de la organizaţii şi întreprinderi respective ca făcînd parte din conţinutul bunurilor statului (confiscate, moştenite, fără stăpîn):

întreprinderii (asociaţiei) comerţului de stat sau altei organizaţii care a organizat licitaţie, conform hotărîrii Guvernului Republicii Moldova, i se transferă 10 la sută din suma totală încasată suplimentar;

organismului, întreprinderii, organizaţiei, instituţiei care a efectuat sau a prezentat marfa la licitaţie i se transferă 10 la sută din suma totală încasată suplimentar. Transferarea nu se efectuează, dacă organismul, întreprinderea, organizaţia, instituţia în cauză desfăşoară licitaţia în mod autonom;

partea rămasă din suma totală încasată suplimentar, se distribuie în părţi egale în bugetul republican şi local.

Mijloacele alocate în bugetele republican şi locale se trec în compartimentul 12, paragraful 1 - "încasarea mijloacelor obţinute la organizarea licitaţiilor".

Decontările în buget se fac în decurs de 3 zile de la data încheierii licitaţiei. Controlul asupra executării plăţilor revine organelor financiare din teritoriul unde a avut loc licitaţia.

Suma neachitată la timp pentru încasări suplimentare este percepută pentru întregul termen al datoriilor faţă de buget cu aplicarea unor majorări de 0,2% din suma restanţelor pentru fiecare zi de depăşire a termenului de plată (inclusiv pentru ziua cînd s-au achitat plăţile).

Încasările suplimentare obţinute la licitaţii se stabilesc:

la produsele din fondul pieţei - sub formă de diferenţă dintre preţul real de vînzare şi preţul de vînzare cu amănuntul stabilit oficial, reglementat, liber (contractual);

la alte produse, distribuite centralizat - sub formă de deferenţă dintre preţul real de vînzare şi preţul fix de vînzare cu ridicata, reglementat, contractual;

la obiectele de anticariat - sub formă de diferenţă dintre preţul de vînzare şi preţul stabilit de comisia de licitaţie;

la produsele, oferite de organele controlului vamal şi la obiectele de anticariat, oferite de organizaţiile şi întreprinderile respective din fondul bunurilor statului (confiscate, moştenite, fără stăpîn) - sub formă de sume încasate în rezultatul vînzării acestor obiecte la preţuri reale.

Totodată, la produsele asupra cărora se extinde impozitul pe circulaţie, încasările suplimentare se stabilesc sub formă de diferenţă dintre preţul real de vînzare şi preţul liber (contractual) cu perceperea impozitului pe circulaţie.

Suma totală încasată la licitaţie se stabileşte sub formă de încasări suplimentare şi venituri obţinute de pe urma vînzării biletelor de intrare la licitaţie.

43. La vînzarea în cadrul licitaţiei a bunurilor cetăţenilor cu titlu de proprietate:

cetăţeanul (grupul de cetăţeni) primeşte suma încasată de pe urma vînzării bunurilor cu preţuri de realizare, cu reţinerea taxei de comision pentru intermediar. Suma încasată de un grup de cetăţeni se repartizează între ei conform înţelegerii. Suma încasată (venitul) de cetăţeni este supusă la impozit în modul stabilit de legislaţia Republicii Moldova;

intermediarul primeşte taxa de comision conform modului şi condiţiilor prevăzute în alineatul 3 al articolului 47 din Regulamentul de faţă.

 

Anexa nr.1

la Regulamentul cu privire la

organizarea licitaţiilor de

mărfuri industriale, agricole

şi alte tipuri de produse

Denumirea întreprinderii care organizează licitaţia

 

PROCESUL-VERBAL nr.____

de primire a mărfurilor la licitaţie

 

Comisia în componenţa_________________________________________________________________

a primit la comisie_____________________________________________________________________

(denumirea mărfurilor)

Preţul cu amănuntul (contractual)_________________________________________________________

Preţul iniţial (de start) la licitaţie___________________________________________________________

Preţul de vînzare la licitaţie_______________________________________________________________

Furnizorul producţiei____________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________________

(denumirea, adresa, contul de decontare)

 

Semnături:

Preşedintele comisiei___________________________________________________________________

Membrii comisiei_______________________________________________________________________

Furnizorul producţiei____________________________________________________________________

 

Data întocmirii procesului-verbal "____"_______________1991

 

Anexa nr.2

la Regulamentul cu privire la

organizarea licitaţiilor de

mărfuri industriale, agricole

şi alte tipuri de produse

Denumirea întreprinderii care organizează licitaţia

 

Fişa informativă nr. ____

Denumirea completă şi descrierea mărfurilor, caracteristica lor tehnico-economică, capacităţile de consum, calitatea lor şi alte date referitoare la marfă

_____________________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________

Preţul iniţial (de stat) la licitaţie__________________________________________________________

Preşedintele comisiei_________________________________________________________________

Membrii comisiei_____________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________

 

Data completării "____"____________________1991

 

Anexa nr.3

la Regulamentul cu privire la organizarea

licitaţiilor de mărfuri industriale,

agricole şi alte tipuri de produse

 

Data organizării licitaţiei "_____"______________1991

 

LISTA DE LICITAŢIE nr. ______

 

Nr.

d/o

Nr. procesului verbal al comisiei de licitaţie Denumirea şi descrierea sumară a producţieiPreţul cu amănuntul (contractual)   Preţul iniţial

(de start) la licitaţie

Preţul real de vînzare la licitaţie

Diferenţa dintre preţul real de vînzare şi preţul cu amănuntul

(contractual)

 

Semnături:

Contabil__________________________

Casier ___________________________

Merceolog________________________

Jurist____________________________