HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA Cu privire la Departamentul de Stat pentru Reforma Agrară al Republicii Moldova Nr.624 din 12.11.91 * * *
Abrogat: 19.12.2008
Hotărîrea Guvernului nr.1416 din 11.12.2008
În conformitate cu hotărîrea Guvernului R.S.S. Moldova din 21 martie 1991 nr. 140 "Cu privire la crearea Departamentului de Stat pentru reforma Agrară al R.S.S. Moldova" şi Decretul Preşedintelui Republicii Moldova din 26 octombrie 1991 nr. 210 "Cu privire la formarea Comitetului de Stat pentru Problemele Reformeii Economice al Republicii Moldova" Guvernul Republicii Moldova hotărăşte: 1. Pînă la adoptarea Regulamentului, structurii şi schemei de încadrare a Comitetului de Stat pentru problemele reformei economice din Republicii Moldova a apoba Regulamentul provizoriu şi structura Departamentului de Stat pentru Reforma Agrară al Republicii Moldova (conform anexelor), stabilind efectivul aparatului central în număr de 32 unităţi, inclusiv 10 unităţi transferate din cadrul Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei al Republicii Moldova (cu excepţia personalului pentru paza clădirilor şi deservirea transportului auto), cu fondul anual de remunerare a muncii de 251,5 mii ruble, dintre care 79 mii ruble vor fi transferate din fondul de remunerare a muncii al Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei al Republicii Moldova. 2. A aproba pentru conducerea depatamentului de Stat pentru Reforma Agrară al Republicii Moldova instituirea a două posturi de vicedirectori inclusiv un prim-vicedirector general, şi a unui colegiu din 9 persoane. 3. A crea pe lîngă Departamentul de Stat pentru Reforma Agrară a Republicii Moldova Consiliul social republican pentru reforma agrară în scopul soluţionării Chestiunilor ce ţin de reforma agrară. Departamentul de Stat pentru Reforma Agrară al Republicii Moldova în termen de o lună să întocmească şi să prezinte Guvernului Republicii Moldova spre aprobare proiectul de Regulament al Consiliului social republican pentru reforma agrară şi componenţa lui nominală. 4. Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei al Republicii Moldova să transmită în subordinea Departamentului de Stat pentru Reforma Agrară al Republicii Moldova Direcţia pentru folosirea pămîntului, reglementarea regimului proprietăţii funciare şi protecţia solurilor cu funcţiile şi statele respective (10 unităţi), alocaţiile pentru întreţinerea ei, mijloacele de transport auto şi limitele pentru întreţinerea lor, precum şi limitele financiare pentru executarea lucrărilor funciare, de cultivare tehnică, protecţie a solurilor de eroziune, recultivare, restabilire şi sporirea a fertilităţii terenurilor. 5. A stabili, că specialiştilor transferaţi în Departamentul de Stat pentru Reforma Agrară al Republicii Moldova din Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei al Republicii Moldova li se păstrează mărimea salariului dreptul la spaţiu locativ şi alte înlesniri. 6. Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei al Republicii Moldova să transmită în modul stabilit, conform situaţiei la 1 octombrie 1991, Institutul de Proiectări în Domeniul Organizării Teritoriului în subordonarea Departamentului de Stat pentru Reforma Agrară al Republicii Moldova. 7. Departamentul de Stat pentru Reforma Agrară al Republicii Moldova Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei al Republicii Moldova, Ministerul Ştiinţei şi Învăţămîntului al Republicii Moldova în termen de 2 luni să elaboreze un program de instruire şi perfecţionare a cadrelor din domeniul reformei agrare.
[Pct. 8 şi 9 abrogate prin Hot. Guv. nr.129 din 02.03.92] 10. A stabili, că Departamentul de Stat pentru Reforma Agrară al Republicii Moldova asigură efectuarea lucrărilor de proiectări, prospecţiuni şi de reglementare a regimului funciar din contul mijloacelor bugetului de stat şi pe bază de contract la cererile întreprinderilor şi organizaţiilor agricole din cadrul Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei al Republicii Moldova, precum şi al altor ministere şi departamente de stat. 11. Departamentul de Stat pentru Reforma Agrară al Republicii în termen de două luni să elaboreze şi să prezinte Guvernului Republicii Moldova propuneri de rigoare vizînd asigurarea repartizării în anii 1992-1995 a resurselor tehnico-materiale şi a alocaţiilor necesare la executarea lucrărilor de reglementare a regimului funciar pentru realizarea reformei agrare pe teritoriul Republicii Moldova. 12. Cancelaria de Stat a Republicii Moldova în termen de o lună să repartizeze Departamentul de Stat pentru Reforma Agrară al Republicii Moldova încăpere de serviciu. 13. Ministerul Resurselor Materiale al Republicii Moldova şi Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei al Republicii Moldova să prevadă aprovizionarea Departamentului de Stat pentru Reforma Agrară al Republicii Moldova şi a subdiviziunilor lui cu mijloacele tehnice şi resurse materiale, necesare pentru îndeplinirea sarcinilor trasate. Prim-ministru al Republicii Moldova Valeriu Muravschi Anexa nr. 1 la hotărărea Guvernului Republicii Moldova din 12 noiembrie 1991 nr. 624 REGULAMENTUL PROVIZORIU al Departamentului de Stat pentru Reforma Agrară al Republicii Moldova I. Principii generale 1. Departamentul de Stat pentru reforma Agrară al Republicii Moldova (în continuare - Departamentul) este organul republican de dirijare a reformei agrare, creat pe lîngă Guvernul Republicii Moldova în conformitate cu hotărîrea Sovietului Suprem al R.S.S. Moldova din 15 februarie 1991 "Cu privire la Concepţia reformei agrare şi dezvoltării social-economice a satului în R.S.S. Moldova". 2. Departamentul îşi desfăşoară activitatea în baza legilor şi hotărîrilor Parlamentului Republicii Moldova, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului Republicii Moldova şi prezentului Regulament. 3. Departamentul orgnizează realizarea reformei agrare în baza transformării tipurilor de proprietate şi creării condiţiilor economice de cointeresare a posesorilor de mijloace privatizate din complexul agroindustrial. În limitele competeţei sale îşi coordonează activitatea în domeniul respectiv cu Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei al Republicii Moldova, Departamentul de Stat pentru Privatizare al Republicii Moldova, Uniunea ţăranilor a Republicii Moldova, precum şi cu alt ministere, departamente şi organizaţii obşteşti. 4. Departamentul adoptă hotărîri, emite ordine şi dispoziţii, efectuează controlul asupra executării lor. 5. Departamentul are statut de persoană juridică, bilanţ autonom, pecete cu Stema de Stat a Republicii Moldova şi cu denumirea sa în limbile de stat şi rusă. 6. Secţiile raionale săteşti şi orăşeneşti pentru reforma agară, create pe lîngă organele autoadministrării locale, se finanţează din bugetele locale şi îşi desfăşoară activitatea sub conducerea metodică a Departamentului. II. Sarcinile de bază 7. Sarcinile de bază ale Departamentului sînt: 1) elaborarea programului pentru reforma agrară şi a mecanismului ei de realizare, asigurarea infăptuirii pe etape şi finanţarea acestui program; 2) organizarea lucrărilor pentru restructurarea sistemului de reglementare a regimului funciar, fundamentarea lor ştiinţifică şi metodică, asigurarea cu cadre şi coordonarea realizării programului; 3) elaborarea mecanismului de stimulare economică pentru folosirea raţională a pămîntului; 4) organizarea sistemului de informare tehnico-ştiinţifică în problemele reformei agrare; 5) acordarea sprijinului în activitatea de întreprinzător la realizarea reformei agrare; 6) reglementarea relaţiilor funciare în Republica Moldova, precum şi asigurarea respectăprii de către beneficiarii funciari a cerinţelor legislaţiei funciare; 7) crearea condiţiilor pentru folosirea raţională şi protecţia solurilor, a mediului înconjurător, dezvoltarea pe principii egale a tuturor formelor de gospodărire; 8) organizarea şi executarea oricăror lucrări de reglementare a regimului funciar în Republica Moldova. Organizarea muncii în vederea descoperii, valorificării şi folosirii pămînturilor noi, antrenării lor în circuitul agricol, recultivării carierelor, restabilirii şi sporirii fertilităţii solurilor; 9) organizarea lucrărilor şi ţinerea evidenţei de stat, a cadastrului funciar de stat şi a monitoringului pămînturilor în Republica Moldova; 10) efectuarea controlului de stat asupra folosirii şi ocrotirii pămînturilor în Republica Moldova; 11) planificarea şi efectuarea cu forţele organizaţiilor de priectare a lucrărilor aerofotografice, topografice şi geodezice, cartografice, de reglementare a regimului funciar, de proiectare, restabilire şi recultivare a pămînturilor, a altor lucrări de cercetare şi proiectare pe teritoriul Republicii Moldova; 12) elaborarea proiectelor de organizare şi reconstrucţie a teritoriului şi controlului asupra realizării lor; 13) pregătirea şi prezentarea spre examinare Parlamentului şi Guvernului Republicii Moldova a proiectelor privind reglementarea relaţiilor funciare, redistribuirea pămînturilor între beneficiarii funciari, repartizarea pămînturilor pentru necesităţi de stat şi obşteşti; 14) elaborarea şi formularea propunerilor pentru organele respective vizînd soluţionarea litigiilor funciare; 15) elaborarea şi realizarea programului pentru reforma agrară şi formarea relaţiilor de piaţă de bază privatizării pămîntului şi a mijloacelor fixe în complexul agroindustrial; 16) crearea bazei normative, orientate spre modificarea relaţiilor organizatorico-economice şi juridice la sat, care să contribuie la devoltarea eficientă a formelor existente şi a celor noi de gospodărire în complexul agroindustrial; 17) elaborarea principiilor şi metodilor de privatizare a pămîntului şi mijloacelor fixe ale complexului agroindustrial, crearea unor condiţii egale la folosirea lor pentru toate formele de proprietate; 18) crearea unui mecanism juridic şi economic eficient de ocrotire a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), a cooperativelor, formelor intergospodăreşti şi a altor forme de organizare a producţiei. III. Funcţiile 8. Departamentul exercită următoarele funcţii: 1) asigură realizarea în Republica Moldova a reformei agrare; 2) dirijează lucrările de redistribuire a pămînturilor între beneficiarii funciari; 3) organizează elaborarea şi aplicarea actelor normative în activitatea ce ţine de reforma agrară, explică principiile şi căile de realizare a drepturilor şi obligaţiilor beneficiarilor funciari şi ale altor deţinători de mijloace fixe ale complexului agroindustrial; 4) elaborează, aprobă şi coordonează în modul stabilit mecanismul privatizării pămînturilor şi mijloacelor de producţie ale complexului agroindustrial; 5) întreprinde măsurile necesare pentru asigurarea protecţiei economice şi juridice a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), cooperativelor, asociaţiilor şi altor forme de producţie, care se bazează în activitatea lor de mijloacele privatizate; 6) întreprinde măsuri de protecţie a mediului înconjurător, a resurselor naturale, de asigurarea a angajării lucrătorilor complexului agroindustrial, ţinînd seama de volumul de muncă privind reforma agrară; 7) organizează instruirea fermierilor şi a membrilor gospodăriilor ţărăneşti, ai altor producători ce activează pe baza mijloacelor privatizate, aplicîndu-şi cunoştinţele teoretice şi practice necesare pentru conducerea gospodăriei individuale; 8) crează fonduri speciale pentru acordarea de ajutor financiar subiecţilor reformei agrare; 9) organizează munca de creare (pe baza principiilor liberului consimţămînt şi democratismului) a cooperativelor, asocaiţiilor şi a altor formaţiuni de gospodării ţărăneşti (de fermieri) sau altor forme de organizare a producţiei; 10) organizează efectuează tuturor lucrătorilor de reglementare a regimului proprietăţii funciare în gospodăriile Republicii Moldova, precum şi a lucrărilor antierozionale, de fixare a solului contra alunicărilor, de valorificare în complex a pămînturilor noi şi de recultivare a pămînturilor deteriorate; 11) ţine evidenţa de stat a pămînturilor tuturor beneficiarilor funciari din republică, monitoringul pămîntului, întocmeşte, de asemenea şi prezintă anual organelor superioare respective cadastrul funciar de stat al Republicii Moldova; 12) organizează şi exercită controlul asupra: respectării de către întreprinderile de stat, cooperatiste şi obşteşti, indifirent de subordonarea lor departamentală, precum şi de către persoanele oficiale şi cetăţeni a legislaţiei în vigoare a Republicii Moldova în chestiunile folosirii şi protecţiei pămînturilor; desfăşurării măsurilor de protecţie a solurilor de către colectivele de arendă, cetăţeni şi întreprinderi, organizaţii şi instituţii, indiferent de subordonarea lor departamentală; 13) pregăteşte comunicări şi prezintă propuneri Parlamentului şi Guvernului Republicii Moldova vizînd reforma agrară şi respectarea legislaţiei funciare; 14) dirijează şi verifică lucrările ce ţin de cadastrul funciar şi monitoringul funciar; 15) determină volumul lucrărilor de reglementare a regimului funciar de prospecţiuni, cartografice, topografice şi geodezice, pedologice şi al altor lucrări efectuate pe teritoriul Republicii Moldova, pregăteşte calculele necesare pentru stabilirea volumului de lucrări şi mijloace necesare; 16) dirijează şi exercită controlul asupra realizării măsurilor antierozionale pe întreg teritoriul republicii; 17) elaborează instrucţiuni, metodologii şi norme pentru toate genurile de lucrări de reglementare a regimului funciar, topografice şi geodezice, de prospecţiuni şi alte genuri de lucrări efectuate pe teritoriul republicii; 18) participă nemijlocit la crearea secţiilor raionale, săteşti şi orăşeneşti pentru reforma agrară şi la asigurarea lor cu materiale metodice necesare; 19) generalizează rezultatele activităţii în domeniul reformei agrare şi dezvoltării social-economice a satului şi asigură publicarea lor, inclusiv prin intermediul mijloacelor de infirmare în masă; 20) examinează scrisorile, sesizările şi cererile cetăţenilor adresate Departamentului, analizează propunerile şi interpelările legate de reforma agrară, folosirea pămîntului, reglementarea regimului funciar şi protecţia solului, răspunzînd cu promptitudine solicitanţilor, luînd toate măsurile pentru rezolvarea în esenţă a problemelor expuse în propuneri şi interpelări. IV. Relaţii cu alte ministere, departamente de stat, instituţii 9. Departamentul stabileşte relaţii directe cu ministerele, departamentele de stat, instituţiile, executivele raionale, precum şi cu direcţiile raionale ale complexului agroindustrial pe calea: efectării reformei agrare; executării controlului de stat asupra folosirii şi protecţiei solurilor; efectuării lucrărilor de reglementare a regimului funciar; întocmirii materialelor pentru repartizarea pămînturilor în diferite scopuri; sistematizării informaţiei, dărilor de seamă despre repartizarea, privatizarea şi folosirea pămîntului; punerii la dispoziţie pentru uz de serviciu a instrucţiunilor, directivelor metodice, actelor legislative cu privire la pămînt şi la folosirea pămîntului. 10. Stabileşte relaţii cu Institutul de proiectări în domeniul organizării teritoriului şi cu secţiile pentru reforma agrară prin: exercitarea conducerii metodice, planificarea şi finanţarea lucrărilor de reglementare a regimului funciar; efectuarea controlului asupra îndeplinirii planurilor calendaristice de lucru; participarea la activitatea Consiliului republican pentru reforma agrară, a Consiliului tehnico-ştiinţific al Institutului. V. Drepturile Departamentului 11. Pentru îndeplinirea sarcinilor sale Departamentul este în drept: să reprezinte în Guvernul Republicii Moldova, în organele republicane şi în alte organe interesele Consiliului republican pentru reforma agrară, organizat pe lîngă aparatul său central, ale secţiilor lui raionale, săteşti şi orăşeneşti; să participe la elaborarea actelor legislative şi altor acte normative, să emită, în limitele componenţei sale, acte normative obligatorii pentru toate subdiviziunile sale; să coordonează şi să controleze activitatea ministerelor, departamentelor, serviciilor, întreprinderilor şi organizaţiilor, aflate pe teritoriul Republicii Moldova, orientată spre realizarea reformei agrare; să exercite controlul de stat asupra folosirii şi protecţiei pămînturilor în Republica Moldova; să efectueze expertiza proiectelor de documete, acte normative şi propuneri în problemele reformei agrare, ce urmează a fi supuse examinării în instanţele republicane superioare; să exercite controlul asupra activităţii financiare şi economice a unităţilor din subordinea, modul de utlizarea a mijloacelor fin fondurile create şi a celor din buget; să exercite controlul asupra activităţii direcţiilor raionale ale complexului agroindustrial, asociaţiilor agroindustriale şi ştiinţifice de producţie, precum şi a instituţiilor de proiectări în chestiunile îndeplinirii hotărîrilor Parlamentului şi Guvernului Republicii Moldova în domeniul reformei agrare, folosirii pămîntului şi reglementării regimului funciar, folosirii şi protecţiei pămîntului, ţinerii cadastrului funciar, monitoringului pămînturilor, valorificării pămînturilor noi şi altor măsuri de reglementare a regimului funciar; să ceară de la toţi beneficiarii funciari (precum şi de la toate ministerele şi instituţiile, departamentele de stat, întreprinderile şi organizaţiile), indiferent de subordonarea lor departamentală, materialele şi datele necesare în legătură cu folosirea (evidenţa) pămînturilor, realizarea măsurilor antierozionale şi tehnologice de ameliorare, plantarea perderilor silvice de protecţie a cîmpurilor, recultivarea pămînturilor etc. V. Responsabilităţi 12. Departamentul poartă răspundere pentru: efectuarea reformei agrare; întocmirea şi prezentarea în termenul stabilit a cadastrului funciar republican anual; executarea controlului de stat asupra folosirii şi protecţiei pămîntului Republicii Moldova; desfăşurarea lucrărilor de reglementare a regimului funciar în gospodăriile republicii; ţinerea monitoringului pămînturilor; organizarea lucrărilor pentru valorificarea pămînturilor noi, recultivarea carierilor şi antrenarea suprafeţelor în circuitul agricol intensiv; controlul şi organizarea lucrărilor antierozionale şi tehnologice de ameliorare; ţinerea cadastrului funciar în gospodăriile agricole; activitatea Institutului de Proiectări în Domeniul Organizării Teritoriului pentru îmbunătăţiri funciare, a secţiilor pentru reforma agrară de pe lîngă organele autoadministrării locale şi a Consiliului republican pentru reforma agrară; examinarea reclamaţiilor şi cererilor cetăţenilor în chestiunile reformei agrare, folosirii pămîntului şi reglementării regimului funciar. Anexa nr. 2 la hotărîrea Guvernului Republicii Moldova din 12 noiembrie 1991 nr. 624 STRUCTURA Departamentului de Stat pentru Reforma Agrară al Republicii Moldova Direcţia pentru reforma funciară, reglementarea regimului proprietăţii funciare şi protecţia solurilor Direcţia asigurarea economică şi financiară a reformei agrare Secţia asigurare juridică a reformei agrare Secţia formarea economiei cu mai multe sectoare şi privatizarea mijloacelor de producţie Secţia administrare economică

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀