vineri, 23 ianuarie 2004
51/29.01.92 Hotărîre cu privire la Camera Înregistrării de Stat pe lîngă Ministerul Justiţiei al Republicii Moldova

H O T Ă R Î R E

cu privire la Camera Înregistrării de Stat pe lîngă

Ministerul Justiţiei al Republicii Moldova

 

nr. 51  din  29.01.92

 

Monitor nr.1/42 din 30.01.1992

 

* * *

Abrogat: 23.01.2004

Hotărîrea Guvernului nr.22 din 16.01.2004

 

În temeiul Decretului Preşedintelui Republicii Moldova din 9 decembrie 1991 "Privind înregistrarea întreprinderilor ce funcţionează pe teritoriul Republicii Moldova" Guvernul Republicii Moldova

HOTĂRĂŞTE:

1. A aproba Regulamentul Camerei Înregistrării de Stat pe lîngă Ministerul Justiţiei al Republicii Moldova (se anexează).

2. Se stabileşte efectivul funcţionarilor Camerei Înregistrării de Stat pe lîngă Ministerul Justiţiei în număr de 59 unităţi titulare, inclusiv 30 unităţi pentru aparatul central.

Se instituie oficii teritoriale ale Camerei Înregistrării de Stat pe lîngă Ministerul Justiţiei în municipiul Chişinău, judeţele Bălţi, Cahul, Chişinău, Edineţ, Lăpuşna, Orhei, Soroca, Tighina, Ungheni, Taraclia şi în U.T.A. Găgăuzia.

[Alin.2 pct.2 completat prin Hot. Guv. nr.527 din 01.06.2000]

[Pct.2 în redacţia Hot. Guv. nr.695 din 23.07.99]

[Pct.2 în redacţia Hot. Guv. nr.751 din 03.11.95]

[Pct.2 modificat prin Hot. Guv. nr.640 din 26.08.94]

 

3. Consiliile judeţene sînt obligate să asigure oficiile teritoriale nou-create cu spaţii pentru sedii.

Camera Înregistrării de Stat se scuteşte de plata pentru arendă pentru spaţiile ocupate în clădirile din patrimoniul statului şi achită plata numai pentru serviciile comunale.

[Alin.2 pct.3 introdus prin Hot. Guv. nr.527 din 01.06.2000]

[Pct.3 în redacţia Hot. Guv. nr.695 din 23.07.99]

 

4. Ministerul Finanţelor al Republicii Moldova să aloce mijloacele necesare pentru finanţarea activităţii Camerei Înregistrării de Stat pe lîngă Ministerul Justiţiei al Republicii Moldova, precum şi pentru asigurarea tehnico-materială.

5. Inspectoratul Fiscal Principal de Stat şi Departamentul Analize Sociologice şi Statistice vor asigura atribuirea codurilor fiscale şi statistice în incinta oficiilor teritoriale ale Camerei Înregistrării de Stat.

[Pct.5 introdus prin Hot. Guv. nr.527 din 01.06.2000]

 

PRIM-MINISTRU
AL REPUBLICII MOLDOVAValeriu MURAVSCHI

Chişinău, 29 ianuarie 1992,
Nr.51

 

Aprobat

prin hotărîrea Guvernului

Republicii Moldova

nr.51 din 29 ianuarie 1992

 

REGULAMENTUL

Camerii Înregistrării de Stat pe lîngă Ministerul Justiţiei

al Republicii Moldova

 

I. PRINCIPII GENERALE

1. Camera Înregistrării de Stat pe lîngă Ministerul Justiţiei al Republicii Moldova (în continuare – Camera) este un organ de stat, creat în vederea înregistrării obligatorii şi ţinerii evidenţei unice a agenţilor economici activi, cu drept de persoană juridică sau fără acest drept, precum şi filialele şi reprezentanţele lor, instituite sau acreditate pe teritoriul Republicii Moldova pentru exercitarea activităţii de întreprinzători, indiferent de genul lor de activitate, formele juridice de organizare şi apartenenţă.

2. Camera are statut de persoană juridică şi sigiliu.

Camera funcţionează pe o bază fără profit. Pe lîngă mijloacele obţinute de la înregistrarea agenţilor economici, pe care o efectuează Camera în conformitate cu prezentul regulament, ea beneficiază de subvenţii de la bugetul de stat.

Veniturile care depăşesc cheltuielile sînt vărsate în bugetul de stat.

3. Camera îşi desfăşoară activitatea conform Constituţiei, legislaţiei în vigoare a Republicii Moldova şi prezentului regulament. II. Obiectul de activitate şi funcţiile Camerei

4. În realizarea obiectivului de activitate Camera îşi propune următoarele:

controlul de stat privind corespunderea documentelor de constituire ale întreprinderilor cu prevederile legislaţiei;

înregistrarea de stat a întreprinderilor, documentelor de constituire precum şi a modificărilor şi completărilor în ele;

evidenţa de stat unică a întreprinderilor;

ţinerea Registrului Comercial de Stat al Republicii Moldova;

eliberarea şi publicarea datelor din Registrul Comercial de Stat al Republicii Moldova.

5. În conformitate cu obiectivul de activitate Camera şi organele ei îndeplinesc următoarele funcţii:

primesc spre examinare de la persoanele fizice şi juridice cereri şi demersuri vizînd înregistrarea întreprinderilor, precum şi modificările în documentele lor de constituire;

expertizează documentele de constituire ale întreprinderilor vizînd corespunderea lor cu prevederile legislaţiei în vigoare;

cer, în conformitate cu legislaţia, informaţii şi documente necesare pentru trecerea în Registrul Comercial de Stat al Republicii Moldova, precum şi pentru concluzionarea asupra corespunderii creării şi activităţii întreprinderilor cu legislaţia în vigoare;

adoptă hotărîri cu privire la înregistrare sau la refuzul înregistrării întreprinderilor, precum şi cu privire la introducerea modificărilor în documentele de constituire;

introduc în Registrul Comercial de Stat al Republicii Moldova unele modificări cu privire la întreprinderile înregistrate;

eliberează adeverinţe de înregistrare de stat a întreprinderii;

eliberează, în baza cererilor şi demersurilor, prezentate de persoanele juridice şi fizice, informaţii cu privire la întreprinderile trecute în Registrul Comercial de Stat al Republicii Moldova;

organizează publicarea datelor despre întreprinderile, trecute în Registrul Comercial de Stat;

prezintă în instanţele judecătoreşti şi în Arbitrajul Republicii Moldova acţiuni privind recunoaşterea ilegalităţii documentelor de constituire ale întreprinderilor înregistrate.

eliberează tuturor solicitanţilor, contra plată, formulare-tip de documente de constituire a întreprinderilor cu orice formă organizaţional-juridică şi le oferă consultaţii vizînd completarea şi perfectarea lor;

prestează, la cererile fondatorilor, servicii cu plată privind selectarea denumirii întreprinderii (firmei), perfectarea documentelor de constituire a întreprinderilor şi documentelor necesare pentru înregistrarea lor, precum şi pentru înregistrarea modificărilor şi completărilor la documentele de constituire, acordă consultaţii etc.

Cuantumul plăţii pentru serviciile oferite şi furnizarea informaţiei din Registrul Comercial de Stat se stabileşte de Ministerul Economiei şi Reformelor şi Ministerul Finanţelor, la propunerea Ministerului Justiţiei.

[Pct.5 completat prin Hot. Guv. nr.1038 din 08.11.99]

[Pct.5 completat prin Hot. Guv. nr.303 din 17.05.94]

 

III. STRUCTURA (ORGANELE)

6. Structura organizaţională a Camerei Înregistrării de Stat pe lîngă Ministerul Justiţiei se constituie din aparatul central şi oficiile teritoriale ale acesteia.

[Pct.6 în redacţia Hot. Guv. nr.695 din 23.07.99]

 

7. Camera Înregistrării de Stat este condusă de Preşedintele Camerei de Înregistrării de Stat şi vicepreşedintele ei.

Preşedintele Camerei Înregistrării de Stat este numit prin ordinul ministrului justiţiei al Republicii Moldova.

Vicepreşedintele Camerei Înregistrării de Stat este numit în funcţie de Preşedintele Camerei, coordonînd candidatura propusă cu Ministerul Justiţiei.

[Pct.7 în redacţia Hot. Guv. nr.751 din 03.11.95]

 

8. Structura aparatului central al Camerei Înregistrării de Stat este compusă din următoarele subdiviziuni:

Secţia acte normative şi metodologie Secţia tehnologii informaţionale Secţia analiză şi informaţii Secţia investiţii străine Secţia prestări servicii Secţia financiar-administrativă.

[Pct.8 în redacţia Hot. Guv. nr.527 din 01.06.2000]

[Pct.8 completat prin Hot. Guv. nr.695 din 23.07.99]

[Pct.8 în redacţia Hot. Guv. nr.751 din 03.11.95]

[Pct.8 completat prin Hot. Guv. nr.640 din 26.08.94]

 

[Pct.9 exclus prin Hot. Guv. nr.751 din 03.11.95]

 

IV. PREŞEDINTELE CAMEREI ÎNREGISTRĂRII DE STAT

[Capitolul IV introdus prin Hot. Guv. nr.751 din 03.11.95]

 

9. Preşedintele Camerei Înregistrării de Stat are următoarele atribuţii:

asigură executarea actelor normative ale Parlamentului şi Preşedintelui Republicii Moldova, a hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului, realizarea sarcinilor şi funcţiilor ce derivă din prezentul Regulament şi poartă răspundere personală pentru îndeplinirea sarcinilor şi obligaţiunilor atribuite Camerei Înregistrării de Stat;

reprezintă interesele Camerei Înregistrării de Stat în relaţiile cu organele de stat, cu persoanele fizice şi juridice din Republica Moldova şi din alte state, în limitele împuternicirilor conferite de Camera Înregistrării de Stat;

modifică, de comun acord cu Ministerul Justiţiei, structura aparatului central în limitele fondului stabilit de retribuire a muncii şi ale personalului scriptic, în funcţie de necesitatea perfecţionării organizării optimale a activităţii Camerei Înregistrării de Stat şi implementării metodelor moderne de conducere;

distribuie obligaţiunile, stabileşte gradul de responsabilitate a vicepreşedintelui, şefilor de secţii pentru dirijarea anumitelor domenii de activitate;

aprobă regulamentele structurilor teritoriale şi ale subdiviziunilor aparatului central, obligaţiunile de serviciu ale colaboratorilor acestora;

asigură dirijarea şi coordonarea activităţii oficiilor teritoriale;

simulează, aplică sancţiuni disciplinare, soluţionează problemele privind destituirea din funcţie a salariaţilor Camerei Înregistrării de Stat;

soluţionează problemele activităţii operativ-organizatorice şi economico-financiare;

semnează în numele Camerei Înregistrării de Stat documentele financiare şi de altă natură;

asigură prezentarea în organele ierarhic superioare şi de control a rapoartelor şi informaţiilor privind activitatea Camerei Înregistrării de Stat;

efectuează selectarea, instruirea şi reciclarea cadrelor din sistemul Camerei Înregistrării de Stat, organizează înzestrarea tehnico-materială a aparatului şi structurilor ei teritoriale;

propune modificarea şi completarea prezentului Regulament în funcţie de necesităţile apărute;

exercită alte împuterniciri prevăzute de legislaţia în vigoare.

[Pct.9 modificat prin Hot. Guv. nr.695 din 23.07.99]

 

10. În scopul exercitării funcţiilor de serviciu Preşedintele Camerei Înregistrării de Stat emite ordine şi dispoziţii.

[Pct.9 şi 10 introduse prin Hot. Guv. nr.751 din 03.11.95]

 

V. OFICIILE TERITORIALE

[Titlul cap.V în redacţia Hot. Guv. nr.695 din 23.07.99]

[Capitolul V introdus prin Hot. Guv. nr.751 din 03.11.95]

 

11. Oficiile teritoriale sînt subdiviziuni structurale şi reprezintă Camera Înregistrării de Stat în centrele judeţene ale Republicii Moldova. În municipiul Chişinău activează oficiul municipal Chişinău al Camerei Înregistrării de Stat, divizat în cinci sectoare.

[Pct.11 în redacţia Hot. Guv. nr.695 din 23.07.99]

 

12. Oficiile teritoriale de stat exercită următoarele funcţii:

primesc şi acordă consultaţii persoanelor interesate în problemele înregistrării de stat a întreprinderilor şi activităţii acestora;

la primirea cererii pentru înregistrare, în prezenţa solicitantului precizează denumirea întreprinderii (firmei) şi controlează prezenţa tuturor documentelor necesare pentru înregistrare. Serviciile Centrului Naţional de Terminologie se vor solicita numai în cazul cînd denumirea propusă a întreprinderii (firmei) este complicată sau neînţeleasă;

de sine stătător, efectuează toate coordonările cu inspectoratele fiscale şi organele statistice (atribuirea codului fiscal şi statistic) şi cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale;

examinează cererile persoanelor juridice şi fizice cu privire la înregistrarea întreprinderilor respective, studiază actele de constituire privind corespunderea lor cerinţelor legislaţiei în vigoare;

înregistrează întreprinderile sau resping cererea de înregistrare a acestora întocmind în ambele cazuri un aviz în scris de modelul stabilit. Decizia privind respingerea cererii de înregistrare a întreprinderii în care este indicat motivul şi, după aprobarea ei de către conducerea Camerei Înregistrării de Stat, se aduce la cunoştinţa fondatorilor în termenele stabilite. Originalul avizului privind înregistrarea întreprinderii se anexează la actele de constituire şi se păstrează permanent împreună cu ele;

eliberează, ca rezultat al înregistrării de stat a întreprinderii, un certificat de modelul stabilit ce adevereşte acest fapt;

ţine evidenţa întreprinderilor înregistrate în unitatea administrativ teritorială respectivă, prezintă informaţia respectivă structurilor aparatului central al Camerei Înregistrării de Stat;

examinează cererile repetate privind înregistrarea agenţilor economici, ţinînd cont de obiecţiile indicate în decizia de respingere a înregistrării, întocmită anterior. În cazul examinării repetate nu se admite solicitarea altor acte sau informaţii, decît a celor indicate în decizia de refuz a înregistrării;

examinează şi soluţionează chestiunea operării modificărilor şi completărilor în actele de constituire ale agenţilor economici înregistraţi;

contribuie la executarea cerinţelor legale privind crearea de către fondatori a fondului statutar în termenele menţionate în actele de constituire, precum şi la aplicarea sancţiunilor prevăzute de lege faţă de persoanele vinovate de indicarea datelor false în actele de constituire ale întreprinderilor;

asigură prezentarea datelor statistice şi altor informaţii organelor locale, statistice, fiscale, de asistenţă socială în modul şi termenele stabilite;

asigură păstrarea permanentă a dosarelor cu actele de constituire ale întreprinderilor înregistrate;

prezintă Camera Înregistrării de Stat în procesele de judecată sau arbitraj;

prezintă propuneri corespunzătoare privind modificarea şi completarea legislaţiei respective în scopul perfecţionării modului şi condiţiilor de înregistrare a agenţilor economici;

exercită şi alte funcţii, conform ordinelor şi dispoziţiilor conducerii Camerei Înregistrării de Stat;

stabileşte identitatea, verifică capacitatea juridică şi de exerciţiu a fondatorilor şi autentifică în prezenţa lor semnăturile personale aplicate pe documentele de constituire.

[Pct.12 completat prin Hot. Guv. nr.527 din 01.06.2000]

[Pct.12 completat prin Hot. Guv. nr.1038 din 08.11.99]

[Pct.12 modificat prin Hot. Guv. nr.695 din 23.07.99]

 

13. Oficiile teritoriale ale Camerei Înregistrării de Stat activează în baza regulamentului aprobat de către preşedintele acesteia.

[Pct.13 în redacţia Hot. Guv. nr.695 din 23.07.99]

 

14. Registratorii de stat poartă răspundere personală pentru îndeplinirea obligaţiilor de serviciu încredinţate.

[Pct.14 modificat prin Hot. Guv. nr.695 din 23.07.99]

[Pct.11-14 introduse prin Hot. Guv. nr.751 din 03.11.95]