marți, 16 februarie 1993
68/16.02.93 Hotărîre despre aprobarea Regulamentului cu privire la Comisia raională (orăşenească) pentru stabilirea pensiilor şi alocaţiilor
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
         Despre aprobarea Regulamentului cu privire la Comisia
   raională (orăşenească) pentru stabilirea pensiilor şi alicaţiilor.

                           Nr.68 din 16.02.93

                     Monitor nr.2/37 din 28.02.1993

                                * * *
    Abrogat: 29.04.1999
    Hotărîrea Guvernului nr.376 din 29.04.1999

   Guvernul Republicii Moldova  h o t ă r ă ş t e:

   Se aprobă Regulamentul  cu privire la Comisia raională  (orăşenească)
pentru stabilirea pensiilor şi alocaţiilor (se anexează).


                                                  Aprobat   
                                         prin hotărîrea Guvernului
                                             Republicii Moldova
                                         din 16 febriarie 1993 nr.68

                         R E G U L A M E N T

             cu privire la Comisia raională (orăşenească)
              pentru stabilirea pensiilor şi alocaţiilor

                        I.Dispoziţii generale

   1. Comisia raională  (orăşenească)  pentru  stabilirea  pensiilor  şi
alocaţiilor  (în  continuare  -  Comisia) se crează  pe  lîngă  organele
autoadministrării  locale  în  corespundere şi  călăuzindu-se  de  Legea
Republicii  Moldova  din 27 decembrie 1990 "Cu privire la asigurarea  cu
pensii  de stat în Republica Moldova (în continuare - Legea), hotărîrile
Guvernului  Republicii  Moldova,  ordinele,  deciziile  şi  instrucţiile
Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale privind stabilirea alocaţiilor
pentru  familiile  cu copii, avînd drept scop stabilirea corectă  şi  în
termenele prevăzute a pensiilor şi alocaţiilor.

   2. Comisia se  crează  în  baza hotărîrii respective a  organului  de
autoadministrare  locală.  Numărul membrilor Comisiei şi  componenţa  ei
sînt  determinate de organul de autoadministrare locală. Din  componenţa
Comisiei  fac  parte, de asemenea, şeful secţiei  raionale  (orăşeneşti)
pentru  asistenţa socială, împuternicitul Fondului Social al  Republicii
Moldova şi reprezentanţi din sindicate.

   3. Comisia activează  în  strînsă colaborare cu comisiile  permanente
pentru  ocrotirea  sănătăţii  şi  protecţia  socială  ale  organelor  de
autoadministrare     locală,    cu    administraţia    întreprinderilor,
organizaţiilor, instituţiilor locale.

   4. Şedinţele  Comisiei  se  ţin în orele de program. În  perioada  de
activitate  a Comisiei membrilor ei li se păstrează salariul mediu lunar
la locul permanent de muncă.

   5. Controlul  asupra  activităţii  Comisiei îl exectită  organele  de
autoadministrare locală.

                II. Drepturile şi obligaşiile Comisiei

   6. Membrii comisiei  se  bucură  de drepturi  egale  la  soluţionarea
chestiunilor examinate la şedinţa Comisiei.

   7. Şedinţele Comisieiţin sînt deliberative dacă la ele participă toţi
membrii Comisiei.

   8. De competenţa Comisiei ţin următoarele chestiuni:
   1) examinarea  cererilor, prezentate prin intermediul  administraţiei
de  la  locul de muncă sau nemijlocit în organele muncii  şi  protecţiei
sociale,  privind stabilitea pensiilor, inclusiv pe temeiuri noi, precum
şi  în  caz  de  stabilire a pensiilor  pentru  muncitori,  funcţionari,
colhoznici şi alte persoane supuse asigurării sociale de stat, precum şi
pentru membrii familiilor lor;*
   2) examinarea  cererilor  privind  stabilirea  alocaţiilor  destinate
familiilor cu copii pe linia organelor muncii şi protecţiei sociale;
   3) examinarea  cererilor  privind stabilirea vechimii în  muncă  prin
depoziţiile martorilor;
   4) examinarea  chestiunilor  cu privire la autoadministrarea  datelor
din ele, precum şi a chestiunilor privind posibilitatea luării în calcul
a  vechimii  în  muncă  menţionate în cartea de  muncă,  în  cazul  cînd
înscrierile din ea sînt efectuate fără respectarea regulilor stabilite;
   5) adoptarea deciziei cu privire la includerea în vechimea în muncă a
perioadelor de îngrijire a unui copil-invalid din copilărie în vîrstă de
pînă  la  16  ani  şi a unui invalid de grupa I  (inclusiv  invalid  din
copilărie),  precum  şi  a  unei persoane care a  împlinit  75  de  ani.
Deciziile    respective   se   adoptă   în   baza   actului   examinării
circumstanţelor   reale   de   îngrijire,  documentelor   ca   adeveresc
invaliditatea şi vîrsta.
   6) adoptarea deciziilor cu privire la atribuirea invalizilor de grupa
I  şi  invalizilor  de grupa II din rîndurile militarilor, precum  şi  a
persoanelor  care  au împlinit 75 de ani la categoria  persoanelor  fără
familie  -  pentru stabilirea suplimentelor la pensie pentru  îngrijire.
Decizia  privind apartenenţa la persoanele fără familie şi care necesită
îngrijire  din  partea  altor  persoane se  adoptă  în  corespundere  cu
practica  arondării  acestor persoane la categoria deservită  de  secţia
ajutorului social, precum şi ţinîndu-se cont de alte condiţii:
   7) adoptarea  hotărîrilor  cu  privire la includerea în  vechimea  de
muncă  în  baza depoziţiilor martorilor a perioadelor de trai în  oraşul
Sanct-Peterburg în timpul blocadei lui în anii celui de al doilea război
mondial,  precum  şi a persoanelor aflării pe teritoriul statelor ce  se
găseau  în  stare  de răzbui, şi a perioadelor aflării  în  lagărele  de
concentrare  fasciste  (ghetouri şi alte locuri de deţinere forţată)  în
trimpul celui de al doilea război mondial;
   8) adoptarea  deciziei  în fiecare caz concret privind  lipsa  sursei
mijloacelor  de  existenţă,  dacă faptul respectiv  constituie  una  din
condiţiile necesare pentru dreptul la pensie;
   9) adoptarea  deciziei  privind  plata în continuare a  pensiilor  în
cazul pauzelor în perioada de stabilire a grupelor de invaliditate;
   10) adoptarea deciziei privind plata unor sume stabilite ca pensie şi
nesolicitate la timp de pensionar;
   11) adoptarea  deciziei privind sistarea pensiilor şi alocaţiilor  în
cazul constatării unor hotărîri nelegitime privind stabilirea lor;
   12) adoptarea deciziei privind perseperea forţată a sumelor pensiilor
şi  alocaţiilor  incasate  în urma abuzului  din  partea  destinatarului
(datorită  prezentării unor acte false, tăinuirii salariului sau a altui
venit,  neprezentării  datelor despre achimbarea  componenţei  familiei,
etc.)  în  modul şi mărimile determinate în articolul 77 din Lege şi  în
hotărîrile Guvernului Republicii Moldova.
   În cazul cînd  conducătorul  întreprinderii poartă răspundere  pentru
neînştiinţarea  în  termenul stabilit a organelor muncii  şi  protecţiei
sociale  despre  faptul  încadrării în muncă  a  pensionarului,  Comisia
determină  deasemenea  partea concretă a sumelor plătite în  plus,  care
urmează să fie incasate atît de la pensionar, cît şi de la 
întreprindere;
   13) adoptarea deciziei despre acordarea ajutorului material unic;
   14) acordarea  spriginului în exercitarea de către organele de tutelă
şi  curatelă a controlului asupra folosirii după destinaţie a  pensiilor
şi alocaţiilor stabilite pentru minori;
   15) examinarea chestiunii privind stabilirea pensiilor şi alocaţiilor
pentru  cetăţenii  străini în corespundere cu  indicaţiile  Ministerului
Muncii  şi  Protecţiei  Sociale, prevederile Legii  şi  Convenţiilor  cu
privire  la colaborarea în domeniul asistenţei sociale, încheiate  între
Republica Moldova şi alte state.
   În corespundere  cu hotărîrile organelor autoadministrării locale  şi
ale Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale Comisia poate avea şi alte
atribuţii.

   9. Cererile şi   recomandările   vizînd  chestiunile  menţionate   la
subpunctele  1  şi  2  ale punctului 8  din  prezentul  Regulament  sînt
examinate  în  termen  de  10 zile  din  ziua  prezentării  documentelor
necesare.

   10. Comisia stabileşte    dreptul   solicitantului   în    rezultatul
cercetării  ample  şi obiective a tuturor actelor prezentate  de  secţia
raională (orăşenească) de asistenţă socială.
   În procesul examinării  Comisia are dreptul să verifice veridicitatea
documentelor eliberate de întreprinderi, organizaţii, instituţii etc.

   11. Asupra fiecărei  cereri  examinate  Comisia  adoptă  o  hotărîre,
indicînd  numele  persoanei căreia i se stabileşte pensia sau  alocaţia,
tipul, mărimea şi termenul de plată a lor şi altele.

   12. Decizia privind  refuzul de stabilire a pensiei (alocaţiei)  este
adoptată în exclusivitate de Comisie.
   Această decizie   de   aduce   la   cunoştinţa   solicitantului   sau
administraţiei întreprinderii în termen de cel mult 5 zile, indicîndu-se
motivul  respingerii  cererii  şi  explicîndu-i-se căile  de  atacare  a
deciziei.

   13. Hotărîrea  Comisiei este adoptată prin ampla majoritate de voturi
şi este semnată de toţi membrii acesteia.
   Dacă un membru  al  Comisiei ne este de acord cu decizia adoptată  de
majoritate,  el este în drept să expună în scris opinia sa, anexînd-o la
procesul  verbal  al  şedinţei respective a Comisiei,  iar  preşedintele
Comisiei o aduce la cunoştinţa organului autoadministrării locale.

   14. Hotărîrea    Comisiei    poate   fi   contestată    în    organul
autoadministrării locale.
   Hotărîrile Comisiei în problemele asigurării cu pensii (stabilirea şi
plătirea  pensiilor, reţinerile din pensie, incasarea forţată a  sumelor
de   pensii   plătite   în  plus)  poate  fi   contestată   în   organul
autoadministrării  locale  sau la judecătoria populară. În  ultimul  caz
litigiul  este  soluţionat  în modul determinat de legislaţia  civilă  a
Republicii Moldova.

                  III. Regimul de lucru al Comisiei

   15. Dosarele ce urmează să fie examinate de Comisie sînt pregătite de
secţia  raională  (orăşenească) de asistenţă socială, care în  prealabil
verifică  autenticitatea documentelor trecute în dosar, cerînd în caz de
necesitate  de  la întreprindedri, instituţii, organizaţii sau  persoane
particulare actele lipsă.

   16. În cazul  cînd  secţia asisitenţă socială face un aviz  prealabil
negativ  despre  dreptul solicitantului la pensie sau despre alt  drept,
secţia  invită solicitantului la şedinţa Comisiei, care adoptă hotărărea
în prezenţa acestuia.

   17. În caz de   necevitate  la  şedinţa  Comisiei  participă  membrii
comisiei   pentru  asigurări  sociale  a  sindicatelor,  sînt   invitaţi
specialişti sau le solicită avize.

   18. Comisia redactează   procese  verbale  ale  şedinţelor  în  modul
stabilit de Ministerul Mincii şi Protecţiei Sociale.