joi, 10 aprilie 1997
619/05.10.93 Hotărîre privind unele acte normative referitoare la mecanismul de realizare a Legii Republicii Moldova "Cu privire la limitarea activităţii monopoliste şi dezvol...

H O T Ă R Î R E

privind unele acte normative referitoare la mecanismul de realizare

a Legii Republicii Moldova “Cu privire la limitarea activităţii

monopoliste şi dezvoltarea concurenţei”

 

nr. 619  din  05.10.93

 

Monitor nr.10/314 din 30.10.1993

 

* * *

Abrogat: 27.12.2013

Hotărîrea Guvernului nr.1049 din 23.12.2013

 

În scopul realizării Legii Republicii Moldova “Cu privire la limitarea activităţii monopoliste şi dezvoltarea concurenţei”, Guvernul Republicii Moldova

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă: Regulamentul privind examinarea demersurilor pentru crearea şi transformarea uniunilor de întreprinderi, întreprinderilor cu investiţii străine considerabile, procurarea activităţilor, titlurilor de aport şi cotelor conform legislaţiei în vigoare (anexa nr.1);

Regulamentul cu privire la Registrul de stat al agenţilor economici-monopolişti ce activează pe piaţa Republicii Moldova (anexa nr.2);

Regulamentul cu privire la examinarea cauzelor privind încălcările legislaţiei antimonopoliste (anexa nr.3).

2. Departamentul de Stat pentru Statistică, de comun acord cu Ministerul Economiei, să introducă în dările de seamă statistice indicii suplimentari privind cota agenţilor economici monopolişti pe piaţa republicii, necesari la completarea Registrului de stat al agenţilor economici monopolişti ce activează pe piaţa Republicii Moldova.

3. Ministerul Economiei, Ministerul Finanţelor, în colaborare cu Departamentul de Stat pentru Statistică, pînă la 15 octombrie 1993, să elaboreze şi să pună în aplicare Registrul de stat al agenţilor economici-monopolişti ce activează pe piaţa Republicii Moldova.

 

PRIM-MINISTRU
AL REPUBLICII MOLDOVAAndrei SANGHELI

Chişinău, 5 octombrie 1993
Nr.619.

 

Anexa nr.1

la hotărîrea Guvernului

Republicii Moldova

nr.619 din 5 octombrie 1993

 

REGULAMENT

privind examinarea demersurilor pentru crearea şi transformarea unităţilor

de întreprinderi, întreprinderilor cu investiţii străine considerabile,

procurarea acţiunilor, titlurilor de aport şi cotelor, conform

legislaţiei în vigoare

 

I. PRINCIPII GENERALE

1. Prezentul Regulament stabileşte procedura de examinare de către Ministerul Economiei – organul ce efectuează reglementarea antimonopolistă în Republica Moldova a demersurilor cu privire la crearea, transformarea uniunii, asociaţiei, concernului, consorţiului asociaţiei interramurale, zonale şi a altor uniuni de întreprinderi, cu privire la procurarea acţiunilor, titlurilor de aport şi cotelor, a pachetului de control din capitalul statutar al agenţilor antreprenoriatului, în conformitate cu Legea Republicii Moldova “Cu privire la limitarea activităţii monopoliste şi dezvoltarea concurenţei” precum şi cu privire la crearea întreprinderii cu investiţii străine considerabile, conform Legii Republicii Moldova “Cu privire la investiţiile străine”.

2. Demersul să prezintă în scris Ministerului Economiei, anexînd documentele necesare, indicate în prezentul Regulament.

3. Demersul, prezentat Ministerului Economiei, se examinează într-un termen ce nu depăşeşte 30 de zile de la data prezentării tuturor documentelor necesare.

4. Documentele primite se transmit de către ministru sau adjunctul acestuia subdiviziunii respective a Ministerului, indicînduse termenul de executare.

5. Subdiviziunea generalizează materialele respective (avizele secţiilor, concluziile specialiştilor şi experţilor) se elaborează avizul respectiv, care se semnează de ministru, iar în lipsa acestuia – de persoana care îl înlocuieşte.

În procesul de examinare a demersului, ministrul are dreptul să ceară materiale suplimentare, să angajeze pentru examinarea demersului, inclusiv pe baze contractuale, specialişti şi experţi din exterior.

6. Demersul poate fi respins în cazul cînd:

acceptarea lui ar duce la încălcarea legislaţiei antimonopoliste;

se constată că informaţia inclusă în demers sau materialele anexate, nu corespund realizării.

7. Documentele primite, informaţia suplimentară şi avizele experţilor se includ în baza informaţională respectivă.

8. Persoanei care a înaintat demersul i se dă răspuns în scris în termen de trei zile după semnarea avizului.

9. Avizul Ministerului Economiei poate fi atacat în instanţa judecătorească competentă în termenul stabilit în legislaţie.

Persoana care a făcut demersul are dreptul să apeleze la instanţa judecătorească competentă în caz că nu va primi răspuns în termen de 45 zile de la înregistrarea demersului sau şi a tuturor materialelor necesare la Ministerul Economiei.

[în redacţia Hot. Guv. nr.280 din 24.03.97, în vigoare 10.04.1997]

 

10. Înregistrarea documentelor de constituire, introducerea modificărilor în ele, procurarea acţiunilor din capitalul statutar al agenţilor antreprenoriatului se efectuează în modul stabilit, cu acordul Ministerului Economiei.

 

II. EXAMINAREA DEMERSURILOR PENTRU CREAREA, TRANSFORMAREA

UNIUNII ASOCIAŢIEI, CONCERNULUI, CONSORŢIULUI, ASOCIAŢIEI

INTERRAMURALE ZONALE ŞI A, ALTOR UNIUNI

DE ÎNTREPRINDERI

11. Fondatorii, care adoptă hotărîrea privind crearea (transformarea) uniunii, asociaţiei, concernului, consorţiului, asociaţiei interramurale zonale şi a altor uniuni de întreprinderi (în continuare – uniuni) trebuie să obţină acordul Ministerului Economiei.

12. Pentru a obţine acordul cu privire la crearea uniunii, fondatorii prezintă Ministerului Economiei:

demersul pentru obţinerea acordului de creare a uniunii, (anexa nr.1 al prezentului Regulament);

statutul, uniunii;

hotărîrea privind constituirea uniunii sau contractul de constituire;

datele despre principalele genuri de activitate ale fiecărui agent al antreprenoriarului şi despre cotele lor pe piaţa Republicii Moldova, (anexa nr.4 la prezentul Regulament;

consimţămîntul organelor împuternicite, în cazul cînd în cadrul uniunii intră întreprinderi de stat sau municipale.

13. Demersul şi datele despre principalele genuri de activitate ale agenţilor antreprenoriatului se semnează de către conducător şi contabil-şef şi se autentifică prin ştampilă.

 

III. EXAMINAREA DEMERSURILOR PRIVIND CREAREA

ÎNTREPRINDERILOR CU INVESTIŢII STRĂINE

CONSIDERABILE

14. Crearea întreprinderilor al căror fond monetar de investiţii străine din capitalul statutar depăşeşte suma de 250 mii de dolari S.U.A., se efectuează cu autorizaţia Ministerului Economiei.

15. Pentru a obţine autorizaţia de creare a întreprinderii cu investiţii străine, fondatorul prezintă Ministerului Economiei documentele necesare pentru înregistrarea întreprinderii cu investiţii străine, conform articolelor 11, 12 ale Legii Republicii Moldova “Cu privire la investiţiile străine", precum şi datele cu privire la genurile de activitate ale agenţilor antreprenoriatului şi cotelor lor pe piaţa Republicii Moldova (anexele nr.2 şi 4 la prezentul Regulament).

 

IV. EXAMINAREA DEMERSURILOR PENTRU PROCURAREA ACŢIUNILOR,

TITLURILOR DE APORT ŞI COTELOR DIN CAPITALUL STATUTAR

AL AGENŢILOR ANTREPRENORIATULUI

16. Agentul antreprenoriatului, cota căruia pe piaţă depăşeşte 35%, poate procura acţiuni, titluri de aport şi cote din capitalul statutar al altui agent al antreprenoriatului, ce activează pe aceeaşi piaţă, cu acordul Ministerului Economiei.

17. Pentru obţinerea acordului participanţii la tranzacţie prezintă Ministerului Economiei:

demersul pentru obţinerea acordului pentru efectuarea tranzacţiei (anexa nr.3 la prezentul Regulament);

statutele întreprinderilor, contractele de constituire:

proiectul tranzacţiei, unde, în mod obligatoriu, se indică volumul şi preţul acţiunilor ce vor fi procurate, volumul titlurilor de aport sau cotelor din capitalul statutar al agenţilor antreprenoriatului, acordul lor pentru vînzarea acţiunilor, titlurilor de aport, cotelor;

datele privind principalele genuri de activitate ale fiecăruia dintre agenţii antreprenoriatului şi despre cota lor pe piaţa respectivă, (anexa nr.4 la prezentul Regulament).

18. Demersul, proiectul tranzacţiei şi datele respective la principalele genuri de activitate ale agenţilor antreprenoriatului sînt semnate de conducători şi contabili-şefi şi autentificate prin ştampilele participanţilor la tranzacţie.

 

V. EXAMINAREA DEMERSURILOR PENTRU PROCURAREA

PACHETULUI ACŢIUNILOR DE CONTROL

19. Procurarea de către orice persoană fizică sau juridică a pachetului de control al acţiunilor, titlurilor de aport şi cotelor din capitalul statutar al agentului antreprenoriatului, care ocupă o situaţie dominantă pe piaţă, se efectuează cu acordul Ministerului Economiei.

20. Prin pachetul de control al acţiunilor, titlurilor de aport şi cotelor din capital statutar, în cazul de faţă, se subînţelege o asemenea cantitate a acestora ce asigură mai mult de 50% din numărul voturilor necesare pentru adoptarea unei hotărîri de către adunarea generală a fondatorilor acţionarilor, asociaţilor.

21. Pentru procurarea pachetului de control este necesar să fie prezentate la Ministerul Economiei:

demersul pentru obţinerea acordului privind procurarea pachetului de control, (anexa nr.3 la prezentul Regulament);

statutul uniunii, în cazul persoanelor juridice;

datele cu privire la principalele genuri de activitate ale întreprinderii monopoliste şi ale agentului antreprenoriatului, care procură pachetul de control şi despre cota lor pe piaţa respectivă, (anexa nr.4 la prezentul Regulament).

22. Demersul şi datele privind principalele genuri de activitate ale agenţilor antreprenoriatului se semnează de către conducător şi contabil-şef şi se autentifică prin ştampilă.

 

 

Anexa nr.1

la Regulamentul privind examinarea demersurilor

pentru crearea şi transformarea uniunilor de

întreprinderi, întreprinderilor cu investiţii străine

considerabile, procurarea acţiunilor, titlurilor de

aport şi cotelor, conform legislaţiei în vigoare

 

Ministerul Economiei

al Republicii Moldova

 

DEMERS

Vă solicităm acordul pentru crearea _______________________________________________________

_____________________________________________________________________________________

(denumirea completă a uniunii)

Principalele genuri de activitate ___________________________________________________________

_____________________________________________________________________________________

 

Fondatorii (participanţii):

_____________________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________________

 

Adresa sediului solicitantului, telefonul_____________________________________________________

_____________________________________________________________________________________

 

Documentele anexate:

_____________________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________________

 

Solicitant, funcţia persoanei

care reprezintă solicitantul __________________________________________(semnătura, ştampila)

 

 

Anexa nr.2

la Regulamentul privind examinarea demersurilor

pentru crearea şi transformarea uniunilor de

întreprinderi, întreprinderilor cu investiţii străine

considerabile, procurarea acţiunilor, titlurilor de

aport şi cotelor, conform legislaţiei în vigoare

 

Ministerul Economiei

al Republicii Moldova

 

DEMERS

 

Solicităm acceptarea cererii ______________________________________________________________

_____________________________________________________________________________________

(denumirea completă a agentului antreprenoriatului)

 

Fondatorii (uniunii):

______________________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________

 

Capitalul statutar _______________________________________________ mii.rub.

Volumul investiţiilor străine _______________________________________ mii unităţi valută de investire

_____________________________________________________________ mii.rub, (conform cursului oficial

_____________________________________________________________ la momentul creării întreprinderii)

 

Cota investitorilor străini în capitalul statutar, % ______________________________________________

Sediul solicitantului: adresa, telefonul ______________________________________________________

 

Documentele anexate:

______________________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________

 

Solicitant, funcţia persoanei

ce reprezintă solicitantul ____________________________________________(semnătura, ştampila).

 

 

Anexa nr.3

la Regulamentul privind examinarea demersurilor

pentru crearea şi transformarea uniunilor de

întreprinderi, întreprinderilor cu investiţii străine

considerabile, procurarea acţiunilor, titlurilor de

aport şi cotelor, conform legislaţiei în vigoare

 

Ministerul Economiei

al Republicii Moldova

 

DEMERS

______________________________________________________________________________________

(denumirea completă a cumpărătorului)

 

solicită acceptarea procurarea (denumirea obiectului procurării:

acţiuni, titluri de aport, cote, pachetul de control) ______________________________________________

în sumă de ____________________________________________________________ mii ruble din capital

statutar al _____________________________________________________________________________

(denumirea completă a vînzătorului)_________________________________________________________

ce constituie ____________________________________________________________________ mii ruble.

 

ACCEPT: __________________________ (semnătura, ştampila vînzătorului)

 

Informaţie succintă despre participanţii la tranzacţie.

 

CUMPĂRĂTORUL

_______________________________

(denumirea prescurtată a

agentului antreprenoriatului)

 

Principalele genuri de activitate şi ponderea

lor pe piaţa Republicii Moldova

(calculele se anexează)

 

VÎNZĂTORUL

_____________________________

(denumirea prescurtată a

agentului antreprenoriatului)

 

Principalele genuri de activitate şi ponderea

lor pe piaţa Republicii Moldova

(calculele se anexează)

 

Adresa, telefonul

 

solicitant

_________________________________

_________________________________

_________________________________

 

Solicitant, funciar persoanei care îl reprezintă

__________________________________

(semnătura, ştampila)

 

vînzător

_____________________________

_____________________________

_____________________________

 

Vînzător, funcţia persoanei care îl reprezintă

_______________________________

(semnătura ştampila)

 

 

Anexa nr.4

la Regulamentul privind examinarea

demersurilor pentru crearea şi transformarea

uniunilor de întreprinderi, întreprinderilor cu

investiţii străine considerabile, procurarea

acţiunilor, titlurilor de aport şi cotelor,

conform legislaţiei în vigoare

 

Ministerul Economiei

al Republicii Moldova

 

COORDONAT

Departamentul de Stat pentru Statistică al Republicii Moldova

“_____”_____________________199____ __________________________________________________

____________(ştampila) ___________________________________________________(semnătura)

 

DATELE

despre principalele genuri de activitate a agenţilor antreprenoriatului

şi cota lor pe piaţa Republicii Moldova conform situaţiei de la

“____”__________________________________ 199

 

Nr.Agenţii
antreprenoriatului
şi sediul lor
Nomenclatorul
de bază a
producţiei
fabricate,
serviciilor
prestate
Unitatea
de
măsură
Volumul
de producţie realizat,
servicii
prestate
inclusivVolumul
pieţei
Republicii
Moldova
Cota între
prinderii
pe piaţa
Republicii
Moldova
Pe piaţa
Republicii
Moldova
Pe piaţa
externă
(inclusiv
în ţările
din
C.S.I.)
123456789

 

În total

 

Funcţiile persoanelor, care reprezintă

agenţii antreprenoriatului ___________________________________________________________

________________________________________________________(Semnături, ştampilă)

 

 

Anexa nr.2

la hotărîrea Guvernului

Republicii Moldova

nr.619 din 5 octombrie 1993

 

REGULAMENT

cu privire la Registrul de stat al agenţilor economici-

monopolişti ce activează pe piaţa Republicii Moldova

 

Prezentul Regulament este elaborat în corespundere cu Legea Republicii Moldova “Cu privire la limitarea activităţii monopoliste şi dezvoltarea concurenţei” şi stabileşte principiile generale de formare a Registrului de Stat al agenţilor economici-monopolişti ce activează pe piaţa Republicii Moldova (în continuare – Registrul).

 

I. DEFINIREA NOŢIUNILOR DE BAZĂ

În prezentul Regulament se utilizează următoarele noţiuni şi definiţii:

“marfă” – produs al activităţii (inclusiv, lucrări, servicii, precum şi hîrtii de valoare), destinat realizării, schimbului:

“piaţă” – sfera de circulaţie a mărfurilor, serviciilor, hîrtiilor de valoare şi investiţiilor în limitele anumitor hotare, reglementată de legile economice;

“agenţi economici” – persoane juridice şi fizice, indiferent de caracterul activităţii, forma de proprietate, tipul întreprinderii care practică activitatea comercial-economică (de antreprenoriat);

“situaţie dominantă” – situaţia excepţională a agentului economic pe piaţă, care îi oferă posibilitatea să exercite o influenţă decisivă unilaterală asupra pieţei, să împiedice accesul pe piaţă al altor agenţi economici, să limiteze libertatea activităţii economice a acestora. Nu poate fi considerată dominantă situaţia agentului economic, în cazul cînd cota acestuia pe piaţă nu depăşeşte 35 %;

“concurenţă” – competiţia dintre agenţii economici, în cadrul căreia acţiunile lor, întreprinse de sine stătător, limitează în mod eficient posibilităţile fiecăruia dintre ei de a influenţa asupra condiţiilor generale de circulaţie a mărfurilor pe piaţă şi stimulează producerea acestor mărfuri, care sînt necesare consumatorului;

“activitatea monopolistă” – activitatea (inactivitatea), ce vine în contradicţie cu legea Republicii Moldova “Cu privire la limitarea activităţii monopoliste şi dezvoltarea concurenţei", a organelor puterii şi administraţiei de stat, a agenţilor economici, care deţin o situaţie dominantă pe piaţă, orientată spre neadministrarea, limitarea şi lichidarea concurenţei şi/sau, care prejudiciază interesele consumatorilor.

 

II. PRINCIPIILE GENERALE DE INCLUDERE (EXCLUDERE) A

AGENŢILOR ECONOMICI MONOPOLIŞTI ÎN/DIN REGISTRU

Registrul se înfiinţează în scopul realizării unor măsuri de reglementare antimonopolistă şi efectuării controlului asupra activităţii agenţilor economici-monopolişti pe piaţă, adoptării unor măsuri de reglementare de stat a procesului de formare a preţurilor, neadmiterii majorării artificiale a preţurilor la produse şi servicii, reducerii neîntemeiate a volumului de producţie, sortimentului de mărfuri, calităţii mărfurilor şi serviciilor, conform anexei nr.1 al prezentului Regulament.

În Registru se includ agenţii economici, ce deţin o situaţie dominantă pe piaţa Republicii Moldova în cazul cînd cota lor pe piaţă depăşeşte 35%, precum şi cînd activitatea (inactivitatea) lor are drept urmare încălcarea legislaţiei antimonopoliste.

Faţă de agenţii economici, incluşi în Registru, se aplică măsurile reglementării de stat în corespundere cu Legea Republicii Moldova “Cu privire la limitarea activităţii monopoliste şi dezvoltarea concurenţei” alte acte legislative şi normative, ce reglementează activitatea acestora.

Registrul se completează pe baza hotărîrilor Ministerului Economiei, avînd ca temei datele statistice, prezentate de Departamentul de Stat pentru Statistică.

Hotărîrile Ministerului Economiei privind, includerea sau excluderea din Registrul ce coordonează cu Ministerul Finanţelor, unde agenţii economici-monopolişti sînt obligaţi să depună declaraţiile privind modificarea preţurilor la mărfuri şi servicii.

Ordinea reglementării preţurilor (tarifelor) la produsele agenţilor economici-monopolişti se elaborează şi se aprobă de Ministerul Finanţelor, de comun acord cu ministerele şi departamentele interesate.

În scopul determinării agenţilor economici-monopolişti, al analizei şi controlului activităţii lor, Departamentul de Stat pentru Statistică, conform recomandărilor ministerului Economiei, introduce pentru aceşti agenţi economici, indiferent de forma lor de proprietate, evidenţa statistică care reflectă tipurile principale de activitate ale agenţilor economici. Lista indicilor economici principali respectiv se prezintă de către Ministerul Economiei.

 

III. METODOLOGIA PENTRU DETERMINAREA AGENTULUI

ECONOMIC-MONOPOLIST DE PIAŢĂ

La determinarea agentului economic-monopolist pe piaţa Republicii Moldova se iau ca bază următorii indici: volumul de producere a principalelor tipuri de mărfuri, livrarea producţiei (mărfurilor, serviciilor) pe piaţa Republicii Moldova, exportul producţiei în afara republicii, importul unor produse analogice în republică.

Exemplu de determinare a agentului economic-monopolist pe piaţa Republicii Moldova

Întreprinderea produce anual 185 mii televizoare. Pe piaţa Republicii Moldova livrează 40 mii televizoare, 145 mii de televizoare le exportă în alte ţări.

Republica Moldova importă 30 mii televizoare. S-au produs şi s-au livrat pe piaţa republicii de către alţi agenţi economici 25 mii televizoare.

Volumul pieţei de televizoare a Republicii Moldova în acest caz constituie: 40+30+2594 mii televizoare. Deci cota agentului economic pe piaţa republicii constituie:

 

40 : 95× 100 = 42,1%

 

Calculele demonstrează că această întreprindere este monopolistă pe piaţa de televizoare a Republicii Moldova, deoarece cota ei pe piaţă constituie 42,1%.

 

IV. MODUL DE INCLUDERE ÎN REGISTRU

Ministerul Economiei examinează chestiunea privind includerea agentului economic în Registru în baza datelor Departamentului de Stat pentru Statistică, demersurilor organelor puterii şi ale administraţiei de stat, organelor autoadministrării locale, societăţilor şi unităţilor de protecţie a intereselor consumatorilor, precum şi a adresărilor anumitor agenţi ai antreprenoriatului privind încălcarea legislaţiei antimonopoliste în vigoare de către agenţii economici în cauză.

În baza materialelor prezentate, subdiviziunea respectivă a Ministerului Economiei pregăteşte proiectul hotărîrii privind includerea agentului economic în Registru, în caz de necesitate, angajează pentru avize calificate savanţi, experţi, lucrători ai organelor autoadministrării locale, reprezentanţi ai antreprenoriatului.

Hotărîrea privind includerea agentului economic în Registru este semnată de ministerul economiei (anexa nr.2).

Agentul economic, inclus în Registru, este informat asupra faptului în termen de o săptămînă.

În decursul anului Ministerul Economiei face modificări în Registru, precizînd lista agenţilor economici-monopolişti ce deţin o situaţie dominantă pe piaţa republicii. Modificările în Registru se efectuează în conformitate cu hotărîrea respectivă a Ministerului Economiei.

Ministerul Economiei informează în termen de o săptămînă Ministerul Finanţelor, Departamentul de Stat pentru Statistică, organele autoadministrării locale, agenţii economici respectivi despre modificările efectuate în registru şi publică o informaţie în presă.

 

V. MODUL DE EXCLUDERE DIN REGISTRU

Drept temei pentru examinarea chestiunii privind excluderea agentului economic-monopolist din Registru serveşte cererea argumentată a conducătorului agentului economic, prezentată conform modelului stabilit (anexa nr.2).

Chestiunea privind excluderea agentului economic-monopolist poate fi examinată şi din iniţiativa Ministerului Economiei, organelor puterii şi ale administraţiei de stat, uniunilor antreprenoriatului.

În baza materialelor prezentate, subdiviziunea respectivă a Ministerului Economiei, elaborează proiectul hotărîrii privind excluderea agentului economic-monopolist din Registru.

La examinarea chestiunii privind excluderea agentului economic-monopolist din Registru pot fi angajaţi savanţi, experţi, lucrători ai organelor autoadministrării locale, reprezentanţi ai antreprenoriatului.

Agentul economic-monopolist se exclude din Registru în cazul cînd situaţia lui pe piaţă s-a schimbat şi cota acestuia pe piaţa respectivă nu depăşeşte 35%, nu ocupă o situaţie dominantă pe piaţă şi n-a admis încălcări ale legislaţiei antimonopoliste.

Hotărîrea privind excluderea agentului economic-monopolist din Registru se semnează de ministrul economiei şi în termen de o săptămînă se aduce la cunoştinţa agentului economic respectiv.

 

VI. MODUL DE ATACARE A HOTĂRÎRILOR MINISTERULUI

ECONOMIEI PRIVIND INCLUDEREA/EXCLUDEREA

AGENTULUI ECONOMIC ÎN/DIN REGISTRU

Hotărîrea Ministerului Economiei cu privire la includerea/excluderea agentului economic în/din Registru poate fi atacată în instanţa de judecată competentă de către organele puterii şi ale administraţiei de stat sau de către agenţii economici respectivi în termenul stabilit de legislaţie.

Înaintarea reclamaţiei nu suspendează executarea hotărîrii privind includerea/excluderea agentului economic în/din Registru, dacă instanţa de judecată competentă n-a suspendat executarea hotărîrii menţionate.

[în redacţia Hot. Guv. nr.280 din 24.03.97]

 

 

Anexa nr.1

la Regulamentul cu privire la

Registrul de Stat al agenţilor

economici-monopolişti,

ce activează pe piaţa

Republicii Moldova

 

REGISTRUL DE STAT

al agenţilor economici-monopolişti ce activează pe piaţa Republicii Moldova

 

Nr.
de înregis-
trare
Denu-
mirea
agen-
tului
econo-
mic-
mono-
polist
(codul)
Adresa
agen-
tului
(codul)
Ramura
activităţii
(codul
Forma
de proprie-
tate
Lista
pro-
ducţiei
şi servi-
ciilor la care
agentul
economic
se consi-
deră
mono-
polist
(codul)
Unita-
tea de
măsură
Volumul de desfacere
a producţiei prestări-servicii
Volu-
mul de
mărfuri impor-
tate în Repu-
blica Mol-
dova
Volu-
mul
pieţei Repu-
blicii Mol-
dova
Cota-
parte a
agentului economic
pe piaţa
Republicii
Moldova
Hotă-
rîrea Minis-
terului
Econo-
miei dea include agentul economic
în registrul
de Stat(numărul,
data)
Hotă-
rîrea Minis-
terului Econo-
miei de
a exclude mono-
polistul
din
Registrul
de Stat
(numărul,
data)
în
total
inclusiv
pe piaţa
Republicii
Moldova
pe piaţa
externă
(inclusiv ţările
(C.S.I)
123456789101112131415

 

 

Anexa nr.2

la Regulamentul cu privire la

Registrul de Stat al agenţilor

economici-monopolişti,

ce activează pe piaţa

Republicii Moldova

 

Ministerul Economiei al Republicii Moldova

 

HOTĂRÎRE

____________________________________________________________

(data) ___________________________________(numărul)

 

“Cu privire la includerea agenţilor economici

în Registrul de Stat al agenţilor

economici-monopolişti ce activează

pe piaţa Republicii Moldova”

 

În baza articolelor 3 şi 9 ale Legii Republicii Moldova "Cu privire la limitarea activităţii monopoliste şi dezvoltarea concurenţei" se includ în Registrul de Stat al agenţilor economici-monopolişti ce activează pe piaţa Republicii Moldova următorii agenţi economici:

1.

2.

3.

 

Ministru

 

 

Anexa nr.3

la Regulamentul cu privire la

Registrul de Stat al agenţilor

economici-monopolişti,

ce activează pe piaţa

Republicii Moldova

 

CERERE

 

Solicit excluderea din Registrul de Stat al agenţilor economici-monopolişti ce activează pe piaţa Republicii

Moldova ________________________________________________________________________________

(denumirea agentului economici)

 

inclusiv cu nr. ____________________________________________________________________________

 

ARGUMENTE

 

Nomenclatorul
producţiei

Unitatea
de măsură
Volumul de realizare,VolumulCota-parte
a agentului
economic pe piaţa
Republicii Moldova,
în %
pieţei
Republicii
Moldova
În
total
pe piaţa
Republicii
Moldova
pe piaţa
externă
(inclusiv
C.S.I.)

 

Conducătorul agentului economic ______________________________________(semnătura, ştampila)

 

(Numele, prenumele, telefon,

teleimprimator, telefax)

 

ACORDAT

Departamentului de Stat pentru

Statistică al Republicii Moldova

_______________________________

N.P., semnătură, ştampila

______________data______________

 

 

Anexa nr.3

la hotărîrea Guvernului

Republicii Moldova

nr.619 din 5 octombrie 1993

 

REGULAMENT

cu privire la examinarea cauzelor privind încălcările

legislaţiei antimonopoliste

 

Prezentul Regulament este elaborat în corespundere cu Legea Republicii Moldova “Cu privire la limitarea activităţii monopoliste şi dezvoltarea concurenţei” şi reglementează modul şi termenele de examinare a cauzelor privind încălcările legislaţiei antimonopoliste şi adoptarea hotărîrilor respective.

 

1. Examinarea cauzelor privind încălcările legislaţiei

antimonopoliste-competenţa Ministerului Economic

Ministerul Economiei examinează cauzele privind încălcările legislaţiei antimonopoliste şi adoptă hotărîrile corespunzătoare, în limitele competenţei sale.

 

2. Cauzele de încălcare a legislaţiei antimonopoliste,

examinate de către Ministerul Economiei

În competenţa Ministerului Economiei întră depistarea şi reprimarea acţiunilor agenţilor antreprenoriatului, organelor puterii şi ale administraţiei de stat, limitează concurenţa şi lezează interesele altor agenţi ai antreprenoriatului sau cetăţenilor, inclusiv:

scoaterea mărfurilor din circulaţie cu scopul de a crea sau menţine deficitul pe piaţă sau de a majora preţurile;

impunerea contraagentului să respecte unele condiţii contraactuale, ce lezează interesele lui, sau anumite cerinţe nefavorabile, ce nu au atribuţie la obiectul contractului;

includerea în contract a unor condiţii discriminatorii ce pun contraagentul într-o situaţie dezavantajoasă faţă de alţi agenţi ai antreprenoriatului;

constrîngerea contraagentului să încheie un contract în care contraagentul nu este interesat;

crearea obstacolelor în calea pătrunderii pe piaţă a altor agenţi ai antreprenoriatului;

împărţirea pieţei după principiul teritorial sau în dependenţă de volumul mărfurilor destinate desfacerii sau achiziţionării, de sortimentul mărfurilor comercializate ori de categoria vînzătorilor sau a cumpărătorilor;

înlăturarea de pe piaţă sau limitarea accesului pe piaţă a altor agenţi ai antreprenoriatului în calitate de vînzători ai anumitor mărfuri sau al cumpărătorilor acestora;

împiedicarea activităţii agenţilor antreprenoriatului într-un anumit domeniu, cu excepţia cazurilor prevăzute de legislaţie;

limitarea drepturilor de vînzare (procurare, cumpărare, schimb), a mărfurilor;

prescrierea unor indicaţii pentru agenţii antreprenoriatului privind livrarea unor mărfuri în primul rînd anumitor categorii de cumpărători sau încheierea prioritară a unor contracte (cu excepţia cazurilor prevăzute de legislaţia în vigoare);

punerea obstacolelor în calea creării unor noi agenţi ai antreprenoriatului într-un anumit domeniu de activitate, cu excepţia cazurilor în care organul puterii sau al administraţiei de stat acţionează în conformitate cu legislaţia;

acordarea unor înlesniri fiscale sau de altă natură, neprevăzute de legislaţia, anumitor agenţi ai antreprenoriatului ce le creează acestora o situaţie privilegiată faţă de alţi agenţi ai antreprenoriatului, ce acţionează pe aceeaşi piaţă, desfăcînd aceeaşi marfă;

majorarea, reducerea, menţinerea preţurilor şi tarifelor, cu excepţia cazurilor prevăzute de legislaţia în vigoare;

răspîndirea unor informaţii false sau denaturate în stare să prejudicieze bunurile sau reputaţia altui agent al antreprenoriatului;

inducerea în eroare a cumpărătorilor (modul şi locul fabricării, specificul de consum şi calitatea mărfurilor);

compararea incorectă de către agentul antreprenoriatului, în scop de reclamă, a mărfurilor produse sau desfăcute de el cu mărfurile altor agenţi ai antreprenoriatului;

folosirea neautorizată a emblemei comerciale a firmei sau marcajului mărfurilor, precum şi copierea ambalajului, aspectului exterior al mărfii altui agent al antreprenoriatului;

folosirea sau divulgarea informaţiilor de ordin tehnico-ştiinţific de producţie şi comerciale, inclusiv a secretelor comerciale, fără acordul posesorilor acestor informaţii.

 

3. Temeiuri pentru examinarea cauzelor

Cauzele se examinează în temeiul cererilor agenţilor antreprenoriatului, indiferent de formele de proprietate, ale organelor puterii şi ale administraţiei de stat, societăţilor şi asociaţiilor consumatorilor, în baza materialelor procuraturii, instanţei judecătoreşti şi competente, precum şi din iniţiativa Ministerului Economiei.

[în redacţia Hot. Guv. nr.280 din 24.03.97]

 

4. Măsuri pentru aplanarea preventivă a cauzelor de către agenţii

antreprenoriatului, societăţile şi uniunile consumatorilor

Pînă la adresarea cererii Ministerului Economiei pentru examinarea cauzei agenţilor antreprenoriatului, societăţilor şi uniunilor, consumatorilor li se recomandă să ia măsuri preventive pentru aplanarea acestei cauze (formularea pretenţiilor, propunerea de a se modifica condiţiile contractului etc.).

 

5. Retragerea cererii

Cererea poate fi retrasă înainte ca Ministerul Economiei să decidă examinarea cererii în fond, în cazul cînd, prin liberul consimţămînt, se înlătură consecinţele încălcărilor legislaţiei antimonopoliste sau sînt compensate pagubele rezultate din activitatea monopolistă sau ilicită, precum şi în cazul cînd a fost restabilită situaţia anterioară sau contractul încheiat a fost reziliat.

 

6. Forma şi conţinutul cererii

Cererea se prezintă Ministerului Economiei în scris şi se semnează de către conducător.

În cerere se indică încălcarea şi culpabilul, drepturile şi interesele ocrotite de lege care au fost încălcate expunîndu-se esenţa cerinţelor reclamantului, precum şi lista documentelor anexate.

 

7. Expedierea copiei cererii şi a documentelor anexate

Concomitent cu prezentarea cererii la Ministerul Economiei, reclamantului i se recomandă să expedieze părţii participante la examinarea acestei cauze o copie a cererii şi a documentelor anexate la cerere.

 

8. Referinţa la cerere

Părţii ce a primit copia cererii i se recomandă să trimită Ministerului Economiei o referinţă la cerere, împreună cu documentele necesare pentru examinarea cauzei.

 

9. Acceptarea cererii pentru examinare

Acceptarea cererii pentru examinare este decisă de către ministrul economiei sau viceministrul, responsabil examinării cauzelor de încălcare a legislaţiei antimonopoliste.

 

10. Cererea neexaminată

Cererea nu se examinează, şi reclamantul este informat despre aceasta, în cazul cînd:

cererea nu este semnată sau a fost semnată de o persoană fără drept de semnătură sau de o persoană, funcţia căreia nu este indicată;

în cerere nu este indicată denumirea reclamantului subiecţilor cauzei, adresele poştale ale acestora;

examinarea cauzelor, indicate în cerere, nu întră în competenţa Ministerului Economiei;

reclamantul nu a prezentat fapte concrete de încălcare a legislaţiei antimonopoliste sau faptele prezentate nu corespund în mod evident realităţii.

Reclamantul se poate adresa din nou către Ministerul Economiei, după înlăturarea neajunsurilor indicate

 

11. Atacarea deciziei Ministerului Economiei

privind respingerea cererii

Reclamantul are dreptul să atace în instanţa judecătorească competentă, în modul stabilit de legislaţie, decizia Ministerului Economiei privind respingerea cererii.

[în redacţia Hot. Guv. nr.280 din 24.03.97]

 

12. Acceptarea cererii spre examinare

Viceministrul, în funcţia căruia întră examinarea cauzelor privind încălcarea legislaţiei antimonopoliste, după prezentarea cererii, avizează reclamantului şi pe ceilalţi participanţi, acceptarea cererii spre examinare, timpul şi locul şedinţei, acţiunile necesare pregătirii cauzei pentru examinare.

Avizul se expediază, de asemenea, şi altor agenţi economici, ministere, departamente de stat în cazurile cînd, din partea acestora se cer documente, date concluzii sau cînd este necesară prezenţa la şedinţă a persoanelor oficiale din aceste instituţii.

 

13. Examinarea cauzei

Cauza este examinată de către funcţionarii Ministerului Economiei, cărora li se acordă această atribuţie prin ordinul ministrului.

 

14. Termenul de examinare a cauzelor

Cauzele sînt examinate în termen de cel mult o lună din momentul acceptării cererii.

În timpul examinării cauzei se întocmeşte un proces-verbal.

 

15. Reprezentanţii părţilor

Reprezentanţi ai părţilor sînt conducătorii sau locţiitorii conducătorilor agenţilor antreprenoriatului, ai organelor puterii şi ale administraţiei de stat corespunzătoare.

Împuternicirile acestor persoane se confirmă prin documente ce adeveresc funcţia deţinută.

Reprezentanţi ai părţilor pot fi şi alte persoane, împuternicirile cărora se confirmă prin mandatul eliberat de agenţii respectivi ai antreprenoriatului, organele puterii şi administraţiei de stat.

 

16. Probe referitoare la cauză

Drept probe pentru examinarea cauzelor referitoare la încălcările legislaţiei antimonopoliste se consideră orice date reale, în baza cărora Ministerul Economiei stabileşte lipsa sau prezenţa circumstanţelor ce justifică cerinţele sau obiecţiile părţilor, precum şi alte fapte ce au importanţă pentru soluţionarea justă a cauzei.

Probele pot fi atît scrise cît, şi materiale, inclusiv video, audio şi alte materiale, explicaţii ale reprezentanţilor părţilor şi ale altor persoane, precum şi avizele experţilor şi ale organelor competente.

Se consideră probe scrise actele, scrisorile, explicaţiile, informaţiile avizele, alte documente şi materiale scrise, ce conţin date asupra circumstanţelor care condiţionează soluţionarea justă a cauzei.

Probele scrise se prezintă în organul sau în copia autentificată. Dacă pentru cazul dat are însemnătate numai o parte a documentului, se prezintă extrasul respectiv.

Probe materiale se consideră obiectele ce pot servi drept mijloace de stabilire a unor circumstanţe care condiţionează soluţionarea justă a cauzei.

Pentru examinare se acceptă numai acele probe, care au importanţă pentru cauză.

 

17. Efectuarea expertizei

Pentru elucidarea unor chestiuni apărute în procesul de examinare a cauzelor, care necesită cercetări speciale, Ministerul Economiei stabileşte o expertiză (tehnică, merceologică, contabile etc.).

Ministerul Economiei determină cercul de probleme care vor fi cercetate pentru avizul expertizei.

Pentru efectuarea expertizei sînt angajaţi specialişti competenţi, care au dreptul să cerceteze materialele referitoare la cauză şi să ceară de la participanţi la examinarea cauzei materiale suplimentare.

În caz de necesitate, expertiza se efectuează cu participarea reprezentanţilor părţilor.

 

18. Avizul expertului

Avizul expertului trebuie să conţină o descriere amănunţită a cercetărilor efectuate, deducţiile făcute în baza lor şi răspunsul argumentat la întrebările puse de Ministerul Economiei. Avizul se prezintă Ministerului în scris, iar părţilor li se remit copii.

În cazurile cînd avizul expertului nu este suficient de clar sau nu este complet, Ministerul Economiei poate stabili o expertiză suplimentară.

 

19. Calcule asupra cheltuielilor de examinare a cauzelor

Pentru cheltuielile de examinare a cauzelor privind încălcarea legislaţiei antimonopoliste a Republicii Moldova se iau în calcul sumele plătite pentru expertize, avize şi alte cheltuieli, legate de examinarea cauzelor.

Pentru experţii invitaţi la Ministerul Economiei sînt prevăzute despăgubiri materiale, plata cheltuielilor de delegare, cazare şi diurne pentru persoanele trimise în delegaţie.

 

20. Adoptarea hotărîrii privind examinarea cauzei,

forma şi conţinutul ei

La examinarea cauzei în esenţă se adoptă o hotărîre, (anexa nr.1).

Hotărîrea se expune în formă scrisă şi se semnează de ministrul sau viceministrul economiei. În hotărîre se indică rezultatele examinării cauzei în fond (satisfacerea cerinţelor, respingerea totală sau parţială privind satisfacerea lor), fiind reflectate motivele şi determinate acţiunile ce trebuie îfăptuite de persoanele participante la cauză sau cele pe care persoanele vizate sînt obligate să le evite.

 

21. Dispoziţia Ministerului Economiei

După adoptarea hotărîrii referitoare la cauză, persoanei vizate i se va expedia, în termen de 5 zile, o dispoziţie cu semnătura ministrului economiei, (anexa nr.2).

Dispoziţia conţine:

numărul cauzei la care se referă dispoziţia, data adoptării hotărîrii data eliberării dispoziţiei şi termenul valabilităţii acesteia;

concluzii ale hotărîrii.

Dacă prin hotărîre se stabileşte amînarea sau prelungirea termenului de executare, în dispoziţie se indică data intrării în vigoare a acestor prevederi.

 

22. Modul de executare a dispoziţiei

După primirea dispoziţiei, persoana vizată este obligată să execute în termenul indicat prevederile acesteia şi să informeze Ministerul Economiei asupra executării.

Ministrul sau viceministrul pot adopta o hotărîre privind prelungirea termenului de executare a dispoziţiei în cazul cînd persoana vizată va prezenta un demers motivat.

 

23. Controlul asupra executării dispoziţiei

Controlul asupra executării dispoziţiei se efectuează de către Ministerul Economiei.

 

24. Neexecutarea dispoziţiei Ministerului Economiei

În cazul cînd persoana vizată nu execută dispoziţia Ministerului Economiei precum şi atunci cînd sau constatat necorespunderi şi falsuri intenţionate la prezentarea informaţiei, care au consecinţe juridice asupra adoptării hotărîrii, Ministrul Economiei are dreptul să adopte o hotărîre privind aplicarea amenzii asupra agenţilor antreprenoriatului, organelor administrative de stat, precum şi persoanelor oficiale din aceste instituţii, culpabile de încălcările respective.

Hotărîrea privind aplicarea amenzii este semnată de ministrul economiei.

În caz de neexecutare a hotărîrii privind rezilierea sau modificarea contractului (acordului), anularea sau modificarea actului nelegitim al organului de stat sau al altui organ, Ministerul Economiei intentează în instanţa judecătorească competentă o acţiune în vederea modificării sau rezilierii contractului (acordului, recunoaşterea invalabilităţii lui sau se adresează cu o cerere privind recunoaşterea invalabilităţii depline sau parţiale a actului organului puterii sau a organului administrativ.

[în redacţia Hot. Guv. nr.280 din 24.03.97]

 

25. Mărimea şi modul de achitare a amenzilor

Mărimea şi modul de plată a amenzilor de către agenţii antreprenoriatului, organele de stat şi persoanele oficiale ale acestor organe sînt reglementate de Legea Republicii Moldova “Cu privire la limitarea activităţii monopoliste şi dezvoltarea concurenţei” şi de alte acte legislative ale Republicii Moldova.

 

26. Depistarea semnelor infracţionale

În cazul cînd, în procesul cauzelor privind încălcarea legislaţiei antimonopoliste, în acţiunile persoanelor oficiale au fost deplasate semne infracţionale, Ministerul Economiei remite materialele respective procuraturii.

 

27. Atacarea dispoziţiilor şi hotărîrilor Ministerului

Economiei privind aplicarea amenzii

Agenţii antreprenoriatului, organele puterii şi ale administraţiei de stat, persoanele lor oficiale au dreptul, după adoptarea hotărîrii sau dispoziţiei Ministerului Economiei, să prezinte o cerere în instanţa judecătorească competentă privind anularea totală sau parţială a dispoziţiilor Ministerului Economiei sau contramandarea, sau modificarea hotărîrilor privind aplicarea amenzii.

Prezentarea cererii nu serveşte drept motiv pentru sistarea executării dispoziţiei sau hotărîrii privind aplicarea amenzii pe durata examinării cererii în cauză la instanţa judecătorească competentă dacă acestea din urmă nu au stabilit sistarea.

[în redacţia Hot. Guv. nr.280 din 24.03.97]

 

 

Anexa nr.1

la Regulamentul cu privire la

examinarea cauzelor privind

încălcările legislaţiei antimonopoliste

 

Ministerul Economiei al Republicii Moldova

 

H O T Ă R Î R E

pentru aplicarea amenzii faţă de întreprinderea (persoana oficială),

care a comis încălcarea Legii Republicii Moldova "Cu privire la

limitarea activităţii monopoliste şi dezvoltarea concurenţei"

 

_________________________________

_________________________________

(denumirea completă a agentului

economic, organului,organizaţiei, adresa)

_________________________________

_________________________________

(N.P. şi funcţia persoanei)

 

În legătură cu încălcările comise de întreprinderea dumneavoastră (de d-voastră) a Legii Republicii Moldova “Cu

privire la limitarea activităţii monopoliste şi dezvoltarea concurenţei”.

_________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________

 

Ministerul Economiei HOTĂRĂŞTE:

În corespundere cu articolul 14 al Legii Republicii Moldova "Cu privire la limitarea activităţii monopoliste şi

dezvoltarea concurenţei" şi articolul 162/2 al Codului Republicii Moldova cu privire la contravenţiile administrative,

să se aplice o amendă întreprinderii dumneavoastră (d-voastră) în mărime de ____________________ ruble.

Suma respectivă se varsă în bugetul statului.

 

Ministru

 

 

Anexa nr.2

la Regulamentul cu privire

la examinarea cauzelor

privind încălcările

legislaţiei antimonopoliste

 

Ministerul Economiei al Republicii Moldova

 

D I S P O Z I Ţ I A

“____” ________________ 199____

_________________________________

_________________________________

(denumirea completă a agentului

economic, organului,organizaţiei)

_________________________________

(adresa)

 

În legătură cu încălcările comise de dumneavoastră a Legii Republicii Moldova “Cu privire la limitarea activităţii

monopoliste şi dezvoltarea concurenţei”, Ministerul Economiei vă obligă în termen pînă la ____________199__

1.__________________________________________________________________

2.__________________________________________________________________

3.__________________________________________________________________

 

Despre îndeplinirea dispoziţiei Ministerul Economiei al Republicii Moldova urmează să fie informat pînă la

_______________________199____.

 

Ministru