joi, 10 ianuarie 2002
Instrucţiune nr.05/1-CF-06/88 din 23.12.97 cu privire la reţinerea impozitului pe venit la sursa de plată
Notă: Instrucţiunea cu erata din Monitorul oficial nr.5 din 22.01.98

                      INSPECTORATUL FISCAL DE STAT
                 Instrucţiune cu privire la reţinerea
                impozitului pe venit la sursa de plată

                    Nr.05/1-CF-06/88 din  23.12.97

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.88-91/183 din 30.12.1997

                                * * *
    Abrogat: 10.01.2002
    Instrucţiunea IFPS nr.14 din 19.12.2001

                                                        Aprobat
                                                Ministerul Finanţelor
                                                al Republicii Moldova

                   Capitolul 1. DISPOZIŢII GENERALE

    1. Prezenta instrucţiune  este elaborată în baza Codului fiscal  nr.
1163-XIII  din  24  aprilie 1997 şi Legii cu  privire  la  administrarea
impozitului  pe venit şi pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II
ale  Codului  fiscal  nr.  1164-XIII  din 24  aprilie  1997.  În  ea  se
reglementează  modul  de  calculare,  reţinere şi achitare  la  buget  a
impozitului pe venit reţinut la sursa de plată.
    2. În sensul prezentei Instrucţiuni se folosesc următoarele noţiuni:
    Cetăţean - persoană    fizică    neangajată   în   activitatea    de
întreprinzător.
    Codul fiscal este un număr unic de identificare, atribuit în scopuri
fiscale.
    Codul fiscal  pentru agenţii economici este numărul de  identificare
atribuit de Serviciul fiscal conform Registrului Fiscal.
    Codul fiscal al cetăţeanului Republicii Moldova este identic codului
personal,  acordat conform Registrului de Stat al Populaţiei  Republicii
Moldova.
    Codul personal  se  indică pe verso al buletinului de identitate  al
cetăţeanului.
    În cazurile,  cînd cetăţeanul nu are cod fiscal, din motivul  lipsei
buletinului  de  identitate, se folosesc seria şi numărul  paşaportului,
patronimicul, anul naşterii.
    În cazurile cînd  cetăţeanul nu are cod fiscal din motivul că nu are
nici  buletin  de  identitate  şi nici paşaport, se  folosesc  seria  şi
numărul adeverinţei de naştere, patronimicul, anul naşterii.
    Rezident al Republicii Moldova se consideră:
    a) orice cetăţean, care corespunde uneia din următoarele cerinţe:
    - are domiciliul permanent în Republica Moldova;
    - se află pe  teritoriul Republicii Moldova nu mai puţin de 183 zile
pe parcursul anului fiscal;
    - este o persoană  cu  funcţii de răspundere a  Republicii  Moldova,
aflată  pe  parcursul  anului  fiscal  în  exerciţiul  funcţiunii  peste
hotarele republicii.
    Pentru a confirma  faptul  că este rezident al  Republicii  Moldova;
cetăţeanul prezintă documentele indicate în p.26 al Instrucţiunii.
    b) orice persoană juridică, întreprindere individuală sau gospodărie
ţărănească  (de  fermier),  a cărei activitate  de  întreprinzător  este
organizată  sau  gestionată  în Republica Moldova ori locul de  bază  al
desfăşurării acestei activităţi este Republica Moldova.
    Patron se consideră    întreprinderea,   instituţia,    organizaţia,
indiferent  de  tipul de proprietate şi forma  organizatorică  juridică,
precum şi persoana fizică care foloseşte forţa de muncă salariată.
    Antreprenor independent se consideră orice persoană fizică care este
înregistrată   ca  subiect  al  activităţii  de  întreprinzător  conform
legislaţiei în vigoare, şi prestează servicii din numele propriu.
    Antreprenorul  independent  se  consideră  lucrător  salariat,  dacă
corespunde la două sau mai multe din următoarele cerinţe:
    - este angajat  să  presteze servicii în baza contractului  încheiat
între beneficiarul de servicii şi antreprenorul independent;
    - este angajat  pentru a îndeplini careva servicii prin ordinul emis
de beneficiarul de servicii;
    - este obligat   să  activeze,  conform  unui  regim   administrativ
stabilit de beneficiarul de servicii pentru lucrătorii săi salariaţi;
    - remunerarea  pentru  serviciile  acordate nu i  se  efectuează  pe
contul de decontare (curent);
    - prestează servicii   specifice   obligaţiunilor   de   muncă   ale
lucrătorilor salariaţi ai beneficiarului de servicii.
    Lucrător salariat  (în  continuare  <lucrător>  sau  <salariat>)  se
consideră  orice  cetăţean  care este angajat de către patron  pentru  a
îndeplini  obligaţiuni de muncă pentru o remunerare stabilită (salariu),
în  baza unui contract, încheiat conform legislaţiei muncii (obligaţiuni
de salariat).
    Scutire este  suma care, la calcularea venitului impozabil, se scade
din venitul brut al lucrătorului.
    Facilitate este valoarea bunurilor materiale şi nemateriale acordate
de  către  patron  salariaţilor săi, precum şi  efectuarea  în  favoarea
acestora  a altor plăţi, ce nu ţin de remunerarea pentru îndeplinirea  a
obligaţiunilor de salariaţi.
    Anul fiscal coincide cu anul calendaristic.
    3. Subiecţi ai impunerii la sursa de plată sînt:
    - cetăţenii;
    - antreprenorii independenţi definiţi ca lucrători salariaţi;
    - agenţii economici (rezidenţi şi nerezidenţi).
    4. Obiecte ale impunerii la sursa de plată sînt:
    - pentru cetăţeni  -  venitul  achitat în folosul lor sub  formă  de
salarii  (inclusiv prime şi facilităţi), exceptînd scutirile la care  au
dreptul salariaţii şi venitul obţinut din alte surse de venit impozabile;
    - pentru antreprenorii  independenţi definiţi ca lucrători salariaţi
-  sumele  achitate  de  către patron în folosul  lor  pentru  prestarea
serviciilor, precum şi facilităţile;
    - pentru agenţii  economici  (rezidenţi  şi  nerezidenţi)  -  sumele
dobînzilor,  royalty, plăţilor pentru chirie sau alte tipuri de servicii
(inclusiv  cele  de management şi consulting) achitate în  folosul  lor,
costul cărora se deduce de plătitor, conform art. 24 al Codului fiscal;
    - pentru agenţii economici nerezidenţi - sumele rentelor şi primelor
de  asigurare în baza contractelor de asigurare şi reasigurare, achitate
în folosul lor.
    Veniturile  nerezidenţilor,    care    rezultă   din    activităţile
desfăşurate  de  reprezentanţele  permanente ale acestora  în  Republica
Moldova,   se  impozitează  în  modul  şi  la  cotele  stabilite  pentru
veniturile obţinute de persoanele rezidente.
    5. În cazul achitării   venitului   sub  formă  nemonetară,  el   se
evaluează la preţuri de piaţă, conform modului stabilit de Guvern.
    6. Venitul achitat   în  valută  străină  se  recalculează  în   lei
moldoveneşti  la cursul de schimb al Băncii Naţionale a Moldovei la data
achitării lui.
    7. Orice persoană   obligată,  conform  Codului  fiscal,  să  achite
impozitul pe venit, trebuie să prezinte o declaraţie completată în modul
stabilit de Serviciul Fiscal de Stat.
    Declaraţia cu privire la impozitul pe venit va fi prezentată de:
    - orice persoană  fizică  care obţine venit din surse, altele  decît
salariul, dacă acest venit depăşeşte suma de 2100 lei pe an;
    - orice persoană  fizică  care obţine venit atît din salariu cît  şi
din  surse, altele decît salariul, dacă acest venit depăşeşte 13000  lei
pe an.
    Cetăţeanul are  dreptul să depună declaraţia cu privire la impozitul
pe  venit  în  cazurile cînd lui, pe parcursul anului fiscal,  i-a  fost
majorată suma impozitului pe venit reţinut la sursa de plată.
    8. Pentru încălcarea  legislaţiei  privind impozitul pe  venit  este
prevăzută  răspunderea administrativă şi penală, conform legislaţiei  în
vigoare.

    Capitolul II. REŢINEREA IMPOZITULUI PE VENIT DIN SALARIU

    9. Patronul,  care  plăteşte lucrătorului angajat salariu  (inclusiv
primele  şi  facilităţile acordate), este obligat să  calculeze,  ţinînd
cont  de  scutirile  cerute de lucrător, să reţină din  mijloacele  real
primite  de  acesta şi să transfere la buget impozitul, conform  modului
stabilit în prezenta Instrucţiune.
    Sub noţiunea  de  mijloace, real primite de lucrător, se  subînţeleg
sumele  venitului calculate şi real îndreptate spre achitare de  patron,
inclusiv  şi  sumele  facilităţilor  acordate  lucrătorului  din  contul
patronului.
    10. Conform prezentului capitol al Instrucţiunii, impozitul pe venit
urmează  a fi reţinut din veniturile sub orice formă de salarii,  prime,
sporuri  la  salariu,  recompense, indemnizaţii,  onorarii,  comisioane,
retribuţii şi alte achitări în folosul lucrătorului.
    La aceste venituri, de asemenea, se raportă:
    - diferenţa dintre  preţul de realizare (prestare) de către patron a
mărfurilor  (serviciilor)  persoanelor  terţe  şi  preţul  de  realizare
(prestare) a lor lucrătorului propriu;
    - anuităţile, cu excepţia pensiilor şi indemnizaţiilor primite de la
bugetul   asigurărilor   sociale  de  stat  sau  în   baza   acordurilor
internaţionale,   şi  veniturilor  obţinute  în  baza  contractelor   de
asigurare  (asigurarea vieţii, pensiilor), încheiate pînă la 01 ianuarie
1998;
    - dotaţiile de stat, primele şi premiile care nu sînt specificate ca
neimpozabile în legile prin care se stabilesc aceste plăţi;
    - plăţile acordate  salariatului de către patron pentru  recuperarea
cheltuielilor   personale.   Aceasta  poate  fi  achitarea  din   contul
patronului a plăţii pentru învăţătură, tratamentul salariatului sau unei
rude  a  lui,  întreţinerea  copilului  salariatului  într-o  instituţie
preşcolară,  compensarea cheltuielilor pentru procurarea şi întreţinerea
de către lucrător a automobilului, locuinţei, altor bunuri etc.
    - anularea de   către   patron   a   datoriei   sau   obligaţiunilor
salariatului faţă de el. La aceste venituri se atribuie anularea sumelor
nerambursate de salariat ale creditelor sau împrumuturilor rambursabile,
a   procentelor  pentru  credite  şi  împrumuturi,  altor  datorii   ale
lucrătorului cu caracter material;
    - suma plătită  suplimentar de patron la orice plată a  salariatului
pentru locuinţa acordată de către patron;
    - depăşirea ratei  curente  a dobînzii (rotunjită pînă la  următorul
procent  întreg),  conform căreia Banca Naţională a Moldovei  а  acordat
credit  în mod ordinar la ultima licitaţie desfăşurată în luna noiembrie
a  anului  calendaristic precedent, pe care o dă publicităţii,  faţă  de
rata  dobînzii  calculată pentru împrumuturile acordate de către  patron
salariatului  (inclusiv  şi pentru împrumuturile nerambursate pînă la  1
ianuarie  1998). În aceste cazuri venitul de la acordarea creditului sau
împrumutului se calculează în modul următor:
                Rb - Rp
    F = S x N x ------- : 100%
                  365
    unde:
    F - suma facilităţii,
    S - suma împrumutului,
    N - numărul de  zile  în  luna pe parcursul  cărora  lucrătorul  s-a
folosit de împrumut,
    Rb - rata dobînzii  conform  căreia  Banca Naţională  a  Moldovei  a
acordat  credit  în mod ordinar la ultima licitaţie desfăşurată în  luna
noiembrie a anului calendaristic precedent,
    Rp - rata dobînzii  calculată  pentru  împrumutul acordat  de  către
patron.

    Exemplul 1.
    La cererea lucrătorului,  patronul  i-a acordat la 18  noiembrie  un
împrumut fără dobîndă în sumă de 5000 lei, termenul de achitare fiind 12
luni.  Rata  dobînzii  creditului,  acordat  în  mod  ordinar  de  Banca
Naţională  la ultima licitaţie din luna noiembrie a anului calendaristic
precedent este de 16%.
    Pe data de 15  decembrie, lucrătorul a rambursat parţial împrumutul,
suma rambursării fiind 500 lei.
    În acest caz  suma facilităţii acordate de patron lucrătorului, care
se include în venitul lui impozabil se calculează în modul următor:
    1) pe luna noiembrie (18.11-30.11)
    (5000 x 13) x (16 - 0)/365/100% = 28,49 lei
    2) pe perioada 01-14 decembrie
    (5000 x 14) x (16 - 0)/365/100% = 30,68 lei
    pe perioada 15-31 decembrie
    (4500 x 17) x (16 - 0)/365/100% = 33,53 lei
    Total pe luna decembrie 64,21 lei (30,68+33,53).
    Sumele facilităţilor  28,49  lei şi 64,21 lei se includ  în  venitul
lucrătorului respectiv pe lunile noiembrie şi decembrie;
    - cheltuielile patronului pentru punerea automobilului la dispoziţia
lucrătorului în scopuri personale:
    în cazul în care  automobilul este proprietatea patronului -  0,006%
din costul automobilului pentru fiecare zi de folosinţă;
    în cazul în care  automobilul  nu  este  proprietatea  patronului  -
cheltuielile  suportate de patron pentru obţinerea dreptului de folosire
a automobilului pentru fiecare zi de folosinţă.

    Exemplul 2.
    În baza cererii  lucrătorului, patronul pune la dispoziţia lui, pe o
perioadă  de  2 zile, automobilul propriu, costul căruia este  de  73000
lei.   Suma  facilităţii,  care  se  include  în  venitul  lucrătorului,
alcătuieşte 8,76 lei (73000 x 2 x 0,006%)/100%:
    - cheltuielile  patronului  pentru achitarea primelor  de  asigurare
benevolă a lucrătorului;
    - sumele altor  cheltuieli ale patronului, ce sînt venituri  directe
sau  indirecte  ale  lucrătorului.  La aşa venituri  se  raportă  sumele
achitate  din  contul  patronului pentru biletele de  călătorie,  hrană,
abonamente  la ziare, reviste şi cărţi, transportul pînă şi de la  locul
de  muncă,  compensaţia  costului examenului medical,  tratamentului  în
staţionar,    procurarea   medicamentelor,   biletelor   de    tratament
balneo-sanatorial  şi de asanare, inclusiv şi la bazele de odihnă,  care
se află la balanţa patronului;
    - vărsămintele  în fondurile de pensii, cu excepţia celor  efectuate
în fondurile de pensii calificate, prevăzute la articolele 64 alin. (1),
65 şi 69 ale Codului fiscal.
    11. În venitul  brut al lucrătorului nu se includ următoarele tipuri
de venit:
    - sumele de asigurare primite în caz de deces al persoanei asigurate
în baza contractului de asigurare de viaţă;
    - despăgubirile primite pentru repararea daunelor în caz de vătămare
a sănătăţii, inclusiv în caz de invaliditate;
    - plăţile, precum  şi  alte forme de compensaţii acordate în caz  de
boală,  de traumatisme, sau în alte cazuri de incapacitate temporară  de
muncă, conform contractelor de asigurare de sănătate;
    - compensarea   cheltuielilor  angajaţilor  legate  de  îndeplinirea
obligaţiunilor de serviciu, în limitele şi modul stabilite de Guvern;
    - bursele elevilor,  studenţilor şi doctoranzilor de la instituţiile
de  învăţămînt  de  stat  sau private, cu  excepţia  retribuţiei  pentru
activitatea didactică sau de cercetare;
    - pensiile alimentare şi indemnizaţiile pentru copii;
    - indemnizaţiile de concediere stabilite conform legislaţiei;
    - compensaţiile  nominative plătite păturilor insuficient asigurate,
social vulnerabile ale populaţiei;
    - averea primită ca donaţie sau ca moştenire;
    - dividendele,  cu  excepţia celor primite de la  agenţii  economici
nerezidenţi;
    - ajutoarele primite din partea organizaţiilor filantropice;
    - contribuţiile  la  capitalul  unui agent  economic,  prevăzute  la
articolul 55 al Codului fiscal;
    - veniturile   personalului  misiunilor  diplomatice  ale   statelor
străine, prevăzute la articolul 54 al Codului fiscal;
    - sumele pe care  le  primesc donatorii de sînge de la  instituţiile
medicale de stat;
    - cîştigurile de la loterii.
    12. Scutirile  la impozitul pe venit, reţinut din salariu  (inclusiv
prime  şi facilităţi), se acordă la locul de muncă de bază  lucrătorilor
rezidenţi ai Republicii Moldova.
    Locul de muncă  de  bază  se consideră  întreprinderea,  instituţia,
organizaţia  la  care, conform legislaţiei în vigoare, se duce  evidenţa
carnetului de muncă al lucrătorului.
    13. Fiecare lucrător are dreptul la scutirea personală.
    1) Suma scutirii  personale  pentru  lucrătorii, care  nu  corespund
uneia  sau  mai  multor  din  condiţiile  expuse  în  subpunctul  2)  al
prezentului punct, constituie 2100 lei pe an.
    2) Suma scutirii  personale este 10000 lei pe an (scutire  personală
majoră) pentru lucrătorul care:
    a) s-a îmbolnăvit  şi  a  suferit  de boala  actinică  provocată  de
consecinţele avariei de la C.A.E. Cernobîl;
    b) este invalid şi s-a stabilit că invaliditatea sa este în legătură
cauzală cu avaria de la C.A.E. Cernobîl;
    c) este părintele  sau soţia (soţul) unui participant căzut sau  dat
dispărut  în acţiunile de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale
şi a independenţei Republicii Moldova;
    d) este invalid  ca  urmare  a participării la  acţiunile  de  luptă
pentru  apărarea  integrităţii teritoriale şi  independenţei  Republicii
Moldova;
    e) este invalid  de război, invalid din copilărie, invalid de gradul
I  şi  II  sau pensionar - victimă a  represiunilor  politice,  ulterior
reabilitată.
    14. Lucrătorul,   aflat   în  relaţii  de  căsătorie  pe   parcursul
întregului an fiscal, are dreptul la o scutire suplimentară în mărime de
2100  lei anual (scutirea matrimonială), dacă soţiei (soţului) nu i  s-a
acordat scutirea personală.
    15. Lucrătorul  are  dreptul la o scutire în sumă de 120  lei  anual
pentru   fiecare   persoană  întreţinută  (scutirea  pentru   persoanele
întreţinute).   În   cazurile   cînd  un  întreţinut   are   mai   mulţi
întreţinători,  scutirea pentru persoanele întreţinute se acordă tuturor
întreţinătorilor.
    În scopul acordării  scutirilor,  persoana întreţinută se  consideră
persoana care corespunde tuturor cerinţelor următoare:
    - este un ascendent  sau  descendent al lucrătorului sau  al  soţiei
(soţului) lui (părinţii sau copiii, inclusiv înfietorii şi înfiaţii);
    - locuieşte împreună  cu lucrătorul sau nu locuieşte cu acesta,  dar
îşi face studiile la secţia cu frecvenţă a unei instituţii de învăţămînt
mai mult de 5 luni pe parcursul anului fiscal;
    - este întreţinută de lucrător;
    - are un venit ce nu depăşeşte suma de 1000 lei anual.
    16. Scutirea matrimonială şi scutirile pentru persoanele întreţinute
se  acordă  numai cu condiţia că lucrătorului, concomitent, i se  acordă
scutirea personală.
    17. În scopul  determinării  scutirilor, care urmează a fi  acordate
lucrătorului,  acesta  nu  mai  tîrziu de data încadrării  în  muncă  ca
angajat,  prezintă  patronului o cerere semnată de el privind  acordarea
scutirilor  la care are dreptul, anexînd la ea, documentele, care atestă
aceste   drepturi.  Modelul  cererii  se  prezintă  în  anexa  nr.1   la
Instrucţiune.  Ulterior, fiecare lucrător depune cererea anual, în  luna
decembrie,  pînă  la  începutul anului fiscal pentru  care  sînt  cerute
scutirile.
    18. În cazurile,  cînd lucrătorul n-a prezentat cererea, n-a indicat
corect  în  ea  careva scutire la care pretinde, n-a  anexat  la  cerere
documentele  justificative,  precum  şi  în cazurile  cînd  îşi  retrage
cererea,  el  se  consideră  lucrător ce nu  pretinde  la  scutiri,  iar
patronul calculează şi reţine impozitul din veniturile achitate lui fără
acordarea scutirilor.
    În astfel de  cazuri,  patronul  este obligat să  verifice,  conform
buletinului  de  identitate, paşaportului sau adeverinţei de  naştere  a
lucrătorului, şi să înregistreze numele, prenumele, codul fiscal, adresa
domiciliului permanent a lucrătorului.
    19. Lucrătorul,  care  pierde pe parcursul anului fiscal dreptul  la
scutirea  matrimonială sau scutirile pentru persoanele întreţinute, este
obligat  să prezinte patronului, în termen de 10 zile de la data cînd au
avut  loc aceste schimbări, o nouă cerere semnată de el, în care  indică
numai  scutirile,  la care i s-a păstrat dreptul. Această  prevedere  se
aplică  şi  în  cazurile  cînd lucrătorul  pierde  dreptul  la  scutirea
personală majoră şi trece la scutirea personală de 2100 lei pe an.
    20. În cazurile,   cînd  lucrătorul  renunţă  benevol  de   scutirea
matrimonială  sau  scutirile  pentru persoanele întreţinute,  el  depune
patronului  o  cerere  despre  acordarea scutirilor în  care  nu  indică
scutirea sau scutirile de la care a renunţat.
    21. Dacă lucrătorul  pierde integral dreptul la scutiri, din motivul
că  a  pierdut  statutul  de  rezident,  el  este  obligat  să  prezinte
patronului,  în  termen  de 10 zile de la data cînd au avut  loc  aceste
schimbări,  o  cerere în formă liberă privind retragerea cererii  despre
acordarea  scutirilor.  Această  cerere se depune şi  în  cazurile  cînd
lucrătorul renunţă benevol de toate scutirile.
    22. Lucrătorul,  care pe parcursul anului fiscal, obţine dreptul  la
scutiri  sau  a decis să beneficieze de scutirile la care  are  dreptul,
însă  de care nu a beneficiat, are dreptul să depună patronului  cererea
privind  acordarea  scutirilor la care a obţinut dreptul sau de  care  a
hotărît să beneficieze, anexînd la ea documentele justificative.
    23. În toate  cazurile scutirile se acordă sau se anulează din  luna
următoare,  după  luna  în care este depusă  (retrasă)  cererea  privind
acordarea scutirilor (vezi exemplu 4).
    24. La depistarea  cazurilor de calculare incorectă a impozitului pe
venit, reţinut la sursă pe parcursul anului fiscal, patronul are dreptul
la  efectuarea  recalculării  impozitului pînă la prezentarea  notei  de
informare  privind impozitul pe venit reţinut din salariile lucrătorilor
pentru anul respectiv.

                  Modul de justificare al scutirilor

    25. Copiile documentelor  sau  extrasele din documentele  originale,
anexate   la  cererea  privind  acordarea  scutirilor  trebuie  să   fie
autentificate obligatoriu de către patron sau de organul notarial.
    26. Scutirea personală de 2100 lei pe an se acordă numai cu condiţia
că lucrătorul
    - a anexat la  cerere  extrasul sau copia buletinului de  identitate
sau paşaportului, care confirmă faptul că el are domiciliul permanent în
Republica  Moldova  (se  verifică de către patron viza  de  domiciliu  a
lucrătorului), sau
    - a anexat la     cerere     certificatul(ele)    eliberat(e)     de
autoritatea(ăţile)  administrării publice locale al Republicii  Moldova,
care  confirmă faptul, că lucrătorul s-a aflat pe teritoriul  Republicii
Moldova  cel  puţin 183 zile pe parcursul anului fiscal, pentru care  se
acordă scutirea.
    27. Pentru a-şi  confirma  dreptul  la  scutirea  personală  majoră,
lucrătorul, adăugător la actele indicate în punctul 26, în dependenţă de
categoria  cetăţenilor la care se atribuie, urmează să anexeze la cerere
copiile sau extrasele din următoarele documente:

                                                         Tabelul nr.1
------------------------------------------------------------------------------
 Categoriile cetăţenilor  |Documentele care servesc |Organele care eliberează
 care au dreptul la scu-  |ca temei pentru acordarea|documentele respective
 tirea personală majoră   |scutirii                 |
------------------------------------------------------------------------------
1. S-a îmbolnăvit şi a    | Legitimaţia participan- | Ministerele, departa-
suferit de boala actinică | tului la lichidarea     | mentele, direcţiile
provocată de consecinţele | consecinţelor avariei   | (secţiile) militar-
avariei de la C.A.E. Cer- | de la C.A.E. Cernobîl   | administrative de
nobîl                     | şi certificatul Con-    | către care au fost
                          | siliului de Expertiză   | trimise aceste per-
                          | Medicală a Vitalităţii  | soane pentru lichidarea
                          | (CEMV)                  | avariei de la C.A.E. 
                          |                         | Cernobîl şi CEMV
                          |                         |
2. Invalid şi s-a stabilit| Legitimaţia de pensio-  | Direcţiile teritoriale 
că invaliditatea sa este  | nar cu indicarea cau-   | de asistenţă socială 
în legătură cauzală cu    | zei  invalidităţii      | şi protecţia familiei, 
avariade la C.A.E. Cern-  |                         | alte organe împuterni-
obîl                      |                         | cite
                          |                         |
                          |                         |
3. Părintele sau soţia    | Legitimaţia care con-   | Direcţiile (secţiile) 
(soţul) unui partipant    | firmă dreptul la în-    | militar-administrative
căzut în acţiunile de     | lesniri                 |         
luptă pentru apărarea     |                         |
integrităţii teritoriale  |                         |
şi independenţei Repub-   |                         |
licii Moldova             |                         |
                          |                         |
4. Părintele sau soţia    |Legitimaţia care conf-   | Direcţiile (secţiile)
(soţul) unui participant  |irmă dreptul la înles-   | militar-administrative
dat dispărut în acţiunile |niri                     |  
de luptă pentru apărarea  |                         |
integrităţii teritoriale  |                         |
şi a independenţei Repub- |                         |
licii Moldova             |                         |
                          |                         |
                          |                         |
5. Invalid ca urmare a    |Legitimaţia de pensi-    | Direcţiile teritoriale 
participării la acţiunile |onar cu indicarea        | de asistenţă socială 
de luptă pentru apărarea  |cauzei invalidităţii     | şi protecţia familiei   
integrităţii teritoriale  |                         |
şi a independenţei Repub- |                         |
licii Moldova             |                         |                   
                          |                         |
6. Invalid de război cau- |Legitimaţia de pensi-    | Direcţiile teritoriale
zei invalidităţii         |onar cu indicarea        | de asistenţă socială
                          |cauzei invalidităţii     | şi protecţia familiei 
                          |                         |
                          |                         |
7.Invalid din copilărie   |Legitimaţia de pensi-    | Direcţiile teritoriale
   cauzei invalidităţii   |onar cu indicarea        | de asistenţă socială
                          |cauzei invalidităţii     | şi protecţia familiei
                          |                         |
                          |                         |
                          |                         |
8. Invalid de gradul I    |Legitimaţia de pensi-    | Direcţiile teritoriale
sau II                    |onar cu indicarea        | de asistenţă socială
                          | cauzei invalidităţii    | şi protecţia familiei
                          |                         |
9. Pensionar - victimă a  |Legitimaţia de pensi-    | Primăriile municipiilor,
represiunilor politice,   |onar şi certificatul     | comitetele executive 
ulterior reabilitată      |de reabilitare           | raionale şi organele
                          |                         | împuternicite
-------------------------------------------------------------------------------

    28. Pentru a  beneficia  de  scutirea matrimonială  pe  anul  fiscal
următor, lucrătorul urmează să anexeze la cerere:
    - copia certificatului  de căsătorie, care confirmă că lucrătorul se
află în relaţii de căsătorie, şi confirmarea soţiei (soţului) că ea (el)
nu  cere  scutirea personală (scutirea personală majoră) în anul  fiscal
pentru  care este cerută scutirea matrimonială (confirmarea se scrie  în
mod liber);
    - copia sau extrasul  din  buletinul  de identitate  sau  paşaportul
soţiei  (soţului), care confirmă că ea (el) are domiciliul permanent  în
Republica  Moldova  (se  verifică de către patron viza  de  domiciliu  a
soţiei (soţului) lucrătorului).
    În cazurile, cînd lucrătorul cere scutirea matrimonială pe parcursul
anului fiscal curent, ea se acordă dacă lucrătorul se află în relaţii de
căsătorie de la începutul anului fiscal pe care este cerută scutirea (se
verifică de către patron conform certificatului de căsătorie). În astfel
de cazuri la cerere se anexează:
    - copia certificatului  de căsătorie, care confirmă că lucrătorul se
află în relaţii de căsătorie, şi confirmarea soţiei (soţului) că ea (el)
nu  cere  scutirea personală (scutirea personală majoră) în anul  fiscal
pentru  care este cerută scutirea matrimonială (confirmarea se scrie  în
mod liber);
    - copia sau extrasul  din  buletinul  de identitate  sau  paşaportul
soţiei  (soţului), care confirmă că ea (el) are domiciliul permanent  în
Republica  Moldova  (se  verifică de către patron viza  de  domiciliu  a
soţiei (soţului) lucrătorului), sau
    certificatul(ele)  eliberat(e)  de autoritatea(ăţile)  administrării
publice  locale  al  Republicii Moldova, care confirmă faptul  că  soţia
(soţul)  lucrătorului se află pe teritoriul Republicii Moldova cel puţin
183 zile în anul fiscal curent.
    29. Pentru a  beneficia de scutirile pentru persoanele  întreţinute,
lucrătorul urmează să anexeze la cerere următoarele documente:
    1) în cazul,  dacă persoana întreţinută este un descendent (inclusiv
şi înfiat) al lucrătorului:
    - copia sau extrasul  din adeverinţa de naştere sau certificatul  de
înfiere  a persoanei întreţinute, care confirmă că ea este un descendent
(înfiat) al lucrătorului;
    - copia sau extrasul  din  buletinul  de identitate  sau  paşaportul
persoanei întreţinute sau certificatul autorităţii administrării publice
locale  al Republicii Moldova, care confirmă că ea locuieşte împreună cu
lucrătorul;
    2) în cazul,  dacă persoana întreţinută este un descendent (inclusiv
şi înfiat) al soţiei (soţului) lucrătorului:
    - copia sau extrasul  din certificatul de căsătorie al lucrătorului,
care  confirmă că lucrătorul se află în relaţii de căsătorie cu persoana
care este ascendent (înfietor) al persoanei întreţinute;
    - copia sau extrasul  din adeverinţa de naştere sau certificatul  de
înfiere  a persoanei întreţinute, care confirmă că ea este un descendent
(înfiat) al soţiei (soţului) lucrătorului;
    - copia sau extrasul  din  buletinul  de identitate  sau  paşaportul
persoanei întreţinute sau certificatul autorităţii administrării publice
locale  al Republicii Moldova, care confirmă că ea locuieşte împreună cu
lucrătorul;
    3) în cazul,  dacă persoana întreţinută este un ascendent  (inclusiv
şi înfietor) al lucrătorului:
    - copia sau extrasul  din adeverinţa de naştere sau certificatul  de
înfiere  a  lucrătorului, care confirmă că persoana întreţinută este  un
ascendent (înfietor) al lucrătorului;
    - copia sau extrasul  din  buletinul  de identitate  sau  paşaportul
persoanei întreţinute sau certificatul autorităţii administrării publice
locale  al Republicii Moldova, care confirmă că ea locuieşte împreună cu
lucrătorul;
    4) în cazul,  dacă persoana întreţinută este un ascendent  (inclusiv
şi înfietor) al soţiei (soţului) lucrătorului:
    - copia sau extrasul  din certificatul de căsătorie al lucrătorului,
care  confirmă că lucrătorul se află în relaţii de căsătorie cu persoana
care este descendent (înfiat) al persoanei întreţinute;
    - copia sau extrasul  din adeverinţa de naştere sau certificatul  de
înfiere  a  soţiei  (soţului) lucrătorului, care  confirmă  că  persoana
întreţinută   este   un   ascendent  (înfietor)  al   soţiei   (soţului)
lucrătorului;
    - copia sau extrasul  din  buletinul  de identitate  sau  paşaportul
persoanei întreţinute sau certificatul autorităţii administrării publice
locale  al Republicii Moldova, care confirmă că ea locuieşte împreună cu
lucrătorul.
    În cazurile,  cînd  persoana  întreţinută nu locuieşte  împreună  cu
lucrătorul,  dar  îşi  face  studiile  la secţia  cu  frecvenţă  a  unei
instituţii  de  învăţămînt, lucrătorul urmează să anexeze la  cerere  în
locul  documentului,  ce confirmă că el locuieşte împreună  cu  persoana
întreţinută,  certificatul  eliberat  de instituţia de  învăţămînt  care
confirmă  că  persoana  întreţinută  îşi  face  studiile  la  secţia  cu
frecvenţă  a  unei  instituţii  de  învăţămînt mai mult  de  5  luni  pe
parcursul anului fiscal (modelul certificatului se prezintă în anexa nr.
2 la Instrucţiune)

                    Modul de apreciere al scutirilor

    30. Fiecărui  lucrător,  care  a  depus  cererea  privind  acordarea
scutirilor,  i se acordă categoria corespunzătoare scutirilor cerute. La
determinarea categoriei scutirilor se foloseşte următorul tabel:

                                                        Tabelul nr.2
-------------------------------------------------------------------------
    Scutirile               |   Codul scutirii  |Suma scutirii (lei)
                            |                   |------------------------
                            |                   |    anuală  |  lunară
-------------------------------------------------------------------------
Scutirea personală              P                   2100        175
Scutirea personală majoră       M                   10000       833
Scutirea matrimonială           S                   2100        175
Scutirea pentru persoanele 
întreţinute                     N*)                 N x 120     N x 10
-------------------------------------------------------------------------
    *) - N - numărul de persoane întreţinute.

    Categoria scutirii  se  obţine prin concatenarea  tuturor  codurilor
scutirilor acordate lucrătorului.

    Exemplul 3.
    Lucrătorul a depus cererea privind acordarea scutirilor personală în
mărime  de  2100  lei anual, matrimonială (2100 lei anual) şi  pentru  5
persoane  întreţinute (cîte 120 lei anual pentru fiecare). Suma scutirii
anuale   totale  în  acest  caz  este  de  2100+2100+5x120=4800  lei  şi
corespunde  categoriei  PS5.  Respectiv literele categoriei  vor  indica
scutirea  personală  şi  scutirea matrimonială, iar cifra -  numărul  de
persoane întreţinute.
    Lucrătorului,   care  nu  beneficiază  de  scutiri,  i  se  atribuie
categoria scutirii <0>.

            Modul de calculare şi reţinere a impozitului

    31. Impozitul  pe venit la sursa de plată se calculează şi se reţine
din  venitul impozabil, apreciat ca diferenţa dintre venitul obţinut  de
lucrător sub formă de salarii (prime, facilităţi) şi suma scutirilor.
    32. Din venitul  monetar  al  lucrătorului, impozitul se  reţine  la
momentul plăţii.
    În cazurile,  cînd  pe parcursul lunii, impozitul calculat  nu  este
reţinut  din  motivul  lipsei venitului monetar  al  lucrătorului,  suma
calculată  se  transferă  la  buget în  termenul  stabilit,  din  contul
mijloacelor  proprii  ale  patronului. Suma  impozitului  transferat  se
consideră  ca împrumut, acordat lucrătorului, începînd cu ziua următoare
după ziua în care patronul a transferat la buget suma în cauză.
    33. Cotele impozitului  pe  venit  reţinut  la sursa  de  plată  din
salariu (prime, facilităţi) constituie 20 procente din venitul impozabil
anual de pînă la 10800 lei şi 32 procente din venitul impozabil anual ce
depăşeşte 10800 lei.
    34. Aprecierea  salariului  (inclusiv prime, facilităţi),  venitului
impozabil  şi calcularea impozitului pe venit ce urmează a fi reţinut la
sursa  de  plată, se efectuează prin metoda calculului cumulativ  de  la
începutul  anului fiscal sau în cazurile cînd lucrătorul s-a angajat  pe
parcursul anului fiscal curent - de la data angajării.
    Aprecierea scutirilor,  acordate  lucrătorului, se  efectuează  prin
metoda  calculului cumulativ din luna următoare după luna în care a fost
depusă cererea privind acordarea scutirilor.
    35. Numărul de  luni în anul fiscal, pe parcursul cărora  lucrătorul
se consideră angajat, se determină:
    - în cazurile cînd lucrătorul este angajat din anul fiscal precedent
- începînd cu luna ianuarie;
    - în cazurile cînd lucrătorul s-a angajat pe parcursul anului fiscal
- începînd cu luna următoare după luna în care el s-a angajat.
    Luna pe parcursul   căreia  lucrătorul  se  eliberează,  se  ia   în
considerare  la  determinarea  numărului  de  luni  în  anul  fiscal  pe
parcursul   cărora  lucrătorul  este  angajat,  numai  cu  condiţia   că
lucrătorul  se  consideră angajat înainte de data de 01 a  acestei  luni
(vezi exemplul 4).
    36. Din sumele  ce  i se cuvin lucrătorului, anterior  calculate  şi
care  urmează  a  fi  calculate pînă la ziua  concedierii  din  serviciu
inclusiv,  indiferent de momentul achitării acestora, impozitul pe venit
se  calculează şi se reţine în ziua (luna) concedierii în modul stabilit
conform  cotelor  în  vigoare (necompletînd coloniţele 1 şi 8  din  Fişa
personală  de evidenţă a veniturilor şi impozitului pe venit reţinut din
ele  a lucrătorului angajat) cu acordarea scutirilor (la care lucrătorul
are  dreptul) inclusiv luna concedierii şi, în cazul lipsei  mijloacelor
la   patron  pentru  achitarea  lucrătorului  sumelor  ce  i  se  cuvin,
concomitent  se atribuie la deponent. Impozitul pe venit se transferă la
buget  în termen de 10 zile de la încheierea lunii, în care s-au achitat
lucrătorului  sumele  ce  i  se  cuvin.  În  dările  de  seamă  fiscale,
prezentate  de  patron lunar sau anual, impozitul pe venit  se  reflectă
numai în luna sau anul, cînd s-au achitat sumele date. Sumele spre plată
ce i se cuvin lucrătorului, în cazul lipsei mijloacelor pentru achitarea
lor,  concomitent  cu  impozitul  pe venit de asemenea  se  atribuie  la
deponent şi la momentul achitării se reflectă în aceleaşi dări de seamă.
    Din sumele suplimentar  calculate şi achitate lucrătorului după luna
concedierii  din  serviciu,  impozitul  se calculează şi  se  reţine  la
momentul  achitării  din fiecare sumă achitată în parte, fără  acordarea
scutirilor, conform cotelor în vigoare.
 [Pct.36 în redacţia Informaţiei Inspect. Fiscal de Stat]
 [nr.10-2-09/1-435-1971 din 25.04.2000]

    37. În scopul  determinării venitului impozabil, sumei scutirilor şi
numărului  de  luni  de  la începutul perioadei de  cînd  lucrătorul  se
consideră  angajat, precum şi calculării impozitului pe venit ce urmează
a  fi  reţinut  la  sursă din salarii  (inclusiv  prime  şi  facilităţi)
patronul  deschide pentru fiecare lucrător angajat al său fişa personală
de  evidenţă  a  veniturilor şi impozitului pe venit,  reţinut  din  ele
(modelul  fişei este prezentat în anexa nr. 3 la Instrucţiune). Fişa  se
completează  anual  de la începutul fiecărui an fiscal sau în  caz  dacă
lucrătorul  s-a  angajat la serviciu pe parcursul anului fiscal,  de  la
data angajării.

    Exemplul 4.
    Lucrătorul s-a  angajat  la  serviciu  pe data de 09  iulie  şi  s-a
eliberat  pe  05  octombrie a aceluiaşi an. În cererea sa, care  a  fost
depusă  pe  data de 09 iulie, lucrătorul a cerut scutirea  personală  şi
scutirile  pentru  2  persoane întreţinute, care  corespunde  categoriei
scutirilor  P2,  în sumă totală de 2340 lei pe an  (2100@120@120).  Suma
lunară  a  scutirilor  alcătuieşte 195 lei (2340:12 luni) şi  se  acordă
începînd cu luna august (vezi p. 23).

    În perioada de   09.07  -  10.11  lucrătorului  i-au  fost  achitate
următoarele venituri:
------------------------------------------------------------------------
Data achitării venitului |      Tipul venitului         | Suma (lei)
------------------------------------------------------------------------
    27.07                  Avans                            300

    10.08                  Salariu                          200
    27.08                  Achitarea din contul patronu- 
                           lui  a plăţii pentru deservi-
                           rea comunală a apartamentului 
                           lucrătorului                     150
    07.09                  Salariu                          450
    21.09                  Ajutor material                  100
    04.10                  Salariu                          460
    10.11                  Salariu                          1200

    În acest caz  impozitul  pe  venit, reţinut la sursa  de  plată  din
salariu (prime, facilităţi), se calculează în modul următor:

   Data de cînd lucrătorul se consideră angajat în anul fiscal curent  
                                                    _______09.07______  
   (În cazul cînd  lucrătorul este angajat din anul precedent se înscrie
01.01,  în cazul cînd el s-a angajat pe parcursul anului fiscal curent -
data angajării)
-------------------------------------------------------------------------------
Lunile anului fiscal| I | II | III | IV | V | VI | VII |VIII| IX | X | XI | XII
-------------------------------------------------------------------------------
Suma lunară a scuti-|   |    |     |    |   |    |     |    |    |   |    |
rilor de care bene- |   |    |     |    |   |    |     |    |    |   |    |
ficiază lucrătorul  |   |    |  |       |   |  0 | 195 | 195| 195|   |    |
-------------------------------------------------------------------------------
 (scutirile se determină conform cererii lucrătorului privind  acordarea
 scutirilor la  impozitul  pe venit reţinut din  salariu;  scutirile  se
 acordă (anulează)  din  luna  următoare după luna  în  care  s-a  depus
 (retras) cererea)
-------------------------------------------------------------------------------
Data achi-|      Venitul  |Numărul |Suma scu-|Venitul|Impozitul  |Impozitul   
tării veni|---------------|de luni |tirilor  |impoza-|calculat   |aferent
tului     | curent| total |        |         |bil    |din venitul|reţinerii
          |       |       |        |         |       |impozabil  |(rambursării) 
-------------------------------------------------------------------------------
     1    |    2  |    3  |    4   |     5   |    6  |     7     |      8
-------------------------------------------------------------------------------
   27.07      300    300      0        0        300       60           60
   10.08      200    500      01       195      305       61           1
   27.08      150    650      01       195      455       91           30
   07.09      450    1100     02       390      710       142          51
   21.09      100    1200     02       390      810       162          20
   04.10      460    1660     03       585      1075      215          53
-------------------------------------------------------------------------------
    Din suma 1200  lei,  care este achitată lucrătorului după ce el  s-a
eliberat  din serviciu, impozitul se reţine fără acordarea scutirilor şi
constituie 276 lei (900x20% = 300x32%).

    Exemplul 5.
    Lucrătorul se  consideră salariat pe parcursul întregului an fiscal.
Pînă  la  începutul  anului fiscal lucrătorul a  depus  cererea  privind
acordarea  scutirilor în care a cerut scutirea personală. Pe data de  24
februarie  a  anului fiscal lucrătorul a depus o nouă cerere în  care  a
cerut  scutirea personală şi scutirile pentru două persoane întreţinute,
iar  pe  data de 17 iulie a anului fiscal el a depus cererea în  care  a
cerut scutirea personală şi scutirea pentru o persoană întreţinută.

   Pe parcursul anului fiscal lucrătorul a obţinut următoarele venituri:
--------------------------------------------------------------------------
 Data achitării venitului |     Tipul venitului             | Suma (lei)
--------------------------------------------------------------------------
       10.01                    Salariu                         430
       10.02                    Avans                           100
       08.03                    Ajutor material                 50
       15.03                    Salariu                         560
       12.04                    Concediale                      2520
       08.07                    Salariu                         650
       19.09                    Salariu                         330
       22.10                    Salariu                         600
       18.12                    Salariu                         850
--------------------------------------------------------------------------
    În acest caz  impozitul  pe  venit  reţinut la sursa  de  plată  din
salariu (prime, facilităţi), se calculează în modul următor:

    Data de cînd lucrătorul se consideră angajat în anul fiscal curent
                                                    _______01.01______ 
    (În cazul cînd lucrătorul este angajat din anul precedent se înscrie
01.01,  în cazul cînd el s-a angajat pe parcursul anului fiscal curent -
data angajării)
-----------------------------------------------------------------------------
Lunile anului fiscal| I | II | III | IV | V | VI |VII |VIII| IX | X | XI |XII
-----------------------------------------------------------------------------
Suma lunară a scuti-|   |    |     |    |   |    |    |    |    |   |    |
rilor de care bene- |   |    |     |    |   |    |    |    |    |   |    |
ficiază lucrătorul  |175|175 | 195 | 195|195|195 |195 | 185| 185|185|185 |185
------------------------------------------------------------------------------
    (scutirile se   determină   conform  cererii  lucrătorului   privind
acordarea   scutirilor  la  impozitul  pe  venit  reţinut  din  salariu;
scutirile  se acordă (anulează) din luna următoare după luna în care s-a
depus (retras) cererea)
------------------------------------------------------------------------------
Data achitării|  Venitul   |Numărul|Suma scu-|Venitul  |Impozitul|Impozitul
 venitului    |------------|de luni|tirilor  |impozabil|calculat | aferent
              |curent|total|       |         |         |din veni-|reţinerii
              |      |     |       |         |         |tul impo-|(rambursării) 
              |      |     |       |         |         |zabil    |
-------------------------------------------------------------------------------
       1      |   2  |  3  |   4   |     5   |     6   |     7   |      8
-------------------------------------------------------------------------------
     10.01      430    430     01       175      255        51          51
     10.02      100    530     02       350      180        36         -15
     08.03      50     580     03       545      35         7          -29
     15.03      560    1140    03       545      595        119         112
     12.04      2520   3660    04       740      2920       584         465
     08.07      650    4310    07       1325     2895       597         13
     19.09      330    4640    09       1695     2945       589        -8
     22.10      600    5240    10       1880     3360       672         83
     18.12      850    6090    12       2250     3840       768         96
-------------------------------------------------------------------------------

            Reguli privind impozitarea veniturilor personalului
                misiunilor diplomatice ale statelor străine

    38. Salariile  şi alte retribuţii plătite colaboratorilor străini ai
misiunilor  diplomatice  ale  statelor  străine,  aflaţi  în  exerciţiul
funcţiunii  în  Republica Moldova, sînt scutite de impozitul  pe  venit.
Astfel  de scutire se acordă numai cu condiţia existenţei unor  drepturi
reciproce acordate de către statele respective.
    39. De impozitul  pe  venit  sînt  scutite  veniturile  obţinute  în
Republica  Moldova  de către întreprinderile străine precum şi de  către
angajaţii  şi  consultanţii acestor întreprinderi, în  baza  acordurilor
(convenţiilor)   încheiate  de  către  Guvernul  Republicii  Moldova  cu
guvernele  altor  ţări şi cu conducerile organizaţiilor  internaţionale.
Această  scutire  se acordă numai la acea parte a venitului,  care  este
obţinut  din  activitatea  lor  care constă  în  acordarea  de  ajutoare
umanitare   şi   de  asistenţă  tehnică  Republicii   Moldova,   conform
acordurilor  (convenţiilor)  semnate  cu  guvernele altor  ţări  sau  cu
organizaţiile  internaţionale  ori cu agenţiile de cooperare tehnică  cu
Republica Moldova.
            Capitolul III. REŢINEREA IMPOZITULUI PE VENIT DIN
                        ALTE PLĂŢI DECÎT SALARIUL

                        Impozitarea dividendelor

    40. Dividend  se consideră orice plată efectuată de către o persoană
juridică   în  folosul  unui  acţionar  (asociat)  al  acestei  persoane
juridice, în conformitate cu cota sa de participaţie.
    Nu se consideră  dividend,  repartizarea  venitului  societăţii  sub
formă   de  acţiuni,  care  nu  modifică  cotele  de  participaţie   ale
acţionarilor  în  capitalul  social  al agentului  economic  şi  plăţile
efectuate în cazul lichidării complete a agentului economic.
    41. Din dividendele,  achitate  rezidenţilor Republicii Moldova  din
contul  venitului  rămas  după impozitare, agentul  economic  nu  reţine
impozitul pe venit la sursa de plată.
    42. În cazul,  cînd  agentul  economic  achită  prealabil  dividende
acţionarilor  (asociaţilor)  săi - rezidenţi ai Republicii Moldova,  din
contul  venitului  pînă  la impozitare, el este obligat  să  reţină  din
sumele  îndreptate spre plată ca dividende, impozitul pe venit în mărime
de  32%.  Excepţie  constituie cazul, cînd agentul  economic  efectuează
achitarea dividendelor de pe contul de dividende.
    43. Contul de dividende se deschide de agentul economic în cazurile,
dacă  el  deţine 20 şi mai multe procente din capitalul social al  altui
agent  economic.  În  astfel de cazuri dividendele, obţinute  de  primul
agent  economic  de  la  al doilea, se adaugă la  contul  de  dividende.
Ulterior, din dividendele achitate rezidenţilor Republicii Moldova de pe
contul  de  dividende, pînă la epuizarea lui nu se efectuează  reţinerea
impozitului pe venit.
    44. Agentul economic,  care  efectuează  achitarea  dividendelor  în
favoarea nerezidenţilor Republicii Moldova, urmează să reţină din sumele
dividendelor  îndreptate spre achitare lor, impozitul pe venit în mărime
de:
    - 15% - dacă  dividendele se achită din contul venitului rămas  după
impozitare;
    - 42,2% - dacă dividendele se achită prealabil, din contul venitului
pînă la impozitare;
    - 15% - dacă dividendele se achită de pe contul de dividende.

            Reţinerea impozitului din dobînzi şi royalty

    45. Dobînda este  un venit obţinut ca recompensă pentru un împrumut,
acordat în baza contractului de credit încheiat între cîteva persoane.
    46. Royalty este  un venit, obţinut de pe urma dării în folosinţă  a
proprietăţii  nemateriale (bunuri artistice, programaturi, etc.) sau din
dreptul  de folosinţă a acesteia, precum şi din dreptul de exploatare  a
resurselor naturale în Republica Moldova.
    47. Fiecare plătitor de dobînzi şi royalty este obligat să reţină ca
impozit o sumă egală cu:
    20% - din sumele   dobînzii   şi   royalty,  achitate   în   folosul
persoanelor rezidente;
    20% - din sumele    royalty,   achitate   în   folosul   persoanelor
nerezidente;
    15% - din sumele    dobînzii   achitate   în   folosul   persoanelor
nerezidente.
    Prevederile prezentului  punct,  în  partea ce ţine  de  impozitarea
dobînzilor, se aplică începînd cu 1 ianuarie 1999.
    48. Nu se efectuează  reţinerea impozitului din sumele dobînzilor şi
royalty, achitate în folosul persoanelor fizice - cetăţeni ai Republicii
Moldova  în  vîrstă  de  60 şi mai mulţi ani, la dorinţa  lor,  în  baza
cererii  (în  formă liberă) şi documentelor care atestă  vîrsta  acestor
persoane   (buletinul  de  identitate,  paşaportul,  sau  adeverinţa  de
naştere).  Plătitorului  de dobînzi şi royalty urmează a-i fi  transmisă
copia  sau extrasul din documentele originale menţionate,  autentificată
de  agentul  economic - plătitor al dobînzii sau royalty sau de  organul
notarial.

                Reţinerea impozitului din alte plăţi

    49. Orice persoană  angajată  în activitatea de  întreprinzător  sau
instituţie  de stat din Republica Moldova, care plăteşte chiria sau alte
tipuri  de  servicii (inclusiv cele de management şi  consulting),  atît
rezidenţilor  cît  şi  nerezidenţilor, costul cărora se  deduce  conform
articolului  24  al  Codului fiscal, reţine din sumele  achitate  pentru
aceste  servicii  şi  varsă la buget ca impozit o sumă egală cu  5%  din
plata   respectivă   (excepţie  constituie  prevederile  p.51  şi   52).
Orice  plată, efectuată agentului economic, cu excepţia plăţilor  pentru
proprietatea  materială şi nematerială, în scopul prezentului punct,  se
consideră  plată  pentru servicii. În documentele, care confirmă  faptul
achitării  pentru  servicii,  inclusiv prin decontări şi  numerar,  prin
barter,  etc., suma impozitului reţinut în mărime de 5% se indică într-o
rubrică aparte.

    Exemplul 6.
    Agentul economic  pentru  petrecerea seminarului a închiriat  de  la
Centrul de perfecţionare a cadrelor o sală cu plată în sumă de 1800 lei.
    La achitarea  acestei  sume  agentul economic  reţine  impozitul  în
mărime  de 5%, care este egal cu 90 lei şi efectuează plata Centrului în
sumă de 1710 lei.
    50. În modul  indicat în p.49 se reţine impozitul şi din primele  de
asigurare, vărsate într-o întreprindere nerezidentă în baza contractelor
de   asigurare   şi  de  reasigurare,  precum  şi  din  renta   achitată
nerezidenţilor.
    51. Din sumele,  achitate persoanelor nerezidente pentru  serviciile
de management şi consulting, impozitul se reţine la cota 20%.
    52. Din achitările  ce  reprezintă  surse de  venit  impozabile,  cu
excepţia salariilor (primelor, facilităţilor), dividendelor, dobînzilor,
royalty  şi sumelor din care se reţine impozitul conform p.49, 50 şi  51
al  prezentei  Instrucţiuni, efectuate în folosul persoanelor fizice  se
reţine impozitul la cota 5%.

    Exemplul 7.
    Persoana fizică  a realizat agentului economic în luna februarie 800
kg  de  mere, şi un automobil în sumă totală de 10360 lei. La  achitarea
acestei  sume  agentul economic reţine impozitul în sumă de 518  lei  şi
achită real persoanei 9842 lei.

        Capitolul IV. MODUL ŞI TERMENELE DE PREZENTARE A DOCUMENTAŢIEI
                      FISCALE ŞI ACHITARE LA BUGET A IMPOZITULUI

    53. Impozitul pe venit, reţinut la sursa de plată, se varsă la buget
la  locul  de  reşedinţă al agentului economic  care  efectuează  aceste
reţineri.
    54. În toate cazurile impozitul pe venit, reţinut la sursa de plată,
urmează  să  fie  vărsat la buget nu mai tîrziu de data de  10  a  lunii
următoare după luna în care s-a efectuat reţinerea.
    55. Agentul economic,  care  a efectuat reţinerea impozitului,  este
obligat,  în termen de 10 zile după expirarea lunii în care s-a efectuat
reţinerea   sau   de   la  data  încetării  activităţii,   să   prezinte
inspectoratului  fiscal  de  stat teritorial declaraţia  cu  privire  la
impozitul  pe  venit, reţinut la sursa de plată pentru  luna  gestionară
(modelul declaraţiei se prezintă în anexa nr. 4 la Instrucţiune).
    În declaraţia  menţionată, sînt indicate tipurile surselor de venit,
codurile şi cotele impozitului corespunzătoare lor.
    Agentul economic,  responsabil de reţinerea impozitului la sursa  de
plată, indică în declaraţie, corespunzător surselor de venit:
    col.4 - sumele venitului achitat, cu total cumulativ de la începutul
anului fiscal, inclusiv şi luna gestionară;
    col.5 - sumele impozitului reţinut din veniturile indicate în col.4;
    col.7 - sumele venitului achitat în luna gestionară;
    col.8 - sumele impozitului reţinut din veniturile indicate în col.7.
    56. Agentul economic,  care  a  efectuat reţinerea  impozitului  din
venituri (în afară de salarii) achitate nerezidenţilor, este obligat, în
termen  de  10 zile după expirarea lunii în care s-a efectuat  reţinerea
sau de la data încetării activităţii, să prezinte inspectoratului fiscal
de  stat  teritorial  nota  de informare privind  impozitul  reţinut  la
sursele  de venit, în afară de salariu, achitate persoanelor nerezidente
pentru  luna gestionară (modelul notei de informare se prezintă în anexa
nr.5 la Instrucţiune).
    În nota de informare se indică:
    col.1 - numărul de ordine al înscrierii curente;
    col.2 - codul  fiscal  al nerezidentului - beneficiar al plăţii  din
care s-a efectuat reţinerea;
    col.3 - numele, prenumele sau denumirea beneficiarului plăţii;
    col.4 - adresa    juridică   sau   a   domiciliului   permanent    a
beneficiarului plăţii;
    col.5 - codul sursei de venit (conform declaraţiei lunare cu privire
la impozitul pe venit reţinut la sursa de plată);
    col.6 - suma  venitului  din  care  s-a  reţinut  impozitul  achitat
nerezidenţilor pe parcursul lunii gestionare;
    col.7 - suma impozitului reţinut din veniturile indicate în col.6;
    col.8 - suma  impozitului  reţinut din toate achitările  în  folosul
nerezidenţilor   pe  parcursul  întregului  an  fiscal.  Coloniţa  8  se
completează numai în ultima notă de informare din anul fiscal.
    57. Patronul,  în termen de 30 de zile după expirarea anului  fiscal
sau   de  la  data  încetării  activităţii,  este  obligat  să  prezinte
inspectoratului  fiscal  de stat teritorial, nota de  informare  privind
impozitul  pe  venit  reţinut  din salariile  lucrătorilor  pentru  anul
expirat  (modelul  notei  de  informare se prezintă  în  anexa  nr.6  la
Instrucţiune).
    În nota de informare se indică:
    col.1 - numărul de ordine al înscrierii curente;
    col.2 - codul fiscal al lucrătorului;
    col.3 - numele, prenumele lucrătorului;
    col.4 - anul naşterii lucrătorului;
    col.5 - adresa domiciliului permanent al lucrătorului;
    col.6 - categoriile  scutirilor  de care a beneficiat lucrătorul  pe
parcursul anului fiscal gestionar;
    col.7 - numărul  de luni pe parcursul cărora lucrătorul a beneficiat
de categoria corespunzătoare din col.6;
    col.8 - suma totală a scutirilor, care au fost acordate lucrătorului
pe parcursul anului fiscal gestionar;
    col.9 - suma    salariilor   (primelor,   facilităţilor),   achitată
lucrătorului pe parcursul anului fiscal gestionar;
    col.10 - suma impozitului reţinut din venitul indicat în col.9.
    În cazurile cînd lucrătorul, pe parcursul anului fiscal gestionar, a
beneficiat  de diferite categorii de scutiri - în coloniţele 1, 2, 3, 4,
5,  8,  9 şi 10 se completează un singur rînd, iar în coloniţele 6 şi  7
atîtea  rînduri de cîte categorii de scutiri a beneficiat lucrătorul  pe
parcursul anului.
    58. Agentul economic,  care  reţine impozitul din alte  plăţi  decît
salariul, achitate în folosul rezidenţilor, este obligat în termen de 30
zile  de la expirarea anului fiscal în care au fost efectuate reţinerile
sau de la data încetării activităţii, să prezinte inspectoratului fiscal
de  stat teritorial nota de informare privind impozitul pe venit reţinut
din  alte  surse decît salariul, achitate persoanelor  rezidente  pentru
anul gestionar.
    În nota de informare se indică:
    col.1 - numărul de ordine al înscrierii curente;
    col.2 - codul fiscal al beneficiarului plăţii;
    col.3 - numele, prenumele sau denumirea beneficiarului plăţii;
    col.4 - adresa    juridică   sau   a   domiciliului   permanent   al
beneficiarului plăţii;
    col.5 - codul sursei de venit (conform declaraţiei lunare cu privire
la impozitul pe venit reţinut la sursa de plată);
    col.6 - suma totală a venitului, care a fost achitată beneficiarului
plăţii  şi  din  care s-a efectuat reţinerea  impozitului  pe  parcursul
anului gestionar;
    col.7 - suma impozitului reţinut din venitul indicat în col.6.

                Capitolul V. DISPOZIŢII TRANZITORII

    Toate  veniturile,  care vor fi calculate şi achitate începînd cu  1
ianuarie   1998,  urmează  a  fi  impozitate  reieşind  din  prevederile
prezentei Instrucţiuni, indiferent pentru care perioadă se achită.
    Excepţie de la  modul indicat, constituie veniturile, din care  pînă
la  1 ianuarie 1998 a fost calculat impozitul pe venit, achitarea căruia
la  buget se efectuează în modul stabilit de legislaţia în vigoare  pînă
la data menţionată.
    Achitarea serviciilor   după  1  ianuarie  1998,  costul  cărora  se
consideră  cheltuieli  pentru beneficiarul serviciilor în anul 1997,  se
efectuează fără reţinerea impozitului la cota de 5%.
    Data prezentării  de  către  lucrători a cererii  privind  acordarea
scutirilor  la impozitul pe venit reţinut din salariu pentru anul  1998,
şi  documentele  care  justifică dreptul la scutiri se stabileşte  la  1
februarie 1998.
    Lucrătorilor,   care  pînă  la  1  ianuarie  1998  nu  au  prezentat
patronilor   cererea   privind  acordarea  scutirilor   şi   documentele
respective,  pe luna ianuarie 1998, la locul de lucră de bază, se acordă
temporar  scutirea  personală în sumă de 175 lei în  baza  documentului,
care confirmă domiciliul permanent în Republica Moldova.
    La depunerea  cererii  privind acordarea scutirilor şi  documentelor
justificative  pînă  la  1 februarie 1998, agentul  economic  efectuează
recalcularea  impozitului pe venit, acordînd scutirile cuvenite pe  luna
ianuarie 1998.
    În cazurile,  cînd  lucrătorul  nu prezintă cererea  şi  documentele
justificative  pînă  1 februarie 1998 el se consideră lucrător  care  nu
pretinde la scutiri, iar scutirea temporară acordată pe luna ianuarie se
anulează, patronul efectuînd recalcularea.
    Modul de impozitare  a  sumelor  defalcate  în  Fondurile  nestatale
calificate  de  pensii  şi a sumelor obţinute din ele ca pensii  v-a  fi
elaborat  după  adoptarea  şi promulgarea unei legi speciale,  care  v-a
reglamenta activitatea fondurilor în cauză.
    Prezenta Instrucţiune intră în vigoare de la 1 ianuarie 1998.



    Şeful Inspectoratului Fiscal Principal
    de Stat, Consilier Principal de Stat
    În Serviciul Fiscal                                 Ion Prisacari

    Chişinău, 23 decembrie 1997.
    Nr. 05/1-CF-06/88.


                                                     Anexa nr. 1
                                            la Instrucţiunea Serviciului
                                                    Fiscal de Stat
                                            nr.05/1-CF-06/88 din 23.12.97

                            C E R E R E A
    lucrătorului privind acordarea scutirilor la impozitul pe venit
                reţinut din salariu pe anul ________

                PARTEA I. Se completează de lucrător

    Numele, prenumele _______________________________________________
    Codul fiscal ____________________________
    Adresa domiciliului permanent  ___________________________________

            C E R   U R M Ă T O A R E L E   S C U T I R I

    1. Scutirea personală                   ________________________ lei
                                            (înscrieţi 2100 sau 10000)
    2. Scutirea pentru soţie (soţ)          ________________________ lei
                                             (înscrieţi 0 sau 2100)
    În caz dacă cereţi  scutirea pentru soţie (soţ), indicaţi următoarea
    informaţie despre ea(el):
    Numele, prenumele __________________________________________________
    Codul fiscal                            ____________________________
    Adresa domiciliului permanent ______________________________________
    3. Scutirile pentru persoanele întreţinute -________________________
                                                (înscrieţi rezultatul   
    ____________________________________________________________________
    produsului dintre numărul de persoane întreţinute de Dvs. şi 120) 

    4. În tabelul ce urmează indicaţi documentele, copiile sau extrasele
                        din care le anexaţi la cerere:
------------------------------------------------------------------------
 Denumirea    | Denumirea organizaţiei care  | Seria, numărul şi data
documentului  | a eliberat documentul        | eliberării  documentului
------------------------------------------------------------------------
              |                              |                          
------------------------------------------------------------------------
              |                              |                          
------------------------------------------------------------------------
              |                              |                          
------------------------------------------------------------------------
              |                              |                          
------------------------------------------------------------------------
    Eu declar, că  prezenta informaţie e autentică şi sînt  familiarizat
cu măsurile de responsabilitate în caz de falsificare a ei.

    5. În baza articolelor  33*),  34*) şi 35*) ale Codului  fiscal  cer
scutirea anuală în sumă de
    ________________________________ lei    _________________ lei
            (în litere)                          (în cifre)
    ________________________________ _____________________________
                (data)                          (semnătura)


                PARTEA II. Se completează de patron

    Numele complet al patronului __________________ codul fiscal__________
    Numele, prenumele,  codul  fiscal  şi suma anuală a  scutirii,  care
    corespunde categoriei scutirilor ________ sînt verificate.
    Cererea este înregistrată în registru sub numărul ____________________
    _______________________         ___________________________
            (data)                          (semnătura)

    =============================(se taie)================================
    "----------- Se înmînează persoanei care a depus cererea -------------
    Serveşte drept confirmare a faptului că lucrătorul a cerut scutirile
    corespunzătoare.
    Numele complet al patronului________________ codul fiscal ____________
    Numele, prenumele persoanei care a depus cererea _____________________
    Codul fiscal                                __________________________
    Suma totală a scutirilor cerute __________________________________ lei
                                              (în litere)
    Categoria scutirii acordate ________________ 
         _____________________                  ____________________
            (data)                                  (semnătura)
    "==========================(se taie)=================================

            Cererea se depune de persoanele fizice rezidente  
           ale Republicii Moldova, la locul de muncă de bază:

    - anual, pînă  la  începutul anului fiscal pentru care  sînt  cerute
scutirile;
    - în cazul cînd  lucrătorul se angajează pe parcursul anului  fiscal
pentru  care  sînt  cerute scutirile - nu mai tîrziu de  data  stabilită
pentru începerea muncii ca angajat;
    - în cazurile cînd pe parcursul anului se schimbă numărul scutirilor
la care are dreptul lucrătorul - în termen de 10 zile de la data cînd au
avut loc aceste schimbări.
    Codul fiscal este un număr unic de identificare, atribuit în scopuri
fiscale.
    Codul fiscal al cetăţeanului Republicii Moldova este identic codului
personal,  acordat conform Registrului de Stat al Populaţiei  Republicii
Moldova.
    Codul personal  se  indică pe verso al buletinului de identitate  al
cetăţeanului.
    În cazurile,  cînd cetăţeanul nu are cod fiscal, din motivul  lipsei
buletinului  de  identitate, se folosesc seria şi numărul  paşaportului,
patronimicul, anul naşterii.
    În cazurile cînd  cetăţeanul nu are cod fiscal din motivul că nu are
nici  buletin  de  identitate  şi nici paşaport, se  folosesc  seria  şi
numărul adeverinţei de naştere, patronimicul, anul naşterii.

    Articolul 33. Scutiri personale
    Fiecare contribuabil  (persoană  fizică rezidentă) are dreptul la  o
scutire personală în sumă de 2100 lei pe an.
    Suma scutirii personale, stabilită la alin. (1), va constitui 10 000
lei pe an pentru orice persoană care:
    s-a îmbolnăvit   şi  a  suferit  de  boala  actinică  provocată   de
consecinţele avariei de la C.A.E. Cernobîl;
    este invalid  şi  s-a stabilit că invaliditatea sa este în  legătură
cauzală cu avaria de la C.A.E. Cernobîl;
    este părintele  sau  soţia(soţul)  unui participant  căzut  sau  dat
dispărut  în acţiunile de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale
şi a independenţei Republicii Moldova;
    este invalid  ca urmare a participării la acţiunile de luptă  pentru
apărarea integrităţii teritoriale şi a independenţei Republicii Moldova;
    este invalid  de război, invalid din copilărie, invalid de gradul  I
şi  II  sau  pensionar  - victimă  a  represiunilor  politice,  ulterior
reabilitată.

    Articolul 34. Scutiri acordate soţiei(soţului)
    Persoana fizică   rezidentă  aflată  în  relaţii  de  căsătorie   pe
parcursul  întregului  an fiscal şi care îşi întreţine soţia(soţul)  are
dreptul  la o scutire suplimentară în sumă de 2100 lei anual dacă soţiei
(soţului) nu i s-a acordat o scutire personală conform art.33.

    Articolul 35. Scutiri pentru persoanele întreţinute
    Contribuabilul  (persoană fizică rezidentă) are dreptul la o scutire
în sumă de 120 lei anual pentru fiecare persoană întreţinută.
    În înţelesul  prezentului titlu, persoană întreţinută este  persoana
care întruneşte toate cerinţele de mai jos:
    este un ascendent  sau descendent al contribuabilului sau al  soţiei
(soţului)  contribuabilului (părinţii sau copiii, inclusiv înfietorii şi
înfiaţii);
    locuieşte împreună cu contribuabilul sau nu locuieşte cu acesta, dar
îşi face studiile la secţia cu frecvenţă a unei instituţii de învăţămînt
mai mult de 5 luni pe parcursul anului fiscal;
    este întreţinută de contribuabil;
    are un venit ce nu depăşeşte suma de 1000 lei anual.
    
"===========================(se taie)=======================================

                    Codurile şi sumele scutirilor
----------------------------------------------------------------------------
Scutirile                            |Codul   |Suma anuală a |Suma lunară a
                                     |scutirii|scutirii (lei)|scutirii (lei)
---------------------------------------------------------------------------
Scutire personală                    |  P     |     2 100    |  175 
                                     |        |              |
Scutire personală majoră             |  M     |     10 000   |  833 
Scutire acordată soţiei(soţului)     |  S     |     2 100    |  175 
Scutire pentru persoanele întreţinute|  Nr.*  |     Nr. x 120|  Nr. x 10
---------------------------------------------------------------------------
* - Nr. - Numărul de persoane întreţinute.

    Categoria scutirilor  este un cod, care se obţine prin  concatenarea
codurilor scutirilor cerute de lucrător.


                                                    Anexa nr. 2
                                           la Instrucţiunea Serviciului
                                                  Fiscal de Stat
                                           nr. 05/1-CF-06/88 din 23.12.97

                            C E R T I F I C A T

    Prezentul certificat este eliberat de _______________________________
                                    (denumirea instituţiei de învăţămînt)
_________________________________________________________________________
                                (a d r e s a)
precum că ________________________________, codul fiscal_________________
   (numele, prenumele persoanei cărei se eliberează certificatul)

domiciliat(ă) permanent pe adresa ______________________________________,
este student(ă) (elev(ă), cursant) în anul (clasa, cursul) __________, la
facultatea (secţia) _________________________, termenul de studii în anul
_________  fiind mai mare de 5 luni, iar bursa preconizată pe acelaşi  an
nu va depăşi suma de 1000 lei.

    Certificatul este înregistrat sub nr.____ şi eliberat la data _______

                                                            L.Ş

                                            __________________
                                                (semnătura)

                                                      Anexa nr. 3
                                           la Instrucţiunea Serviciului
                                                    Fiscal de Stat
                                           nr.05/1-CF-06/88 din 23.12.97

                Fişa personală de evidenţă a veniturilor
                şi impozitului pe venit reţinut din ele a
                lucrătorului angajat pe anul _________

========================================================================
    Această fişă  se completează de către patron pentru fiecare lucrător
angajat   al   său.  În  ea  se  duce  evidenţa  veniturilor,   achitate
lucrătorului,  sub formă de salariu, prime, facilităţi, se calculează şi
se  duce evidenţa impozitului pe venit reţinut din aceste venituri. Fişa
se  completează anual de la începutul fiecărui an fiscal sau în caz dacă
lucrătorul  s-a  angajat la serviciu pe parcursul anului fiscal - de  la
data angajării.

    Denumirea completă a patronului ____________________________________
    Codul fiscal                                     ___________________

    Numele, prenumele lucrătorului _____________________________________
    Codul fiscal                                     ___________________

    Data de cînd lucrătorul se consideră angajat în anul fiscal curent
    ___________________________________________________________________
    (În cazul cînd lucrătorul este angajat din anul precedent se înscrie
    01.01,în cazul cînd el s-a angajat pe parcursul anului fiscal curent
    - data angajării)

--------------------------------------------------------------------------
Lunile anului | I | II | III | IV | V | VI | VII |VIII| IX | X | XI | XII
fiscal        |   |    |     |    |   |    |     |    |    |   |    |
--------------|---|----|-----|----|---|----|-----|----|----|---|----|-----
Suma lunară a |   |    |     |    |   |    |     |    |    |   |    |
scutirilor de |   |    |     |    |   |    |     |    |    |   |    |
care benefici-|   |    |     |    |   |    |     |    |    |   |    |
ază lucrătorul|   |    |     |    |   |    |     |    |    |   |    |
-------------------------------------------------------------------------
    (scutirile se   determină   conform  cererii  lucrătorului   privind
acordarea   scutirilor  la  impozitul  pe  venit  reţinut  din  salariu;
scutirile  se acordă (anulează) din luna următoare după luna în care s-a
depus (retras) cererea)

-------------------------------------------------------------------------
Data achită- |  Venitul   |Nr de|Suma scu-|Venitul  |Impozitul|Impozitul
rii venitului|____________|luni |tirilor  |impozabil|calculat |aferent
             |curent|total|     |         |         |din veni-|reţinerii
             |      |     |     |         |         |tul impo-|(rambursă-
             |      |     |     |         |         |zabil    |rii) 
------------------------------------------------------------------------
      1      |  2   |  3  |  4  |    5    |    6    |    7    |     8
-------------|------|-----|-----|---------|---------|---------|---------
-------------|------|-----|-----|---------|---------|---------|----------
-------------|------|-----|-----|---------|---------|---------|----------
-------------|------|-----|-----|---------|---------|---------|----------
-------------|------|-----|-----|---------|---------|---------|----------
-------------|------|-----|-----|---------|---------|---------|----------
-------------|------|-----|-----|---------|---------|---------|----------
-------------|------|-----|-----|---------|---------|---------|----------
-------------|------|-----|-----|---------|---------|---------|----------
-------------------------------------------------------------------------

                        Îndrumar de completare a fişei

Nr.|
co-|
lo-|
ni-|
ţei|
 1 | Se indică data şi luna achitării curente a venitului.
---|--------------------------------------------------------------------
 2 | Se indică suma venitului  ce  urmează a fi achitat curent  sau  a
   | facilităţilor acordate.
---|--------------------------------------------------------------------
 3 | Se indică suma venitului achitat (facilităţilor acordate) lucrăto-
   | rului de la data angajării şi pînă la momentul achitării curente 
   | inclusiv (se apreciază ca suma tuturor veniturilor din col.2).
---|--------------------------------------------------------------------
 4 | Se indică numărul de luni de la data angajării şi pînă la momentul
   | achitării curente inclusiv:- în cazurile cînd lucrătorul este anga-
   | jat din anul fiscal precedent, numărul de luni se apreciază începînd
   | cu luna ianuarie a anului fiscal curent;
   | - în cazurile cînd lucrătorul s-a angajat pe parcursul anului fiscal
   | curent, numărul de luni se apreciază începînd cu luna următoare după
   | luna în care el s-a angajat.
---|---------------------------------------------------------------------
 5 | Se indică suma scutirilor de care beneficiază lucrătorul de la data
   | angajării  şi  pînă  la momentul achitării  curente  inclusiv  (se
   | apreciază  prin  sumarea  scutirilor lunare corespunzătoare  lunilor
   | pe parcursul cărora lucrătorul seconsideră angajat).
---|---------------------------------------------------------------------
 6 | Se indică suma venitului impozabil de la data angajării şi pînă la
   | momentul achitării curente inclusiv (se apreciazăca diferenţa dintre
   | suma venitului achitat lucrătorului pe parcursul anului fiscal curent
   | (ultima înscriere din col.3) şi suma scutirilor de care el a benefi-
   | ciat pe parcursul acestei perioade (ultima înscriere din col.5)). În
   | cazurilecînd venitul impozabil este mai mic ca zero se înscrie <0>.
---|----------------------------------------------------------------------
 7 | Se indică suma impozitului, calculat din venitul impozabil de  la
   | data angajării şi pînă la momentul achităriicurente inclusiv, indicat 
   | în ultima înscriere din col.6. Modalitatea de calcul este următoarea:
   | 1) din sumavenitului impozabil ce nu depăşeşte 900 lei x nr. de luni,
   | impozitul alcătuieşte 20%; 2) din suma venituluiimpozabil ce depăşeş-
   | te plafonul indicat în alineatul precedent, impozitul alcătuieşte 32%.
---|----------------------------------------------------------------------
 8 | Se indică suma impozitului aferent reţinerii (rambursării) din (la)   
   | achitarea curentă a venitului lucrătorului (seapreciază ca diferenţa 
   | dintre ultima şi penultima înscriere din col.7).
---------------------------------------------------------------------------

    Forma DLP                   
                                               Anexa nr. 4
                                       la  Instrucţiunea  Serviciului
                                              Fiscal de Stat
                                       nr.05/1-CF-06/88 din 23.12.97


                            Declaraţia
        cu privire la impozitul pe venit reţinut la sursa de plată
                    pentru luna ____________ anul _______


Denumirea întreprinderii, organizaţiei, instituţiei______________________
Codul fiscal ________ Codul băncii _________ Contul de decontare_________

----------------------------------------------------------------------------
Nr.|                    |Codul |Suma de la începutul|Cota |Suma pentru luna 
d/o|     Tipul sursei   |sursei|    anului fiscal   |impo-|   declarată
   |                    |      |--------------------|zitu-|-----------------
   |                    |      |venitul | impozitul |lui  |venitul|impozitul
   |                    |      |achitat | reţinut   |(%)  |achitat|reţinut 
   |                    |      |(lei)   | (lei)     |     |lei)   |lei)
----------------------------------------------------------------------------
 1 |          2         |   3  |    4   |     5     |  6  |    7  |    8
----------------------------------------------------------------------------
 1. Salariul              SAL                         X
 2. Plata pentru chirie 
    şi alte tipuri de 
    servicii              SERV                        5
 3. Plata pentru servi-
    ciile de management 
    şi consulting:
    a) persoanelor 
    rezidente             MANa)                       5
    b) persoanelor 
    nerezidente           MANb)                       20
4.  Dobînda achitată:
    a) persoanelor 
    rezidente             DOBa)                       20
    b) persoanelor fi-
    zice rezidente în 
    vîrstă de 60 ani 
    şi mai mult           DOBb)               X       0               X
    c) persoanelor 
    nerezidente           DOBc)                       15
5.  Royalty ROY                                       20
6.  Primele de asigurare 
    vărsate într-o între-
    prindere nerezidentă 
    în baza contractelor 
    de asigurare sau re-
    asigurare             PRIM                        5
7.  Dividendele achitate 
    din venitul rămas
    după impozitare şi 
    de pe contul de 
    dividende:
    - rezidenţilor        DIVa)               X       0               X
    - nerezidenţilor      DIVb)                       15
    Dividendele achitate 
    prealabil (cu excepţia
    celor achitate de pe 
    contul de dividende):
    - rezidenţilor        DIVc)                       32
    - nerezidenţilor      DIVd)                       42,2
---------------------------------------------------------------------------
8.  Alte surse de venit 
    sau plăţi             ALT                         5
---------------------------------------------------------------------------
9.  TOTAL                  X                          X
---------------------------------------------------------------------------
    Suma impozitului spre plată pentru luna declarată (rîndul 9 coloniţa
8) _________________

    Declar, că prezenta   informaţie   este   autentică,  şi   că   sînt
familiarizat cu măsurile de responsabilitate, prevăzute de legislaţia în
vigoare, în caz de includere în ea a informaţiei false sau incomplete.

Conducătorul _____________                      Primit:
                                Inspectoratul Fiscal de Stat ______________
Contabilul-şef ___________
                                Data ______________________________________
Data _____________________
                                Semnătura _________________________________

    NOTĂ:

    Datele privind  suma  plăţii  (col.4) şi suma impozitului  pe  venit
reţinut  (col.5)  se prezintă cu total cumulativ de la începutul  anului
fiscal.
    Rezultatele diferenţei  dintre  sumele  indicate în coloniţele  5  a
prezentei  declaraţii  şi declaraţiei pentru luna precedentă trebuie  să
fie egale cu sumele corespunzătoare din col.8 a prezentei declaraţii.
    Sumele indicate  în  rîndul 1 al declaraţiei trebuie să coincidă  cu
sumele   coloniţelor  corespunzătoare  pe  toate  fişele  personale  ale
lucrătorilor  salariaţi  ai agentului economic (inclusiv şi a  celor  ce
s-au  eliberat pe parcursul anului fiscal curent) la momentul  expirării
lunii gestionare:
    col.4 - col.3;
    col.5 - col.7;
    col.7 - col.3 (numai sumele achitate în luna gestionară);
    col.8 - col.8   (numai   sumele   reţinute  (rambursate)   în   luna
gestionară).
    Datele indicate  în  coloniţa  5,  rîndul 1 a  declaraţiei  pe  luna
decembrie a anului fiscal trebuie să coincidă cu suma totală indicată în
col.10  al  notei  de informare privind impozitul pe venit  reţinut  din
salariile lucrătorilor (anexa nr.6) pentru anul corespunzător.
    Suma totală pe  coloniţa 5 a declaraţiei pe luna decembrie a  anului
fiscal  trebuie să fie egală cu suma totalurilor pe notele de  informare
privind  impozitul  reţinut  la sursele de venit, în afară  de  salariu,
achitate  persoanelor nerezidente pentru luna decembrie a anului  fiscal
corespunzător  (anexa  nr.5, col.8), privind impozitul pe venit  reţinut
din  salariile lucrătorilor (anexa nr.6, col.10) şi privind impozitul pe
venit  reţinut  din  alte  surse decît  salariile  achitate  persoanelor
rezidente (anexa nr.7, col.7) pentru anul fiscal corespunzător.
    Declaraţia se prezintă organului Serviciului Fiscal de Stat la locul
de  amplasare a agentului economic în termen de 10 zile de la încheierea
lunii.

                                                    Anexa nr. 5
                                         la Instrucţiunea Serviciului
                                          Fiscal de Stat
                                        nr. 05/1-CF-06/88 din 23.12.97

Forma INR

                                Notă de informare
            privind impozitul reţinut la sursele de venit, înafară de 
                salariu, achitate personelor nerezidente pentru 
                    luna _________________ anul _________

    Denumirea întreprinderii, organizaţiei, instituţiei ____________________
    Codul fiscal________ Codul băncii__________ Codul de decontare__________
    Total foi_________________

                                                                Pagina nr.
----------------------------------------------------------------------------------
Nr.|Codul |Denumirea sau nu-|Adresa juridică sau|Codul |Venitul|Suma impozitului
d/o|fiscal|mele prenumele be|a domiciliului per-|sursei|achitat|reţinut (lei)
   |      |neficiarului plă-|manent beneficiaru-|      |în luna|------------------
   |      |ţii              |lui plăţii         |      |curentă|în luna|pe parcur-
   |      |                 |                   |      |(lei)  |curentă|sul anu-
   |      |                 |                   |      |       |       |lui*)
---------------------------------------------------------------------------------
 1 |   2  |       3         |          4        |   5  |   6   |   7   |    8
---|------|-----------------|-------------------|------|-------|-------|----------
---|------|-----------------|-------------------|------|-------|-------|----------
---|------|-----------------|-------------------|------|-------|-------|----------
---|------|-----------------|-------------------|------|-------|-------|----------
-------------------------------------------------------|-------|-------|----------
                                   |Total pe pagină    |       |       |
                                   -----------------------------------------------
    *) col.8 se completează numai în ultima notă de informare din anul fiscal

                                                                pagina nr.
------------------------------------------------------------------------------
 1 |   2  |       3         |          4        |   5  |   6   |   7   |  8
---|------|-----------------|-------------------|------|-------|-------|------
---|------|-----------------|-------------------|------|-------|-------|------
---|------|-----------------|-------------------|------|-------|-------|------
-------------------------------------------------------|-------|-------|------
                                   |Total pe pagină    |       |       |
                                   |-------------------|-------|-------|------
                                   |TOTAL PE NOTĂ      |       |       |
                                    ------------------------------------------
Declar că prezenta informaţie este autentică, şi că sînt familiarizat cu
măsurile  de  responsabilitate  prevăzute de legisllaţia în  vigoare  în
caz de includere în ea a informaţiei false sau incolplete.

    Conducătorul ________________       Primit:
                                    Inspectorul Fiscal de Stat_______________
    Contabilul-şef ______________
                                    Data                    _________________
    Data          _______________
                                    Semnătura               ________________


                                                   Anexa nr. 6
                                         la Instrucţiunea Serviciului
                                                Fiscal de Stat
                                        nr. 05/1-CF-06/88 din 23.12.97

Forma IAL

                                Notă de informare
            privind impozitul pe venit reţinut din salariile lucrătorilor
                        pentru anul ___________________  

    Denumirea întreprinderii, organizaţiei, instituţiei ____________________
    Codul fiscal________ Codul băncii__________ Codul de decontare__________
    Total foi_________________

                                                                Pagina nr.
-------------------------------------------------------------------------------
Nr.|Codul | Numele, prenume-|Anul |Domiciliul  |Catego|Numă|Suma  |Veni-|Suma 
d/o|fiscal| le lucrătorului |naş- |permanent al| ria  |rul |totală|tul  |impozi
   |      |                 |terii|lucrătorului|scuti-lde  |a scu-|total|tului
   |      |                 |     |            | rii  |luni|tiri- |(lei)|reţi-
   |      |                 |     |            |      |    |lor   |     |nut
   |      |                 |     |            |      |    |      |     |(lei)
-------------------------------------------------------------------------------
 1 |   2  |       3         |  4  |      5     |   6  |  7 |   8  |  9  |  10
---|------|-----------------|-----|------------|------|----|------|-----|------
---|------|-----------------|-----|------------|------|----|------|-----|------
---|------|-----------------|-----|------------|------|----|------|-----|------
---|------|-----------------|-----|------------|------|----|------|-----|------
---|------|-----------------|-----|------------|------|----|------|-----|------
---|------|-----------------|-----|------------|------|----|------|-----|------
------------------------------------------------------|----|------|-----|------
                                   |Total pe pagină   |    |      |     |
                                   --------------------------------------------


                                                                pagina nr.
------------------------------------------------------------------------------
 1 |   2  |       3         |  4  |     5      |   6  |  7 |   8  |  9  |
---|------|-----------------|-----|------------|------|----|------|-----|-----
---|------|-----------------|-----|------------|------|----|------|-----|-----
---|------|-----------------|-----|------------|------|----|------|-----|-----
---|------|-----------------|-----|------------|------|----|------|-----|-----
---|------|-----------------|-----|------------|------|----|------|-----|-----
---|------|-----------------|-----|------------|------|----|------|-----|-----
------------------------------------------------------|----|------|-----|-----
                                   |Total pe pagină   |    |      |     |
                                   |------------------|----|------|-----|-----
                                   |TOTAL PE NOTĂ     |    |      |     |
                                    ------------------------------------------
Declar că prezenta informaţie este autentică, şi că sînt familiarizat cu
măsurile  de  responsabilitate  prevăzute de legisllaţia în  vigoare  în
caz de includere în ea a informaţiei false sau incolplete.

    Conducătorul ________________       Primit:
                                    Inspectorul Fiscal de Stat_______________
    Contabilul-şef ______________
                                    Data                    _________________
    Data          _______________
                                    Semnătura               _________________   


                                                Anexa nr. 7
                                         la Instrucţiunea Serviciului
                                              Fiscal de Stat
                                        nr. 05/1-CF-06/88 din 23.12.97

Forma IAS

                                Notă de informare
            privind impozitul reţinut din alte surse decît salariul 
              achitate personelor rezidente pentru anul _________
                    

    Denumirea întreprinderii, organizaţiei, instituţiei ____________________
    Codul fiscal________ Codul băncii__________ Codul de decontare__________
    Total foi_________________

                                                                Pagina nr.
----------------------------------------------------------------------------
Nr.|Codul |Denumirea sau nu-|Adresa juridică sau|Codul |       |   Suma 
d/o|fiscal|mele prenumele be|a domiciliului per-|sursei|Venitul|impozitului
   |      |neficiarului plă-|manent beneficiaru-|      | total |  reţinut
   |      |ţii              |lui plăţii         |      | (lei) |   (lei)
---------------------------------------------------------------------------
 1 |   2  |       3         |          4        |   5  |   6   |     7   
---|------|-----------------|-------------------|------|-------|-----------
---|------|-----------------|-------------------|------|-------|-----------
---|------|-----------------|-------------------|------|-------|-----------
---|------|-----------------|-------------------|------|-------|-----------
-------------------------------------------------------|-------|-----------
                                   |Total pe pagină    |       |
                                    ---------------------------------------
    
---------------------------------------------------------------------------
 1 |   2  |       3         |          4        |   5  |   6   |     7   
---|------|-----------------|-------------------|------|-------|-----------
---|------|-----------------|-------------------|------|-------|-----------
---|------|-----------------|-------------------|------|-------|-----------
---|------|-----------------|-------------------|------|-------|-----------
-------------------------------------------------------|-------|-----------
                                   |Total pe pagină    |       |
                                   |-------------------|-------|-----------
                                   |TOTAL PE NOTĂ      |       |
                                    ---------------------------------------

Declar că prezenta informaţie este autentică, şi că sînt familiarizat cu
măsurile  de  responsabilitate  prevăzute de legisllaţia în  vigoare  în
caz de includere în ea a informaţiei false sau incolplete.

    Conducătorul ________________       Primit:
                                    Inspectorul Fiscal de Stat_______________
    Contabilul-şef ______________
                                    Data                    _________________
    Data          _______________
                                    Semnătura               _________________