joi, 24 februarie 2000
500/13.07.94 Hotărîre cu privire la Ministerul Justiţiei al Republicii Moldova
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
        Cu privire la Ministerul Justiţiei al Republicii Moldova

                         Nr.500  din  13.07.94

                                * * *
    Abrogat: 24.02.2000
    Hotărîrea Guvernului nr.129 din 15.02.2000

    În conformitate  cu Legea Republicii Moldova "Cu privire la Guvern",
Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:

    1. Se aprobă   Regulamentul  Ministerului  Justiţiei  al  Republicii
Moldova  conform  anexei  nr.  1  şi  structura  aparatului  central  al
Ministerului Justiţiei conform anexei nr. 2.
    2. Se stabileşte numărul-limită de personal al aparatului central al
Ministerului  Justiţiei  de  115  unităţi (cu  excepţia personalului  de
deservire şi pază a clădirii), cu fondul anual respectiv de retribuire a
muncii.
 [Pct. 2 modificat prin Hot. Guv. nr.829 din 03.09.97]
 [Pct. 2 modificat prin Hot. Guv. nr.356 din 24.06.96]
 [Pct. 2 modificat prin Hot. Guv. nr.865 din 28.12.95]
 [Pct. 2 modificat prin Hot. Guv. nr.830 din 18.12.95]

    3. Se permite   Ministerului  Justiţiei  să  aibă  3   viceminiştri,
inclusiv un prim-ministru, şi un colegiu compus din 9 persoane.
 [Pct. 3 modificat prin Hot. Guv. nr.865 din 28.12.95]
 [Pct. 3 modificat prin Hot. Guv. nr.751 din 03.11.95]

    4. Se stabileşte  că  pe  lîngă  Ministerul  Justiţiei  funcţionează
Laboratorul  central  de  cercetări ştiinţifice în  domeniul  expertizei
juridiciare şi Camera Înregistrării de Stat.
    Regulamentul cu privire la Camera Înregistrării de Stat se aprobă de
către Guvern.
    În scopul coordonării    activităţii   notarilor   şi    organizării
concursului  de  confirmare  în funcţia de notar,  pe  lîngă  Ministerul
Justiţiei  se instituie şi funcţionează Comisia de Calificare şi Comisia
de  Apel. Regulamentele privind activitatea şi componenţa lor se  aprobă
de Ministerul Justiţiei, de comun acord cu Consiliul Uniunii Notarilor.
 [Alin.3 introdus prin Hot. Guv. nr.1183 din 08.12.98]

    5. Se păstrează  subordonarea  dublă a organelor de  înregistrare  a
actelor  de  stare civilă comitetelor executive raionale sau  primăriile
orăşeneşti şi Ministerului Justiţiei.
    6. Se abrogă hotărîrile Guvernului Republicii Moldova conform anexei
nr.3.

    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                       Andrei SANGHELI

                                                  Anexa nr. 1
                                            la Hotărîrea Guvernului
                                            Republicii Moldova nr.500
                                            din 13 iulie 1994

                            REGULAMENTUL
             Ministerului Justiţiei al Republicii Moldova

                    I. Principii generale

    1. Ministerul Justiţiei este organul central al puterii executive de
stat  care asigură realizarea politicii de stat în sfera justiţiei şi în
activitatea sa se subordonează Guvernului Republicii Moldova.
    Întru  realizarea  dreptului de iniţiativă legislativă a  Guvernului
Ministerul  Justiţiei este abilitat cu dreptul de a reprezenta  Guvernul
în relaţiile cu Parlamentul.
 [Alin.2 introdus prin Hot. Guv. nr.1183 din 08.12.98]

    2. Ministerul  Justiţiei elaborează proiectele celor mai  importante
acte   legislative,   înfăptuieşte   munca  de   sistematizare   şi   de
perfecţionare  a  legislaţiei,  ţinerea Registrului de Stat  al  actelor
juridice,  asigură  organizarea  activităţii  instanţelor  judecătoreşti
privind    executarea   hotărîrilor   judecătoreşti   şi    înfăptuieşte
aprovizionarea  lor tehnico-materială, exercită conducerea instituţiilor
penitenciare,  înregistrează statutele organizaţiilor obşteşti, exercită
conducerea  generală  a  avocaturii, efectuează în  comun  cu  Consiliul
Uniunii   Notarilor   controlul   administrativ  şi   controlul   asupra
îndeplinirii   de   către   notari  a   obligaţiilor   profesionale,   a
instituţiilor  de  expertiză juridiciară, a organelor de înregistrare  a
actelor  de  stare  civilă reprezintă interesele  Guvernului  Republicii
Moldova în Comisia Europeană a Drepturilor Omului şi în Curtea Europeană
a Drepturilor Omului, şi realizează relaţiile internaţionale în domeniul
justiţiei.
 [Pct.2 modificat prin Hot. Guv. nr.1183 din 08.12.98]
 [Pct.2 modificat prin Hot. Guv. nr.446 din 09.04.98]
 [Pct.2 modificat prin Hot. Guv. nr.829 din 03.09.97]
 [Pct.2 modificat prin Hot. Guv. nr.865 din 28.12.95]
 [Pct. 2 modificat prin Hot. Guv. nr.830 din 18.12.95]

    3. În activitatea   sa   Ministerul  Justiţiei  se   călăuzeşte   de
Constituţia  a  Republicii  Moldova,  de Legea  Republicii  Moldova  "Cu
privire  la  Guvern", de alte legi ale Republicii Moldova,  decrete  ale
Preşedintelui   Republicii   Moldova,  de  hotărîrile  şi   dispoziţiile
Guvernului  Republicii  Moldova, precum şi de prezentul  regulament,  în
limitele  competenţei sale organizează realizarea legilor şi altor  acte
normative şi controlează executarea lor în instituţiile din subordine.
 [Pct.3 modificat prin Hot. Guv. nr.1183 din 08.12.98]

    4. Sarcinile principale ale Ministerului Justiţiei sînt:
    elaborarea proiectelor  de  acte  legislative şi  a  proiectelor  de
hotărîri  ale Guvernului în domeniul justiţiei, precum şi a  proiectelor
celor  mai importante acte legislative în alte domenii  social-economice
sistematizarea    legislaţiei   şi   pregătirea   propunerilor   privind
codificarea  ei  contribuţia  la  ridicarea  nivelului  de  pregătire  a
proiectelor  de acte normative, efectuată de ministere şi  departamente,
perfecţionarea legislaţiei;
 [Alin. 2 modificat prin Hot. Guv. nr.830 din 18.12.95]

    asigurarea funcţionării  în  condiţii corespunzătoare a  instanţelor
judecătoreşti;
    coordonarea activităţii privind realizarea reformei juridiciare;
    participarea  la protecţia juridică internaţională a drepturilor  şi
intereselor legitime ale cetăţenilor;
    reprezentarea  intereselor  Guvernului Republicii Moldova în Comisia
Europeană  a  Drepturilor  Omului şi în Curtea Europeană  a  Drepturilor
Omului;
 [Pct.4 completat prin Hot. Guv. nr.829 din 03.09.97]

    5. Numărul de personal, structura aparatului central al Ministerului
Justiţiei  şi  fondul  anual  de remunerare a  muncii  lucrătorilor  din
aparatul central se aprobă de Guvern.
    6. Ministerul  Justiţiei, organele şi instituţiile acestuia formează
sistemul Ministerului.
    7. Ministerul  Justiţiei  este  persoană juridică, are  ştampilă  cu
Stema de Stat a Republicii Moldova şi cu denumirea sa.


                    II. Funcţiile Ministerului Justiţiei

    8. În conformitate cu sarcinile ce-i revin, Ministerul Justiţiei are
următoarele funcţii:
    1) pregăteşte  proiecte de acte legislative şi proiecte de  hotărîri
ale  Guvernului  Republicii Moldova în domeniul justiţiei, precum  şi  a
proiectelor  celor  mai  importante  acte legislative  în  alte  domenii
social-economice  avansează  proiectele  de  acte  normative  prezentate
Guvernului Republicii Moldova;
 [Subpct. 1) modificat prin Hot. Guv. nr.830 din 18.12.95]

    2) întocmeşte,   ţinînd   cont   de  propunerile   ministerelor   şi
departamentelor,  proiectele planurilor de perfecţionare a  legislaţiei,
prezentate Guvernului Republicii Moldova;
    3) înfăptuieşte  munca de sistematizare şi codificare a legislaţiei,
pregăteşte propuneri cu privire la modificarea ei;
    4)  coordonează  activitatea organelor centrale de specialitate  ale
statului  în vederea elaborării proiectelor de acte normative, le acordă
ajutor  metodic  la  elaborarea  proiectelor de  legi  şi  hotărîri  ale
Guvernului;
 [Subpct. 4) modificat prin Hot. Guv. nr.830 din 18.12.95]

    5) întocmeşte  şi  pregăteşte  pentru editare culegeri de  legi  ale
Republicii  Moldova,  coduri ale Republicii Moldova, prezintă  propuneri
privind editarea literaturii juridice;
    6) elaborează  şi implementează sistemul de informare jiridică; ţine
Registrul de Stat al actelor juridice ale Republicii Moldova;
    7) asigură Parlamentul,   Guvernul,   ministerele,   departamentele,
serviciile  de  stat, inspectoratele, instituţiile şi  organizaţiile  cu
informaţie juridică persoanelor juridice şi fizice;
    8) asigură şi  coordonează  munca  în domeniul  realizării  reformei
judiciare;
    8/1) înfăptuieşte   măsuri  menite  să  creeze  condiţiile necesare
activităţii instanţelor judecătoreşti;
 [Subpct.8/1 introdus prin Hot. Guv. nr.446 din 09.04.98]

    9) înfăptuieşte   măsuri   ce  asigură  funcţionarea   în   condiţii
corespunzătoare a instituţiilor penitenciare, inclusiv asigurarea lor cu
cadre, precum şi formarea rezervei de cadre;
 [Subpct.9 modificat prin Hot. Guv. nr.446 din 09.04.98]
 [Subpct.9 modificat prin Hot. Guv. nr.865 din 28.12.95]

 [Subpct.10 exclus prin Hot. Guv. nr.446 din 09.04.98]

 [Subpct.11 exclus prin Hot. Guv. nr.865 din 28.12.95]

    12) organizează  gestiunea statistică judiciară şi analizează datele
statistice, pregăteşte relatări despre statistica judiciară;
    13) organizează activitatea de îndeplinire a hotărîrilor, deciziilor
judecătoreşti  cu privire la cauzele civile, hotărîrilor pe dosarele  cu
privire  la  contraenţiile  administrative, sentinţelor,  deciziilor  şi
hotărîrilor pe cauzele penale în partea ce se referă la urmărirea averii
precum  şi a hotărîrilor altor organe, executarea cărora e pusă pe seama
executorilor judecătoreşti;
    13/1) asigură exercitarea legislaţiei privind executarea sentinţelor
privative  de  libertate,  organizează paza, transferul sub  escortă  şi
escortarea    condamnaţilor,   înfăptuieşte   conducerea   instituţiilor
penitenciare;
    determină structura     organizatorică,    atribuţiile     Direcţiei
Instituţiilor Penitenciare şi uniforma personalului militar;
 [Subpct. 13/1 intyrodus prin Hot. Guv. nr.865 din 28.12.95]

    14) asigură aplicarea unică a practicii notariale, analiza statistică a
acţiunilor notariale;
    la propunerea  Consiliului  Uniunii  Notarilor,  stabileşte  numărul
birourilor notariale, efectuează în comun cu Consiliul Uniunii Notarilor
supravegherea activităţii notarilor;
 [Subpct.14 în redacţia Hot. Guv. nr.1183 din 08.12.98]

    15) exercită  conducerea  generală şi controlul  asupra  activităţii
organelor  de  înregistrare  a actelor de stare  civilă,  contribuie  la
perfecţionarea muncii lor;
    16) înregistrează  statutele  organizaţiilor  obşteşti  şi  exercită
controlul  asupra respectării de către acestea a cerinţelor  legislaţiei
în vigoare;
    17) contribuie  la  acordarea de asistenţă juridică  corespunzătoare
cetăţenilor  şi  organizaţiilor prin intermediul colegiului  avocaţilor,
reprezintă   interesele   cetăţenilor  peste  hotare  prin   intermediul
Colegiului juridic internaţional;
    17/1) reprezintă interesele Guvernului Republicii Moldova în Comisia
Europeană  a  Drepturilor  Omului şi în Curtea Europeană  a  Drepturilor
Omului;
 [Subpct. 17/1 introdus prin Hot. Guv. nr.829 din 03.09.97]

    18) organizează  cercetări  ştiinţifice în  domeniul  criminologiei,
criminalisticii  şi  a  expertizei  juridiciare;  dirigează  activitatea
instituţiilor   de   expertiză  judiciară,  organizează,  în  comun   cu
instituţiile ştiinţifice, ministerele şi departamentele corespunzătoare,
conferinţe  şi  consfătuiri ştiinţifice privind  problemele  dezvoltării
ştiinţei juridice;
    19) contribuie  la  dezvoltarea sistemului de servicii  juridice  în
scopul  realizării drepturilor, libertăţilor şi intereselor legitime ale
cetăţenilor, drepturilor persoanelor juridice; efectuiează înregistrarea
şi  eliberarea  către  cetăţeni  şi persoane juridice  a  licenţelor  de
acordare a serviciilor juridice şi de efectuare a expertizei judiciare şi
pentru dreptul de a desfăşura activitate notarială;
 [Subpct.19 completat prin Hot. Guv. nr.1183 din 08.12.98]

    20) prezintă   în   modul  stabilit  propuneri   vizînd   încheierea
tratatelor  internaţionale  între  Republica Moldova şi  alte  state  cu
privire  la asistenţa juridică şi poartă tratativele respective; încheie
acorduri  cu privire la colaborarea juridică cu organele respective  ale
statelor    străine   şi   organizaţiile   internaţionale;   organizează
îndeplinirea  tratatelor  privind asistenţa juridică, precum şi a  altor
tratate,  acorduri şi convenţii internaţionale în partea ce se referă la
competenţa Ministerului Justiţiei; pregăteşte propuneri privind aderarea
Republicii  Moldova  la  actele internaţionale  în  domeniul  dreptului,
furnizează, la cererea organizaţiilor internaţionale, informaţii privind
legislaţia, practica judiciară şi notarială;
    21) creează rezerve  de  cadre  ale Ministerului  Jistiţiei,  pentru
instituţiile din subordine şi organizează pregătirea lor;
 [Subpct.21 modificat prin Hot. Guv. nr.446 din 09.04.98]

    21/1) la  propunerea  Consiliului Uniunii Notarilor, admite, pe bază
de  concurs,  candidaţii  la funcţia de notar; stabileşte  în  comun  cu
Consiliul  Uniunii  Notarilor  numărul notarilor-stagiari, care  pot  fi
angajaţi   în   birouri  notariale  şi  candidaţii  pentru  funcţia   de
notar-stagiar;  în  cazul absenţei temporare a notarului, la  propunerea
Colegiului  Camerei  Notariale, numeşte un alt notar pentru  interimatul
acestuia;
 [Subpct.21/1 introdus prin Hot. Guv. nr.1183 din 08.12.98]

    22) organizează  ridicarea  nivelului  profesional  al  lucrătorilor
Ministerului   Jistiţiei,   instruirea   magistraţilor,   cadrelor   din
instituţiile subordonate Ministerului Justiţiei; participă la elaborarea
programelor  didactice pentru disciplinile juridice în cadrul  ridicării
calificării;
 [Subpct.22 modificat prin Hot. Guv. nr.446 din 09.04.98]

    23) elaborează  propuneri privind asigurarea materială şi socială  a
lucrătorilor Ministerului Justiţiei şi instituţiilor din subordine;
 [Subpct.23 modificat prin Hot. Guv. nr.446 din 09.04.98]

    24) asigură instanţele judecătoreşti, organizaţiile  şi instituţiile
din subordine cu acte  legislative, comentarii, îndrumare şi  literatură    
juridică, necesare pentru exercitarea obligaţiunilor profesionale;
 [Subpct.24 modificat prin Hot. Guv. nr.446 din 09.04.98]

    25) înfăptuieşte  din contul bugetului de stat asigurarea tehnico  -
materială  a instanţelor judecătoreşti; prezintă Guvernului şi organelor
administraţiei   publice   locale  recomandări  privind   aprovizionarea
instanţelor judecătoreşti cu încăperi de serviciu, mijloace de transport
şi alt utilaj necesar;
 [Subpct.25 în redacţia Hot. Guv. nr.446 din 09.04.98]

    26) finanţează în modul stabilit judecătoriile, tribunale, Curtea de
Apel  şi instituţiile din subordine; exercită controlul asupra evedenţei
contabile  şi gestiunii; asigură prezentarea în modul stabilit a dărilor
de seamă contabile şi statistice centralizate;
 [Subpct.26 modificat prin Hot. Guv. nr.446 din 09.04.98]

    27) examinează  propuneri,  cereri  şi reclamaţii  ale  cetăţenilor,
adresate  Ministerului  Justiţiei,  şi  întreprinde  măsuri  în  vederea
rezolvării lor.

                    III. Drepturile Ministerului
                         Justiţiei

    9. În scopul   îndeplinirii   sarcinilor  încredinţate,   Ministerul
Justiţiei are dreptul:
    1) să primească  de  la ministere, departamente, servicii  de  stat,
înspectorate,  instituţii  ştiinţifice  şi de  învăţămînt  avize  asupra
proiectelor  de  legi  ale Republicii Moldova, elaborate  de  Ministerul
Justiţiei, hotărîrilor Guvernului Republicii Moldova şi altor documente,
precum  şi  avize  asupra statutelor  şi  regulamentelor  organizaţiilor
obşteşti;
    2) să instituie  din reprezentaţi ai ministerelor,  departamentelor,
serviciilor  de stat, inspectoratelor, instituţiilor şi  organizaţiilor,
de  comun  acord  cu conducătorii acestora, comisii (grupuri  de  lucru)
pentru  elaborarea  proiectelor  de  acte legislative  şi  hotărîri  ale
Guvernului  Republicii Moldova interesînd domeniul justiţiei precum şi a
proiectelor  celor  mai  importante  acte legislative  în  alte  domenii
social-economice;
    3) să atragă   la  elaborarea  celor  mai  importante  proiecte  de
legi (inclusiv prin contract) experţi, consilieri, consultanţi din  ţară
şi de peste hotare;
    4) să dea explicaţii   şi   recomandări   organelor   centrale   de
specialitate privind tehnica elaborării proiectelor de acte normative;
    5) să recepţioneze  de  la organele centrale de  specialitate,  alte
instituţii   şi   organizaţii  interesate  informaţia  necesară   asupra
proiectelor  de  acte normative elaborate de acestea,  să  sistematizeze
informaţia  şi  să  prezinte  Guvernului  proiectele  planurilor  pentru
perfecţionarea legislaţiei;
    6) să prezinte  Guvernului propuneri cu privire la numirea organelor
centrale de specialitate concrete responsabile de elaborarea proiectelor
de acte normative;
 [Subpct.7,8 excluse prin Hot. Guv. nr.446 din 09.04.98]

    9) să creeze,  să  reorganizeze  şi să lichideze în  modul  stabilit
instituţiile din subordinea Ministerului Justiţiei.
 [Pct. 9 modificat prin Hot. Guv. nr.830 din 18.12.95]

                    IV. Organizarea activităţii 
                        Ministerului Justiţiei

    10. În fruntea  Ministerului Justiţiei se află ministerul, numit  în
conformitate cu Legislaţia în vigoare.
    Ministerul justiţiei are locţiitori, numiţi în funcţie şi destituiţi
din   funcţie   de  Guvern  la  recomandarea  ministrului.   Locţiitorii
ministrului  se supun nemijlocit ministrului şi organizează  activitatea
şi  lucrările  de  procedură  ale  Ministerului  Justiţiei  în  limitele
împuternicirilor încredinţate lor.

    11. În cadrul  Ministerului Justiţiei se formează un colegiu, compus
din  ministru (preşedintele) şi locţiitorii ministerului, alţi lucrători
ai Ministerului Justiţiei şi Directorul Direcţiei Justiţiei din Găgăuzia
(Gagauz-Yeri).  Componenţa  personală  a colegiului se aprobă  de  către
Guvern.
 [Pct. 11 modificat prin Hot. Guv. nr.751 din 03.11.95]

    12. Ministerul justiţiei:
    1) exercită dirigarea  sferei  de activitate, încredinţată  lui,  în
baza conducerii unice şi poartă răspundere personală pentru îndeplinirea
sarcinilor ce-i revin Ministerului Justiţiei, pentru folosirea raţională
a  mijloacelor  bugetare, păstrarea mijloacelor financiare şi  valorilor
materiale,  autentificarea  indiciilor evidenţei şi celor din dările  de
seamă;
    2) repartizează atribuţiile locţiitorilor ministrului;
    3) stabileşte    gradul   de   responsabilitate   al   locţiitorilor
ministrului,   al  şefilor  de  departament,  direcţii  şi  secţii   ale
Ministerului  Juctiţiei  pentru conducerea domeniilor de activitate  ale
Ministerului  Justiţiei,  pentru activitatea  instituţiilor  subordonate
Ministerului Justiţiei;
    3/1) la prezentarea  Adunării  Populare a  Găgăuziei  numeşte  şi
eliberează din funcţie  şeful  direcţiei  de  justiţie  a  formaţiunii
teritoriale autonome cu statut special a Găgăuziei (Gagauz-Yeri);
 [Subpct. 3/1) introdus prin Hot. Guv. nr.356 din 24.06.96]

    4) prezintă în  modul stabilit spre examinare Guvernului proiecte de
acte normative elaborate de Minister;
 [Subpct.5,6,7 excluse prin Hot. Guv. nr.446 din 09.04.98]

    8) aplică sancţiuni  disciplinare  conducătorilor de  departamente,
direcţii   şi   secţii,  altor  lucrători  ai  Ministerului   Justiţiei,
lucrătorilor  de  conducere  ai instituţiilor din subordine,  precum  şi
notarilor, după consultare cu Comisia disciplinară a Camerei Notariale;
 [Subpct.8 completat prin Hot. Guv. nr.1183 din 08.12.98]
 [Subpct.8 în redacţia Hot. Guv. nr.446 din 09.04.98]

    8/1) primeşte  în  serviciu, înaintează în grad şi trece în  rezervă
prin ordin personalul militar al Direcţiei Instituţiilor Penitenciare;
 [Subpct. 8/1 introdus prin Hot. Guv. nr.865 din 28.12.95]

    9) la  propunerea    Consiliului   Uniunii   Notarilor,   efectuează
actualizarea  numărului de notari în modul stabilit de Legea cu  privire
la notariat;
 [Subpct.9 în redacţia Hot. Guv. nr.1183 din 08.12.98]

    10) angajează  în serviciu şi eliberează din funcţie conducătorii de
departament,  direcţiilor  şi secţiilor, alţi lucrători ai  Ministerului
Justiţiei  şi  cadre  de conducere ale instituţiilor din  subordine,  la
propunerea Consiliului Uniunii Notarilor confirmă în funcţie notarii;
 [Subpct.10 modificat prin Hot. Guv. nr.1183 din 08.12.98]

    11) convoacă  şedinţele  colegiului  Ministerului  Justiţiei  şi  le
prezidează;
    12) introduce   în  structura  aprobată  a  aparatului  central   al
Ministerului  Justiţiei modificări, determinate de necesitatea folosirii
noilor  forme  de organizare şi a tehnicii administrării  aficiente,  în
limitele  fondului de retribuire a muncii stabilit de Guvern şi  numărul
maxim de lucrători ai organului administraţiei;
    13) aprobă regulamente  ale departamentului, direcţiilor, secţiilor,
Ministerului Justiţiei şi altor instituţii din subordine;
    14) stabileşte  efectuarea controlului asupra activităţii notariale,
sistează  activitatea  notarului,  precum şi,  la  demersul  Consiliului
Uniunii Notarilor, suspendă activitatea notarului,
 [Subpct.14 în redacţia Hot. Guv. nr.1183 din 08.12.98]
 [Subpct.14 modificat prin Hot. Guv. nr.446 din 09.04.98]

    15) aprobă structura, statul de funcţii şi devizul de cheltuieli ale
Laboratirului  central  de cercetări ştiinţifice în domeniul  expertizei
judiciare;
    16) semnează  în modul stabilit tratate şi acorduri internaţionale u
privire la asistenţa juridică;
    17) îndeplineşte alte împuterniciri ce îi sînt stabilite prin lege.
    În lipsa ministerului  justiţiei,  funcţiile  le  îndeplineşte  unul
dintre viceminiştri.
 [Pct. 12 modificat prin Hot. Guv. nr.830 din 18.12.95]

    13. În baza şi   întru  îndeplinirea  legilor  Republicii   Moldova,
decretelor   şi   ordonanţelor  Preşedintelui  Republicii   Moldova,   a
hotărîrilor  şi dispoziţiilor Guvernului Republicii Moldova,  Ministerul
Justiţiei   emite  ordine  şi  alte  acte,  organizează  şi  controlează
executarea lor.
    Ordinele şi alte    acte   ale   Ministerului   Justiţiei    privind
înregistrarea  a  actelor  de  stare  civilă,  organizarea  expertizelor
judiciare,  realizarea  statisticii judiciare şi alte chestiuni date  în
competenţa   sa   sînt  obligatorii  pentru   ministere,   departamente,
serviciile    de    stat,   inspectorate,   organele    executive    ale
autoadministrării locale, întreprinderi, instituţii şi organizaţii.
 [Alin.2 pct.13 modificat prin Hot. Guv. nr.1183 din 08.12.98]

    În caz de necesitate  Ministerul  Justiţiei emite, în comun cu  alte
ministere,  departamente,  servicii de stat şi inspectorate,  ordine  şi
alte acte.
    14. Colegiul    Ministerului   Justiţiei   examinează    chestiunile
principale  ale  activităţii  Ministerului Justiţiei,  ia  în  dezbatere
informaţiile  preşedinţilor  instanţelor  judecătoreşti  cu  privire  la
executarea    hotărărilor   judecătoreşti,   rapoartele   conducătorilor
organelor de înregistrare a actelor de stare civilă, dările de seamă ale
conducătorilor  departamentului,  direcţiilor şi secţiilor  Ministerului
Justiţiei   şi  altor  instituţii  din  subordine,  discută   problemele
selectării  şi  formării  cadrelor, verifică  îndeplinirea  hotărîrilor,
proiectelor  celor  mai importante ordine şi alte acte ale  Ministerului
Justiţiei.
    Deciziile colegiului  se  realizează,  de regulă,  prin  ordine  ale
ministerului justiţiei.
 [Pct.14 modificat prin Hot. Guv. nr.446 din 09.04.98]
 [Pct.14 completat prin Hot. Guv. nr.830 din 18.12.95]


                                                  Anexa nr. 2
                                             la Hotărîrea Guvernului
                                             Republicii MOldova nr.500
                                             din 13 iulie 1994

                         S T R U C T U R A
             aparatului central al Ministerului Justiţiei

Departamentul Legislaţie
Direcţia principală judiciară, notariat şi avocatură
Direcţia agent guvernamental şi relaţii internaţionale
Secţia informatică juridică şi computerizare
Direcţia principală acte de stare civilă
Secţia înregistrare a asociaţiilor obşteşti
Secţia cadre şi pregătirea lor
Direcţia principală planificare şi finanţare
Cancelaria
Direcţia de justiţie a formaţiunii teritoriale 
autonome cu statut special a Găgăuziei (Gagauz-Yeri)
 [Anexa nr. 2 modificată prin Hot. Guv. nr.1183 din 08.12.98]
 [Anexa nr. 2 modificată prin Hot. Guv. nr.829 din 03.09.97]
 [Anexa nr. 2 completată prin Hot. Guv. nr.356 din 24.06.96]
 [Anexa nr. 2 modificată prin Hot. Guv. nr.830 din 18.12.95]



                                                  Anexa nr. 3
                                             la Hotărîrea Guvernului
                                             Republicii MOldova nr.500
                                             din 13 iulie 1994
                   

                               L I S T A
            hotărîrilor Guvernului Republicii Moldova,
                       care se abrogă

    1. Hotărîrea  Guvernului  R.S.S. Moldova nr. 347 din  21  septembrie
1990  "Despre  funcţiile de bază şi structura Ministerului Justiţiei  al
R.S.S. Moldova" (Veştile R.S.S.M., 1990, nr. 10, art. 254).
    2. Hotărîrea  Guvernului Republicii Moldova nr. 486 din 6 septembrie
1991  "Cu privire la modificarea Hotărîrii Guvernului R.S.S. Moldova din
21 septembrie 1990 nr. 347".
    3. Hotărîrea  Guvernului Republicii Moldova nr. 622 din 12 noiembrie
1991  "Cu  privire  la introducerea modificărilor  şi  completărilor  în
Hotărîrea Guvernului R.S.S. Moldova din 21 septembrie 1990 nr. 347".
    4. Hotărîrea  Guvernului  Republicii Moldova nr. 555 din  26  august
1992  "Cu privire la uele remanieri în funcţiile de bază şi în structura
Ministerului Justiţiei (Monitorul Parlamentului Republicii Moldova, 1992
nr. 8, art. 252).
    5. Punctul 5  al Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 615 din
16  septembrie 1992 "Cu privire la Registrul de Stat al actelor juridice
al Republicii Moldova" (Monitorul Parlamentului Republicii Moldova, 1992
nr. 9, art.279).
    6. Punctul 3  al Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr. 733 din
10  noiembrie  1992  "Cu  privire la  majorarea  efectivului  aparatului
central al Ministerului Justiţiei".
    7. Punctul 2  din  Modificările  în unele  hotărîri  ale  Guvernului
Republicii   Moldova,  aprobate  prin  Hotărîrea  Guvernului  Republicii
Moldova   nr.  770  din  25  noiembrie  1992  (Monitorul   Parlamentului
Republicii Moldova, 1992, nr.11, art. 354).
    8. Punctul 1  al Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr. 250 din
13  mai 1993 "Cu privire la introducerea modificărilor şi  completărilor
în   unele  hotărîri  ale  Guvernului  Republicii  Moldova"   (Monitorul
Parlamentului Republicii Moldova, 1993, nr. 5, art.153).