H O T Ă R Î R E
cu privire la aprobarea Regulamentului Ministerului Privatizării
şi Administrării Proprietăţii de Stat
nr. 718 din 23.09.94
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.48-49/345 din 31.08.1995
* * *
Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
Se aprobă Regulamentul Ministerului Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat conform anexei.
VICEPRIM-MINISTRU | |
AL REPUBLICII MOLDOVA | Ion GUŢU |
Chişinău, 23 septembrie 1994. | |
Nr.718. |
Anexă
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.718 din 23 septembrie 1994
REGULAMENTUL
Ministerului Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat
al Republicii Moldova
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Ministerul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat (în continuare – Ministerul) este organul administrării centrale de stat, care realizează politica unică a procesului de privatizare şi exercită, în conformitate cu legislaţia, funcţiile de proprietar al patrimoniului de stat.
2. În activitatea sa Ministerul se călăuzeşte de Constituţie şi alte legi ale Republicii Moldova, hotărîrile Parlamentului, decretele Preşedintelui, hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului, de acordurile internaţionale, la care Republica Moldova este parte, precum şi de prevederile prezentului Regulament.
3. Ministerul are statut de persoană juridică, dispune de ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova şi cu denumirea sa în limbile de stat şi rusă, de cont în instituţiile bancare.
4. Ministerul este responsabil de organizarea desfăşurării procesului de privatizare şi de gestionare eficientă a patrimoniului de stat.
5. Ministerul conlucrează cu alte ministere şi departamente, cu organele administraţiei publice locale.
6. Structura, personalul scriptic al aparatului central al Ministerului se aprobă de Guvern.
II. ATRIBUŢIILE PRINCIPALE ALE MINISTERULUI
7. Ministerul are următoarele atribuţii:
asigură respectarea drepturilor şi intereselor patrimoniale legale ale statului, persoanelor juridice şi fizice;
stabileşte programe de lucru şi cercetare, elaborează strategii în domeniile sale de activitate şi exercită controlul aplicării acestora;
elaborează şi propune proiecte de legi şi alte acte normative în domeniul său de activitate, avizează proiecte de acte normative ce ţin de sfera sa de activitate, elaborate de către alte ministere şi organe ale administraţiei de stat şi administraţiei publice locale;
din porunca Guvernului reprezintă republica în relaţiile cu organismele interne şi internaţionale în domeniul privatizării şi administrării proprietăţii de stat;
sprijină procesul reformelor economice, realizează reforma proprietăţii;
acordă asistenţă metodologică şi practică agenţiilor sale teritoriale şi altor structuri subordonate;
eliberează licenţe persoanelor juridice şi fizice în modul şi condiţiile prevăzute de legislaţie;
informează Guvernul, Preşedintele Republicii Moldova, Parlamentul, opinia publică despre volumul, structura şi circulaţia proprietăţii de stat, precum şi despre activitatea Ministerului în ansamblu;
efectuează controlul privind respectarea legislaţiei de către toate persoanele juridice care desfăşoară activitatea în domeniul privatizării şi administrării proprietăţii de stat, ia măsuri pentru prevenirea şi înlăturarea oricăror încălcări;
intentează acţiuni în instanţele de judecată în interesele statului pentru contestarea contractelor şi altor acţiuni nelegitime în domeniul privatizării şi administrării proprietăţii de stat;
sprijină şi întreprinde măsuri privind susţinerea procesului de atragere a investiţiilor străine.
III. ATRIBUŢIILE MINISTERULUI PE DOMENII DE ACTIVITATE
8. În domeniul privatizării proprietăţii de stat:
participă la elaborare, organizează şi controlează executarea Programului de privatizare în Republica Moldova, creează comisii speciale în conformitate cu legislaţia;
ia decizii privind privatizarea obiectelor patrimoniului de stat în modul stabilit de legislaţie;
organizează licitaţii, concursuri, exercită funcţii de înstrăinare a proprietăţii de stat în procesul de privatizare, organizează şi controlează procesul de comercializare către populaţie a acţiunilor statului, perfectează şi eliberează acte cu titlu de proprietate, încheie contracte în numele statului în conformitate cu legislaţia;
asigură o largă publicitate a activităţii în domeniul privatizării, acordă consultaţii participanţilor la procesul de privatizare;
determină de comun acord cu Ministerul Finanţelor şi Ministerul Economiei metodici şi reguli de estimare a obiectelor supuse privatizării, valoarea nominală şi numărul de acţiuni pentru cota proprietăţii de stat, stabileşte modul de organizare a vînzării acţiunilor şi a cotelor-părţi ale statului;
organizează procesul de eliberare a bonurilor patrimoniale, în caz de necesitate propune prelungirea termenului de valabilitate a bonurilor patrimoniale;
ţine evidenţa mijloacelor încasate de pe urma privatizării.
9. În domeniul administrării proprietăţii de stat:
deţine acţiunile şi cotele-părţi ale statului în societăţi economice cu proprietate de stat;
exercită funcţiile de fondator al agenţilor economici cu capital de stat;
în comun cu Ministerul Finanţelor şi Ministerul Economiei face propuneri privind utilizarea dividendelor şi profitului statului, modului de decontare a plăţilor de arendă;
în colaborare cu ministerele şi departamentele de ramură creează, lichidează şi reorganizează întreprinderi de stat;
autorizează şi participă la constituirea întreprinderilor mixte cu capital străin în calitate de fondator;
ţine evidenţa proprietăţii de stat, creează şi deţine sistemul informaţional cu privire la existenţa, mişcarea proprietăţii de stat şi rezultatele economice ale administrării ei, generalizează, respectiv, informaţiile organelor administraţiei de stat şi administraţiei publice locale;
exercită controlul asupra utilizării eficiente a proprietăţii de stat;
întocmeşte şi încheie contracte de arendă şi concesiuni ale proprietăţii de stat, aprobă depunerea în gaj a bunurilor statului;
efectuează coordonarea metodologică la organizarea evidenţei statistice şi contabile în structurile subordonate, asigură prezentarea în ordinea stabilită a dărilor de seamă statistice şi contabile.
10. Ministerul exercită orice alte atribuţii prevăzute de legislaţie.
IV. DREPTURI
11. Ministerul are următoarele drepturi:
adoptă hotărîri, aprobă instrucţiuni şi indicaţii metodice, dispoziţii obligatorii pentru toate organele administraţiei de stat şi administraţiei publice locale întreprinderile şi organizaţiile de stat în chestiunile ce ţin de competenţa sa;
cere şi primeşte de la organele administraţiei de stat, de la întreprinderile şi instituţiile de stat informaţii despre realizarea Programului de privatizare, modul de utilizare a bunurilor statului şi despre circulaţia lor;
deleagă altor organe ale administraţiei de stat unele împuterniciri ale sale, în modul stabilit de legislaţie;
desemnează reprezentanţi ai proprietarului patrimoniului de stat în societăţile pe acţiuni şi economice, în conformitate cu legislaţia;
schimbă, în modul stabilit, acţiunile ce aparţin Republicii Moldova pe acţiuni ale altor state;
prezintă Guvernului demersuri privind sistarea acţiunii actelor normative şi a deciziilor organelor administraţiei de stat, care contravin legislaţiei Republicii Moldova;
participă în numele Guvernului la negocierile interstatale privind chestiunile ce ţin de competenţa sa;
antrenează, în modul stabilit, experţi, consilieri şi alţi specialişti din ţară şi din străinătate, precum şi experţi din cadrul altor ministere şi organe ale administraţiei de stat, în vederea realizării sarcinilor şi funcţiilor ce decurg din legislaţie şi prezentul Regulament;
în caz de necesitate emite, de comun acord cu alte ministere, departamente, servicii şi inspectorate de stat ale Republicii Moldova, acte normative;
încheie, în conformitate cu legislaţia în vigoare, contracte cu persoane juridice, pentru organizarea licitaţiilor sau a altor lucrări de ordin tehnic.
12. Ministerul poate avea şi alte drepturi prevăzute de lege.
13. Funcţionarii ministerului şi reprezentanţii lui au acces liber la întreprinderile, organizaţiile şi instituţiile în cota de proprietate de stat, pot să solicite şi să primească informaţia necesară pentru a-şi putea exercita funcţiile atribuite lor prin prezentul Regulament şi alte acte legislative.
14. Ministerul creează în modul stabilit agenţii teritoriale şi alte structuri pentru executarea atribuţiilor ce ţin de domeniul său de activitate.
V. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII MINISTERULUI
15. Conducerea Ministerului este asigurată de ministru, numit şi eliberat din funcţie în modul prevăzut de Constituţie şi Legea cu privire la Guvern.
Ministrul reprezintă Ministerul în relaţiile cu Parlamentul, Guvernul, cu celelalte ministere, precum şi cu alte autorităţi şi organizaţii din ţară şi din străinătate în domeniul privatizării şi administrării proprietăţii de stat.
Ministrul are în subordinea sa doi prim-viceminiştri şi un viceministru, care sînt numiţi şi eliberaţi din funcţie de către Guvern la propunerea ministrului.
Pe lîngă ministru funcţionează colegiul Ministerului, cu drept de organ consultativ, componenţa căruia este aprobată de către Guvern.
Atribuţiile şi sarcinile funcţionarilor din aparat se stabilesc prin ordinul ministrului.
16. Colegiul examinează în şedinţele sale probleme ce ţin ce competenţa Ministerului şi alte chestiuni, care le propune spre examinare ministrul.
În activitatea sa colegiul se călăuzeşte de regulamentul aprobat prin ordinul ministrului.
Deciziile colegiului sînt aduse la îndeplinire prin ordinele ministrului.
În cazul unor divergenţe între ministru şi colegiu, primul realizează deciziile sale, raportînd Guvernului despre disensiunile apărute.
17. Ministerul are în subordinea sa agenţiile teritoriale, Centrul de calcul şi alte subdiviziuni necesare pentru executarea atribuţiilor sale.
Regulamentele privind organizarea şi funcţionarea structurilor subordonate Ministerului sînt aprobate prin ordinul ministrului. Agenţiile sînt persoane juridice.
[Pct. 17 modificat prin Hot. Guv. nr.727 din 30.12.96, în vigoare 16.01.1997]
18. Ministrul;
este responsabil pentru exercitarea atribuţiilor Ministerului;
delimitează funcţiile adjuncţilor săi şi ale conducătorilor subdiviziunilor Ministerului;
organizează activitatea Ministerului şi conduce şedinţele colegiului;
încheie contracte de muncă, angajează şi concediază funcţionarii aparatului central al Ministerului şi conducătorii structurilor subordonate;
modifică, în limitele fondului stabilit de retribuire a muncii şi ale numărului-limită de salariaţi, structura subdiviziunilor interioare ale aparatului central al Ministerului;
aprobă regulamentele subdiviziunilor interioare ale Ministerului;
emite ordine şi dispoziţii, controlează executarea lor;
reprezintă din împuternicirea Preşedintelui şi Guvernului Republicii Moldova interesele Guvernului în relaţiile cu persoane juridice şi fizice din republică şi alte ţări, încheie şi reziliază contracte, semnează documentele respective;
este responsabil pentru utilizarea alocaţiilor bugetare, integritatea mijloacelor financiare şi valorilor materiale.
19. Viceminiştrii, conducătorii de subdiviziuni sînt responsabili pentru toate deciziile aprobate de ei pentru activitatea compartimentului respectiv.
