vineri, 10 august 2001
917/19.12.94 Hotărîre pentru aprobarea Regulamentului Ministerului Finanţelor

H O T Ă R Î R E

pentru aprobarea Regulamentului Ministerului Finanţelor

 

nr. 917  din  19.12.94

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.3-4/15 din 14.01.1995

 

* * *

Abrogat: 10.08.2001

Hotărîrea Guvernului nr.755 din 30.07.2001

 

Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Regulamentul Ministerului Finanţelor (se anexează).

2. Se abrogă Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.268 din 17 mai 1993 "Cu privire la aprobarea Regulamentului Ministerului Finanţelor" (Monitorul Parlamentului Republicii Moldova, 1993, nr.5, art.156).

 

PRIM-MINISTRU
AL REPUBLICII MOLDOVAAndrei SANGHELI

Chişinău, 19 decembrie 1994.
Nr.917.

 

Aprobat

prin Hotărîrea Guvernului

Republicii Moldova

nr.917 din 19 decembrie 1994

 

REGULAMENTUL

Ministerului finanţelor

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Ministerul Finanţelor este organul financiar central al Republicii Moldova, care exercită conducerea generală a finanţelor republicii şi promovează pe teritoriul ei o politică unică de stat în domeniul finanţelor, bugetului şi impozitelor.

2. Ministerul Finanţelor poartă răspundere pentru elaborarea şi realizarea direcţiilor strategice ale politicii financiare unice de stat pentru administrarea finanţelor statului, constituirea şi executarea bugetului de stat la venituri şi cheltuieli, organizarea activităţii de mobilizare a resurselor financiare pentru necesităţile statului şi controlul utilizării lor, elaborarea aspectelor financiar-valutare ale cursului de politică externă şi ale relaţiilor economice externe, pentru administrarea datoriei de stat interne şi externe, dirijarea metodologică a evidenţei şi dării de seamă contabile.

3. Ministerul Finanţelor:

exercită conducerea unitară şi coordonează activitatea organelor financiare locale, ale Serviciului Fiscal de Stat şi ale Gărzii Financiare în scopul realizării efective a principiilor unice privind pronosticarea financiară şi finanţarea economiei naţionale, formarea fondului de stat al resurselor financiare, crearea bazei financiare pentru dezvoltarea socio-industrială în complex a regiunilor respective şi sporirea rentabilităţii gospodăririi;

conduce elaborarea proiectelor bugetului de stat şi le prezintă Guvernului;

controlează activitatea aparatului central al Gărzii Financiare, a Inspectoratului Fiscal Principal de Stat, organelor financiare locale şi a altor instituţii subordonate Ministerului Finanţelor;

gestionează mijloacele financiare ale statului prin intermediul conturilor curente;

[Alin. introdus prin Hot. Guv. nr.679 din 21.07.97]

 

întreprinde măsurile cuvenite pentru optimizarea formelor şi metodelor de muncă, de selectare, repartizare şi reciclare a cadrelor, de ridicare a nivelului profesional al lucrătorilor din sistemul financiar.

4. În activitatea sa Ministerul Finanţelor se călăuzeşte de Constituţia Republicii Moldova, de legile Republicii Moldova, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrile Parlamentului Republicii Moldova, hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului Republicii Moldova, precum şi de prezentul Regulament.

5. Ministerul Finanţelor asigură respectarea drepturilor şi intereselor financiare ale statului, a drepturilor şi intereselor legal ocrotite ale persoanelor juridice şi fizice din Republica Moldova.

6. Ministerul Finanţelor asigură consolidarea bazelor juridice ale activităţii financiare în republică, generalizează practica aplicării legislaţiei în problemele care privesc sfera sa de competenţă, elaborează propuneri de ameliorare a acestei legislaţii şi le prezintă Guvernului spre examinare.

 

II. SARCINILE PRINCIPALE ALE MINISTERULUI FINANŢELOR

7. Ministerului Finanţelor i se atribuie următoarele sarcini principale:

1) implicarea efectivă a sistemului financiar în accelerarea dezvoltării social-economice a republicii, sporirea eficienţei producţiei, creşterea venitului naţional, beneficiului şi altor resurse financiare prin perfecţionarea continuă a mecanismului economic şi financiar potrivit cerinţelor economiei de piaţă;

2) concentrarea resurselor financiare în domeniile prioritare de dezvoltare a producţiei şi progresului tehnico-ştiinţific, finanţarea programelor sociale complexe de stat cu destinaţie specială şi a activităţii de asigurare a ordinii publice, securităţii şi capacităţii de apărare a statului, crearea rezervelor de stat necesare;

3) dirijarea şi deservirea, împreună cu Banca Naţională a Moldovei, a datoriei interne şi externe a ţării;

4) participarea,în comun cu Ministerul Economiei şi Banca Naţională a Moldovei, la elaborarea şi promovarea direcţiilor principale ale politicii valutar-creditare în scopul stabilizării circulaţiei banilor, prevenirii proceselor inflaţioniste, la dezvoltarea şi reglementarea pieţei financiare şi consolidarea raporturilor ei cu alte elemente ale economiei de piaţă;

5) analiza situaţiei şi elaborarea măsurilor pentru eficientizarea relaţiilor financiar-valutare şi diversificarea formelor de colaborare financiară internaţională;

6) optimizarea dirijării finanţelor prin extinderea drepturilor şi autonomiei organelor administraţiei publice locale şi ale persoanelor juridice privind constituirea şi folosirea resurselor financiare în scopul stimulării sectorului producător şi soluţionării problemelor sociale;

7) efectuarea reviziilor şi controalelor sistematice asupra:

eficienţei şi corectitudinii utilizării mijloacelor alocate de la bugetul de stat;

operativităţii formării şi executării bugetelor locale;

situaţiei activităţii economico-financiare, integrităţii mijloacelor şi resurselor materiale, autenticităţii evidenţei contabile şi dărilor de seamă contabile în ministere şi departamente, alte organe ale puterii executive de stat, în instituţiile bugetare, precum şi la întreprinderi şi în organizaţii, indiferent de formele de proprietate şi tipurile de activitate, care folosesc patrimoniul, resursele băneşti şi materiale ale statului sau credite, al căror garant este statul;

[Alin. exclus prin Hot. Guv. nr.653 din 19.09.95]

 

activităţii agenţilor economici, indiferent de formele de proprietate şi genurile de activitate, conform deciziei Procuraturii, Ministerului Afacerilor Interne şi Serviciului de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova, în cazurile prevăzute de lege;

[Subpct.7 modificat prin Hot. Guv. nr.1269 din 20.12.2000]

 

8) sistematizarea şi analiza rezultatelor controalelor şi reviziilor în scopul informării organelor administraţiei publice pentru elaborarea actelor legislative şi normative de combatere şi preîntîmpinare a contravenţiilor şi crimelor de ordin economic;

9) elaborarea actelor normative privind modul de organizare şi metodologia executării controlului financiar şi reviziei;

10) analiza rezultatelor acţiunii actelor legislative şi normative sub raportul eficienţei, elaborarea şi înaintarea propunerilor pentru amendarea lor;

11) organizarea metodologică şi coordonarea activităţii de control financiar şi revizie a subdiviziunilor teritoriale;

12) organizarea metodologică a contabilităţii în economia naţională;

13) exercitarea controlului asupra încasării şi cheltuirii conform destinaţiei speciale a mijloacelor fondurilor extrabugetare;

14) dirijarea metodologică a organizării şi ţinerii contabilităţii, întocmirii bilanţurilor contabile şi dărilor de seamă financiare, elaborarea, aprobarea şi amendarea documentelor normative privind contabilitatea şi dările de seamă contabile în conformitate cu standardele internaţionale şi uzanţele mondiale, controlul asupra stării contabilităţii, bilanţurilor contabile şi dărilor de seamă financiare la întreprinderile economiei naţionale;

15) asigurarea funcţionării stabile a sistemului financiar în situaţii extraordinare şi deosebite;

16) analiza situaţiei economice şi financiare a ramurilor economiei naţionale, a structurii potenţialului ei de producere şi a modului de utilizare a capacităţilor de producţie, determinarea eficacităţii actelor normative şi legislative privind dirijarea activităţii financiare;

17) dirijarea procesului de acumulare a valorilor în Fondul de Stat;

18) elaborarea direcţiilor fundamentale de perfecţionare a serviciului de auditing şi de interacţiune cu serviciile similare din alte state; 19) elaborarea actelor legislative şi normative ce reglementează activitatea de asigurare.

 

III. FUNCŢIILE MINISTERULUI FINANŢELOR

8. În conformitate cu sarcinile ce îi revin, Ministerul Finanţelor exercită următoarele funcţii:

1) elaborează politica bugetar-fiscală şi o realizează prin aplicarea unui sistem flexibil de pîrghii financiare şi economice;

2) defineşte direcţiile principale de realizare a măsurilor aprobate de Parlament şi Guvern în vederea formării şi utilizării mijloacelor bugetare de stat, destinate pentru finanţarea sferei sociale, stimularea dezvoltării economiei naţionale şi lichidarea disproporţiei dintre ramurile de producţie, întreţinerea administraţiei de stat şi asigurarea ordinei publice, securităţii şi capacităţii de apărare a ţării;

3) organizează elaborarea proiectelor bugetului de stat, defineşte principiile stabilirii normativelor impozitelor de stat în bugetele locale şi le prezintă Guvernului spre aprobare;

4) organizează executarea bugetului de stat, întocmeşte compartimentul de venituri şi cheltuieli ale bugetului, efectuează analiza situaţiei privind încasarea tuturor veniturilor prevăzute în buget şi controlul utilizării raţionale a mijloacelor bugetare;

5) exercită controlul asupra executării bugetului de stat; 6) efectuează revizii şi verificări periodice, precum şi controale financiare operative şi inopinate;

7) acordă ajutor metodologic la formarea şi executarea bugetelor locale, la exercitarea controlului asupra respectării legislaţiei referitoare la buget şi asupra folosirii mijloacelor bugetare de stat conform destinaţiei;

8) asigură executarea de casă a bugetului de stat prin intermediul Departamentului Trezoreriei şi reprezentanţelor lui – trezoreriilor teritoriale;

întocmeşte şi prezintă Guvernului dări de seamă cu privire la executarea bugetului de stat;

[Pct.8) în redacţia Hot. Guv. nr.679 din 21.07.97]

 

9) analizează situaţia financiară a ramurilor economiei naţionale, acordă organelor administraţiei publice centrale de specialitate ajutor metodologic şi practic în desfăşurarea activităţii economico-financiare la întreprinderi, asociaţii şi organizaţii;

10) contribuie la elaborarea rapoartelor statistice ce ţin de sistemul de conturi naţionale şi balanţei de plăţi externe, determină politica statului pentru asigurarea echilibrului acestei balanţe;

11) participă la elaborarea politicii statului în domeniul investiţiilor, finanţării, expertizării şi controlului asupra utilizării profitabile a subvenţiilor de stat pentru investiţiile capitale;

formulează propuneri privind dezvoltarea sistemului multicanal de finanţare, instituirea fondului bugetar şi fondului extrabugetar de învestiţii pentru creditarea investiţiilor capitale;

12) exercită controlul asupra utilizării mijloacelor bugetare şi extrabugetare, alocate pentru creditarea activităţilor inovaţionale şi investiţionale;

13) participă la elaborarea propunerilor privind optimizarea sistemului organelor administraţiei de stat şi structurii lor organizaţionale, exercită controlul asupra utilizării mijloacelor bugetare, alocate pentru întreţinerea organelor administraţiei publice;

14) elaborează, în comun cu Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, propuneri privind ameliorarea sistemului republican de retribuire a muncii, supraveghează îndeplinirea prevederilor sale în acest domeniu;

15) examinează problemele financiar-valutare vizînd colaborarea economică internaţională, înaintează propuneri privind perfecţionarea relaţiilor financiar-valutare cu alte state şi participă la elaborarea aspectelor financiare ale contractelor şi acordurilor Republicii Moldova cu acestea, inclusiv cu ţările-membre ale Comunităţii Statelor Independente;

analizează, în comun cu organele administraţiei publice centrale de specialitate interesate, efectul economic al operaţiunilor de export-import, participă la constituirea politicii vamale a republicii;

administrează datoria internă şi externă a statului;

exercită funcţiile de agent al statului la contractarea creditelor externe, înregistrează creditele străine, primite de către stat sau cu garanţia statului, şi instituţiile străine, controlează utilizarea mijloacelor valutare;

16) analizează activitatea întreprinderilor mixte, asociaţiilor şi organizaţiilor ce îşi desfăşoară activitatea cu participarea capitalului străine, a firmelor străine, companiilor, concernelor şi filialelor acestora amplasate pe teritoriul Republicii Moldova, amendează legislaţia în vigoare în acest domeniu;

17) gestionează datoria de stat, organizează mobilizarea surselor financiare prin intermediul emiterii şi amplasării hîrtiilor de valoare de stat în scopul finanţării deficitului bugetar;

18) participă la examinarea materialelor privind acordarea garanţiilor bugetului de stat pentru creditarea agenţilor economici sau a unor acţiuni;

19) elaborează metodologia activităţii de asigurare, participă la dezvoltarea şi perfecţionarea activităţii de asigurare;

20) exercită conducerea metodologică a activităţii Vistieriei Republicii Moldova în vederea reglementării de către stat a fabricării, livrării, utilizării şi depozitării metalelor preţioase şi pietrelor preţioase, controlează operaţiunile cu valorile sus-menţionate;

coordonează volumele livrărilor de metale preţioase pentru necesităţile economiei naţionale şi ale deşeurilor cu conţinut de metale şi pietre preţioase ce urmează să fie predate în Fondul de Stat, prognozate de către Vistieria Republicii Moldova;

21) eliberează licenţe de activitate şi certificate de înregistrare tuturor persoanelor juridice, independent de formele lor organizaţional-juridice, şi persoanelor fizice, care utilizează metale preţioase, practică vînzarea, cumpărarea şi amanetarea obiectelor din metale preţioase şi pietre preţioase,precum şi persoanelor, care folosesc metale preţioase în meşteşugurile artizanale;

supraveghează marcarea metalelor preţioase, pietrelor preţioase şi articolelor, care conţin metale şi pietre preţioase;

execută analizele de arbitraj ale articolelor şi semifabricatelor din metale preţioase, determină titlul şi marchează bijuteriile din metale preţioase, efectuează expertizele titlurilor şi percepe plata pentru determinarea titlului;

stabileşte taxa pentru titlul şi marcarea articolelor din metale preţioase, pentru expertiza articolelor ce conţin metale preţioase şi pietre preţioase, precum şi taxa pentru înregistrarea de către Direcţia de Stat de Marcare pe lîngă Ministerul Finanţelor a întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor, care folosesc în activităţile lor metale preţioase, pietre preţioase şi articole ce conţin metale preţioase şi pietre preţioase;

22) soluţionează probleme de ordin general ale activităţii de auditing în baza unei metodologii unice, elaborează direcţiile fundamentale de perfecţionare a serviciului de auditing şi de interacţiune cu serviciile similare din alte republici şi state;

23) stabileşte modul de evidenţă contabilă, de întocmire a dărilor de seamă şi de efectuare a procedurilor financiare, de executare a bugetului în activitatea tuturor organelor administraţiei de stat, organizaţiilor şi instituţiilor acestora, de asigurare a unităţii normelor de realizare a operaţiunilor cu mijloacele statului;

24) examinează şi analizează bilanţurile contabile şi dările de seamă financiare centralizate ale organelor administraţiei publice centrale de specialitate, exercită conducerea metodologică a contabilităţii, a întocmirii bilanţurilor contabile şi dărilor de seamă financiare, elaborează, aprobă şi perfecţionează actele normative privind contabilitatea, întocmirea bilanţurilor contabile şi dărilor de seamă financiare;

aprobă formularele tipizate de evidenţă şi dare de seamă contabilă, instrucţiunile privind aplicarea lor şi modul de întocmire a dărilor de seamă, stabileşte modul de ţinere a evidenţei contabile şi întocmire a dării de seamă despre executarea bugetului de stat şi bugetelor locale şi a devizului de cheltuieli în instituţiile bugetare;

analizează statistica finanţelor pentru formarea şi valorificarea modelului de indicatori macroeconomici în economia naţională a republicii;

25) elaborează metodologia,proiectele de acte legislative şi normative ce reglementează sistemul financiar al republicii, inclusiv sistemul bugetar şi procesul bugetar, impunerea fiscală şi evidenţa contabilă;

26) asigură examinarea promptă a propunerilor, demersurilor şi reclamaţiilor întreprinderilor,organizaţiilor şi cetăţenilor în problemele ce ţin de competenţa lui, întreprinde măsurile necesare pentru lichidarea abaterilor depistate în activitatea instituţiilor şi organizaţiilor subordonate;

27) participă la elaborarea politicii de stat în domeniul protecţiei sociale a populaţiei, asigurării cu pensii şi acordării de indemnizaţii unice;

28) elaborează, în comun cu ministerele interesate, propuneri privind reglementarea drepturilor băneşti ale militarilor, persoanelor din corpul de comandă şi din trupele organelor afacerilor interne, privind metodologia, normele şi normativele cu caracter financiar din domeniul de activitate al organelor respective;

29) participă la elaborarea metodologiei şi actelor normative ce reglementează asigurarea cu pensii a militarilor şi a persoanelor din corpul de comandă şi din trupele organelor afacerilor interne, a procurorilor şi anchetatorilor cu grade de clasă din organele procuraturii;

30) participă la perfecţionarea mecanismului creditar prin utilizarea cambiilor în economia naţională.

 

IV. DREPTURILE MINISTERULUI FINANŢELOR

9. Ministerul Finanţelor are dreptul:

1) să solicite şi să primească de la ministere, departamente, organele administraţiei publice locale, întreprinderi, asociaţii, instituţii şi organizaţii materialele necesare pentru întocmirea şi executarea bugetului de stat şi determinarea relaţiilor financiare cu bugetele locale, dările de seamă contabile şi balanţele, schemele de încadrare şi salarizare ale instituţiilor bugetare, alte materiale şi date cuprinse în dările de seamă în scopul prognozării financiar-bugetare şi finanţării, precum şi pentru îndeplinirea altor funcţii puse în sarcina Ministerului;

2) să primească în modul stabilit de la organele administraţiei publice, instituţii, întreprinderi şi organizaţii, indiferent de subordonarea lor departamentală, date statistice, pronosticuri şi dări de seamă, necesare pentru îndeplinirea funcţiilor cu care este abilitat;

3) să limiteze, iar în caz de necesitate – să suspende finanţarea de la bugetul de stat a organelor administraţiei publice, întreprinderilor, asociaţiilor, instituţiilor şi organizaţiilor, dacă acestea:

nu au înlăturat în termenele stabilite încălcările şi neajunsurile depistate;

nu au prezentat la timp dările de seamă privind utilizarea mijloacelor alocate anterior, precum şi alte dări de seamă obligatorii;

s-au eschivat de la prezentarea altor informaţii solicitate de Ministerul Finanţelor, necesare pentru îndeplinirea funcţiilor acestuia de creditare;

au utilizat mijloacele alocate în alte scopuri decît destinaţia lor specială sau nu au prezentat dări de seamă privind utilizarea acestor mijloace;

4) să perceapă pe cale extrabugetară mijloacele alocate de la bugetul de stat sau din fondurile extrabugetare şi folosite în alte scopuri decît destinaţia lor specială;

5) să deschidă conturi corespondente la Banca Naţională a Moldovei şi la instituţiile ei, în alte bănci şi instituţii creditare.

Mijloacele temporar disponibile ale bugetului de stat aflate pe conturile instituţiilor Trezoreriei pot fi virate pe contul ei de depozit din Banca Naţională a Moldovei (sau din altă bancă) pentru a fi folosite în scopuri ce ar asigura eficienţa investiţiilor. Mijloacele obţinute din aceste operaţiuni sînt trecute în venitul bugetului de stat;

6) să efectueze la ministere, departamente, întreprinderi, instituţii şi organizaţii, asociaţii, concerne, inclusiv bănci şi alte instituţii financiar-creditare, indiferent de forma lor de proprietate şi de genul de activitate, la întreprinderi mixte şi firme străine, care folosesc patrimoniul, mijloacele băneşti şi resursele în materiale şi măsuri ale statului, controlul documentelor băneşti, registrelor evidenţei contabile şi dărilor de seamă, planurilor de dezvoltare, altor documente vizînd decontarea, virarea şi utilizarea mijloacelor bugetului de stat şi ale fondurilor extrabugetare, punîndu-i-se la dispoziţie explicaţiile şi informaţiile necesare, cu excepţia cazurilor prevăzute de lege;

7) să ceară conducătorilor şi altor persoane cu funcţii de răspundere din întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile controlate lichidarea încălcărilor modului de executare a bugetului de stat şi bugetelor locale şi să verifice îndeplinirea prescripţiilor sale;

8) să ridice de la întreprinderi, instituţii şi organizaţii documentele care atestă încălcarea de către acestea a modului şi normelor de executare a bugetului de stat şi a fondurilor extrabugetare;

9) să înainteze Băncii Naţionale a Moldovei propuneri privind retragerea licenţelor pentru efectuarea operaţiunilor bancare, acordate băncilor şi altor instituţii financiar-creditare, în cazul cînd acestea temporizează trecerea în conturile destinatarilor a sumelor ce le-au fost transferate de la buget şi de la fondurile extrabugetare;

în funcţie de eficienţa acţiunilor finanţate de la bugetul de stat, Ministerul Finanţelor poate acorda, după caz, împrumuturi bugetare;

10) să formuleze, în comun cu Banca Naţională a Moldovei şi cu alte bănci, propuneri vizînd lichidarea sau reorganizarea în modul stabilit a întreprinderilor şi asociaţiilor de stat, care nu şi-au asigurat timp îndelungat autogestiunea în condiţii de rentabilitate şi autonomie financiară şi nu şi-au îndeplinit obligaţiile faţă de bugetul de stat şi bugetele locale, bănci, întreprinderi şi organizaţii;

11) să formeze rezerva necesară de mijloace financiare pentru soluţionarea unor probleme ale dezvoltării ramurilor economiei naţionale şi sferei sociale, care apar în procesul executării bugetului de stat;

12) să efectueze revizii şi controale ale activităţii financiare a instituţiilor bugetare, ale utilizării eficiente şi conform destinaţiei a mijloacelor bugetare alocate pentru întreţinerea şi funcţionarea acestora, decontării corecte a mijloacelor primite de la bugetul de stat să ceară şi să i se pună la dispoziţie de către instituţii, întreprinderi şi organizaţii datele necesare şi copiile documentelor ce ţin de activitatea economico-financiară a unităţilor controlate, să emită prescripţii executorii pentru lichidarea încălcărilor depistate ale disciplinei financiare;

13) să stabilească periodicitatea verificărilor executării bugetelor locale, precum şi a devizelor instituţiilor, subvenţionate de la bugetul de stat;

14) să emită dispoziţii executorii pentru conducătorii de ministere, departamente, întreprinderi, organizaţii şi instituţii privind lichidarea încălcărilor depistate ale disciplinei financiare, modului de ţinere a evidenţei şi gestiunii şi să ceară informaţii despre executarea lor;

15) să înainteze, în cazul depistării încălcărilor de ordin financiar şi economic, materialele reviziilor (controalelor) spre examinare Comisiei pentru finanţe şi buget a Parlamentului Republicii Moldova, care, după caz, le poate supune spre examinare Parlamentului Republicii Moldova;

16) în baza şi întru executarea legilor în vigoare ale Republicii Moldova, a decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului Republicii Moldova, în limitele competenţei sale, să emită instrucţiuni, reguli, regulamente şi alte dispoziţii executorii pentru organele administraţiei publice centrale de specialitate, organele administraţiei publice locale, pentru persoanele juridice, indiferent de subordonarea lor departamentală, forma organizaţional-juridică şi tipul de proprietate, precum şi pentru cetăţeni.

În caz de necesitate, Ministerul Finanţelor, în comun cu alte organe ale administraţiei publice, emite acte departamentale;

17) să participe la elaborarea propunerilor priind politica investiţională, la formularea propunerilor de realizare a activităţii investiţionale şi inovaţionale din contul mijloacelor bugetului de stat, ale fondurilor centralizate bugetare şi extrabugetare, precum şi din investiţiile străine;

18) să efectueze controlul preliminar, curent şi ulterior asupra folosirii eficiente şi conform destinaţiei a mijloacelor bugetului de stat, precum şi a mijloacelor centralizate ale fondurilor bugetare şi extrabugetare, utilizate la finanţarea investiţiilor;

să participe la elaborarea actelor legislative şi normative de reglementare a relaţiilor dintre partenerii politicii investiţionale, a regulilor şi metodelor de control, la studierea problemelor de formare a preţurilor, precum şi la elaborarea procedurii decontărilor în construcţia capitală.

Pe lîngă drepturile enumerate, Ministerul Finanţelor poate avea şi alte drepturi, ce îi sînt acordate în temeiul legislaţiei în vigoare a Republicii Moldova.

 

V. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII MINISTERULUI FINANŢELOR

10. Ministerul Finanţelor este persoană juridică cu dreptul de a-şi constitui în scopul executării de casă a bugetului de stat reprezentanţe – trezorerii teritoriale, are ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova şi cu denumirea sa în limba de stat.

[Pct.10 completat prin Hot. Guv. nr.679 din 21.07.97]

 

11. Ministerul Finanţelor este condus de Ministrul finanţelor, desemnat în şi eliberat din funcţie conform Constituţiei Republicii Moldova.

Ministrul finanţelor are viceminiştri, desemnaţi în şi eliberaţi din funcţie de Guvern, care îşi asumă, potrivit atribuţiilor ce le sînt stabilite prin ordinul Ministrului finanţelor, obligaţiunile şi răspunderile respective.

12. Ministrul finanţelor poartă răspundere personală pentru îndeplinirea sarcinilor şi obligaţiunilor atribuite Ministerului Finanţelor şi stabileşte responsabilităţile viceminiştrilor şi conducătorilor subdiviziunilor structurale pentru dirijarea activităţii de profil.

13. În cadrul Ministerului Finanţelor funcţionează un Colegiu, în componenţa căruia intră Ministrul (preşedintele Colegiului), viceminiştrii lui, precum şi alţi lucrători de conducere din sistemul Ministerului;

Numărul de membri şi componenţa nominală a Colegiului (cu excepţia persoanelor ce intră în componenţa lui potrivit funcţiei) sînt confirmate de Guvern la propunerea Ministrului finanţelor.

14. Colegiul Ministerului Finanţelor îşi ţine şedinţele periodic (cel puţin o dată în trimestru), la care examinează problemele principale ale organizării activităţii de perfecţionare a mecanismului financiar, de constituire şi executare a bugetului de stat şi bugetelor locale, precum şi alte chestiuni ce ţin de competenţa Ministerului, examinează chestiuni vizînd conducerea practică a instituţiilor şi organizaţiilor din subordinea lui, controlul executării bugetelor de stat şi locale, selectării şi reciclării cadrelor, elaborarea proiectelor de ordine, reguli şi instrucţiuni de cea mai mare importanţă, ia în dezbatere rapoartele şi dările de seamă prezentate de subdiviziunile structurale ale Ministerului, de organizaţiile şi instituţiile subordonate acestuia.

Deciziile Colegiului se realizează prin hotărîrile sale sau prin ordinele Ministrului. În cazul divergenţelor de opinii dintre Ministru şi Colegiu, Ministrul dispune realizarea propriilor decizii, raportînd Guvernului Republicii Moldova despre divergenţele apărute. Membrii Colegiului, la rîndul lor, sînt în drept să comunice Guvernului părerea lor.

15. În scopul examinării problemelor actuale din domeniul finanţelor şi aplicării realizărilor ştiinţei în activitatea practică a organelor financiare, pe lîngă Ministerul Finanţelor se formează Consiliul de experţi şi Consiliul republican consultativ-metodologic, în componenţa cărora se includ savanţi de vază, specialişti valoroşi în domeniul finanţelor, creditării circulaţiei monetare, evidenţei contabile şi dării de seamă contabile, colaboratori ştiinţifici.

Regulamentele consiliilor menţionate şi componenţa lor nominală se aprobă de către Colegiul Ministerului Finanţelor.

16. Structura, personalul scriptic şi mărimea fondului de retribuire a muncii lucrătorilor aparatului central al Ministerului Finanţelor se aprobă de către Guvern.

Ministrul are dreptul, în limitele fondului de salarizare şi numărului maxim de lucrători stabilit, să introducă modificări în structura aparatului central al Ministerului, determinate de necesitatea optimizării administrării şi organizării muncii.

Schema de încadrare şi salarizare a aparatului central al Ministerului, precum şi regulamentele direcţiilor şi secţiilor Ministerului sînt aprobate de către Ministrul finanţelor.

17. Ministrul poartă răspundere personală pentru folosirea neraţională a mijloacelor bugetare destinate întreţinerii aparatului central, asigurarea integrităţii mijloacelor financiare şi bunurilor materiale, autenticitatea indicilor evidenţei contabile şi ai dărilor de seamă.

[Pct. 17 modificat prin Hot. Guv. nr.653 din 19.09.95]

 

18. Ministrul finanţelor înaintează Guvernului propuneri privind confirmarea şefilor Inspectoratului Fiscal de Stat, ai Gărzii Financiare Vistieriei Republicii Moldova şi Serviciului Asigurărilor de Stat şi numeşte în funcţie locţiitorii acestora.

19. Ministerul Finanţelor exercită conducerea nemijlocită a întreprinderilor şi organizaţiilor subordonate lui. Nomenclatorul acestor întreprinderi şi organizaţii este stabilit de către Guvernul Republicii Moldova.