Notă: În hotărîre sintagma "Departamentul Comerţului" se substituie prin sintagma "Ministerul Industriei şi Comerţului" conform Hot. Guv. nr.993 din 28.10.99 HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA Cu privire la aprobarea Regulamentului Direcţiei inspectoratului de stat pentru comerţ şi protecţia drepturilor consumatorilor a Ministerului Industriei şi Comerţului al Republicii Moldova Nr.445 din 28.06.95 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.48-49/360 din 31.08.1995 * * *
Abrogat: 07.10.2005 Hotărîrea Guvernului nr.1030 din 03.10.2005 În scopul asigurării controlului de stat permanent asupra activităţii agenţilor economici în sfera comerţului cu amănuntul şi alimentaţiei publice pe teritoriul Republicii Moldova, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă Regulamentul Direcţiei inspectoratului de stat pentru comerţ şi protecţia drepturilor consumatorilor a Ministerului Industriei şi comerţului al Republicii Moldova (se anexează). 2. Direcţiei inspectoratului de stat pentru comerţ şi protecţia drepturilor consumatorilor a Ministerului Industriei şi Comerţului al Republicii Moldova i se acordă dreptul să exercite controlul de stat asupra respectării regulilor comerţului la întreprinderile comerciale, indiferent de forma de proprietate şi subordonarea departamentală, cu întocmirea, în modul stabilit, în caz de necesitate, a proceselor-verbale privind contravenţiile administrative, precum şi să selecteze mostre de mărfuri cu raportarea costului lor şi cheltuielilor pentru efectuarea încercărilor (analizelor) la cheltuielile de producţie ale subiecţilor activităţii comerciale supuşi controlului. 3. Ministerul Afacerilor Interne va autoriza direcţiile şi secţiile orăşeneşti şi raionale de poliţie să acorde inspectorilor Direcţiei inspectoratului de stat pentru comerţ şi protecţia drepturilor consumatorilor a Ministerului Industriei şi Comerţului al Republicii Moldova ajutor practic la executarea obligaţiunilor de serviciu în cazul cînd li se opune rezistenţă şi alte acţiuni ce împiedică exercitarea de către ei a funcţiilor ce le revin. 4. Se abrogă Hotărîrea Sovietului Miniştrilor al R.S.S. Moldoveneşti nr. 228 din 10 iunie 1987 "Despre aprobarea Regulamentului Direcţiei Inspectoratul de Stat pentru controlul asupra respectării regulilor comerţului sovietic şi calităţii mărfurilor a Ministerului Comerţului al R.S.S. Moldoveneşti". PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA Andrei SANGHELI Chişinău, 28 iunie 1995. Nr. 445. Aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 445 din 28 iunie 1995 REGULAMENTUL Direcţiei inspectoratului de stat pentru comerţ şi protecţia drepturilor consumatorilor a Ministerului Industriei şi Comerţului al Republicii Moldova I. Dispoziţii generale 1. Direcţia inspectoratului de stat pentru comerţ şi protecţia drepturilor consumatorilor a Ministerului Industriei şi Comerţului al Republicii Moldova (în continuare - Inspectoratul de stat pentru comerţ) constituie un organ specializat de reglementare statală în domeniul comerţului şi exercită un control permanent pe teritoriul republicii asupra respectării regulilor de bază ale comerţului, modului de aplicare a preţurilor şi calităţii mărfurilor comercializate populaţiei de întreprinderile de comerţ şi alimentaţie publică, indiferent de apartenenţa lor departamentală şi forma de proprietate. 2. Inspectoratul de stat pentru comerţ intră în componenţa Ministerului Indistriei şi Comerţului al Republicii Moldova cu drept de subdiviziune structurală şi este condus de un şef, care e numit şi eliberat din funcţie de către directorul general al Ministerului Industriei şi Comerţului. 3. Inspectoratul de stat pentru comerţ se călăuzeşte în activitatea sa de Constituţia Republicii Moldova, legile Republicii Moldova, decretele Preşedintelui, hotărîrile şi deciziile Parlamentului şi Guvernului Republicii Moldova, ordinele şi instrucţiunile Ministerului Industriei şi Comerţului, de alte acte normative, precum şi de prezentul Regulament. 4. Inspectoratul de stat pentru comerţ îşi realizează sarcinile şi funcţiile puse în seama lui în interacţiune cu organele de ocrotire a drepturilor, precum şi cu Departamentul Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică, serviciile supravegherii sanitaro-epidemiologice şi cu alte organe ale conducerii de stat, care exercită, în limitele competenţei lor, controlul asupra respectării legislaţiei Republicii Moldova, ce reglementează activitatea comercială, precum şi cu organizaţiile obşteşti republicane şi locale privind protecţia drepturilor consumatorilor. 5. Sarcinile de bază ale Inspectoratului de stat pentru comerţ sînt: a) exercitarea controlului asupra respectării normelor şi regulilor comerţului şi alimentaţiei publice, modului de aplicare a preţurilor libere cu amănuntul, calităţii şi securităţii mărfurilor de larg consum lansate în reţeaua de comerţ; b) controlul asupra respectării calităţii mărfurilor de larg consum, comercializate populaţiei de către întreprinderile de comerţ, precum şi asupra producţiei fabricate de întreprinderile de alimentaţie publică; c) protecţia drepturilor consumatorilor contra daunei cauzate de pe urma activităţii producătorului sau vînzătorului mărfii, precum şi respectarea de către agenţii economici a modului stabilit de efectuare a schimbului de mărfuri nealimentare procurate în reţeaua de comerţ cu amănuntul; d) examinarea propunerilor, reclamaţiilor şi plîngerilor cetăţenilor întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor, materialelor publicate în mijloacele de informare în masă despre calitatea mărfurilor de larg consum, încălcărilor regulilor de comerţ şi modului de aplicare a preţurilor, precum şi participarea la soluţionarea conflictelor dintre consumatori, vînzători şi producători; e) controlul asupra respectării condiţiilor speciale prevăzute în licenţa de stat pentru dreptul de practicare a activităţii comerciale, asupra prezenţei şi corectitudinii utilizării aparatelor de cîntărit şi măsurat, aparatelor de casă, precum şi asupra prezenţei certificatelor de calitate şi originii mărfurilor aflate în vînzare. II. Funcţiile de bază 6. În conformitate cu sarcinile ce-i revin Inspectoratul de stat pentru comerţ exercită următoarele funcţii: a) efectuează controlul privind respectarea actelor legislative şi altor acte ce reglementează comerţul la întreprinderi şi organizaţii, indiferent de subordonarea lor departamentală şi formele de proprietate, şi le dă indicaţii obligatorii privind lichidarea într-un anumit termen a încălcărilor depistate; b) în cazul neîndeplinirii cerinţelor privind lichidarea încălcărilor depistate, pune în faţa organelor administraţiei publice locale problema retragerii licenţei sau suspendării activităţii întreprinderilor de comerţ pînă la lichidarea încălcărilor dezvăluite; c) efectuează cumpărături de control de mărfuri şi bucate, cîntărirea şi măsurarea repetată a mărfurilor vîndute cumpărătorului, verifică normele de materie primă prevăzute pentru porţiile de bucate şi gustări eliberate, precum şi a celor ce urmează a fi servite, face comenzi de control ale bucatelor; d) verifică respectarea modului de formare şi aplicare a preţurilor libere cu amănuntul la mărfuri, existenţa şi corectitudinea perfectării etichetelor de preţuri, corespunderea lor cu preţurile indicate în documentele comerciale (de plată), precum şi marcarea preţurilor cu amănuntul la mărfurile de larg consum în cazul marcării lor; e) controlează respectarea de către lucrătorii întreprinderilor de comerţ cu ridicata şi cu amănuntul şi de alimentaţie publică a regulilor de recepţionare a mărfurilor după cantitate şi calitate, starea ambalării, păstrării şi respectării termenelor de comercializare a producţiei; f) suspendă desfacerea mărfurilor (şi serviciilor prestate), care nu au certificat de calitate şi nu corespund în ceea ce priveşte calitatea cerinţelor obligatorii ale standardelor, dăunătoare pentru viaţa, sănătatea şi proprietatea cetăţenilor; g) examinează, în corespundere cu legislaţia, scrisorile, cererile, plîngerile cetăţenilor privind calitatea mărfurilor, încălcările regulilor de comerţ la întreprinderile de comerţ şi alimentaţie publică şi după verificările respective ia decizii asupra lor, executorii pentru agenţii economici ce activează în domeniul comerţului, asigură publicitatea largă a rezultatelor controalelor; h) participă în numele consumatorului şi apără drepturile lui în conflictele dintre producător, vînzător şi consumator în chestiunile privind mărfurile necalitative şi nestandarde. III. Drepturile Inspectoratului de stat pentru comerţ 7. Inspectoratul de stat pentru comerţ are dreptul: a) să efectueze controale, cu drept de acces liber, la întreprinderile de comerţ, indiferent de apartenenţa departamentală şi formele lor de proprietate, în conformitate cu sarcinile şi funcţiile de bază, stabilite de prezentul Regulament. b) să facă cumpărături de control în scopul stabilirii corectitudinii achitării cu cumpărătorii, să controleze asigurarea caselor cu monede divizionare, să confrunte suma de bani aflată la casier cu indicaţiile controlului aparatului de casă, să exercite controlul asupra prezenţei certificatelor de calitate şi de origine a mărfurilor şi altor documente ce confirmă calitatea mărfurilor comercializate şi corespunderea lor cu condiţiile documentaţiei tehnico-normative; c) să înainteze Departamentului Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică propuneri privind suspendarea recepţionării în reţeaua de comerţ a mărfurilor necalitative în cazul stabilirii faptelor repetate de primire în reţeaua de comerţ a mărfurilor ce nu corespund cerinţelor documentaţiei tehnico-normative; d) să interzică întreprinderilor, organizaţiilor, instituţiilor şi cetăţenilor folosirea cîntarelor şi aparatelor de măsurat defectate şi care nu au etaloane stabilite, iar în caz de necesitate să le retragă documentele, mostrele de mărfuri, articolele de calitate inferioară care denotă comiterea abuzurilor şi încălcărilor, întocmind în fiecare caz de confiscare de acest fel un act corespunzător; e) să selecteze, în modul stabilit, mostre de mărfuri şi producţie a unităţilor de alimentaţie publică şi să facă comanda de analize fizico-chimice pentru constatarea calităţii lor, cu plata costului probelor şi lucrărilor (analizelor expertizei) efectuate din contul întreprinderilor controlate, ale căror mărfuri şi articole au fost supuse analizei, informînd consumatorii despre rezultatele obţinute; f) să facă din contul unităţilor de alimentaţie publică, supuse controlului, cumpărături de control ale producţiei lor pentru a stabili calitatea şi corectitudinea calculelor cu cumpărătorii; g) în cazurile necesare să facă, în modul stabilit, propuneri privind inventarierea valorilor materiale-marfare sau a mijloacelor băneşti la întreprinderile şi organizaţiile de comerţ, alimentaţie publică, unde s-au depistat abuzuri şi încălcări ale regulilor comerţului, modului de folosire a preţurilor la comercializarea mărfurilor şi prestarea serviciilor; h) în cazurile necesare să ceară ridicarea stocurilor naturale de mărfuri şi a banilor din casă la întreprinderile de comerţ şi alimentaţie publică, unde s-au stabilit fapte de majorare a preţurilor, înşelare a cumpărătorilor la măsurat şi la cîntar; i) să adopte hotărîri executorii pentru întreprinderi, instituţii şi organizaţii privind transferarea în bugetul de stat a sumelor nelegitim încasate de la cetăţeni, fiind informate despre aceasta organele fiscale respective; j) să întocmească procese-verbale despre contravenţiile administrative referitoare la problemele ce ţin de competenţa lui, să prezinte copiile lor organelor administraţiei publice locale pentru a priva de licenţe agenţii economici ce activează în domeniul comerţului sau a suspenda acţiunea lor pînă la lichidarea neajunsurilor depistate; k) să controleze în mod inopiant întreprinderile de comerţ situate pe teritoriul Republicii Moldova. IV. Modul de contestare a hotărîrilor Inspectoratului de stat pentru comerţ, responsabilitatea şi protecţia juridică a lucrătorilor lui 8. Hotărîrile Inspectoratului de stat pentru comerţ pot fi contestate în faţa organului sau persoanei oficiale ierarhic superioare. Hotărîrea şefului Inspectoratului de stat pentru comerţ de stat pentru comerţ comerţ poate fi contestată în modul stabilit la Ministerul Industriei şi Comerţului al Republicii Moldova. Hotărîrile privind aplicarea sancţiunii administrative sub formă de amendă sînt contestate în modul stabilit de legislaţia în vigoare. Hotărîrile Inspectoratului de stat pentru comerţ privind transferarea mijloacelor în bugetul statului pot fi atacate în instanţă în termen de 10 zile de la data recepţionării lor. Înaintarea contestaţiei nu suspendă executarea hotărîrii contestate, cu excepţia cazurilor de contestare în termenul stabilit a hotărîrilor despre transferarea mijloacelor în bugetul statului. Retragerea lor este suspendată pînă la adoptarea hotărîrii asupra plîngerii. 9. Lucrătorii Inspectoratului de stat pentru comerţ care au descoperit abuzuri şi alte încălcări sau ştiau despre aceste încălcări şi abuzuri, însă nu au întreprins măsuri legitime, sînt traşi la răspundere conform legislaţiei în vigoare. 10. Persoanele cu posturi de răspundere şi cetăţenii care împiedică îndeplinirea de către colaboratorii Inspectoratului de stat pentru comerţ a obligaţiunilor lor profesionale poartă răspundere în modul stabilit de legislaţia Republicii Moldova.

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀