vineri, 7 octombrie 2005
445/28.06.95 Hotărîre cu privire la aprobarea Regulamentului Direcţiei inspectoratului de stat pentru comerţ şi protecţia drepturilor consumatorilor a Ministerului Industriei ...
Notă: În hotărîre sintagma "Departamentul Comerţului" se substituie prin
      sintagma "Ministerul Industriei şi Comerţului" conform Hot. Guv.
      nr.993 din 28.10.99


                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
            Cu privire la aprobarea Regulamentului Direcţiei
     inspectoratului de stat pentru comerţ şi protecţia drepturilor
   consumatorilor a Ministerului Industriei şi Comerţului al Republicii  
                              Moldova

                         Nr.445  din  28.06.95

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.48-49/360 din 31.08.1995

                                 * * *
    Abrogat: 07.10.2005
    Hotărîrea Guvernului nr.1030 din 03.10.2005

    În scopul asigurării    controlului   de   stat   permanent   asupra
activităţii  agenţilor  economici  în sfera comerţului cu  amănuntul  şi
alimentaţiei   publice   pe  teritoriul  Republicii  Moldova,   Guvernul
Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă  Regulamentul Direcţiei inspectoratului de stat  pentru
comerţ şi protecţia drepturilor consumatorilor a Ministerului Industriei
şi comerţului al Republicii Moldova (se anexează).
    2. Direcţiei  inspectoratului  de  stat pentru comerţ  şi  protecţia
drepturilor  consumatorilor  a Ministerului Industriei şi Comerţului  al
Republicii  Moldova  i se acordă dreptul să exercite controlul  de  stat
asupra  respectării regulilor comerţului la întreprinderile  comerciale,
indiferent  de  forma de proprietate şi subordonarea departamentală,  cu
întocmirea,    în   modul   stabilit,   în   caz   de   necesitate,    a
proceselor-verbale  privind contravenţiile administrative, precum şi  să
selecteze  mostre de mărfuri cu raportarea costului lor şi cheltuielilor
pentru efectuarea încercărilor (analizelor) la cheltuielile de producţie
ale subiecţilor activităţii comerciale supuşi controlului.
    3. Ministerul  Afacerilor Interne va autoriza direcţiile şi secţiile
orăşeneşti  şi  raionale  de poliţie să acorde  inspectorilor  Direcţiei
inspectoratului   de   stat  pentru  comerţ  şi  protecţia   drepturilor
consumatorilor  a  Ministerului Industriei şi Comerţului  al  Republicii
Moldova ajutor practic la executarea obligaţiunilor de serviciu în cazul
cînd  li se opune rezistenţă şi alte acţiuni ce împiedică exercitarea de
către ei a funcţiilor ce le revin.
    4. Se abrogă Hotărîrea Sovietului Miniştrilor al R.S.S. Moldoveneşti
nr.  228  din 10 iunie 1987 "Despre aprobarea  Regulamentului  Direcţiei
Inspectoratul  de  Stat  pentru controlul asupra  respectării  regulilor
comerţului sovietic şi calităţii mărfurilor a Ministerului Comerţului al
R.S.S. Moldoveneşti".

     PRIM-MINISTRU
     AL REPUBLICII MOLDOVA                           Andrei SANGHELI 

     Chişinău, 28 iunie 1995.
     Nr. 445.

                                                  Aprobat
                                       prin Hotărîrea Guvernului
                                           Republicii Moldova
                                       nr. 445 din 28 iunie 1995  

                              REGULAMENTUL
           Direcţiei inspectoratului de stat pentru comerţ şi
          protecţia drepturilor consumatorilor a Ministerului
            Industriei şi Comerţului al Republicii Moldova

                         I. Dispoziţii generale

    1. Direcţia inspectoratului  de  stat  pentru  comerţ  şi  protecţia
drepturilor  consumatorilor  a Ministerului Industriei şi Comerţului  al
Republicii Moldova (în continuare - Inspectoratul de stat pentru comerţ)
constituie  un  organ  specializat de reglementare statală  în  domeniul
comerţului  şi  exercită un control permanent pe  teritoriul  republicii
asupra respectării regulilor de bază ale comerţului, modului de aplicare
a  preţurilor  şi  calităţii  mărfurilor  comercializate  populaţiei  de
întreprinderile   de  comerţ  şi  alimentaţie  publică,  indiferent   de
apartenenţa lor departamentală şi forma de proprietate.

    2. Inspectoratul   de   stat  pentru  comerţ  intră  în   componenţa
Ministerului  Indistriei şi Comerţului al Republicii Moldova cu drept de
subdiviziune  structurală  şi  este condus de un şef, care  e  numit  şi
eliberat  din  funcţie  de  către  directorul  general  al  Ministerului
Industriei şi Comerţului.

    3. Inspectoratul  de stat pentru comerţ se călăuzeşte în activitatea
sa   de  Constituţia  Republicii  Moldova,  legile  Republicii  Moldova,
decretele   Preşedintelui,  hotărîrile  şi  deciziile  Parlamentului  şi
Guvernului  Republicii Moldova, ordinele şi instrucţiunile  Ministerului
Industriei şi Comerţului, de alte acte normative, precum şi de prezentul
Regulament.

    4. Inspectoratul  de stat pentru comerţ îşi realizează sarcinile  şi
funcţiile  puse  în seama lui în interacţiune cu organele de ocrotire  a
drepturilor,   precum  şi  cu  Departamentul  Standarde,  Metrologie  şi
Supraveghere  Tehnică, serviciile supravegherii  sanitaro-epidemiologice
şi  cu  alte organe ale conducerii de stat, care exercită,  în  limitele
competenţei  lor,  controlul asupra respectării  legislaţiei  Republicii
Moldova,   ce   reglementează  activitatea  comercială,  precum  şi   cu
organizaţiile   obşteşti   republicane  şi  locale   privind   protecţia
drepturilor consumatorilor.

    5. Sarcinile de bază ale Inspectoratului de stat pentru comerţ sînt:
    a) exercitarea  controlului asupra respectării normelor şi regulilor
comerţului  şi  alimentaţiei publice, modului de aplicare  a  preţurilor
libere  cu amănuntul, calităţii şi securităţii mărfurilor de larg consum
lansate în reţeaua de comerţ;
    b) controlul asupra respectării calităţii mărfurilor de larg consum,
comercializate  populaţiei de către întreprinderile de comerţ, precum şi
asupra producţiei fabricate de întreprinderile de alimentaţie publică;
    c) protecţia  drepturilor consumatorilor contra daunei cauzate de pe
urma  activităţii  producătorului  sau vînzătorului  mărfii,  precum  şi
respectarea de către agenţii economici a modului stabilit de efectuare a
schimbului  de  mărfuri nealimentare procurate în reţeaua de  comerţ  cu
amănuntul;
    d) examinarea propunerilor, reclamaţiilor şi plîngerilor cetăţenilor
întreprinderilor,    instituţiilor   şi   organizaţiilor,   materialelor
publicate în mijloacele de informare în masă despre calitatea mărfurilor
de  larg consum, încălcărilor regulilor de comerţ şi modului de aplicare
a preţurilor, precum şi participarea la soluţionarea conflictelor dintre
consumatori, vînzători şi producători;
    e) controlul  asupra  respectării condiţiilor speciale prevăzute  în
licenţa  de stat pentru dreptul de practicare a activităţii  comerciale,
asupra  prezenţei şi corectitudinii utilizării aparatelor de cîntărit şi
măsurat,  aparatelor de casă, precum şi asupra prezenţei  certificatelor
de calitate şi originii mărfurilor aflate în vînzare.

                         II. Funcţiile de bază

    6. În conformitate  cu  sarcinile ce-i revin Inspectoratul  de  stat
pentru comerţ exercită următoarele funcţii:
    a) efectuează  controlul privind respectarea actelor legislative  şi
altor  acte  ce reglementează comerţul la întreprinderi şi  organizaţii,
indiferent de subordonarea lor departamentală şi formele de proprietate,
şi  le dă indicaţii obligatorii privind lichidarea într-un anumit termen
a încălcărilor depistate;
    b) în cazul neîndeplinirii     cerinţelor     privind     lichidarea
încălcărilor  depistate,  pune în faţa organelor administraţiei  publice
locale   problema   retragerii  licenţei  sau  suspendării   activităţii
întreprinderilor de comerţ pînă la lichidarea încălcărilor dezvăluite;
    c) efectuează   cumpărături   de  control  de  mărfuri  şi   bucate,
cîntărirea  şi  măsurarea repetată a mărfurilor vîndute  cumpărătorului,
verifică normele de materie primă prevăzute pentru porţiile de bucate şi
gustări  eliberate,  precum  şi a celor ce urmează a  fi  servite,  face
comenzi de control ale bucatelor;
    d) verifică respectarea  modului de formare şi aplicare a preţurilor
libere  cu amănuntul la mărfuri, existenţa şi corectitudinea perfectării
etichetelor  de  preţuri,  corespunderea lor cu  preţurile  indicate  în
documentele  comerciale  (de  plată), precum şi marcarea  preţurilor  cu
amănuntul la mărfurile de larg consum în cazul marcării lor;
    e) controlează  respectarea de către lucrătorii întreprinderilor  de
comerţ cu ridicata şi cu amănuntul şi de alimentaţie publică a regulilor
de   recepţionare  a  mărfurilor  după  cantitate  şi  calitate,  starea
ambalării,  păstrării  şi  respectării termenelor  de  comercializare  a
producţiei;
    f) suspendă desfacerea mărfurilor (şi serviciilor prestate), care nu
au  certificat de calitate şi nu corespund în ceea ce priveşte calitatea
cerinţelor   obligatorii  ale  standardelor,  dăunătoare  pentru  viaţa,
sănătatea şi proprietatea cetăţenilor;
    g) examinează,  în corespundere cu legislaţia, scrisorile, cererile,
plîngerile   cetăţenilor   privind  calitatea  mărfurilor,   încălcările
regulilor  de comerţ la întreprinderile de comerţ şi alimentaţie publică
şi după verificările respective ia decizii asupra lor, executorii pentru
agenţii   economici   ce  activează  în  domeniul  comerţului,   asigură
publicitatea largă a rezultatelor controalelor;
    h) participă  în  numele consumatorului şi apără drepturile  lui  în
conflictele  dintre  producător, vînzător şi consumator  în  chestiunile
privind mărfurile necalitative şi nestandarde.

         III. Drepturile Inspectoratului de stat pentru comerţ

    7. Inspectoratul de stat pentru comerţ are dreptul:
    a) să efectueze   controale,   cu   drept   de   acces   liber,   la
întreprinderile  de comerţ, indiferent de apartenenţa departamentală  şi
formele lor de proprietate, în conformitate cu sarcinile şi funcţiile de
bază, stabilite de prezentul Regulament.
    b) să facă cumpărături    de    control   în    scopul    stabilirii
corectitudinii  achitării  cu  cumpărătorii,  să  controleze  asigurarea
caselor  cu  monede  divizionare, să confrunte suma de  bani  aflată  la
casier  cu  indicaţiile  controlului  aparatului de  casă,  să  exercite
controlul  asupra  prezenţei certificatelor de calitate şi de origine  a
mărfurilor   şi   altor  documente  ce  confirmă  calitatea   mărfurilor
comercializate   şi   corespunderea  lor  cu  condiţiile   documentaţiei
tehnico-normative;
    c) să înainteze    Departamentului    Standarde,    Metrologie    şi
Supraveghere  Tehnică  propuneri  privind suspendarea  recepţionării  în
reţeaua de comerţ a mărfurilor necalitative în cazul stabilirii faptelor
repetate  de  primire în reţeaua de comerţ a mărfurilor ce nu  corespund
cerinţelor documentaţiei tehnico-normative;
    d) să interzică  întreprinderilor, organizaţiilor, instituţiilor  şi
cetăţenilor  folosirea cîntarelor şi aparatelor de măsurat defectate  şi
care  nu  au etaloane stabilite, iar în caz de necesitate să le  retragă
documentele, mostrele de mărfuri, articolele de calitate inferioară care
denotă comiterea abuzurilor şi încălcărilor, întocmind în fiecare caz de
confiscare de acest fel un act corespunzător;
    e) să selecteze, în modul stabilit, mostre de mărfuri şi producţie a
unităţilor  de  alimentaţie  publică  şi  să  facă  comanda  de  analize
fizico-chimice  pentru  constatarea  calităţii lor,  cu  plata  costului
probelor  şi  lucrărilor  (analizelor expertizei) efectuate  din  contul
întreprinderilor  controlate,  ale  căror mărfuri şi  articole  au  fost
supuse analizei, informînd consumatorii despre rezultatele obţinute;
    f) să facă din  contul  unităţilor  de alimentaţie  publică,  supuse
controlului,  cumpărături de control ale producţiei lor pentru a stabili
calitatea şi corectitudinea calculelor cu cumpărătorii;
    g) în cazurile  necesare  să  facă,  în  modul  stabilit,  propuneri
privind  inventarierea  valorilor  materiale-marfare sau  a  mijloacelor
băneşti  la  întreprinderile  şi organizaţiile  de  comerţ,  alimentaţie
publică,   unde  s-au  depistat  abuzuri  şi  încălcări  ale   regulilor
comerţului,   modului  de  folosire  a  preţurilor  la   comercializarea
mărfurilor şi prestarea serviciilor;
    h) în cazurile  necesare  să ceară ridicarea stocurilor naturale  de
mărfuri   şi  a  banilor  din  casă  la  întreprinderile  de  comerţ  şi
alimentaţie  publică, unde s-au stabilit fapte de majorare a preţurilor,
înşelare a cumpărătorilor la măsurat şi la cîntar;
    i) să adopte hotărîri executorii pentru întreprinderi, instituţii şi
organizaţii  privind transferarea în bugetul de stat a sumelor nelegitim
încasate de la cetăţeni, fiind informate despre aceasta organele fiscale
respective;
    j) să întocmească      procese-verbale     despre     contravenţiile
administrative  referitoare  la problemele ce ţin de competenţa lui,  să
prezinte  copiile  lor organelor administraţiei publice locale pentru  a
priva  de licenţe agenţii economici ce activează în domeniul  comerţului
sau a suspenda acţiunea lor pînă la lichidarea neajunsurilor depistate;
    k) să controleze  în mod inopiant întreprinderile de comerţ  situate
pe teritoriul Republicii Moldova.

         IV. Modul de contestare a hotărîrilor Inspectoratului
         de stat pentru comerţ, responsabilitatea şi protecţia
                      juridică a lucrătorilor lui

    8. Hotărîrile   Inspectoratului   de  stat  pentru  comerţ  pot   fi
contestate în faţa organului sau persoanei oficiale ierarhic superioare.
Hotărîrea  şefului Inspectoratului de stat pentru comerţ de stat  pentru
comerţ  comerţ  poate  fi  contestată în modul  stabilit  la  Ministerul
Industriei şi Comerţului al Republicii Moldova.
    Hotărîrile privind  aplicarea sancţiunii administrative sub formă de
amendă sînt contestate în modul stabilit de legislaţia în vigoare.
    Hotărîrile Inspectoratului    de   stat   pentru   comerţ    privind
transferarea  mijloacelor în bugetul statului pot fi atacate în instanţă
în termen de 10 zile de la data recepţionării lor.
    Înaintarea contestaţiei nu suspendă executarea hotărîrii contestate,
cu  excepţia cazurilor de contestare în termenul stabilit a  hotărîrilor
despre transferarea mijloacelor în bugetul statului. Retragerea lor este
suspendată pînă la adoptarea hotărîrii asupra plîngerii.

    9. Lucrătorii   Inspectoratului  de  stat  pentru  comerţ  care   au
descoperit  abuzuri şi alte încălcări sau ştiau despre aceste  încălcări
şi  abuzuri,  însă  nu  au întreprins măsuri  legitime,  sînt  traşi  la
răspundere conform legislaţiei în vigoare.

    10. Persoanele  cu posturi de răspundere şi cetăţenii care împiedică
îndeplinirea  de  către  colaboratorii Inspectoratului  de  stat  pentru
comerţ  a  obligaţiunilor  lor profesionale poartă răspundere  în  modul
stabilit de legislaţia Republicii Moldova.