luni, 17 iulie 1995
490/17.07.95 Hotărîre despre aprobarea Concepţiei actualizării Sistemului naţional de documente normative în construcţii
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
          Despre aprobarea Concepţiei actualizării Sistemului
             naţional de documente normative în construcţii

                         Nr.490  din  17.07.95

        Monitorul Oficial al R.Moldova nr.50/394 din 07.09.1995

                                 * * *
    Abrogat: 07.10.2005
    Hotărîrea Guvernului nr.1030 din 03.10.2005

    Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:

    1. Se aprobă  Concepţia actualizării Sistemului naţional de  documente
normative în construcţii (se anexează).

    2. Departamentul  Arhitecturii şi Construcţiilor va desemna în  termen
de  două  luni  structurile,  în seama cărora se  va  pune  întocmirea  şi
întreţinerea  reglementărilor  de  rigoare în construcţii, şi  va  elabora
programul  de  creare  şi  aplicare a  Sistemului  naţional  de  documente
normative în construcţii.


       PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                       Andrei SANGHELI

    Chişinău, 17 iulie 1995.
    Nr. 490. 


    Contrasemnează:

    Ministrul economiei                         Valeriu Bobuţac

    Ministrul finanţelor                        Valeriu Chiţan

    Directorul general al
    Departamentului Arhitectură
    şi Construcţiilor                           Valeriu Cebotari

    Director general al 
    Departamentului Standarde, 
    Metrologie şi Supraveghere
    Tehnică                                     Dumitru Cimpoieş


                                            Aprobată
                                   prin Hotărîrea Guvernului
                                      Republicii Moldova
                                  nr.490 din 17 iulie 1995

                           C O N C E P Ţ I A

       actualizării Sistemului naţional de documente normative în          
                              construcţii

               I. Principii generale

    1. Prezenta Concepţie  a actualizării Sistemului naţional de documente
normative  în  construcţii  (denumită în  continuare  Concepţia)  trasează
principiile  şi tezele generale potrivit cărora se vor stabili  exigenţele
metodologico-organizaţionale  şi tehnice ale normativelor şi standardelor,
menite   să   asigure   calitatea  lucrărilor  şi  producţiei   în   sfera
construcţiilor.

    2. Actualizarea   Sistemului   naţional  de  documente  normative   în
construcţii  (în continuare - Sistemul de documente normative) se va  face
prin  revizuirea  reglementărilor  existente  în  domeniu,  elaborarea  şi
aplicarea  normativelor  şi standardelor vizînd lucrările şi producţia  în
sfera  construcţiilor, acestea fiind compatibilizate cu reglementările  şi
standardele mondiale.
    Actualizarea   Sistemului   naţional  de  documente   normative   este
condiţionată de următorii factori obiectivi:
    absenţa unui  sistem naţional similar pînă la declararea independenţei
şi stabilităţii Republicii Moldova;
    transformările  economice implicate de tranziţia la economia de piaţă;
    recunoaşterea   imperativului   integrării  economiei   naţionale   în
economia europeană şi mondială;
    necesitatea păstrării,    consolidării   şi   dezvoltării   relaţiilor
economice,  comerciale  şi  tehnico-ştiinţifice cu ţările  C.S.I.,  ţările
Baltice,  cu  România  etc., luîndu-se în considerare gradul  realizat  de
integrare cu structurile lor similare, precum şi perspectivele  integrării
industriei construcţiilor;
    necesitatea promovării    unei    politici   corelate   în    domeniul
construcţiilor;

    3. Sistemul de  documente  normative  trebuie să contribuie  maxim  la
reformarea  economiei  şi  să asigure  echilibrul  intereselor  Republicii
Moldova  ca stat independent şi ca partener egal în procesele de integrare
interstatală, europeană şi mondială.

    4. Principiile  Concepţiei  se  vor aplica  la  realizarea  întregului
complex  de  lucrări  pentru formarea Sistemului de  documente  normative,
inclusiv la:
    determinarea  direcţiilor  prioritare de elaborare  a  reglementărilor
tehnice;
    elaborarea cadrului  legislativ pertinent, susceptibil să reglementeze
domeniul tehnic;
    optimizarea structurii   şi   modului  de  administrare   a   fondului
Sistemului de documente normative;
    coordonarea planurilor  respective  de cercetare ştiinţifică  cu  cele
curente;
    formarea sistemului  de  organe şi servicii de dirijare şi  executive,
autorizate cu elaborarea normativelor în domeniu;
    aprobarea modelelor   şi   a  conţinutului   documentelor   normative;
    implementarea  metodelor  şi  surselor  de  tehnologii  informaţionale
moderne.

    5. Sistemul de  documente normative cuprinde toate stadiile procesului
de   investire   în   construcţii,   inclusiv   producerea   materialelor,
prefabricatelor    şi   elementelor   de   construcţie,    prospecţiunile,
proiectarea,   execuţia,  exploatarea,  repararea,  precum  şi   demolarea
obiectelor de construcţie.

              II. Obiectivele Sistemului de documente normative

    6. Sistemul de  documente  normative  va  fi  armonizat  cu  sistemele
reglementărilor  normative  şi de standardizare internaţionale,  regionale
şi  naţionale ale ţărilor industrial  dezvoltate, urmînd să asigure,  prin
folosirea   fondurilor  republican  şi  interstatale  şi  a  documentaţiei
tehnico-normative:
    protecţia  intereselor  consumatorilor şi ale statului în  chestiunile
privind  calitatea şi nomenclatura producţiei, serviciilor şi  proceselor,
asigurarea  inofensivităţii  şi  securităţii   acestora  pentru  viaţa  şi
sănătatea oamenilor, ocrotirea mediului ambiant;
    reglementarea  relaţiilor  reciproce dintre participanţii la  procesul
investiţional;
    creşterea calităţii  producţiei  de  construcţie  conform  exigenţelor
stadiului  tehnico-ştiinţific şi potrivit necesităţilor populaţiei şi  ale
economiei naţionale;
    fiabilitatea,         durabilitatea,        compatibilitatea        şi
interschimbabilitatea producţiei de construcţie;
    economisirea  resurselor  umane şi materiale, îmbunătăţirea  indicilor
economici industriali;
    crearea bazei    tehnico-normative,    elaborarea    programelor    şi
proiectelor social-economice;
    eliminarea barierelor   tehnice   din  industria   construcţiilor   şi
comerţul   cu  producţia  de  profil,  creşterea  competivităţii   acestei
producţii pe piaţa mondială;
    securitatea obiectivelor    economiei    naţionale,    luîndu-se    în
considerare  riscul  declanşării  calamităţilor naturale şi  tehnogene  şi
altor situaţii excepţionale;
    concursul adecvat   la   sporirea  potenţialului  de  apărare   şi   a
capacităţii de mobilizare ale ţării.

            III. Baza legislativă de creare şi aplicare a
                 Sistemului de documente normative

    7. Sistemul de  documente  normative  se va elabora în  baza  normelor
dreptului  internaţional, acordurilor interstatale, legislaţiei Republicii
Moldova  şi  actelor  normative ale Guvernului Republicii  Moldova,  avînd
sarcina   de   a  dirija  relaţiile  dintre  participanţii   la   procesul
investiţional  şi de a determina drepturile, obligaţiunile şi  răspunderea
acestora  pentru calitatea producţiei livrate, a lucrărilor şi serviciilor
prestate.

    8. Elaborarea   cadrului   legislativ  necesar   pentru   funcţionarea
Sistemului  de  documente  normative se va  efectua  conform  următoarelor
direcţii:
    determinarea   structurii   şi  a  competenţelor  organelor  de   stat
abilitate   cu  problemele  reglementării  tehnice  şi  standardizării  în
construcţii şi supravegherea respectării normativelor şi standardelor;
    reglementarea    relaţiilor    dintre   participanţii   la    procesul
investiţional, a drepturilor şi obligaţiunilor acestora;
    definirea structurii   documentelor   normative  în   construcţii   cu
conţinut obligatoriu şi de recomandare;
    stabilirea răspunderii  pentru  nerespectarea cerinţelor  normativelor
şi standardelor în construcţii.

    9. Asigurarea  cadrului legislativ aferent funcţionării Sistemului  de
documente normative se va efectua prin:
    adoptarea legilor,   hotărîrilor  Guvernului  Republicii  Moldova   şi
deciziilor  organului  naţional de dirijare a sferei construcţiilor,  apte
să   reglementeze  exhaustiv  aplicarea  în  construcţii  a   documentelor
normative de rigoare;
    respectarea de  către  persoanele  fizice  şi  juridice  a  cerinţelor
obligatorii ale documentelor normative în construcţii;
    controlul activităţii  persoanelor  fizice  şi juridice  şi  aplicarea
faţă  de  ele  a  măsurilor ascendente  pentru  nerespectarea  exigenţelor
documentelor normative în construcţii.

    10. Protecţia   mediului  ambiant  şi  a  drepturilor  consumătorilor,
precum  şi economisirea energiei se asigură prin legile Republicii Moldova
ce vizează aceste domenii.

    11. Setul actelor   în  vigoare,  care  reglementează  drepturile   şi
obligaţiunile  participanţilor la procesul investiţional şi care determină
principiile   de  bază  ale  relaţiilor  lor  reciproce,  urmează  să  fie
completat   cu  legi  privind  standardizarea,  metrologia,  calitatea  în
construcţii,   arhitectura,  urbanismul  şi  amenajarea  teritoriului,  cu
privire  la  asigurări  şi activitatea investiţională în  construcţii,  cu
acte  privind  obiectivele  concrete ale reglementărilor  tehnice  şi  ale
standardizării,  care  se  impun  în mod  necesar  în  vederea  promovării
consecvente  a  unei  politici sociale de stat. Aceste  reglementări  sînt
orientate  să  realizeze  siguranţa producţiei de  construcţie,  ocrotirea
mediului ambiant, economisirea resurselor etc.

         IV. Continuitate şi concordanţă în organizarea
             Sistemului de documente normative. Preluarea
                    experienţei mondiale

    12. În scopul  asigurării  coerenţei  procesului  de  construcţie,  la
formarea   Sistemului  de  documente  normative  se  vor  aplica  armonios
principiile   continuităţii   şi   actualizării   fondului   existent   de
reglementări.  Formarea   Sistemului în cauză se va realiza în paralel  cu
aplicarea documentelor  normative ale fostei U.R.S.S., temporar ratificate
pentru uz intern, pînă  la înlocuirea lor treptată cu normative naţionale.
Astfel,  în procesul  revizuirii şi înlocuirii acestor documente, Sistemul
de documente  normative se va constitui pe principii metodologice generale
aplicîndu-se   metodele  de  lucru  ale  Organizaţiei  Internaţionale   de
Standardizare  (ISO),  Comitetului European de Standardizare (CEN) şi  ale
organelor de standardizare naţionale.

    13. Drept bază   iniţială   pentru  elaborarea  unui  şir  întreg   de
reglementări  tehnice vor servi documentele normative din fosta  U.R.S.S.,
analogii acestora din România, precum şi cele internaţionale.

    14. Imperativul   unei   politici   strict  coordonate   în   domeniul
reglementării   tehnice  reiese  din  oportunitatea  menţinerii  nivelului
existent de integrare economică între statele foste subiecte ale U.R.S.S.
    În procesul organizării şi    coordonării    lucrărilor    privind
reglementarea   tehnică  şi  standardizarea,  trecerea  la  noile  relaţii
interstatale  se va efectua în baza elaborării şi recunoaşterii  reciproce
de  către fiecare stat a principiilor şi regulilor unice de desfăşurare  a
lucrărilor de reglementare şi standardizare în construcţii.
    De aceea este  salutabilă efectuarea, în comun cu statele  interesate,
a  anumitor  lucrări  vizînd reglementarea tehnică  şi  standardizarea  în
cadrul   elaborărilor   Comisiei   Tehnico-Ştiinţifice   Interstatale   de
reglementări tehnice şi standardizare (M.H.T.K.C.).

    15. Preluarea    masivă    a   experienţei    internaţionale    vizînd
construcţiile, include următoarele:
    armonizarea Sistemului    de   documente   normative   cu    sistemele
internaţionale, regionale şi naţionale avansate;
    aplicarea directă   şi  la  scară  largă  a  normelor,   standardelor,
regulilor şi directivelor internaţionale şi regionale;
    crearea pentru  toate ţările şi firmele interesate a condiţiilor de  a
activa   pe   piaţa  internă  -  în  primul  rînd,   prin   familiarizarea
producătorilor   străini   cu  exigenţele  normativelor  şi   standardelor
naţionale  privind calitatea şi securitatea mărfurilor şi accesul liber la
atare  exigenţe (principiul sistemului normativ deschis) şi, în al  doilea
rînd,  prin armonizarea normativelor şi standardelor noastre naţionale  cu
reglementările analoge internaţionale sau ale ţărilor acestor producători;
    intensificarea  lucrărilor de elaborare a normativelor şi standardelor
internaţionale şi regionale, iniţiate de Republica Moldova;
    aplicarea în   Republica   Moldova  a  normativelor  şi   standardelor
progresiste  naţionale ale altor ţări, conform convenţiilor cu privire  la
colaborarea în domeniul economiei, ştiinţei şi tehnicii.

                V. Principiile de formare a Sistemului de
                           documente normative

    16. Sistemul   de  documente  normative  va  delimita  distinct   prin
normative  exigenţele  executorii şi cele cu caracter de  recomandare,  în
scopul    extinderii   drepturilor   întreprinderilor   în    soluţionarea
problemelor tehnice şi economice vizînd sfera construcţiilor.
    Caracter obligatoriu   au  exigenţele  care  stabilesc   proprietăţile
funcţionale   finite  şi  caracteristicile  de  exploatare  ale   mediului
habitual,  ale  clădirilor şi instalaţilor, ale materialelor,  elementelor
şi    prefabricatelor    de    construcţie,    interschimbabilitatea    şi
compabilitatea  lor în vederea asigurării securităţii vieţii, sănătăţii şi
averii    cetăţenilor,   siguranţei   şi   durabilităţii   clădirilor   şi
construcţiilor, şi protecţiei mediului ambiant.
    Caracter de recomandări au:
    indicii proprietăţilor  de  consum, valorile cărora pot fi  modificate
în funcţie de necesităţile şi posibilităţile fiecărui consumator concret;
    normativele care   se  referă  la  mecanismul  realizării  exigenţelor
obligatorii  şi la metodele de obţinere a rezultatelor, reglementate  prin
aceste exigenţe.

    17. Nomenclatorul  exigenţelor obligatorii şi al celor cu caracter  de
recomandare  se stabileşte în standardele sistemului calităţii producţiei,
care sînt parte integrantă a Sistemului de documente normative.

    18. Normativele  şi  standardele în construcţii trebuie să dispună  de
argumentarea  socială şi economică de rigoare, să ţină cont de  interesele
tuturor  participanţilor  la procesul investiţional pentru a se ajunge  la
contracte  de maximă precizie privind nomenclatura şi calitatea producţiei
de construcţie.

    19. Exigenţele  documentelor  normative  nu  trebuie  să  se  dubleze,
conţinutul  lor  incluzînd un volum minim, dar sufucient şi  exhaustiv  de
prescripţii,  expuse cu concizia şi claritatea care le va asigura neapărat
o interpretare univocă.

    20. Sistemul  de  documente  normative  trebuie să  aibă  un  caracter
complex.  Acest  principiu se va realiza prin includerea în  normative  şi
standarde a unor exigenţe reciproc armonizate:
    pe parcursul tuturor etapelor procesului investiţional;
    la toate nivelele  de divizare a sarcinilor - începînd cu  materialele
şi  tehnologiile  de construcţie şi terminînd cu producţia de  construcţie
finită;
    pe parcursul  tuturor etapelor de asigurare a calităţii producţiei  de
construcţie  (a  proceselor,  serviciilor), de asigurare  a  metodelor  de
control, de încercare şi a asistenţă metrologică.

    21. În cadrul   formării  numitului  Sistem,  se  consideră  raţională
crearea  capitolelor  tematice,  care  se  vor  constitui  ca  acumulatori
deschişi ai documentelor normative.

    22. La elaborarea  Sistemului  de documente normative se vor  respecta
necondiţionat regulile care asigură:
    flexibilitatea  în alegerea caracteristicilor de consum ale producţiei
finite de construcţie;
    înăsprirea exigenţelor   faţă  de  caracteristicile  funcţionale,   de
unificare,   compatibilitate  şi  interschimbabilitate  a   componentelor,
elementelor şi materialelor.

    23. Sistemul  de  documente  noemative  se va elabora  pornind  de  la
asigurarea  echilibrului necesarmente util dintre două principii diametral
opuse:
    dinamismul  modificării  exigenţelor  în  procesul  de  introducere  a
realizărilor progresului tehnico-ştiinţific;
    stabilitatea   în   cursul  unei  perioade  de  timp   a   exigenţelor
normativelor şi standardelor tehnice şi fundamentale.

    24. Formarea   Sistemului   de  documente  normative  trebuie  să   se
efectueze  în consens cu orientările prioritare, aprobate pentru  perioada
respectivă în sfera construcţiilor, privind:
    securitatea şi ecologia;
    economisirea resurselor şi energiei;
    aplicarea relaţiilor de piaţă, atragerea companiilor de asigurări;
    sporirea durabilităţii clădirilor şi edificiilor;
    sporirea rezistenţei seismice şi calităţii producţiei de construcţie;
    implementarea tehnologiilor informaţionale.

            VI. Structura, categoriile şi obiectele Sistemului
                      de documente normative

    25. Sistemul  de documente normative trebuie să  înglobeze documentele
reciproc coordonate ale celor trei niveluri ierarhic subordonate:
    primul nivel  - actele legislative şi normative ale Republicii Moldova
privind   problemele   reglementării   şi   standardizării   în   domeniul
construcţiilor;
    al doilea nivel  -  normativele  şi  standardele  în  construcţii  ale
Republicii   Moldova,  precum  şi  normele  şi  standardele  interstatale,
aplicate în Republica Moldova în modul stabilit;
    al treilea nivel - normativele şi standardele de firmă.

    26. Documentele  normative  ale Sistemului sînt divizate  după  rangul
structurilor care le aprobă, în următoarele categorii:
    actele legislative  şi  normative  vizînd  construcţiile  adoptate  de
către organele legislativ şi executiv supreme ale Republicii Moldova;
    actele normative,   normativele   şi   standardele   profesionale   în
construcţii  aprobate  de  către  organul naţional de  dirijare  a  sferei
construcţiilor;
    normativele tehnologice   de  firmă  în  domeniul  construcţiilor   şi
standardele  de  firmă,  aprobate conform principiului  ramural  de  către
agenţii  economici sau persoanele juridice şi coordonate în modul stabilit
cu organul naţional de dirijare a sferei construcţiilor.
    Concomitent cu  documentele Sistemului, în construcţii se folosesc  şi
alte  documente,  care nu se includ nemijlocit în corpul elaborărilor  (de
exemplu,   documentele  privind  problemele  ecologiei,  igienei  sanitare
etc.).  Concordanţa normativelor şi standardelor Sistemului cu documentele
sus-numite se asigură la stadiul de elaborare a acestora.

    27. Se stabilesc  următoarele  categorii  de  documente  normative  în
domeniul construcţiilor:
    actele normative vizînd construcţiile;
    normativele de construcţie;
    standardele profesionale în construcţii.

    28. În scopul  completării normativelor de construcţie, se vor elabora
îndrumare  şi recomandări, care nu sînt documente normative, astfel  încît
exigenţele expuse în ele devin obligatorii numai:
    în stadiul de  proiectare  -  dacă contractele  de  proiectare  includ
clauze prin care se cere aplicarea lor;
    în stadiul construcţiei  -  cînd  în  documentaţia de  proiect  şi  în
contractele de antrepriză se conţin referiri la ele;
    în cazul cînd    îndrumarele    detalizează   unele   principii    ale
normativelor de construcţie, conţin exemple şi algoritme de calcul,  texte
tabele,   grafice,  alte  materiale  auxiliare  şi  informative,  necesare
pentru proiectare şi construcţie.
    Recomandările    se   elaborează   conform   rezultatelor   lucrărilor
experimentale  de  cercetare ştiinţifică, ce conţin exigenţe şi  principii
noi,  includerea cărora în documentaţia tehnico-normativă este considerată
oportună,  dar  care mai necesită acumularea unei experienţe  suplimentare
în ceea ce priveşte aplicarea lor în proiectare şi construcţie.

    29. În calitate  de recomandări şi materiale informative este aprobată
folosirea   normativelor   de  deviz,  normativelor   privind   utilizarea
materialelor,  consumul  de  manoperă,  durata  executării  lucrărilor  de
construcţie,  utilizarea  cataloagelor de preţuri în cadrul lucrărilor  de
proiectare şi prospecţiuni, precum şi a diferitor regulamente.
    Exigenţele normativelor   susnumite   devin   obligatorii   în   cazul
condiţionării lor prin clauzele contractelor.

    30. Constituie  obiecte  ale  reglementării  în  construcţie  potrivit
Sistemului de documente normative:
    sistemul de documente organizatorice şi metodologice;
    sistemele şi     obiectele     funcţionale    (ale     infrastructurii
tehnico-inginereşti, teritorial-urbanistice etc);
    obiectele conform   stadiilor   de   investiţie   şi   grupurilor   de
construcţii  (exemplu:  proiectarea, construcţia, exploatarea,  utilizarea
construcţiilor din beton armat şi din metal etc.);
    obiectele conexe (semnalizarea de pază, protecţia muncii etc);
    anumite genuri de lucrări (lucrări de terasament, de sugrăveală etc.).

    31. Obiectele standardizării în construcţii sînt:
    construcţiile, materialele şi elementele de construcţie;
    procesele tehnologice;
    elementele utilajului tehnic al clădirilor şi edificiilor;
    metodele de încercare a producţiei;
    sistemul de documentare   în  cercetare  (prospecţiune),   proiectare,
construcţie,  exploatare, reparaţie, precum şi pentru demolarea clădirilor
şi edificiilor;
    sistemul indicilor calităţii producţiei;
    exigenţele metodologice generale şi organizaţionale;
    sistemul exactităţii geometrice;
    sistemul modular al dimensiunilor.

           VII. Structura organelor de reglementări tehnice

    32. Structura   organelor  şi  serviciilor  de  reglementări   tehnice
trebuie  să asigure posibităţile echivalente de participare activă  pentru
toţi  participanţii  la  procesul investiţional în  construcţii,  inclusiv
beneficiarii,   organizaţiile  publice  ale  consumatorilor,   societăţile
tehnico-ştiinţifice şi inginereşti.
    Se propune următoarea structură funcţională:
    organul naţional de dirijare a sferei construcţiilor;
    comitetele tehnice  (în continuare - C.T.) pe domenii de activitate în
construcţii,   Centrul   Republican  de  Cercetări  şi   Reglementări   în
Construcţii.   "CERCON",   instituţiile  şi  laboratoarele  de   cercetări
ştiinţifice,   organizaţiile   de  proiectare  care   asigură   realizarea
lucrărilor de reglementare tehnică şi standardizare în construcţii;
    serviciile de  reglementări tehnice şi standardizare la întreprinderi.

    33. La nivel  de stat şi interstatal activitatea privind reglementarea
tehnică  în  domeniul  construcţiilor  este  realizată  de  către  organul
naţional de dirijare a sferei construcţiilor.

    34. Pentru a  asigura  funcţionarea  şi perfecţionarea  Sistemului  de
documente  normative, organul naţional de dirijare a sferei construcţiilor
înfăptuieşte următoarele sarcini de bază:
    determină structura documentelor normative;
    desemnează organizaţiile  de  bază, abilitate să elaboreze şi să  ţină
la zi documentele normative;
    organizează elaborarea,    revizuirea,    expertiza    şi    aprobarea
normativelor  şi  standardelor profesionale în construcţii,  înregistrarea
documentelor normative;
    aprobă îndrumările şi recomandările;
    efectuează expertiza  normativelor  şi standardelor internaţionale  şi
ale altor state în domeniul construcţiilor;
    instituie comitetele  tehnice  pe direcţii de activitate,  coordonează
şi efectuează dirijarea lor metodologică;
    efectuează lucrările   de   armonizare  a   exigenţelor   documentelor
normative  ale Republicii Moldova cu normativele şi standardele altor ţări
(realizînd,  în  primul rînd, compatibilitatea normativelor de control  şi
încercări);
    participă la  colaborarea  internaţională  în  domeniul  reglementării
tehnice şi standardizării în construcţii;
    asigură, împreună   cu  "Moldovastandard",  supravegherea  respectării
normativelor  şi standardelor în construcţii la toate stadiile  procesului
investiţional.

    35. Centrul Republican  de  Cercetări şi Reglementări  în  Construcţii
"CERCON" îşi exercită următoarele funcţii de bază:
    pregătirea pentru  editare,  editarea  şi  difuzarea  normativelor  şi
standardelor profesionale în construcţii;
    asigurarea cu  materialele informative necesare a elaborărilor, legate
de reglementările tehnice şi standardizare.

    36. Elaborarea  documentelor normative este efectuată de către C.T. şi
de  organizaţiile  de  bază  abilitate cu elaborarea şi ţinerea  la  zi  a
documentaţiei    normative   (tehnico-normative)   conform   genului    de
activitate.  La  elaborarea documentelor sus-numite pot fi atrase şi  alte
organizaţii sau specialişti, inclusiv din alte state.

    37. Iniţial,  proiectele normativelor şi standardelor profesionale  în
construcţii  vor  fi  adoptate  de către C.T., apoi  ele  se  vor  înainta
organului  naţional de dirijare a sferei construcţiilor, care le va aproba
în modul stabilit.

           VIII. Planificarea şi finanţarea reglementării 
                       în construcţii

    38. Lucrările  de  reglementare în construcţii se  efectuează  conform
programelor  anuale,  aprobate  de organul naţional de dirijare  a  sferei
construcţiilor.

    39. Drept teme  ale  comenzilor  organelor de stat pot  fi  programele
tehnico-ştiinţifice,  social-economice şi proiectele de importanţă majoră,
în  care  sînt  formulate cerinţele primordiale şi exigenţele  tehnice  de
bază,  necesare  pentru  rezolvarea problemelor economice  şi  sociale  la
nivel    de   stat,   inclusiv   exigenţele   de   securitate,   ecologie,
compatibilitate, interschimbabilitate, economisire a resurselor etc.
    Finanţarea acestor lucrări se efectuează de către stat.

    40. La formarea  bugetului  de  stat, Guvernul Republicii  Moldova  va
prevedea   alocarea  mijloacelor  pentru  cercetări  privind   dezvoltarea
Sistemului  de documente normative (pe diverse aspecte), pentru elaborarea
normativelor   şi  standardelor  scientointensive,  pentru  lucrările   de
reglementare   tehnică   şi   standardizare  interstatală,   formarea   şi
administrarea  fondului  de normative şi standarde în construcţii,  precum
şi pentru alte lucrări, ce se vor efectua potrivit intereselor statului.

    41. Oportunitatea    elaborării    (modificării)    normativelor    şi
standardelor  în  construcţii şi a includerii lor în programele  de  lucru
este   determinată  în  funcţie  de  utilitatea  acestora  pentru  agenţii
economici  şi  organizaţiile publice, care fabrică sau folosesc  producţia
de construcţie.
    Finanţarea acestor  lucrări  se efectuează de către persoanele  fizice
şi juridice interesate.

    42. Indiferent  de  sursele  de finanţare,  titularul  şi  deţinătorul
fondului  de  normative şi standarde în construcţii este organul  naţional
de  dirijare  a  sferei construcţiilor. În Republica Moldova  acest  organ
este   şi  posesorul  fondului  de  documente  normative   internaţionale,
interstatale şi ale altor ţări vizînd domeniul construcţiilor.

            IX. Probleme organizatorice

    43. Procurarea  documentelor  normative  internaţionele şi  ale  altor
ţări  vizînd  domeniul construcţiilor este prerogativa organului  naţional
de  dirijare  a sferei construcţiilor. Completarea fondului  de  documente
normative  internaţionale  şi ale altor ţări în  domeniul  construcţiilor,
inclusiv  traducerea  acestora, se efectuează de către Centrul  Republican
de Cercetări şi Reglementări în Construcţii "CERCON".

    44. Modul de  evidenţă şi înregistrare a normativelor şi  standardelor
în  construcţii,  procedura  de asigurare a organizaţiilor  interesate  cu
copiile  normativelor înregistrate şi evidenţa distribuirii acestor  copii
se stabilesc în normativele şi standardele corespunzătoare.