HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA Despre aprobarea Concepţiei actualizării Sistemului naţional de documente normative în construcţii Nr.490 din 17.07.95 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.50/394 din 07.09.1995 * * *
Abrogat: 07.10.2005 Hotărîrea Guvernului nr.1030 din 03.10.2005 Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă Concepţia actualizării Sistemului naţional de documente normative în construcţii (se anexează). 2. Departamentul Arhitecturii şi Construcţiilor va desemna în termen de două luni structurile, în seama cărora se va pune întocmirea şi întreţinerea reglementărilor de rigoare în construcţii, şi va elabora programul de creare şi aplicare a Sistemului naţional de documente normative în construcţii. PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA Andrei SANGHELI Chişinău, 17 iulie 1995. Nr. 490. Contrasemnează: Ministrul economiei Valeriu Bobuţac Ministrul finanţelor Valeriu Chiţan Directorul general al Departamentului Arhitectură şi Construcţiilor Valeriu Cebotari Director general al Departamentului Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică Dumitru Cimpoieş Aprobată prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.490 din 17 iulie 1995 C O N C E P Ţ I A actualizării Sistemului naţional de documente normative în construcţii I. Principii generale 1. Prezenta Concepţie a actualizării Sistemului naţional de documente normative în construcţii (denumită în continuare Concepţia) trasează principiile şi tezele generale potrivit cărora se vor stabili exigenţele metodologico-organizaţionale şi tehnice ale normativelor şi standardelor, menite să asigure calitatea lucrărilor şi producţiei în sfera construcţiilor. 2. Actualizarea Sistemului naţional de documente normative în construcţii (în continuare - Sistemul de documente normative) se va face prin revizuirea reglementărilor existente în domeniu, elaborarea şi aplicarea normativelor şi standardelor vizînd lucrările şi producţia în sfera construcţiilor, acestea fiind compatibilizate cu reglementările şi standardele mondiale. Actualizarea Sistemului naţional de documente normative este condiţionată de următorii factori obiectivi: absenţa unui sistem naţional similar pînă la declararea independenţei şi stabilităţii Republicii Moldova; transformările economice implicate de tranziţia la economia de piaţă; recunoaşterea imperativului integrării economiei naţionale în economia europeană şi mondială; necesitatea păstrării, consolidării şi dezvoltării relaţiilor economice, comerciale şi tehnico-ştiinţifice cu ţările C.S.I., ţările Baltice, cu România etc., luîndu-se în considerare gradul realizat de integrare cu structurile lor similare, precum şi perspectivele integrării industriei construcţiilor; necesitatea promovării unei politici corelate în domeniul construcţiilor; 3. Sistemul de documente normative trebuie să contribuie maxim la reformarea economiei şi să asigure echilibrul intereselor Republicii Moldova ca stat independent şi ca partener egal în procesele de integrare interstatală, europeană şi mondială. 4. Principiile Concepţiei se vor aplica la realizarea întregului complex de lucrări pentru formarea Sistemului de documente normative, inclusiv la: determinarea direcţiilor prioritare de elaborare a reglementărilor tehnice; elaborarea cadrului legislativ pertinent, susceptibil să reglementeze domeniul tehnic; optimizarea structurii şi modului de administrare a fondului Sistemului de documente normative; coordonarea planurilor respective de cercetare ştiinţifică cu cele curente; formarea sistemului de organe şi servicii de dirijare şi executive, autorizate cu elaborarea normativelor în domeniu; aprobarea modelelor şi a conţinutului documentelor normative; implementarea metodelor şi surselor de tehnologii informaţionale moderne. 5. Sistemul de documente normative cuprinde toate stadiile procesului de investire în construcţii, inclusiv producerea materialelor, prefabricatelor şi elementelor de construcţie, prospecţiunile, proiectarea, execuţia, exploatarea, repararea, precum şi demolarea obiectelor de construcţie. II. Obiectivele Sistemului de documente normative 6. Sistemul de documente normative va fi armonizat cu sistemele reglementărilor normative şi de standardizare internaţionale, regionale şi naţionale ale ţărilor industrial dezvoltate, urmînd să asigure, prin folosirea fondurilor republican şi interstatale şi a documentaţiei tehnico-normative: protecţia intereselor consumatorilor şi ale statului în chestiunile privind calitatea şi nomenclatura producţiei, serviciilor şi proceselor, asigurarea inofensivităţii şi securităţii acestora pentru viaţa şi sănătatea oamenilor, ocrotirea mediului ambiant; reglementarea relaţiilor reciproce dintre participanţii la procesul investiţional; creşterea calităţii producţiei de construcţie conform exigenţelor stadiului tehnico-ştiinţific şi potrivit necesităţilor populaţiei şi ale economiei naţionale; fiabilitatea, durabilitatea, compatibilitatea şi interschimbabilitatea producţiei de construcţie; economisirea resurselor umane şi materiale, îmbunătăţirea indicilor economici industriali; crearea bazei tehnico-normative, elaborarea programelor şi proiectelor social-economice; eliminarea barierelor tehnice din industria construcţiilor şi comerţul cu producţia de profil, creşterea competivităţii acestei producţii pe piaţa mondială; securitatea obiectivelor economiei naţionale, luîndu-se în considerare riscul declanşării calamităţilor naturale şi tehnogene şi altor situaţii excepţionale; concursul adecvat la sporirea potenţialului de apărare şi a capacităţii de mobilizare ale ţării. III. Baza legislativă de creare şi aplicare a Sistemului de documente normative 7. Sistemul de documente normative se va elabora în baza normelor dreptului internaţional, acordurilor interstatale, legislaţiei Republicii Moldova şi actelor normative ale Guvernului Republicii Moldova, avînd sarcina de a dirija relaţiile dintre participanţii la procesul investiţional şi de a determina drepturile, obligaţiunile şi răspunderea acestora pentru calitatea producţiei livrate, a lucrărilor şi serviciilor prestate. 8. Elaborarea cadrului legislativ necesar pentru funcţionarea Sistemului de documente normative se va efectua conform următoarelor direcţii: determinarea structurii şi a competenţelor organelor de stat abilitate cu problemele reglementării tehnice şi standardizării în construcţii şi supravegherea respectării normativelor şi standardelor; reglementarea relaţiilor dintre participanţii la procesul investiţional, a drepturilor şi obligaţiunilor acestora; definirea structurii documentelor normative în construcţii cu conţinut obligatoriu şi de recomandare; stabilirea răspunderii pentru nerespectarea cerinţelor normativelor şi standardelor în construcţii. 9. Asigurarea cadrului legislativ aferent funcţionării Sistemului de documente normative se va efectua prin: adoptarea legilor, hotărîrilor Guvernului Republicii Moldova şi deciziilor organului naţional de dirijare a sferei construcţiilor, apte să reglementeze exhaustiv aplicarea în construcţii a documentelor normative de rigoare; respectarea de către persoanele fizice şi juridice a cerinţelor obligatorii ale documentelor normative în construcţii; controlul activităţii persoanelor fizice şi juridice şi aplicarea faţă de ele a măsurilor ascendente pentru nerespectarea exigenţelor documentelor normative în construcţii. 10. Protecţia mediului ambiant şi a drepturilor consumătorilor, precum şi economisirea energiei se asigură prin legile Republicii Moldova ce vizează aceste domenii. 11. Setul actelor în vigoare, care reglementează drepturile şi obligaţiunile participanţilor la procesul investiţional şi care determină principiile de bază ale relaţiilor lor reciproce, urmează să fie completat cu legi privind standardizarea, metrologia, calitatea în construcţii, arhitectura, urbanismul şi amenajarea teritoriului, cu privire la asigurări şi activitatea investiţională în construcţii, cu acte privind obiectivele concrete ale reglementărilor tehnice şi ale standardizării, care se impun în mod necesar în vederea promovării consecvente a unei politici sociale de stat. Aceste reglementări sînt orientate să realizeze siguranţa producţiei de construcţie, ocrotirea mediului ambiant, economisirea resurselor etc. IV. Continuitate şi concordanţă în organizarea Sistemului de documente normative. Preluarea experienţei mondiale 12. În scopul asigurării coerenţei procesului de construcţie, la formarea Sistemului de documente normative se vor aplica armonios principiile continuităţii şi actualizării fondului existent de reglementări. Formarea Sistemului în cauză se va realiza în paralel cu aplicarea documentelor normative ale fostei U.R.S.S., temporar ratificate pentru uz intern, pînă la înlocuirea lor treptată cu normative naţionale. Astfel, în procesul revizuirii şi înlocuirii acestor documente, Sistemul de documente normative se va constitui pe principii metodologice generale aplicîndu-se metodele de lucru ale Organizaţiei Internaţionale de Standardizare (ISO), Comitetului European de Standardizare (CEN) şi ale organelor de standardizare naţionale. 13. Drept bază iniţială pentru elaborarea unui şir întreg de reglementări tehnice vor servi documentele normative din fosta U.R.S.S., analogii acestora din România, precum şi cele internaţionale. 14. Imperativul unei politici strict coordonate în domeniul reglementării tehnice reiese din oportunitatea menţinerii nivelului existent de integrare economică între statele foste subiecte ale U.R.S.S. În procesul organizării şi coordonării lucrărilor privind reglementarea tehnică şi standardizarea, trecerea la noile relaţii interstatale se va efectua în baza elaborării şi recunoaşterii reciproce de către fiecare stat a principiilor şi regulilor unice de desfăşurare a lucrărilor de reglementare şi standardizare în construcţii. De aceea este salutabilă efectuarea, în comun cu statele interesate, a anumitor lucrări vizînd reglementarea tehnică şi standardizarea în cadrul elaborărilor Comisiei Tehnico-Ştiinţifice Interstatale de reglementări tehnice şi standardizare (M.H.T.K.C.). 15. Preluarea masivă a experienţei internaţionale vizînd construcţiile, include următoarele: armonizarea Sistemului de documente normative cu sistemele internaţionale, regionale şi naţionale avansate; aplicarea directă şi la scară largă a normelor, standardelor, regulilor şi directivelor internaţionale şi regionale; crearea pentru toate ţările şi firmele interesate a condiţiilor de a activa pe piaţa internă - în primul rînd, prin familiarizarea producătorilor străini cu exigenţele normativelor şi standardelor naţionale privind calitatea şi securitatea mărfurilor şi accesul liber la atare exigenţe (principiul sistemului normativ deschis) şi, în al doilea rînd, prin armonizarea normativelor şi standardelor noastre naţionale cu reglementările analoge internaţionale sau ale ţărilor acestor producători; intensificarea lucrărilor de elaborare a normativelor şi standardelor internaţionale şi regionale, iniţiate de Republica Moldova; aplicarea în Republica Moldova a normativelor şi standardelor progresiste naţionale ale altor ţări, conform convenţiilor cu privire la colaborarea în domeniul economiei, ştiinţei şi tehnicii. V. Principiile de formare a Sistemului de documente normative 16. Sistemul de documente normative va delimita distinct prin normative exigenţele executorii şi cele cu caracter de recomandare, în scopul extinderii drepturilor întreprinderilor în soluţionarea problemelor tehnice şi economice vizînd sfera construcţiilor. Caracter obligatoriu au exigenţele care stabilesc proprietăţile funcţionale finite şi caracteristicile de exploatare ale mediului habitual, ale clădirilor şi instalaţilor, ale materialelor, elementelor şi prefabricatelor de construcţie, interschimbabilitatea şi compabilitatea lor în vederea asigurării securităţii vieţii, sănătăţii şi averii cetăţenilor, siguranţei şi durabilităţii clădirilor şi construcţiilor, şi protecţiei mediului ambiant. Caracter de recomandări au: indicii proprietăţilor de consum, valorile cărora pot fi modificate în funcţie de necesităţile şi posibilităţile fiecărui consumator concret; normativele care se referă la mecanismul realizării exigenţelor obligatorii şi la metodele de obţinere a rezultatelor, reglementate prin aceste exigenţe. 17. Nomenclatorul exigenţelor obligatorii şi al celor cu caracter de recomandare se stabileşte în standardele sistemului calităţii producţiei, care sînt parte integrantă a Sistemului de documente normative. 18. Normativele şi standardele în construcţii trebuie să dispună de argumentarea socială şi economică de rigoare, să ţină cont de interesele tuturor participanţilor la procesul investiţional pentru a se ajunge la contracte de maximă precizie privind nomenclatura şi calitatea producţiei de construcţie. 19. Exigenţele documentelor normative nu trebuie să se dubleze, conţinutul lor incluzînd un volum minim, dar sufucient şi exhaustiv de prescripţii, expuse cu concizia şi claritatea care le va asigura neapărat o interpretare univocă. 20. Sistemul de documente normative trebuie să aibă un caracter complex. Acest principiu se va realiza prin includerea în normative şi standarde a unor exigenţe reciproc armonizate: pe parcursul tuturor etapelor procesului investiţional; la toate nivelele de divizare a sarcinilor - începînd cu materialele şi tehnologiile de construcţie şi terminînd cu producţia de construcţie finită; pe parcursul tuturor etapelor de asigurare a calităţii producţiei de construcţie (a proceselor, serviciilor), de asigurare a metodelor de control, de încercare şi a asistenţă metrologică. 21. În cadrul formării numitului Sistem, se consideră raţională crearea capitolelor tematice, care se vor constitui ca acumulatori deschişi ai documentelor normative. 22. La elaborarea Sistemului de documente normative se vor respecta necondiţionat regulile care asigură: flexibilitatea în alegerea caracteristicilor de consum ale producţiei finite de construcţie; înăsprirea exigenţelor faţă de caracteristicile funcţionale, de unificare, compatibilitate şi interschimbabilitate a componentelor, elementelor şi materialelor. 23. Sistemul de documente noemative se va elabora pornind de la asigurarea echilibrului necesarmente util dintre două principii diametral opuse: dinamismul modificării exigenţelor în procesul de introducere a realizărilor progresului tehnico-ştiinţific; stabilitatea în cursul unei perioade de timp a exigenţelor normativelor şi standardelor tehnice şi fundamentale. 24. Formarea Sistemului de documente normative trebuie să se efectueze în consens cu orientările prioritare, aprobate pentru perioada respectivă în sfera construcţiilor, privind: securitatea şi ecologia; economisirea resurselor şi energiei; aplicarea relaţiilor de piaţă, atragerea companiilor de asigurări; sporirea durabilităţii clădirilor şi edificiilor; sporirea rezistenţei seismice şi calităţii producţiei de construcţie; implementarea tehnologiilor informaţionale. VI. Structura, categoriile şi obiectele Sistemului de documente normative 25. Sistemul de documente normative trebuie să înglobeze documentele reciproc coordonate ale celor trei niveluri ierarhic subordonate: primul nivel - actele legislative şi normative ale Republicii Moldova privind problemele reglementării şi standardizării în domeniul construcţiilor; al doilea nivel - normativele şi standardele în construcţii ale Republicii Moldova, precum şi normele şi standardele interstatale, aplicate în Republica Moldova în modul stabilit; al treilea nivel - normativele şi standardele de firmă. 26. Documentele normative ale Sistemului sînt divizate după rangul structurilor care le aprobă, în următoarele categorii: actele legislative şi normative vizînd construcţiile adoptate de către organele legislativ şi executiv supreme ale Republicii Moldova; actele normative, normativele şi standardele profesionale în construcţii aprobate de către organul naţional de dirijare a sferei construcţiilor; normativele tehnologice de firmă în domeniul construcţiilor şi standardele de firmă, aprobate conform principiului ramural de către agenţii economici sau persoanele juridice şi coordonate în modul stabilit cu organul naţional de dirijare a sferei construcţiilor. Concomitent cu documentele Sistemului, în construcţii se folosesc şi alte documente, care nu se includ nemijlocit în corpul elaborărilor (de exemplu, documentele privind problemele ecologiei, igienei sanitare etc.). Concordanţa normativelor şi standardelor Sistemului cu documentele sus-numite se asigură la stadiul de elaborare a acestora. 27. Se stabilesc următoarele categorii de documente normative în domeniul construcţiilor: actele normative vizînd construcţiile; normativele de construcţie; standardele profesionale în construcţii. 28. În scopul completării normativelor de construcţie, se vor elabora îndrumare şi recomandări, care nu sînt documente normative, astfel încît exigenţele expuse în ele devin obligatorii numai: în stadiul de proiectare - dacă contractele de proiectare includ clauze prin care se cere aplicarea lor; în stadiul construcţiei - cînd în documentaţia de proiect şi în contractele de antrepriză se conţin referiri la ele; în cazul cînd îndrumarele detalizează unele principii ale normativelor de construcţie, conţin exemple şi algoritme de calcul, texte tabele, grafice, alte materiale auxiliare şi informative, necesare pentru proiectare şi construcţie. Recomandările se elaborează conform rezultatelor lucrărilor experimentale de cercetare ştiinţifică, ce conţin exigenţe şi principii noi, includerea cărora în documentaţia tehnico-normativă este considerată oportună, dar care mai necesită acumularea unei experienţe suplimentare în ceea ce priveşte aplicarea lor în proiectare şi construcţie. 29. În calitate de recomandări şi materiale informative este aprobată folosirea normativelor de deviz, normativelor privind utilizarea materialelor, consumul de manoperă, durata executării lucrărilor de construcţie, utilizarea cataloagelor de preţuri în cadrul lucrărilor de proiectare şi prospecţiuni, precum şi a diferitor regulamente. Exigenţele normativelor susnumite devin obligatorii în cazul condiţionării lor prin clauzele contractelor. 30. Constituie obiecte ale reglementării în construcţie potrivit Sistemului de documente normative: sistemul de documente organizatorice şi metodologice; sistemele şi obiectele funcţionale (ale infrastructurii tehnico-inginereşti, teritorial-urbanistice etc); obiectele conform stadiilor de investiţie şi grupurilor de construcţii (exemplu: proiectarea, construcţia, exploatarea, utilizarea construcţiilor din beton armat şi din metal etc.); obiectele conexe (semnalizarea de pază, protecţia muncii etc); anumite genuri de lucrări (lucrări de terasament, de sugrăveală etc.). 31. Obiectele standardizării în construcţii sînt: construcţiile, materialele şi elementele de construcţie; procesele tehnologice; elementele utilajului tehnic al clădirilor şi edificiilor; metodele de încercare a producţiei; sistemul de documentare în cercetare (prospecţiune), proiectare, construcţie, exploatare, reparaţie, precum şi pentru demolarea clădirilor şi edificiilor; sistemul indicilor calităţii producţiei; exigenţele metodologice generale şi organizaţionale; sistemul exactităţii geometrice; sistemul modular al dimensiunilor. VII. Structura organelor de reglementări tehnice 32. Structura organelor şi serviciilor de reglementări tehnice trebuie să asigure posibităţile echivalente de participare activă pentru toţi participanţii la procesul investiţional în construcţii, inclusiv beneficiarii, organizaţiile publice ale consumatorilor, societăţile tehnico-ştiinţifice şi inginereşti. Se propune următoarea structură funcţională: organul naţional de dirijare a sferei construcţiilor; comitetele tehnice (în continuare - C.T.) pe domenii de activitate în construcţii, Centrul Republican de Cercetări şi Reglementări în Construcţii. "CERCON", instituţiile şi laboratoarele de cercetări ştiinţifice, organizaţiile de proiectare care asigură realizarea lucrărilor de reglementare tehnică şi standardizare în construcţii; serviciile de reglementări tehnice şi standardizare la întreprinderi. 33. La nivel de stat şi interstatal activitatea privind reglementarea tehnică în domeniul construcţiilor este realizată de către organul naţional de dirijare a sferei construcţiilor. 34. Pentru a asigura funcţionarea şi perfecţionarea Sistemului de documente normative, organul naţional de dirijare a sferei construcţiilor înfăptuieşte următoarele sarcini de bază: determină structura documentelor normative; desemnează organizaţiile de bază, abilitate să elaboreze şi să ţină la zi documentele normative; organizează elaborarea, revizuirea, expertiza şi aprobarea normativelor şi standardelor profesionale în construcţii, înregistrarea documentelor normative; aprobă îndrumările şi recomandările; efectuează expertiza normativelor şi standardelor internaţionale şi ale altor state în domeniul construcţiilor; instituie comitetele tehnice pe direcţii de activitate, coordonează şi efectuează dirijarea lor metodologică; efectuează lucrările de armonizare a exigenţelor documentelor normative ale Republicii Moldova cu normativele şi standardele altor ţări (realizînd, în primul rînd, compatibilitatea normativelor de control şi încercări); participă la colaborarea internaţională în domeniul reglementării tehnice şi standardizării în construcţii; asigură, împreună cu "Moldovastandard", supravegherea respectării normativelor şi standardelor în construcţii la toate stadiile procesului investiţional. 35. Centrul Republican de Cercetări şi Reglementări în Construcţii "CERCON" îşi exercită următoarele funcţii de bază: pregătirea pentru editare, editarea şi difuzarea normativelor şi standardelor profesionale în construcţii; asigurarea cu materialele informative necesare a elaborărilor, legate de reglementările tehnice şi standardizare. 36. Elaborarea documentelor normative este efectuată de către C.T. şi de organizaţiile de bază abilitate cu elaborarea şi ţinerea la zi a documentaţiei normative (tehnico-normative) conform genului de activitate. La elaborarea documentelor sus-numite pot fi atrase şi alte organizaţii sau specialişti, inclusiv din alte state. 37. Iniţial, proiectele normativelor şi standardelor profesionale în construcţii vor fi adoptate de către C.T., apoi ele se vor înainta organului naţional de dirijare a sferei construcţiilor, care le va aproba în modul stabilit. VIII. Planificarea şi finanţarea reglementării în construcţii 38. Lucrările de reglementare în construcţii se efectuează conform programelor anuale, aprobate de organul naţional de dirijare a sferei construcţiilor. 39. Drept teme ale comenzilor organelor de stat pot fi programele tehnico-ştiinţifice, social-economice şi proiectele de importanţă majoră, în care sînt formulate cerinţele primordiale şi exigenţele tehnice de bază, necesare pentru rezolvarea problemelor economice şi sociale la nivel de stat, inclusiv exigenţele de securitate, ecologie, compatibilitate, interschimbabilitate, economisire a resurselor etc. Finanţarea acestor lucrări se efectuează de către stat. 40. La formarea bugetului de stat, Guvernul Republicii Moldova va prevedea alocarea mijloacelor pentru cercetări privind dezvoltarea Sistemului de documente normative (pe diverse aspecte), pentru elaborarea normativelor şi standardelor scientointensive, pentru lucrările de reglementare tehnică şi standardizare interstatală, formarea şi administrarea fondului de normative şi standarde în construcţii, precum şi pentru alte lucrări, ce se vor efectua potrivit intereselor statului. 41. Oportunitatea elaborării (modificării) normativelor şi standardelor în construcţii şi a includerii lor în programele de lucru este determinată în funcţie de utilitatea acestora pentru agenţii economici şi organizaţiile publice, care fabrică sau folosesc producţia de construcţie. Finanţarea acestor lucrări se efectuează de către persoanele fizice şi juridice interesate. 42. Indiferent de sursele de finanţare, titularul şi deţinătorul fondului de normative şi standarde în construcţii este organul naţional de dirijare a sferei construcţiilor. În Republica Moldova acest organ este şi posesorul fondului de documente normative internaţionale, interstatale şi ale altor ţări vizînd domeniul construcţiilor. IX. Probleme organizatorice 43. Procurarea documentelor normative internaţionele şi ale altor ţări vizînd domeniul construcţiilor este prerogativa organului naţional de dirijare a sferei construcţiilor. Completarea fondului de documente normative internaţionale şi ale altor ţări în domeniul construcţiilor, inclusiv traducerea acestora, se efectuează de către Centrul Republican de Cercetări şi Reglementări în Construcţii "CERCON". 44. Modul de evidenţă şi înregistrare a normativelor şi standardelor în construcţii, procedura de asigurare a organizaţiilor interesate cu copiile normativelor înregistrate şi evidenţa distribuirii acestor copii se stabilesc în normativele şi standardele corespunzătoare.

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀